Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 129 Laatste
Acties:
  • 396.932 views

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:55
Ik begin meer en meer overtuigd te raken dat élke maatregel slechts een tijdsverschuiving van besmettingen oplevert, mits je over voldoende lange periode kijkt. Voor lockdowns is dat effect evident, maar zelfs vaccinatie lijkt vooral besmettingen uit te stellen tot een volgende virusvariant.

Het is een zure appel en die moet in een aantal jaar helemaal op.

Dat gezegd hebbende, in tijden als deze is een stukje tijdverschuiving wel heel welkom. Als we in november een flinke deuk hadden geslagen met besmettingen door een echte lockdown van enkele weken, gecombineerd met een versnelling van de boostershots richting 50k a 100k per dag, dan hadden de feestdagen in het ziekenhuis er veel beter uitgezien.

Nu zijn we overigens te laat om nog iets substantieels te doen met de zorgpiek. Lockdown was een paar weken geleden een goed idee, nu is het nog niet half zo zinvol als toen.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:50
IJzerlijm schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:36:
[...]

De roep om meer bedden blijft zo'n onweerstaanbare schijnoplossing waarbij je zelf niks hoeft te doen en het allemaal door anderen wordt opgelost.
Ah ja. Door die schijnoplossing kunnen Nederlandse IC patiënten nu wel hier terecht in Duitsland. Duitsland had ook moeten zeggen: het is onze overcapaciteit, zoek het je maar zelf uit.

Anyhow. Hoe wordt er nu in Nederland gewerkt aan meer IC capaciteit dan? Wellicht is het me volledig ontgaan maar ik zie daar helemaal niets over.

Het wordt pas gezellig als er straks naast Covid nog een ander eng virus bij komt. Eens zien of er dan nog altijd niets moet gebeuren aan IC capaciteit.

[ Voor 24% gewijzigd door De_Bastaard op 23-11-2021 22:52 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:38
fm77 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:47:
Logisch gezien zijn de keuzes makkelijk. Praktisch gezien moet je ook rekening houden met onrust en rellen...
Alleen ontkom je dan niet aan het sluiten van de scholen, dat is waar het epicentrum van deze golf zich bevindt. Alleen de horeca en cultuursector is gepriegel in de marge, durf (helaas) de weddenschap aan dat ze alles dichtdoen behalve de scholen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
hoevenpe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:52:
[...]

Alleen ontkom je dan niet aan het sluiten van de scholen, dat is waar het epicentrum van deze golf zich bevindt. Alleen de horeca en cultuursector is gepriegel in de marge, durf (helaas) de weddenschap aan dat ze alles dichtdoen behalve de scholen...
Als ze de scholen as maandag niet dicht doen, is het leed niet te overzien voor het zorgpersoneel.

• t_captain
Scholen, scholen, scholen.

Vooral in de week van 15-11 was het een goed idee om ze te sluiten. De lopende week ook nog wel een beetje. Volgende week aanzienlijk minder en daarna, forget it.

Ze hebben compleet de boot gemist deze keer.

• iamcj
hoevenpe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:44:
Bizar dat Kuipers en Gommers binnen 24 uur zo'n verschillend beeld weten te schetsen.
Hoop dat het 'bommetje' van Diederik effect heeft gehad, als dit geen effect heeft dan heeft niets dat.
Diederik is mijn held, praat maar voor 1 agenda en dat is zijn collega's en zijn patienten.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
iamcj schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:53:
[...]

Als ze de scholen as maandag niet dicht doen, is het leed niet te overzien voor het zorgpersoneel.
Volgens mij startte deze golf ongeveer met de herfstvakantie. Zal wel toeval zijn.

alles kan off-topic

• iamcj
Ankona schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:57:
[...]

Volgens mij startte deze golf ongeveer met de herfstvakantie. Zal wel toeval zijn.
Zoveel factoren: weer, loslaten 1,5 meter.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
President schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:57:
[...]
In tegenstelling tot andere beroepen waarbij je je kan ziek melden tijdens je vakantie en je de vakantie dagen dan op een ander moment kan opnemen. Althans, zo heb ik het begrepen?
Ja in de praktijk is dat dan niet met een verkoudheidje (waar sommigen zich buiten vakanties wel ziekmelden). De lat ligt dan wel iets hoger (zowel bij mdw als werkgever). Heb het bijvoorbeeld afgelopen zomer gehad met coronabesmetting inclusief flinke klachten waardoor medewerker zijn vakantie echt in het water viel.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:52:
[...]

Ik blijf het raar vinden dat de cijfers van de horeca zo laag zijn.... En dan vooral de cafe's.
Mijn ervaring is dat alcohol een slechte combinatie is met gezond verstand....
Het kan prima zijn dat iemand het in een kroeg oploopt, en daarna het hele gezin besmet. Dus 1 besmetting uit de kroeg, maar 4 in huiselijke kring...

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14
iamcj schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:56:
[...]
Diederik is mijn held, praat maar voor 1 agenda en dat is zijn collega's en zijn patienten.
Mwah held, hij heeft ook wel eens z'n dagen gehad dat hij dingen riep die minder dan nog niet eens een paar dagen houdbaar bleken. Maar goed ik mis nou eenmaal een gen voor heldenverering of ergens idolaat van zijn, dus het kan ook mijn gebrek zijn.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZieMaar! schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:40:
[...]

Is het plan ook niet vooral een korte, hevige (dus inclusief scholen) lockdown en daarna met CTB sectoren weer openen? Dat leek de rode draad in het omt advies rondom het ctb te zijn: daarmee verlaag je niet de besmettingen, maar kan je wel veilig(er) open. Het Oostenrijk scenario zeg maar (al gaat daar voor niet gevaccineerden straks helemaal niets meer open)…
Nouja, het plan lijkt vooral te zijn om zo weinig mogelijk te doen, heel hard hopen dat het meevalt... En dan CTB uitbreiden. :P

Maar als ik de stemming zo in de commissie peilde gaan ze er nog een aardige dobber aan hebben om er iets doorheen te krijgen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Tijdens het debat in de Eerste Kamer name De Jonge tijd om te reageren op de uitspraken van Gommers:
Hugo de Jonge: 'Nog niet in de buurt van code zwart'
Minister Hugo de Jonge reageerde zojuist in een Eerste Kamerdebat op Gommers' uitspraken. De minister herhaalde dat we 'nog niet in de buurt van code zwart' zijn.

"Ik kan niet voorspellen dat we over tien dagen daar wel zitten, het lijkt mij dat ook de heer Gommers dat niet kan voorspellen. Ik hecht aan de adviezen van het OMT dat het ook niet te berde brengt."
(Parool)

Volgens De Jonge is er nog geen sprake van 'code zwart' en kan niemand voorspellen hoe de situatie over 10 dagen is. Hiermee gaat hij lijnrecht tegen Gommers in.
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:04:
Maar als ik de stemming zo in de commissie peilde gaan ze er nog een aardige dobber aan hebben om er iets doorheen te krijgen.
Ze moeten CDA, CU en PvdA meekrijgen om zowel in de Tweede Kamer als in de Eerste Kamer een meerderheid te hebben.

CU heeft een motie aangenomen op het partijcongres om niet in te stemmen met 2G. CDA twijfelt nog net als de PvdA. Op alle andere partijen hoeft De Jonge niet meer te rekenen.

[ Voor 27% gewijzigd door CMD-Snake op 23-11-2021 23:07 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:32
Als we effectief nog een aantal jaar met z’n allen in dit bootje zitten, zou het dan een optie kunnen zijn om de factor gezondheid veel breder te bekijken en daar rond campagne te voeren en ook effectief strenge maatregelen opleggen?

Misschien is het nogal out of the box maar ik hoorde bijvoorbeeld onlangs dat bijvoorbeeld alcoholmisbruik ook voor een grote belasting zorgt van de zorg, ook van ic en spoedgevallen en zo.

Vorig jaar waren er door het verplichte thuiswerk (in België) ook heel wat minder verkeersongevallen.

En zo kan je nog wel meer zaken op gebied van gezondheid, die eigenlijk al lang gekend zijn, effectiever aanpakken met als argument dat de belasting van de zorg naar beneden moet.

Het is geen kortetermijnoplossing maar een doeltreffende campagne kan misschien een verschil maken.

Ik besef ook wel dat economische krachten zich dan zullen roeren maar je zal maar met je kind of vader/moeder aan het ziekenhuis staan om dan te horen dat ze niet kunnen helpen..

• iamcj
gekkie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:03:
[...]

Mwah held, hij heeft ook wel eens z'n dagen gehad dat hij dingen riep die minder dan nog niet eens een paar dagen houdbaar bleken. Maar goed ik mis nou eenmaal een gen voor heldenverering of ergens idolaat van zijn, dus het kan ook mijn gebrek zijn.
Bij wijze van spreken, ik waardeer iemand die gewoon oprecht opkomt voor wat in zijn oegen het beste is.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-11 17:53
Iedereen leest hier overheen maar dit zou wel heel goed nieuws zijn.

Ik snap trouwens niet waarom we hier in Nederland zo afwachtend zijn weer met die booster ook. Dat had je in september toch al kunnen opstarten.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

April 2020: 1400 COVID patiënten op de IC. Code-zwart grens bij ~1900 COVID patiënten.

November 2021: 488 COVID patiënten op de IC. Code-zwart grens bij 650 COVID patiënten precies.

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 23-11-2021 23:55 ]

• hoevenpe
iamcj schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:58:
Zoveel factoren: weer, loslaten 1,5 meter.
Is dat loslaten van de 1,5 meter echt zo'n factor geweest of vooral een mooie stok om Rutte en De Jonge mee te slaan? Afstand houden werd sinds begin dit jaar door steeds minder mensen gedaan, in september zien we slechts een kleine daling van 20% naar 15% bij het bezoek aan vrienden, op het werk en bij de boodschappen is de lijn rond de 15% blijven hangen:
Hoe Rutte en De Jonge weten dat we ons niet goed aan de maatregelen houden

Hoewel er ook dingen goed gaan - zo bleef het hoesten in de elleboog stabiel - nam het opvolgen van andere basismaatregelen niet toe, stelt het RIVM. Zo ventileren en luchten steeds minder mensen hun woning en nam het draagvlak voor thuiswerken sterk af. Wat daarbij volgens het RIVM niet helpt is het versoepelen en kort erna weer aanscherpen van de thuiswerknorm.

Het draagvlak voor de anderhalvemetermaatregel nam wel toe naar 80 procent, maar de uitvoering ervan niet. In het geval van familie- en vriendenbezoek zegt 20 procent van de ondervraagden dat het lukt afstand te houden. In het geval van werk en boodschappen is dat nog minder, is te zien op onderstaande grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8nUE_W4UPcJjQoI3YqJZWEoHy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTFQ8NUuKaJaEUtuPJvqhLsW.jpg?f=fotoalbum_large

Het artikel geeft verder aan waarom het deze keer zo moeilijk is om de geest in de fles te krijgen: we zijn niet meer bang en we doen het deze keer niet voor 'opa en oma' maar voor wildvreemden die in vaak onderdeel van het probleem zijn:
De belangrijkste reden voor mensen om zich aan maatregelen te houden was de angst voor het virus, zegt hoogleraar gedragsbeïnvloeding Frenk van Harreveld van de Universiteit van Amsterdam. "Nu is 85 procent van de volwassenen gevaccineerd. Die mensen voelen zich veel minder kwetsbaar, dus houden ze zich minder goed aan de maatregelen."

Een jaar geleden maakten we hetzelfde mee met jongeren die zich minder goed aan maatregelen hielden. Destijds konden we hen nog motiveren door te zeggen dat ze zich niet voor zichzelf, maar voor hun oma aan de regels moesten houden.

"Maar die oma voelde voor veel mensen dichterbij dan de nu zelfgekozen kwetsbare groep: de ongevaccineerden. Nu is het toch zo dat een betrekkelijk kleine groep vaccinweigeraars een veel grotere groep en het Nederlandse zorgsysteem gijzelen."

Volgens Van Harreveld hield een groot deel van de mensen die zich bewust niet lieten vaccineren, zich toch al niet zo aan de maatregelen omdat ze niet zo in het virus geloofden. "Gevaccineerden zullen het in toenemende mate zat zijn thuis te moeten zitten om mensen te beschermen die uiteindelijk voor een groot deel het probleem veroorzaken."

• hoevenpe
fm77 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:02:
Ik blijf het raar vinden dat de cijfers van de horeca zo laag zijn.... En dan vooral de cafe's.
Met een sluitingstijd om 20u is er weinig 'cafe' meer over, wie echt wil drinken doet dat thuis.

• CMD-Snake
hoevenpe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:10:
Is dat loslaten van de 1,5 meter echt zo'n factor geweest of vooral een mooie stok om Rutte en De Jonge mee te slaan? Afstand houden was maanden werd sinds begin dit jaar door steeds minder mensen gedaan, in september zien we alleen een kleine daling van 20% naar 15% bij het bezoek aan vrienden, op het werk en bij de boodschappen is de lijn rond de 15% blijven hangen:

Het artikel geeft verder aan waarom het deze keer zo moeilijk is om de geest in de fles te krijgen: we zijn niet meer bang en we doen het deze keer niet voor 'opa en oma' maar voor wildvreemden die in vaak ook onderdeel van het probleem zijn:
Desillusie zal een flinke rol spelen: In Valkenburg zijn de schaarse bezoekers klaar met de coronaregels
‘In het begin hield ik mij netjes aan alle regels’, zegt bezoeker Peter Schaap uit Katwijk die een sjekkie rookt voor de ingang van de groeve. De vleeswarensnijder uit Katwijk is dubbel gevaccineerd, werkte overal aan mee, maar haalt inmiddels zijn schouders op over de maatregelen: ‘Het is een keer klaar.’ Volgens Schaap is hem van alles beloofd door de regering, maar werden die beloftes nooit waargemaakt. ‘Het maakt niet uit wat we doen, niks helpt; we moeten gewoon leren leven met dit virus.’
Dat gevoel leeft onder meer bezoekers en verkopers op de kerstmarkt. ‘Ik ben geen wappie’, verzekert de verkoopster van gerookte zalm uit Urk. Maar de coronacheck is volgens haar gewoon nutteloos. ‘Je weet dan nog niet of iemand wel of niet ziek is.’ Haar advies aan het kabinet: ‘Laat het los. Ja, er zullen mensen doodgaan, maar dat gebeurt ook door de griep. Dat hoort erbij.’ Een dame uit Drenthe pauzeert naast een lichtgevende ijsbeer: ‘Ik ben diep teleurgesteld. Alles heb ik gedaan wat er van mij werd gevraagd, en toch komt er maar geen einde aan de corona-ellende.’ Zij zegt geen vertrouwen meer te hebben in de regering.
Op de kerstmarkt zegt de 15-jarige Isa - een tikje beschaamd – dat zij al een tijdje klaar is met de regels. Haar moeder, de 49-jarige Mirjam Kemp uit het nabijgelegen Sint Gerlach, stelt dat zij zich altijd netjes aan de gedragsregels houdt. ‘Maar ik begrijp de cijfers niet meer. 85 procent van de Nederlanders is gevaccineerd en toch stijgt het aantal besmettingen snel. Het lijkt wel alsof het niet meer uitmaakt wat we doen.’ Haar ongevraagde advies aan het kabinet: ‘Voorkom nu vooral polarisatie en tweedeling in de samenleving. Anders wordt alles nog veel erger.’
Er is hier een duidelijk patroon. Mensen hebben alles gedaan wat van ze verlangd werd, maar het kabinet kon de belofte niet inlossen. Telkens nieuwe maatregelen en weer een nieuwe wortel aan de stok. Langs deze manier raak je zelfs je meest trouwe volgers kwijt.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56

Dennis1812

Amateur prutser

eamelink schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:09:
April 2020: 1400 COVID patiënten op de IC. Code-zwart grens bij ~1900 COVID patiënten.

November 2021: 488 COVID patiënten op de IC. Code-zwart grens bij 650 COVID patiënten precies.

Schrijnend.
Er liggen momenteel nog meer met andere aandoeningen. Daar is nog winst te halen door alle Oks te sluiten. Kan je ~1250 bedden maximaal komen.

En triest,? Kijk even tot hier anders terug voor uitleg tussen de verschillende de golven en piekbelastingen

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:37
Als we ons niet zo massaal hadden gevaccineerd was er eerder zo'n mutant gekomen. Het is allemaal de schuld van de gevaccineerden :+.

Toch maar even benoemen dat dit sarcasme is voor diegenen die dat niet begrijpen.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

Mfpower

In dubio

t_captain schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:54:
Scholen, scholen, scholen.

Vooral in de week van 15-11 was het een goed idee om ze te sluiten. De lopende week ook nog wel een beetje. Volgende week aanzienlijk minder en daarna, forget it.

Ze hebben compleet de boot gemist deze keer.
Kun je dit toelichten?

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:55

Patriot

Fulltime #whatpulsert

fm77 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:02:
[...]

Mijn ervaring is dat alcohol een slechte combinatie is met gezond verstand....
Het kan prima zijn dat iemand het in een kroeg oploopt, en daarna het hele gezin besmet. Dus 1 besmetting uit de kroeg, maar 4 in huiselijke kring...
Een deel komt door het feit dat die besmettingen volgens mij vaak wat minder goed te traceren zijn. Alle cijfers zijn niet hoogst betrouwbaar, want er is van veel besmettingen vrijwel niets bekend.

Aan de andere kant is het ook gewoon 'horeca algemeen.' Een hotel, restaurant, café of discotheek zijn natuurlijk compleet verschillende situaties.

Buiten dat heerst volgens mij ook niet het meest realistische beeld van de relatieve (on)veiligheid van bepaalde handelingen. Naar mijn idee doen mensen veel te makkelijk over een samenkomst van vrienden bij iemand thuis, en in zekere zin relatief te moeilijk over een bezoek van diezelfde groep aan de kroeg.

EDIT:
Nog even los van de kwantiteit van de bezoeken. Zelfs als een kroegbezoek kwalitatief veel gevaarlijker is (veel hogere besmettingskans) dan moet deze nog steeds opboksen tegen de relatief hoge kwantiteit van andere contactmomenten die men in een doorsnee week heeft. Het zou mij weinig verbazen als een kroegganger die thuiswerkt minder kans heeft om besmet te raken dan iemand de horeca mijdt als de pest maar wel vijf dagen in de week op de werkvloer moet staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Patriot op 23-11-2021 23:34 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Too little too late

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Patriot schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:30:
[...]

Een deel komt door het feit dat die besmettingen volgens mij vaak wat minder goed te traceren zijn. Alle cijfers zijn niet hoogst betrouwbaar, want er is van veel besmettingen vrijwel niets bekend.

Aan de andere kant is het ook gewoon 'horeca algemeen.' Een hotel, restaurant, café of discotheek zijn natuurlijk compleet verschillende situaties.

Buiten dat heerst volgens mij ook niet het meest realistische beeld van de relatieve (on)veiligheid van bepaalde handelingen. Naar mijn idee doen mensen veel te makkelijk over een samenkomst van vrienden bij iemand thuis, en in zekere zin relatief te moeilijk over een bezoek van diezelfde groep aan de kroeg.
Daarom gaf ik ook specifiek cafe's aan. Een restaurant of hotel is over het algemeen geen plek waar mensen dronken in elkaars gezicht lopen te schreeuwen.
In de tijd dat ik nog regelmatig in de kroeg zat was ik regelmatig verkouden/ziek. Sinds ik dat niet meer doe is dat eigenlijk nooit meer.
Ik bedoelde er dus mee dat die situaties in mijn optiek geen gepriegel in de marge zijn. Het is een brandhaard om daarna je huisgenoten of collega's te besmetten. Dus ik vind het goed dat daar ingegrepen is.

Thuisbezoek is een stuk lastiger aan te pakken dan kroegen. Een kroeg kun je sluiten, een huis wat lastiger :P

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
fm77 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:39:
[...]

Daarom gaf ik ook specifiek cafe's aan. Een restaurant of hotel is over het algemeen geen plek waar mensen dronken in elkaars gezicht lopen te schreeuwen.
In de tijd dat ik nog regelmatig in de kroeg zat was ik regelmatig verkouden/ziek. Sinds ik dat niet meer doe is dat eigenlijk nooit meer.
Ik bedoelde er dus mee dat die situaties in mijn optiek geen gepriegel in de marge zijn. Het is een brandhaard om daarna je huisgenoten of collega's te besmetten. Dus ik vind het goed dat daar ingegrepen is.

Thuisbezoek is een stuk lastiger aan te pakken dan kroegen. Een kroeg kun je sluiten, een huis wat lastiger :P
Ik vind het zelf vreemd dat wij (als restaurant) nog gewoon groepen mogen ontvangen. Sowieso is het verruimen van de sluitingstijd geen goed idee, en is in principe alles wat bij ons komt eten een overbodige verplaatsing. Daarnaast kan ik dat gejank van KHN ook niet meer uitstaan dus kom er maar in met die lockdown. Maar dan wel duidelijkheid graag, dan hoef ik niet meer te versieren of te bestellen voor de feest(mid)dagen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
De_Bastaard schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:49:
[...]
Ah ja. Door die schijnoplossing kunnen Nederlandse IC patiënten nu wel hier terecht in Duitsland. Duitsland had ook moeten zeggen: het is onze overcapaciteit, zoek het je maar zelf uit.
Ook Duitsland met zoijn overcapaciteit heeft al aangegeven dat ze volzitten en NL er geen of maar minimaal gebruik van kan maken. De dubbele IC die Duitsland heeft tov Nederland doet helaas dus niet zoveel.
Anyhow. Hoe wordt er nu in Nederland gewerkt aan meer IC capaciteit dan? Wellicht is het me volledig ontgaan maar ik zie daar helemaal niets over.
Niet, het is geen oplossing en voegt niets toe. Het zou wel slim zijn om te werken aan IC-capaciteit, maar dat heeft niets met Corona te maken. Daar kan geen enkele IC capiciteit tegenop.
Het wordt pas gezellig als er straks naast Covid nog een ander eng virus bij komt. Eens zien of er dan nog altijd niets moet gebeuren aan IC capaciteit.
Als dat zou gebeuren heeft IC capaciteit al helemaal geen nut meer. IC capaciteit is geen oplossing voor virus dat exponentieel rondgaat. IC capaciteit geeft je hooguit wat extra tijd (met corona per verdubbeling van de IC capaciteit ongeveer 3 weken, oftewel voor 6 weken vertraging heb je 4* de huidige capaciteit nodig).

[removed]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ach, of dronken mensen of kinderen elkaar onder spugen maakt niet uit toch? Verspreiding is verspreiding.

Wear Sunscreen!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:50
redwing schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:52:
[...]

Ook Duitsland met zoijn overcapaciteit heeft al aangegeven dat ze volzitten en NL er geen of maar minimaal gebruik van kan maken. De dubbele IC die Duitsland heeft tov Nederland doet helaas dus niet zoveel.

[...]

Niet, het is geen oplossing en voegt niets toe. Het zou wel slim zijn om te werken aan IC-capaciteit, maar dat heeft niets met Corona te maken. Daar kan geen enkele IC capiciteit tegenop.

[...]

Als dat zou gebeuren heeft IC capaciteit al helemaal geen nut meer. IC capaciteit is geen oplossing voor virus dat exponentieel rondgaat. IC capaciteit geeft je hooguit wat extra tijd (met corona per verdubbeling van de IC capaciteit ongeveer 3 weken, oftewel voor 6 weken vertraging heb je 4* de huidige capaciteit nodig).
Wat is dan de bedoeling voor als we straks op 90%+ vaccinatiegraad zitten? Er komen dan nog steeds genoeg mensen op de IC wanneer je de maatregelen loslaat.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:03
Wel fijn dat de OMT leden het niet meer pikken.

Nu spreekt ook Bonten zich uit: https://nos.nl/nieuwsuur/...rkeerde-onderwerpen-bezig

het is toch een keer klaar met dat halfbakken kutbeleid. Neem nou gewoon eens beslissingen ipv dat domme gepolder.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Nouja, ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat het gepriegel in de marge is maar het beeld wat jij hier schetst is - mijns inziens - wel precies het probleem. Het is namelijk nu net alsof er in elke kroeg, café of discotheek heel veel wildvreemde mensen elkaar willekeurig in het gezicht lopen te blaffen, terwijl dat volgens mij best wel meevalt.
Mja dat is volgens mij echt te post hoc en n=1 om nog wat zinnigs van te maken.
Waar het me vooral om ging is dat het de zoveelste keer was dat iemand vol verbazing las dat er eigenlijk wel héél weinig uit de horeca vandaan leek te komen. Daar zit mijns inziens wel meer achter dan alleen maar dat die cijfers niet heel erg betrouwbaar zijn. Het is volgens mij ook de verwachting die niet klopt.

Die onjuiste verwachting zorgt er volgens mij voor dat bepaalde maatregelen die we, als land maar óók als persoon, een heel andere effectiviteit hebben dan we denken. Dat is funest voor hoe je tegen die maatregelen aankijkt, maar óók hoe je aankijkt tegen maatregelen die een duidelijkere effectiviteit hebben.

Dat is een probleem van ons allemaal, ook al lijkt het hier nu misschien even alsof ik het leitje van de natte horeca probeer schoon te vegen.
Het ging niet om wat je kunt/moet aanpakken, het ging om (mogelijke) redenen waarom de horeca niet zo consequent bovenaan het lijstje met besmettingsbronnen staat als je mogelijk zou verwachten.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Chef ICs Nederland vertelt dat we over tien dagen niet genoeg capaciteit meer hebben, bij een aantal dat net iets meer dan een derde is van wat er anderhalf jaar geleden kom.

En @redwing komt vertellen dat IC-capaciteit ‘niets toevoegt’…

Hou toch op man. Ja, het was grotendeels waar tijdens een andere fase van de pandemie waar we aankeken tegen potentieel vele tienduizenden OC-patiënten. Maar nu zou die capaciteit van toen héél welkom en ook daadwerkelijk veel zoden aan de dijk zetten. Daarmee konden we de piek van nu gewoon uitzingen.

• gekkie
Dagion schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:47:
[...]

Ik vind het zelf vreemd dat wij (als restaurant) nog gewoon groepen mogen ontvangen. Sowieso is het verruimen van de sluitingstijd geen goed idee, en is in principe alles wat bij ons komt eten een overbodige verplaatsing. Daarnaast kan ik dat gejank van KHN ook niet meer uitstaan dus kom er maar in met die lockdown. Maar dan wel duidelijkheid graag, dan hoef ik niet meer te versieren of te bestellen voor de feest(mid)dagen.
Leeft dat onder meer restaurants?
Ik kan me voorstellen dat er ook binnen KHN wat verschillen zijn tussen de verschillende onderdelen die onder horeca vallen.
En ik kan me inderdaad zeker gezien wat er volgende maand allemaal potentieel op stapel staat in de branche dat vroegtijdige duidelijkheid wel belangrijk is, willen we niet weer een hoop spullen door moeten draaien en afschrijven.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dagion schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:47:
[...]

Sorry maar als zelfstandige klinkt mij dit toch wat raar in de oren, u heeft een mega buffer achter de hand?

Wear Sunscreen!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:51
Wozmro schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:05:
Als we effectief nog een aantal jaar met z’n allen in dit bootje zitten, zou het dan een optie kunnen zijn om de factor gezondheid veel breder te bekijken en daar rond campagne te voeren en ook effectief strenge maatregelen opleggen?
Dit is een goed idee maar je zit met de lobby van veel voedselfabrikanten en toeleveranciers. Je hebt dus een daadkrachtige regering met visie nodig, en die hebben we helaas niet en zullen we ook de komende 4 jaar niet krijgen als de huidige regeringspartijen een nieuwe coalitie rond krijgen.

In het algemeen vind ik het bij het coronabeleid pijnlijk duidelijk hoe besluiteloos de regering is. Verschil is dat bij corona iedereen er last van heeft en bij zaken zoals de toeslagenaffaire of het stikstofprobleem maar een deel van de bevolking.

• gekkie
eamelink schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:03:
Chef ICs Nederland vertelt dat we over tien dagen niet genoeg capaciteit meer hebben, bij een aantal dat net iets meer dan een derde is van wat er anderhalf jaar geleden kom.

Hou toch op man. Ja, het was grotendeels waar tijdens een andere fase van de pandemie waar we aankeken tegen potentieel vele tienduizenden OC-patiënten. Maar nu zou die capaciteit van toen héél welkom en ook daadwerkelijk veel zoden aan de dijk zetten. Daarmee konden we de piek van nu gewoon uitzingen.
Hoe dan ?
We zien nog steeds een toename van patienten, dus je zal uiteindelijk zonder extra maatregelen om dat te verminderen altijd een grens over gaan als het langer duurt. En voorlopig zijn er nog geen aanwijzingen dat het heel snel spontaan zal verminderen, derhalve zul je nog enkele weken of maanden die zich doorzettende groei hebben. Het is al diverse malen aangegeven dat die groei van IC capaciteit niet te realiseren is in de tijd dat deze pandemie nu duurt.
Daarnaast zou het niet helpen omdat zoals je zelf al impliciet aangeeft, geen maatregelen wensen tenzij het echt niet verder meer kan, of liefst nog iets later.
Dus gewoon uitzingen zit er niet in en met code zwart in het vooruitzicht zullen we waarschijnlijk ook nog een extra deel van het zorgpersoneel gaan oproken, de keuze stress en onmacht die die mensen zullen moeten doorstaan op dat moment, kan toch niet anders dan leiden tot een zeer grote uitval.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 24-11-2021 00:13 ]

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
gekkie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:04:
[...]

Leeft dat onder meer restaurants?
Ik kan me voorstellen dat er ook binnen KHN wat verschillen zijn tussen de verschillende onderdelen die onder horeca vallen.
En ik kan me inderdaad zeker gezien wat er volgende maand allemaal potentieel op stapel staat in de branche dat vroegtijdige duidelijkheid wel belangrijk is, willen we niet weer een hoop spullen door moeten draaien en afschrijven.
Durf ik niet te zeggen, maar duidelijkheid is belangrijk ja.
Humma Kavula schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:07:
[...]

Sorry maar als zelfstandige klinkt mij dit toch wat raar in de oren, u heeft een mega buffer achter de hand?
Net als het mij raar lijkt dat iemand verspreiding op scholen of door "dronken mensen" gelijk stelt ;)

Die buffer is overigens niet mega groot, maar als er nu duidelijkheid komt kun je nog iets op poten zetten voor wat betreft afhaal/bezorging/detachering van personeel. Nu zitten we te wachten of we onze gasten moeten bellen ja of nee. Terwijl we zien dat het echt niet goed gaat op het moment.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het 'niets toevoegen' slaat vooral op de manier waarop de beleidsmakers nu bepalen dat we omgaan met de capaciteit die we hebben. Er wordt vooral gestuurd op de totale capaciteit, hoe dichter we tegen die 100% bezetting komen hoe zwaarder de maatregelen die ze inzetten. Normaliter betekent dat wel dat je veel langer tussen maatregelen kunt zitten, omdat je een grotere buffer hebt, maar omdat virusverspreiding exponentieel verloopt is dat voordeel echt minimaal.

Het probleem is niet dat het nú hebben van 1000 extra plekken op de IC niets zou oplossen, maar dat als we dat twee weken terug ook wisten er geen maatregelen genomen zouden zijn omdat het nog niet nodig leek. Op de korte termijn lijk je het e.e.a. op die manier uit te stellen, maar op de middellange termijn is het verloop vrijwel hetzelfde omdat je te maken hebt met exponentiele groei.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:37
LZ86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:01:

Nu spreekt ook Bonten zich uit: https://nos.nl/nieuwsuur/...rkeerde-onderwerpen-bezig

het is toch een keer klaar met dat halfbakken kutbeleid. Neem nou gewoon eens beslissingen ipv dat domme gepolder.
Heerlijk toch? Dit toont toch des te meer aan dat het heel raar is dat Hugo maar zo die QR-paspoorten van hem blijft doordrukken? En dat een grote groep mensen daar helemaal niets mee heeft. Goed hoor dat het OMT zich nu eindelijk uitspreekt maar dat heeft wel lang geduurd!

• gekkie
LZ86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:01:

Blijf het wel vreemd vinden dat het OMT in deze niet meer regie pakt en een spijkerhard spoedadvies geeft met maar één zin, "lockdown nu". Die gaan morgen misschien nog eens een spoedvergadering doen, na dat relatief slappe gedoe van maandag. Zet de minister en het kabinet maar klem en in z'n hemd.

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
CMD-Snake schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:15:
[...]

Desillusie zal een flinke rol spelen: In Valkenburg zijn de schaarse bezoekers klaar met de coronaregels

[...]

[...]

[...]

Er is hier een duidelijk patroon. Mensen hebben alles gedaan wat van ze verlangd werd, maar het kabinet kon de belofte niet inlossen. Telkens nieuwe maatregelen en weer een nieuwe wortel aan de stok. Langs deze manier raak je zelfs je meest trouwe volgers kwijt.
Het doet me een beetje denken aan het verhaal wat ik van een Bosniër gehoord heb toen daar de oorlog bezig was.
Toen de scherpschutters boven in de bergen lagen waren ze in het begin heel bang om de straat over te steken naar de rivier om water te halen. In de loop van de tijd werd de spanning wat minder omdat het rennen over straat om water te halen een gewoonte werd.

Met Covid was iedereen ook hartstikke bang in het begin. Nu een tijd verder merk je dat die angst bij velen er ook niet meer is.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:31

Chef’s IC… Als ze geen OMT lid zijn kan je ze toch niet serieus nemen. Owja trouwens ook niet als je OMT lid bent geweest 8)7

Minister Hugo de Jonge reageerde zojuist in een Eerste Kamer-debat op Gommers' uitspraken. De minister herhaalde dat we 'nog niet in de buurt van code zwart' zijn. ,,Ik kan niet voorspellen dat we over tien dagen daar wel zitten, het lijkt mij dat ook de heer Gommers dat niet kan voorspellen. Ik hecht aan de adviezen van het OMT, die dat ook niet te berde brengt.'' :o :+

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• gekkie
Morpheusk schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:19:
[...]
Chef’s IC… Als ze geen OMT lid zijn kan je ze toch niet serieus nemen. Owja trouwens ook niet als je OMT lid bent geweest 8)7

Minister Hugo de Jonge reageerde zojuist in een Eerste Kamer-debat op Gommers' uitspraken. De minister herhaalde dat we 'nog niet in de buurt van code zwart' zijn. ,,Ik kan niet voorspellen dat we over tien dagen daar wel zitten, het lijkt mij dat ook de heer Gommers dat niet kan voorspellen. Ik hecht aan de adviezen van het OMT, die dat ook niet te berde brengt.'' :o :+
Daar zei Gommers over dat hij dat toch duidelijk had overgebracht naar van Dissel. Dus klinkt of dit wel gaan knallen. Sowieso binnen het OMT, lijkt er toch op dat de afdeling kinderarts weer een aardige invloed heeft gehad in het laatste advies, niet voor de eerste keer toen het spannend ging worden en uiteindelijk na uitstel de scholen toch dicht gingen.

Maar in ieder geval is de minister vergeten wat ze zelf vorig jaar veelvuldig hebben uitgelegd, we moeten vooruitzien want wie er over 10 a 14 dagen op de IC komt, worden nu besmet.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CMD-Snake schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:15:
[...]
[...]
[...]
[...]
Wat voor ‘de belofte’ bedoel je?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CMD-Snake
Ondertussen in Den Haag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n99XOHW4UIQ_KuSLUllyx9EnnfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/92aQlP0cfusvaFfjUvxltg3l.png?f=user_large
(bron)

De Jonge plaatst op zijn social media tijdens het commissie debat over zijn nieuwe wetgeving nog wat 'motiverende' lectuur. Dit tot woede van sommige deelnemers aan die bewuste commissie.

De Jonge poneert 2G als manier om de huidige situatie te beteugelen. Het is nu 2G of alles dicht zo stelt De Jonge in zijn eerste bericht in een serie.

Het draadje op Twitter is de moeite waard om te lezen, we zien hier namelijk het knip en plakken van De Jonge in actie. Hij quote erg selectief uit het OMT advies over 2G en 3G en vermeld totaal niet dat het OMT de coronapas niet ziet als manier om besmettingen terug te dringen. Het is een festival vol valse tegenstellingen en cherrypicking uit de adviezen die hij krijgt.

De prioriteiten van het kabinet zijn wel duidelijk, zij willen nu 2G wetgeving hebben en de verdere uitbreiding van de coronapas. Persoonlijk zie ik dit als het ijzer smeden nu het heet is. Nu voelt men druk en is er een mogelijkheid dat deze wetgeving er gaat komen. Na een eventuele lockdown zal het veel lastiger zijn om de handen op elkaar te krijgen.

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
YakuzA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:26:
[...]

"Nog even volhouden" :+

• CMD-Snake
YakuzA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:26:
Ik denk dat je het best wel weet. Als we doen wat het kabinet zegt krijgen we onze vrijheden terug en gaan we terug naar het oude leven. Dit is de boodschap die het kabinet al 20 maanden lang uitdraagt.

• gekkie
CMD-Snake schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:28:
Ondertussen in Den Haag:
[Afbeelding]
(bron)

De Jonge plaatst op zijn social media tijdens het commissie debat over zijn nieuwe wetgeving nog wat 'motiverende' lectuur. Dit tot woede van sommige deelnemers aan die bewuste commissie.
Ik weet niet welke paarse lolbroek dit slogan analogietje a la de belastingdienst slogan "leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker" heeft verzonnen, maar het zou fijn zijn als die een functie ergens anders zou krijgen, doe maar zeer ver van de overheid vandaan.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Was net op een kerstmarkt in Keulen, gezellige drukte en 2G. Dacht dat ik m'n paspoort vergeten was, dus liet m'n vriendin de Gluhwein halen met haar 2G stempel. Kwam er later achter dat hij in haar tas zat.

Maar het systeem is zo lek als een mandje. Ook ergens koffie gaan drinken, de een bestelt en de ander gaat alvast zitten. Controle is wisselvallig. Dit gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-10 18:00
CMD-Snake schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:28:
Ondertussen in Den Haag:
[Afbeelding]
(bron)

De Jonge poneert 2G als manier om de huidige situatie te beteugelen. Het is nu 2G of alles dicht zo stelt De Jonge in zijn eerste bericht in een serie.

Het draadje op Twitter is de moeite waard om te lezen, we zien hier namelijk het knip en plakken van De Jonge in actie. Hij quote erg selectief uit het OMT advies over 2G en 3G en vermeld totaal niet dat het OMT de coronapas niet ziet als manier om besmettingen terug te dringen. Het is een festival vol valse tegenstellingen en cherrypicking uit de adviezen die hij krijgt.

De prioriteiten van het kabinet zijn wel duidelijk, zij willen nu 2G wetgeving hebben en de verdere uitbreiding van de coronapas. Persoonlijk zie ik dit als het ijzer smeden nu het heet is. Nu voelt men druk en is er een mogelijkheid dat deze wetgeving er gaat komen. Na een eventuele lockdown zal het veel lastiger zijn om de handen op elkaar te krijgen.
Kijk naar de rioolmetingen en vaccinatiegraad. Gemeente met 85%+ doen het beter en 95% nog beter.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CMD-Snake schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:31:
[...]

Ik denk dat je het best wel weet. Als we doen wat het kabinet zegt krijgen we onze vrijheden terug en gaan we terug naar het oude leven. Dit is de boodschap die het kabinet al 20 maanden lang uitdraagt.
Ik heb het niet anders geïnterpreteerd dan dat als mensen zich aan de maatregelen houden we het nog een beetje onder controle houden qua zorg en dat als het niet tegenzit er misschien over x jaar weer kans is dat het oude normaal weer kan gaan beginnen.

Iedereen met een beetje zelfdenkend vermogen moet toch wel door hebben dat onze regering niet de baas is van het virus en dat wel even roggelen dat we volgende zomer er 100% zeker vanaf zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 24-11-2021 00:43 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 18:32
[...]

Wat een raar beeld heeft men hier toch van de horeca.

Van mensen die vinden dat de horeca hun eigen broek maar op moet zien te houden met beperkte bezoekersaantallen en aangepaste sluitingstijden, tot kroegen waar 'dronken mensen elkaar in het gezicht staan schreeuwen'.

N=1.

Ik ben manager van een Café in de Jordaan. Check netjes mijn gasten op hun QR codes, laat men alleen geplaceerd consumpties nuttigen, draai geen harde muziek. Men hoeft dus niet in elkaars gezicht gaan staan schreeuwen.

Een café kan ook een ontmoetingsplaats, tweede huiskamer of ontsnapping zijn voor allerlei volk dat zich even wilt onttrekken aan het dagelijks leven of opzoek is naar een goed gesprek. (Let op; de enorme populariteit van 0,0% bieren laat zien dat er niet altijd alcohol in het spel hoeft te zijn).

De horeca gaat bij een lockdown wederom keihard geraakt worden. Dit is een branche waar we de afgelopen 1,5 jaar al voor huisarts, politieagent en triage medewerker hebben moeten spelen.

Constante verandering van maatregelen waar je maar mee om dient te gaan. Ook ik heb personeel in dienst die ik graag van werk voorzie.

De horeca is over het algemeen geen brandhaard, omdat men de regels grotendeels goed naleeft. Sluiting van je zaak kost klauwen met geld en zit niemand op te wachten.

/Rant

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:10:
[...]

Je begon het bericht met dat het sluiten van de scholen niet proportioneel is. Terwijl dat een gigantische pool aan besmettingen is. Zou niet weten welke andere maatregelen meer voor de hand liggen.
Een kei en keiharde 2g, zodat we het probleem van de vele ic bezoeken neer leggen bij de oorzaak: degenen die VERWIJTBAAR op de IC komen.

Dat lijkt me een tikkeltje logischer dan kinderen, die niet eens een vaccin mogen nemen, zelf minimaal last hebben, hier het kind van de rekening laten zijn (pun definitely intended :) )

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:53:
[...]

Een kei en keiharde 2g, zodat we het probleem van de vele ic bezoeken neer leggen bij de oorzaak: degenen die VERWIJTBAAR op de IC komen.

Dat lijkt me een tikkeltje logischer dan kinderen, die niet eens een vaccin mogen nemen, zelf minimaal last hebben, hier het kind van de rekening laten zijn (pun definitely intended :) )
Tot zover de theorie.

Is er een reden om aan te nemen dat een testbeleid ineens het aantal besmettingen drastisch vermindert?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
CMD-Snake schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:05:
Volgens De Jonge is er nog geen sprake van 'code zwart' en kan niemand voorspellen hoe de situatie over 10 dagen is. Hiermee gaat hij lijnrecht tegen Gommers in.
Mja, dat is natuurlijk wel hoe het werkt in ons land.. onschuldig tot je schuldig bent bevonden. Als iemand dreigt je neer te steken gebeurt er niks, pas als het mee (bijna) in je zit wordt er ingegrepen

Dat de gemiddelde Nederlander al in de zomer wist dat de maatregelen per 1 november niet afgeschaft zouden kunnen worden, dat komt 'bij toeval' uit. Dat iedereen wist dat de maatregelen van twee weken geleden niet voldoende zijn dat komt 'bij toeval' uit. En dat we straks met kerst toch niet allemaal in grote getallen mogen samenkomen, dat komt straks ook 'bij toeval' zo uit.. idem met de ziekenhuizen straks... Maar De Jonge heeft gelijk: we hebben geen glazen bol om de toekomst te zien.

En ik ben een eenvoudige leerkracht, heb geen epidemiologie gestuurd en heb geen breinen om mij heen zitten die mij kunnen adviseren. Ik weet het niet beter, maar begin wel steeds meer begrip te krijgen voor de mensen die 0,0 vertrouwen hebben in de aanpak van de overheid. Zelf heb ik nog wel vertrouwen hoor, maar tegelijkertijd hekel ik het feit dat men met alle kennis en technologie van vandaag de dag niet beter vooruit kan denken ..

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:53
[...]

Gebruik liever die prikken voor boosters, de opnames onder geprikte ouderen stijgen het hardst. Dan bescherm je de mensen die het nodig hebben.

2G heeft niets met corona en bescherming te maken, dat lijkt me wel duidelijk nu ze daar op focussen terwijl het Omt anders adviseert.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05

s3n

Testen thuis binnenkort gedoogd, al dan niet tijdelijk:
https://www.nu.nl/coronav...-zelftesten-aanraden.html

Goede stap als het resulteert in veel meer testen denk ik. Alle kinderen wekelijks testen thuis zie ik ook wel zitten. Voor de minder bedeelden moet het wel kosteloos kunnen om geen drempel te hebben.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:19
[...]

Dankjewel, je omschrijft nou precies wat het probleem met 2G is. Het probleem weerleggen is geen oplossing om besmettingen en ziekenhuisopnamen in te dammen. Vingertje wijzen zijn ze op de IC gewoon niet mee geholpen.

Daarnaast creëert het juist nóg meer het idee dat gevaccineerden niet bijdragen aan besmettingen en niet besmet worden. Ja, we weten dat de kans op besmetting minder is, we weten dat je minder besmet, maar minder is niet geen. Die schijnveiligheid moeten we echt vanaf met zijn allen.

Mijn inziens zouden de indam stappen moeten zijn: lockdown > 1G > 3G waarbij bij elke risico niveau dat je afstemt op zorgbezetting er afgezwakt kan worden naar een lichtere maatregel.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
s3n schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:19:

Goede stap als het resulteert in veel meer testen denk ik. Alle kinderen wekelijks testen thuis zie ik ook wel zitten. Voor de minder bedeelden moet het wel kosteloos kunnen om geen drempel te hebben.
Ik kreeg gisteren deze email van een apotheek: "PBM Zelftesten zijn voorlopig niet leverbaar, onduidelijk wanneer ze weer geleverd worden aan apotheken."...

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
dubbeldekkert schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:46:
[...]

Van mensen die vinden dat de horeca hun eigen broek maar op moet zien te houden met beperkte bezoekersaantallen en aangepaste sluitingstijden, tot kroegen waar 'dronken mensen elkaar in het gezicht staan schreeuwen'.

N=1.

Ik ben manager van een Café in de Jordaan. Check netjes mijn gasten op hun QR codes, laat men alleen geplaceerd consumpties nuttigen, draai geen harde muziek. Men hoeft dus niet in elkaars gezicht gaan staan schreeuwen.

Een café kan ook een ontmoetingsplaats, tweede huiskamer of ontsnapping zijn voor allerlei volk dat zich even wilt onttrekken aan het dagelijks leven of opzoek is naar een goed gesprek. (Let op; de enorme populariteit van 0,0% bieren laat zien dat er niet altijd alcohol in het spel hoeft te zijn).

De horeca gaat bij een lockdown wederom keihard geraakt worden. Dit is een branche waar we de afgelopen 1,5 jaar al voor huisarts, politieagent en triage medewerker hebben moeten spelen.

Constante verandering van maatregelen waar je maar mee om dient te gaan. Ook ik heb personeel in dienst die ik graag van werk voorzie.

De horeca is over het algemeen geen brandhaard, omdat men de regels grotendeels goed naleeft. Sluiting van je zaak kost klauwen met geld en zit niemand op te wachten.

/Rant
Misschien een reden om als ondernemer nooit meer VVD of CDA te stemmen. >:) De puinzooi waar we nu in zitten, is een rechtstreeks gevolg van het halfbakken beleid van eerder genoemde partijen.

De kans om het tij te keren met minder drastische maatregelen is lang voorbij. Er zijn geen opties meer over, met dank aan de besluiteloosheid van Rutte & co.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:21:
[...]

Ik kreeg gisteren deze email van een apotheek: "PBM Zelftesten zijn voorlopig niet leverbaar, onduidelijk wanneer ze weer geleverd worden aan apotheken."...
Hier bij de LIDL, COOP, AH, Kruidvat, ETOS, ALDI bakken vol zelftesten.

of zocht je iets negatiefs om te benoemen?

De distributie voor de zorg piept en kraakt, ook mijn zus geeft aan dat alle medicatie "lastig" te verkrijgen is, maar er nog geen nood is, ze komen nu veelal 3x op een dag wat minder leveren.

• hoevenpe
Testen thuis binnenkort gedoogd, al dan niet tijdelijk.
Krijg je dan ook je groene vinkje?
Dat maakt het verlengen van de QR-code wel heel eenvoudig en verleidelijk, doen alsof je positief bent en klaar.

Als er geen gevolgen voor je status zijn zie ik het verschil met de huidige praktijk niet.

• Ankona
gekkie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:17:
[...]

Blijf het wel vreemd vinden dat het OMT in deze niet meer regie pakt en een spijkerhard spoedadvies geeft met maar één zin, "lockdown nu". Die gaan morgen misschien nog eens een spoedvergadering doen, na dat relatief slappe gedoe van maandag. Zet de minister en het kabinet maar klem en in z'n hemd.
Wel fijn dat de democratisch gekozen regering nog altijd de macht heeft. Het OMT moet doen waar zij voor zijn en waar ze goed in zijn, vanuit de wetenschap adviezen uitbrengen aan de regering. Ze moeten niet aan de poten van het kabinet gaan zagen door zelf ook in de media te treden.
Als je maar een agenda hebt en uiteindelijk niet verantwoordelijk bent is het makkelijk roepen. De regering heeft met iets meer rekening te houden en moet afwegingen maken.

alles kan off-topic

• Ankona
hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:34:
[...]

Dan maak je het verlengen van de QR-code wel heel eenvoudig en verleidelijk, doen alsof je positief bent en klaar.

Als er geen gevolgen voor je status zijn zie ik het verschil met de huidige praktijk niet.
Gaat om GGD pcr testen voor gevaccineerden. Dit om de druk van de druk van de overbelaste teststraten te halen. Heeft dus niets met de QR code te doen.

alles kan off-topic

• hoevenpe
Het OMT gaat inmiddels rollebollend over straat: Karola Illy is fel tegen het sluiten van scholen, dat standpunt herhaalt hij vanochtend nogmaals op BNR.

Hij pleit voor de avondklok met geopende scholen... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door hoevenpe op 24-11-2021 07:46 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Yucon

*broem*

Dat is helemaal geen goede stap. Er staat met koeienletters op die dingen dat ze niet geschikt zijn als je klachten hebt. En nu zijn ze dat ineens wel en is het zelfs beleid? Ik maak me wel een beetje zorgen.. ik heb er ook een paar in huis liggen, wat nu als de over the air update niet gewerkt heeft en de tests zelf niet weten dat ze ook bij symptomen werken. Doen ze het dan wel? :+

Kom op zeg. Dit is alweer zoiets waaruit blijkt dat die testen dat wel degelijk konden maar dat men gewoon zei dat dat niet kon zodat mensen zich gedwongen voelden een PCR test te doen. Net zoals eerder uitspraken over het effect van mondkapjes in tijden van schaarste. De geloofwaardigheid van ons beleid én van onze overheid in een notendop.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:29
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:34:
[...]

Wel fijn dat de democratisch gekozen regering nog altijd de macht heeft. Het OMT moet doen waar zij voor zijn en waar ze goed in zijn, vanuit de wetenschap adviezen uitbrengen aan de regering. Ze moeten niet aan de poten van het kabinet gaan zagen door zelf ook in de media te treden.
Als je maar een agenda hebt en uiteindelijk niet verantwoordelijk bent is het makkelijk roepen. De regering heeft met iets meer rekening te houden en moet afwegingen maken.
Tja, ik krijg het gevoel ook een beetje dat daar mensen zitten (in het OMT) die hun zin niet krijgen en daarom naar de media trekken. Ik vind persoonlijk nog steeds dat OMT leden een spreekverbod in de media moeten krijgen die de besluiten/adviezen van het OMT in twijfel trekken.

Zo ook Gommers gisteren, het OMT adviseert uiteindelijk blijkbaar om de scholen open houden en Gommers vind scholen dicht. Ja sorry maar zo werkt het niet, als je dat vond had je je punt in het OMT hard moeten maken maar nu niet nadat het advies er is ineens de media opzoeken, omdat je je zin niet hebt gekregen. Daarbij vraag ik me ook af wat de IC situatie op Macro niveau nu daadwerkelijk is, aangezien Kuipers met zijn kennis van het LCPS, en het Ministerie en het RIVM de opmerkingen en prognoses over code zwart totaal niet lijken te onderschrijven.

Je kunt er van alles van vinden van wat het Kabinet besluit en wat er nodig is qua hardheid van maatregelen, maar zo lang het OMT ook de ruimte biedt om halve maatregelen te nemen kun je het Kabinet ook niet kwalijk nemen dat ze voor de Politiek minst zware keuze gaan.

• stylezzz
  • Laatst online: 21:33
hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:40:
Het OMT gaat inmiddels rollebollend over straat, Karola Illy is fel tegen het sluiten van scholen, dat standpunt herhaalt hij vanochtend nogmaals op BNR.

Hou maar op. Ze klappen allemaal uit de school lijkt wel.... de verdeeldheid in het omt is net zo groot als in het kabinet of de bevolking. :/

• Yucon

Yucon

*broem*

Vorkie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:28:
[...]

Hier bij de LIDL, COOP, AH, Kruidvat, ETOS, ALDI bakken vol zelftesten.

of zocht je iets negatiefs om te benoemen?

De distributie voor de zorg piept en kraakt, ook mijn zus geeft aan dat alle medicatie "lastig" te verkrijgen is, maar er nog geen nood is, ze komen nu veelal 3x op een dag wat minder leveren.
Nu kan ik alleen voor mezelf spreken maar afgelopen zaterdag ben ik zonder succes bij 4 winkels geweest. Allemaal uitverkocht en bij twee ervan werd ik zelfs een beetje weggelachen. Bol.com had ze uiteindelijk wel nog.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:19
@Yucon je ‘verwardt’ beleid en de effectiviteit van de zelftest.

Het beleid was erop gestoeld om mensen mét klachten een zekerdere uitslag én tracking in statistieken te geven. Dus ja: dat is met opzet en zegt niets over de zelftest. Sterker nog, die wordt een stuk betrouwbaarder mét klachten:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34717211/
Results: A total of 3899 patients were subjected to antigen tests and PCR swabs. The sensitivity, specificity and accuracy of the antigen test were 82.9%, 99.1% and 97.4% (Cohen's K = 0.854, 95% CI 0.826-0.882, p < 0.001), respectively. In symptomatic patients, sensitivity was found to be 89.8%, while in asymptomatic patients, sensitivity was 63.1%. DCA appears to confirm a net clinical benefit for the preliminary use of antigen tests.
Ik had dezelfde vraag overigens, vandaar het spontane ‘in depth’ antwoord :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Ankona
dubbeldekkert schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:46:
[...]

N=1.

/Rant
Ik denk dat het punt met de beeldvorming vooral te maken heeft met dat er heel veel soorten horeca zijn met een diversiteit aan dynamiek. Vanuit de branche zelf wordt alles op een hoop gegooid. Daarom hebben de terrassen, restaurants, hotels, geplaceerde cafe's etc te lijden onder de clubs en discotheken.

(En ja, het is een branche met veel ondernemers en personeel. Die hebben niet op deze situatie kunnen anticiperen maar willen wel kunnen blijven eten en het liefst ook gewoon de huur betalen. Maar door samen op te blijven trekken en zelf geen scheiding aan te brengen lijdt een deel onnodig onder de maatregelen die maar voor een deel van de branche nodig zijn)

alles kan off-topic

• TIGER1125
Het OMT gaat inmiddels rollebollend over straat, Karola Illy is fel tegen het sluiten van scholen, dat standpunt herhaalt hij vanochtend nogmaals op BNR.

Misschien kunnen we het niet omdraaien, een dagklok en avondschool? :+ twee vliegen in één klap niemand heeft buitenshuis contact en de jongeren kunnen ze ook niet rellen 's avonds want ze zitten op school. _O-

Iedereen z'n zin, harde maatregelen en de scholen blijven open... :9

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 24-11-2021 07:49 ]

• NiGeLaToR
Het OMT gaat inmiddels rollebollend over straat: Karola Illy is fel tegen het sluiten van scholen, dat standpunt herhaalt hij vanochtend nogmaals op BNR.

Njah, ik snap ‘m wel. Schade door sluiting van scholen is voor kinderen veel groter dan corona ooit voor deze groep zal doen. Ik snap jouw insteek mbt verspreiding van het virus uiteraard ook.

En dan specifiek voor de groep kinderen die thuis geen onderwijs kan ontvangen omdat er geen hoogopgeleide ouders zijn die ze kunnen helpen. Die achterstand halen ze nooit meer in.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:45:
[...]

Nu kan ik alleen voor mezelf spreken maar afgelopen zaterdag ben ik zonder succes bij 4 winkels geweest. Allemaal uitverkocht en bij twee ervan werd ik zelfs een beetje weggelachen. Bol.com had ze uiteindelijk wel nog.
Doelde ook meer op, er zijn meer plekken dan de apotheek, net zoals jij bij Bol ze hebt gevonden.

En kan mij voorstellen dat, hier in de dorpen rondom Arnhem/Nijmegen de voorraden anders zijn dan in de grote steden.

• Ankona
TIGER1125 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:44:
[...]

Tja, ik krijg het gevoel ook een beetje dat daar mensen zitten (in het OMT) die hun zin niet krijgen en daarom naar de media trekken. Ik vind persoonlijk nog steeds dat OMT leden een spreekverbod in de media moeten krijgen die de besluiten/adviezen van het OMT in twijfel trekken.

Zo ook Gommers gisteren, het OMT adviseert uiteindelijk blijkbaar om de scholen open houden en Gommers vind scholen dicht. Ja sorry maar zo werkt het niet, als je dat vond had je je punt in het OMT hard moeten maken maar nu niet nadat het advies er is ineens de media opzoeken, omdat je je zin niet hebt gekregen. Daarbij vraag ik me ook af wat de IC situatie op Macro niveau nu daadwerkelijk is, aangezien Kuipers met zijn kennis van het LCPS, en het Ministerie en het RIVM de opmerkingen en prognoses over code zwart totaal niet lijken te onderschrijven.

Je kunt er van alles van vinden van wat het Kabinet besluit en wat er nodig is qua hardheid van maatregelen, maar zo lang het OMT ook de ruimte biedt om halve maatregelen te nemen kun je het Kabinet ook niet kwalijk nemen dat ze voor de Politiek minst zware keuze gaan.
Maar dan staat facebook weer vol met begrippen over schande, censuur en gebrek aan transparantie. Het is best lastig, je zou die volwassenheid bij de intelligente mensen in het OMT verwachten, maar vaak zijn top wetenschappers ook ijdel en vinden ze media aandacht persoonlijk ook wel geinig om zo bekend te worden.

alles kan off-topic

• Yucon

Yucon

*broem*

NiGeLaToR schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:46:
@Yucon je ‘verwardt’ beleid en de effectiviteit van de zelftest.

Het beleid was erop gestoeld om mensen mét klachten een zekerdere uitslag én tracking in statistieken te geven. Dus ja: dat is met opzet en zegt niets over de zelftest. Sterker nog, die wordt een stuk betrouwbaarder mét klachten:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34717211/

[...]

Ik had dezelfde vraag overigens, vandaar het spontane ‘in depth’ antwoord :+
Ik verwar niets, ik begrijp het heel goed. Natuurlijk doen en deden die tests het uitstekend bij iemand die meer virusdeeltjes heeft dan iemand die dat niet heeft.. maar om in de communicatie het zo te draaien alsof ze niet goed werken bij iemand die wel symptomen heeft is niet heel zuiver. Dat kun je een keertje doen als het echt perse moet.. helaas had men die credits al bij de mondkapjes gebruikt. Maar men lijkt er ondertussen een gewoonte van te maken en dan moet je niet verbaasd zijn als je geloofwaardigheid door het putje gaat.

Ik ben er wel een beetje klaar mee zo doorzichtig gemanipuleerd te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 24-11-2021 07:52 ]

• NiGeLaToR
Yucon schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:51:
[...]

Ik verwar niets, ik begrijp het heel goed. Natuurlijk doen en deden die tests het uitstekend bij iemand die meer virusdeeltjes heeft dan iemand die dat niet heeft.. maar om in de communicatie het zo te draaien alsof ze niet goed werken bij iemand die wel symptomen heeft is niet heel zuiver. Dat kun je een keertje doen als het echt perse moet.. helaas had men die credits al bij de mondkapjes gebruikt. Maar men lijkt er ondertussen een gewoonte van te maken en dan moet je niet verbaasd zijn als je geloofwaardigheid door het putje gaat.

Ik ben er wel een beetje klaar mee zo doorzichtig gemanipuleerd te worden.
Had het al tussen quotes gezet en om dezelfde reden de logica gezocht. Die ontbreekt.

Je opmerking mbt manipulatie vind ik dan weer een beetje naief: als ze aan heel Nederland gaan uitleggen dat die dingen het altijd goed doen maar ze toch willen dat je je laat testen, zou je dan ‘voor de statistieken’ alsnog gaan? Daarbij: alle wet- en regelgeving is gedragsmanipulatie, vaak nog veel doorzichtiger dan dit. Enige wat ik zelf suf vind is dat het wordt geimpliceerd dat de zelftest niet werkt bij klachten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:47:
[...]

Ik denk dat het punt met de beeldvorming vooral te maken heeft met dat er heel veel soorten horeca zijn met een diversiteit aan dynamiek. Vanuit de branche zelf wordt alles op een hoop gegooid. Daarom hebben de terrassen, restaurants, hotels, geplaceerde cafe's etc te lijden onder de clubs en discotheken.

(En ja, het is een branche met veel ondernemers en personeel. Die hebben niet op deze situatie kunnen anticiperen maar willen wel kunnen blijven eten en het liefst ook gewoon de huur betalen. Maar door samen op te blijven trekken en zelf geen scheiding aan te brengen lijdt een deel onnodig onder de maatregelen die maar voor een deel van de branche nodig zijn)
Tsjah, linksom of rechtsom. Met 50 (?) Man binnen zitten gedurende een paar uur met een paar drankjes achter de kiezen en de deuren dicht geeft nou eenmaal besmettingsrisico. Helaas is dit risico intrinsiek verbonden aan horeca en evenementen. Hoe vervelend ook.

Overigens is mijn beeld van de horeca door sommigen ook niet echt positief beïnvloed. Een van de restaurants hier in de stad gaf een paar maanden geleden heel stoer op Social media aan dat ze geen QR zouden controleren. Gisteren waren ze aan het zeuren dat ze constant gecontroleerd worden en echt niet dicht willen met een nieuwe maatregel. Dus toch maar QR.

• hoevenpe
TIGER1125 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:47:
Iedereen z'n zin, harde maatregelen en de scholen blijven open... :9
Heerlijke chaos, zelfs binnen het OMT spreken ze elkaar tegen. Vermoed dat men niet bij is met de stevige woorden van Gommers, het blijft toch de ultime apenrots vol met alfa-mannetjes.

Kan ze niet heel serieus meer nemen, hoe hard ik ook probeer me aan de regels te houden merk dat ik er steeds onverschilliger in wordt.

• TIGER1125
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:50:
[...]

Njah, ik snap ‘m wel. Schade door sluiting van scholen is voor kinderen veel groter dan corona ooit voor deze groep zal doen. Ik snap jouw insteek mbt verspreiding van het virus uiteraard ook.

En dan specifiek voor de groep kinderen die thuis geen onderwijs kan ontvangen omdat er geen hoogopgeleide ouders zijn die ze kunnen helpen. Die achterstand halen ze nooit meer in.
Maar ja, uiteindelijk moet je een keuze maken, dan is het of het risico op code zwart voor lief nemen vanwege het feit dat de besmettingen van die kinderen ook doorwerken in de contacten van hun ouders.

Óf kiezen voor maximale maatregelen tegen het virus. Die keuze lijkt het OMT nu genomen te hebben door te adviseren dat de scholen op blijven. Dan moeten individuele leden van het OMT ook stoppen met klagen in de media dat de maatregelen niet zwaar/hard genoeg zijn.

Illy weet zelf ook dondersgoed dat als de grootste groep besmette personen uit een bepaalde groep afkomstig is (in dit geval kinderen en hun ouders) dat het vooral effect heeft om daar maatregelen te nemen en niet op andere plaatsen.

Én ik ben het met je eens hoor scholen zo lang mogelijk open houden maar misschien moet je als scholen nu alternatieven (groepsgrote beperken/deels thuis deels op school les) gaan inzetten om dat juist te bewerkstelligen. Bij één van onze kinderen waren van de +/- 30 leerlingen gisteren nog niet de helft van de leerlingen op school. Alsof dat zo goed is voor al die kinderen, telkens dagen missen om te testen. Daarnaast rouleren ze vanwege ziekte nu de docenten (geen corona) Zodat ze telkens andere klassen naar huis sturen en niet telkens dezelfde klas.

• hoevenpe
Ik begrijp hem wel, die redenatie geldt echter voor zoveel dingen. Wij gaan vandaag ook naar kantoor om door thuiswerken opgelopen interne fricties uit te praten, vanavond een etentje bij een paar (gevaccineerde) vrienden thuis nu het nog kan.

Heb niet het gevoel dat de overheid de geest nog in de fles krijgt, deze lockdown kan wel eens averechts werken. Er is zoveel frustratie en sluimerende weerstand, dat krijg je alleen met een heldere consistente strakke lijn nog breed geaccepteerd.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Ik snap dat het heel heftig is voor een groep kinderen die thuis niet ‘veilig’ zijn, of geen goed thuisonderwijs kunnen krijgen. Ik snap ook dat het voor ouders heel heftig is, om je kroost opeens les te moeten geven en de hele dag thuis te hebben.

Maar hebben we goede alternatieven? Zou het helpen als elk kind zich drie keer in de week test (dmv zelftest)? Volgens mij is dat in een aantal landen al wel gebruikelijk. Ik weet t niet…

Ik ben bang dat minder grove maatregelen niet helpen. Als het dringende advies om thuis te werken, afstand te houden, te testen bij klachten en handen te wassen al zo lastig op te volgen blijkt, zijn dit soort testbeleid dingetjes, of maximum aantal bezoekers, dan niet bij voorbaat kansloos?

Andersom; blijkbaar zitten we, collectief, vast. Gaat alles dicht, behalve de scholen, dan zijn we boos omdat de grootste besmettingshaard nog open is. Worden we aangesproken op ons gedrag, wederom collectief, dan zijn we boos omdat de strategie ontbreekt of omdat er niet hard ingegrepen wordt. Dit alles is gevoed (of laten we voeden door) een wederom collectieve boosheid op de ongevaccineerden…etcetera.

We zullen zien waar het toe leidt…Het gevaarlijke is dat (bijvoorbeeld) scholen ophouden indirect ervoor zorgt dat code zwart kan komen, dat treft ons allemaal potentieel. Daarmee moet je dus een persoonlijke inspanning doen voor het collectief en dat is soms heel lastig, zeker als dat collectief, waar het de ander betreft, dat vaak zelf niet doet.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:36
hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:03:
[...]

Ik begrijp hem wel, die redenatie geldt echter voor zoveel dingen. Wij gaan vandaag ook naar kantoor om door thuiswerken opgelopen interne fricties uit te praten, vanavond een etentje bij een paar (gevaccineerde) vrienden thuis nu het nog kan.
Hoezo moet je er bij zetten of je bij vrienden gaat eten die gevaccineerd zijn :D

• Ankona
MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:58:
[...]

Tsjah, linksom of rechtsom. Met 50 (?) Man binnen zitten gedurende een paar uur met een paar drankjes achter de kiezen en de deuren dicht geeft nou eenmaal besmettingsrisico. Helaas is dit risico intrinsiek verbonden aan horeca en evenementen. Hoe vervelend ook.

Overigens is mijn beeld van de horeca door sommigen ook niet echt positief beïnvloed. Een van de restaurants hier in de stad gaf een paar maanden geleden heel stoer op Social media aan dat ze geen QR zouden controleren. Gisteren waren ze aan het zeuren dat ze constant gecontroleerd worden en echt niet dicht willen met een nieuwe maatregel. Dus toch maar QR.
Het zijn die incidenten die wel veel aandacht krijgen.

En aan de andere kant, het zijn wel bedrijven die hun omzet moeten maken om de kosten te dekken. Leuk de helft van de bezoekers binnenlaten onder het mom dan heb je toch inkomen... maar als de omzet daarmee onder de kosten zit dan kunnen ze beter dicht blijven.

alles kan off-topic

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:13:
[...]

En aan de andere kant, het zijn wel bedrijven die hun omzet moeten maken om de kosten te dekken. Leuk de helft van de bezoekers binnenlaten onder het mom dan heb je toch inkomen... maar als de omzet daarmee onder de kosten zit dan kunnen ze beter dicht blijven.
Ja, zoals ze bij de politie zeggen 'aandacht vragen is aandacht krijgen'. Ik snap de beweegredenen op zich nog wel. Maar dit is een beetje Penny wise, pound foolish natuurlijk. Waarschijnlijk hebben ze al een paar boetes gehad ook. En nu weer langzamerhand meer maatregelen.

Als ik de berichtgeving zo zie hou ik overigens mijn hart vast voor de rellen van aankomend weekend :/

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2021 08:19 ]

• hoevenpe
dfbt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:04:
Hoezo moet je er bij zetten of je bij vrienden gaat eten die gevaccineerd zijn :D
Een kleiner risico op besmetting, los van dat het gewoon gezelliger is... ;)

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:58
[...]

Heb niet het gevoel dat de overheid de geest nog in de fles krijgt, deze lockdown kan wel eens averechts werken. Er is zoveel frustratie en sluimerende weerstand, dat krijg je alleen met een heldere consistente strakke lijn nog breed geaccepteerd.
Ik snap wat je zegt, maar de overheid heeft dit ook zelf veroorzaakt. Iedere keer dat er maatregelen moesten komen, zijn deze vreemd of onduidelijk of leggen ze alle verantwoordelijkheid bij alles en iedereen, behalve bij henzelf en controlerende instanties. Dit kan ook niet anders, door alle personele problemen in de zorg en controlerende instanties.

Daarnaast wilden deze partijen ook die controles niet uitvoeren, omdat ze daar zelf enorme risico's in lopen, en natuurlijk ook de focus al hebben op andere controles.
De GGD weet de helft van de tijd ook niet precies hoe de regels zijn, maar ook in die regels worden rare keuzes gemaakt. (Denk bijvoorbeeld aan dat als je vrouw of kind corona heeft, maar je bent gevaccineerd je zonder klachten gewoon de deur uit mag, of eigenlijk mocht. Met een kind thuis dat niet naar school mag want heeft corona, mocht men tot zo'n 3 weken terug gewoon de deur uit.)

Echter denk ik wel dat er maar één manier is om het te doen afbuigen naar beneden en dat is nu eens wél duidelijke regels opstellen en handhaven. Zeker in een crisis als deze verwacht 'het volk' daadkrachtig optreden van de overheid, maar juist dat blijft al heel lang achterwege.
Zo ook, het 'we hebben nu maatregelen nodig, maar laten we nog wel even gezamenlijk allemaal massaal naar intochten gaan', dit kan natuurlijk niet goed gaan, want als de intocht kan, waarom zou ik dan niet met 50 vrienden een feestje kunnen houden?
Nu ben ik (en mijn familie ) niet zo, en blijven wij ook thuis bij een besmetting in het gezin, maar 'omdat het mag, zal het wel kunnen' gebeurt helaas teveel, werkgever verwachten dit ook gewoon als dat de regel is.

[ Voor 14% gewijzigd door jbdeiman op 24-11-2021 08:27 ]

• t_captain
Momenteel zeer hoge incidentie onder kinderen en tieners.

Tel daarbij de dynamiek van een besmettingsgolf: generatietijd, vertraging tussen besmetting en opname etc.

Als je volgende week de scholen dicht doet, zie je dat pas vanaf plusminus woensdag 9-12 in de GGD cijfers. Effect op ziekenhuisopnames zet rond 20-12 in en op de IC rond 25-12. Als je vervolgens kijkt naar de bedbezetting kliniek, dan begint die in de dagen voor kerst iets te verbeteren, op de IC is het effect eigenlijk pas rond nieuwjaarsdag voebaar.

Kijkend naar waar we nu staan in de golf, dan zijn we vooral op weg om een drukke decembermaand in de ziekenhuizen te krijgen. Positieve tekenen zijn bijvoorbeeld dat de incidentie onder 70+ over de top heen is in de GGD cijfers.

Zo opgeteld komen de effecten van een schoolsluiting volgende week eigenlijk al een beetje laat. Hadden we echter vorige week de scholen gesloten, dan hadden we de zorgpiek in het hart geraakt.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11

Rannasha

Does not compute.

ZieMaar! schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:04:
[...]

Ik snap dat het heel heftig is voor een groep kinderen die thuis niet ‘veilig’ zijn, of geen goed thuisonderwijs kunnen krijgen. Ik snap ook dat het voor ouders heel heftig is, om je kroost opeens les te moeten geven en de hele dag thuis te hebben.

Maar hebben we goede alternatieven? Zou het helpen als elk kind zich drie keer in de week test (dmv zelftest)? Volgens mij is dat in een aantal landen al wel gebruikelijk. Ik weet t niet…
Mondkapjes op school. Niet alleen in de gangen, maar de hele dag. Daarnaast gespreide aankomst op basisscholen om klassen zo min mogelijk te mengen. Dergelijke maatregelen zijn hier in Frankrijk al meer dan een jaar van kracht en helpen een boel om uitbraken op scholen tegen te gaan. Het is niet perfect, maar het maakt wel een noemenswaardig verschil.

Nederland doet helemaal niets en is dan verbaasd dat er opeens veel scholen zijn waar de helft van de kinderen ziek is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• dfbt
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:13:
[...]

T vervelende van zo'n halve maatregel is dat alles voor 6 of 8 uur in avond mogelijk is. (als er geen echte lock down komt)
Waarom geen avondklok instellen dat je ergens na dat tijdstip niet meer naar binnen kan.
Of een hele club mensen nu van 4 uur middag tot 8 uur avond zit, of 6 uur avond tot 12 uur .

• Ankona
[...]

Elke keer wordt er vooraf heel heftig gereageerd en bij het invoeren sneuvelen er misschien een paar bushokjes. Maar steeds weer, zelfs bij iets als een avondklok, is er na een dag of twee berusting en slikken we het gewoon. Zal nu niet anders zijn.

Persoonlijk ben ik er ook wel helemaal klaar mee. Ik baal er ook gigantisch van dat de ernst van de situatie zeer duidelijk te adresseren is aan een groep eigenwijze ongevaccineerden. Daarom ben ik ook groot voorstander van 2G. Gewoon om een lock-down op twee niveaus te hebben waarbij de onschuldigen net wat meer lucht kunnen krijgen. Niet om de polarisatie aan te wakkeren, die is er al. Maar juist door deze tweedeling te benoemen, erkennen en recht te doen aan de gevoelens van de gevaccineerden.

alles kan off-topic

• dfbt
Ankona schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:22:
[...]

Elke keer wordt er vooraf heel heftig gereageerd en bij het invoeren sneuvelen er misschien een paar bushokjes. Maar steeds weer, zelfs bij iets als een avondklok, is er na een dag of twee berusting en slikken we het gewoon. Zal nu niet anders zijn.

Persoonlijk ben ik er ook wel helemaal klaar mee. Ik baal er ook gigantisch van dat de ernst van de situatie zeer duidelijk te adresseren is aan een groep eigenwijze ongevaccineerden. Daarom ben ik ook groot voorstander van 2G. Gewoon om een lock-down op twee niveaus te hebben waarbij de onschuldigen net wat meer lucht kunnen krijgen. Niet om de polarisatie aan te wakkeren, die is er al. Maar juist door deze tweedeling te benoemen, erkennen en recht te doen aan de gevoelens van de gevaccineerde.
Wat een teksten allemaal, onschuldigen, recht doen aan gevaccineerde, zeer duidelijk eigenwijze groep ongevaccineerden :D als je tweedeling wil hebben, krijg je dat juist door dit soort uitspraken.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

dfbt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:25:
[...]

Wat een teksten allemaal, onschuldigen, recht doen aan gevaccineerde, zeer duidelijk eigenwijze groep ongevaccineerden :D als je tweedeling wil hebben, krijg je dat juist door dit soort uitspraken.
En wat als ik een tweedeling wil hebben ? Met de bewust ongevaccineerden die naar ratio de gevolgen ondervinden die hun keuzes hebben ? In plaats van het uit te smeren over iedereen.

Krampachtig tegen alle ervaringen in vol proberen te houden dat er geen tweedeling moet komen is wat ons nu deze ellende heeft opgeleverd. Want o jee als er dwang is, dan maar code zwart.

[ Voor 15% gewijzigd door IJzerlijm op 24-11-2021 08:29 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• hoevenpe
Heb er een hard hoofd in, krijg steeds meer het gevoel dat we als samenleving mentaal en geestelijk ook code zwart naderen.

Misschien geen maandenlange rellen, wel steeds meer en bredere burgerlijke ongehoorzaamheid.

• TIGER1125
Rannasha schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:21:
[...]
Daarnaast gespreide aankomst op basisscholen om klassen zo min mogelijk te mengen.
De meeste scholen doen dat al, maar de bijdrage in het dempen van de besmettingen zal in Frankrijk niet door die maatregel komen. Anders hadden we nu geen gigantische golf van besmettingen onder kinderen en ouders gezien. Uiteindelijk spelen die kinderen wel met elkaar in de speeltuin of binnen bij de buren, en alsof broertjes en zusjes elkaar niet zien thuis? :+

Ik weet niet hoe groot de klassen in Frankrijk zijn, en in hoeverre er juist geen sprake kan zijn van kruisbesmetting aldaar, maar dat is hier natuurlijk wel aan de orde zo lang er ook broertjes en zusjes op school zitten. Daarnaast zijn die contacten over de hele school of naar andere scholen in verschillende leeftijden zijn er buiten school ook gewoon, hetzij thuis, op de BSO's, op Sportverenigingen, spelend met de buurjongens en meisjes... én dan heb ik het nog niet eens over scholen die allerlei maatregelen hebben om het virus tegen te gaan maar wel voor 4-5 scholen dezelfde gymdocent hebben...

N=1 Vorig jaar hier 21 klassen over 4/5 scholen breed 5 dagen thuis, en verplicht testen na contact met die besmette docent... ;(

[ Voor 21% gewijzigd door TIGER1125 op 24-11-2021 08:37 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:42

Wat een fucking farce begint Hugo de Jonge toch te worden. Het overbelasten van de teststraten is ook heel simpel te herleiden naar de veel te hoge besmettingen in Nederland. Met andere woorden: Dit had heel makkelijk voorkomen kunnen worden door actiever te sturen op het aantal besmettingen. En als de overheid dat niet wil doen, prima. Maar dan hadden ze wel even wat extra centjes kunnen schuiven om grote capaciteit bij de teststraat te regelen (zie Denemarken die zijn zaakjes wel op orde heeft en ruime overcapaciteit heeft).

Maar achteraf natuurlijk wel prima in perspectief te plaatsen. Hugo wil helemaal niet dat we massaal gaan testen (ala 3G), Hugo wil heel graag 2G.
RemcoDelft schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:21:
[...]

Al diverse keren geprobeerd zelf tests te kopen de afgelopen paar weken maar zit nog steeds zonder.
hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:34:
[...]

Dat maakt het verlengen van de QR-code wel heel eenvoudig en verleidelijk, doen alsof je positief bent en klaar.

Laten we een systeem wat al lek is, nog lekker (lekkerder?) maken.
stylezzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:44:
[...]

Hou maar op. Ze klappen allemaal uit de school lijkt wel.... de verdeeldheid in het omt is net zo groot als in het kabinet of de bevolking. :/
Goh, gek he. Het duo verdeel en heers strikes again. Nadat de besmettingen zo hard zijn opgelopen onder de bezielende leiding van Mark en Hugo, moeten er nu pijnlijke keuzes genomen worden. En in de chaos die ontstaat bij het OMT, profiteren Peppi en Kokki natuurlijk maximaal van.

Of dit nu bewust of onbewust door Hugo/Mark wordt gedaan, die twee zijn levensgevaarlijk voor het land aan het worden. Ik hoop van harte dat ze met Kerst een functie elders hebben. Weg met die twee. We schieten echt helemaal niets op zolang die twee aan de macht zijn.

• Ankona
dfbt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:25:
[...]

Die tweedeling is er al. Je kunt wel proberen die te ontkennen maar dan steek je je kop in het zand.
En daarnaast, die tweedeling is op dit moment ook prima. Het is een groep die er zelf voor gekozen heeft een andere kant op te gaan. Ik wil daar zo min mogelijk last van hebben en met mij denken heel veel mensen daar zo over. (alleen de groep die die keuze gemaakt heeft wil er gek genoeg bij blijven....)

alles kan off-topic

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
hoevenpe schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:29:
[...]

Heb er een hard hoofd in, krijg steeds meer het gevoel dat we als samenleving mentaal en geestelijk ook code zwart naderen.

Misschien geen maandenlange rellen, wel steeds meer en bredere burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ik denk dat het ook komt door de constante valse verwachtingen vanuit den Haag en het gebrek aan visie of gewoon eens de mouwen opstropen en echt wat gaan doen. Ik zie enkel maar halve maatregelen, waardoor we niet alleen dit jaar in lockdown komen, maar ook volgend jaar, het jaar daarop, en in 2025 ook nog. Althans, dat is mijn voorspelling als we zo door blijven aanmodderen... En daar ben ik ook wel klaar mee, zolang we er niet alles aan doen, zijn er steeds minder haren op mijn hoofd (en ik heb er niet zo veel meer) die nog trek hebben om te gehoorzamen.

Wat mij betreft stropen we de mouwen op, dus:
- Vaccinatieplicht
- Ook jongeren vaccineren als dat veilig kan
- Iedereen haalt zijn boostershot
- We gaan per direct extra geld in de zorg steken voor meer bedden en om te zorgen dat het vak aantrekkelijk wordt en we genoeg handen hebben

Als De Jonge en Rutte hier mee komen, dan wil ik nog wel een keer in een lockdown omdat ik ook wel zie dat het nodig is, maar wel met het idee dat we er dan ook daadwerkleijk alles aan doen wat we gewoon kunnen op dit moment.

Die, "we gaan er vol voor met zijn allen"-drive ontbreekt al een tijdje, en ja, dan heb ik (en ik vermoed velen met mij) er ook niet zoveel trek meer in.

* GENETX gaat ongetwijfeld alsnog gewoon de regels gewoon volgen, maar ik merk al dat ik veel flexibeler omga met de interpretatie...

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-11 22:26
t_captain schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:49:
Ik begin meer en meer overtuigd te raken dat élke maatregel slechts een tijdsverschuiving van besmettingen oplevert, mits je over voldoende lange periode kijkt. Voor lockdowns is dat effect evident, maar zelfs vaccinatie lijkt vooral besmettingen uit te stellen tot een volgende virusvariant.

Het is een zure appel en die moet in een aantal jaar helemaal op.

Dat gezegd hebbende, in tijden als deze is een stukje tijdverschuiving wel heel welkom. Als we in november een flinke deuk hadden geslagen met besmettingen door een echte lockdown van enkele weken, gecombineerd met een versnelling van de boostershots richting 50k a 100k per dag, dan hadden de feestdagen in het ziekenhuis er veel beter uitgezien.

Nu zijn we overigens te laat om nog iets substantieels te doen met de zorgpiek. Lockdown was een paar weken geleden een goed idee, nu is het nog niet half zo zinvol als toen.
Dit was toch ook het hele idee achter 'flatten the curve'? Iedereen komt een keer aan de beurt, en een deel daarvan belandt in het ziekenhuis of in een kist. Om dat deel te verkleinen (en als bijvangst ook de curve omlaag te drukken) hebben we vaccinaties, en daarnaast komen er nu ook medicijnen aan. Maar op het ogenblik is de pool van mensen die in het ziekenhuis kunnen belanden gewoon nog te groot, of ze nou gevaccineerd zijn of niet. Het percentage wat in het ziekenhuis komt na vaccinatie is klein, maar een klein percentage van heel veel mensen is nog steeds veel mensen. Bij volledige 100% vaccinatie van de gehele bevolking zou het misschien net gaan qua zorg, maar dat lijkt een illusie.

Daarom vol blijven inzetten om zoveel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen (ook onder 12), en hoop houden op de medicijnen die eraan komen. En tot die tijd maatregelen. Nu zwaar, om de cijfers flink proberen te drukken, maar ook daarna nog een aantal maatregelen houden. Plekken waar veel mensen (dicht) bij elkaar komen blijft nog maanden (een jaar? Nog langer?) een probleem, dus daar zou je het eerste naar moeten kijken.
Pagina: 1 ... 104 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de persconferentie van 26 november j.l. en alles dat daarbij hoort: Persconferentie 26 november

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capiciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.