Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.932 views

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Robkazoe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:35:
[...]

Goh, gek he. Het duo verdeel en heers strikes again. Nadat de besmettingen zo hard zijn opgelopen onder de bezielende leiding van Mark en Hugo, moeten er nu pijnlijke keuzes genomen worden. En in de chaos die ontstaat bij het OMT, profiteren Peppi en Kokki natuurlijk maximaal van.

Of dit nu bewust of onbewust door Hugo/Mark wordt gedaan, die twee zijn levensgevaarlijk voor het land aan het worden. Ik hoop van harte dat ze met Kerst een functie elders hebben. Weg met die twee. We schieten echt helemaal niets op zolang die twee aan de macht zijn.
Neuh... ik ga niet beweren dat de beide heren geweldige leiders zijn, want dat zijn ze niet. Het zijn nederlandse politici.... polderkunstenaars bij uitstek. Maar dat is niet waar het land nu bij gebaat is.....

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:05

-tom-562

Oliesjeik

hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:29:
[...]

Heb er een hard hoofd in, krijg steeds meer het gevoel dat we als samenleving mentaal en geestelijk ook code zwart naderen.

Misschien geen maandenlange rellen, wel steeds meer en bredere burgerlijke ongehoorzaamheid.
Niet gek toch na dat wanbeleid? Hier ook, zo goed mogelijk alle regels/adviezen opgevolgd (ok, 2x de avondklok niet), krijg je dit soort gezeik. Dikke lul met je lockdown en avondklok :P
Maximaal aantal thuisbezoekers zou helemaal een farce zijn (met de kerst in aantocht) nu het merendeel gewoon gevaccineerd is, wie ziet daar nou het nut nog van in? En de die-hard ongevaccineerden (die je echt niet gaat overhalen) komen toch wel bij elkaar met kerst.

Vaak bu'j te bang!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robkazoe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:35:
[...]

Goh, gek he. Het duo verdeel en heers strikes again. Nadat de besmettingen zo hard zijn opgelopen onder de bezielende leiding van Mark en Hugo, moeten er nu pijnlijke keuzes genomen worden. En in de chaos die ontstaat bij het OMT, profiteren Peppi en Kokki natuurlijk maximaal van.

Of dit nu bewust of onbewust door Hugo/Mark wordt gedaan, die twee zijn levensgevaarlijk voor het land aan het worden. Ik hoop van harte dat ze met Kerst een functie elders hebben. Weg met die twee. We schieten echt helemaal niets op zolang die twee aan de macht zijn.
Maar dit is toch onenigheid binnen het OMT zelf? Los van het kabinet.
Vind toch wel dat je dan moet kiezen om ofwel op te stappen ofwel je mond te houden. Dit ondermijnt de positie van het OMT van binnenuit.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Wow, onze oudste is gisteren een ochtendje wezen wennen in groep 1, super leuk en spannend. Koud 24 uur later de brief: een kind of medewerker uit die groep is besmet met corona.... En hoe nu te handelen volgens de brief:
Het kan zijn dat uw kind besmet is met het coronavirus. Meestal worden kinderen daar niet erg
ziek van. Zolang uw kind geen klachten heeft die passen bij corona, mag uw kind naar school. Als later blijkt dat er in de klas meer besmettingen zijn, dan kan de GGD een aangepast advies geven.
Nou....we gaan het wel weer zien...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:05

-tom-562

Oliesjeik

MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:48:
[...]

Vind toch wel dat je dan moet kiezen om ofwel op te stappen ofwel je mond te houden. Dit ondermijnt de positie van het OMT van binnenuit.
Het zijn net mensen :P maar echt professioneel is het niet nee

Vaak bu'j te bang!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:41
MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:48:
[...]

Het ondermijnt het OMT, dus daarom mogen ze nog wel even blijven zitten. Komt wel goed uit, aldus Mark/Hugo.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

-tom-562 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:47:
[...]

Niet gek toch na dat wanbeleid? Hier ook, zo goed mogelijk alle regels/adviezen opgevolgd (ok, 2x de avondklok niet), krijg je dit soort gezeik. Dikke lul met je lockdown en avondklok :P
Maximaal aantal thuisbezoekers zou helemaal een farce zijn (met de kerst in aantocht) nu het merendeel gewoon gevaccineerd is, wie ziet daar nou het nut nog van in? En de die-hard ongevaccineerden (die je echt niet gaat overhalen) komen toch wel bij elkaar met kerst.
[rant]
Heel logisch dat veel mensen zo denken. Het is elke keer weer de zwijgende meerderheid die over het algemeen hun best doen, die weer de lul zijn. de schreeuwers, de aso's, de egoïsten en de wappies verpesten het voor de rest. Waardoor komt dit ? Omdat alles vrijblijvend is. Men weet toch nu onderhand wel dat als iets niet strafbaar is, er een hele groep is die dan zegt "fuck it, mag toch ? Is niet verboden, na mij de zondvloed".
Maar nee, straffen kunnen we niet omdat we het land op ALLE vlakken minimaal besturen/draaien, er is NERGENS capaciteit.
Dank u VVD, dank u Mark Rutte, u plukt nu de vruchten van uw wanbeleid en bent er verbaasd over ?
[/rant]
Sorry, zit me hoog..

[ Voor 2% gewijzigd door KillerAce_NL op 24-11-2021 08:57 . Reden: typo's ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robkazoe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:53:
[...]

Het ondermijnt het OMT, dus daarom mogen ze nog wel even blijven zitten. Komt wel goed uit, aldus Mark/Hugo.
Vraag het me af. Als ze niet meer naar het OMT kunnen wijzen zijn ze die exit kwijt.

Ah, in de commissievergadering licht Gommers z'n eerdere statement dat vaccinaties niet werken tegen transmissie. Inderdaad in het kader van het overdragen van zorgmedewerker op patiënten. Omdat er gebruik gemaakt wordt van PBM.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2021 09:05 ]

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:50:
[...]

Njah, ik snap ‘m wel. Schade door sluiting van scholen is voor kinderen veel groter dan corona ooit voor deze groep zal doen. Ik snap jouw insteek mbt verspreiding van het virus uiteraard ook.

En dan specifiek voor de groep kinderen die thuis geen onderwijs kan ontvangen omdat er geen hoogopgeleide ouders zijn die ze kunnen helpen. Die achterstand halen ze nooit meer in.
Eigenlijk offeren we de toekomst op om het verleden langer te behouden. Dus ik snap de verdeeldheid binnen het OMT heel goed. Het is gewoon een andere benadering. Hoeveel schade moeten we onze toekomst toebrengen om een relatief klein aantal 70+ ers te "beschermen"? Want dat zou min of meer het doel zijn met het sluiten van de scholen. Blijkbaar is "de grens" voor een groeiend deel van de OMT leden bereikt.

De gevolgen van een uitbraak ik een klas of een grote uitbraak in een school zijn nu redelijk beperkt. Die klas of de hele school gaat 1 week dicht en is daarna met een negatieve test direct weer toegankelijk. Alleen krijg ik de indruk dat ze op middelbare scholen juist veel soepeler zijn. Die blijven gewoon open, zelfs met bizar hoge besmettingsaantallen. Op de school van mijn nichtje zitten nu ruim 300 leerlingen thuis op een totaal van iets meer dan 2000.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2021 09:04 ]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-11 22:26
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:56:
[...]

[rant]
Heel logisch dat veel mensen zo denken. Het is elke keer weer de zwijgende meerderheid die over het algemeen hun best doen, die weer de lul zijn. de schreeuwers, de aso's, de egoïsten en de wappies verpesten het voor de rest. Waardoor komt dit ? Omdat alles vrijblijvend is. Men weet toch nu onderhand wel dat als iets niet strafbaar is, er een hele groep is die dan zegt "fuck it, mag toch ? Is niet verboden, na mij de zondvloed".
Maar nee, straffen kunnen we niet omdat we het land op ALLE vlakken minimaal besturen/draaien, er is NERGENS capaciteit.
Dank u VVD, dank u Mark Rutte, u plukt nu de vruchten van uw wanbeleid en bent er verbaasd over ?
[/rant]
Sorry, zit me hoog..
Ik begrijp je rant, maar ik denk dat er onder die zwijgende meerderheid toch ook echt een groot deel is die dingen doet onder het mom van 'Mag toch?', terwijl ze het eigenlijk niet zouden moeten doen. En ik ben zelf niet heilig hoor, afgelopen maandag ook naar een concert geweest. Geplaceerd weliswaar, maar uiteindelijk gaat toch iedereen staan (gelukkig niet door elkaar lopen). Eigenlijk kan het gewoon niet, dus dit was voorlopig ook weer de laatste. Bijkomend voordeel: het was instrumentaal, dus heel veel meezingen was er niet bij.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:36
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:56:
[...]

[rant]
[/rant]
Sorry, zit me hoog..
Is dat niet hoe politiek werkt, en in Nederland in het algemeen de laatste 30 jaar?
Nu zijn het de ''wappies'' over 5 jaar zijn het de klimaat activisten die erachter komen dat 2030 c02 norm bij lange na niet mogelijk is. Minderheden bepalen toch langzaam de grote zaken de laatste jaren?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:21:
[...]

Momenteel zeer hoge incidentie onder kinderen en tieners.

Tel daarbij de dynamiek van een besmettingsgolf: generatietijd, vertraging tussen besmetting en opname etc.

Als je volgende week de scholen dicht doet, zie je dat pas vanaf plusminus woensdag 9-12 in de GGD cijfers. Effect op ziekenhuisopnames zet rond 20-12 in en op de IC rond 25-12. Als je vervolgens kijkt naar de bedbezetting kliniek, dan begint die in de dagen voor kerst iets te verbeteren, op de IC is het effect eigenlijk pas rond nieuwjaarsdag voebaar.

Kijkend naar waar we nu staan in de golf, dan zijn we vooral op weg om een drukke decembermaand in de ziekenhuizen te krijgen. Positieve tekenen zijn bijvoorbeeld dat de incidentie onder 70+ over de top heen is in de GGD cijfers.

Zo opgeteld komen de effecten van een schoolsluiting volgende week eigenlijk al een beetje laat. Hadden we echter vorige week de scholen gesloten, dan hadden we de zorgpiek in het hart geraakt.
Maar dat betekent toch niet dat we het maar niet moeten doen?

Bij niet handelen worden de problemen eind december/begin januari alleen nog maar groter.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
dfbt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:02:
[...]

Is dat niet hoe politiek werkt, en in Nederland in het algemeen de laatste 30 jaar?
Nu zijn het de ''wappies'' over 5 jaar zijn het de klimaat activisten die erachter komen dat 2030 c02 norm bij lange na niet mogelijk is. Minderheden bepalen toch langzaam de grote zaken de laatste jaren?
je vergat nog even dat zéér kleine groepje Nederlanders dat (de echte) Zwarte Piet om zeep heeft geholpen ;)
verder met je eens hoor.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:36
_Bailey_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:05:
[...]

je vergat nog even dat zéér kleine groepje Nederlanders dat (de echte) Zwarte Piet om zeep heeft geholpen ;)
Ik wou de discussie niet opgooien :D maar stiekem heb je gelijk :9

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:19
GENETX schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:40:
[...]

Ik denk dat het ook komt door de constante valse verwachtingen vanuit den Haag en het gebrek aan visie of gewoon eens de mouwen opstropen en echt wat gaan doen. Ik zie enkel maar halve maatregelen, waardoor we niet alleen dit jaar in lockdown komen, maar ook volgend jaar, het jaar daarop, en in 2025 ook nog. Althans, dat is mijn voorspelling als we zo door blijven aanmodderen... En daar ben ik ook wel klaar mee, zolang we er niet alles aan doen, zijn er steeds minder haren op mijn hoofd (en ik heb er niet zo veel meer) die nog trek hebben om te gehoorzamen.

Wat mij betreft stropen we de mouwen op, dus:
- Vaccinatieplicht
- Ook jongeren vaccineren als dat veilig kan
- Iedereen haalt zijn boostershot
- We gaan per direct extra geld in de zorg steken voor meer bedden en om te zorgen dat het vak aantrekkelijk wordt en we genoeg handen hebben

Als De Jonge en Rutte hier mee komen, dan wil ik nog wel een keer in een lockdown omdat ik ook wel zie dat het nodig is, maar wel met het idee dat we er dan ook daadwerkleijk alles aan doen wat we gewoon kunnen op dit moment.

Die, "we gaan er vol voor met zijn allen"-drive ontbreekt al een tijdje, en ja, dan heb ik (en ik vermoed velen met mij) er ook niet zoveel trek meer in.

* GENETX gaat ongetwijfeld alsnog gewoon de regels gewoon volgen, maar ik merk al dat ik veel flexibeler omga met de interpretatie...
Paternotte, is that you?

Sorry, maar bovenstaande gaat gewoon te ver. Wat je op dit moment ziet is dat 70+ vrijwel alle IC bedden bezet houdt. Je moet dus als de sodemieter deze club gaan boosteren (waar ze dus nu mee beginnen). Waarom zou je in vredesnaam jongeren vaccineren? Je moet 30k kinderen vaccineren om 1 bejaarde uit het ziekenhuis te houden. Waarbij 1 op de 50k myocarditis krijgt, met mogelijke langdurige gevolgen. Nee, gewoon nee.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:00:
[...]

Eigenlijk offeren we de toekomst op om het verleden langer te behouden. Dus ik snap de verdeeldheid binnen het OMT heel goed. Het is gewoon een andere benadering. Hoeveel schade moeten we onze toekomst toebrengen om een relatief klein aantal 70+ ers te "beschermen"? Want dat zou min of meer het doel zijn met het sluiten van de scholen. Blijkbaar is "de grens" voor een groeiend deel van de OMT leden bereikt.
Dan is het prima als aan de vergadertafel van het OMT knetterhard gediscussieerd wordt. Misschien zelfs geschreeuwd als de emoties het winnen. Maar uiteindelijk komen ze samen tot een consensus en is dat wat naar buiten komt.
Het OMT zijn geen individuele wetenschappers met een mening, het is een team dat de synergie zoekt in diverse wetenschappers om zo met een advies te komen. Anders kunnen ze het OMT beter opheffen en de ministers zelf laten shoppen bij elke wetenschapper met een mening. (en dat wil je niet, een minister zal over het algemeen best een goed werkende set hersenen hebben maar mist de context om de meningen van de verschillende wetenschappers tegen elkaar af te kunnen wegen.)

Daarom, OMT leden die individueel naar buiten treden met hun mening zouden per direct uit het OMT getrapt moeten worden. Is gewoon onprofessioneel gedrag. Als ik in een bidteam zit vindt mijn baas het ook niet zo grappig als ik vervolgens de klant persoonlijk benader met mijn eigen visie en adviezen.

alles kan off-topic

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:42
eamelink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:03:
Chef ICs Nederland vertelt dat we over tien dagen niet genoeg capaciteit meer hebben, bij een aantal dat net iets meer dan een derde is van wat er anderhalf jaar geleden kom.

En @redwing komt vertellen dat IC-capaciteit ‘niets toevoegt’…
Stel dat je wel die max capaciteit had gehad, dan had je dat alsnog in december vol liggen. Dan heb je dus een maandje gewonnen, zie je dat echt als de oplossing? Of schuif je het zwarte scenario dan hooguit wat op waarna je alsnog in dezelfde situatie zit?

En dan moet je niet vergeten dat we dan de huidige maatregelen ook nog niet hadden gehad en de besmettingen dus nog sneller aan het stijgen waren. Zolang de regering op code zwart stuurt, en pas iets doet als we in de problemen komen, bereik je dat nivo wel.
Hou toch op man. Ja, het was grotendeels waar tijdens een andere fase van de pandemie waar we aankeken tegen potentieel vele tienduizenden OC-patiënten. Maar nu zou die capaciteit van toen héél welkom en ook daadwerkelijk veel zoden aan de dijk zetten. Daarmee konden we de piek van nu gewoon uitzingen.
Als de cijfers nog een paar weken zo doorstijgen lag het ziekenhuis alsnog vol. Het helpt in zoverre dat je wat tijd wint (wat ik de hele tijd ook zeg), maar de piek er mee uitzingen zonder maatregelen lukt gewoon niet.

En voor de duidelijkheid, ik geef de hele tijd al aan dat diue capaciteit zeker wel helpt, maar dan vooral omdat je extra speelruimte hebt. Maar zolang de regering die extra speelruimte gebruikt om af te wachten totdat de ruimte weer gevuld is, geeft het je alleen wat extra tijd.

edit: Ik zag dat al meer het verduidelijkt hadden, thanks :)

[removed]

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47
Dutchy007 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:08:
[...]

Paternotte, is that you?

Sorry, maar bovenstaande gaat gewoon te ver. Wat je op dit moment ziet is dat 70+ vrijwel alle IC bedden bezet houdt. Je moet dus als de sodemieter deze club gaan boosteren (waar ze dus nu mee beginnen). Waarom zou je in vredesnaam jongeren vaccineren? Je moet 30k kinderen vaccineren om 1 bejaarde uit het ziekenhuis te houden. Waarbij 1 op de 50k myocarditis krijgt, met mogelijke langdurige gevolgen. Nee, gewoon nee.
Je vergeet gemakshalve dat het risico op myo-/pericarditis bij een infectie groter is dan bij een vaccinatie. verder eens hoor, gewoon zo snel mogelijk die groep die het ziekenhuis vol houdt boosteren.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-11 06:41
[...]

Paternotte, is that you?

Wat was er onduidelijk aan:
- Ook jongeren vaccineren als dat veilig kan
:?

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:43
[...]

Waarbij 1 op de 50k myocarditis krijgt, met mogelijke langdurige gevolgen. Nee, gewoon nee.
Er is nog geen enkel geval van myocarditis vastgesteld < 12 jaar in Amerika.

[ Voor 4% gewijzigd door TheRicolaa10 op 24-11-2021 09:16 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• alexbl69
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:09:
[...]
Daarom, OMT leden die individueel naar buiten treden met hun mening zouden per direct uit het OMT getrapt moeten worden. Is gewoon onprofessioneel gedrag. Als ik in een bidteam zit vindt mijn baas het ook niet zo grappig als ik vervolgens de klant persoonlijk benader met mijn eigen visie en adviezen.
Volledig mee eens. En ik begrijp ook niet dat die dames en heren dat zelf niet begrijpen.

Ze lijken me meer dan gemiddeld intelligent. Hebben naar ik aanneem ruime ervaring met deelname aan 'besloten beslissingsbevoegde groepen', en zouden dus moeten weten wat de beperkingen zijn die je jezelf als lid van zo'n groep zijnde op dient te leggen.

Het zijn volgens mij ook niet allemaal millennials die leven bij het adagium 'als het niet online staat is het niet gebeurd'.

Daarnaast, dit gedonder met al dat 'gelek' in talkshows, op de radio en op de socials is er al zo'n beetje vanaf dag 1 van de corona-crisis. Zou dat nog nooit aangekaart zijn binnen het OMT? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

• redwing
Yucon schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:42:
[...]

Dat is helemaal geen goede stap. Er staat met koeienletters op die dingen dat ze niet geschikt zijn als je klachten hebt. En nu zijn ze dat ineens wel en is het zelfs beleid? Ik maak me wel een beetje zorgen.. ik heb er ook een paar in huis liggen, wat nu als de over the air update niet gewerkt heeft en de tests zelf niet weten dat ze ook bij symptomen werken. Doen ze het dan wel? :+

Kom op zeg. Dit is alweer zoiets waaruit blijkt dat die testen dat wel degelijk konden maar dat men gewoon zei dat dat niet kon zodat mensen zich gedwongen voelden een PCR test te doen. Net zoals eerder uitspraken over het effect van mondkapjes in tijden van schaarste. De geloofwaardigheid van ons beleid én van onze overheid in een notendop.
Zelftesten zijn simpelweg minder nauwkeurig. De enige reden waarom ze die nu in willen zetten is omdat de GGD de PCR-testen niet aan kan. We ruilen wat betrouwbaarheid in voor het massaler en makkelijker kunnen testen. Nu gebeurde dit al steeds meer, dus het beleid volgt weer eens de praktijk.

[removed]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 20:19

Dennahz

Life feels like hell should.

s3n schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:19:
Testen thuis binnenkort gedoogd, al dan niet tijdelijk:
https://www.nu.nl/coronav...-zelftesten-aanraden.html

Goede stap als het resulteert in veel meer testen denk ik. Alle kinderen wekelijks testen thuis zie ik ook wel zitten. Voor de minder bedeelden moet het wel kosteloos kunnen om geen drempel te hebben.
Dus opeens werken die zelftesten wel bij klachten? Hebben ze het product opeens aangepast, of werkten ze altijd al bij klachten? Wat een stelletje... |:(
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:16:
[...]

Zelftesten zijn simpelweg minder nauwkeurig. De enige reden waarom ze die nu in willen zetten is omdat de GGD de PCR-testen niet aan kan. We ruilen wat betrouwbaarheid in voor het massaler en makkelijker kunnen testen. Nu gebeurde dit al steeds meer, dus het beleid volgt weer eens de praktijk.
Minder nauwkeurig, maar wel iets van >80% accuraat, toch? Ik ben zelf nog nooit bij de GGD geweest, maar doe wel af en toe even een zelftest voor we (kwetsbare) mensen gaan bezoeken.

Ze zouden sowieso iedereen wederom gratis moeten voorzien van zelftests. Willen ze deze shit nou oplossen of niet?

[ Voor 35% gewijzigd door Dennahz op 24-11-2021 09:20 ]

Twitter

• Ankona
alexbl69 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:16:
[...]

Volledig mee eens. En ik begrijp ook niet dat die dames en heren dat zelf niet begrijpen.

Ze lijken me meer dan gemiddeld intelligent. Hebben naar ik aanneem ruime ervaring met deelname aan 'besloten beslissingsbevoegde groepen', en zouden dus moeten weten wat de beperkingen zijn die je jezelf als lid van zo'n groep zijnde op dient te leggen.

Het zijn volgens mij ook niet allemaal millennials die leven bij het adagium 'als het niet online staat is het niet gebeurd'.

Daarnaast, dit gedonder met al dat 'gelek' in talkshows, op de radio en op de socials is er al zo'n beetje vanaf dag 1 van de corona-crisis. Zou dat nog nooit aangekaart zijn binnen het OMT? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Punt is wel dat ze vaak uit de academische wereld komen. Daar is transparantie en recht op publiceren een soort grondrecht. Dat zijn ze zo gewend.

alles kan off-topic

• alexbl69
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:10:
[...]Stel dat je wel die max capaciteit had gehad, dan had je dat alsnog in december vol liggen. Dan heb je dus een maandje gewonnen, zie je dat echt als de oplossing? Of schuif je het zwarte scenario dan hooguit wat op waarna je alsnog in dezelfde situatie zit?
Dit dus.

Mensen die beweren dat extra capaciteit DE oplossing is begrijpen nog steeds niet hoe een pandemie werkt. Al heb je 10.000 ic bedden, er komt een moment dat het virus zelfs dat opsoupeert.

Akkoord, we hebben er nu te weinig. Maar a) uitbreiding is op korte termijn bijna onmogelijk en b) het lost het probleem zoals gezegd niet op.

• redwing
TIGER1125 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:59:
[...]

Maar ja, uiteindelijk moet je een keuze maken, dan is het of het risico op code zwart voor lief nemen vanwege het feit dat de besmettingen van die kinderen ook doorwerken in de contacten van hun ouders.

Óf kiezen voor maximale maatregelen tegen het virus. Die keuze lijkt het OMT nu genomen te hebben door te adviseren dat de scholen op blijven. Dan moeten individuele leden van het OMT ook stoppen met klagen in de media dat de maatregelen niet zwaar/hard genoeg zijn.

Illy weet zelf ook dondersgoed dat als de grootste groep besmette personen uit een bepaalde groep afkomstig is (in dit geval kinderen en hun ouders) dat het vooral effect heeft om daar maatregelen te nemen en niet op andere plaatsen.

Én ik ben het met je eens hoor scholen zo lang mogelijk open houden maar misschien moet je als scholen nu alternatieven (groepsgrote beperken/deels thuis deels op school les) gaan inzetten om dat juist te bewerkstelligen. Bij één van onze kinderen waren van de +/- 30 leerlingen gisteren nog niet de helft van de leerlingen op school. Alsof dat zo goed is voor al die kinderen, telkens dagen missen om te testen. Daarnaast rouleren ze vanwege ziekte nu de docenten (geen corona) Zodat ze telkens andere klassen naar huis sturen en niet telkens dezelfde klas.
Als ik zie hoe snel het momenteel op scholen gaat zou je zeggen dat binnen een paar weken iedereen wel besmet is geweest. Elke school die ik ken heeft verschillende klassen en docenten thuis zitten.

[removed]

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:29
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:16:
[...]

Ik hoop alleen dat ze dan Nederland ook van die dingen gaan voorzien, je zal wel weer zien dat er natuurlijk genoeg mensen zijn die ze niet in huis hebben en met klachten even gezellig naar de drogist gaan om een testje te halen... Of online bestellen op pad gaan en de test daarna bij het lokale pakketpunt oppikken... ;(
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:19:
[...]

Als ik zie hoe snel het momenteel op scholen gaat zou je zeggen dat binnen een paar weken iedereen wel besmet is geweest. Elke school die ik ken heeft verschillende klassen en docenten thuis zitten.
Dat betwijfel ik, bij ons op school gaat het nu om een drietal besmettingen voor zover ik nu heb kunnen achterhalen, en daardoor gewoon geen sprake is van besmettingen in andere klassen blijkbaar.

Één docent uitgeschakeld met je gelooft het niet de griep :+ en verder draait alles redelijk, alleen de communicatie zou beter en sterker kunnen vanuit school. Al was het maar om verder besmettingen te voorkomen vanuit school naar andere plekken.

[ Voor 34% gewijzigd door TIGER1125 op 24-11-2021 09:45 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hij heeft toevallig kamervragen gesteld (met een paar anderen) over de boostercampagne: https://www.tweedekamer.n...2021Z21239&did=2021D45283

Mooie lijst met vragen. We hebben nog ruim 5 weken dit jaar, als we nu massaal 60+ gaan prikken kunnen we 2022 een stuk beter beginnen.

• alexbl69
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:19:
[...]

Punt is wel dat ze vaak uit de academische wereld komen. Daar is transparantie en recht op publiceren een soort grondrecht. Dat zijn ze zo gewend.
Publiceren ok, maar ik vind publiceren niet te vergelijken met een snel gesprek tussen de reclames met een hijgerige presentator of het deponeren van een stelling in maximaal 140 karakters.

Een publicatie is een afgewogen stuk waarbij een vraag vanuit verschillende hoeken wordt belicht. Dat gebeurt hier absoluut niet.

Tevens zou men zich moeten realiseren dat het huidige gepolariseerde Nederland precies die krenten uit de pap haalt die voor het eigen argument gunstig zijn. Onwelgevallige nuances worden dan niet meegenomen.

Verwijderd

Dennahz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:18:
[...]

Dus opeens werken die zelftesten wel bij klachten? Hebben ze het product opeens aangepast, of werkten ze altijd al bij klachten? Wat een stelletje... |:(
Het doel bepaalt de gebruiksaanwijzing, niet de eigenschappen van het eigenlijke product. :)
In de huidige strategie willen we niet dat je ze bij klachten gebruikt, want bij klachten willen we een geregistreerde test bij de GGD.

Maar ik lees inderdaad al over wachttijden van meerdere dagen voor een test. Dat zullen dan wel uitschieters zijn natuurlijk, maar mensen gaan niet 4 dagen wachten op een test en dan nog 1 dag op de uitslag. Gevaccineerden en kinderen zijn dan waarschijnlijk alweer (bijna) klachtenvrij.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:46
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:09:
[...]

Dan is het prima als aan de vergadertafel van het OMT knetterhard gediscussieerd wordt. Misschien zelfs geschreeuwd als de emoties het winnen. Maar uiteindelijk komen ze samen tot een consensus en is dat wat naar buiten komt.
Het OMT zijn geen individuele wetenschappers met een mening, het is een team dat de synergie zoekt in diverse wetenschappers om zo met een advies te komen. Anders kunnen ze het OMT beter opheffen en de ministers zelf laten shoppen bij elke wetenschapper met een mening. (en dat wil je niet, een minister zal over het algemeen best een goed werkende set hersenen hebben maar mist de context om de meningen van de verschillende wetenschappers tegen elkaar af te kunnen wegen.)

Het OMT is een wassen neus. Het OMT is een middel om de burger het idee te geven dat 'wetenschap' hun beleid bepaald. Terwijl het OMT louter het beleid witwast.

Zie dit artikel aan het begin van de hele crisis:

https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

"Op 26 maart werd in de Tweede Kamer gedebatteerd over de coronacrisis. Kamerleden waren geïrriteerd omdat De Jonge niet kon beloven dat er aan het eind van de week genoeg ic-bedden zouden zijn.

Nog tijdens het debat werd Gommers gebeld door een ambtenaar van VWS. ‘Hugo de Jonge moet weten of er aanstaande zondag 1.600 bedden zijn. Of ik dat even wilde beloven. Ik zei: luister, ik zit toch niet in de Kamer, wat denk je zelf? Ik dacht: ik word hier in de maling genomen. Maar nee, ze moesten weten of ik dat wilde zeggen.

Bij de koffieautomaat laat hij het even bezinken. ‘Waarom hadden zij het nodig dat Diederik Gommers zou zeggen dat er 1.600 bedden zouden zijn? Terwijl ik dat ook niet wist en geen invloed heb op beschikbare ic-bedden. Toen dacht ik: het moet dan maar. Als dat zo ongelooflijk belangrijk voor De Jonge is, dan zeg ik wel dat er zondag 1.600 bedden zijn.’"

Daarnaast heb ik geen problemen met wetenschappers die werken met een consensus model.

De valkuil van een consensus model is dat degene die het hardste roept, de consensus bepaalt.

Werk je met een consensus model prima, maar geef dan duidelijk aan dat de wetenschap momenteel verdeelt is en men voor A of B heeft gekozen. Wees transparant. Dat is vaak niet het geval.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:22
user109731 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:22:
[...]

als we nu massaal 60+ gaan prikken kunnen we 2022 een stuk beter beginnen.
tja dat riepen ze ook over 2021 ik moet het nog maar zien

• TIGER1125
user109731 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:22:
[...]

Hij heeft toevallig kamervragen gesteld (met een paar anderen) over de boostercampagne: https://www.tweedekamer.n...2021Z21239&did=2021D45283

Mooie lijst met vragen. We hebben nog ruim 5 weken dit jaar, als we nu massaal 60+ gaan prikken kunnen we 2022 een stuk beter beginnen.
Ik heb vorige keer volgens mij ook ergens gelezen dat de Gezondheidsraad een tussentijd adviseerde van 6 maanden tussen vaccinaties en booster. Omdat na die periode pas echt sprake zou zijn van een verlies van effectiviteit voor bepaalde groepen.

Maar ik kan er ook naast zitten/achterhaalde informatie oprakelen, maar op basis daarvan zouden een hoop 60+'ers die pas in Augustus geprikt zijn als gevolg van het AZ debacle dus überhaupt niet voor Februari aan de beurt zijn, dus het zo maar prikken lijkt me ook paniek voetbal.

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 24-11-2021 09:27 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:55
alexbl69 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:03:
[...]

Maar dat betekent toch niet dat we het maar niet moeten doen?

Bij niet handelen worden de problemen eind december/begin januari alleen nog maar groter.
Nee, ik denk dat we dan allang op de dalende flank zitten. Kijk naar de grafiek per leeftijd op https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen.

De grootste risicogroepen voor zorgbelasting zijn 70-79 en 80-89. 90+ is een heel kleine groep en komt bovendien niet vaak op de IC terecht.

Je ziet in 70-89 dat de positieve tests reeds rond 15-11 lijken te pieken. Die datum correspondeerd met een besmettingsdatum omstreeks 6-11 en een verwachte datum IC instroom omstreeks 22-11. Qua instroom zouden we dus deze week op de piek zitten.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:10:
Stel dat je wel die max capaciteit had gehad, dan had je dat alsnog in december vol liggen. Dan heb je dus een maandje gewonnen, zie je dat echt als de oplossing? Of schuif je het zwarte scenario dan hooguit wat op waarna je alsnog in dezelfde situatie zit?
Ik ga uit van de berekeningen van het OMT dat er nog maar zo'n 3000 potentiële IC-gangers zijn als iedereen besmet raakt. Daar gaan we dus snel piekvorming zien, eerder dan over een maand.

Dat verklaart ook een beetje de huidige situatie volgens mij. Het OMT heeft becijfert dat de maximale IC-bezetting zo'n beetje tussenn de 650 en 850 uitkomt. Het lijkt erop dat De Jonge erop rekent dat dat past en we dus niet gek veel hoeven te doen. Terwijl Gommers zegt dat dat niet past, en bezorgd is dat het misschien nog wel hoger wordt dan 850.

Als we die bedden dus gehad hadden, dan was er inderdaad weinig aan de hand nu. Dan piekten we ergens bij die cijfers, en hadden we begin januari het grootste deel van die 3000 IC-patienten achter de rug :)

En ook als de cijfers van het OMT níet zouden kloppen en het er significant meer worden dan 3000 en je dus hoger piekt heb je meer tijd om in te grijpen :)
En dan moet je niet vergeten dat we dan de huidige maatregelen ook nog niet hadden gehad en de besmettingen dus nog sneller aan het stijgen waren. Zolang de regering op code zwart stuurt, en pas iets doet als we in de problemen komen, bereik je dat nivo wel.
Dat is absoluut waar, het is moeilijker om te sturen bij ruimte op de IC.

Aan de andere kant, een deel van waarom het nu moeilijk is, is omdat mensen het vreemd vinden en het wellicht ook niet zo geloven dat de IC zo vol ligt. Vorig jaar april hadden we praktisch zonder voorbereiding 1400 COVID-patiënten op de IC en spraken we over code zwart bij 1900 COVID-patiënten en 2400 IC-patiënten in totaal. Nu vertelt Gommers dat het bij 651 bedden code zwart is.
Als de cijfers nog een paar weken zo doorstijgen lag het ziekenhuis alsnog vol. Het helpt in zoverre dat je wat tijd wint (wat ik de hele tijd ook zeg), maar de piek er mee uitzingen zonder maatregelen lukt gewoon niet.
Ik denk dat ze geen weken meer kunnen doorstijgen, zoveel vatbare mensen zijn er niet meer.

De andere reden dat meer IC-capaciteit nuttig zou zijn, is dat het niet alleen uitstel is van maatregelen, maar ook dat je op niveaus komt waarbij de natuurlijke immuniteit veel harder groeit dan als je dezelfde maatregelen neemt bij lagere niveaus.

Met de huidige 50 IC-opnames per dag zijn we binnen twee maanden door de 3k patiënten heen, als we dezelfde maatregelen hadden genomen bij 7 patiënten per dag (om binnen de 'max 100' te blijven), dan waren we meer dan een jaar bezig geweest.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:51
[...]

Het product is nog hetzelfde, alleen is het op dit punt de noodzaak om middelen in te zetten die minder accuraat zijn, de foutmarge die er op zit heeft minder gevolgen dan het alternatief

• redwing
[...]
Nogmaals, ze werken minder nauwkeurig. Als je dus geen klachten hebt maakt dat weinig uit omdat de zelftest een extra test is en dus juist extra gevallen vindt. Als je echter wel klachten hebt is een PCR test beter omdat er dan een grote kans is dat je corona hebt. En dan zou het erg jammer zijn als je door de betrouwbaarheid van de zelftest negatief test terwijl je het wel hebt.
[...]
Minder nauwkeurig, maar wel iets van >80% accuraat, toch? Ik ben zelf nog nooit bij de GGD geweest, maar doe wel af en toe even een zelftest voor we (kwetsbare) mensen gaan bezoeken.
Klopt, prima bruikbaar dus, maar als er een grote kans is dat je corona hebt is een PCR-test beter. Wat je nu echter hebt is dat mensen met klachten slecht bij de GGD terecht kunnen en er dus mensen zijn die daarom geen test nemen (en bij kinderen wordt naar mijn ervaring vaak alleen een zelftest gedaan). En dan is die zelftest beter dan niet testen.
Ze zouden sowieso iedereen wederom gratis moeten voorzien van zelftests. Willen ze deze shit nou oplossen of niet?
Die paar testen die je eerst gekregen hebt? Het idee is toch zo'n 2 keer per week testen, dan moet je iedereen er ook minstens 50 geven om de winter door te komen. Ik zie het eerlijk gezegd nog niet gebeuren. Waarom weet ik ook niet, het is een simpele manier om de drempel tot testen te verlagen.

[removed]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
ZieMaar! schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:04:
[...]

Ik snap dat het heel heftig is voor een groep kinderen die thuis niet ‘veilig’ zijn, of geen goed thuisonderwijs kunnen krijgen. Ik snap ook dat het voor ouders heel heftig is, om je kroost opeens les te moeten geven en de hele dag thuis te hebben.

Maar hebben we goede alternatieven? Zou het helpen als elk kind zich drie keer in de week test (dmv zelftest)? Volgens mij is dat in een aantal landen al wel gebruikelijk. Ik weet t niet…

Ik ben bang dat minder grove maatregelen niet helpen. Als het dringende advies om thuis te werken, afstand te houden, te testen bij klachten en handen te wassen al zo lastig op te volgen blijkt, zijn dit soort testbeleid dingetjes, of maximum aantal bezoekers, dan niet bij voorbaat kansloos?

Andersom; blijkbaar zitten we, collectief, vast. Gaat alles dicht, behalve de scholen, dan zijn we boos omdat de grootste besmettingshaard nog open is. Worden we aangesproken op ons gedrag, wederom collectief, dan zijn we boos omdat de strategie ontbreekt of omdat er niet hard ingegrepen wordt. Dit alles is gevoed (of laten we voeden door) een wederom collectieve boosheid op de ongevaccineerden…etcetera.

We zullen zien waar het toe leidt…Het gevaarlijke is dat (bijvoorbeeld) scholen ophouden indirect ervoor zorgt dat code zwart kan komen, dat treft ons allemaal potentieel. Daarmee moet je dus een persoonlijke inspanning doen voor het collectief en dat is soms heel lastig, zeker als dat collectief, waar het de ander betreft, dat vaak zelf niet doet.
Ik krijg aardig wat reacties en dat snap ik. Het is voor mij wel mosterd na de maaltijd. We hebben uitgaan, kantoorwerk, volle treinen en andere sociale contacten te lang losgelaten en nu gaan we kinderen er voor 'straffen' omdat daar nu, na alle ellende, uiteindelijk, als resultaat van AL het voorgaande, de meeste besmettingen zijn. Het is niet hun gedrag geweest wat hiertoe heeft geleid - dat waren wij, de volwassenen, als collectief.

Prima, tuurlijk is school niet zo belangrijk als Gommers code zwart afkondigt en een lekkere lange kerstvakantie kan iedereen wel absorberen nadat je je vakantie dagen al moest opgeven voor de eerdere lockdowns.

Dus ja ik snap dat in het hier en nu scholen dichtgooien onvermijdelijk wordt, de rekening die we de volgende generaties mee opzadelen zowel financieel als achterstand in onderwijs en ontwikkeling (er zijn al zo enorm veel 'normale' dingen als toernooien en uitjes afgezegd, buiten de gewone lessen. Mijn kinderen hebben dit schooljaar al 2 weken 'corona-verlof' gehad.) is onevenredig groot. En uiteraard zijn ze niet de enigen die eronder lijden uiteraard.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 05:24:
[...]

Tot zover de theorie.

Is er een reden om aan te nemen dat een testbeleid ineens het aantal besmettingen drastisch vermindert?
Omt rapport van gisteren

• _Bailey_
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:16:
[...]

nou moet ik wel zeggen dat sommige OMT leden wel heel graag zichzelf in talkshows laten zien. Zoals een Bonten, Illy en de Vos.
Ik zou als voorzitter van het OMT dat echt verbieden. Shinen doe je maar lekker in je gezin

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TIGER1125 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:25:
Ik heb vorige keer volgens mij ook ergens gelezen dat de Gezondheidsraad een tussentijd adviseerde van 6 maanden tussen vaccinaties en booster. Omdat na die periode pas echt sprake zou zijn van een verlies van effectiviteit voor bepaalde groepen.

Maar ik kan er ook naast zitten/achterhaalde informatie oprakelen, maar op basis daarvan zouden een hoop 60+'ers die pas in Augustus geprikt zijn als gevolg van het AZ debacle dus überhaupt niet voor Februari aan de beurt zijn, dus het zo maar prikken lijkt me ook paniek voetbal.
Er moet inderdaad 6 maanden tussen zitten, maar veel van de 60+ groep zullen daar overheen zitten. De rest hoeft inderdaad nog niet geprikt te worden.

• 42erik
  • Niet online
KingKoning schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:02:
[...]

Gebruik liever die prikken voor boosters, de opnames onder geprikte ouderen stijgen het hardst. Dan bescherm je de mensen die het nodig hebben.

2G heeft niets met corona en bescherming te maken, dat lijkt me wel duidelijk nu ze daar op focussen terwijl het Omt anders adviseert.
Maar de ongevaccineerden zijn nog steeds de flinke meerderheid? Maar ja, doe boosters moeten zeker (en al veel eerder)

• TIGER1125
_Bailey_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:30:
[...]

nou moet ik wel zeggen dat sommige OMT leden wel heel graag zichzelf in talkshows laten zien. Zoals een Bonten, Illy en de Vos.
Ik zou als voorzitter van het OMT dat echt verbieden. Shinen doe je maar lekker in je gezin
Ik zou het niet erg vinden als leden uitspraken duiden, en uitleggen. Maar zoals ze in het begin ook al deden, het ondermijnen van het OMT als lid moet gewoon niet kunnen. Het ministerie had vorig jaar al een spreekverbod op moeten leggen en anders alleen met communicatieadviseur de adviezen duiden en uitleggen.

Niet je eigen mening gaan verkopen omdat de rest van het OMT het niet met je eens is, en daarmee het advies en het beleid ondermijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 24-11-2021 09:33 ]

• Dutchy007
bie100 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:25:
[...]

tja dat riepen ze ook over 2021 ik moet het nog maar zien
Waar ik een beetje 'bang' voor ben, is dat wanneer 'wij' aan de beurt zijn voor de boostershot, het eigenlijk alweer te laat is en het seizoenseffect een positief effect heeft. M.a.w. een loze vaccinatie.
Eigenlijk zou je gewoon iedereen en zijn moeder vanaf begin september moeten vaccineren om ervoor te zorgen dat iedereen immuniteit heeft op het moment dat het nodig is, namelijk in de winter.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

alexbl69 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:19:
[...]

Dit dus.

Mensen die beweren dat extra capaciteit DE oplossing is begrijpen nog steeds niet hoe een pandemie werkt. Al heb je 10.000 ic bedden, er komt een moment dat het virus zelfs dat opsoupeert.

Akkoord, we hebben er nu te weinig. Maar a) uitbreiding is op korte termijn bijna onmogelijk en b) het lost het probleem zoals gezegd niet op.
Daar gaat het toch niet om ? Meer bedden lost de zaak niet op, dat weet iedereen. Maar als je meer bedden hebt, heb je dus ook meer personeel en dan kan er zolang als de druk niet te erg is, wél gerouleerd worden en kunnen mensen wél een tijd vrij om ff bij te komen. Dit verminderd de druk, mindere druk betekent ook minder uitval. Meer capaciteit betekent ook beter kunne opvangen uitval bij ziekte, etc etc...
Er is gewoon een TEKORT, punt uit. Dat had men allang aan moeten pakken, maar doet men steeds niet...
Waarom niet: "dat helpt ons NU niet" , mooie dooddoener om maar iets niet te doen en een bewijs van korte termijn visie..

• TIGER1125
Dutchy007 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:34:
[...]

Waar ik een beetje 'bang' voor ben, is dat wanneer 'wij' aan de beurt zijn voor de boostershot, het eigenlijk alweer te laat is en het seizoenseffect een positief effect heeft. M.a.w. een loze vaccinatie.
Eigenlijk zou je gewoon iedereen en zijn moeder vanaf begin september moeten vaccineren om ervoor te zorgen dat iedereen immuniteit heeft op het moment dat het nodig is, namelijk in de winter.
De vraag is ook een beetje heeft de groep onder zeg 50 jaar daar belang bij? Want als de afname van effectiviteit niet noemenswaardig is in die groep maakt het toch niet heel veel uit wanneer zij de booster krijgen?

Als blijkt dat de afname na 6 maanden met name bij de ouderen en mensen met een slechter werkend immuunsysteem is, heeft het toch geen zin om iedereen te gaan prikken. Als blijkt dat iedereen onder de 50 voldoende beschermd is na 3 prikken (uitsluitsel daarover gaan we uiteindelijk in Israel zien denk ik) is het toch niet nodig te blijven boosteren.

Dan kun je gewoon over gaan tot het boosteren van iedereen die daar wel voordeel van heeft, bijvoorbeeld op leeftijdscategorie of een bepaald onderliggend ziektebeeld.

[ Voor 25% gewijzigd door TIGER1125 op 24-11-2021 09:39 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11

Rannasha

Does not compute.

TIGER1125 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:36:
[...]

De vraag is ook een beetje heeft de groep onder zeg 50 jaar daar belang bij? Want als de afname van effectiviteit niet noemenswaardig is in die groep maakt het toch niet heel veel uit wanneer zij de booster krijgen?
De booster is gruwelijk effectief in het terugdringen van besmettingen. De kans om besmet te raken na de booster is kleiner dan de kans om besmet te raken na de 2e prik. We weten van het 2-prikken regime dat de effectiviteit tegen besmettingen gestaag afneemt, maar het is niet onwaarschijnlijk dat de bescherming van de booster langduriger is.

Met het terugdringen van besmettingen, heb je direct een forse rem op de verspreiding. Hoe sneller je dat voor elkaar krijgt, hoe beter.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daarin gaat het expliciet om de periode nadat we al een harde lockdown gehad hebben.
Het OMT wil benadrukken dat voor het beperken van het aantal besmettingen het
opvolging geven aan de basisregels en de collectieve maatregelen essentieel is.
Alleen daarmee kunnen de nauwe contacten met hoogste risico op
virusoverdracht verminderen. Een CTB-modaliteit is een middel om risico’s te
beperken bij opening van sectoren, en géén maatregel om virusverspreiding te
voorkomen en een epidemie te bestrijden, zoals de basisregels en collectieve
maatregelen dat wel zijn. Bij een hoge prevalentie van SARS-CoV-2 in de
maatschappij, zoals momenteel het geval is, zijn de absolute risico’s op verdere
verspreiding, ook bij gebruik van een CTB-modaliteit, nog steeds relevant.
Overigens; Gommers gaf in de commissievergadering gisteren aan dat hij verwacht dat het OMT vanavond nog bij elkaar komt.

[ Voor 50% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2021 09:45 ]

• redwing
eamelink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:27:
[...]
Ik ga uit van de berekeningen van het OMT dat er nog maar zo'n 3000 potentiële IC-gangers zijn als iedereen besmet raakt. Daar gaan we dus snel piekvorming zien, eerder dan over een maand.

Dat verklaart ook een beetje de huidige situatie volgens mij. Het OMT heeft becijfert dat de maximale IC-bezetting zo'n beetje tussenn de 650 en 850 uitkomt. Het lijkt erop dat De Jonge erop rekent dat dat past en we dus niet gek veel hoeven te doen. Terwijl Gommers zegt dat dat niet past, en bezorgd is dat het misschien nog wel hoger wordt dan 850.

Als we die bedden dus gehad hadden, dan was er inderdaad weinig aan de hand nu. Dan piekten we ergens bij die cijfers, en hadden we begin januari het grootste deel van die 3000 IC-patienten achter de rug :)

En ook als de cijfers van het OMT níet zouden kloppen en het er significant meer worden dan 3000 en je dus hoger piekt heb je meer tijd om in te grijpen :)
Dat verwacht ik gezien de cijfers ook hoor, maar als we meer bedden hadden gehad, waren ook de basismaatregelen veel later ingevoerd en hadden we nu al een paar honderd bedden meer bezet gehad. Dus ik denk zeker dat extra bedden zouden kunnen helpen, maar dan wel mits de regering dan alsnog tijdig in zou grijpen. Dat doen ze echter niet, dus voegen die bedden alleen wat tijd toe.

Als het beleid dus meer pro-actief was zou ik zeker winst zien in extra IC-bedden. Nu echter totaal niet.
[...]

Aan de andere kant, een deel van waarom het nu moeilijk is, is omdat mensen het vreemd vinden en het wellicht ook niet zo geloven dat de IC zo vol ligt. Vorig jaar april hadden we praktisch zonder voorbereiding 1400 COVID-patiënten op de IC en spraken we over code zwart bij 1900 COVID-patiënten en 2400 IC-patiënten in totaal. Nu vertelt Gommers dat het bij 651 bedden code zwart is.
Tja, maar dat krijg je wederom door het beleid van de regering. Als ze in elke golf hadden gestuurd op de helft van de capaciteit en dus eerder had ingegrepen, zou het IC veel minder druk gehad hebben en zouden we nu nog die bedden gewoon beschikbaar hebben. Wat de regering schijnbaar nogal eens vergeet is dat die max. IC capaciteit alleen mogelijk is door het IC-personeel volledig over te belasten met meer patiënten per dokter dan normaal. Naar mijn idee zou je dus op zijn hoogst moeten sturen op de normale IC-capaciteit. En dan de eventueel extra te regelen bedden echt voor nood te gebruiken.
[...]
Ik denk dat ze geen weken meer kunnen doorstijgen, zoveel vatbare mensen zijn er niet meer.

De andere reden dat meer IC-capaciteit nuttig zou zijn, is dat het niet alleen uitstel is van maatregelen, maar ook dat je op niveaus komt waarbij de natuurlijke immuniteit veel harder groeit dan als je dezelfde maatregelen neemt bij lagere niveaus.

Met de huidige 50 IC-opnames per dag zijn we binnen twee maanden door de 3k patiënten heen, als we dezelfde maatregelen hadden genomen bij 7 patiënten per dag (om binnen de 'max 100' te blijven), dan waren we meer dan een jaar bezig geweest.
Dit is de enige reden waarom meer besmettingen 'goed' is, maar hadden we het IC-bezoek vanaf het begin op b.v. 40 per dag gehouden had je geen problemen in de zorg gehad en had je die 3k alsnog in ongeveer dezelfde tijd er doorheen gehaald. Punt is dat de balans nu volledig kwijt is, we overbelasten de zorg in de hoop er wat sneller doorheen te zijn. Terwijl die overbelasting van de zorg ook op langere termijn nog veel meer problemen op gaat leveren.

[removed]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:22
[...]

nou goed dan blijkt het toch dat we achter de feiten aan lopen het is nu gewoon wachten op een goed en betaalbaar medicijn denk ik nou is het pappen en nathouden

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:43
[...]

Is afhankelijk van advies van de gezondheidsraad. Maar in de huidige planning zou het dan pas in de lente van 2022 worden dat wij in aanmerking komen. Als je echt niet kan/wilt wachten, in Wenen kun je gewoon een popup binnenlopen/afspraak maken voor je booster shot.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• redwing
De_Bastaard schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:57:
[...]

Wat is dan de bedoeling voor als we straks op 90%+ vaccinatiegraad zitten? Er komen dan nog steeds genoeg mensen op de IC wanneer je de maatregelen loslaat.
Op een gegeven moment moeten we naar een situatie toe waarbij de meeste mensen het al een paar keer hebben gehad waarna je lichaam aan het virus is gewend en er beter mee om kan gaan. Dan krijg je minder IC-bezoek en lijkt het veel meer op hoe we met de griep omgaan. Je krijgt dan dus een jaarlijkse booster voor de zwakkeren en de rest kan er voldoende tegen (al dan niet met medicijnen). De vraag is alleen wanneer we dat punt precies bereiken, maar we zetten nog steeds grote stappen.

[removed]

• redwing
Fornoo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:24:
[...]

Het OMT is een wassen neus. Het OMT is een middel om de burger het idee te geven dat 'wetenschap' hun beleid bepaald. Terwijl het OMT louter het beleid witwast.

Zie dit artikel aan het begin van de hele crisis:

https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

"Op 26 maart werd in de Tweede Kamer gedebatteerd over de coronacrisis. Kamerleden waren geïrriteerd omdat De Jonge niet kon beloven dat er aan het eind van de week genoeg ic-bedden zouden zijn.

Nog tijdens het debat werd Gommers gebeld door een ambtenaar van VWS. ‘Hugo de Jonge moet weten of er aanstaande zondag 1.600 bedden zijn. Of ik dat even wilde beloven. Ik zei: luister, ik zit toch niet in de Kamer, wat denk je zelf? Ik dacht: ik word hier in de maling genomen. Maar nee, ze moesten weten of ik dat wilde zeggen.

Bij de koffieautomaat laat hij het even bezinken. ‘Waarom hadden zij het nodig dat Diederik Gommers zou zeggen dat er 1.600 bedden zouden zijn? Terwijl ik dat ook niet wist en geen invloed heb op beschikbare ic-bedden. Toen dacht ik: het moet dan maar. Als dat zo ongelooflijk belangrijk voor De Jonge is, dan zeg ik wel dat er zondag 1.600 bedden zijn.’"

Daarnaast heb ik geen problemen met wetenschappers die werken met een consensus model.

De valkuil van een consensus model is dat degene die het hardste roept, de consensus bepaalt.

Werk je met een consensus model prima, maar geef dan duidelijk aan dat de wetenschap momenteel verdeelt is en men voor A of B heeft gekozen. Wees transparant. Dat is vaak niet het geval.
Wat ik hier vooral apart van vind is dat aan het begin van de crisis juist continue werd geroepen dat de regering puur het OMT aan het volgen was en meer zelf het beleid moest bepalen. En nu ze het OMT juist niet volgen is het OMT plotseling een wassen neus?

[removed]

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Het doet allemaal erg denken aan de situatie in 't VK deze zomer, waar Johnson freedom day aankondigde waarna honderden wetenschappers en artsen met brandbrieven en andere pleidooien kwamen dat dit zo'n beetje het einde van de wereld zou betekenen. Ondanks de enorme weerstand zette hij toch door en uiteindelijk viel het alles mee, en mede met dank aan die keuze staat het VK er nu stukken beter voor dan bijna alle andere Europese landen.

Dus op dat vlak is de huidige situatie zo gek nog niet; de nevenschade van de lockdowns/maatregelen is ondertussen zo enorm dat ze geen dag langer moeten duren of zwaarder moeten zijn dan absoluut noodzakelijk.

• Dutchy007
TheRicolaa10 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:42:
[...]

Is afhankelijk van advies van de gezondheidsraad. Maar in de huidige planning zou het dan pas in de lente van 2022 worden dat wij in aanmerking komen. Als je echt niet kan/wilt wachten, in Wenen kun je gewoon een popup binnenlopen/afspraak maken voor je booster shot.
Het is niet zozeer dat ik snak naar die boosterprik, maar wat ik wil zeggen is dat je eigenlijk voor Jan l*l die vaccinatie pakt. Want in de winter is de effectiviteit weer dermate gezakt dat het dus een loze prik is.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:50:
[...]

Het doet allemaal erg denken aan de situatie in 't VK deze zomer, waar Johnson freedom day aankondigde waarna honderden wetenschappers en artsen met brandbrieven en andere pleidooien kwamen dat dit zo'n beetje het einde van de wereld zou betekenen. Ondanks de enorme weerstand zette hij toch door en uiteindelijk viel het alles mee, en mede met dank aan die keuze staat het VK er nu stukken beter voor dan bijna alle andere Europese landen.

Dus op dat vlak is de huidige situatie zo gek nog niet; de nevenschade van de lockdowns/maatregelen is ondertussen zo enorm dat ze geen dag langer moeten duren of zwaarder moeten zijn dan absoluut noodzakelijk.
het valt daar niet mee, lees je eens goed in.

https://www.bma.org.uk/ad...ressure-points-in-the-nhs
Waiting lists remain high, despite progress
The latest figures show that important improvements across referral and waiting time targets. The overall median waiting time for treatment increased in August 2021, to 11.5 weeks, as did the total number of patients waiting over 18 weeks for treatment, more than 1.85 million.

Conversely, the number of patients waiting over one year for treatment has fallen slightly in August to 292,138, from 293,102 in July.

The number of patients waiting more than a year is still relatively enormous and is 236-fold the patients that were doing so in August 2019.

Despite the progress against these targets, the total waiting list currently sits at an alarming, record high 5.72 million and continues to grow.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:34:
[...]
Wel fijn dat de democratisch gekozen regering nog altijd de macht heeft. Het OMT moet doen waar zij voor zijn en waar ze goed in zijn, vanuit de wetenschap adviezen uitbrengen aan de regering. Ze moeten niet aan de poten van het kabinet gaan zagen door zelf ook in de media te treden.
Als je maar een agenda hebt en uiteindelijk niet verantwoordelijk bent is het makkelijk roepen. De regering heeft met iets meer rekening te houden en moet afwegingen maken.
Dat is ook niet wat ik wil, ik wil liever dat ze dat ongevraagde advies wat ze kunnen en mogen geven, dat ze dat ook onderhand eens gaan geven. En haal dan gelijk ook de M uit OMT weg, want ze managen niets, maar er dan maar OAT van advies.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:26:
[...]

Nee, ik denk dat we dan allang op de dalende flank zitten. Kijk naar de grafiek per leeftijd op https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen.

De grootste risicogroepen voor zorgbelasting zijn 70-79 en 80-89. 90+ is een heel kleine groep en komt bovendien niet vaak op de IC terecht.

Je ziet in 70-89 dat de positieve tests reeds rond 15-11 lijken te pieken. Die datum correspondeerd met een besmettingsdatum omstreeks 6-11 en een verwachte datum IC instroom omstreeks 22-11. Qua instroom zouden we dus deze week op de piek zitten.
Met andere woorden: we kunnen het wel eens net gaan redden qua ziekenhuisbezetting?
Gaat het demissionair kabinet dit potje Russische roulette winnen?

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
[...]

In september voorspelde het RIVM een max van 400 bedden, nu 800. Van Dissel gaf aan dat dit een optimistisch model is. Verder die 3000 is een getal gebaseerd op veel onzekerheden.
[...]

[...]
Vorig jaar april lagen er 850 Covid Patienten op de IC. Het probleem is dat we niet op kunnen schalen omdat het personeel uitvalt omdat ze de kinderen thuis hebben met Corona + hoog ziekteverzuim.

Je denkt, je denkt, bijna iedereen is vatbaar voor Delta en er hebben pas zo'n 1,6 miljoen mensen Delta gekregen. Dat zijn de feiten.

Ik vrees dat in die 3000 niet de afnemende imunniteit zit, anders had de verhouding tussen besmettingen en ic opnames allang veel harder af moeten buigen. Ik vind het knap dat het virus iedere dag 1,5% van die 3000 mensen weet te vinden, terwijl maar 0,2% van de populatie geinfecteerd raakt.

• t_captain
@zacht
Het lijkt er wel op. In lijn met de uitstraken van De Jonge eergisteren.

Ik doe er een linkdrop bij: https://www.nu.nl/coronav...jk-zelftest-aanraden.html

In december gaan we dus een daling van het aantal uitgevoerde tests zien, een stijging van %positief en een daling van #positief. We raken een stukje zicht kwijt op het virus, in zekere zijn geven we ons gewonnen.

• Ankona
En wanneer kunnen we een daling als gevolg van verzadiging verwachten los van de maatregelen dus?

alles kan off-topic

• redwing
zacht schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:55:
[...]

Met andere woorden: we kunnen het wel eens net gaan redden qua ziekenhuisbezetting?
Gaat het demissionair kabinet dit potje Russische roulette winnen?
Tot nu toe hebben ze dat iedere keer gedaan, dus ze weten echt wel wat ze doen. Het grote probleem is alleen dat ze niet zeggen wat ze doen en bovenal dat er een grote vraag is of dit (vooral voor de lange termijn) wel de beste optie is. Ik ben er iig falikant op tegen :+

Ik ga er dan ook van uit dat we weer net binnen de grenzen blijven. Daarna loopt er wel nog meer zorgpersoneel weg omdat ze overwerkt zijn en zich gebruikt voelen, waarna we de komende jaren niet alleen door corona, maar ook standaard al een IC-tekort met bijbehorende problemen gaan krijgen.

[removed]

• redwing
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:59:
En wanneer kunnen we een daling als gevolg van verzadiging verwachten los van de maatregelen dus?
Volgens de modellen zou je binnen nu en een paar weken een afvlakking moeten gaan zien.

[removed]

• t_captain
Qua instroom in de ziekenhuizen zitten we volgens mij dze week op de piek.

• iamcj
Het enige wat ik daar over kan zeggen is dat de verhouding tussen besmettingen en opnames heel lang 0,5% was tot in oktober en nu langzaam richting de 0,43% kruipt. Ik vind die verzadiging niet hard gaan.

Voorlopig stijgt het totaal IC opnames nog exponentieel.

• nuveo
In dat artikel lees je vooral "Prior to the pandemic, the situation in A&E was increasingly catastrophic with demand soaring", e.g. dat de gezondheidsszorg in het VK net als hier al voor Corona flink overbelast was.

Het valt mee: geen van de worst-case scenario's die werden geschetst zijn uitgekomen, en ondertussen heeft iedereen daar al sinds de zomer een 100% normaal leven zonder maatregelen.

• iamcj
nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:04:
[...]

In dat artikel lees je vooral "Prior to the pandemic, the situation in A&E was increasingly catastrophic with demand soaring", e.g. dat de gezondheidsszorg in het VK net als hier al voor Corona flink overbelast was.

Het valt mee: geen van de worst-case scenario's die werden geschetst zijn uitgekomen, en ondertussen heeft iedereen daar al sinds de zomer een 100% normaal leven zonder maatregelen.
Daar zijn ze wel op tijd gaan boosteren

• Chief
  • Laatst online: 03:42
Als weinig mensen de maatregelen naleven dan maakt het geen :poop: uit welke maatregelen je inzet :(
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:02:
[...]

Waar baseer je dat op? #positieve testen stijgt nog met de dag en opnames op ziekenhuizen lopen altijd 2-3 daar op achter. Ik zou dus verwachten dat het #patienten in ziekenhuis/IC nog zeker even gaat stijgen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:04:
[...]

Dus een wachtlijst van 5 miljoen behandelingen is 100% normaal?

Wij hebben een ander zicht op "normaal".

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

iamcj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:56:
Vorig jaar april lagen er 850 Covid Patienten op de IC.
Volgens het LCPS lagen er 1424 op 7 april, volgens Nice lagen er 1321, en volgens @iamcj lagen er 850.

Laat ik er maar vanuit gaan dat je je een jaartje vergist. We zouden allemaal wel willen dat het al 2022 was ;)
Verder die 3000 is een getal gebaseerd op veel onzekerheden.
Niet zo heel veel volgens mij. De grootste onzekerheid zit hem in de afname van immuniteit na verloop van tijd. Verder is de berekening gebaseerd op veel data over al besmette mensen, nog vatbare mensen en kansen op ernstig verloop per leeftijdsgroep. Van al die laatste dingen is voldoende data om een betrouwbare inschatting te maken. Natuurlijk is die 3000 geen exact getal, maar het is onwaarschijnlijk dat het er faliekant naast zit :)
iamcj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:56:
Je denkt, je denkt, bijna iedereen is vatbaar voor Delta en er hebben pas zo'n 1,6 miljoen mensen Delta gekregen. Dat zijn de feiten.
Het OMT schrijft dat van de leeftijdsgroep 12+ 76% beschermd is tegen infectie. Prima als jij denkt dat ze het volledig bij het verkeerde eind hebben, maar dat is geen discussie die ik aan wil gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door eamelink op 24-11-2021 10:12 ]

• t_captain
Chief schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:06:
Als weinig mensen de maatregelen naleven dan maakt het geen :poop: uit welke maatregelen je inzet :(

[...]

Waar baseer je dat op? #positieve testen stijgt nog met de dag en opnames op ziekenhuizen lopen altijd 2-3 daar op achter. Ik zou dus verwachten dat het #patienten in ziekenhuis/IC nog zeker even gaat stijgen.
Onder de risicogroepen voor ziekenhuizopname is de incidentie reeds dalend.

• Chief
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:08:
[...]

Onder de risicogroepen voor ziekenhuizopname is de incidentie reeds dalend.
Ik hoop het. We hebben tickets om naar NL te gaan (voor het eerst in bijna 2 jaar) maar zien dat niet gebeuren als de situatie zo blijft :(

• iamcj
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat deze daling je op het verkeerde been zet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmWUyRnAmyvj6QVNIm2rwNaQ40E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/68PEbpowXId5U3vLsHmn1NMj.png?f=user_large

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:46
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:47:
[...]

Wat ik hier vooral apart van vind is dat aan het begin van de crisis juist continue werd geroepen dat de regering puur het OMT aan het volgen was en meer zelf het beleid moest bepalen. En nu ze het OMT juist niet volgen is het OMT plotseling een wassen neus?
Het is een stapje verder dan wel of niet volgen van het OMT.

Het OMT wordt opgedragen dingen te roepen, zodat politici het advies kunnen 'volgen' of 'negeren'.

Was de wereld maar zo eerlijk en transparant.

Zoals er ook inspraakavonden zijn voor ongeruste bewoners die bezwaren hebben tegen [vul een geplande gebeurtenis in; appartementencomplex naast de deur, crisisopvang migranten]. Men neemt een avondje met 'alle' partijen en nemen alle argumenten ter kennis neming aan. Overgoten met een saus bestaande uit empathie en 'uitleg' van de gekozen weg. Om vervolgens gewoon over te gaan tot de orde van de dag. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het momenteel in onze samenleving gaat. En ook met het corona beleid.

Je kunt alleen invloed op dit soort processen uitoefenen, door er zelf deel aan te nemen. Je raakt onverbiddelijk verwikkeld in een web belanghebbende. Vaak zijn het partijen op de achtergrond die de zaken bepalen. Degene met de zak met geld of degene die invloed heeft op je carriere.

Het heeft weinig met wetenschap of kundigheid te maken. Follow the money is een betere leidraad in dit soort kwesties.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

Mfpower

In dubio

t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:58:
@zacht
Het lijkt er wel op. In lijn met de uitstraken van De Jonge eergisteren.

Ik doe er een linkdrop bij: https://www.nu.nl/coronav...jk-zelftest-aanraden.html

In december gaan we dus een daling van het aantal uitgevoerde tests zien, een stijging van %positief en een daling van #positief. We raken een stukje zicht kwijt op het virus, in zekere zijn geven we ons gewonnen.
In dat kader nog even de drie uitgangspunten van het kabinet mbt de aanpak van het virus:
1. Bescherming van de kwetsbaren. #fail
2. Zorg die niet overloopt. #fail.
3. Zicht houden op het virus. #fail.

• Chief
iamcj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:09:
[...]

[Afbeelding]
Hi/zij heeft een punt. Als het % van >60j in de groep van positief geteste mensen afneemt dan zullen ziekenhuisopnames waarschijnlijk afvlakken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waarom zou je in vredesnaam jongeren vaccineren? Je moet 30k kinderen vaccineren om 1 bejaarde uit het ziekenhuis te houden. Waarbij 1 op de 50k myocarditis krijgt, met mogelijke langdurige gevolgen. Nee, gewoon nee.
En als je de jongeren niet vaccineert, krijgen ze op een gegeven moment covid-19 met een grotere kans op myocarditis...

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• redwing
Mfpower schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:11:
[...]

In dat kader nog even de drie uitgangspunten van het kabinet mbt de aanpak van het virus:
Maar daar ligt ook het probleem. Als je kijkt naar wat het echte uitgangspunt is, is dat simpelweg:
1. Zo snel mogelijk volle zorg maar zonder code zwart.

Alle andere punten zijn er puur voor de buhne, maar is nooit ook maar iets mee gedaan.

[removed]

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Waar zijn we in godsnaam mee bezig met z’n allen? Gaan we nu straks echt weer de hele winter aanmodderen met een lockdown? Of zelfs een avondklok?

Volgens mij moeten we harde keuzes gaan maken én gezonder beleid gaan voeren. Het zijn vooral dikkere en oudere mensen die op de IC’s belanden. Ik snap dat het (ethisch) niet zo eenvoudig is, maar je maakt me inmiddels niet meer wijs dat het (juridisch) niet mogelijk is. Een eerder genoemd voorbeeld: ontzeg maar de coronazorg voor ongevaccineerden wanneer er geen plek meer is op de IC’s. Of waarom waarom niet meer actie tegen ongezond leven?

Het zijn harde keuzes. Weer aanmodderen met lockdowns, een avondklok en een coronapas is ook geen toekomst wat mij betreft. Die zie ik somber in. Dan nog niet eens te beginnen over alle andere maatschappelijke problemen die nu spelen. Lekker voer voor de Baudets... :/

Kijk naar alles wat er gebeurt: veel mentale problemen, grote schulden die opgebouwd worden. En dan nog niet eens te beginnen over de coronapas: we worden dus nu afhankelijk van een groep farmaceutische bedrijven om toegang te krijgen tot de samenleving. Elk (half)jaar een 'verplicht' prikje. Realiseren we ons hoe zorgelijk zoiets is? Als het nu tijdelijk was geweest …

FYI: ik ben niet 'tegen' lockdowns, maar wel de manier hoe we nu alles aanpakken: visieloos en niet oplossingsgericht.

[ Voor 5% gewijzigd door Fuujii op 24-11-2021 10:34 ]

• redwing
[...]

[Afbeelding]
Je moet naar de opsplitsing per leeftijd kijken. Als de besmettingen zoals nu bij kinderen+ouders toeneemt, maar bij 60+ afneemt, verwacht je minder mensen op het IC. Ondanks dat de totale besmettingen nog stijgen.

[removed]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mfpower schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:11:
[...]

Kwestie van prioriteiten stellen.

1. Privacy garanderen,ten koste van de bestrijdig van de pandemie #succes
2. Onschendbaarheid lichaam garanderen, ten koste van de bestrijdig van de pandemie #succes
3. Zorgvuldig de procedures volgen rond wetgeving, ten koste van de bestrijdig van de pandemie #succes

And to think they once said that computers would take away jobs.

Verwijderd

Fornoo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:10:
[...]

Het is een stapje verder dan wel of niet volgen van het OMT.

Het OMT wordt opgedragen dingen te roepen, zodat politici het advies kunnen 'volgen' of 'negeren'.

Was de wereld maar zo eerlijk en transparant.

Zoals er ook inspraakavonden zijn voor ongeruste bewoners die bezwaren hebben tegen [vul een geplande gebeurtenis in; appartementencomplex naast de deur, crisisopvang migranten]. Men neemt een avondje met 'alle' partijen en nemen alle argumenten ter kennis neming aan. Overgoten met een saus bestaande uit empathie en 'uitleg' van de gekozen weg. Om vervolgens gewoon over te gaan tot de orde van de dag. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het momenteel in onze samenleving gaat. En ook met het corona beleid.

Je kunt alleen invloed op dit soort processen uitoefenen, door er zelf deel aan te nemen. Je raakt onverbiddelijk verwikkeld in een web belanghebbende. Vaak zijn het partijen op de achtergrond die de zaken bepalen. Degene met de zak met geld of degene die invloed heeft op je carriere.

Het heeft weinig met wetenschap of kundigheid te maken. Follow the money is een betere leidraad in dit soort kwesties.
Helaas waar, al is het misschien niet helemaal zwart-wit. Natuurlijk doet men wel "iets" met de adviezen uit het OMT, maar het OMT wordt ook gewoon als "wasstraat voor het beleid" ingezet. Ik denk ook dat de door jou genoemde "inspraakt- of participatiegesprekken" een heel goed voorbeeld zijn van hoe dit ook op lokaal niveau in de politiek uitgevoerd wordt. Ze scoren het "vinkje", maar doen er verder echt niets mee hoor. De besluiten zijn al lang genomen, alleen moet het "toneelstukje" nog even opgevoerd worden. Denk maar niet dat je de geplande torenflat in je achtertuin als "bewoners van de wijk" gaat tegenhouden hoor. Da's gewoon big business.

• iamcj
eamelink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:08:
[...]

Volgens het LCPS lagen er 1424 op 7 april, volgens Nice lagen er 1321, en volgens @iamcj lagen er 850.

Laat ik er maar vanuit gaan dat je je een jaartje vergist. We zouden allemaal wel willen dat het al 2022 was ;)

[...]

Niet zo heel veel volgens mij. De grootste onzekerheid zit hem in de afname van immuniteit na verloop van tijd. Verder is de berekening gebaseerd op veel data over al besmette mensen, nog vatbare mensen en kansen op ernstig verloop per leeftijdsgroep. Van al die laatste dingen is voldoende data om een betrouwbare inschatting te maken. Natuurlijk is die 3000 geen exact getal, maar het is onwaarschijnlijk dat het er faliekant naast zit :)

[...]

Het OMT schrijft dat van de leeftijdsgroep 12+ 76% beschermd is tegen infectie. Prima als jij denkt dat ze het volledig bij het verkeerde eind hebben, maar dat is geen discussie die ik aan wil gaan.
Zit er inderdaad een jaartje naast :+

Ook daarin heb je gelijk, nog steeds genoeg mensen over, maar is dat van toepassing op Delta vraag ik me wel af? En als deze getallen (nog steeds) kloppen, 75% tegen infectie en dan ook nog eens 50% daarvan tegen transmissie waarom is de R dan dik boven de 1?

• redwing
Fuujii schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:16:
Waar zijn we in godsnaam mee bezig met z’n allen? Gaan we nu straks echt weer de hele winter aanmodderen met een lockdown? Of zelfs een avondklok?

Volgens mij moeten we harde keuzes gaan maken én gezonder beleid gaan voeren. Het zijn vooral dikkere en oudere mensen die op de IC’s belanden. Ik snap dat het (ethisch) niet zo eenvoudig is, maar je maakt me inmiddels niet meer wijs dat het (juridisch) niet mogelijk is. Een eerder genoemd voorbeeld: ontzeg maar de zorg voor ongevaccineerden wanneer er geen plek meer is op de IC’s. Of waarom waarom niet meer actie tegen ongezond leven?

Het zijn harde keuzes. Weer aanmodderen met lockdowns, een avondklok en een coronapas is ook geen toekomst wat mij betreft. Die zie ik somber in. Dan nog niet eens te beginnen over alle andere maatschappelijke problemen die nu spelen. Lekker voer voor de Baudets... :/

Kijk naar alles wat er gebeurt: veel mentale problemen, grote schulden die opgebouwd worden. En dan nog niet eens te beginnen over de coronapas: we worden dus nu afhankelijk van een groep farmaceutische bedrijven om toegang te krijgen tot de samenleving. Elk (half)jaar een 'verplicht' prikje. Realiseren we ons hoe zorgelijk zoiets is? Als het nu tijdelijk was geweest …

FYI: ik ben niet 'tegen' lockdowns, maar wel de manier hoe we nu alles aanpakken: visieloos en niet oplossingsgericht.
Leuk verhaal, waar is de prik om overgewicht binnen een paar weken te genezen? (voor de rest ben ik het er wel mee eens dat ik ook wel eens een echte pro-actieve visie zou willen zien)

Wel is jouw stap van zorg weigeren vele gradaties erger dan die jaarlijkse prik van de farmaceuten.

[removed]

• Agent47
  • Laatst online: 17:42

Agent47

I always close my contracts.

Volgens mij moeten we harde keuzes gaan maken én gezonder beleid gaan voeren. Het zijn vooral dikkere en oudere mensen die op de IC’s belanden. Ik snap dat het (ethisch) niet zo eenvoudig is, maar je maakt me inmiddels niet meer wijs dat het (juridisch) niet mogelijk is. Een eerder genoemd voorbeeld: ontzeg maar de zorg voor ongevaccineerden wanneer er geen plek meer is op de IC’s. Of waarom waarom niet meer actie tegen ongezond leven?

Er is volgens mij nergens een officieel percentage te vinden met een te hoog BMI? Althans, het RIVM meldt dat niet.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• nuveo
Agent47 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:22:
[...]

Er is volgens mij nergens een officieel percentage te vinden met een te hoog BMI? Althans, het RIVM meldt dat niet.
NICE houdt dat bij (https://stichting-nice.nl/COVID_rapport.pdf). Het gemiddelde BMI van een coronapatiënt is momenteel 30,7. (Overgewicht is > 25)

• _Bailey_
  • Niet online

Volgens mij moeten we harde keuzes gaan maken én gezonder beleid gaan voeren. Het zijn vooral dikkere en oudere mensen die op de IC’s belanden. Ik snap dat het (ethisch) niet zo eenvoudig is, maar je maakt me inmiddels niet meer wijs dat het (juridisch) niet mogelijk is. zorgelijk zoiets is?
ja joh, laten we dan gelijk ook friettenten, cafe's, restaurants en Gall&Gall sluiten. Zij bedienen de mensen waar jij het over hebt maar al te graag met hun producten

Ben blij dat jij geen Minister van Justitie of Gezondheid bent ;)

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

iamcj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:20:
En als deze getallen (nog steeds) kloppen, 75% tegen infectie en dan ook nog eens 50% daarvan tegen transmissie waarom is de R dan dik boven de 1?
Vorige was nog een zeer groot deel van de bevolking vatbaar, hadden we niet zo'n hele besmettelijke variant en erg veel maatregelen (niet-essentiele winkels dicht, horeca dicht, scholen dicht, sport dicht, cultuur dicht, avondklok en deden mensen nog redelijk hun best.

Deze winter is een klein deel van de bevolking nog vatbaar, maar vindt men het wel welletjes, zijn er nauwelijks maatregelen die effectief het aantal contacten verminderen, en hebben we een veel besmettelijker variant.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Agent47 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:22:
[...]

BMI's staan gewoon in de IC rapportages van NICE.

Maar is verder niet heel relevant, aangezien het gewoon een bekende extra risico factor blijkt voor covid, net zoals zwangeren en ouderen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:28

3DDude

I void warranty's

nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:26:
[...]

NICE houdt dat bij (https://stichting-nice.nl/COVID_rapport.pdf). Het gemiddelde BMI van een coronapatiënt is momenteel 30,7. (Overgewicht is > 25)
*knip*
Het is hier niet de HK.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 24-11-2021 11:49 ]

Be nice, You Assholes :)

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41

leuk dit soort dingen maar gaan we dan ook andere mensen de zorg/ic ontzeggen die bijv. ongezond leven/Roken/niet sporten. anders is een leven van een rokende alcoholist die niet rookt meer waard dan een gezond persoon die niet is ingeent.

• Fuujii
redwing schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:20:
[...]

Leuk verhaal, waar is de prik om overgewicht binnen een paar weken te genezen? (voor de rest ben ik het er wel mee eens dat ik ook wel eens een echte pro-actieve visie zou willen zien)

Wel is jouw stap van zorg weigeren vele gradaties erger dan die jaarlijkse prik van de farmaceuten.
Het is al veel langer bekend dat overgewicht grote gevolgen heeft voor de gezondheid. Waarom zie ik geen campagnes om sporten/gezond leven te promoten? Waarom gaan sportscholen zelfs dicht? Waarom mag een McDonald's reclame maken? Logisch dat je dat niet snel verandert, maar we zijn inmiddels al bijna twee jaar aan het kloten met corona.

Je kunt vast op alles een tegenargument verzinnen, maar het punt is: ongezond leven is veel te veel ingebakken in het Westerse leven en daar kun je echt wel iéts aan doen. Dat heeft ook (grote) impact op corona.

Betreft de prik: ik ben pro-prikken, maar er tegen dat dit je ook daadwerkelijk toegang geeft tot de maatschappij. Waarom? Zie het eerder geplaatste Trouw-artikel over het niet-zo tijdelijke karakter van de CTB.

• nuveo
RenaldoN schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:29:
[...]
leuk dit soort dingen maar gaan we dan ook andere mensen de zorg/ic ontzeggen die bijv. ongezond leven/Roken/niet sporten. anders is een leven van een rokende alcoholist die niet rookt meer waard dan een gezond persoon die niet is ingeent.
Al vaker genoemd: totaal niet vergelijkbaar. Rokende alcoholisten zijn niet de reden dat de IC's momenteel overstromen en van je alcohol/rookverslaving afkomen is niet zo simpel als 2 prikjes nemen.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:51
Daar gaan we weer voor de 20e keer over welke andere aandoening mensen hebben |:(

• Fuujii
RenaldoN schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:29:
[...]

Ik zeg niet dat je de zorg moet ontzeggen, enkel dat ze (=ongevacceerden) achteraan moeten aansluiten wanneer er geen plek is voor coronazorg.

Edit: toegegeven, ik heb het in mijn vorige post niet zo handig verwoord. Ik doel specifiek op coronazorg wanneer er geen ruimte is op de IC.

[ Voor 13% gewijzigd door Fuujii op 24-11-2021 10:35 ]

• t_captain
[...]

[Afbeelding]
Nee, je moet inzoomen op de incidentie naar eerste ziektedag per leeftijdsgroep. Daarin zie je een duidelijk verschil tussen alles t/m 40érs (stijgend) en de ouderen (over de piek heen).

Het plaatje uit jouw post herken ik als de totale positieve tests op rapportagedag.
De daling onder de rode pijl betrof een storing, de rapporatege op die dagen was onvolledig. Een stukje stijging in de dagen daarna was het inhaaleffect (overrarportage omdat eerder niet gemelde getallen zijn toegevoegd).

[ Voor 21% gewijzigd door t_captain op 24-11-2021 10:35 ]

• Fuujii
dakka schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:32:
Daar gaan we weer voor de 20e keer over welke andere aandoening mensen hebben |:(
Ik neem aan dat je (ook) op mijn posts doelt. Ik weet niet of dit te vaak langs komt. Zo ja, dan is het niet mijn doel om het topic de derailen. In dat geval laat ik het wel hierbij betreft overgewicht. Ik snap dat het niet veel meer toevoegt.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, vandaag weer een belangrijke dag. Dag 12 na de maatregelen van de 13e. Na morgen moeten we een redelijk beeld hebben van het effect van die maatregelen. Als we vandaag hard omhoog schieten zou dat geen goed teken zijn.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:00
nuveo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:32:
[...]

Al vaker genoemd: totaal niet vergelijkbaar. Rokende alcoholisten zijn niet de reden dat de IC's momenteel overstromen en van je alcohol/rookverslaving afkomen is niet zo simpel als 2 prikjes nemen.
En de overheid gaat echt niet teveel pushen op een grote (accijns) inkomstenbron van zowel drank als sigaretten.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• iamcj
t_captain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:33:
[...]

Nee, je moet inzoomen op de incidentie naar eerste ziektedag per leeftijdsgroep. Daarin zie je een duidelijk verschil tussen alles t/m 40érs (stijgend) en de ouderen (over de piek heen).

Het plaatje uit jouw post herken ik als de totale positieve tests op rapportagedag.
De daling onder de rode pijl betrof een storing, de rapporatege op die dagen was onvolledig. Een stukje stijging in de dagen daarna was het inhaaleffect (overrarportage omdat eerder niet gemelde getallen zijn toegevoegd).
Ik pak de eerste dag mee van week 46.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvQpAqPrTGpZIv_lYUIQrmiq7oM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QIAlXkthBwJwVubuwXRdxCxi.png?f=user_large

Bron: https://allecijfers.nl/ni...#Corona_positief_leeftijd

[ Voor 4% gewijzigd door iamcj op 24-11-2021 10:44 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.