Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.932 views

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:47
Je grafiek stopt net op het moment dat piekvorming inzet op de coronadashboard grafiek. Maar ook in deze grafiek zie je in de staart hoe de besmettingen bij kinderen en tieners forst stijgen, waar bijvoorbeeld bij 80-89 de laatste week al bijna vlak is.

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:43
Fuujii schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:32:
[...]

Ik zeg niet dat je de zorg moet ontzeggen, enkel dat ze (=ongevacceerden) achteraan moeten aansluiten wanneer er geen plek is voor coronazorg.

Edit: toegegeven, ik heb het in mijn vorige post niet zo handig verwoord. Ik doel specifiek op coronazorg wanneer er geen ruimte is op de IC.
ja ik snap wat je insteek is maar ik wil alleen maar zeggen dat je wat mij betreft geen onderscheid mag maken wie je achteraan aansluit op de ic. of je nu 20 of 80 ben, gevaccineerd ongevaccineerd, roken niet roken. met 200 op een 30 weg tegen een boom rij of met 80 op een 80 weg een klapband krijg. in zo'n geval is het gewoon iedereen in de rij net als met een donornier en dan hopen dat je geluk hebt.
Fuujii schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:37:
[...]

Ik neem aan dat je (ook) op mijn posts doelt. Ik weet niet of dit te vaak langs komt. Zo ja, dan is het niet mijn doel om het topic de derailen. In dat geval laat ik het wel hierbij betreft overgewicht. Ik snap dat het niet veel meer toevoegt.
in dat geval stop ik er ook mee :)

[ Voor 19% gewijzigd door RenaldoN op 24-11-2021 10:48 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
42erik schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:53:
[...]

Een kei en keiharde 2g, zodat we het probleem van de vele ic bezoeken neer leggen bij de oorzaak: degenen die VERWIJTBAAR op de IC komen.

Dat lijkt me een tikkeltje logischer dan kinderen, die niet eens een vaccin mogen nemen, zelf minimaal last hebben, hier het kind van de rekening laten zijn (pun definitely intended :) )
Dat moet toch even genuanceerd worden. Aangezien de meeste besmettingen thuis plaatsvinden kan 2G nooit dé oplossing zijn. Je zou dan in het beste geval veel minder besmettingen krijgen op de plekken waar een QR-code gevraagd wordt, maar niet thuis. We hebben in Nederland momenteel zoveel besmettingen dat er zelf bij een halvering nog teveel positieve tests zouden overblijven.

Oostenrijk heeft 2G geprobeerd maar ontkwam toch niet aan een lockdown.

Het OMT komt dan ook met andere adviezen:

Zelftesten, basisregels en vroeg naar huis: zo ziet de coronawinter eruit volgens het OMT

March of the Eagles

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:49:
[...]

Dat moet toch even genuanceerd worden. Aangezien de meeste besmettingen thuis plaatsvinden kan 2G nooit dé oplossing zijn. Je zou dan in het beste geval veel minder besmettingen krijgen op de plekken waar een QR-code gevraagd wordt, maar niet thuis. We hebben in Nederland momenteel zoveel besmettingen dat er zelf bij een halvering nog teveel positieve tests zouden overblijven.

Oostenrijk heeft 2G geprobeerd maar ontkwam toch niet aan een lockdown.

Het OMT komt dan ook met andere adviezen:

Zelftesten, basisregels en vroeg naar huis: zo ziet de coronawinter eruit volgens het OMT
Ja want als we allemaal thuis zitten dan komt corona door het raam naar binnen waaien? Eén gezinslid loopt het ergens op, besmet vervolgens de rest van het gezin en voilá: méér thuisbesmettingen dan waar dan ook.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:10
Groundhog-draadje... :z

Gaan we echt elke dag dezelfde discussie voeren?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:03
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:49:
[...]

Dat moet toch even genuanceerd worden. Aangezien de meeste besmettingen thuis plaatsvinden kan 2G nooit dé oplossing zijn. Je zou dan in het beste geval veel minder besmettingen krijgen op de plekken waar een QR-code gevraagd wordt, maar niet thuis.
Yeah alleen is maar in een kwart van de gevallen de besmetting te achterhalen, en dan springt thuis eruit omdat dat een "makkelijke" te traceren bron is.

Al die niet achterhaalde besmettingen zijn toch echt elders vandaan. Ook moet dat virus het huis op de 1 of andere manier binnenkomen om uberhaupt thuisbesmettingen te maken.

Stel: 1 tiener loopt in de kroeg covid op, besmet thuis 4 anderen. Die 4 anderen hadden niet besmet geweest als die tiener het niet in de horeca had opgelopen. Dan kan de horeca wel roepen dat het niet aan hen ligt, maar dat doet het in dat geval natuurlijk wel. Maar het resultaat voor de statistieken is dan 1 horeca (of onbekend, want geen idee of het in de kroeg was, niet over nagedacht) en 4 thuisbesmettingen.

Dat hele "thuisbesmettingen zijn de grootste groep" fabeltje is rete irritant, want mensen staren zich er onterecht op blind.

Lijkt de laatste paar paginas trouwens wel alsof het weer 2020 is :+

[ Voor 15% gewijzigd door LZ86 op 24-11-2021 11:03 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34

Yucon

*broem*

Fuujii schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:16:
Waar zijn we in godsnaam mee bezig met z’n allen? Gaan we nu straks echt weer de hele winter aanmodderen met een lockdown? Of zelfs een avondklok?

Volgens mij moeten we harde keuzes gaan maken én gezonder beleid gaan voeren. Het zijn vooral dikkere en oudere mensen die op de IC’s belanden. Ik snap dat het (ethisch) niet zo eenvoudig is, maar je maakt me inmiddels niet meer wijs dat het (juridisch) niet mogelijk is. Een eerder genoemd voorbeeld: ontzeg maar de coronazorg voor ongevaccineerden wanneer er geen plek meer is op de IC’s.
Misschien is dit ook wel te zwart wit. Dit vraagstuk wordt altijd in beide uitersten besproken. Waarom niet het principe van covid plekken verdelen in hetzelfde percentage als de bevolkingssamenstelling? 15% niet gevaccineerd = 15%van de afgebakende beschikbare covid capaciteit beschikbaar voor niet gevaccineerden.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tja, die besmetting in de kroeg had misschien weer voorkomen kunnen worden door het sluiten van een bibliotheek. Zo wordt het een hele ingewikkelde stamboom. :P

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:36
Yucon schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:00:
[...]

Misschien is dit ook wel te zwart wit. Dit vraagstuk wordt altijd in beide uitersten besproken. Waarom niet het principe van covid plekken verdelen in hetzelfde percentage als de bevolkingssamenstelling? 15% niet gevaccineerd = 15%van de afgebakende beschikbare covid capaciteit beschikbaar voor niet gevaccineerden.
Omdat dat gewoon geen mogelijkheden zijn.
Iedereen kan wel hoog of laag op dit forum springen voor mensen die gevaccineerd of ongevaccineerd zijn, of te dik of te dun of te klein of te groot, of zwarte longen of geen zwarte longen. Zorg medewerkers leggen een EED af, die er voor zorgt dat iedereen die zorg nodig heb, zorg krijgt. Zo werkt het Nederlandse systeem nou eenmaal.

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Een kei en keiharde 2g, zodat we het probleem van de vele ic bezoeken neer leggen bij de oorzaak: degenen die VERWIJTBAAR op de IC komen.
Met 2G leg je het probleem ook niet bepaald zuiver neer bij de groep die het veroorzaakt ("verwijtbaar" op de IC terecht komen). De vaccinatiegraad bij 30-'ers is slechts 53-71% dus sluit je hiermee zo'n 40% van deze groep mensen uit, terwijl ze volgens de RIVM berekeningen maar voor minder dan 1% van de nog te volgen IC opnames verantwoordelijk zijn.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
dfbt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:10:
[...]

Iedereen kan wel hoog of laag op dit forum springen voor mensen die gevaccineerd of ongevaccineerd zijn, of te dik of te dun of te klein of te groot, of zwarte longen of geen zwarte longen. Zorg medewerkers leggen een EED af, die er voor zorgt dat iedereen die zorg nodig heb, zorg krijgt. Zo werkt het Nederlandse systeem nou eenmaal.
Tot je code zwart krijgt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jorizzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:51:
[...]

Ja want als we allemaal thuis zitten dan komt corona door het raam naar binnen waaien? Eén gezinslid loopt het ergens op, besmet vervolgens de rest van het gezin en voilá: méér thuisbesmettingen dan waar dan ook.
LZ86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:58:
[...]

Yeah alleen is maar in een kwart van de gevallen de besmetting te achterhalen, en dan springt thuis eruit omdat dat een "makkelijke" te traceren bron is.

Al die niet achterhaalde besmettingen zijn toch echt elders vandaan. Ook moet dat virus het huis op de 1 of andere manier binnenkomen om uberhaupt thuisbesmettingen te maken.
Mensen gaan bij elkaar op bezoek, zo komt het virus naar binnen. Dat hoeft heus niet uit een kroeg te komen. Hier bij de buren aan één kant komt de dochter wekelijks de kleinkinderen brengen, en bij de buren aan de andere kant komen de kinderen uit school met vriendjes aanfietsen. En 's avonds is er regelmatig visite (ook bij ons overigens). Er is op weekbasis gewoon veel verloop van mensen in de thuissituatie.

Dus tenzij er een lockdown komt zal 2G-beleid hier niet zoveel aan veranderen.

[ Voor 20% gewijzigd door XWB op 24-11-2021 11:14 ]

March of the Eagles

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:57:
Groundhog-draadje... :z

Gaan we echt elke dag dezelfde discussie voeren?
Met de berichten dan Nederland hopeloos achter loopt met (nu booster)prikken en groepen voor willen dringen is het inderdaad weer precies als voorheen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:47:
Je grafiek stopt net op het moment dat piekvorming inzet op de coronadashboard grafiek. Maar ook in deze grafiek zie je in de staart hoe de besmettingen bij kinderen en tieners forst stijgen, waar bijvoorbeeld bij 80-89 de laatste week al bijna vlak is.
Dan kun je het zelfde argument gebruiken voor het totaal aantal besmettingen. Die data is simpelweg nog niet compleet. Ik ontken niet het verschil tussen de leeftijdsgroepen in die data, maar alleen omdat er een patroon zichtbaar lijkt, kun je daar naar mijn mening nog geen conclusies uit trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnNLU24LVayXTGIA5wFoDKbzFPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mmnnMUalC5v3QdVU0r6uu65a.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door iamcj op 24-11-2021 11:17 ]

• Jorizzz
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:13:
[...]

Maar mensen zitten niet thuis. Mensen gaan bij elkaar op bezoek, zo komt het virus naar binnen. Dat hoeft heus niet uit een kroeg te komen. Hier bij de buren aan één kant komt de dochter wekelijks de kleinkinderen brengen, en bij de buren aan de andere kant komen de kinderen uit school met vriendjes aanfietsen. En 's avonds is er regelmatig visite (ook bij ons overigens). Er is op weekbasis gewoon veel verloop van mensen in de thuissituatie.

Dus tenzij er een lockdown komt zal 2G-beleid hier niet zoveel aan veranderen.
Mensen zitten inderdaad niet thuis en kunnen in principe bijna overal besmet raken. Alleen dat risico is natuurlijk groter op plekken waar veel mensen samenkomen en kleiner waar minder mensen bij elkaar komen, zoals thuis (thuisfeestjes en andere excessen daargelaten)

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
[...]

Uitzonderlijke situaties vragen om uitzonderlijke maatregelen. Nu zeg ik niet dat je mensen die te vaak bij de McDonalds zitten, of elke zaterdag een pak Stuyvesant de longen in werken op de gang moet laten liggen. Het is alleen wel handig om duidelijker te communiceren wat een gezonde levensstijl voor je doet en dat dit misschien wel de enige oplossing is. Hier eerlijker en directer over zijn op individueel gebied is iets wat nu natuurlijk uit den boze is, maar wat (naar mijn inziens) op korte termijn geen taboe meer moet zijn. Het wordt waarschijnlijk een lange termijn strijd, tijd om ook qua oplossingen zo te denken.

Uiteraard valt er veel meer over het onderwerp te zeggen, alleen dit is wel een dingetje wat ook aangepakt moet worden.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jorizzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:16:
[...]

Mensen zitten inderdaad niet thuis en kunnen in principe bijna overal besmet raken. Alleen dat risico is natuurlijk groter op plekken waar veel mensen samenkomen en kleiner waar minder mensen bij elkaar komen, zoals thuis (thuisfeestjes en andere excessen daargelaten)
De strekking was dat 2G-beleid niet dé oplossing is. De helft van 23.000 besmettingen is nog steeds heel veel, het argument is dus dat er meer nodig is (lockdown?).

March of the Eagles

• Dennahz
  • Laatst online: 12-11 20:19

Dennahz

Life feels like hell should.

nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:11:
[...]

Met 2G leg je het probleem ook niet bepaald zuiver neer bij de groep die het veroorzaakt ("verwijtbaar" op de IC terecht komen). De vaccinatiegraad bij 30-'ers is slechts 53-71% dus sluit je hiermee zo'n 40% van deze groep mensen uit, terwijl ze volgens de RIVM berekeningen maar voor minder dan 1% van de nog te volgen IC opnames verantwoordelijk zijn.
Yep, maar daar willen ze niet aan. Het is makkelijker om gewoon die hele groep, ook al is maar een klein percentage van die groep de "schuldige" van de overbelaste zorg, te straffen met 2G/3G regeltjes.

We moeten er even doorheen. Deze periode is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de mensheid wmb en ik hoop dat we er over een jaar of 5 naar terug kijken met de gedachte: "dat nooit meer".

Ben toch geschrokken over de extreme gedachtegang van sommige mensen. Hoe makkelijk mensen anderen willen uitsluiten en hoeveel mensen er eigenlijk echt wegkijken. Zolang ze zelf maar niet geraakt worden is er weinig aan de hand.

Twitter

• Jorizzz
Raptar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:17:
[...]

Uitzonderlijke situaties vragen om uitzonderlijke maatregelen. Nu zeg ik niet dat je mensen die te vaak bij de McDonalds zitten, of elke zaterdag een pak Stuyvesant de longen in werken op de gang moet laten liggen. Het is alleen wel handig om duidelijker te communiceren wat een gezonde levensstijl voor je doet en dat dit misschien wel de enige oplossing is. Hier eerlijker en directer over zijn op individueel gebied is iets wat nu natuurlijk uit den boze is, maar wat (naar mijn inziens) op korte termijn geen taboe meer moet zijn. Het wordt waarschijnlijk een lange termijn strijd, tijd om ook qua oplossingen zo te denken.

Uiteraard valt er veel meer over het onderwerp te zeggen, alleen dit is wel een dingetje wat ook aangepakt moet worden.
Die Groundhog Day opmerking van ergens hierboven is wel toepasselijk.

Als het aanpakken van rookverslaving en obesitas eenvoudig op te lossen zou zijn, dan waren we daar allang vanaf. Het zijn zeer complexe zaken waar we al ik weet niet hoe lang geen antwoord op hebben. En nee, 'gewoon niet meer roken/eten, het is een gebrek aan discipline' is véél en véél te simpel. Een probleem wat wel eenvoudig op te lossen is, is het niet gevaccineerd zijn. Twee prikjes, klaar!

• Jorizzz
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:18:
[...]

De strekking was dat 2G-beleid niet dé oplossing is. De helft van 23.000 besmettingen is nog steeds heel veel, het argument is dus dat er meer nodig is (lockdown?).
Oh nee, daar ben ik het mee eens hoor, dat dat niet de enige oplossing is, maar het zou (in een minder acute fase) wel kunnen helpen om niet in een fase terecht te komen zoals we daar nu in zitten.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:55
Fuujii schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:30:
[...]

Het is al veel langer bekend dat overgewicht grote gevolgen heeft voor de gezondheid. Waarom zie ik geen campagnes om sporten/gezond leven te promoten? Waarom gaan sportscholen zelfs dicht? Waarom mag een McDonald's reclame maken? Logisch dat je dat niet snel verandert, maar we zijn inmiddels al bijna twee jaar aan het kloten met corona.

Je kunt vast op alles een tegenargument verzinnen, maar het punt is: ongezond leven is veel te veel ingebakken in het Westerse leven en daar kun je echt wel iéts aan doen. Dat heeft ook (grote) impact op corona.

Betreft de prik: ik ben pro-prikken, maar er tegen dat dit je ook daadwerkelijk toegang geeft tot de maatschappij. Waarom? Zie het eerder geplaatste Trouw-artikel over het niet-zo tijdelijke karakter van de CTB.
Nogmaals, waar is die prik om dat in een paar weken te regelen ? Want het klopt dat het beter is om gezond te leven, maar dat gaat je de komende tijd niet helpen. Voor zover je dat sowieso al bij de mensen zelf kunt leggen. Want zoals ik eerder zei zie je steeds meer onderzoeken die laten zien dat snel aankomen gezien kan worden als een ziekte.

Het is dus niet zo dat er niets mee moet worden gedaan, maar het gaat je op korte termijn niet helpen. Op lange termijn wel, maar dan zal er veel meer sturing op moeten komen. Al was het maar het simpele probleem dat ongezond eten meestal veel goedkoper is. Als je dus niet veel geld hebt is het wel heel aantrekkelijk om wat vaker een frietje te bakken om wat geld te besparen.

En dan niet te vergeten hoeveel mensen er wel niet proberen af te vallen, maar waarbij het gewoon niet lukt. En als het je zelf wel lukt is dat makkelijk praten, maar zo makkelijk is het voor de meeste niet. Dit is een groter probleem dat maar amper corona gerelateerd is en zeker geen snelle oplossing gaat worden.

[removed]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-11 06:41
Jorizzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:20:
[...]

Als het aanpakken van rookverslaving en obesitas eenvoudig op te lossen zou zijn, dan waren we daar allang vanaf. Het zijn zeer complexe zaken waar we al ik weet niet hoe lang geen antwoord op hebben. En nee, 'gewoon niet meer roken/eten, het is een gebrek aan discipline' is véél en véél te simpel. Een probleem wat wel eenvoudig op te lossen is, is het niet gevaccineerd zijn. Twee prikjes, klaar!
Nobody said it was going to be easy... Het probleem is juist dat niets eenvoudig, makkelijk en snel is... Maar dat is dus inclusief de uitweg uit de Corona pandemie... Maar net zoals de post ergens hierboven over het investeren in de zorg, geldt dat ook voor roken, alcohol en obesitas. Als we zo snel mogelijk een oplossing willen, dan zullen we toch echt vandaag al moeten beginnen!

De oplossing is er vandaag niet en is er morgen ook niet als we vandaag aan de slag gaan. Echter, als we vandaag niet bewegen (pun intended :+ ) richting de oplossing, dan komt de oplossing er nooit. Er is visie met een duidelijk plan en lange adem vereist.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34

Yucon

*broem*

[...]

Je kunt zoveel HOOFDLETTERS gebruiken als je wil, maar het vervelende is dat we door de leuke opties heen zijn. Als je bijvoorbeeld 'vaccinatieplicht' roept gaat er namelijk weer iemand anders dingen in hoofdletters schrijven.

En er wordt al sinds jaar en dag zorg geweigerd. Zorg die wel mogelijk is maar die te duur is. En niemand die dat vreemd vindt. Overigens, ik zie echt wel de praktische problemen bij wat ik hier roep. Alleen hebben alle denkbare oplossingen grote praktische problemen dus ik vrees dat er toch wat heilige huisjes aan zullen gaan.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:36
Dennahz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:19:
Ben toch geschrokken over de extreme gedachtegang van sommige mensen. Hoe makkelijk mensen anderen willen uitsluiten en hoeveel mensen er eigenlijk echt wegkijken. Zolang ze zelf maar niet geraakt worden is er weinig aan de hand.
Ik schrik vooral van het enorme Dunning-Krugereffect in de maatschappij. Al die meningen en oordelen, dan kijk ik met name naar de FvD/wappie hoek.

Dat uitsluiten begrijp ik wel (en keur ik daarmee niet perse goed overigens). Bepaalde groepen zijn oververtegenwoordigd op de IC. De vraag of daar iedereen onder zou moeten lijden vind ik wel relevant. Net als het status aparte voor religie; walgelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 24-11-2021 11:31 ]

XXXVI

Verwijderd

[...]

Yep, maar daar willen ze niet aan. Het is makkelijker om gewoon die hele groep, ook al is maar een klein percentage van die groep de "schuldige" van de overbelaste zorg, te straffen met 2G/3G regeltjes.

We moeten er even doorheen. Deze periode is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de mensheid wmb en ik hoop dat we er over een jaar of 5 naar terug kijken met de gedachte: "dat nooit meer".

Mensen uitsluiten hoort nou eenmaal bij een maatschappij. Aanpassen of niet meedoen.

Ik kijk ook niet weg, vind het alleen maar prima als 2G er komt. Niet de lasten van prikken, niet de lusten van kroeg in wat mij betreft. Helaas duurt het allemaal veel te lang en mogen we weer met zijn allen in "lockdown" (thuis kerst vieren).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jorizzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:21:
[...]

Oh nee, daar ben ik het mee eens hoor, dat dat niet de enige oplossing is, maar het zou (in een minder acute fase) wel kunnen helpen om niet in een fase terecht te komen zoals we daar nu in zitten.
Het OMT doet nog een ultieme poging om uit te leggen hoe we de winter min of meer kunnen redden:
1.Ook bij klachten: doe een zelftest

Bij klachten die op corona wijzen, ga naar de teststraat – en doe in elk geval niet zo’n frommelig zelftestje uit de supermarkt. Zo luidde lang het advies, als het gaat om de witte coronatestjes uit de winkel. Maar als donderslag bij heldere hemel komt daarin nu verandering. De zelftests blijken het bij snotterende en kuchende mensen bij nader inzien fantastisch te doen, constateert het OMT in zijn nieuwe adviesbrief.

Het OMT adviseert dan ook zelftesten ‘kosteloos beschikbaar te stellen voor ten minste specifieke groepen’ zoals leraren en ‘het gebruik zo laagdrempelig mogelijk te maken’. Met als kanttekeningen: wie een positieve uitslag krijgt bij de sneltest, moet alsnog naar de GGD, en wie omgaat met kwetsbare personen of zelf kwetsbaar is, kan bij klachten de zelftest sowieso beter links laten liggen.
Het massaal inzetten van de zelftest zou nog een uitweg kunnen bieden.
2. Houd je aan DE BASISREGELS

Jaap van Dissel persoonlijk schijnt ervoor te hebben gezorgd dat het in hoofdletters in het OMT-advies kwam te staan: goede naleving van de basisregels is DE ENIGE WIJZE waarop een lockdown of andere strengere maatregelen nog zijn te voorkomen.

En geen wonder. Alleen al afstand houden, thuisblijven, testen bij klachten en het aanhouden van quarantaineregels zou bij elkaar zo’n 70 procent van het R-getal moeten afhalen, berekende het RIVM eerder. De maatregelen ‘ventileren’ en ‘handen wassen’ had men dan nog niet eens meegerekend.
Het OMT moet bijna smeken, want Nederlanders blijken niet heel erg goed te zijn in het opvolgen van de basisregels.
3. Laat 2G even zitten

De QR-code is al sinds juli het voornaamste paard waarop het kabinet wedt: het wondermiddel dat de anderhalve meter onnodig maakt, de sleutel die kroegen, restaurants, evenementenzalen en stadions weer opent. En dat allemaal terwijl de QR-code er vast voor zal zorgen dat meer mensen zich laten inenten: wat wil je nog meer?

Maar voor verstokte QR-liefhebbers komt de OMT-brief als een koude douche. QR-codes gaan ons niet redden van de hoge coronacijfers, schrijven de wetenschappelijke adviseurs streng. ‘Ik vind het een beetje beschamend dat we advies moesten uitbrengen over 2G en 3G, terwijl we de basismaatregelen niet eens op orde hebben’, bekent Kluytmans. ‘De discussie over 2G of 3G gaat over het weer openen van de maatschappij. Terwijl we nu bezig moeten zijn met: hoe voorkomen we dat we verder sluiten?’

March of the Eagles

• Raptar
  • Laatst online: 11-09-2024
Jorizzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:20:
[...]

Vandaar dat ik er expliciet bij vermeldt dat het een langer termijn doel betreft. We zijn ons tegenwoordig zo bewust van alles, het wordt tijd dat dit ook eens aangepakt wordt. Natuurlijk is het veel te kort door de bocht om zomaar te zeggen "stop met eten of roken". Alleen we zitten nou eenmaal in een crisissituatie. Tijden waarin sommige dingen wel wat rigoureuzer aangepakt mogen worden, of niet - zoals altijd - met die fluwelen handschoentjes. Misschien een idee dat hulp niet meer vrijblijvend is als je binnen die doelgroep valt, maar verplicht?

• Dennahz
  • Laatst online: 12-11 20:19

Dennahz

Life feels like hell should.

ephymerous schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:26:
[...]

Ik schrik vooral van enorme Dunning-Krugereffect in de maatschappij. Al die meningen en oordelen, dan kijk ik met name naar de FvD/wappie hoek.

Dat uitsluiten begrijp ik wel (en keur ik daarmee niet perse goed overigens). Bepaalde groepen zijn oververtegenwoordigd op de IC. De vraag of daar iedereen onder zou moeten lijden vind ik wel relevant. Net als die status aparte voor religie; walgelijk.
Iedereen heeft zo z'n mening. Ik vind de FvD overigens ook helemaal niks. Maar gasten zoals Bruls of Grapperhaus die met zo'n autoritaire toon tegen burgers aan het praten zijn... kom op zeg. Wie denken ze wel niet dat ze zijn?

Bepaalde groepen zijn inderdaad oververtegenwoordigd, maar dat mag je niet zeggen, dus gooien we het heel veilig op de hele groep ongevaccineerden.

Terwijl het probleem, puur statistisch gezien, vooral bij de hogere leeftijdsgroep ligt. In Frankrijk maken ze dat onderscheid overigens wel, daar moet 65+ een booster nemen, anders is hun QR niet meer geldig.

Maar goed... zo kan je wel op tig dingen gaan filteren. BMI bijvoorbeeld. De vraag is of dat wenselijk is.
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:28:
[...]

Mensen uitsluiten hoort nou eenmaal bij een maatschappij. Aanpassen of niet meedoen.

Ik kijk ook niet weg, vind het alleen maar prima als 2G er komt. Niet de lasten van prikken, niet de lusten van kroeg in wat mij betreft. Helaas duurt het allemaal veel te lang en mogen we weer met zijn allen in "lockdown" (thuis kerst vieren).
Als ze nou eens een goed onderscheid zouden maken in risicozones (kroegen, concerten, discotheken) en daar 2G (of zelfs 2G+) in zouden voeren, dan zou ik het met je eens zijn. Maar helaas, ze pakken ook de vrijwel risicoloze zones als winkels (wtf) en pretparken/dierentuinen.

Dat is puur pestgedrag en heeft echt weinig tot geen nut. Als het beleid nou eens écht gemaakt werd op basis van het nut van een regel...

[ Voor 26% gewijzigd door Dennahz op 24-11-2021 11:33 ]

Twitter

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:29:
[...]

Het OMT doet nog een ultieme poging om uit te leggen hoe we de winter min of meer kunnen redden:

[...]

Het massaal inzetten van de zelftest zou nog een uitweg kunnen bieden.

[...]

Het OMT moet bijna smeken, want Nederlanders blijken niet heel erg goed te zijn in het opvolgen van de basisregels.

[...]

Deze PayWall link zie ik vaker voorbijkomen. Die posten heeft niet zoveel nut, want het meerendeel van de bezoekers kan het toch niet lezen.

Ook hier is testen niet meer mogelijk overigens. Mijn vrouw probeerde net een afspraak te maken via coronatest.nl, maar dat was voor onze teststraat niet meer mogelijk. Ze heeft toen nog geprobeerd om te bellen voor een afspraak, maar dan kom je in een eindeloze wachtrij. Ze doet nu een zelftest.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2021 11:35 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:31:
[...]

Deze PayWall link zie ik vaker voorbijkomen. Die posten heeft niet zoveel nut, want het meerendeel van de bezoekers kan het toch niet lezen.
Daarom heb ik de belangrijkste informatie uit het artikel in quotes gezet :)

March of the Eagles

• GENETX
Het OMT adviseert dan ook zelftesten ‘kosteloos beschikbaar te stellen voor ten minste specifieke groepen’ zoals leraren en ‘het gebruik zo laagdrempelig mogelijk te maken’.
Leuk, ik kan ze al lang gratis krijgen via zelftestonderwijs.nl als medewerker aan een Universiteit. maar ik wacht al lang op de laatste batch, en ik kan nu max 4 bestellen per keer, met een afkoelperiode van 14 dagen 8)7

Ik vraag me af of ik mijn volgende batch wel op tijd krijg om mijzelf te kunnen testen (zonder klachten) voor ik weer een college moet geven... Laat staan dat de studenten die ik in de collegezaal heb datzelfde kunnen om elkaar beter te beschermen 8)7 .

En ja, ik ga graag gewoon naar de universiteit om college te geven en masterstudenten en promovendi fysiek te begeleiden en een brainstormsessie voor het whiteboard te houden. Ook (juist?) voor deze groep is dat essentiëel om ze uit hun solitaire bestaan op 10m2 te kunnen onttrekken. Ik heb vorig jaar al genoeg fout zien gaan om een lockdown absoluut niet nog een keer toe willen staan |:(

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:33:
[...]

Daarom heb ik de belangrijkste informatie uit het artikel in een quote gezet :)
Ik kan geen bron verifiëren, dus met die "belangrijke informatie" kan ik niets.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
GENETX schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:33:
[...]

Leuk, ik kan ze al lang gratis krijgen via zelftestonderwijs.nl als medewerker aan een Universiteit. maar ik wacht al lang op de laatste batch, en ik kan nu max 4 bestellen per keer, met een afkoelperiode van 14 dagen 8)7

Ik vraag me af of ik mijn volgende batch wel op tijd krijg om mijzelf te kunnen testen (zonder klachten) voor ik weer een college moet geven... Laat staan dat de studenten die ik in de collegezaal heb datzelfde kunnen om elkaar beter te beschermen 8)7 .

En ja, ik ga graag gewoon naar de universiteit om college te geven en masterstudenten en promovendi fysiek te begeleiden en een brainstormsessie voor het whiteboard te houden. Ook (juist?) voor deze groep is dat essentiëel om ze uit hun solitaire bestaan op 10m2 te kunnen onttrekken. Ik heb vorig jaar al genoeg fout zien gaan om een lockdown absoluut niet nog een keer toe willen staan |:(
Dat de levering te laat is kan het OMT weinig aan doen natuurlijk. Dát is aan de politiek, die kunnen druk uitoefenen - en kunnen dat nu doen op basis van advies van het OMT.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• LZ86
[...]

Tja, je kan het wel niet toe willen staan. Maar er zijn helaas teveel mensen die niet bijdragen aan de oplossing en zal het hoogstwaarschijnlijk wel moeten. Kan het OMT niets aan doen. Die schreeuwen van de daken dat mensen de basismaatregelen in acht moeten houden en dat je moet laten vaccineren. Aangezien dat de R kneiterhard drukt.

luistert men niet, dan grijpt de overheid in. Dan kan men wel moord en brand schreeuwen, maar je hebt het als samenleving ook zelf in de hand.

• GENETX
Nat-Water schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:35:
[...]

Dat de levering te laat is kan het OMT weinig aan doen natuurlijk. Dát is aan de politiek, die kunnen druk uitoefenen - en kunnen dat nu doen op basis van advies van het OMT.
Helemaal eens. Meer ter indicatie hoe den Haag weer eens totaal niet voorbereid is helaas....

Verwijderd

Dennahz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:31:
[...]

Iedereen heeft zo z'n mening. Ik vind de FvD overigens ook helemaal niks. Maar gasten zoals Bruls of Grapperhaus die met zo'n autoritaire toon tegen burgers aan het praten zijn... kom op zeg. Wie denken ze wel niet dat ze zijn?

Bepaalde groepen zijn inderdaad oververtegenwoordigd, maar dat mag je niet zeggen, dus gooien we het heel veilig op de hele groep ongevaccineerden.

Terwijl het probleem, puur statistisch gezien, vooral bij de hogere leeftijdsgroep ligt. In Frankrijk maken ze dat onderscheid overigens wel, daar moet 65+ een booster nemen, anders is hun QR niet meer geldig.

Maar goed... zo kan je wel op tig dingen gaan filteren. BMI bijvoorbeeld. De vraag is of dat wenselijk is.

[...]

Als ze nou eens een goed onderscheid zouden maken in risicozones (kroegen, concerten, discotheken) en daar 2G (of zelfs 2G+) in zouden voeren, dan zou ik het met je eens zijn. Maar helaas, ze pakken ook de vrijwel risicoloze zones als winkels (wtf) en pretparken/dierentuinen.

Dat is puur pestgedrag en heeft echt weinig tot geen nut. Als het beleid nou eens écht gemaakt werd op basis van het nut van een regel...
Heb je bewijs dat winkels en pretparken risicoloos zijn? Anders aardig gezellig bij de Efteling in de rij. En nu niet met dat "contactonderzoek" komen, daar zit nou eenmaal zo veel onbekende in dat je daar echt niet uit mag concluderen dat er niks in een winkel gebeurt, hoogstens dat besmettingen daar enorm lastig te traceren zijn.

Dus hop, lekker 2G erin.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:31:
[...]

Ook hier is testen niet meer mogelijk overigens. Mijn vrouw probeerde net een afspraak te maken via coronatest.nl, maar dat was voor onze teststraat niet meer mogelijk. Ze heeft toen nog geprobeerd om te bellen voor een afspraak, maar dan kom je in een eindeloze wachtrij. Ze doet nu een zelftest.
Bij de commerciële teststraten kan je zo naar binnen: https://spoedtest.nl

March of the Eagles

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:40:
[...]

En waar moet de rekening dan heen? Het is geen TvT. Mijn vrouw heeft een chronische aandoening waardoor ze eigenlijk altijd wel symptomen heeft die overeen zouden kunnen komen met Corona. Daarom laat ze zich zo nu en dan testen, op momenten dat het "iets erger dan de afgelopen dagen" lijkt. Altijd negatief natuurlijk, maar testen werd wel altijd aangeraden. Maar dat kan nu dus niet meer.

• t_captain
iamcj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:15:
[...]

Dan kun je het zelfde argument gebruiken voor het totaal aantal besmettingen. Die data is simpelweg nog niet compleet. Ik ontken niet het verschil tussen de leeftijdsgroepen in die data, maar alleen omdat er een patroon zichtbaar lijkt, kun je daar naar mijn mening nog geen conclusies uit trekken.

[Afbeelding]
Het gaat mij om het dit effect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxUTW_YUgwQ11sy-Erx9eBcu3iA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mk30ku3QjJZ8P1uzDmYJ8sYy.png?f=user_large

Horizontaal: leeftijdsgroepen, oplopend
Verticaal: relatieve stijging van de incidentie tussen 1e ziektedag 10-11 en 17-11.

Het laatste datapunt is een tikje minder significant omdat 90+ een zeer kleine leeftijdsgroep is.

In het geheel zijn de besmettingen dus nog stijgend en is de afvlakking nog niet zo heel sterk. Maar als je inzoomt op de oudere leeftijdsgroepen, is dit effect veel sterker. Dat is wat mij hoopvol stemt, gegeven ook de sterke relatie tussen leeftijd en opnamekans en de relatie tussen leeftijd en verwachte ligduur.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 24-11-2021 11:44 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:58
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:42:
[...]

En waar moet de rekening dan heen? Het is geen TvT. Mijn vrouw heeft een chronische aandoening waardoor ze eigenlijk altijd wel symptomen heeft die overeen zouden kunnen komen met Corona. Daarom laat ze zich zo nu en dan testen, op momenten dat het "iets erger dan de afgelopen dagen" lijkt. Altijd negatief natuurlijk, maar testen werd wel altijd aangeraden. Maar dat kan nu dus niet meer.
Als je voldoende geld hebt zou ik je gewoon testen. Een goede gemoedsrust is misschien het geld wel waard.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:36

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:40:
[...]

Goh hoe zou dat nu komen :') Die kwamen niet al te goed in het nieuws recentelijk immers

Overigens helemaal eens met het waardeloze testcapaciteiten bij de GGD.
Nu willen testen is morgen een afspraak = vrijdag uitslag. Zeker mensen die wat lichtere klachten hebben kan ik mij voorstellen dat je denkt "hmm waarschijnlijk is het niets, toch even naar de supermarkt". Juist voor dit soort gevallen zou de sneltest beschikbaar moeten komen. Wellicht minder betrouwbaar dan PCR maar hogere betrouwbaarheid dan de sneltesten uit de supermarkt. En sneltest GGD binnen een uurtje uitslag.

Zonder een dergelijk snelle testuitslag te hebben, is een testmaatschappij dan ook geen haalbare kaart om te spelen.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:36
[...]

Eens hoor, de overheid kan deze hele situatie nooit goed doen en ze hebben het gepresteerd om het nog slechter te doen. Het toontje, ping-pong beleid, etc.

Het is zeker niet wenselijk, maar de maatschappij op slot is nog minder wenselijk. Het is kiezen uit kwaden en dan kies je mijn inziens de minst kwade. Nu is het soort van iedereen tevreden of iedereen ontevreden.

Lastig maakt ook dat degenen die kiezen rekening houden met populariteit en verkiesbaarheid. En dat hebben we nu juist niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 24-11-2021 11:45 ]

XXXVI

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-11 12:40
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:24:
[...]

Nogmaals, waar is die prik om dat in een paar weken te regelen ? Want het klopt dat het beter is om gezond te leven, maar dat gaat je de komende tijd niet helpen. Voor zover je dat sowieso al bij de mensen zelf kunt leggen. Want zoals ik eerder zei zie je steeds meer onderzoeken die laten zien dat snel aankomen gezien kan worden als een ziekte.

Het is dus niet zo dat er niets mee moet worden gedaan, maar het gaat je op korte termijn niet helpen. Op lange termijn wel, maar dan zal er veel meer sturing op moeten komen. Al was het maar het simpele probleem dat ongezond eten meestal veel goedkoper is. Als je dus niet veel geld hebt is het wel heel aantrekkelijk om wat vaker een frietje te bakken om wat geld te besparen.

En dan niet te vergeten hoeveel mensen er wel niet proberen af te vallen, maar waarbij het gewoon niet lukt. En als het je zelf wel lukt is dat makkelijk praten, maar zo makkelijk is het voor de meeste niet. Dit is een groter probleem dat maar amper corona gerelateerd is en zeker geen snelle oplossing gaat worden.
Ik ben het met je eens, op de korte termijn gaat klagen over overgewicht niets helpen. Ik kan er ook nog wel in mee dat het soms als ziekte gezien kan worden en dat het makkelijk praten is vanaf de zijlijn.

Maar, ik denk dat de gevolgen van overgewicht bekend zijn maar massaal worden genegeerd. Want, "dat overkomt me toch niet". Zo zijn we, het gebeurt alleen bij anderen.

Dat is leuk voor de voorziene problemen welke uiteindelijk (vaak langdurig) zorg behoeven. Maar nu hebben we dus een extra druk op het zorgorgaan mede door overgewicht (tenminste, zo lijkt het) welke we eigenlijk niet langdurig aan kunnen.

Dan vind ik wel dat dit besproken mag worden. Heel crú kwam het er nu ook op neer dat mensen met ernstig overgewicht eerder een vaccinatie kregen, eerder de coronapass hadden en dus vrij konden reizen terwijl de gezonde jonge mensen welke niet konden sporten in de sportschool toch bijzonder beperkt werden. Het loonde (niet echt, maar zo voelde het wel) om ongezond te zijn.

Dat is gewoon erg scheef mijn inziens, maar inderdaad niet iets waar we nu iets mee kunnen. Vaccineren kan wel, maar zal toch niet gebeuren bij alle ongevaccineerde. Dus ook dat moeten we langzaam maar loslaten denk ik.

• nuveo
Het probleem écht neerleggen bij de veroorzakers? Dan moet je simpelweg ongevaccineerde coronapatiënten die zich bij het ziekenhuis melden onderaan de prioriteitenlijst zetten.

Het probleem zonder te discrimineren verdelen over de hele maatschappij? Zou na bijna 2 jaar niet mijn keuze meer zijn maar prima, we doen het samen enzo, dus: 1G voor alles en iedereen.

Het probleem zo veel mogelijk bij de veroorzakers neerleggen maar geen hele harde keuzes willen maken? OK, dan zou je bijvoorbeeld een coronapas of vaccinatieplicht kunnen invoeren voor 50+'ers en/of andere risicogroepen.

Maar 2G is vooral een slap compromis dat slechts een minimale winst oplevert met maximale nevenschade.. wel lekker typisch Nederlands natuurlijk :)

• GENETX
LZ86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:37:
[...]

Tja, je kan het wel niet toe willen staan. Maar er zijn helaas teveel mensen die niet bijdragen aan de oplossing en zal het hoogstwaarschijnlijk wel moeten. Kan het OMT niets aan doen. Die schreeuwen van de daken dat mensen de basismaatregelen in acht moeten houden en dat je moet laten vaccineren. Aangezien dat de R kneiterhard drukt.

luistert men niet, dan grijpt de overheid in. Dan kan men wel moord en brand schreeuwen, maar je hebt het als samenleving ook zelf in de hand.
Omdat ik bang ben dat het zelfs met basisregels gewoon niet te doen is... Ons gebouw is niet goed geventileerd, waardoor ik in principe niemand op mijn kantoor mag ontvangen. Als we zo door blijven aanmodderen kunnen we straks uberhaupt maar een paar maanden per jaar normale begeleiding aanbieden.

Het OMT heeft hier maar deels mee van doen, maar ik ben echt heel erg benieuwd naar een visie van De Jonge en Rutte hoe we dit probleem semi-permanent op gaan lossen op een zo kort mogelijke termijn als mogelijk. Want ik ben wel op het punt dat ik er zo weinig vertrouwen in heb dat als het dit jaar niet open kan blijven, dat we volgend jaar en de jaren daarna ook geen oplossing hebben... We kunnen niet eindeloos de jongere generatie Corona nevenschade op laten lopen in de bloei van hun leven door tekortkomingen in het beleid vanuit den Haag.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:02
[...]
Hoe makkelijk mensen anderen willen uitsluiten en hoeveel mensen er eigenlijk echt wegkijken. Zolang ze zelf maar niet geraakt worden is er weinig aan de hand.
Datzelfde valt mijns inziens te zeggen over degenen die niet bereid zijn geweest zich te laten vaccineren en daarnaast ook nog zeuren op alternatieve maatregelen om de pandemie te beteugelen. Lees: Iedereen die met argument als IFR of "ze moeten de zorg opschalen" schermt om eigen gedrag te verantwoorden.

Dat na bijna twee jaar bovenstaande instelling langzaam besmettelijk blijkt te worden, is toch niet zo verbazingwekkend? Het is cynisch en niet bepaald principiëel, maar op een gegeven moment is ook de geduldige medemens er klaar mee. Solidariteit werkt in beide richtingen.

Rutte en De Jonge snappen dit ook en spelen er op in om 2G er door te krijgen. Terecht en goed getimed? Nee. Zal ik me er druk om maken? Nee, niet zo erg als zou moeten.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
[...]

Ja, dit is ook mijn ervaring (ik werk op de hogeschool in dezelfde stad, en contract phd op de UT/EEMCS/SCS. (kom oorspronkelijk als externe/interne vanuit het bedrijfleven, waar ik technieken voor m'n vakgebied aan het ontwikkelen en valideren ben)

Voor mijn colleges: ik merk dat de 4e jaars nu compleet achterlopen, zitten gewoon qua kennisniveau nog in het tweede jaar! Dat is ook een behoorlijke achterstand. Ik heb geen idee hoe ik die dit jaar door het afstuderen kan krijgen.

Mijn afstudeers moetenn u ook allemaal weer online afstuderen (van de bedrijven waar ze werken). Het is echt lastig hoor om bv dan in een bedrijf iedereen te spreken, genoeg workshops te houden om dan een business/IT architecture te beschrijven en of verbeteren. Ik hou m'n hart ook daarvoor vast. Ik heb nu ook niet de tijd om in de avonduren de studenten te gaan helpen.

Mijn promotiebegeleiding was de afgelopen 2 jaar alleen maar online (afgezien van de restart kickoff met de emeritus hoogleraar en z'n vervanger). Kijk, ik kom daar wel mee weg (ben 40+ en wa al bijna klaar toen ik na 6 jaar pauze de boel weer aangeslingerd had). Dus zelfstandig werken lukt me wel, maar het even gezamelijk op een bord klussen heb ik wel gemist. Ook heb ik een beetje erg met oogkleppen opgewerkt, gewoon omdat je alleen in de avond thuis de boel zit te doen. En 20 januari kan ik denk ik gewoon online verdedigen :(

Kijk, lockdown moet nu gewoon denk ik. Maar ik ben het visieloos aanmodderen echt zat. Weet je, terugredeneren van een resourcebeperking en daar beleid / controle/regelsystemen op inhaken (wat duitsland nu doet). Dat is al voldoende. Dat geeft duidelijkheid, ontwerpbeslissingen voor de interventies worden dan consistent genomen. Daar kun je wat mee.

Maar dit paniekvoetbal nu. Die 1.5 meter terug een dag van te voren, het OMT wat nu publiekelijk aan het lobbyen is en dan de individuele sectoren die ook weer aan het lobbyen zijn. Dit is een recept voor een ramp.

Als mijn ouders besmet raken dan kan ik ze afschrijven, want er is geen plek voor ze op de IC en ze vallen in een risicogroep (longpatienten /imuunproblemen).

Maar wat ik ook zat ben is dat mensen zich niet eens aan de basismaatregelen willen houden. Heb je klachten, JE BLIJFT ALTIJD THUIS, todat je zeker weet dat het geen corona is. Klaar, dat is dus leren leven met het virus. Niet negeren dat het niet bestaat en dan maar triage instellen. BAH!

Klote tijd.

• LZ86
GENETX schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:47:
[...]

Omdat ik bang ben dat het zelfs met basisregels gewoon niet te doen is... Ons gebouw is niet goed geventileerd, waardoor ik in principe niemand op mijn kantoor mag ontvangen. Als we zo door blijven aanmodderen kunnen we straks uberhaupt maar een paar maanden per jaar normale begeleiding aanbieden.

Het OMT heeft hier maar deels mee van doen, maar ik ben echt heel erg benieuwd naar een visie van De Jonge en Rutte hoe we dit probleem semi-permanent op gaan lossen op een zo kort mogelijke termijn als mogelijk. Want ik ben wel op het punt dat ik er zo weinig vertrouwen in heb dat als het dit jaar niet open kan blijven, dat we volgend jaar en de jaren daarna ook geen oplossing hebben... We kunnen niet eindeloos de jongere generatie Corona nevenschade op laten lopen in de bloei van hun leven door tekortkomingen in het beleid vanuit den Haag.
Tja, om dat gebouw qua ventilatie op orde te krijgen heeft de baas dus al bijna 2 jaar de tijd gehad. Of als dat niet lukt iets anders te regelen om die begeleiding wel te kunnen geven in een goed geventileerde plek. Dat is meteen een klein voorbeeld. Niet over jou persoonlijk btw ;) Wel verontwaardigd zijn dat er maatregelen getroffen (moeten) worden, maar zelf dus niet bijdragen als bedrijf. (Is de horeca ook heel goed in, gezien hoe het controleren van de pas is gegaan)

En het beleid van Den Haag is genoeg op aan te merken inderdaad (waar zijn de lange termijnplannen om de zorgcrisis aan te pakken bijv) , maar ze kunnen er toch bijna aan doen dat er horden mensen zich niet laten prikken omdat ze "de Jonge niet mogen" of uit "obstinaat gedrag jegens de overheid" of ïnsert wappie reden" en vervolgens een belangrijke drijfveer zijn in het aan de gang houden van de zorgcrisis op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 24-11-2021 11:56 ]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:33
nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:50:
[...]

Het doet allemaal erg denken aan de situatie in 't VK deze zomer, waar Johnson freedom day aankondigde waarna honderden wetenschappers en artsen met brandbrieven en andere pleidooien kwamen dat dit zo'n beetje het einde van de wereld zou betekenen. Ondanks de enorme weerstand zette hij toch door en uiteindelijk viel het alles mee, en mede met dank aan die keuze staat het VK er nu stukken beter voor dan bijna alle andere Europese landen.

Dus op dat vlak is de huidige situatie zo gek nog niet; de nevenschade van de lockdowns/maatregelen is ondertussen zo enorm dat ze geen dag langer moeten duren of zwaarder moeten zijn dan absoluut noodzakelijk.
Het 7 daags gemiddelde van het aantal overledenen is (vrijwel) gelijk aan dat van Nederland.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• redwing
eric.1 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:46:
[...]

Ik ben het met je eens, op de korte termijn gaat klagen over overgewicht niets helpen. Ik kan er ook nog wel in mee dat het soms als ziekte gezien kan worden en dat het makkelijk praten is vanaf de zijlijn.

Maar, ik denk dat de gevolgen van overgewicht bekend zijn maar massaal worden genegeerd. Want, "dat overkomt me toch niet". Zo zijn we, het gebeurt alleen bij anderen.

Dat is leuk voor de voorziene problemen welke uiteindelijk (vaak langdurig) zorg behoeven. Maar nu hebben we dus een extra druk op het zorgorgaan mede door overgewicht (tenminste, zo lijkt het) welke we eigenlijk niet langdurig aan kunnen.

Dan vind ik wel dat dit besproken mag worden. Heel crú kwam het er nu ook op neer dat mensen met ernstig overgewicht eerder een vaccinatie kregen, eerder de coronapass hadden en dus vrij konden reizen terwijl de gezonde jonge mensen welke niet konden sporten in de sportschool toch bijzonder beperkt werden. Het loonde (niet echt, maar zo voelde het wel) om ongezond te zijn.

Dat is gewoon erg scheef mijn inziens, maar inderdaad niet iets waar we nu iets mee kunnen. Vaccineren kan wel, maar zal toch niet gebeuren bij alle ongevaccineerde. Dus ook dat moeten we langzaam maar loslaten denk ik.
Tuurlijk, maar noem me eens 1 ding waarbij de regering wel verder vooruit kijkt dan de regeerperiode? Dit is nl. een discussie die eigenlijk los staat van corona en ook al heel wat langer speelt. Ondanks dat is er maar amper vooruitgang te zien in regelgeving en sturing naar gezond leven. Ook als je kijkt naar wat de mogelijkheden zijn om hulp te krijgen, zijn er vanuit de verzekering niet veel meer opties dan groeps-coachen, gevolgd door een maagoperatie.

Hetzelfde inderdaad met dat vasthouden aan vaccineren. Ja, dat is de beste en snelste oplossing, maar zolang je mensen niet kan/wil verplichten moet je daar ook een punt achter zetten. Prima om naar een meer persoonlijke aanpak te gaan, maar al die regels om mensen te proberen 'over te halen' tot vaccineren zorgen vooral voor meer wrijving.

[removed]

• nuveo
henkzelf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:54:
[...]

Het 7 daags gemiddelde van het aantal overledenen is (vrijwel) gelijk aan dat van Nederland.
Maar daar zijn al sinds de zomer 0 maatregelen meer. Zelfs festivals en clubs zijn open, geen mondkapjes, geen coronapas. Bij een gelijk aantal overledenen staan ze er een stuk beter voor zou ik dan zeggen :)

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:58:
[...]

Maar daar zijn al sinds de zomer 0 maatregelen meer. Zelfs festivals en clubs zijn open, geen mondkapjes, geen coronapas. Bij een gelijk aantal overledenen staan ze er een stuk beter voor zou ik dan zeggen :)
hoe doen ze het daar met boosteren? Want voornamelijk AZ geprikt voor zover ik weet.

• GENETX
LZ86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:52:
[...]

Tja, om dat gebouw qua ventilatie op orde te krijgen heeft de baas dus al bijna 2 jaar de tijd gehad. Of als dat niet lukt iets anders te regelen om die begeleiding wel te kunnen geven in een goed geventileerde plek. Dat is meteen een klein voorbeeld. Niet over jou persoonlijk btw ;) Wel verontwaardigd zijn dat er maatregelen getroffen (moeten) worden, maar zelf dus niet bijdragen als bedrijf. (Is de horeca ook heel goed in, gezien hoe het controleren van de pas is gegaan)

En het beleid van Den Haag is genoeg op aan te merken inderdaad (waar zijn de lange termijnplannen om de zorgcrisis aan te pakken bijv) , maar ze kunnen er toch bijna aan doen dat er horden mensen zich niet laten prikken omdat ze "de Jonge niet mogen" of uit "obstinaat gedrag jegens de overheid" of ïnsert wappie reden" en vervolgens een belangrijke drijfveer zijn in het aan de gang houden van de zorgcrisis op dit moment.
Tsja, maar waar haal je de mensen en apparatuur weg in deze tijd. Men is al een tijdje bezig, de oplossing komt pas in 2025. Dan snap je denk ik ook mijn probleem. En ook dat geld komt natuurlijk vanuit den Haag, want publieke instelling...

Ik zie het ook als opeenstapeling van stappen. Als ik normaal college en begeleiding kan geven, dan kan ik daarmee kwetsbare collega's (of hun familie) wellicht aflossen en kan de begeleiding ook zorgen dat de druk op de psychologische zorg kan worden ontlast (want volgens mij is dat inmiddels de grootste zorg in mijn "doelgroep")....

In principe zou ik op persoonlijke titel voor 2G pleiten (wetende dat mijn werkgever tegen is). Wie liever online zit, help ik online (ook nu al uiteraard), maar voor hen die willen bied ik graag persoonlijke en fysieke hulp aan.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 24-11-2021 12:01 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:20
[...]

Dat lijkt me een tikkeltje logischer dan kinderen, die niet eens een vaccin mogen nemen, zelf minimaal last hebben, hier het kind van de rekening laten zijn (pun definitely intended :) )
Deze spotprent vat 2G nog het beste samen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6LOykHkk_iNa3Q_-lOSe9mt9I8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3cJ3J1yU6Sl5D8WDWYtKQ0bF.png?f=user_large
hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:34:
[...]

Krijg je dan ook je groene vinkje?
Dat maakt het verlengen van de QR-code wel heel eenvoudig en verleidelijk, doen alsof je positief bent en klaar.

Als er geen gevolgen voor je status zijn zie ik het verschil met de huidige praktijk niet.
Het filter wellicht de helft van de negatieve testen eruit waardoor er meer capaciteit is voor testen voor mensen met een eerste indicatie
ZieMaar! schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:04:
[...]

Ik snap dat het heel heftig is voor een groep kinderen die thuis niet ‘veilig’ zijn, of geen goed thuisonderwijs kunnen krijgen. Ik snap ook dat het voor ouders heel heftig is, om je kroost opeens les te moeten geven en de hele dag thuis te hebben.

Maar hebben we goede alternatieven? Zou het helpen als elk kind zich drie keer in de week test (dmv zelftest)? Volgens mij is dat in een aantal landen al wel gebruikelijk. Ik weet t niet…

Ik ben bang dat minder grove maatregelen niet helpen. Als het dringende advies om thuis te werken, afstand te houden, te testen bij klachten en handen te wassen al zo lastig op te volgen blijkt, zijn dit soort testbeleid dingetjes, of maximum aantal bezoekers, dan niet bij voorbaat kansloos?

Andersom; blijkbaar zitten we, collectief, vast. Gaat alles dicht, behalve de scholen, dan zijn we boos omdat de grootste besmettingshaard nog open is. Worden we aangesproken op ons gedrag, wederom collectief, dan zijn we boos omdat de strategie ontbreekt of omdat er niet hard ingegrepen wordt. Dit alles is gevoed (of laten we voeden door) een wederom collectieve boosheid op de ongevaccineerden…etcetera.

We zullen zien waar het toe leidt…Het gevaarlijke is dat (bijvoorbeeld) scholen ophouden indirect ervoor zorgt dat code zwart kan komen, dat treft ons allemaal potentieel. Daarmee moet je dus een persoonlijke inspanning doen voor het collectief en dat is soms heel lastig, zeker als dat collectief, waar het de ander betreft, dat vaak zelf niet doet.
Ach, nog 4,5 week tot de kerstvakantie en dan is het bij de meeste scholen al rondgegaan. Dan heb je in het voorjaar die bron al afgesloten. Ga het sluiten, dan is het wat @t_captain al zegt een buffervat dat je bewaart voor later. Dus na een lockdown huppel je zo de problemen weer in.
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:18:
[...]

Het gaat om 50% van de CTB-gevallen, niet overall.
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:28:
[...]

Probleem is dat 2G met de Hugo-schaal (aka glijdend) een wederom geïnstalleerde knop wordt. Dus straks zijn het niet de lusten, maar gaat het om essentiële zaken zoals eten en werk.
Shadow_Agent schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:44:
[...]

Goh hoe zou dat nu komen :') Die kwamen niet al te goed in het nieuws recentelijk immers
Ja op de dag van het 2G debat vorige week een inval als bijval voor het gebrek aan 1G-capaciteit die een dag eerder door CU werd voorgesteld. Een paar dagen later een mea culpa dat men uiteindelijk GGD-instructies had gevolgd ipv fraude gepleegd... maar toen was het debat e.d. al geweest. Deze was wel heel doorzichtig.
henkzelf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:54:
[...]

Alleen daar wordt het blijkbaar geaccepteerd en komt men tot de conclusie dat we verder moeten met de rest.
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:55:
[...]

Tuurlijk, maar noem me eens 1 ding waarbij de regering wel verder vooruit kijkt dan de regeerperiode? Dit is nl. een discussie die eigenlijk los staat van corona en ook al heel wat langer speelt. Ondanks dat is er maar amper vooruitgang te zien in regelgeving en sturing naar gezond leven. Ook als je kijkt naar wat de mogelijkheden zijn om hulp te krijgen, zijn er vanuit de verzekering niet veel meer opties dan groeps-coachen, gevolgd door een maagoperatie.

Hetzelfde inderdaad met dat vasthouden aan vaccineren. Ja, dat is de beste en snelste oplossing, maar zolang je mensen niet kan/wil verplichten moet je daar ook een punt achter zetten. Prima om naar een meer persoonlijke aanpak te gaan, maar al die regels om mensen te proberen 'over te halen' tot vaccineren zorgen vooral voor meer wrijving.
Het lijkt wel alsof men ook vergeet dat een vax-ronde ca. 8 weken kost, maar nu voornamelijk bij jonge mensen gepusht wordt. Dat gaat de zorg echt nauwelijks helpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:50:
[...]
Het doet allemaal erg denken aan de situatie in 't VK deze zomer, waar Johnson freedom day aankondigde waarna honderden wetenschappers en artsen met brandbrieven en andere pleidooien kwamen dat dit zo'n beetje het einde van de wereld zou betekenen. Ondanks de enorme weerstand zette hij toch door en uiteindelijk viel het alles mee, en mede met dank aan die keuze staat het VK er nu stukken beter voor dan bijna alle andere Europese landen.

Dus op dat vlak is de huidige situatie zo gek nog niet; de nevenschade van de lockdowns/maatregelen is ondertussen zo enorm dat ze geen dag langer moeten duren of zwaarder moeten zijn dan absoluut noodzakelijk.
1000 doden per week, tig miljoen operaties uitgesteld, maar verder stukken beter bedoel je?
https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• giantgiantus
YakuzA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:00:
[...]

1000 doden per week, tig miljoen operaties uitgesteld, maar verder stukken beter bedoel je?
Ja ik denk een stuk beter. Volgens mij is het qua doden etc niet heel veel slechter dan in Nederland, maar daar is wel alles open en kunnen mensen leven.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

Mfpower

In dubio

Adlermann schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:49:
[...]

Ja, dit is ook mijn ervaring (ik werk op de hogeschool in dezelfde stad, en contract phd op de UT/EEMCS/SCS. (kom oorspronkelijk als externe/interne vanuit het bedrijfleven, waar ik technieken voor m'n vakgebied aan het ontwikkelen en valideren ben)

Voor mijn colleges: ik merk dat de 4e jaars nu compleet achterlopen, zitten gewoon qua kennisniveau nog in het tweede jaar! Dat is ook een behoorlijke achterstand. Ik heb geen idee hoe ik die dit jaar door het afstuderen kan krijgen.

Mijn afstudeers moetenn u ook allemaal weer online afstuderen (van de bedrijven waar ze werken). Het is echt lastig hoor om bv dan in een bedrijf iedereen te spreken, genoeg workshops te houden om dan een business/IT architecture te beschrijven en of verbeteren. Ik hou m'n hart ook daarvoor vast. Ik heb nu ook niet de tijd om in de avonduren de studenten te gaan helpen.

Mijn promotiebegeleiding was de afgelopen 2 jaar alleen maar online (afgezien van de restart kickoff met de emeritus hoogleraar en z'n vervanger). Kijk, ik kom daar wel mee weg (ben 40+ en wa al bijna klaar toen ik na 6 jaar pauze de boel weer aangeslingerd had). Dus zelfstandig werken lukt me wel, maar het even gezamelijk op een bord klussen heb ik wel gemist. Ook heb ik een beetje erg met oogkleppen opgewerkt, gewoon omdat je alleen in de avond thuis de boel zit te doen. En 20 januari kan ik denk ik gewoon online verdedigen :(

Kijk, lockdown moet nu gewoon denk ik. Maar ik ben het visieloos aanmodderen echt zat. Weet je, terugredeneren van een resourcebeperking en daar beleid / controle/regelsystemen op inhaken (wat duitsland nu doet). Dat is al voldoende. Dat geeft duidelijkheid, ontwerpbeslissingen voor de interventies worden dan consistent genomen. Daar kun je wat mee.

Maar dit paniekvoetbal nu. Die 1.5 meter terug een dag van te voren, het OMT wat nu publiekelijk aan het lobbyen is en dan de individuele sectoren die ook weer aan het lobbyen zijn. Dit is een recept voor een ramp.

Als mijn ouders besmet raken dan kan ik ze afschrijven, want er is geen plek voor ze op de IC en ze vallen in een risicogroep (longpatienten /imuunproblemen).

Maar wat ik ook zat ben is dat mensen zich niet eens aan de basismaatregelen willen houden. Heb je klachten, JE BLIJFT ALTIJD THUIS, todat je zeker weet dat het geen corona is. Klaar, dat is dus leren leven met het virus. Niet negeren dat het niet bestaat en dan maar triage instellen. BAH!

Klote tijd.
Ik ben echt blij dat ik het (hbo) onderwijs ben uitgestapt. Om alle redenen die je beschrijft. Als alles normaal is ga ik wel weer eens terug.

• LZ86
giantgiantus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:02:
[...]

Ja ik denk een stuk beter. Volgens mij is het qua doden etc niet heel veel slechter dan in Nederland, maar daar is wel alles open en kunnen mensen leven.
Lees even over het stuwmeer uitgestelde behandelingen wat daar veel groter is dan hier en nog steeds groeit omdat de NHS ook volligt met covid.

Zo goed gaat het in de UK niet.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

YakuzA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:00:
[...]

ik kijk/keek wel eens van die UK ziekenhuizen series. Dat wa opgenomen voor COVID en daarbij kreeg ik altijd al het idee dat men in de UK het niet allemaal goed geregeld had. Ook toen al lange wachtlijsten. Wachten op een ambulance in Londen etc. Dus in die zin verbaast mij dit niet

• t_captain
Vaccineren is en blijft een belangrijk wapen in de ziektebestrijding.

Maar: de rol die een bepaalde maatregel heeft, is tijdsgebonden. Zo was lockdown het belangrijkste middel in 2020, vaccinatie in 2021.

Naar de toekomst toe zal het een mix worden van vaccinaties, natuurlijke opbouw van het immuunsysteem omdat je covid toch niet meer wegkrijgt, curatieve behandelingen met nieuwe medicijnen en waarschijnlijk het opschalen van de capaciteit in sommige delen van de zorg.

Waar het fout gaat met het beleid, is dat er niet veel visie in zit. Vaccinatie was eerder dit jaar even de silver bullet en dat wordt geëxtrapoleerd naar de toekomst.

• iamcj
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:43:
[...]

Het gaat mij om het dit effect:

[Afbeelding]

Horizontaal: leeftijdsgroepen, oplopend
Verticaal: relatieve stijging van de incidentie tussen 1e ziektedag 10-11 en 17-11.

Het laatste datapunt is een tikje minder significant omdat 90+ een zeer kleine leeftijdsgroep is.

In het geheel zijn de besmettingen dus nog stijgend en is de afvlakking nog niet zo heel sterk. Maar als je inzoomt op de oudere leeftijdsgroepen, is dit effect veel sterker. Dat is wat mij hoopvol stemt, gegeven ook de sterke relatie tussen leeftijd en opnamekans en de relatie tussen leeftijd en verwachte ligduur.
Ik snap wat je bedoelt, maar 1 de data van de 17e is niet compleet en 2 ik heb in dat weekend ook 3 corona afspraken geprobeerd te maken. Was telefonisch niet te doen, alleen online lukte dat na 39 keer verversen om iets binnen 15 km te vinden. Dat kan ook nog deze mogelijke afzwakking veroorzaken.

• giantgiantus
LZ86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:03:
[...]

Lees even over het stuwmeer uitgestelde behandelingen wat daar veel groter is dan hier en nog steeds groeit omdat de NHS ook volligt met covid.

Zo goed gaat het in de UK niet.
Goed punt. Maar in Nederland hebben we toch ook best een groot stuwmeer? Want dat het groter is in de UK klinkt logisch. Er zijn veel meer Britten.

• t_captain
iamcj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:05:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, maar 1 de data van de 17e is niet compleet en 2 ik heb in dat weekend ook 3 corona afspraken geprobeerd te maken. Was telefonisch niet te doen, alleen online lukte dat na 39 keer verversen om iets binnen 15 km te vinden. Dat kan ook nog deze mogelijke afzwakking veroorzaken.
Dat “vals plat” t.g.v. beperkte testcapaciteit is inderdaad een ding. Maar, het zal voor alle leeftijdsgroepen gelijk zijn neem ik aan.

Het effect dat de incidentie onder ouderen minder groeit dan onder jongeren blijft overeind.

• iamcj
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:07:
[...]

Dat “vals plat” t.g.v. beperkte testcapaciteit is inderdaad een ding. Maar, het zal voor alle leeftijdsgroepen gelijk zijn neem ik aan.

Het effect dat de incidentie onder ouderen minder groeit dan onder jongeren blijft overeind.
Ik denk dat de testbereidheid en dus ook doorzetten tot een acceptabele afspraak onder ouders met kinderen dat weekend veel hoger was dan onder minder digitale ouderen.

[ Voor 5% gewijzigd door iamcj op 24-11-2021 12:13 ]

• t_captain
Ik lees dat ECDC adviseert om zo snel mogelijk iedere 40+er een booster te geven.

Ik vroeg me af: we hebben tegenwoordig toch prikken zonder afspraak? Wat ziu er gebeuren als ik daar gewoon binnenliep voor een shot Pfizer? Zouden ze me wegsturen omdat ik 5.5 maand geleden Janssen heb gehad?

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

Mfpower

In dubio

t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:05:
Vaccineren is en blijft een belangrijk wapen in de ziektebestrijding.

Maar: de rol die een bepaalde maatregel heeft, is tijdsgebonden. Zo was lockdown het belangrijkste middel in 2020, vaccinatie in 2021.

Naar de toekomst toe zal het een mix worden van vaccinaties, natuurlijke opbouw van het immuunsysteem omdat je covid toch niet meer wegkrijgt, curatieve behandelingen met nieuwe medicijnen en waarschijnlijk het opschalen van de capaciteit in sommige delen van de zorg.

Waar het fout gaat met het beleid, is dat er niet veel visie in zit. Vaccinatie was eerder dit jaar even de silver bullet en dat wordt geëxtrapoleerd naar de toekomst.
En buiten een praktische visie op Corona wordt het ook hoog tijd voor een ethisch debat + langetermijnvisie binnen welke kaders er geopereerd dient te worden. De verharding van de maatschappij (ook zichtbaar in dit topic) baart me evenveel of meer zorgen als de crisis zelf.

Verwijderd

giantgiantus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:44:
[...]

Als je voldoende geld hebt zou ik je gewoon testen. Een goede gemoedsrust is misschien het geld wel waard.
We testen ook, een zelftest. Of ik voldoende geld heb, is geen criterium hierin. Daar hebben we meer dan genoeg andere bestemmingen voor. We willen best naar de GGD voor een test, als dat wenselijk is. Maarja, dan moet dat wel mogelijk zijn.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:20
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:07:
[...]

Gisteravond werd er wel bij gezegd (volgens mij BNR) dat ouderen (met name 70+) door de volgelopen teststraten en bv beperkte mobiliteit niet meer in de buurt kon testen en het dus dan niet meer doet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• giantgiantus
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:13:
[...]

We testen ook, een zelftest. Of ik voldoende geld heb, is geen criterium hierin. Daar hebben we meer dan genoeg andere bestemmingen voor. We willen best naar de GGD voor een test, als dat wenselijk is. Maarja, dan moet dat wel mogelijk zijn.
Toch snap ik dat niet. Mijn eerste prio is om geld uit te geven aan mijn gezondheid.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:12:
Ik lees dat ECDC adviseert om zo snel mogelijk iedere 40+er een booster te geven.

Ik vroeg me af: we hebben tegenwoordig toch prikken zonder afspraak? Wat ziu er gebeuren als ik daar gewoon binnenliep voor een shot Pfizer? Zouden ze me wegsturen omdat ik 5.5 maand geleden Janssen heb gehad?
Ik denk het niet maar ze willen hier niet aan omdat het dan vermoedelijk super druk wordt.
Maar eke dag een geboortejaar oproepen voor de boosters zou moeten kunnen denk ik.

• nuveo

In principe word je dan weggestuurd (zie bijvoorbeeld https://www.ad.nl/woerden...en-te-draaien-br~a0bbb343).

Ook wel onbegrijpelijk overigens ja. We hebben er meer dan 7 miljoen op voorraad en deze zomer laat zien dat we er prima miljoenen per maand kunnen zetten..

• redwing

Mijn ervaring met de GGD hier is dat ze het even opzoeken, je vertellen dat het pas 5.5 maanden is en als je zegt dat je hem toch wil dat ze gewoon prikken.

Wel met de note dat de GGD erg inconsequent is en het er dus aan ligt welke medewerker er voor je neus staat of het wel of niet gebeurt.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 24-11-2021 12:21 ]

[removed]

• jadjong
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:19:
[...]

Ik denk het niet maar ze willen hier niet aan omdat het dan vermoedelijk super druk wordt.
Maar eke dag een geboortejaar oproepen voor de boosters zou moeten kunnen denk ik.
Kan je niet beter wachten tot eind zomer 2022? Deze winter ga je toch niet redden, of je moet voor winter 2022 de vierde prik alvast reserveren.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:20:
[...]

In principe word je dan weggestuurd (zie bijvoorbeeld https://www.ad.nl/woerden...en-te-draaien-br~a0bbb343).

Ook wel onbegrijpelijk overigens ja. We hebben er meer dan 7 miljoen op voorraad en deze zomer laat zien dat we er prima miljoenen per maand kunnen zetten..
De grootste angst voor de Nederlandse instanties is dat iemand iets krijgt (een prik, een toeslag) waar diegene geen recht op heeft. Ze zullen eerder 7 miljoen dosis door de plee spoelen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Verwijderd

giantgiantus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:16:
[...]

Toch snap ik dat niet. Mijn eerste prio is om geld uit te geven aan mijn gezondheid.
Een test voegt niets toe aan je gezondheid anders. Die geeft alleen "enige duidelijkheid", je word er niet beter van. De uitslag bepaalt of je wel of niet in Q moet, verder niets. Dan gaat het meer om de gezondheid van anderen. Ze is niet ziek ofzo. Weet niet of ze de test al gedaan heeft. Zal zo weer eens naar binnen lopen.

Negatief, zoals verwacht. Ze heeft meteen even alvast weer een paar zelftests in huis gehaald voor een volgende keer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2021 12:32 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:47
Ik snap gewoon niet dat met de boostervaccins er gewoon niet al een volledig plan in elkaar gedraaid was ‘just in case’.
Dat met 1 druk op de knop boosters + locaties gezet worden op volgorde van specifieke criteria op basis van draaiboek. En binnen 2 dagen kunnen draaien op schema. Waarbij ze deels nog prima het vorige scenario aan konden houden:
Met wie zijn we begonnen, wie moeten als eerste.

In België waren ze binnen een week al een miljoen prikken verder, en Nederland… pfff
Voorraad schijnt er voldoende te zijn, prikken die handel. Zorgmedewerkers, zorgcentra en 60+ per direct.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze je weigeren zolang de overheid geen groen licht geeft dat je het mag.

Telegraaf meldt dat een sluiting van de scholen gedurende 2 weken op de tafel ligt: https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

• t_captain
Stel dat de scholen volgende week dicht gaan, dan zjjn ze precies twee weken te laat voor het maximale effect op de ziekenhuisbezetting in december.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:33
nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:58:
[...]

Het is maar wat je "beter" noemt. X aantal vermijdbare overledenen of zonder Coronacheck naar de kroeg kunnen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GAIAjohan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:24:
Ik snap gewoon niet dat met de boostervaccins er gewoon niet al een volledig plan in elkaar gedraaid was ‘just in case’.
Dat met 1 druk op de knop boosters + locaties gezet worden op volgorde van specifieke criteria op basis van draaiboek. En binnen 2 dagen kunnen draaien op schema. Waarbij ze deels nog prima het vorige scenario aan konden houden:
Met wie zijn we begonnen, wie moeten als eerste.

In België waren ze binnen een week al een miljoen prikken verder, en Nederland… pfff
Voorraad schijnt er voldoende te zijn, prikken die handel. Zorgmedewerkers, zorgcentra en 60+ per direct.
Vanuit de technische briefing begreep ik dat dat (het begin van een) plan er wel lag. Maar uitging van ‘starten in januari’. En dat dus nu in de soep loopt nu het twee maanden eerder moet.

• t_captain
Vanuit de cijfers werd rond eind september duidelijk dat je voor de kwetsbare ouderen na 6 maanden moet herhalen.

Alle besluiten gaan zo tergend langzaam deze keer. De maatregelen zijn an sich goed, maar komen structureel veel te laat.

Linkdrop: https://www.telegraaf.nl/...-voorrang-bij-boosterprik

Krijgen we dat gesteggel over prikvorlgorde weer.

• Ankona
  • Laatst online: 22-11-2023
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:27:
Stel dat de scholen volgende week dicht gaan, dan zjjn ze precies twee weken te laat voor het maximale effect op de ziekenhuisbezetting in december.
En is het dan de zo gewenste keiharde ingreep puur voor de buhne?

(wat zou het effect zijn van een laat maar gaan beleid. We hebben de slag gemist, winst is er niet te halen maar het hoogtepunt van de ellende is in zicht, daarna wordt het vanzelf weer beter - steek dus geen energie in zaken die buiten je invloed liggen, ook niet voor de buhne.)

alles kan off-topic

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:31
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:34:
[...]

En is het dan de zo gewenste keiharde ingreep puur voor de buhne?

(wat zou het effect zijn van een laat maar gaan beleid. We hebben de slag gemist, winst is er niet te halen maar het hoogtepunt van de ellende is in zicht, daarna wordt het vanzelf weer beter - steek dus geen energie in zaken die buiten je invloed liggen, ook niet voor de buhne.)
Ik heb zoveel medelijden met mijn kleine meid. Net 4 geworden en nu al deze kut ellende.

Laat de scholen open, geef de leraren een booster z.s.m. en klaar. Verder een lockdown prima, maar laat die kinderen tot 12 er nou eens buiten.

• jadjong
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:28:
[...]

Vanuit de technische briefing begreep ik dat dat (het begin van een) plan er wel lag. Maar uitging van ‘starten in januari’. En dat dus nu in de soep loopt nu het twee maanden eerder moet.
Januari is inderdaad het perfecte moment om iemand te vaccineren tegen een luchtweginfectie die voornamelijk in de winter plaats vindt. Vooral als vaccins het minder dan een jaar vol houden. Jammer dat oma als een van de eerste in januari mocht prikken, haar kleinzoon die half september de laatste prik kreeg staat er nu beter voor.
Wel grappig dat die discussie 12 maanden geleden precies andersom was, oma kon gevaccineerd naar Pinkpop terwijl kleindochter er niet in zou komen.

Verwijderd

AFCAjax schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:35:
[...]

Ik heb zoveel medelijden met mijn kleine meid. Net 4 geworden en nu al deze kut ellende.

Laat de scholen open, geef de leraren een booster z.s.m. en klaar. Verder een lockdown prima, maar laat die kinderen tot 12 er nou eens buiten.
Die van ons zit nu ook in de kleuterklas. Als ze nu weer gaan sluiten, dan gaan we ons met een groepje ouders organiseren en het zelf oppakken. Die kinderen hebben elkaar keihard nodig op deze leeftijd, dus dan regelen we dat zelf wel als de overheid niet wil.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Is er eigenlijk inmiddels al meer bekend over het spoedadvies i.v.m. de Janssen vaccinaties wat op 10 november gevraagd is?
14 dagen later inmiddels en nog niets over te vinden is immers weinig spoed zou je zeggen.

https://www.pzc.nl/politi...gezondheidsraad~a9404566/

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:37:
[...]

Die van ons zit nu ook in de kleuterklas. Als ze nu weer gaan sluiten, dan gaan we ons met een groepje ouders organiseren en het zelf oppakken. Die kinderen hebben elkaar keihard nodig op deze leeftijd, dus dan regelen we dat zelf wel als de overheid niet wil.
Komt eindelijk die participatiemaatschappij van de grond.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-11 12:40
Ik snap dat niet helemaal. Waarom zouden leraren een booster moeten krijgen met prio (ongeacht hun leeftijd of gezondheid)?

Die booster was toch voornamelijk om de bescherming tegen ziekenhuis- en IC opnames te verhogen? Die is bij de niet-ouderen amper gedaald.

• Ankona
[...]

Mijn kinderen zijn iets ouder, maar als ik het nu vergelijk met de afgelopen 1,5 jaar.... voor hun draait de wereld nu gewoon door. School, sport, scouting, contact met vriendjes. Zo waardevol. (en dan heb ik het niet eens over het feit dat ze nu les krijgen en thuis alles een stuk soepeler draait)

alles kan off-topic

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

[...]
Het meest grappige vanuit de FvD vind ik de opstelling die ze in het begin hadden: Lockdown, lockdown, lockdown! Om vervolgens te zeggen "Gooi alleen de risicogevallen in een lockdown en laat de rest zijn ding doen want je we hebben ook nog een economie" terwijl ze nu 180 graden omgedraait zijn en het Trump/QAnon draaiboek hanteren over de hoe en wat over Corona zonder enige vorm van praktisch besef over de realiteit.

Daarbij vind ik het uitstekend (en hun goed recht) dat mensen als Bruls en Grappenhaus mensen erop wijzen dat ze grensoverschrijdend gedrag vertonen en die mensen mogen daarop aangesproken worden.

Een persoonlijke opinie is van mij dat als Burgemeesters bij voorbaat al aangeven niet te gaan handhaven op de door de landelijke overheid gestelde COVID-19 maatregelen dat ze direct op non-actief moeten worden gezet met ontslag als consequentie.
Wellicht is dat meer een randstad probleem; in mijn omgeving (Biblebelt/Kampen) is het juist erg divers waarbij we te maken hebben met mensen die vanuit overtuiging (religieus maar ook vanuit de overtuiging dat het een natuurlijk fenomeen is) zich niet willen vaccineren wat zich praktisch resulteert in ruim 90% ongevaccineerde personen op de COVID-19 afdeling op de IC.
Statistisch gezien keuzes maken is niet voldoende, je moet kijken naar de RCA en bekijken waarom de mensen in de leeftijd van 65+ oververtegenwoordigd zijn als het gaat om ziekenhuis opnames.

Dat is niet alleen toe te wijzen aan "Effectiviteit neemt af, dus boosterprik nemen en het probleem opgelost"
maar ook gerelateerd naar de persoonlijke verantwoordelijkheid op het niet naleven van de maatregelen ondanks het dringende verzoek vanuit de overheid om de maatregelen in acht te blijven nemen, gezond verstand te gebruiken, etc, etc.

Niet naleven van de maatregelen + afname van de effectiviteit van de vaccins + kinderen onder de 12 die niet gevaccineerd zijn en sinds dat de R in de maand zit zorgen voor diverse uitbraken op scholen maar ook onder (gevaccineerde) familieleden die het weer verder verspreiden door het niet naleven van maatregelen resulteert zich nu in een dreigende Code Zwart: het spreekwoordelijke sneeuwbal effect.

Aangezien dat gevaccineerde COVID-19 kunnen verspreiden zonder dat ze symptonen hebben en zich niet of amper houden aan de maatregelen; dan blijft het dweilen met de kraan open en zal ook 2G + boosterprik in het gunstigste geval een kleine uitstelling zijn van die grens totdat het daadwerkelijk Code Zwart gaat worden.
Het is een kwestie van ethiek; van mijn insteek moeten wij (de overheid, de experts maar ook wij als burgers) er juist ales aan doen om er voor te zorgen dat mensen in de zorg deze keuze NIET hoeven te maken.
[...]
Handhaving is beter te realiseren onder het mum van "Gelijke monniken, gelijke kappen" omdat we meer dan genoeg resulaten uit het verleden hebben gezien dat bedrijven zich vanuit commercieel gewin de grens op gaan zoeken door zich te gaan manouvreren in die uitzonderingen.

Dit zorgt voor duidelijkheid: zowel voor de uitbater als de consument.
Ik denk niet dat onze overheid de maatregelen willen nemen om ons of specifieke groepen te pesten; ze proberen een compromis te realiseren dat onze zorg zo goed mogelijk laat werken met zo weinig mogelijk impact op ons als individu en de economie.

Dat er altijd personen zijn die net buiten de boot vallen is de realiteit.

De uitdaging is dat het nut van een regel wordt gebaseerd op modellen, aannames en mogelijk gedrag van daadwerkelijke opvolging. Je kunt het nut van een specifieke maatregel in deze situatie niet hard maken omdat je te afhankelijk bent van teveel (externe) factoren.

De overheid zit nu voor een keuze in een aankomende periode (Sinterklaas, Kerstmis, Oud en Nieuw, carnaval, etc) dat normaal gesproken veel behoefte aan sociale contact met zich mee brengt terwijl iedereen pas sinds een maand of 3/4 bijgetankt zijn van de maatregelen van 18 maanden daarvoor en dat nagenoeg niemand zit te wachten op zware maatregelen.

Dus ja, ik snap de beweegreden van de overheid dat een complete/beperkte lockdown niet de wens heeft en dat het idee is dat strakkere handhaving op het volgen van maatregelen, de boosterprik en het 2G model de voorkeur heeft ten opzichte van een lockdown of een beperkte lockdown waarbij kinderen weer thuis komen te zitten.

In dat opzicht sta ik liever niet in hun schoenen, ongeacht de keuze het OMT en de overheid krijgt toch gezeik over hun heen want ze doen het nooit goed: Is het niet halfslachtig beleid, dan is het wel communicatie van het beleid, is het niet luisteren naar het OMT dan is het wel niet luisteren naar hun burgers, etc, etc, etc, etc.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• martwoutnl
[...]

Je vergeet dat die kinderen het virus wat ze daar oppakken ook thuis overbrengen. En dus die ouders het weer verder. Als je de rest dichtgooit maar de scholen niet blijf je een cirkel houden van besmettingen. Ook die cirkel moet kapot. Ik gun alle kinderen een open school maar de besmettingen daar lopen gewoon hard op.

• nuveo
Mooi plaatje van het FT wat laat zien hoe..

1. Het VK mede door het loslaten van alle maatregelen ondertussen het punt heeft bereikt dat vrijwel iedereen danwel gevaccineerd, genezen of overleden is
2. Het probleem zo overweldigend zit bij de 50+'ers, dat alles behalve focussen op het vaccineren/boosteren/beschermen/met coronapassen uitsluiten van die groep pure afleiding is

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FE8twSIX0AAbt4X?format=png&name=4096x4096

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:47
[...]

tsja, maar zo’n plan moet eigenlijk per direct uitvoerbaar zijn. Juist nu!
Natuurlijk zijn er ook zaken als softwareleveranciers zoals patientdossiers etc die aanpassingen moeten maken etc, maar ook hier had eerder op ingesprongen kunnen worden. Door bv al eerder te vragen bepaalde aanpassingen te doen, al toen voor het eerst over boosters gesproken werd.

Verder moet je bij een ziekte die vooral in de winter woedt, voorbereiden in oktober, zoals ze ook met de griepprik doen. Oma op 1 januari de booster geven maakt haar erg kwetsbaar van oktober tm half januari. Maar goed.. we zien nu wel hoe het gaat lopen…

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 21:33
[...]
Mjah ik vraag me af of dit het gevolg is van de verdeelde verantwoordelijkheid alhier, MinVWS, gezondheidsraad en GGD's.

Gezondheidsraad gaat over wanneer we gaan beginnen, maar niet over de logistiek en lijkt niet te hebben meegewogen dat vandaag zeggen "ja", niet betekend dat je morgen kunt beginnen, zeker als je niet al voldoende signalen geeft dat het "bijna" is.

GGD's weten wel hoe het logistiek zit, maar horen weinig over het wanneer en moeten toch aan allerlei regels voldoen die je in crisistijd eigenlijk aan de kant had moeten schuiven zeker voor overheidsdiensten zoals de 3x een tijdelijke contract toestand en ze worden ongetwijfeld weer gedwongen om kosten effectief te werken (terwijl het financieel op andere terreinen een vergiet is).

En MinVWS, ik vraag me af wat er daar nog voor ambtenaren rond lopen, ja slogan bedenkers, maar verder, kundig op gebied van logistiek, inkoop, etc. ?

• martwoutnl
Jorn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:38:
Is er eigenlijk inmiddels al meer bekend over het spoedadvies i.v.m. de Janssen vaccinaties wat op 10 november gevraagd is?
14 dagen later inmiddels en nog niets over te vinden is immers weinig spoed zou je zeggen.

https://www.pzc.nl/politi...gezondheidsraad~a9404566/
Staat bij de gezondheidsraad voor 4e kwartaal. Zie https://www.gezondheidsraad.nl/aankomende-adviezen

• President
  • Registratie: Februari 2015
[...]

Mijn zoon werd in december 2020 4 jaar... Precies in de lockdown. Dus hij is de eerste weken begonnen met 'online les'. Ging prima, juf stuurde filmpjes en kind vond het leuk om met de juf en de klas te bellen.

Hij heeft nu een eigen Chromebook gekregen en er komt eind van de week een printer in huis. Ik heb echt geen medelijden, vergeet niet dat hij ook niet beter weet...

• t_captain
[...]

Niet-gevaccineerden bestaan uit verschillende subgroepen:

1. “ik vertrouw de overheid en de big pharma niet”
1a. Forum-stemmers met een militante “laat me met rust” levenshouding
1b. Andere uiteinde van het politieke spectrum: bakfietsmoeders die hun kinderen ook niet laten prikken omdat de principiëel alleen in alternatieve gezondheidszorg vertrouwen.

2. religieuze niet-vaccineerders
2a. Christelijke achtergrond, voornamelijk streng gereformeerd. Veluwe en NO polder.
2b. Moslim achtergrond. Grote steden.

3. “ik vind corona niet zo eng of belangrijk”
Overwegend jonge mensen van diverse achtergronden. Overigens de enige groep waarop 2G het beoogde effect heeft.

De laatste tijd wordt buitenproportioneel naar 2a gewezen. Maar 1 en 2b zijn niet kleiner.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:49:
[...]

Niet-gevaccineerden bestaan uit verschillende subgroepen:

1. “ik vertrouw de overheid en de big pharma niet”
1a. Forum-stemmers met een militante “laat me met rust” levenshouding
1b. Andere uiteinde van het politieke spectrum: bakfietsmoeders die hun kinderen ook niet laten prikken omdat de principiëel alleen in alternatieve gezondheidszorg vertrouwen.

2. religieuze niet-vaccineerders
2a. Christelijke achtergrond, voornamelijk streng gereformeerd. Veluwe en NO polder.
2b. Moslim achtergrond. Grote steden.

3. “ik vind corona niet zo eng of belangrijk”
Overwegend jonge mensen van diverse achtergronden. Overigens de enige groep waarop 2G het beoogde effect heeft.

De laatste tijd wordt buitenproportioneel naar 2a gewezen. Maar 1 en 2b zijn niet kleiner.
Ik ken (helaas) heel wat mensen uit mijn omgeving die geen prik (willen) nemen. Allemaal onder de 30. Als reden "ik weet niet wat het prik met mij doet en ik ben al gezond". Echt jammer.

Valt mij op dat het voornamelijk jongeren zijn met een buitenlandse afkomst (allochtonen).

EU DNS: 86.54.11.100

• redwing
[...]

Met daarbij wel de note dat de GGD vanaf het begin al aangeeft dat ze zonder problemen binnen een week al kunnen beginnen. Het gaat dus puur om getreuzel bij de regering aangezien de GGD er klaar voor is en de vaccins ook beschikbaar zijn.

[removed]

• Ankona
President schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:47:
[...]

Mijn zoon werd in december 2020 4 jaar... Precies in de lockdown. Dus hij is de eerste weken begonnen met 'online les'. Ging prima, juf stuurde filmpjes en kind vond het leuk om met de juf en de klas te bellen.

Hij heeft nu een eigen Chromebook gekregen en er komt eind van de week een printer in huis. Ik heb echt geen medelijden, vergeet niet dat hij ook niet beter weet...
En juist op die leeftijd hebben kinderen eigenlijk niets te zoeken achter een beeldscherm. Ze moeten rennen en spelen. Het is de leeftijd waarop ze sociale contacten aangaan (peuters spelen samen alleen, dwz je kunt peuters wel bij elkaar zetten maar ze zitten alleen in hun spel, vanaf een jaar of 4 verandert dat en krijgen ze interesse in elkaar)

alles kan off-topic

Pagina: 1 ... 106 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.