Dames en heren experts: Na bijna 2,5 jaar pielen en klooien heb ik nog steeds geen stabiel werkend syteem. Ik twijfel steeds meer aan de gehele setup en met het oog op doel op volledig gasloos wonen, ben ik mij aan het beraden op te toekomst.
Situatie:
- Remeha 6kW mercuria hybride warmtepomp, 75% pompsnelheid, 16 liter per minuut.
- 65 m2 vloerverwarming begane grond 10cm hoh, 7 groepen, Gesloten verdeler ervan gemaakt met vanuit de kruipruimte nieuwe 25mm uponor leidingen gelegd.
- radiatoren in slaapkamers staan uit. Ges
- Vloerverwarming kleine badkamer
- totaal woonoppervlakte 120 m2.
Tot een graad of 4-5 draait het systeem stabiel met stooklijn 0,3 en ongeveer 500-600 watt verbruik. Binnentemparatuur 21,5 tot 22 graden.
Zodra temparatuur onder 4 graden draait, heb ik continue last van defrosts elke 40 minuten. Ik houd de binnentermparatuur met moeite op 21 graden, maar verbruik en geluid buitenunit schiet omhoog.
Verhogen van de aanvoertemperatuur en/of wijzigen van de pompsnelheid biedt geen soelaas. Ik blijf last houden van defrosts elke 40-50 minuten. Als iemand nog andere tips en tricks heeft, dan hoor ik het graag. Ik heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd om het systeem stabiel te krijgen.
Binnenkort wordt het gehele huis voorzien van HR++ glas en met het oog op ISDE subsidie en doel om gasloos te wonen twijfel ik welke stappen te nemen.
Installateur van de warmtepomp is met pensioen en andere bedrijven kunnen of willen geen onderhoud doen. Ik lees ook verschillende methodes om capaciteit warmtepomp te berekenen:
- Volgens methode van @
koevlaas2 kom ik uit op ongeveer op ongeveer 5,8 kW.
- Volgens andere methode op basis van oppervlakte en bouwjaar woning kom ik uit op 9 kW.
Daarbij is al bekend dat de Remeha niet echt eruit springt als effectieve wamrtepomp.
Ik wil in ieder geval SWW gaan opwarmen zonder gas. Zonneboiler valt af en dan kom ik uit op twee opties:
- gehele nieuwe setup met nieuwe all electric warmtepomp en SWW vat
- bestaande setup behouden en alleen een warmtepompboiler aanschaffen.
Bijkomend probleem: het SWW boilervat moet in de garage geplaatst worden en de setup voor warmtepomp staat op de bergzolder. Bergzolder heeft een houten vloer en is alleen bereikbaar met vlizotrap. Ik durf daar geen buffervat van 300kg neer te zetten, zowel vanuit veiligheidsoogpunt als vanuit geluidsoogpunt.
Wat zouden jullie aanraden in mijn situatie om alles in een keer goed te regelen, liefst tegen zo laag mogelijke kosten?
Als het antwoord is om beter alles te vervangen door een nieuw systeem: Welk merk/type raden jullie aan?
Zijn er positieve ervaringen met installateurs die het geheel in regio Limburg kunneninstalleren ein in onderhoud willen houden.
[
Voor 4% gewijzigd door
TweakersOnly op 21-01-2022 09:14
]