GAIAjohan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
[...]
Wij hadden ook onze eerste pc (286 16MHz, 1MB intern) in 1990, dwz ik was 3. En heb daar ook voldoende op gespeeld, wel in msdos want Windows was destijds niet geweldig. Echter niet voor schoolwerk of zo. MaarTest drive, Grand Prix circuit, boloball etc) En communicatie had je destijds natuurlijk niet via die dingen.
Schoolwerk van kinderen van 4 gaat naar mijn idee veel meer tijd in zitten dan dat wij vroeger überhaupt mochten spelen op zo’n ding. Zeker bij een lockdown. Dat lijkt mij gewoon niet gezond, maar goed..
Schoolwerk op pc kwam later pas, toen ik verslagen ging typen in wp5.1..
Dat het verre van ideaal is voor kleine kinderen om al hun schoolwerk (les volgen, huiswerk maken) via de pc te doen, dat ben ik volkomen met je eens. Ik ben er bijvoorbeeld ook geen voorstander van dat steeds meer scholen veel eisen dingen via een laptop/iPad te moeten doen en normaal schrijven met een pen steeds minder gedaan wordt.
Echter, kijkend naar de situatie nu moet je een afweging maken; of je stuurt kinderen voltallig naar school, Corona verspreid zich daar als een lopend vuurtje waarna leraren, ouders, grootouders enzovoorts ook weer besmet worden. Of je maakt een keuze om tijdelijk deels danwel volledig op afstand les te geven (alle kinderen thuis, of deel thuis). Is dat ideaal? Nee, verre van, het vraagt veel van die kinderen (aandacht erbij houden), van de ouders (kinderen zitten thuis) en de docenten (digitaal les geven en proberen het overzicht in de chaos te houden).
Ik zou ook liever zeggen laat ze naar gewoon naar school gaan, maar dan met wat regels om Corona verspreiding tegen te gaan (afstand houden, mondkapje, gevaccineerd zijn etc.) maar de meeste van die dingen zijn met kleine kinderen gewoon niet realistisch haalbaar. Probeer een groep 3, 4 of 5 jarigen maar aan te leren dat ze de hele tijd een mondkapje ophouden, afstand tot elkaar behouden enzovoorts. Normaal gesproken is het al een hele prestatie indien 10% van die kinderen al het inzicht heeft om in de elleboog te niezen/hoesten in plaats van het vol de ruimte in te proesten. Kan je dat gebrek aan "inzicht" die kinderen kwalijk nemen? Nee, zeker niet, zijn ze gewoon veel te jong voor, maar helaas vallen daardoor wel wat opties af om de verspreiding enigszins in te perken en kom je uit op opties als dan maar alle kids remote les geven.