Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.429 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:44
@wasntme?
Optie is om even op marktplaats te kijken, staat een bv een 7kW Panasonic monoblock te koop. Kan je evt later weer verkopen. (is niet van mij btw...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:31:
[...]

Je WP draait in je buffervat op basis van een WAR regeling, als je warmte aan je buffer onttrekt dan zal de warmtepomp dat weer aanvullen. Nieuwe type Ecodan modellen kan je ook op aangeven bij welke buitentemperatuur het verwarmen zou moeten stoppen zodat je niet bij +30c nog je buffervat staat warm te houden.
Met een beetje tweaken kan zo'n setup best een leuke oplossing zijn, if not dan wijzig je er qua instellingen eea aan.
Aangezien huidige naregeling niet functioneert met aansluiting op IN1 nog eens teruggelezen wat eerder geadviseerd werd. Koevlaas geeft aan dat dit leuk kan werken. Maar ik zie dat nog niet voor me.

Dan moet ik dus SW2-6 op OFF zetten zodat thw6 en thw7 niet gebruikt worden. Want anders is er bij wegvallende warmtevraag geen juiste meting omdat er geen flow is bij de sensoren. En dan wordt Ta steeds hoger wat ik al een keer gehad heb.
Maar dan gaat de de pomp nooit uit en zal de warmtepomp gaan pendelen met de 110 liter van het buffervat? Of kan je dit dan nog slimmer laten regelen? Ook de pomp na het buffervat zal nooit uitgaan als alle groepen gesloten zijn aangezien die meeschakelt met de interne pomp.

Ik ga morgen de installateur ook eens contacten over de huidge situatie. Zit allemaal nog in de garantie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 14:00
Bingo, de 3-weg klep was dus de boosdoener, 1 graad verloren vannacht in 9,5 uur tijd.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Loopt die in een rondje dan ? Toevallig heb ik nu een klant die een ringleiding met warm wil als ik daar geen pomp tussen hoef te zetten scheelt dat een boel.
Je bedoelt een ringleiding aanleggen zodat ze binnen paar tellen warm water hebben. Gewoon een circulatie pomp plaatsen en leiding retour vlak voor aftappunt naar koud aansluiting boiler. Dat nog in tijdszone zetten dat de pomp alleen draait vlak voor het douche.

Binnenkort ook installatie met 2 badkamers. Komt ook een circulatie leiding in langs 2 badkamers gaat. Bij Vaillant kan je de circulatie pomp in tijdsvenster plaatsen dat hij in tijdszones draait via de regelaar. Zo hoeft hij niet de hele dag te draaien als het niet nodig is.
Zal bij andere merken ok wel kunnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:17:
[...]

Je bedoelt een ringleiding aanleggen zodat ze binnen paar tellen warm water hebben. Gewoon een circulatie pomp plaatsen en leiding retour vlak voor aftappunt naar koud aansluiting boiler. Dat nog in tijdszone zetten dat de pomp alleen draait vlak voor het douche.

Binnenkort ook installatie met 2 badkamers. Komt ook een circulatie leiding in langs 2 badkamers gaat. Bij Vaillant kan je de circulatie pomp in tijdsvenster plaatsen dat hij in tijdszones draait via de regelaar. Zo hoeft hij niet de hele dag te draaien als het niet nodig is.
Zal bij andere merken ok wel kunnen
@koevlaas2 en @Adriaan71 : Hebben jullie wel door hoe groot het warmteverlies is van zo'n ringleiding? En dat je dus effectief een soort verwarmingsleiding in je huis hebt lopen, waar erg warm water doorheen gaat, wat ook nog met en lage COP is verwarmd?
En zomers is het nog erger, dan moet je die opwarming ook weer via de koeling kwijtraken.
Ik verlies momenteel ca 1.5 graad per dag in mijn SWW-vat, dat wordt met zo'n ringleiding echt veel meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
gerard053 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:59:
Dus wel een beperkt opstookprotocol ivm de egaline laag .. weer wat geleerd 8)7
Egaline is erg snel droog. Vloeren leggers gaan er ook na 1 of 2 dagen overheen met nieuwe vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik was 0,5 m3 gas kwijt per dag aan het in stand houden van de ringleiding. Dus ik ben hem juist aan het demonteren, wat best wel een lastig klusje is, als je geen dood lopende leidingen wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:28:
[...]

@koevlaas2 en @Adriaan71 : Hebben jullie wel door hoe groot het warmteverlies is van zo'n ringleiding? En dat je dus effectief een soort verwarmingsleiding in je huis hebt lopen, waar erg warm water doorheen gaat, wat ook nog met en lage COP is verwarmd?
En zomers is het nog erger, dan moet je die opwarming ook weer via de koeling kwijtraken.
Ik verlies momenteel ca 1.5 graad per dag in mijn SWW-vat, dat wordt met zo'n ringleiding echt veel meer.
Klopt je hebt wat warmte verlies. Goed isoleren zo en zo. Eventueel dubbel. Maar ik zou de pomp laten draaien in tijdszone van bv 06.30 tot 08.30 en bv van 18.30 tot 20.30. De tijdszones dat de mensen douche en de rest van de dag uit.

Hij pakt het warm water van de warm waterleiding en pompt het weer terug in het midden van SWW vat en is gewoon opgewarmd met normalen COP waar je je SWW vat mee opwarmt. Dus niks lager COP of hoger temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFrhQ4XzBXAko9ilaN9j4Rfz_M0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nq4R45KOVr40FbPalAHVhjZv.png?f=fotoalbum_large
En 1,5 graad op 41 graden is veel. Maar als je op 52 draait is het te verwaarlozen. Komt 400 liter en 5 mensen douchen per dag.

Al het koude water wat he wegspoelt over 15 jaar is ook zonde. Gezin van 5 mensen en 2 badkamers is veel koud water wat je weg gooit voor het douche water warm is.

En luxe mag ook wel iets kosten. Niks is lekkerder dat als je je douche open zet dat je binnen 2 tellen eronder kan. En warm is :)

[ Voor 21% gewijzigd door Adriaan71 op 19-01-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
royaljoop schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:30:
Ik was 0,5 m3 gas kwijt per dag aan het in stand houden van de ringleiding. Dus ik ben hem juist aan het demonteren, wat best wel een lastig klusje is, als je geen dood lopende leidingen wenst.
Ja maar hij gaat niet de hele dag draaien. hooguit 2 a 3 uurtjes per dag. En gas is zo en zo duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 19-01-2022 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gerard053 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:59:
Dus wel een beperkt opstookprotocol ivm de egaline laag .. weer wat geleerd 8)7
Let op, dat is het advies van de vloerleggers / leveranciers, hun doen dit alleen maar om zekerheden in te dekken zodat ze niet aansprakelijk worden gesteld.

Het zal in 99% van de gevallen ook wel goed gaan zonder dat je opstookprotocol uitvoert.
chris vw schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:27:
[...]

Aangezien huidige naregeling niet functioneert met aansluiting op IN1 nog eens teruggelezen wat eerder geadviseerd werd. Koevlaas geeft aan dat dit leuk kan werken. Maar ik zie dat nog niet voor me.

Dan moet ik dus SW2-6 op OFF zetten zodat thw6 en thw7 niet gebruikt worden. Want anders is er bij wegvallende warmtevraag geen juiste meting omdat er geen flow is bij de sensoren. En dan wordt Ta steeds hoger wat ik al een keer gehad heb.
Maar dan gaat de de pomp nooit uit en zal de warmtepomp gaan pendelen met de 110 liter van het buffervat? Of kan je dit dan nog slimmer laten regelen? Ook de pomp na het buffervat zal nooit uitgaan als alle groepen gesloten zijn aangezien die meeschakelt met de interne pomp.

Ik ga morgen de installateur ook eens contacten over de huidge situatie. Zit allemaal nog in de garantie...
Hoezo werkt de huidige naregeling niet met een thermostaat op IN1 :?

Je moet gewoon WAR draaien ZONDER sensoren in buffervat of daarachter.
Gewoon sturen op Ta van de WP, niet ingewikkelder maken dan het is.

Vervolgens een thermostaat in de juiste referentieruimte hangen en die de WP stop laten zetten voor situaties waar WAR niet in kan voorzien.

Vervolgens moet je je secundaire pomp laten sturen door de binnenunit van de Mitsu. Geen warmtevraag is WP uit en secundaire pomp uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-01-2022 10:40 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:35:
[...]

Klopt je hebt wat warmte verlies. Goed isoleren zo en zo. Eventueel dubbel. Maar ik zou de pomp laten draaien in tijdszone van bv 06.30 tot 08.30 en bv van 18.30 tot 20.30. De tijdszones dat de mensen douche en de rest van de dag uit.

Hij pakt het warm water van de warm waterleiding en pompt het weer terug in het midden van SWW vat en is gewoon opgewarmd met normalen COP waar je je SWW vat mee opwarmt. Dus niks lager COP of hoger temperaturen.
Het gaat erom dat je bij zo'n ringleiding je huis aan het verwarmen bent met de COP van SWW, ipv de veel hogere COP van verwarmen. Bij mij scheelt dat ongeveer een factor 2. En in de zomer is het helemaal 100% verlies (meer nog, want dan moet de airco de warmte er ook weer uitpompen, wat nog eens energie kost).
En 1,5 graad op 41 graden is veel. Maar als je op 52 draait is het te verwaarlozen.
Dat is zonder ringleiding, en op 52 graden is het verlies natuurlijk lineair hoger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
horrik000 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:35:
Ik lees al een tijdje mee hier op het forum en ben nu van plan om zelf ook een lucht/water wamtepomp en boiler (200 of 300 ltr) aan te schaffen. De aanschaf en plaatsing wil ik combineren met de aanschaf en plaatsing van lage temperatuur vloerverwarming en zonnepanelen (19 stuks minimaal).
Van meerdere installateurs krijg ik een richtprijs voor een L/W pomp inclusief SWW van minimaal E15.000 (alles uitbesteed). Voor 85m2 vloerverwarming heb ik meerdere offertes, allemaal ongeveer E5000 inclusief dichtsmeren. Een afwerkvloer is volledig afhankelijk van wat je wilt, ik reken met 2kE laminaat, 4kE voor klikPVC visgraat en nog een klap meer voor plak PVC of tegels. Ik moet nog een gespijkerde houten vloer kwijt, daarvoor heb ik 1 offerte voor ongeveer E2000.

Reken erop dat installateurs omkomen in het werk. Ik probeer dit als 1 klus aan te besteden, na 3 maanden is er 1 partij die hier een offerte voor gaat maken. Ik heb inmiddels 1 andere partij die wellicht interesse heeft in de warmtepomp (omdat ik opname over 3 maanden geen probleem vond), de andere 4 laten weten dat ze vol zitten. Als je kunt wachten zou ik dat doen, ik verwacht sowieso de hoofdprijs te betalen, maar ik wil niet nog een winter met de huidige CV, die is compleet gaat.

Zonnepanelen zou ik los houden. Ik heb dat afgelopen jaar via Zonneplan gedaan, zeker niet de goedkoopste, wel volledig ontzorgt.

Als terzijde, inmiddels is hier hybride best een optie geworden omdat het makkelijker aan te besteden is. En inmiddels is zelfs gewoon een nieuwe CV erin stoppen en dan afwachten tot de markt tot bedaren is gekomen een reeele optie (E2000 voor een nieuwe CV is klein bier vergeleken bij wat deze operatie gaat kosten en ik begin te betwijfelen of deze operatie deze zomer nog uitgevoerd kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robhuls schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:50:
Een afwerkvloer is volledig afhankelijk van wat je wilt, ik reken met 2kE laminaat, 4kE voor klikPVC visgraat en nog een klap meer voor plak PVC of tegels. Ik moet nog een gespijkerde houten vloer kwijt, daarvoor heb ik 1 offerte voor ongeveer E2000.
Even afgezien van de aanlegkosten: Als je een toekomstige warmtepomp efficiënt wilt laten draaien (met hoge COP dus), moet de aanvoertemperatuur van het water zo laag mogelijk zijn en dus ook de warmteweerstand van je vloer zo laag mogelijk zijn. Dat ga je met laminaat of klik-PVC niet halen.
Verreweg het beste scoren tegels, met op de tweede plek plak-PVC. Beide hebben ook nog het voordeel dat ze er hartstikke mooi uitzien.
Ik zou dat wel in je overweging meenemen, want in de toekomst gaan de elektriciteitstarieven vooral in de winter alleen maar omhoog.
Hier ligt in ieder geval tot tevredenheid keramisch parket (gebakken tegels die er uit zien als parket) op de bgg en plak-PVC op de verdiepingen. Enig nadeel is de galm in de woonkamer, maar daar wordt aan gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 19-01-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum en ben nu van plan om zelf ook een lucht/water wamtepomp en boiler (200 of 300 ltr) aan te schaffen. De aanschaf en plaatsing wil ik combineren met de aanschaf en plaatsing van lage temperatuur vloerverwarming en zonnepanelen (19 stuks minimaal).

De woning is uit 2004 en was bij oplevering reeds gasloos.
Momenteel is de woning aangesloten op het warmtenet, maar daar wil ik dus volledig vanaf.

Benedenverdieping is 50m2 met nu nog standaard radiatoren (Deze gaan dus vervangen worden door l/t vvw)
Boven 2 slaapkamers met elk normale radiatoren, deze worden niet vervangen omdat hier nauwelijks verwarmt wordt. Ook in de winter staan deze altijd op vorstbeveiliging.
De badkamer wordt waarschijnlijk voorzien van electrische vloerverwarming

Huidige verbruik stroom: 5800Kwh per jaar. (oudste is sinds weken het huis uit, wat dat voor het verbruik betekent is nog niet duidelijk)
Huidige verbruik warmte 26GJ per jaar.
Ventilatie van de woning verliep in eerste instantie via WTW, maar die hebben we uitgeschakeld vanwege lawaai.Ventilatie verloopt nu op natuurlijke wijze.

Ik overweeg om de installatie van alle 3 de componenten door 1 bedrijf uit te laten voeren, zodat ik zeker weet dat alles zoveel mogelijk op elkaar afgestemd zijn.

Is het verstandig om alles door 1 en hetzelfde bedrijf uit te laten voeren of raden jullie dat af?

Alvast bedankt voor de reacties.
Wij hebben het destijds uitbesteed aan Thuisbaas.nl. Die doen advies, verlies berekening, warmtepomp, Jaga’s, IR panelen (bij ons op zolder), inductiekoken, zonnepanelen en alle elektra (incl meterkast).
Vloerverwarming niet, dat hebben we vooraf zelf geregeld via dedroogbouwvloer.nl

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
wat @Andrehj zegt klopt.
Ik heb hier 28mm eiken parket in de woonkamer.
Dat is daardoor de ruimte welke het slechtste op temperatuur komt.
Onder het parket is het lekker warm, maar er boven...
De rest van het huis ligt keramisch parket, daar spelen deze problemen niet.

De planning is dit komende zomer ergens aan te gaan pakken.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@robhuls Die 15k lijkt me vooral afhangen van de hoeveelheid aanpassing aan leidingwerk etc.

A

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Het werkt ook omgekeerd; in het tussenseizoen met de verwarming uit heb je met plakpvc/tegels eerder behoefte aan pantoffels.
Klikpvc is er in verschillende kwaliteiten en wisselende warmteweerstanden (al blijft het natuurlijk hoger dan plak).
Belangrijk is wel dat de vloer vlak genoeg is zodat je zonder ondervloer kan leggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Dat het omgekeerd werkt is in de zomer ook goed te merken inderdaad.
Overal waar keramisch parket ligt voelt de vloer lekker koel aan (koelstand van de WP staat dan uiteraard wel aan).
Doordat de vloer kouder voelt ervaren we het hier al snel als aangenamer.
In de woonkamer, waar dus echt parket ligt ervaren we dat niet zo. Daar voelt het al snel warmer (of te warm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Discussie over galm bij harde vloeren hier: Galm bij harde vloeren verminderen

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Let op, dat is het advies van de vloerleggers / leveranciers, hun doen dit alleen maar om zekerheden in te dekken zodat ze niet aansprakelijk worden gesteld.

Het zal in 99% van de gevallen ook wel goed gaan zonder dat je opstookprotocol uitvoert.

[...]

Hoezo werkt de huidige naregeling niet met een thermostaat op IN1 :?

Je moet gewoon WAR draaien ZONDER sensoren in buffervat of daarachter.
Gewoon sturen op Ta van de WP, niet ingewikkelder maken dan het is.

Vervolgens een thermostaat in de juiste referentieruimte hangen en die de WP stop laten zetten voor situaties waar WAR niet in kan voorzien.

Vervolgens moet je je secundaire pomp laten sturen door de binnenunit van de Mitsu. Geen warmtevraag is WP uit en secundaire pomp uit.
Dat gaat niet werken met de huidige naregeling en thermostaten omdat deze pwm gebruiken en niet op hysteresis. Heb de Duitse fabrikant gemaild en dat kan niet anders met deze geïnstalleerde naregeling. Heb dus geen centrale thermostaat die juist kan bijsturen.
Dus wil eerst terug naar situatie zoals monteur had aangelegd en dan ga ik verder gesprek aan. Nu startte gisteravond m'n wp 8x in een uur..
En koevlaas gaf aan dat dit op zich wel kon werken zonder thermostaat op in1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chris vw schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Dat gaat niet werken met de huidige naregeling en thermostaten omdat deze pwm gebruiken en niet op hysteresis. Heb de Duitse fabrikant gemaild en dat kan niet anders met deze geïnstalleerde naregeling. Heb dus geen centrale thermostaat die juist kan bijsturen.
Dus wil eerst terug naar situatie zoals monteur had aangelegd en dan ga ik verder gesprek aan. Nu startte gisteravond m'n wp 8x in een uur..
Met een warmtepomp wil je inderdaad absoluut geen PWM, maar puur aan/uit met een bepaalde hysteresis.
Dus deze naregeling heb je niets aan met een WP. Welk merk/type is het ? Bij mijn Danfoss regeling kan ik het gewoon instellen.
En koevlaas gaf aan dat dit op zich wel kon werken zonder thermostaat op in1.
WAR only zonder thermostaat heb ik in de praktijk nog nooit goed zien werken.

Je hebt (naar mijn bescheiden mening) voor een comfortabele en stabiele binnentemperatuur in je woning iets van naregeling nodig om factoren te kunnen tackelen waarin WAR only niet voorziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Kwam dit filmpje tegen.

Oplossing voor woning verwarmen zijn gewoon verwarmde jassen :)

[ Voor 29% gewijzigd door SpikeHome op 19-01-2022 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Naar aanleiding van Hoogspanning in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" , waar een scop van 3.1 wordt gehaald met een maximale aanvoertemperatuur van 65 graden, zou ik toch de gangbare wijsheid van geen LT-afgifte = geen warmtepomp ter discussie willen stellen.
Bij een natuurlijk vervangingsmoment van de ketel kan beginnen met een HT-warmtepomp wel degelijk een goede optie zijn, hij wordt vanzelf (veel) zuiniger naarmate je de isolatie en/of afgifte verbetert :)

Er zijn nog een heleboel wederopbouw-doorzonwoningen die op deze manier warmtepompgeschikt gemaakt kunnen worden, omdat een groot deel van het geveloppervlak van glas is, is het plaatsen van dubbelglas (wat vaak al gebeurd is) al voldoende om de afgifte geschikt te maken voor een HT-warmtepomp.

Financieel kan het alleen uit met DHZ of een beroerd contract, dat wel.
Met sCOP 3.1 , de huidige prijzen van €0.46/kWh en €1,87/m³ en gasverbruik 1300 m³/jaar bespaar je ca €600/jaar + €200/jaar vastrecht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:06:
Naar aanleiding van Hoogspanning in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" , waar een scop van 3.1 wordt gehaald met een maximale aanvoertemperatuur van 65 graden, zou ik toch de gangbare wijsheid van geen LT-afgifte = geen warmtepomp ter discussie willen stellen.
Bij een natuurlijk vervangingsmoment van de ketel kan beginnen met een HT-warmtepomp wel degelijk een goede optie zijn, hij wordt vanzelf (veel) zuiniger naarmate je de isolatie en/of afgifte verbetert :)

Er zijn nog een heleboel wederopbouw-doorzonwoningen die op deze manier warmtepompgeschikt gemaakt kunnen worden, omdat een groot deel van het geveloppervlak van glas is, is het plaatsen van dubbelglas (wat vaak al gebeurd is) al voldoende om de afgifte geschikt te maken voor een HT-warmtepomp.

Met sCOP 3.1 , de huidige prijzen van €0.46/kWh en €1,87/m³ en gasverbruik 1300 m³/jaar bespaar je ca €600/jaar + €200/jaar vastrecht.
sCOP 3.1 valt idd nog mee, maar zolang die zowel thermisch als elektrisch nog gebaseerd is op de interne meting van de warmtepomp neem ik die nog even met een korreltje zout.
Bovendien is de business case met een besparing van 800 euro per jaar bij de huidige installateursprijzen (ca 15.000 euro voor een complete WP-installatie) nog steeds niet erg best (zoals je zelf ook al concludeert, dit kan eigenlijk alleen uit als je heel veel zelf doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49

De elektrische jas brengt meer op. 😘😋

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47

Op macroniveau heeft een HT-warmtepomp natuurlijk wel voordelen:
  • Minder afhankelijk van gas, electriciteit kan op meerdere manieren opgewekt worden.
  • Afname verbruik fossiele energie: opwekkingsrendement van 1 m3 gas in electriciteitscentrale is hoger dan van 1 m3 rechtstreeks in CV-ketel.
Maar ik zou het wel zonde vinden als HTWP's toegepast worden, waar (na verbeteren isolatie) ook LTWP's toegepast hadden kunnen worden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Grolsch schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Met een warmtepomp wil je inderdaad absoluut geen PWM, maar puur aan/uit met een bepaalde hysteresis.
Dus deze naregeling heb je niets aan met een WP. Welk merk/type is het ? Bij mijn Danfoss regeling kan ik het gewoon instellen.

[...]

WAR only zonder thermostaat heb ik in de praktijk nog nooit goed zien werken.

Je hebt (naar mijn bescheiden mening) voor een comfortabele en stabiele binnentemperatuur in je woning iets van naregeling nodig om factoren te kunnen tackelen waarin WAR only niet voorziet.
Inderdaad ook wel nieuwsgierig naar welke naregeling gebruikt wordt.

@Grolsch op basis van jouw ervaringen kijk ik ook naar Danfoss - lees bij de Danfoss Icon echter ook steeds PWM+ in de handleiding. :)

Moet me er nog eens verder in verdiepen, maar is een klus al die pagina's met settings.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Joris748 Dat valt mee, de warmtepomp die bij Hoogspanning 65 graden maakt is dezelfde als die bij mij 30 graden maakt. Ik loop in de monitoring netjes mee in de middenmoot (scop van sept-nu staat op 4.75). Er zit dus geen nadeel aan een HT-warmtepomp.
Door de VR ketel te vervangen door een warmtepomp in plaats van HR ketel, ontloopt Hoogspanning nu een lock-in op gas voor 10? jaar en gaat elke verbetering dubbel winst opleveren door zowel minder warmteverlies als hogere COP.

Je zou een punt hebben als na installatie van een warmtepomp de woning niet meer verbeterd zou worden, maar daar ben ik niet zo bang voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 19-01-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:47:
@Joris748 Dat valt mee, de warmtepomp die bij Hoogspanning 65 graden maakt is dezelfde als die bij mij 30 graden maakt. Ik loop in de monitoring netjes mee in de middenmoot (scop van sept-nu staat op 4.75). Er zit dus geen nadeel aan een HT-warmtepomp.
Door de VR ketel te vervangen door een warmtepomp in plaats van HR ketel, ontloopt Hoogspanning nu een lock-in op gas voor 10? jaar en gaat elke verbetering dubbel winst opleveren door zowel minder warmteverlies als hogere COP.

Je zou een punt hebben als na installatie van een warmtepomp de woning niet meer verbeterd zou worden, maar daar ben ik niet zo bang voor.
Het is gewoon jammer dat er geen Mitsubishi of Panasonic boven staat. Anders had het top geweest. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:28

Ik vind het vooral interessant om te weten wat de gemiddeld geleverde Ta was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
SpikeHome schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:00:
Kwam dit filmpje tegen.
[YouTube: This is Why Heat Pumps May NOT Be The Future]
Oplossing voor woning verwarmen zijn gewoon verwarmde jassen :)
Wat een stuk chagrijn is dat dan. En er klopt ook nog geen jota van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Bij Vaillant betekent stooklijn 1.35 zo'n beetje dat je vanaf -7 buiten de 65 graden aantikt en bij 5 graden buiten 45 graden maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_tREFOl0ytIFAshp7DQ5xuCXpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large
(naast dit plaatje heb je natuurlijk ook nog de stookgrens en een minimum en maximum aanvoertemperatuur, maar die doen er niet echt toe voor dit verhaal))

@doek55 dus als ik moet gokken, zeg ik iets van 45 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 19-01-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Wat een stuk chagrijn is dat dan. En er klopt ook nog geen jota van.
als ik de comments zo lees is de anti-warmtepomp en jaren 80 CV installateurs meute goed vertegenwoordigd daar. best sneu.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@flippy onderschat niet de voorliefde van Britten voor Victoriaanse technologie.
Overschat de bouwkwaliteit van de huizen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:01:
@flippy onderschat niet de voorliefde van Britten voor Victoriaanse technologie.
Overschat de bouwkwaliteit van de huizen ook niet.
de britten vallen nog wel mee, de amerikanen zijn nog een stuk erger met hun stoomboilers. en die ondingen worden nog steeds nieuw geinstalleerd. 8)7

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kees_frl schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:46:
Hou in je achterhoofd: De beste naregeling is geen naregeling. Een naregeling heeft namelijk ook veel nadelen:
  • Je investeringsbedrag is hoger (door de extra componenten, zoals regelingen, thermostaten, buffervat etc).
  • Extra ruimtegebruik (door het buffervat).
  • Hogere energiekosten (door de lagere COP, door de hogere Ta).
  • Lastiger goed in te stellen. In dit topic zijn de laatste tijd veel probleemgevallen naar voren gekomen die door de naregeling werden veroorzaakt. Uiteindelijk zijn die wel op te lossen, maar je installatie wordt gewoon ingewikkelder.
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf weten wat ie wil, maar een installatie met 1 centrale thermostaat en een goed ingeregelde vloerverwarming is gewoon veel eenvoudiger, minder gevoelig voor storingen (door minder componenten), goedkoper en zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf weten wat ie wil, maar een installatie met 1 centrale thermostaat en een goed ingeregelde vloerverwarming is gewoon veel eenvoudiger, minder gevoelig voor storingen (door minder componenten), goedkoper en zuiniger.

Dit is makkelijk te realiseren als je een woning hebt met overals zelfde Watt/m2. Dus recente woning of nieuwbouw,.

Als je een woning hebt met verschillende isolatie waardes en dus verschillende Watt/m2 afgiftes wordt dat een ander verhaal.

Dan is het wel lekker om met een buffer en hydraulische scheiding te werken met naregeling. Dan is het een stuk makkelijker om alles te regelen.

Inderdaad meer ruimte en kost meer.

Maar ook weer meer gemak.

Maar elke woning is anders en mensen hebben andere wensen. Je kan niks met elkaar vergelijken. Behalve een nieuwbouwwijk waar alles hetzelfde is.

[ Voor 9% gewijzigd door Adriaan71 op 19-01-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 11:14
Met een combinatie van vloerverwarming op benedenverdieping en fancoils op de slaapkamers zit je ook vast aan een naregeling.

Met een Ta (gestuurd op WAR i.c.m. vloerverwarming) lager dan 30 graden zal de fancoil "zwijgen", gevolg beneden lekker warm en boven koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
[...]

@Grolsch op basis van jouw ervaringen kijk ik ook naar Danfoss - lees bij de Danfoss Icon echter ook steeds PWM+ in de handleiding. :)

Moet me er nog eens verder in verdiepen, maar is een klus al die pagina's met settings.
Gaat om Mohlenhoff Alpha direct

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Hou in je achterhoofd: De beste naregeling is geen naregeling. Een naregeling heeft namelijk ook veel nadelen:
  • Je investeringsbedrag is hoger (door de extra componenten, zoals regelingen, thermostaten, buffervat etc).
  • Lastiger goed in te stellen. In dit topic zijn de laatste tijd veel probleemgevallen naar voren gekomen die door de naregeling werden veroorzaakt. Uiteindelijk zijn die wel op te lossen, maar je installatie wordt gewoon ingewikkelder.
Je bekijkt de boel nogal subjectief @Andrehj , valt me vaker op in dit topic de laatste tijd.
Als je jouw posts leest dan heb jij een bepaald systeem, dat is de waarheid, de rest is niet wat, en je probeert je met hand en tand te verdedigen.

Vergeet niet dat er andere mensen in de wereld zijn die de boel misschien anders bekijken dan jij dat doet. Empathie noemen ze dat.

Laten we beginnen met de definities. Jij geeft aan de beste naregeling is geen naregeling. Tsjah, zo ken ik er nog 1, de beste verwarming is geen verwarming. Veruit de goedkoopste oplossing, en neemt ook nog eens geen ruimte in beslag.

En wat noem je naregeling :? Een (1) thermostaat is ook naregeling, ik denk dat jij zoneregeling bedoelt. Dat is in mijn wereld toch iets anders dan naregeling. Zoals ik al eerder aangaf geloof ik niet in WAR only zonder naregeling (lees thermostaat).

De rest van je argumenten kun je 20 x herhalen, maar er zijn nu eenmaal heel veel mensen met heel veel wensen. Er zijn mensen die ruimte genoeg hebben, of domweg niet alle kamers willen verwarmen.

Een WP installatie is als een vrouw, de 1 houdt van blond, en de ander van donker. Je kunt het zo duur, mooi en luxe maken als je zelf wilt. En als jij iets niet nodig vindt, dan is dat jouw keuze. Wil niet zeggen dat anderen die iets wel nodig vinden de keuze moeten hebben om daarvoor te kiezen toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-01-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Adriaan71 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:53:

Dit is makkelijk te realiseren als je een woning hebt met overals zelfde Watt/m2. Dus recente woning of nieuwbouw,.

Als je een woning hebt met verschillende isolatie waardes en dus verschillende Watt/m2 afgiftes wordt dat een ander verhaal.

Dan is het wel lekker om met een buffer en hydraulische scheiding te werken met naregeling. Dan is het een stuk makkelijker om alles te regelen.

Inderdaad meer ruimte en kost meer.

Maar ook weer meer gemak.

Maar elke woning is anders en mensen hebben andere wensen. Je kan niks met elkaar vergelijken. Behalve een nieuwbouwwijk waar alles hetzelfde is.
Inderdaad nieuwbouw - maar uit de warmteverlies berekening wel verschillende Watt/m2 per kamer hoor :)
Begreep ik ook niet, maar zit hem volgens mij dat de ene kamer in verhouding meer buitenmuur en/of glas heeft ten opzichte van de m2 in die kamer.

De badkamer heeft bij ons dezelfde isolatie als de rest van de bovenverdieping, echter door het kleinere oppervlakte een hogere Watt/m2 verlies.
Grolsch schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Je bekijkt de boel nogal subjectief @Andrehj , valt me vaker op in dit topic de laatste tijd.
Als je jouw posts leest dan heb jij een bepaald systeem, dat is de waarheid, de rest is niet wat, en je probeert je met hand en tand te verdedigen.

Vergeet niet dat er andere mensen in de wereld zijn die de boel misschien anders bekijken dan jij dat doet. Empathie noemen ze dat.

Laten we beginnen met de definities. Jij geeft aan de beste naregeling is geen naregeling. Tsjah, zo ken ik er nog 1, de beste verwarming is geen verwarming. Veruit de goedkoopste oplossing, en neemt ook nog eens geen ruimte in beslag.

En wat noem je naregeling :? Een (1) thermostaat is ook naregeling, ik denk dat jij zoneregeling bedoelt. Dat is in mijn wereld toch iets anders dan naregeling. Zoals ik al eerder aangaf geloof ik niet in WAR only zonder naregeling (lees thermostaat).

De rest van je argumenten kun je 20 x herhalen, maar er zijn nu eenmaal heel veel mensen met heel veel wensen. Er zijn mensen die ruimte genoeg hebben, of domweg niet alle kamers willen verwarmen.

Een WP installatie is als een vrouw, de 1 houdt van blond, en de ander van donker. Je kunt het zo duur, mooi en luxe maken als je zelf wilt. En als jij iets niet nodig vindt, dan is dat jouw keuze. Wil niet zeggen dat anderen die iets wel nodig vinden de keuze moeten hebben om daarvoor te kiezen toch?
Goede aanvulling voor mij om over na te denken (ook qua definities) en merk dat ik daar voor mijzelf ook niet duidelijk in ben of nog uit ben.
We hebben het er bij gezet in plaatje te bouwen woning - echter nog niet afgesproken of het dan inderdaad zoneregeling is (master-master) of master / slave = soort naregeling.

Ook denk ik het is traag, dus wanneer ik van kantoor gebruik wil maken is het niet zo dat ik binnenloop en even 4 graden er bij zet en het snel die temperatuur aanneemt. (wordt voor ons overigens eerste keer vloerverwarming, dus kan het fout hebben maar is trager dan radiatoren)

Alles zal/is met de BENG normen ook prima geïsoleerd (kan altijd nog beter, maar houdt ook eens op) dus vraag me ook af hoeveel warmte door de WTW en gewoon door verplaatsing naar boven door de woning gaat en in de geïsoleerde schil blijft.

In de huidige woning merk je zeer duidelijk wanneer een slaapkamer geen verwarming krijgt, wanneer we naar vrienden gaan met een nieuwere woning merken we een veel geleidelijker verdeling van warmte door de hele woning en dan verwarmen ze sommige kamers niet eens :)

Daarom soms wat twijfel of die regeling per kamer (zone of naregeling) echt noodzakelijk is of dat we het niet eerst zonder proberen. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Kees_frl op 19-01-2022 17:29 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Met statisch inregelen kom je ook een eind: waar je minder warmte wil, draai je de verdeler/radiator wat dicht.
Maar als er geen goede referentieruimte beschikbaar is houdt het op. Dan kan je kiezen tussen een zoneregeling, een tweede warmtepomp (serieus, dat is soms verrassend goedkoop vergeleken met de spullen die je voor een zoneregeling nodig hebt :) ) of zelfs bijregelen met een l/l unit (zo werkt het op mijn werk: overal vloerverwarming op dezelfde temperatuur en de finetuning gaat met een VRF systeem. Zeker in de assemblagehal zijn ze er blij mee.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

AMEN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Uiteraard. En ja, je hebt gelijk, ik moet zoneregeling schrijven ipv naregeling. En zoneregeling kan idd voordelen hebben, als je een wat slechter geïsoleerde kamer niet altijd mee wil verwarmen. Daarom schrijf ik ook dat een ieder natuurlijk moet bouwen wat hij zelf wil.
Maar toch heeft bij mij een installatie zonder zoneregeling de voorkeur. Eigenlijk net als in mijn vorige woning, waar ook 1 centrale thermostaat in de woonkamer de CV regelde, en je op de slaapkamers alleen een thermostaatkraan had, die uiteraard alleen werkte als de thermostaat beneden de CV aan had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:21
[...]

Ik ben wel van plan om zoneregeling te installeren, dus ik wilde even proberen om een aantal van jouw punten te nuanceren. ;)
Je investeringsbedrag is hoger (door de extra componenten, zoals regelingen, thermostaten, buffervat etc).
Ja dat is waar, maar ook je comfort stijgt als je in elke ruimte kunt instellen hoe warm het moet zijn en het is gewoon zuiniger, mits goed geïnstalleerd.
Extra ruimtegebruik (door het buffervat).
Voor defrosts bedoel je toch? Want terugmoduleren kunnen warmtepompen tegenwoordig wel goed. Dan hoef je niet per se een buffervat. Als je er slim mee omgaat door misschien een minimum aantal groepen open te zetten, zodat er genoeg systeeminhoud is dan kan het meestal wel zonder. Wel weer wat meer complexiteit. (Maar dat is leuk. ;))
Hogere energiekosten (door de lagere COP, door de hogere Ta).
Nou ja, het idee is van zoneregeling is natuurlijk juist besparen. Hoe groter je huis hoe meer je bespaart. Bovendien, als je toch een buffervat hebt, dan heb je geen hogere Ta meer, toch? Of waarom zou je eigenlijk een hogere Ta hebben?
Lastiger goed in te stellen. In dit topic zijn de laatste tijd veel probleemgevallen naar voren gekomen die door de naregeling werden veroorzaakt. Uiteindelijk zijn die wel op te lossen, maar je installatie wordt gewoon ingewikkelder.
Maar dat is dus juist leuk. (Vind ik dan. :o )
Het hangt dus vooral van je woning af of het zuiniger is. Ik denk in de meeste gevallen dat zoneregeling zuiniger is. Met name grote, slecht geïsoleerde woningen zijn goed geschikt voor zoneregeling.

Daarnaast levert het een hoger comfort als je in iedere ruimte in kunt stellen hoe warm je het er wilt hebben. Dat kan met naregeling ook enigszins, maar dat wijzig je niet zomaar even (want je moet je groepen handmatig knijpen op de verdeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Ik ben wel van plan om zoneregeling te installeren, dus ik wilde even proberen om een aantal van jouw punten te nuanceren. ;)

[...]

Ja dat is waar, maar ook je comfort stijgt als je in elke ruimte kunt instellen hoe warm het moet zijn en het is gewoon zuiniger, mits goed geïnstalleerd.

[...]

Voor defrosts bedoel je toch? Want terugmoduleren kunnen warmtepompen tegenwoordig wel goed. Dan hoef je niet per se een buffervat. Als je er slim mee omgaat door misschien een minimum aantal groepen open te zetten, zodat er genoeg systeeminhoud is dan kan het meestal wel zonder. Wel weer wat meer complexiteit. (Maar dat is leuk. ;))

[...]

Nou ja, het idee is van zoneregeling is natuurlijk juist besparen. Hoe groter je huis hoe meer je bespaart. Bovendien, als je toch een buffervat hebt, dan heb je geen hogere Ta meer, toch? Of waarom zou je eigenlijk een hogere Ta hebben?

[...]

Maar dat is dus juist leuk. (Vind ik dan. :o )

[...]

Het hangt dus vooral van je woning af of het zuiniger is. Ik denk in de meeste gevallen dat zoneregeling zuiniger is. Met name grote, slecht geïsoleerde woningen zijn goed geschikt voor zoneregeling.

Daarnaast levert een hoger comfort als je in iedere ruimte in kunt stellen hoe warm je het er wilt hebben. Dat kan met naregeling ook enigszins, maar dat wijzig je niet zomaar even (want je moet je groepen handmatig knijpen op de verdeler).
welk merk en type? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ik was van plan om een KNX actor te gaan gebruiken. https://www.mdt.de/EN_Heating_Actuators.html
De 8-zone versie is zo'n 130 euro, dus met stelaandrijvingen hoop ik op zo'n 200 euro uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:57:
Die temperatuur instellen lukt alleen in oudere, wat slechter geïsoleerde, woningen. Wij hebben nieuw gebouwd en goed geïsoleerd (rondom Rc6, 3-voudig glas en WTW-ventilatie). Daardoor is de temperatuur in het hele huis al nagenoeg gelijk (uitgezonderd de 2e verdieping, daar is het ca 1.5° kouder door verlies via het dak en de inblaas van de WTW aldaar). Een zoneregeling voegt dan eigenlijk alleen nog maar complexiteit toe.

En zuiniger is het dan dus ook niet. Want als ik hier een aantal zones dicht draai, dan moet de WP via de andere zones harder werken om het huis op temperatuur te brengen, want het totale transmissieverlies verandert immers niet. Dat hardere werken in de andere zones kan alleen door de Ta te verhogen. Dus lagere COP, dus minder zuinig.
Hetzelfde geldt voor het minimum vermogen. Als er wat zones dicht gaan lopen kan bij een zoneregeling de WP zijn minimum vermogen minder makkelijk kwijt, waardoor de Ta omhoog moet om pendelen te voorkomen. Dit zorgt er vooral bij temperaturen van ruwweg 5-15°C ervoor dat je Ta hoger moet zijn dan deze zou kunnen zijn zonder zoneregeling. En die temperaturen komen nogal vaak voor in het verwarmingsseizoen. Ook deze hogere Ta geeft een lagere COP.
Meestal kiezen installateurs bij een zoneregeling automatisch voor een hydraulische ontkoppeling in de vorm van een klein buffervat. Maar ik ben het helemaal met je eens, omdat je toch al een minimale afgifte moet garanderen en daardoor genoeg groepen open moet zetten, zou een buffervat niet nodig moeten zijn.
Als ik ooit nog een zoneregeling in zou bouwen zou ik het ook zonder buffervat doen.
Een buffervat werkt in de praktijk niet als warmtebuffer, maar als hydraulische ontkoppeling tussen je primaire circuit (van je wp) en je secundaire circuit (je afgifte). Als je het vat als warmtebuffer wilt gebruiken moet ie gigantisch groot zijn, denk aan >1000 liter.
En bij vvw hoeft dat ook helemaal niet, want je betonnen vloeren zijn een veel grotere warmtebuffer en die heb je toch al.
Maar zoals al eerder uitgelegd, energie besparen met een zoneregeling lukt je alleen als je woning niet goed geïsoleerd is.
Het hangt dus vooral van je woning af of het zuiniger is.
Eens.
Ik denk in de meeste gevallen dat zoneregeling zuiniger is.
Ik weet niet of er zoneregeling meer of minder in oud- of nieuwbouw wordt toegepast, dus geen idee.
Met name grote, slecht geïsoleerde woningen zijn goed geschikt voor zoneregeling.
Ook eens.
Daarnaast levert een hoger comfort als je in iedere ruimte in kunt stellen hoe warm je het er wilt hebben. Dat kan met naregeling ook enigszins, maar dat wijzig je niet zomaar even (want je moet je groepen handmatig knijpen op de verdeler).
Ja, maar bij mij heeft dat dus geen zin. Door de dikke isolatie en de WTW is het toch in de hele woning bijna even warm.
Even om een idee te geven:
  • Woonkamer 20.6 graden
  • Kantoren 1e verdieping 20.9 graden
  • Ouderslaapkamer ca 19.5 graden (hier is de vvw uiteraard uit, maar wordt wel verse lucht ingeblazen van op dit moment 18.9 graden, en deze kamer grenst aan alle zijden aan ruimtes die wel worden verwarmd)
  • Puberkamers op zolder 20.5 graden (maar die hebben vandaag met hun airco bijverwarmd, anders was het daar maar zo'n 18.5 a 19 graden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:39
[...]

Danfoss icon kan ook gewoon aan/uit zonder pwm, zo draait t hier

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme?
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 08:20
Dank voor alle reacties en suggesties. We gaan proberen om een elektrische CV te organiseren om zo het opstookprotocol te kunnen volgen. Daarmee kunnen de geplande werkzaamheden waarschijnlijk gewoon doorgang vinden.

De suggestie om een ander merk dan Nibe te nemen is wat ingewikkeld, ik heb inmiddels alle onderdelen al binnen (SMO, buffervat etc) maar alleen de warmtepomp zelf niet. Benieuwd of er op korte termijn verbetering in de leveringen gaat komen. Mijn loodgieter had deze leveringsproblemen ook nog nooit meegemaakt, inmiddels meer dan 30 artikelen op nalevering (diverse merken en producten).

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:37
Onze nog te bouwen vrijstaande nieuwbouwwoning van 180m2 zal worden verwarmd met een Remeha Mercuria t.b.v. lage temperatuur verwarming 35 graden / 30 graden. De hoofdthermostaat zit op de begane grond, en op de 1e verdieping een thermostaat t.b.v. naregeling. Wat ik begreep is dat alleen de hoofdthermostaat beneden bepaald of de warmtepomp aan gaat. Alle ruimtes hebben een aparte lus. Er is tevens een buitenvoeler aanwezig.

Ik overweeg om een temperatuurregeling per ruimte op te laten nemen. Zo kan een slaapkamer wat minder verwarmd worden dan een kantoor.
  1. Heeft het zin om een aparte temperatuurregeling per ruimte te laten maken?
  2. Een warmtepomp is LTV. Gedurende 24 uur verwacht ik dan een nagenoeg zelfde temperatuur in de vloer. Het huis is geïsoleerd volgens de standaarden van nu, maar hoe werkt het verschil tussen dag en nacht qua temperatuur? 'S nachts is het kouder buiten = meer warmteverlies = lagere temperatuur binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@mmmmarc zie de posts direct voor de jouwe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:27:
[...]

Die temperatuur instellen lukt alleen in oudere, wat slechter geïsoleerde, woningen. Wij hebben nieuw gebouwd en goed geïsoleerd (rondom Rc6, 3-voudig glas en WTW-ventilatie). Daardoor is de temperatuur in het hele huis al nagenoeg gelijk (uitgezonderd de 2e verdieping, daar is het ca 1.5° kouder door verlies via het dak en de inblaas van de WTW aldaar). Een zoneregeling voegt dan eigenlijk alleen nog maar complexiteit toe.
Om ook even een idee te geven bij mij: jaren '50 huis en ik heb echt mijn best gedaan met isolatie voor het dak en de vloer, maar de gevel is zo makkelijk niet dus voorlopig laat ik dat maar even zo. En het blijft na-isolatie, dus je zit met koudebruggen. Als de radiatoren uit staan boven is het daar gewoon minstens vijf graden kouder dan beneden. En dan is zoneregeling ineens heel interessant.

Het devies is dus isoleren, isoleren, isoleren. ;) Want uiteraard heb je gelijk dat zoneregeling bij jou geen zin heeft. Maar wat je wel kan doen is meer afgifte installeren.
En zuiniger is het dan dus ook niet. Want als ik hier een aantal zones dicht draai, dan moet de WP via de andere zones harder werken om het huis op temperatuur te brengen, want het totale transmissieverlies verandert immers niet.
Maar wel als je het in bepaalde ruimtes die aan de buitenschil grenzen kouder zou kunnen maken. Dan heb je minder transmissieverlies en dat is het hele idee van zoneregeling.
Dat hardere werken in de andere zones kan alleen door de Ta te verhogen. Dus lagere COP, dus minder zuinig.
Oké, of je moet meer afgifte installeren in de kamers die vaak solo warmtevraag hebben.
Hetzelfde geldt voor het minimum vermogen. Als er wat zones dicht gaan lopen kan bij een zoneregeling de WP zijn minimum vermogen minder makkelijk kwijt, waardoor de Ta omhoog moet om pendelen te voorkomen. Dit zorgt er vooral bij temperaturen van ruwweg 5-15°C ervoor dat je Ta hoger moet zijn dan deze zou kunnen zijn zonder zoneregeling. En die temperaturen komen nogal vaak voor in het verwarmingsseizoen. Ook deze hogere Ta geeft een lagere COP.
Snap ik. Misschien kun je dan ook doen wat ik eerder zei: toch een andere groep open zetten in een andere ruimte zodat de WP zijn minimum vermogen beter kwijt kan. Of je zet de overige groepen een beetje open met PWM.
[...]

Meestal kiezen installateurs bij een zoneregeling automatisch voor een hydraulische ontkoppeling in de vorm van een klein buffervat. Maar ik ben het helemaal met je eens, omdat je toch al een minimale afgifte moet garanderen en daardoor genoeg groepen open moet zetten, zou een buffervat niet nodig moeten zijn.
Als ik ooit nog een zoneregeling in zou bouwen zou ik het ook zonder buffervat doen.

[...]

Een buffervat werkt in de praktijk niet als warmtebuffer, maar als hydraulische ontkoppeling tussen je primaire circuit (van je wp) en je secundaire circuit (je afgifte). Als je het vat als warmtebuffer wilt gebruiken moet ie gigantisch groot zijn, denk aan >1000 liter.
En bij vvw hoeft dat ook helemaal niet, want je betonnen vloeren zijn een veel grotere warmtebuffer en die heb je toch al.
Maar zoals al eerder uitgelegd, energie besparen met een zoneregeling lukt je alleen als je woning niet goed geïsoleerd is.

[...]

Eens.
Ook allemaal eens hoor. Een buffer is vrij zelden nodig. Eerder schreef ik dit:

"Een LT-buffer voor een WP is meestal niet nodig, tenzij:
  • je koude perioden wilt kunnen overbruggen, maar dan moet hij wel heel groot zijn;
  • je systeeminhoud te klein is, bijv. met alleen maar fancoils met zeer weinig leidingwerk, waardoor de WP bij een defrost niet genoeg systeeminhoud heeft om dat efficiënt te kunnen doen (maar op zich niet zo erg, want de backup heater kan dan aan).
  • je een zonnecollector hebt die je wilt aansluiten op je buffervat om ook de verwarming te kunnen doen in voor-, najaar en winter. Aangezien een ZC altijd de warmte in een vat moet opslaan, kan dat dan naast de SWW buffer in de LT-buffer voor CV;
  • je een hele oude WP hebt die niet kan moduleren en je dus moet bufferen tegen pendelen. Of als hij niet laag genoeg kan moduleren in verhouding tot je afgifte, actieve systeeminhoud en buffervermogen van het gebouw. Dit is bijvoorbeeld een punt als je zoneverwarming hebt, waarbij soms maar één kamertje verwarmd moet worden met heel weinig vermogen en lage diameter vloerverwarming of ventilatorconvectoren, met ontzettend veel pendelen tot gevolg. Tenzij dit een heel klein kamertje betreft kan een gemiddelde warmtepomp wel voldoende efficiënt voldoen aan een dergelijke lage vraag."
Alleen volgens mij is hydraulische ontkoppeling niet echt nodig, dus staat het er ook niet tussen, maar je mag het uitleggen als het wel zou moeten ;). Het voorkomt misschien een terugslagklepje, maar dat is het dan wel. Ik lees zelfs dat je WP hydraulisch ontkoppelen van je buffervat juist niet de bedoeling is en het beter kunt aansluiten zoals methode C op deze pagina: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/. Dan heb je namelijk gewoon de hoogste temperatuur die de WP levert door je afgiftesysteem lopen. Het buffervat is dan eigenlijk alleen maar voor defrosts en voor een zonnecollector.
[...]

Ik weet niet of er zoneregeling meer of minder in oud- of nieuwbouw wordt toegepast, dus geen idee.

[...]

Ook eens.

[...]

Ja, maar bij mij heeft dat dus geen zin. Door de dikke isolatie en de WTW is het toch in de hele woning bijna even warm.
Even om een idee te geven:
  • Woonkamer 20.6 graden
  • Kantoren 1e verdieping 20.9 graden
  • Ouderslaapkamer ca 19.5 graden (hier is de vvw uiteraard uit, maar wordt wel verse lucht ingeblazen van op dit moment 18.9 graden, en deze kamer grenst aan alle zijden aan ruimtes die wel worden verwarmd)
  • Puberkamers op zolder 20.5 graden (maar die hebben vandaag met hun airco bijverwarmd, anders was het daar maar zo'n 18.5 a 19 graden).
Het is wel een extreem voorbeeld, zo'n nieuwbouwhuis met WTW. Misschien dat met koeling het een andere situatie oplevert en dat zoneregeling dan wel nuttig zou kunnen zijn, bijvoorbeeld met een grote glaspartij in een bepaalde ruimte (maar ja, dat heb je bijna niet in nieuwbouw en waar er wel glas zit is het HR+++ o.i.d. :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Om ook even een idee te geven bij mij: jaren '50 huis en ik heb echt mijn best gedaan met isolatie voor het dak en de vloer, maar de gevel is zo makkelijk niet dus voorlopig laat ik dat maar even zo. En het blijft na-isolatie, dus je zit met koudebruggen. Als de radiatoren uit staan boven is het daar gewoon minstens vijf graden kouder dan beneden. En dan is zoneregeling ineens heel interessant.

Het devies is dus isoleren, isoleren, isoleren. ;) Want uiteraard heb je gelijk dat zoneregeling bij jou geen zin heeft. Maar wat je wel kan doen is meer afgifte installeren.

[...]

Maar wel als je het in bepaalde ruimtes die aan de buitenschil grenzen kouder zou kunnen maken. Dan heb je minder transmissieverlies en dat is het hele idee van zoneregeling.

[...]

Oké, of je moet meer afgifte installeren in de kamers die vaak solo warmtevraag hebben.

[...]

Snap ik. Misschien kun je dan ook doen wat ik eerder zei: toch een andere groep open zetten in een andere ruimte zodat de WP zijn minimum vermogen beter kwijt kan. Of je zet de overige groepen een beetje open met PWM.

[...]
Ook allemaal eens hoor. Een buffer is vrij zelden nodig. Eerder schreef ik dit:

"Een LT-buffer voor een WP is meestal niet nodig, tenzij:
  • je koude perioden wilt kunnen overbruggen, maar dan moet hij wel heel groot zijn;
  • je systeeminhoud te klein is, bijv. met alleen maar fancoils met zeer weinig leidingwerk, waardoor de WP bij een defrost niet genoeg systeeminhoud heeft om dat efficiënt te kunnen doen (maar op zich niet zo erg, want de backup heater kan dan aan).
  • je een zonnecollector hebt die je wilt aansluiten op je buffervat om ook de verwarming te kunnen doen in voor-, najaar en winter. Aangezien een ZC altijd de warmte in een vat moet opslaan, kan dat dan naast de SWW buffer in de LT-buffer voor CV;
  • je een hele oude WP hebt die niet kan moduleren en je dus moet bufferen tegen pendelen. Of als hij niet laag genoeg kan moduleren in verhouding tot je afgifte, actieve systeeminhoud en buffervermogen van het gebouw. Dit is bijvoorbeeld een punt als je zoneverwarming hebt, waarbij soms maar één kamertje verwarmd moet worden met heel weinig vermogen en lage diameter vloerverwarming of ventilatorconvectoren, met ontzettend veel pendelen tot gevolg. Tenzij dit een heel klein kamertje betreft kan een gemiddelde warmtepomp wel voldoende efficiënt voldoen aan een dergelijke lage vraag."
Alleen volgens mij is hydraulische ontkoppeling niet echt nodig, dus staat het er ook niet tussen, maar je mag het uitleggen als het wel zou moeten ;). Het voorkomt misschien een terugslagklepje, maar dat is het dan wel. Ik lees zelfs dat je WP hydraulisch ontkoppelen van je buffervat juist niet de bedoeling is en het beter kunt aansluiten zoals methode C op deze pagina: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/. Dan heb je namelijk gewoon de hoogste temperatuur die de WP levert door je afgiftesysteem lopen. Het buffervat is dan eigenlijk alleen maar voor defrosts en voor een zonnecollector.

[...]

Het is wel een extreem voorbeeld, zo'n nieuwbouwhuis met WTW. Misschien dat met koeling het een andere situatie oplevert en dat zoneregeling dan wel nuttig zou kunnen zijn, bijvoorbeeld met een grote glaspartij in een bepaalde ruimte (maar ja, dat heb je bijna niet in nieuwbouw en waar er wel glas zit is het HR+++ o.i.d. :)).
Geen grote glaspartijen bij nieuwbouw?

Koeling is wel een interessante - wanneer je geen zone / naregeling hebt - zou je zomers dus zelf je groepen bij koeling een keertje open moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:37
Die bevat zeker al heel wat nuttige info :) Alleen wat ik nog mis is hoe het temperatuurverloop over de dag in de praktijk is / hoe traag LTV nou echt is. Hebben we het over uren of dagen?

Wij hebben bijvoorbeeld een raam van 2,5x2,5 op ZW. Dan kan de vloerverwarming in die kamer op een zonnige dag wel even uit, en de warmte beter elders afgegeven worden.

Onze huidige eengezinswoning uit 1994 heeft een CV-ketel op gas met een thermostaat in de woonkamer. De woonkamer is dan prima, maar op zolder zit je te verkleumen. De CV-ketel slaat dan niet aan. Dat wil ik in het nieuwe huis voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:32
mmmmarc schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:59:

Ik overweeg om een temperatuurregeling per ruimte op te laten nemen. Zo kan een slaapkamer wat minder verwarmd worden dan een kantoor.
  1. Heeft het zin om een aparte temperatuurregeling per ruimte te laten maken?
Is volgens mij verplicht via het bouwbesluit tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
[...]

@Andrehj In de basis ben ik het met je eens, maar ik zou niet weten hoe ik aan een zoneregeling kan ontkomen zonder juist een slechtere COP of comfort verlies te krijgen.

Beetje situatie schets.
Woonhuis (2 onder 1 kap langgevel boerderij) 220m2 vloer opp alles vloerverwarming.
100%WAR regeling
Woonkamer/open keuken 80m2
Woonkamer heeft ook een houtkachel welke gebruikt wordt, soms zelfs 12 uur op een dag.

Ik heb de vloerverwaming ingeregeld dat het bij -10 (vorig jaar) overal de gewenste temp was zonder houtkachel.
Vervolgens zoneregeling geplaatst voor alle vertrekken.
Indien de houtkachel aan is wordt de woonkamer al snel een hogere temp dan gevraagd, de zoneregeling mag dan de betreffende groepen dicht zetten.
Even later worden 2 kamers en de hal boven (circa 50m2) snel warm (hier loopt de schoorsteen welke warmte af geeft) waarna deze groepen ook dicht gaan.
Doordat zonder zoneregeling de Tr nu hoger wordt (er is immers veel minder afgifte door de warme ruimtes) zal de WP uit schakelen, of in ieder geval lange pauzes hebben.
4 andere ruimtes aan de andere kant van het huis zouden nu af gaan koelen.

De zoneregeling wordt hier dus gebruikt om de Tr niet onnodig hoog te laten worden, met als gevolg dat de WP nog "normale" runs blijft maken voor het niet door de houtkachel verwarmde deel.

Volgens mij heb ik op die manier juist de beste regeling voor mijn woning.
Maar correct me if i'm wrong O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje voor de bezitters van een warmtepomp, hoe is jullie verhouding qua daltarief en dagtarief?

Achtergrond: ik twijfel om van dal/dagtarief naar een enkeltarief te gaan, omdat het voor mij nu 50/50 is (dus niet uitmaakt), maar het wel voordelen geeft om enkeltarief te hebben (apparaten overdag aan kunnen zetten). Maar ik ben bang dat als ik mijn cv-ketel omwissel naar een warmtepomp de verhouding anders wordt en enkeltarief duurder uitvalt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 14:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

KabouterSuper schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:18:
Vraagje voor de bezitters van een warmtepomp, hoe is jullie verhouding qua daltarief en dagtarief?

Achtergrond: ik twijfel om van dal/dagtarief naar een enkeltarief te gaan, omdat het voor mij nu 50/50 is (dus niet uitmaakt), maar het wel voordelen geeft om enkeltarief te hebben (apparaten overdag aan kunnen zetten). Maar ik ben bang dat als ik mijn cv-ketel omwissel naar een warmtepomp de verhouding anders wordt en enkeltarief duurder uitvalt.
Ik heb enkeltarief omdat ik geen slimme meter heb.
Scheelt € 17 per jaar heb ik uitgerekend. Dus klein bier.

Als je zonnepanelen hebt is dag/daltarief voordeliger. En de WP stookt voornamelijk in de daguren, dus hoe lager dat tarief hoe goedkoper. Dus enkeltarief.

Dit antwoord is niet éénduidig...

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
aartw99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:34:
[...]

Ik heb enkeltarief omdat ik geen slimme meter heb.
Scheelt € 17 per jaar heb ik uitgerekend. Dus klein bier.

Als je zonnepanelen hebt is dag/daltarief voordeliger. En de WP stookt voornamelijk in de daguren, dus hoe lager dat tarief hoe goedkoper. Dus enkeltarief.

Dit antwoord is niet éénduidig...
De WP verwarmd bij mij voornamelijk in de nacht uren.
Overdag heb ik veel inbreng van zon wat positief werkt.
s'Nachts wanneer het kouder is heb ik meer warmteverliezen, en geen zon, dan heb ik de WP juist het hardste nodig.

PS. Ik draai hier dan ook geen nachtverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748

Wij draaien zonder nachtverlaging en kunnen overdag profiteren van zoninstraling. De legionellarun draait in het weekend, ook dan is het daltarief overdag van toepassing. Dus ja, voor ons is het interessant.

Mede omdat in Enexis-gebied het daltarief al om 21.00u ingaat. Hier gaat de vaatwasser dus steevast na 21.00u aan. En sinds kort hebben we een elektrische auto, die gaat ook na 21.00u aan de lader.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 20-01-2022 09:15 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
mmmmarc schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Die bevat zeker al heel wat nuttige info :) Alleen wat ik nog mis is hoe het temperatuurverloop over de dag in de praktijk is / hoe traag LTV nou echt is. Hebben we het over uren of dagen?

Wij hebben bijvoorbeeld een raam van 2,5x2,5 op ZW. Dan kan de vloerverwarming in die kamer op een zonnige dag wel even uit, en de warmte beter elders afgegeven worden.

Onze huidige eengezinswoning uit 1994 heeft een CV-ketel op gas met een thermostaat in de woonkamer. De woonkamer is dan prima, maar op zolder zit je te verkleumen. De CV-ketel slaat dan niet aan. Dat wil ik in het nieuwe huis voorkomen.
De temperatuur schommelt hier maximaal een halve graad. Thermostaat constant op 20 graden (dag en nacht). Temperatuur loopt snel op als ik dat wil. Ons huis uit 1982 dus bij nieuwbouw is dat nog veel beter door de betere isolatie. Wij hebben nu het dak na geïsoleerd en de vloer laten isoleren en overal HR++ glas. De spouwmuur heeft maar 5cm glaswol.

Wat je bij je huidige huis hebt is een verkeerd ingeregeld warmte afgifte systeem. Zoek eens op waterzijde inregelen van de verwarmingssysteem en je verbeterd dat (mits je natuurlijk een warmteafgiftesysteem heb op zolder (radiatoren). Kort gezegd: zet de radiatoren beneden iets verder dicht zodat de CV ketel langer draait zodat de zolder genoeg tijd heeft om op te warmen

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 17:00
Om even terug te komen op een discussie van vorige week.

Wat ook wel interessant kan zijn voor het maandelijks overzicht van Tomexergie en overige forumleden is een vermelding van hun gewenste doel als ruimtetemperatuur in de grootste verwarmde ruimte(s) van hun woning.

Ik zie wel wat vaker mensen pronken met zeer lage Ta (bij Tb 2°) rond de 25-27 maar zie dat ook dan hun ruimtes maar tot 20,5° verwarmd worden. Dit is echter geen probleem en geheel persoonlijk, maar dit geeft natuurlijk wel een volledig verkeerd beeld dat gecreëerd wordt in het maandelijkse overzicht voor de COP te vergelijken.

Zelf stook ik tot 22° binnen en dat is geheel mijn keuze (of toch die van mijn vrouw eigenlijk :D), voor 20,5° zou ik de verwarming bij wijze van spreken niet moeten opzetten zelfs.

De bedoeling is elkaar te helpen COP te verbeteren door te vergelijken en daardoor een oorzaak te zoeken en het begin is correcte weergave van de situatie die iedereen wil presenteren?

Gewoon iets wat me net te binnen schoot, kan er nog iemand hier in vinden of sla ik de bal helemaal mis nu ?

Grtz.

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wij hebben een weersafhakelijke stooklijn in de warmtepomp. In de nacht is het koeler dan overdag, waardoor 's nachts de aanvoertemperatuur hoger is dan overdag. Doordat het in de nacht goed wordt verwarmd en je isolatie is goed, zul je overdag nog profijt hebben van de hogere temperatuur in de nacht.

Daarnaast hebben wij 11x35 WP zonnepanelen liggen, waarvan een deel van de elektriciteit direct wordt verbruikt door het huis.

Hierdoor hebben wij een verhouding van 35% normaaltarief en 65% daltarief.

Door het salderen wordt het meest van de teruggeleverde energie ook nog gesaldeerd, dus nu met de saldering is de verhouding 20% normaal en 80% daltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@chasinbe Het gaat vooral om de Ta (de aanvoertemperatuur).

De COP van de WP wordt vooral door de Ta bepaald.
Of je dan je huis voldoende snel en voldoende warm krijgt is de volgende stap.

Gegeven je afgifte systeem heb je Ta = X nodig voor jouw comfort (En b.v. nachtverlagingskeuzes)

Vanuit de Ta kan je dan vergelijken met anderen wat voor COP je zou moeten halen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
BarryH schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:49:
@chasinbe Het gaat vooral om de Ta (de aanvoertemperatuur).

De COP van de WP wordt vooral door de Ta bepaald.
Of je dan je huis voldoende snel en voldoende warm krijgt is de volgende stap.

Gegeven je afgifte systeem heb je Ta = X nodig voor jouw comfort (En b.v. nachtverlagingskeuzes)

Vanuit de Ta kan je dan vergelijken met anderen wat voor COP je zou moeten halen.
Maar om een hogere binnentemperatuur te halen, kan een hogere Ta nodig zijn. Ik red het niet om de woonkamer op 22 °C met de huidige stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
Gepost in het verkeerde topic, sorry.

[ Voor 73% gewijzigd door Bravertal op 20-01-2022 11:57 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Joris748
Ik snap dat je Ta omhoog moet.
Maar dan kom je in de warmteafgifte systeem discussie die hoort in topics zoals cv tuning en DBE zelfbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:08
format5 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:46:
[...]

De WP verwarmd bij mij voornamelijk in de nacht uren.
Overdag heb ik veel inbreng van zon wat positief werkt.
s'Nachts wanneer het kouder is heb ik meer warmteverliezen, en geen zon, dan heb ik de WP juist het hardste nodig.

PS. Ik draai hier dan ook geen nachtverlaging.
Ik redeneer precies andersom:
- 's Nachts lig ik in bed en heb ik geen warme woonkamer nodig, mag best stukje afkoelen
- Overdags is het structureel stuk warmer buiten dan in de nacht --> WP draait efficiënter en rendabeler

Ik heb hem dus tussen 23.00-9.00 uit staan, zeer koude dagen (overdags ook rond 0) uitgezonderd.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!
format5 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:16:
[...]

@Andrehj In de basis ben ik het met je eens, maar ik zou niet weten hoe ik aan een zoneregeling kan ontkomen zonder juist een slechtere COP of comfort verlies te krijgen.

Beetje situatie schets.
Woonhuis (2 onder 1 kap langgevel boerderij) 220m2 vloer opp alles vloerverwarming.
100%WAR regeling
Woonkamer/open keuken 80m2
Woonkamer heeft ook een houtkachel welke gebruikt wordt, soms zelfs 12 uur op een dag.

Ik heb de vloerverwaming ingeregeld dat het bij -10 (vorig jaar) overal de gewenste temp was zonder houtkachel.
Vervolgens zoneregeling geplaatst voor alle vertrekken.
Indien de houtkachel aan is wordt de woonkamer al snel een hogere temp dan gevraagd, de zoneregeling mag dan de betreffende groepen dicht zetten.
Even later worden 2 kamers en de hal boven (circa 50m2) snel warm (hier loopt de schoorsteen welke warmte af geeft) waarna deze groepen ook dicht gaan.
Doordat zonder zoneregeling de Tr nu hoger wordt (er is immers veel minder afgifte door de warme ruimtes) zal de WP uit schakelen, of in ieder geval lange pauzes hebben.
4 andere ruimtes aan de andere kant van het huis zouden nu af gaan koelen.

De zoneregeling wordt hier dus gebruikt om de Tr niet onnodig hoog te laten worden, met als gevolg dat de WP nog "normale" runs blijft maken voor het niet door de houtkachel verwarmde deel.

Volgens mij heb ik op die manier juist de beste regeling voor mijn woning.
Maar correct me if i'm wrong O-)
Mijn huis is ook wel goed geïsoleerd (bouwjaar 2017) die aan alle voorschriften voldoet van die tijd.

Wij hebben geen WTW ventilatie, maar type C, CO/RV gestuurd per ruimte (hele bewuste keuze).
Verder hebben wij in onze woonkamer ook een houtkachel.
Onze keuken ligt op zuid en heeft heel veel "last" van zoninvloeden.

Wij zijn erg blij met onze zoneregeling, en ik weet ook zeker dat het (bij ons) energie bespaart.
Vrij eenvoudig, warmteverlies wordt bepaald door dT tussen ruimtetemperatuur en buitentemperatuur.

Onze woning heeft 280m2 vloeroppervlak waarvan (even aanname) 140m2 op 21 graden wordt gehouden door thermostaat, en 140m2 op 18 graden door thermostaat.
Dit geeft altijd minder warmteverlies dan 280m2 op 21 graden houden, en ook met een wat slechtere COP reken je dit niet recht.

Ook het gemak om de temperatuur van een ruimte "ff" te veranderen naar 21 graden, omdat we bijvoorbeeld zoals in de corona crisis een slaapkamer hebben omgebouwd tot kantoor is erg prettig.
Natuurlijk kan ik ook met de hand kringen open en dichtdraaien, maar dat is me te omslachtig.

Maar als je WTW hebt, en een niet al te grote woning of speciale eisen kun je in 9 van de 10 gevallen af zonder zoneregeling, en gewoon een thermostaat in de referentieruimte hangen is dan normaal gesproken voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij L/W WP is het verstandig om na te rekenen / testen wat nachtverlaging doet.

In de ochtend tussen 0600-0800 is de buitentemperatuur het laagste (in de gemiddelde 24uurs cyclus).

Als je alleen vanaf tweede helft middag je huis wil verwarmen (B.v. overdag niet thuis), dan gaat je WP vanaf ca 1400-1500 uur aan de slag (dit is het begin van het warmste deel van het etmaal).
Dus dat is prima. je hebt, in vergelijking met 24 uur gelijke temperatuur alleen een Ta die hoger ligt (omdat je een hogere warmteafgite van je systeem nodig hebt).

Als je in de ochtend je huis al wil verwarmen leidt nachtverlaging er juist toe dat in de koudste uren van het etmaal de WP hard aan de slag moet. En ook nog met een hogere Ta (dan bij 24x7 constante temperatuur).
Kortom veel WP inzet dubbel inefficient (lagere COP door hogere Ta EN lagere COP door lagere buitentemperatuur.

Dus: bij een geisoleerd huis kan 24x7 constante temperatuur de zuinige keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BarryH schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:33:
Bij L/W WP is het verstandig om na te rekenen / testen wat nachtverlaging doet.

In de ochtend tussen 0600-0800 is de buitentemperatuur het laagste (in de gemiddelde 24uurs cyclus).

Als je alleen vanaf tweede helft middag je huis wil verwarmen (B.v. overdag niet thuis), dan gaat je WP vanaf ca 1400-1500 uur aan de slag (dit is het begin van het warmste deel van het etmaal).
Dus dat is prima. je hebt, in vergelijking met 24 uur gelijke temperatuur alleen een Ta die hoger ligt (omdat je een hogere warmteafgite van je systeem nodig hebt).

Als je in de ochtend je huis al wil verwarmen leidt nachtverlaging er juist toe dat in de koudste uren van het etmaal de WP hard aan de slag moet. En ook nog met een hogere Ta (dan bij 24x7 constante temperatuur).
Kortom veel WP inzet dubbel inefficient (lagere COP door hogere Ta EN lagere COP door lagere buitentemperatuur.

Dus: bij een geisoleerd huis kan 24x7 constante temperatuur de zuinige keuze zijn.
In de basis heb je gelijk, maar er is geen enkele warmtepomp die zover kan terugmoduleren dat je 24*7 kan draaien in een nieuwe goed geïsoleerde woning, dus krijg je "pendel" gedrag.

Ook om deze reden pas ik nachtverlaging toe, en ik begin om 10.00 met verwarmen, dan hebben we het koudste gedeelte van de dag gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 18:03
Hallo,

De woning is uit 2004 en was bij oplevering reeds gasloos.
Momenteel is de woning aangesloten op het warmtenet, maar daar wil ik dus volledig vanaf.

Benedenverdieping is 50m2 met nu nog standaard radiatoren (Deze gaan dus vervangen worden door l/t vvw)
Boven 2 slaapkamers met elk normale radiatoren, deze worden niet vervangen omdat hier nauwelijks verwarmt wordt. Ook in de winter staan deze altijd op vorstbeveiliging.
De badkamer wordt waarschijnlijk voorzien van electrische vloerverwarming

Huidige verbruik stroom: 5800Kwh per jaar. (oudste is sinds weken het huis uit, wat dat voor het verbruik betekent is nog niet duidelijk)
Huidige verbruik warmte 26GJ per jaar.
Ventilatie van de woning verliep in eerste instantie via WTW, maar die hebben we uitgeschakeld vanwege lawaai.Ventilatie verloopt nu op natuurlijke wijze.

Ik overweeg om de installatie van alle 3 de componenten door 1 bedrijf uit te laten voeren, zodat ik zeker weet dat alles zoveel mogelijk op elkaar afgestemd zijn.

Is het verstandig om alles door 1 en hetzelfde bedrijf uit te laten voeren of raden jullie dat af?

Alvast bedankt voor de reacties.
Op basis van bovenstaande (alleen warmtepomp en vvw gerelateerd) is mij het volgende voorstel gedaan.

Warmtepompinstallatie:
Fabrikant / type / vermogen Atlantic / Loria 6008 Duo / 8 kW
Opties inbegrepen: Installatie, thermostaat, 190L vat intern,
50L buffervat

vvw:
RVS verdeler zonder pomp
14mm verwarmingsslangen maximaal 8m2 per groep.
50m2 dus minimaal 8 groepen
Indien noodzakelijk met mengpomp.

Zonnepanelen en WTW horen zoals eerder opgemerkt niet in dit topic thuis en zal ik derhalve dan ook buiten beschouwing laten.

Wat is jullie mening over bovenstaande aangeboden configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 17:35
Allen,

ik zit even op een bierviltje te kijken of ik kan overstappen op een hybride wp. Ik heb de vraag of mijn gedachte gang ongeveer klopt.

Stel ik heb momenteel een gasverbruik van 0,3 m3/graaddag. Er zijn ongeveer 3200 graaddagen dus dat maakt circa 960m3/jaar. (Ik ben recent verhuisd en heb dus nog geen jaar inschatting:p)

1m3 gas is ongeveer gelijk aan 9.769 kwh => 960*9.769 = 9378 kwh aan verwarmings energie nodig per jaar.

Nu heeft een warmtepomp bijvoorbeeld een gemiddelde COP van 4 => 9378/4= 2345 kwh/jaar die ik moet inkopen.

Deze 2345 kwh kost bij een prijs van 0.25 €/kwh = 586 euro/jaar.
De besparing op aardgas bij een prijs van 0.70 €/m3 = 672 euro/jaar.

Netto heb ik dus een voordeel van 86 euro per jaar bij bovenstaande aannames, dit lijkt me dus zeer weinig.

Waar gaat mijn beredenering verkeerd? (los van de prijs aannames)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@mathijshooi
Behalve inderdaad de rare prijzen (belastingverlaging 2022 vergeten?) valt mij de lage COP en hoge ketelrendement op. Eentje klopt er niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mathijshooi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:47:
Allen,

ik zit even op een bierviltje te kijken of ik kan overstappen op een hybride wp. Ik heb de vraag of mijn gedachte gang ongeveer klopt.

Stel ik heb momenteel een gasverbruik van 0,3 m3/graaddag. Er zijn ongeveer 3200 graaddagen dus dat maakt circa 960m3/jaar. (Ik ben recent verhuisd en heb dus nog geen jaar inschatting:p)

1m3 gas is ongeveer gelijk aan 9.769 kwh => 960*9.769 = 9378 kwh aan verwarmings energie nodig per jaar.

Nu heeft een warmtepomp bijvoorbeeld een gemiddelde COP van 4 => 9378/4= 2345 kwh/jaar die ik moet inkopen.

Deze 2345 kwh kost bij een prijs van 0.25 €/kwh = 586 euro/jaar.
De besparing op aardgas bij een prijs van 0.70 €/m3 = 672 euro/jaar.

Netto heb ik dus een voordeel van 86 euro per jaar bij bovenstaande aannames, dit lijkt me dus zeer weinig.

Waar gaat mijn beredenering verkeerd? (los van de prijs aannames)
je gaat uit dat je CV 100% efficient is. reken maar op 70% of minder om het in de rieele wereld te houden.

en een cop van 4 is meh, helemaal met vloerverwamring dat kan beter met wat simpele ingrepen. ingrepen die je rustig later kan doen. 4.5 a 5 is wat meer real world.

er gaat nog 300 euro aan vastrecht vanaf. immers moet je niet emmeren met hybride maar gewoon gasloos gaan en die kraan dichtdraaien. hybride is hetzelfde als een zuine diesel kopen en vervolgens er niet mee gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
robhuls schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Van meerdere installateurs krijg ik een richtprijs voor een L/W pomp inclusief SWW van minimaal E15.000 (alles uitbesteed). Voor 85m2 vloerverwarming heb ik meerdere offertes, allemaal ongeveer E5000 inclusief dichtsmeren. Een afwerkvloer is volledig afhankelijk van wat je wilt, ik reken met 2kE laminaat, 4kE voor klikPVC visgraat en nog een klap meer voor plak PVC of tegels. Ik moet nog een gespijkerde houten vloer kwijt, daarvoor heb ik 1 offerte voor ongeveer E2000.

Reken erop dat installateurs omkomen in het werk. Ik probeer dit als 1 klus aan te besteden, na 3 maanden is er 1 partij die hier een offerte voor gaat maken. Ik heb inmiddels 1 andere partij die wellicht interesse heeft in de warmtepomp (omdat ik opname over 3 maanden geen probleem vond), de andere 4 laten weten dat ze vol zitten. Als je kunt wachten zou ik dat doen, ik verwacht sowieso de hoofdprijs te betalen, maar ik wil niet nog een winter met de huidige CV, die is compleet gaat.

Zonnepanelen zou ik los houden. Ik heb dat afgelopen jaar via Zonneplan gedaan, zeker niet de goedkoopste, wel volledig ontzorgt.

Als terzijde, inmiddels is hier hybride best een optie geworden omdat het makkelijker aan te besteden is. En inmiddels is zelfs gewoon een nieuwe CV erin stoppen en dan afwachten tot de markt tot bedaren is gekomen een reeele optie (E2000 voor een nieuwe CV is klein bier vergeleken bij wat deze operatie gaat kosten en ik begin te betwijfelen of deze operatie deze zomer nog uitgevoerd kan worden).
Alles in 1 offerte ontvangen:

16 panelen, inclusief omvormer, optimizers en plaatsing (deel schuin dak, deel platdak)
Warmtepomp, boiler, buffervat
Vvw, infrezen 14mm slangen, geen afdekvloer ivm plaatsen giervloer, minimaal 8 groepen, RVS verdeler zonder pomp.
Opname stelpost buizen en onvoorzien.

22K, BTW teruggaaf en subsidie nog te verrekenen. Lijkt me op zich geen verkeerde prijsopgaaf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:41
@mathijshooi Mijn duit in het zakje:
Het jaarrendement van een gas gestookte cv-installatie is in het beste geval iets van 92-95% b.w.
dus 9,769 kWh/ m³ x 0,92 = ca. 9 kWh/m³
Een hoger rendement vereist een retourtemperatuur van minder dan 30°C.
De sCOP van de L/W-warmtepomp is misschien iets te laag, maar dat is erg afhankelijk van je aanvoertemperatuur.

Wat veel lastiger is in te schatten is de prijsontwikkeling bij gas en stroom en het overheidsbeleid,
de belastingverlaging EB op stroom en de verhoogde VEB 2022 is vermoedelijk alleen maar tijdelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@dunklefaser er is wel het EU geharmoniseerd belastingplan waarbij per GJ geheven wordt en elektra in het laagste tarief gaat vallen. Het verschil zou dus wel eens structureel kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Grolsch schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:36:
[...]

In de basis heb je gelijk, maar er is geen enkele warmtepomp die zover kan terugmoduleren dat je 24*7 kan draaien in een nieuwe goed geïsoleerde woning, dus krijg je "pendel" gedrag.

Ook om deze reden pas ik nachtverlaging toe, en ik begin om 10.00 met verwarmen, dan hebben we het koudste gedeelte van de dag gehad.
Voor mijn interesse, tot hoe laat 's avonds draait de WP en hoeveel koelt de woning af gedurende de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
flippy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:56:
[...]
en een cop van 4 is meh, helemaal met vloerverwamring dat kan beter met wat simpele ingrepen. ingrepen die je rustig later kan doen. 4.5 a 5 is wat meer real world.
Ben ik (nog) niet met je eens, scop 5 is uitzonderlijk. Zie ook Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

De meeste zitten goed over de 4. De mensen die wat meer geinvesteerd hebben tikken tegen of zelfs over de 5. Iets wat de meeste kunnen of zullen bereiken als die wat meer ingrepen hebben gedaan. Dus 4.5 lijkt me een rieel gemiddelde. En 5 of hoger een doel. Met een cv gaat je dat simpelweg niet lukken ongeacht hoeveel subsidie ze tegen de gasprijs gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
horrik000 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Alles in 1 offerte ontvangen:

16 panelen, inclusief omvormer, optimizers en plaatsing (deel schuin dak, deel platdak)
Warmtepomp, boiler, buffervat
Vvw, infrezen 14mm slangen, geen afdekvloer ivm plaatsen giervloer, minimaal 8 groepen, RVS verdeler zonder pomp.
Opname stelpost buizen en onvoorzien.

22K, BTW teruggaaf en subsidie nog te verrekenen. Lijkt me op zich geen verkeerde prijsopgaaf.
Als je wat meer te besteden hebt dan zou ik geen Loria nemen. Heb dezelfde maar vind 'm te luid, buitenaf geen probleem maar in een woonwijk... Dat gezegd hebbende is deze wel gunstig geprijsd.

Laat me raden, bedrijf gevestigd in Wierden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@flippy Mensen die -zoals jij stelt- nu een ketelrendement van 70% hebben, gaan geen SCOP 4.5 halen. Daar hoort namelijk een beroerd afgiftesysteem bij (dat helaas te veel voorkomt).
Voor mensen die een ketelrendement >90% hadden is 4.5 wel realistisch en ze mogen mikken op 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:15:
@flippy Mensen die -zoals jij stelt- nu een ketelrendement van 70% hebben, gaan geen SCOP 4.5 halen. Daar hoort namelijk een beroerd afgiftesysteem bij (dat helaas te veel voorkomt).
Voor mensen die een ketelrendement >90% hadden is 4.5 wel realistisch en ze mogen mikken op 5 :)
laten we wel realistisch zijn. 99% van nederland heeft een CV aan de muur hangen die ongeacht het type afgiftesysteem gewoon op de fabriekinstellingen staat. waarbij zelfs bij voerverwarming nog steeds met 70+ graden word gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
LacsapOV schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Als je wat meer te besteden hebt dan zou ik geen Loria nemen. Heb dezelfde maar vind 'm te luid, buitenaf geen probleem maar in een woonwijk... Dat gezegd hebbende is deze wel gunstig geprijsd.

Laat me raden, bedrijf gevestigd in Wierden?
Klopt inderdaad.

Lees wel goede recenties van het betreffende bedrijf. En ook over de Loria kan ik (behalve jou opmerking betrffende geluid) niet echt negatieve commentaren vinden) Daarom ook mijn vraag op het forum!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
dunklefaser schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:08:
@mathijshooi Mijn duit in het zakje:
Het jaarrendement van een gas gestookte cv-installatie is in het beste geval iets van 92-95% b.w.
dus 9,769 kWh/ m³ x 0,92 = ca. 9 kWh/m³
Een hoger rendement vereist een retourtemperatuur van minder dan 30°C.
De sCOP van de L/W-warmtepomp is misschien iets te laag, maar dat is erg afhankelijk van je aanvoertemperatuur.

Wat veel lastiger is in te schatten is de prijsontwikkeling bij gas en stroom en het overheidsbeleid,
de belastingverlaging EB op stroom en de verhoogde VEB 2022 is vermoedelijk alleen maar tijdelijk.
Bedankt ook @flippy & @Proton_ voor jullie reacties.

Het beste is natuurlijk om compleet gasloos te gaan maar met een huis uit de jaren 60 wordt dat nog een aardige uitdading. Op dit moment draai ik mijn vloerverwarming op 40 graden, ga volgende maand testen met 35 graden. Verder wil ik de hybride warmtepomp zoveel mogelijk gebruiken, dus ook als het buiten rond de 0 graden is dus vandaag heb ik even gerekend met een COP van 4.

En zoals ik zei, dit is even eerst nog voor op het bierviltje. Om te zien of ik in grove lijnen de juiste vergelijking maak.

0.3m3/graaddag = @3200 graaddagen 960m3/jaar.
960m3/9kwh/m3 = 8640 kwh per jaar.
Met COP van 4: 8460/4 = 2160 kwh/jaar.

960m3 @ 0.70€/m3 = 672 euro/jaar.
2160 kwh @0.25 euro/kwh = 540 euro/jaar

Netto voordeel is dan nu 132 euro per jaar bij deze prijzen, terugverdientijd blijft dus erg hoog.

Om deze business case enigszins goed te maken ben je dus heel erg afhankelijk van een groot prijsverschil tussen electra en gas en/of het verminderen van de vastrecht kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je moet niet volgende maand testen met lagere temperaturen, je moet NU testen met lage temperaturen. nu is het kouder buiten dus nu moet je kijken of je het warm houd met 35 graden of minder.

je vergeet ook dat koken en warm water ook bij dat gasverbruik zit. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 20-01-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@mathijshooi Inderdaad (ik hik nog steeds tegen je prijzen aan, erg bijzonder, ik kan me geen tijd herinneren waar meerjarencontracten van €0,68/m³ en €0,32/kWh werden afgesloten, of is het voor het buitenland?).
Misschien haal je inspiratie uit de jaren '60 ombouw van Hoogspanning in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" , jij gaat het goedkoper doen, want vloerverwarming :)
Bouwjaar is niet erg relevant, het is veel genuanceerder dan dat.
Als het op 40 graden lukt en je een douchewater-vat kwijt kan, dan is hybride zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
horrik000 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Klopt inderdaad.

Lees wel goede recenties van het betreffende bedrijf. En ook over de Loria kan ik (behalve jou opmerking betrffende geluid) niet echt negatieve commentaren vinden) Daarom ook mijn vraag op het forum!
Wel wat opmerkingen bij het bedrijf. De verkoper heeft er eigenlijk geen verstand van. Het bedrijf dat de werkelijke installatie komt doen wel.

Het buffervat staat in de offerte maar zal niet worden geïnstalleerd omdat je voldoende systeem inhoud hebt. (Tenzij je groepen dicht zet) Deze wordt overigens ook niet gefactureerd.

Het tellen van het aantal m2 vloerverwarming hebben zij een rare manier van meten. Ik had bijvoorbeeld 7 groepen dus ik had 60m2 vloerverwarming.🤔 Terwijl er maar 420m leiding inslag, dus 42m2. Laat 'm dus zelf de vloer oppervlakte meten. Gaf bij mij onnodig gezeur over de rekening.

Het afgeleverde werk was zeer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
flippy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:23:
je moet niet volgende maand testen met lagere temperaturen, je moet NU testen met lage temperaturen. nu is het kouder buiten dus nu moet je kijken of je het warm houd met 35 graden of minder.

je vergeet ook dat koken en warm water ook bij dat gasverbruik zit. ;)
Ik ben NU ook aan het testen, heb een heel testprogramma deze winter:p Vanaf 1 februari staat 35 graden op het programma. Ik ben 9 maanden geleden in dit huis komen wonen en toen stond de CV op de standaard installateurs instelling van 85 graden dus ik kom al van ver..

Warm water heb ik al er af getrokken om op die 0.3m3/graaddag te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Proton_ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:31:
@mathijshooi Inderdaad (ik hik nog steeds tegen je prijzen aan, erg bijzonder, ik kan me geen tijd herinneren waar meerjarencontracten van €0,68/m³ en €0,32/kWh werden afgesloten, of is het voor het buitenland?).
Misschien haal je inspiratie uit de jaren '60 ombouw van Hoogspanning in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" , jij gaat het goedkoper doen, want vloerverwarming :)
Bouwjaar is niet erg relevant, het is veel genuanceerder dan dat.
Als het op 40 graden lukt en je een douchewater-vat kwijt kan, dan is hybride zonde van je geld.
De prijzen zijn indicatief, ongeveer wat ik nu betaal bij mijn huidige jaarcontract. 0.25 en 0.70 dus ongeveer. Gaat me meer om de verificatie van de rekenmethode. Prijzen zijn daarna wanneer het van het bierviltje een excel in gaat een input. Want dan wordt het ook ingewikkelder icm zonnepanelen en teruglevertarieven.

Ik zal eens op dat topic kijken en ook de all-electric opties bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je moet geen maandenlang testprogramma draaien, je moet gewoon elke dag de aanvoertemepratuur 2~3 graden lager zetten tot je op het punt komt dat je de toko niet warm houd en dan weer een paar graden erbij. dan weet je in een week hoe laag je kan bij welke buitentermpatuur. dat moet je juist doen als het ~5 graden is zoals nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:39
mathijshooi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Bedankt ook @flippy & @Proton_ voor jullie reacties.

Het beste is natuurlijk om compleet gasloos te gaan maar met een huis uit de jaren 60 wordt dat nog een aardige uitdading. Op dit moment draai ik mijn vloerverwarming op 40 graden, ga volgende maand testen met 35 graden. Verder wil ik de hybride warmtepomp zoveel mogelijk gebruiken, dus ook als het buiten rond de 0 graden is dus vandaag heb ik even gerekend met een COP van 4.

En zoals ik zei, dit is even eerst nog voor op het bierviltje. Om te zien of ik in grove lijnen de juiste vergelijking maak.

0.3m3/graaddag = @3200 graaddagen 960m3/jaar.
960m3/9kwh/m3 = 8640 kwh per jaar.
Met COP van 4: 8460/4 = 2160 kwh/jaar.

960m3 @ 0.70€/m3 = 672 euro/jaar.
2160 kwh @0.25 euro/kwh = 540 euro/jaar

Netto voordeel is dan nu 132 euro per jaar bij deze prijzen, terugverdientijd blijft dus erg hoog.

Om deze business case enigszins goed te maken ben je dus heel erg afhankelijk van een groot prijsverschil tussen electra en gas en/of het verminderen van de vastrecht kosten.
Je berekening is niet gek, en laat ook het grote issue zien van hybride-systemen: de besparing is gewoon (in geld) niet zo groot. Qua CO2 uitstoot enzo wel redelijk vaak, maar qua euro's schiet t niet zo op.

Je koopt een Remeha Elga Ace voor 4000, installatie kost 2000 en subsidie is iets van 2400 --> netto rond de 3.000 - .3500 euro.

Daar bespaar je dus paar honderd per jaar mee, schiet niet zo op dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
flippy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:38:
je moet geen maandenlang testprogramma draaien, je moet gewoon elke dag de aanvoertemepratuur 2~3 graden lager zetten tot je op het punt komt dat je de toko niet warm houd en dan weer een paar graden erbij. dan weet je in een week hoe laag je kan bij welke buitentermpatuur. dat moet je juist doen als het ~5 graden is zoals nu.
Hah, ik zal het meenemen. Het is ook wachten op goed koud weer nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mathijshooi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Hah, ik zal het meenemen. Het is ook wachten op goed koud weer nog..
die soort miezerige hollandse klotenweer is perfect testweer. het blijft dagenlang koud zonder grote verschillen. perfect weer om je minimumtemperatuur te vinden. dan hoef je alleen maar steeds een tikje erbij te doen als het (weer) kouder word. dan heb je meteen je stooklijn te pakken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Fr33z schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Je berekening is niet gek, en laat ook het grote issue zien van hybride-systemen: de besparing is gewoon (in geld) niet zo groot. Qua CO2 uitstoot enzo wel redelijk vaak, maar qua euro's schiet t niet zo op.

Je koopt een Remeha Elga Ace voor 4000, installatie kost 2000 en subsidie is iets van 2400 --> netto rond de 3.000 - .3500 euro.

Daar bespaar je dus paar honderd per jaar mee, schiet niet zo op dus :+
Precies, daar kwam ik dus ook achter via mijn bierviltje. Daarom ook even de check bij de experts hier. Bedankt daarvoor.

Business case wordt wel anders wanneer de saldering nog bestaat, je rond de 2000kwh plus teveel produceert via zonnepanelen en deze 2000kwh een normale terugleververgoeding hebben van rond de 10 cent/kwh. Dan zou je zo rond de 500 euro per jaar kunnen besparen.

Wanneer salderingsregeling compleet is afgebouwd is er bijna helemaal geen business case mits de gasprijs (middels belastingen) verhoogd blijft tov electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
flippy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:49:
[...]

die soort miezerige hollandse klotenweer is perfect testweer. het blijft dagenlang koud zonder grote verschillen. perfect weer om je minimumtemperatuur te vinden. dan hoef je alleen maar steeds een tikje erbij te doen als het (weer) kouder word. dan heb je meteen je stooklijn te pakken. ;)
Ok, ok. Zal mijn testschema over de kop gooien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:43
Dames en heren experts: Na bijna 2,5 jaar pielen en klooien heb ik nog steeds geen stabiel werkend syteem. Ik twijfel steeds meer aan de gehele setup en met het oog op doel op volledig gasloos wonen, ben ik mij aan het beraden op te toekomst.

Situatie:
- Remeha 6kW mercuria hybride warmtepomp, 75% pompsnelheid, 16 liter per minuut.
- 65 m2 vloerverwarming begane grond 10cm hoh, 7 groepen, Gesloten verdeler ervan gemaakt met vanuit de kruipruimte nieuwe 25mm uponor leidingen gelegd.
- radiatoren in slaapkamers staan uit. Ges
- Vloerverwarming kleine badkamer
- totaal woonoppervlakte 120 m2.

Tot een graad of 4-5 draait het systeem stabiel met stooklijn 0,3 en ongeveer 500-600 watt verbruik. Binnentemparatuur 21,5 tot 22 graden.

Zodra temparatuur onder 4 graden draait, heb ik continue last van defrosts elke 40 minuten. Ik houd de binnentermparatuur met moeite op 21 graden, maar verbruik en geluid buitenunit schiet omhoog.

Verhogen van de aanvoertemperatuur en/of wijzigen van de pompsnelheid biedt geen soelaas. Ik blijf last houden van defrosts elke 40-50 minuten. Als iemand nog andere tips en tricks heeft, dan hoor ik het graag. Ik heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd om het systeem stabiel te krijgen.

Binnenkort wordt het gehele huis voorzien van HR++ glas en met het oog op ISDE subsidie en doel om gasloos te wonen twijfel ik welke stappen te nemen.

Installateur van de warmtepomp is met pensioen en andere bedrijven kunnen of willen geen onderhoud doen. Ik lees ook verschillende methodes om capaciteit warmtepomp te berekenen:
- Volgens methode van @koevlaas2 kom ik uit op ongeveer op ongeveer 5,8 kW.
- Volgens andere methode op basis van oppervlakte en bouwjaar woning kom ik uit op 9 kW.

Daarbij is al bekend dat de Remeha niet echt eruit springt als effectieve wamrtepomp.

Ik wil in ieder geval SWW gaan opwarmen zonder gas. Zonneboiler valt af en dan kom ik uit op twee opties:
- gehele nieuwe setup met nieuwe all electric warmtepomp en SWW vat
- bestaande setup behouden en alleen een warmtepompboiler aanschaffen.

Bijkomend probleem: het SWW boilervat moet in de garage geplaatst worden en de setup voor warmtepomp staat op de bergzolder. Bergzolder heeft een houten vloer en is alleen bereikbaar met vlizotrap. Ik durf daar geen buffervat van 300kg neer te zetten, zowel vanuit veiligheidsoogpunt als vanuit geluidsoogpunt.

Wat zouden jullie aanraden in mijn situatie om alles in een keer goed te regelen, liefst tegen zo laag mogelijke kosten?

Als het antwoord is om beter alles te vervangen door een nieuw systeem: Welk merk/type raden jullie aan?

Zijn er positieve ervaringen met installateurs die het geheel in regio Limburg kunneninstalleren ein in onderhoud willen houden.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 21-01-2022 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:36
@TweakersOnly een nieuw systeem is veel te rigoreus op basis van de gegevens en informatie die je nu gedeeld hebt.
Wat is je stooklijn? Wat is je afgiftesysteem?

[ Voor 64% gewijzigd door Cranberry op 20-01-2022 16:03 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.