Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.550.071 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:15
Cranberry schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:10:
@Draconian de beste plaats voor een buitenunit is buiten op de grond. De pomp van een warmtepomp pompt het water probleemloos naar boven.

Ik zou eerst de startpost van dit topic eens goed lezen, zodat je thuis raakt in de materie. Als je vervolgens nog even iets meldt over je huis (bouwjaar, vorm, opp/inhoud), of je naast radiatoren ook vloerverwarming hebt én wat je historisch gasverbruik per jaar was, dan kunnen we je hier verder helpen.

Ben wel ff nieuwsgierig waarom je je CV-ketel al buiten gebruik hebt gesteld en je gasaansluting hebt opgezegd voordat je duidelijk had welke andere oplossing je in de plaats van je ketel wil (laten) installeren.
Een warmtepomp bestel je niet ff vandaag, zodat 'ie morgen geïnstalleerd kan worden.
Ik heb mijn dak vol liggen met zonnepanelen(bewust) dus de pijp van de solo HR cv ketel moest weg. Ik had al een warmtepompboiler(tapwater) en koken doen we al jaren op inductie. Gas gebruikten we al niet meer en jaarlijks betaal je 190 euro alleen aan netbeheerkosten. Elektrisch verwarmen gaat slecht beneden omdat de serre naar de huiskamer een open ruimte is. De deur zelf is weg. De serre is superslecht geïsoleerd. Oplossing zou zijn een deur erin en dan zou elektrisch verwarmen beneden wel heel goed gaan met 1000 watt. Huiskamer is 25 vierkante meter. Geen vloerverwarming en een tussenwoning.

Onze dochter komt ook binnenkort weer thuis wonen op zolder dus gas zou ik dan niets vinden op zolder ook al is de cv ketel veilig. Maar hier op Tweakers staat al de oplossing. Warmtepomp in de tuin buiten naast de serre. Dus dat is het laatste project.
RichieB schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:09:
[...]

Ik verdenk de olie- en gasindustrie van een zware lobby voor hybride. Als je gasleiding weg is kan er straks ook geen waterstof doorheen..
Ik had de netbeheerder hierover gebeld. Volgens hun kan waterstof niet over het huidige leidingnetwerk lopen en de radiatoren in je huis. Flinke aanpassingen nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Draconian op 06-04-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:01
Draconian schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:49:
[...]
.... Proton zei het al. Er is dus geen alternatief. Dat komt erop neer dat de zogenaamde oplossing van https://www.ithodaalderop...euwe-naam-in-warmtepompen (Vincent V45 Combi) meer gebakken lucht is? Proton laat al goed zien wat ervoor nodig is.
Die specs beloven idd niet veel, max 2,9 kW vermogen bij A-10/W35 (alleen met e-element van 1.7 kW wordt het vermogen van 4,5kW gehaald) en dan continue 1000 m3/h door dat ding.
Ik heb de niet meer leverbare Enzavu oplossing (zie topic Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen) en die doet het op papier een stuk beter. Boven de 600 m3/h ga je met de 250mm doorvoer het geluid van de uitblaas serieus horen.
ITHO mikt voor all electic gebruik ook alleen op zeer goed geisoleerde nieuwbouw waarbij het afgifte systeem op orde is ZLTV. De opgegeven COP van 4.0 bij A7/W27 is zeer mager, een beetje WP doet dan COP 5 of hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door ArjoK op 06-04-2022 11:05 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
ArjoK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:34:
[...]

Die specs beloven idd niet veel, max 2,9 kW vermogen bij A-10/W35 (alleen met e-element van 1.7 kW wordt het vermogen van 4,5kW gehaald) en dan continue 1000 m3/h door dat ding.
Ik heb de niet meer leverbare Enzavu oplossing (zie topic Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen) en die doet het op papier een stuk beter. Boven de 600 m3/h ga je met de 250mm doorvoer het geluid van de uitblaas serieus horen.
ITHO mikt voor all electic gebruik ook alleen op zeer goed geisoleerde nieuwbouw waarbij het afgifte systeem op orde is ZLTV. De opgegeven COP van 4.0 bij A7/W27 is zeer mager, een beetje WP doet dan COP 5 of hoger.
Super bedankt voor deze gedetailleerde uitleg. Dat project kan ik boycotten dus :P
Wat is een goede warmtepomp zonder vat? Tapwater heb ik namelijk al een warmtepompboiler voor. Alleen voor de cv nodig dus. Er zijn zoveel warmtepompen dat ik er niet uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Er is ook nog een Ducobox Eco. Is ook nergens te krijgen volgens mij, maar dat is een ventilatiewarmtepomp zonder buitenunit. Geen idee wat de spec's zo zijn.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb eens geprobeerd om een schematische voorstelling van de beoogde installatie te maken. Wellicht kunnen jullie hierop schieten.

Opmerkingen als: "geen zoneregeling gebruiken" heb ik weinig aan. Die regeling is nu eenmaal nodig gezien de specifieke karakteristieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaRh6o7BvLr_-rbpDLJd9JBhHOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kr3jwSTcJFbPxIkd6694EomY.png?f=fotoalbum_large

Om enkele vragen alvast voor te zijn:

Er zijn twee circultiepompen toegepast omdat deze er al zitten. Dit zijn LTV mengverdelers die volledig hydraulisch actief te maken zijn. Ik kan dus met een imbus-sleutel de verdeler aanpassen van een 100% hydraulisch neutrale mengverdeler naar een 100% gesloten verdeler met eigen pomp.

Omdat de pompen gestuurd worden door de zoneregelaars en pas aan gaan als er ook groepen open lopen, is een bypass in de secundaire circuits niet nodig.

De leiding van de technische ruimte naar beneden is een in beton gegoten 25mm Rehau buis. Die is niet aan te passen.

De buffer is een bestaand vat (van Nefit). Die heeft 3/4inch aansluitingen, met daarop momenteel 22mm DRLflex buizen. Dat kan aangepast worden naar 2x22mm, maar als het niet nodig is, liever niet.

Ik heb gekozen voor een apart boilervat omdat ik de opstelruimte niet heb voor een binnenunit van Mitsubishi (of Nibe). Ik kan een RVS boiler veel gemakkelijker kwijt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 19:36
Draconian schreef op woensdag 6 april 2022 @ 06:40:
Mijn gas wordt volgende maand afgekoppeld. .................... Enige wat overblijft is de centrale verwarming. Allemaal radiatoren in huis die niets meer doen. Elektrisch verwarmen is niet echt de oplossing en nu is de vrouw boos op mij vanwege een koud huis ..............
Volgens mij doe jij je forum naam eer aan; ik leef mee met je vrouw onder deze omstandigheden......... :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Draconian schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:46:
[...]
Wat is een goede warmtepomp zonder vat? Tapwater heb ik namelijk al een warmtepompboiler voor. Alleen voor de cv nodig dus. Er zijn zoveel warmtepompen dat ik er niet uitkom.
Beste Draconian: vermoedelijk loop je (wat @Cranberry ook al schrijft) eigenlijk te hard van stapel.
Je kan niet zo maar een CV-ketel vervangen door een WP omdat een WP op een andere manier warmte levert. Een CV-ketel levert een lagere flow maar kan wel heel heet water maken.
Een WP heeft een hogere flow, maar met water dat aanmerkelijk minder heet is.
Daarom moet je afgiftesysteem en isolatie zodanig zijn dat je met die WP-afgifte goed uit kan.

Lees je eerst in en bekijk of de woning voldoet aan de noodzakelijke eisen en zo niet: bekijk dan of je op korte termijn aanpassingen kunt doen.
Als dat niet mogelijk is, is het wellicht niet verstandig om nu al van het gas af te gaan.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Laatst online: 21-08 09:13
Naalroc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:07:
[...]

Volgens mij doe jij je forum naam eer aan; ik leef mee met je vrouw onder deze omstandigheden......... :X
Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer?:
Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Blihi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:51:
Er is ook nog een Ducobox Eco. Is ook nergens te krijgen volgens mij, maar dat is een ventilatiewarmtepomp zonder buitenunit. Geen idee wat de spec's zo zijn.
Ik was al even aan het kijken maar dat is een grote kast zeg. Zowat een kelder :D
Vanaf 2:42 zie je de omvang.

YouTube: Ontmoet de DucoBox Energy & Eco - Duco presentatie - Burghouwt B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-10 06:47
@Draconian Geen idee of het wat is, maar Alpha Innotec heeft een serie warmtepompen die in- en uitblaas via een ventilatiekanaal bewerkstelligt: https://www.alpha-innotec...pen/productcatalogus.html. Kijken naar LW, LWV en LWCV van kleine tot redelijk grote vermogensklasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draconian schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:53:
[...]

Ik was al even aan het kijken maar dat is een grote kast zeg. Zowat een kelder :D
Vanaf 2:42 zie je de omvang.

YouTube: Ontmoet de DucoBox Energy & Eco - Duco presentatie - Burghouwt B.V.
De Eco is vanaf 4:20 pas in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
PVPaneel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:53:
@Draconian Geen idee of het wat is, maar Alpha Innotec heeft een serie warmtepompen die in- en uitblaas via een ventilatiekanaal bewerkstelligt:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQuSNSysNaGe7WZN6p3oDTo64H2zrYAY0GsJw&usqp=CAU
Dat open rechthoekje aan de zijkant is inderdaad voor een ventilatiekanaal... van 75x75 cm :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Draconian start maar een eigen topic met zo veel mogelijk details over je afgiftesysteem, leuke uitdaging :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 17:03
Hallo allen, ik ben me met veel interesse aan het inlezen op lucht/water warmtepompen omdat ik er eentje overweeg die ik eventueel zelf zou willen installeren.

Ik ben nog niet klaar met inlezen maar zou graag alvast wat advies krijgen.

Initieel wilden we een grondwarmtepomp met 5 a 7 boringen, maar dat is destijds niet doorgegaan. Nu overweeg ik een eenvoudiger luchtwarmtepomp ter aanvulling van de bestaande c.v. installatie.

We hebben een bestaand huis van 1993 maar er is al wel vloerverwarming en veel (over)capaciteit in het c.v. systeem, en het was voor die tijd ultiem goed geisoleerd (voor hedendaagse begrippen w.s. matig). Ons huis is vrijstaand en vrij groot met 300m2 en 1100m3, en er hangt sinds kort een iets kleinere nieuwe ketel van "slechts 39kW" die het huis prima warm kan stoken.

Achtergrond:
Advies gevraagd: Hoogwaardige warmtepomp & top solar panelen

De reeds gestelde vragen:
  1. Is in onze situatie en met onze wensen een luchtwarmtepomp i.c.m. de c.v. ketel de juiste optie?
  2. Hoe bepaal ik de capaciteit en wat zijn de beste merken/types in 2022?
Daarnaast zou ik ook nog willen vragen of er mede tweakers in Enschede e.o. zijn die zelf een warmtepomp hebben geinstalleerd en open staan om eens mee te kijken/adviseren... ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Timewa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:07:

De reeds gestelde vragen:
  1. Is in onze situatie en met onze wensen een luchtwarmtepomp i.c.m. de c.v. ketel de juiste optie?
  2. Hoe bepaal ik de capaciteit en wat zijn de beste merken/types in 2022?
Daarnaast zou ik ook nog willen vragen of er mede tweakers in Enschede e.o. zijn die zelf een warmtepomp hebben geinstalleerd en open staan om eens mee te kijken/adviseren... ?
Je stelt vragen die al honderden malen beantwoord zijn (nota bene al in de TS!) en waaruit ook duidelijk blijkt dat je niet eens de moeite hebt genomen om je even in te lezen.
Tip: Besteed een aantal weken of desnoods maanden (voor dit stookseizoen krijg je toch niets meer geregeld) om dit topic even helemaal door te lezen. En daarna ook zoveel mogelijk voorgangers. Dan zit je er echt in en kun je voor een paar details nog gericht vragen stellen.

Overigens vraag ik me wel af hoe je zonder sarcasm smiley "ultiem goed geïsoleerd" en "39 kW" in dezelfde alinea kunt typen... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 06-04-2022 14:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 17:03
Ik was zeker nog bezig met inlezen, en gaf dat ook aan ("Ik ben nog niet klaar met inlezen maar zou graag alvast wat advies krijgen.").

Echter, de discussies gaan zo ver terug (2013) en er zijn zoveel topics over dit onderwerp dat ik op zoek was naar een eerste richting. Ook vroeg ik me af of oudere topics nog actueel zijn.

Anyway, ik zal eerst alles lezen en dan de gerichtere vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Proton_ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:19:
[...]

[Afbeelding]
Dat open rechthoekje aan de zijkant is inderdaad voor een ventilatiekanaal... van 75x75 cm :)
Dit jaar even sparen voor de warmtepomp en dan rond september sla ik de slag. Even de techniek nog snel afwachten. Ik lees hier een bericht van dat je het wel kunt vergeten even snel bestellen en installeren. Ben ik het niet mee eens. Ik doe ook alles zelf en dan ben je gewoon binnen een paar dagen klaar. Zo moeilijk is het allemaal niet beetje techniek. Meeste Tweakers kennen wel elektra en loodgieterij >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draconian schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:36:
[...]

Dit jaar even sparen voor de warmtepomp en dan rond september sla ik de slag. Even de techniek nog snel afwachten. Ik lees hier een bericht van dat je het wel kunt vergeten even snel bestellen en installeren. Ben ik het niet mee eens. Ik doe ook alles zelf en dan ben je gewoon binnen een paar dagen klaar. Zo moeilijk is het allemaal niet beetje techniek. Meeste Tweakers kennen wel elektra en loodgieterij >:)
Ja, alleen zijn de levertijden op dit moment enkele maanden. Er zijn warmtepompen bij die je nu kunt bestellen, dan komen ze in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:49
LG is geloof ik nog redelijk verkrijgbaar

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:00:
LG is geloof ik nog redelijk verkrijgbaar
Even dit topic teruglezen over ervaringen met LG warmtepompen, dan weet je ook waarom die nog verkrijgbaar zijn...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT01
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06-2022
Dag allen, graag zou ik jullie advies vragen voor de aanschaf van een Mitsubishi R32 WP. Onze situatie:

Grote woonboerderij met woonoppervlak van 325 m2 en een inhoud van ca. 1.700 m3. Inmiddels grotendeels verbouwd en goed geïsoleerd (vloer, wanden, dak en HR++ glas), behalve het voorhuis. Daar ligt nog een houten vloer met ongeïsoleerde kruipruimte en de wanden zijn nog niet geïsoleerd. Dak inmiddels wel. Het voorhuis wordt de komende maanden volledig geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming.

Het inmiddels geïsoleerde achterhuis heeft overal vloerverwarming (beneden en boven) en beneden ook wandverwarming. In totaal 28 groepen, verdeeld over 2 verdelers van ieder 14 groepen. Het nog niet geïsoleerde voorhuis is nog voorzien van radiatoren, die worden deze zomer vervangen door VVW (5 groepen). Het totaal komt dan op 33 groepen VVW.

Op het dak liggen 20 zonnepanelen. Momenteel wordt er gestookt met een CV ketel, aanvoertemperatuur CV staat op 58 graden.

Huidig gasverbruik (gezin van 5 met 3 opgroeiende kinderen) is ca. 2.500 m3 (2.425 m3 in 2021, 2.381 m3 in 2020) voor verwarming, warm water en koken op gas. Dat is dus voor de situatie met het nog niet geïsoleerde voorhuis, zal na isolatie minder zijn. Moet er wel bij zeggen dat we de thermostaat meestal op 17,5/max. 18 graden hebben staan en af en toe in de winter ’s avonds de houtkachel aan hebben in het voorhuis.

Ik ben me nu aan het oriënteren op een all-electric warmtepomp voor zowel verwarmen als tapwater. Koken zal elektrisch worden. Ik heb al heel wat uurtjes op het forum doorgebracht en besloten voor een Mitsubishi Ecodan te gaan, liefst een R32 model.

Volgens de Koevlaas-methode zou ik 2.500x8/1.650 = ca. 12 kW WP nodig hebben. Maar waarschijnlijk zal het gasverbruik aanzienlijk minder zijn als het voorhuis straks volledig geïsoleerd is. Voorhuis ligt op het noorden en blijft groot deel van het jaar onder de 17 graden waardoor daar de CV veel aan is. Aan de andere kant hebben we de afgelopen 2 jaar geen strenge winters gehad, dus ik weet ook niet hoe representatief het huidige gasverbruik wat dat betreft is.

Ik heb de volgende vragen aan jullie:

- Maakt de grootte van het huis of het aantal groepen vloer-/wandverwarming (totaal 33 groepen als het voorhuis af is) nog uit bij de bepaling van de capaciteit van de WP? Volgens de Koevlaas-methode zou ik met het huidige gasverbruik kunnen volstaan met een 12 kW WP. Maar als ik kijk bij leveranciers van bijv. de PUD-SHWM120YAA dan staat er bij vermeld dat die geschikt is voor woonoppervlaktes tot ca. 175 m2. Een stap groter (PUD-SHWM140YAA) zou dan geschikt zijn voor woonoppervlaktes tot ca. 200 m2. Daar zitten wij met ca. 325 m2 toch ruim boven!

- Stel ik zou voor de zekerheid een wat grotere WP (14 of 15 kW) nemen maar blijk achteraf gezien toch niet meer dan een 10 of 11 kW nodig te hebben. Heeft dit grote gevolgen de werking van de WP (bijv. pendelen) of leidt het vooral tot meer stroomverbruik?

- Zouden jullie bij een nieuwe WP altijd voor een R32 (i.p.v. R410A) WP gaan? Ik lees dat die over het algemeen iets stiller is en wat beter draait dan een WP op R410A. Spelt de capaciteit daarbij nog een rol? Voor zover ik kan vinden gaan R32 modellen tot een max. capaciteit van 14 kW. Of zie ik daar iets over het hoofd?

- Raden jullie een los 300 l. RVS boilervat aan (bijv. DJG WPS-300) of is een binnenunit met geïntegreerde 300 liter boiler (zoals de EHST30D-YM9ED) net zo goed?

Ik hoop dat jullie mij wat verder op weg kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Laatst online: 21-08 09:13
@DT01
Als ik jou was zou ik bij de berekening uitgaan van een comfortabele 20 graden binnen. Je weet niet hoelang houtkachels en dergelijke nog mogen. En je wordt zelf ook alleen maar ouder ;)

De besparing door isolatie kan je waarschijnlijk wegstrepen tegen het extra verbruik bij een binnentemperatuur van 20 graden, waardoor je toch weer op die 12kW uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:00
ArjoK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:34:
[...]

Maar het is wel wat het volk wil, buiten geen spullen.
Dat het dan slechter is maakte bij VHS video ook niet uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@DT01 Bij zoveel groepen moet je ook nog opletten dat je voldoende water hebt voor alle groepen. Kleinere WP is ook een kleinere transport pomp.
Nu draai je nog op 58 gr om de verdelers te voeden. Met een WP zit je haast op de helft met het dubbele aantal liters.
Ik zou eerder naar 2 kleinere WP's kijken.
Isoleren van het voorhuis geeft geen wonderen in ons klimaat.
Het voorhuis bij ons is niet geisoleerd en wordt op 20 gr gestookt (isolatie naar dak zijn een schrootjes plafond en vloerkleden op de vliering) en daar gebruiken we 2500 m3 per jaar.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Voordeel van 2 buitenunits is misschien ook dat je een discussie over zoneregeling vermijdt (bijna nog fijner dan het vermijden van de aankoop ervan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Laatst online: 18-12-2024
Hoi iedereen!

Ik ben het internet aan het afstruinen naar video's, websites, forums, tips & tricks voor een all electric warmtepomp voor ons nieuwe huis, waarvan we de sleutel in juli krijgen:
- Bouwjaar 1961
- Oppervlakte: 108 m2 (excl vliering), waarvan 65 m2 BG
- Buiten ruimte genoeg, binnen veel minder. Dus een volledige technische ruimte binnen gaat hem denk ik niet worden
- Huidige energielabel F

Ik heb erg veel informatie voorbij zien komen, maar ik vind het nog moeilijk om alles aan elkaar te knopen tot een samenhangende oplossing. Dit huis gaat bewoond worden door mij en mijn vriendin.

We willen van het gas af met de volgende maatregelen:
- Flink gaan isolerenmet richtwaarden dak R6 (buitenaf), vloer R4+, HR++, spouwmuurisolatie en als het moet nog voorzetwanden met isolatie tegen de buitenmuren
- Een all electric monobloc vanwege de beperkte ruimte binnen
- Zonnepanelen op het dak (zuiden)
- Aanleggen van een WTW
- Als het nodig is een buffervat. Geen bad, we houden beide wel van lang douchen (10-15 min).
- Vloerverwarming (16,18 of 20mm?) op BG, IR of LT-verwarming op de 1e verdieping

Ik heb vooral moeite met het bepalen van het benodigde vermogen van de warmtepomp. Koevlaas' formule neemt als basis het huidige gasverbruik, maar door het vele isoleren dat we gaan doen is het huidige gasverbruik niet representatief.

Help!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:50:
@DT01 Bij zoveel groepen moet je ook nog opletten dat je voldoende water hebt voor alle groepen. Kleinere WP is ook een kleinere transport pomp.
Nergens voor nodig. Ik heb hier 280 m² op een 7 kW WP, en die draait ook nog maar op pompstand 3 (van de 5). En met die 17 lpm komt er nog steeds voldoende water overal.
Zo'n dikke 12 of 14 kW WP zal best in staat zijn om richting de 30 lpm te verpompen wat nog steeds 1 liter per minuut per kring is.
Wél extreem belangrijk wordt dan de leidingdiameter. Dan zou ik de toevoerleiding zsm splitsen in afzonderlijke 32mm leidingen naar de diverse verdelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:54
Noeleke schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:33:
Hoi iedereen!

Ik ben het internet aan het afstruinen naar video's, websites, forums, tips & tricks voor een all electric warmtepomp voor ons nieuwe huis, waarvan we de sleutel in juli krijgen:
- Bouwjaar 1961
- Buiten ruimte genoeg, binnen veel minder. Dus een volledige technische ruimte binnen gaat hem denk ik niet worden
- Huidige energielabel F

Ik heb erg veel informatie voorbij zien komen, maar ik vind het nog moeilijk om alles aan elkaar te knopen tot een samenhangende oplossing. Dit huis gaat bewoond worden door mij en mijn vriendin.

- Flink gaan isolerenmet richtwaarden dak R6 (buitenaf), vloer R4+, HR++, spouwmuurisolatie en als het moet nog voorzetwanden met isolatie tegen de buitenmuren
- Aanleggen van een WTW
- Als het nodig is een buffervat. Geen bad, we houden beide wel van lang douchen (10-15 min).
- Vloerverwarming (16,18 of 20mm?) op BG, IR of LT-verwarming op de 1e verdieping

Ik heb vooral moeite met het bepalen van het benodigde vermogen van de warmtepomp. Koevlaas' formule neemt als basis het huidige gasverbruik, maar door het vele isoleren dat we gaan doen is het huidige gasverbruik niet representatief.

Help!
Deze zomer isoleren, dan 1 winter gas verbruik monitoren.
Of een warmteverlies berekening maken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
@BarryH Dank voor je snelle reactie. Dat is inderdaad een van de opties die we overwegen.

Daarbij heb ik dan wel de vraag in hoeverre we nu al alles kunnen inrichten. De leidingen lopen nu naar de CV boven, als we die CV over een jaar gaan vervangen, betekent dat dan dat alle plafonds weer open moeten?

Het idee is dat we, nu alles toch op de schop gaat, meteen alles meenemen en niet over een jaar weer moeten breken om radiators e.d. te verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-10 20:47
Noeleke schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:33:
Hoi iedereen!

- Bouwjaar 1961
- Huidige energielabel F

- Aanleggen van een WTW

Help!
Warmteverliesberekening maken. Je beschrijft de oppervlakten van de ramen, muren, dak, vloer, etc... En hoe goed deze zijn geïsoleerd. Ook je ventilatieverlies kun je daarmee uitrekenen.

Kijk maar eens naar ubakus.de
Is goed te doen en anders zijn er ook bureaus die het voor je kunnen doen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
@LacsapOV Ik ga er eens mee stoeien, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:20
Blihi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:08:
[...]

De Eco is vanaf 4:20 pas in beeld.
de eco is sinds een maand van de website...............

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:33:
[...]

Nergens voor nodig. Ik heb hier 280 m² op een 7 kW WP, en die draait ook nog maar op pompstand 3 (van de 5). En met die 17 lpm komt er nog steeds voldoende water overal.
Zo'n dikke 12 of 14 kW WP zal best in staat zijn om richting de 30 lpm te verpompen wat nog steeds 1 liter per minuut per kring is.
Wél extreem belangrijk wordt dan de leidingdiameter. Dan zou ik de toevoerleiding zsm splitsen in afzonderlijke 32mm leidingen naar de diverse verdelers.
Mijn interne pomp draait over het mengvat (zoals Mitsu deze 'buffer' terecht noemt) en staat op de 1 na hoogste stand, omdat de hoogste stand niet meer liters oplevert; dit is nu dus 26 L/min; de pomp is een 14 kWh unit.
Wat de verdelers betreft: die moeten natuurlijk wel vervangen worden of omgebouwd naar gesloten verdelers, want die 50° C+gaat nu natuurlijk niet de vloer is, dus we kunnen gerust stellen dat dit meng verdelers zijn "open verdelers" met pomp.
Leiding diameters? Mee eens! en geen knieën, maar bochten waar mogelijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 06:41 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
Draconian schreef op woensdag 6 april 2022 @ 06:40:

In ieder geval hou ik deze in de gaten https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00660
Maar komt pas volgend jaar op de markt. Is er een soortgelijk iets zonder buitenunit? Kan ook een airconditioning plaatsen in de huiskamer maar dan zijn alsnog de radiatoren nutteloos.
Ik heb ook naar die Vincent gekeken maar ben er vanaf gestapt. Mogelijk wordt 't uiteindelijk wat, maar zoals al opgemerkt moet er een hoop lucht doorheen en dat zal een hoop herrie geven. Vanwege de compactheid zit er waarschijnlijk een centrifugaalventilator in (a la afzuigkap) die niet erg stil zal zijn en die lucht moet door vrij smalle buizen (25 cm doorsnede) worden geperst. Mogelijk krijgen ze 't onder controle en wordt 't acceptabel maar voor nu en zonder 't eerst te kunnen horen een te hoog risico. Ik ga voor een Panasonic Monoblock.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-10 14:45
Ronald.42 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:17:
Vrijdag komt ie!! *O*

https://www.hewasolutions...-inverter-warmtepomp.html

Iemand hier al ervaring met deze wp?

Ik had er eigenlijk van af gezien en nog maar een setje van 8 zonnepanelen besteld die komen morgen dus daar kan ik alvast beginnen.

De leverancier deed van de week een bericht dat ie deze warmtepomp toch nog vlot kon leveren nou vooruit dan maar. Dus die komt vrijdag...

Nu nog uitpuzzelen hoe ik het allemaal moet hebben.

Plan voorlopig is

1000 liter buffer in de schuur welke geladen kan worden door de hout cv en de warmtepomp.

Temperatuur buffer met laden door de wp dacht ik met 40 graden te beginnen want ik weet dat ik mijk huis daar warm mee kan houden.

Bij laden door de hout cv zal hij richting de 80 graden kunnen gaan of mischien nog meer.

Dan is het plan voor volgend jaar de cv ketel eruit knikkeren en daar een 55/60 graden buffer voor te plaatsen van ca 250/ 300 liter voor tapwater.

Als het goed is kan de warmte pomp de grote buffer op 40 graden houden en doormiddel van afsluiters de kleine buffer op een kleine 60 graden houden.

Hoe één en ander aangestuurd gaat moeten worden moet ik nog even uitpluizen ook ivm met de hout cv welke mee mag/moet doen.

Mooi project nu het weer nog... -O-
Het energielabel rept van een geluidsdruk van 59dB. De advertentie rept van 45dB op 1m. afstand. Dat laatste lijkt mij sterk. Dat zou betekenen dat de geluidsdruk na 1 m 4 x minder is... Volgens de nieuwste normen mag je flink wat geluidsreducerende maatregelen plaatsen wil je die WP nieuw gaan plaatsen.
Overigens wil je dat niet alleen doen om aan de normen te voldoen, ook voor je eigen plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:45
Aziraphale schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:43:
@Speedyace Ik heb vanmiddag het volgende antwoord van Nibe gekregen op mijn vraag over de subsidie:

De subsidie voor een warmtepomp wordt bepaald op basis van de Pbiv (bivalente temperatuur). Bij de S2125 is er gekozen voor een lagere temperatuur dan bij de F2120, waardoor het aantal kW lager uitkomt. Hierdoor is er een verschil in het subsidiebedrag.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik (nog) niet weet wat er precies met die Pbiv bedoeld wordt (dat weten anderen hier ongetwijfeld wel) maar de subsidie wordt dus blijkbaar niet op basis van het in de folders door de fabrikant aangegeven vermogen bepaald. Dat zou dan ook bij jouw Mitsu het geval kunnen zijn.
Pbiv is het vermogen wat de WP afgeeft bij de buitentemperatuur waar hij nog net niet geholpen wordt door het electrische element. Wanneer de temperatuur verder zekt, dan haalt de WP een bepaald design vermogen niet meer en moet dus er op een andere manier worden bijverwarmd. Omgekeerd wordt dus de Pbiv bepaald door de keuze van de buitentemperatuur tot waar de WP het alleen moet kunnen doen. Het maakt nogal uit of je -15 of -7 neemt. Hybride WP's hebben dus meer subsidie.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT01
  • Laatst online: 14-06-2022
[...]

Dank, met een 14 kW WP zou het met de juiste leidingdiameter aanvoer dus moeten kunnen om 33 groepen VVW verdeeld over 3 verdelers (14 - 14 - 5) rond te pompen. Op een ander forum kwam ik hierover nog het volgende tegen:

Of je een extra pomp nodig hebt is afhankelijk van je totale flow en leidingweerstand. Aan de hand daarvan kun je bepalen of je pomp voldoende capaciteit heeft. Is dat niet zo wordt vaak een buffervat geplaatst waarin de warmtepomp zijn warmte afgeeft. Vervolgens pomp je met een extra pompje het water je afgifte systeem in. Schema met parallelbuffer gebruikt men dan vaak.

Als ik het goed begrijp zijn de ervaringen hier met een buffervat niet altijd even goed. Is dit in mijn situatie toch aan te raden of moet de WP het zelf kunnen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 22:42
LangeFries schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:57:
[...]

Pbiv is het vermogen wat de WP afgeeft bij de buitentemperatuur waar hij nog net niet geholpen wordt door het electrische element. Wanneer de temperatuur verder zekt, dan haalt de WP een bepaald design vermogen niet meer en moet dus er op een andere manier worden bijverwarmd. Omgekeerd wordt dus de Pbiv bepaald door de keuze van de buitentemperatuur tot waar de WP het alleen moet kunnen doen. Het maakt nogal uit of je -15 of -7 neemt. Hybride WP's hebben dus meer subsidie.
Ik probeer heel erg om dit te snappen, maar krijg het nog even niet helemaal helder. Je zou toch denken dat een all-electric meer subsidie krijgt dan een hybride omdat hij geen gasketel meer nodig heeft, maar dat is dus niet zo?

Wat de Pbiv is snap ik, dat is dus de minimale temperatuur waarop de WP het alleen af kan. Maar als de Pbiv van de S2125 lager is gekozen dan van de F2120 dan is de S2125 toch krachtiger dan de F2120 omdat hij langer zonder element door kan gaan? Of begrijp ik dat verkeerd?

Eigenlijk snap ik dus gewoon niet waarom je die Pbiv lager zou kiezen, waardoor twee qua specificaties vrijwel identieke warmtepompen verschillende vermogens (lijken) te hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DT01 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:00:
[...]

Dank, met een 14 kW WP zou het met de juiste leidingdiameter aanvoer dus moeten kunnen om 33 groepen VVW verdeeld over 3 verdelers (14 - 14 - 5) rond te pompen. Op een ander forum kwam ik hierover nog het volgende tegen:

Of je een extra pomp nodig hebt is afhankelijk van je totale flow en leidingweerstand. Aan de hand daarvan kun je bepalen of je pomp voldoende capaciteit heeft. Is dat niet zo wordt vaak een buffervat geplaatst waarin de warmtepomp zijn warmte afgeeft. Vervolgens pomp je met een extra pompje het water je afgifte systeem in. Schema met parallelbuffer gebruikt men dan vaak.

Als ik het goed begrijp zijn de ervaringen hier met een buffervat niet altijd even goed. Is dit in mijn situatie toch aan te raden of moet de WP het zelf kunnen trekken?
Ik zou altijd zonder buffer beginnen (want die kost je geld en rendement), je moet toch altijd voldoende groepen open hebben om het minimum vermogen kwijt te worden. Evt. kun je de andere groepen er dan via een zoneregeling nog bijschakelen.
Ik zou in je leidingwerk en opstelling wel rekening houden met een buffer, zodat je die nog toe kunt voegen mocht dat ooit toch nodig blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 06:41 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Aziraphale schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:12:
[...]

Ik probeer heel erg om dit te snappen, maar krijg het nog even niet helemaal helder. Je zou toch denken dat een all-electric meer subsidie krijgt dan een hybride omdat hij geen gasketel meer nodig heeft, maar dat is dus niet zo?

Wat de Pbiv is snap ik, dat is dus de minimale temperatuur waarop de WP het alleen af kan. Maar als de Pbiv van de S2125 lager is gekozen dan van de F2120 dan is de S2125 toch krachtiger dan de F2120 omdat hij langer zonder element door kan gaan? Of begrijp ik dat verkeerd?

Eigenlijk snap ik dus gewoon niet waarom je die Pbiv lager zou kiezen, waardoor twee qua specificaties vrijwel identieke warmtepompen verschillende vermogens (lijken) te hebben.
Stel even dat de S2120 en de F2040 precies identiek zijn P-T curve. Die curve daalt natuurlijk bij afnemende buitentemperatuur. De F2040 zet ik als hybride in de markt met een Tbiv van -5, dan is Pbiv bijvoorbeeld 8kW, terwijl de S2120 all-electric tot -15 door moet kunnen, dan heeft die bij Tbiv van -15 nog maar 6kW. Dus dan moet er een grotere WP komen voor hetzelfde huis terwijl de gasbesparing maar marginaal toeneemt, dus dezelfde subside is dan van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-10 14:45
Ronald.42 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:19:
[...]

We gaan het zien/ horen, hij komt 12 meter van de achtergevel te staan achter de schuur op het dak van het houthok.
Dan staat hij onder de hoogte van het dak van de schuur.
Het geluid zal dan vooral richting het land gaan en daar staat vooral heel veel niks, dichtstbijzijnde gebouw die kant op staat op 500 meter plus.
We zullen zien hoeveel herrie er vrij komt.

Ik maak me meer druk of ie de cop haalt en de temperaturen..
In dat geval kan het voor die prijs zeker de moeite van het experiment waard zijn. Er is een Tweaker die met datzelfde idee ook met de Meeting MD20 of MD30 warmtepomp heeft geexperimenteerd. Conclusie was dat het een leuk experiment was, maar een luidruchtige WP, niet modulerend (dus aan/uit), en de beloofde specs niet haalde. Desondanks voor het geld de moeite van het experiment waard.

Hou je ons op de hoogte over je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
LangeFries schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:23:
[...]

Stel even dat de S2120 en de F2040 precies identiek zijn P-T curve. Die curve daalt natuurlijk bij afnemende buitentemperatuur. De F2040 zet ik als hybride in de markt met een Tbiv van -5, dan is Pbiv bijvoorbeeld 8kW, terwijl de S2120 all-electric tot -15 door moet kunnen, dan heeft die bij Tbiv van -15 nog maar 6kW. Dus dan moet er een grotere WP komen voor hetzelfde huis terwijl de gasbesparing maar marginaal toeneemt, dus dezelfde subside is dan van toepassing.
Nou, dus niet. Want die 8kw in jouw voorbeeld krijgt meer subsidie dan de 6kw. Maar goed, ik snap op zich wat je bedoeld, alleen worden deze monoblocks natuurlijk niet als hybride in de markt gezet. Zowel mijn S2125-8 als de F2120-8 zijn all-electric en op papier vergelijkbaar qua vermogen. Maar door die lager gekozen Pbiv van de S2125-8 krijgt deze net zoveel subsidie als de all-electric F2040-6 van mijn ouders. En ik mag toch hopen dat de S2125-8 meer vermogen heeft dan de F2040-6, want anders krijg ik koude voeten. :+

Het gaat me overigens niet om die 150€ subsidie, maar ik vind het gebruik van de Pbiv voor die berekening zo onnozel. Het is toch veel logischer om (bijvoorbeeld) op basis van 7/35 en -7/35 de vermogens te bepalen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
@Aziraphale Die S2125-8 doet toch niet veel meer dan 5-6kW bij -10? Mijn F2120-12 doet 7.6kW bij -10. De F2040-8 was destijds vergelijkbaar met de F2120-12 toen ik koos (2018).

[ Voor 26% gewijzigd door LangeFries op 06-04-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
DT01 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:00:
[...]

Even een paar feiten: ik heb een 14 kWh wp en zoals hier eerder gemeld, geeft de ingebouwde pomp 26 l/min over de 'buffer'.

De secundaire pomp voedt het verwarmings circuit, bestaande uit vloerverwarming (grotendeels) en een paar grote T33 radiatoren met fannetjes in de hobbyruimte met ongeisoleerde vloer (oude stalvloer met nieuwe toplaag) uit de buffer, en heeft een maximale opbrengst, volgens de ingebouwde display, van max. 2,1 m³/hr = 35 l/ min.
Trek je conclusie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:58
Het is een hot topic geworden de WP (dit is de 3e). Ik krijg wekelijks inmiddels wel de vraag hoe een WP hebben bevalt.

Eerlijkheid moet ik toegeven er sinds installatie er niet meer naar om te hebben gekeken.. Huis is lekker warm en een bad en douche nog niets gemerkt dat een 300 liter vat teklein zou zijn. Nu kijk ik wel even terug, puur omdat anderen 'de' vraag stellen en als 2e vraag wat de maandlasten zijn. Verbaasde blikken is altijd de uitkomst als ik vertel dat de energie rekening negatief is, door PV.

@koevlaas2 zijn A-merken WP's nog überhaupt wel te verkrijgen?

En op korte termijn mag ik ook als dagelijkse taak mee gaan werken aan de energie transitie, door een nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
LangeFries schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:55:
@Aziraphale Die S2125-8 doet toch niet veel meer dan 5-6kW bij -10? Mijn F2120-12 doet 7.6kW bij -10. De F2040-8 was destijds vergelijkbaar met de F2120-12 toen ik koos (2018).
Klopt en daarmee is hij vergelijkbaar met de F2120-8. De F2040-6 zit wat lager. Maar goed, ik heb wel het idee dat het bij Nibe wat lastig vergelijken is. Sowieso vind ik vergelijken best lastig, daarom vertrouw ik voor het bepalen van het vermogen ook maar op mijn installateur. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:12:
Het is een hot topic geworden de WP (dit is de 3e). Ik krijg wekelijks inmiddels wel de vraag hoe een WP hebben bevalt.

Eerlijkheid moet ik toegeven er sinds installatie er niet meer naar om te hebben gekeken.. Huis is lekker warm en een bad en douche nog niets gemerkt dat een 300 liter vat teklein zou zijn. Nu kijk ik wel even terug, puur omdat anderen 'de' vraag stellen en als 2e vraag wat de maandlasten zijn. Verbaasde blikken is altijd de uitkomst als ik vertel dat de energie rekening negatief is, door PV.

@koevlaas2 zijn A-merken WP's nog überhaupt wel te verkrijgen?

En op korte termijn mag ik ook als dagelijkse taak mee gaan werken aan de energie transitie, door een nieuwe werkgever.
Als het goed is kan ik zelfs nog Panasonic krijgen maar dat ga ik binnenkort pas bewezen krijgen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-10 22:15
Na een tijd getwijfeld te hebben en ook te hebben moeten wachten heb ik vorige week een Daikin Altherma 3 LT geplaatst gekregen met een 230L SWW vat. Het gaat om een EHVX08S23EJ6V en een 6KW buitenunit, dit ter vervanging van een Intergas CW6 (niet onze keus). Draait op sich als een zonnetje nadat ik de eerste paar dagen geschrokken was van het initiële verbruik (30 - 40 kWh per dag en temperaturen rond de 0). Dat is nu terug naar een gecombineerd CV en SWW-verbruik van circa 10 - 15 kWh volgens de app. Als het weer wat zonniger is kan de 9360WP op het dak het wel aan denk ik :)

Moet nog even kijken wat ik met de regeling ga doen. In eerste instantie zou ik een Madoka krijgen echter zeiden de installateurs dat WAR beter en regelmatiger zou zijn, echter heb ik achter de zon er goed op staan en stijgt dan de ruimtetemperatuur al rap en blijft de WP door verwarmen. Nu het zo miezerig is houdt de WP hem net rond de 20C wat voor vrouwlief eigenlijk te weinig is. Zit dus te denken om de stooklijn te gaan plussen of toch de Madoka op te gaan hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Ninjetsu NL WAR voor regeling Ta en dan op een ander aan/uit contact schakelen met een aan/uit ruimtethermostaat....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
BarryH schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:38:
@Ninjetsu NL WAR voor regeling Ta en dan op een ander aan/uit contact schakelen met een aan/uit ruimtethermostaat....
Dat wordt dan terug naar de leverancier om toch de Madoka op te komen hangen 8) die heb ik namelijk nog van ze tegoed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Noord27

Het krijgt hier ook steeds meer aandacht, waar je eerst nog een gekkie of een groene was is het nu ineens interessant.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:58
Ninjetsu NL schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:30:
Na een tijd getwijfeld te hebben en ook te hebben moeten wachten heb ik vorige week een Daikin Altherma 3 LT geplaatst gekregen met een 230L SWW vat. Het gaat om een EHVX08S23EJ6V en een 6KW buitenunit, dit ter vervanging van een Intergas CW6 (niet onze keus). Draait op sich als een zonnetje nadat ik de eerste paar dagen geschrokken was van het initiële verbruik (30 - 40 kWh per dag en temperaturen rond de 0). Dat is nu terug naar een gecombineerd CV en SWW-verbruik van circa 10 - 15 kWh volgens de app. Als het weer wat zonniger is kan de 9360WP op het dak het wel aan denk ik :)

Moet nog even kijken wat ik met de regeling ga doen. In eerste instantie zou ik een Madoka krijgen echter zeiden de installateurs dat WAR beter en regelmatiger zou zijn, echter heb ik achter de zon er goed op staan en stijgt dan de ruimtetemperatuur al rap en blijft de WP door verwarmen. Nu het zo miezerig is houdt de WP hem net rond de 20C wat voor vrouwlief eigenlijk te weinig is. Zit dus te denken om de stooklijn te gaan plussen of toch de Madoka op te gaan hangen...
In het menu van de binnen-unit kun je sleutelen aan de stooklijn. Dat kan wel eens fors schelen in het verbruik.

Standaard loopt hij op tot 40 graden bij -10 (uit mijn hoofd). Die heb ik vrijwel vlak gezet naar maximaal een graad of 32 bij -10. Hierdoor maakt de Daikin hier lange runs op laag vermogen, wat het rendement zeker ten goede komt.

;)

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 07-04-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Noord27 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:47:
[...]

In het menu van de binnen-unit kun je sleutelen aan de stooklijn. Dat kan wel eens fors schelen in het verbruik.

Standaard loopt hij op tot 40 graden bij -10 (uit mijn hoofd). Die heb ik vrijwel vlak gezet naar maximaal een graad of 32 bij -10. Hierdoor maakt de Daikin hier lange runs op laag vermogen, wat het rendement zeker ten goede komt.

;)
Dat is ook nog een optie, je hebt inderdaad de optie om 'bij te plussen of te minnen' maar zag ook al iets dat er uit zag alsof ik de lijn aan kon passen. Op t moment staat de standaard stooklijn aan lijkt t (35 graden bij 0 en lager en bij 15 en hoger 22 graden) Waar heb jij het 15 (?) graden punt op staan?
Ik weet overigens ook niet of die eerste paar dagen uitschieters waren omdat het hele systeem up and running moest komen of dat dit toch de standaard gaat zijn. Dit weekend gaat de temperatuur snachts waar naar rond t nulpunt, eens kijken wat dan gebeurd.

Sowieso blij dat ik voor SWW en CV van het gas ben... Zag gisteren de prijzen van m'n variabele contract... Aiiiii :o 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
blb4 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:42:
[...]

Ik heb ook naar die Vincent gekeken maar ben er vanaf gestapt. Mogelijk wordt 't uiteindelijk wat, maar zoals al opgemerkt moet er een hoop lucht doorheen en dat zal een hoop herrie geven. Vanwege de compactheid zit er waarschijnlijk een centrifugaalventilator in (a la afzuigkap) die niet erg stil zal zijn en die lucht moet door vrij smalle buizen (25 cm doorsnede) worden geperst. Mogelijk krijgen ze 't onder controle en wordt 't acceptabel maar voor nu en zonder 't eerst te kunnen horen een te hoog risico. Ik ga voor een Panasonic Monoblock.
Er is ook vrij weinig technische informatie over de zogenaamde Vincent warmtepomp waar ze zo mee te koop lopen alsof het de oplossing is. Vraag me af bij welke mensen ze test draaien zodat we het zelf kunnen zien.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het bedrijf gebeld over de Vincent V45 Combi. De testen zijn nog steeds bezig en tot nu toe goed bevallen(beweert hij). Maar te vroeg om het nu al op de markt te brengen. Ik zei dat ik geen tapwater erop nodig heb maar alleen de cv. Dus is zo een warmtepomp ook alleen te gebruiken voor de cv? Hij gaf een twijfelende ja.
Ik vermoed dat het apparaat hetzelfde werkt als de DucoBox Eco Ventilatiewarmtepomp. Ook twee invoerkanalen nodig voor lucht van buiten en van binnen.

Iemand van Tweakers de DucoBox Eco in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-10 14:32
Volgens mijn @FluitR, hier

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:46
Ik lees hier al een tijdje mee, omdat ik het interessant vind en omdat ik ook wel een keer over wil op een lucht/water warmtepomp. Nu wil ik binnenkort wat offertes opvragen, waarbij ik graag zoveel mogelijk informatie alvast meestuur. Zodat installateurs in deze drukkte tijd welliht eerder geneigd zijn een goede offerte te sturen. Uiteraard heb ik nog wat vragen, die ik lastig kan vinden of bevestigd kan krijgen.

Huis
Bouwjaar 2008-2010 met EPC 0,8. Energielabel A, dubbel glas overal, WTW ventilatie in hele huis aanwezig.
Ongeveer 190 m2 vloeroppervlakte inclusief volwaardige kelder verdieping en zolder.
Wij zijn hier maart 2020 komen wonen.

Afgiftesysteem
Kelder VV op eigen verdeler en eigen thermostaat: ongeveer 49 m2 in 3 groepen.
Begane grond en badkamer VV op eigen verdeler en thermostaat: ongeveer 45 m2 vloerverwarming in 3 groepen en badkamer op 1 groep (5 m2 en ongeveer 6 meter slang ervoor).
Uit foto's van de bouw weet ik dat de VV op 15 cm hoh is gelegd. Slangen zijn 18x2mm.
Design radiator badkamer is deze..
Radiator op 1 slaapkamer (wij nog nooit aan gehad) is deze. T22 van 75x60 cm.
Verder nog 5 loze radiator aansluitingen. Radiator buis is 15mm en ik schat voorzichtig in dat alle buizen samen (dus ook de 2 radiatoren aangesloten) ongeveer 45 meter lengte is.

Wat foto's van de technische ruimte in de kelder en een voorbeeld van loze radiator aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTYEh0hrSV51x49ryApFIiPF-i4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEYySdv4br9QDFNQ4R8mFakW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g-j5i3CUvF0cVzOGLlbYrkm_nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuUPYNPl1bw4bVFV1nTlJ2IL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohcu7wdAQaKcLElGrJtWTjvAcO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEudB30sBbQUwrtJQk6APVQJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbWluprgL9u6zfun9-3SAha6i_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JGHJyTpFeCbTabsenKrokBQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae5bDrniBFh9UJHxaiPMh37KsBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wpa9PIAl9FjAeIOXUfDDmZsG.jpg?f=fotoalbum_tile

Verbruik
VV staat op 40 graden. Normaal formaat bad en een douchekop die 6,9 tot 8,7 l/min doet.

april 2020 tot en met maart 2021: ~1200 m3 gas
koudste dagen februari 2021: 9-11 m3 per dag
Thermostaat begane grond bij aanwezigheid: 20-21, anders 19
Thermostaat kelder bij aanwezigheid: 19-20, anders 18
Regelmatig in kelder aanwezig ivm thuis werken.

april 2021 tot en met maart 2022: 975 m3 gas
Sinds november 2021 een lucht/lucht warmtepomp geïnstalleerd op begane grond en 1 slaapkamer.
Hierna vrijwel alleen nog met die warmtepomp de begane grond verwarmd. Draadloze thermostaat aangesloten voor de badkamer. De VV lussen van begane grond heb ik half dicht gedraait en de temperatuur iets lager gezet. Elke ochtend heeft die eerst een tijdje 2 uur verwarmd en later veranderd naar 1 uur. Bij 1 uur kost het 0,8 - 1,1 m3 gas, als het meer dan een graad is afgekoelt. Anders minder.
Bij de natte zomer van 2021 ook al wat eerder de kelder moeten verwarmen ivm luchtvochtigheid.
Ik zou op dit moment de kelder vrij makkelijk kunnen testen op een lagere VV temperatuur.

Warmtepomp
Wat ik op het oog heb is een ME Ecodan. Onze L/L is ook van ME en ik was erg tevreden over de installateur daarvan. Bij hun wil ik ook als eerste een offerte opragen. Ik sta nog open voor het model. Ik wil er waarschijnlijk alleen mee verwarmen ivm de aanwezigheid van de L/L warmtepomp. Boilervat van 300 liter.
Qua leidingwerk van buiten naar binnen en stroomleidingen heb ik genoeg opties. Gelukkig heeft degene die het hier heeft gebouwd genoeg loze leidingen aangebracht.

Qua capaciteit kom ik volgens de koevlaas formule op ~6 kW uit. Ik vind het vooral belangrijk dat de unit zuinig kan draaien. Als het niet warm genoeg wordt bij een lage Ta en < -5 buiten dan kan altijd de L/L er nog bij aan ;)

Vragen
  • 1. Is mijn afgiftesysteem goed voor een L/W warmtepomp ? Ik snap dat de VV verdelers vernieuwd moeten worden. Wellicht kunnen alle groepen zelfs op 1 verdeler. Maar vooral: heb ik genoeg flow, of zou een buffervat nodig zijn. Ik heb gezocht naar berekeningen maar ik kwam er niet uit.
  • 2. Mono vs split unit. Genoeg discussies hierover gelezen. Ik vraag me niet af wat "het beste" is. Ik vraag me meer af: is er in mijn situatie een duidelijke voorkeur ? Zoals ik het zie ligt het vooral aan de mogelijkheden die je hebt qua plaatsing binnen/buiten unit. En zelf installeren zou bij mono makkelijker zijn. Mis ik dan nog iets ?
  • 3. Wel of geen thermostaat gebruik. Ik lees dat sommige geen thermostaat gebruiken. Hoe weet de warmtepomp dan of je ruimte warm genoeg is ? Mijn idee was om een thermostaat te gebruiken in de kelder en geen zoneregeling. Ik verwacht namelijk dat als de kelder op temperatuur is, dat de begane grond dat ook is (of hoger). Ook is het zo dat de kelder in het voorjaar/najaar wat meer verwarming vergt dan de begane grond. Als dit niet lekker werkt kan ik natuurlijk altijd de thermostaat verplaatsen. Volgens mij stelt dat niks voor.
  • 4. Onderhoud: klopt het dat dit makkelijk zelf te doen is ? Moet ik dan qua kosten alleen aan bepaalde schoonmaakmiddelen denken ?
  • 5. Is de gemiddelde levensduur van een L/W WP net zo lang of langer dan een gemiddelde CV ketel ?
  • 6. In de toekomst willen we misschien de zolder verbouwen. Qua verwarming/koeling daarvan dacht ik aan of een L/L WP, of een fancoil. Bij een fancoil moet de L/W WP denk ik wel kunnen koelen ? Kan zo'n fancoil aangesloten worden aan de loze radiator buizen die ik heb ? Ik weet dat een fancoil verder nog een condensafvoer nodig heeft.
  • 7. Kent iemand goede installateurs in de regio oost brabant / noord limburg ? Mag ook via PM
  • 8. Iemand ervaring met de Shelly Plus 1PM of Shelly Pro 1PM om Watt verbruik te meten ? Bij mijn L/L bevalt dit goed.
  • 9. Een aantal specifieke ME Ecodan vragen stel ik wel in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
[...]

Volgens mij kun je met 17 l/m nooit 32 groepen welke ieder minimaal 1l/m vragen voeden. Alleen de groepen met laagste weerstand krijgen water en wat er in gaat is al na een paar meter koud. Kun je net zo goed HOH van 20 cm leggen. Veel VV goepen vragen op ZLT 5 l/m voor het uitgelegde vermogen dus dan krijg je het nooit warm in alle ruimten.
Hier komt weer de zoneverwarming in beeld. Deze heb je nodig om de gelijktijdigheid van je systeem te beinvloeden.
Je wilt niet alle groepen vragend hebben want dan heb je veel te veel water nodig. Door groepen te sluiten welke op temperatuur zijn (bv omdat ze maar 18 gr hoeven te zijn) dan blijft er meer water over voor de groepen die veel warmte nodig hebben zoals badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:45:
[...]

Volgens mij kun je met 17 l/m nooit 32 groepen welke ieder minimaal 1l/m vragen voeden. Alleen de groepen met laagste weerstand krijgen water en wat er in gaat is al na een paar meter koud. Kun je net zo goed HOH van 20 cm leggen. Veel VV goepen vragen op ZLT 5 l/m voor het uitgelegde vermogen dus dan krijg je het nooit warm in alle ruimten.
Lees mijn post nou even. Bij mij thuis gaat die 17 lpm prima. Maar ik schreef er ook duidelijk bij dat die 12 of 14 kW WP wel richting de 30 lpm kan verpompen, wat in dit geval prima is om de warmte van die WP kwijt te worden. Meer flow helpt dan niks.
En over je verhaal van laagste weerstand: je moet uiteraard wel netjes eerst de verschillende kringen van de VVW afregelen. Dus dat is ook al geen argument voor een buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@LangeFries Ik ben nog even in die vermogens van de F2040-6, F2120-8 en S2125-8 gedoken en daar zit inderdaad niet bar veel verschil tussen wanneer je naar de grafieken kijkt. De S2125 en F2120 zijn vrijwel identiek (S2125 lijkt iets hoger uit te komen en wat verder terug te kunnen moduleren dan de F2120) en de F2040 heeft vooral een grilliger curve met een rare dip rond het vriespunt. Verder is de bivalente temperatuur bij de S2125 -10 en bij de andere twee -7, maar ik heb geen idee of dat nog effect heeft op die grafieken.

Ik heb ook nog even de Nibe DIM berekening van de installateur er bij gepakt en die geeft aan dat we een verwarmingsvermogen van 3,6kw nodig hebben, waarbij bij het ontwerp van de installatie uitgegaan is van een ontwerp buitentemperatuur van -10. Dan had ik het dus zelfs met een F2040-6 nog kunnen redden, maar ik heb voor de S2125 gekozen vanwege de R290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:39

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mannen, welk merk verwarmingsleidingen en waterleidingen hebben jullie gebruikt vanaf de ERST30C/D-VM2ED.
Mijn huidige leidingen zijn witte PEX/AL leiding vanaf de watermeter door de gehele woning. maat 20(wanddikte 2,0) en 16mm (wanddikte 2,0) zag ik.

Nu heeft de ERST30C/D-VM2ED voor de verwarming een aansluiting van 28mm. Kan ik hier dan het beste eerst een verloop opzetten van 28mm naar 32mm, om met 32mm richting de vvw verdeler te gaan of heeft dit geen zin en gewoon maar met 28mm de overbrugging maken. Het gaat om een meter of 10 richting de vloerverdeler.

En de SWW leiding op de ERST30C/D-VM2ED is 22mm. Nu kan ik de 22mm niet vinden in de PEX/AL uitvoering. Wel de 25mm uitvoering. Zal ik dan hier ook maar gewoon met de 25mm vanaf de ERST30C/D-VM2ED naar de leidingen gaan in de woning of ook maar gewoon beginnen met de 20mm. Wat is de beste optie. Ik heb ook nog even naar koper gekeken, maar is ook aardig aan de prijs.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 23:33
Ik heb in een offerte Zubudan PUHZ-SHW230 aangeboden gekregen en ook de Power Inverter PUHZ-SW200. Ik heb de specs tegenover elkaar gezet en zie wel wat verschillen maar wat is nou het verschil tussen deze 2 series inverters?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
ocaj schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:44:
[...]

Hangt er van af wat voor radiatoren je hebt. Ik had in de woonkamer een T30 (dus zonder convectie-ribbels tussen de platen van de radiator). Deze is nu vervangen door een Jaga van dezelfde afmeting en bij temperaturen <35 graden doet dat echt heel veel meer. Dat komt omdat een radiator weinig uitstraalt bij lage temperaturen.
Inmiddels ook nog ventilators toegevoegd en nu draait het helemaal super.

Maar goed advies om vooral zelf na te denken en voor je eigen situatie de voor- en nadelen op een rijtje te zetten.
Een vraagje aan jou als ervaringsdeskundige: draaien die ventilatoren de hele tijd, of alleen als het nodig is? En heb je er veel last van qua geluid? Ik ben nl ook aan het kijken naar Jaga's met ventilatoren, en ik vind voor het tijdelijk (sneller) opwarmen een beetje geluid (denk aan gezoem koelkast) geen probleem, maar niet de hele dag door, en zeker niet 's avonds als ik relaxed wil lezen of muziek luisteren.

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:30:
Ik heb in een offerte Zubudan PUHZ-SHW230 aangeboden gekregen en ook de Power Inverter PUHZ-SW200. Ik heb de specs tegenover elkaar gezet en zie wel wat verschillen maar wat is nou het verschil tussen deze 2 series inverters?
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 23:33

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jorisdekloris schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:47:
[...]

Ah dank. Ga ik het daar vragen.
De SHW is een Zubadan en de SW een Ecodan.
Edit: o dat wist je al.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 07-04-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:34:
[...]

Een vraagje aan jou als ervaringsdeskundige: draaien die ventilatoren de hele tijd, of alleen als het nodig is? En heb je er veel last van qua geluid? Ik ben nl ook aan het kijken naar Jaga's met ventilatoren, en ik vind voor het tijdelijk (sneller) opwarmen een beetje geluid (denk aan gezoem koelkast) geen probleem, maar niet de hele dag door, en zeker niet 's avonds als ik relaxed wil lezen of muziek luisteren.

bvd!
Reactie gegeven in het Fancoil topic

[ Voor 34% gewijzigd door LeonTebbens op 08-04-2022 08:43 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:11:
4. Onderhoud: klopt het dat dit makkelijk zelf te doen is ? Moet ik dan qua kosten alleen aan bepaalde schoonmaakmiddelen denken ?
Die vraag had ik ook en ik heb alle antwoorden in deze onderhoudspost samengevat.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
5. Is de gemiddelde levensduur van een L/W WP net zo lang of langer dan een gemiddelde CV ketel ?
Mijn installateur beweerde 15 jaar.

6. In de toekomst willen we misschien de zolder verbouwen. Qua verwarming/koeling daarvan dacht ik aan of een L/L WP, of een fancoil. Bij een fancoil moet de L/W WP denk ik wel kunnen koelen ? Kan zo'n fancoil aangesloten worden aan de loze radiator buizen die ik heb ? Ik weet dat een fancoil verder nog een condensafvoer nodig heeft.
Ja en ja. Er is overigens een speciaal fancoil topic voor als je meer detailvragen hebt.

8. Iemand ervaring met de Shelly Plus 1PM of Shelly Pro 1PM om Watt verbruik te meten ? Bij mijn L/L bevalt dit goed.
Ik was wel naar Shelly aan het kijken, ook al omdat je deze kunt flashen naar Apple HomeKit compatibel OS. Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 14:22
Resultaten maart 2022
De hulp en stand-by energie gaan domineren en drukt de COP's naar beneden. Vandaar dat vlakke profiel.
Er wordt wel erg weinig DHW gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK34GyJhLe4U3N9OghVz_fJ4XiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gd8rJuZ7KVPH09T3Qq7fX2te.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RvHY7EzN7-X6wTsMTLzhC5WY00=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bnTpnQbUGRl1a46HLmB1dgLe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DU6iGkFN1Z4cuNHQPXAotjRJSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K2ywTN4UZi69dcqWS9GW0fp2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
Ehhh ik bedoelde Jaga LTV radiatoren met van die kleine fans (boosters) eronder, hoe dat klinkt qua geluid. Bv zo’n Strada met de DHB https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 07-04-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
LeonTebbens schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:00:
[...]

Mijn installateur beweerde 15 jaar.

[...]

Ja en ja. Er is overigens een speciaal fancoil topic voor als je meer detailvragen hebt.

[...]

Ik was wel naar Shelly aan het kijken, ook al omdat je deze kunt flashen naar Apple HomeKit compatibel OS. Ben benieuwd naar je ervaringen!
Bedankt voor je reacties. Ik hoop dat anderen nog naar mijn andere vragen kunnen kijken/reageren :)

Betreft de Shelly: ik heb nu een Plus 1PM bij mijn L/L warmtepomp. Geïnstalleerd in de werkschakelaar, alleen om verbruik te meten (dus relais is altijd aan). Ik heb hem ingesteld via de webinterface. Je hebt veel local connectie mogelijkheden en je kan ook wat javascripts toevoegen. Werkt allemaal goed. Documentatie is ook goed: zoek maar eens op shelly gen2.
Heb ook nog een Plus 1 die ik heb ingebouwd achter een stopcontact, om een lamp te kunnen schakelen.

Hier op tweakers is ook een shelly ervaringen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:25:
De hulp en stand-by energie gaan domineren en drukt de COP's naar beneden. Vandaar dat vlakke profiel.
Inderdaad. Bij mij scheelde dat ongeveer de helft. Maar netto nog erg weinig energie in de WP gebruikt.
Komt dat niet door zonneboilers? Maart was natuurlijk uitzonderlijk zonnig. Anders heb ik er geen verklaring voor dat sommigen maar een paar kWh aan warmte voor SWW hebben gemaakt.

Verder nog voor meer eenduidigheid bij SWW: Is het niet een idee om duidelijk aan te geven of mensen wel/geen legionellacyclus doen, en of je die warmte/stroom voor een dompelelement daarvoor mee moet tellen in de cijfers?
Ik laat die bijvoorbeeld weg (het is tenslotte geen prestatie van de WP). Dat was bij mij in maart precies 4 kWh.
Als ik die in mijn DHW-cijfers mee had genomen had ik COP 3.11 ipv 3.38 gehaald.

Het zou mooi zijn als je ergens in de tabel aan kan geven of er wel/niet een zonneboiler wordt gebruikt en om de hoeveel dagen er een legionellacyclus wordt gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Resultaten maart 2022
Erg interessant om te zien. Heb je wellicht ook een langjarig overzicht van deze gegevens. Wat mij vooral zou interesseren is de (S)COP over de jaren van de verschillende merken. Zit er nu bijvoorbeeld structureel verschil in performance tussen het ene en het andere merk, of hangt dat toch nog teveel van de instellingen en de installatie zelf af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj grappig dat februari en maart bij jou zo ver uit elkaar liggen en bij mij nog aardig op elkaar lijken :)
Ik denk dat dat komt omdat ik een hoekhuis met noordgevel heb, en dus relatief weinig zonnewinst heb maar wel de slechtere isolatie van glas.
Voor @Blihi is het wel een voorbeeld van een groot verschil dat verklaard wordt door de specifieke installatie en niet door het merk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:41:
[...]

Ehhh ik bedoelde Jaga LTV radiatoren met van die kleine fans (boosters) eronder, hoe dat klinkt qua geluid. Bv zo’n Strada met de DHB https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/
Sorry, ik had de link niet goed in m’n reactie gezet. Je vraag heb ik hier beantwoord: LeonTebbens in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)". Een Strada met van de ventilatortjes erin is ook een fancoil overigens 😀

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 08-04-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Resultaten maart 2022

Bij mij heeft de zonneboiler bijna twee weken lang de SWW runs vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
dirkdeman schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:24:
Ik heb ervaring met Heima-spul en Uponor Unipipe, waarbij die laatste wat makkelijker te buigen was. Misschien dat je installateur achter je rug om wat zal vloeken, maar het lijkt me stug dat hij zal zeggen ‘doe ik niet’.
Vorige week voerde ik vrij willekeurig eens "Henco" in op marktplaats. Heel toevallig iemand die een restant van 33 meter 32mm aanbood op 10min van mijn werk vandaan.

Overgenomen voor €150, scheelt toch behoorlijk met de €338 voor 50m :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-10 13:00
Vandaag 2 offertes ontvangen voor een warmtepomp in het Oosten van het land. Er zit fors verschil tussen:

Samengevat:

Offerte 1:
Deel A: voor €3450 (inclusief BTW en installatie):
Remeha Tzerra 39c combi CV-ketel
Drukvat 18 liter
Itho-Daalderop ventilatie-unit

Deel B: voor €7.065 (inclusief BTW en installatie)
Elga ACE 6kW

Offerte 2:
Deel A: voor €2.720 (incl. BTW en installatie)
Atag i36cz cw5

Deel B: voor €9.293 (incl.)
Atag Energion m hybrid zone 5

Nu lees ik op de website van de consumentenbond (die ik niet heel hoog heb zitten), dat de Atag Energion bij veel lagere temperaturen (-7C) al kan bijverwarmen, terwijl de Elga dat pas vanaf 4 graden Celsius kan. Is dat zo? En is dat een groot verschil qua potentiele besparing?

En zijn er nog meer zaken die opvallen in deze 2 offertes? Ik vind ze beide best hoog, maar het is sowieso al heel moeilijk om een afspraak te krijgen met installatiebedrijven, dus wellicht is dat de huidige markt. Iemand adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Aristos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:28:
Vandaag 2 offertes ontvangen voor een warmtepomp in het Oosten van het land. Er zit fors verschil tussen:

Samengevat:

Offerte 1:
Deel A: voor €3450 (inclusief BTW en installatie):
Remeha Tzerra 39c combi CV-ketel
Drukvat 18 liter
Itho-Daalderop ventilatie-unit

Deel B: voor €7.065 (inclusief BTW en installatie)
Elga ACE 6kW

Offerte 2:
Deel A: voor €2.720 (incl. BTW en installatie)
Atag i36cz cw5

Deel B: voor €9.293 (incl.)
Atag Energion m hybrid zone 5

Nu lees ik op de website van de consumentenbond (die ik niet heel hoog heb zitten), dat de Atag Energion bij veel lagere temperaturen (-7C) al kan bijverwarmen, terwijl de Elga dat pas vanaf 4 graden Celsius kan. Is dat zo? En is dat een groot verschil qua potentiele besparing?

En zijn er nog meer zaken die opvallen in deze 2 offertes? Ik vind ze beide best hoog, maar het is sowieso al heel moeilijk om een afspraak te krijgen met installatiebedrijven, dus wellicht is dat de huidige markt. Iemand adviezen?
Vast geen wtw ventilatie.
Omdat je ook je CV gaat vervangen zou ik voor volledig gasloos gaan.

De elga kan je ook instellen om onder 0 nog te blijven verwarmen.

Ik heb een collega wel aangeraden om een hybride te nemen omdat hij nog een nieuwe CV heeft en er 10k verschil in installatie prijs zat. Warmtepompboiler erbij en hij kan alsnog gasloos. Heeft ook nog een moderne houtkachel, dus backup. Verder zou ik dat niet snel meer aanraden.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
We hebben best een oud ('60) en groot huis (270m2) zonder vloerisolatie (niet mogelijk) en zonder vloerverwarming. Ik merk dat ik bang ben dat een 100% warmtepomp het in de koude maanden niet gaat redden. Daarom het idee om hybride te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Aristos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:49:
We hebben best een oud ('60) en groot huis (270m2) zonder vloerisolatie (niet mogelijk) en zonder vloerverwarming. Ik merk dat ik bang ben dat een 100% warmtepomp het in de koude maanden niet gaat redden. Daarom het idee om hybride te gaan.
Wat is je huidige gasverbruik? Ik redde het in mijn vrijstaande huis uit '56 van 155m2 met een Elga/Toshiba (beduidend minder vermogen dan de Ace) en 350m3 gas op radiatoren. Ik had toen al probleemloos gasloos gekund, maar weet dat vantevoren maar eens. Wanneer je nageïsoleerd hebt en nog het vermogen aan radiatoren hebt hangen van voor de isolatie zou je het best nog eens all-electric kunnen gaan redden.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 08-04-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
@Aristos wat en hoe groot is je afgifte systeem?
De Elga kan zeker tot -5 bijverwamen, kan niet precies zeggen wat ie dan levert maar reken op iets tussen 4 en 5 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Aristos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:49:
je hebt schijnbaar wel een ventilatiesysteem, dus als je daar iets met een wtw doet dan heb je al 30% winst tov iemand die via de roosters of ramen ventileert.

Ubakus.de en daar een account aanmaken kan ook nog veel inzicht geven.
je hoeft het niet heel precies in te vullen, maar dan heb je een indicatie. top website imo.

6kw x 22 uur is toch meer dan 15m3 gas wat je met een 6kw kan leveren. met een iets sterkere warmtepomp bv 9kw ofzo kan je 25m3 gas vervangen. bij mij is de gasprijs nu 2,6e dus dat zou dan meer dan 60e per dag! zijn. alleen voor verwarming.

zonder zonnepanelen is het nog wel een goede investering, maar die horen er eigenlijk wel bij. en waarschijnlijk ook gelijk heel wat benodigd.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
DeltaT schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:14:
@Aristos wat en hoe groot is je afgifte systeem?
De Elga kan zeker tot -5 bijverwamen, kan niet precies zeggen wat ie dan levert maar reken op iets tussen 4 en 5 kW.
In de woonkamer van 66m2 zitten 3 convectorputten en een dubbele radiator (achter zo een sierhouten-dingetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44

Superbeagle

Always smile

Aristos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:24:
[...]

In de woonkamer van 66m2 zitten 3 convectorputten en een dubbele radiator (achter zo een sierhouten-dingetje).
Belangrijkste vraag is op welke aanvoertemperatuur je nu stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Superbeagle schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:38:
[...]

Belangrijkste vraag is op welke aanvoertemperatuur je nu stookt.
Issue, is dat ik sinds 1 april eigenaar ben van het huis, en we pas woensdag gaan verhuizen. Ik heb de temperatuur van de huidige ketel op 60 graden gezet, en de schilders klagen niet. Maar of dat nu zo'n goede referentie is...

Ik weet dus niet hoe het deze koude wintermaanden qua temperatuur was, als hij op 60 graden stond. En ik wil eigenlijk ook niet te lang wachten met vervangen, omdat de huidige ketel 18 jaar oud is.

[ Voor 8% gewijzigd door Aristos op 08-04-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Aristos Convectorputten hebben vaak een hoge Ta nodig om wat te doen. Al boosters geplaatst? (ventilatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
BarryH schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:42:
@Aristos Convectorputten hebben vaak een hoge Ta nodig om wat te doen. Al boosters geplaatst? (ventilatoren)
Goed om te weten, ik zal eens kijken ze nu goed werken met de aanvoertemperatuur op 60 graden. Boosters voor convectorputten, had ik nog niet van gehoord. Ga ik me even in inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Aristos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:43:
[...]

Goed om te weten, ik zal eens kijken ze nu goed werken met de aanvoertemperatuur op 60 graden. Boosters voor convectorputten, had ik nog niet van gehoord. Ga ik me even in inlezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YPKegGVcwrHRsc7Wza8BvbpF3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WnG5MXFEVA61fe4PfcNGS6y.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-10 15:05
@Aristos Ik zou bij die convector putten inderdaad iets van Boosters plaatsen. Ik had dit eerst zelf niet en deze zat het verst van de ketel af. Het gevolg is dat de ruimte nooit lekker op temperatuur kwam.

Wat ik heb gedaan ermee is het volgende:
1. schoonmaken (met compressor en de stofzuiger alle vuil uit de put halen), kijk ook tussen de ribben dat hier geen zooi tussen zit en eventueel scheef gebogen ribben even recht maken. Dit scheelt echt in de hoeveelheid luchttransport door het element en dus de warmte afgifte.
2. Isolatie van de put bekijken (vanuit buiten via de kruimpruimte of binnenlangs eventueel wat isolatie bij plaatsen)
3. Let even op dat er schotten inzitten en dat deze er juist in zitten (heel veel discussie over maar er moeten iig schotten in voor de convectie te creëren.
4. Waterzijdig inregelen zodat er in ieder geval voldoende water doorheen gaat
5. boosters kopen/maken om de convectie door de put te verhogen (indien nodig).

dit is even willekeurig een discussie maar verdiep je er even in https://www.klusidee.nl/F...en-in-convectorput.24746/

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Fantastic_fox schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:50:
@Aristos
2. Isolatie van de put bekijken (vanuit buiten via de kruimpruimte of binnenlangs eventueel wat isolatie bij plaatsen)
‘t was een aardig klusje maar de temperatuur ‘s morgens vroeg net voor begin stoken in de put nu 2 graden hoger dan voor dit projectje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47aU-6pEO1WW9Sr6CtgmpqjJFRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4lYshdyhLzlRY5rwu81qrPp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Ik zou op dit moment de kelder vrij makkelijk kunnen testen op een lagere VV temperatuur.

Vragen
  • 1. Is mijn afgiftesysteem goed voor een L/W warmtepomp ? Ik snap dat de VV verdelers vernieuwd moeten worden. Wellicht kunnen alle groepen zelfs op 1 verdeler. Maar vooral: heb ik genoeg flow, of zou een buffervat nodig zijn. Ik heb gezocht naar berekeningen maar ik kwam er niet uit.
  • 2. Mono vs split unit. Genoeg discussies hierover gelezen. Ik vraag me niet af wat "het beste" is. Ik vraag me meer af: is er in mijn situatie een duidelijke voorkeur ? Zoals ik het zie ligt het vooral aan de mogelijkheden die je hebt qua plaatsing binnen/buiten unit. En zelf installeren zou bij mono makkelijker zijn. Mis ik dan nog iets ?
  • 3. Wel of geen thermostaat gebruik. Ik lees dat sommige geen thermostaat gebruiken. Hoe weet de warmtepomp dan of je ruimte warm genoeg is ? Mijn idee was om een thermostaat te gebruiken in de kelder en geen zoneregeling. Ik verwacht namelijk dat als de kelder op temperatuur is, dat de begane grond dat ook is (of hoger). Ook is het zo dat de kelder in het voorjaar/najaar wat meer verwarming vergt dan de begane grond. Als dit niet lekker werkt kan ik natuurlijk altijd de thermostaat verplaatsen. Volgens mij stelt dat niks voor.
  • 7. Kent iemand goede installateurs in de regio oost brabant / noord limburg ? Mag ook via PM
  • 8. Iemand ervaring met de Shelly Plus 1PM of Shelly Pro 1PM om Watt verbruik te meten ? Bij mijn L/L bevalt dit goed.
Als aanvulling:
Ik kwam er net achter dat mijn ketel op 55 graden stond voor verwarming. Ik dacht dat die al lager stond. Maar die heb ik nu naar 40 gezet en de VV verdelers op 35. Dit kan ik dan testen met het verwarmen van de kelder. Is dit een goede test of moet het nog lager ?

Iemand nog iets te zeggen over mijn openstaande vragen (zie quote) ? Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Plenkske
Testen kan eigenlijk alleen met je hele huis. Zoals te vinden in de gepinde posts + openingspost moet je met 35 graden water je huis warm houden bij een daggemiddelde temperatuur van 0 graden / 50 graden water - bij -10 daggemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
BarryH schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:40:
@Plenkske
Testen kan eigenlijk alleen met je hele huis. Zoals te vinden in de gepinde posts + openingspost moet je met 35 graden water je huis warm houden bij een daggemiddelde temperatuur van 0 graden / 50 graden water - bij -10 daggemiddelde.
Ik verwarm nooit mijn hele huis :P maar ik snap wat je bedoelt.
De test die ik nu doe is met ongeveer de helft van mijn totale vloerverwarming. Op eigen thermostaat en verdeler.
Via domoticz kan ik het gasverbruik zien en de temperatuur van de kelder (op tienden).
Dus ik kan het denk ik wel prima vergelijken.
Ik snap dat het geen ideale test is, maar voor de huidige temperatuur buiten is het beter dan niets denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
@Plenkske Ik kan maar een paar van jouw vragen beantwoorden dus ik nummer ze even ;)
3. Wel of geen thermostaat gaat een kwestie zjin van eigen voorkeur. Ik had deze vraag ook nu ik merkte dat de temperatuur hoger werd ondanks dat de ruimte warm genoeg was. De WP bleef gewoon doorverwarmen vanwege de WAR en de buitentemperatuur die nog te koud was. Ik zou het liefst zonder binnenthermostaat doen om te voorkomen dat men er aan gaat lopen draaien maar ik heb ook al gemerkt dat het misschien toch wel handig is.
7. Ik ga jou even een DM sturen!

De aanvulling: ik heb met dezelfde setup getest en op basis daarvan de beslissing gemaakt om de ketel eruit te doen. Wat ik nu merk is dat er een meer continue verwarming plaatsvind waardoor de warmte egaler verwarmt blijft. Ik geef de vloer max 35 graden bij 0 graden op dit moment en max 22 bij 15 graden. Zoals al eerder in dit topic werd aangegeven moet ik gaan kijken of ik deze stooklijn zo ga laten of dat ik toch wat veranderingen aan ga brengen om de cycli wat langer en egaler te gaan laten zijn. Dit weekend met koudere nachttemperaturen gaat me waarschijnlijk wel wat inzicht verschaffen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ninjetsu NL op 08-04-2022 12:54 . Reden: quote er uit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-10 15:05
@Plenkske volgens mij heb je een nefit ketel hangen als ik je foto's bekijk, welke thermostaat heb je hieraan hangen?

Mocht je toevallig de nefit Easy(control) hebben dan is deze via homeassistant relatief makkelijk uit te lezen en kun je best buirkbare informatie halen over gevraagde termperatuur en stook gedrag (actief niet-actief) zoiets als hieronder

Dan weet je in ieder geval hoe vaak je ketel opstookt en tot welke temperatuur en kun je wellicht gerichter spelen met de temperatuur en vermogen en dat soort zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx9CpUd99w2oMQ8EE6G_eFmVlM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PLfJhxZXNBdaMyJaMMqHhKnW.png?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Plenkske @Ninjetsu NL Mag ik me hier eens heel ongegeneerd tegenaan bemoeien? :$ Ik zoek een installateur in dezelfde regio is evt bereid is om te helpen met basisinstallatie en subsidieaanvraag. Valt nog niet mee...

Nomen nescio

Pagina: 1 ... 97 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.