Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.930 views

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30
St@m schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:41:
Ik kijk al uit naar het gesprek met mijn dochters dat ze weer geen kerstviering krijgen op school, weer geen kerstontbijt dat ze hun surprise voor niets hebben gemaakt, en dat ze zich wederom maar grote delen van de dag zelf moeten redden, want papa en mama moeten gewoon werken.

Ik hoop dat ze nu eens een verstandige beslissing nemen (in mijn ogen, en uiteraard die van de vele ouders van schoolgaande kinderen dan).
Heftig zeg, kerstviering op school. Dat was echt de minst memorabele tijd uit m'n jeugd.

De ouders vinden de meeste zaken zwaarder dan de kinderen.

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-11 11:34
BarôZZa schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:51:
[...]

Heftig zeg, kerstviering op school. Dat was echt de minst memorabele tijd uit m'n jeugd.

De ouders vinden de meeste zaken zwaarder dan de kinderen.
Dit is echt bullshit! Dat jij dat niet leuk vindt, of omdat jouw school misschien niet de leukste was wil niet zeggen dat andere kinderen dit per definitie ook niet leuk vinden.

Dit topic is echt een verzameling van alleen maar egoïsten.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-11 11:27
eamelink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:46:
[...]

Na een dag of 9 a 10 verwacht je wel effecten in de besmettingscijfers. We zijn nu 11 dagen verder. Gisteren zag er niet verkeerd uit, maar moeilijk om heel goed te duiden; vorige week was er nog een storing en deze week is de testcapaciteit bereikt. Als de cijfers van vandaag een grote sprong omhoog maken kun je wel voorzichtig beginnen te concluderen dat het niet afdoende was.
Besmettingscijfers die elke dag gemeld worden zijn eigenlijk cijfers van de afgelopen 14 dagen, waarbij het grootste deel in de afgelopen 7 dagen zitten. @breew plaatst daar bijna elke dag een tabel van. Dat zijn dus de cijfers op basis van eerste ziektedag.
Als dus op 13 november nieuwe maatregelen ingaan, zijn er in de dagen ervoor nog een heleboel mensen besmet geraakt. Die gaan ongeveer 5-10 dagen erna testen. Dan nog een dag voor de uitslag. En wellicht nog een dag tot het gerapporteerd is.
Dan heb je dus het grootste deel van de mensen voor 13 november 7-12 dagen erna. Een kleiner deel is later omdat die wellicht pas later zich laten testen.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

St@m

@ Your Service

AFCAjax schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:53:
[...]

Dit is echt bullshit! Dat jij dat niet leuk vindt, of omdat jouw school misschien niet de leukste was wil niet zeggen dat andere kinderen dit per definitie ook niet leuk vinden.

Joh, het is gewoon iedereen die z'n eigen straatje wilt schoonhouden.
Tweakers die geen kinderen hebben/ of een hekel aan kinderen hebben die zien graag dat de scholen worden gesloten zodat zij uit eten kunnen/ naar de bioscoop kunnen of weet ik veel wat.

Ik vind bijvoorbeeld iets over het opnemen van ongevaccineerden op de IC i.c.m. het sluiten van basisscholen. Wat ik daar exact van vind ga ik hier niet verkondigen, dan krijg ik wederom een knipje :P

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 24-11-2021 14:59 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Plenkske
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:48:
[...]

Bij het begin van deze maatregelen heb ik al aangegeven dat er nieuwe strengere maatregelen zouden komen voordat de huidige maatregelen merkbaar zouden zijn. Dat is nl. iets dat iedere keer gebeurt, eerst lichte maatregelen, en dan na 1 a 2 weken roepen dat het te weinig impact heeft en met zwaardere maatregelen komen.
Ik herinner me dat niet zo. Ze zijn wel altijd te laat geweest, maar ze gingen daarna wel altijd de cijfers afwachten. In deze golf blijkbaar niet.

Al geloof ik trouwens wel dat er meer maatregelen nodig zijn hoor.
Het moment vind ik gewoon vreemd. Ze geven eigenlijk toe dat deze weken verspild zijn geweest. "korte harde klap" zeiden ze... ja dat had het kunnen zijn als je het goed deed.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-11 14:03

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

mystic schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:50:
[...]

Als ze dan eens stoppen met verspreiden van Corona, is de scholen ophouden best een optie hoor.

En ze krijgen nu wel de wijze levensles dat het leven een aaneenschakeling van teleurstellingen is. jammer de bammer.
Een paar citaten van de gevolgen:
De toetsperiode in november is doorgaans niet de beste van het jaar”, zegt rector Jan-Paul Beekman van het Amsterdamse Spinoza Lyceum. Maar wat hij nu meemaakt qua leerhouding van vooral zijn tweede- en derdeklassers is ongekend
(...)
Het is de sociaal-emotionele problematiek die mij zorgen baart. We waren daarop voorbereid, maar de problemen blijken ernstiger dan verwacht. Er is meer onrust in de lessen, er zijn meer incidentjes en er spelen ook veel ernstiger zaken, zoals leerlingen die depressieve klachten hebben. Ik heb de eerste tien weken van dit schooljaar al meer schorsingen opgelegd dan normaal in twee jaar.
(...)
Nu zien we pas echt welke schade onze leerlingen tijdens lockdowns opliepen. (..)En ondertussen tikt de klok.
(...)
Dus jammer is wat kort door de bocht.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Interessant artikel in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl...verdrietig-zijn~b7d71807/

Dat is de vraag die bij mezelf ook omhoog borrelt, hoe effectief zal een 2G maatregel zijn

Beste kun je hem incognito openen

Onderzoekers van de TU Delft hebben berekend dat het aantal ziekenhuisopnames als gevolg van een groot evenement met 94 procent kan dalen als 2G wordt ingevoerd. De minister vertaalt zulke berekeningen als volgt: als we 2G nu eens breed doorvoeren, kan de reguliere zorg op termijn weer fatsoenlijk doorgang vinden. 2G is zodoende niet alleen logisch, maar ook nog eens een goed idee. Zo lijkt het althans. Maar dat klopt niet, om verschillende redenen.

Allereerst is het bij inspectie van het model van de TU Delft evident dat dit model mijlenver van de realiteit afstaat. De manier waarop een maatschappij functioneert, is pertinent niet in mathematische modellen te vatten. Het RIVM voorspelt het verloop van deze pandemie dan ook nooit adequaat.

Daarnaast is verder bekend dat de effectiviteit van de vaccins al na verloop van enkele maanden afneemt. Dat wordt op dit moment pijnlijk geïllustreerd door het feit dat de ziekenhuisbezetting weer afkoerst op dezelfde aantallen als in het voorjaar.

[ Voor 61% gewijzigd door Turdie op 24-11-2021 15:02 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:59
[...]

Een beetje de weerspiegeling van de huidige maatschappij :D

EU DNS: 86.54.11.100

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:03
gorgi_19 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:58:
[...]

Een paar citaten van de gevolgen:

[...]

Dus jammer is wat kort door de bocht.
Dat zal ook wel met de CTB-druk te maken hebben vermoed ik. Polarisatie is niet leeftijdgebonden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:30
St@m schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:55:
Wat ik daar exact van vind ga ik hier niet verkondigen, dan krijg ik wederom een knipje :P
Dan krijg je in ieder geval geen kinderen meer... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30
[...]

*knip* klaar zie tweakduke in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 24-11-2021 15:12 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 12:55

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Turdie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:00:

Dat is de vraag die bij mezelf ook omhoog borrelt, hoe effectief zal een 2G maatregel zijn

Onderzoekers van de TU Delft hebben berekend dat het aantal ziekenhuisopnames als gevolg van een groot evenement met 94 procent kan dalen als 2G wordt ingevoerd. De minister vertaalt zulke berekeningen als volgt: als we 2G nu eens breed doorvoeren, kan de reguliere zorg op termijn weer fatsoenlijk doorgang vinden. 2G is zodoende niet alleen logisch, maar ook nog eens een goed idee. Zo lijkt het althans. Maar dat klopt niet, om verschillende redenen.

Allereerst is het bij inspectie van het model van de TU Delft evident dat dit model mijlenver van de realiteit afstaat. De manier waarop een maatschappij functioneert, is pertinent niet in mathematische modellen te vatten. Het RIVM voorspelt het verloop van deze pandemie dan ook nooit adequaat.

Daarnaast is verder bekend dat de effectiviteit van de vaccins al na verloop van enkele maanden afneemt. Dat wordt op dit moment pijnlijk geïllustreerd door het feit dat de ziekenhuisbezetting weer afkoerst op dezelfde aantallen als in het voorjaar.

Dit is gewoon de subtiele oproep om naast ieder ziekenhuis een tent met veldbedjes neer te zetten om de coronapatiënten die binnen geen plek meer kunnen krijgen te huisvesten. Ik weet niet hoe je het anders moet opvatten, want het is een vrije lege oproep verder.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-11 14:03

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Leuke aanvulling ook dat ze ook 1G hebben gesimuleerd:
Ten opzichte van 2G daalde het aantal besmettingen nog verder, maar het aantal ziekenhuisopnames steeg in de simulaties juist. Dat komt volgens de onderzoekers doordat de tests niet alle besmettingen aantonen en er dus alsnog besmette personen aanwezig kunnen zijn. Wanneer er meer aanwezigen zonder antistoffen aanwezig zijn, lopen zij vervolgens een twintig keer zo groot risico om na een besmetting in het ziekenhuis te belanden.
Dus 1G: minder besmettingen, maar meer ziekenhuisopnamen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• tweakduke
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Het gekibbel over wat vroeger leuk en niet leuk was op school en de overige slow-chat mag hierbij stoppen.

Tweakers Discord

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Patriot schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat ook. Ik hoop wel dat de signalen in mijn omgeving een gevalletje N=1 zijn, want anders kunnen we vrij heftige rellen verwachten van een deel van de samenleving, en 0,0 medewerking aan de maatregelen van een aanzienlijk deel van de rest van de samenleving. Het gonst er hier echt van. Ik vraag me af of dit de keer is dat die groep mensen doorzet en zich inderdaad niets van de maatregelen gaan aantrekken. Hoop van niet, want dan zitten we binnen de kortste keren weer met een echte lockdown..
Ik ben er ook bang voor, ik merk hier om me heen boze en soms woedende reacties om hoe de boel behandeld wordt, deze laatste week.
Dat zijn gewoon gevaccineerde, gematigde mensen die de puinhoop nu helemaal zat zijn.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-11 13:52

vhal

ಠ_ಠ

Het sluiten van de scholen is typisch zo'n laaghangend fruit oplossing zonder al te veel risico dat men als vergelding een halve binnenstad gaat slopen omdat ze het er niet mee eens zijn. Maar goed, de rekening ziet men wel over een aantal jaar...

Strava

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-11 15:02
Een 2G regel gaat ook zorgen dat er nog meer ''besmetting feestjes gaan komen''

Geen vaccinatie en nog niet hersteld ? en toch ergens naar binnen willen? Ja dan moet je Corona krijgen. In omgeving van kennissen hoor ik dat nu al gebeuren.

• St@m

St@m

@ Your Service

KillerAce_NL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:06:
[...]

Ik ben er ook bang voor, ik merk hier om me heen boze en soms woedende reacties om hoe de boel behandeld wordt, deze laatste week.
Dat zijn gewoon gevaccineerde, gematigde mensen die de puinhoop nu helemaal zat zijn.
Maar ff serieus, wat gaan die mensen doen dan? Toch naar het restaurant/café/blokker/action? Die zijn allemaal dicht. Kinderen toch voor de deur van de school afzetten? Iedere avond partyen met >4 vrienden?

Ik ben het ook zat, maar wat ga ik doen :? Behalve mezelf weer van bank, naar bed, naar zolder slepen.

Edit: Ik ga in ieder geval niet mijn eigen stad slopen. Wellicht wel Rotterdam ofzo, daar heb ik minder moeite mee :D

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 24-11-2021 15:12 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:02

boesOne

meuh

BarôZZa schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:04:
[...]

Praten jij en je maten nog regelmatig over de indrukwekkende kerstviering op school dan?

Ik maak me eerder zorgen om de mensen die met kerst in het ziekenhuis liggen of het niet eens halen. Over egoisten gesproken.
Je kan imho op geen enkele manier verkopen dat de kinderen niet naar school mogen en tegelijk niet alle kantoren, en de rest van maatschappij gesloten is.

School is voor de ontwikkeling van kinderen extreem belangrijk. Zowel op cognitief als sociaal gebied wordt er enorme schade aangericht als je scholen even dichtgooit.

Je kan dit imho alleen maar verkopen in uiterste nood als je alle andere middelen hebt uitgeput. En zolang er nog iemand op een kantoor zit, en thuiswerken geen plicht is, die afgedwongen wordt, zijn niet alle middelen uitgeput en ben je, wat mij betreft, misdadig bezig tov de kinderen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-11 22:26
dfbt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:07:
Een 2G regel gaat ook zorgen dat er nog meer ''besmetting feestjes gaan komen''

Geen vaccinatie en nog niet hersteld ? en toch ergens naar binnen willen? Ja dan moet je Corona krijgen. In omgeving van kennissen hoor ik dat nu al gebeuren.
Op zich is dat voor jongeren nog tot daar aan toe, als ze daarna maar twee weken in quarantaine (en dus echt) gaan.

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-11 11:34

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:31
Plenkske schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:53:
[...]
Besmettingscijfers die elke dag gemeld worden zijn eigenlijk cijfers van de afgelopen 14 dagen, waarbij het grootste deel in de afgelopen 7 dagen zitten. @breew plaatst daar bijna elke dag een tabel van.
Maar de komende dagen ff niet. Lig zelf in de lappenmand.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De coronapas zou het beloofde land zijn, eindelijk kon Nederland weer alles doen en laten. De coronapas zou zelfs zo goed werken dat deze een veelvoud aan maatregelen kon vervangen. De afgelopen periode bewees dat dit niet het geval was. De coronapas kent teveel inherente en praktische tekortkomingen om die belofte in te lossen. Het antwoord van De Jonge op deze problemen is om nog meer te gaan beloven en zo herhaald deze cyclus zich telkens.

2G zal deze tekortkomingen niet oplossen, het blijf in de basis hetzelfde systeem. Vergeet niet om het prijskaartje van polarisatie en maatschappelijke onvrede mee te nemen in de berekening. Zeker bij 2G zal die hoog zijn.

De fixatie op die QR codes is erg gevaarlijk, hoe mensen lijden niet onnodig omdat De Jonge nog even wat meer QR code wil doen om zijn gelijk te bewijzen?

[ Voor 7% gewijzigd door CMD-Snake op 24-11-2021 15:12 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:31
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:06:
[...]

Dat hoor ik ook om me heen inderdaad. Gewone normale mensen die het echt spuugzat zijn. Het beleid is ook zo krom als een hoepel. Wat heeft het nou voor zin om winkels om 6 uur te sluiten? 8)7

Zelf ben ik er ook zo een, net als m'n vriendin. We zijn echt helemaal klaar met het beleid. Er is geen pijl op te trekken, we willen door met het normale leven en accepteren de mogelijke risico's. De vaccinaties hebben we gehad en verder geloven we het wel.
St@m schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:09:
[...]

Maar ff serieus, wat gaan die mensen doen dan? Toch naar het restaurant/café/blokker/action? Die zijn allemaal dicht. Kinderen toch voor de deur van de school afzetten? Iedere avond partyen met >4 vrienden?

Ik ben het ook zat, maar wat ga ik doen :? Behalve mezelf weer van bank, naar bed, naar zolder slepen.
Je simpelweg niet meer aan de maatregelen houden en gewoon afspreken met anderen zonder afstand te houden bijvoorbeeld. Worden we verkouden of ziek, dan blijven we thuis en gaan we testen. Verder richten we ons leven in alsof corona niet bestaat.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-11 11:14
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:33:
Ik hoop dat ze ons verrassen met de mededeling dat 2G rond is, ik vrees echter dat per direct de scholen, sport en horeca plat gaan.
2G lost niets op op de gevraagde tijdlijn. Zelfs van snellere maatregelen zoals een schoolsluiting is onderhand discutabel of het nog echt veel gaat bijdragen, alleen lockdown lijkt nog snel genoeg om onze artsen en verpleegkundigen thuis te halen voor kerst.

Daarnaast is discutabel hoeveel het op langere termijn oplost. Een aanzienlijk deel van de coronabesmettingen zit bij gevaccineerden (mijzelf incluis), en dat aandeel neemt toe met de tijd en met de mutaties van het virus. De te behalen winst is dus langzaam aan het verdampen.

Daartegenover zijn er averse effecten. Ik ben bijvoorbeeld covid-positief en licht symptomatisch, maar mag wel met mijn QR code gaan borrelen tot 20:00 vanavond. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn, maar het kan allemaal wel. Tot en met gisteren mocht ik zelfs zoenen met vreemden in de kroeg (*)

Mensen die ongewild een QR code worden opgedrongen door 2G beleid, daarvan verwacht ik precies die reaktie. "ik ben al tegen mijn wil geprikt, nu doe ik helemaal niets meer voor De Jonge", die mentaliteit. Het is zelfs mogelijk dat 2G onder de streep leidt tot een stijging van de infecties. Dirt is een zorg die in het OMT ook wel klinkt, dan wordt het verwoord als "averse effecten opo de naleving van gedragsregels".

Volgens mij is het de steun voor 2G vooral gebaseerd op de wens om zelf als gevaccineerde geen last meer te hebben van toekomstige maatregelen. Ik denk dat dat een ijdele hoop is.

(*) volgens de corona-regels. mijn vrouw denkt er wellicht anders over.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 16:59
breew schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:10:
[...]

Beterschap!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Ik zie erg veel van het laatste langskomen. Ik zie bij de vleet allerlei sinterklaas en kerstfeestjes. Daar was men vorig jaar terughoudend mee, nu vallen er zelfs mensen over elkaar heen om een duidelijke 'dit gaat sowieso door' aan te kondigen in aanloop naar de persconferentie van morgen. Alles is veel concreter dan de vorige keer, toen was het nog "Nou we zien wel wat we gaan doen", nu is het in mijn omgeving gewoon "Zaterdag is iedereen die daar zin in heeft bij mij welkom, drank is geregeld."

De vraag is voor mij een beetje of het stoere praat is of dat dit het einde is van de medewerking van mensen aan de maatregelen.

• Plenkske
[...]

Beterschap !

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-11 16:21

Mfpower

In dubio

[...]

Bij het begin van deze maatregelen heb ik al aangegeven dat er nieuwe strengere maatregelen zouden komen voordat de huidige maatregelen merkbaar zouden zijn. Dat is nl. iets dat iedere keer gebeurt, eerst lichte maatregelen, en dan na 1 a 2 weken roepen dat het te weinig impact heeft en met zwaardere maatregelen komen.
Het lijkt wel een patroon. Oh wacht dat mag je natuurlijk niet zeggen /complot /s

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:12:
[...]

Daartegenover zijn er averse effecten. Ik ben bijvoorbeeld covid-positief en licht symptomatisch, maar mag wel met mijn QR code gaan borrelen tot 20:00 vanavond. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn, maar het kan allemaal wel. Tot en met gisteren mocht ik zelfs zoenen met vreemden in de kroeg (*)

[...]

(*) volgens de corona-regels. mijn vrouw denkt er wellicht anders over.
Dat mag toch nog steeds? Die 1,5 meter gold toch niet voor plekken waar je de CoronaCheck moest doen om binnen te komen?

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:07
Plenkske schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:57:
[...]

Ik herinner me dat niet zo. Ze zijn wel altijd te laat geweest, maar ze gingen daarna wel altijd de cijfers afwachten. In deze golf blijkbaar niet.
Ook voorheen hoor. Als je bij de eerdere golven kijkt kwamen de echte lockdown maatregelen iedere keer binnen 2 weken naar wat zachtere maatregelen.
Al geloof ik trouwens wel dat er meer maatregelen nodig zijn hoor.
Het moment vind ik gewoon vreemd. Ze geven eigenlijk toe dat deze weken verspild zijn geweest. "korte harde klap" zeiden ze... ja dat had het kunnen zijn als je het goed deed.
Tja, ik vraag me af of het nog wat uitmaakt. De piek zul je er niet veel meer mee veranderen, dus het enige voordeel is dat het straks sneller naar beneden gaat. Hooguit als blijkt dat de voorspellingen er echt naast zitten en de piek pas over een maand komt heeft het echt nut.

[removed]

• t_captain
Patriot schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:16:
[...]

Dat mag toch nog steeds? Die 1,5 meter gold toch niet voor plekken waar je de CoronaCheck moest doen om binnen te komen?
Nog erger. Maar stel je eens voor, mensen die echt niet willen prikken, toch geprikt om naar het voetbal te mogen. Dis gaan massaal de QR code misbruiken.

• redwing
Mfpower schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:15:
[...]

Het lijkt wel een patroon. Oh wacht dat mag je natuurlijk niet zeggen /complot /s
Een complot zou ik niet zeggen, het blijft gewoon duidelijk dat ze op een zo hoog mogelijke besmettingsgraad blijven sturen. Dus eerst wat lichte maatregelen om het nog op te laten lopen en daarna strenge zodat je zo dicht mogelijk bij de piek komt. Als het naar beneden gaat schaf je dan weer zo snel mogelijk de maatregelen af zodat het ook niet weer te snel naar beneden gaat.
Wat mij betreft allemaal logische stappen, alleen zeg dan dat dat je plan is. En dan kun je het niet eens zijn met het plan, maar dan zit er ten minste logica in en hoef je niet steeds te doen of alles zo onverwacht is.

[removed]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Edit: Ik ga in ieder geval niet mijn eigen stad slopen. Wellicht wel Rotterdam ofzo, daar heb ik minder moeite mee :D
Nee joh slopen verwacht ik niet zo van mijn directe kennissen die 40+ zijn. Maar de jeugd en de jongere volwassenen, die kunnen zich wel eens gaan organiseren.
Ik verwacht dat mensen van mijn leeftijd er "schijt aan hebben en doen wat ze willen" en wel gaan checken of ze een idd bekeurd worden.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Mfpower schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:15:
[...]

Het verschil is natuurlijk of het een vooropgezet plan is voor werelddominantie of iets in die aard of simpelweg een te late reactie :+ Ik bespeur vooral de onkunde die bij een ongeorganiseerd huishouden hoort: pas nieuwe boodschappen halen als er niets meer te eten is vanavond.

Want dat patroon zien we helaas allemaal - waarbij ik vooral benieuwd ben naar de opinie van compliant-Nederland en niet zozeer naar de opinie van de kleine minderheid die zo luid klinkt. Volgens mij verliezen we de medewerking van de grote meerderheid door te laat ingrijpen en dan zo hard ingrijpen dat mensen die altijd al net gedrag vertoonden zich onevenredig hard geraakt voelt. Straf voor iets wat je niet gedaan hebt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:18:
[...]

Een compot zou ik niet zeggen, het blijft gewoon duidelijk dat ze op een zo hoog mogelijke besmettingsgraad blijven sturen. Dus eerst wat lichte maatregelen om het nog op te laten lopen en daarna strenge zodat je zo dicht mogelijk bij de piek komt. Als het naar beneden gaat schaf je dan weer zo snel mogelijk de maatregelen af zodat het ook niet weer te snel naar beneden gaat.
Wat mij betreft allemaal logische stappen, alleen zeg dan dat dat je plan is. En dan kun je het niet eens zijn met het plan, maar dan zit er ten minste logica in en hoef je niet steeds te doen of alles zo onverwacht is.
offtopic:
Je miste m’n sarcasme tag. Aan de andere kant is het aangeven van een patroon voor sommigen hier reden om mij van complotdenken te beschuldigen.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:38
Nieuw dagrecord zelfs volgens nu.nl
Hoogste aantal van de pandemie.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

En dan noemen sommige mensen mij hier een complotgek. Het is allemaal vooropgezet spel. En hoe eerder mensen dat inzien, hoe beter.
Patriot schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:14:
[...]

Ik zie erg veel van het laatste langskomen. Ik zie bij de vleet allerlei sinterklaas en kerstfeestjes. Daar was men vorig jaar terughoudend mee, nu vallen er zelfs mensen over elkaar heen om een duidelijke 'dit gaat sowieso door' aan te kondigen in aanloop naar de persconferentie van morgen. Alles is veel concreter dan de vorige keer, toen was het nog "Nou we zien wel wat we gaan doen", nu is het in mijn omgeving gewoon "Zaterdag is iedereen die daar zin in heeft bij mij welkom, drank is geregeld."

De vraag is voor mij een beetje of het stoere praat is of dat dit het einde is van de medewerking van mensen aan de maatregelen.
Logisch toch? Mensen zijn het spuug en spuugzat aan het worden. En terecht! Dus het zou me eigenlijk weinig verbazen dat ze een harde lockdown gaan afkondigen waar mensen alleen naar buiten mogen gaan voor de essentiële dingen.

Het zou te ziek voor woorden zijn in deze fase van de pandemie, maar ik zie ze er wel toe in staat.

Twitter

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:17
St@m schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:41:
Ik kijk al uit naar het gesprek met mijn dochters dat ze weer geen kerstviering krijgen op school, weer geen kerstontbijt dat ze hun surprise voor niets hebben gemaakt, en dat ze zich wederom maar grote delen van de dag zelf moeten redden, want papa en mama moeten gewoon werken.

Ik hoop dat ze nu eens een verstandige beslissing nemen (in mijn ogen, en uiteraard die van de vele ouders van schoolgaande kinderen dan).
En wat is die verstandige beslissing op dit moment dan? Het lijkt me noodzakelijk om de geest nu weer in de fles te krijgen. Wat zijn de alternatieven voor schoolsluiting?

• redwing
Mfpower schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:20:
[...]

offtopic:
Je miste m’n sarcasme tag. Aan de andere kant is het aangeven van een patroon voor sommigen hier reden om mij van complotdenken te beschuldigen.
offtopic:
Niet gemist, maar vond het wel nog de moeite om er wat duidelijkheid aan te geven :+

[removed]

• St@m

St@m

@ Your Service

giantgiantus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:24:
[...]

En wat is die verstandige beslissing op dit moment dan? Het lijkt me noodzakelijk om de geest nu weer in de fles te krijgen. Wat zijn de alternatieven voor schoolsluiting?
St@m schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:47:
[...]

Ik ga de discussie niet weer voeren. Die is al tot in den treure gevoerd. Alle argumenten om de scholen niet te sluiten zijn al voorbij gekomen, en voor mij is dat de verstandige beslissing. Alle argumenten om scholen wel te sluiten zijn ook al voorbij gekomen. Voor mij wegen de de argumenten om scholen niet te sluiten zwaarder.

Ik heb het overigens over de kleinsten, de basisscholen dus. Middelbaar, beroeps en hoger onderwijs heb ik een andere mening over, die redden zich wel.
Ohnee, ~25% denkt eraan zichzelf van kant te maken..
Ach ja..
St@m schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:55:
[...]

Ik vind bijvoorbeeld iets over het opnemen van ongevaccineerden op de IC i.c.m. het sluiten van basisscholen. Wat ik daar exact van vind ga ik hier niet verkondigen, dan krijg ik wederom een knipje :P
Maar die geest gaat niet meer in de fles hoor. Wat hierboven al wordt geschetst, achter de voordeur is er geen corona.

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 24-11-2021 15:27 ]

• Turdie
Tov van het aantal besmettingen vind ik eerlijk gezegd de ziekenhuisopnames qua aantal nog wel meevallen.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier in het buitenland zijn de scholen na 1 jaar eindelijk weer open. In die tijd is (zo goed als) iedereen boven de 6 jaar gevaccineerd. Zonder vaccinatiebewijs kom je namelijk niet meer binnen (voor kinderen <6 is er nog geen school).

Een lockdown zonder vaccinatie en boosters sneller uit te rollen verschuift denk ik hooguit je IC probleem.

Persoonlijk vind ik dat men een eigen keuze moet maken over vaccinatie (en welk vaccine). Als echter de zorg daarna vast loopt moet er wel het risico aan zitten dat er dan geen behandeling mogelijk is als je onverhoopt Covid krijgt en de IC vol is. Mensen met een ernstige ziekte hadden geen eigen keuze, die moeten we als samenleving ook helpen door een IC bed te kunnen bieden.

Helaas heb ik recent ondanks een dubbele vaccinatie toch Covid opgelopen (2 weken grieperig, 2 maand geen reuk en af en toe snelle hartslag/vermoeidheid). Dus zelfs met vaccinatie blijft het een gok of de zorg het aan kan....

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• giantgiantus
Dennahz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:23:
[...]

En dan noemen sommige mensen mij hier een complotgek. Het is allemaal vooropgezet spel. En hoe eerder mensen dat inzien, hoe beter.

[...]
Een alternatief en mi veel waarschijnlijker is dat de ontwikkelingen slechter zijn dan verwacht. Hoewel hier op tweakers iedereen een soort besluit God denkt te zijn zie ik zowel bij de overheid als in bedrijfsleven vaak dat besturen niet zo makkelijk is. Je doet het altijd fout etc.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

sh4d0wman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:28:
Hier in het buitenland zijn de scholen na 1 jaar eindelijk weer open. In die tijd is (zo goed als) iedereen boven de 6 jaar gevaccineerd. Zonder vaccinatiebewijs kom je namelijk niet meer binnen (voor kinderen <6 is er nog geen school).

Een lockdown zonder vaccinatie en boosters sneller uit te rollen verschuift denk ik hooguit je IC probleem.

Persoonlijk vind ik dat men een eigen keuze moet maken over vaccinatie (en welk vaccine). Als echter de zorg daarna vast loopt moet er wel het risico aan zitten dat er dan geen behandeling mogelijk is als je onverhoopt Covid krijgt en de IC vol is. Mensen met een ernstige ziekte hadden geen eigen keuze, die moeten we als samenleving ook helpen door een IC bed te kunnen bieden.

Helaas heb ik recent ondanks een dubbele vaccinatie toch Covid opgelopen (2 weken grieperig, 2 maand geen reuk en af en toe snelle hartslag/vermoeidheid). Dus zelfs met vaccinatie blijft het een gok of de zorg het aan kan....
Ik vind dat nog wel het meest zorgelijke, dat je ondanks een vaccin toch nog long COVID kunt oplopen. Die snelle hartslag heb ik een jaar lang gehad ….

• giantgiantus
St@m schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:26:
[...]

[...]

[...]

Maar die geest gaat niet meer in de fles hoor. Wat hierboven al wordt geschetst, achter de voordeur is er geen corona.
Totdat er wel heel veel oma’s geen ic bed meer krijgen. Dan gaan mensen zich opeens anders gedragen.

• redwing
Dennahz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:23:
[...]
Zie mijn laatste post naar Mfpower, naar mijn idee is het niet een complot alswel dat ze gewoon niet durven/willen zeggen wat het beleid is. Ze gaan duidelijk voor zo snel mogelijk groepsimmuniteit door zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk besmet te krijgen, maar dan wel zo dat de ziekenhuizen nog net overeind blijven.

En al vind ik het een slecht plan is daar best wat voor te zeggen. Het is iig wel de manier om zo snel mogelijk naar meer normaal te gaan met een redelijke kans van slagen. Naar mijn idee geeft het andere problemen op zowel korte als lange termijn, maar puur naar corona gekeken is het best een optie.

[removed]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-11 15:39
sh4d0wman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:28:d ik dat men een eigen keuze moet maken over vaccinatie (en welk vaccine). Als echter de zorg daarna vast loopt moet er wel het risico aan zitten dat er dan geen behandeling mogelijk is als je onverhoopt Covid krijgt en de IC vol is.
psssst dit mag je niet meer zeggen: kinderen zijn de schuld, kinderen zijn de schuld kinderen zijn de schuld, blijf dat herhalen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Turdie
sh4d0wman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:28:

Vaccinatie wil niet zeggen dat je niet besmet raakt, maar dat de kans kleiner is van een ernstig verloop van de "ziekte". Dat is een denkfout die veel mensen nog maken volgens mij

• Dennahz

Dennahz

redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:32:
[...]

Zie mijn laatste post naar Mfpower, naar mijn idee is het niet een complot alswel dat ze gewoon niet durven/willen zeggen wat het beleid is. Ze gaan duidelijk voor zo snel mogelijk groepsimmuniteit door zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk besmet te krijgen, maar dan wel zo dat de ziekenhuizen nog net overeind blijven.

En al vind ik het een slecht plan is daar best wat voor te zeggen. Het is iig wel de manier om zo snel mogelijk naar meer normaal te gaan met een redelijke kans van slagen. Naar mijn idee geeft het andere problemen op zowel korte als lange termijn, maar puur naar corona gekeken is het best een optie.
En het is juist door het gebrek aan transparantie over hun echte plannen, dat je complottheorieën krijgt.
Ik vind dat hele groepsimmuniteit verhaal geen slecht verhaal. Dan ben je er tenslotte het snelst van af en is iedereen immuun, maar communiceer dat dan ook gewoon.

Nu komen ze gewoon over als een stel *knip* dat niet weet wat ze doen.
Flamebait.
giantgiantus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:29:
[...]

Een alternatief en mi veel waarschijnlijker is dat de ontwikkelingen slechter zijn dan verwacht. Hoewel hier op tweakers iedereen een soort besluit God denkt te zijn zie ik zowel bij de overheid als in bedrijfsleven vaak dat besturen niet zo makkelijk is. Je doet het altijd fout etc.
Ach, iedereen zag dit toch allang en breed aankomen :) Je maakt mij niet wijs dat de geleerden van het kabinet minder info hebben dan wij.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2021 09:06 ]

Twitter

• St@m

St@m

@ Your Service

giantgiantus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:32:
[...]

Totdat er wel heel veel oma’s geen ic bed meer krijgen. Dan gaan mensen zich opeens anders gedragen.
Wellicht, en wellicht is dat ook wel wat er moet gebeuren. En nu pas ik weer op met wat ik ga zeggen.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:32:
[...]

Ik vind het ook qua long COVID (zie ook mijn vorige post) een slecht idee. Naar schatting 5% van alle breakthrough infecties heeft na 12 weken nog klachten (zie ook mijn vorige post). Ook als je gevaccineerd bent. Met de huidige besmettingen zijn dat enorme aantallen. (Zonder vaccin is dit getal ongeveer 10 %)

Maar ik zie ook geen echt alternatief, ook al zou je nu minder besmettingen hebben, iedereen loopt er vroeg of laat tegenaan met of zonder vaccin.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:03
gorgi_19 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:05:
[...]

Leuke aanvulling ook dat ze ook 1G hebben gesimuleerd:

[...]

Dus 1G: minder besmettingen, maar meer ziekenhuisopnamen
Ze hebben met 1G de testnauwkeurigheid op 59% gelegd, terwijl Delft 80% gebruikte. Zo kan je elk resultaat als beste maken. Delft had ook een oepsje door gevaccineerden te immuun voor besmetting te modeleren.

Dat gaat om factoren tegelijk, wat juist het gevaar is van de modelsamenleving waar beslissingen op gemaakt worden die reallife impact hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:39
Als we het over beleid hebben dan zie je dat het sinds de zomer in de UK redelijk is gegaan met het kweken van de groepsimmuniteit.

Daar ligt het gemiddeld aantal besmettingen per dag al sinds de zomer op 35-40k en over deze periode heeft dat toch wel behoorlijk zoden aan de dijk gezet (helaas ook met een redelijk aantal doden onder de grond, momenteel rond de 1000/week)

Dus zie je dat een redelijk gedeelte van de golf besmettingen terecht is gekomen in een periode dat de zorg het nog aankon, met hopelijk dus een verlagend effect op de piek die je normaal gesproken in de winter ziet waardoor de zorg het deze periode hopelijk net wel aan kan.
Tevens zijn ze daar ook goed op weg met de boostershots, die daar vanaf 6 maanden na de 2e prik gezet worden. Omdat ze wat eerder waren begonnen met de vaccinatie, is het ze nu al gelukt om 15m booster prikken te zetten.

https://www.bbc.com/news/health-59378849

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
AFCAjax schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:32:
[...]

Ah ja, in België zijn ze al 1 miljoen boosters verder. Gelukkig zijn we hier in NL ook zo lekker pro-actief!
Maar vergis je niet, ook in België komt de boosterprik veel te laat.

Vierde golf is derde prik te snel af: ‘We zullen deze golf niet platspuiten’

Op de IC is het ook druk:

Meer dan 600 patiënten op intensieve zorg

De verwachting is dat het nog verder zal oplopen, het effect van de boosterprik zal nog even op zich laten wachten.

Wat ook niet helpt is dat in België veel gevaccineerde 65-plussers opgenomen zijn in het ziekenhuis. Allemaal mensen met een verzwakt immuunsysteem of andere onderliggende aandoening. Dan kan je nog zoveel prikken, er blijft toch een grote groep met kwetsbare mensen die zorg nodig hebben.

March of the Eagles

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Turdie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:32:
[...]

Vaccinatie wil niet zeggen dat je niet besmet raakt, maar dat de kans kleiner is van een ernstig verloop van de "ziekte". Dat is een denkfout die veel mensen nog maken volgens mij
Dat weet ik :P Maar ik krijg de indruk dat het kabinet er van uit gaan dat als een groot deel gevaccineerd is het probleem met de zorg is opgelost (en dus meer Nederlanders zo denken). Vandaar mijn covid verhaaltje.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
[...]Ik ben bijvoorbeeld covid-positief en licht symptomatisch, maar mag wel met mijn QR code gaan borrelen tot 20:00 vanavond. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn, maar het kan allemaal wel. Tot en met gisteren mocht ik zelfs zoenen met vreemden in de kroeg (*)
Volgens mij moet jij gewoon in quarantaine. Je kunt wel gaan borrelen (en zoenen) maar je mag het niet.

Hij wil.

• autje
gustaveau schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:38:
Als we het over beleid hebben dan zie je dat het sinds de zomer in de UK redelijk is gegaan met het kweken van de groepsimmuniteit.

Daar ligt het gemiddeld aantal besmettingen per dag al sinds de zomer op 35-40k en over deze periode heeft dat toch wel behoorlijk zoden aan de dijk gezet (helaas ook met een redelijk aantal doden onder de grond, momenteel rond de 1000/week)

Dus zie je dat een redelijk gedeelte van de golf besmettingen terecht is gekomen in een periode dat de zorg het nog aankon, met hopelijk dus een verlagend effect op de piek die je normaal gesproken in de winter ziet waardoor de zorg het deze periode hopelijk net wel aan kan.
Tevens zijn ze daar ook goed op weg met de boostershots, die daar vanaf 6 maanden na de 2e prik gezet worden. Omdat ze wat eerder waren begonnen met de vaccinatie, is het ze nu al gelukt om 15m booster prikken te zetten.

https://www.bbc.com/news/health-59378849
Toch zie je in dat artikel in de grafiek ook een stijging in de besmettingen in de UK sinds begin augustus. Niet zo dramatisch als in andere landen, eigenlijk een vrij vlakke stijging. Ik heb het idee dat de R daar heel dicht boven de 1 ligt.

• t_captain
De cijfers van vandaag op coronadashboard stemmen me hoopvol:

* de groei aantal positieve tests vlakt echt af. Natuurlijk speelt daar het capaciteitsprobleem van de teststraten mee (wat ik in eerdere posts een "vals plat" noemde). Maar de afvlakking is ook zichtbaar in %positief, die staat al 5 dagen op een plateau. In de opgaande flank van een besmettingsgolf loopt dat getal ook op.

* leeftijdsverdeling positieve tests laat nog steeds het beeld zien dat 70-79 en 80-89 over de piek heen zijn. verplaatsing van besmettingen naar jongere generaties is gnstig voor de zorg

* opnames kliniek lijkt nog steeds onderweg om een piek te vormen rond 22-11.

Minder gunstig: opnames IC lopen daarop wat achter. Die stijgen nog wat door. Als we op een plateau komen qua besmettingen en dan een tijdlang stabiel hoog blijven (het scenario zonder inprijpen van de overheid) , dan is een IC bezetting van 750 bedden in zicht.

• autje
klaaas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:47:
[...]

Volgens mij moet jij gewoon in quarantaine. Je kunt wel gaan borrelen (en zoenen) maar je mag het niet.
Uiteraard. Maar er zijn er voldoende die het wel doen. Als altijd, gedrag is het probleem.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-11 15:02
[...]

Ik denk dat hij vooral bedoeld dat hij ondanks een positieve test, Vrolijk zijn QR mag laten tonen zonder dat t rood word, terwijl de overheid weet dat aan zijn paspoort een positieve test is gekoppeld. Als meneer besluit de regels te negeren, word hij toch een super besmetter?

En waarom worden die codes niet rood voor een gedurende week of 2 weken of wat voor tijd er aan gekoppeld word.

[ Voor 9% gewijzigd door dfbt op 24-11-2021 15:50 ]

• t_captain
[...]

Dat is nou juist het bijzondere. Op de verschillende websites wordt het stellig geschreven, zoals
Blijkt uit een coronatest dat u besmet bent? Dan gaat u in isolatie, ook als u beschermd bent.
(https://www.rijksoverheid...covid-19/thuisquarantaine)

Maar ondanks de dwingende taal lijkt het niet verboden of strafbaar.

• klaaas
autje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:48:
[...]

Uiteraard. Maar er zijn er voldoende die het wel doen. Als altijd, gedrag is het probleem.
Heb je daar een bron voor?

Hij wil.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:51
Turdie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:27:
[...]

Tov van het aantal besmettingen vind ik eerlijk gezegd de ziekenhuisopnames qua aantal nog wel meevallen.
Klopt. De besmettingen vinden nu toen opzichte van begin november meer bij jonge mensen plaats. Daarom zien we de opnames gelukkig niet verdubbelen, maar 'slechts' keer 1,5.

• autje
klaaas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:50:
[...]

Heb je daar een bron voor?
Anders dan verschillende N=1 gevallen rondom mij, nee. Maar mensen snappen nog niet dat quarantaine betekent dat je jezelf volledig van de buitenwereld afsluit, en je huisgenoten inmiddels ook weer. Ik heb al meerdere personen gesproken die besmet waren (verder niet heel ernstige klachten), maar wel 's nachts naast hun man/vrouw gingen liggen. En die laatste kwam wel buiten.

• klaaas
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:50:
[...]

Dat is nou juist het bijzondere. Op de verschillende websites wordt het stellig geschreven, zoals
[...]
(https://www.rijksoverheid...covid-19/thuisquarantaine)

Maar ondanks de dwingende taal lijkt het niet verboden of strafbaar.
Dat weten we natuurlijk al lang. Maar dat is niet hoe we 'mogen' normaal gesproken in deze context gebruiken. Op de vraag of je als positief geteste naar het werk mag zal normaal gesproken niemand 'ja' antwoorden (ervan uitgaande dat je de regels serieus neemt). Het lijkt me het verstandigst om, als we het hier hebben over wat er wel en niet mag, gewoon aan te sluiten bij de (dringende) adviezen.

Hij wil.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-11 15:47
autje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:53:
[...]

Ik heb al meerdere personen gesproken die besmet waren (verder niet heel ernstige klachten), maar wel 's nachts naast hun man/vrouw gingen liggen. En die laatste kwam wel buiten.
Dat was tot enkele dagen geleden (mits gevaccineerd) ook gewoon het beleid 8)7

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• klaaas
[...]

Anders dan verschillende N=1 gevallen rondom mij, nee. Maar mensen snappen nog niet dat quarantaine betekent dat je jezelf volledig van de buitenwereld afsluit, en je huisgenoten inmiddels ook weer. Ik heb al meerdere personen gesproken die besmet waren (verder niet heel ernstige klachten), maar wel 's nachts naast hun man/vrouw gingen liggen. En die laatste kwam wel buiten.
Het ging over mensen die met een positieve test toch hun QR-code gebruiken om naar de horeca te gaan. Dat mensen anderszins wat gemakkelijk omgaan met quarantaine wil ik wel geloven.

Hij wil.

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 23:29
Wimo. schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:01:
[...]

Leg me die eens uit. De informatie m.b.t. vaccinatie is beschikbaar bij het RIVM in NL en EN. Denk je dat een vertaling naar de vele exotische talen gaat helpen?
Geen idee ik was meer benieuwd of het nou principieel is zoals bij de Christenen (Straf van God voor de zondige mens). Moslims soms behoorlijk liberaler bijv. abortus.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
[...]

Volgens mij was zelfs voor gisteren de richtlijn bij klachten blijf thuis. Dus ook bij lichte klachten.

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
[...]

Ik heb al meerdere personen gesproken die besmet waren (verder niet heel ernstige klachten), maar wel 's nachts naast hun man/vrouw gingen liggen. En die laatste kwam wel buiten.
Dat is de minst nageleefde regel van ze allemaal. Behalve als er erg bij gesnurkt wordt...

Enfin,

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:48:

* de groei aantal positieve tests vlakt echt af. Natuurlijk speelt daar het capaciteitsprobleem van de teststraten mee (wat ik in eerdere posts een "vals plat" noemde). Maar de afvlakking is ook zichtbaar in %positief, die staat al 5 dagen op een plateau. In de opgaande flank van een besmettingsgolf loopt dat getal ook op.

* leeftijdsverdeling positieve tests laat nog steeds het beeld zien dat 70-79 en 80-89 over de piek heen zijn. verplaatsing van besmettingen naar jongere generaties is gnstig voor de zorg

Minder gunstig: opnames IC lopen daarop wat achter. Die stijgen nog wat door. Als we op een plateau komen qua besmettingen en dan een tijdlang stabiel hoog blijven (het scenario zonder inprijpen van de overheid) , dan is een IC bezetting van 750 bedden in zicht.
Wel eens. Ik denk dat we dicht tegen de piek aanzitten.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

de week op week stijging vlakt idd wat af, maar met +3000 tov vorige woensdag is dat toch nog 15% stijging.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• t_captain
[...]

Nutteloze regel. Binnen 1 huishouden is verspreiding nauwelijks tegen te gaan.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:06:
[...]

Ehh uit eigen ervaring uit de omgeving, valt dat best wel mee. De 4 gevallen die ik ken en die thuis ook afstand hielden, hygiëne regels volgden en niet bij elkaar sliepen, hebben elkaar niet aangestoken.
Maar, uit de omgeving dus geen cijfers van. was zelf ook positief verrast.

• klaaas
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:09:
[...]

Ehh uit eigen ervaring uit de omgeving, valt dat best wel mee. De 4 gevallen die ik ken en die thuis ook afstand hielden, hygiëne regels volgden en niet bij elkaar sliepen, hebben elkaar niet aangestoken.
Hier hetzelfde. Heb onlangs 7 dagen met een positieve puber onder 1 dak gewoond. Van de andere 4 bewoners is er niemand ziek geworden. Volgens mij begint @t_captain wat recalcitrante trekjes te krijgen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door klaaas op 24-11-2021 16:11 ]

Hij wil.

• redwing
[...]
Tja, daar kun je niet zoveel van zeggen eerlijk gezegd. Hier heb ik een van de kinderen gehad die positief was en om hem niet af te zonderen zijn we allemaal maar binnen gebleven. Ondanks dat nauwe contact is niemand verder besmet geraakt. Bij het vriendje waarvan hij het had gekregen was het echter precies andersom. Daar hebben ze het kind op zijn kamer opgesloten en binnen een week lag alsnog het hele huishouden op bed.

Naar mijn idee kun je in de meeste huizen niet echt quarantaine houden van je huisgenoten en is het meer een kwestie van geluk of pech hebben.

[removed]

• Dennahz

Dennahz

t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:06:
[...]

Ik ken verschillende mensen die er totaal geen rekening mee gehouden hebben, maar toch niet besmet werden. Binnen hetzelfde huishouden. En in 1 geval ging het zelfs over iemand die echt 3 weken aan het blaffen was als een jonge zeehond.

Wat dat betreft is het net zo random als griep zelf. Alles is afhankelijk van je eigen weerstand. Even een zwak moment en je hebt het te pakken.

Twitter

• redwing
klaaas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:10:
[...]
Volgens mij begint @t_captain wat recalcitrante trekjes te krijgen ;)
Geef hem eens ongelijk, zijn modellen kloppen tot nu toe stukken beter dan die van de experts die de regering gebruikt :+

[removed]

• klaaas
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:12:
[...]
Naar mijn idee kun je in de meeste huizen niet echt quarantaine houden van je huisgenoten en is het meer een kwestie van geluk of pech hebben.
Volgens mij is dat wel een beetje kort door de bocht. Ik vond het eerlijk gezegd opvallend eenvoudig om een redelijke mate van isolatie te handhaven. Zoals met zoveel maatregelen zul je er niet alles mee afvangen, maar het verkleint (op basis van boerenverstand) het risico m.i. wel degelijk.

Hij wil.

• gustaveau
klaaas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:18:
[...]

Volgens mij is dat wel een beetje kort door de bocht. Ik vond het eerlijk gezegd opvallend eenvoudig om een redelijke mate van isolatie te handhaven. Zoals met zoveel maatregelen zul je er niet alles mee afvangen, maar het verkleint (op basis van boerenverstand) het risico m.i. wel degelijk.
Het zit hem in het boerenverstand he... Daar beschikken zeer weinig mensen over door toch met symptomen of note bene een positieve test! de deur uit te gaan.

• gustaveau

Aangezien de besmettingen geen graadmeter meer zijn om te zien of we de boel "onder controle" hebben, zullen we nu moeten focussen op het aantal opnames per dag. Als dit nu eens gaat stagneren en dalen, dan hebben we de piek gehad.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:49:
[...]

Dat moet toch even genuanceerd worden. Aangezien de meeste besmettingen thuis plaatsvinden kan 2G nooit dé oplossing zijn. Je zou dan in het beste geval veel minder besmettingen krijgen op de plekken waar een QR-code gevraagd wordt, maar niet thuis. We hebben in Nederland momenteel zoveel besmettingen dat er zelf bij een halvering nog teveel positieve tests zouden overblijven.

Oostenrijk heeft 2G geprobeerd maar ontkwam toch niet aan een lockdown.

Het OMT komt dan ook met andere adviezen:

Zelftesten, basisregels en vroeg naar huis: zo ziet de coronawinter eruit volgens het OMT
2g zal besmettingen matig oplossen ja. Maar wel de ongevaccineerden weghouden van een drukke plaats waar zij hem oplopen en dus niet een zorgdruk zullen zijn

• 42erik
  • Niet online
nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:11:
[...]

Met 2G leg je het probleem ook niet bepaald zuiver neer bij de groep die het veroorzaakt ("verwijtbaar" op de IC terecht komen). De vaccinatiegraad bij 30-'ers is slechts 53-71% dus sluit je hiermee zo'n 40% van deze groep mensen uit, terwijl ze volgens de RIVM berekeningen maar voor minder dan 1% van de nog te volgen IC opnames verantwoordelijk zijn.
Je hebt gelijk. In eerdere posts noemde ik vaak ook die leeftijd als extra meetpunt (2g voor 60+ ofoz), dat ben ik hier vergeten

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 23:29
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:19:
[...]

Zo zien we dat een grote meerderheid van Christelijke inwoners gevaccineerd is, met een paar grote uitzonderingen zoals Urk en Staphorst en talloze kleinere clusters van niet-gevaccineerden verspreid over het land. Ik vermoed dat ook binnen de Moslim-gemeenschep minderheden zijn die zich wel tegen vaccinatie verzetten. De algemene tendens is in ieder geval niet super "pro vax".
Met dat verschil dat de christen fundamentalisten oververtegenwoordigd zijn in de Nederlandse politiek. Zeker in vergelijking met islam.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

gustaveau schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:47:
[...]

Aangezien de besmettingen geen graadmeter meer zijn om te zien of we de boel "onder controle" hebben, zullen we nu moeten focussen op het aantal opnames per dag. Als dit nu eens gaat stagneren en dalen, dan hebben we de piek gehad.
Alleen loopt dat achter op de positieve tests, dus zie je het effect pas over 1-2 weken.

• t_captain
HEY_DUDE schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:18:
[...]

Met dat verschil dat de christen fundamentalisten oververtegenwoordigd zijn in de Nederlandse politiek. Zeker in vergelijking met islam.
8 zetels in de kamer. Corresponderend met 5%. Ik denk dat het een reele vertegenwoordiging is van de mensen die zich niet bij seculiere partijen (incl CDA) thuisvoelen.

Kijkend naar Moslims, 5% totaal waarvan de meerderheid in de achterban van seculiere partijen. Toch nog enkele zetels Denk.

• t_captain
42erik schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:01:
[...]

2g zal besmettingen matig oplossen ja. Maar wel de ongevaccineerden weghouden van een drukke plaats waar zij hem oplopen en dus niet een zorgdruk zullen zijn
De meeste besmettingen lijken momenteel tussen huishoudens te reizen via scholen. Ook daarin gaat 2G geen verschil maken.

• 42erik
  • Niet online
Help oh wijze mensen, die precies weten wat waar alweer staat

Vandaag een kritische leerling die opmerkte dat je door een besmetting meer/betere antistoffen krijgt dan van een vaccin.

Nu heb ik ergens gelezen dat de theorie al weer tegen gesproken was... Maar waar was dat alweer? Heeft iemand snel een linkje paraat?

Gezien het feit dat een puber geen wetenschapper is, is het nieuws artikel in dit geval passender dan het hele onderzoek ;)

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:56:
[...]

De meeste besmettingen lijken momenteel tussen huishoudens te reizen via scholen. Ook daarin gaat 2G geen verschil maken.
Maar als je het leeftijds aspect meeneemt, zal je weinig ouderen in dit stukje tegenkomen. Die hebben niet echt schoolgaande kinderen.

En ik mag hopen dat ongevaccineerde oma niet nu bij de kleinkinderen langs gaat

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-11 09:28
wie echt iets wil doen aan de hoge bezetting in het ziekenhuis zet geen kinderen in lockdown door de scholen te sluiten, maar zet iedereen van 60 jaar en ouder in lockdown, maar dan ook echt. 60+ blijft 3 weken thuis, boodschappen worden thuis bezorgd, geen bezoek, over 3 weken zul je dan vrijwel geen corona gerelateerde ziekenhuisopnames meer zien. En ja, er zijn 60+ ers die werken, iedereen die technisch gezien thuis kan werken (hoe onhandig ook) doet dat, voor mensen die technisch gezien niet thuis kunnen werken betaalt de overheid gedurende 3 weken het salaris, wat veel goedkoper is dan een echte lockdown. 60+ die in de zorg werkt krijgt een uitzondering van de lockdown, dit is een kleine groep die we nu niet kunnen missen en de eventuele besmettingen die zij oplopen zullen de zorg niet doen overstromen.

Controversieel? Ongetwijfeld, maar wat mij betreft niet meer dan het sluiten van de scholen
Effectief? You bet!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
42erik schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:58:
Help oh wijze mensen, die precies weten wat waar alweer staat

Vandaag een kritische leerling die opmerkte dat je door een besmetting meer/betere antistoffen krijgt dan van een vaccin.

Nu heb ik ergens gelezen dat de theorie al weer tegen gesproken was... Maar waar was dat alweer? Heeft iemand snel een linkje paraat?

Gezien het feit dat een puber geen wetenschapper is, is het nieuws artikel in dit geval passender dan het hele onderzoek ;)
Topicstart :P De bronnen staan erbij.

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 10-11 16:20
[...]

Beterschap

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• Cai
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

stijnec1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:00:
wie echt iets wil doen aan de hoge bezetting in het ziekenhuis zet geen kinderen in lockdown door de scholen te sluiten, maar zet iedereen van 60 jaar en ouder in lockdown, maar dan ook echt. 60+ blijft 3 weken thuis, boodschappen worden thuis bezorgd, geen bezoek, over 3 weken zul je dan vrijwel geen corona gerelateerde ziekenhuisopnames meer zien. En ja, er zijn 60+ ers die werken, iedereen die technisch gezien thuis kan werken (hoe onhandig ook) doet dat, voor mensen die technisch gezien niet thuis kunnen werken betaalt de overheid gedurende 3 weken het salaris, wat veel goedkoper is dan een echte lockdown. 60+ die in de zorg werkt krijgt een uitzondering van de lockdown, dit is een kleine groep die we nu niet kunnen missen en de eventuele besmettingen die zij oplopen zullen de zorg niet doen overstromen.

Controversieel? Ongetwijfeld, maar wat mij betreft niet meer dan het sluiten van de scholen
Effectief? You bet!
En alle ziekenhuisopnames van pak hem beet 30+ tot 59? Procentueel misschien minder, maar aangezien je het virus door laat woekeren gaat dat nog steeds een significant aantal zijn.

Alle kritische beroepen die thuis zitten door ziekte of een zieke huisgenoot?

Hou je ook rekening met een grote groep die uitvalt met long covid verschijnselen?

De situatie is iets complexer dan “een griepje” die alleen maar gevaarlijk is voor die lastige oudjes.

• t_captain
[...]

Hier heeft de kleuter des huizes corona binnengesleept. Afstand houden met zo’n kleinje werkt niet. Gevolg: nog 3 positieven.

We gaan het wel kunnen isoleren binnen het gezin. Gewoon thuisblijven tot we allemaal genezen zijn.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
Zo. De afspraak voor de booster is gemaakt. Benieuwd hoe Pfizer bevalt t.o.v. Jansen :9.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nou, de 2G-plannen zijn naar achteren geschoven:
Het omstreden kabinetsplan om 2G-beleid in te voeren is door het recordaantal besmettingen naar de achtergrond geschoven. "Op dit moment hebben we bigger fish to fry dan 2G."
De Jonge: 'Er wordt al weken een lockdown besteld, maar onderschat die pijn niet'

March of the Eagles

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-11 12:40
Nou, fijn, dan zet ik mijn geld op; eerst een lockdown om vervolgens 2G als onderhandelingsmiddel te gebruiken om de lockdown met een week te verkorten maar 2G in te voeren zodat alles weer gefaseerd open kan.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
klaaas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:18:
[...]

Mijn boerenverstand zegt dan weer dat het als gevaccineerden binnen een gezin een idee is om met z'n allen in één bed te slapen, iedereen te besmetten binnen het huis en een week of twee later weer verder te gaan met je leven. Dan heb je maar één keer gedoe, en de vaccinaties schijnen ernstig ziek worden goed te voorkomen.
Pagina: 1 ... 108 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.