Ik ben het hiermee eens, de discussie wordt weer een platgeslagen tussen scholen (langere) tijd dicht of scholen helemaal open. Er zijn prima compromissen mogelijk zoals een paar weken aan de kerstvakantie plakken, deeltijd thuisonderwijs of strengere coronaregels op scholen invoeren. Maar blijkbaar zijn dergelijke compromissen lastig bespreekbaar.
Daarbij begrijp ik best dat dit voor scholen en leerlingen lastig is maar mij lijkt dat iedereen zijn bijdrage moet leveren. Zeker als er sprake is van een (fors) aandeel in de besmettingen. Het is niet alsof coronamaatregelen geen schade kunnen aanbrengen aan volwassenen. Ik vind het ook wat kort door de bocht dat volwassenen maar op moeten draaien voor de problemen van andermans kinderen. Die trekken zich ook niks aan van mijn problemen dus waarom zou ik dan solidair zijn?
Daarnaast vind ik het wel opvallend dat waar compromissen voor scholen onbespreekbaar (lijken) het kabinet wel weer met zo'n halfslachtig compromis kan komen voor de horeca, winkels en sportlocaties. Het blijft voor mij lastig te begrijpen wat het besmettingsrisico is als je om 20.30 door een bijna lege bouwmarkt loopt versus het scenario waar er rijen bij de kassa staan om 16.45 omdat iedereen nog even wat klusspullen wil halen. Zelfde verhaal voor de sportscholen en de terrassen.
En natuurlijk zullen er werkende mensen zijn die zo geen kans meer hebben om nog even een boodschap te doen of een half uurtje te sporten. Maar niet alleen is dat frustrerend voor die mensen, die gaan dan vervolgens allemaal in het weekend

. Wat we nu krijgen is feitelijk een soort avondklok light, en bij de avondklok kon je nog stellen hoewel het effect van de maatregel twijfelachtig was dat mensen niet meer bij elkaar op bezoek gingen. Wat gaan mensen doen als er verder niets anders mag en er geen avondklok is? Bij elkaar op bezoek
Onnodig beperkende maatregelen voor de gewone burger die verstandig laat op de avond wil winkelen of sporten als het rustig is, maatregelen die in het beste geval de R factor net onder de 1 brengen zodat de zorg lekker lang maximaal belast kan blijven en de gewone burger lekker lang kan genieten van die onnodig beperkende maatregelen. Waarom nu niet gewoon een harde lockdown van 3 of 4 weken?
Gewoon alles dicht, dan valt er misschien nog wat te redden voor de kerst en heeft de zorg ook weer wat rust. En als je dan niemand op de tenen wil trappen voer je daarna gewoon 1G in voor grote evenementen en duidelijke communicatie voor de basisregels op alle andere locaties. Maar goed dat vereist een soort visie denk ik omdat je langer dan 4 weken vooruit kijkt en dat vinden Rutte en de Jonge volgens mij een eng en vies woord.
Gonadan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:34:
[...]
Het is niet alleen de inhoudelijke achterstand (behalve bij VMBO), het zijn ook de sociale en psychische problemen. Daar is genoeg over in het nieuws geweest. Kennis kan je wel bijspijkeren, maar sociale ontwikkeling is niet zomaar ingehaald.
Je kunt de impact blijven bagatelliseren, maar kan je het dan ook onderbouwen? Want onderbuikroepen is geen discussie.
Ik geloof zo dat geen school een negatieve impact heeft op jongeren, maar dat betekend niet dat jongeren geen aandeel hebben in de besmettingen, of dat alternatieve coronaregels geen impact hebben op volwassenen, of de economie of de zorg. Je moet wel het hele plaatje bekijken. Wat denk je van alleenstaanden die maandenlang niemand hebben gezien of ondernemers wiens bedrijf op de fles is gegaan? Dat zijn ook dingen die genoeg sociale en psychische problemen veroorzaken, ook als je al 18+ bent.
[
Voor 13% gewijzigd door
Silvos op 26-11-2021 00:53
]