Flexibele cv leidingen vanuit kruipruimte naar garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22
Situatie:

Vanuit zolder gaan 22mm cv leidingen naar de kruipruimte. Daar wordt een splitsing gemaakt naar 16mm leidingen die bovengronds in de cementdekvloer vanuit centrale hal, keuken en aanbouw naar de garage gaat. In de garage hangt Vloerverwarming verdeler.

De vloerverarming groepen hebben nu een debiet van iets minder dan 1 liter per minuut per groep. In totaal heb ik 7 groepen. De flow is dus te weinig om de vloer warm te krijgen.

Omdat de bestaande aanvoerleidingen in de cementdekvloer liggen, kan ik deze niet aanpassen zonder breekwerk.

Alternatief idee is om vanuit de kruipruimte onder de keuken nieuwe leidingen naar de garage te leggen,

Plaatje dwarsdoorsnede woonkamer/keuken/garage
doorsnede

Onder keuken heb ik kruipruimte, onder garage niet.

Ik zie twee opties:

Optie A:
Vanuit keuken wordt met diamantboormachine twee flexibele leidingen naar de kruipruimte geplaatst. Er wordt ook een gat geboord tussen keuken en garage. De leidingen lopen dan vanuit kruipruimte onder de keukenkastjes/vaatwasser door naar de garage.

Optie B:

Er wordt direct vanuit kruipruimte onder hoek van 45 graden een gat geboord naar de garagevloer. In de garage wordt sleuf gefreesd in cementdekvloer waarin de flexibele cv leidingen worden geplaatst.

Is dit een werkbare en praktisch uitvoerbare oplossing? Ideeen, tips zijn uiteraard welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:02
Ik zou voor B gaan en dan een fatsoenlijke diameter nemen: je kunt er dan later ook nog elektraleidingen bij in stoppen (via kruipruimte).
Dit is veel toekomstbestendiger, want mocht je de keuken gaan verbouwen dan ben je weer aan de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Ik zou ook voor optie B gaan, al is dat wel lastiger zelf te doen. Optie A zou je zelf nog kunnen boren met een boorhamer, maar je komt er vanwege het keukenblok niet bij vermoed ik.

Als materiaal voor leidingen kan ik Uponor buis aanraden. Daar heb ik zelf ook een soortgelijke situatie mee opgelost. Bij Warmteservice verkopen ze de materialen (de flexbuis ook per meter :) ) en kun je ook voor een prima prijs een Uponor accuperstang huren. Ik moest op 22mm koper aansluiten en ben vanaf daar met een stuk Uponor 25x2,5mm verder gegaan naar de CV-verdeler waar ik ook weer op 22mm koper aansloot. Ze hebben mij toen ook gelijk de juiste overgangskoppeling verkocht die ik op zowel de Uponor buis als op de 22mm koperbuis kon persen. Minder kans op lekkage dan van knelkoppeling naar een verloopkoppeling voor flexbuis. De 25mm buis is vrij goed te buigen (zijn ook binnen- en buitenbuigveren voor), maar omdat het zo'n dikke buis is wordt een 90° hoek wel vrij groot. Er bestaan echter ook gewoon kniekoppelingen in persuitvoering zodat je een scherpe 90° hoek kunt maken :)

Zorg wel dat je de buizen goed isoleert onder de vloer, anders verlies je daar kostbare warmte. Gebruik dan goede isolatie zoals 'Armaflex' en niet het spul van de bouwmarkt gezien dat vrij mager is. En als alles klaar is zou ik met koud weer de installatie ook waterzijdig inregelen (prima zelf te doen met een IR-thermometer), dat gaat zeker nodig zijn omdat de waterverdeling anders gaat zijn met die dikkere leidingen. Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:14
Ook optie B. Makkelijker om leidingen door te voeren dan via 2 haakse hoeken en je bent in 1 keer klaar. Het is wel lastiger om met een diamantboor schuin door de muur te boren. Boor op statief kan daarbij helpen.
Alleen zou ik dan wel vanaf de garage naar de kruipruimte boren met wat water om gruis af te voeren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Ik heb zelf twee linkerhanden, dus ik ga in ieder geval een bedrijfje daarvoor inschakelen. Optie B leek mij ook het beste. Ik heb nu 16mm leidingen lopen naar de garage.

Uponor leidingen zijn er volgens mij in 20mm en 25mm. Is 25mm aanvoer- en retourleiding dan geen overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De wanddikte gaat er nog twee keer af. 25x2,5mm staat dus gelijk aan 20mm binnendiameter. 20x2,25mm staat gelijk aan 15,5mm binnendiameter en heeft dus geen zin. Let er dus goed op dat er daadwerkelijk 25mm leiding geplaatst wordt!

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 16:53

timovd

Voorsprong door techniek

Bij RVS is de wanddikte slechts (meestal) 1,2mm. Dus die binnendiameter is <20mm. Uponor 25mm is dus de juiste keuze. Met een diameter van 20mm flex heb je ongeveer de zelfde diameter als 16mm RVS.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
ThinkPadd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:36:
De wanddikte gaat er nog twee keer af. 25x2,5mm staat dus gelijk aan 20mm binnendiameter. 20x2,25mm staat gelijk aan 15,5mm binnendiameter en heeft dus geen zin. Let er dus goed op dat er daadwerkelijk 25mm leiding geplaatst wordt!
Deze leiding moet ik dus bestellen en dubbel laten leggen?

https://www.warmteservice...6?origin=Search%20Results

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb geïsoleerde leidingen geïnstalleerd: https://www.ge-wo.nl/leid...lex-buis-25mm-10-meter-2/
Zowel met 4mm rode als blauwe isolatie beschikbaar. Totale diameter 25+(2*4)=32mm. Ik heb hier 32mm extra (grijze) isolatie overheen getrokken. Het beste is om dit vooraf te doen zodat je de grijze isolatie niet hoeft te plakken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die heb ik gebruikt ja (niet volledige 50 meter, maar aantal meters wat ik nodig had besteld). Maar als je het laat doen zou ik hen materialen laten aanleveren. Kun je ook geen gedoe krijgen als je garantie bij ze moet claimen i.v.m. lekkage. Kan mij voorstellen dat ze het dan op jou willen afschuiven, omdat jij ook de materialen hebt geregeld :+ Wel kun je ze natuurlijk aangeven wat je in gedachten had qua buis/isolatie.

Wat @timovd aangeeft is nog beter. Bij mij loopt de leiding binnenshuis dus isolatie was bij mij niet nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2020 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Verwarm je gewoon met cv? Dan kan 16mm ook hoor.. Die buis is gladder dan cv buis waardoor er prima 1 radiator op kan tot iets van 5kW vermogen

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
prein2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:23:
Verwarm je gewoon met cv? Dan kan 16mm ook hoor.. Die buis is gladder dan cv buis waardoor er prima 1 radiator op kan tot iets van 5kW vermogen
nee, niet meer. Er is een warmtepomp geïnstalleerd, waardoor de 16mm leidingen niet meer voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TweakersOnly, Goeie keuze! Laat je ook de vv-verdeler vervangen voor een (pomploze) gesloten verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
timovd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:49:
@TweakersOnly, Goeie keuze! Laat je ook de vv-verdeler vervangen voor een (pomploze) gesloten verdeler?
ik heb de bestaande open verdeler zelf al ontmanteld dood de thermostaat en vloerverwarming pomp er tussenuit te halen. Aanvoer/rerourleidingen zitten nu direct aangesloten op de vloerverwarming groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
&
TweakersOnly schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:34:
Ik heb zelf twee linkerhanden, dus ik ga in ieder geval een bedrijfje daarvoor inschakelen.
Ik zou eerst eens kijken wie het gaat doen.
Als je alles laat uitvoeren is het handiger om hun mee te laten denken dan een stel GoT-ers die niet ter plekke kunnen kijken.

Om onder 45 graden te boren heb je wel veel lengte nodig. Een standaard diamantboor gaat tot 400mm lengte, toevallig vorig jaar een vergelijkbare route geboord (22mm) en speciaal een langere boor moeten halen, de 600mm boren haalde het (net) niet. (Dat was SDS+)
Ik zou trouwens een PVC pijp erdoor steken als mantelpijp. Dan kun je later er makkelijk iets anders doorheen steken.
Boren met 2x 50mm diameter of 110mm, dat zijn standaard (riool) maten. Dan past alles er met isolatie doorheen.

Infrezen in de garage zou ik even over nadenken, je kunt er dan nooit meer bij. Je weet nu hoe vervelend dat kan zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
@TheGhostInc: bedankt voor de informatie. Ik heb inmiddels bij aantal betonboorbedrijven een offerte opgevraagd.

Voor wat betreft leidingen in garage: ik kan ook een koof maken op de vloer en daarin de leidingen laten leggen. Alleen dan bedenken hoe we die koof netjes kunnen afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
timovd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:08:
Ik heb geïsoleerde leidingen geïnstalleerd: https://www.ge-wo.nl/leid...lex-buis-25mm-10-meter-2/
Zowel met 4mm rode als blauwe isolatie beschikbaar. Totale diameter 25+(2*4)=32mm. Ik heb hier 32mm extra (grijze) isolatie overheen getrokken. Het beste is om dit vooraf te doen zodat je de grijze isolatie niet hoeft te plakken.
welke extra isolatie heb je gebruikt? Armaflex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TweakersOnly, nee gewoon eenvoudig spul van de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:48
prein2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:23:
Als ik het topic een tikje mag kapen: zijn er maatstaven over hoeveel liter per seconde er door een buis met een bepaalde diameter mag? Ik zie het overal uitgedrukt in kW, maar dat lijkt me weer helemaal afhankelijk van de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@CVTTPD2DQ
kW is niet afhankelijk van de temperatuur, maar van het temperatuurverschillen tussen aan en retour en de stroom snelheid.
Wel is het natuurlijk zo dat je bij een lagere temperatuur meer radiatoren moet plaatsen om aan de kW de komen..

Er zijn wel richtlijnen. Uit m'n hoofd 1m/s maar ik kan er ook volledig naast zitten..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhobosatHome
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:37
Als je meer technische informatie van Uponor wil, kun je dat hier vinden:
https://www.uponor.nl/sea...472&um=0&downloadcenter=1
in document: 1042472 (Uponor Algemene technische Catalogus)

Vanaf pagina 350 start uitgebreide informatie over Unipipe MLC.
Op pagina 424 staat een rekenvoorbeeld en hier staat ook een richtlijn:
1. voor radiatoren <0.3 m/s
2. voor verwarmingsverdeelleidingen <0.5m/s
3. voor stijgleidingen < 1m/s

Maar goed, je moet je debiet weten/schatten en dan kun je berekenen voor welke diameter je nodig hebt, of dit opzoeken intabellen in de genoemde handleiding.

Ik ben overigens geen expert, ik ben ook aan het puzzelen met mijn WP voor nog beter werking ;)

Mijn conclusie is: Minimaal 25mm voor hoofdleiding en als het kan 32mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TweakersOnly schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:37:
Voor wat betreft leidingen in garage: ik kan ook een koof maken op de vloer en daarin de leidingen laten leggen. Alleen dan bedenken hoe we die koof netjes kunnen afwerken.
Je kunt ook een leidinggoot in de vloermaken. Dan heb je nog wel toegang en is je vloer vlak.
PhobosatHome schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:09:
Mijn conclusie is: Minimaal 25mm voor hoofdleiding en als het kan 32mm.
Dat was ook mijn conclusie.

[ Voor 22% gewijzigd door TheGhostInc op 09-03-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
ThinkPadd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:24:
Zorg wel dat je de buizen goed isoleert onder de vloer, anders verlies je daar kostbare warmte. Gebruik dan goede isolatie zoals 'Armaflex' en niet het spul van de bouwmarkt gezien dat vrij mager is.
Uponor leiding komt in kruipruimte en ik weet niet zeker of kruipruimte vorstvrij is.

Ik zie verschillende armaflex isolatie 28x13mn te koop, elk met isolatie van -50 tot +100/+150 graden

€12,07 per twee meter:
https://isoliershophuber....lierung-Armacell-879.html

€9,05 per twee meter:
https://isoliershophuber....risolierung-Armacell.html

€6,31 per twee meter:
https://isoliershophuber....geschlossen-Armacell.html

Welke armaflex isolatie raad je me aan? Volgens mij is de goedkoopste variant meer dan voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakersOnly
Zie hier het eindresultaat:

geboorde gaten

Twee gaten van 73mm doorsnede. Mijn huis leek wel een vesting. Beste man is bijna 4 uur geweest om de gaten te boren. Uiteindelijk 65cm diep moeten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
TweakersOnly schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:17:
[...]
Welke armaflex isolatie raad je me aan? Volgens mij is de goedkoopste variant meer dan voldoende.
Ik heb het zelf niet in gebruik, was alleen met de merknaam bekend omdat ik eens had gelezen dat het goed spul is.

Maak je ook nog foto's als het leidingwerk erin zit? En ben wel benieuwd of je debietprobleem is opgelost hiermee :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakersOnly
Al een flinke tijd geleden dat de gaten zijn geboord. Tijd voor een kleine update om het eindresultaat te tonen:

Er zijn verzwaarde 25mm uponor leidingen naar de vloerverwarmingverdeler gelegd. Leidingen zijn geïsoleerd met armaflex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUufeIhyydmjjjctb6wQGs3lkDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8K1W5jhcLWhvArYN8DXlWaTV.jpg?f=fotoalbum_large

De vloerverwarmingverdeler is gestript. Voetventielen eruit, pomp en thermostaat eruit. Uponor leidingen direct aangesloten op aanvoer en retour.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qthxlCYxvNIfFXwy0WfEuqTxbP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43bAkCZIwMqID75tH0b7LpqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtq7ejgF_lf30KtGD6h5VDTRVew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfdGVw1ks3hiPhhBnvvUFoq9.jpg?f=fotoalbum_large

En last but not least is er deze week een tegelplateau gemaakt om de uponor leidingen weg te werken. Langs de leidingen zijn ytong blokken gelegd met daar bovenop WD platen. Daar bovenop is betegeld met tegelprofielen als afwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiizCTulJTGDMp6WKULjRmMaNZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7rb4GUMRSZBnWLDEGyohgUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIFmE-BaY8ZrgUM15RAaHqEAWo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7xFlhlDL34hcvqblOuJxxiq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:31
Das netjes geworden zeg!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

En toen werd het winter, of zakte het grondwaterpeil.... en begon alles te werken.... tussen woning en garage.....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Moet ik daar bang voor worden? Garage is extra geïsoleerd, zowel dak als muren. Afgelopen nacht 9,5 graden binnentemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakersOnly op 28-11-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
Aangezien je voor dat tegelplateau hebt moeten tegelen, kon je dan niet beter dat stukje vloer open breken zodat de leidingen in de vloer gelegd konden worden, waarna je het open gebroken stuk kon gaan herstellen en opnieuw tegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
rbaidjoe schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:51:
Aangezien je voor dat tegelplateau hebt moeten tegelen, kon je dan niet beter dat stukje vloer open breken zodat de leidingen in de vloer gelegd konden worden, waarna je het open gebroken stuk kon gaan herstellen en opnieuw tegelen?
Daar hebben we wel over nagedacht, maar dat plan is om meerdere redenen afgevallen:
- vanuit woonkamer is er hoe dan ook een afstap, ofwel bij deur ofwel via plateau
- uponor leidingen met isolatie zijn 4cm dik. Zou je 4/5 cm dikte moeten weg frezen, kom je al in het beton uit.
- frezen en herstellen was duurder dan plateautje maken. Nu ben ik alles bij elkaar voor de arbeid €400 klaar, gaten boren en plateautje maken.
Pagina: 1