Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.543.948 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 14:05
Voetpunt 20 graden, maximale temperatuur 33 graden, verschillende voetlijnen geprobeerd tussen 0,3 en 0,8.

Bij alle waarden treedt hetzelfde probleem op. Onder de 4 graden continue defrosts/pendelen elke 40 minuten. Hogere stooklijnen leidt alleen tot merkbaar hoger elektra verbruik terwijl het door defrosts/pendelen niet warmer wordt dan 21 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakersOnly op 20-01-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:56:
Wat zouden jullie aanraden in mijn situatie om alles in een keer goed te regelen, liefst tegen zo laag mogelijke kosten?
ik zou eerst eens kijken naar hoe je stooklijn in elkaar steekt. als je met deze temperaturen bevriest denk ik dat er wat scheef zit. als zijn die dingen niet geweldig goed ingeregeld...

ik zou die hybride meuk bij de straat zetten en een 7~9kW monomblok plaatsen die zich lekker bezig mag houden met de verwarming en een losse warmtepompboiler in de garage zetten. kan je ook dubbel subsidie krijgen wat de prijs weer drukt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-01-2022 16:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:26
@TweakersOnly Je hebt een elga Ace? ik zou eens kijken of je die als stand-alone kan draaien en of je die dan goed krijgt qua afgifte/defrosts etc.

zie bijv. dit voorbeeld
https://www.familie-klein...a-ace-solo-laten-draaien/

verder klinkt het heel bijzonder dat er bij bepaalde temp. zo'n groot probleem optreed, lijkt me iets voor het ervaringen-topic met die specifieke WP

edit:
ik zie dat er meer mensen issues met instellingen etc hebben
Elga Ace blijft hangen in ontdooicyclus

Mocht het lukken om je bestaande hybride om te zetten naar solo (en dus zonder HR-ketel) dan zou je kunnen overwegen om een Hewalex (lucht/water WP voor warmtepompboiler) of een Edel Auer Eau (WPB die je op je cv-systeem aansluit als bron) in de garage te zetten. Zit je wel met leidingwerk natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 20-01-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Fr33z schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:04:
@TweakersOnly Je hebt een elga Ace? ik zou eens kijken of je die als stand-alone kan draaien en of je die dan goed krijgt qua afgifte/defrosts etc.

zie bijv. dit voorbeeld
https://www.familie-klein...a-ace-solo-laten-draaien/

verder klinkt het heel bijzonder dat er bij bepaalde temp. zo'n groot probleem optreed, lijkt me iets voor het ervaringen-topic met die specifieke WP

Mocht het lukken om je bestaande hybride om te zetten naar solo (en dus zonder HR-ketel) dan zou je kunnen overwegen om een Hewalex (lucht/water WP voor warmtepompboiler) of een Edel Auer Eau (WPB die je op je cv-systeem aansluit als bron) in de garage te zetten. Zit je wel met leidingwerk natuurlijk
Het is de Remeha Mercuria warmtepomp met mitsubishi buitenunit. Ik heb uiteraard ook al instellingen aangepast dat de warmtepomp stand-alone draait. Lost het probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
edit:
ik zie dat er meer mensen issues met instellingen etc hebben
Elga Ace blijft hangen in ontdooicyclus
Op advies van de experts hier heb ik van de vloerverwarming verdeler al een gesloten verdeler gemaakt en vanuit de kruipruimte nieuwe 25mm uponor leidingen naar de verdeler laten leggen. Ik krijg bij de vloerverarming nu ongeveer 14 liter per minuut binnen.

Zie dit topic: Flexibele cv leidingen vanuit kruipruimte naar garage

[ Voor 10% gewijzigd door TweakersOnly op 20-01-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:37
TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Op advies van de experts hier heb ik van de vloerverwarming verdeler al een gesloten verdeler gemaakt en vanuit de kruipruimte nieuwe 25mm uponor leidingen naar de verdeler laten leggen. Ik krijg bij de vloerverarming nu ongeveer 14 liter per minuut binnen.

Begin inderdaad met isoleren van de kamer. Wanneer je beneden vvw hebt zoals je beschreef en alle radiatoren staan dicht, dan zou een lagere flow voor die oppervlakte voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mvcb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Voor mijn interesse, tot hoe laat 's avonds draait de WP en hoeveel koelt de woning af gedurende de nacht?
Tot 22.00.

Afkoeling is afhankelijk van de buitentemperatuur, maar zoals afgelopen nacht 0,3 tot 0,4 graad.

Vervolgens is de WP ook weer dezelfde tijd bezig om de ruimtetemperatuur weer richting de 21 graden de krijgen.

Ik heb ook wel eens ge-experimenteert met 24*7 draaien met als resultaat dat de WP 's nachts liep, en overdag uit was 8)7

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
KaDoos schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Begin inderdaad met isoleren van de kamer. Wanneer je beneden vvw hebt zoals je beschreef en alle radiatoren staan dicht, dan zou een lagere flow voor die oppervlakte voldoende moeten zijn.
Op dit punt hoor ik verschillende adviezen. Jij geeft aan om alle radiatoren dicht te zetten. Van andere gebruikers heb ik juist advies gekregen om meerdere radiatoren open te zetten omdat de warmtepomp de warmte niet kwijt kan in beperkte oppervlakte vloerverwarming.

Zowel open of dichtdraaien van radiatoren maakt trouwens vooralsnog niet het verschil uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Negeer die reacties over het isoleren van kamers ff, ik zou aan de slag met die WP en waarom die blijkbaar niet lekker wil defrosten. Dat je problemen hebt betekent dat er ergens issues zijn met de hoeveelheid warmte die je WP probeert te gebruiken voor het ontdooien.Kan aan twee dingen liggen:

1: puur fysiek, het water in je CV-systeem heeft niet genoeg energie om de defrost cycle af te maken. Om dit te weten zou je moeten kijken naar de temperaturen van het water/de leidingen op het moment van defrost en de bijbehorende flow.

2: instellings-probleempje, mogelijk probeert je WP veeeeel te hard te gaan zodra de temp onder de 4C zakt, vriest de hele zooi dicht terwijl er nog niet zoveel hitte in het systeem zit en dus lukt de volgende defrost maar half ---> repeat (tippie: ff eigen topic voor openen voor dit troubleshooten)

Die WP moet echt wel bij 2C nog gewoon warmte kunnen maken, dus ik zou daar vooral aan werken. Je leidingwerk en ombouw van vloerverwarming zag er puik uit dus daar ligt het denk ik niet aan.

edit: ik heb hier een 9kW WP aangesloten op enkel 35m2 vloerverwarming en dat gaat prima met 16L/min. Dus niet gaan schroeven aan wel/niet de radiatoren open ofzo, je zou op zich genoeg waterinhoud moeten hebben (hoe ligt je vloerverwarming? als hoofdverwarming met 10cm hart-op-hart of is het ouderwetse bijverwarming op 20cm?)

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 20-01-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Hieronder plaatje van aanvoer- en retourtemparatuur bij warmtepomp. Plaatje is van paar maanden geleden, destijds ongeveer 2-3 graden buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kr0YdLOJO1c8t0JLatUWnfn0SIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/px5DMDCnRO5hGq9FesKyGy6b.jpg?f=user_large

DeltaT tussen aanvoer en retour blijft bij verschillende stooklijnen tussen de 3 en 4 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakersOnly op 20-01-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@TweakersOnly heb je een plaatje van een uur met een datapunt elke minuut? Een defrost duurt maar 5 a 10 minuten en dat zie je zo niet :)

Het lijkt meer op pendelen zo.
Langere runs op hogere temperatuur.
Bonuspunten als je het elektrisch vermogen er bij kan doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 20-01-2022 17:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Dit een actueel plaatje van vannacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF4rLZymsqKRRbH9sLLCCSFxkoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wf3fY5ToQJvgV7EQxbJdAMry.jpg?f=user_large

Uitgezoomd per 5 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn3Zy3yrvtYYF08n6v6-S6gAIN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qidIZ1bSAO91vbY8Aart0Uep.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:38
Grolsch schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Tot 22.00.

Afkoeling is afhankelijk van de buitentemperatuur, maar zoals afgelopen nacht 0,3 tot 0,4 graad.

Vervolgens is de WP ook weer dezelfde tijd bezig om de ruimtetemperatuur weer richting de 21 graden de krijgen.

Ik heb ook wel eens ge-experimenteert met 24*7 draaien met als resultaat dat de WP 's nachts liep, en overdag uit was 8)7
en hoeveel graden lager stel je de thermostaat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rroetenberg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:12:
[...]

en hoeveel graden lager stel je de thermostaat in?
1 graad nacht verlaging pas ik toe. De keren dat de wp snachts aan gaat per jaar kan ik op 1 hand tellen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
[quote]TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:08:

[Afbeelding]

Hoe verhoudt de 6kw warmtepomp zich tot je woning? Mijn ervaring is dat een daikin 8kw hybride in realiteit maar een 7,2 kw is die ook behoorlijk inzakt bij lage temperaturen. Zou kunnen dat de warmtepomp maximaal vermogen levert en daardoor snel dicht vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Halfvrijstaande woning bouwjaar 1991
- 65 m2 vloerverarming begane vloer, 48 m2 eerste etage waar niet gestookt wordt, bergzolder

Ik woon hier pas sinds 2017 en had in 2018 ongeveer 1100 m3 gas verbuikt. Volgens @koevlaas2 methode kom ik dan uit op 5,5kW warmtepomp. Op basis van bouwjaar en oppervlakte kom ik uit op 9kW energiebehoefte.

[ Voor 45% gewijzigd door TweakersOnly op 20-01-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zo even uit het hoofd zit je thermisch rond/tegen de 5kW te hikken. dat is voor een niet briljant ingeregelde hybride unit wel goed op de grens. helemaal rond die temperaturen en hoge rv. dan vallen ze gewoon hard door de mand. op het eerste gezicht lijkt het alsof hij gewoon te klein is voor je warmtevraag.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 20-01-2022 17:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Dat zou betekenen dat ik beter de hybride warmtepomp kan vervangen door een zwaardere all-electric variant met een aparte warmtepompboiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:39:
Dat zou betekenen dat ik beter de hybride warmtepomp kan vervangen door een zwaardere all-electric variant met een aparte warmtepompboiler?
flippy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:04:
ik zou die hybride meuk bij de straat zetten en een 7~9kW monomblok plaatsen die zich lekker bezig mag houden met de verwarming en een losse warmtepompboiler in de garage zetten. kan je ook dubbel subsidie krijgen wat de prijs weer drukt.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@TweakersOnly vreemd dat Tr ook meteen zakt. Heb je ergens een kortsluiting / bypass? Zo ziet een defrost er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq64BP_9DecjTtmFnC__vryzJdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dGRmjfW9c0YmP9neAm1OLToJ.png?f=user_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
@Proton_ radiatoren in woonkamer, garage en badkamer staan op dit moment open. Kan ik vanavond dichtzetten om verschil te meten. En op de retourleiding van de warmtepomp zit een klein buffervat 30 liter

[ Voor 22% gewijzigd door TweakersOnly op 20-01-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:39:
Is wel wat ik gedaan heb. Ik moest sowieso de boel verplaatsen. Toen direct de stap gezet naar full electric. Met de huidige subsidies is het een investering die te overzien is en dan is de volgende stap gezet. Vast wel iemand te vinden die de hybride wil overnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemSuper op 20-01-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@TweakersOnly het is niet zo dat dat voor mij het gedrag verklaart trouwens, want er zit bij jou ook plenty genoeg warmte in. Ta zakt wel veel minder agressief dan bij mij: maar vijf graden bij jou, vijftien bij mij. Dat kan een vertekening van de meting zijn: je ziet hoe snel het bij mij kan gaan, maar dan had een anders getimede defrost dit wel laten zien, dus ik denk dat het een keuze in de besturing (software) is. Hoe korter een defrost duurt, hoe beter, dus ik heb er wel een mening over ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die flow 14l/min is dan is Q==14/60*4.2*4=4kW staat die te genereren. Hoe verhoud zich dat tot spec fabrikant. Volgens mij wordt die dan aardig zwaar belast. En is het aantal defrost niet heel vreemd. Bij Daikin roepen ze wel eens defrostmania.
En die 840L/uur zit aan de onderkant, nominaal zou 1000L/u zijn.
Wat voor thermostaat gebruik je? hopelijk geen modulerende. Gezien de start lijkt die daar wel goed te kunnen verwarmen en daarna stijgt de temperatuur en gaat die "pendelen"/defrosten. Daarom is de vraag gesteld naar je electrisch verbruik dat geeft aan of het pendelen is of defrosten.
Zie je ook dat die dik in het ijs zit?
A2/W35 is 4,43kW
https://tools.remeha.nl/w...date-fotografie_specs.pdf
Dan trap je hem echt op zijn staart.

[ Voor 24% gewijzigd door Dapdodo op 20-01-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
De warmtepomp kan standaard 21liter per minuut aan, bij 75% pompsnelheid heb ik bij warmtepomp een debiet van 15,7 liter per minuut. Bij vloerverwarming bljjft 14 liter per minuut over, ook omdat enkele radiatoren en vloerverwarming badkamer open staan

Remeha etwist thermostaat is geïnstalleerd, hoorde bij standaard pakket van de warmtepomp

[ Voor 15% gewijzigd door TweakersOnly op 20-01-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Hoe snel hij een defrost heeft valt ook samen met hoe snel de ventilator draait. Als hij vol vermogen draait doet de ventilator dat ook en heb je sneller een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Er zijn inderdaad zoveel parameters waar je rekening mee moet houden, dat het voor de gewone consument al snel teveel wordt. Ik vind het leuk om me in de materie te verdiepen, maar ook ik loop nu tegen wirwar van alle instellingen aan. Heb voor mijn gevoel alle mogelijke combinaties wel eens geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@TweakersOnly Tja, als de lamellen bevroren zijn moet-ie defrosten, daar is niets aan te doen. Het is zaak dat daarna de unit ontdooid is.
Zo niet, dan is dat het probleem.
Zo wel, dan is er weinig aan te doen.

Veel defrosts zijn hooguit een symptoom.
Ik heb al eerder opgemerkt dat de Elga '6kW' verdamper maar half zo groot is als die in mijn unit zit, en size matters in deze zaken. Ik weet niet hoe dat bij Remeha zit :)
Je zou de lamelafstand eens kunnen meten (11 lamellen delen door 10). Als referentie, bij de Vaillant is dat 2.1 mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08 10:02
Eens met @Proton_
TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Hogere stooklijnen leidt alleen tot merkbaar hoger elektra verbruik terwijl het door defrosts/pendelen niet warmer wordt dan 21 graden.
Zoals @Dapdodo al opmerkte, zit de unit tegen zijn maximum vermogen aan zit volgens de specs.
Vandaar de hard draaiende fan zoals hierboven opgemerkt, maar de feitelijke reden is dat het koudemiddel zo koud mogelijk is voor de bijbehorende buitentemperatuur.
Daardoor heb je in verhouding meer defrosts bij deze omstandigheden (temp en RV).

Hogere stooklijnen werken dan averechts: een hogere Ta is alleen bereikbaar door nog meer warmteopname => nog kouder koudemiddel in de verdamper => meer defrosts onder deze omstandigheden.

Juist een iets lagere Ta zou hier kunnen helpen, maar dan moet de flow omhoog om dezelfde afgifte te bereiken. Aangezien je nu al op 2,2 l/min zit, is daar mogelijk nog een klein beetje winst te behalen.

[ Voor 54% gewijzigd door Remco45 op 20-01-2022 22:51 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mathijshooi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:50:
Business case wordt wel anders wanneer de saldering nog bestaat, je rond de 2000kwh plus teveel produceert via zonnepanelen en deze 2000kwh een normale terugleververgoeding hebben van rond de 10 cent/kwh. Dan zou je zo rond de 500 euro per jaar kunnen besparen.
Nee, dan hou je jezelf voor de gek. Engie betaalt momenteel bijna 40 ct voor je PV-overschot, dus elke kWh die je in je WP stopt had je ook voor 40 ct aan Engie kunnen verkopen. Zie
Het grote terugleververgoeding topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-08 10:25
WillemSuper schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:12:
Hoe snel hij een defrost heeft valt ook samen met hoe snel de ventilator draait. Als hij vol vermogen draait doet de ventilator dat ook en heb je sneller een defrost.
Hmm hier gewoon strak iedere 50 minuten. Ongeacht de frequentie. Merk afhankelijk denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Kameelstok schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Hmm hier gewoon strak iedere 50 minuten. Ongeacht de frequentie. Merk afhankelijk denk ik...
Ieder 50 minuten een defrost?

Hier mijn patroon van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_7ckIaRRp4lhnbxqaEd4Lh0VQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7uJoD0F0JbJYQkeoZarvCFsO.png?f=fotoalbum_large

Van 23.00 tot 03.00 was nachtverlaging van 1 graad.

En van 13.00 tot 13.40 was boiler laden.

[ Voor 48% gewijzigd door Adriaan71 op 20-01-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Zojuist alle radiatoren dichtgezet en pompsnelheid naar maximaal 100% gezet.
Ik houd dan nog 13 liter per minuut debiet over, gemeten bij warmtepomp.

Betekent iets minder dan 2 liter per minuut per vloerverwarming groep.

Nominaal debiet van deze warmtepomp is 18,8 liter per minuut, 1,13 m3 per uur
Wat is nu wijsheid?

[ Voor 17% gewijzigd door TweakersOnly op 20-01-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
Goedenavond!

Ik ben ook onderzoek aan het doen naar een lucht/water warmtepomp. Overweeg een split unit systeem, want de buiten unit komt wellicht op het platte dak te staan.

Nu zie ik dat de meeste gebruikers hier een Panasonic of Mitsubishi warmtepomp hebben. Ik zat zelf naar een NIBE systeem te kijken omdat deze redelijk stil zijn (als ik dat goed heb). Ze zijn ook erg groot in Europa.

Is het dan de prijs wat mensen tegen staat of is er iets anders minder goed aan NIBE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-08 10:25
Adriaan71 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Ieder 50 minuten een defrost?

Hier mijn patroon van vandaag.

[Afbeelding]

Van 23.00 tot 03.00 was nachtverlaging van 1 graad.

En van 13.00 tot 13.40 was boiler laden.
Afgelopen nacht niet. Maar met die mist en temperatuur tegen de 0 graden wel. Nu 91% luchtvochtigheid en 2 graden dus strak iedere 50 minuten feest :).

Maar goed, ik woon vrij open. In de stad is het vast iets warmer en minder dauw...

[ Voor 6% gewijzigd door Kameelstok op 20-01-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jordyzulu schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:09:
Is het dan de prijs wat mensen tegen staat of is er iets anders minder goed aan NIBE?
Koevlaas schrijft hier geregeld dat ze complex zijn (en als ik naar de schema's kijk zoals die hier wel eens langs kwamen ben ik dat wel met hem eens, zo zitten er meerdere driewegkleppen in, waar de concurrentie er maar eentje nodig heeft). En verder zijn ze inderdaad wat duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2022 21:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:45
Ik vroeg me af als je de vuile en warmere lucht uit je WTW nou rechtstreeks de buiten unit van de warmtepomp in laat blazen of je dan het aantal defrosts naar beneden brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-08 22:19
1 defrostje hier, ding loopt als een malle. Loria powerrrr. 👊🤪

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyzulu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
Maar complexer betekend dan dus dat er meer kans is dat het stuk gaat? (meer bewegende delen) of dat het dan lastiger is om er zelf mee aan de gang te gaan?

Ik neem aan dat met hun ervaring zo'n pomp toch goed zou moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-08 22:19
walletje-w schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:26:
Ik vroeg me af als je de vuile en warmere lucht uit je WTW nou rechtstreeks de buiten unit van de warmtepomp in laat blazen of je dan het aantal defrosts naar beneden brengt.
I theorie wel maar je praat over zulke hoge lucht debieten dat het een druppel op een gloeiende plaat zal zijn. Daarnaast is een WTW zo'n 90% efficiënt, temperatuur zal dus maar marginaal hoger zijn dan de buitentemperatuur.

Een canadeseput is ook interessant maar hoge weerstand vanwege het hoge debiet.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-06 23:43
Goedenavond!

Ik ben ook onderzoek aan het doen naar een lucht/water warmtepomp. Overweeg een split unit systeem, want de buiten unit komt wellicht op het platte dak te staan.

Nu zie ik dat de meeste gebruikers hier een Panasonic of Mitsubishi warmtepomp hebben. Ik zat zelf naar een NIBE systeem te kijken omdat deze redelijk stil zijn (als ik dat goed heb). Ze zijn ook erg groot in Europa.

Een mening van een installateur die meerdere merken plaatst of in onderhoud heeft is natuurlijk meer waard.

Ik ben met mijn NIBE gebiased en kan natuurlijk niets zeggen wat beter is aan NIBE, Mitsu of Pan.
Ik heb voor NIBE gekozen omdat het een merk is dat groot is in landen waar het vaak koud is.
NIBE is een veelzijdig en modulair systeem. In de verschillende warmtepompen zie je dezelfde componenten terug. Door die modulariteit zijn er ook heel veel mogelijkheden van configuraties en parameters die je kunt uitlezen en beinvloeden. Dat spreekt mij als tweaker natuurlijk enorm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:45
LacsapOV schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:34:
[...]

I theorie wel maar je praat over zulke hoge lucht debieten dat het een druppel op een gloeiende plaat zal zijn. Daarnaast is een WTW zo'n 90% efficiënt, temperatuur zal dus maar marginaal hoger zijn dan de buitentemperatuur.

Een canadeseput is ook interessant maar hoge weerstand vanwege het hoge debiet.
Het debiet zal inderdaad een grote factor zijn, maar die 90% betekend dat je de buitenlucht met 90% efficiëntie weet op te warmen met je warme vuile lucht. Er kan dan nog steeds bij een buiten temperatuur van 2 graden, prima 9 graden lucht uit de WTW komen.

Blijft natuurlijk dat dit nog steeds veel te weinig energie kan zijn. En ik kan het nu toch niet meer realiseren in mijn woning maar als ik de optie had zou ik ze bij elkaar kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Meer debiet en lagere Ta is altijd goed.
Ik bedoelde het niet als advies, maar vroeg me af waarom de Tr direct zakt.
Als hij een defrost start, is hij dan wel dichtgevroren? En ontdooit hij volledig?
Als dit interval hardcoded is kan je er niets aan doen (behalve de wp vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-08 13:20
Na de laatste jaren bezig te zijn geweest ons huis beter te isoleren, is het nu tijd om aan de warmtepomp te denken. De puzzel begint steeds meer duidelijk te worden maar er zijn nog wel wat vragen. Uitgangspunt is een monoblock.

Huidige situatie:
Huis uit 1986. Heeft in het verleden veel verbouwingen gehad.
• Gasverbruik historie
○ 2018 1720 kuub
○ 2019 1652 kuub
○ 2020 1316 kuub
○ 2021 1415 kuub
• Verbruik:
○ Benedenverdieping vloerverwarming (hoh 10cm?, 5 zones, ongeveer 65 m2 oppervlakte) Temp op vloerverwarmings verdeler is 35 graden.
○ Boven niet actief verwarmd, vanaf Corona wel één en soms twee werkkamers. Vanaf 2020 via LTV (jaga met booster)
○ Badkamer radiator heeft altijd met domme radiator thermostaat aangestaan
○ Keuken via kokend waterkraan
○ 2 pers huishouden, sinds 2021 echt minder proberen te douchen
○ Ketel is een (oude) Nefit Ecomline die aan het eind van zijn levensduur is. Wel met een tA van max 45 graden.
• Maatregelen
○ 2019: spouwmuurisolatie (is in gasverbruik goed terug te zien) ThermoFoam
○ 2020: waterzijdig inregelen, knijpen ketel op 45 graden
○ 2021: LTV op werkkamer
○ 2022:
- Isolatie zolder (schuin dak)
- Plugwise zoneregeling
- Aanleg WTW (incl zoneregeling, dus woonkamer apart van slaap en werkkamers)
- Zonnepanelen
○ over 5 ~ 10 jaar: nieuwe kozijnen. Nu beneden oud dubbelglas, boven deels dubbelglas deels enkel.

Er lijkt op zolder plek te zijn voor een SWW vat. Een buffervat zou evt ook kunnen.

Keuze vermogen WP
Als ik mijn gasverbruik door de koevlaas2 formule haal dan kom ik op: 1400 * 8 / 1650 = 6,8 uit. Daarmee zou ik misschien net op een 7 kw uit kunnen komen. De twijfels zitten in het feit dat we misschien meer warm water willen verbruiken als er gezinsuitbreiding aan komt. Aan de andere kant zullen we veel tochtkieren kunnen gaan aanpakken nu er WTW aankomt, en de zolderisolatie is ook bijna af (hoewel de bovenverdieping op de werkkamer na niet verwarmd wordt, dus hoe groot zou de winst zijn). Mijn gevoel zegt dat ik beter een 9 kw kan nemen om safe te zitten. (of eigenlijk moeten eerst de kozijnen/glas gedaan worden...)

Plaatsing WP
Wat betreft de plaatsing voorzie ik 3 drie mogelijkheden. Twee zijn op onze carport (zie foto) aan de zuidkant. Ik twijfel heel erg of ik de warmtepomp met wat betontegels en vering op de carport plaats (zie rode kleur) (houten dakplaten en gedragen door houten balken), of dat ik hem aan de gevel hang met beugels (zie groene kleur).
Aan de andere kant van de gevel zit een (mogelijke) slaapkamer dus ik ben wel bang voor geluid die dan doordrukt. Het nadeel van vastmaken aan de gevel is dat de fan gericht staat naar onze zijburen. Deze huizen staan met hun achtertuin tegen onze zijkant aan waardoor de fan dan recht op de slaapkamerramen gericht zouden staan. Als ik de warmtepomp naar het zuiden zou richten (rode kleur) dan blaast te fan de straat in. Ik weet eigenlijk niet of een monoblock het geluid "uitstraalt" in een specifieke richting. De derde mogelijkheid zou de achtertuin zijn, maar dat is een niet wenselijke oplossing vanwege de bereikbaarheid/aanleg leidingen en ook de WAF telt mee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Buffervat

Ik zit nog te twijfelen of we wel of niet een buffervat nodig hebben. Op dit moment hebben we een nachtverlaging naar 19 graden (dat is eigenlijk te veel). Met gemiddeld weer is de ketel in de ochtend bezig de woonkamer naar 20 graden te brengen. In de avond gaat dat nog naar 20,5. Wanneer we thuiswerken merken we rond de middag dat er nog meer warmtevraag is in de werkkamer maar niet meer in de woonkamer. We hebben nu wel een plugwise systeem gekocht zodat we de kamers als zone kunnen aansturen. Maar wanneer de vloerverwarming dicht zou worden gezet dan komt de ketel zijn warmte niet kwijt. Ik vraag me af of het niet goedkoper is om overdag aan te sturen op de warmtevraag in de werkkamers, maar dat de vloerverwarming wel altijd mee doet. En dat pas later in de middag ook gestuurd gaat worden naar de gewenste temperatuur in de woonkamer als die nog niet bereikt is.

Vragen
- Zou 7 kw voldoende zijn voor full electric?
- Warmtepomp aan de muur of op het dak?
- Gebruik van buffervat zodat zoneregeling mogelijk is? Of wie doet een "semi" zoneregeling door de vloerverwarming op BG altijd mee te laten draaien?

Ohja voor de oplettende kijker, we zijn ook druk met zonnepanelen bezig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ranjo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:53:
Vragen
- Zou 7 kw voldoende zijn voor full electric?
- Warmtepomp aan de muur of op het dak?
- Gebruik van buffervat zodat zoneregeling mogelijk is? Of wie doet een "semi" zoneregeling door de vloerverwarming op BG altijd mee te laten draaien?

Ohja voor de oplettende kijker, we zijn ook druk met zonnepanelen bezig :)
7kw is genoeg als je je warm water met een losse warmtepompboiler maakt. kan je ook dubbel subsidie trekken. weg met die gaskraan.

warmtepomp NOOIT aan de muur schroeven.

er is totaal geen reden om een buffervat te nemen. je hebt een vloer, dat is je buffer. je moet een gesloten verdeler hebben en die goed inregelen. eventueel als je ergens warmte te kort komt of wil bijsturen kan je in die kamer een fancoil ophangen. om die fancoil eventueel goed van water te voorzien kan je daarvoor een gesloten verdeler plaatsen met een extra groep zodat je die kan regelen naar behoefte. al zijn er natuurlijk meerdere wegen naar rome voor zulke situaties/oplossingen.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 20-01-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:00:
Zojuist alle radiatoren dichtgezet en pompsnelheid naar maximaal 100% gezet.
Ik houd dan nog 13 liter per minuut debiet over, gemeten bij warmtepomp.

Betekent iets minder dan 2 liter per minuut per vloerverwarming groep.

Nominaal debiet van deze warmtepomp is 18,8 liter per minuut, 1,13 m3 per uur
Wat is nu wijsheid?
TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:59:
De warmtepomp kan standaard 21liter per minuut aan, [...]
Er van uit gaande dat de WP 21 l/min kan leveren, blijft er met 13 l/min dus maar 61% van die flow over.
Dat is een fors verlies.
Als je die flow naar 21 zou kunnen krijgen, kan de Ta ca 1,7 tot 2 graden lager (bij een delta T van resp. 4,5 en 5 graden). Dat zou merkbaar moeten schelen in het aantal defrosts.
Als de WP maar 18,8 l/min kan leveren zijn die getallen iets lager: Ta kan dan 1,4 - 1,5 graden lager.

Die flow proberen omhoog te krijgen lijkt me de daarom de eerste stap.
Check eerst de filters, dan het leidingwerk op inwendige diameter en haakse bochten.

Verder valt me op in de onderste grafiek (jouw post 7:08) dat het ca 33 minuten duurt na een defrost voordat Ta en weer op het oude niveau zijn. Vergelijk met mijn Mitsu: dat duurde vandaag maar 12 a 13 minuten.
Dat geeft ook aan dat de WP tegen max vermogen aan zit, maar mogelijk is daar nog een andere reden voor. Wellicht hebben andere Remeha gebruikers zoals @mkleinman nog een idee.

Je hebt een hybride: springt de CV niet bij zodra de WP het niet meer aan kan of draai je stand-alone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
@Remco45 de warmtepomp kan maximaal 18,8 liter per minuut leveren volgens species, nominaal 1,13 m3 per uur. Andere waarde 21 is een vergissing.

Met alleen vloerverwarming aan blijft debiet steken op 13 liter per minuut. Vanuit zolder naar kruipruimte loopt volgens mij 22 mm leidingen, vanuit kruipruimte naar vloerverwarming verdeler wordt dit 25 mm uponor.

Zijn de bestaande 22 mm leidingen de beperkende factor? Vanuit zolder zijn er wel enkele haakse bochten om de buizen naar beneden te krijgen

Cv springt vooralsnog niet of nauwelijks bij maar de warmtepomp verbruikt op dit moment ongeveer 1000 watt. Ik heb weinig invloed op parameters hierop

[ Voor 22% gewijzigd door TweakersOnly op 20-01-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:45:
@Remco45 de warmtepomp kan maximaal 18,8 liter per minuut leveren volgens species, nominaal 1,13 m3 per uur. Andere waarde 21 is een vergissing.

Met alleen vloerverwarming aan blijft debiet steken op 13 liter per minuut. Vanuit zolder naar kruipruimte loopt volgens mij 22 mm leidingen, vanuit kruipruimte naar vloerverwarming verdeler wordt dit 25 mm uponor.

Zijn de bestaande 22 mm leidingen de beperkende factor? Vanuit zolder zijn er wel enkele haakse bochten om de buizen naar beneden te krijgen

Cv springt vooralsnog niet of nauwelijks bij maar de warmtepomp verbruikt op dit moment ongeveer 1000 watt. Ik heb weinig invloed op parameters hierop
Mijn systeem heeft 22mm hoofdleiding. Daarop aangesloten nu in 4 kamers vloerverwarming en 1 wrekende radiator. Vloer oppervlakte vloerverwarming ca 85m2. Mijn (5H Pana) draait eigenlijk altijd 10l/min en door de vv gaat 1l/min per groep. En ik krijg de hut lekker warm (21gr)

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:43
Bij mij staat de 5j Pana achter de garage en hier vandaan loopt er ca 18m meerlagenbuis van 26/3 door de garage naar de kruipruimte en is hier met een t-stuk op de bestaande 22mm ringleiding aangesloten. Beneden 50m2 vvw met 6 groepen en in de badkamer staat een grote design radiator open.
Bij een defrost wordt er 25l/min rond gepompt, dus ik vermoed dat jouw leiding systeem niet de beperkende factor is.
Ook hier staat de pana met ca 10ltr/min te pruttelen met een verbruik van ca 500kWh en hier grijpt de thermostaat ook nog een paar keer daags in bij 20,7 graden. Ta is bij de huidige temparaturen varierend van 27 tot 30 graden en delta T= 3 graden (war). Trouwens, nog geen defrosts gehad vandaag (donderdag) en gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 21:37
Ik heb sinds kort de elga ace 6kw draaien, dat draait goed. Afgelopen weken alleen gas verbruikt voor SWW.
Nu gaat het hierboven is over flow, wat mij opvalt in de Elga is dat dit een fixed waarde is. Waarom moduleert de Elga het pomp toerental niet met het vermogen? Het zou mooi zijn als op laag vermogen en in silent mode het debiet bijvoorbeeld zakt naar 10l/min. Ik hoor op de huidige 15l/min snachts nog iets ruis in de leiding. Hierbij heb ik het debiet al terug gezet van 17 naar 15l/min.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder veel defrosts, ik had er maar twee vannacht. Ik heb overigens een Remeha ELGA ACE 6 hangen. Ik stook op ruimteregeling zonder WAR. Ik heb een Ta nodig van minimaal 30 tot 45 graden als het heel erg koud is. Dit regelt mijn ACE aardig zelf intern.

Wat is het maximale vermogen wat je warmtepomp kan leveren?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
TweakersOnly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:45:

om het nog.leuker te maken een ander testideetje:

hoe gaat het als je de helft van je vloerverwarming ook nog dichtzet? je hebt dan op zich minder afgifte dus met een beetje mazzel kun je oo die manier forceren dat de WP niet de hele tijd maximaal draait maar op een lager vermogen.

dit kan helpen om de theorie van Flippy te testen of het ligt aan het feit dat je dicht bij max. capaciteit van 5kW thermisch vermogen zit.

verder denk ik echt dat een los topic openen en daar je settings etc. ook goed in beschriiven kan helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Laatst online: 16-08 10:36
Andrehj schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Nee, dan hou je jezelf voor de gek. Engie betaalt momenteel bijna 40 ct voor je PV-overschot, dus elke kWh die je in je WP stopt had je ook voor 40 ct aan Engie kunnen verkopen. Zie
Het grote terugleververgoeding topic
Dat weet ik als de beste (ben namelijk de topic starter :p), maar ik ga er wel een beetje van uit dat in de toekomst de elektriciteits tarieven weer normaliseren. Die van gas zullen verhoogd blijven, dan wel door de belastingen of door de tekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 13:23
In de poging het gasverbruik te verlagen, heb ik mijn elga warmtepomp onlangs ingesteld om ook onder 4 graden te werken, dit werkt nu prima.

Het gasverbruik lijkt vooralsnog gehalveerd. Maar dat zou nog verder moeten kunnen. Soms stookt zowel de elga als de cv ketel.

Nu heb ik na wat rondlezen de cv ketel temperatuur (remeha calenta) verlaagd van 70 naar 50 graden. Is dat de oplossing, of moet ik nog naar andere zaken kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj @mathijshooi het punt blijft wel staan dat je met verwarming op elektriciteit een prijsrisico kan hedgen met PV - stijgende prijzen werken zowel in je voordeel in de zomer als in je nadeel in de winter. Met voldoende PV kom je op jaarbasis neutraal uit, salderen zorgt er alleen voor dat dit evenwicht eerder bereikt wordt.
Met verwarming op gas zit er geen enkel voordeel aan stijgende prijzen en kun je jezelf niet beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:11
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:22:
In de poging het gasverbruik te verlagen, heb ik mijn elga warmtepomp onlangs ingesteld om ook onder 4 graden te werken, dit werkt nu prima.

Het gasverbruik lijkt vooralsnog gehalveerd. Maar dat zou nog verder moeten kunnen. Soms stookt zowel de elga als de cv ketel.

Nu heb ik na wat rondlezen de cv ketel temperatuur (remeha calenta) verlaagd van 70 naar 50 graden. Is dat de oplossing, of moet ik nog naar andere zaken kijken?
Je kunt nog parameters instellen zoals de temperatuur waarboven de ketel niet bij mag komen, maar dat lukt je niet zonder een andere thermostaat of het Elga servicegereedschap. Temperatuur van je cv water omlaag zetten kun je doen, maar de Elga regelt dat op zich ook zelf. Ik heb mijn Calenta op 50 staan (geloof ik) en mijn Ta komt nooit boven de 40 uit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-08 11:24
flippy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:08:
[...]
warmtepomp NOOIT aan de muur schroeven.
Waarom dat niet? Ze hangen bijna overal aan de muur. (Trillings)problemen lees ik vooral bij mensen die hem op dakjes hebben geplaatst, maar dat wil @ranjo proberen tegen te gaan met betonnen lateien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwartoog schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Waarom dat niet? Ze hangen bijna overal aan de muur. (Trillings)problemen lees ik vooral bij mensen die hem op dakjes hebben geplaatst, maar dat wil @ranjo proberen tegen te gaan met betonnen lateien.
Een splitje van 20 kilo is heel wat anders dan een monobloc van 120 kilo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
flippy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Er zijn er ook genoeg die de Panasonic monoblock aan de muur hebben hangen, me including

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
[...]

Zijn die zo licht? Als ik bv hier kijk, beginnen de gewichten van de split-units bij 80 kg.
https://www.vaillant.nl/c...arotherm-split-45312.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwartoog schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Zijn die zo licht? Als ik bv hier kijk, beginnen de gewichten van de split-units bij 80 kg.
https://www.vaillant.nl/c...arotherm-split-45312.html
Men vergelijkt een mono splitje (een reguliere airco) met een warmtepomp monobloc die factor 5 meer weegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Met houtskeletbouw is het een no-no.

Mits de muur stevig en zwaar is moet het geen probleem zijn. Er is een risico op bromoverlast, maar niet te vergelijken met opstelling op een houten dak. Aan de muur is een trilling/resonantie altijd wel met veren te fixen, denk ik.

@Zwartoog Vaillant doet de split in dezelfde gedempte staalplaten behuizing als de monoblocks :)
Al dat gewicht werkt qua geluid in je voordeel, trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, @flippy en @Proton_ samenvattend:
- kleine splitjes zijn van airco's, niet van WP, en licht
- WP splits zijn sowieso zwaarder, en Vaillant nog zwaarder
- Aan muur altijd betere optie dan op dak, maar liefst op de grond

Klopt zo ? :)

Zit een beetje met dezelfde overweging als @ranjo: houten schuurte naast de gevel. Geluid dat in het schuurtje te horen gaat zijn is van geen belang, maar het moet geen grote klankkast worden - dan zit je buiten nog met overlast. Betonnen latei erover heb ik ook aan gedacht.

Gevel zelf is jaren '30. Rode baksteen, 5 cm spouw, dikke rij grijze. Enig idee over de geschiktheid van de gevel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKFl-XnsEz8wH-ubnksApwIqHlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5d68sIP9bQKs4PtlBuALpWN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-08 13:20
Dank voor jullie reacties. Wanneer ik de WP aan de muur zou hangen "wijst" de fan dus wel in de richting van onze "zijburen". Is er iets bekend over de "richting" waarin de WP (fan) geluid maakt? of is dit effect te verwaarlozen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwartoog schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:43:
Ok, @flippy en @Proton_ samenvattend:
- kleine splitjes zijn van airco's, niet van WP, en licht
- WP splits zijn sowieso zwaarder, en Vaillant nog zwaarder
- Aan muur altijd betere optie dan op dak, maar liefst op de grond

Klopt zo ? :)

Zit een beetje met dezelfde overweging als @ranjo: houten schuurte naast de gevel. Geluid dat in het schuurtje te horen gaat zijn is van geen belang, maar het moet geen grote klankkast worden - dan zit je buiten nog met overlast. Betonnen latei erover heb ik ook aan gedacht.

Gevel zelf is jaren '30. Rode baksteen, 5 cm spouw, dikke rij grijze. Enig idee over de geschiktheid van de gevel?
[Afbeelding]
ja, klopt.

al zal je gevelisolatie wel meer geluid doorlaten. dus iets aan de muur hangen is niet aan te raden.
ranjo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:52:
Dank voor jullie reacties. Wanneer ik de WP aan de muur zou hangen "wijst" de fan dus wel in de richting van onze "zijburen". Is er iets bekend over de "richting" waarin de WP (fan) geluid maakt? of is dit effect te verwaarlozen?
richting van de fan moet je baseren op de wind. dus de unit doorgaans van de muur af en niet haaks op de muur plaatsen.

geluid is niet een geweldig issue. na ~2 meter hoor je vrijwel niks meer tenzij die aan het ontdooien is of bij opstarten optoert naar vol gas eventjes. bij mij stat die op de grond 1 meter van de straat af achter een heg en je hoort alleen de blaadjes in de heg een beetje als die harder staat te werken. omgevingsgeluid is doorgaans erger. als hij/zij op een dak staat ergens hoor je beneden zoizo niks en de buren alleen iets als het nacht is en het raam staat open mits ze een raam aan die kant hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Proton_ schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:32:
@Andrehj @mathijshooi het punt blijft wel staan dat je met verwarming op elektriciteit een prijsrisico kan hedgen met PV - stijgende prijzen werken zowel in je voordeel in de zomer als in je nadeel in de winter. Met voldoende PV kom je op jaarbasis neutraal uit, salderen zorgt er alleen voor dat dit evenwicht eerder bereikt wordt.
Met verwarming op gas zit er geen enkel voordeel aan stijgende prijzen en kun je jezelf niet beschermen.
Correct, en daarom zal ik zeer waarschijnlijk ook wel voor een WP gaan. Ben bezig om aantal zonnepanelen uit te breiden zodat ik prijs risico op elektriciteit minimaliseer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:41
Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee en ga dit jaar een (Pana 5J) WP installeren ter vervanging van de CV ketel. Ik denk dat ik al wel een heel eind ga komen, alleen zit ik met het vraagstuk over mijn huidige Ta. Deze ligt nu vast op 40 graden. In de open verdeler beneden wordt dit flink terug gemengd naar een Ta rond 24~30 graden. De Jaga's boven doen het eigenlijk heel prima op de 40 gr. Ta.
Als ik straks het hele systeem op een Ta heb van rond de 24~30 graden, vermoed ik dat ik het boven niet goed genoeg warm ga krijgen? DBH op de Jaga's of over op type 11 Jaga convectoren, zou een optie kunnen zijn?
Daarnaast gaan we nog beneden uitbouwen met 8 m2 en moet er dus nog één VVW groepje bij. Een overweging is dus ook een nieuwe 7-groeps verdeler, kies ik dan een gesloten verdeler of weer een open verdeler? We hebben nu een Therminon LTV verdeler die ik ook kan regelen qua hoeveelheid retourwater die gemend wordt, voor mijn gevoel is dit type dus wat flexibeler in gebruik?

Bouwjaar: 2017, EPC 0,4.
2-onder-1 kap, 150m2 woonopp.
WTW-ventilatie type D.
PV-systeem: 2.090kW wordt ge-upgrade naar 4.050kW
Beneden: 6 groeps VVW 65m2 (wordt 7 groeps, 73m2)
1e verdiep.: 3x Jaga, type 10 in de slaapkamers, VVW badkamer.
2e verdiep.: geen verwarming, is op deze dagen rond de 17 graden dus ik denk hier nog wel een Jaga te plaatsen of een luchttoevoer vanuit de WTW ventilatie-unit.
SWW: Auer Edel Eau 200L water/water WPB (op zolder)

Huidige gasverbruik is alleen voor verwarming woning, en indirect voor SWW via de WPB vanaf mid 2019.
2018: 950 m3
2019: 660 m3
2020: 676 m3
2021: 772 m3

Bedankt alvast voor t meedenken!

Voorbeeldje van de Ta/Tr temperaturen van de groepen beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6OeuWMqweVytSB5hNMFcwUYERc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xa8QHxxMY0bhoVRD9qbQoVq.jpg?f=fotoalbum_large

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

Mijn splitje van 7kw weegt ook 113 kilo hoor. Mijn kap weeg al meer dan 20 kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Mijn splitje van 7kw weegt ook 113 kilo hoor. Mijn kap weeg al meer dan 20 kilo
Ik bedoel met een splitje ook een regulier L/L aircootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-08 23:25
Ik keek net toevallig naar mijn Ivar Verdeler op de benedenverdieping en zag dat alle 10 kringen bijna gewoon allemaal op 0,5L/min gewoon staan... En er niet echt proper uit zien binnenin (bruin/rode kleur). Ik heb hier nog nooit naar gekeken en ken er ook niet echt veel van. Hier enkele foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld6Ln7BlpcoEN-49vVBp6NbgEWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCM66yIkkS544A9Nhq1TjZY5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHrhRflnIhctQJyc6aTshhsf4gc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGk2TRWnVtblZpQSv3j34W0u.jpg?f=fotoalbum_tile

op basis van installateur is dit plan en mijn vergelijking met huidige 6,5 L/min op verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuU0vfyAioKhA2Tp-eViyYSOzNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLAh9qrmEVLdrfNF0G0RSP7S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJi6BUgxQE-Wr6uBJTX-H3LGfHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktdQZfMHUTQnVBnWtiDAFA6x.jpg?f=fotoalbum_tile

De warmtepomp heeft momenteel een pompdebiet (met Dt 1 en Dt buffertank 1) van 30L/min:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfzHThwzZ9a55cNe4AlyaaPwhTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK67M31wt3dQKFy64lhortfz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me toch niet helemaal juist op het eerste gezicht om optimaal te verwarmen of begrijp ik het niet?

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 21:17
Andrehj schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Koevlaas schrijft hier geregeld dat ze complex zijn (en als ik naar de schema's kijk zoals die hier wel eens langs kwamen ben ik dat wel met hem eens, zo zitten er meerdere driewegkleppen in, waar de concurrentie er maar eentje nodig heeft). En verder zijn ze inderdaad wat duurder.
De hardware is niet meer of minder complex dan van andere merken.
Je kan het wel complexer maken door er vanalles bij te bedenken zoals bijv zwembad verwarming.

De software is een ander verhaal, daar zijn veel opties mee waardoor het snel complex kan worden, verder zijn niet alle interne regeling bekend hoe ze werken. Toch heb ik nog steeds geen spijt van mijn keuze voor Nibe hier.
En over meerdere 3-weg kleppen, ja het kan, maar standaard is het zeker niet.
De meeste standaard aansluitschema's van Nibe zijn allemaal gewoon met 1 3-weg klep, net als bij de meeste ;)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:19

Devil103

Coffee need more coffee

Zoals zovelen ben ik ook even begonnen met een biervieltje ivm het minder afhankelijk zijn van (russisch) gas ;) Ik twijfel momenteel enorm of mijn vrijstaande woning uit 1979 überhaupt geschikt is in de komende jaren en of ik al dan niet volledig van het gas zou kunnen afstappen op termijn.

Dankzij Home Assistant heb ik een redelijk goed inzicht in mijn verbruik en weet ik dat ik in de maanden zonder verwarming ongeveer 20m³ gas verbruik voor SWW.

12x20 = 240m³
Mijn laatste jaarafrekening bedroeg 2214m³ gas voor mijn hele beneden te verwarmen (40m² living / 20m² badkamer / 20 m² keuken / 10m² 1 kleine slaapkamer). Boven staan alle radiatoren toe.

Ondertussen is de spouw van 7cm hier geïsoleerd met EPS-korrels net voor de winter dus hopelijk slaagt dit al een deuk in de gasrekening van dit jaar. Alsook het dak is geïsoleerd

Als ik even naar de Koevlaas methode kijk kom ik uit op een 10 kW unit. (2214 - 240) m³ *8 / 1650
Echter, ik zit in Belgïe en zit dus met hoogcalorisch gas (volgens afrekening 11.31).

- Moet ik dan in de koevlaas methode die 8 vervangen door 11.31?
- Stel dat ik 15% besparing heb met de aangebrachte isolatie (2214 - 240) / 1.15 = 1716 m³
- Kom ik alsnog uit op een 12kW unit bij -7° 8)7 1716 m³ * 11.31 / 1650
- zonder rekening te houden met 2 opkomende tieners die ook graag een warme studeerkamer hebben boven

Ik verwarm nu met een regime van 55° / 30 retour temperatuur doorheen (veel te grote) radiatoren en ik krijg het comfortabel warm.

Heeft het überhaupt (financieel) zin om een lucht / water monoblock vandaag parallel te zetten?
- Ik dacht bv. aan een 9 kW monoblock parallel te zetten
- Verder te isoleren de komende jaren, een stuk kelder is nog een optie. Mogelijks betere dakisolatie
- Of over x jaar bij een gevelrenovatie 10cm PUR overal

Of ben ik beter af met een Lucht / Lucht :X die kan koelen / verwarmen om zo enkel de woonkamer van een boostje te voorzien?

- of beide en alsnog sneller van gas af te geraken tot zolang de isolatie volgt.

-------
edit: m² ipv m³ voor de kamers :z

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Devil103 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:13:
Heeft het überhaupt (financieel) zin om een lucht / water monoblock vandaag parallel te zetten?
- Ik dacht bv. aan een 9 kW monoblock parallel te zetten
- Verder te isoleren de komende jaren, een stuk kelder is nog een optie. Mogelijks betere dakisolatie
- Of over x jaar bij een gevelrenovatie 10cm PUR overal

Of ben ik beter af met een Lucht / Lucht :X die kan koelen / verwarmen om zo enkel de woonkamer van een boostje te voorzien?

- of beide en alsnog sneller van gas af te geraken tot zolang de isolatie volgt.
allemaal goede vragen. ik mis echter je afgifesysteem een beetje. je zegt wat over radiatoren. heb je al geprobeerd de temperatuur te verlagen? zo ja, hoe laag kan je echt gaan?

je kan wel een enorme warmtepomp neergooien maar je moet ook wel de afgifte ervoor hebben.

wat een optie is om beste van beide werelden te krijgen is radiatoren vervangen voor fancoils. dan kan je ook koelen ermee. immers is lucht/water nog altijd efficienter en vele malen confortabeler dan reguliere split aircootjes.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Devil103 Dat je van het gas af kan als je wil is een feit, wat de gevolgen hier van voor je kunnen zijn is een ander verhaal.
Voor jou info, mijn woning is ook uit 1979, 220m2 geen spouw isolatie, traditioneel dubbelglas, wel goede dak en vloer isolatie en ik verwarm hier all-electric met een warmtepomp.

MAAR, ik verwacht dat de radiatoren mogelijk een probleem gaan zijn, hier verwarm ik alles moet vloerverwarming, wat zorgt dat mijn aanvoertemp ver genoeg omlaag kan. Dat zal mogelijk een probleem bij jou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03:09
@Devil103 Ik neem aan dat de kamer getallen vierkante meters zijn en geen m3 meters?
Heb je al dubbel glas of beter nog HR++ / Triple?

die 8 gaat idd om het aantal kWh warmte wat je uit 1 m3 gas haalt.

en als je toch ook de behoefte hebt om te koelen is het slim om een L/L WP te plaatsen (B.v. van 5kW) en dan daarna nog een 5kW L/W WP met boiler voor warm water.

[ Voor 28% gewijzigd door BarryH op 21-01-2022 15:22 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103

Devil103

Coffee need more coffee

BarryH schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:21:
@Devil103 Ik neem aan dat de kamer getallen vierkante meters zijn en geen m3 meters?
Heb je al dubbel glas of beter nog HR++ / Triple?

die 8 gaat idd om het aantal kWh warmte wat je uit 1 m3 gas haalt.

en als je toch ook de behoefte hebt om te koelen is het slim om een L/L WP te plaatsen (B.v. van 5kW) en dan daarna nog een 5kW L/W WP met boiler voor warm water.
Het gaat inderdaad om HR dubbel glas met een U van 1.0
flippy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:18:
[...]

allemaal goede vragen. ik mis echter je afgifesysteem een beetje. je zegt wat over radiatoren. heb je al geprobeerd de temperatuur te verlagen? zo ja, hoe laag kan je echt gaan?

je kan wel een enorme warmtepomp neergooien maar je moet ook wel de afgifte ervoor hebben.

wat een optie is om beste van beide werelden te krijgen is radiatoren vervangen voor fancoils. dan kan je ook koelen ermee. immers is lucht/water nog altijd efficienter en vele malen confortabeler dan reguliere split aircootjes.
Ik verwarm nu met een regime van 55° / 30 retour temperatuur doorheen (veel te grote) radiatoren en ik krijg het comfortabel warm.
Dit staat in mijn originele post (een beetje verloren, geef ik toe). Dankzij het CV tuning topic heb ik al heel wat kunnen doen, mijn chauffage stond nog lekker ingeregeld op een max. temperatuur van 75°

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Devil103 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:27:
Dit staat in mijn originele post (een beetje verloren, geef ik toe). Dankzij het CV tuning topic heb ik al heel wat kunnen doen, mijn chauffage stond nog lekker ingeregeld op een max. temperatuur van 75°
ik zie het nu.

ga eerst eens kijken hoe laag je die watertemperatuur krijgt. 55 is te hoog.

dus pompsnelheid zo hoog mogelijk waar je mee weg kan komen zonder geruis in de leidingen en de temperatuur van het water eens op 35 graden en dan kijken wat er gebeurt.
haal je de 35 niet boven het vriespunt buiten moet je eerst aan je afgifte werken. evntueel wat van die radiatorfans plaatsen bijvoorbeeld.

als dit allemaal lekker laag draait ben je ook meteen klaar voor een warmtepomp. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103

Devil103

Coffee need more coffee

flippy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:30:
[...]

ik zie het nu.

ga eerst eens kijken hoe laag je die watertemperatuur krijgt. 55 is te hoog.

dus pompsnelheid zo hoog mogelijk waar je mee weg kan komen zonder geruis in de leidingen en de temperatuur van het water eens op 35 graden en dan kijken wat er gebeurt.
haal je de 35 niet boven het vriespunt buiten moet je eerst aan je afgifte werken. evntueel wat van die radiatorfans plaatsen bijvoorbeeld.

als dit allemaal lekker laag draait ben je ook meteen klaar voor een warmtepomp. ;)
35°? help :X Ik had gehoopt dat je ging zeggen 50°

Ik snap je suggestie, maar ik vrees dat ik 35° niet ga halen (maar de ketel ondertussen dusdanig aangepast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Devil103 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Ik snap je suggestie, maar ik vrees dat ik 35° niet ga halen (maar de ketel ondertussen dusdanig aangepast).
Lees deze eens. Is een oplossing voor je die gaat werken.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70279692

Met deze Monoblock kan je zowel hoge als lage temperaturen halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 21-01-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
flippy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:56:
[...]

je gaat uit dat je CV 100% efficient is. reken maar op 70% of minder om het in de rieele wereld te houden.

en een cop van 4 is meh, helemaal met vloerverwamring dat kan beter met wat simpele ingrepen. ingrepen die je rustig later kan doen. 4.5 a 5 is wat meer real world.

er gaat nog 300 euro aan vastrecht vanaf. immers moet je niet emmeren met hybride maar gewoon gasloos gaan en die kraan dichtdraaien. hybride is hetzelfde als een zuine diesel kopen en vervolgens er niet mee gaan rijden.
Stel je gaat ook de WP gebruiken voor het SWW verbruik. Ik lees soms dat COP voor warm water rond de 1 zit? Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mathijshooi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Stel je gaat ook de WP gebruiken voor het SWW verbruik. Ik lees soms dat COP voor warm water rond de 1 zit? Klopt dit?
nee,m dat klopt niet. alleen in extreme gevallen kan het zijn dat je WP het niet trekt (of niet snel genoeg) en dan kan hij een los element inschakelen om je tank op te warmen.

mijn simpele atlantic explorer in de garage haalt gewoon een cop van 3.nogiets. ik heb het boosterelement gewoon hardhandig uitgezet en zelfs bij -10 blijft ie gewoon doortokkelen. al is de cop dan natuurlijk wel lager. maar als het warmer is buiten is het weer hoger. als je de wp wilt gebruiken voor sww met een 3wegklep zal je cop ook wel hoger zijn. ik heb echter liever sww en verwarming gescheiden van elkaar.
Devil103 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:23:
[...]

als je een dt van 25 graden hebt kan je echt wel wat omlaag met die temperatuur. pompsnelheid zo hoog mogelijk zetten (goed ontluchten en systeemdruk goed hebben zitten is belangrijk, hogere druk is kleinere luchtbellen) en zorgen dat het verschil tussen aanvoer en retour kleiner word. de kleiner die is de meer van je radiatoren je gebruikt. ;)
ideale situatie is dat je de toto op temperatuur houdt met een bepaalde watertemperatuur. en je aanvoer en retour is maar een paar graden. dus veel liters verpompen. al zal je cv pomp niet zo sterk zijn als je wp pomp straks. dus erg is het niet als die niet hoog genoeg kan.
Adriaan71 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:25:
panasonic heeft ook een HT model die tot 60 graden gaat. dat is niet het punt. zulke hoge temperaturen zijn gewoon moord voor je effcientie/COP. dus die temperaturen omlaag krijgen heb je meer aan dan een unit kopen die hoger kan stoken. iets met paard achter de kar spannen of zo.. ;) .

kijk voor de grap eens wat de COP is van die valliant bij 75 graden. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Adriaan71 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Er zijn ook genoeg andere oplossing die hoge en lage temperaturen kunnen halen.
Ik ben alleen zelf van mening dat je die hoge temperaturen niet moet willen halen icm een WP. ongeaht welk merk/model je toe past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
format5 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Er zijn ook genoeg andere oplossing die hoge en lage temperaturen kunnen halen.
Ik ben alleen zelf van mening dat je die hoge temperaturen niet moet willen halen icm een WP. ongeaht welk merk/model je toe past.
Nee om zo constant toedraaien is zeker niet goed.

Maar voor iemand die redelijk geïsoleerd is kan het een mooie opstap zijn. Tenslotte zal je nier het hele stookseizoen max draaien,

En als je verder isoleert kan je meteen met je temperatuur zakken.

Hij had met een matig geïsoleerde woning toch een COP van 3 en als hij meer gaat aanpassen wordt zijn cop alleen maar beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

isolatie heeft niks te maken met de COP die je kan halen. dat ligt volledig aan je afgiftesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
mathijshooi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Ik stook mijn boiler tot 53 graden 1/3 van onder en heb heb de laatste 2 maanden een COP van 2,9. Dan gaat mijn watertemperatuur van mijn warmtepomp naar 58 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:18:
isolatie heeft niks te maken met de COP die je kan halen. dat ligt volledig aan je afgiftesysteem.
Zonder isolatie geen lage temperaturen. Geen lage temperaturen gen hoge COP.

En ja je moet ook afgifte hebben. Andres gaat er iets stuiteren in de tuin

[ Voor 12% gewijzigd door Adriaan71 op 21-01-2022 17:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Devil103 55/30 heeft ongeveer dezelfde afgifte als 50/35 en misschien 45/40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJaofbc0EFk4dNhsqqwiQkJSgis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large

Perfect is the enemy of done, eerst de warmtepomp en daarna verdere maatregelen vind ik een prima strategie.
Het is alleen niet de consensus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Zonder isolatie geen lage temperaturen. En ja je moet ook afgifte hebben.

er is een verschil tussen hoeveel thermisch vermogen je nodig hebt om het warm te houden en hoe efficent je dat vermogen maakt. die scheiding moet je even scherp houden.

wat is beter:

slecht gesioleerd huis heeft 10.000 kW benodigde energie nodig met een COP van 5 met goede afgifte
goed geisoleerd huis heeft 5.000 kW nodig met een cop van 2.25 met een set te kleine en hete radiatoren

welk huis is is zuinger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:23:
[...]

er is een verschil tussen hoeveel thermisch vermogen je nodig hebt om het warm te houden en hoe efficent je dat vermogen maakt. die scheiding moet je even scherp houden.

wat is beter:

slecht gesioleerd huis heeft 10.000 kW benodigde energie nodig met een COP van 5 met goede afgifte
goed geisoleerd huis heeft 5.000 kW nodig met een cop van 2.25 met een set te kleine en hete radiatoren

welk huis is is zuinger?
Ik kan niet delen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

spoiler:
het huis met goede isolatie maar slechte afgifte verbruikt meer dan een slecht geisoleerd huis met goede afgifte

;)

je afgiftesysteem verbeteren is gewoon stukje laaghangend fruit en doorgaans een stuk minder prijzig dan je isolatieschil vervangen/verbeteren.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:27:
[...]

spoiler:
het huis met goede isolatie maar slechte afgifte verbruikt meer dan een slecht geisoleerd huis met goede afgifte

;)
Echt. weer wat geleerd.

Zo toch.

10000kWh / 5 COP = 2000kWh
5000kWh / 2,25 COP = 2222,22kWh

:O

Maar volgens mij is dat ook een van de eerste dingen die je doet bij een warmtepomp. Kijken of hij wel zijn vermogen kwijt kan. En anders inderdaad aanpassen dat je je vermogen kwijt kan.

En kijken wat je aan vermogen nodig hebt om je woning te verwarmen.

[ Voor 27% gewijzigd door Adriaan71 op 21-01-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:41
Bart_Denon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:42:
Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee en ga dit jaar een (Pana 5J) WP installeren ter vervanging van de CV ketel. Ik denk dat ik al wel een heel eind ga komen, alleen zit ik met het vraagstuk over mijn huidige Ta. Deze ligt nu vast op 40 graden. In de open verdeler beneden wordt dit flink terug gemengd naar een Ta rond 24~30 graden. De Jaga's boven doen het eigenlijk heel prima op de 40 gr. Ta.
Als ik straks het hele systeem op een Ta heb van rond de 24~30 graden, vermoed ik dat ik het boven niet goed genoeg warm ga krijgen? DBH op de Jaga's of over op type 11 Jaga convectoren, zou een optie kunnen zijn?
Daarnaast gaan we nog beneden uitbouwen met 8 m2 en moet er dus nog één VVW groepje bij. Een overweging is dus ook een nieuwe 7-groeps verdeler, kies ik dan een gesloten verdeler of weer een open verdeler? We hebben nu een Therminon LTV verdeler die ik ook kan regelen qua hoeveelheid retourwater die gemend wordt, voor mijn gevoel is dit type dus wat flexibeler in gebruik?

Bouwjaar: 2017, EPC 0,4.
2-onder-1 kap, 150m2 woonopp.
WTW-ventilatie type D.
PV-systeem: 2.090kW wordt ge-upgrade naar 4.050kW
Beneden: 6 groeps VVW 65m2 (wordt 7 groeps, 73m2)
1e verdiep.: 3x Jaga, type 10 in de slaapkamers, VVW badkamer.
2e verdiep.: geen verwarming, is op deze dagen rond de 17 graden dus ik denk hier nog wel een Jaga te plaatsen of een luchttoevoer vanuit de WTW ventilatie-unit.
SWW: Auer Edel Eau 200L water/water WPB (op zolder)

Huidige gasverbruik is alleen voor verwarming woning, en indirect voor SWW via de WPB vanaf mid 2019.
2018: 950 m3
2019: 660 m3
2020: 676 m3
2021: 772 m3

Bedankt alvast voor t meedenken!

Voorbeeldje van de Ta/Tr temperaturen van de groepen beneden:
[Afbeelding]
Bedankt voor de (y) (y) (y) !!
Voordat de vraag ondersneeuwd, is er iemand die hier iets over kan zeggen of ervaring heeft met een dergelijke opzet?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

chasinbe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:41:
Ik keek net toevallig naar mijn Ivar Verdeler op de benedenverdieping en zag dat alle 10 kringen bijna gewoon allemaal op 0,5L/min gewoon staan... En er niet echt proper uit zien binnenin (bruin/rode kleur). Ik heb hier nog nooit naar gekeken en ken er ook niet echt veel van. Hier enkele foto's:
[Afbeelding][Afbeelding]

op basis van installateur is dit plan en mijn vergelijking met huidige 6,5 L/min op verdeler:
[Afbeelding][Afbeelding]

De warmtepomp heeft momenteel een pompdebiet (met Dt 1 en Dt buffertank 1) van 30L/min:
[Afbeelding]

Dit lijkt me toch niet helemaal juist op het eerste gezicht om optimaal te verwarmen of begrijp ik het niet?
je moet het systeem rustiger krijgen.

waarom zit die buffer erin?
Bart_Denon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:19:
[...]

Bedankt voor de (y) (y) (y) !!
Voordat de vraag ondersneeuwd, is er iemand die hier iets over kan zeggen of ervaring heeft met een dergelijke opzet?
zet je temperatuur eens op 30 graden (of zelfs lager) en kijk of je jagas nog voldoende doen.

ook kan je eens kijken of het mogleijk is om de jagas te voeden vanaf je verdeler als je toch een nieuwe gaat plaatsen. ik zou zoizo voor een gesloten versie gaan als je daarmee wegkomt met je jaga temperatuur met wat fans erop.
eerst dat scherp krijgen en dan overstappen. dan trek je in 1x allees eruit en druk je nieuw spul erin en ben je ook in 1x klaar.
als je beetje handig doet pak je een kunstof verdeler en isoleer je de leidingen overal zodat je ook nog wat kan koelen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
chasinbe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:41:
Ik keek net toevallig naar mijn Ivar Verdeler op de benedenverdieping en zag dat alle 10 kringen bijna gewoon allemaal op 0,5L/min gewoon staan... En er niet echt proper uit zien binnenin (bruin/rode kleur).
De warmtepomp heeft momenteel een pompdebiet (met Dt 1 en Dt buffertank 1) van 30L/min
De flowmeters zijn te reinigen, zelfs zonder het hele systeem drukloos te maken. Zie hiervoor de handleiding of anders youtube, b.v. https://www.youtube.com/watch?v=XqLCsj_zGzw

Wat op valt bij deze grafiek en die in het Panasonic topic van 6 januari, is dat de OFF perioden exact even lang zijn en een kwartier lijken te duren.
Daarvoor zijn meestal twee redenen:
  1. Pendelen omdat de WP zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
  2. Thermostaat ingesteld met een Tijdbasis van 15 minuten (zulke instellingen gebruikelijk bij CV-ketels) in plaats van ON-OFF.
Daarover is veel info te vinden in deze fora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Na wekenlang lezen in de topic heb ik vorige week diverse offertes opgevraagd voor het plaatsen van de gewenste warmtepomp en boiler.

De reacties waren vooral: geen tijd, geen interesse en geen zin.
Leuk die subsidie, zo is er eind van het jaar nog niets geïnstalleerd.

Iemand nog tips voor iemand een installateur in flevoland?

Als het niet lukt dan zit ik er serieus over na te denken om mijzelf in te schrijven bij de kvk en het zelf te installeren. De rekening gaat dan naar mijn vriendin (het is haar huis) en vanwege KOR hoef ik geen aangifte te doen: toch subsidie voor haar, kleine investering van mij.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Goedenavond!

Achteraf gezien had ik wel een stillere dan m’n Mitsu willen hebben. Ik ken het Nibe geluidsvermogen niet, maar een Vaillant in mijn situatie zou al 2x zo stil zijn. Nu ben ik bezig met een geluidsdempende kast. Voor een goede betaal je zo een paar 1000 euro zag ik. En dan nog eventuele plaatsingskosten.
Op de 1e pagina van het topic staat ook nog eea over geluid trouwens.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:18:
Ja en nee, nuances :)
In mijn vorige doortochtdoorzonhuis zaten nog enorme T30 radiatoren die ontworpen waren voor een oliekachel op 90 graden om het enkelglas ijsvrij te houden.

Na HR++ glas, spouw- en dakisolatie en een paar bussen pur hield ik het met hetzelfde afgiftesysteem op 50 graden nog warm in de winter van 2012/13 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-08 23:25
flippy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:31:
[...]

je moet het systeem rustiger krijgen.

waarom zit die buffer erin?

[...]
2 zones, boven 120m² 10 kringen met 1 thermostaat in living/keuken en beneden 100m² 8 kringen met 4 aparte thermostaten in elke slaapkamer + badkamer.
Remco45 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:57:
[...]

[...]

De flowmeters zijn te reinigen, zelfs zonder het hele systeem drukloos te maken. Zie hiervoor de handleiding of anders youtube, b.v. https://www.youtube.com/watch?v=XqLCsj_zGzw

Wat op valt bij deze grafiek en die in het Panasonic topic van 6 januari, is dat de OFF perioden exact even lang zijn en een kwartier lijken te duren.
Daarvoor zijn meestal twee redenen:
  1. Pendelen omdat de WP zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
  2. Thermostaat ingesteld met een Tijdbasis van 15 minuten (zulke instellingen gebruikelijk bij CV-ketels) in plaats van ON-OFF.
Daarover is veel info te vinden in deze fora.
Zou het een idee zijn om elke flowmeter op 2L/min te zetten en te laten lopen voor een paar dagen en dan evalueren wat ik kan optimaliseren van pompdebiet en Ta ?

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Jazeker, vloerverwarming reageert traag.
Neem de tijd en schrijf op wat je veranderd hebt: meten is weten.

Pagina: 1 ... 59 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.