Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.988 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@SoulShot voor de ketel betaal je de ketel en wat arbeid, duidelijk. Voor de warmtepomp kom je alleen aan de 14k als werkelijk alle opties aangevinkt zijn: buffervat, naverwarming, extra pompgroep etc. Soms zinvol, vaak niet.

Rode draad in dit topic: een goedkopere installatie werkt beter ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06 12:54
BarryH schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:58:
@SoulShot
- met een WP neemt je eigen verbruik in de winter flink toe. mijn basis verbruik van 1/11 tm 1/3 is ca. 800-1000 watt, waarvan maar 100watt niet WP is. en 20% van je gasverbruik ligt dus in de zomer / voor/najaar -> = eigen opwek....dus minimaal 20%, maar eerder 40% van je E verbruik is eigen opwek met veel lagere kostprijs/marktwaarde.
- wat doen de energieprijzen komende jaren?
- Ik ben verbaasd over de meerprijs. Lijkt me "value based pricing", wellicht eens nalopen?
Dag Barry

Bedankt voor de reactie

- mbt eigenverbruik: ik zou grofweg zeggen dat 20% van het WP verbruik je kan voorzien met zelf consumptie, gewoon omdat 20% van het gasverbruik momenteel in de zomermaanden ligt (zie vorige post). Je zou dan ook al een batterij moeten voorzien om die 20% volledig met zonne-energie te voorzien gedurende bewolking/nachten. In de winter heb ik quasi geen export (bijv. januari 2021 heb ik 12 kWh export) met huidig systeem (2400 Wp), zelfs al ik dat verdrievuldig naar toekomstige installatie (7200 Wp), is het aandeel zonnenergie in winter mijn inziens verwaarloosbaar. 40% lijkt mij overdreven, maar moest iemand echte cijfers hebben hoor ik het graag, maar die 20% is natuurlijk wel mooi mee genomen.
- Toekomst energieprijzen is onbekend. Je zou verwachten dat gas tov elektriciteit toeneemt, mbt CO2 reductie normen. Anderzijds heb ik mijn berekening nu gedaan dat gas op een historische piek staat, en zou ik verwachten dat het op korte termijn eerst gaat dalen. Maar is natuurlijk speculeren.
- meerprijs die ik kreeg voor WP is inderdaad hoog. Dit is een gevolg van het feit dat we in een sleutel-op-deur project zitten, waarbij er wel wat extra wordt gegraaid op meerprijzen. Anderzijds zie ik in het Vaillant Aerotherm topic op Tweakers, dat richtprijzen wel rond de 10.000-12.000 schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Blihi schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:06:
@SoulShot De gasprijs is in NL op dit moment veel hoger dan waar jij mee rekent. Een nieuw variabel contract kost je tussen de 2 en 2.5 euro/m3. Bij 90% efficientie is dat tussen de 23 en 28 ct per kWh.

Voor stroom betaal je hier bij een nieuw variabel contract tussen de 45 en 55 ct per kWh elektrisch, dus tussen de 12 en 14 ct per kWh warmte bij COP = 4. Dat is een besparing van 11 tot 14 cent per kWh.

Bij 15000 kWh per jaar, is dat 1650 tot 2100 besparing per jaar en in Nederland bespaar je ook nog eens de vaste kosten per dag voor de gasaansluiting. Dat is ongeveer 250 euro per jaar, dus ligt de totale besparing bij huidige prijzen op 1900 tot 2350 euro per jaar. Een terugverdientijd van 4 tot 6 jaar dus.

Het kan zijn dat de gas en stroomprijzen en vaste aansluitingskosten in Belgie heel anders zijn dan hier, maar ik zou dat nog eens goed bekijken.
Dag Blihi

Bedankt voor de reactie.

Ik heb Belgie in het vet gedrukt in mijn post omdat ik ben er van op de hoogte dat de prijzen anders liggen in NL waardoor een WP interessanter is. Om de prijzen te bekomen voer ik gewoon de kWh getallen in op een energie vergelijker website, en die geeft mij een all-in (vaste kosten, distributie en energieprijs) prijs op jaarbasis https://www.mijnenergie.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Proton_ schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:11:
@SoulShot voor de ketel betaal je de ketel en wat arbeid, duidelijk. Voor de warmtepomp kom je alleen aan de 14k als werkelijk alle opties aangevinkt zijn: buffervat, naverwarming, extra pompgroep etc. Soms zinvol, vaak niet.

Rode draad in dit topic: een goedkopere installatie werkt beter ;)
Quote bijgevoegd. Is mijn inziens zonder veel toeters en bellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilWuYOUyEDJJxHwpl1y3qthml2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g6rDoYbXC3OXTJI561xp3PB1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 14:26
Ronaldvdijk schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:32:
[...]
Dank je voor de tip.
ik heb het installatie schema bekeken in de handleiding van de cylinder unit. Hier wordt echter niet genoemd over een expansievat voor het sww. Kun jij hier toevallig iets over zeggen? Ik zie niet in waarom dit in de sww opgenomen moet worden, maar misschien is er wel een nut voor?

Moet ik op de bovenste verdieping van het huis, waar alleen maar radiatoren zijn aangesloten, nog automatische ontluchters in de leiding plaatsen? Of plaats je alleen automatische ontluchters direct naast de cylinderunit?
In jouw eerdere post lees ik dat je het over een ERPT30X-VM2ED hebt.

Daarvan kon ik alleen een updated Service Manual vinden (OCH714D = revision D):

https://www.google.com/ur...Vaw2nNXWWbLdA6BrAVGni_k8D

Volgens de specificaties (table 3.4 en 4.2) zit er geen ingebouwd expansievat in, maar in figuur 8.4 staat er wel een getekend (item 10).
Dat is dus waarschijnlijk fout: als je naar figuur 8.3 kijkt, zie een systeem waarbij er twee externe expansievaten staan getekend (item 10 en 40).

Dat betekent dat je dat zelf moet (laten) installeren voor het CV-circuit en waarschijnlijk ook voor het drinkwatercircuit, afhankelijk van de installatie.
In het Installation Manual staat een grafiek waarmee de grootte van het benodigde expansievat kan worden berekend, dus vraag die Duitse leverancier om dat manual.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
SoulShot schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:43:
Hallo

We zijn bezig aan een nieuwbouw in België met overal vvw, en sta voor keuze gas vs. warmtepomp.
* CV op gas (Vaillant ecotec VCW 43F): 3140 excl.
* WP (VAILLANT AROTHERM AS105/5): 14100 excl.

De meerprijs voor een WP is dus 10960 excl. Sinds April 2022 is deze tijdelijk aan 6% BTW, en dus 11617 euro incl. meerprijs voor een WP.

Met geschatte nood aan 15.000 kWh energie per jaar, en uitgaande van 90% rendement voor een gas CV, en een COP van 4 voor de WP, kom ik aan huidige prijzen in België (April 2022) uit aan
Gas *1/0.9 = 16666 kWh = 2.119 €
Elektriciteit / 4 (COP) = 3333 kWh = 1.340 €

Per jaar 780 euro winst met een WP: met meerprijs 11617 euro voor WP, komt dit neer op een terugverdientijd van bijna 15 jaar, wat quasi de levensduur van de toestellen is lijkt me.

We plannen 7200 Wp aan zonnepanelen, maar het nut zonder saldering/terugdraaiende teller is beperkt. Op basis van het verbruik in mijn huidige woning zie ik dat 80% van gasverbruik ligt tussen Oktober-Maart/April, en in die maanden is er maar weinig overschot aan zonne-energie met mijn huidige (2400 Wp setup).

In België lijkt, ondanks de huidige hoge energie prijzen, een WP op lange termijn quasi gelijk uit te komen als een CV ketel op gas. Ondanks wat veel websites beweren, lijkt me dit een correcte conclusie?
Wat is de BTW op een CV ketel dan? Want nu lijk je met 6% op de WP te rekenen en 0% op de CV ketel. Of ik begrijp je berekening niet.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
evleerdam schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:25:
[...]

Wat is de BTW op een CV ketel dan? Want nu lijk je met 6% op de WP te rekenen en 0% op de CV ketel. Of ik begrijp je berekening niet.
Daar heb je een punt, als ik het apart bereken (wat jij bedoelt denk ik):
* CV op gas (Vaillant ecotec VCW 43F): 3140 excl. * 1.21 = 3799
* WP (VAILLANT AROTHERM AS105/5): 14100 excl. * 1.06 = 14946

Dan is het verschil 11147 euro (ipv 11617 aangegeven in mijn post).

De reden waarom ik anders rekende in mijn post, is omdat de installateur de gas ketel (in de basis voorzien in mijn woonproject) excl. BTW in min zet op de WP offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@SoulShot binnenunit VWL 128/5 IS is ca €3k, buitenunit VWL105/5 AS minder dan €5k. Zoek maar na.
Montage is ook geen week werk met twee man. Ik gun iedereen marge, maar iemand moet met de inkoper gaan praten :)

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 03-04-2022 13:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:13
SoulShot schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:20:
[...]

Dag Blihi

Bedankt voor de reactie.

Ik heb Belgie in het vet gedrukt in mijn post omdat ik ben er van op de hoogte dat de prijzen anders liggen in NL waardoor een WP interessanter is. Om de prijzen te bekomen voer ik gewoon de kWh getallen in op een energie vergelijker website, en die geeft mij een all-in (vaste kosten, distributie en energieprijs) prijs op jaarbasis https://www.mijnenergie.be/
Ik begrijp ook dat de prijzen in B niet hetzelfde zijn. Maar als ik een paar van die product-fices lees op de door jou genoemde website, dan zie ik dat gas per kWh bij 90% efficientie ongeveer twee keer zo duur is als elektriciteit bij COP=4. Dan kom ik nog steeds op heel andere verhoudingen dan jij.

Daarbij verwacht ik dat de gasprijs nog wel eens heel lang hoog kan blijven. Dat zou zomaar kunstmatig kunnen zijn omdat overheden gaan stimuleren om van het gas af te gaan, hoewel dat moment in Belgie verder in de toekomst zou kunnen liggen dan bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:31
@SoulShot
Het is mij niet duidelijk of je de KwH eigen verbruik nu meeneemt in de som, zo niet is dat dus een kwalitatieve +. Door je SWW opwarm tijd rond de middag in te stellen kan je de SWW run voor een groot deel op eigen verbruik doen.

Straks heb je de 3 maalzoveel PV. bij PVgis of PVcalc kan je de maandopbrengst berekenen. met een WP zal de meeropbrengst in de wintermaanden nagenoeg geheel in de WP kunnen (Als je ervoor zorgt dat die in ieder geval overdag van 10 tot 16 uur stookt (Voor sww of vloerverwarming)

Daarnaast lijkt het me dat je zonder gasketel ook zonder gasaansluiting kan. Dat zal toch ook jaarlijks vastrecht schelen?

Verder is in mijn ervaring bij een WP minder jaarlijks onderhoud nodig dan bij een gasketel.
Wat ik in de opstelling met vailliant onderdelen nog mis (over het hoofd zie?) is een SWW boiler, of wordt die zoiezo geplaatst? dus ook bij de gasketel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Proton_ schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:32:
@SoulShot binnenunit VWL 128/5 IS is ca €3k, buitenunit VWL105/5 AS minder dan €5k. Zoek maar na.
Montage is ook geen week werk met twee man. Ik gun iedereen marge, maar iemand moet met de inkoper gaan praten :)
Dag Proton

Zoals ik eerder zei zit op deze prijs extra marge gezien we in een sleutel-op-deur project zitten. Als ik echter zoek in het Vaillant topic op "offerte" en "prijs", is de all-in prijs niet gigantisch hoog mijn inziens. Misschien 2K teveel of zo? Ik heb helaas niet de vrijheid om te shoppen bij andere installateurs in dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ronaldvdijk schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:32:
[...]

Dank je voor de tip.
ik heb het installatie schema bekeken in de handleiding van de cylinder unit. Hier wordt echter niet genoemd over een expansievat voor het sww. Kun jij hier toevallig iets over zeggen? Ik zie niet in waarom dit in de sww opgenomen moet worden, maar misschien is er wel een nut voor?

Moet ik op de bovenste verdieping van het huis, waar alleen maar radiatoren zijn aangesloten, nog automatische ontluchters in de leiding plaatsen? Of plaats je alleen automatische ontluchters direct naast de cylinderunit?
Je kan een SWW boiler op 2 manieren aansluiten. `

Een gesloten systeem doen je met een SWW expansievat wat inhoud dat als de druk toeneemt door water verwarming dat de expansievat dat opvangt en dus geen water weggooit in het riool.

Bij een openen systeem gebruik je een inlaatcombinatie en als dan de druk toeneemt door water verwarming gooit de inlaat combinatie het water in het riool. Je heb dan ook een riool aansluiting nodig.

Vergeet ook geen overstortventiel een een terugslagklep te plaatsen. En aftappers op je boiler op de laagste punten van je koud water en je spiraal. Makkelijk als je hem een keer moet vervangen :)

Je je expansievat moet je 0,2bar onder je werkdruk afstellen. Zo heb je een goeie doorstroming.

Deze vat bevoordeeld. 8bar 25 liter Flamco Airfix D icm met een overstort ventiel van 6bar.

https://flamcogroup.com/m...on/doc_be-vls_h4_2015.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Blihi schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:39:
[...]

Ik begrijp ook dat de prijzen in B niet hetzelfde zijn. Maar als ik een paar van die product-fices lees op de door jou genoemde website, dan zie ik dat gas per kWh bij 90% efficientie ongeveer twee keer zo duur is als elektriciteit bij COP=4. Dan kom ik nog steeds op heel andere verhoudingen dan jij.

Daarbij verwacht ik dat de gasprijs nog wel eens heel lang hoog kan blijven. Dat zou zomaar kunstmatig kunnen zijn omdat overheden gaan stimuleren om van het gas af te gaan, hoewel dat moment in Belgie verder in de toekomst zou kunnen liggen dan bij ons.
Dag Blihi

Hierbij hoe ik aan de bedragen kom voor de kWh berekend in mijn eerste post (link https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71133490)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATZ8UHq4f19rgiQkTAPc6ijP1AI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KOXq4HchpYGK8F68JJDchG1S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31r6EpBbVvKw4iw2Ehg-G19pQZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/toRmqDDna6gkatpuF9yZ4Kwg.png?f=user_large

[ Voor 62% gewijzigd door SoulShot op 03-04-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
SoulShot schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:23:
[...]

Quote bijgevoegd. Is mijn inziens zonder veel toeters en bellen.

[Afbeelding]
1.8 tot eind lijkt me ook nodig bij CV. Hoewel montage iets meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
BarryH schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:39:
@SoulShot
Het is mij niet duidelijk of je de KwH eigen verbruik nu meeneemt in de som, zo niet is dat dus een kwalitatieve +. Door je SWW opwarm tijd rond de middag in te stellen kan je de SWW run voor een groot deel op eigen verbruik doen.

Straks heb je de 3 maalzoveel PV. bij PVgis of PVcalc kan je de maandopbrengst berekenen. met een WP zal de meeropbrengst in de wintermaanden nagenoeg geheel in de WP kunnen (Als je ervoor zorgt dat die in ieder geval overdag van 10 tot 16 uur stookt (Voor sww of vloerverwarming)

Daarnaast lijkt het me dat je zonder gasketel ook zonder gasaansluiting kan. Dat zal toch ook jaarlijks vastrecht schelen?

Verder is in mijn ervaring bij een WP minder jaarlijks onderhoud nodig dan bij een gasketel.
Wat ik in de opstelling met vailliant onderdelen nog mis (over het hoofd zie?) is een SWW boiler, of wordt die zoiezo geplaatst? dus ook bij de gasketel.
Dag Barry

De zelfconsumptie heb ik momenteel niet in rekening genomen. Je zou dus van het verbruik (en de prijs) voor elektriciteit nog 20% kunnen aftrekken (idd in voordeel voor keuze WP). Merk wel op, dat je bij injectie in België ook wel een aardig bedrag terugkrijgt tegenwoordig, namelijk ongeveer 50% van het afname tarief. Bij zelfconsumptie doe je dus met andere woorden de elektriciteitsprijs door twee. Als ik dan herbereken:
>>> Met zelfverbruik 20% kan (1340*0.20) 268 euro worden bespaard. Maar dat moet verminderd worden met het ontlopen van injectie kosten aan ongeveer 50%, dus besparing tgv zelconsumptie is 268/2 = 134 euro. Daarmee komt Elektriciteits kost op 1340 - 134 = 1206 euro per jaar

Per jaar 913 euro winst met een WP: met meerprijs 11617 euro voor WP, komt dit neer op een terugverdientijd van bijna 13 jaar, wat quasi de levensduur van de toestellen is lijkt me.
Ter info: In BE krijg je ongeveer 50% voor de injectie. Ik heb bij https://www.mijnenergie.be/ ingegegeven: 1000 kWh afname en 1000 kWh injectie. Je betaalt 436 euro voor afname en krijgt 202 euro voor injectie (dus om juist te zijn 46%)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKi7blCqRRUcLkwxeb9N1Uy5-rk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pZma9R0ooMFAhEalLLpQrofw.png?f=user_large
Mbt tot je andere puntjes:
* Je verwijst naar PVcalc voor zelfverbruik in winter. Maar ik kijk gewoon naar mijn huidige waarden, en vermenigvuldig die navenant de grootte van mijn nieuwbouw, dat zal bij benadering wel juist zijn vermoed ik. Je gaat inderdaad alles verbruiken wat je in de winter opwekt, maar als ik nu maar enkele tientalle kWh injectie heb in de wintermaanden, zal dat de energiekost niet erg drukken. Ik heb nu gerekend op 20% zelf consumptie voor het verbruik van de warmtepomp op jaarbasis, wat mij redelijk lijkt. Als je andere data/referenties heb, deel gerust!
* vaste kosten (wat in NL vastrecht wordt genoemd) zijn ingerekend bij vergelijking op die ik deed (zie referentie naar website).
* Vaillant cv is op basis van doorstromer. Onderhoudskost verschil WP/CV heb ik eigenlijk niet in rekening gebracht omdat ik hier ook niet veel data over vind, maar als je hier een goede referentie van hebt hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Dapdodo schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:49:
[...]

1.8 tot eind lijkt me ook nodig bij CV. Hoewel montage iets meer is.
Bedankt. Ik denk dat de installateur de volledige kost CV aftrekt van de totaalprijs WP. De lijst die je ziet is dus een prijs om een WP volledig te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Adriaan71 schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:44:
[...]

Je kan een SWW boiler op 2 manieren aansluiten. `

Een gesloten systeem doen je met een SWW expansievat wat inhoud dat als de druk toeneemt door water verwarming dat de expansievat dat opvangt en dus geen water weggooit in het riool.

Bij een openen systeem gebruik je een inlaatcombinatie en als dan de druk toeneemt door water verwarming gooit de inlaat combinatie het water in het riool. Je heb dan ook een riool aansluiting nodig.

Vergeet ook geen overstortventiel een een terugslagklep te plaatsen. En aftappers op je boiler op de laagste punten van je koud water en je spiraal. Makkelijk als je hem een keer moet vervangen :)

Je je expansievat moet je 0,2bar onder je werkdruk afstellen. Zo heb je een goeie doorstroming.

Deze vat bevoordeeld. 8bar 25 liter Flamco Airfix D icm met een overstort ventiel van 6bar.

https://flamcogroup.com/m...on/doc_be-vls_h4_2015.pdf
Zoals in het schema van de manual is aangeven zou hij intern moeten zitten. Maar dat zit hij blijkbaar niet. Moet ik er dan zelf een open systeem van maken? Of kan ik een intern vat erbij kopen en hem intern aansluiten?

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Ronaldvdijk schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:27:
[...]

Zoals in het schema van de manual is aangeven zou hij intern moeten zitten. Maar dat zit hij blijkbaar niet. Moet ik er dan zelf een open systeem van maken? Of kan ik een intern vat erbij kopen en hem intern aansluiten?
Sorry ben niet thuis in andere merken. Richt me allen op Vaillant.

FF aan koevlaas vragen. Dat is meer zijn hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:12
Beste allemaal,

Ook ik ben me inmiddels aan het oriënteren voor het gasloos maken van onze woning. Onze CV-ketel is nl. inmiddels 15 jaar oud en zal ergens tussen nu en 10 jaar toch echt vervangen moeten worden. Ik heb een schema gemaakt van het ontwerp. Graag hoor ik commentaar van zaken waar ik eventueel geen rekening mee gehouden heb. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfuoU5futw8MvyfTFMkOfmGn_C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iOSbRSOqgg2MIDpm7w6ZBLYN.png?f=fotoalbum_large

1. Warmtepomp Panasonic WH-MDC07J3E5 of WH-UD07JE5 (nieuw)
2. Driewegklep om te schakelen tussen vloerverwarming en warmwater (nieuw)
3. RVS Zonneboiler 200L met extra spiraal voor warmtepomp (nieuw)
4. Buffervat 110L (is bestaande RVS zonneboiler)
5. Driewegklep om gebruik te maken van het spiraal in het buffervat, indien deze warmer (16) is dan het warm water in de zonneboiler (9)
6. Koud water toevoer
7. Warmwater gebruikers
8. Verwarmingselement voor legionella bestrijding
9. Temperatuur sensor warmwater
10. Temperatuur sensor zonne-systeem
11. Zonnecollector (bestaand)
12. Zonnecollector pomp (bestaand)
13. Vloerverwarmingspomp (bestaand)
14. Maximaal thermostaat (bestaand)
15. Vloerverwarming
16. Temperatuur sensor buffervat

Met behulp van het simulatie programma GeoT*SOL van Valentin software (trial version) heb ik de volgende gegevens gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWf-aO7UFWs77nz7zlEG6N2M1p0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lPObqllffwDaDz0a4S7yIkmC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCE4YVRmYmWcODkiQXZKEeD3RDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZkyoA7jniZTfK8td8LyRqJig.png?f=fotoalbum_large

De reden om de bestaande zonneboiler te gebruiken als buffervat, is om voldoende stroming te garanderen als de vloerverwarmingszones dicht lopen. Het buffervat wil ik daarbij liggend op zolder plaatsen, zodat de nieuwe zonneboiler rechtop kan staan op de plek van de bestaande zonneboiler (beperkte ruimte op zolder). Ik hoop daarbij dat de weerstand door het hoogte verschil voor het buffervat geen problemen oplevert, maar juist wel genoeg weerstand geeft zodat in normaal bedrijf de vloerverwarming genoeg aanvoer krijgt en niet alles door het buffervat gaat.

Het is me nog niet helemaal duidelijk of de weerstand van het spiraal in het buffervat en/of zonneboiler problemen geeft om bij warmwater bedrijf. Ik kan me namelijk voorstellen dat die van het buffervat daarvoor te klein is. Die van de nog nieuw te kopen zonneboiler kan ik nog definiëren (is er ook ergens bekend welk diameter gewenst is?). Als die van het buffervat te klein is, kan ik die altijd nog laten vervallen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
SoulShot schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:46:
[...]

Dag Blihi

Hierbij hoe ik aan de bedragen kom voor de kWh berekend in mijn eerste post (link https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71133490)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je hier geen vaste kosten in bijrekent?

Is bijvoorbeeld 33332 kWh gas €4238?
En 6666 kWh elektra €2680?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Proton_ schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:23:
[...]

Weet je zeker dat je hier geen vaste kosten in bijrekent?

Is bijvoorbeeld 33332 kWh gas €4238?
En 6666 kWh elektra €2680?
Dag Proton

Dit is de totaal jaarlijkse kost, dus inclusief alle vaste kosten en kosten die afhankelijk zijn van de verbruikte energie. Enkel adhv dit totaal plaatje kan de vergelijking goed worden gemaakt lijkt me. Indien warmtepomp worden er natuurlijk geen vaste kosten voor gas meegeteld.

Ik kan nog toevoegen dat er een kleine vaste kost is, maar dat dit vrij klein is tov de afname:
Voor elektriciteit: 0 kWh ~50 euro, 3333 kWh 1341 euro (0.402/kWh), 6666 kWh 2634 euro (0.395/kWh)
Voor gas: 0 kWh ~50 euro, 16666 kWh 2.119 euro (0.127/kWh), 33332 kWh 4184 euro (0.125/kWh)

Een uitsplitsing van kosten ter info voor 3333 kWh elektriciteit en 16666 kWh gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL4htbboazb_snYLtah-tjDe5xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/21Icnajry5Fq2rB0kaw7mKKq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door SoulShot op 03-04-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@SoulShot Dan kost de warmtepomp dus niet €1340 maar ~het verschil tussen 3333 en 6666 kWh :) (de vaste kosten kan je niet naar de warmtepomp toerekenen).

Ik zie ook distributie en transportkosten van €200+ staan?

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 03-04-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@SoulShot Goed punt van @Proton_ , wij NLs kennen deze website niet, maar in beide opties moet je nog je andere E verbruik ook meenemen.
Of je moet een WKK ketel ophangen en je E en G verbruik op elkaar afstemmen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 18:13
@SoulShot Geen idee of dat in B zo is, maar in NL rekent de goedkoopste aanbieder voor alleen elektra een ander tarief dan de goedkoopste voor een mix van elektra en gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Adriaan71 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:00:
[...]

Sorry ben niet thuis in andere merken. Richt me allen op Vaillant.

FF aan koevlaas vragen. Dat is meer zijn hobby
Beste @koevlaas2 wellicht zou u mij van advies kunnen voorzien. Ik zou u anders ook graag inhuren om bij ons de boel aan te sluiten, maar dat is wel erg ver uit de richting volgens mij (Enschede)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Proton_ schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:42:
@SoulShot Dan kost de warmtepomp dus niet €1340 maar ~het verschil tussen 3333 en 6666 kWh :) (de vaste kosten kan je niet naar de warmtepomp toerekenen).

Ik zie ook distributie en transportkosten van €200+ staan?
Dag Proton

Bedankt, idd zo had ik het nog niet bekeken. Als ik dan herreken tov mijn initiële waarden:
WP (Elektriciteit) met / 4 (COP) = 3333 kWh = 1.340 €, correctie naar 1156 euro
>> -50 euro ongeveer omdat vaste kosten elektriciteit die sowieso worden betaald (SoulShot in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10")
>> -134 euro omdat een deel stroom via zonnepanelen wordt voorzien (SoulShot in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10")

Per jaar 963 euro winst met een WP: met meerprijs 11617 euro voor WP, komt dit neer op een terugverdientijd van ongeveer 12 jaar... waardoor WP zich wel zou terugverdienen in zijn levenstermijn.
Hoewel je dan geneigd zou zijn naar een WP, zit ik achterliggend ook nog wel met de gedachte dat we zowat op de limiet zitten met ons budget voor de nieuwbouw, en er ook nog wat moet overblijven voor inkleding van de woning achteraf. Verder, als ik 11617 euro zou investeren in aandelen op pak nu 12 jaar. Dan zou ik ongeveer 7000 euro winst maken aan een bescheiden 4% intrestvoet. Nu dat is wel puur financieel, ik ben wel gewoon pro WP voor het ecologisch aspect, dus ik ben er nog niet helemaal uit :-) Misschien ook nog eens de installateur vragen of de prijs wel logisch is (al had ik dat al eens gedaan zonder resultaat...)

Alvast bedankt allemaal om de berekening beter te maken allemaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Blihi schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:09:
@SoulShot Geen idee of dat in B zo is, maar in NL rekent de goedkoopste aanbieder voor alleen elektra een ander tarief dan de goedkoopste voor een mix van elektra en gas.
Je kan in België voor E en G contracten afsluiten bij verschillende aanbieders. Er zijn aanbieders die zwaaien met combinatie kortingen, maar die verlopen dan ook weer na een tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@SoulShot ik snap het nog niet helemaal, je zou volgens je plaatje op (25.38+2.35)*0.01*3333=€924 aan extra elektra-kosten uit mogen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Proton_ schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:16:
@SoulShot ik snap het nog niet helemaal, je zou volgens je plaatje op (25.38+2.35)*0.01*3333=€924 aan extra elektra-kosten uit mogen komen.
Ik heb gewoon het verschil tussen 3333 kWh (= 1341 euro), 6666 kWh (= 2634 euro) berekend in mijn vorig bericht. Dat is 1293 euro meerprijs voor 3333 kWh energie dat in een WP zou gaan, en dat is ongeveer -50 euro tov van wat ik origineel berekende.

Jij lijkt er van uit te gaan dat enkel de kWh kost uit het plaatje moet worden berekend, maar dat is niet zo. De nettarieven schalen in BE ook met het verbruik (vandaar ook dat 6666 kWh in prijs quasi het dubbel is van 3333 kWh, op 50 euro na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Ronaldvdijk schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:27:
[...]
Dat schema is volgens mij fout: de VM2ED is altijd zonder intern expansievat voor SWW.
Het schijnt - tenminste bij sommige modellen - mogelijk te zijn een intern expansievat zoals b.v. de PAC-EVP12-E in de cylinder-unit te monteren. Of dat bij jouw model mogelijk is weet ik niet. Wellicht even een email naar Alklima sturen? Of anders weet @koevlaas2 dit wellicht.
Op het Ecodan forum zijn daar onlangs ook al enkele tweakers mee bezig geweest: @Borduif81 en @Speedyace . Die PAC lijkt wel prijzig te zijn.
Misschien hebben zij ook al wat meer info weten te achterhalen.

Soms wordt dat interne expansievat (los?) meegeleverd, b.v. bij dit iets andere model:
https://www.climamarket.e...erst30d-vm2ed-pac-evp12-e

Voor het CV-gedeelte moet er sowieso een expansievat worden geïnstalleerd, maar voor de benodigde grote is online voldoende info te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Remco45 op 04-04-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:20
Remco45 schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:44:
[...]
@Ronaldvdijk

Dat schema is volgens mij fout: de VM2ED is altijd zonder intern expansievat voor SWW.
Het schijnt - tenminste bij sommige modellen - mogelijk te zijn een intern expansievat zoals b.v. de PAC-EVP12-E in de cylinder-unit te monteren. Of dat bij jouw model mogelijk is weet ik niet. Wellicht even een email naar Alklima sturen? Of anders weet @koevlaas2 dit wellicht.
Op het Ecodan forum zijn daar onlangs ook al enkele tweakers mee bezig geweest: @Borduif81 en @Speedyace . Die PAC lijkt wel prijzig te zijn.
Misschien hebben zij ook al wat meer info weten te achterhalen.

Soms wordt dat interne expansievat (los?) meegeleverd, b.v. bij dit iets andere model:
https://www.climamarket.e...erst30d-vm2ed-pac-evp12-e

Voor het CV-gedeelte moet er sowieso een expansievat worden geïnstalleerd, maar voor de benodigde grote is online voldoende info te vinden.
Ik weet het nog niet zeker maar wat ik tot nu toe heb kunnen vinden:

Volgens mij zitten er in de VM2D modellen met 170 en 200 liter een ingebouwde expansievat. Bij de 300L is die alleen in de VM2ED variant te krijgen en daar zit geen expansievat bij. Hiervoor heb je een pac-evp12 nodig, deze is ook verplicht.

Ik heb een erst30d-vm2ED besteld met een losse pac-evp12.

Nu is het mij ook nog wat onduidelijk, volgens de schema's van Mitsubishi is er dan geen expansievat meer nodig met een pac-evp12 voor verwarming, maar dit lijkt me sterk omdat de pac-evp12 voor SWW is.

Ik heb ook nog gekeken naar de ERPT30X-VM2ED. dit is in een combinatie met een monoblock. voordeel is dat de binnenunit compact is waar veel leidingwerk inzit tov een normale boilervat.

nadeel is dat de buitenunit en binnenunit groot (en zwaar ik dacht iets van 110kg tov 60) is. er moet veel meer vrije ruimte om de monoblock zijn dan bij de SUZ modellen. en dat komt bij mij minder goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:33
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:54:
[...]
...
@karazz heb jij een servicemanual? En wie verzorgt jouw service (met verstand van zaken?) en in welke regio van het land is dat?
Goedemorgen, ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen met NRGTeq ook niet bijzonder positief zijn. Ik heb daar dus een L/W wp afgenomen. Ze hadden op dat moment net een overname gedaan van een L/W wp fabrikant uit italië (W/W deden ze al enige tijd). Deze wp hebben ze zelf omgebouwd naar hardware van gerenommeerde merken en deze heb ik dan ook thuis staan.

Na enige tijd had ik een probleempje met mijn wp (sensor stuk) en heb toen contact opgenomen. Kreeg op dat moment te horen dat ze geen L/W meer doen en dat ze de service hebben overgezet naar een ander bedrijf. Ik daarheen gebeld, dat 'bedrijf' lijkt een tweemanszaak te zijn met een niet-nederlands sprekende programmeur.

Ik moet eerlijk zeggen dat die vrij rap langs zijn gekomen om de sensor te vervangen en dat ik er sindsdien ook geen problemen meer mee heb gehad, maar de gang van zaken schept bij mij niet bepaald vertrouwen helaas.

Maar, om terug te komen op je vraag, ik heb een user manual met daarin een stukje servicing. Weet niet of je daar iets aan hebt? PM me maar als je 'm graag ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:15

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Borduif81 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:52:
[...]

Bij de ERST30D-VM2D moet idd een los expansievat bij besteld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRyEIAH7J_r7xJ3WNih4uVU3E8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APLA0l9GpETjmjEXHnXgqj9c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Speedyace op 04-04-2022 12:16 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Borduif81 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:52:
[...]

Ik weet het nog niet zeker maar wat ik tot nu toe heb kunnen vinden:

Volgens mij zitten er in de VM2D modellen met 170 en 200 liter een ingebouwde expansievat. Bij de 300L is die alleen in de VM2ED variant te krijgen en daar zit geen expansievat bij. Hiervoor heb je een pac-evp12 nodig, deze is ook verplicht.

Ik heb een erst30d-vm2ED besteld met een losse pac-evp12.

Nu is het mij ook nog wat onduidelijk, volgens de schema's van Mitsubishi is er dan geen expansievat meer nodig met een pac-evp12 voor verwarming, maar dit lijkt me sterk omdat de pac-evp12 voor SWW is.

Ik heb ook nog gekeken naar de ERPT30X-VM2ED. dit is in een combinatie met een monoblock. voordeel is dat de binnenunit compact is waar veel leidingwerk inzit tov een normale boilervat.

nadeel is dat de buitenunit en binnenunit groot (en zwaar ik dacht iets van 110kg tov 60) is. er moet veel meer vrije ruimte om de monoblock zijn dan bij de SUZ modellen. en dat komt bij mij minder goed uit.
Ik had gelezen dat het optionele vat niet nodig was in de ERPT30X-VM2ED. Waarschijnlijk omdat hij alleen kan verwarmen en niet koelen.

Heb jij eventueel al een aansluit schema gemaakt hoe je het thuis gaat aansluiten met alle componenten? Zou je die willen delen? Want ik ben daar nog niet helemaal uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:31
SoulShot schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:32:

. Verder, als ik 11617 euro zou investeren in aandelen op pak nu 12 jaar. Dan zou ik ongeveer 7000 euro winst maken aan een bescheiden 4% intrestvoet. Nu dat is wel puur financieel
Ben echt benieuw hoe je er zo zeker van kan zijn dat je in 12 jaar €7k winst maakt. Inflatie is nu 12%, M.a.w. ontwaarding op dit moment is meer dan je winst.
Zou persoonlijk nu investeren, zodat je later niet nog veel meer moet betalen als ik het geld hiervoor nu beschikbaar had.
Gelukkig heb ik mijn investering al een aantal jaren geleden gedaan, waardoor deze woonhuis gas- en elektriciteitprijstijgingen voor mij niet gelden. Heb echt een 0 op de meter huis en aangezien ze de salderingsregeling hebben uitsgesteld zal het voorlopig hopelijk nog zo blijven.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:20
Ronaldvdijk schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:28:
[...]

Ik had gelezen dat het optionele vat niet nodig was in de ERPT30X-VM2ED. Waarschijnlijk omdat hij alleen kan verwarmen en niet koelen.

Heb jij eventueel al een aansluit schema gemaakt hoe je het thuis gaat aansluiten met alle componenten? Zou je die willen delen? Want ik ben daar nog niet helemaal uit
Dat lijkt me sterk. De ERPT20X-VM2ED heeft namelijk wel een ingebouwde 12l expansievat. Ik heb nog geen aansluitschema gemaakt,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1oLpKA28PfY-0-jHDwhUZvfUGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U8OHpuY3sj82G4U2Ef0riFnY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj3otLg8vNheAPYDyYGapOnFOjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ESUIjKvL2LKB2dxdBLIQVSwC.png?f=user_large

Zoals ik dit lees, is er maar 1 expansievat nodig, PAC-EVP12-E die je in de cilinderunit moet monteren. die is ingetekend in de ERST30D-VM2ED en de ERPT30X-VM2ED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Er wordt hier ook geregeld gesproken over een leidingwerk dat in diameter groot moet zijn bij een WP. Iets van 32 of 35mm richting de vloerverdeler. Maar de ERST30D-VM2ED heeft CV aansluiting van 28mm en een sww 22mm. Ik mag er vanuit gaan dat dit voldoende zal zijn als de fabrikant dit zo aanlevert.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Borduif81 schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:14:
[...]

Dat lijkt me sterk. De ERPT20X-VM2ED heeft namelijk wel een ingebouwde 12l expansievat. Ik heb nog geen aansluitschema gemaakt,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals ik dit lees, is er maar 1 expansievat nodig, PAC-EVP12-E die je in de cilinderunit moet monteren. die is ingetekend in de ERST30D-VM2ED en de ERPT30X-VM2ED.
Ik heb even gebeld met alklima. De 200 liter heeft een intern expansie vat. De 300 liter niet, simpelweg omdat deze te groot was om in de behuizing te passen. Deze moet dus extern in de cv retour worden opgenomen. Voor de sww is schijnbaar geen expansie vat nodig zoals de webshop voorstelde. Die zal ik dan maar schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Speedyace schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:42:
Er wordt hier ook geregeld gesproken over een leidingwerk dat in diameter groot moet zijn bij een WP. Iets van 32 of 35mm richting de vloerverdeler. Maar de ERST30D-VM2ED heeft CV aansluiting van 28mm en een sww 22mm. Ik mag er vanuit gaan dat dit voldoende zal zijn als de fabrikant dit zo aanlevert.
Als je vervolgen met meerlagenbuis de boel aansluit adviseren ze wel weer om een maat hoger te gaan zitten dan de aansluitingen omdat de knietjes en koppelingen de doorstroom begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:26
Speedyace schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:42:
Koppeling is maar een klein stukje waardoor de extra weerstand meevalt. Ga je echter over een langere lengte een dunne leiding leggen dan neemt de weerstand toe.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ronaldvdijk schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:53:
[...]

Als je vervolgen met meerlagenbuis de boel aansluit adviseren ze wel weer om een maat hoger te gaan zitten dan de aansluitingen omdat de knietjes en koppelingen de doorstroom begrenzen.
Oké, gelijk van de unit van 28mm naar 35mm richting de vloerverwarmingsverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

LacsapOV schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:55:
[...]

Koppeling is maar een klein stukje waardoor de extra weerstand meevalt. Ga je echter over een langere lengte een dunne leiding leggen dan neemt de weerstand toe.
Het zal gaan om een meter of 10 á 15 tot aan de verdeler exacte lengte moet ik nog even opmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 19:01

Superbeagle

Always smile

In plaats van te gokken kun je hier zelf de beoogde leidingdiameter bepalen.

Lees wel die hele paragraaf door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Superbeagle schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:23:
In plaats van te gokken kun je hier zelf de beoogde leidingdiameter bepalen.

Lees wel die hele paragraaf door.
Kom ik dus uit op 28mm koper of 24mm kunststof bij een 8kw wp delta T van 1.15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Weten jullie of de koelleidingen van een split-unit (geïsoleerd) door/onder de grond kunnen.
Dus door een pvc buis, deze dient als mantel en bescherming en hier gaan dan de koelleidingen doorheen om vervolgens de garage in te gaan waar de cilinderunit komt te staan. Dit is voor mij de kortste klap.
Ik moet anders onder de vloer 2x door de fundering heen boren en zie dit eigenlijk niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Wimhaw schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:01:
[...]

Ben echt benieuw hoe je er zo zeker van kan zijn dat je in 12 jaar €7k winst maakt. Inflatie is nu 12%, M.a.w. ontwaarding op dit moment is meer dan je winst.
Zou persoonlijk nu investeren, zodat je later niet nog veel meer moet betalen als ik het geld hiervoor nu beschikbaar had.
Gelukkig heb ik mijn investering al een aantal jaren geleden gedaan, waardoor deze woonhuis gas- en elektriciteitprijstijgingen voor mij niet gelden. Heb echt een 0 op de meter huis en aangezien ze de salderingsregeling hebben uitsgesteld zal het voorlopig hopelijk nog zo blijven.
Dag Wimhaw

Nooit gezegd dat ik heel zeker ben dat ik 4% haal door investeren in aandelen. Er is altijd risico met beleggen. Als je kijkt naar rolling average returns, dan zie je dat de ROI zelfs een stuk hoger ligt. Maar goed, ieder zijn financiële verwachtingen en keuzes natuurlijk.

Verder is er in België geen terugdraaiende teller (aka salderen) meer voor nieuwbouw, waardoor je altijd afhangt van energie prijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door SoulShot op 04-04-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:55:
Oké, gelijk van de unit van 28mm naar 35mm richting de vloerverwarmingsverdeler.
Dat hoeft niet. 28mm staal/RVS/koper of 32mm kunststof of 1" is qua doorlaat allemaal gelijk en voldoet (voor een warmtepomp tot 12 kW) prima. Voor daarboven moet je misschien even goed kijken wat je gaat gebruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik ben alvast even aan kijken voor de subsidie die je kunt krijgen voor een warmtepomp.
En wat schetst mijn verbazing, dat de PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED te boek staat als een 6KW Wp. Volgens mij is dit een 8KW Wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpO76exkYi0zJIyd7fyaQhQY3bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzXfEV46aXhGTXgxZ9BZEQC9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:10:
[...]

Dat hoeft niet. 28mm staal/RVS/koper of 32mm kunststof of 1" is qua doorlaat allemaal gelijk en voldoet (voor een warmtepomp tot 12 kW) prima. Voor daarboven moet je misschien even goed kijken wat je gaat gebruiken.
Top! weet ik even genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik ben van plan om een (Split) warmtepomp aan te schaffen ( Puhz-Sw75yaa- erst30d-vm2ed) en deze zelf te installeren (water gedeelte). Maar om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet dit gedaan worden door een erkend installateur wat ik lees. Nu kan ik het systeem laten leveren door mijn zwager. Hij zit in de airconditionings en is stek erkend installateur. Als hij de F-gassen aansluit als erkend installateur, dan moet dit toch voldoende zijn om in aanmerking te komen voor de subsidie.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedyace op 04-04-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 12:47
@Speedyace Op deze manier heb ik eind vorig jaar de installatie gedaan en in januari de subsidie ontvangen. Factuur van de stek monteur mbt "inbedrijfstelling" was voldoende.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ijhas schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:10:
@Speedyace Op deze manier heb ik eind vorig jaar de installatie gedaan en in januari de subsidie ontvangen. Factuur van de stek monteur mbt "inbedrijfstelling" was voldoende.
Dat is een antwoord dat ik graag hoor👍 Thanks.
Ik weet wat ik mag gaan doen en dat is alvast ruimte maken voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:03
Ik lees al een tijdje vol interesse mee en zou dit jaar graag een warmtepomp installeren. Het gaat om een twee-onder-een-kap woning van +- 120m2, met op de begane grond ongeveer 45m2 vloerverwarming (15cm h.o.h.) en op de 1e verdieping radiatoren. Installatie wil ik zelf doen en ik hoop een installateur te vinden die de inbedrijfstelling zou willen doen voor subsidie.

Gasverbruik was in 2021 ongeveer 1200m3. De CV heeft hierbij op minimum vermogen gedraaid (ongeveer 7kw, Intergas HRE 30/36) en radiatoren op de 1e verdieping hebben op de badkamer na niet aangestaan. De CV temperatuur word rond de 52 graden, waar de watertemperatuur die de vloer ingaat ongeveer 40 graden is. Dit komt omdat ik een platenwisselaar heb om de diffusieopen/tyleen vloerverwarmingsbuizen van de rest te scheiden. Ik ben van plan om een grotere platenwisselaar te monteren, zoals @rbrt ook heeft gedaan rbrt in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie". Hierdoor verwacht ik met een aanvoertemperatuur van max 40 graden het huis warm te kunnen houden. In de toekomst hoop ik de hele vloerverwarmingsinstallatie te vervangen voor een systeem met diffusiedichte buizen en 10cm h.o.h. buizen.

Volgens de koevlaas formule heb ik een warmtepomp met een vermogen van 5.8kw nodig. Als ik kijk naar de koude week van februari 2021 had ik op de koudste dag ongeveer 15m3 gas nodig wat aardig overeenkomt (6kW bij 20 draaiuren en 8kWh/m3 gas). Ik dacht eraan om een 9kW Panasonic J-serie monoblock te installeren (nauwelijks duurder dan de 7kW variant met hetzelfde minimumvermogen), maar sta open voor andere merken/keuzes.

Dan kom ik bij de aansluiting. Ik heb het volgende systeem in gedachten, met links oud en rechts nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv9ODt5Z5HDTBk67F_xnSNRgdQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Re6L3kDsDK03P7Xl7qqmTRL0.png?f=fotoalbum_large

De warmtepomp wil ik aan de voorkant van het huis in de tuin zetten. De buizen kunnen dan door de kruipruimte naar de garage, waar de vloerverdeler hangt en de stamleiding van zolder uitkomt. De buizen zijn allemaal meerlagenbuizen, vorige zomer vernieuwd.

Het SWW vat wil ik graag op zolder hebben. Aangezien ik liever niet nog een tweede buis naar zolder aanleg heb ik naast een driewegklep nog een klep nodig om het CV systeem te kunnen afsluiten wanneer het boilervat verwarmd word (zie tekening). Komt zo een situatie vaker voor? Of is er nog een andere oplossing? De leiding naar het SWW vat is relatief lang, enkele reis ongeveer 7m van de warmtepomp naar de verdeler en nog ongeveer 7m vanaf de vloerverwarmingverdeler. Is dat een probleem?

Alternatief zou ik kunnen denken aan een warmtepompboiler, maar als het kan dan gebruik ik liever de warmtepomp.

Als er nog verdere suggesties zijn voor mijn situatie of ik nog belangrijke gegevens mis hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Nog even over het onderstaande plaatje.
Ik wil eigenlijk deze verdeler behouden voor de vloerverwarming en wat ik dan wil gaan doen is als volgt.
Alles wat rood is omcirkelt ga ik verwijderen en de twee blauwe lijnen, dat wordt de nieuwe aanvoer van de WP.
Nu wil ik alleen de bestaande cv aanvoer laten zitten anders heb ik boven geen warmte mocht ik voor de nieuwe JAGA LTV radiatoren gaan. Dit is toch gewoon mogelijk of moet ik een andere verdeler aanschaffen met een andere aanvoer aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLKmkSis5MxGxEAPL5IYfSxAF8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYqZFiadOD9FVhoaT8H7oEhP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Speedyace op 04-04-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Erwin94 Je kan kijken of die platenwisselaar nog wel nodig is. volgens mij (maar je moet het goed uitzoeken) kan de warmtewisselaar in een warmtepomp (binnenunit) prima met die tyleenslangen omdat die niet (snel) corrodeert....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

BarryH schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:49:
@Erwin94 Je kan kijken of die platenwisselaar nog wel nodig is. volgens mij (maar je moet het goed uitzoeken) kan de warmtewisselaar in een warmtepomp (binnenunit) prima met die tyleenslangen omdat die niet (snel) corrodeert....
@Erwin94 Zeker niet de platenwisselaar verwijderen ! ( ervaringsdeskundige)
1. Je vloerverwarmingsslangen laten reinigen. Zelfs met een platenwisselaar was mijn oude pomp van de vloerverwarming na 20 jaar bijna dichtgeslibd met keiharde aangroei. De platenwisselaar werkte inmiddels erg inefficient.
2. Een grote platenwisselaar van 1 m2 installeren
3. Een goed vuilfilter in het systeem van de vloer.

Dan kan een WP goed werken, ook met 15 cm hoh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@CJG waarom toch die platenwisselaar erin houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:31
Erwin94 schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:30:
Ik lees al een tijdje vol interesse mee en zou dit jaar graag een warmtepomp installeren. Het gaat om een twee-onder-een-kap woning van +- 120m2, met op de begane grond ongeveer 45m2 vloerverwarming (15cm h.o.h.) en op de 1e verdieping radiatoren. Installatie wil ik zelf doen en ik hoop een installateur te vinden die de inbedrijfstelling zou willen doen voor subsidie.

Gasverbruik was in 2021 ongeveer 1200m3. De CV heeft hierbij op minimum vermogen gedraaid (ongeveer 7kw, Intergas HRE 30/36) en radiatoren op de 1e verdieping hebben op de badkamer na niet aangestaan. De CV temperatuur word rond de 52 graden, waar de watertemperatuur die de vloer ingaat ongeveer 40 graden is. Dit komt omdat ik een platenwisselaar heb om de diffusieopen/tyleen vloerverwarmingsbuizen van de rest te scheiden. Ik ben van plan om een grotere platenwisselaar te monteren, zoals @rbrt ook heeft gedaan rbrt in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie". Hierdoor verwacht ik met een aanvoertemperatuur van max 40 graden het huis warm te kunnen houden. In de toekomst hoop ik de hele vloerverwarmingsinstallatie te vervangen voor een systeem met diffusiedichte buizen en 10cm h.o.h. buizen.

Volgens de koevlaas formule heb ik een warmtepomp met een vermogen van 5.8kw nodig. Als ik kijk naar de koude week van februari 2021 had ik op de koudste dag ongeveer 15m3 gas nodig wat aardig overeenkomt (6kW bij 20 draaiuren en 8kWh/m3 gas). Ik dacht eraan om een 9kW Panasonic J-serie monoblock te installeren (nauwelijks duurder dan de 7kW variant met hetzelfde minimumvermogen), maar sta open voor andere merken/keuzes.

Dan kom ik bij de aansluiting. Ik heb het volgende systeem in gedachten, met links oud en rechts nieuw:

[Afbeelding]

De warmtepomp wil ik aan de voorkant van het huis in de tuin zetten. De buizen kunnen dan door de kruipruimte naar de garage, waar de vloerverdeler hangt en de stamleiding van zolder uitkomt. De buizen zijn allemaal meerlagenbuizen, vorige zomer vernieuwd.

Het SWW vat wil ik graag op zolder hebben. Aangezien ik liever niet nog een tweede buis naar zolder aanleg heb ik naast een driewegklep nog een klep nodig om het CV systeem te kunnen afsluiten wanneer het boilervat verwarmd word (zie tekening). Komt zo een situatie vaker voor? Of is er nog een andere oplossing? De leiding naar het SWW vat is relatief lang, enkele reis ongeveer 7m van de warmtepomp naar de verdeler en nog ongeveer 7m vanaf de vloerverwarmingverdeler. Is dat een probleem?

Alternatief zou ik kunnen denken aan een warmtepompboiler, maar als het kan dan gebruik ik liever de warmtepomp.

Als er nog verdere suggesties zijn voor mijn situatie of ik nog belangrijke gegevens mis hoor ik het graag.
Lees dat je een garage hebt. Heb je er al aangedacht om de boiler en aansturingskast in de garage te zetten. Bij mij staat de aansturingskast waarin een boiler zit in de garage. Garage is niet geisoleerd. Voordeel is dat je niets op zolder hoeft te sjouwen. Werkt bij mij prima.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Speedyace schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:36:
Ik wil eigenlijk deze verdeler behouden voor de vloerverwarming en wat ik dan wil gaan doen is als volgt.
Alles wat rood is omcirkelt ga ik verwijderen en de twee blauwe lijnen, dat wordt de nieuwe aanvoer van de WP.
Nu wil ik alleen de bestaande cv aanvoer laten zitten anders heb ik boven geen warmte mocht ik voor de nieuwe JAGA LTV radiatoren gaan. Dit is toch gewoon mogelijk of moet ik een andere verdeler aanschaffen met een andere aanvoer aansluiting.

[Afbeelding]
Er kunnen nog twee items uit op de bovenste balk:
Links van het zwarte stekkerblok zit een voetventiel: deze hebben meestal een erg kleine doorlaat.
Rechts zit een witte knop (thermostaatventiel), die mag er ook uit om dezelfde reden.

De CV aanvoer behouden kan, maar waarschijnlijk is de weerstand over de Jaga's veel minder dan die over de verdeler en de groepen. Ik ben geen CV-man maar als ik me het goed herinner kan je dit bijvoorbeeld oplossen door een inregelventiel in de retourleiding van de Jaga's op te nemen (niet te dicht bij de splitsing om ruis te voorkomen). EDIT: bijvoorbeeld waar nu de bypass zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Remco45 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:25:
[...]

Er kunnen nog twee items uit op de bovenste balk:
Links van het zwarte stekkerblok zit een voetventiel: deze hebben meestal een erg kleine doorlaat.
Rechts zit een witte knop (thermostaatventiel), die mag er ook uit om dezelfde reden.

De CV aanvoer behouden kan, maar waarschijnlijk is de weerstand over de Jaga's veel minder dan die over de verdeler en de groepen. Ik ben geen CV-man maar als ik me het goed herinner kan je dit bijvoorbeeld oplossen door een inregelventiel in de retourleiding van de Jaga's op te nemen (niet te dicht bij de splitsing om ruis te voorkomen). EDIT: bijvoorbeeld waar nu de bypass zit.
Bedankt voor je reactie. Het thermostaatventiel moet idd dan nog weg en het voetventiel.
En om dan de jaga's van een goede doorstroming te voorzien is een inregelventiel op de retour wel aan te raden. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:23
Speedyace schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:19:
Ik ben alvast even aan kijken voor de subsidie die je kunt krijgen voor een warmtepomp.
En wat schetst mijn verbazing, dat de PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED te boek staat als een 6KW Wp. Volgens mij is dit een 8KW Wp.

[Afbeelding]
Is deze ook pas recent in de lijst opgenomen? Ik kan de exacte specs niet vinden, maar het viel me bij de NibeS2125-8 ook al op dat deze voor 5kw ipv 7kw in de lijst gezet is. Geen idee waarom, maar de vraag daarnaar heb ik nog uit staan bij Nibe.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
@Erwin94 Daar is goed over nagedacht. Die 7 meter naar je boiler is geen enkel probleem, zoiets is het bij mij ook. En die 2e klep evenmin; je kunt ook overwegen om ipv de 3weg klep, 2 stuks afsluiters te monteren, dat wordt in de Mitsubishi instructies ook aan gegeven, en daar zijn de elektrische aansluitingen op voorbereid.
En om zo efficient mogelijk te verwarman is een zo groot mogelijke warmte wisselaar op zijn plaats, maar als je toch nieuwe slangen gaat aanleggen, dan zou ik zeggen: zo snel mogelijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Aziraphale schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:31:
[...]

Is deze ook pas recent in de lijst opgenomen? Ik kan de exacte specs niet vinden, maar het viel me bij de NibeS2125-8 ook al op dat deze voor 5kw ipv 7kw in de lijst gezet is. Geen idee waarom, maar de vraag daarnaar heb ik nog uit staan bij Nibe.
De ISDE-Lijst waar ik in heb gekeken is de laatste van 15-03-2022.
En dan is het idd wel vreemd dat dit niet is bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Speedyace schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:10:
[...]

De ISDE-Lijst waar ik in heb gekeken is de laatste van 15-03-2022.
En dan is het idd wel vreemd dat dit niet is bijgewerkt.
In die van 31-3 staat het nog hetzelfde. Ik krijg het idee dat men op een andere manier naar vermogens is gaan kijken en daardoor nieuwe modellen anders inschat. Anders kan ik niet verklaren dat er 2kw verschil zit tussen de S2125-8 en de F2120-8, waarbij de laatste weer als 6kw ingeschaald wordt tov 7kw voor de F2040-8. 8)7 :? |:(

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:03
BarryH schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:49:
Met de meerlagenbuizen zou dat in theorie kunnen, maar ik heb een aantal (nieuwe) stalen radiatoren in huis die dan zullen 'wegroesten'. De platenwisselaar hangt er pas een jaar of vier. Daarvoor was het systeem niet gescheiden waardoor de CV buizen en radiatoren in erg slechte/roestige staat waren, daarom heb ik die vorig jaar vervangen. Ik wil voorkomen dat dit met de nieuwe radiatoren nogmaals gebeurt.
CJG schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:34:
@Erwin94 Zeker niet de platenwisselaar verwijderen ! ( ervaringsdeskundige)
1. Je vloerverwarmingsslangen laten reinigen. Zelfs met een platenwisselaar was mijn oude pomp van de vloerverwarming na 20 jaar bijna dichtgeslibd met keiharde aangroei. De platenwisselaar werkte inmiddels erg inefficient.
2. Een grote platenwisselaar van 1 m2 installeren
3. Een goed vuilfilter in het systeem van de vloer.

Dan kan een WP goed werken, ook met 15 cm hoh.
Dat is wat ik in gedachten had. Ik twijfelde nog over een extra vuilfilter, maar die zal ik ook toevoegen. De vloerverwarmingsbuizen zal ik goed doorspoelen.
Wimhaw schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:38:
Lees dat je een garage hebt. Heb je er al aangedacht om de boiler en aansturingskast in de garage te zetten. Bij mij staat de aansturingskast waarin een boiler zit in de garage. Garage is niet geisoleerd. Voordeel is dat je niets op zolder hoeft te sjouwen. Werkt bij mij prima.
Dat is een optie en dit zou de installatie eenvoudiger maken. Ik houd de ruimte in de garage alleen het liefst zo veel als mogelijk vrij. Daarnaast moet ik dan ook nieuwe warmwaterleidingen aanleggen naar de badkamer. Dus dit wil ik alleen doen als het erg grote voordelen heeft ten opzichte van een vat op zolder.
Naalroc schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:49:
@Erwin94 Daar is goed over nagedacht. Die 7 meter naar je boiler is geen enkel probleem, zoiets is het bij mij ook. En die 2e klep evenmin; je kunt ook overwegen om ipv de 3weg klep, 2 stuks afsluiters te monteren, dat wordt in de Mitsubishi instructies ook aan gegeven, en daar zijn de elektrische aansluitingen op voorbereid.
En om zo efficient mogelijk te verwarman is een zo groot mogelijke warmte wisselaar op zijn plaats, maar als je toch nieuwe slangen gaat aanleggen, dan zou ik zeggen: zo snel mogelijk.
Bedankt voor de feedback en dat het lijkt te kunnen! Hebben losse afsluiters voordelen ten opzichte van een driewegklep of is het vooral de vrijheid in plaatsing? In mijn geval worden het dan drie afsluiters als ik het goed begrijp.

Het vervangen van de vloer op de begane grond zit er dit jaar nog niet in, dus daarom ga ik eerst eens draaien met een grote platenwisselaar. Eerst wilde ik wachten met een warmtepomp, maar met de mijn huidige omstandigheden kan het makkelijk uit om voor een of twee jaar een grotere warmtewisselaar te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:32
Speedyace schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:36:

[Afbeelding]
Hier heb ik ervoor gekozen om een nieuwe, gesloten, verdeler aan te schaffen met een extra groep waar de bovenverdieping op zit aangesloten. Op de verdeler zitten dan flowmeters om de flow precies in te kunnen regelen per groep en dus ook voor de bovenverdieping. Aanvoer komt vanuit de WP in de garage met 32mm leiding.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Erwin94 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:17:Hebben losse afsluiters voordelen ten opzichte van een driewegklep of is het vooral de vrijheid in plaatsing? In mijn geval worden het dan drie afsluiters als ik het goed begrijp.

Het vervangen van de vloer op de begane grond zit er dit jaar nog niet in, dus daarom ga ik eerst eens draaien met een grote platenwisselaar. Eerst wilde ik wachten met een warmtepomp, maar met de mijn huidige omstandigheden kan het makkelijk uit om voor een of twee jaar een grotere warmtewisselaar te kopen
Vrijheid van plaatsing met name, en mogelijk ook iets goedkoper, de klep naar de 2 radiatoren kan een relatief kleinere doorlaat hebben, en voor de boiler is DN20 ook ruim genoeg.
En die ww? dat kan je zelf het beste bekijken, maar nieuw zijn die wel prijzig natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 05-04-2022 11:49 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 26-06 15:57
Bo0bz schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:47:
[...]

Hier heb ik ervoor gekozen om een nieuwe, gesloten, verdeler aan te schaffen met een extra groep waar de bovenverdieping op zit aangesloten. Op de verdeler zitten dan flowmeters om de flow precies in te kunnen regelen per groep en dus ook voor de bovenverdieping. Aanvoer komt vanuit de WP in de garage met 32mm leiding.
Ik moet bij mijn zoon een zelfde situatie uitwerken. Vvw beneden en radiatoren boven. Als je een extra groep op de verdeler hebt voor de radiatoren boven, hebben die dan wel genoeg flow en warmen die wel op?
Ik wil boven 3 x T22 radiatoren plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CJG

CJG

BarryH schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:34:
@CJG waarom toch die platenwisselaar erin houden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfcAnOQWZ0pJo8H8J6oGnemDdHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UnuzbyZSAKE94EazsasmKhE7.jpg?f=user_large

Zo zag mijn pomp er uit na 18 jaar, dit is met een platenwisselaar. Deze troep , magnetiet noemen ze het geloof ik , komt dus in je WP wanneer je geen platenwisselaar hebt.
Het zit ook aan de binnenkant van je slangen , vandaar de noodzaak het goed te laten reinigen. Er zijn niet veel bedrijven die dat goed kunnen.
Ik heb alles in 2018 laten schoonmaken en aanpassen.
Maar ook deze winter heb ik de slangen weer doorgespoeld, het water is bruin, en mijn vuilfilter is niet in staat dit allemaal te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 13:11
@CJG ik heb bij mij thuis al een tijd een magneetfilter in de cv installatie zitten, regelmatig (om de 3-4 weken spoel ik altijd even een par liter uit dit filter in een emmer.

Meestal probeer ik even met een magneet te kijken of en hoeveel magnetische deeltje er nog in zitten. en elke keer blijft het wel iets doen. het filter doet dus wel iets maar er blijft ook magnetisch vuil in de installatie zitten (filter zit er een maand of 5 ofzo in).

Denk je dat het zinvol is om met slangen zelf te spoelen met gewoon water en dan per radiator proberen zoveel mogelijk eruit te krijgen? of denk dat dat dit werk om niks is en uiteindelijk toch door een specialist gedaan moet worden?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Fantastic_fox schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:09:
@CJG ik heb bij mij thuis al een tijd een magneetfilter in de cv installatie zitten, regelmatig (om de 3-4 weken spoel ik altijd even een par liter uit dit filter in een emmer.

Meestal probeer ik even met een magneet te kijken of en hoeveel magnetische deeltje er nog in zitten. en elke keer blijft het wel iets doen. het filter doet dus wel iets maar er blijft ook magnetisch vuil in de installatie zitten (filter zit er een maand of 5 ofzo in).

Denk je dat het zinvol is om met slangen zelf te spoelen met gewoon water en dan per radiator proberen zoveel mogelijk eruit te krijgen? of denk dat dat dit werk om niks is en uiteindelijk toch door een specialist gedaan moet worden?
De gespecialiseerde bedrijven gebruiken een cleaner en protector bijvoorbeeld van Fernox. Met gewoon water spoel je de protector er weer uit, dat schijnt niet gunstig te zijn. Ik houd het in de gaten, anders moet ik weer een bedrijf inschakelen maar die jongens zijn duur. Een bedrijf in Zoetermeer rekent al € 125 voor een offerte-inspectie , en ze hebben een klantenstop tot eind april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 13:11
Eens ik heb in het verleden ook eens een prijs gevraagd 625ex btw voor alle radiatoren (12 ) 1 convector en de cv ketel.

Mijn idee was eigenlijk slangen erop met kraanwater, ik heb een microbel ontluchter dus die zou de zuurstof bellen er over korte tijd uit moeten halen (zelf goed ontluchten) alles wat je eruit haalt is winst zou ik bijna zeggen en omdat je het kraanwater (wat in Nederland belucht is) over de microbel ontluchter laat lopen haalt deze er alle luchtbellen uit toch?

Ik heb er op dit moment geen cleaner inzitten dus die eruit spoelen is niet van toepassing.

Ik denk dat over de jaren in de leidingen toch wel wat troep zit en ik had eigenlijk gehoopt dat de vuilfilter na een paar maanden zuiverder water zou opleveren maar dit is toch nog wel wat zwart met wat ijzerdeeltjes.

Ik heb een vervangende ketel liggen voor mij ecomline (wordt binnenkort vervangen door een trendline II) de installateur ziet het voordeel van spoelen niet (doet hij nooit geeft hij aan).

Iets in me zegt dat het misschien een goed idee is, van de andere kant als de professional zegt dat het niet hoeft.... wie ben ik dan?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
De eigenaar die er zijn woning mee moet verwarmen ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:40
Veel troep zal in de loop der tijd ook bezinken op plekken waar de stroomsnelheid laag is.
Binnenkort wanneer de verwarming niet meer nodig is ga ik eens de pomp een paar uur laten lopen en dan 1 voor 1 de radiatoren openen/doorspoelen terwijl de rest allemaal dicht staat. (let wel op dat er altijd 1 openstaat).
Ik heb het zelf verzonnen, hopelijk doet dat iets om bezonken troep los te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 18:47
Misschien een hele domme vraag, maar in het verlengde van hierboven over magnetiet:

Als je een WP gebruikt voor zowel tap water als verwarming, komt je drinkwater dan in contact met het CV water of zijn dat geheel gescheiden circuits in de WP zelf?

Mocht niet in de WP zitten maar verderop in je leiding met een driewegklep (daar is dit voor toch?) dat je dan toch vervuiling van je tap water krijgt door CV water toch?

Niet dat het water uit mijn CV extreem vies is maar gezien het een gesloten systeem is lijkt het water en de leidingen zelf niet zo fris meer zijn inmiddels dat ik het water zou willen drinken dat daar doorheen gaat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06 21:00
mnugter schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:58:
Als je een WP gebruikt voor zowel tap water als verwarming, komt je drinkwater dan in contact met het CV water of zijn dat geheel gescheiden circuits in de WP zelf?
Het circuit wat door je boiler stroomt is hetzelfde circuit als waar je verwarmingen mee verwarmd worden. Echter, je vat zit vol met drinkwater, en je cv water stroomt door een gesloten systeem (Zie het als een lange opgerolde tuinslang), welke indirect je water verwarmt.

Dus tenzij er een lekkage in de warmtewisselaar van je boiler zit, komt je kraanwater nooit in aanraking met je cv water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 18:47
Robbiedobbie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:02:
[...]

Het circuit wat door je boiler stroomt is hetzelfde circuit als waar je verwarmingen mee verwarmd worden. Echter, je vat zit vol met drinkwater, en je cv water stroomt door een gesloten systeem (Zie het als een lange opgerolde tuinslang), welke indirect je water verwarmt.

Dus tenzij er een lekkage in de warmtewisselaar van je boiler zit, komt je kraanwater nooit in aanraking met je cv water :)
Juist ja, duidelijk antwoord en heel logisch ook eigenlijk. Ik had het zelf kunnen bedenken ;)

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
Is er een manier om uit te rekenen hoe groot mijn WP moet zijn om mijn 17 groeps (10cm hoh) vvw op 40 graden te houden?

Met de koevlaaas formule inclusief tapwater kom ik op 14kw maar wilde kijken naar wat mijn vvw systeem af kan geven en daarmee bepalen of de WP dit dan kan verwarmen als het koud is.

Of heb ik iets raars bedacht?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Speedyace Ik heb vanmiddag het volgende antwoord van Nibe gekregen op mijn vraag over de subsidie:

De subsidie voor een warmtepomp wordt bepaald op basis van de Pbiv (bivalente temperatuur). Bij de S2125 is er gekozen voor een lagere temperatuur dan bij de F2120, waardoor het aantal kW lager uitkomt. Hierdoor is er een verschil in het subsidiebedrag.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik (nog) niet weet wat er precies met die Pbiv bedoeld wordt (dat weten anderen hier ongetwijfeld wel) maar de subsidie wordt dus blijkbaar niet op basis van het in de folders door de fabrikant aangegeven vermogen bepaald. Dat zou dan ook bij jouw Mitsu het geval kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
jorisdekloris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:42:
Is er een manier om uit te rekenen hoe groot mijn WP moet zijn om mijn 17 groeps (10cm hoh) vvw op 40 graden te houden?

Met de koevlaaas formule inclusief tapwater kom ik op 14kw maar wilde kijken naar wat mijn vvw systeem af kan geven en daarmee bepalen of de WP dit dan kan verwarmen als het koud is.

Of heb ik iets raars bedacht?
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening gebruikt en hier komt 59W/m2 uit. Als ik dat vermenigvuldig met her vloeroppervlakte kom ik op 8850W.

Dus als mijn WP 8850w kan afgeven als het koud is, zit ik goed?

De Nibe S2125 geeft 8,2Kw af bij -7 graden dus dat zou dan net niet genoeg zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jorisdekloris op 05-04-2022 20:14 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:07:
[...]

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening gebruikt en hier komt 59W/m2 uit. Als ik dat vermenigvuldig met her vloeroppervlakte kom ik op 8850W.

Dus als mijn WP 8850w kan afgeven als het koud is, zit ik goed?

De Nibe S2125 geeft 8,2Kw af bij -7 graden dus dat zou dan net niet genoeg zijn.
Als uit Koevlaas blijkt dat je 14 kW nodig hebt, blijft met 8 kW je huis niet warm...
Meestal kun je met 10cm hoh makkelijk 100 W/m² halen. Waarom kan dat bij jou niet?
Wat zeggen de tabellen van vloerverwarming.nl?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Andrehj schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:33:
[...]

Als uit Koevlaas blijkt dat je 14 kW nodig hebt, blijft met 8 kW je huis niet warm...
Meestal kun je met 10cm hoh makkelijk 100 W/m² halen. Waarom kan dat bij jou niet?
Ik heb met een veel te hoge temperatuur gestookt deze winter waardoor ik, denk ik, teveel gas verbruikt heb. Vandaar de andere manier van berekenen.

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
jorisdekloris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:46:
[...]

Ik heb met een veel te hoge temperatuur gestookt deze winter waardoor ik, denk ik, teveel gas verbruikt heb. Vandaar de andere manier van berekenen.
Als dat al zo is dan scheelt dat echt geen 43% maar max een keer 10%. En dat lijkt me al vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ben ik weer ;).
Inmiddels hebben we de sleutel van onze woning. Wat blijkt nu de vorige eigenaar heeft op de 1e en 2e verdieping zelf laminaat gelegd over het oude tapijt. Ziet er niet uit, dus het gaat er allemaal uit.
Nu is de keuze daarin als volgt:
1) vloerverwarming laten frezen (10cm hoh) en daar bovenop PVC laten leggen (gelijmd)
2) laminaat terugleggen of (goedkoop) klik-pvc en daarnaast T11 radiatoren vervangen door Jaga's. Nadeel is dat de Jaga's enorm groot worden om goede afgifte te bereiken en er buizen verlegd moeten worden.

Totale oppervlakte vloerverwarming wordt dan 100m2 (BG, 12 groepen) + 50m2 (1e verdieping, 5 groepen) + 50m2 (2e verdieping, 5 groepen). Dus 200m2 aan vloerverwarming. Kan een regeling per kamer achteraf eenvoudig worden toegevoegd of moet hier bij de verdeler al rekening mee worden gehouden? En qua efficiëntie, lijkt mij dat een vloerverwarming bij dezelfde aanvoer temperatuur meer warmte afgeeft?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Sport_Life schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:18:
Hier ben ik weer ;).
Inmiddels hebben we de sleutel van onze woning. Wat blijkt nu de vorige eigenaar heeft op de 1e en 2e verdieping zelf laminaat gelegd over het oude tapijt. Ziet er niet uit, dus het gaat er allemaal uit.
Nu is de keuze daarin als volgt:
1) vloerverwarming laten frezen (10cm hoh) en daar bovenop PVC laten leggen (gelijmd)
2) laminaat terugleggen of (goedkoop) klik-pvc en daarnaast T11 radiatoren vervangen door Jaga's. Nadeel is dat de Jaga's enorm groot worden om goede afgifte te bereiken en er buizen verlegd moeten worden.

Totale oppervlakte vloerverwarming wordt dan 100m2 (BG, 12 groepen) + 50m2 (1e verdieping, 5 groepen) + 50m2 (2e verdieping, 5 groepen). Dus 200m2 aan vloerverwarming. Kan een regeling per kamer achteraf eenvoudig worden toegevoegd of moet hier bij de verdeler al rekening mee worden gehouden? En qua efficiëntie, lijkt mij dat een vloerverwarming bij dezelfde aanvoer temperatuur meer warmte afgeeft?
De Jaga's zijn ook niet goedkoop. Ik heb er toen over zitten twijfelen. In mijn geval was vloerverwarming duurder omdat ik ook de tegelvloer moest vervangen. Als je vloer toch al wordt vervangen dan zal frezen waarschijnlijk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

LacsapOV schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:28:
[...]

De Jaga's zijn ook niet goedkoop. Ik heb er toen over zitten twijfelen. In mijn geval was vloerverwarming duurder omdat ik ook de tegelvloer moest vervangen. Als je vloer toch al wordt vervangen dan zal frezen waarschijnlijk goedkoper zijn.
Het ontloopt elkaar inderdaad niet veel. Vloerverwarming frezen kost ca 5k incl verdeler, komt nog wel egaliseren bij. Jaga's kosten ongeveer 900 euro per stuk (type 20), beetje afhankelijk van de grootte van de kamers, zijn er ook 5 nodig. En dan moet de aannemer nog aan de gang..

Voordeel van Jaga's is dat je die eenvoudig aan en uit kan draaien, maargoed met LTV is dat natuurlijk minder relevant/snel.

Ik heb een bepaald budget waarmee we de verbouwing moeten doen, kan wel wat tegenvallers opvangen, maar het moet niet te gek worden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2022 21:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja en vergeet de PVC vloer niet die is ook een bak duurder dan laminaat of tapijt.
Komt egaliseren bij en vergeet ook de plinten niet.
Maar als je de mogelijkheid hebt om vloerverwarming te nemen, altijd doen. Samen met een monoblock is dat een erg gunstig systeem in gebruik (enne dat is het niet in aanschaf)
Als je verder goed geïsoleerd hebt en HR++ glas dan kun je met een hele lage aanvoertemperatuur werken.

Fraisen doen ze vaak 12,5 hart op hart, 10 cm is wat moeilijk met de bochten. En betreft afgifte zit daar niet heel veel verschil tussen.

Zone regeling zou ik niet doen, als je verdelers neemt met flowregeling kun je de boel altijd goed inregelen.
Mocht je dat achteraf toch willen dan is dat er zo op te monteren, maar dan moet je wel of thermostaatkabels leggen met fraisen of draadloos nemen.

Je kunt dan met een veel lagere temperatuur draaien dan met de jaga's en dat is beter voor de COP.

[ Voor 24% gewijzigd door martijn v o op 05-04-2022 22:12 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Laatst online: 11-06 14:40
Andrehj schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:33:
[...]

Als vuistregel is 100watt wel aardig, maar niet correct met lage aanvoer temperaturen.

Als ik deze tabel bekijk zit het dichter bij 92watt@35 graden of 64watt@30 graden. En daar moet dan nog een correctie overheen afhankelijk van de afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Knutselaar schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:12:
[...]

Als vuistregel is 100watt wel aardig, maar niet correct met lage aanvoer temperaturen.

Als ik deze tabel bekijk zit het dichter bij 92watt@35 graden of 64watt@30 graden. En daar moet dan nog een correctie overheen afhankelijk van de afwerking.
Maar hij heeft nu nog een cv ketel. Die mengverdelers staan meestal op 40 graden.
Dan zou je aardig in de buurt moeten komen van die 100 w/m2 en met zijn oppervlakte kom je dan ook weer bij die 14kw in de buurt. Zo gek is die koevlaas nog niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Laatst online: 11-06 14:40
martijn v o schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:09:
[...]
Fraisen doen ze vaak 12,5 hart op hart, 10 cm is wat moeilijk met de bochten. En betreft afgifte zit daar niet heel veel verschil tussen.
[...]
Dus alleen voor die paar krappe bochten in het midden van je lus heb je het op 12,5cm liggen? Bij mij hebben ze die u-bochten gewoon iets ruimer gefreesd dan de rest waardoor ze dichter op de omliggende leiding zitten.

Je kan het maar 1 keer goed doen. Het kost niks meer of minder. Ja: vermogen. En daar kan je niet teveel van hebben met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Aziraphale schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:43:
@Speedyace Ik heb vanmiddag het volgende antwoord van Nibe gekregen op mijn vraag over de subsidie:

De subsidie voor een warmtepomp wordt bepaald op basis van de Pbiv (bivalente temperatuur). Bij de S2125 is er gekozen voor een lagere temperatuur dan bij de F2120, waardoor het aantal kW lager uitkomt. Hierdoor is er een verschil in het subsidiebedrag.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik (nog) niet weet wat er precies met die Pbiv bedoeld wordt (dat weten anderen hier ongetwijfeld wel) maar de subsidie wordt dus blijkbaar niet op basis van het in de folders door de fabrikant aangegeven vermogen bepaald. Dat zou dan ook bij jouw Mitsu het geval kunnen zijn.
Wij zijn weer een stapje verder👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Speedyace schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:36:
[...]

Wij zijn weer een stapje verder👍
Klopt, maar ik ben wel erg benieuwd of er iemand wat licht kan laten schijnen over die Pbiv, hoe je daar voor een warmtepomp een bepaalde keuze voor maakt en hoe dit een effect heeft op het vermogen van een warmtepomp. Weten de echte techneuten van het topic hier misschien iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
LacsapOV schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:22:
[...]

Maar hij heeft nu nog een cv ketel. Die mengverdelers staan meestal op 40 graden.
Dan zou je aardig in de buurt moeten komen van die 100 w/m2 en met zijn oppervlakte kom je dan ook weer bij die 14kw in de buurt. Zo gek is die koevlaas nog niet. :)
Ik zal eens gaan kijken naar de Nibe F2040-16 of F2120-16 of zelfs een F2120-20.

[ Voor 4% gewijzigd door jorisdekloris op 06-04-2022 07:14 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Laatst online: 26-06 13:42
Zijn er al nieuwe ontwikkelingen met warmtepompen voor alleen de cv zonder buitenunit? Mijn gas wordt volgende maand afgekoppeld. Tapwater heb ik al op een warmtepompboiler wat de beste investering ooit was. Gisteren zonnepanelen gelegd 17 stuks(375 Wp/stuk) en werkend. Enige wat overblijft is de centrale verwarming. Allemaal radiatoren in huis die niets meer doen. Elektrisch verwarmen is niet echt de oplossing en nu is de vrouw boos op mij vanwege een koud huis :D . Infrarood is alleen lekker als je er dichtbij zit.
Nu staat er dus een infraroodtoren naast de bank.

In ieder geval hou ik deze in de gaten https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00660
Maar komt pas volgend jaar op de markt. Is er een soortgelijk iets zonder buitenunit? Kan ook een airconditioning plaatsen in de huiskamer maar dan zijn alsnog de radiatoren nutteloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Draconian op 06-04-2022 06:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Draconian we blijven nog wel even dezelfde natuurwetten houden. Om 1000 m³ gas te vervangen zit je aan 5 kW vermogen, om dat met een dT van 5 of minder door een warmtewisselaar te trekken zodat je niet de hele dag aan het defrosten bent zit je vast aan een luchtstroom van meer dan 1000 m³/uur. Dat worden flinke buizen met flinke gaten in de muur en flink wat geluid. Een buitenunit is dan makkelijker, compacter en stiller.

Als je een airco kan plaatsen, kan een buitenunit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
@Draconian Kun of wil je geen buitenunit en waarom niet? Naast een warmtepomp zijn er over het algemeen niet zoveel serieuze alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Laatst online: 26-06 13:42
Cranberry schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:31:
@Draconian Kun of wil je geen buitenunit en waarom niet? Naast een warmtepomp zijn er over het algemeen niet zoveel serieuze alternatieven.
Ik heb een gedeelde dak waar de buitenunit zou kunnen staan maar of de buren hier blij mee zijn. Proton zei het al. Er is dus geen alternatief. Dat komt erop neer dat de zogenaamde oplossing van https://www.ithodaalderop...euwe-naam-in-warmtepompen (Vincent V45 Combi) meer gebakken lucht is? Proton laat al goed zien wat ervoor nodig is.

Aan de voorkant van het huis is er een soort van dakkapel wat gekoppeld is aan de buren. Dus ik ben bang dat het gezoem van de warmtepomp dan door dreunt naar hun slaapkamer. Kan een warmtepomp voor de cv ook beneden staan? In de serre hangt er ook een radiator maar ik vermoed dat zo een warmtepomp dan teveel moeite moet doen om het water naar boven te pompen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:39

Ethirty

Who...me?

Bij de oosterburen plaatsen ze nog wel eens binnenunits met flinke roosters naar buiten. Heb je wel een flinke hoeveelheid plek binnen nodig!

Dan krijg je dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: https://www.hans-duerig.ch/media/Bilder/Referenzen/LW-Waermepumpe/STIEBEL-ELTRON-Innen/LWWP-ersetzen/Luft-WP-ersetzen-LG.jpg

Ik geloof nog niet zo in compacte "revolutionaire" oplossingen. De Nederlandse ketelbranche zet hard in op hybride lijkt het wel. Kunnen ze 2x geld verdienen. 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:45
Ethirty schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:59:
[...]

Ik geloof nog niet zo in compacte "revolutionaire" oplossingen. De Nederlandse ketelbranche zet hard in op hybride lijkt het wel. Kunnen ze 2x geld verdienen. 8)7
Ik verdenk de olie- en gasindustrie van een zware lobby voor hybride. Als je gasleiding weg is kan er straks ook geen waterstof doorheen..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
@Draconian de beste plaats voor een buitenunit is buiten op de grond. De pomp van een warmtepomp pompt het water probleemloos naar boven.

Ik zou eerst de startpost van dit topic eens goed lezen, zodat je thuis raakt in de materie. Als je vervolgens nog even iets meldt over je huis (bouwjaar, vorm, opp/inhoud), of je naast radiatoren ook vloerverwarming hebt én wat je historisch gasverbruik per jaar was, dan kunnen we je hier verder helpen.

Ben wel ff nieuwsgierig waarom je je CV-ketel al buiten gebruik hebt gesteld en je gasaansluting hebt opgezegd voordat je duidelijk had welke andere oplossing je in de plaats van je ketel wil (laten) installeren.
Een warmtepomp bestel je niet ff vandaag, zodat 'ie morgen geïnstalleerd kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 06-04-2022 09:11 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.