Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 129 Laatste
Acties:
  • 367.883 views

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:56
D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:27:
[...]

Denk je dat veel CU bewindslieden niet gevaccineerd zijn?
Gaat meer om hun achterban dan om de poppetjes zelf. (CU is niet extreem, ik denk dat dat bij SGP meer voor zal komen. Maar ook CU vist wat meer in die vijver dan D66)

alles kan off-topic

• NoInput
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 29-11 11:09
zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:14:
[...]

De directe manier: in isolatie opsluiten
De wat verfijndere manier: een heleboel maatregelen nemen (afstand houden, contacten beperken door maatregelen etc) die iedereen voelt

Ik mis overigens nog steeds het vroegere bejaarden-uurtje voor de supermarkten. Maak er een 60+ uurtje van zou ik zeggen.
Hielpen die maatregelen de afgelopen anderhalf jaar? Alleen afstand houden is er paar weken afgeweest.
Die 70+ers komen ook in de supermarkt in contact met de 70-ers waar we het virus lekker over door laten razen.

emotioneel empathisch correct Viva typetje

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:09

gws24

Thinking is hard!

Bloodclot schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:55:

Kan iemand die op de IC staat(of dichtbij staat) dit ook merken op hun afdeling?
Kennis van mij op de IC heeft ook enkele 40'rs op de IC gehad (vrij kort, maar dan nog) en die waren ook niet gevaccineerd. De jongste gevaccineerde was toen in de 60.
n=1 maar een paar dagen geleden gaf @LZ86 een dagstatus van zijn ic:
LZ86 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:11:
[...]

Alhoewel de nadruk veel meer op de verpleegafdeling moet liggen, want daar is de situatie echt rampzalig aan het worden. Wat dat gaat is het op de IC's beter door het vaccin. De dagstatus van mijn IC: 6 covidbedden beschikbaar, 6 non covid. 5 bewezen covidpatienten en 1 verdachte op de afdeling. Allemaal slecht. Geen van deze 6 gevaccineerd. Leeftijd tussen de 37 (2 stuks) en 62 Oftewel. 6 onnodig bezette bedden. En vol voor covid. Overplaatsen lukt niet, want de regio ligt al vol, dus we blijven vandaag vol. Tenzij er eentje overlijdt, wat er nog best inzit ook.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• iamcj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:49
Jorizzz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:20:
[...]

Als ik niet het idee had dat we keihard op een testplafond zitten en geen idee meer hebben hoeveel besmettingen er daadwerkelijk zijn, zou ik zeggen dat we een plateau hebben bereikt en de daling binnenkort misschien wel ingezet gaat worden. maar ja, dat plafond hè...
ik heb net geprobeerd een afspraak te maken (ik weet het, best wel slecht), kan nog morgen eind van de middag of anders overmorgen. Vorig weekend (toen het echt nodig was), kon het rond deze tijd de volgende ochtend.

Dus heb wel het idee dat ze aan het uitsmeren zijn idd.

Ze doen deze week ca. 103.000 testen per dag, vorige week zo'n 93.000, stijging van zo'n 10%, besmettingen ook grofweg 10% hoger.

Dus GGD aan het plafond is aannemelijk, helaas.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 29-11 15:50

Wailing_Banshee

You're Next

D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:27:
[...]

Denk je dat veel CU bewindslieden niet gevaccineerd zijn?
Ik denk inderdaad dat er veel religieuze bewindslieden (CU, SGP) niet gevaccineerd zijn, anders hun familie niet. Ik weet niet precies wie er achter die 1G regel zit, ik heb alleen CU onthouden :p (volg de politiek niet echt, tenzij ze echt poep praten...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:05

Omega Supreme

The God of Death

RobinHood schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:35:
[...]

Voor mij is het gewoon kosten vs baten.

Ik doe ook al sinds maart 2020 veel minder dan ik zou willen, en goed voor mij is. En om niet gillend gek te worden ga ik dus zo af en toe naar bijvoorbeeld de sauna.

Is dat super slim nu? Vast niet. Maar niet gaan is voor mijn mentale gesteldheid niet zo goed.

En dit soort dingen op de langere baan schuiven was ook veel makkelijker geweest als er duidelijkheid was. Ik kan "prima" leven met een lockdown tot 1 januari. Is het kut? Ja. Maar zolang er daarna een duidelijke exit-strategie is, iets wat ervoor zorgt dat het zo'n beetje de lockdown to end all lockdowns was, kan ik ermee leven.

Maar dat is er niet, en gaat er niet komen. We gaan weer tot zeker eind april aanklooien met lockdowns, klokdowns, fopdowns en wat al niet meer. Zou er bijna weer een kratje op durven te zetten dat 2G gaat falen omdat ondernemers zelf mogen beslissen, en niemand die ondernemers gaat controleren, en dat we dus alsnog een avondklok krijgen ergens in januari-februari. Die ook echt heus weer 2 weken gaat duren.

En dan tja, dan ga ik toch wat meer voor mezelf zorgen. Er mogen bij mij ook wel wat kilootjes af, dus ik kijk wel een klein beetje uit, maar ik ga niet de hele winter binnen zitten.
Ik heb geen medische opleiding, ik ben maar een simpele econometrist en actuaris, dus ik kijk niet naar hoe het werkt, maar naar de cijfers.

Op basis van die cijfers durf ik wel een aantal uitspraken te doen.

1. Dit corona virus kunnen we aan het rijtje endemische corona virussen toevoegen. Zelfs onder gevaccineerde populaties verspreid het te snel om uit te roeien.

2. Vaccineren helpt; het vertraagt verspreiding, maar belangrijker nog het verminderd ziekenhuis en IC opnames.

3. De eerste onderzoeksresultaten naar medicijnen die het virus remmen na infectie zijn positief.

4. De druk op de zorg is hoog, maar zou veel lager zijn als iedereen die geen medische contra indicatie heeft zich had laten vaccineren. Ook zonder die groep blijft de druk verhoogd, maar behapbaar voor nu en het zou m.i. verstandig zijn om de capaciteit structureel wat te verhogen zodat dit geen probleem blijft.

Mijn conclusie:

Ik ben gevaccineerd, dat is alles wat ik kan doen op dit moment. Als ik als gevacineerde niet alles kan doen van voor de uitbraak dan zou dat betekenen dat met het endemisch worden van het virus ik nooit meer normaal kan leven. Als ik weet dat ik in een ruimte ben met alleen gevaccineerden en kinderen onder de 12 (mijn familie bijvoorbeeld) heb ik dus schijt aan de overheidsmaatregelen. Dat is namelijk de best mogelijke situatie die je kan hebben dus dan ga ik niet spastisch doen.

Buiten die kringen houd ik mij nog steeds netjes aan alle maatregelen, wetende dat ik die beperkingen heb omdat een kleine, maar te grote, groep mensen stront eigenwijs is en denkt meer verstand van medicijnen en statistiek te hebben dan mensen die hun werkzame leven daaraan gewijd hebben. Ik hoef denk ik niet te zeggen dat ik helemaal klaar ben met die groep?

Zo langzamerhand worden de maatregelen zoals de regering deze neemt voor mij onacceptabeler. De oorzaak van het probleem is duidelijk, maar men wil de benodigde maatregelen niet nemen. Partijpolitiek voor de volksgezondheid lijkt het wel.

Tijd om de maatregelen te richten op de oorzaak: Is een lockdown nodig, dan blijven alle ongevaccineerden maar thuis. Ook niet naar de super, je laat maar bezorgen, ook niet naar je werk en ook geen salaris als je niet thuis kan werken, waarom zou jouw werkgever voor jouw eigenwijsheid op moeten draaien en waarom zou jouw werkgever allerlei ingrijpende maatregelen moeten nemen die ook alleen maar nodig zijn vanwege jouw eigenwijsheid. Dat zijn de gevolgen van een slap beleid van een regering die te bang is om een vaccinatieplicht (met enkel een medische uitzondering) in te voeren.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:17
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:34:
[...]

Ik denk inderdaad dat er veel religieuze bewindslieden (CU, SGP) niet gevaccineerd zijn, anders hun familie niet. Ik weet niet precies wie er achter die 1G regel zit, ik heb alleen CU onthouden :p (volg de politiek niet echt, tenzij ze echt poep praten...)
Ook binnen die gelederen is het slechts een deel, dus ja het kan, maar of het er veel zijn... geen idee. Gevoelsmatig zou ik ze dan sowieso eerder bij SGP verwachten dan bij CU.

[Voor 6% gewijzigd door ijdod op 25-11-2021 15:38]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• martwoutnl
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 29-11 17:41
België gaat ook nieuwe maatregelen nemen volgens https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:56
De knik is er eindelijk. 7-daags gemiddelde zowaar gedaald.

• NoInput
MarcoC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:39:
De knik is er eindelijk. 7-daags gemiddelde zowaar gedaald.
Laten we hopen dat dat niet komt door overbelasting GGD...

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:56
NoInput schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:40:
[...]

Laten we hopen dat dat niet komt door overbelasting GGD...
Ik zie een recordaantal tests. Laten we het hopen inderdaad.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

iamcj schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:32:
[...]

ik heb net geprobeerd een afspraak te maken (ik weet het, best wel slecht), kan nog morgen eind van de middag of anders overmorgen. Vorig weekend (toen het echt nodig was), kon het rond deze tijd de volgende ochtend.

Dus heb wel het idee dat ze aan het uitsmeren zijn idd.

Ze doen deze week ca. 103.000 testen per dag, vorige week zo'n 93.000, stijging van zo'n 10%, besmettingen ook grofweg 10% hoger.

Dus GGD aan het plafond is aannemelijk, helaas.
Tja ik had laatst ook wat verschijnselen, ondanks dat ik en begin 2020 al Corona had en dubbel gevaccineerd ben. Zelf test was goed dus heb de test straat niet lastig gevallen. Ben twee dagen binnen gebleven toen waren de symptomen weg. Als ik wel positief getest had was ik binnen gebleven en had ik zelf mijn recente contacten ingelicht zodat ze zich hadden kunnen testen. En dat tot ik niet meer positief zelftest, maar gezien hoe mild de symptomen waren was ik nooit naar de test straat gegaan. De enige reden dat je een positieve test van de teststraat zou willen is als je antivaxxer bent en een echte QR code wilt. Verder is het pas een issue als de symptomen serieuzer worden. En dan bel je de dokter met de symptomen en het feit dat jezelf test positief was.

Er worden serieus nu een zooi mensen getest (inclusief positief) wat totaal overbodig is.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• iamcj
Ik wil het even opnemen voor de ongevaccineerde (ben zelf gevaccineerd). Dit zijn voor een deel mensen die onder invloed staan van social media. Ze moeten het opnemen tegen onwetende algoritmes die bepalen en beinvloeden welke informatie zij zien en hoe die gekleurd is. Het is een gewoon een brainwash (zie docu, the social dilemma).

Deze mensen zomaar aan de kant schuiven: met stop hen maar in lockdown of geef hen geen zorg, gaat best ver en voedt alleen hun wantrouwen. Ik vind het in ieder geval zeker geen 100% eigen schuld dikke bult.

Het is een probleem waar geen makkelijke oplossing voor is. Of blokkeer facebook een maandje :+

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:31

t_captain

Moderator General Chat
Tom-Z schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:05:
[...]

Welke NPI's zouden er bij volledige vaccinatie nog nodig zijn om R<1 te krijgen? Zou "thuisblijven/testen bij klachten", grondig BCO en een zekere mate van thuiswerken voldoende kunnen zijn? Wat als we met boosters nog 10 of 20 procentpunt extra reductie krijgen?
Met lichte verhoging toch naar kantoor is iets van het "oude normaal" dat ik niet zo nodig terug hoef :+
De invloed van gedragsfactoren is erg onzeker en moeilijk te berekenen.

Mijn persoonlijke verwachting voor de lange termijn is:

* dat corona hier is om te blijven;
* dat we ook met een zeer hoge vaccinatiegraad periodiek nieuwe golven zullen hebben, vermoedelijk seizoensgebonden rond voorjaar en najaar;
* dat de impact van de golven elke keer afneemt en met name de druk op de zorg;
* dat we tussen de 1 en 4 jaar corona als gewone infectieziekte kunnen bestrijden.

De vaccinatiegraad is een factor in deze prognose, momenteel de belangrijkste factor maar op den duur niet meer. Het virus lijkt ongeveer 2x zo snel te muteren als influenza (2x per jaar nieuwe dominante variant ipv 1x per jaar). Mutaties zijn bij een vaccinatiegraad >80% veel meer gericht op ontwijken van het vaccin, gevolg is dat vaccinatie een steeds minder belangrijk middel is tegen verspreiding, en daardoor teruggaat naar het oorspronkelijke doel. Dat is het beschermen van kwetsbaren tegen een ernstig ziektebeloop.

Uiteindelijk is corona over een aantal jaar geen reden meer om het QR codes te zwaaien of kroegen te sluiten. Zoveel is te voorspellen. Hoe snel deze beweging precies gaat, is momenteel onduidelijk.

• Tha_T
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 28-11 21:36
Jorizzz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:20:
[...]

Als ik niet het idee had dat we keihard op een testplafond zitten en geen idee meer hebben hoeveel besmettingen er daadwerkelijk zijn, zou ik zeggen dat we een plateau hebben bereikt en de daling binnenkort misschien wel ingezet gaat worden. maar ja, dat plafond hè...
Ik denk wel dat dat een belangrijke is. Ik zou volgens de richtlijnen een test moeten doen mar de eerste gelegenheid is over een week (!) 75 kilometer verderop. Dan gaan we wel zelftesten .....

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
CMD-Snake schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:59:
[...]

(over de mate waarin vaccinatie verspreiding tegengaat)

Het RIVM spreekt nog altijd van 60%.

[...]
Ik denk dat er een verwarring van begrippen is.

40% reductie van de transmissiekans bij 1 indivudu komt neer op 64% als je het "zender" en "ontvanger" effect meetelt. De factor waarmee de R-waarde daalt is in dat geval 0.64 * vaccinatiegraad.

• iamcj
Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:41:
[...]

Tja ik had laatst ook wat verschijnselen, ondanks dat ik en begin 2020 al Corona had en dubbel gevaccineerd ben. Zelf test was goed dus heb de test straat niet lastig gevallen. Ben twee dagen binnen gebleven toen waren de symptomen weg. Als ik wel positief getest had was ik binnen gebleven en had ik zelf mijn recente contacten ingelicht zodat ze zich hadden kunnen testen. En dat tot ik niet meer positief zelftest, maar gezien hoe mild de symptomen waren was ik nooit naar de test straat gegaan. De enige reden dat je een positieve test van de teststraat zou willen is als je antivaxxer bent en een echte QR code wilt. Verder is het pas een issue als de symptomen serieuzer worden. En dan bel je de dokter met de symptomen en het feit dat jezelf test positief was.

Er worden serieus nu een zooi mensen getest (inclusief positief) wat totaal overbodig is.
Je test ook om te bepalen wanneer je weer naar buiten mag, of je kinderen naar school mogen. Anders moet je bij alle klachten binnen blijven en vertrouwen op zelftesten met een sensitiviteit van 70% of zo. Wij hadden zo ongeveer een microscoop nodig om het tweede streepje te zien, maar waren hier toch flink ziek.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

iamcj schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:45:
Ik wil het even opnemen voor de ongevaccineerde (ben zelf gevaccineerd). Dit zijn voor een deel mensen die onder invloed staan van social media. Ze moeten het opnemen tegen onwetende algoritmes die bepalen en beinvloeden welke informatie zij zien en hoe die gekleurd is. Het is een gewoon een brainwash (zie docu, the social dilemma).

Deze mensen zomaar aan de kant schuiven: met stop hen maar in lockdown of geef hen geen zorg, gaat best ver en voedt alleen hun wantrouwen. Ik vind het in ieder geval zeker geen 100% eigen schuld dikke bult.

Het is een probleem waar geen makkelijke oplossing is. Of blokkeer facebook een maandje :+
Je mag het niet zeggen, maar ik doe het toch het is feitelijk een gebrek aan intelligentie. Deze mensen zijn niet instaat om een oordeel te vormen over de betrouwbaarheid van hun informatie bronnen en goedgelovig.

Het probleem is dat je deze mensen niet (meer) kan bereiken met correcte informatie, omdat ze gebrainwashed zijn, wat jij ook al constateerd.

De enige oplossingen voor dit probleem zijn dan ook: 1. verplicht vaccineren of 2. via gerichte lockdown maatregelen hun als risico bron mitigeren en daarbij hopen dat ze ondanks hun waanbeelden die maatregelen zo zat worden dat ze zich toch vrijwillig laten vaccineren.

Mijn voorkeur gaat uit naar 1. als je dat consequent invoert en naleeft zijn we een stuk sneller klaar met alle onzin.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:50
hoevenpe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:22:
[...]

Alsof mensen zich daaraan houden als de scholen openblijven, dit heeft toch totaal geen zin?
Bespeur bij mezelf een kantelpunt qua overtuiging, waarom doen we dit nog....
Heb het gevoel (maar dat kan beeldvorming zijn) dat de scholen momenteel in zo'n 80-85% van de gevallen de kiem van de besmettingen vormen. Dus inclusief de daaropvolgende thuisbesmettingen.

Als het kabinet nu weer allerhande restricties BEHALVE de scholen instelt vind ik dat ze daar ook wel enige onderbouwing bij moeten geven. Want als bovenstaande verhouding zou kloppen (wat ik dus niet zeker weet) lijkt het volslagen zinloos en enkel voor de bühne om enkel de winkels en horeca om 17u te sluiten.

En inderdaad, met zo'n gevoel kan ik als gevaccineerde de maatregelen amper meer serieus nemen. Hoewel ik me er wel netjes aan zal houden :).

iRacing Profiel

• NoInput
iamcj schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:45:

Het is een probleem waar geen makkelijke oplossing voor is. Of blokkeer facebook een maandje :+
Als ik media consumeer die me een mening voorschotelt waar de overgrote meerderheid van de samenleving het niet mee eens is ga ik me inlezen en niet ingraven.

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 01:47
Fr33z schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:54:
[...]

punt 1: valse tegenstelling, het ligt echt niet alleen aan de ongevacineerde mensen. dat is onderdeel van hey sprookje van Hugo: neem het vaccin en alles mag weer. die wereld bestaat niet maar helaas is dit narratief nog niet losgelaten.
Niet alleen nee, maar als 15% 70% levert is ontkennen dat een flink deel van het probleem daar vandaan komt gewoon een kop in het zand steken. Dat mensen die simpele statistiek niet begrijpen begint zo langzamerhand wel wat zorgwekkend te worden
punt 2: er was nooit een manier om de vaccinatiegraad hoger dan zeg 80-90% te krijgen, los van trucjes als 2G of 1G of werkvergunningen of noem het maar. Je ziet hier gewoon heel mooi dat er bepaalde groepen zijn met een bepaalde attitude t.o.v. verandering --> early adopters, lagging majoriry en de stugge vasthouders. Die laatste ga je (bijna) niet bewegen om te veranderen, is in alle gedragssituaties zo. Het enige dat verschilt is hoe groot deze groep is.

maak je geen illusies over 2g, 1g, 0g etc. die vaccingraad die we nu hebben is gewoon het max haalbare en klaar. daar kan je mss nog half procentje uitknijpen maar dan houd het op. Dat de discussies in de kamer vooral over dit beperkte stuk maatregelen gaat is eigenlijk veel erger.
Ik zeg dus net dat er nog steeds een deel die lagging majority is.Die hadden sowieso al weg moeten zijn.

En daarna moet je kijken hoe groot je rest is en wat je daarmee doet

• dangerousp
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:08
t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:46:
[...]

Het virus lijkt ongeveer 2x zo snel te muteren als influenza (2x per jaar nieuwe dominante variant ipv 1x per jaar). Mutaties zijn bij een vaccinatiegraad >80% veel meer gericht op ontwijken van het vaccin, gevolg is dat vaccinatie een steeds minder belangrijk middel is tegen verspreiding, en daardoor teruggaat naar het oorspronkelijke doel. Dat is het beschermen van kwetsbaren tegen een ernstig ziektebeloop.
Ik ben geen viroloog en het kan onzin zijn: Het voordeel van het corona vaccin is dat de effectieve delen van het virus (spikes) worden aangevallen. Doordat bij een mutatie de kans klein is dat dit gedeelte muteert, waardoor vaccins nog minder effectief worden lijkt kleiner dan bij Influenza, waar juist het vaccin op een gedeelte van het virus (staart) is gebaseerd, dat juist gemakkelijker muteert, doordat het niet zorgt dat het virus zich effectief kan verspreiden.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:50:
[...]

Je mag het niet zeggen, maar ik doe het toch het is feitelijk een gebrek aan intelligentie. Deze mensen zijn niet instaat om een oordeel te vormen over de betrouwbaarheid van hun informatie bronnen en goedgelovig.
Die mensen hebben ondertussen wel haarfijn door dat de politiek wat betreft communicatie bepaald niet transparant is.

- mondkapjes zijn zinloos
- kinderen brengen geen virussen over
- zelftests werken niet bij symptomen

allemaal met de grootste stelligheid beweerd, en achteraf bleken er toch wat bijbedoelingen in deze standpunten mee te spelen waardoor die stelligheid zeker niet op z'n plaats was.

Ik begrijp het eigenlijk wel dat het gevoel leeft er niet meer in te trappen. Dat vind ik vooral behoorlijk onverantwoordelijk van het kabinet aangezien men dit effect vooraf toch wel in had moeten kunnen schatten.

[Voor 12% gewijzigd door Yucon op 25-11-2021 15:58]

• iamcj
Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:50:
[...]

Het probleem is dat je deze mensen niet (meer) kan bereiken met correcte informatie, omdat ze gebrainwashed zijn, wat jij ook al constateerd.

De enige oplossingen voor dit probleem zijn dan ook: 1. verplicht vaccineren of 2. via gerichte lockdown maatregelen hun als risico bron mitigeren en daarbij hopen dat ze ondanks hun waanbeelden die maatregelen zo zat worden dat ze zich toch vrijwillig laten vaccineren.

Mijn voorkeur gaat uit naar 1. als je dat consequent invoert en naleeft zijn we een stuk sneller klaar met alle onzin.
Dat is zeker niet waar, ik heb twee mensen in mijn omgeving met universiteit die door dit soort informatie nog steeds twijfelen over vaccinatie. 1 kwam zelfs naar me toe over die 5G masten en Bill Gates, daar moest toch wel een kern van waarheid in zitten. Mijn indruk is dat het algemeen mensen zijn die op een of andere manier het vertrouwen in iets in iemand zijn verloren. Daardoor zijn ze vatbaar voor berichten die hun wantrouwen bevestigen of versterken over welk onderwerp dan ook.

Ik ben ook voor jouw optie 1, al zitten daar ook etische bezwaren aan, is het even niet anders.

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:08:
[...]

Ouders zeiden vroeger: "dan maak je verdomme maar zin". Ik lees heel veel "ik": die houding is dus waarom we nog steeds in deze crisis zitten. Half Nederland denkt alleen maar aan zichzelf.

Ik heb ook geen zin een derde prik te halen, afstand te houden, thuis te werken en een heleboel andere dingen niet te kunnen. Maar toch doe ik het allemaal. Omdat ik wil dat we met zijn allen uit deze shit komen.

Wat dat betreft zou het goed zijn als de EU die derde prik inderdaad gewoon verplicht stelt voor het reisverkeer. Alleen zitten we dan wel weer met onze labbekakkerige trage regering die amper is begonnen.
Ik ben het grotendeels met je eens. Wel snap ik de gedachtegang want daar zit ook mijn twijfel over extra vaccinaties. Ik ben midden 30, gezond BMI, voldoende beweging, de kans dat ik zorg ga vragen was al zonder vaccin bijzonder laag, laat staan met mijn 2x Pfizer. Kansberekening technisch heeft het toch geen zin om nog meer vaccinaties te nemen? Mis ik iets?

XXXV

• iamcj
NoInput schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:54:
[...]

Als ik media consumeer die me een mening voorschotelt waar de overgrote meerderheid van de samenleving het niet mee eens is ga ik me inlezen en niet ingraven.
Jij wel ja, ik ook, zij ook, maar dan wel via de verkeerde kanalen.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

iamcj schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:50:
[...]
Je test ook om te bepalen wanneer je weer naar buiten mag, of je kinderen naar school mogen. Anders moet je bij alle klachten binnen blijven en vertrouwen op zelftesten met een sensitiviteit van 70% of zo. Wij hadden zo ongeveer een microscoop nodig om het tweede streepje te zien, maar waren hier toch flink ziek.
Dat kan ik mij voorstellen, maar je zegt zelf al: flink ziek!

Die zelftests missen circa 30% van de corona besmettingen, maar als ze positief zijn zijn ze zeer nauwkeurig. Dat was een bewuste keuze bij het maken van die tests.

Je hoeft na een positieve zelftest dus niet naar de teststraat, de test is dan nauwkeurig genoeg. Als dat vanwege regels wel verplicht is, dan is dat pure kapitaal vernietiging.

Andersom, om te testen of je beter ben moet ik je gelijk geven, daarvoor moet je naar de teststraat, imeers nu is die 30% onnauwkeurigheid in het spel.

Bij negatieve zelftest en milde symptomen echter geen enkele reden om niet een paar dagen te wachten of de symptomen weer weg gaan en binnen te blijven.

Overigens zijn ook dit weer problemen die weg zijn als iedereen gevaccineerd is. Dan is de kans op complicaties als je de kinderen toch naar school stuurt en de kans op overbelasting van de zorg zo klein dat het er niet toe doet.

Elk probleem met Corona leidt tot dezelfde conclusie, de enige goede oplossiong is 100% van demesnen die gevaccineerd kunnen worden ook echt vaccineren. Door blijven onderzoeken naar betere medicijnen, en tot die tijd de rest risico's accepteren.

• Sagat
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 29-11 18:41

Sagat

Moderator Spielerij

Is pappa x2!

Tha_T schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:46:
[...]

Ik denk wel dat dat een belangrijke is. Ik zou volgens de richtlijnen een test moeten doen mar de eerste gelegenheid is over een week (!) 75 kilometer verderop. Dan gaan we wel zelftesten .....
En dan in het kader tegengeluid (waar ik zelf vorige week nog zeer geïrriteerd was over telefonisch een afspraak maken)
Nu (goed vanochtend) met digid afspraak gemaakt, kan morgen terecht in mijn woonplaats.

10 second ninja DONE

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:03
Wat je "mist" is dat de vaccinatie niet (alleen) voor jezelf is maar ook voor je opa of oma, vader of moeder of andere zwakkere vriend of familielid die wel een risico loopt. Tevens drukt het uiteindelijk ook wel degelijk nog de verspreiding.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:33:
[...]

In mijn optimistische model verwachte ik een piek instroom in de verpleegafdeling rond 22-11. Dat is het model dat kijkt naar de verschuiving van leeftijdsverdeling in de positieve tests (jongeren stijgend, ouderen over de piek heen).

De piek bezetting zou in dat model dan omstreeks 25-11 zijn. Dit cijfer van Ollie (en het NICE dashboard) lijken in lijn met deze verwachting.

Dat is bijzonder goed niews. Volgende datapunt waarop ik wacht is de GGD cijfers. Om het gunstige scenario te bevestigen moet ik de volgende twee dingen zien:

1. wekelijke groeifactor zet nadrukkelijke daling door
2. besmettingen van 70-89 jaar dalen
Inmddels zijn de cijfers binnen.

* 22.274 positieve tests. Week op week -5.6%
* De daling van de wekelijkse groeifactor zet sterk door. Indicatie dat de avondsluiting van de horeca (13-11) en het opnieuw thuiswerken (15-11) goed bijdragen aan vermindering van de verspreiding.
* Percentage positieve tests (door capaciteitsproblemen teststraten momenteel een belangrijk cijfer om naar te kijken) daalt van 23.1% gisteren gerapporteerd naar 19.8% vandaag. Daling is statistisch significant, geschatte standaarddeviatie 0.12 procentpunt, dus P95 < 20.1%
* Patroon van "nieuwe besmettingen bij ouderen over de piek heen" houdt stand. Niet echt overtuigend, in de betekenis dat je ze al echt ziet teruglopen, maar rond 1e ziektedag 17-11 of 18-11 lijken de leeftijdsgroepen boven de 60 te pieken.

Ook het NICE dashboard suggereert dat de bezetting op de verpleegafdeling reeds in de lopende week op de top zit.

• NoInput
D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:00:
[...]

Wat je "mist" is dat de vaccinatie niet (alleen) voor jezelf is maar ook voor je opa of oma, vader of moeder of andere zwakkere vriend of familielid die wel een risico loopt. Tevens drukt het uiteindelijk ook wel degelijk nog de verspreiding.
Opa en oma moeten zich maar afzonderen. ;(

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:57
NoInput schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:01:
[...]

Opa en oma moeten zich maar afzonderen. ;(
Ja wellicht tot ze een booster hebben gehad? Dat is dan helaas direct gevolg van onze trage overheid. Maar is misschien ook niet teveel gevraagd toch?

• NoInput
giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:02:
[...]

Ja wellicht tot ze een booster hebben gehad? Dat is dan helaas direct gevolg van onze trage overheid. Maar is misschien ook niet teveel gevraagd toch?
Had een /s moeten gebruiken want dit was niet serieus bedoeld.

Opa en oma krijgen ook thuiszorg, moeten ook boodschappen doen. Volledig afzonderen is onmogelijk.

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:42
[...]

Niet echt dus met het huidige beleid. Want dat is gewoon rond laten razen totdat de ziekenhuizen het niet meer houden. Vaccinaties stellen dat hooguit uit.

Iedereen moet zichzelf maar zien te beschermen en als dat niet gaat (bijvoorbeeld vanwege een slecht afweersysteem of overtuiging) dan heb je pech.

De vaccinatie is ook geen garantie gebleken tot terugkeer naar het oude normaal, dus vrij logisch dat veel mensen die weinig risico lopen niet staan te dringen voor de boosters.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

Yucon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:56:
[...]

Die mensen hebben ondertussen wel haarfijn door dat de politiek wat betreft communicatie bepaald niet transparant is.

- mondkapjes zijn zinloos
- kinderen brengen geen virussen over
- zelftests werken niet bij symptomen

allemaal met de grootste stelligheid beweerd, en achteraf bleken er toch wat bijbedoelingen in deze standpunten mee te spelen waardoor die stelligheid zeker niet op z'n plaats was.

Ik begrijp het eigenlijk wel dat het gevoel leeft er niet meer in te trappen. Dat vind ik vooral behoorlijk onverantwoordelijk van het kabinet aangezien men dit effect vooraf toch wel in had moeten kunnen schatten.
Dat is het meest triest aan de hele situatie, de regering is nog niet zo gek als Willem Engel en co op facebook, maar ook geen betrouwbare bron gebleken. WHO, RIVM en CDC (na Trump) zijn betrouwbaarder, maar zelf daar hoef je niet op te vertrouwen. De onderzoeken zijn openbaar en op het internet te vinden. En ze beginnen allemaal met een abstract die een leek ook kan begrijpen.

Stellige uitspraken doen over zaken waar helemaal nog niet genoeg informatie over is om die te doen en dan ook nog eens contra alle voorlopige conclusies om politieke redenen (bang dat de zorg zonder mondkapjes zou komen te zitten). En vooraf stellig allerlei maatregelen uitsluiten om mensen gerust te stellen, terwijl nog niet genoeg weet of je die maatregelen wel uit kan sluiten als je de crisis onder controle wil krijgen. De regering heeft met deze crisis een mooi studievoorbeeld gegeven hoe je risicomanagment (dat was een aantal jaren mijn beroep!) niet moet doen. Ik heb met stijgende verbazing en ergernis in 2020 naar die persconferenties zitten kijken.

• giantgiantus
NoInput schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:04:
[...]

Had een /s moeten gebruiken want dit was niet serieus bedoeld.

Opa en oma krijgen ook thuiszorg, moeten ook boodschappen doen. Volledig afzonderen is onmogelijk.
Volledig wel inderdaad. Maar je zou ze wel kunnen ontmoedigen met combi van 1g en 2g om mee te doen aan de samenleving totdat ze vaccin in t armpje hebben.

• D-e-n
giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:02:
[...]

Waarom moeten mensen die zich keurig aan alle maatregelen houden maar toevallig een iets zwakkere gezondheid hebben zich afzonderen terwijl mensen die moedwillig weigeren zichzelf en anderen te beschermen middels een prikkie vrij rondhuppelen? Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.

Vergeet niet: veel ouderen en zwakkeren doen al anderhalf jaar voorzichtig. Maar ook dan komen ze in aanraking met jongere familie, of wonen ze er zelfs gewoon mee samen.

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:06:
De onderzoeken zijn openbaar en op het internet te vinden. En ze beginnen allemaal met een abstract die een leek ook kan begrijpen.
die bij het RIVM sowieso niet; een wetenschappelijk onderzoek wordt normaliter gepubliceerd met de bronnen/data, en daar wordt een conclusie aan gekoppeld.

omdat een wetenschappelijk onderzoek incl data is, is die conclusie door andere te toetsen en verifieren.

wat RIVM doet is veel publiceren; maar zonder de data/bronnen [..] weet je eigenlijk nog neits :)

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

BarôZZa schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:04:
[...]

Niet echt dus met het huidige beleid. Want dat is gewoon rond laten razen totdat de ziekenhuizen het niet meer houden. Vaccinaties stellen dat hooguit uit.

Iedereen moet zichzelf maar zien te beschermen en als dat niet gaat (bijvoorbeeld vanwege een slecht afweersysteem of overtuiging) dan heb je pech.

De vaccinatie is ook geen garantie gebleken tot terugkeer naar het oude normaal, dus vrij logisch dat veel mensen die weinig risico lopen niet staan te dringen voor de boosters.
Als je kijkt naar de verspreiding onder gevaccineerden dan heeft die duitse minister gewoon gelijk: Uiteindelijk zijn er nog drie groepen: Gevaccineerd, Genezen of dood. Vaccineren voor opa of oma is helaas maar zeer beperkt van nut, de vaccinatie van opa en oma zelf daar en tegen is van wezenlijk belang.

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:12

Rannasha

aka "Species5618"

t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:46:
[...]

Het virus lijkt ongeveer 2x zo snel te muteren als influenza (2x per jaar nieuwe dominante variant ipv 1x per jaar).
Dit is niet correct. SARS-CoV-2 muteert juist langzamer dan influenza ([1], [2]), omdat het een "proofreading" enzym bevat dat veel mutaties tegengaat. Daar komt bij dat er niet slechts 1 influenzavirus is, er zijn er meerdere. De jaarlijkse griepprik richt zich op de 3-4 influenzavirussen die de grootste kans hebben om de overhand te krijgen in het griepseizoen.

Tegenover de meerdere vlot muterende influenzavirussen staat slechts een enkel SARS-CoV-2 virus (waarvan de Wuhan-variant en de Delta-variant nog steeds lang niet zoveel van elkaar verschillen als 2 soorten influenza). Je kunt de periodiciteit van influenza en het vaccinatiebeleid hiervoor dus niet zomaar vergelijken met dat van covid-19.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 27-11 13:48
iamcj schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:50:
[...]

Ik lees dat hier vaker, die 70%, en dat zelftesten niet nauwkeurig zijn.

Oké, weliswaar niet zo nauwkeurig als een lab test.
Maar ik heb hier gewoon testen die een specificiteit van 100% en een gevoeligheid van 97,2% hebben.

• giantgiantus
D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:07:
[...]

Waarom moeten mensen die zich keurig aan alle maatregelen houden maar toevallig een iets zwakkere gezondheid hebben zich afzonderen terwijl mensen die moedwillig weigeren zichzelf en anderen te beschermen middels een prikkie vrij rondhuppelen? Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.

Vergeet niet: veel ouderen en zwakkeren doen al anderhalf jaar voorzichtig. Maar ook dan komen ze in aanraking met jongere familie, of wonen ze er zelfs gewoon mee samen.
Omdat die jongere mensen zelfs als ze niet gevaccineerd zijn amper in het ziekenhuis komen in tegenstelling tot ouderen (zowel gevaccineerd als niet gevaccineerd).

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:41

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:45:
[...]

Het is nog helemaal niet bekend of er om de 9 maanden een prik gehaald moet worden. Het gaat nu om de booster, maar het zou best kunnen dat die vervolgens langer bescherming biedt. Dat moeten we echt afwachten.
Doelt denk ik op het EU-vaccinatiebewijs waarin ze van 12 naar 9 maanden willen gaan voor geldigheidsduur.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:20:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dat niet eens het meest demotiverend. Dat vind ik de CU die vindt dat er maar een 1G ingevoerd moet gaan worden, want er zijn een paar mensen die zich vanwege domme redenen (ja, ik vind religie een domme reden) zich niet laten vaccineren..
Omdat enkel 2G of 3G nog teveel besmettingen rond laat gaan die uiteindelijk bij de zwakkeren uitkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:07:
[...]

Omdat besmetting niet enkel door ongevaccineerden wordt veroorzaakt? Dit hele 2G denken heeft juist de huidige spike veroorzaakt. "ik heb een prik dus yolo". :?

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:08:
[...]

die bij het RIVM sowieso niet; een wetenschappelijk onderzoek wordt normaliter gepubliceerd met de bronnen/data, en daar wordt een conclusie aan gekoppeld.

omdat een wetenschappelijk onderzoek incl data is, is die conclusie door andere te toetsen en verifieren.

wat RIVM doet is veel publiceren; maar zonder de data/bronnen [..] weet je eigenlijk nog neits :)
RIVM publiceert geen onderzoeken, maar het gaat over de betrouwbaarheid van RIVM informatie. En buiten de maatregelen van de regering papegaaien kan je bij alle informatie die ze publiceren als je zoekt de bron wel vinden. De feiten die ze publiceerden waren weliswaar zonder bron vermelding, maar wel acuraat gebleken.

Die wetenschappelijk publicaties en bijbehorende data is wel een dingetje. De publicaties van de rersultaten kan je online gewoon vinden. Wil je de achterliggende data hebben, dan heb je vrijwel altijd een betaald abonnement nodig, het verdien model van die sites.

• ephymerous
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
[...]

Maar die moeten (!) als zij tot groepen behoren met minder goede kansen juist wel gevaccineerd worden en blijven. Daar zie ik het net van een booster. Voor de gezonde 40 minner echt niet. Als de zwakkeren zijn beschermd, wat maakt het dan uit dat degenen die het kunnen handelen corona krijgen?

XXXV

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:06:
[...]

Dat is het meest triest aan de hele situatie, de regering is nog niet zo gek als Willem Engel en co op facebook, maar ook geen betrouwbare bron gebleken. WHO, RIVM en CDC (na Trump) zijn betrouwbaarder, maar zelf daar hoef je niet op te vertrouwen. De onderzoeken zijn openbaar en op het internet te vinden. En ze beginnen allemaal met een abstract die een leek ook kan begrijpen.

Stellige uitspraken doen over zaken waar helemaal nog niet genoeg informatie over is om die te doen en dan ook nog eens contra alle voorlopige conclusies om politieke redenen (bang dat de zorg zonder mondkapjes zou komen te zitten). En vooraf stellig allerlei maatregelen uitsluiten om mensen gerust te stellen, terwijl nog niet genoeg weet of je die maatregelen wel uit kan sluiten als je de crisis onder controle wil krijgen. De regering heeft met deze crisis een mooi studievoorbeeld gegeven hoe je risicomanagment (dat was een aantal jaren mijn beroep!) niet moet doen. Ik heb met stijgende verbazing en ergernis in 2020 naar die persconferenties zitten kijken.
Ach, tja, ik ben projectmanager en zit ook wel eens in die situatie. Je kunt het 1 of 2 keer doen. Maar juist daarom moet je extreem zuinig op die credits zijn want anders val je door de mand.. en dat is wat er gebeurd is. Het streven moet gewoon zijn de waarheid te vertellen. En niet op basis van wat je graag wil dat mensen geloven construeren wat je als waarheid gaat verkondigen.

Ik denk dat er nog maar 1 manier is om die teleurgestelde groep enigszins tot rede te brengen. Dat is een boodschap van de toon ''Het kan best zijn dat je twijfels over big pharma, kapitalisme en weetikveel allemaal niet hebt. Er zijn inderdaad goede argumenten om daar vraagtekens bij te stellen. En de voorlichting tot nu toe was inderdaad beroerd. Alleen betekent dat nog niet automatisch dat die vaccins ook evil zijn." --> gevolgd door het ondertussen beroemde plaatje met percentage ongevaccineerd in de samenleving, in het ziekenhuis, en op de IC.

Punt is alleen: ik zie ook wel dat Rutte dat niet zomaar kan zeggen.

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:13:
[...]

RIVM publiceert geen onderzoeken, maar het gaat over de betrouwbaarheid van RIVM informatie. En buiten de maatregelen van de regering papegaaien kan je bij alle informatie die ze publiceren als je zoekt de bron wel vinden. De feiten die ze publiceerden waren weliswaar zonder bron vermelding, maar wel acuraat gebleken.

Die wetenschappelijk publicaties en bijbehorende data is wel een dingetje. De publicaties van de rersultaten kan je online gewoon vinden. Wil je de achterliggende data hebben, dan heb je vrijwel altijd een betaald abonnement nodig, het verdien model van die sites.
maar niemand kan toetsen of verifiëren wat men roep, ook ergens op gebaseerd is. vind dat wel een dingetje, gezien halve beleid en actie gebaseerd is, op wat RIVM schrijft.

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

ToyotaMR2 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:09:
[...]

Ik lees dat hier vaker, die 70%, en dat zelftesten niet nauwkeurig zijn.

Oké, weliswaar niet zo nauwkeurig als een lab test.
Maar ik heb hier gewoon testen die een specificiteit van 100% en een gevoeligheid van 97,2% hebben.
Voor de statistische leken:
Specificiteit: Het percentage terecht negatieve uitslagen. Dus (aantal test geeft terecht negatief)/(aantal niet ziek). Dus 100% betekent dat voor iedereen die niet ziek is de test ok zegt dat je niet ziek bent.

sensitiviteit/gevoeligheid: Het percentage van zieke mensen dat positief test. 97,2% wil zeggen dat in 2,8% van de tests iemand ziek was, maar toch een negatieve uitslag kreeg uit de test.

De test die ik hier heb geeft: 99,5% specificiteit en 97,1% sensitiviteit

Een belangrijke mits daarbij is dat je de test op correcte wijze gebruikt. In deze percentages is namelijk niet verkeerd gebruik van de test meegenomen.
Yucon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:15:
[...]

Punt is alleen: ik zie ook wel dat Rutte dat niet zomaar kan zeggen.
Eens hij heeft zich met zijn eerdere acties helemaal vastgeluld en een mea culpa nu is politiek zelfmoord. Vandaar dat ik eerder al zei dat ik zwaar het gevoel heb dat de regering partijpolitiek voor de volksgezondheid heeft laten gaan in de hoop dat het mee zou vallen en ze ermee wegkomen. Overduidelijk is inmiddels dat Rutte compleet incapabel is als crisis manager en (ot: ik zeg dit als jaren lang VVD stemmer) tijd dat hij vertrekt. (ot: Zolang Rutte zit waar hij zit stem ik niet meer op de VVD, we kunnen ons niet veroorloven die lapzwans als premier te houden).

[Voor 45% gewijzigd door Omega Supreme op 25-11-2021 16:39]

• D-e-n
Señor Sjon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:13:
[...]

Omdat besmetting niet enkel door ongevaccineerden wordt veroorzaakt? Dit hele 2G denken heeft juist de huidige spike veroorzaakt. "ik heb een prik dus yolo". :?
Maar los van de verkeerde boodschap van het kabinet werkt het vaccin wel degelijk. Hoe meer mensen het nemen hoe beter.

En het ging me om de oproep tot "isoleren". Mijn vader is 80+ en die doet al anderhalf jaar "voorzichtig". Dan vind ik die oproep die iedere keer maar weer de kop op steekt om zwakkeren te "isoleren" nogal vreemd. En daarom zeg ik: als je dan toch gaat isoleren isoleer dan mensen die er iets aan kunnen doen om zich te beschermen: de ongevaccineerden.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:09

ericplan

5180 Wp PV

ephymerous schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:58:
[...]
Ik ben het grotendeels met je eens. Wel snap ik de gedachtegang want daar zit ook mijn twijfel over extra vaccinaties. Ik ben midden 30, gezond BMI, voldoende beweging, de kans dat ik zorg ga vragen was al zonder vaccin bijzonder laag, laat staan met mijn 2x Pfizer. Kansberekening technisch heeft het toch geen zin om nog meer vaccinaties te nemen? Mis ik iets?
Het vaccin beschermt minder goed zonder de booster. Het geven van een booster is niet uniek voor Covid-19, maar gebeurt ook bij andere ziekten zoals kinkhoest, omdat de werking van het vaccin minder goed werd. https://www.rivm.nl/kinkh...ccinatie-voor-volwassenen

ZonPHP PVOutput

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:37:
[...]

Maar los van de verkeerde boodschap van het kabinet werkt het vaccin wel degelijk. Hoe meer mensen het nemen hoe beter.

En het ging me om de oproep tot "isoleren". Mijn vader is 80+ en die doet al anderhalf jaar "voorzichtig". Dan vind ik die oproep die iedere keer maar weer de kop op steekt om zwakkeren te "isoleren" nogal vreemd. En daarom zeg ik: als je dan toch gaat isoleren isoleer dan mensen die er iets aan kunnen doen om zich te beschermen: de ongevaccineerden.
Die groep is groter en in de regel economisch veel actiever. Er is veel meer repressie nodig om die te isoleren, waarbij je dus catch-all maatregelen krijgt die iedereen raken.

• SemperFidelis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:35
Fuujii schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:02:
Even een politiek incorrecte gedachtespinsel.

We doen nu enorm ons best op code zwart op het nippertje te voorkomen. Dit kost veel van de samenleving: economisch en psychische. Stel, we kiezen niét voor een lockdown, hooguit voor wat maatregelen die de R0 iets doen dalen. Bijvoorbeeld zoals het nu is. Maatregelen met minder impact op de samenleving.

Dit betekent dat mensen niet meer opgenomen kunnen worden wanneer code zwart actief is. En já dit gaat verder dan corona. Oftewel, er zullen extra mensen sterven zolang de ziekenhuizen vol liggen. Nog los van de (enorme) druk op de zorg.

Ik ben oprecht benieuwd wat de gevolgen hiervan zouden zijn. Over hoeveel extra doden heb je het dan die geen zorg kunnen krijgen in ziekenhuizen? En hoeveel leed "bespaar" je hiermee? Want alle economische en mentale gevolgen hebben óók impact op de gezondheid en samenleving.

Nu praat ik er zonder empathie over alsof het 'maar' cijfertjes zijn. Het leed op individueel niveau is natuurlijk enorm tragisch. Echter praten we er zo ook over in andere situaties. Bij corona ligt dat enorm gevoelig. Nu kan ik me ook voorstellen dat de houdbaarheid van de zorg de bottleneck is. Again, ik praat er bewust even heel plat over.

Niet dat ik vind dat we dit nu moeten doen, maar ik ben er oprecht wel benieuwd naar. Als we weer tot maart in een lockdown zitten? Wanneer wordt het middel erger dan de kwaal?
En wat zijn de mentale gevolgen in een maatschappij als er duizenden extra doden vallen? Was men in Brazilië gelukkiger toen families hun ouderen moesten begraven? Was men in Italië happy toen de bodybags op straat lagen?

Volgens mij heerst er een gedachte dat corona een punt heeft waar het niet verder verspreid. Dat is er niet.

• D-e-n
Señor Sjon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:39:
[...]

Die groep is groter en in de regel economisch veel actiever. Er is veel meer repressie nodig om die te isoleren, waarbij je dus catch-all maatregelen krijgt die iedereen raken.
Er volgens mij een misverstand over wat "zwakkeren" zijn. Dat zijn echt niet een groepje bejaarden die je kunt opsluiten, als je dat al wil. Het zijn ook gewoon vaders of moeders met een aandoening maar met wel degelijk een sociaal leven en bijvoorbeeld een gezin. Dus die groep is niet zo simpel af te bakenen. Dan is een 2G waarschijnlijker nog veel simpeler. En rechtvaardiger

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:45:
[...]

Er volgens mij een misverstand over wat "zwakkeren" zijn. Dat zijn echt niet een groepje bejaarden die je kunt opsluiten, als je dat al wil. Het zijn ook gewoon vaders of moeders met een aandoening maar met wel degelijk een sociaal leven en bijvoorbeeld een gezin. Dus die groep is niet zo simpel af te bakenen. Dan is een 2G waarschijnlijker nog veel simpeler. En rechtvaardiger
De groepen in het ziekenhuis is voor meer dan 85% 50+. Voor het meeste effect zou je hun dus enigszins moeten isoleren.

• giantgiantus
D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:45:
[...]

Klopt. Ik zeg ook tijdelijke beperken door combi van 1g en 2g waarbij 2g werk NA booster. Ik denk dat dit eerlijker is dan bv scholen te sluiten of jongeren zwaar te beperken.

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:33

eamelink

Droptikkels

SemperFidelis schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:40:
Volgens mij heerst er een gedachte dat corona een punt heeft waar het niet verder verspreid. Dat is er niet.
Precies. Zo werkt exponentiële groei. Bij een R van 1.2 zijn die 20k besmettingen van vandaag binnen een jaar gegroeid naar ruim twaalf miljard besmettingen per dag.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

SemperFidelis schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:40:
[...]

En wat zijn de mentale gevolgen in een maatschappij als er duizenden extra doden vallen? Was men in Brazilië gelukkiger toen families hun ouderen moesten begraven? Was men in Italië happy toen de bodybags op straat lagen?

'Iedereen gevaccineerd, genezen of dood' - Jens Spahn

Eindelijk iemand die onomwonden de waarheid heeft verkondigd. Dit is het punt waarop het niet verder 'verspreid': 100% verspreiding. En dan nog is de ziekte niet weg, want herbesmettingen komen voor.

En wat die extra doden betreft: een oud collega kijkt nu voor de tweede keer tegen uitstel van een chemo behandeling aan. Er gaan ook meer mensen dood aan andere aandoeningen als we Corona zijn beloop laten gaan. Dat is nu al aan de orde, er zijn nu al noodzakelijke behandelingen uitgesteld waardoor mensen hun kansen op een genezing zagen afnemen.

Dan kom je op het punt dat de zorg op andere dan medische redenen keuzes moet maken wie behandeld wordt. En dan ben ik keihard: de bewust ongevaccineerde of nog erger de corona ontkennende alu-hoedjes stuur je dan maar naar huis. Deze mensen hebben een keuze gemaakt en moeten wijken voor mensen niet bewust gekozen hebben om hun gezondheid te riskeren.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

eamelink schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:49:
[...]

Precies. Zo werkt exponentiële groei. Bij een R van 1.2 zijn die 20k besmettingen van vandaag binnen een jaar gegroeid naar ruim twaalf miljard besmettingen per dag.
Dan ga je uit van een oneindige populatie. Uiteindelijk gooit de eindige populatieomvang een rem op de R.

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Het enige dat je mist is de teruglopende effectiviteit over tijd. Die is in jouw leeftijdsgroep nog heel erg hoog, maar we weten dat het afneemt over tijd. De Gezondheidsraad stelt ook dat met een booster voor de jongere groepen, je een drastische afname in effectiviteit voor bent.

Heb jij nu een booster nodig om goed beschermd te zijn? Nee. Maar op een gegeven moment is de bescherming bij jou ook behoorlijk verlaagd, en het is beter om dat moment voor te zijn.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:46
Ankona schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:28:
[...]

Gaat meer om hun achterban dan om de poppetjes zelf. (CU is niet extreem, ik denk dat dat bij SGP meer voor zal komen. Maar ook CU vist wat meer in die vijver dan D66)
Naar schatting is 60% van de SGP achterban gevaccineerd (binnen het normale vaccinatieprogramma). Ik denk dat dat bij de CU achterban op meer dan 90% zit. 95% of meer zou me niet verbazen.

Ik roep ook maar wat

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:46:
[...]

De groepen in het ziekenhuis is voor meer dan 85% 50+. Voor het meeste effect zou je hun dus enigszins moeten isoleren.
Ik vertel mijn baas vast dat ik binnenkort niet meer kom ;)

Als we nu eens echt duidelijkheid kregen, keiharde up-to-date cijfers van de vaccinatie-status van die 50+ers in de ziekenhuizen kregen was het wellicht nog wat makkelijker af te bakenen. Ik trek mijn drol ook enigszins terug: de vaccinatiegraad onder 50+ers is heel hoog, maar gezien de samenstelling van de Nederlandse bevolking betekent het dat er nog steeds iets van ~400.000 (?) ongevaccineerde 50+ers rondlopen.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

[...]

80% van de bevolking is volwassen, 50% daarvan is 50+, dus 40% van totale bevolking is 50+. Dat kan je niet isoleren. De enige oplossing is iedereen vaccineren die gevaccineerd kan worden en het rest risico accepteren/pogen te mitigeren door blijven ontwikkelen betere medicijnen.

De vaccins hebben we en kunnen aangepast worden op nieuwe varianten. De medicijnen komen langzaam op gang. Er is geen excuus voor het laten voortduren van deze pandemie, wat er is een een gebrek aan wil en daadkracht.

• zacht
  • Niet online
[...]

Ik ben 50+, voor mij is het een no-brainer om die booster te pakken (zeker aangezien ik nauwelijks last heb gehad van die 2x Pfizer). Maar jonger? Midden dertig is een randgeval maar mijn mening, maar onder de 30 is zelfs vaccineren geen must wat mij betreft.

• KingKoning
  • Nu online
RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:51:
[...]

Het enige dat je mist is de teruglopende effectiviteit over tijd. Die is in jouw leeftijdsgroep nog heel erg hoog, maar we weten dat het afneemt over tijd. De Gezondheidsraad stelt ook dat met een booster voor de jongere groepen, je een drastische afname in effectiviteit voor bent.

Heb jij nu een booster nodig om goed beschermd te zijn? Nee. Maar op een gegeven moment is de bescherming bij jou ook behoorlijk verlaagd, en het is beter om dat moment voor te zijn.
is het beter om dat voor te zijn voor gezonde jongeren? Nu we weten dat een vaccin niet zo goed beschermd tegen overdracht, maar wel tegen ziekenhuisopname, is het wat mij betreft helemaal niet zo logisch om boosters te geven aan iedereen.

Volgens mij moet het beleid, en daarmee ook vaccinatie, gericht zijn op bescherming tegen ernsitge covid, eventueel leidend tot ziekenhuisopnames. De kans daarop is drastisch kleiner naarmate leeftijd en BMI lager is.

In de eerste vaccinatieronde, dachten we nog dat we groepsimmuniteit konden bereiken en de rondgang van het virus konden tegengaan met prikken, dat blijkt nu niet, of in ieder geval verminderd, waar. Voor mij was dit een van de grootste drijfveren om uberhaupt die prik te halen: voor anderen en niet voor mezelf.

Nu blijkt: Je doet het eigenlijk vooral voor jezelf, voor je eigen kans op ernstige covid. Dus waarom zou ik als 30-er een booster te halen? Immers is de kans voor mij al ultiem klein dat ik ernstige covid krijg, en als ik er ook geen anderen mee bescherm, waar zou ik het dan nog voor doen? Doe mij maar natuurlijke immuniteit, zeker nu ik al 2 prikken gehad heb.

Laten we de kwetsbare boosteren, en stuur de rest van die prikken naar afrika

[Voor 9% gewijzigd door KingKoning op 25-11-2021 17:02]

• giantgiantus
zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:56:
[...]

Ik ben 50+, voor mij is het een no-brainer om die booster te pakken (zeker aangezien ik nauwelijks last heb gehad van die 2x Pfizer). Maar jonger? Midden dertig is een randgeval maar mijn mening, maar onder de 30 is zelfs vaccineren geen must wat mij betreft.
Want? Het is niet alsof een vaccinatie slecht is voor je lichaam. Je laat je lichaam gewoon wat voorsprong opbouwen tegen ziektes. In het buitenland vaccineren ze kinderen bv voor veel meer ziektes. Daar gaan niet opeens meer mensen dood of zijn mensen niet opeens allemaal autistisch.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er telkens zo vreemd wordt gesproken over vaccinaties. Het is niet alsof je vergif in je lichaam spuit ofzo.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

[...]

Die uitspraak zou ik niet willen doen zonder de exacte data van de ziekenhuis en IC opnames!

85% is blijkbaar 50-plus een boven gemiddeld gevaccineerde groep. Dat betekent per definitie dat die 50-minners een onder gemiddeld gevaccineerde groep is.

Voor je deze conclusie trekt wil je weten hoeveel procent van die laatste groep ongevaccineerd was. Als dat een onevenredig hoog percentage is, dan is daar grote winst te halen bij het ontlasten van de zorg.

Cijfers graag voor er conclusies worden getrokken!

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

giantgiantus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:59:
[...]

Want? Het is niet alsof een vaccinatie slecht is voor je lichaam. Je laat je lichaam gewoon wat voorsprong opbouwen tegen ziektes. In het buitenland vaccineren ze kinderen bv voor veel meer ziektes. Daar gaan niet opeens meer mensen dood of zijn mensen niet opeens allemaal autistisch.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er telkens zo vreemd wordt gesproken over vaccinaties. Het is niet alsof je vergif in je lichaam spuit ofzo.
Tja, dat is helaas een trend die al veel langer gaande is, maar dan met kinderen. Een kleine groep kwaadaardigen heeft een grote groep goedgelovigen/zelfoverschattenden van heel veel onzin weten te overtuigen.

• Rannasha
  • Laatst online: 23:12

Rannasha

aka "Species5618"

[...]

Ik ben midden-30 en gezond. De kans dat ik in het ziekenhuis kom vanwege covid-19 is vrijwel nihil gezien ik gevaccineerd ben. Toch ga ik zonder twijfel voor de booster wanneer die beschikbaar is.

Waarom? Omdat ook doorbraak-besmettingen tot een vervelend ziekteverloop kunnen leiden. De booster prik zorgt voor een gigantische reductie in de kans op ziekte. Een week lang hoestend en koortsig op bed? Nee, dank je. Doe mij maar een prik. Om diezelfde reden neem ik ook jaarlijks de griepprik, die door mijn werkgever wordt aangeboden. Heb ik het nodig om uit het ziekenhuis te blijven? Nee. Maar liever geprikt dan ziek.

Het feit dat het vaccin ook nog helpt tegen transmissie, zij het in mindere mate, is een hele mooie bonus. Maar ik doe het vooral lekker voor mij zelf >:)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:53:
[...]

Ik vertel mijn baas vast dat ik binnenkort niet meer kom ;)

Als we nu eens echt duidelijkheid kregen, keiharde up-to-date cijfers van de vaccinatie-status van die 50+ers in de ziekenhuizen kregen was het wellicht nog wat makkelijker af te bakenen. Ik trek mijn drol ook enigszins terug: de vaccinatiegraad onder 50+ers is heel hoog, maar gezien de samenstelling van de Nederlandse bevolking betekent het dat er nog steeds iets van ~400.000 (?) ongevaccineerde 50+ers rondlopen.
Ik kom op ca. 600k ongevaccineerd voor 50+ en 2 m voor 12-49
0-49 ca. 58% vol gevaccineerd
50+ ca 90% vol gevaccineerd
0-90+ ca 71% vol gevaccineerd
Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:00:
[...]

Die uitspraak zou ik niet willen doen zonder de exacte data van de ziekenhuis en IC opnames!

85% is blijkbaar 50-plus een boven gemiddeld gevaccineerde groep. Dat betekent per definitie dat die 50-minners een onder gemiddeld gevaccineerde groep is.

Voor je deze conclusie trekt wil je weten hoeveel procent van die laatste groep ongevaccineerd was. Als dat een onevenredig hoog percentage is, dan is daar grote winst te halen bij het ontlasten van de zorg.

Die data is niet rechtstreeks uit het RIVM rapport te halen. In de maandtabel is het vax/on vax en in de leeftijdstabel gaat het om totalen over de hele periode. Dus je weet eigenlijk net niks. Dan moet je de grafiekjes gaan uitpluizen zoals deze:

[Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2021 17:05]

• zacht
  • Niet online
Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:00:
[...]

Onder de 30 vandaag:
9 op de IC
90 op de verpleegafdelingen

Er zullen er neem ik aan inderdaad een flink aantal niet van gevaccineerd zijn, en er zullen er denk ik ook een flink aantal onderliggende aandoeningen hebben. De vaccinatiegraad is sowieso erg laag in die leeftijdsgroep. De kans is gewoon enorm klein dat je als gezonde 30-'er in het ziekenhuis terecht komt.

• D-e-n
[...]

Hoe? Bij de kroeg vragen om je medische status? Diabetes is geen toegang? Of enkel op leeftijd?
En in hoeverre is dat eerlijker dan het zo verfoeide 2G?

• zacht
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:06:
[...]

Hoe? Bij de kroeg vragen om je medische status? Diabetes is geen toegang? Of enkel op leeftijd?
Dat is dus de moeilijke vraag waar de wereld mee tobt momenteel. Wat doen we om wat te bereiken, en ten koste van wie gaat dat? Succes Mark en Hugo!

• Ankona
[...]

Als de mensen die ervoor geleerd hebben samen tot de conclusie komen dat het wel zinvol is, wat is jouw achtergrond dan om iets anders te adviseren?

(Niet tegen jou persoonlijk, maar dat zelf bepalen dat je een advies over voor niet deskundigen onbegrijpelijke materie maar naast je neer kan leggen is toch de fundering waarop Wappielonie gebouwd is)

alles kan off-topic

• zacht
  • Niet online
Ankona schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:08:
[...]

Als de mensen die ervoor geleerd hebben samen tot de conclusie komen dat het wel zinvol is, wat is jouw achtergrond dan om iets anders te adviseren?

(Niet tegen jou persoonlijk, maar dat zelf bepalen dat je een advies over voor niet deskundigen onbegrijpelijke materie maar naast je neer kan leggen is toch de fundering waarop Wappielonie gebouwd is)
Wappielonie is vooral gebouwd op complottheorieën en wantrouwen tegen de Big Pharma en de overheid volgens mij.
Laat ik het anders formuleren: ik zie weinig tot geen redenen om de 30-'ers die nu nog niet gevaccineerd zijn er van te overtuigen om dit wel te doen. Waarom zouden ze dit doen als ze het tot nu toe nog niet gedaan hebben?

• RoD
  • Niet online

RoD

KingKoning schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:58:
[...]

is het beter om dat voor te zijn voor gezonde jongeren? Nu we weten dat een vaccin niet zo goed beschermd tegen overdracht, maar wel tegen ziekenhuisopname, is het wat mij betreft helemaal niet zo logisch om boosters te geven aan iedereen.

Volgens mij moet het beleid, en daarmee ook vaccinatie, gericht zijn op bescherming tegen ernsitge covid, eventueel leidend tot ziekenhuisopnames. De kans daarop is drastisch kleiner naarmate leeftijd en BMI lager is.

In de eerste vaccinatieronde, dachten we nog dat we groepsimmuniteit konden bereiken en de rondgang van het virus konden tegengaan met prikken, dat blijkt nu niet, of in ieder geval verminderd, waar. Voor mij was dit een van de grootste drijfveren om uberhaupt die prik te halen: voor anderen en niet voor mezelf.

Nu blijkt: Je doet het eigenlijk vooral voor jezelf, voor je eigen kans op ernstige covid. Dus waarom zou ik als 30-er een booster te halen? Immers is de kans voor mij al ultiem klein dat ik ernstige covid krijg, en als ik er ook geen anderen mee bescherm, waar zou ik het dan nog voor doen? Doe mij maar natuurlijke immuniteit, zeker nu ik al 2 prikken gehad heb.

Laten we de kwetsbare boosteren, en stuur de rest van die prikken naar afrika
Hoezo is afnemende effectiviteit niet interessant voor jongeren? Ja, het risico op ziekenhuisopname bij jongeren is kleiner, maar het is aanwezig, en de benefit-risk voor de vaccins is in elke leeftijdsgroep positief. Natuurlijk immuniteit werkt minder goed dan vaccins. Er is medisch gezien geen reden om geen booster te geven aan jongeren.

Zie ook het advies van de Gezondheidsraad.

• RoD
  • Niet online

RoD

zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:15:
[...]

Wappielonie is vooral gebouwd op complottheorieën en wantrouwen tegen de Big Pharma en de overheid volgens mij.
Laat ik het anders formuleren: ik zie weinig tot geen redenen om de 30-'ers die nu nog niet gevaccineerd zijn er van te overtuigen om dit wel te doen. Waarom zouden ze dit doen als ze het tot nu toe nog niet gedaan hebben?
Dat zullen ze inderdaad niet snel doen. Maar dat doet toch niets af aan de goede medische redenen die er zijn om gewoon het vaccin te nemen?

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:05:
[...]

Onder de 30 vandaag:
9 op de IC
90 op de verpleegafdelingen

Er zullen er neem ik aan inderdaad een flink aantal niet van gevaccineerd zijn, en er zullen er denk ik ook een flink aantal onderliggende aandoeningen hebben. De vaccinatiegraad is sowieso erg laag in die leeftijdsgroep. De kans is gewoon enorm klein dat je als gezonde 30-'er in het ziekenhuis terecht komt.
Dat de kans klein is heeft voor de crisis geen betekenis. De druk op de zorg is evenredig met kans en omvang van de groep.

Om uit deze crisis te komen kan het dus best nodig zijn dat ook de kleine kans bij 30-minners gereduceerd wordt.

• D-e-n
zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:08:
[...]

Dat is dus de moeilijke vraag waar de wereld mee tobt momenteel. Wat doen we om wat te bereiken, en ten koste van wie gaat dat? Succes Mark en Hugo!
De vraag die ik stel is niet moeilijk te beantwoorden. Niet mogelijk en niet wenselijk. Zwakkeren zijn over het algemeen al voorzichtiger en zijn niet te "herkennen" behoudens de leeftijd en zelfs dat is niet zwart of wit want niet iedere 65 plusser is een wrak. En dan lijkt me uit het oogpunt van "discriminatie" selectie op basis van wel of geen een vaccin een stuk meer houdbaar dan selectie op basis van leeftijd. Want het vaccin is een keuze.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 22:35
Rannasha schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:03:
[...]

Ik ben midden-30 en gezond. De kans dat ik in het ziekenhuis kom vanwege covid-19 is vrijwel nihil gezien ik gevaccineerd ben. Toch ga ik zonder twijfel voor de booster wanneer die beschikbaar is.

Waarom? Omdat ook doorbraak-besmettingen tot een vervelend ziekteverloop kunnen leiden. De booster prik zorgt voor een gigantische reductie in de kans op ziekte. Een week lang hoestend en koortsig op bed? Nee, dank je. Doe mij maar een prik. Om diezelfde reden neem ik ook jaarlijks de griepprik, die door mijn werkgever wordt aangeboden. Heb ik het nodig om uit het ziekenhuis te blijven? Nee. Maar liever geprikt dan ziek.

Het feit dat het vaccin ook nog helpt tegen transmissie, zij het in mindere mate, is een hele mooie bonus. Maar ik doe het vooral lekker voor mij zelf >:)
Tsja ik twijfel juist nog over mijn tweede prik. Ik ben tussen eerste en tweede prik besmet geraakt en heb echt nauwelijks klachten gehad. Ook niet ziek hoeven melden voor werk.

Polestar 2 ‘20 | AWD | Performance | Pilot | Plus | Void - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

zacht schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:08:
[...]
Iedereen verplicht vaccineren gaat ten koste van niemand. Alleen heeft een groep zich laten wijsmaken dat dit hun wel iets kost. Naast die al jaren lang bestaande groep natuurlijk die een duizenden jaren oud sprookjesboek boven de gezondheid van zichzelf en anderen plaatsen. Dat zou geen plaats moeten hebben in de besluitvorming, geïndoctrineerde massa waanzin is geen basis voor beleid.
sham27 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:21:
[...]

Tsja ik twijfel juist nog over mijn tweede prik. Ik ben tussen eerste en tweede prik besmet geraakt en heb echt nauwelijks klachten gehad. Ook niet ziek hoeven melden voor werk.
Ik had Corona voor mijn eerste prik, heb er toch gewoon twee gehaald. Eerste resultaten toen wezen er al op dat vaccinatie betere bescherming bood dan ziek zijn en dat is later meermaals bevestigd in aanvullende onderzoeken.

Dus niet alleen schaadt het niet om die tweede prik te halen het baat ook nog eens.

[Voor 31% gewijzigd door Omega Supreme op 25-11-2021 17:24]

• Ankona
[...]

Eens, en ook niet als aanval naar jou. Het begint echter wel met het wantrouwen naar de overheid (en andere gevestigde waarheden) En door jouw mening boven een uit die hoek komend advies te stellen neigt het m.i. wel een beetje naar de culturele aspecten uit Wappielonie.

alles kan off-topic

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
[...]

Nou ja, diezelfde geleerden gaven op basis van dezelfde gegevens drie weken terug een ander advies.

Nu draaien ze het naar "er zijn tekenen dat de bescherming na verloop van tijd afneemt". Vind ik persoonlijk geen sterke onderbouwing. Terwijl toen de leeftijd als belangrijkste factor werd gezien en het nut van het boosten van jongeren nog als minimaal werd geschat, het helpen van het vaccineren van mensen wereldwijd was toen belangrijker om mutaties tegen te gaan.

Het grootste probleem zijn ongevaccineerden, niet gevaccineerde jongeren. De vraag is bij mij niet zozeer of het helpt maar hoe effectief deze strategie is.

Zelf ben ik pro vaccinatie en zal de booster ook halen wanneer ik aan de beurt ben. Maar ik kan niet zeggen dat de onderbouwing erg sterk is. De cijfers laten vooralsnog niet zien dat de bescherming bij jongeren evenhard achteruit gaat als bij ouderen. En zelfs als dat zo zou zijn, dan nog is het risico voor hun veel minder hoog.

• stijnec1
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 29-11 16:41
Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:18:
[...]

Dat de kans klein is heeft voor de crisis geen betekenis. De druk op de zorg is evenredig met kans en omvang van de groep.

Om uit deze crisis te komen kan het dus best nodig zijn dat ook de kleine kans bij 30-minners gereduceerd wordt.
als niemand ouder dan 60 door covid in het ziekenhuis zou komen, zou er morgen geen persconferentie zijn omdat de zoeg niet overvraagd zou zijn, >80% van deziekenhuisopnames zijn van de groep die ouder is dan 60, en op dat gegeven moet je je ook richten qua maatregelen, om die groep te beschermen, naast het feit dat als je 60+ bent en in een risicogroep valt je jezelf al zou moeten beschermen. 30 minners die nog niet gevaccineerd zijn dwingen een vaccin te nemen gaat niets bijdragen aan de oplossing van de crisis.

• Cid Highwind
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 29-11 17:13
[...]

Onder het mom "vele handen maken licht werk" is een verlaagde transmissie en een handjevol minder mensen in het ziekenhuis toch een mooie winst? Zelf een lagere kans hebben überhaupt ziek te worden en indien wel, flink minder ziek te zijn, lijken me ook een OK vooruitzicht. En als het dan echt eigenbelang moet zijn: Je houdt je kroegbaas er langer mee aan het werk zodat niet alleen hij een tevredener mens is, maar jij meer gelegenheid hebt je buitenshuis klem te zuipen.

En zolang het ziekteverloop heftiger is dan de bijwerkingen, de kans hierop tevens hoger is omdat de kans dat je Covid oppikt zo langzamerhand net zo hoog is als de "kans" een vaccin te krijgen wanneer je er eentje zou willen, ligt er toch gewoon geen rationele reden voor om het niet te doen.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:46

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

D-e-n schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:06:
[...]

Voor de kroeg is 3G al te moeilijk, laat staan alle maatregelen die nog ingrijpender zijn.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• iamcj
De Sint zat eens te denken,
Wat hij de jonge Hugo eens kon schenken.
Had hij nog iets over, of niet?
In een veeg had hij het,
Ik geef hem de zwarte code Piet.
:/

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
[...]

Misschien dat de mensen die er voor geleerd hebben ook rekening houden met een klein percentage weigeraars in de categorie die er echt toe doet. Dan kan je heel veel energie steken in de laatste 8% 'bejaarden' vaccineren terwijl ze het niet willen, of je prikt nog 6 miljoen 'jongeren' er bij die zonder al te veel mokken op komen draven. Echter begint dat met de wat beperktere werking van vaccins tegen transmissie een beetje te kraken.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

stijnec1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:35:
[...]

als niemand ouder dan 60 door covid in het ziekenhuis zou komen, zou er morgen geen persconferentie zijn omdat de zoeg niet overvraagd zou zijn, >80% van deziekenhuisopnames zijn van de groep die ouder is dan 60, en op dat gegeven moet je je ook richten qua maatregelen, om die groep te beschermen, naast het feit dat als je 60+ bent en in een risicogroep valt je jezelf al zou moeten beschermen. 30 minners die nog niet gevaccineerd zijn dwingen een vaccin te nemen gaat niets bijdragen aan de oplossing van de crisis.
Kijken naar wat de grootste groep is brengt je niet naar een oplossing, daarvoor moet je kijken waar je de grootste reductie kan halen. De effectiviteit van het vaccin is wat het is. Als die 60-plussers vrijwel allemaal gevaccineerd zijn, dan is daar de winst niet meer te halen met vaccinatie. Alleen maar door ze permanent uit te sluiten / afzonderen van de maatschappij.

De keuze iedereen verplicht vaccineren, omdat inmiddels wel duidelijk is dat het vrijwillig niet zal gebeuren, of een groep permanent uitsluiten van de maatschappij is vrij makkelijk.

Hoe je het ook wend of keert het gaat al lang niet meer om het reduceren van de risico's van gevaccineerde risico groepen, het gaat om beheersbaar houden van de zorg vraag. Gevaccineerde ouderen lopen het risico wat ze lopen, daar gaat geen vaccinatie een significant verschil in maken. Waar vaccinatie wel het verschil in gaan maken is of er nog een plek in het ziekenhuis / oip de IC voor hen (en mensen met andere ziekten) is als ze ziek worden.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 21:05
Was het concept van het isoleren van zwakkeren na dat idee van HerstelNL niet al bewezen als zijnde onhaalbaar? Zeker het jongere cohort van de 50-plussers is nog volop economisch actief en zal banen hebben waar niet altijd thuisgewerkt kan worden, schoolgaande of studerende kinderen hebben, etc. Het oudere cohort zal dan juist weer thuiszorg nodig hebben.

Daarnaast denk ik dat de meeste ouderen nu ook al voorzichtig zijn. Mijn ouders (beide 70+) in ieder geval wel; die zijn al heel zuinig met externe contacten bijvoorbeeld. :)

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

YakuzA schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:38:
[...]

Voor de kroeg is 3G al te moeilijk, laat staan alle maatregelen die nog ingrijpender zijn.
Bullshit, 3G werkt prima voor kroegen, heb het afgelopen zomer zelf gezien ... in het buitenland.

Het buitenland waar je boetes van 500 euro kreeg als je zonder QR code op een terras, in een kroeg of in een restaurant zat. De horeca zaak meteen een nog hogere boete kreeg (de aankondiging was de enige waarschuwing) en bij recidive permanent dicht kon. En het was overal druk!

Makkelijk excuus 'het werkt niet' als er nooit enige serieuze poging tot handhaving is gedaan en vrijwel iedereen met negeren van de regels is weggekomen. Handhaven heeft onze regering echter niet van gehoord.
Omega Supreme schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:51:
[...]

Dan ga je uit van een oneindige populatie. Uiteindelijk gooit de eindige populatieomvang een rem op de R.
En even verder denkend hoe lang duurt het voor Wappielonië, zeg een Willem Engel, in dat geval de dalende R gebruikt als argument dat vaccineren helemaal niet nodig is ook, want de R is laag |:(

Ze rukken immers voortdurend alles uit context.

[Voor 23% gewijzigd door Omega Supreme op 25-11-2021 18:09. Reden: spelling]

• 42erik
CMD-Snake schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:29:
[...]

Waarom ging het uitgerekend dit weekend weer mis?

[...]

Hoe ging dit mis? ‘Jongens gaan echt de straat niet op om lekker even te rellen om het rellen’

[...]

(Hem is in deze Henk Ferweda, politieonderzoeker en criminoloog.)

Giftige cocktail na 20 maanden pandemie: ‘De onrust zal verder toenemen’

[...]

Of je moet meer waarde hechtten aan de soundbites van Rutte en Grapperhaus, maar een aantal deskundigen geven een beter inkijkje in de wereld van de relschoppers van de afgelopen week. De situatie is niet zo klip en klaar als de politiek wil doen voorkomen.
Uit hetzelfde nrc artikel

Veel principiële tegenstanders van het coronabeleid zullen er in Rotterdam niet geweest zijn: protestborden werden amper gesignaleerd.

En verder onleesbare artikelen

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:59
Het is ongetwijfeld al gezegd. Maar als dit daadwerkelijk de maatregelen zijn die men wil nemen, dan snap ik er niets meer van. Je gaat de "winkel" tijd voor werkend Nederland (het overgrote deel) verkorten waardoor dezelfde mensen in minder beschikbare tijd bediend moeten worden. Het wordt dus drukker, in plaats van spreiden doe je het tegenovergestelde. De scholen zijn nu echt de brandhaard, dat moet aangepakt worden. Wees strikter in het beleid, gooi de boel eerder op slot. We hebben toch inmiddels ervaring met onderwijs op afstand? En dat zeg ik als ouder van 2 basisschoolkinderen met een vrouw die in de zorg werkt (lees: ik ben weer het bokje). Dit zijn nog geen druppels op een gloeiende plaat, dus dan zal het allemaal wel niet zo nijpend in de zorg zijn als wordt gezegd (dat is het wel) en valt het allemaal wel mee (dat is niet zo).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• stijnec1
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 29-11 16:41
Arjan90 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:59:
Het is ongetwijfeld al gezegd. Maar als dit daadwerkelijk de maatregelen zijn die men wil nemen, dan snap ik er niets meer van. Je gaat de "winkel" tijd voor werkend Nederland (het overgrote deel) verkorten waardoor dezelfde mensen in minder beschikbare tijd bediend moeten worden. Het wordt dus drukker, in plaats van spreiden doe je het tegenovergestelde. De scholen zijn nu echt de brandhaard, dat moet aangepakt worden. Wees strikter in het beleid, gooi de boel eerder op slot. We hebben toch inmiddels ervaring met onderwijs op afstand? En dat zeg ik als ouder van 2 basisschoolkinderen met een vrouw die in de zorg werkt (lees: ik ben weer het bokje). Dit zijn nog geen druppels op een gloeiende plaat, dus dan zal het allemaal wel niet zo nijpend in de zorg zijn als wordt gezegd (dat is het wel) en valt het allemaal wel mee (dat is niet zo).
en de risicogroep voor ziekenhuisopname, de groep die je juist wil beschermen en weg wilt houden van andere mensen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te houden, de 60 plussers, wordt geen strobreed in de weg gelegd. Zij kunnen overdag lekker koffie drinken en lunchen in de horeca, naar een museum, de bibliotheek en gaan bridgen. De maatregelen treffen met name de werkende en studerende generaties, die gemiddeld gezien significant minder van het virus te vrezen hebben, én de zorg niet doen overstromen. Onbegrijpelijk wmb, maar 60plussers hebben blijkbaar een uitstekende lobby in Den Haag

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:01:
[...]

Inmddels zijn de cijfers binnen.

* 22.274 positieve tests. Week op week -5.6%
* De daling van de wekelijkse groeifactor zet sterk door. Indicatie dat de avondsluiting van de horeca (13-11) en het opnieuw thuiswerken (15-11) goed bijdragen aan vermindering van de verspreiding.
* Percentage positieve tests (door capaciteitsproblemen teststraten momenteel een belangrijk cijfer om naar te kijken) daalt van 23.1% gisteren gerapporteerd naar 19.8% vandaag. Daling is statistisch significant, geschatte standaarddeviatie 0.12 procentpunt, dus P95 < 20.1%
* Patroon van "nieuwe besmettingen bij ouderen over de piek heen" houdt stand. Niet echt overtuigend, in de betekenis dat je ze al echt ziet teruglopen, maar rond 1e ziektedag 17-11 of 18-11 lijken de leeftijdsgroepen boven de 60 te pieken.

Ook het NICE dashboard suggereert dat de bezetting op de verpleegafdeling reeds in de lopende week op de top zit.
Het sneeuw een beetje onder, maar ergens heeft het OMT die knik of piek ook in zijn modellen zitten. Dat zou ook wel helpen verklaren waarom de geadviseerde maatregelen relatief mild zijn.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Arjan90 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:59:
Ik merk juist dat het de afgelopen 1,5 week zeer rustig is in de avonduren bij de supers. De constatering die je hierboven doet over de openingstijden lijkt dus niet te kloppen.

Denk dat de voorgestelde maatregelen (winkels en restaurants open tot 1700hr) ook kostentechnisch veel minder kostbaar zijn, iets waar ze naar mijn idee toch naar op zoek waren. Winkels zijn al akkoord las ik, De horeca zal wel weer even klagen.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

stijnec1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:05:
[...]
en de risicogroep voor ziekenhuisopname, de groep die je juist wil beschermen en weg wilt houden van andere mensen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te houden, de 60 plussers, wordt geen strobreed in de weg gelegd. Zij kunnen overdag lekker koffie drinken en lunchen in de horeca, naar een museum, de bibliotheek en gaan bridgen. De maatregelen treffen met name de werkende en studerende generaties, die gemiddeld gezien significant minder van het virus te vrezen hebben, én de zorg niet doen overstromen. Onbegrijpelijk wmb, maar 60plussers hebben blijkbaar een uitstekende lobby in Den Haag
Heeft niets met lobby te maken, maar met een totaal verkeerd beeld van het probleem ... bij jou.

Voor een gevaccineerde 60 plusser wordt het niet beter dan dat het is. Die persoon heeft gedaan wat hij kon om zijn risico op een ernstig verloop te minimaliseren, namelijk vaccineren en kan zijn normale leven oppakken, of even wachten op een boost en dat dan alsnog doen.

Of de 60 plusser heeft zich niet laten vaccineren en loop een groot risico. Asociaal richting zorgpersoneel en landgenoten die zorg nodig hebben, maar op dit moment zal het mij een worst wezen als ze in hun eigen longvocht stikken op de IC, dat risico hebben ze zelf voor gekozen, leef (of sterf) met je keuzes.

De maatregelen zijn gericht op beheersen van de uitbraak, niet zoals jij denkt op het beschermen van 60+. En met het werkelijk doel in het oog en de wetenschap dat de regering daadkracht mist om een vaccinatie plicht in te voeren, zijn ze begrijpelijk en is het volkomen logisch dat er voor ouderen geen aparte maatregelen worden genomen.

De echte slachtoffers zijn een heel kleine groep mensen: zij die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden. Die worden geconfronteerd met een voor hun niet te mitigeren risico en staan voor de keuze om dat te accepteren of zichzelf (nog meer) beperkingen op te leggen.

[Voor 7% gewijzigd door Omega Supreme op 25-11-2021 18:22]

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik kom er net achter wat er mis is in dit land: de aankondiging is dat de horeca om 17:00 dicht gaat. Het effect is een toename van reserveringen om nog even snel uit eten te kunnen _/-\o_

• 42erik
Señor Sjon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:13:
[...]

Misschien moet je even die grafiekjes die hier https://www.tweedekamer.n...ng%20van%20het%20RIVM.pdf staan op p47 nog eens lezen

• Dennahz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06:15

Dennahz

Life feels like hell should.

XeNeRgY schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:20:
Ik kom er net achter wat er mis is in dit land: de aankondiging is dat de horeca om 17:00 dicht gaat. Het effect is een toename van reserveringen om nog even snel uit eten te kunnen _/-\o_
Ik vraag me af per wanneer dit dan is. Als het zo is, dan hoop ik pas vanaf maandag. Anders is het wel heel zuur voor de horeca dit weekend. De zoveelste klap in het gezicht.

Dus m.a.w.: de risicogroepen die 24/7 vrij zijn (ouderen) mogen overdag lekker iets gaan eten, maar de mensen die gewoon werken moeten maar gewoon thuisbezorgd.nl raadplegen.

Twitter

Pagina: 1 ... 114 ... 129 Laatste

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee