Advies gevraagd: Hoogwaardige warmtepomp & top solar panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 17:03
Beste Tweakers,

Na een jarenlange zoektocht hebben we nu een prachthuis gevonden dat helemaal aan onze wensen voldoet. Dinsdag a.s. krijgen we de sleutels van onze nieuwe woning.

We zijn van plan om hier heel lang te blijven wonen. Daarom zijn we ook bereid flink te investeren in diverse zaken.

Het Tweaker-relevante deel daarvan waarbij jullie advies zeer welkom is:
  1. Verwarming middels warmtepomp - 1e voorkeur voor grondinstallatie i.p.v. lucht.
  2. Solar - Mag wat meer kosten maar moet echt goed zijn.
  3. Netwerk - Gezien de grootte van het huis heb ik denk ik 3 a 4 WiFi spots nodig. Ubiquity Unifi lijkt me wel wat. En heb behoefte aan adviezen voor het bedrade netwerk.
Huidige situatie:
Het huis is vrijstaand, uit 1993, en heel degelijk gebouwd. Vloeroppervlak zo'n 300m2, inhoud 1100m3.
Ketel is oud (1993), Nefit Turbo 51kW (!) met aparte boiler. Moet vervangen worden.
De isolatie was voor die tijd top, maar ik weet niet welke waarden precies. Energielabel is B (for what it's worth).
Er is vloerverwarming overal beneden. En boven op de badkamers. Verder normale radiatoren.
In de keuken is momenteel een gasstel en er is een gashaard in de woonkamer.
Er is geen solar aanwezig, wel vele plaatsingsmogelijkheden op de daken.
Er is glasvezel aanwezig. Er zijn momenteel 2 wanddoosjes waar CAT5 naar toe loopt vanuit de meterkast. Op elke kamer is een coax wanddoos aanwezig voor TV.

Ik zal kort samenvatten wat ik al heb uitgezocht en waar ik nog advies zou willen. Gemakshalve zal ik per onderwerp (verwarming, solar en internet) een aparte post maken.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Tim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Verwarming
De huidige ketel moet sowieso vervangen worden. Ik heb diverse opties bekeken en op dit moment bij 1 partij (Geas, ter plekke geweest) een offerte opgevraagd.

Zij adviseren een ATAG I36EC 36kW ketel, al dan niet in combinatie met een luchtwarmtepomp.
Ik heb 2 offertes ontvangen:
€ 2300 voor de ketel + aanpassingen i.v.m. weghalen oude boiler.
€ 5100 voor een luchtwarmtepomp Nefit Enviline A/W Split 5.0 B-S (bruto € 6800 voor subsidie).

De warmtepomp viel me flink tegen qua rendement. De gasrekening kan nog niet eens door de helft! Hij werkt nauwelijks bij lagere temperaturen (<5 graden). Terugverdientijd mag van mij best lang zijn hoor, maar 14+ jaar, en dan evengoed volledig afhankelijk blijven van gas... klinkt minder aantrekkelijk. Bovendien wil ik niet zo'n unit waar constant een fan draait in de tuin.

Mijn 1e indruk is dat de luchtwarmtepomp onaantrekkelijk is. En dat ik me verder wil verdiepen in een grondwarmtepomp. Ik weet dat die nog duurder is, maar als het goed is veel beter werkt. En doorlopend kan verwarmen (of koelen in de zomer) ook zonder behulp van gas. Een vriend van me heeft er eentje laten plaatsen toen hij z'n nieuwe huis bouwde en heeft zeer goede ervaringen dus daar ga ik binnenkort eens op college.

Wat kunnen jullie adviseren m.b.t.:
1) Goede partijen die grondboringen doen?
2) Goede merken/systemen + leveranciers?
3) Moet ik de radiatoren vervangen door lage temperatuurradiatoren? Of is vloerverwarming beneden + deels boven voldoende? Note: Stamt uit 1993, ik weet niet wat er inmiddels is verbeterd aan deze systemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Timewa op 01-04-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Solar
Ik wil sowieso wat zonnepanelen gaan plaatsen maar weet nog niet hoe veel en welke. Er wordt zoveel aangeboden en het lijkt dat het meeste prijsschieten is. Ik ben geneigd om voor een beperkt aantal panelen (6 of 8 ) te gaan van een goed merk, en dan later eventueel meer te plaatsen.

Ook Geas heeft een offerte gemaakt:
  • 6x JA Solar 295 Wp MONO - kristallijn (COMFORT)
  • Totaal vermogen: 1.770 Wp. Opbrengst per jaar: 1.530 kWh, ter waarde van € 321,30
  • Omvormers: 1 x Omnik SOL-1.5k-TL2 (incl. DC Switch, WiFi) omvormer. 10 j garantie
  • Montagemateriaal: 6 x Montagesysteem stormvast (geschroefd) met zwarte rails montagesysteem
  • All-in installatie: Inclusief aardlekautomaat in de meterkast, werkschakelaar, aarden onderconstructie en
  • wegwerken van alle bekabeling (excl. platdakdoorvoer)
Voor €2500 all-in

Ik heb alleen niet veel goeds gelezen over deze omvormers. En mijn 1e gevoel bij JA panelen is eerlijk gezegd NEE. Maar misschien is het prima en zeg ik dat alleen omdat ik 't niet ken. Ik wil best wat meer betalen voor beter spul.

Advies gevraagd:
1) Beste merk panelen & omvormers?
2) Wat is de beste partij in Twente voor goed en onafhankelijk advies met marktconforme prijzen?

[ Voor 6% gewijzigd door Timewa op 01-04-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Netwerk
Ik wil veel kabels trekken en ging eerst blindelings voor CAT7 (hoogste getal zal wel het beste zijn). Toen las ik veel over stugheid van die kabel en dat het voor 1 Gbit allemaal niet veel uit maakt. Als ik kabel trek wil ik wel zo future proof mogelijk zijn, liefst 10 Gbit voorbereid, maar dat schijnt met CAT6a ook goed te zijn. En sommigen adviseren gewoon CAT5e of CAT6 te nemen omdat het toch niets uitmaakt. Ik wil wel echt koper en geen CCA.

Advies gevraagd:
  1. Welke kabel te nemen die makkelijk installeert en gewoon goed is?
  2. Welke pluggen en wanddozen etc etc... ik lees dat er veel verschillen zijn en wil gewoon goed spul dat jaren probleemloos werkt.
  3. Welke zaak in Twente of welke webshop is aan te bevelen om al het spul te kopen?
Dan WiFi:
Ik heb veel gelezen en kom steeds uit op Ubiquity Unifi.

Ik twijfel tussen:
  1. Wanddozen met 2x 1Gbit Ethernet en AC WiFi pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
  2. De ronde Access Points. pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
Is er iemand die beide types geprobeerd heeft en kan adviseren? Of zijn er goede/betere alternatieven voor het Unifi systeem?

Ik zou er dan een PoE switch van Unifi bij willen kopen en alles centraal naar de meterkast aansluiten. Waar ook de Router en Synology etc zullen komen te staan.

De vraag hier is wat meer binair van vorm:
  1. Unifi Access Points of Wall outlets?
  2. Hartelijk dank alvast voor het meedenken :)

[ Voor 61% gewijzigd door Timewa op 01-04-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
Als je een warmtepomp neemt gooi dan ook direct je dak vol met panelen. Naast dat meer panelen leggen goedkoper is lust een warmtepomp ook veel kWhtjes.

Wil je kwaliteit dan ga je voor Panasonic hit panelen. Heb je de meeste wp per m2 maar wel stuk duurder dan ja panelen en die zijn oom niet slecht.

Maar zonder ligging / foto dak / maten enz valt er weinig te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik moest (eigenlijk wel een beetje) lachen om je openingspost.
Je vraagt aan een CV onderhouds boer, ik wil duurzaam en een warmtepomp.
Dan kan je verwachten dat ze je "nog steeds" een CV ketel aansmeren met een halve warmtepomp.
Het idee dat je met <5 C niet meer kan verwarmen met een L/w warmtepomp is dikke onzin ook.
Vraag maar aan @Grolsch , die ook in jouw regio woont en gasloos is.

Wil je serieus aan de warmtepomp en een gasloos bestaan (ik kan het aanbevelen, woont heerlijk) dan zoek je een installateur die daar ook verstand van heeft. De kans echter, die nu nog te vinden is vrij klein.
Ze hebben namelijk werk zat.

Voor een W/W warmtepomp ga je bijvoorbeeld naar een firma als Nathan, die alles in handen nemen.
Daar hangt ook een fors kaartje aan. L/W is zeker 3x goedkoper en heeft geen bronboring nodig.
Geluid kan hinderlijk zijn, maar is ook weer situatie afhankelijk. Plaats je hem in een vrij veld, of omgeven door muren (net als bij mij). Ook scheelt het per merk. Panasonic monoblocs zijn vrij stil bijvoorbeeld.

6 zonnepaneeltjes... Ga je niet menen toch? :O
Fototje van het dak met de afmetingen erbij. Dakhelling, schaduwsituatie, 3-fase of 1-fase aanwezig, plaats vd omvormer (koel), noodzaak tot monitoring per paneel of niet...

Verder eens met @Jan-man eens. Kom eens met wat meer info.
Alles is situatie afhankelijk.
Voordat je het weet zit je met te "dure" spullen en een tvt van 100 jaar.....

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2018 07:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Jan-man schreef op maandag 2 april 2018 @ 00:37:
Als je een warmtepomp neemt gooi dan ook direct je dak vol met panelen. Naast dat meer panelen leggen goedkoper is lust een warmtepomp ook veel kWhtjes.

Wil je kwaliteit dan ga je voor Panasonic hit panelen. Heb je de meeste wp per m2 maar wel stuk duurder dan ja panelen en die zijn oom niet slecht.

Maar zonder ligging / foto dak / maten enz valt er weinig te zeggen.
Dank voor je reactie. Even wat gelezen over die Panasonic panelen en dat lijkt een goede tip inderdaad.
Ik ga wat foto's plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
AUijtdehaag schreef op maandag 2 april 2018 @ 06:56:
Ik moest (eigenlijk wel een beetje) lachen om je openingspost.
Je vraagt aan een CV onderhouds boer, ik wil duurzaam en een warmtepomp.

Wil je serieus aan de warmtepomp en een gasloos bestaan (ik kan het aanbevelen, woont heerlijk) dan zoek je een installateur die daar ook verstand van heeft. De kans echter, die nu nog te vinden is vrij klein.
Ze hebben namelijk werk zat.

Voor een W/W warmtepomp ga je bijvoorbeeld naar een firma als Nathan, die alles in handen nemen.
Daar hangt ook een fors kaartje aan. L/W is zeker 3x goedkoper en heeft geen bronboring nodig.
Geluid kan hinderlijk zijn, maar is ook weer situatie afhankelijk. Plaats je hem in een vrij veld, of omgeven door muren (net als bij mij). Ook scheelt het per merk. Panasonic monoblocs zijn vrij stil bijvoorbeeld.

6 zonnepaneeltjes... Ga je niet menen toch? :O
Fototje van het dak met de afmetingen erbij. Dakhelling, schaduwsituatie, 3-fase of 1-fase aanwezig, plaats vd omvormer (koel), noodzaak tot monitoring per paneel of niet...

Verder eens met @Jan-man eens. Kom eens met wat meer info.
Alles is situatie afhankelijk.
Voordat je het weet zit je met te "dure" spullen en een tvt van 100 jaar.....
Ik realiseer me dat een energieboer niet objectief zal zijn, toevallig kwam het zo uit om daar te beginnen. Nu ik verder de diepte in wil gaan leek me dit een goed moment om de Tweaker community er bij te halen.

Mag ik uit bovenstaande opmaken dat je zelf een L/W pomp hebt naar tevredenheid? Zo ja welk type, hoe lang in gebruik etc?

Bovenaanzicht

Bovenkant is noordzijde. Ter illustratie 6 paneeltjes op dakkapel voorkant ingetekend door Geas.

[ Voor 8% gewijzigd door Timewa op 02-04-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Timewa die link vanaf je c schijf gaat niet werken :)

Gebruik even https://afbeeldinguploaden.nl
Gratis en zonder reclame

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
AUijtdehaag schreef op maandag 2 april 2018 @ 06:56:
....Voor een W/W warmtepomp ga je bijvoorbeeld naar een firma als Nathan, die alles in handen nemen
Ik ga Nathan contacteren, bedankt.
Foto dak geeft een indicatie. Breedte huis is 18m, diepte 13m.

Dakhellingen zijn overal verschillend, zoals je ziet zijn er veel kappen en dus plaatsingsmogelijkheden zat, maar als de panelen onder verschillende hoeken staan moet er wel gebalanceerd worden lijkt me...?

Er is geen 3 fase aansluiting aanwezig voor zover ik weet.

Voldoende plekken voor de omvormer(s) in kleine zoldertjes her en der.

Monitoring per paneel hoeft van mij niet per se.

Hier nog een foto vanuit de zuidwesthoek genomen:
Impressie zonkant

[ Voor 11% gewijzigd door Timewa op 02-04-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mooi huis, en ruimte zat voor een L/W warmtepomp, ergens rechts daar bij de garage? Bijv

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 01:56
Misschien een idee om je topic in meerdere delen te splitsen, zonnepanelen, warmtepomp, netwerk/overig apart.

Ik zou zelf naar 3 fasen switchen, zeker met een warmtepomp aangezien je met zo'n inhoud ook fors elektra gaat verbruiken en zonder 3 fase variant blijft de warmtepomp een show element. 3-Fase geeft ook weer mogelijkheden met een beter aantal zonnepanelen. Maar dit hangt uiteraard van je persoonlijke situatie af. Omdat de WP zoveel invloed heeft op de zonnepanelen keuze zou ik dat eerst bepalen voordat je naar je zonnepanelen gaat kijken.

Gezien het type woning lijkt het me ook belangrijk dat het er leuk uit ziet (als daar al geen regels voor zijn in je buurt). Wat ik hier in de buurt op een paar huizen zie die vol in het zicht liggen zijn volledige dak bedekking's panelen, of in mijn geval een dak deel maximaal vol.

Voor je netwerk zou ik even goed nadenken wat er nog aan een kabel hangt, investeren in een goed wifi netwerk lijkt me ook belangrijk(er) met zo'n grote woning (en dan zou ik kijken of je 6a kabel naar de AP's kan leggen). 6a Kabel is iets lastiger en duurder, maar als je muren toch open liggen zou ik er voor gaan mits niet veel duurder dan cat 6. Cat 7 is onzinnig voor in huis, dit heeft ook andere standaarden voor je aansluitingen (GG45 ipv RJ45).

Mooi huis overigens, gefeliciteerd met de aankoop!

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:45
Qua bekabeling: Brand-rex zonekabel CAT6A. Is 10G met een kabel die ongeveer net zo dik is als 5e, en daardoor makkelijk te trekken. Gaat tot 70m. Afmonteren is vrij makkelijk, maar kost wel behoorlijk veel tijd. De bijbehorende 6A connectoren zijn trouwens ook vrij prijzig.
Dozen kun je gewoon Attema nemen, is prima en relatief goedkoop. Jung is in kantoren veelgebruikt materiaal qua ramen, prima kwaliteit en kun je jaren later ook nog krijgen.

Wifi zou ik bekabeld aansluiten, met een paar XClaim Xi-3's kom je heel ver. Zeer stabiel en weinig uitval.

PV zou ik groter aanpakken, maar misschien nog niet direct. Kijk eerst of je nog na wilt isoleren onder de dakpannen, dat is makkelijker als er nog geen panelen bovenop liggen. Energielabels zeggen me niets, als je gelijk begint met het meten van je verbruik kun je over een paar maanden tot maximaal een jaar veel beter inschatten wat je echt nodig hebt.

Het glas is een aandachtspunt. Controle op lekken is na 25 jaar echt geen overbodige luxe. Per definitie kun je daar waarschijnlijk nog redelijk wat winnen zonder grote investeringen. Ketel lijkt me nu ook nog niet direct een probleem, dus als je nog even wacht en meet dan weet je wat je werkelijk nodig hebt. Sowieso is vervangen in de warmere maanden plezieriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
Zo uit de losse pols kun je met Panasonic 295 en eventueel combinatie met de grotere 300+ panelen het volgende als je alles landscape neemt

7 onder dakkapel
6 boven dakkapel
6 tot 8 op dakkapel
3 links en 3 rechts van dakkapel

Zit je op 7000+ kWh maar wel optimizer nodig.

Maar zonder exacte maten is het gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mooi huis.
Maar ik geloof niet dat er iemand wakker gaat liggen, van een Panasonic op het platdak (achterzijde?)
(1900 euro subsidie)
Mocht de capaciteit tegen vallen, koppel je de twee slangen los over een jaar, en plaats je een zwaardere.
Plug en play. ;)

Kijk nog even voor een WP boiler en je bent klaar voor de toekomst. (1250 euro subsidie)
(nog wel wat paneeltjes, zoveel mogelijk spreiding over de dag)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2018 19:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
Leuk, mooie plannen.

Ik installeer regelmatig en bezit zelf panelen van SolarWatt uit Tiel.
Duitse panelen met een fabriek in Duitsland.
Mooi bedrijf met een goede visie op de toekomst.(voor meer als de helft onderdeel van de aandeelhouder van BMW heb ik me laten vertellen)
Goed op weg ook met accu packs, eigen verbruik optimalisatie, laden van je elektrische auto, etc.

Als W/W WP heb ik zelf goede ervaringen met de Ecoforest, modulerende warmtepomp.
Wat bij de keuze van een warmtepomp/bron van groot belang is, een correct transmissie berekening.
Er zijn partijen die dat voor je kunnen doen, hiermee kun je ook bepalen of je vloerverwarming van voldoende capaciteit is. Verder heeft Itho tegenwoordig ook complete systemen met WP/PV/ventilatie waarbij ze ook garantie willen geven op energie neutraal. Waar overigens wel weer een kostenplaatje aan verbonden zit.

Het belangrijkste blijft bij je woonhuis, eerst energie besparen voordat je gaat opwekken etc.
Ik zie een PV-installatie als een lapmiddel om de onontkoombare kWh'tjes op te wekken.
Dus eerst isoleren (spouw/glas/kozijnen), energiezuinige verlichting, goed ventileren (WTW is vaak lastig in bestaande bouw, het ligt eraan hoeveel je gaat verbouwen maar niet onmogelijk) daarna de transmissie laten maken waarna je de WP kan selecteren. Afhankelijk daarvan kun je het aantal PV-panelen bepalen.
Het is namelijk als gezin van bijv. 4 personen goed mogelijk om minder dan 1500 kWh te consumeren enkel t.b.v. normaal gebruik zoals verl., wassen, apparatuur, etc. Het verbruik van de warmtepomp is ook redelijk in te schatten als je alle parameters hebt verzameld.

Overigens heb ik ook de papieren en kennis van de eerder genoemde Brand-rex bekabeling, dus ook met die vragen kan ik je helpen.
Brand-rex past ook gewoon in de Jung outlet's, dus dat is het probleem niet. Cat7 is inderdaad een beetje overkill voor een woonhuis. Cat6A is in mijn ogen ruim toekomst bestendig. In mijn eigen woonhuis heb ik gewoon Cat5E aangebracht voor de komende 5-10 jaar, wat moet je met meer dan Gigabit in een woonhuis? Cat6A is enkel (merkbaar) beter t.b.v. streamen en videodiensten, mocht je dit intern willen afspelen binnen je eigen netwerk.

Als ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Hi Capo1 en alle anderen, hartelijk dank voor de tips & tricks tot dusver. Hier kan ik wat mee, en ik ben al druk bezig met me inlezen over deze onderwerpen. Ik kom hier z.s.m. weer terug en zal ook ervaringen delen voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:48
De kunst van gasloos wonen met een warmtepomp is om zoveel mogelijk of nog beter alle stroom middels zonnepanelen op te wekken. Zonder zonnepanelen is een warmtepomp duurder in gebruik dan een gas cv denk ik. Mijn huis is stukken kleiner maar bleef deze winter prima warm met een L/W warmtepomp. De buitenunit staat op het dak en heb ik buiten nog niet gehoord.

(Ik heb een Techneco Loria duo 10 KW en nog los een pelletkachel voor de sfeer/fun en eventuele backup. Het huis is een tussenwoning van 30 jaar oud, matig geïsoleerd, maar daar wordt nog aan gewerkt)

[ Voor 21% gewijzigd door Erwin_83 op 03-04-2018 07:17 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Erwin,

Goed om te horen dat het bij jou ook goed werkt in een bestaande woning. Heb je zelf vloerverwarming aangelegd? Gebruik je low temp radiatoren?

Ons nieuwe huis heeft ook een gashaard dus zolang we nog gas hebben is er een backup :-)

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Op de begane grond heb ik de oude dekvloer en radiatoren verwijderd en op geïsoleerde noppenplaat vloerverwarming aangelegd en nieuwe dekvloer laten aanbrengen.
Op de eerste verdieping en badkamer nog de originele radiatoren die beetje mee pruttelen. We slapen op zolder en hier is geen verwarming, maar door de open trap is het er rond de 20 graden.

Vloeroppervlak beneden is rond de 45 vierkante meter.

Ik heb al wel gemerkt dat goed advies en een ervaren bedrijf lastig vinden is en de drukte in de bouw is ook niet in het voordeel van de consument. Gelukkig ben ik goed geholpen door de lokale installateur die zelf ook gebruikt maakt van deze spullen en er al meerdere heeft geïnstalleerd.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Ondertussen hebben we de sleutel en genieten we van het huis. We gaan er begin mei echt wonen. Vandaag ga ik bezig met het netwerk.

Heb een flinke rol goede CAT6a gekocht, en bijbehorende patchpanelen en wanddoosjes. Afhankelijk van hoe het vandaag verloopt besluit ik waar en hoeveel Unifi spots te installeren. Er komen ook aansluitpunten voor Hikvision camera's.

Ook contact gezocht met warmtepompspecialisten maar heel erg eager komen ze niet over, terugbelverzoekjes worden niet opgevold bijvoorbeeld. Wordt vervolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door Timewa op 06-04-2018 07:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Erwin_83 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 05:20:
De kunst van gasloos wonen met een warmtepomp is om zoveel mogelijk of nog beter alle stroom middels zonnepanelen op te wekken. Zonder zonnepanelen is een warmtepomp duurder in gebruik dan een gas cv denk ik.
Dit is pertinent niet waar. Gas levert - met een goede HR-ketel - zo'n 8.5 kWh aan thermische warmte per kuub. Kosten hiervoor zijn zo'n 60 cent. Komt dus uit op zo'n 7 cent per thermische kWh.

Elektriciteit kent een prijs van +- 20 cent. Dat is dus iets minder dan drie keer de prijs per gas. Heeft je warmtepomp dus een SCOP boven de drie dan is de warmtepomp in het gebruik dus goedkoper, zelfs als je voor de stroom moet betalen.

Zonnepanelen blijven overigens wel een goed idee, maar het is dus onzin dat een warmtepomp duurder is in het gebruik dan een C.V.-ketel.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Daarom staat er ook denk ik. Ik kan bij mij de COP niet uitlezen, dus kan het niet bevestigen of ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Erwin_83 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:46:
Daarom staat er ook denk ik. Ik kan bij mij de COP niet uitlezen, dus kan het niet bevestigen of ontkennen.
Als je het niet weet, moet je het niet zeggen. Kun je beter aangeven: laat uitrekenen wat het jou gaat kosten. M.a.w. de terugverdientijd.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
nog even een duit in het het PV zakje. Deze panelen komen er weer aan:

https://www.jinkosolar.co...80-300W_20%2020180201.pdf

Kunnen tegenwoordig 28 van in 1 string wegens 35 Voc limiting. Kunnen tevens dankzij de MX chips onder allerlij hoeken gecombineerd worden.
Mooie 3 fasen omvormer er achter en je hebt geen solaredge of Tigo meer nodig. De moeite van het puzzelen wel waard lijkt me. Jinko staat hoog in de lijst met topproducenten van zonnepanelen trouwens.

Disclaimer: Ik ben niet verbonden met Jinko Solar en heb geen enkel commercieel belang bij deze panelen. Ik vind het gewoon toffe techniek die ik in de praktijk goed zie werken.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Hi Lardman, goede tips. Dank je! Ik heb ondertussen beneden overal CAT6a gelegd, nu boven. Valt nog niet mee om de kabels allemaal te trekken, een enorme hoeveelheid buizen en kastjes overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
Beste Tweakers, mede dankzij jullie adviezen zijn de solarpanelen en CAT6a projecten succesvol afgerond destijds. Voor de solarpanelen is het LG geworden met een SMA converter en dat werkt prima allemaal. Ook bedraad internet is op orde.

Echter, de warmtepomp heb ik destijds niet doorgezet. Wel druk mee bezig geweest en diverse offertes opgevraagd. Voor de full-blown optie met grondwarmtepomp en volledige capaciteit werden behoorlijk hoge prijzen gevraagd, er waren toen extreme levertijden, en ik kreeg een beetje de indruk dat de installateurs veel te druk waren en niet zat te wachten op zo'n project, of veel te hoog inschoten qua offerte. Had er dus een slecht gevoel bij.

Intussen wel de ketel vervangen door een nieuwe Remeha, eventueel ter overbrugging.

2022
Nu weer opnieuw aan het kijken naar een warmtepomp, met het idee om toch zelf te gaan installeren. Ik ben me flink aan het inlezen en krijg de indruk dat een luchtwarmtepomp ter aanvulling van de Remeha ketel wel eens een interessante optie kan zijn.

Wensen:
  • We hoeven niet per se van het gas af. We koken intussen ook weer op gas (na jaren inductie), hebben een mooie gashaard e.d. Dus als we met een warmtepomp het leeuwendeel van de verwarming kunnen doen maar regelmatig op gas moeten bijverwarmen is dat geen probleem.
  • Keuze grond/lucht warmtepomp: Destijds leek me een grondinstallatie beter. Intussen neig ik naar lucht. Want we zien er tegenop om de tuin op de kop te gooien voor boringen, en op basis van eerdere offertes is de terugverdientijd >30 jaar, lijkt me met een luchtwarmtepomp beter.
  • Installatie: Het lijkt me heel leuk om dat zelf te doen, eventueel met hulp. Maar als er een goede installateur is die het vakkundig kan installeren tegen een redelijk tarief is dat ook een optie.
  • Liefst geen grote wijzigingen aan de huidige c.v. installatie. We hebben beneden overal vloerverwarming, boven vloerverwarming in de badkamers, en flinke overcapaciteit qua radiatoren. Boven staan ze altijd uit. Ik zou denken dat een lagere aanvoertemperatuur geen echt probleem is om het huis warm te houden (echter op dit moment slechts een vermoeden).
  • We zijn voornemens om hier nog lang te wonen dus het mag best iets meer kosten als dat betere prijs/prestatie is of een betere lange termijn keuze.
Mijn vragen aan jullie:
• Klopt het dat een luchtwarmtepomp in mijn situatie de betere optie is?
• Ik lees voor- en nadelen van verschillende merken en zie nu door de bomen het bos nog niet. Wat is nu in mijn situatie de beste keuze, of de beste shortlist?
• Ik zie ook dat mede-tweakers ze bestellen in andere landen, waarom? Puur de kosten?
• Hoe bepaal ik de capaciteit en hoe weet ik vooraf of de combinatie met mijn huidige Remeha Tzerra 39 de juiste is?

Alvast veel dank voor de adviezen!
Pagina: 1