2G lost niets op op de gevraagde tijdlijn. Zelfs van snellere maatregelen zoals een schoolsluiting is onderhand discutabel of het nog echt veel gaat bijdragen, alleen lockdown lijkt nog snel genoeg om onze artsen en verpleegkundigen thuis te halen voor kerst.
Daarnaast is discutabel hoeveel het op langere termijn oplost. Een aanzienlijk deel van de coronabesmettingen zit bij gevaccineerden (mijzelf incluis), en dat aandeel neemt toe met de tijd en met de mutaties van het virus. De te behalen winst is dus langzaam aan het verdampen.
Daartegenover zijn er averse effecten. Ik ben bijvoorbeeld covid-positief en licht symptomatisch, maar mag wel met mijn QR code gaan borrelen tot 20:00 vanavond. Dat zou natuurlijk belachelijk zijn, maar het kan allemaal wel. Tot en met gisteren mocht ik zelfs zoenen met vreemden in de kroeg (*)
Mensen die ongewild een QR code worden opgedrongen door 2G beleid, daarvan verwacht ik precies die reaktie. "ik ben al tegen mijn wil geprikt, nu doe ik helemaal niets meer voor De Jonge", die mentaliteit. Het is zelfs mogelijk dat 2G onder de streep leidt tot een stijging van de infecties. Dirt is een zorg die in het OMT ook wel klinkt, dan wordt het verwoord als "averse effecten opo de naleving van gedragsregels".
Volgens mij is het de steun voor 2G vooral gebaseerd op de wens om zelf als gevaccineerde geen last meer te hebben van toekomstige maatregelen. Ik denk dat dat een ijdele hoop is.
(*) volgens de corona-regels. mijn vrouw denkt er wellicht anders over.