Na de laatste jaren bezig te zijn geweest ons huis beter te isoleren, is het nu tijd om aan de warmtepomp te denken. De puzzel begint steeds meer duidelijk te worden maar er zijn nog wel wat vragen. Uitgangspunt is een monoblock.
Huidige situatie:
Huis uit 1986. Heeft in het verleden veel verbouwingen gehad.
• Gasverbruik historie
○ 2018 1720 kuub
○ 2019 1652 kuub
○ 2020 1316 kuub
○ 2021 1415 kuub
• Verbruik:
○ Benedenverdieping vloerverwarming (hoh 10cm?, 5 zones, ongeveer 65 m2 oppervlakte) Temp op vloerverwarmings verdeler is 35 graden.
○ Boven niet actief verwarmd, vanaf Corona wel één en soms twee werkkamers. Vanaf 2020 via LTV (jaga met booster)
○ Badkamer radiator heeft altijd met domme radiator thermostaat aangestaan
○ Keuken via kokend waterkraan
○ 2 pers huishouden, sinds 2021 echt minder proberen te douchen
○ Ketel is een (oude) Nefit Ecomline die aan het eind van zijn levensduur is. Wel met een tA van max 45 graden.
• Maatregelen
○ 2019: spouwmuurisolatie (is in gasverbruik goed terug te zien) ThermoFoam
○ 2020: waterzijdig inregelen, knijpen ketel op 45 graden
○ 2021: LTV op werkkamer
○ 2022:
- Isolatie zolder (schuin dak)
- Plugwise zoneregeling
- Aanleg WTW (incl zoneregeling, dus woonkamer apart van slaap en werkkamers)
- Zonnepanelen
○ over 5 ~ 10 jaar: nieuwe kozijnen. Nu beneden oud dubbelglas, boven deels dubbelglas deels enkel.
Er lijkt op zolder plek te zijn voor een SWW vat. Een buffervat zou evt ook kunnen.
Keuze vermogen WP
Als ik mijn gasverbruik door de koevlaas2 formule haal dan kom ik op: 1400 * 8 / 1650 = 6,8 uit. Daarmee zou ik misschien net op een 7 kw uit kunnen komen. De twijfels zitten in het feit dat we misschien meer warm water willen verbruiken als er gezinsuitbreiding aan komt. Aan de andere kant zullen we veel tochtkieren kunnen gaan aanpakken nu er WTW aankomt, en de zolderisolatie is ook bijna af (hoewel de bovenverdieping op de werkkamer na niet verwarmd wordt, dus hoe groot zou de winst zijn). Mijn gevoel zegt dat ik beter een 9 kw kan nemen om safe te zitten. (of eigenlijk moeten eerst de kozijnen/glas gedaan worden...)
Plaatsing WP
Wat betreft de plaatsing voorzie ik 3 drie mogelijkheden. Twee zijn op onze carport (zie foto) aan de zuidkant. Ik twijfel heel erg of ik de warmtepomp met wat betontegels en vering op de carport plaats (zie rode kleur) (houten dakplaten en gedragen door houten balken), of dat ik hem aan de gevel hang met beugels (zie groene kleur).
Aan de andere kant van de gevel zit een (mogelijke) slaapkamer dus ik ben wel bang voor geluid die dan doordrukt. Het nadeel van vastmaken aan de gevel is dat de fan gericht staat naar onze zijburen. Deze huizen staan met hun achtertuin tegen onze zijkant aan waardoor de fan dan recht op de slaapkamerramen gericht zouden staan. Als ik de warmtepomp naar het zuiden zou richten (rode kleur) dan blaast te fan de straat in. Ik weet eigenlijk niet of een monoblock het geluid "uitstraalt" in een specifieke richting. De derde mogelijkheid zou de achtertuin zijn, maar dat is een niet wenselijke oplossing vanwege de bereikbaarheid/aanleg leidingen en ook de WAF telt mee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Buffervat
Ik zit nog te twijfelen of we wel of niet een buffervat nodig hebben. Op dit moment hebben we een nachtverlaging naar 19 graden (dat is eigenlijk te veel). Met gemiddeld weer is de ketel in de ochtend bezig de woonkamer naar 20 graden te brengen. In de avond gaat dat nog naar 20,5. Wanneer we thuiswerken merken we rond de middag dat er nog meer warmtevraag is in de werkkamer maar niet meer in de woonkamer. We hebben nu wel een plugwise systeem gekocht zodat we de kamers als zone kunnen aansturen. Maar wanneer de vloerverwarming dicht zou worden gezet dan komt de ketel zijn warmte niet kwijt. Ik vraag me af of het niet goedkoper is om overdag aan te sturen op de warmtevraag in de werkkamers, maar dat de vloerverwarming wel altijd mee doet. En dat pas later in de middag ook gestuurd gaat worden naar de gewenste temperatuur in de woonkamer als die nog niet bereikt is.
Vragen
- Zou 7 kw voldoende zijn voor full electric?
- Warmtepomp aan de muur of op het dak?
- Gebruik van buffervat zodat zoneregeling mogelijk is? Of wie doet een "semi" zoneregeling door de vloerverwarming op BG altijd mee te laten draaien?
Ohja voor de oplettende kijker, we zijn ook druk met zonnepanelen bezig