Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.439 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 13:49
Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:23:
[...]

Je WP pendelt best wel, omdat ie zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Maar hij verbruikt 's nachts ongeveer net zoveel als overdag. Waar zit die nachtverlaging dan? En wat is die groene lijn?
Je grafiek zou ook een stuk duidelijker worden met eenheden bij de assen en een begrijpelijke naam van het WP vermogen (W.mean :? )
En waar is je ruimtetemperatuur?
En wat bedoel je met overdagverlaging? :?
Homeassistant-Influxdb-grafana noob busted ;) Zal het voor een volgende vraag duidelijker proberen te maken:
- Bruin is WP vermogen in W met de Y-as rechts
- Groen is de buitentemperatuur

Ruimte temperatuur kan ik nog niet uitlezen, helaas.. Danfoss icon wifi module (heb ik al wel) moet ik nog aansluiten via zigbee2mqtt usb stick ofzo.

Ipv nachtverlaging ben ik aan het experimenteren met "avondverhoging" :) Via de Danfoss app heb ik hem 's nachts en overdag gezet op 19,5°C en pas vanaf 18.00 tot 21.00 op 20.5°C. De Icon gaat dan wel van te voren al opvoeren om die temperatuur op dat moment te bereiken.

Maar afgezien van m'n experiment, dat pendelen, daar is niet zoveel aan te doen toch als het gevraagde vermogen te laag is?

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nous112 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Waarschijnlijk niet, de splits zijn dacht ik van IVT uit Zweden, de monoblocks van Bosch. De Enviline binnenunit kan met beide communiceren. Bij ons is de totale afstand tussen binnenunit en de Compress buitenunit ca. 17 meter, in praktijk ca. 0,5 graad verlies tussen de uitgang van de buitenunit en de ingang van de binnenunit.
En hoeveel verlies je op de retour?
Want stel dat je met een dT van 5 graden werkt, dan ben je alleen al op de aanvoerleiding dus 10% van je warmte kwijt. Op de retour zal het dan misschien 0.4 graden zijn, waardoor je in totaal 18% van het totale vermogen buiten in de leidingen verliest.
Dat is echt wel heel erg veel. Zou je dan niet veel beter een split hebben kunnen kopen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Nous112 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Waarschijnlijk niet, de splits zijn dacht ik van IVT uit Zweden, de monoblocks van Bosch. De Enviline binnenunit kan met beide communiceren. Bij ons is de totale afstand tussen binnenunit en de Compress buitenunit ca. 17 meter, in praktijk ca. 0,5 graad verlies tussen de uitgang van de buitenunit en de ingang van de binnenunit.
Super, dan mag mijn afstand ook geen probleem zijn. Het enige waar ik dan nog mee zit is een eventuele vergunningsplicht omdat dat enorme ding hoe dan ook meer dan een halve meter uitsteekt. Om eerlijk te zijn komt hij ook echt wel in de kijker te staan als ik hem op het dak van de aanbouw zou plaatsen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rudolfski schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:36:
Maar afgezien van m'n experiment, dat pendelen, daar is niet zoveel aan te doen toch als het gevraagde vermogen te laag is?
Wat je (afhankelijk van de isolatiegraad van je appartement) kunt doen is dezelfde opstelling gebruiken die ik hier heb.
Dus:
  • Warmtepomp op constante Ta.
  • Naregeling uitzetten.
  • Schakelen op thermostaat (Panasonica PAW-A2W-RTWIRED). Die heeft een hysterese van 0.2 graden en daarop stel je dan ook de nachtverlaging in.
Zo kan je warmtepomp in ieder geval 's ochtends mooi 1 lange run maken totdat je appartement weer op temperatuur is. Je moet dan alleen even experimenteren met de watertemperatuur waarbij de WP net niet gaat pendelen.
Enig nadeel: Die temperatuur zal dan wel wat hoger liggen dan je gemiddelde Ta van nu, maar mijn ervaring is dat mijn WP er altijd een tijdje over doet om op zijn maximale COP te komen. Vaak duurt dat wel een half uur. Dat punt bereik jij nu dus nooit. Dus ik schat in dat deze actie je wel wat rendement oplevert.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Freek0416 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:03:
Ik ben nog op zoek naar een bedrijf wat de Remeha Mercuria E 8kW kan plaatsen. Maar is toch lastig te vinden.

Hebben jullie dit gewoon bij de lokale installateur aangeschaft of via een landelijke?
Dat is onderhuids een Mitsubishi kan toch niet al te moeilijk zijn ? (nee nu geen tijd helaas).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HarmoniousVibe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:40:
Super, dan mag mijn afstand ook geen probleem zijn.
10% verlies op alleen al de aanvoerleiding vind ik helemaal niet zo "super". En daar komen de verliezen op de retour nog bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:36:
[...]

En hoeveel verlies je op de retour?
Want stel dat je met een dT van 5 graden werkt, dan ben je alleen al op de aanvoerleiding dus 10% van je warmte kwijt. Op de retour zal het dan misschien 0.4 graden zijn, waardoor je in totaal 18% van het totale vermogen buiten in de leidingen verliest.
Dat is echt wel heel erg veel. Zou je dan niet veel beter een split hebben kunnen kopen?
Helaas, zat in bouwproject dus geen keuze :X . Er zit geen temperatuur sensor op de cv-retour, allen wel op de ingang van de buitenunit. Volgens mij het verlies geen 10%, stel bij een bij uitgangstemperatuur van 28 graden dan is het verlies ca. 1,8% over het stuk leiding naar de binnenunit. Voor de retour zal het procentuele verlies lager zijn, dus b.v. bij een dT van 5 graden is de retour 23 graden, bij een verlies van 0,4 graden over het stuk leiding kom je uit op ca. 1,7%. Dus in totaal ca. 3,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:47:
[...]

10% verlies op alleen al de aanvoerleiding vind ik helemaal niet zo "super". En daar komen de verliezen op de retour nog bij...
Oké, dan heb ik me op die reactie verkeken. Een halve graag klinkt niet als veel. En bij mij zou de afstand "slechts" 5 a 6 meter zijn. Dan misschien toch maar wachten tot er splits zijn die ook zo stil zijn. Of toch voor een ventilatiewarmtepomp gaan met een lager vermogen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:13
Volgens de Consumentenbond is een Vaillant split op vollast stiller dan een Bosch compress.
Op deellast was het weer andersom geloof ik.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:20
Nous112 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Helaas, zat in bouwproject dus geen keuze :X . Er zit geen temperatuur sensor op de cv-retour, allen wel op de ingang van de buitenunit. Volgens mij het verlies geen 10%, stel bij een bij uitgangstemperatuur van 28 graden dan is het verlies ca. 1,8% over het stuk leiding naar de binnenunit. Voor de retour zal het procentuele verlies lager zijn, dus b.v. bij een dT van 5 graden is de retour 23 graden, bij een verlies van 0,4 graden over het stuk leiding kom je uit op ca. 1,7%. Dus in totaal ca. 3,5%.
Weet je of en zo ja hoe (/met welke materialen) de leidingen van de buitenunit geïsoleerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nous112 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:51:
Helaas, zat in bouwproject dus geen keuze :X . Er zit geen temperatuur sensor op de cv-retour, allen wel op de ingang van de buitenunit. Volgens mij het verlies geen 10%, stel bij een bij uitgangstemperatuur van 28 graden dan is het verlies ca. 1,8% over het stuk leiding naar de binnenunit.
Die 1.8 % kan nooit kloppen als je alleen op de aanvoer al 0.5 graden verliest.
Blijft de vraag: Wat is je dT? Want dan kan je het echte verlies op je aanvoer uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:26
HarmoniousVibe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Oké, dan heb ik me op die reactie verkeken. Een halve graag klinkt niet als veel. En bij mij zou de afstand "slechts" 5 a 6 meter zijn. Dan misschien toch maar wachten tot er splits zijn die ook zo stil zijn. Of toch voor een ventilatiewarmtepomp gaan met een lager vermogen.
Vergeet het rendementsverlies door gebruik van glycol niet dat op zo'n afstand zeker een vereiste is. Ik zou niet teveel focussen op het geluidsniveau in de folder, want dat is erg afhankelijk van de methode waarop de fabrikant het meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Die 1.8 % kan nooit kloppen als je alleen op de aanvoer al 0.5 graden verliest.
Blijft de vraag: Wat is je dT? Want dan kan je het echte verlies op je aanvoer uitrekenen.
Hoe meet het leidend voorwerp de 2 waarden want iedere temperatuursensor zegt (een beetje) iets anders.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Franciesco schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Weet je of en zo ja hoe (/met welke materialen) de leidingen van de buitenunit geïsoleerd zijn?
Nee helaas niet bekend, ik weet alleen dat het een speciale geïsoleerde buis is met geïntegreerde leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
koevlaas2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Hoe meet het leidend voorwerp de 2 waarden want iedere temperatuursensor zegt (een beetje) iets anders.
Ook elke temperatuursensor zal op zich weer een afwijking hebben, dus dat zou je ook mee moeten wegen…….. en zo zullen er nog wel meer parameters zijn die invloed hebben op het uiteindelijke rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nous112 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Ook elke temperatuursensor zal op zich weer een afwijking hebben, dus dat zou je ook mee moeten wegen…….. en zo zullen er nog wel meer parameters zijn die invloed hebben op het uiteindelijke rendement
Ruil ze eens met elkaar om als het kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:43
Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:44:
[...]

Ik heb deze:
https://www.wolf-online-s...W-1-1-2-360mm::71722.html
Speciaal uitgezocht omdat ie én een nulaansluiting heeft (zodat je ook evt de drie fasen afzonderlijk kunt aansturen) en hij geïsoleerd is, en daarmee geschikt is voor een stalen (geëmailleerd) vat, én hij niet te lang is, en zodoende in het vast past.

Volgens mij was net die isolatie bij de Asko's een probleem, en ik weet ook niet of die Asko een nul-aansluiting heeft.
Bedankt, ik bestel hem hier ook. Voor geïnteresseerden, het verschil tussen dit element en de ASKO (http://download.askoma.co...20isoliert/012-3701-e.pdf) naast de prijs is het gebruikte materiaal (ASKO CN 18/8 1.4541 v.s. 2.4858 - Alloy 825 voor het element hierboven (https://www.heizungsdrach...5/97_002_34-DBL-01-de.pdf)), en past met de G1 1/2 aansluiting op de DJG WPS vaten. Mijn vat is niet geëmailleerd, maar mocht ik ooit een ander vat kopen dan past dit element er ook in :)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
doek55 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Vergeet het rendementsverlies door gebruik van glycol niet dat op zo'n afstand zeker een vereiste is. Ik zou niet teveel focussen op het geluidsniveau in de folder, want dat is erg afhankelijk van de methode waarop de fabrikant het meet.
Dat is zeker waar, maar ik denk dat het veilig is om te stellen dat een unit met een geluidsvermogen van 60dB luider zal zijn dan die met 50dB. Geluidsdruk wordt inderdaad vaak op allerlei verschillende afstanden gemeten en is dus niet vergelijkbaar, maar geluidsvermogen volgens mij wel redelijk. Of de geluidsdruk op 1 meter afstand als je dezelfde fabrikant hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
BertusB404 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:55:
Volgens de Consumentenbond is een Vaillant split op vollast stiller dan een Bosch compress.
Op deellast was het weer andersom geloof ik.
Ah super, die had ik nog niet gevonden! Zal daar ook eens naar gaan kijken. Alhoewel voor mij de binnenunit ook wel van belang is omdat hij onder een zadeldak komt de hangen met aan de enge kant het trapgat en de andere kant een saunacabine. Dus niet heel veel wandruimte meer over en die binnenunits van Bosch zijn wel heerlijk klein. Wel vreemd dat er voor de monobloc ook een binnenunit nodig is bij Bosch, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 14:00
Adriaan71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:08:
[...]

….

En dan heb ik mijn boiler nog ingepakt met zelfklevende armaflex 30mm. Verlies nu 1 graad op 10uur. Mooi is anders maar het werkt wel.
Hier word ik nu wel door getriggered, ik heb sinds kort mijn installatie draaiend en een Evenes EV-WP-TWS-1W400 400L boiler ( 75mm PU ) met ook de sensor op 1/3 zitten, leidingen van/naar de bolier nog niet geïsoleerd maar ik zit nu op een verlies van 1,5 graad per uur, dat is wel echt behoorlijk meer.

Had al het idee dat er iets niet klopte dus ik ga maar eens op onderzoek waar dit vandaan komt,..

[ Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 17-01-2022 23:43 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Vanavond eens onderzoek gedaan waarom mijn warmtepomp nog steeds aan het pendelen. Meerdere zones standaard open gezet, maar het lijkt geen effect te hebben.
Echter als ik eens goed keek zag ik dat de dip van de Ta altijd een meervoud van 15 minuten is, en het dus waarschijnlijk geen pendelen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMGw88nj4ueogi_o3aPTAoPvCWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EE8TrQbQd3AHVmdS548g8qsp.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals mijn situatie. WP mitsubishi met 3 verdelers met 3 regelaars en in totaal 8 thermostaten die allen de warmtepomp aan en uit kunnen schakelen. Ik dacht dit probleem op te lossen met een paar groepen standaard open, maar dat helpt niet. Het probleem zit hem in de type aansturing van de thermostaten denk ik.
Elke thermostaat regelt de ventielen door middel van PWM, met een looptijd van 15 minuten.... Dat betekent dat elke 15 minuten er een ventiel open of dicht kan gaan. En de overgang tussen twee ventielen betekent een onderbreking van het ingangssignaal IN1 van de wp. Behalve na nachtverlaging de eerste paar uur, want dan blijven de ventielen open of is er altijd van meerdere verdelers een ventiel open. En de verdelers lopen niet gelijk in de 15min PWM cyclus dus de wp wordt niet geschakeld.

Nu zijn er twee opties naar mijn idee:
- terug gaan naar regeling zoals wp is opgeleverd door installateur. WAR (of evt vaste Ta) draaien over buffervat van 100 liter, en als er ergens een groep open gaat dan krijgt deze aanvoer. Enige wat dan nog niet klopt is dat pomp na buffer vat ook meedraait als wp draait over buffervat met gesloten groepen ivm gesloten verdelers... Kan hierbij wel nachts de wp uitzetten. Evt nog paar extra groepen open zetten als dit teveel pendelen geeft.
- ergens in kunnen stellen dat als thermostaat uit gaat de wp nog 5 minuten nadraait en zo de dipjes in de PWM regeling worden ondervangen. Weet iemand of dat een parameter is die ik zou kunnen gebruiken i.c.m. IN1 ingang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
chris vw schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:46:
WP mitsubishi met 3 verdelers met 3 regelaars en in totaal 8 thermostaten die allen de warmtepomp aan en uit kunnen schakelen.
7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Voor de duidelijkheid. Het schakelen op in1 heb ik zelf om gevraagd. Dat was eerst zo niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 19:53
@chris vw Zit er niet toevallig een naloop-parameter op je schakelende thermostaten? Op het naregelsysteempje in mijn huidige huis (homematic) kan ik zo'n nalooptijd instellen, zodat de vraag vanuit de thermostaat minder pendelt. Overigens heeft die op de vv-regelaar ook al de instelling waarbij ie, bij lage vraag, probeert continue een paar groepen open te hebben (met bijbehorende 'aan' vraag), ipv af en toe alle groepen open en af en toe allemaal dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 11:43
Niets bijzonders, ik heb hier exact hetzelfde maar dan met 7 thermostaten en werkt prima. Ik heb het Danfoss Icon systeem, PWM heb ik uitgezet (nooit aangezet eigenlijk) en het is nu gewoon aan/uit, ik snapte het nut van PWM al niet 😋

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
HammieDuDe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:43:
[...]

Hier word ik nu wel door getriggered, ik heb sinds kort mijn installatie draaiend en een Evenes EV-WP-TWS-1W400 400L boiler ( 75mm PU ) met ook de sensor op 1/3 zitten, leidingen van/naar de bolier nog niet geïsoleerd maar ik zit nu op een verlies van 1,5 graad per uur, dat is wel echt behoorlijk meer.

Had al het idee dat er iets niet klopte dus ik ga maar eens op onderzoek waar dit vandaan komt,..
Hoe heb je je warm water leiding uit je boiler lopen? Gaat ie meteen naar boven of naar beneden.
Als hij meteen naar boven loopt trekt hij warmte uit je boiler door geleiding. Dan je oplossen door een thermosifon te maken.
En lus naar beneden leggen met RVS flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
chris vw schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:46:
Vanavond eens onderzoek gedaan waarom mijn warmtepomp nog steeds aan het pendelen. Meerdere zones standaard open gezet, maar het lijkt geen effect te hebben.
Echter als ik eens goed keek zag ik dat de dip van de Ta altijd een meervoud van 15 minuten is, en het dus waarschijnlijk geen pendelen is.

[Afbeelding]

Nogmaals mijn situatie. WP mitsubishi met 3 verdelers met 3 regelaars en in totaal 8 thermostaten die allen de warmtepomp aan en uit kunnen schakelen. Ik dacht dit probleem op te lossen met een paar groepen standaard open, maar dat helpt niet. Het probleem zit hem in de type aansturing van de thermostaten denk ik.
Elke thermostaat regelt de ventielen door middel van PWM, met een looptijd van 15 minuten.... Dat betekent dat elke 15 minuten er een ventiel open of dicht kan gaan. En de overgang tussen twee ventielen betekent een onderbreking van het ingangssignaal IN1 van de wp. Behalve na nachtverlaging de eerste paar uur, want dan blijven de ventielen open of is er altijd van meerdere verdelers een ventiel open. En de verdelers lopen niet gelijk in de 15min PWM cyclus dus de wp wordt niet geschakeld.

Nu zijn er twee opties naar mijn idee:
- terug gaan naar regeling zoals wp is opgeleverd door installateur. WAR (of evt vaste Ta) draaien over buffervat van 100 liter, en als er ergens een groep open gaat dan krijgt deze aanvoer. Enige wat dan nog niet klopt is dat pomp na buffer vat ook meedraait als wp draait over buffervat met gesloten groepen ivm gesloten verdelers... Kan hierbij wel nachts de wp uitzetten. Evt nog paar extra groepen open zetten als dit teveel pendelen geeft.
- ergens in kunnen stellen dat als thermostaat uit gaat de wp nog 5 minuten nadraait en zo de dipjes in de PWM regeling worden ondervangen. Weet iemand of dat een parameter is die ik zou kunnen gebruiken i.c.m. IN1 ingang?
Als je niets op je thermostaat kunt instellen kun je er een XY-DJ01 tussen zetten om de korte uit-tijd op te vangen. Het is wel belangrijk dat je voldoende groepen permanent open hebt staan, anders krijg je gependel als de groepen tijdelijk dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zijn er mensen die hun warmtepomp buitenunit gecoat hebben? Ik woon ongeveer 200 meter bij de zee vandaan, en een bevriende installateur vertelde dat hij zijn systemen altijd gecoat afleverde in deze omgeving waardoor de levensduur sterk zou toenemen. Ik heb inmiddels een offerte opgevraagd

En nee, hij coat niet zelf en heeft er geen belang bij verder. Dit is 1 van de bedrijven trouwens die dit doet: https://conpro.nl/diensten/progreen/ En nee, ook ik heb er geen belang bij, ik ben gewoon op zoek naar meningen. Er zijn er maar een paar in voorgaande delen te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 18-01-2022 09:04 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 13:49
Rockster schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:43:
[...]

Niets bijzonders, ik heb hier exact hetzelfde maar dan met 7 thermostaten en werkt prima. Ik heb het Danfoss Icon systeem, PWM heb ik uitgezet (nooit aangezet eigenlijk) en het is nu gewoon aan/uit, ik snapte het nut van PWM al niet 😋
Wat toevallig, gisteren werd ik ook gewezen op een pendelende WP en jahoor, ik heb PWM+ aanstaan op de Danfoss Icon:
"Type of regulation designed to minimize the overheating by dividing the heat demand into smaller bits (=duty cycles)"
En dat willen wij juist niet he?

Toch schijnt dit juist bedoeld te zijn voor vloerverwarming, je kunt op de kamerunit instellen of deze PWM voor een fast/medium/slow vloer afgifte is.

Voor nu ook maar even omgezet naar de simpele ON/OFF functionaliteit met hysterese

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:43:
[...]

Dat kan alleen als er op de een of andere manier water in en uit je vat stroomt. Mogelijke oorzaken:
  • Thermosyphon (via twee leidingen)
  • Thermosyphon (via 1 leiding, zoek in dit topic op Einrohrzirkulation)
  • Lekke driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Nous112 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:36:
[...]
Nee helaas niet bekend, ik weet alleen dat het een speciale geïsoleerde buis is met geïntegreerde leidingen
Ik vind dit wel interessant, omdat ik in elk geval een meter of 7 omhoog zou moeten langs de buitengevel. Ik zou zelf verwachten dat 17 meter geisoleerde buis niet zo heel veel verliest als het warmteafgifte systeem vloerverwarming is. Immers, dan heb je al snel lussen die richting de 100 meter gaan (5 keer zo lang) en bovendien juist zo veel mogelijk verlies hebben. Wat ik wel hiervan leer is dat die buis wel geisoleerd moet zijn, want al is het maar een paar procent, het is toch een beetje jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Moby schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:00:
Zijn er mensen die hun warmtepomp buitenunit gecoat hebben? Ik woon ongeveer 200 meter bij de zee vandaan, en een bevriende installateur vertelde dat hij zijn systemen altijd gecoat afleverde in deze omgeving waardoor de levensduur sterk zou toenemen. Ik heb inmiddels een offerte opgevraagd

En nee, hij coat niet zelf en heeft er geen belang bij verder. Dit is 1 van de bedrijven trouwens die dit doet: https://conpro.nl/diensten/progreen/ En nee, ook ik heb er geen belang bij, ik ben gewoon op zoek naar meningen. Er zijn er maar een paar in voorgaande delen te vinden.
Mijn ouders wonen ook ~200m van de zee, en hebben hun 1ste airco buitenunit (Mitsubishi) niet gecoat (wisten niet eens dat dat bestond) en na 5 jaar was er van de lamellen van de warmte wisselaar buiten niets meer over, compleet weg gerot. De vervanging hebben ze laten coaten toen de nieuwe installateur erop wees dat dat wel handig was in die omgeving.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
Er is natuurlijk wel een verschil tussen die 100m binnen in een beton dek van 23 graden met een omgevings temp van 21 graden en een aanvoer van 25 graden.
Ten opzichte van buiten stel even -10 of 0 graden en een aanvoer van 25 graden.

Uiteindelijk is het gewoon een rekensom met wat het verlies is, maar dat er (hoe marginaal dan ook) een verlies is is een feit zolang er een temperatuurverschil is tussen leiding en omgeving.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
robhuls schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Ik vind dit wel interessant, omdat ik in elk geval een meter of 7 omhoog zou moeten langs de buitengevel. Ik zou zelf verwachten dat 17 meter geisoleerde buis niet zo heel veel verliest als het warmteafgifte systeem vloerverwarming is. Immers, dan heb je al snel lussen die richting de 100 meter gaan (5 keer zo lang) en bovendien juist zo veel mogelijk verlies hebben. Wat ik wel hiervan leer is dat die buis wel geisoleerd moet zijn, want al is het maar een paar procent, het is toch een beetje jammer.
Bij dat soort constructies moet je geen monoblock willen. Weet je hoe dik fatsoenlijke cv-leidingen incl. isolatie worden en wat dat kost? Vergelijk dat eens met de leidingen die een split nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

doek55 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Bij dat soort constructies moet je geen monoblock willen. Weet je hoe dik fatsoenlijke cv-leidingen incl. isolatie worden en wat dat kost? Vergelijk dat eens met de leidingen die een split nodig heeft.
en de leidingen van een split verlies je ook veel op, immers is dat standaard aircoleiding die alleen een condenswerende huls heeft en aanzienlijk slechter isoleert dan "het goeie spul" wat je nooit vind op standaard split installaties. ook zijn de temperaturen in die leiding een klap hoger dus verlies je ook weer meer potentiele energie met name in laaglaast. en aircoleiding kost je ook een zure cent tegenwoordig, helemaal de armaflex versie. nog afgezien van de hogere kosten om die te plaatsen en in bedrijf te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 11:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 21:30
Zit nog een beetje te dubben over de positie van onze warmtepomp: In de achtertuin, boven de aanbouw(aan de muur) of in de voortuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsLWvA8tBBh09FeJCsU-2rT2ETM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7KZbeSYfXXdZjIeF3N6smROo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAPmK-a3r6yKc39AmPSjz6OH1QU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qEbbo72gj2qt6oB0m4yb6A7c.png?f=fotoalbum_tile

Alleen rechts grenst ons perceel aan een perceel met woonbestemming, voor de rest is het omgeven door openbare weg. In principe hoef ik dan geen rekening te houden met de 40db norm voor de buren tegenover en links van ons huis, toch? (Wil ze wel te vriend houden natuurlijk)
Ik heb een Panasonic monobloc van 7kW in gedachte, met 69 db max moet ik dan 8m afstand houden met de buurman rechts.

In de achtertuin zit ik met 21m lengte, waarvan 2x2,5m omhoog en omlaag. Bij plaatsing boven de aanbouw op 7,5 meter, waarvan 2,5 omhoog. Bij plaatsing in de voortuin op 11m horizontaal. Wat lijkt jullie de beste plaats om de warmtepomp neer te zetten? Is die 21m leiding naar de achtertuin hinderlijk voor een monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:48:
[...]

en de leidingen van een split verlies je ook veel op, immers is dat standaard aircoleiding die alleen een condenswerende huls heeft en aanzienlijk slechter isoleert. ook zijn de temperaturen in die leiding een klap hoger dus verlies je ook weer meer potentiele energie met name in laaglaast. en aircoleiding kost je ook een zure cent tegenwoordig, nog afgezien van de hogere kosten om die te plaatsen en in bedrijf te stellen.
Als je de aircoleiding extra isoleert zijn ze nog steeds een dunner, goedkoper en verliezen ze minder energie :). Geïsoleerde 3/8 leiding heb je al voor €3,40/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Markus29 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:50:
Is die 21m leiding naar de achtertuin hinderlijk voor een monoblock?
als je de juiste terrendis leiding pakt is dat geen probleem. wel gescheiden leidingen voor tovoer en retour, geen combileiding gebruiken en de leidingen op wat grind leggen voor je ze ingraaft zodat er geen water omheen blijft hangen.

dit is goed: https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

niet vergeten ook de aansluitingen bij de pomp netjes te isoleren. ;)
doek55 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Als je de aircoleiding extra isoleert zijn ze nog steeds een dunner, goedkoper en verliezen ze minder energie :). Geïsoleerde 3/8 leiding heb je al voor €3,40/m.
en dat spul moet nog onder de grond door en door een stek man geinstalleerd worden ipv zelf een zaterdagje ertegenaan drukken.

al eens uitgerekend hoeveel energie je kwijtraakt met de normale aircoleiding die iedereen gewoon gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 11:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:30
@flippy nee niet aan gerekend. Heb je wat voorbeelden?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:55:
[...]

als je de juiste terrendis leiding pakt is dat geen probleem. wel gescheiden leidingen voor tovoer en retour, geen combileiding gebruiken.

dit is goed: https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

niet vergeten ook de aansluitingen bij de pomp netjes te isoleren. ;)

[...]

en dat spul moet nog onder de grond door en door een stek man geinstalleerd worden ipv zelf een zaterdagje ertegenaan drukken.

al eens uitgerekend hoeveel energie je kwijtraakt met de normale aircoleiding die iedereen gewoon gebruikt?
Geen idee, wat verliest een cv-leiding zonder isolatie? Als je een goed geïsoleerde cv-leiding gebruikt zul die met een goed geïsoleerde aircoleiding moeten vergelijken. In dit voorbeeld moest de leiding 7m omhoog aan de buitengevel. Dan wist ik wel welke leiding mijn voorkeur zou hebben. Die Terrendis is 8x zo duur als een geïsoleerde aircoleiding _/-\o_ . Beide leidingen kun je zelf plaatsen, alleen het in bedrijf stellen moet je bij een split door iemand laten doen, maar voor subsidie heb je toch al een rekening nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 17:00
Adriaan71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:12:
[...]

Zetten jullie om de week 1x de kraan aan thuis. Er mag ook water uit de douche kop komen hoor

En je stilstand verlies dan, Dat is ook al gemiddeld 0,8 tot 1,2kw per dag
+- 400Kwh hier ook voor SWW, 2 personen, 3 tot 4 douches per week per persoon.
Regendouche 15l/min en absoluut niet zuinig met water
49° temperatuur water setting

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BarryH schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:59:
@flippy nee niet aan gerekend. Heb je wat voorbeelden?
ik heb het voor meerdere situaties (hoofdzakelijk op bedrijfspanden) uitgerekend en de verliezen in bepaalde bedrijfslasten tikken best aan, meer dan je denkt, meer dan ik verwachte in elk geval toen ik met dit werk begon. op grond van die berekningen heeft de klant toen ook best serieus geld uitgegeven om de boel deftig te isoleren om dat te compenseren. ik heb geen directe voorbeelden die te vergelijken zijn met iemands zijn split opstelling hier. wil je die verliesberekningen maken moet je aan de slag met vermogensmeters op de compressor/buitenunit, temperatuursensoren en diagrammen.

als iemand niet weet of begrijpt hoe een h-log-p diagram werkt en hoe je EER/COP berekeningen moet maken (dat is een dagcursus) is het vrijwel niet te doen om het uit te leggen hoe het werkt. dat gaat serieus ver buiten de scope van dit topic uit.

daarom vraag ik ook of mensen het zelf al eens hebben uitgezocht en niet uitgaan van wat men "logisch lijkt".
als iemand echt interesse heeft kan men zulke berekeningen wel aanleren met wat assistientie. het is echter niet handig om gewoon maar wat te roepen zonder dat je uberhaupt de natuurkunde en principes kent. ik ben benieuwd naar waarop men die stelling baseert zonder zelf de berekening te hebben gedaan of weten hoe die moet.
doek55 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Geen idee, wat verliest een cv-leiding zonder isolatie? Als je een goed geïsoleerde cv-leiding gebruikt zul die met een goed geïsoleerde aircoleiding moeten vergelijken. In dit voorbeeld moest de leiding 7m omhoog aan de buitengevel. Dan wist ik wel welke leiding mijn voorkeur zou hebben. Die Terrendis is 8x zo duur als een geïsoleerde aircoleiding _/-\o_ . Beide leidingen kun je zelf plaatsen, alleen het in bedrijf stellen moet je bij een split door iemand laten doen, maar voor subsidie heb je toch al een rekening nodig.
als je kijkt naar de energieverliezen is de prijs van de leiding totaal niet belanrijk, die verdien je zo terug in relatieve termen. al is het een stuk makkelijker rekenen met water dan koelgassen. leidingisolatie werkt op dezelfde manier als huisisolatie. meer = beter.

al hoef je met een terrendis niet een wand van een gebouw omhoog om naar de oude CV locatie te komen, je kan gewoon inhaken op de bestaande standleiding benenden. dus je kan gewoon alles onder de grond door de kruipruimte en omhoog door de vloer waar je cv standleiding zit. met koelleiding is dat weer minder handig. dus er zitten haken en ogen aan beide opstellingen. als je geen lelijk kanaal aan de buitenmuur van je huis wilt moet je geen split nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chasinbe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Wij zijn zo'n 700kWh (elektrisch) per jaar kwijt aan SWW, 4 persoonshuishouden, ieder persoon staat gemiddeld zo'n 5 keer per week onder de douche of gaat in bad.

Hier ook regendouche, maar ook nog een groot ligbad waar de kinderen zeker 1 x per week in gaan.

Gemiddelde jaar COP voor SWW is +- 3,3 over de afgelopen 4 jaar gezien.

SWW wordt "gemaakt" door de WP in een 400 liter SWW boiler met setpoint 48 graden (gemeten in het midden).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HammieDuDe
Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Dat kan alleen als er op de een of andere manier water in en uit je vat stroomt. Mogelijke oorzaken:
  • Thermosyphon (via twee leidingen)
  • Thermosyphon (via 1 leiding, zoek in dit topic op Einrohrzirkulation)
  • Lekke driewegklep.
Ben er al achter, klep draait de verkeerde kant op, bij SWW is SWW exclusief, bij CV loopt ook de SWW mee... Bij SWW contact gaat de 3wegklep naar links,.. maar hij zou naar rechts moeten ( uit moeten ipv aan ).

Even gaan kijken hoe ik dit ga fixxen.

[ Voor 12% gewijzigd door HammieDuDe op 18-01-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:55:

als je de juiste terrendis leiding pakt is dat geen probleem. wel gescheiden leidingen voor tovoer en retour, geen combileiding gebruiken en de leidingen op wat grind leggen voor je ze ingraaft zodat er geen water omheen blijft hangen.
Waarom is de combileiding niet goed? Temperatuur verschillen tussen aanvoer en retour zijn over het algemeen niet heel groot en er zit ook isolatie tussen de beide leidingen.
Verder is alle warmte die mogelijk van aanvoer naar retour lekt niet direct kwijt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DanTm schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Waarom is de combileiding niet goed? Temperatuur verschillen tussen aanvoer en retour zijn over het algemeen niet heel groot en er zit ook isolatie tussen de beide leidingen.
Verder is alle warmte die mogelijk van aanvoer naar retour lekt niet direct kwijt natuurlijk.
op langere lengtes wil je die overlap zoveel mogelijk beperken. in die buizen zitten de leidingen vrij dicht op elkaar. combileiding is leuk als het een paar meter is. maar 20+ meter is wel iets andere cake, dan moet je wel rekening gaan houden met "overspraak" tussen toevoer en retour. niet vergeten dat het 20+ jaar in de grond zit. dus alle winst die je kan pakken moet je nemen. of de pomp dichter bij huis zetten natuurlijk. maar als dat niet door de WAF komt kost die compensatie gewoon meer geld. elke graad verlies kost je efficientie en over de jaren heen tikt die efficentieverliezen wel aan. net als dat ene raam wat niet tof sluit 10 jaar lang, dat dubbelglas doet niet veel als het aan alle kanten langs de naden naar binnen waait....

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:42:
[...]

op langere lengtes wil je die overlap zoveel mogelijk beperken. in die buizen zitten de leidingen vrij dicht op elkaar. combileiding is leuk als het een paar meter is. maar 20+ meter is wel iets andere cake, dan moet je wel rekening gaan houden met "overspraak" tussen toevoer en retour. niet vergeten dat het 20+ jaar in de grond zit. dus alle winst die je kan pakken moet je nemen. of de pomp dichter bij huis zetten natuurlijk. maar als dat niet door de WAF komt kost die compensatie gewoon meer geld. elke graad verlies kost je efficientie en over de jaren heen tikt die efficentieverliezen wel aan. net als dat ene raam wat niet tof sluit 10 jaar lang, dat dubbelglas doet niet veel als het aan alle kanten langs de naden naar binnen waait....
Het stuk van de gevel naar de WP is 'maar' 12,5 meter. De rest is binnen de schil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
chasinbe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Hier wordt gewoon minimaal 1x per dag gedoucht en soms 2x a 3 personen. Als ik ergens in bijt moet het wel zoet zijn en niet zuur. :X
Dus dat is al minimaal het dubbele verbruik.
Heb zelf werk dat ik zo en zo al iedere dag moet douche. Laat staan als er nog gesport wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 23:05
Zal hier dan ook even slikken worden - maar hier 4 personen en iedere dag douche.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Markus29 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Het stuk van de gevel naar de WP is 'maar' 12,5 meter. De rest is binnen de schil.
dat is nog steeds best wat meters voor je bij je afgifte uitkomt. het is en blijft natuurlijk een budgetkeuze.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:09:
Zal hier dan ook even slikken worden - maar hier 4 personen en iedere dag douche.
Ik vind 1000 kWh voor douche per jaar geen enkel probleem voor 3 personen. Je werkt om te leven hè en niet om zuinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:10:
[...]

dat is nog steeds best wat meters voor je bij je afgifte uitkomt. het is en blijft natuurlijk een budgetkeuze.
Het scheelt ongeveer €150 dus dat valt nog wel mee op het totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ondertussen via de Procon via functiecode 2 adres 24 de status van de 3-wegklep van de Ecodan nu in mijn domotica gebakken en met een flip flop stuur ik nu omgekeerd het relais voor de 3-weg klep via een eigen relais.

Ben benieuwd wat dit gaat doen, SWW run begint over 22 minuten ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 18-01-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
PentaClover schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:16:
[...]

Mijn ouders wonen ook ~200m van de zee, en hebben hun 1ste airco buitenunit (Mitsubishi) niet gecoat (wisten niet eens dat dat bestond) en na 5 jaar was er van de lamellen van de warmte wisselaar buiten niets meer over, compleet weg gerot. De vervanging hebben ze laten coaten toen de nieuwe installateur erop wees dat dat wel handig was in die omgeving.
Bij Schiphol is dit ook aan te raden. Door de extreme vervuiling van de opstijgende vliegtuigen worden de lamellen erg snel aangetast

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:38:
Ondertussen via de Procon via functiecode 2 adres 24 de status van de 3-wegklep van de Ecodan nu in mijn domotica gebakken en met een flip flop stuur ik nu omgekeerd het relais voor de 3-weg klep via een eigen relais.
Ben benieuwd wat dit gaat doen, SWW run begint over 22 minuten ;-)
Met welk doel? Als de klep verkeerd aangesloten is (de verkeerde kant opdraait) kun je dat toch niet met een relais fixen?
En wil je iets belangrijks als een functionerende SWW-voorziening van je domotica af laten hangen? Daarvoor is dat mij lang niet betrouwbaar genoeg. In zo'n geval is een vast dinrailrelais (netjes in een kastje, en niet van Ali) een veel betrouwbaarder oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Met welk doel? Als de klep verkeerd aangesloten is (de verkeerde kant opdraait) kun je dat toch niet met een relais fixen?
En wil je iets belangrijks als een functionerende SWW-voorziening van je domotica af laten hangen? Daarvoor is dat mij lang niet betrouwbaar genoeg. In zo'n geval is een vast dinrailrelais (netjes in een kastje, en niet van Ali) een veel betrouwbaarder oplossing.
Bij SWW gaat het relais dicht van de Ecodan, zorgt er voor dat de klep naar links draait, bij CV gaat hij weer naar rechts, nu ik het omgekeerd heb, gaat bij SWW bedrijf het relais juist uit, waardoor de klep naar rechts gaat, bij CV dus naar links.

De hele Ecodan hier hangt aan de domotica, SWW temp, SWW runs, legionella runs, Ta, deltaT, stooklijn, vloerverwarmingsactuatoren. Een relais voor de 3-weg klep kan daar nog wel bij ;-) Desalniettemin nu een niet hele nette oplossing gemaakt maar even tijdelijk om te testen of dit het gewenste effect heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@HammieDuDe dan heb je ook iets waterzijdigs aangepast of de actuator verdraaid?
Met een relais met 230V spoel kan je ook een inverter maken, zonder domotica :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Proton_ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:01:
@HammieDuDe dan heb je ook iets waterzijdigs aangepast of de actuator verdraaid?
Met een relais met 230V spoel kan je ook een inverter maken, zonder domotica :)
Ja dit is inderdaad de nettere oplossing, ik zie ook geen meerwaarde in het willen/moeten sturen met de domotica van de 3-wegklep. Echter was dit voor nu de quick-and-dirty oplossing gezien ik nog wat relais vrij had :P ( en de domotica kast zit vlak naast de Ecodan )

Waterzijdig niks aangepast, alleen de kogelkraan goed gezet ( stond uberhaupt verkeerd ) en daarna de actuator er weer opgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 18-01-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:42:
[...]

Radius is van de Uno kleiner dan van de duo. Dit was voor mij ook de doorslag.
Meet de temperatuur bij de pomp en met een kamstrup voor de buffer.
Verlies temperatuur is over 20 meter hier niet aantoonbaar aangetroffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasntme?
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 08:20
Dag allen,

Met veel plezier lees ik al een tijdje mee in dit forum. Heel veel informatie en mooie installaties!

Wij zijn sinds afgelopen zomer een jaren 30 woning volledig aan het renoveren de en gaan naast alle isolatiemaatregelen ook voor een warmptepomp (NIBE F2120-16). Beneden is er een betonvloer gestort met vloerverwarming en op de 1e etage komt droogbouw vv.

Ivm de afwerkvloer (gietvloer) bovenop de cementdekvloer is een opstookprotocol vereist. Echter is de levering van de warmtepomp al diverse keren uitgesteld (oorspronkelijke levering december) inmiddels staat deze op 10 februari. Ivm problemen met chips etc. Het is zeker mogelijk dat deze datum nog verder naar achter schuift.

Ik heb de keuken en de afwerkvloer al 2 keer uitgesteld en het is lastig plannen met een leverdatum die steeds naar achter gaat.

Op dit moment staan er 2 elektrische kachels in om de woning enigszins op temperatuur te houden. Nu mijn vraag, zijn er alternatieven om het opstookprotocol voor de vloerverwarming toe te passen anders dan via een warmptepomp of CV ketel?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
@wasntme? Het enige tijdelijke alternatief wat ik kan bedenken is een volledig elektrische CV ketel. Indien je 3 fasen stroom hebt, dan vermoed ik dat deze relatief gemakkelijk te plaatsen en aan te sluiten is op je bestaande CV circuit.

Misschien te overwegen c.q. uit te zoeken of dit inderdaad mogelijk is én of iets dergelijks snel te leveren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 18:03
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum en ben nu van plan om zelf ook een lucht/water wamtepomp en boiler (200 of 300 ltr) aan te schaffen. De aanschaf en plaatsing wil ik combineren met de aanschaf en plaatsing van lage temperatuur vloerverwarming en zonnepanelen (19 stuks minimaal).

De woning is uit 2004 en was bij oplevering reeds gasloos.
Momenteel is de woning aangesloten op het warmtenet, maar daar wil ik dus volledig vanaf.

Benedenverdieping is 50m2 met nu nog standaard radiatoren (Deze gaan dus vervangen worden door l/t vvw)
Boven 2 slaapkamers met elk normale radiatoren, deze worden niet vervangen omdat hier nauwelijks verwarmt wordt. Ook in de winter staan deze altijd op vorstbeveiliging.
De badkamer wordt waarschijnlijk voorzien van electrische vloerverwarming

Huidige verbruik stroom: 5800Kwh per jaar. (oudste is sinds weken het huis uit, wat dat voor het verbruik betekent is nog niet duidelijk)
Huidige verbruik warmte 26GJ per jaar.
Ventilatie van de woning verliep in eerste instantie via WTW, maar die hebben we uitgeschakeld vanwege lawaai.Ventilatie verloopt nu op natuurlijke wijze.

Ik overweeg om de installatie van alle 3 de componenten door 1 bedrijf uit te laten voeren, zodat ik zeker weet dat alles zoveel mogelijk op elkaar afgestemd zijn.

Is het verstandig om alles door 1 en hetzelfde bedrijf uit te laten voeren of raden jullie dat af?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:48
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht, die aangesloten wordt op stadsverwarming, dit kan ik niet voorkomen want wordt ook als zodanig meegenomen in de hypotheekakte. Ik ben wel voornemens om vrij snel na de oplevering de stadsverwarming af te sluiten en iets te laten installeren voor tapwater en vloerverwarming. Het betreft een woning met EPC<0.4, volledig vloerverwarming, ongeveer 190 m2 (excl. badkamer). We zijn met 5en en ik verwacht dus wel een boilervat van 300l aan te moeten houden. Dit zou allemaal in de garage gerealiseerd moeten worden.

Even los van alle specificaties van wat ik wel/niet nodig zou hebben, daarvoor is het nog een beetje vroeg. Om dit te bekostigen zou ik dit graag onderdeel uit willen laten maken van een meerwerkspecificatie voor de hypotheek, en die moet ik over een paar weken al indienen. Ik heb echter geen flauw idee met wat voor bedrag ik rekening moet houden. Is €7.500 als schatting qua kosten voor de spullen plus installatie minus subsidiebedrag een goede inschatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

horrik000 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:35:
Ventilatie van de woning verliep in eerste instantie via WTW, maar die hebben we uitgeschakeld vanwege lawaai.Ventilatie verloopt nu op natuurlijke wijze.
Als je alles gaat aanpakken, waarom dan niet ook de WTW? Dit is echt de ideale manier van ventilatie en moet toch wel prima te fixen zijn zonder lawaaioverlast. Dan heb je meteen een Type-D ventilatiesysteem en geen warmteverlies. Met natuurlijke ventilatie gooi je al je dierbare warmte zo weer het raam uit. Mijns inziens is dat echt het paard achter de wagen spannen.

Ik heb ook een lawaaiige WTW door een automatische stillere WTW vervangen en dat is echt super qua comfort en verwarmingscapaciteit. Vervolgens kun je echt gaan werken aan kierdichtheid van je woning. Met natuurlijke ventilatie is dat vrij nutteloos.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
MrScratch schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Als je alles gaat aanpakken, waarom dan niet ook de WTW? Dit is echt de ideale manier van ventilatie en moet toch wel prima te fixen zijn zonder lawaaioverlast. Dan heb je meteen een Type-D ventilatiesysteem en geen warmteverlies. Met natuurlijke ventilatie gooi je al je dierbare warmte zo weer het raam uit. Mijns inziens is dat echt het paard achter de wagen spannen.
Vergeten te benoemen, maar dat wordt zeker overwogen. Er vanuitgaande dat de bestaande ventilatiekanalen voor een type D ventilatiesysteem kan worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

horrik000 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Vergeten te benoemen, maar dat wordt zeker overwogen. Er vanuitgaande dat de bestaande ventilatiekanalen voor een type D ventilatiesysteem kan worden gebruikt.
Oke, mooi zo. Heb zelf ook een huis uit 2004 ongeveer en daarin was dit perfect mogelijk, dus goed dat je dit wel overweegt/laat uit zoeken.

Ik dacht altijd dat een WTW automatisch betekent dat het een Type-D ventilatiesysteem (balansventilatie) is. Wat is er anders te WarmteTerugWinnen als er geen ingaande en uitgaande kanalen zijn? Maar misschien teveel off-topic en dus beter verder in: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wasntme? schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:16:
Dag allen,

Met veel plezier lees ik al een tijdje mee in dit forum. Heel veel informatie en mooie installaties!

Wij zijn sinds afgelopen zomer een jaren 30 woning volledig aan het renoveren de en gaan naast alle isolatiemaatregelen ook voor een warmptepomp (NIBE F2120-16). Beneden is er een betonvloer gestort met vloerverwarming en op de 1e etage komt droogbouw vv.

Ivm de afwerkvloer (gietvloer) bovenop de cementdekvloer is een opstookprotocol vereist. Echter is de levering van de warmtepomp al diverse keren uitgesteld (oorspronkelijke levering december) inmiddels staat deze op 10 februari. Ivm problemen met chips etc. Het is zeker mogelijk dat deze datum nog verder naar achter schuift.

Ik heb de keuken en de afwerkvloer al 2 keer uitgesteld en het is lastig plannen met een leverdatum die steeds naar achter gaat.

Op dit moment staan er 2 elektrische kachels in om de woning enigszins op temperatuur te houden. Nu mijn vraag, zijn er alternatieven om het opstookprotocol voor de vloerverwarming toe te passen anders dan via een warmptepomp of CV ketel?
Bij mij hebben ze er destijds een elektrische boiler tussen gezet, eens kijken of ik daar nog iets van kan vinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:12:
[...]

Bij mij hebben ze er destijds een elektrische boiler tussen gezet, eens kijken of ik daar nog iets van kan vinden.....
Dat kan. Elektrische boiler met pompgroepje en boilertemperatuur op de juiste stand zetten. En het water rond circuleren. Zo wordt jee vloer wel droog.

Wel even kijken hoeveel water je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
MrScratch schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Ik heb ook een lawaaiige WTW door een automatische stillere WTW vervangen en dat is echt super qua comfort en verwarmingscapaciteit. Vervolgens kun je echt gaan werken aan kierdichtheid van je woning. Met natuurlijke ventilatie is dat vrij nutteloos.
Los hiervan, wat vind je van het idee om alles door 1 bedrijf uit te laten voeren. Niet alleen om alles perfect op elkaar aan te laten sluiten, maar zeker ook qua garantie aanspraak en eventule defecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Franciesco schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:32:
@wasntme? Het enige tijdelijke alternatief wat ik kan bedenken is een volledig elektrische CV ketel. Indien je 3 fasen stroom hebt, dan vermoed ik dat deze relatief gemakkelijk te plaatsen en aan te sluiten is op je bestaande CV circuit.
Ik vraag me af of die wel een beetje redelijk op watertemperatuur kan sturen, want dat is wel wat je wilt tijdens je opstookprotocol.
@wasntme? Waarom koop je geen warmtepomp van een ander merk die wel kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
horrik000 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:35:
Ik lees al een tijdje mee hier op het forum en ben nu van plan om zelf ook een lucht/water wamtepomp en boiler (200 of 300 ltr) aan te schaffen. De aanschaf en plaatsing wil ik combineren met de aanschaf en plaatsing van lage temperatuur vloerverwarming en zonnepanelen (19 stuks minimaal).
Ik overweeg om de installatie van alle 3 de componenten door 1 bedrijf uit te laten voeren, zodat ik zeker weet dat alles zoveel mogelijk op elkaar afgestemd zijn.

Is het verstandig om alles door 1 en hetzelfde bedrijf uit te laten voeren of raden jullie dat af?
PV en WP hebben niets met elkaar te maken en zou ik compleet los van elkaar zien. Hooguit moet je even zorgen dat je meterkast al is voorzien van een 3x25A aansluiting.
WP combineren met de vloerverwarming en dat neerleggen bij 1 installateur kan wel verstandig zijn.
Je ventilatie is hier off-topic, daar zal ik wel even op reageren in het juiste topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blik1984 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:39:
Even los van alle specificaties van wat ik wel/niet nodig zou hebben, daarvoor is het nog een beetje vroeg. Om dit te bekostigen zou ik dit graag onderdeel uit willen laten maken van een meerwerkspecificatie voor de hypotheek, en die moet ik over een paar weken al indienen. Ik heb echter geen flauw idee met wat voor bedrag ik rekening moet houden. Is €7.500 als schatting qua kosten voor de spullen plus installatie minus subsidiebedrag een goede inschatting?
Dat bedrag kan alleen als je twee rechterhanden hebt, alles zelf kunt en ook zelf het een en ander gaat importeren.
Als je niet aan die voorwaarden voldoet zou ik eens wat installateurs bellen. Door de huidige schaarste gaan de prijzen nl. stijl omhoog. Denk maar aan 15.000 euro oid.
En het betreft nieuwbouw, dus subsidie krijg je niet (meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
  • Laatst online: 06-05 20:29
Dag allen,

Je kan hiervoor een elektrische cv huren.

Zoals bijvoorbeeld:
https://www.boels.com/nl-...iele-boiler-18-kw/p/11434

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wist niet dat zoiets te huur was, maar als je 363 euro per week moet betalen en je gaat zo'n ding een maandje huren, dan kun je misschien beter iets kopen en later weer proberen te verkopen. Beter nog: Wellicht vind je wel iets op Marktplaats, dan kun je het met een beetje mazzel voor dezelfde prijs weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:30:
[...]

Hoe heb je je warm water leiding uit je boiler lopen? Gaat ie meteen naar boven of naar beneden.
Als hij meteen naar boven loopt trekt hij warmte uit je boiler door geleiding. Dan je oplossen door een thermosifon te maken.
En lus naar beneden leggen met RVS flex.
Niet als je 3weg klep dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:47:
[...]
Dat bedrag kan alleen als je twee rechterhanden hebt, alles zelf kunt en ook zelf het een en ander gaat importeren.
Als je niet aan die voorwaarden voldoet zou ik eens wat installateurs bellen. Door de huidige schaarste gaan de prijzen nl. stijl omhoog. Denk maar aan 15.000 euro oid.
En het betreft nieuwbouw, dus subsidie krijg je niet (meer).
Aangezien de installatie in een bestaand huis moet gebeuren valt dat volgens mij niet onder nieuwbouw. Of zit daar een tijdspad tussen qua opleverdatum vs installatiedatum?

Verder dank voor je inzicht, ik zal 15k meenemen in het budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dag allen,

chiptekorten is onzin excuus. dat is alsof een autogarage een maand levertijd heeft op een oliefilter en een setje remblokken.

probleem is dat ze wachten op goedkopere contracten.

als je er echt eentje wilt hebben kan je morgenvroeg naar immotec rijden met een aanhangert en voor avondeten heb je hem draaiend naast je huis staan.

het is niet een kwestie van chiptekorten, het is een kwestie van marge. en daar trek jij nu aan het korte eind van.

ik begrijp niet helemaal wat het niet kunnen van opstoken te maken heeft met het storten. opstoken doe je om de droogtijd te verkorten. het is absoluut niet noodzakelijk om de dekvloer te kunnen leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blik1984 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:25:
Aangezien de installatie in een bestaand huis moet gebeuren valt dat volgens mij niet onder nieuwbouw. Of zit daar een tijdspad tussen qua opleverdatum vs installatiedatum?
Zo werkt dat niet. Het gaat erom wanneer je bouwvergunning is afgegeven.
Van https://www.milieucentraa...gen/subsidie-warmtepomp/:
De warmtepomp komt te staan in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd vóór 1 juli 2018. Als de vergunning daarna is afgegeven, is dus géén subsidie mogelijk. Lees meer op rvo.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Niet als je 3weg klep dicht is.
Wat heeft die 3weg klep te maken met warmwater voeding naar tappunten badkamer. Bedoel niet de voeding van spiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:28:
[...]

chiptekorten is onzin excuus. dat is alsof een autogarage een maand levertijd heeft op een oliefilter en een setje remblokken.

als je er echt eentje wilt hebben kan je morgenvroeg naar immotec rijden met een aanhangert en voor avondeten heb je hem draaiend naast je huis staan.

het is niet een kwestie van chiptekorten, het is een kwestie van marge. en daar trek jij nu aan het korte eind van.
Niet helemaal hoor, werk gerelateerd loop ik ook veel tegen uitgestelde levertijden, niet vanwege chip tekorten maar gewoon grondstoffen die slecht verkrijgbaar zijn, veel vraag, weinig voorraad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rol-Co schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Niet helemaal hoor, werk gerelateerd loop ik ook veel tegen uitgestelde levertijden, niet vanwege chip tekorten maar gewoon grondstoffen die slecht verkrijgbaar zijn, veel vraag, weinig voorraad.
tekorten is niet het probleem, je bereidheid om de hogere kosten te betalen is het probleem. als de importeur 10% meer kan pakken door de inkomende lading te verkopen aan iemand anders heb jij gewoon pech. je kan dat naast je contract met jouw klant afspreken. "wil je hem nu of over 4 maanden? dan kost het je zoveel meer". niet leuk, wel de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:29:
[...]

Zo werkt dat niet. Het gaat erom wanneer je bouwvergunning is afgegeven.
Van https://www.milieucentraa...gen/subsidie-warmtepomp/:
De warmtepomp komt te staan in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd vóór 1 juli 2018. Als de vergunning daarna is afgegeven, is dus géén subsidie mogelijk. Lees meer op rvo.nl.

Thanks, gaat bij mij over een installatie die over 2 jaar plaats gaat vinden, en de omgevingsvergunning is uit 2020. Er is dus hoop vwb de subsidie. En ik kan ook prima een jaar wachten, ik heb tenslotte gewoon stadsverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:34:
[...]

tekorten is niet het probleem, je bereidheid om de hogere kosten te betalen is het probleem. als de importeur 10% meer kan pakken door de inkomende lading te verkopen aan iemand anders heb jij gewoon pech. je kan dat naast je contract met jouw klant afspreken. "wil je hem nu of over 4 maanden? dan kost het je zoveel meer". niet leuk, wel de realiteit.
Nee, in ons geval puur tekort, we hebben het niet over prijzen gehad en 6-8 weken levertijd is heel normaal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:34:
Dat is gewoon niet waar. Op mijn werk is het ook een drama. Je ontwerpt een machine op basis van bepaalde componenten. En de belangrijkste componenten worden echt wel met inkoopcontracten afgedekt. Maar momenteel zijn de gekste componenten (ook de simpele) niet of slecht leverbaar. En zelfs de componenten waar wel inkoopcontracten aan hangen vallen nu uit, omdat de producenten daarvan ook weer met allerlei inkoopproblemen zitten en niet aan de juiste componenten kunnen kopen.
Kortom, het is een puinhoop. Machines (of auto's) op dit moment compleet afbouwen is echt een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. echter doen veel (grondstoffen) leveranciers alsof de kraan is dichtgedraaid en het helemaal niks binnenkomt. dat is natuurlijk niet waar. iemand word er ergens hoger in de lijn rijker van want er word zeker nog genoeg gemaakt. het komt alleen niet op de plekken terrecht die lager in de marges zitten. hoge marge-contracten hebben gewoon voorrang en komt er een moment ergens in de lijn waar het schip strand en materiaal gewoon een kant opgaat waar men meer geld eraan over kan houden.

als een leverancier op een aandeelhouderbijeenkomst vermeld dat ze recordomzetten en winsten maken terwijl jij ze met droge ogen gelooft dat ze niks verschepen omdat ze niks hebben klopt er iets niet denk je ook niet?

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 18-01-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blik1984 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:37:
Thanks, gaat bij mij over een installatie die over 2 jaar plaats gaat vinden, en de omgevingsvergunning is uit 2020. Er is dus hoop vwb de subsidie. En ik kan ook prima een jaar wachten, ik heb tenslotte gewoon stadsverwarming
Helaas. Die datum van 2018 staat vast en gaat echt niet meer veranderen. Die is namelijk ooit ingesteld omdat de woningen van daarna toch gasloos moesten zijn. De subsidie is bedoeld voor oudere woningen.
Enige uitzondering was de tijdelijke regeling in 2019. Toen werd op 24 december bekend dat je voor 1 januari 2020 je WP moest kopen (ondergetekende heeft toen op 2e kerstdag nog een WP aangeschaft >:)) en deze voor 1 juli 2020 moest laten installeren. Die termijn is toen nog tot 1 januari 2021 verlengd, maar nu toch echt afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:12:
[...]

Hier ook zo gedaan, ging prima. De kWh's vlogen er wel doorheen ;(

Zo zag het geheel eruit (na gebruik):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp3q6V6wEiSzKcHuL_878piADOg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APb0hYQflKE1m3wk50GKI8or.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 13% gewijzigd door --Erik-- op 19-01-2022 08:52 ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
n00ts schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:26:
[...]

Je kan hiervoor een elektrische cv huren.

Zoals bijvoorbeeld:
https://www.boels.com/nl-...iele-boiler-18-kw/p/11434
Deze hadden ze bij mijn buren er ook op staan ter overbrugging van de binnenunit van Nefit die niet geleverd werd.

Naast de kosten voor de huur, waren ze ook ruim 220 euro per week kwijt aan elektra… :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

men weet wel dat het niet nodig is om een dekvloer op te stoken? het opstoken is alleen maar om de droogtijd te verkorten terwijl je hoopt dat de vloer niet scheurt....

als je de tijd hebt kan je gewoon langer wachten.

al zou ik gezien de kosten voor electrisch stoken gewoon een airco ophangen en die gebruiken om de toko warm te stoken. bespaart je centen en aan het einde hou je je alsnog een airco in de woonkamer eraan over....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:56:
men weet wel dat het niet nodig is om een dekvloer op te stoken? het opstoken is alleen maar om de droogtijd te verkorten terwijl je hoopt dat de vloer niet scheurt....

als je de tijd hebt kan je gewoon langer wachten.

al zou ik gezien de kosten voor electrisch stoken gewoon een airco ophangen en die gebruiken om de toko warm te stoken. bespaart je centen en aan het einde hou je je alsnog een airco in de woonkamer eraan over....
Een opstookprotocol wordt uitgevoerd omdat bij vloerverwarming de vloer warm/koud gaat worden en daardoor scheurtjes kunnen (gaan) ontstaan in de dekvloer.

Daarom moet dit opstookprotocol ook uitgevoerd worden vóór dat de afwerkvloer er op ligt (meest gemaakte fout volgens mij).

Als je inderdaad maanden tot een jaar de tijd zou hebben dan is het wellicht niet nodig, maar de meeste mensen die aan het bouwen zijn willen graag een keer de vloerafwerking erop hebben.

Je moet voor het uitvoeren van het opstookprotocol sowieso wachten tot dat de vloer op sterkte is (28 dagen) en daarna kan het opstookprotocol pas uitgevoerd worden.

Ook na het uitvoeren van het opstookprotocol een grote kans dat er haarscheurtjes ontstaan, zo ook bij ons. maar aangezien dit dan gebeurd voordat de afwerkvloer erop ligt, dan is dit niet erg.

Het is vervelender als die scheuren ontstaan op het moment dat je afwerkvloer erop ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Immotec heeft ze anders ook als niet leverbaar op hun site staan en je ziet overal behoorlijke levertijden voor Nibe. Ik zit met hetzelfde issue, al zit ik nog in het offerte traject. Afgelopen weekend zou ik een offerte krijgen, maar mijn installateur mailde dat geen van zijn leveranciers nog warmtepompen op voorraad had en hij had begrepen dat Nibe niet kon leveren. Hij zou nog met Nibe zelf contact opnemen, want dit was duidelijk nieuw voor hem.

Een ander merk zou voor mij normaliter best een optie zijn, maar ik wil absoluut deze installateur hebben omdat ik zijn werk ken en hij gewoon heel goed is. Voor mij is dat de doorslaggevende reden om voor Nibe te kiezen, alleen lijkt dat qua levertijden momenteel wat lastiger te zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Grolsch schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:27:
[...]

Een opstookprotocol wordt uitgevoerd omdat bij vloerverwarming de vloer warm/koud gaat worden en daardoor scheurtjes kunnen (gaan) ontstaan in de dekvloer.

Daarom moet dit opstookprotocol ook uitgevoerd worden vóór dat de afwerkvloer er op ligt (meest gemaakte fout volgens mij).

Als je inderdaad maanden tot een jaar de tijd zou hebben dan is het wellicht niet nodig, maar de meeste mensen die aan het bouwen zijn willen graag een keer de vloerafwerking erop hebben.

Je moet voor het uitvoeren van het opstookprotocol sowieso wachten tot dat de vloer op sterkte is (28 dagen) en daarna kan het opstookprotocol pas uitgevoerd worden.

Ook na het uitvoeren van het opstookprotocol een grote kans dat er haarscheurtjes ontstaan, zo ook bij ons. maar aangezien dit dan gebeurd voordat de afwerkvloer erop ligt, dan is dit niet erg.

Het is vervelender als die scheuren ontstaan op het moment dat je afwerkvloer erop ligt.
Who zo lang? Nooit geweten maar wat is het probleem als er scheurtjes in je afwerkvloer zitten waar weer wat anders op komt?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stuffer schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Who zo lang? Nooit geweten maar wat is het probleem als er scheurtjes in je afwerkvloer zitten waar weer wat anders op komt?
Wat zo lang :? Die 28 dagen bedoel je ? Die is nodig om de dekvloer op sterkte te krijgen.

Lees ook oa. onderstaande link:

https://slimster.nl/vloerverwarming/opstookprotocol/

En je krijgt vaak juist scheurtjes na opstookprotocol, want je wit die scheurtjes vóór dat je afwerkvloer verlijmd zit op je dekvloer.

Het is dan ook geen eis ivm de sterkte, of garantie van de dekvloer, maar het is een eis van de vloerenboer (PVC/Parket/tegels/whatever) omdat hun anders geen garantie geven op de vloer.

Als die scheuren ontstaan nadat de tegels op de dekvloer verlijmd zitten heb je kans dat je tegels los gaan zitten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Wat zo lang :? Die 28 dagen bedoel je ? Die is nodig om de dekvloer op sterkte te krijgen.

En je krijgt vaak juist scheurtjes na opstookprotocol, want je wit die scheurtjes vóór dat je afwerkvloer verlijmd zit op je dekvloer.

Het is dan ook geen eis ivm de sterkte, of garantie van de dekvloer, maar het is een eis van de vloerenboer (PVC/Parket/tegels/whatever) omdat hun anders geen garantie geven op de vloer.

Als die scheuren ontstaan nadat de tegels op de dekvloer verlijmd zitten heb je kans dat je tegels los gaan zitten etc.
Het beste is om de vloer te laten rusten voor 1 week per cm dekvloer dikte. Dus 6cm is 6 weken wachten en dan rustig opstoken naar je vloer temperatuur.

Met stapjes van 2 graden per dag.

En goeie vloeren boer zal ook vochtmetingen doen ivm nog vocht in de vloer voor hij zijn vloer zal leggen.

Het grote probleem is dat als ze vandaag heien dat ze volgens week al de vloer willen leggen. Vroeger ja vroeger kreeg je bouwbehang en werd er geadviseerd om eerste jaar geen dure vloer te leggen voor al dat vocht wat er in het huis gegaan was.

[ Voor 10% gewijzigd door Adriaan71 op 18-01-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Wat heeft die 3weg klep te maken met warmwater voeding naar tappunten badkamer. Bedoel niet de voeding van spiraal.
Loopt die in een rondje dan ? Toevallig heb ik nu een klant die een ringleiding met warm wil als ik daar geen pomp tussen hoef te zetten scheelt dat een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Grolsch schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Adriaan71 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:57:

[...]

Het beste is om de vloer te laten rusten voor 1 week per cm dekvloer dikte. Dus 6cm is 6 weken wachten en dan rustig opstoken naar je vloer temperatuur.

Met stapjes van 2 graden per dag.

En goeie vloeren boer zal ook vochtmetingen doen ivm nog vocht in de vloer voor hij zijn vloer zal leggen.

Het grote probleem is dat als ze vandaag heien dat ze volgens week al de vloer willen leggen. Vroeger ja vroeger kreeg je bouwbehang en werd er geadviseerd om eerste jaar geen dure vloer te leggen voor al dat vocht wat er in het huis gegaan was.
Ok nooit geweten, weer wat geleerd. Hoe zit dat dan met invrezen en dichtsmeren.

Is een opstook protocol dan ook verstandig of juist overbodig?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:55
Ok nooit geweten, weer wat geleerd. Hoe zit dat dan met invrezen en dichtsmeren.

Is een opstook protocol dan ook verstandig of juist overbodig?
Voor het infrezen en dichtsmeren van een bestaande vloer is het opstookprotocol niet van toepassing. Dit is voor een nieuwe dekvloer zoals hierboven al is gemeld.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:55
Dus wel een beperkt opstookprotocol ivm de egaline laag .. weer wat geleerd 8)7

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:29
Bij mij is het allemaal weer iets anders gedaan, maar dat krijg je als je alles zelf doet cq. in eigen beheer:
De betonvloer is gestort in juli, en de vloerverwarmingsleidingen heb ik in het midden van het beton gelegd. Daarbij is de vloer spiegelglad afgewerkt door te vlinderen. Dit in overleg met de architect, die dit ongebruikelijk vond, maar niet afkeurde.
Ik kan me niet herinneren cq. heb geen fotografisch materiaal om na te gaan wanneer de vloerverwarming is aangesloten en in bedrijf is gegaan, maar de tegels zijn geplakt eind december, dus 5-6 maanden later. Er is geen opstook protocol gevolgd. Er is nooit een tegel gescheurd oid.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Pagina: 1 ... 57 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.