Ik lees dat die familieleden ervan uitgaan dat ze wel binnenkomen zonder QR-code. Nergens dat het restaurant heeft toegezegd. Je geeft zelf al toe dat dit een aanname vanuit jouw kant is.Tom-Z schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:26:
[...]
Hoe lees jij de oorspronkelijke post dan:
[...]
De schoonfamilie heeft het restaurant gebeld (gok ik, wie zouden ze anders hebben gebeld) en te horen gekregen dat het "wel goed komt" als er "1 of 2 personen" geen QR-code hebben.
Onderschat nooit selectieve blindheidRyur schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:32:
[...]
Dan zijn diegene ook blind, want er staat gewoon nadat je een screenshot hebt gemaakt:
"Een schermafbeelding is geen geldig bewijs.
Gebruik de QR-code in de app.
Je QR-code komt terug in 3 min"
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
De familie heeft gezegd "we hebben gebeld". Wie zouden ze gebeld hebben met welke vraag? Ik kan geen 100% uitsluitsel geven over hoe iemand anders zijn post heeft bedoeld maar mijn uitleg lijkt me toch echt de meest logische.P-Rock schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:36:
[...]
Ik lees dat die familieleden ervan uitgaan dat ze wel binnenkomen zonder QR-code. Nergens dat het restaurant heeft toegezegd. Je geeft zelf al toe dat dit een aanname vanuit jouw kant is.
De UX is ook niet geweldig van die app. Zowel aan de kant van degene met de code, waar de melding "een schermafbeelding is geen geldig bewijs" komt te staan. Dat is onhandig, want het klopt niet met de verwachting die we hebben van een QR-code. Die dingen kan je normaliter printen, screenshotten, doormailen, en dan bevatten ze nog steeds dezelfde informatie. Wat er had moeten staan is iets als 'Let op: de QR-codes uit de app hebben een geldigheid van drie minuten. Ga naar XXX als je een code wilt aanmaken die langer geldig is, zodat je hem kunt printen'.
En ook aan de scanner kant is de UX matig. Daar staat slechts "Invalid QR-code". Als daar "QR-code has expired" was het al een stuk duidelijker.
En ook aan de scanner kant is de UX matig. Daar staat slechts "Invalid QR-code". Als daar "QR-code has expired" was het al een stuk duidelijker.
#COVID19NL #Zorginfarct
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 7 november 2021
Positief getest: 11.398
Totaal: 2.201.010 (+11.349 ivm -49 corr.)
Perc. positief 30 okt - 05 nov: 17,1%
Opgenomen: 162
Huidig: 1.185 (+74)
Opgenomen op IC: 26
Huidig: 305 (+17)
Overleden: 8
Totaal: 18.561 pic.twitter.com/OwNt1PF0F1
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
7-daags gemiddelde van percentage positief flink gedaald (17,44% vs 17,74% gisteren). Nu voor de tweede dag op rij gedaald na bijna 6 weken continu stijging. Ook is het aantal positieve testen vandaag lager dan gisteren, terwijl vorige week het hoogste aantal van de week juist op zondag behaald werd. Dat zijn bemoedigende signalen. Want dat betekent: geen exponentiële groei en wellicht zitten we vlak voor of op de piek.
Vreemd, Misschien is de resolutie te laag of zo. Ik heb mijn QR geprint (gewoon op de site van de coronacheck op basis van mijn vaccinatie)Bananenplant schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:01:
Net geobserveerd bij de sportschool: iemand heeft geprobeerd om een screenshot van een QR-code uit te printen, die doet het niet, dus moet ze weer richting huis.
Dat is wel vervelend. De sportschool wordt zo aangekeken op iets dat mensen zelf niet goed voor elkaar hebben. Tegelijkertijd laat het ook wel zien dat technologie te ingewikkeld voor de gemiddelde persoon begint te worden.
Is de QR code van de app een andere als diegene die je print?
Ik dacht dat die gewoon hetzelfde waren. Ik heb mijn geprinte QR code al 2 keer gebruikt en dat wekte gewoon goed.
Edit: ik ken verschillende mensen die hun QR app niet meer aan de gang krijgen. Die lopen inmiddels ook met de geprinte versie op zak. Gewoon gevaccineerd dus ook dat printje is lang geldig
[ Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 07-11-2021 15:30 ]
Haha, ik denk dat ik me wat heb laten beinvloeden met al die cowboyverhalen van de afgelopen dagen met gefraudeerde qr codes.Dennis schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:43:
[...]
Meen je dit nou serieus? Iedereen die het systeem niet snapt is in jouw ogen een (potentiële) fraudeur?
Aan de andere kant, gisteravond nog een hapje wezen eten en voor mij ging een echtpaar op aardige leeftijd (gokje 70+) naar binnen. Goed, ze waren langer bezig om de app te zoeken op hun telefoon als hun jas op hangen maar het ging nog allemaal best.....
De ene 70-jarige is de andere niet hè. Mijn moeder (toevallig 70) kan prima overweg met telefoons maar mijn vader (74) moet je dit soort dingen echt niet vragen.stylezzz schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:31:
Haha, ik denk dat ik me wat heb laten beinvloeden met al die cowboyverhalen van de afgelopen dagen met gefraudeerde qr codes.
Aan de andere kant, gisteravond nog een hapje wezen eten en voor mij ging een echtpaar op aardige leeftijd (gokje 70+) naar binnen. Goed, ze waren langer bezig om de app te zoeken op hun telefoon als hun jas op hangen maar het ging nog allemaal best.....
(Hoewel hij het inmiddels wel kan, die QR check)
[ Voor 3% gewijzigd door Dennis op 07-11-2021 15:35 ]
Ach, het is ook maar hoe belangrijk je het vind. Ik heb ook een tante van 80+ die op zich die telefoon heel interessant vind maar zich absoluut niet bezig houd met social media. Whatsapp enzo weer wel.... maar die qr code had ze ook binnen no time door. Was toch wel handig als ze eens ergens naar toe wilde.... (joh!)Dennis schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:34:
[...]
De ene 70-jarige is de andere niet hè. Mijn moeder (toevallig 70) kan prima overweg met telefoons maar mijn vader (74) moet je dit soort dingen echt niet vragen.
(Hoewel hij het inmiddels wel kan, die QR check)
Ja de QR code van de Coronacheck site is anders dan die van de AppIndoubt schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:28:
[...]
Vreemd, Misschien is de resolutie te laag of zo. Ik heb mijn QR geprint (gewoon op de site van de coronacheck op basis van mijn vaccinatie)
Is de QR code van de app een andere als diegene die je print?
Ik dacht dat die gewoon hetzelfde waren. Ik heb mijn geprinte QR code al 2 keer gebruikt en dat wekte gewoon goed.
Edit: ik ken verschillende mensen die hun QR app niet meer aan de gang krijgen. Die lopen inmiddels ook met de geprinte versie op zak. Gewoon gevaccineerd dus ook dat printje is lang geldig
Ouderen kunnen voor een QR-code gewoon bellen naar een telefoonnummer. Dan krijgen ze per post een papieren QR-code toegestuurd. Mijn 100% digibete buurman kreeg dat prima voor elkaar (nadat ik hem op het telefoonnummer had gewezen).
Het was inderdaad geweldig geweest als we ondertussen een vaccinatiegraad van bijna 100% hadden gehad in de groepen die een niet-verwaarloosbaar risico lopen op een ziekenhuisopname. Maar dat hebben we nou eenmaal niet en daar gaan we ook nooit komen, welke maatregelen je ook neemt of hoe lang je ook nog wacht. (Bij elke aankondiging van verzwaringen voor ongevaccineerden worden er een paarduizend extra prikken gezet, maar de vaccinatiegraad is sinds September al niet meer substantieel toegenomen)Tom-Z schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:55:
[...]
Gaan we duizenden doden, duizenden IC-opnames, tienduizenden ziekenhuisopnames, honderduizenden gevallen van long covid, alle uitgestelde zorg en andere ellende accepteren, omdat ~10% van de Nederlanders zich nog niet heeft laten vaccineren? Terwijl, als je naar Portugal kijkt, blijkt dat het dus ook anders kan?
Wat mij betreft moeten we dat niet accepteren. Vaccinatie moet gewoon de standaard zijn. Vaccineren betekent dat je een heel minimaal risico accepteert vanuit sociale solidariteit, om dus al de voorgenoemde ellende te voorkomen. We moeten gewoon van elkaar verwachten dat we dat doen.
Zolang we dat doel met z'n allen niet bereikt hebben, vind ik ook dat we het verplicht zijn naar de kwetsbaren om ze te beschermen door het virus in te dammen. Want we kúnnen het wel. Ik ben niet per se voorstander van verplichte vaccinatie, maar dat is wat mij betreft nog wel honderd keer wenselijker dan "alles loslaten" en duizenden mensen niet de zorg kunnen bieden die ze nodig hebben en aan hun lot overlaten.
Indammen om de kwetsbaren te beschermen was een nobel doel geweest, maar zeker sinds de introductie van de varianten is 't algemeen aangenomen dat corona nooit meer weg zal gaan. Iedereen zal uiteindelijk een keer corona oplopen, en waarschijnlijk zelfs elk jaar (mild) opnieuw.
Dus de vraag is niet óf maar wannéer we gaan accepteren dat er altijd mensen ziek zullen blijven worden van corona. Als nu (99.98% van de bevolking loopt geen risico meer op een IC opname) niet het moment is om de maatregelen los te laten, wanneer dan wel? Als we die 100% nooit gaan halen, komt het normale leven wat jou betreft dan nooit meer terug?
De overheid zou echt met een helder plan op dit vlak moeten komen, met een duidelijke stip op de horizon. Voor het moraal, maar ook voor het draagvlak voor de maatregelen... hoe lang verwacht je dat mensen zich nog blijven beperken als ze zelf geen enkel risico meer lopen en de eindstreep maar niet in zicht komt?
Leuk dat je van een drol een taart maakt, maar dit zijn gewoon slechte cijfers.MarcoC schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:21:
7-daags gemiddelde van percentage positief flink gedaald (17,44% vs 17,74% gisteren). Nu voor de tweede dag op rij gedaald na bijna 6 weken continu stijging. Ook is het aantal positieve testen vandaag lager dan gisteren, terwijl vorige week het hoogste aantal van de week juist op zondag behaald werd. Dat zijn bemoedigende signalen. Want dat betekent: geen exponentiële groei en wellicht zitten we vlak voor of op de piek.
Ha, die kende ik nog niet, dank je wel, hartelijk om gelachenzacht schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:06:
[...]
Leuk dat je van een drol een taart maakt, maar dit zijn gewoon slechte cijfers.
En de cijfers zijn nog niet eens zo heel slecht, met een week eens zien hoe het op de IC is.
Het probleem is dus dat dat plan er niet gaat komen, omdat het er simpelweg niet is.nuveo schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:59:
[...]
Het was inderdaad geweldig geweest als we ondertussen een vaccinatiegraad van bijna 100% hadden gehad in de groepen die een niet-verwaarloosbaar risico lopen op een ziekenhuisopname. Maar dat hebben we nou eenmaal niet en daar gaan we ook nooit komen, welke maatregelen je ook neemt of hoe lang je ook nog wacht. (Bij elke aankondiging van verzwaringen voor ongevaccineerden worden er een paarduizend extra prikken gezet, maar de vaccinatiegraad is sinds September al niet meer substantieel toegenomen)
Indammen om de kwetsbaren te beschermen was een nobel doel geweest, maar zeker sinds de introductie van de varianten is 't algemeen aangenomen dat corona nooit meer weg zal gaan. Iedereen zal uiteindelijk een keer corona oplopen, en waarschijnlijk zelfs elk jaar (mild) opnieuw.
Dus de vraag is niet óf maar wannéer we gaan accepteren dat er altijd mensen ziek zullen blijven worden van corona. Als nu (99.98% van de bevolking loopt geen risico meer op een IC opname) niet het moment is om de maatregelen los te laten, wanneer dan wel? Als we die 100% nooit gaan halen, komt het normale leven wat jou betreft dan nooit meer terug?
De overheid zou echt met een helder plan op dit vlak moeten komen, met een duidelijke stip op de horizon. Voor het moraal, maar ook voor het draagvlak voor de maatregelen... hoe lang verwacht je dat mensen zich nog blijven beperken als ze zelf geen enkel risico meer lopen en de eindstreep maar niet in zicht komt?
Het plan was / is vaccineren, maar door mutaties gaan we dat dus niet redden.
Enige andere juiste keuze is accepteren, en dat het voorlopig echt niet meer weggaat. We zitten hier zeker nog wel een jaar aan vast. Hoe eerder je dat doet, hoe eerder er rust in de tent komt.
Nog veel geweldiger zou zijn als overal bijna 100% gevaccineerd was. Dat vertraagt de verspreiding en daarmee de druk op de zorg. Ook is er nergens een lijn te trekken waar het risico verwaarloosbaar wordt. Hoe graag mensen ook die willen trekken om dan zichzelf aan de goede kant te plaatsen en dan te claimen dat ze dan geen beperkingen opgelegd hoeven te krijgen want ze lopen toch geen risico.nuveo schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:59:
[...]
Het was inderdaad geweldig geweest als we ondertussen een vaccinatiegraad van bijna 100% hadden gehad in de groepen die een niet-verwaarloosbaar risico lopen op een ziekenhuisopname. Maar dat hebben we nou eenmaal niet en daar gaan we ook nooit komen, welke maatregelen je ook neemt of hoe lang je ook nog wacht. (Bij elke aankondiging van verzwaringen voor ongevaccineerden worden er een paarduizend extra prikken gezet, maar de vaccinatiegraad is sinds September al niet meer substantieel toegenomen)
100% van de bevolking loopt risico op IC opname. Zowel door covid als een andere oorzaak. Er zijn mensen met een heel groot en een heel klein risico maar het is nooit nul. Zet een kerngezond en gevaccineerd iemand onbeschermd een dag in een zaal vol symptomatische patienten en je kan diegene in een bed erbij leggen.Indammen om de kwetsbaren te beschermen was een nobel doel geweest, maar zeker sinds de introductie van de varianten is 't algemeen aangenomen dat corona nooit meer weg zal gaan. Iedereen zal uiteindelijk een keer corona oplopen, en waarschijnlijk zelfs elk jaar (mild) opnieuw.
De stip is er: vaccinatie. Zolang er wordt geredeneerd zoals jij hier, dat vaccinatie iets is voor een bepaalde groep en niet voor iedereen blijft de eindstreep ver weg.De overheid zou echt met een helder plan op dit vlak moeten komen, met een duidelijke stip op de horizon. Voor het moraal, maar ook voor het draagvlak voor de maatregelen... hoe lang verwacht je dat mensen zich nog blijven beperken als ze zelf geen enkel risico meer lopen en de eindstreep maar niet in zicht komt?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat is wel heel erg overdreven. Natuurlijk zal diegene aan een flinke viral load worden blootgesteld, maar dan nog, een gezonde 20er die is gevaccineerd zal echt niet snel in een ziekenhuis belanden.IJzerlijm schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:19:
[...]100% van de bevolking loopt risico op IC opname. Zowel door covid als een andere oorzaak. Er zijn mensen met een heel groot en een heel klein risico maar het is nooit nul. Zet een kerngezond en gevaccineerd iemand onbeschermd een dag in een zaal vol symptomatische patienten en je kan diegene in een bed erbij leggen.
Het bagitaliseren is niet goed te praten, maar dit is het andere uiterste.
Euhh... Zo'n stellige uitspraak zou ik wel graag onderbouwd willen zien. Ik geloof er geen biet van.IJzerlijm schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:19:
Zet een kerngezond en gevaccineerd iemand onbeschermd een dag in een zaal vol symptomatische patienten en je kan diegene in een bed erbij leggen.
Je bent in de war met ebola.IJzerlijm schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:19:
[...]
100% van de bevolking loopt risico op IC opname. Zowel door covid als een andere oorzaak. Er zijn mensen met een heel groot en een heel klein risico maar het is nooit nul. Zet een kerngezond en gevaccineerd iemand onbeschermd een dag in een zaal vol symptomatische patienten en je kan diegene in een bed erbij leggen.
Veels te stellig en niet-onderbouwd. Moeilijk is niet hetzelfde als onmogelijk. Bovendien zit er nog een grote verhoging van de vaccinatiegraad in de pijplijn: de vaccins voor kinderen van 5 tot 11 jaar die net zijn goedgekeurd.nuveo schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:59:
[...]
Evident is nú niet het juiste moment, want dan krijgen we vrijwel zeker code zwart. De meest minimale eis voor "alles loslaten" is dat je zeker bent dat er geen code zwart komt. En ik zou daar nog aan toe willen voegen: we moeten zorgen dat we boosters voor de kwetsbaren op orde hebben. Zoals het er naar uit ziet zijn de vaccins bij 70+ aardig in effectiviteit aan het afnemen.Dus de vraag is niet óf maar wannéer we gaan accepteren dat er altijd mensen ziek zullen blijven worden van corona. Als nu (99.98% van de bevolking loopt geen risico meer op een IC opname) niet het moment is om de maatregelen los te laten, wanneer dan wel? Als we die 100% nooit gaan halen, komt het normale leven wat jou betreft dan nooit meer terug?
En wat mij betreft zouden we best nog kunnen experimenteren met meer drang voordat we accepteren dat dit het is.
Het protest in Den Haag tegen de coronamaatregelen is afgelopen. Volgens de politie waren er zo'n 20.000 demonstranten aanwezig. Eerder plaatsen agenten en journalisten ter plekke dat getal op 25.000. Vergelijkbaar met de vorige grote protestactie in Amsterdam op 3 oktober j.l..
Met zaken als coronapassen die steeds invloedrijker worden zitten we in een schemergebied. Hoe ethisch is Italië bijvoorbeeld bezig? Italianen die geen zin hebben in een QR code kunnen feitelijk niet bestaan, hun inkomen wordt ze afgepakt. Het recht op arbeid heeft Italië ter zijde geworpen.
De Jonge streeft ernaar om de werkvloer in Nederland op scherp te zetten. De wetgeving wordt geschreven hiervoor en ik voorspel daar harde botsingen. Heb je corona overwonnen, maar je samenleving is total loss gegaan door de polarisatie. Je hoort nog best vaak tegenwoordig mensen die enkel nog met gevaccineerden willen omgaan. Onze minister giet in elk geval met genoegen wat olie op dat vuurtje met zijn uitspraken.
Ik noem dit een misplaatst vertrouwen in technocratische oplossingen. De Jonge is daar niet vies van, getuige zijn vele apps die tot op heden matige resultaten neerzetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oMJl7NW5x8Z5r4IAfC1rtWTc.png?f=user_large)
(bron. Dia #2)
Het zal er nogal aan liggen wie die ongevaccineerde is qua leeftijd, algemene gesteldheid en eventuele bestaande aandoeningen. Dat er per direct een extra ic bedje naast gezet kan worden is geen garantie, zelfs niet een extra bedje op de verpleegafdeling.
Dat 'crisis van ongevaccineerden' zoals De Jonge het graag noemt wordt tegengesproken door Yorick Bleijenberg:
Het geven de A-ziekte status is op mij altijd overgekomen als een administratieve handigheidje om zo meer bevoegdheden te kunnen krijgen. Zonder dat kon vrijwel alle maatregelen niet ingevoerd worden.Number10 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:40:
Een groep A ziekte moeten worden bestreden en kan niet blijven voortwoekeren omdat een deel van de maatschappij of het kabinet dat wel een goed idee vindt.
Alleen is de Wpg of artikel 3 van het EVRM maar een paar aspecten. Andere rechten die we normaliter hebben moesten terzijde geschoven worden om de corona aanpak mogelijk te maken, rechten die ook voortkomen uit bijvoorbeeld het EVRM. Welke weegt zwaarder? Gaan we tot het gaatje en schuiven we alles maar ter zijde om corona aan te pakken? De Jonge wil QR codes in het voorgezet onderwijs kunnen invoeren. Hoe verhoudt dit zich tot het recht op vrij toegankelijk onderwijs, welke door het EVRM gegarandeerd wordt?Dus leg mij maar uit waarom het handelen van Nederland rechtmatig was of rechtmatig is in het kader van de Wpg of het EVRM of artikel 3 van het genoemde verdrag.
Met zaken als coronapassen die steeds invloedrijker worden zitten we in een schemergebied. Hoe ethisch is Italië bijvoorbeeld bezig? Italianen die geen zin hebben in een QR code kunnen feitelijk niet bestaan, hun inkomen wordt ze afgepakt. Het recht op arbeid heeft Italië ter zijde geworpen.
De Jonge streeft ernaar om de werkvloer in Nederland op scherp te zetten. De wetgeving wordt geschreven hiervoor en ik voorspel daar harde botsingen. Heb je corona overwonnen, maar je samenleving is total loss gegaan door de polarisatie. Je hoort nog best vaak tegenwoordig mensen die enkel nog met gevaccineerden willen omgaan. Onze minister giet in elk geval met genoegen wat olie op dat vuurtje met zijn uitspraken.
Gevaccineerden zijn niet steriel immuun, ze kunnen mogelijk corona verspreiden zonder het te merken. Omdat ze vrijstelling hebben van alles zullen we alleen moeilijk te weten komen wat precies hun aandeel gaat zijn. Dat kan mogelijk groter worden omdat degene die moeten testen tenminste 24 uur van te voren negatief moesten testen, zij worden er redelijk consistent dan uitgefilterd. Zelfs na een positieve test kan een gevaccineerd persoon nog gaan stappen, technisch staat hem of haar niets in de weg als ze gewetenloos dit willen doen. Een aandeel welke verder kan groeien als de werking van de vaccins afneemt na verloop van tijd of als er nieuwere varianten te kop op steken als delta+.42erik schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:47:
1 en 2: fraude en handhaving is een menselijke fout, geen onderdeel van het systeem. Daarvoor moet je het systeem niet afschaffen, maar die mensen op hun falie geven.
3 volgens mij was er al aangetoond dat verspreiding vooral onder niet gevaccineerden was
4 bewuste keuze, want privacy. Waar ik wel twijfel of dat nu echt de juiste keuze is
Ik noem dit een misplaatst vertrouwen in technocratische oplossingen. De Jonge is daar niet vies van, getuige zijn vele apps die tot op heden matige resultaten neerzetten.
Op Android kan een ontwikkelaar screenshots blokkeren, Apple geeft die mogelijkheid niet. Daarom kan je op je iPhone wel een screenshot maken van je bankrekening of je QR code.Dennahz schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:50:
Je kan niet eens een screenshot maken in de officiële Coronacheck-app, dus de kans is groot dat ze gewoon een QR gebruikt heeft van zo'n website. En die hebben ze allemaal geblokkeerd.
Voor wat betreft die ongevaccineerde, laat ik dit plaatje van Van Dissel erbij pakken over kansen op wat er gebeurt:IJzerlijm schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:19:
Zet een kerngezond en gevaccineerd iemand onbeschermd een dag in een zaal vol symptomatische patienten en je kan diegene in een bed erbij leggen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oMJl7NW5x8Z5r4IAfC1rtWTc.png?f=user_large)
(bron. Dia #2)
Het zal er nogal aan liggen wie die ongevaccineerde is qua leeftijd, algemene gesteldheid en eventuele bestaande aandoeningen. Dat er per direct een extra ic bedje naast gezet kan worden is geen garantie, zelfs niet een extra bedje op de verpleegafdeling.
Dat 'crisis van ongevaccineerden' zoals De Jonge het graag noemt wordt tegengesproken door Yorick Bleijenberg:
Maar mensen die zich niet laten vaccineren zijn er wél, zoals altijd in een land dat zijn burgers de vrije keuze laat. En trouwens, om het weer oplaaiende virus af te doen als een epidemie van ongevaccineerden, zoals minister Hugo de Jonge zich al liet ontvallen, is veel te kort door de bocht, vindt onder anderen Yorick Bleijenberg, coronacijfervolger van het eerste uur.
‘We hebben het hier niet over wat pockets ongevaccineerden, het virus zit overal’, wijst hij op de epidemiologische kaart van Nederland, die deze week weer grotendeels donkerrood kleurde. ‘Eerst kreeg het virus de schuld, toen de ongevaccineerden, en ik ben bang dat ze hierna de schuld leggen bij de burgers die zich niet aan de regels houden. Wanneer vertelt de minister nu eens eerlijk dat het gewoon tegenzit?’
Dat is nou net het probleem: vaccinatie is die stip niet. De kans dat we hier ooit nog een vaccinatiegraad van 95-100% gaan halen is nihil, hoe lang je ook wacht en welke maatregelen je ook neemt.IJzerlijm schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:19:
De stip is er: vaccinatie. Zolang er wordt geredeneerd zoals jij hier, dat vaccinatie iets is voor een bepaalde groep en niet voor iedereen blijft de eindstreep ver weg.
Je weet niet wat die persoon de hele dag uitspookt met die besmette mensen...
Het kan ook heus wel, alleen horeca en sportscholen verdommen het.Vandaag in museum geweest, die nemen het iig wel serieus: qr scannen, vergelijken met Id en dan pas toegang met je toegangsbewijs.
Laten we vooral niet kijken naar de dynamiek achter de cijfers inderdaad. Waarom zou je?zacht schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:06:
[...]
Leuk dat je van een drol een taart maakt, maar dit zijn gewoon slechte cijfers.
Ben normaal geen fan van de horeca, maar gisteren netjes gecontroleerd op QR en ID, plus extra controle vraagmigchiell schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:53:
[...]
[...]
Het kan ook heus wel, alleen horeca en sportscholen verdommen het.
De antwoorden van een eventuele controlevraag staan toch op je ID?Segafreak83 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:55:
[...]
Ben normaal geen fan van de horeca, maar gisteren netjes gecontroleerd op QR en ID, plus extra controle vraag
Is uiteraard interessant. Maar de cijfers zijn en blijven k#t.MarcoC schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:53:
[...]
Laten we vooral niet kijken naar de dynamiek achter de cijfers inderdaad. Waarom zou je?
Uiteraard, maar iedereen kreeg een andere, dus deden ze wel netjes vond ik.zacht schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:57:
[...]
De antwoorden van een eventuele controlevraag staan toch op je ID?
Om, zoals altijd, weer veel te vroeg te versoepelen.MarcoC schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:53:
[...]
Laten we vooral niet kijken naar de dynamiek achter de cijfers inderdaad. Waarom zou je?
En wat is de toegevoegde waarde om dat voor de 100e keer te herhalen ipv vooruit te kijken wat we kunnen verwachten?zacht schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:57:
[...]
Is uiteraard interessant. Maar de cijfers zijn en blijven k#t.
Piek in percentage positief resulteert vrijwel altijd (historisch gezien) in een piek in besmettingen en ziekenhuisopnames kort daarop. Dat mag blijkbaar niet geconstateerd worden omdat we elkaar alleen maar in de put mogen praten.
[ Voor 28% gewijzigd door MarcoC op 07-11-2021 17:02 ]
Ebola is relatief simpel, geen aanraking is in principe geen besmetting.migchiell schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:53:
[...]
Maargoed als diegene iedereen aan het handen schudden is kan die het wel krijgen idd
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hier vandaag ook, al was dit geen café waar ik de afgelopen tijd eerder ben geweest, dus kan niet beoordelen of deze zich altijd al aan de regels hield, of dat de compliance is toegenomen.Segafreak83 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:55:
[...]
Ben normaal geen fan van de horeca, maar gisteren netjes gecontroleerd op QR en ID, plus extra controle vraag
Overigens viel me zowel gisterenavond (station en trein) als vandaag (winkels) het gebruik van mondkapjes niet tegen. Helaas geen 100%, maar dat valt ook niet te verwachten zonder controles (en sancties). Maar van het hier voorspelde gebrek aan maatschappelijke acceptatie merk ik weinig.
En 20.000 demonstranten blijft natuurlijk ook maar heel weinig...
*knip* dit soort fake news (want dat is de interpretatie die je doet, willen we hier niet hebben. Correlatie is geen causaliteit.
[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 07-11-2021 17:54 ]
Beetje raar uitspraak. Hoe meer gevaccineerde, hoe meer er in het ziekenhuis komen.
[ Voor 56% gewijzigd door ZieMaar! op 07-11-2021 17:54 ]
What is the airspeed velocity of an unladen swallow?
En dan vraag ik me af hoeveel daarvan gevaccineerd zijn. Of zich überhaupt aan de basisregels houden. Stelletje hypocrieten.CMD-Snake schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:50:
Het protest in Den Haag tegen de coronamaatregelen is afgelopen. Volgens de politie waren er zo'n 20.000 demonstranten aanwezig. Eerder plaatsen agenten en journalisten ter plekke dat getal op 25.000. Vergelijkbaar met de vorige grote protestactie in Amsterdam op 3 oktober j.l..
Ik ben van mening dat je niet mag klagen over coronamaatregelen als je onderdeel bent van het probleem en weigert bij te dragen aan de oplossing.
Nouja, iedereen heeft natuurlijk het recht op demonstratie, maar dat hoeft niet te betekenen dat mensen je serieus moeten nemen.
Volgende week: Demonstratie van woningspeculanten over de hoge huizenprijzen.
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 07-11-2021 17:39 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Die laatste conclusie deel ik niet. Ik waardeer je positiviteit, mijn glas is ook altijd halfvol, ik zie alleen dat het bijna omvalt. Met weer meer dan 11k besmettingen, opnames op verpleegafdelingen en IC's die hoger zijn dan het weekgemiddelde en het hele weekend nog 'gewoon' Dansen met en zonder Jansen deel ik die positiviteit dus niet. Er moet iets gebeuren voor er records gebroken gaan worden die je niet wil breken.MarcoC schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:00:
[...]
En wat is de toegevoegde waarde om dat voor de 100e keer te herhalen ipv vooruit te kijken wat we kunnen verwachten?
Piek in percentage positief resulteert vrijwel altijd (historisch gezien) in een piek in besmettingen en ziekenhuisopnames kort daarop. Dat mag blijkbaar niet geconstateerd worden omdat we elkaar alleen maar in de put mogen praten.
@CMD-Snake een gevaccineerde die besmet raakt heeft gewoon een veel kleinere kans om in het ziekenhuis te komen dan een on-gevaccineerde. Dus de motor van de zorg crisis blijft gewoon grotendeels de ongevaccineerde.
We hebben er met zijn alle voor gezorgd dat het virus weer te veel voet aan de grond heeft gekregen maar de bewust ongevaccineerden veroorzaken naar mijn mening de crisis in de zorg.
Het weer valt vies tegen maar een deel heeft wel gewoon de moeite genomen om een paraplu mee te nemen maar een deel niet en die wordt extra nat daardoor.
We hebben er met zijn alle voor gezorgd dat het virus weer te veel voet aan de grond heeft gekregen maar de bewust ongevaccineerden veroorzaken naar mijn mening de crisis in de zorg.
Het weer valt vies tegen maar een deel heeft wel gewoon de moeite genomen om een paraplu mee te nemen maar een deel niet en die wordt extra nat daardoor.
[ Voor 12% gewijzigd door TrailBlazer op 07-11-2021 17:17 ]
Klopt, maar de effectiviteit van de vaccins tegen ziekenhuis opnames is ook aan het dalen.tlpeter schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:11:
[...]
Beetje raar uitspraak. Hoe meer gevaccineerde, hoe meer er in het ziekenhuis komen.
Het kunnen genieten van sinterklaas/kerst staat toch los van de coronacijfers? Dat vier je gewoon thuis met vrienden / familie. Dus tenzij ze een keiharde lockdown afkondigen waar niemand z'n huis uit kan, gaan mensen dat echt wel vieren dit jaar hoor.Mawlana schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:23:
Schoonfamilie wil maandag ergens een hapje eten. Op mijn vraag of iedereen een qr-code kan tonen: we hebben gebeld, 1 of 2 personen zonder qr-code komt wel goed.
Ik ben echt benieuwd of we dit jaar nog een beetje fatsoenlijk kunnen genieten van sinterklaas/kerst dit jaar. Als mensen en horeca zich zo gedragen (lees: niet naleving van regels), dan zie ik het somber in.
Vorig jaar was het nog anders en waren mensen voorzichtiger. Nu is 85% gevaccineerd en hebben ze zoiets van: het is wel prima zo.
Ben heel benieuwd hoeveel kinderen in die groep een vaccin gaan krijgen van hun ouders. Het zou me verbazen als het boven de 50% uitkomt.Tom-Z schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:46:
Bovendien zit er nog een grote verhoging van de vaccinatiegraad in de pijplijn: de vaccins voor kinderen van 5 tot 11 jaar die net zijn goedgekeurd.
Ik heb hier ook al reacties gezien, o.a. van @t_captain, dat hij zijn kinderen niet laat vaccineren.
Plus dat de 13% ongevaccineerde (maar daar wel voor in aanmerking komende) Nederlanders nu ~49% van de besmettingen veroorzaken. Breng dat terug tot ~30% en je hebt R0<1. Dag motor.TrailBlazer schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:15:
@CMD-Snake een gevaccineerde die besmet raakt heeft gewoon een veel kleinere kans om in het ziekenhuis te komen dan een on-gevaccineerde. Dus de motor van de zorg crisis blijft gewoon grotendeels de ongevaccineerde.
Ook 50% is al weer 5 procentpunt erbij op de vaccinatiegraad, oftwel 20% minder ongevaccineerden.Dennis schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:18:
[...]
Ben heel benieuwd hoeveel kinderen in die groep een vaccin gaan krijgen van hun ouders. Het zou me verbazen als het boven de 50% uitkomt.
Ik heb hier ook al reacties gezien, o.a. van @t_captain, dat hij zijn kinderen niet laat vaccineren.
En bij jonge kinderen speelt "eigen keuze" minder een rol
[ Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 07-11-2021 17:21 ]
Blijkbaar geen populaire mening, maar ik vind het dus kortzichtig dat we er zo stellig aan vasthouden dat het voorkomen van code zwart het allerhoogste doel is. Waarom is het recht op een (schaars) IC bed voor iedereen onder alle omstandigheden zo belangrijk dat al het andere er voor moet wijken? Iemand met een kwetsbare gezondheid gun ik uiteraard de allerbeste zorg, maar een ongevaccineerde die zich na het oplopen van corona wel (ietwat hypocriet) bij 't ziekenhuis meldt mag je wat mij betreft best doorverwijzen naar een noodhospitaal waar je behandeld wordt op "best effort" basis.Tom-Z schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:46:
Evident is nú niet het juiste moment, want dan krijgen we vrijwel zeker code zwart. De meest minimale eis voor "alles loslaten" is dat je zeker bent dat er geen code zwart komt. En ik zou daar nog aan toe willen voegen: we moeten zorgen dat we boosters voor de kwetsbaren op orde hebben. Zoals het er naar uit ziet zijn de vaccins bij 70+ aardig in effectiviteit aan het afnemen.
En wat mij betreft zouden we best nog kunnen experimenteren met meer drang voordat we accepteren dat dit het is.
Wederom: waarom staat het recht op een IC bed voor 0.02% van de bevolking onvoorwaardelijk boven het recht op een vrij leven voor de overige 99.98%?
Overigens ben ik het helemaal met je eens dat ik vóór het loslaten van alle maatregelen zou inzetten op maximale bescherming voor de kwetsbaren. Zonder afspraak een booster prik voor iedereen die dat wil, gratis FFP2 mondkapjes uitdelen op elk station en bij elke supermarkt, etc.
Omdat we bij het toekennen van IC-bedden geen onderscheid maken naar vaccinatiestatus (of BMI, voordat die weer naar voren komt), ook niet bij code zwart.nuveo schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:22:
[...]
Blijkbaar geen populaire mening, maar ik vind het dus kortzichtig dat we er zo stellig aan vasthouden dat het voorkomen van code zwart het allerhoogste doel is. Waarom is het recht op een (schaars) IC bed voor iedereen onder alle omstandigheden zo belangrijk dat al het andere er voor moet wijken? Iemand met een kwetsbare gezondheid gun ik uiteraard de allerbeste zorg, maar een ongevaccineerde die zich na het oplopen van corona wel (ietwat hypocriet) bij 't ziekenhuis meldt mag je wat mij betreft best doorverwijzen naar een noodhospitaal waar je behandeld wordt op "best effort" basis.
Wederom: waarom staat het recht op een IC bed voor 0.02% van de bevolking onvoorwaardelijk boven het recht op een vrij leven voor de overige 99.98%?
Overigens ben ik het helemaal met je eens dat ik vóór het loslaten van alle maatregelen zou inzetten op maximale bescherming voor de kwetsbaren. Zonder afspraak een booster prik voor iedereen die dat wil, gratis FFP2 mondkapjes uitdelen op elk station en bij elke supermarkt, etc.
Voor veel mensen (ik ben niet zo trouwens) is kerst uitgebreid uit eten. Dus als de horeca/restaurants weer dicht moeten, dan is voor hun kerst niet zoals ze zouden willen.Dennahz schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:18:
[...]
Het kunnen genieten van sinterklaas/kerst staat toch los van de coronacijfers? Dat vier je gewoon thuis met vrienden / familie. Dus tenzij ze een keiharde lockdown afkondigen waar niemand z'n huis uit kan, gaan mensen dat echt wel vieren dit jaar hoor.
Vorig jaar was het nog anders en waren mensen voorzichtiger. Nu is 85% gevaccineerd en hebben ze zoiets van: het is wel prima zo.
Voor mij zou het, zelfs met de regels van vorig jaar, niks uitmaken.
Enige waar ik van baalde is dat ik niet naar de kerstshows in bijv Intratuin kon.
En ook dat andere winkels dicht waren.
(Voor mij is de kerstperiode wat voor veel mensen de zomervakantie is, ik ben vanaf begin december al vrij, en dan tot eind van het jaar. Met de zomer heb ik volledig doorgewerkt).
Hoe het op jou overkomt is irrelevant. Die stap van de A status geeft de overheid de verplichting om de verspreiding te beperken.CMD-Snake schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:50:
Het geven de A-ziekte status is op mij altijd overgekomen als een administratieve handigheidje om zo meer bevoegdheden te kunnen krijgen. Zonder dat kon vrijwel alle maatregelen niet ingevoerd worden. (…)
Ik verwees niet artikel 3 van het EVRM, maar naar artikel 3 van het WHO verdrag.(…) Alleen is de Wpg of artikel 3 van het EVRM (…)
Rechten zijn niet absoluut uiteraard, dus Nederland hoeft niet elk individueel mensenleven te redden. Maar ik reageer op je opmerking dat Nederland moeilijke onderwerpen uit de weg gaat. Dat is precies het geval met bijvoorbeeld klimaatmaatregelen. En dat is volgens de HR dus onrechtmatig.(…) maar een paar aspecten. Andere rechten die we normaliter hebben moesten terzijde geschoven worden om de corona aanpak mogelijk te maken, rechten die ook voortkomen uit bijvoorbeeld het EVRM. Welke weegt zwaarder? (…)
Nee, natuurlijk niet. Waarom denk je dat toch steeds? Maar er is geen zinnig alternatief voor R>1 onder de huidige omstandigheden.(…) Gaan we tot het gaatje en schuiven we alles maar ter zijde om corona aan te pakken? (…)
Er wordt niet actief ingegrepen bij R>1 tenzij de zorg dreigt de overstromen en daarmee wordt dus verspreiding toegestaan. Wat heeft het toestaan van verspreiding met bestrijding te maken? Niks dus. Dat mag niet en is compleet onzinnig omdat het enkel uitstel is en geen afstel.
Juist die zinloosheid van wachten bij R>1 of de trage aanpak in het algemeen maakt de handelswijze van de overheid zo flagrant in strijd met de verdragen. Niks doen is immers ook een keuze.
Het is ook juist dat wachten waardoor de maatregelen steeds moeilijker worden. En daarmee komen weer andere rechten in het gedrang. Waarom heeft de overheid bijvoorbeeld niet al die miljarden in het verbeteren van de luchtkwaliteit gestoken? Does not compute @CMD-Snake.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Wij gourmetten altijd gewoon met de hele familie. En dat zal de komende jaren niet anders worden nu de jongste telg in de familie op eerste kerstdag zijn verjaardag viertRyur schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:24:
Voor veel mensen (ik ben niet zo trouwens) is kerst uitgebreid uit eten. Dus als de horeca/restaurants weer dicht moeten, dan is voor hun kerst niet zoals ze zouden willen.
Verwijderd
Maar wel op overlevingskans. Een onafhankelijke triagecommissie moet beslissen. Wat mij betreft gaan alle andere.operaties dan gewoon door (voor ligdag van 1 corona patiënt kunnen 15 hartoperaties gedaan worden).migchiell schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:23:
[...]
Omdat we bij het toekennen van IC-bedden geen onderscheid maken naar vaccinatiestatus (of BMI, voordat die weer naar voren komt), ook niet bij code zwart.
Je kan dan ook meewegen verwachte icdagen gevaccineerde vs ongevaccineerden. Als de eerste groep veel lager is kan dat wel degelijk een criteria zijn.
Met een paar procent. Voorlopig is dat nog prima in orde.mesa57 schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:17:
[...]
Klopt, maar de effectiviteit van de vaccins tegen ziekenhuis opnames is ook aan het dalen.
Iedereen en zijn moeder weet dit toch / ziet dit aankomen? Hup opschieten met die boosterprik!
[ Voor 54% gewijzigd door ZieMaar! op 07-11-2021 17:54 ]
Reken je maar niet rijk. De rivm cijfers waren een gemiddelde van juli-oktober (oktober niet eens volledig).tlpeter schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:30:
[...]
Met een paar procent. Voorlopig is dat nog prima in orde.
Als ik naar landen kijk waar ze wel actuele cijfers hebben, ziet het er duister uit.
Ehhh... Nee... De 15 ligdagen van een coronapatient kun je 8+ operaties doen. Maar denk dat je geen ligdag bedoelde te schrijvenVerwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:29:
[...]
Maar wel op overlevingskans. Een onafhankelijke triagecommissie moet beslissen. Wat mij betreft gaan alle andere.operaties dan gewoon door (voor ligdag van 1 corona patiënt kunnen 15 hartoperaties gedaan worden).
Je kan dan ook meewegen verwachte icdagen gevaccineerde vs ongevaccineerden. Als de eerste groep veel lager is kan dat wel degelijk een criteria zijn.
Je roept vanalles, kom eens met betrouwbare cijfers. Alsof een vaccinatie ineens niet meer zou werken.mesa57 schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:35:
[...]
Reken je maar niet rijk. De rivm cijfers waren een gemiddelde van juli-oktober (oktober niet eens volledig).
Als ik naar landen kijk waar ze wel actuele cijfers hebben, ziet het er duister uit.
Welke conclusie deel je niet? Kan je wellicht even uit de emotie stappen en lezen wat ik zeg? Het glas is niet "halfvol" of "halfleeg" bij mij. Ik maak een feitelijke analyse van de cijfers.zacht schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:13:
[...]
Die laatste conclusie deel ik niet. Ik waardeer je positiviteit, mijn glas is ook altijd halfvol, ik zie alleen dat het bijna omvalt. Met weer meer dan 11k besmettingen, opnames op verpleegafdelingen en IC's die hoger zijn dan het weekgemiddelde en het hele weekend nog 'gewoon' Dansen met en zonder Jansen deel ik die positiviteit dus niet. Er moet iets gebeuren voor er records gebroken gaan worden die je niet wil breken.
Ik het namelijk over het percentage positieve testen, niet over positief sentiment (wat jij lijkt te denken?). Ik constateer dat deze indicator gepiekt heeft en nu dalende is, en dat dit historisch gezien vrijwel altijd kort daarop gevolgd wordt door een piek in besmettingen en ziekenhuisopnames. Waarom "deel" je deze conclusie niet? Welke denkfout maak ik?
Dit is een objectieve analyse van de cijfers. Uiteraard geen garanties, maar wel nuttig om te weten lijkt me.
Die heeft hij hierboven al genoemd, reactie om 17:10.tlpeter schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:47:
Je roept vanalles, kom eens met betrouwbare cijfers. Alsof een vaccinatie ineens niet meer zou werken.
mesa57 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"
[ Voor 14% gewijzigd door Dennis op 07-11-2021 17:51 ]
Verwachte ligduur wordt wel meegenomen.Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:29:
[...]
Maar wel op overlevingskans. Een onafhankelijke triagecommissie moet beslissen. Wat mij betreft gaan alle andere.operaties dan gewoon door (voor ligdag van 1 corona patiënt kunnen 15 hartoperaties gedaan worden).
Maar goed, die triageregels worden alleen toegepast als er zich, precies tegelijk, twee IC-kandidaten aandienen voor hetzelfde bed. Als de coronapatient (met een verwachte ligduur van 15 dagen) een uurtje eerder is dan de hartpatient (met een verwachte ligduur van 1 dag) dan heeft de hartpatient pech, want dan is dat bed al bezet door de coronapatient. En de volgende 14 hartpatienten hebben dan ook pech, want dat bed blijft dan 15 dagen bezet door de coronapatient.
Overigens zal de niet-acute zorg bij code zwart zijn stopgezet, dus die geplande hartoperaties gaan dan sowieso niet door.
Gezien het historisch grote aantal besmettingen zou het ook kunnen dat meer mensen zich laten testen of dat de testcapaciteit is uitgebreid.MarcoC schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:48:
[...]
en dat dit historisch gezien vrijwel altijd kort daarop gevolgd wordt door een piek in besmettingen
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Ik zou nog eens naar die post kijken. Ik kan het prima hebben om geen gelijk te hebben maar dan wel met feiten komen.Dennis schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:49:
[...]
Die heeft hij hierboven al genoemd, reactie om 17:10.
mesa57 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"
Zijn er eigenlijk openbare statistieken over waar de mensen die positief getest zijn of in het ziekenhuis liggen naar alle waarschijnlijkheid besmet zijn geraakt?
Of wordt er echt niks onderzocht qua herkomst of is dat echt veel te onbetrouwbaar?
Of wordt er echt niks onderzocht qua herkomst of is dat echt veel te onbetrouwbaar?
Rapportage RIVM toch? Let alleen wel op dat er bij het overgrote merendeel geen herleidbare bron wordt gevonden, o.a. omdat er veel besmettingen zijn en het BCO is afgeschaald (je leest het goed).President schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:08:
Zijn er eigenlijk openbare statistieken over waar de mensen die positief getest zijn of in het ziekenhuis liggen naar alle waarschijnlijkheid besmet zijn geraakt?
Je post is verwijderd dus ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar de laatste cijfers zijn voornamelijk over de maand oktober.mesa57 schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:35:
[...]
Reken je maar niet rijk. De rivm cijfers waren een gemiddelde van juli-oktober (oktober niet eens volledig).
De vaccins zijn nog steeds uitermate effectief en redden elke dag duizenden levens. De meest kwetsbaren zijn alsnog vatbaar, hopelijk beginnen we snel met boosters nu de Kamer heeft gevraagd dit eerder te doen.
Deze conclusie deel ik niet:MarcoC schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:48:
[...]
Welke conclusie deel je niet? Kan je wellicht even uit de emotie stappen en lezen wat ik zeg? Het glas is niet "halfvol" of "halfleeg" bij mij. Ik maak een feitelijke analyse van de cijfers.
Ik het namelijk over het percentage positieve testen, niet over positief sentiment (wat jij lijkt te denken?). Ik constateer dat deze indicator gepiekt heeft en nu dalende is, en dat dit historisch gezien vrijwel altijd kort daarop gevolgd wordt door een piek in besmettingen en ziekenhuisopnames. Waarom "deel" je deze conclusie niet? Welke denkfout maak ik?
Dit is een objectieve analyse van de cijfers. Uiteraard geen garanties, maar wel nuttig om te weten lijkt me.
Het percentage positief is interessant, maar ook niet veel meer dan dat. Het is afhankelijk van te veel factoren, zie ook de website van het RIVM, met oa de opmerking:Dat mag blijkbaar niet geconstateerd worden omdat we elkaar alleen maar in de put mogen praten.
Als je de afgelopen weken bekijkt schommelt het percentage positief omhoog. Schommelen, het daalt dus ook wel eens. Overigens is het regelmatig op zondag lager dan op zaterdag. En één zwaluw maakt nog geen zomer. Ik hoop wel met je mee dat we de piek naderen, of misschien wel bereikt hebben. Maar ik kan de cijfers van vandaag met geen mogelijkheid positief opvatten.Op 7 september 2021 voegden we een extra melding toe in de grafiek 'Percentage positieve testen door de tijd heen'. Het percentage positieve testen is door een recente toename van testen bij vrije inloop testlocaties voor studenten tijdens introductieweken, testen van terugkerende reizigers en testen naar aanleiding van een positieve zelftest niet meer zo gemakkelijk te vergelijken over de tijd.
[ Voor 0% gewijzigd door zacht op 07-11-2021 19:04 . Reden: . vervangen door : ]
Thuis. Al lijkt het me duidelijk dat er niet spontaan Corona ontstaan is thuis. Iemand heeft het ergens opgepikt en mee naar huis genomen. Ik zet mijn geld op 'Dansen met en zonder Jansen'.President schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:08:
Laten we maar snel in lockdown gaan, dit is niet meer te stoppen. Even de angel eruit halen.
Beste oplossing
Beste oplossing
Niet voordat je overal een QR code moet laten zien.Joehoe900 schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:45:
Laten we maar snel in lockdown gaan, dit is niet meer te stoppen. Even de angel eruit halen.
Beste oplossing
Toevallig hier eergisteren voor het eerst de griepprik genomen, al ben ik relatief jong en heb ik hem voor mijn gezondheid niet nodig. Toch maar wel gedaan omdat ik werkzaam ben in het onderwijs en niet wil uitvallen..Bananenplant schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:23:
Als lid van de griepprikgroep heb ik best oren naar zo'n booster.
Een booster prik zou ik ook wel prima vinden. Ik hoop dat corona het onderwijs niet meer gaat ontregelen...
Ook mijn ervaring, toch best wel wat gedaan. Paar keer uit eten, paar keer naar de bios, Glory, een meetup, opening van Afas en dance feest. Overal QR controle met soms ID en andere keer weer geboortemaand moeten opgeven.Segafreak83 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:55:
[...]
De mijne gaan ook zeker niet als firewall voor anderen fungeren. Ken eigenlijk niemand die z'n kinderen gaat laten vaccineren tegen corona.Dennis schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:18:
[...]
Ben heel benieuwd hoeveel kinderen in die groep een vaccin gaan krijgen van hun ouders. Het zou me verbazen als het boven de 50% uitkomt.
Andere prikken krijgen ze natuurlijk wel gewoon (dat heeft ook echt nut voor hunzelf 🙂).
In de klas van mn kinderen zijn er verschillende kinderen geweest die corona gehad hebben, die hebben nu gewoon antistoffen opgebouwd. Totaal niet ziek geweest. Prima toch?
Blijkbaar lees je weer niet wat ik zeg, want ik zeg letterlijk dat het 7-daags gemiddelde 6 weken lang elke dag is gestegen tot afgelopen zaterdag. Ik weet ook wel dat deze indicator schommelt, juist daarom kijk ik naar het 7-daags gemiddelde. Ik ben juist kritisch op iedereen die op basis van dagelijkse schommelingen de wildste conclusies trekt.zacht schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:26:
[...]
Deze conclusie deel ik niet:
[...]
Het percentage positief is interessant, maar ook niet veel meer dan dat. Het is afhankelijk van te veel factoren, zie ook de website van het RIVM, met oa de opmerking:
[...]
Als je de afgelopen weken bekijkt schommelt het percentage positief omhoog. Schommelen, het daalt dus ook wel eens. Overigens is het regelmatig op zondag lager dan op zaterdag. En één zwaluw maakt nog geen zomer. Ik hoop wel met je mee dat we de piek naderen, of misschien wel bereikt hebben. Maar ik kan de cijfers van vandaag met geen mogelijkheid positief opvatten.
Als je niet in staat bent te lezen wat iemand anders zegt en alleen maar je eigen lockdownfantasieën wilt spuien moet je een dagboek kopen. Je hebt nu een zeer negatieve bijdrage aan dit topic.
[ Voor 9% gewijzigd door MarcoC op 07-11-2021 19:19 ]
Bron: British Medical JournalCovid-19: Researcher blows the whistle on data integrity issues in Pfizer’s vaccine trial
Revelations of poor practices at a contract research company helping to carry out Pfizer’s pivotal covid-19 vaccine trial raise questions about data integrity and regulatory oversight. Paul D Thacker reports
In autumn 2020 Pfizer’s chairman and chief executive, Albert Bourla, released an open letter to the billions of people around the world who were investing their hopes in a safe and effective covid-19 vaccine to end the pandemic. “As I’ve said before, we are operating at the speed of science,” Bourla wrote, explaining to the public when they could expect a Pfizer vaccine to be authorised in the United States.1
But, for researchers who were testing Pfizer’s vaccine at several sites in Texas during that autumn, speed may have come at the cost of data integrity and patient safety. A regional director who was employed at the research organisation Ventavia Research Group has told The BMJ that the company falsified data, unblinded patients, employed inadequately trained vaccinators, and was slow to follow up on adverse events reported in Pfizer’s pivotal phase III trial. Staff who conducted quality control checks were overwhelmed by the volume of problems they were finding. After repeatedly notifying Ventavia of these problems, the regional director, Brook Jackson, emailed a complaint to the US Food and Drug Administration (FDA). Ventavia fired her later the same day. Jackson has provided The BMJ with dozens of internal company documents, photos, audio recordings, and emails
https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2635
[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 07-11-2021 19:22 ]
Het aantal besmettingen is niet historisch hoog. Het aantal positieve testen van gisteren staat op plek 3. We hebben meerdere malen vergelijkbare aantallen gehad.Number10 schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:03:
[...]
Gezien het historisch grote aantal besmettingen zou het ook kunnen dat meer mensen zich laten testen of dat de testcapaciteit is uitgebreid.
Blijkbaar is de suggestie dat we niet op een crisis van epische proporties afstevenen teveel voor de lockdownfanatiekelingen in dit topic.
[ Voor 14% gewijzigd door MarcoC op 07-11-2021 19:23 ]
De oudste (14) wel. En vrijwel direct toen het mogelijk was.Dennis schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:18:
[...]
De jongste (5) niet.
Verschil is dat we met de een een gesprek konden hebben over wel of niet prikken en dat het ook haar keuze was.
Met een kleuter kan dat natuurlijk niet. Als dat vaccin nou voor z’n eigen bestwil was, dan zou ik dat natuurlijk wel doen. Net als DKTP BMR. Maar een prik waarmee hij z’n grootouders moet beschermen, dat ga ik hem niet opleggen.
Waar halen we het geld vandaan voor de lockdown?Joehoe900 schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:45:
Beste oplossing
Je kan niet eeuwig met geld blijven rondstrooien.
Ik laat die van mij (11 en 8 ) voor nu ook niet vaccineren. Beetje lastig onderwerp. Ben ik egoïstisch bezig als ik mijn kinderen niet laat vaccineren?t_captain schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:26:
[...]
De oudste (14) wel. En vrijwel direct toen het mogelijk was.
De jongste (5) niet.
Verschil is dat we met de een een gesprek konden hebben over wel of niet prikken en dat het ook haar keuze was.
Met een kleuter kan dat natuurlijk niet. Als dat vaccin nou voor z’n eigen bestwil was, dan zou ik dat natuurlijk wel doen. Net als DKTP BMR. Maar een prik waarmee hij z’n grootouders moet beschermen, dat ga ik hem niet opleggen.
Maar is "voorkomen van de volgende lockdown" niet ook voor zijn eigen bestwil?t_captain schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:26:
[...]
De enige reden waarom dat je kinderen zou willen vaccineren is dat de besmettelijkheid nog minder zal worden bij hun. Het is een overweging om de gemiddeldevaccinatiegraad wat omhoog te krijgen. Elke procent telt, en als er in oudere cohorten maar genoeg weigeren kan dat nog helpen....Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:40:
[...]
Zeker omdat de kans dat kinderen in het ziekenhuis komen sowieso laag is. De vraag is dan of het vaccin feitelijk iets toevoegt.
Gelukkig maar dat je het zo zou doen.Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:40:
[...]
Bij een vaccin dan doeltreffend zou zijn, zoals het dtp (pokkenvaccin) zou ik het gewoon doen.
Maar bij dit vaccin dat alleen doeltreffend genoeg is om de kans om in het ziekenhuis te komen te reduceren naar 95%, zou ik ook twijfelen. Met vaccin worden mensen ook ziek en besmettelijk.
Het covid vaccin helpt namelijk ook tegen besmet worden en het doorgeven van de besmetting.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Heb je een link of iets waar dat staat geschreven? Want volgens mij is het een x aantal % wat je minder besmettelijk maakt.YakuzA schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:55:
[...]
Gelukkig maar dat je het zo zou doen.
Het covid vaccin helpt namelijk ook tegen besmet worden en het doorgeven van de besmetting.
Dat is geen probleem, de inflatie lost dat opRockvee2 schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:29:
[...]
Waar halen we het geld vandaan voor de lockdown?![]()
Je kan niet eeuwig met geld blijven rondstrooien.
Verwijderd
*knip*stylezzz schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:48:
[...]
De enige reden waarom dat je kinderen zou willen vaccineren is dat de besmettelijkheid nog minder zal worden bij hun. Het is een overweging om de gemiddeldevaccinatiegraad wat omhoog te krijgen. Elke procent telt, en als er in oudere cohorten maar genoeg weigeren kan dat nog helpen....
Dergelijke zaken vereisen gedegen onderbouwing en bewijs. Plus lees de topic start eerst aub.
[ Voor 36% gewijzigd door tweakduke op 08-11-2021 13:39 ]
Dat is toch historisch hoog?MarcoC schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:21:
[...]
Het aantal besmettingen is niet historisch hoog. Het aantal positieve testen van gisteren staat op plek 3. (…)
Vast en nu?(…) We hebben meerdere malen vergelijkbare aantallen gehad. (…)
Wie zijn in vredesnaam lockdownfanatiekelingen?(…) Blijkbaar is de suggestie dat we niet op een crisis van epische proporties afstevenen teveel voor de lockdownfanatiekelingen in dit topic.
Niet hoog genoeg. Zeker met de delta variant moeten we boven de 90% komen.Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:00:
[...]
Vaccinatiegraad verhogen heeft alleen zin met een doeltreffend vaccin. Vaccinatiegraad is in NL behoorlijk hoog, toch explodeert het aantal besmettingen.
Helemaal tot 0 zullen we het nooit krijgen. Maar met vaccinatie is de kans op problemen veel en veel kleiner....De lage doeltreffendheid is waar alles scheef loopt. Je kunt nog zoveel QR verzinnen, als je gevaccineerde populatie gewoon kwetsbaar blijft voor de ziekte dan kom je niet vooruit
Ik meen dat vaccinatie toch de beste bescherming bied, maar dat is meer een medisch verhaal. Lz86 heeft daar wel eens wat over gepost in een vorig topic...Alleen de herstelden lijken beter beschermd. Het risico op herbestemming blijft namelijk al gedurende de hele pandemie erg laag.
Besmettingen filteren de kwetsbaarsten eruit, die zijn er niet meer voor een herbesmetting. Goed voor de statistische effectiviteit, plus nog degenen die geen 10 stappen meer kunnen zetten zonder uitgeput te raken en dus vrijwel niet een nieuwe besmetting kunnen oplopen.Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:00:
[...]
Alleen de herstelden lijken beter beschermd. Het risico op herbestemming blijft namelijk al gedurende de hele pandemie erg laag.
Wat mij betreft niet. Egoïsme betekent dat je jezelf voortrekt. Daarvan is hier geen sprake. Ik zie het als een taak van elke ouder om voor je kinderen te staan en de keuzes in hun belang te maken. Dat belang van het kind zie ik niet zo in de corona prik.sderooij schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:34:
[...]
Ik laat die van mij (11 envoor nu ook niet vaccineren. Beetje lastig onderwerp. Ben ik egoïstisch bezig als ik mijn kinderen niet laat vaccineren?
Zie topicstart.sderooij schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:57:
[...]
Heb je een link of iets waar dat staat geschreven? Want volgens mij is het een x aantal % wat je minder besmettelijk maakt.
Dat is niet het antwoord op mijn vraag.
Ik vraag een link waarin staat waar Yakuza het over had "Het covid vaccin helpt namelijk ook tegen besmet worden en het doorgeven van de besmetting."
In de topic start zie ik al staan:
"Het klopt dat je na vaccinatie niet voor de volle 100% beschermd bent. Je kan nog steeds ziek worden, en je kan het virus nog steeds doorgeven aan anderen. De kans wordt na vaccinatie wel een stuk kleiner. "
Het gaat hier om reduceren, als iemand zegt dat ik niet besmet kan worden of het kan doorgeven, wil ik dat graag ergens vanuit een officieel instituut lezen.
Dit is anders een mening van iemand wat als desinformatie kan worden gezien?
Niemand kan met zekerheid zeggen in hoeverre jij, of ieder ander individu beschermd bent. Met een uitgebreid onderzoek, inclusief beenmerg afnemen zou je een aardig idee kunnen hebben.sderooij schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:37:
[...]
Het gaat hier om reduceren, als iemand zegt dat ik niet besmet kan worden of het kan doorgeven, wil ik dat graag ergens vanuit een officieel instituut lezen.
Overheidsbeleid gaat over de grote getallen. Er zijn X miljoen mensen met Y miljoen contacten per dag dat tot Z duizend besmettingen leidt, daaruit komen Z1 tot symptomen en een test die het in de statistieken brengt, Z2 moeten naar het ziekenhuis en Z3 komen op de IC.
Vaccinaties werken hier op allerlei manieren op. Als je net gevaccineerd bent helpen je antilichamen om Z te reduceren. Lockdowns er om Y minder te maken en mondneuskapjes om Z te verminderen. Vaccinaties helpen bij heel veel mensen Z2 te voorkomen maar niet bij iedereen. De nieuwe pillen zullen hopelijk Z2 en Z3 voorkomen of de ligduur inkorten.
Je bent nu een onzinnige semantische discussie aan het voeren. "het vaccin helpt tegen besmet worden" betekent - in ieder geval voor de mensen die zich een klein beetje in deze materie verdiept hebben - gewoon hetzelfde als "het vermindert de kans dat je besmet raakt".sderooij schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:37:
[...]
Ik vraag een link waarin staat waar Yakuza het over had "Het covid vaccin helpt namelijk ook tegen besmet worden en het doorgeven van de besmetting."
"Het klopt dat je na vaccinatie niet voor de volle 100% beschermd bent. Je kan nog steeds ziek worden, en je kan het virus nog steeds doorgeven aan anderen. De kans wordt na vaccinatie wel een stuk kleiner. "
En als je per se een bron wil: hier (een van de velen).
Ik vind het in het belang van mijn kind dat ze een pappa houdt en haar opa en oma.t_captain schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:17:
[...]
Wat mij betreft niet. Egoïsme betekent dat je jezelf voortrekt. Daarvan is hier geen sprake. Ik zie het als een taak van elke ouder om voor je kinderen te staan en de keuzes in hun belang te maken. Dat belang van het kind zie ik niet zo in de corona prik.
Met een vaccinatie voor haar reduceer ik tevens de kans dat ze corona aan mij of haar grootouders kan doorgeven wat indirect dus mijn overlijdenskans verlaagd.
(Zowel ik als grootouders zijn risicogroep)
Of ben ik heel vreemd aan het redeneren dan?
Zie het voorlopig alleen niet gebeuren dat kinderen van 2 een vaccinatie krijgen. Kunnen we beter eerst de rest van de wereld eens prikken denk ik.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Verwijderd
Ik zie het nog wel gebeuren. Wel meer kindervaccinaties hebben als doel de prevalentie in de samenleving laag te houden (tov puur voor de kinderen).Dennis1812 schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:10:
[...]
Ik vind het in het belang van mijn kind dat ze een pappa houdt en haar opa en oma.
Met een vaccinatie voor haar reduceer ik tevens de kans dat ze corona aan mij of haar grootouders kan doorgeven wat indirect dus mijn overlijdenskans verlaagd.
(Zowel ik als grootouders zijn risicogroep)
Of ben ik heel vreemd aan het redeneren dan?
Zie het voorlopig alleen niet gebeuren dat kinderen van 2 een vaccinatie krijgen. Kunnen we beter eerst de rest van de wereld eens prikken denk ik.
Voor de 3e wereld is covid veel minder een issue.. beetje bijzaak en mensen hebben wel andere dingen aan hun hoofd.
De beelden uit India en Zuid Afrika deden mij anders vermoeden.Verwijderd schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:16:
[...]
Ik zie het nog wel gebeuren. Wel meer kindervaccinaties hebben als doel de prevalentie in de samenleving laag te houden (tov puur voor de kinderen).
Voor de 3e wereld is covid veel minder een issue.. beetje bijzaak en mensen hebben wel andere dingen aan hun hoofd.
Maargoed. Ik denk dat wij als ouder er geen bezwaar tegen hebben.
Ik zou haar niet opgeven voor de trials. Maar na de testfase en goedkeuring mag ze van ons geprikt worden.
Vooropgesteld: ik snap je overweging en ben met je eens dat je terughoudend moet zijn met dit soort zaken, juist omdat jonge kinderen wilsonbekwaam zijn en geen eigen keuze kunnen maken.t_captain schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:26:
De oudste (14) wel. En vrijwel direct toen het mogelijk was.
De jongste (5) niet.
Zie topicstart, linkje naar presentatie van RIVM. Of lees jij “helpt” als in 100% bescherming tegen besmetting? Want dat is het niet.sderooij schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:37:
[...]
Hebben we eigenlijk cijfers over de impact van een grote menigte feestvierders? De kans is aan het toenemen dat we over 5 weken een Nederlandse wereldkampioen formule 1 hebben. Dat zou wel eens een feestje kunnen worden.
Ze gaan op de elfde in Zuid-Limburg daarmee experimenterent_captain schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:02:
Hebben we eigenlijk cijfers over de impact van een grote menigte feestvierders? De kans is aan het toenemen dat we over 5 weken een Nederlandse wereldkampioen formule 1 hebben. Dat zou wel eens een feestje kunnen worden.
Dat race feestje in Zandvoort viel uiteindelijk mee.t_captain schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:02:
ADE leverde 1k+ besmettingen op op 300k(?) Bezoekers.
ADE is daarin natuurlijk veel recenter. Leek toen dus best mee te vallen procentueel gezien.
Och, nou, dat doen ze altijd heel veilig.NMH schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:06:
[...]
Ze gaan op de elfde in Zuid-Limburg daarmee experimenteren.
Vraag 23
Wordt carnaval meestal in een grote of vrij kleine groep gevierd?
https://feitoffake.wordpr...in-een-vrij-kleine-groep/
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.