Ik lees hier al een tijdje mee, omdat ik het interessant vind en omdat ik ook wel een keer over wil op een lucht/water warmtepomp. Nu wil ik binnenkort wat offertes opvragen, waarbij ik graag zoveel mogelijk informatie alvast meestuur. Zodat installateurs in deze drukkte tijd welliht eerder geneigd zijn een goede offerte te sturen. Uiteraard heb ik nog wat vragen, die ik lastig kan vinden of bevestigd kan krijgen.
Huis
Bouwjaar 2008-2010 met EPC 0,8. Energielabel A, dubbel glas overal, WTW ventilatie in hele huis aanwezig.
Ongeveer 190 m2 vloeroppervlakte inclusief volwaardige kelder verdieping en zolder.
Wij zijn hier maart 2020 komen wonen.
Afgiftesysteem
Kelder VV op eigen verdeler en eigen thermostaat: ongeveer 49 m2 in 3 groepen.
Begane grond en badkamer VV op eigen verdeler en thermostaat: ongeveer 45 m2 vloerverwarming in 3 groepen en badkamer op 1 groep (5 m2 en ongeveer 6 meter slang ervoor).
Uit foto's van de bouw weet ik dat de VV op 15 cm hoh is gelegd. Slangen zijn 18x2mm.
Design radiator badkamer is
deze..
Radiator op 1 slaapkamer (wij nog nooit aan gehad) is
deze. T22 van 75x60 cm.
Verder nog 5 loze radiator aansluitingen. Radiator buis is 15mm en ik schat voorzichtig in dat alle buizen samen (dus ook de 2 radiatoren aangesloten) ongeveer 45 meter lengte is.
Wat foto's van de technische ruimte in de kelder en een voorbeeld van loze radiator aansluiting:
Verbruik
VV staat op 40 graden. Normaal formaat bad en een douchekop die 6,9 tot 8,7 l/min doet.
april 2020 tot en met maart 2021: ~1200 m3 gas
koudste dagen februari 2021: 9-11 m3 per dag
Thermostaat begane grond bij aanwezigheid: 20-21, anders 19
Thermostaat kelder bij aanwezigheid: 19-20, anders 18
Regelmatig in kelder aanwezig ivm thuis werken.
april 2021 tot en met maart 2022: 975 m3 gas
Sinds november 2021 een lucht/lucht warmtepomp geïnstalleerd op begane grond en 1 slaapkamer.
Hierna vrijwel alleen nog met die warmtepomp de begane grond verwarmd. Draadloze thermostaat aangesloten voor de badkamer. De VV lussen van begane grond heb ik half dicht gedraait en de temperatuur iets lager gezet. Elke ochtend heeft die eerst een tijdje 2 uur verwarmd en later veranderd naar 1 uur. Bij 1 uur kost het 0,8 - 1,1 m3 gas, als het meer dan een graad is afgekoelt. Anders minder.
Bij de natte zomer van 2021 ook al wat eerder de kelder moeten verwarmen ivm luchtvochtigheid.
Ik zou op dit moment de kelder vrij makkelijk kunnen testen op een lagere VV temperatuur.
Warmtepomp
Wat ik op het oog heb is een ME Ecodan. Onze L/L is ook van ME en ik was erg tevreden over de installateur daarvan. Bij hun wil ik ook als eerste een offerte opragen. Ik sta nog open voor het model. Ik wil er waarschijnlijk alleen mee verwarmen ivm de aanwezigheid van de L/L warmtepomp. Boilervat van 300 liter.
Qua leidingwerk van buiten naar binnen en stroomleidingen heb ik genoeg opties. Gelukkig heeft degene die het hier heeft gebouwd genoeg loze leidingen aangebracht.
Qua capaciteit kom ik volgens de koevlaas formule op ~6 kW uit. Ik vind het vooral belangrijk dat de unit zuinig kan draaien. Als het niet warm genoeg wordt bij een lage Ta en < -5 buiten dan kan altijd de L/L er nog bij aan
Vragen- 1. Is mijn afgiftesysteem goed voor een L/W warmtepomp ? Ik snap dat de VV verdelers vernieuwd moeten worden. Wellicht kunnen alle groepen zelfs op 1 verdeler. Maar vooral: heb ik genoeg flow, of zou een buffervat nodig zijn. Ik heb gezocht naar berekeningen maar ik kwam er niet uit.
- 2. Mono vs split unit. Genoeg discussies hierover gelezen. Ik vraag me niet af wat "het beste" is. Ik vraag me meer af: is er in mijn situatie een duidelijke voorkeur ? Zoals ik het zie ligt het vooral aan de mogelijkheden die je hebt qua plaatsing binnen/buiten unit. En zelf installeren zou bij mono makkelijker zijn. Mis ik dan nog iets ?
- 3. Wel of geen thermostaat gebruik. Ik lees dat sommige geen thermostaat gebruiken. Hoe weet de warmtepomp dan of je ruimte warm genoeg is ? Mijn idee was om een thermostaat te gebruiken in de kelder en geen zoneregeling. Ik verwacht namelijk dat als de kelder op temperatuur is, dat de begane grond dat ook is (of hoger). Ook is het zo dat de kelder in het voorjaar/najaar wat meer verwarming vergt dan de begane grond. Als dit niet lekker werkt kan ik natuurlijk altijd de thermostaat verplaatsen. Volgens mij stelt dat niks voor.
- 4. Onderhoud: klopt het dat dit makkelijk zelf te doen is ? Moet ik dan qua kosten alleen aan bepaalde schoonmaakmiddelen denken ?
- 5. Is de gemiddelde levensduur van een L/W WP net zo lang of langer dan een gemiddelde CV ketel ?
- 6. In de toekomst willen we misschien de zolder verbouwen. Qua verwarming/koeling daarvan dacht ik aan of een L/L WP, of een fancoil. Bij een fancoil moet de L/W WP denk ik wel kunnen koelen ? Kan zo'n fancoil aangesloten worden aan de loze radiator buizen die ik heb ? Ik weet dat een fancoil verder nog een condensafvoer nodig heeft.
- 7. Kent iemand goede installateurs in de regio oost brabant / noord limburg ? Mag ook via PM
- 8. Iemand ervaring met de Shelly Plus 1PM of Shelly Pro 1PM om Watt verbruik te meten ? Bij mijn L/L bevalt dit goed.
- 9. Een aantal specifieke ME Ecodan vragen stel ik wel in het andere topic.