Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.447 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:16:
Heb je een boekje erbij? ik heb een boekje, maar dat is vande ELGA met de CARRIER buitenunit (2013 gekocht), dus ik weet niet of alle dipswitches hetzelfde zijn. Wellicht weet @Bram-Bos van Polderhuis dit?
of deze handleiding: https://www.libble.eu/techneco-elga/online-manual-881574/

Bij mijn carrier versie is A2=On -> ELGA en Gasketel draaien allebei
Hierbij een foto van de dipswitches + handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwrZJJD291rd7Uu1vSHU3uKc0RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxWDwQvKvTf1llhlY5Xa9vdp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys2dlMDW2LAP37m2wPbR8nlEE30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnDVAMSFV4NsxmQuJDKSfb7w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie trouwens dat de elga nu continu hetzelfde rood knippert, er klopt dus iets niet sinds ik B8 op ON heb gezet…..?

Btw: A3 staat op ON terwijl ik alleen vloerverwarming heb, dit klopt toch niet?

Edit: dit is dus de stook lijn “vloerverwarming hoog”, blijkbaar wel goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgHubcQlC0WwvYw3WeJZrXzn54g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uq06FJHTRXUy4elYx6f1VYmf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-01-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Opnieuw gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ja, maar omdat hij al rood was aan het knipperen, zal zo weer kijken. Lees elders dat ik misschien ook de cv moet herstarten.

[ Voor 12% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-01-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Aan het knipperpatroon kan je de fout aflezen.
Maar die kan bv zijn dat de gasketel het water zo warm maakt, dat de ELGA uitschakelt
En als je alleen vloerverwarming hebt is de lage stook lijn beter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:54:
Aan het knipperpatroon kan je de fout aflezen.
Maar die kan bv zijn dat de gasketel het water zo warm maakt, dat de ELGA uitschakelt
En als je alleen vloerverwarming hebt is de lage stook lijn beter
OK kan dit aanpassen. Maar beter nu niet B8 weer op OFF zetten en kijken of dan alles het weer doet?

De elga knippert nog steeds continu, geen patroon in te ontdekken van 6x knipperen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Even wat info over het verbruik van mijn sinds 16/11/21 draaiende ELGA ACE 4kW in mijn goed geïsoleerde jaren 60 woning (150m2) met alleen radiatoren (woonkamer ouderwetse ledenradiatoren, meter of 7, 50 hoog, en een convectorput, keuken en badkamer plaatradiatoren, slaapkamers nauwelijks verwarmd).
In 60 dagen 90m3 gas verbruikt voor SWW en koken, dus 1.5m3/dag. Slechts 2 of 3 nachten de CV-ketel mee laten draaien (veel mist-> defrosts, temp in woonkamer onder de 20 graden). Volgens de ELGA binnenunit 1750 kwh verbruikt en 5500 kwh energie geleverd, COP dus 3.2 of zo (als die getallen kloppen). Wij houden wel van temperaturen van 21-22 graden.. Levert dus wel een flink el.verbruik op, maar daartegenover staat een hele forse gasbesparing, over het hele stookseizoen kom ik op zo'n 270m3 aan gas.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31

breinonline

Are you afraid to be known?

Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Waarom triggert je script ook de SWW modus? Alleen het verhogen van het setpoint is ook al voldoende.
Ja, effectief wilde ik het stuk verwarmen wat naar voren trekken zodat het daadwerkelijke logionellaprogramma bij een hogere tanktemperatuur start. Maar nu je dat zo zegt heeft dat eigenlijk niet veel zin.
Het verlagen van het setpoint moet je overigens pas doen nadat de legionellarun is afgelopen (of eigenlijk, nadat de compressor is gestopt en het element het heeft overgenomen), anders heeft het geen zin.
Dat kan ik niet uitlezen maar dan zou ik het setpoint na de max. 5 uur die het legionellaprograma mag lopen pas moeten verlagen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Dat kan ik niet uitlezen maar dan zou ik het setpoint na de max. 5 uur die het legionellaprograma mag lopen pas moeten verlagen?
Ja, na afloop. Maar je hebt toch een Procon? Daaruit kun je toch wel op een of andere manier de status van de unit halen? (iets als Verwarmen/SWW/Koelen/Legionella/uit) Ik doe dat met Melcloud2Domoticz ook.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31

breinonline

Are you afraid to be known?

Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Ja, na afloop. Maar je hebt toch een Procon? Daaruit kun je toch wel op een of andere manier de status van de unit halen? (iets als Verwarmen/SWW/Koelen/Legionella/uit) Ik doe dat met Melcloud2Domoticz ook.
Ah, dat is natuurlijk zo. Ik kan het verlaten van het legionella programma als trigger gebruiken inderdaad. Thanks.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
JAHRASTAFARI schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:05:
[...]

OK kan dit aanpassen. Maar beter nu niet B8 weer op OFF zetten en kijken of dan alles het weer doet?

De elga knippert nog steeds continu, geen patroon in te ontdekken van 6x knipperen of zo.
Ja, kan je doen. overigens moet voor dipswitch verstellen de elga ook uit volgens mij.

Hoe is de aansturing van de ketel (aan/uit of opentherm?)

Als het opentherm is dan volgt de ketel de stooklijn die de ELGA aangeeft.
In jouw situatie met alleen vloerverwarming zou ik hem op de lage stooklijn bij VVW zetten (dus A3=on, A1=off)

ALS je huis dan nietwarm wordt/blijft de A1 = on zetten (dus hoge stooklijn voor VVW)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@the_medic heb je de parameters van de ELGA die de gasketel bijschakelen al goed ingesteld/getest?
ik had ca. 1300 m3 gas, nu nog 100m3 , door de ELGA maximaal in te zetten (de oude versie). Wel ook een ZB waardoor er van april -sept geen SWW gasverbruik is.

[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 16-01-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 10:42
the_medic schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:08:
Even wat info over het verbruik van mijn sinds 16/11/21 draaiende ELGA ACE 4kW in mijn goed geïsoleerde jaren 60 woning (150m2) met alleen radiatoren (woonkamer ouderwetse ledenradiatoren, meter of 7, 50 hoog, en een convectorput, keuken en badkamer plaatradiatoren, slaapkamers nauwelijks verwarmd).
In 60 dagen 90m3 gas verbruikt voor SWW en koken, dus 1.5m3/dag. Slechts 2 of 3 nachten de CV-ketel mee laten draaien (veel mist-> defrosts, temp in woonkamer onder de 20 graden). Volgens de ELGA binnenunit 1750 kwh verbruikt en 5500 kwh energie geleverd, COP dus 3.2 of zo (als die getallen kloppen). Wij houden wel van temperaturen van 21-22 graden.. Levert dus wel een flink el.verbruik op, maar daartegenover staat een hele forse gasbesparing, over het hele stookseizoen kom ik op zo'n 270m3 aan gas.
@ the_medic

Wij hebben de Elga Ace 6 en ons verbruik is lager !!

Ik ben benieuwd wat de parameters zijn van de Elga Ace 4, zijn deze parameters nog aangepast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@the_medic @Theovelders
Om iets zinnigs te zeggen zijn meer details nodig.
b.v. jaarverbruik voor de elga

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 18:45
Ik heb een tijdje mee zitten lezen in dit topic en gezien o.a. de leeftijd van de CV ketel (16/17 jaar) en de gasprijzen staat dit jaar op de planning om alles te vervangen door een warmtepomp. We wonen hier nu ongeveer een jaar dus ik kan ondertussen concluderen dat we een gasverbruik hebben van ~1000 m3 per jaar. Voor de verhuizing heel de benedenverdieping vloerverwarming in laten frezen, boven radiatoren maar alleen de badkamer is in gebruik. Afhankelijk van het saldo van de spaarrekening staat die voor volgend jaar op de planning voor vervanging dus dat wordt dan ook vloerverwarming en/of elektrisch.

Zie hieronder de situatie (screenshotje Google Maps, dakvlak ondertussen vol met panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tk2GM3mXMpWZyYvS6M1eGzh4wLA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oEOH8TqHC4Ctq2Rgzat4mOzu.png?f=user_large
Zoals je kunt zien hebben de buren de betonnen rand van +/- 70cm die over de hele breedte van het blok loopt al gebruikt om de airco neer te zetten. Het leek mij een mooie plek om de buitenunit neer te zetten (rode of blauwe vierkantje afhankelijk van eis afstand erfgrens). Bij het rode rondje loopt de koof met rioolontluchting e.d. dus die zou gebruikt kunnen worden om alles naar zolder te krijgen, het trapgat over te steken en dan op de huidige plek van de CV ketel de binnen unit e.d. te plaatsen.

Is het een kwestie van een aantal installateurs benaderen, dit idee voorleggen en gaan of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Jezelf inlezen is altijd nuttig, mn. hoe groot wil je je boiler en waar komt die? en wat is de capaciteit bij -10 graden buiten die je nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
"@ the_medic
Wij hebben de Elga Ace 6 en ons verbruik is lager !!"

Misschien stook je minder hard? Ik heb ook nog geen vloerisolatie. Ik heb ook de pomp wat harder gezet, enz. enz. Het was maar een indicatie voor mensen die zich nog inlezen.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 13:21
Heeft iemand nog een tip voor goede panasonic en mitsubishi warmtepomp installateur in de regio Apeldoorn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Dat is wel jammer dus dan is ie niet zo geschikt voor hybride tenzij ik de boel laat afschakelen met external control maar dan heb je weer een probleem met anti vorst denk ik.
Is geen probleem. Vorstbeveiliging blijft werken als hij op extern contact wordt uitgeschakeld.
Sorry er hebben er al velen gereageerd.

[ Voor 4% gewijzigd door KaDoos op 16-01-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Dutch Lion schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:22:
Ik heb een tijdje mee zitten lezen in dit topic en gezien o.a. de leeftijd van de CV ketel (16/17 jaar) en de gasprijzen staat dit jaar op de planning om alles te vervangen door een warmtepomp. We wonen hier nu ongeveer een jaar dus ik kan ondertussen concluderen dat we een gasverbruik hebben van ~1000 m3 per jaar. Voor de verhuizing heel de benedenverdieping vloerverwarming in laten frezen, boven radiatoren maar alleen de badkamer is in gebruik. Afhankelijk van het saldo van de spaarrekening staat die voor volgend jaar op de planning voor vervanging dus dat wordt dan ook vloerverwarming en/of elektrisch.

Zie hieronder de situatie (screenshotje Google Maps, dakvlak ondertussen vol met panelen)
[Afbeelding]
Zoals je kunt zien hebben de buren de betonnen rand van +/- 70cm die over de hele breedte van het blok loopt al gebruikt om de airco neer te zetten. Het leek mij een mooie plek om de buitenunit neer te zetten (rode of blauwe vierkantje afhankelijk van eis afstand erfgrens). Bij het rode rondje loopt de koof met rioolontluchting e.d. dus die zou gebruikt kunnen worden om alles naar zolder te krijgen, het trapgat over te steken en dan op de huidige plek van de CV ketel de binnen unit e.d. te plaatsen.

Is het een kwestie van een aantal installateurs benaderen, dit idee voorleggen en gaan of zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Inlezen en je eigen plan volgen. Die verkopers die komen kijken zoeken de weg van de minste weerstand. Oude veel te kleine standleidingen gebruiken bijvoorbeeld.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:30:
[...]
Ja, kan je doen. overigens moet voor dipswitch verstellen de elga ook uit volgens mij.
Ook met dipswitch 8 of OFF en een complete reboot blijft de elga rood knipperen.

In de handleiding staat:

LED knippert: Elga wordt extern geblokkeerd voor verwarmen. Of de regeling is aan het opstarten.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
JAHRASTAFARI schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:27:
[...]
Ook met dipswitch 8 of OFF en een complete reboot blijft de elga rood knipperen.

In de handleiding staat:

LED knippert: Elga wordt extern geblokkeerd voor verwarmen. Of de regeling is aan het opstarten.

Iemand hier ervaring mee?
Welke led knippert en zit er een bepaald ritme in? Normaliter zou inderdaad bij B8 = ON hij inderdaad eindeloos door moeten blijven gaan, eventueel met bijstook door de ketel. Maar waarom heb je B7 op ON staan?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 10:42
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:19:
@the_medic @Theovelders
Om iets zinnigs te zeggen zijn meer details nodig.
b.v. jaarverbruik voor de elga
Bij ons is de Elga Ace 6 pas vanaf oktober 2021 in werking.
Maar ik zie wel een verbruik wat minder is dan de vooraf gemaakte berekeningen aan de hand van het gasverbruik uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@JAHRASTAFARI heeft de elga dat altijd gedaan?
zo ja, waar staat de dipswitch voor thermostaat op? (opentherm of aan/uit) en klopt dat met de ketel en de 2 contactpunten waar de draden voor de thermostaat (van de gasketel) op de ELGA zijn aangesloten
en hoe staat P62 ingesteld?

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 16-01-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Aziraphale schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Welke led knippert en zit er een bepaald ritme in? Normaliter zou inderdaad bij B8 = ON hij inderdaad eindeloos door moeten blijven gaan, eventueel met bijstook door de ketel. Maar waarom heb je B7 op ON staan?
Korte video van het lampje: YouTube: Elga knippert

Geen idee waarom B7 op ON staat.

Weet ook niet of de elga het eel goed deed voordat ik begon te klooien met de B8 switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:51:
@JAHRASTAFARI heeft de elga dat altijd gedaan?
zo ja, waar staat de dipswitch voor thermostaat op? (opentherm of aan/uit) en klopt dat met de ketel en de 2 contactpunten waar de draden voor de thermostaat (van de gasketel) op de ELGA zijn aangesloten
en hoe staat P62 ingesteld?
A8 voor open therm staat op OFF zie foto.

Elga heeft natuurlijk altijd gewerkt. Alleen wou ik proberen om m ook met kouder weer aan de praat te houden.

En met P62 kan ik niks omdat ik geen slimmere thermostaat heb.

[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-01-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@JAHRASTAFARI Hij blijft dus hangen in de opstartfase. Wat voor thermostaat heb je er aan hangen? En hoe lang heb je de boel van de stroom gehad toen je hem resette? Ik heb bij mijn Elga ook wel eens gehad dat hij niet goed doorstarte en dat loste zich op door hem wat langer van de stroom te halen.

P62 is nu nog niet zo van belang, je moet nu eerst de boel weer aan de loop krijgen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Aziraphale schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:12:
@JAHRASTAFARI Hij blijft dus hangen in de opstartfase. Wat voor thermostaat heb je er aan hangen? En hoe lang heb je de boel van de stroom gehad toen je hem resette? Ik heb bij mijn Elga ook wel eens gehad dat hij niet goed doorstarte en dat loste zich op door hem wat langer van de stroom te halen.

P62 is nu nog niet zo van belang, je moet nu eerst de boel weer aan de loop krijgen.
Er hangt een honeywell lyric aan. Daar kun je weinig mee.

Dus advies is om hem eens langer uit te schakelen en kijken wat dan gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
breinonline schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Nou, gisteravond heeft de legionellarun niet gelopen terwijl ik 5 dagen had ingesteld (ten opzichte van zondag). Wat ik ook instel aan dagen, bij de tijdsinstelling laat hij steeds de datum van zondag zien.
Remco45 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:25:
[...]
Denk dat je de Legionella functie moet uitschakelen en dan op de gewenste dag weer inschakelen.
Heb dat zelf nog niet getest trouwens.
Test gisteren en vandaag: werkt prima zo. Beide hebben een 7-daagse periode en de startdatum is van een zondag (16e) naar een maandag(17e) verplaatst. Zag dat @LeonTebbens daar ook al uit is. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o0Dpy_98WSiZF8TSwpbcTSrYTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7g4MORfzuywbPuF0e6RKOSz.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Dewim1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:18:
@koevlaas2

Zou deze goed werken met een warmte pomp met een lage TA van 35?

Er staat wel als optie bij (192096 Meerprijs grote wisselaar i.p.v. standaard model (indien extra vermogen benodigd is)

Of heb je een alternatief waar je ervaring mee hebt icm een lage TA
Ik heb een model nodig met 5 groepen voor thyleen.
Ik denk dat de hoh best groot moet zijn met maar 5 groepen op de BG van een vrijstaande woning.
Wat was in de jaren 80 gebruikelijk? 20?

https://www.vloerverwarmi...scheiden-systeem-V2.0.pdf
[Afbeelding]
Wel als je de ventielen eruit sloopt en vervangt door puntstukken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
JAHRASTAFARI schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Er hangt een honeywell lyric aan. Daar kun je weinig mee.

Dus advies is om hem eens langer uit te schakelen en kijken wat dan gebeurt?
Anders zou ik het zo niet weten. Hij lijkt in het opstarten te blijven hangen. Als er een andere fout was dan zou het boekje ook knipperen en hij slaat echt niet in de stress doordat je B8 op On hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
t.oswald schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Bij de Auer Edel Water mag er geen water in warmer dan 35 graden. Doen ze dan zo:
[Afbeelding]
Gaat om een Panasonic monoblock 7 kW.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
koevlaas2 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Gaat om een Panasonic monoblock 7 kW.
Het gaat om de oplossing…..

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
t.oswald schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Het gaat om de oplossing…..
Zo'n Auer moet je toch op je vloer aansluiten, daar stop je dan toch geen 40 graden in ? O wacht ja toch wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dewim1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:18:
@koevlaas2

Zou deze goed werken met een warmte pomp met een lage TA van 35?

Er staat wel als optie bij (192096 Meerprijs grote wisselaar i.p.v. standaard model (indien extra vermogen benodigd is)

Of heb je een alternatief waar je ervaring mee hebt icm een lage TA
Ik heb een model nodig met 5 groepen voor thyleen.
Ik denk dat de hoh best groot moet zijn met maar 5 groepen op de BG van een vrijstaande woning.
Wat was in de jaren 80 gebruikelijk? 20?

https://www.vloerverwarmi...scheiden-systeem-V2.0.pdf
[Afbeelding]
De platenwisselaar is te klein trouwens, ik heb eens bij iemand 1 van 1.2m2 gemonteerd en die werkt als een speer.
En de pomp moet voor de vloerverdeler ivm dat dit een apart circuit is.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 16-01-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:42
Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:17:
[...]
Hier zit er een 4.5 kW (3-fasen) element onderin het vat en dan gaat het stukje van 57 naar 63 graden best vlot.
Mag ik vragen welk merk element je gebruikt? Ik zit te kijken naar https://www.groene-energi...ement-4500w-thermos-.html, maar de prijs valt me wat tegen (misschien wel heel normaal voor een dergelijk element, geen idee).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rockster schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Mag ik vragen welk merk element je gebruikt? Ik zit te kijken naar https://www.groene-energi...ement-4500w-thermos-.html, maar de prijs valt me wat tegen (misschien wel heel normaal voor een dergelijk element, geen idee).
Ik heb deze:
https://www.wolf-online-s...W-1-1-2-360mm::71722.html
Speciaal uitgezocht omdat ie én een nulaansluiting heeft (zodat je ook evt de drie fasen afzonderlijk kunt aansturen) en hij geïsoleerd is, en daarmee geschikt is voor een stalen (geëmailleerd) vat, én hij niet te lang is, en zodoende in het vast past.

Volgens mij was net die isolatie bij de Asko's een probleem, en ik weet ook niet of die Asko een nul-aansluiting heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2022 19:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24
koevlaas2 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:21:
[...]

De platenwisselaar is te klein trouwens, ik heb eens bij iemand 1 van 1.2m2 gemonteerd en die werkt als een speer.
En de pomp moet voor de vloerverdeler ivm dat dit een apart circuit is.
Idd. de getoonde warmtewisselaar is vermoedelijk veel te klein.

In principe heb je gelijk wat de plaatsing van de pomp betreft, maar deze verdeler kan je
"ombouwen" in een gesloten verdeler en daarmee gaat de volledige volumestroom geforceerd
over de warmtewisselaar. Je zou eventueel nog het thermostaatventiel eruit kunnen halen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
dunklefaser schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Idd. de getoonde warmtewisselaar is vermoedelijk veel te klein.

In principe heb je gelijk wat de plaatsing van de pomp betreft, maar deze verdeler kan je
"ombouwen" in een gesloten verdeler en daarmee gaat de volledige volumestroom geforceerd
over de warmtewisselaar. Je zou eventueel nog het thermostaatventiel eruit kunnen halen.
In een gescheiden circuit zal de pomp verplaats moeten worden naar buiten de verdeler en dan kan je meteen de pompaansluitingen misbruiken voor het pomploos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralathon
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 21:09
Hallo allemaal, na lang lurken heb ik ook eens een vraag.

Ik ben bezig offertes aan te vragen voor een all electric warmtepomp. Hij moet ergens rond de 5kw zijn (1300m3 jaargebruik, mindergas zegt 0.3 kuub per graaddag. Als mijn natuurkunde klopt kom ik hiermee ergens rond de 4.5kW uit bij -15)

Ik verwarm alleen op de begane vloer, waar 40m2 10cm hoh vloerverwarming onder een tegelvloer ligt. Ik heb de aanvoer van deze nog nooit boven de 30 uit zien komen, dus ik verwacht een lekkere COP uit de pomp te kunnen halen.

Nu heb ik een offerte binnengekregen voor een Daikin Altherma 3 LT split. Specifiek een ERGA 06DV met een EHBX08D6V binnenunit. De specs staan hier op pagina 27. Lijkt allemaal heel keurig: R32 koelmiddel, 6kw thermisch bij 7 graden, ze beweren een COP van 4.85 te halen bij Ta 35 en buitentemperatuur van 7, met een SCOP van 4.47.

Echter, als ik vervolgens ga zoeken naar reviews van dit ding in de praktijk dan kan ik bijna niks vinden. En de paar draadjes die ik op tweakers kan vinden klagen over slechte COPs. Nu zal er wel een flinke bias in zitten omdat mensen met een werkende warmtepomp niet op het internet gaan zitten klagen, maar het is wel verontrustend.

Heeft er iemand ervaring met zo'n Daikin? En zo ja, is dat ding een drama, of valt het allemaal wel mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ralathon schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:26:

Ik ben bezig offertes aan te vragen voor een all electric warmtepomp. Hij moet ergens rond de 5kw zijn (1300m3 jaargebruik, mindergas zegt 0.3 kuub per graaddag. Als mijn natuurkunde klopt kom ik hiermee ergens rond de 4.5kW uit bij -15)

Ik verwarm alleen op de begane vloer, waar 40m2 10cm hoh vloerverwarming onder een tegelvloer ligt. Ik heb de aanvoer van deze nog nooit boven de 30 uit zien komen, dus ik verwacht een lekkere COP uit de pomp te kunnen halen.

Nu heb ik een offerte binnengekregen voor een Daikin Altherma 3 LT split. Specifiek een ERGA 06DV met een EHBX08D6V binnenunit. De specs staan hier op pagina 27. Lijkt allemaal heel keurig: R32 koelmiddel, 6kw thermisch bij 7 graden, ze beweren een COP van 4.85 te halen bij Ta 35 en buitentemperatuur van 7, met een SCOP van 4.47.

Echter, als ik vervolgens ga zoeken naar reviews van dit ding in de praktijk dan kan ik bijna niks vinden. En de paar draadjes die ik op tweakers kan vinden klagen over slechte COPs. Nu zal er wel een flinke bias in zitten omdat mensen met een werkende warmtepomp niet op het internet gaan zitten klagen, maar het is wel verontrustend.

Heeft er iemand ervaring met zo'n Daikin? En zo ja, is dat ding een drama, of valt het allemaal wel mee?
Zoek in ieder geval op wat het vermogen is bij -10, ta35. Want bij tb +7 6kw heb je weinig aan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Ralathon schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:26:

Toch klopt er wat niet in je berekening want bij een watertemperatuur van 30 graden kun je slechts 2.5kw uit je vloer krijgen. Je hebt dus te weinig afgifte om het warm te houden. Om die 4.5kw kwijt te kunnen zou je water 40 graden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Aziraphale schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Anders zou ik het zo niet weten. Hij lijkt in het opstarten te blijven hangen. Als er een andere fout was dan zou het boekje ook knipperen en hij slaat echt niet in de stress doordat je B8 op On hebt gezet.
Ik heb de fout ontdekt, ik heb blijkbaar per ongeluk met mijn kippige ogen en worstenvingers ( :D ) niet alleen dipswitch 8 op ON gezet, maar ook nummer 7.

Gisteravond laat deze als probeersel nummer 7 op OFF gezet, en ja de elga start weer op en doet het weer....!

8) :'(

@BarryH Ook jij, thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Wat is een beetje de maximale lengte van de waterleidingen vanuit een monoblock? En dan vooral buiten. Idealiter staat zo'n unit natuurlijk vlak tegen het gebouw, maar dat past hier niet goed. Er zit mij mij wel een meter of 2 tussen de buitenunit en de buitenmuur, en dan moet hij nog een meter of 2 naar boven omdat hij naar zolder toe moet. Hij zou dan op het dak van de aanbouw (1 hoog) komen te staan. Is dat nog te overbruggen met leidingisolatie en glycol of moet ik aan een split?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
@HarmoniousVibe Volgens mij is dat met goede isolatie en zonder glycol ook wel te overbruggen.
Je dient mogelijk alleen een noodoplossing te hebben voor als je een keer stroomstoring zou hebben.

Verder, de meeste reacties hier zijn erg slecht mbt plaatsen op een aanbouw.
Ik heb het zelf niet, dus kan daar niet over mee praten.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
@HarmoniousVibe, hier ook monobloc op aanbouw en bevalt prima. Aanbouw is onze eetkamer dus we zitten er vaak onder. Bij zeer extreem weer waarbij de WP hoog in toeren zit kunnen we hem horen. Deze winter nog niet gebeurd.
Circa 4 meter buitenleiding. Goed dubbel geisoleerd en houten koof omheen gemaakt waar klimplant tegen aanzit. Is geen probleem.

Ik heb wel zware betonvoeten en rubberen bigfoots eronder staan. En ik heb betonnen dak met dikke isolatie erop.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@format5 @vandermark bedankt! Geluid (naar beneden toe) is voor mij geen probleem. De aanbouw is mijn bijkeuken waar alleen een paar keukenkastjes hangen, en waar mijn airfryer en een extra koelvriescominatie staat. En er zit nog een tussendeur tussen de echte keuken en de bijkeuken.

Als ik zoek op aanbouw in dit draadje dan kom ik overigens geen problemen tegen. Alleen een mogelijk issue mbt een vergunning. Had er inderdaad niet aan gedacht dat als hij niet meer tegen een muur hangt of staat, de 50cm-uitsteekuitzondering natuurlijk niet meer van toepassing is.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

HarmoniousVibe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:27:
Wat is een beetje de maximale lengte van de waterleidingen vanuit een monoblock? En dan vooral buiten. Idealiter staat zo'n unit natuurlijk vlak tegen het gebouw, maar dat past hier niet goed. Er zit mij mij wel een meter of 2 tussen de buitenunit en de buitenmuur, en dan moet hij nog een meter of 2 naar boven omdat hij naar zolder toe moet. Hij zou dan op het dak van de aanbouw (1 hoog) komen te staan. Is dat nog te overbruggen met leidingisolatie en glycol of moet ik aan een split?
https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

dat spul (2x dus) en je kan rustig 20+ meter door de tuin heen, wel goed ingraven met grind eromheen. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
JAHRASTAFARI schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Ik heb de fout ontdekt, ik heb blijkbaar per ongeluk met mijn kippige ogen en worstenvingers ( :D ) niet alleen dipswitch 8 op ON gezet, maar ook nummer 7.

Gisteravond laat deze als probeersel nummer 7 op OFF gezet, en ja de elga start weer op en doet het weer....!

8) :'(

@BarryH Ook jij, thanks voor de hulp!
Goed om te horen! Ik ben benieuwd of hij nu ook onder de 4 graden door gaat stoken, zoals hij hoort te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Grolsch schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:45:
[...]

Zoek in ieder geval op wat het vermogen is bij -10, ta35. Want bij tb +7 6kw heb je weinig aan.
Wat interessant, zat dit weekend ook te kijken naar de Daikin Altherma 3. Mede omdat deze ook wat goedkoper zelfs lijkt dan vergelijkbare warmtepompen? Maar ik dacht al dat het aan mij lag dat ik niet kon vinden wat het vermogen bij -10 en een Ta van 35 graden is..
Soort van Waterpomp database waar dit standaard in staat zou wel erg handig zijn. Beetje zoals EV database maar dan voor warmtepompen :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Banjy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Wat interessant, zat dit weekend ook te kijken naar de Daikin Altherma 3. Mede omdat deze ook wat goedkoper zelfs lijkt dan vergelijkbare warmtepompen? Maar ik dacht al dat het aan mij lag dat ik niet kon vinden wat het vermogen bij -10 en een Ta van 35 graden is..
Soort van Waterpomp database waar dit standaard in staat zou wel erg handig zijn. Beetje zoals EV database maar dan voor warmtepompen :)
Zo'n database is er helaas niet.

En onderzoek dan ook meteen ff wat het minimale vermogen is bij Tbuiten +7 en Ta 25 bijvoorbeeld, op basis van deze gegevens kun je dan het beste vergelijken met andere warmtepompen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Banjy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Heb zelf een Altherma 3 en het verbruik ligt vele malen hoger dan wat ze je voorschotelen.
Volgens Daikin zou de COP 6,2 zijn. Wat sowieso onrealistisch is.
Vorig jaar lag over het hele jaar de COP op 2,6 gemiddeld voor verwarmen.

Installateur én Daikin zijn langs geweest. Hebben gezegd dat dit het is.
Daikin heeft zelfs per mail gezegd dat een COP van 3 niks schokkends is en ze het niet beter krijgen.

Heb nu de stooklijn flink naar beneden gezet en de AT3 kan de ingestelde temperatuur nét niet halen . Komt niet boven de 20,1 uit en thermostaat staat op 20,3. COP komt deze maand wel gemiddeld uit op iets meer dan 4 en het gevoel dat dit het maximaal haalbare is.

Ben daar voor een januari/wintermaand niet ontevreden over na vorig jaar.

Weet niet of er hier mensen zijn met een Altherma 3 en andere ervaringen en een veel hogere COP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45
Grolsch schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:25:
[...]

Zo'n database is er helaas niet.
Deze site is een mooie start: https://www.eurovent-certification.com/en/
Staat veel informatie vanuit de europese energielabels. Maar helaas lang niet alle lucht/water warmtepompen en volgens mij ook niet álle gegevens qua temperaturen.
Het gedeelte lucht/lucht is veel completer op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:02
AndereKoekoek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Heb zelf een Altherma 3 en het verbruik ligt vele malen hoger dan wat ze je voorschotelen.
Volgens Daikin zou de COP 6,2 zijn. Wat sowieso onrealistisch is.
Vorig jaar lag over het hele jaar de COP op 2,6 gemiddeld voor verwarmen.

Installateur én Daikin zijn langs geweest. Hebben gezegd dat dit het is.
Daikin heeft zelfs per mail gezegd dat een COP van 3 niks schokkends is en ze het niet beter krijgen.

Heb nu de stooklijn flink naar beneden gezet en de AT3 kan de ingestelde temperatuur nét niet halen . Komt niet boven de 20,1 uit en thermostaat staat op 20,3. COP komt deze maand wel gemiddeld uit op iets meer dan 4 en het gevoel dat dit het maximaal haalbare is.

Ben daar voor een januari/wintermaand niet ontevreden over na vorig jaar.

Weet niet of er hier mensen zijn met een Altherma 3 en andere ervaringen en een veel hogere COP hebben.
Hier ook een Altherma 3 gebruiker. COP valt bij mij ook enigszins tegen. Heb nu het vermogen gelimiteerd op 5.5kW en merk dat hij veel minder vaak de 1:1 verwarming gebruikt bij bijvoorbeeld ontdooien/sanitair warm water.

Zal vanavond nog eens kijken hoe het deze maand staat met de COP, maar is een heel gunstige winter voorlopig ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

UdiBenLudi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:58:
[...]
merk dat hij veel minder vaak de 1:1 verwarming gebruikt bij bijvoorbeeld ontdooien/sanitair warm water.
Die hulpverwarming heb ik op Alleen SWW gezet.
Hier is het nodig om de 60 graden te halen voor de desinfectie.
Voor het verwarmen van het huis geloof ik het wel. Dan maar iets minder snel opwarmen.
Zal het wel omzetten als we nog te maken krijgen met -20 graden nachten.

Mijn stooklijn nu is: 25-30 graden TA tegenover -10 tot 18 graden buitentemperatuur.
Merk dat de WP nu op een wat lager vermogen continu draait ipv steeds te pendelen.
Als de WP op volle toeren draait dan hebben we een resonantie in het huis, dus hoor het verschil goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

En om eerlijk te zijn voelt heel die warmtepomp wereld met de subsidies etc voor wij echt een beetje als je de sjoemelsoftware bij de auto's.

Hoe kan Daikin met een COP van 6,2 komen voor de warmtepomp en het in de praktijk echt véél lager is.
Contact gehad met de installeur, bedrijf wat de EP berekening etc heeft gedaan. Alles is gebaseerd op de theoretische waarden zoals aangeleverd door Daikin. Erg bijzonder imho...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• vandermark
Ik heb een kort artikel geschreven over de verbruikcijfers van onze Pana 5kW J serie. Hierin maak ik ook de vergelijking met de cv-ketel die de twee jaren ervoor ons huis heeft verwarmd:
https://www.linkedin.com/...en-vergelijking-met-bart/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGc_citvwaB0teMEIxKA4uVXoUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4Wh2dcsZhzbB7frwoTDFHTC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 17-01-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
vandermark schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:15:
Ik heb een kort artikel geschreven over de verbruikcijfers van onze Pana 5kW J serie. Hierin maak ik ook de vergelijking met de cv-ketel die de twee jaren ervoor ons huis heeft verwarmd:

[Afbeelding]
Hoe heb jij bepaald wat je verbruik is omgerekend naar gas?
Ik heb daar destijds ook flink naar gekeken, echter was mijn conclusie dat dit al redelijk lastig wordt omdat je constant met de COP te maken hebt, welke weer afhankelijk is van diverse omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
format5 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Hoe heb jij bepaald wat je verbruik is omgerekend naar gas?
Ik heb daar destijds ook flink naar gekeken, echter was mijn conclusie dat dit al redelijk lastig wordt omdat je constant met de COP te maken hebt, welke weer afhankelijk is van diverse omstandigheden.
Dat laat ik mindergas.nl zelf doen en de COP heeft daar toch niets mee te maken?
Heel simpel 1 m3 aardgas komt overeen met 9,769 kWh elektra uitgaande van de calorische bovenwaarde van Nederlands aardgas.

Ik reken dus het elektra verbruik om naar m3 aardgas equivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik vind het jammer en vreemd dat de "Compress" line van Nefit-Bosch er qua buitenunit niet is voor een split-opstelling. Ik ben op zoek naar een stille warmtepomp en binnen is er wel een "Compress Hybrid
3000i AWS" (split) ipv de "Compress Hybrid 7000i AW" (mono), maar die split kun je vervolgens alleen aansluiten op de oude en relatief luidruchtige buitenunits, aldus de combinatietabel. Weet iemand of er ook nog nieuwe buitenunits in de "Compress" line aan zitten te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
vandermark schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Dat laat ik mindergas.nl zelf doen en de COP heeft daar toch niets mee te maken?
Heel simpel 1 m3 aardgas komt overeen met 9,769 kWh elektra uitgaande van de calorische bovenwaarde van Nederlands aardgas.

Ik reken dus het elektra verbruik om naar m3 aardgas equivalent.
Snap ik, maar op die manier krijg je een vergelijk wat je in mindergas niet mooi kan vergelijken.
Tenminste, ik vind dat je dat niet mooi kan vergelijken.

Ja, de hoeveelheid energie die de netbeheerder bij jou af levert is omgerekend minder.
Waar ik meer naar op zoek was was een vergelijk wat rekening houd met de COP, om zo de efficientie mee te nemen, op die manier komt er een vergelijk in de grafieken op minder gas, waar ik iets mee kan.

Maar dit is een heel andere discussie, welke in voorgaande topics ook al gevoerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
format5 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Snap ik, maar op die manier krijg je een vergelijk wat je in mindergas niet mooi kan vergelijken.

Ja, de hoeveelheid energie die de netbeheerder bij jou af levert is omgerekend minder.
Waar ik meer naar op zoek was was een vergelijk wat rekening houd met de COP, om zo de efficientie mee te nemen, op die manier komt er een vergelijk in de grafieken op minder gas, waar ik iets mee kan.

Maar dit is een heel andere discussie, welke in voorgaande topics ook al gevoerd werd.
Dat klopt, ik vergelijk enkel het primair energieverbruik van beide verwarming systemen (gasketel & warmtepomp). Dat zegt voor mij ook veel over de efficiëntie van de warmtepomp over een jaar gezien omdat de andere relevante parameters gelijk zijn gebleven (woning zelf, isolatie, thermostaatstand, aantal bewoners etc.)

Verder is dat toch juist wat je wel met mindergas.nl kan vergelijken? Die site richt zich op primair energieverbruik per graaddag voor ruimteverwarming?

[ Voor 7% gewijzigd door vandermark op 17-01-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:57
format5 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]

De efficientie/ COP zit toch al verwerkt in het daadwerkelijke kWh stroomverbruik van de warmtepomp?
En je betaald uiteindelijk het aantal afgenomen kWh, niet de COP.

@vandermark mooi geschreven artikel (idem die van vorig jaar)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:07:
[...]

Zie de tekst onderaan deze post 😀👇
Jammer geen R32 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Mitsubishi Ecodan eigenaren, hoe hebben jullie deze aangesloten? Kan hier helaas niet veel over vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:06
@vandermark Wanneer gaat de CV ketel er volledig uit? Dan gaat je plaatje er nog veel mooier uitzien.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:23:
@vandermark Wanneer gaat de CV ketel er volledig uit? Dan gaat je plaatje er nog veel mooier uitzien.
Ja, die plannen zijn er. Ik twijfel tussen een Edel auer air warmtepomp boiler of een simpele doorstroomverwarmer. We douchen al met een 5l/m douchekop sinds juni en ik denk dat we nu nog 250m3 gas gebruiken voor SWW. Omgerekend circa 1.800 kWh stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:00
Ik ben van plan om een Panasonic 7kw monoblock te kopen en daarvoor heb ik nog een boiler nodig. Ik denk dat ik een 300 liter vat nodig ben en lees veel goede verhalen over De Jong 300l rvs boiler. Helaas is de 300L 1.80 meter hoog en die is net wat te hoog. De boiler komt in de kleder te staan en die is 1.6 meter diep. Heeft iemand advies voor een 300 liter boiler met voldoende spiraal oppervlakte en niet hoger dan 1.6 meter?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
SkullboyNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:38:
Ik ben van plan om een Panasonic 7kw monoblock te kopen en daarvoor heb ik nog een boiler nodig. Ik denk dat ik een 300 liter vat nodig ben en lees veel goede verhalen over De Jong 300l rvs boiler. Helaas is de 300L 1.80 meter hoog en die is net wat te hoog. De boiler komt in de kleder te staan en die is 1.6 meter diep. Heeft iemand advies voor een 300 liter boiler met voldoende spiraal oppervlakte en niet hoger dan 1.6 meter?
Let er ook op dat bij sommige boiler vaten (zoals bijv Nibe) je aan de boevenkant toegang moet hebben voor onderhoud (opofferings anode)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:06
vandermark schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Ja, die plannen zijn er. Ik twijfel tussen een Edel auer air warmtepomp boiler of een simpele doorstroomverwarmer. We douchen al met een 5l/m douchekop sinds juni en ik denk dat we nu nog 250m3 gas gebruiken voor SWW. Omgerekend circa 1.800 kWh stroom...
En tijdelijk 1 of 2 30L elektrische boiler van marktplaats zoals @Rol-Co vaak schreef? Die verdien je vaak binnen het jaar al terug op vastrechtbesparing, nog los van de marktwaarde bij opnieuw verkoop.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

Voor de liefhebbers :*) https://www.installatiemonitor.nl/
De doelstelling van het project Installatiemonitor is informatie te verkrijgen over de praktijkprestaties van
(hybride) warmtepompen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Holy shit.. Ik heb een (goed aangeschreven) installateur benaderd voor een warmtepompinstallatie. Adviesgesprek is over 10 weken, eerder hadden ze geen tijd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Verwijderd Ja
interessant onderzoek
b.v. dat gemiddeld de hybride WP 68% gasverbruik vervangt. Kortom: nog te optimaliseren.
Opmerkelijk wel dat er niet gesproken wordt over 24x7 constante binnentemperatuur...helpt pieken uitvlakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek0416
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Ik ben nog op zoek naar een bedrijf wat de Remeha Mercuria E 8kW kan plaatsen. Maar is toch lastig te vinden.

Hebben jullie dit gewoon bij de lokale installateur aangeschaft of via een landelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Freek0416 Wat zegt Remeha hier zelf over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Freek0416 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:03:
Ik ben nog op zoek naar een bedrijf wat de Remeha Mercuria E 8kW kan plaatsen. Maar is toch lastig te vinden.

Hebben jullie dit gewoon bij de lokale installateur aangeschaft of via een landelijke?
Ik weet dat Lammertink in Wierden er een aantal van heeft geplaatst. De oude R410a variant, er zou ook een nieuw R32 model zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:34
Freek0416 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:03:

Als je nog even wat kan je voor de nieuwe ACE uitvoering gaan. Die is (op papier) een efficiënter. Bovendien kun je zowel een H (ybride) of E (all electric) nemen. Deze hebben beide dezelfde buitenunit en je kunt (hoop ik) als je kiest voor de E (nog even je oude CV standbye laten staan, voor als je vermogen toch niet toereikend is).

Ben verder wel benieuwd waar je terecht komt, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek0416
  • Niet online
royaljoop schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Als je nog even wat kan je voor de nieuwe ACE uitvoering gaan. Die is (op papier) een efficiënter. Bovendien kun je zowel een H (ybride) of E (all electric) nemen. Deze hebben beide dezelfde buitenunit en je kunt (hoop ik) als je kiest voor de E (nog even je oude CV standbye laten staan, voor als je vermogen toch niet toereikend is).

Ben verder wel benieuwd waar je terecht komt, succes!
Dit type had ik inderdaad gelezen via nieuwsberichten. Leverbaar vanaf januari 2022. Nog niet voorbij zien komen helaas.

Idee is inderdaad om wel te gaan voor de E (all electric) icm zonnepanelen. CV ketel (intergas 1 jaar oud) blijft hangen voor WW (Vriending doucht graag heeeel lang) en ruimtgebrek.

Wij zitten in een verbouwing en aangezien wachttijden toch oplopen toch maar even wachten op het nieuwe model misschien.

Edit: Heb net contact gehad met Remeha, verwachte leverdatum nieuwe Mercuria Ace is medio Juni.

[ Voor 4% gewijzigd door Freek0416 op 17-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek0416
  • Niet online
Nog niet zelf benaderd voor plaatsen, ik zie wel nu dat je via hun leveranciers kan vinden in je regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 21:28
Ben aan het orienteren voor wp
Afgifte vloer 30m2 is 2100watt bij 30 graden.
Pfff is niet eenvoudig hierop een wp uit te zoeken dit is nergens aangegeven en volgens mij bere belangrijk.
Max vermogen vanaf 5 kw. meer is beter.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:32:
@Verwijderd Ja
interessant onderzoek
b.v. dat gemiddeld de hybride WP 68% gasverbruik vervangt. Kortom: nog te optimaliseren.
Opmerkelijk wel dat er niet gesproken wordt over 24x7 constante binnentemperatuur...helpt pieken uitvlakken
Ik zit over de afgelopen 4 winters nu op gemiddeld 72 à 73% besparing op gas, zelfs bij 24/7 volle bak door draaien. Zolang de salderingsregeling nog van kracht is kan ik mijn volledige stroomverbruik incl. WP dekken uit mijn zonnepanelen. Met de verhoging van de korting op de energiebelasting op stroom zijn mijn energiekosten dit jaar € 0,00 (even afgezien van de investeringen in WP en Panelen dan hè :+ )
Voelt goed :*)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
[...]

Of een booster WPB aangesloten op je vv zoals de Auer Edel water of de NIBE MT-MB21. Die SWW kost toch geen 1800 kWh? Ik kom met de Auer Edel water omgerekend op ongeveer 700 kWh bij die 250 m3 plus nog wat warmte uit de vloer. De Ta daalt ongeveer met 0,75graad tijdens het opwarmen. Zie t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan kun je met een WP boiler (of SWW-vat aan een WP) toch een beste besparing halen. Mijn WP (die met SWW toch bepaald niet zuinig is) verbruikt voor SWW op jaarbasis slechts 400 kWh aan elektriciteit (voor een gezin met 4 personen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Dan kun je met een WP boiler (of SWW-vat aan een WP) toch een beste besparing halen. Mijn WP (die met SWW toch bepaald niet zuinig is) verbruikt voor SWW op jaarbasis slechts 400 kWh aan elektriciteit (voor een gezin met 4 personen).
Zetten jullie om de week 1x de kraan aan thuis. Er mag ook water uit de douche kop komen hoor

En je stilstand verlies dan, Dat is ook al gemiddeld 0,8 tot 1,2kw per dag

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 17-01-2022 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
vandermark schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:15:

[Afbeelding]
De manier waarop jij aardgas kWh's en elektrische kWh's met elkaar vergelijkt klopt niet.

Eerst even: je mag nooit met de bovenwaarde van aardgas rekenen, omdat je simpelweg niet alle waterdamp in de rookgasen condenseert in een CV-ketel. Ook niet in een HR-ketel. Bedenk daarbij dat een HR-ketel ook alleen maar HR werkt bij hele lage watertemperaturen. Ten onrechte wordt daar vaak 58°C genoemd. Dat is echter het theoretische condensatiepunt van aardgas dat verbrandt bij een preices stochiometrische verbranding. En dat gebeurt in de praktijk nooit. Je hebt altijd een (ruime) luchtovermaat, om te zorgen dat er geen CO-vorming optreedt.
Maar dat terzijde.

Een kWh elektriciteit is veel meer "waard" dan een kWh aardgas. En dan bedoel ik niet uitgedrukt in €/kWh gebaseerd op de prijs (dat ook natuurlijk), maar dat je technisch gezien met een kWh elektriciteit veel meer kunt doen dan met een kWh aardgas. Je kunt die kWh elektriciteit bijvoorbeeld direkt omzetten in beweging mbv een elektromotor. Ok, die heeft ook geen 100% rendement, maar grote motoren komen toch aardig in die richting (motoren in het MW-bereik komen in elk geval boven de 95%).

Als je een kWh aardgas wilt omzetten in bewegingsenergie, gaat het mooi als je dat met 60% rendement kunt doen (dat soort waardes kom je in de praktijk alleen tegen in centrales die gasturbines combineren met stoomketels en stoomturbines).
De hoeveelheid arbeid die je uit een energiestroom kunt halen, noemen we exergie.
De exergie van een kWh elektriciteit is veel hoger dan van een kWh aardgas.

Als je elektriciteit op een eigenlijk verkeerde manier gebruikt (misbruikt?) door er (direct via weerstandsverwarming) warmte van te maken, ben je dus eigenlijk helemaal verkeerd bezig.
Elektriciteit is veel te waardevol om het op die manier te "misbruiken". Daarom zou je elektriciteit dus ook eigenlijk nooit moeten gebruiken voor het verwarmen van water (behalve via een WP, dat is weer een heel ander verhaal).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:12:
En je stilstand verlies dan, Dat is ook al gemiddeld 0,8 tot 1,2kw per dag
1. Dat zijn thermische verliezen. Ik heb het over elektriciteitsverbruik. Daar zit de COP nog met een factor 3 tussen.
2. Als je 1.2 kWh thermisch verliest, dan moet je een beter vat kopen. De mijne heeft een verlies van 55W bij een delta T van 45°. Gemiddelde watertemperatuur in mijn vat is misschien 41 graden (onderin gemiddeld kouder, bovenin max 47 graden). Dat betekent een dT van 20 graden met de omgeving. Verlies is dan 24 W. Oftewel 0.59 kWh thermisch per dag. Elektrisch dus ongeveer 0.2 kWh.

Op jaarbasis gaat er van de 400 kWh die mijn WP elektrisch aan SWW besteed dus ca 71 kWh naar stilstandsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

250 m3 gas met een 5 l douchekop lijkt me vrij veel, koken is al elektrisch? Veel personen of half uurtje douchen pp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:27:
[...]

1. Dat zijn thermische verliezen. Ik heb het over elektriciteitsverbruik. Daar zit de COP nog met een factor 3 tussen.
2. Als je 1.2 kWh thermisch verliest, dan moet je een beter vat kopen. De mijne heeft een verlies van 55W bij een delta T van 45°. Gemiddelde watertemperatuur in mijn vat is misschien 41 graden (onderin gemiddeld kouder, bovenin max 47 graden). Dat betekent een dT van 20 graden met de omgeving. Verlies is dan 24 W. Oftewel 0.59 kWh thermisch per dag. Elektrisch dus ongeveer 0.2 kWh.

Op jaarbasis gaat er van de 400 kWh die mijn WP elektrisch aan SWW besteed dus ca 71 kWh naar stilstandsverlies.
73 kWh :) lijkt me weinig voor zo'n grote boiler, maar ook de 400 lijkt me weinig met 4 personen plus stilstand verlies.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Die 55 watt stilstand verlies is per uur . En mijn boiler is een WPS 300 van de Jong.

Ben wel benieuwd hoeveel tapwater jij eruit haalt met 41 graden en met wat voor temperatuur je doucht.

https://www.econo.nl/Bere...aram8=Drinkwater%20boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrcuIyvNaeDuAC4D-y5G3m8AUOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MG8fjaEZLxNzGDUzk6yT8YBy.png?f=fotoalbum_large

Er wordt hier wel langer per dag gedoucht.

Heb hier 300 liter op 52 graden op 1/3 onderin. Kunnen 4x normaal douchen en wordt elke dag 1x geladen.

Zit nu laatste maand december op 79kWh en cop van 2,9

En dan heb ik mijn boiler nog ingepakt met zelfklevende armaflex 30mm. Verlies nu 1 graad op 10uur. Mooi is anders maar het werkt wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 17-01-2022 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Adriaan71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Die 55 watt stilstand verlies is per uur .
55 Watt per uur bestaat niet.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwerius schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:11:
[...]

Dan 55 watt x 24 uur + 1,32kWh/24uur

En goeie A label boiler zit net boven de 1 kWh/24uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 13:49
rudolfski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:46:
Hoi tweakers, first post, na al heel wat van dit forum doorgelezen te hebben, en een paar dm's naar Koevlaas, topper :)

Afgelopen oktober in m'n nieuwbouw appartement getrokken en flink los gegaan op de warmtepomp. Niet alleen die van mezelf, want er zijn in het pand flink veel problemen geweest en dan probeer ik vaak ook even te helpen.

Appartement bouwjaar 2018, opgeleverd 2021, onderdeel van project met 296 woningen
Zie https://alklima.nl/refere...t-in-project-cruquiuswerf

Vloer Rc 3.5 (parkeerplaats onder de vloer)
Gevels Rc 4.1
Dak 5.43 (plafond bovenburen?)

EPC ?? (nog opvragen)

Ecodan PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D
5.5kW, 1ph, R410A
volgens het boekje:
Heating A7/W35 5.5kW COP 4.42
Heating A2/W35 5.0kW COP 2.97

Heating A7/W25 5.5kW COP 5.52
Heating A2/W25 5.0kW COP 3.47

Nominal flowrate 15.8 l/min

Hoogteverschil 21m (begane grond / dak op 7e)

Vloerverwarming hoh 10cm 16x2
Woonkamer 40m2, 120m3, 4 groepen 347m, 2 l/min, afgifte vlgs tek 2142W, vlgs transmissie 1618W (staat zo op de tekening)
Badkamer + hal 14m2, 42m3, 1 groep 97m, afgifte tek 220W transm 524W
Slaapkamers 12m2 en 9m2

Gesloten verdeler (geen aparte pomp)
Buffervat 45 l

Thermostaat Danfoss Icon, met thermische kleppen, stuurt WP aan/uit

Ventilatie WTW Zehnder ComfoAir E300

"Tweaks"
> Woonkamer 4 groepen altijd open gezet (2 l/min)
> Badkamer + hal geknepen naar 1 l/min, staat sowieso altijd open
> Slaapkamers dicht gezet
> Stookcurve aangepast van Ta 35° naar Ta 26°C bij Tb 2°C, vrij vlakke lijn gemaakt
> Pompstand 4; 11 l/min (5; 15 l/min)
> Vorstbeveiliging uitgezet ** (default was 5°C)
> SWW op stand ECO
> SWW van 55°C naar 45°C (+ legionella run 60°C)
> Melcloud wifi adapter
> Shelly 1PM meter
> Danfoss Icon wifi adapter
> Nachtverlaging 20.5°C naar 20.0°C tussen 21.30 en 9.30

Voor januari is verbruik volgens het apparaat zelf verwarmen 58kW / opbrengst 185kW, = COP 3.19?

Volgende week komt de bouwfirma nog een keertje kijken en uitleg geven. Hebben jullie nog tips, instellingen (zoals bv die vorstbeveiliging, had ik zonder jullie niet achter gekomen!), of andere zaken waarmee ik de WP nog efficiënter kan laten lopen? Ga ik met dit apparaat ook nog COP 4 halen? Dat is toch wel een beetje het minimum hier toch?

Plaatjes uit m'n homeassistant (ik probeer er helemaal bij te horen ;)

https://ibb.co/TB4n6zs

en een legionellarun waarbij de wp het al snel opgeeft en het element de rest van de 5kwh voor z'n rekening neemt:
https://ibb.co/2dsrBR5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaJDfZR4IH7e3vgTxmy0gL-sROI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efxyvQ3ibYZiujn30MMPAJuC.png?f=fotoalbum_large

Ik draai nu met nacht en overdagverlaging en het verbruik is niet zo hoog, maar de WP gaat dus elk uur even aan - aangestuurd door de Danfoss Icon thermostaat vermoed ik. Is dit een normaal beeld?

[ Voor 5% gewijzigd door rudolfski op 17-01-2022 18:38 ]

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
rudolfski schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:32:
[...]

[Afbeelding]

Ik draai nu met nacht en overdagverlaging en het verbruik is niet zo hoog, maar de WP gaat dus elk uur even aan - aangestuurd door de Danfoss Icon thermostaat vermoed ik. Is dit een normaal beeld?
Dat ziet er niet uit als een defrost. De warmtepomp schakelt uit en doordat de circulatiepomp nog draait zakt de ta naar beneden totdat ta gelijk is aan tr. Het lijkt op pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:08:
Ben wel benieuwd hoeveel tapwater jij eruit haalt met 41 graden en met wat voor temperatuur je doucht.
Je moet het warmteverlies niet bepalen over de maximum temperatuur in het vat, maar over de gemiddelde temperatuur.
Max is bij mij 47 graden. Maar na een dag is er weer gedoucht en zit er onderin water van misschien net 15 graden. Dan is rekenen met een gemiddelde temperatuur van 41 graden echt niet zo gek.
En ik zie net dat die 55W het verliesvermogen van een DJG is. Mijn vat zit zelfs op 49W. Dus het verliesvermogen is nog lager als wat ik hierboven heb uitgerekend.

Oh, en die berekening van Econo.nl is, zoals hier al erg vaak gezegd, echt complete onzin. Of geloof je zelf dat je maar 64 liter warm water (8 minuten à 8 lpm) uit een vat van 400 liter kunt tappen? 8)7 |:( 8)7 |:(
Die site zou verboden moeten worden, want zet mensen echt compleet op het verkeerde been.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:16:
[...]
Maar zoals inmiddels voor de zoveelste keer herhaald, dat is thermisch. Mijn genoemde 71 kWh per jaar is elektrisch. Daar zit de COP nog tussen.

En bovendien is die 55 Watt volgens de norm gemeten. En dat is bij een dT van 45°C. Bij mij (en de meeste andere WP-gebruikers) is die dT veel kleiner, en het warmteverlies dus ook.

Lees jij eigenlijk wel waarop je reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:21
Plenkske schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Deze site is een mooie start: https://www.eurovent-certification.com/en/
Staat veel informatie vanuit de europese energielabels. Maar helaas lang niet alle lucht/water warmtepompen en volgens mij ook niet álle gegevens qua temperaturen.
Het gedeelte lucht/lucht is veel completer op die site.
hmmz, inderdaad. Mooie stagiair klus voor een vergelijkingswebsite oid ;) ik bedoel maar..

Anyway: heeft iemand het (garantie tot de voordeur-)COP-verloop bij de verschillende aanvoertemperaturen?
Remeha publiceert zelf alleen maar de Cops bij 35 at en enkel bij 2 en en 7 graden.
https://tools.remeha.nl/w...Remeha-27-10-2020-def.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:21
Proton_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:03:
@Eriklu dat vind je in de specs.
Voorbeeld: [Afbeelding]

Van cop 3 naar 2, dus 50% duurder.
Zeg maar dit overzicht :) (begrijp dat het hier gaat om een Ecodan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
Adriaan71 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Ik bedoel niet dat het veel of weinig is.

De eenheden kloppen niet.
Je bedoelt gewoon 55 Watt. Of 55 Wattuur/uur en dat is dus weer 55 Watt.

Als je er dan toch een tijdcomponent in wilt brengen, zou je kunnen zeggen 55 Joule/sec.

En inderdaad een apparaat met een vermogen van 55 Watt verbruikt in 24 uur een hoeveelheid energie van 24 uur * 55 Watt = 1.320 Wattuur

Let op: Vermogen en energiehoeveelheden zijn verschillende dingen die helaas veel door elkaar worden gehaald. Tot mijn grote ergernis zelfs door professionals (??)

Energiehoeveelheid is wat de term al zegt: een hoeveelheid energie. In de techniek drukken we dat meestal uit in J (Joules) evt voorafgegaan door k, M, G als het om duizend-, miljoen-, miljard-vouden gaat.

Vermogen is een hoeveelheid energie per tijdseenheid. Dus bijvoorbeeld een J/sec. En die laatste noemen we weer een Watt (eventueel weer met een k, M of G ervoor).

We gebruiken in dit forum voor energiehoeveelheid vaak de kWh, hoewel dat natuurlijk een afgeleide eenheid is, namelijk de hoeveelheid energie die een apparaat met een vermogen van 1 kW in een uur verbruikt. Feitelijk is het dus 1.000 J/sec * 3.600 sec = 3.600.000 Joules ofwel 3,6 MJ.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rudolfski schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:32:
[...]

[Afbeelding]

Je WP pendelt best wel, omdat ie zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Maar hij verbruikt 's nachts ongeveer net zoveel als overdag. Waar zit die nachtverlaging dan? En wat is die groene lijn?
Je grafiek zou ook een stuk duidelijker worden met eenheden bij de assen en een begrijpelijke naam van het WP vermogen (W.mean :? )
En waar is je ruimtetemperatuur?
En wat bedoel je met overdagverlaging? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:21:
We gebruiken in dit forum voor energiehoeveelheid vaak de kWh, hoewel dat natuurlijk een afgeleide eenheid is, namelijk de hoeveelheid energie die een apparaat met een vermogen van 1 kW in een uur verbruikt. Feitelijk is het dus 1.000 J/sec * 3.600 sec = 3.600.000 Joules ofwel 3,6 MJ.
Als je het dan écht goed wilt doen, gebruik je de officiële afkorting voor seconde, de s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
HarmoniousVibe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:22:
Ik vind het jammer en vreemd dat de "Compress" line van Nefit-Bosch er qua buitenunit niet is voor een split-opstelling. Ik ben op zoek naar een stille warmtepomp en binnen is er wel een "Compress Hybrid
3000i AWS" (split) ipv de "Compress Hybrid 7000i AW" (mono), maar die split kun je vervolgens alleen aansluiten op de oude en relatief luidruchtige buitenunits, aldus de combinatietabel. Weet iemand of er ook nog nieuwe buitenunits in de "Compress" line aan zitten te komen?
Waarschijnlijk niet, de splits zijn dacht ik van IVT uit Zweden, de monoblocks van Bosch. De Enviline binnenunit kan met beide communiceren. Bij ons is de totale afstand tussen binnenunit en de Compress buitenunit ca. 17 meter, in praktijk ca. 0,5 graad verlies tussen de uitgang van de buitenunit en de ingang van de binnenunit.
Pagina: 1 ... 56 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.