Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.531.828 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:12:
Dank voor de hulp. SWW setpoint was 43 en de SWW temp bij aanvang Legionella run 45 graden. Hij had net ervoor een SWW run gedaan.
Kijk, en dat verklaart de zaak. Dat is inderdaad "by design". Hij verwarmt bij legionella tot SWW setpoint met de compressor en de rest met het element. En met het 2 kW element in de binnenunit duurt dat best lang...
Wel jammer dat de softwareupdate dit niet verbeterde.
Ik gebruik een gemodificeerd Melcloud2Domoticz script om het SWW setpoint te verhogen naar 56 graden zodra de status van de unit naar "legionella" is gewijzigd.
Dat werkt alleen niet als net daarvoor de SWW-cyclus is geweest, want het wijzigen van setpoint heeft alleen zin zolang de compressor nog loopt.
In jouw situatie set ie direct het element aan en werkt dat dus niet. (Daar heb ik weer een workaround voor verzonnen, maar dat voert nu te ver).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:10
Eriklu schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:15:
Oke, weer twee installateurs over de vloer gehad vandaag. En ik ga toch eerst maar eens die temperatuur van de CV verlagen. Vanochtend al van 80 naar 55 gezet (ik hoor jullie lachen) en als ik jullie zo hoor moet het nog lager (naar 40?) en dan moet ik checken of dit nog steeds voldoende comfort geeft. Geadviseerd werd om van die ventilatoren te plaatsen. Hebben jullie nog suggesties welke, zodat ik dat eerst maar eens ga ervaren.
Misschien onderstaand een doorlezen voor ideeën.
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
X21r schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:30:
@LeonTebbens

[Afbeelding]
Deze 45 graden op display geeft de temperatuur aan je de boiler..thv sensor.

De Wp zal Ta TOT 52 graden doen in 30 minuten, dan is je hele boiler nog niet op temperatuur maar de max temp van de wp wel bereikt .Dus gaat hij daarna over op het element om de HELE boiler vat op hoge temperatuur te krijgen.
[Afbeelding]
Groene =Ta , Bruin= Tr, Blauw= Watt Wp ,Rood-boven= zonnepaneel,Paars=Tb, Licht blauw= algemeen verbruik.

Leon heb jij Ta sensors ? en tijd meting ?
Volgens mij is dit normaal gedrag(display geeft 45 aan).
Tijdens wp tot Ta 53 is je gehele vat niet gevult en zal rond de 45 graden zijn thv sensor.
In de 1,5 uur daarna zal de gehele boiler wel op hoge temperatuur komen.

Bij normaal gebruik draait de wp niet gelijk op max vermogen. en heeft meer tijd om de boiler beter op temperatuur te krijgen.
Dank voor de hulp. Eerst liep een SWW run om temperatuur van 38 naar de ingestelde 43 te brengen. Die kwam uit op 45. Toen overschakeling op CV bedrijf. Na een half uur startte de Legionella run: compressor stopte met draaien en Booster symbool ging direct aan. Ongeveer elk kwartier kwam er een graadje bij. Heb na een uur de hele WP uit/aan gezet om de legionella run te stoppen, want dit zou uren gaan duren.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53

breinonline

Are you afraid to be known?

Andrehj schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Ik gebruik een gemodificeerd Melcloud2Domoticz script om het SWW setpoint te verhogen naar 56 graden zodra de status van de unit naar "legionella" is gewijzigd.
Dat werkt alleen niet als net daarvoor de SWW-cyclus is geweest, want het wijzigen van setpoint heeft alleen zin zolang de compressor nog loopt.
Even dat ik het snap: als je voor de leginellarun het setpoint van SWW naar boven bijstelt, doet hij langer op de de compressor en minder met het element? Want dat kan ik met Home Assistant ook beïnvloeden. Maar wanneer moet die overschakeling plaatsvinden? Zou het ook een optie zijn dan om het setpoint hoog te laten staan, SWW warmen vanuit je domotica te forcen bendeden een ingestelde temperatuur en weer naar auto te schakelen bij zeg 50ºC zodat je het ingesteld setpoint verder niet bereikt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Kijk, en dat verklaart de zaak. Dat is inderdaad "by design". Hij verwarmt bij legionella tot SWW setpoint met de compressor en de rest met het element. En met het 2 kW element in de binnenunit duurt dat best lang...
Wel jammer dat de softwareupdate dit niet verbeterde.
In jouw situatie set ie direct het element aan en werkt dat dus niet. (Daar heb ik weer een workaround voor verzonnen, maar dat voert nu te ver).
Dag André dat kan ik idd nog gaan doen (en had je me al eerder geadviseerd, dank daarvoor). Ik wacht toch ook nog even een officieel antwoord af van de installateur/ Alklima. Al is m’n hoop niet heel groot.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
_RRM_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Zoals @Grolsch al schreef, is het geen bug, maar een feature....
Heb me daar circa 1,5 jaar geleden ook over verbaasd en veel data met Alklima uitgewisseld, heb hier het bericht van Alklima achtergelaten.
Ha duidelijk en dank _/-\o_
Case closed dus van m’n legionella run probleem.
Ik ga ofwel handmatig m’n setpoint elke twee weken verhogen zodat de compressor het meeste opwarmwerk doet (doe ik nu al), of dit via een aangepast Melcloud2Domoticz shellscript automatiseren, op een nog te bepalen cloud servertje.

[ Voor 9% gewijzigd door LeonTebbens op 14-01-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Heb je wel eens gemeten? Dat zou nou wel een interessante test zijn. Er zijn testkitjes te koop, al zijn die nog wel prijzig (€45).
Nee, ik vertrouw op de wetenschap en mijn twentse boerenverstand. Maar je mag wel zo'n setje naar mij opsturen, dan zal ik voor je meten ;)
LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Dank voor de hulp. SWW setpoint was 43 en de SWW temp bij aanvang Legionella run 45 graden. Hij had net ervoor een SWW run gedaan.
Je hebt dus een "normale" Mitsubishi, niets bijzonders :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek0416
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Weet iemand wat het minimaal vermogen van de Remeha Mercuria is? In de handleidingen staat wel dat deze modulerend is en het vermogen variabel. Maar niet tot hoe ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
O ja nog kleine side-note over legionella: ik las ergens dat je meestal geen of slechts milde (verkoudheid/grieperige) klachten krijgt door de Legionella bacterie die mee kan komen in het douchewater. Met een onderliggende (wellicht nog niet bekende) aandoening of lage weerstand kun je overlijden aan de Veterenanenziekte.

Dit is puur ter info, iedereen heeft een andere situatie en “risk appetite” zoals we dat zeggen bij IT security.

[ Voor 28% gewijzigd door LeonTebbens op 14-01-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47
Met betrekking tot de legionella run en het 'hulp element' - hoe doen de andere merken dat naast de mitsu?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:57:
O ja nog kleine side-note over legionella: ik las ergens dat je meestal geen of slechts milde (verkoudheid/grieperige) klachten krijgt door de Legionella bacterie die mee kan komen in het douchewater. Met een onderliggende (wellicht nog niet bekende) aandoening of lage weerstand kun je overlijden aan de Veterenanenziekte.
#puurterinfo
Laten we beginnen met de basis, legionella ontstaat alleen in stilstaand (+1 week) water, dat is bij ons nvt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:18
Kees_frl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:05:
Met betrekking tot de legionella run en het 'hulp element' - hoe doen de andere merken dat naast de mitsu?
Viessmann
Eerst op de compressor tot:
- Maximum tijd (heb ik ingekort tot 1 uur, maar wel eerst normale SWW run het uur ervoor).
- Maximum aantal starts die stoppen door te lage temp stijging dT per tijdseenheid.
Element heeft de volgende opties, apart instelbaar:
- niet gebruiken
- gebruiken nood verwarming vanuit de binnen unit instelbaar 3/6/9kW.
- Relais voor aansturen verwarmingselement in boiler.
Bij elkaar een parameter of 15 voor SWW, hysterese en voorwaarden voor vrijgave el. elementen.
Door de zonnecollector nog een paar meer hier.
Handleiding is niet voor niks dikke duim dik. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 22:26
Theovelders schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:10:
Wij hebben de WP Elga ace 6.
Ik heb gemerkt dat de verbruikscijfers die de eTwist laat zien van deze WP niet kloppen met de werkelijkheid.

Ik ben op zoek naar een eenvoudige KwH meter die ik tussen de voeding van de Elga ace 6 kan zetten om precies te kunnen zien wat het stroomverbruik was in een bepaalde periode.

Welke Kwh meter zou ik kunnen plaatsen.
Een simpele Ferraris, bij mij gratis af te halen,

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:51
Grolsch schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Laten we beginnen met de basis, legionella ontstaat alleen in stilstaand (+1 week) water, dat is bij ons nvt.
Een bacterie 'ontstaat' niet ineens, er moer er wel eerst eentje zijn om er meer te krijgen :)
YouTube: Bacteriegroei

En als deze legionellabacterie er eenmaal is zal je toch temperatuursverhoging va 50°C een killer voor ze zijn.
Natuurlijk werkt goede doorstroming prima. Een vat heeft door de spiraal, in- en uitgangangen echter voldoende rustige plekjes voor de bacterie om achter te blijven in het vat en bij gustige temperatuur zich lekker te vermenigvuldigen. Gedurende de dag heb je voornamelijk stilstand, geen idee of je voldoende spoelt als je dagelijks niet het gehele vat ververst.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 22:18
Kees_frl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:05:
Mijn Loria verwarmd tot ongeveer 55 graden met de warmtepomp zelf en daarna via het element de laatste paar graden. Nadeel van de Loria is dat je geen invloed hebt op het moment van de legionella run. Die staat standaard op vrijdag 03:00.... Heb de interne klok van de WP 12u verzet zodat de run iedere donderdag om 15:00 draait.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 07:09
LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:57:

Dit is puur ter info, iedereen heeft een andere situatie en “risk appetite” zoals we dat zeggen bij IT security.
Ik zou het niet onderschatten, dit is bij mij in de buurt gebeurt https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellaramp

Maar wat Grolsch zegt genoeg doorstroming zal het niet zomaar gebeuren. Maar de gevolgen zijn voor de gebruiker zelf, daarom voorzichtig zijn. Internet staat vol met blabla

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 15:51
Legionella is toch een dusdanig gevaar dat de overheid het wettelijk verplicht heeft maatregelen in de installatie te voorzien om de kans zo klein mogelijk te maken. Is ook een hele ISSO aan gewijd (55.1).
Een installateur zal het dan ook altijd een installatie moeten opleveren die hier aan voldoet.
Dat mensen het later weer buiten werking stellen is hun eigen verantwoording.
Legionella komt je systeem binnen vanuit het waterleiding bedrijf, zij geven ook geen garantie dat het legionella vrij is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!
davevleugel schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 07:23:
[...]

Ik zou het niet onderschatten, dit is bij mij in de buurt gebeurt https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellaramp

Maar wat Grolsch zegt genoeg doorstroming zal het niet zomaar gebeuren. Maar de gevolgen zijn voor de gebruiker zelf, daarom voorzichtig zijn. Internet staat vol met blabla
Bij de legionellaramp hebben ze bubbelbaden gevuld met een brandslang waar al maanden lang stilstaand water in stond. Dat is toch wel ff iets anders.

Maar laten we de welles/nietes discussie m.b.t. legionella maar achterwege laten, dat moet een ieder zelf beslissen.

Maar met een Mitsu een LPP draaien met ingebouwd element is gewoon onverstandig.
1 omdat het vermogen niet veel is en 2 omdat je beter een element direct in het boilervat kunt steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Maar i.p.v. het interne legionella-programma zou je in principe ook het via procon/melcloud kunnen simuleren door bijvoorbeeld wekelijks even de SWW-temperatuur op 60 te zetten en een SWW-run te forceren?

Nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat als je de SWW-temperatuur op 62 of 63 zet, dat hij dan wél kijkt hoe ver hij komt op de compressor en pas het element inschakelt als hij dat nodig vind (omdat de compressor te weinig warmte toevoegt?).

Wat mis ik dan? Behalve dan de bug in de legionella-code van de ecodan.

Achtergrond: Ik ben nog aan het nadenken over legionella-regeling. Ik heb het in eerste instantie even uitgezet, omdat ik toch een vrij kleine boiler heb die 1 a 2 keer per dag ververst wordt. Maar misschien wel verstandig om af en toe een keer op te warmen tot hogere temperaturen.
Ik wil voorkomen dat hij flink gaat opwarmen met het interne element van nauwelijks 1800 Watt, dat duurt echt uren en dan wordt het in de woonkamer merkbaar koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 09:32

MicroWhale

The problem is choice

Vraagje: Is het normaal dat installateurs bij een offerte standaard de prijs van de onderdelen veel te hoog maken?

Zie hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYQuRno11-K4tY02Z19n6O1OfKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w7XdsHNgU8XOPXqZDBMp5uHy.png?f=user_large

De warmtepomp kan ik hier INCL.BTW vinden voor 5400
Het boilervat hier (ook ex.btw, maartoch) voor 955.

(Voor de goede orde, de BTW in de een na laatste kolom komt er dus nog eens bovenop onder aan de streep. Dit heb ik even weggelaten voor de compactheid van de post. Dat komt dus bijv. neer op 6261 incl btw voor de pomp.)

Hetzelfde had ik bij een offerte voor zonnepanelen. Die waren voor zijn prijs ex.btw. online te vinden incl.btw.

Handige manier om die BTW (800 euro voor de ketel) of die 300 euro extra zelf op te strijken, maar het wekt bij mij niet echt vertrouwen om zo'n installateur in de hand te nemen.

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:08
arnnold schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 00:14:
[...]

Een simpele Ferraris, bij mij gratis af te halen,
Hartelijk dank voor het aanbod maar ik zit eigenlijk te denken aan iets kleiners.
Mijn meterkast zit bijna vol of ik moet hem op de zolder bij de Elga ace 6 ophangen maar dan is het dagelijks uitlezen niet leuk meer !!

Maar nogmaals dank.
Theo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Theovelders schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Hartelijk dank voor het aanbod maar ik zit eigenlijk te denken aan iets kleiners.
Mijn meterkast zit bijna vol of ik moet hem op de zolder bij de Elga ace 6 ophangen maar dan is het dagelijks uitlezen niet leuk meer !!

Maar nogmaals dank.
Theo.
Wellicht een van deze?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:53
MicroWhale schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:53:
Vraagje: Is het normaal dat installateurs bij een offerte standaard de prijs van de onderdelen veel te hoog maken?

Zie hier een voorbeeld:
[Afbeelding]

(Voor de goede orde, de BTW in de een na laatste kolom komt er dus nog eens bovenop onder aan de streep. Dit heb ik even weggelaten voor de compactheid van de post. Dat komt dus bijv. neer op 6261 incl btw voor de pomp.)

Hetzelfde had ik bij een offerte voor zonnepanelen. Die waren voor zijn prijs ex.btw. online te vinden incl.btw.

Handige manier om die BTW (800 euro voor de ketel) of die 300 euro extra zelf op te strijken, maar het wekt bij mij niet echt vertrouwen om zo'n installateur in de hand te nemen.

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan?
De online boeren kunnen met een paar procent marge een doos doorschuiven, hoeven geen after care te doen, geen offertes te maken, hooguit een keer een kapot doosje weer naar een distri te schuiven.

Van een installateur verwachten we dat ie een goed ontwerp maakt, langs komt, problemen oplost, etc. En ja, dat kost geld. Deels komt dat uit marge op ijzer, deels uit de installatie kosten.

Alternatief is zelf alles kopen en op eigen verantwoordelijkheid het in elkaar laten schroeven. Dan weet je ook waar de bewijslast zit als het niet optimaal werkt.

Of de marges reeel zijn: weet ik niet. Dat het logisch is dat een installateur niet mee kan met online dozenschuivers: in mijn ogen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
overhyped schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:24:
[...]

De online boeren kunnen met een paar procent marge een doos doorschuiven, hoeven geen after care te doen, geen offertes te maken, hooguit een keer een kapot doosje weer naar een distri te schuiven.

Van een installateur verwachten we dat ie een goed ontwerp maakt, langs komt, problemen oplost, etc. En ja, dat kost geld. Deels komt dat uit marge op ijzer, deels uit de installatie kosten.

Alternatief is zelf alles kopen en op eigen verantwoordelijkheid het in elkaar laten schroeven. Dan weet je ook waar de bewijslast zit als het niet optimaal werkt.

Of de marges reeel zijn: weet ik niet. Dat het logisch is dat een installateur niet mee kan met online dozenschuivers: in mijn ogen wel.
Daar moet je als installateur geen eens aan willen beginnen. Als je bus leg gestolen is ben je ook 15K verder om alles meteen te kopen. Dan is er ook geen opdrachtgever die dat erg vind je je meer geld geestvoor de geleden schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:53
Adriaan71 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Daar moet je als installateur geen eens aan willen beginnen. Als je bus leg gestolen is ben je ook 15K verder om alles meteen te kopen. Dan is er ook geen opdrachtgever die dat erg vind je je meer geld geestvoor de geleden schade.
Precies. Ik zie de goedkoopste online als de inkoopsprijs van de installateur.(als hij het daar al voor in kan kopen) Dan kan je bepalen of het een reële marge is of niet. Uiteindelijk heb ik liever een gezonde installateur dan een failliete :) ik laat me ook goed betalen voor mijn expertise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

overhyped schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Ik snap dat ze winst moeten maken. Maar ze adresseren geen van allen mijn zorgen:
1. Vertrouwen in vakmanschap
2. Goede, gedegen installatie
3. Nazorg

Ik zou dus liever arbeidskosten,etc... gefactureerd zien worden in plaats van marge op het ijzer. We weten namelijk allemaal wat dat ijzer kost. Door deze manier van offreren lijkt het (voor mij) alsof hij mij iets duur wil verkopen in plaats van een service leveren. En als hij slim is verkoopt hij er ook meteen een onderhoudscontract bij.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
MicroWhale schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Ik snap dat ze winst moeten maken. Maar ze adresseren geen van allen mijn zorgen:
1. Vertrouwen in vakmanschap
2. Goede, gedegen installatie
3. Nazorg

Ik zou dus liever arbeidskosten,etc... gefactureerd zien worden in plaats van marge op het ijzer. We weten namelijk allemaal wat dat ijzer kost. Door deze manier van offreren lijkt het (voor mij) alsof hij mij iets duur wil verkopen in plaats van een service leveren. En als hij slim is verkoopt hij er ook meteen een onderhoudscontract bij.
Je winst van je onderneming bestaat uit je uurloon en marge op je geleverde goederen en materialen.

Als je alles gaat specificeren per onderdeel worden de krenten uit de pap gehaald sommige opdrachtgevers en jij kan het dan met de rest doen.

Als je ziet wat een beetje goeie installateur in zijn bus hebt liggen en wat alle materialen tegenwoordig allemaal kosten is echt bizar vergeleken met een 2 jaar geleden.

En ondernemer mag best wel 10 a 15% marge maken op zijn goederen want als er iets is moet hij ook terug komen en daar kan hij ook niks voor rekenen.

Webshops kan je ook niet vergelijken met prijzen voor installateurs.

Sommige verkopen producten onder inkoop prijzen maar krijgen quantum korting eind van het jaar als ze een bepaalde hoeveelheid doorgezet hebben.

Zodoende ook meestal acties om de aantallen te behalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ocaj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:35:
Maar i.p.v. het interne legionella-programma zou je in principe ook het via procon/melcloud kunnen simuleren door bijvoorbeeld wekelijks even de SWW-temperatuur op 60 te zetten en een SWW-run te forceren?
Zo hoog gaat ie niet komen (bij mij vind ie het al lastig zat om het SWW op 56 te krijgen met de compressor), en dan heb je nog geen garantie dat het onderin ook >60 is.
Nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat als je de SWW-temperatuur op 62 of 63 zet, dat hij dan wél kijkt hoe ver hij komt op de compressor en pas het element inschakelt als hij dat nodig vind (omdat de compressor te weinig warmte toevoegt?).
Dat kan niet, je kunt SWW niet zo hoog instellen (volgens mij is 60 de max?)
Achtergrond: Ik ben nog aan het nadenken over legionella-regeling. Ik heb het in eerste instantie even uitgezet, omdat ik toch een vrij kleine boiler heb die 1 a 2 keer per dag ververst wordt. Maar misschien wel verstandig om af en toe een keer op te warmen tot hogere temperaturen.
Ik wil voorkomen dat hij flink gaat opwarmen met het interne element van nauwelijks 1800 Watt, dat duurt echt uren en dan wordt het in de woonkamer merkbaar koud.
De oplossing is om te zorgen dat je SWW setpoint tijdens de legionellarun hoger is, bijvoorbeeld 56 of 57 graden. Dat kun je doen via een trucje in Melcloud (even terugzoeken, is al vaak beschreven), maar dat heeft als nadeel dat je vast zit aan 1x per week. Of via een scriptje wat het setpoint verhoogt zodra de unit de status "Legionella" heeft. Dan moet je alleen wel zorgen dat het setpoint net al voordien bereikt is (als er dus net een SWW-run is geweest), want dan ben je te laat. Als de WP het element heeft ingeschakeld zet ie em niet meer uit.
Verder is het altijd aan te raden om een dompelelement te gebruiken. Hier zit er een 4.5 kW (3-fasen) element onderin het vat en dan gaat het stukje van 57 naar 63 graden best vlot. Zo'n element heeft als voordeel dat het vermogen veel groter is en je alle thermische verliezen in binnenunit en leidingen niet meer hebt (voel maar eens hoeveel warmte te binnenunit uitstraalt als ie 65°C water aan het rondpompen is).
Bovendien kan ik dat element ook nog gebruiken als ooit mijn WP eens uit zou vallen (ik kan het relais ook handmatig bedienen) of als het ooit buiten -20 wordt, dan kan ik de zogenaamde koud-weer modus inschakelen waarbij het SWW altijd via het element wordt verwarmd en de WP enkel nog voor de verwarming wordt gebruikt.
(Ik ben alleen bang dat al ver voor die tijd ons stroomnetwerk wegens overbelasting is ingestort... ;w )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:40
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, en overweeg al even de installatie van een warmtepomp in mijn huis ter vervanging van mijn huidige CV-ketel om volledig van het gas af te gaan. Ik heb enkele leveranciers gevraagd om een offerte, maar zoals iedereen weet is het momenteel best druk in de branch. Tot nog toe heb ik van een installateur een goede offerte gekregen, en met een andere installateur gesproken, maar deze zitten qua beweringen en vereisten best ver uit elkaar. Vandaar dat ik hoop dat met de expertise in dit topic jullie mij nog wat wijzer kunnen maken.

Mijn huis is een tussenwoning van enkele jaren oud, dus goed geisoleerd. Dat is ook terug te zien in het verbruik op jaarbasis. Excl. SWW verbruik is dat ongeveer 725 m3 (Koevlaas: 3,5 kW). Incl SWW is het ongeveer 875 m3 (Koevlaas 4.2 kW). Daarnaast heb ik ook nog op basis van een trendlijn en temperatuurverhouding een schatting gemaakt, en ook hieruit kom ik op ongeveer 4,5 kW. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpWn-7zJxKax4x-0AaJn7XrTjTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jl6HrPoP9NsM6O0U5bEahPm0.png?f=user_large

Op basis hiervan heb een aanbieding gekregen voor een Daikin Altherma 3 R, bestaande uit een ERGA04 buitenunit en een EHVX binnenunit.Voor 500 euro meer heb ik dezelfde binnenunit aangeboden gekregen met een ERGA 06 buitenuit, wat een iets hoger vermogen geeft. Deze unit wordt dan een-fasig aangesloten met een warmte-element van 2 kW. Volgens deze installateur heeft deze warmtepomp ook geen buffervat nodig aangezien het boilervat gebruikt wordt als buffer. Ik heb apart gezoneerde lage temperatuurvloerverwarming over alle drie de verdiepingen van mijn woning. De volgende grafieken heb ik ontvangen van deze installateur die de verwarmings- en koelcapaciteit van beide warmtepompen (echter met een 3 fasig verwarmingselement).

ERGA04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-JU6IS8YsgdbBwa4oAlpRhLeTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1x58pd8Jyco89R8cZDU6f4K.png?f=fotoalbum_large

ERGA06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4XDbpUrJ0nrP_IM0cvP9GLhzlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwcQLXJ4oEutxnYSSaGMj8EH.png?f=fotoalbum_large

De tweede installateur begon direct over het nodig hebben van 3 fasen als ik all electric wilde gaan, vanwege de volgens hem benodigde grootte van het warmte-element. Daarnaast had ik volgens hem ook nog een apart buffervat nodig, waardoor de grove prijs die hij noemde voor installatie 3x hoger uit zou komen dan de hierboven genoemde installateur. Hierdoor ben ik eigenlijk gaan twijfelen of ik niet iets over het hoofd zie, en bijvoorbeeld het risico loop om in de kou te komen zitten?

Daarnaast vraag ik me af, wat in mijn situatie nu de betere keuze is: de ERGA04, met een grotere kans in de kou te komen zitten bij echt lage temperaturen, of de ERGA06 met een hoger vermogen (wat ik volgens mij niet nodig heb), maar ook met een grotere kans op pendelen.

Wat kunnen jullie mij adviseren?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MicroWhale schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:53:
Zie hier een voorbeeld:
[Afbeelding]
Standaard verdienen installateurs ook op materiaal.
Maar afgezien van de prijs zou ik eens wat kritischer naar het aangeboden materiaal kijken. Die boiler is namelijk een boiler voor een CV-ketel. In de folder van Bosch staan de boilers geschikt voor WP heel ergens anders. Helaas vermelden ze nergens een spiraaloppervlak, maar deze boiler heeft gegarandeerd een veel te klein oppervlak voor een WP.
Mocht dat idd zo zijn dan zou ik die installateur heel snel dumpen. Als ie al zulke basisfouten maakt kan de rest ook alleen maar fout gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 15-01-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boaty schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:18:
Wat kunnen jullie mij adviseren?
Ik zou het simpel houden. (Zo heb ik het hier in huis ook):
Je hebt veel VVW-oppervlak, dus grote thermische buffer. Ideaal voor een WP.
VVW-verdelers ombouwen naar gesloten. Liefst de hele naregeling eruit (en eenmalig juist inregelen). Als je wel de naregeling wilt houden zorgen dat er voldoende kringen altijd open staan zodat de WP zijn minimum vermogen kwijt kan. Volgens mij heb je dan ook geen buffer nodig (scheelt weer rendement, geld en plek).

Als WP zou ik de Mitsu SUZ-SWM40VA kopen. Heeft 5.4 kW bij -10. Prima dus. Eventueel kun je nog naar de 60VA, dan heb je 6.7 kW bij -10. (Deze laatste zou ik kiezen, je hebt dan wat extra vermogen, gaat SWW ook sneller, en het hogere minimum vermogen is met je grote thermische buffer geen probleem).
En dan een all-in one binnenunit erbij. Mooi compact, en slechts twee enkelfase groepen nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 15-01-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 15:51
Daarnaast is het een offerte, als je de totaal prijs te hoog vind doe je het toch niet.
Het is geen verplichting voor een installateur om de laagste prijs aan te bieden.
Je ziet alleen een post materiaal en montage, maar daar moet ook zijn verzekering, inkomen, transport, administratie en voorbereiding meer betaald worden.
Als je een echte gespecificeerde open begroting ziet dan schrik je, want dan staat er zelfs een norm tijd voor het vastschroeven van een leiding per meter, het aantal beugeltjes er gebruikt zijn enz.
Het is voor iedereen veel beter dat er gewoon een toeslag wordt gerekend war alles in zit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Standaard verdienen installateurs ook op materiaal.
Maar afgezien van de prijs zou ik eens wat kritischer naar het aangeboden materiaal kijken. Die boiler is namelijk een boiler voor een CV-ketel. In de folder van Bosch staan de WP-boilers heel ergens anders. Helaas vermelden ze nergens een spiraaloppervlak, maar deze boiler heeft gegarandeerd een veel te klein oppervlak voor een WP.
Mocht dat idd zo zijn dan zou ik die installateur heel snel dumpen. Als ie al zulke basisfouten maakt kan de rest ook alleen maar fout gaan.
Volgens mij wordt die boiler meer gebruikt als warmte- of warmwateropslag voor de extern geplaatste warmtepomp. Niet als op zichzelf staande WP-boiler (die zelf zijn water verwarmt).

Waarom zou je een warmtepompboiler nemen als je al een warmtepomp op je dak hebt staan?

Misschien een lekenvraag, maar ben wel nieuwsgierig in waarom je per sé een warmtepompboiler nodig zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:17:
Zo hoog gaat ie niet komen (bij mij vind ie het al lastig zat om het SWW op 56 te krijgen met de compressor), en dan heb je nog geen garantie dat het onderin ook >60 is.
Ok, ik ga eens een keer proberen hoe ver hij op de compressor komt (maar niet op zo'n gure defrost-dag als vandaag). Toen mijn SWW-temperatuur nog op 55 stond zag ik de aanvoer regelmatig op 57/58, dus dat haalt die van mij in ieder geval op de compressor.
Er staat me iets van bij dat R32 ook een stukje hoger komt dan R410a, dus ben benieuwd waar ons dat brengt.
Dat kan niet, je kunt SWW niet zo hoog instellen (volgens mij is 60 de max?)
Goed punt, zoals ik al schreef: nog niet geprobeerd :)
Ben benieuwd of dat alleen een user-interface-dingetje is en zal zeker ook eens proberen of je via de Procon wél hogere waarden in kan stellen. (ik heb al gezien dat je via de procon ook nauwkeuriger temperaturen dan halve graden in kunt stellen. Hij onthoudt die waardes dan ook netjes, geen idee wat hij er intern mee doet. Intern gebruikt de ecodan de berekende doel-temperatuur ook in 2 cijfers achter de komma).
De oplossing is om te zorgen dat je SWW setpoint tijdens de legionellarun hoger is, bijvoorbeeld 56 of 57 graden. Dat kun je doen via een trucje in Melcloud (even terugzoeken, is al vaak beschreven), maar dat heeft als nadeel dat je vast zit aan 1x per week. Of via een scriptje wat het setpoint verhoogt zodra de unit de status "Legionella" heeft. Dan moet je alleen wel zorgen dat het setpoint net al voordien bereikt is (als er dus net een SWW-run is geweest), want dan ben je te laat. Als de WP het element heeft ingeschakeld zet ie em niet meer uit.
Dat truukje kan ik in node-red via de Procon ook toepassen. Het was me ook al opgevallen dat zodra de backup-heater aangaat hij pas uitgaat als hij klaar is (tenzij ik hem op SWW-verbieden zet, maar dan moet je dat later niet vergeten weer aan te zetten als je boilervat voldoende afgekoeld is)
Verder is het altijd aan te raden om een dompelelement te gebruiken. Hier zit er een 4.5 kW (3-fasen) element onderin het vat en dan gaat het stukje van 57 naar 63 graden best vlot. Zo'n element heeft als voordeel dat het vermogen veel groter is en je alle thermische verliezen in binnenunit en leidingen niet meer hebt (voel maar eens hoeveel warmte te binnenunit uitstraalt als ie 65°C water aan het rondpompen is).
Die heb ik niet, dus ik zal het moeten doen met het interne element. Na/tijdens een SWW-run was het wel merkbaar warmer in de ruimte waar mijn binnenunit hangt. Sinds ik een extra isolatie-laagje om de leidingen naar het vat gedaan heb is dat al beter en gaat de SWW-run ook wat sneller/makkelijker.

Zodra het buiten weer 10+ graden wordt (en het dus niet erg is als de verwarming er even 2-3 uurtjes uitligt) zal ik eens wat gaan spelen met legionella-instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freek0416 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:47:
Weet iemand wat het minimaal vermogen van de Remeha Mercuria is? In de handleidingen staat wel dat deze modulerend is en het vermogen variabel. Maar niet tot hoe ver.
Kan je bij mitsubishi kijken want een mercuria is een rebranded mitsubishi suz-swm serie.
Edit: voor een suz-swm80va ongeveer 2.5kW.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 15-01-2022 11:56 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MicroWhale schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Volgens mij wordt die boiler meer gebruikt als warmte- of warmwateropslag voor de extern geplaatste warmtepomp. Niet als op zichzelf staande WP-boiler (die zelf zijn water verwarmt).
Waarom zou je een warmtepompboiler nemen als je al een warmtepomp op je dak hebt staan?
Ik bedoel een boiler die geschikt is voor gebruik bij een WP, dus met voldoende spiraaloppervlak. De CV-boilers hebben vaak alleen maar een klein spiraaltje onderin, omdat die zijn uitgelegd op een hogere aanvoertemperatuur, hogere dT en lagere flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:47:
nauwkeuriger temperaturen dan halve graden in kunt stellen. Hij onthoudt die waardes dan ook netjes, geen idee wat hij er intern mee doet. Intern gebruikt de ecodan de berekende doel-temperatuur ook in 2 cijfers achter de komma).
Hoe weet je dat? Ik heb altijd begrepen dat de resolutie van de temperaturen die je via de Procon naar buiten haalt ook maar 0.5K is. Heb jij nog een andere manier om in de FTC te kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Hoe weet je dat? Ik heb altijd begrepen dat de resolutie van de temperaturen die je via de Procon naar buiten haalt ook maar 0.5K is. Heb jij nog een andere manier om in de FTC te kijken?
Dat zegt mijn logging..... Meten is weten *O*
Hier een plaatje van vanochtend, als hij nog een beetje aan het "zoeken is" (klik voor groter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5S4lrb6zQs58bFtSQ9mSqxmfag=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FBZhrSjPLAy4EXjsJ4s4AaSZ.png?f=fotoalbum_medium

Ik regel op kamertemperatuur ("automatisch" dus) en wat je hier zit is de inhoud van modbus-register "Flow temp set-point Z1" of "Ingestelde voorlooptemperatuur - zone 1" in goed Nederlands. (FC-4: register 44, FC-3: register 85 voor de liefhebbers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 16:30
ocaj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Ok, ik ga eens een keer proberen hoe ver hij op de compressor komt (maar niet op zo'n gure defrost-dag als vandaag). Toen mijn SWW-temperatuur nog op 55 stond zag ik de aanvoer regelmatig op 57/58, dus dat haalt die van mij in ieder geval op de compressor.
Er staat me iets van bij dat R32 ook een stukje hoger komt dan R410a, dus ben benieuwd waar ons dat brengt.
Ik heb op 10-02-2021 mijn SW75YAA (R410a) vrij makkelijk tot Ta 56°C bij Tb -8°C laten gaan op mijn radiatoren. Een hogere temperatuur zal ook nog wel lukken, maar toen startte de defrost en heb ik de test afgebroken. De COP daarbij was rond de 2. Ik heb geen SWW vat om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
Theovelders schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Maar nogmaals dank.
Theo.
Ik gebruik een shelly plug kan je via de app uitlezen ook bij domoticz of HA.Voor de stekker van de Elga plaatsen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Hier zie je de tijdsvensters en temperatuur bereik van de Vaillant Arotherm plus mono en de split.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5ltdu9Fb_aYqiVq__W8mObR_n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDj5RL5xXNWsWQSw4vEnWKw3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3qwsX4hVWzxh5z0MBy5dTc6fmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hbvztZy5yxEN5yJzh0J5sQ6G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K92S9KAavaOnxa_jjO82JJlpfTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRyzitFgV6uJhPMe3w67LLgd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVMNlpoXXPoJ1eJHYB8PlesHUBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GXSDOlzetTn0PUsf4HKtqh5A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Adriaan71 op 15-01-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Ik bedoel een boiler die geschikt is voor gebruik bij een WP, dus met voldoende spiraaloppervlak. De CV-boilers hebben vaak alleen maar een klein spiraaltje onderin, omdat die zijn uitgelegd op een hogere aanvoertemperatuur, hogere dT en lagere flow.
Bedoel je dan de 'max. overdraagbare capaciteit' van 32kw? Die lijkt me vrij hoog ten opzichte van normale boilervaten (waarvan diezelfde capaciteit rond de 6kw ligt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 14:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gieliovd520 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:58:
Ik heb sinds een jaar een warmtepomp draaien en mijn afgiftesysteem rustig aan aangepast aan lage temperaturen.

Nu kom ik echter bij de badkamer uit, waar een handdoekradiator hangt die met 30 graden echt niets doet. Ik heb eens zitten zoeken op internet naar LT handdoekradiatoren maar eigenlijk geen resultaat.

Wie heeft er een gouden tip, ervaring.... waarmee zou ik die standaard radiator kunnen vervangen zodat mijn handdoeken goed droog worden en toch ook een beetje warmte in de badkamer brengen weer mogelijk wordt?
Hier in de badkamer een vlakke plaatradiator T 22 van 180*60 cm. Draait hier al 4 jaar met een stooklijn tussen 34C en 44C bij 14C en -10 bl. WW met een 8 kW Mitsubishi. Voorzien van 8 boosterfans 60*60 mm.
Kom hiermee net op de 20 C badkamer temp, Met de kennis van nu had ik natuurlijk een 200* 80 op moeten hangen, dan had ik de 21 C wel gehaald denk ik. Om sneller op te warmen ook nog een 3*600 W badkamer kacheltje met 3 stralende buis elementen, vooral die laatste heeft een hoge waf... :)

Note, huis huis uit 1972, badkamer op de bg, naastliggende ruimtes staan op 15 C, opslag ruimte en slaapkamers op 15 C . Badkamer alleen mech. afzuig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2C4YFZgm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kRsmsXhm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6UnfoUmm.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 15-01-2022 13:58 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij welke temperatuur van het cv water springt een Panasonic Monoblock in error, als ik er 1 hybride opstel en de cv ketel krikt de temperatuur op tot 65c lukt dit dan probleemloos ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Gaat heel snel hier op het forum. Begon na paar dagen niet kijken en gelijk heel wat pagina's erbij.

Maar sla even aan op de discussie van de energieprijzen. Heb zelf al jaren een variabel contract bij Essent.
Nooit overwogen om over te stappen want welkoms bonussen betaal je uiteindelijk zelf.
Schrok wel van de prijzen die voorbij kwamen als ik rondkeek, ook bij Essent.

Ik kreeg half december een mail van Essent dat de nieuwe tarieven er waren. Denk dat de 10% korting die ik krijg er al in verrekend is maar 0,27541 voor het hoogtarief en 0,22952 voor het daltarief noem ik een hele mooie prijs. Dus blijf voorlopig nog wel even zitten.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freek0416
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Kan je bij mitsubishi kijken want een mercuria is een rebranded mitsubishi suz-swm serie.
Edit: voor een suz-swm80va ongeveer 2.5kW.
Top, bedankt wist ik niet (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MicroWhale schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:38:
Bedoel je dan de 'max. overdraagbare capaciteit' van 32kw? Die lijkt me vrij hoog ten opzichte van normale boilervaten (waarvan diezelfde capaciteit rond de 6kw ligt).
Nee. Het gaat om het oppervlak van de spiraal. Die moet voor een WP rond 3 m² liggen (afhankelijk van vermogen WP). Bij het vermogen staat vaak ook van alles, maar dat heeft meer te maken met de hoeveelheid warm water die je er per tijdseenheid uit kunt tappen (wat ik bij een boiler onzin vind, omdat dat alleen maar afhangt van de leidingweerstanden en waterdruk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Me Albert schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:20:
Gaat heel snel hier op het forum. Begon na paar dagen niet kijken en gelijk heel wat pagina's erbij.

Maar sla even aan op de discussie van de energieprijzen. Heb zelf al jaren een variabel contract bij Essent.
Nooit overwogen om over te stappen want welkoms bonussen betaal je uiteindelijk zelf.
Schrok wel van de prijzen die voorbij kwamen als ik rondkeek, ook bij Essent.

Ik kreeg half december een mail van Essent dat de nieuwe tarieven er waren. Denk dat de 10% korting die ik krijg er al in verrekend is maar 0,27541 voor het hoogtarief en 0,22952 voor het daltarief noem ik een hele mooie prijs. Dus blijf voorlopig nog wel even zitten.
Daarvoor zijn speciale topics, graag niet het L/W WP topic hier mee vullen, het gaat zo al snel genoeg met de berichten:
Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Nee. Het gaat om het oppervlak van de spiraal. Die moet voor een WP rond 3 m² liggen (afhankelijk van vermogen WP). Bij het vermogen staat vaak ook van alles, maar dat heeft meer te maken met de hoeveelheid warm water die je er per tijdseenheid uit kunt tappen (wat ik bij een boiler onzin vind, omdat dat alleen maar afhangt van de leidingweerstanden en waterdruk.
Super! Weer iets geleerd... d:)b even gekeken naar de specifieke verschillen van de spiralen (aan de hand van handleidingen) en het scheelt inderdaad enorm veel qua grootte van de spiraal (en dus ook oppervlak) tussen gewone en wp-boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Remco45 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Antwoord op de tweede vraag: de Legionella run verplaatsen naar een andere dag kan inderdaad alleen zoals je zelf al hebt beschreven.
Nou, gisteravond heeft de legionellarun niet gelopen terwijl ik 5 dagen had ingesteld (ten opzichte van zondag). Wat ik ook instel aan dagen, bij de tijdsinstelling laat hij steeds de datum van zondag zien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:15:
Bij welke temperatuur van het cv water springt een Panasonic Monoblock in error, als ik er 1 hybride opstel en de cv ketel krikt de temperatuur op tot 65c lukt dit dan probleemloos ?
ligt aan de versie. een LT vind het best bij 56~57 en de theecapje bij 62~63 en de HT bij 67~68.

tenminste de H versies, J kan mogelijk anders reageren.

let op: dit is toevoer/uit, niet retour/inlaattemperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 15-01-2022 17:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 09:16
breinonline schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Nou, gisteravond heeft de legionellarun niet gelopen terwijl ik 5 dagen had ingesteld (ten opzichte van zondag). Wat ik ook instel aan dagen, bij de tijdsinstelling laat hij steeds de datum van zondag zien.
Denk dat je de Legionella functie moet uitschakelen en dan op de gewenste dag weer inschakelen.
Heb dat zelf nog niet getest trouwens.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:01:
[...]

ligt aan de versie. een LT vind het best bij 56~57 en de theecapje bij 62~63 en de HT bij 67~68.

tenminste de H versies, J kan mogelijk anders reageren.

let op: dit is toevoer/uit, niet retour/inlaattemperatuur.
Boven de settemp gaat ie natuurlijk pompen en wachten tot de temperatuur van het water zakt. Ik denk dat ik de cv ketel dan maar maximaliseer op 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Boven de settemp gaat ie natuurlijk pompen en wachten tot de temperatuur van het water zakt. Ik denk dat ik de cv ketel dan maar maximaliseer op 60 graden.
als je meer dan 3~4 graden boven de max mogelijke temperatuur die de unit kan halen voor meer dan 3 minuten of zo terwijl de compressor niet loopt schiet ie in de fout en daar komt ie niet meer uit, zelfde als een H62. hij denkt dan dat de sensor niet meer te vertrouwen is of er ergens een probleem is. dat staat los van je daadwerkelijk ingestelde Ta.

je keteltemperatuur kan wel hoger zijn maar je retour moet wel laag genoeg zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 15-01-2022 19:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
breinonline schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Ja daar heb ik ook mee lopen stoeien. Hoe het werkt is als volgt: op het moment dat de Legionellarun succesvol voltooid wordt, kijkt ie naar de dagen instelling en bepaalt dan de volgende run datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:15:
[...]

als je meer dan 3~4 graden boven de max mogelijke temperatuur die de unit kan halen voor meer dan 3 minuten of zo terwijl de compressor niet loopt schiet ie in de fout en daar komt ie niet meer uit, zelfde als een H62. hij denkt dan dat de sensor niet meer te vertrouwen is of er ergens een probleem is. dat staat los van je daadwerkelijk ingestelde Ta.

je keteltemperatuur kan wel hoger zijn maar je retour moet wel laag genoeg zijn.
Dat is wel jammer dus dan is ie niet zo geschikt voor hybride tenzij ik de boel laat afschakelen met external control maar dan heb je weer een probleem met anti vorst denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 15:25
koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Dat is wel jammer dus dan is ie niet zo geschikt voor hybride tenzij ik de boel laat afschakelen met external control maar dan heb je weer een probleem met anti vorst denk ik.
Uit met external control heeft geen invloed op vorstbeveiliging.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:39:
[...]

vostbeveiliging blijft het gewoon doen. ;)

maar als je met zulke hoge temperaturen moet draaien heeft het dan uberhaupt nut om er een pomp tussen te zetten? tenzij je echt 20+ graden lager in je retour zit heeft het qua efficentie bar wening nut om hybride te gaan draaien. dan kan je meer winnen door dat geld te besteden aan het opwaarderen van je afgiftesysteem en dan met de volgende ronde vakantiegeld/eindejaarsuitkering gewoon het hele gasverhaal eruit doen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 15-01-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
t.oswald schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:41:
[...]

Uit met external control heeft geen invloed op vorstbeveiliging.
Dat is het probleem nou juist, gaat dan 60 graden (van de cv ketel) rond pompen en een foutmelding volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:42:
[...]

vostbeveiliging blijft het gewoon doen. ;)

maar als je met zulke hoge temperaturen moet draaien heeft het dan uberhaupt nut om er een pomp tussen te zetten? tenzij je echt 20+ graden lager in je retour zit heeft het qua efficentie bar wening nut om hybride te gaan draaien. dan kan je meer winnen door dat geld te besteden aan het opwaarderen van je afgiftesysteem en dan met de volgende ronde vakantiegeld/eindejaarsuitkering gewoon het hele gasverhaal eruit doen.
Misschien nog een paar boosters op de radiatoren, het gaat om een woonboot die best goed geïsoleerd is maar nogal kleine radiatoren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:41
Even een vraagje over de oude Elga.
Mijn broer heeft deze en de afgelopen tijd zien ze dat de het ontdooien niet goed gaat. Ijs op de buitenunit smelt niet. Op een gegeven moment is de ijsvorming zo groot dat de ventilator er tegenaan komt. Ze zetten hem dan een tijdje uit, zodat het ijs kan smelten. Mits de temperatuur boven 0 is kan dit maar zodra het buiten vriest zullen ze een probleem hebben.
Wie weet wat hiervan de oorzaak is en hoe dit probleem opgelost kan worden?

[ Voor 20% gewijzigd door Wimhaw op 15-01-2022 19:54 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Dat is het probleem nou juist, gaat dan 60 graden (van de cv ketel) rond pompen en een foutmelding volgt.
Je kunt de pana toch bivalent maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQzKTdZktNLiYragBiR3sw0-xQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6qnOcvfMLAmIopmsQAuuCFS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door t.oswald op 15-01-2022 19:55 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Misschien nog een paar boosters op de radiatoren, het gaat om een woonboot die best goed geïsoleerd is maar nogal kleine radiatoren heeft.
ik zou daar eens eerst de pijlen op richten. zorgen dat die Ta omlaag gaat. pomp neerzetten is gewoon zonde van het geld in dat soort opstellingen. paar fancoils uit italie halen kan nog wel de moeite waard zijn. als die hangen en er is weer wat ademruimte dan eens de CV overboord gooien.
t.oswald schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:52:
[...]

ja, maar niet als de temperaturen boven de limieten uitkomen die de pana mag/kan hebben. dan schiet ie in de fout.
Wimhaw schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:52:
Even een vraagje over de oude Elga.
Mijn broer heeft deze en de afgelopen tijd zien ze dat de het ontdooien niet goed gaat. Ijs op de buitenunit smelt niet. Op een gegeven moment is de ijsvorming zo groot dat de ventilator er tegenaan komt. Ze zetten hem dan een tijdje uit, zodat het ijs kan smelten. Mits de temperatuur boven 0 is kan dit maar zodra het buiten vriest zullen ze een probleem hebben.
Wie weet wat hiervan de oorzaak is en hoe dit probleem opgelost kan worden?
slecht ontdooien is doorgaans gevolg van niet voldoende warmte hebben aan de andere kant van het systeem. dus watertemperatuur te laag of te weinig flow is het eerste laaghangende fruit om aan te plukken.

[ Voor 62% gewijzigd door flippy op 15-01-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
t.oswald schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:52:
[...]

[Afbeelding]
Dat is een optie idd, maar kan ie dan ertegen dat ie 60 graden om zijn oren krijgt ?
@flippy je hebt helemaal gelijk maar de klant wil het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:26:
[...]
Dat is een optie idd, maar kan ie dan ertegen dat ie 60 graden om zijn oren krijgt ?
het probleem met de meeste klanten is dat de ze klant zijn. ;)

als je met 53~55 graden wegkomt zal het gewoon werken zonder foutcodes. al is de COP natuurlijk om te janken. ik zou zoizo een HT pakken in dat geval.

niet vergeten briefje te laten tekenen dat je niet verantwoordelijk bent als het niet werkt zoals de klant denkt dat het gaat werken. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 15-01-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Er staat bij mijn 5H dat de Tr maximaal 55 mag zijn. Zal wel dom idee zijn, maar kan je de Wp niet met een bypass uit het circuit halen als je de Wp via external uit zet? De pomp stopt dan dus geen flow probleem voor de Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

t.oswald schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:32:
[...]

Er staat bij mijn 5H dat de Tr maximaal 55 mag zijn. Zal wel dom idee zijn, maar kan je de Wp niet met een bypass uit het circuit halen als je de Wp via external uit zet? De pomp stopt dan dus geen flow probleem voor de Wp.
het probleem is niet de flow. je zit dan met de vorstbeveiliging. zodra die de pomp aanzet komt er te heet water binnen en springt ie in de fout en als er kleppen dicht zitten krijg je alsnog een H62 omdat er geen water binnenkomt en vriest je unit alsnog kapot. bij 60+ graden over de Ta sensor van een LT zegt die japanse kabouter gewoon "de groeten" en zet de unit in lockout.

kan zijn dat een J zich anders gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Een vraag: iedereen die in L/* warmtepomp-topics meeleest weet dat de buitenunits vervelend geluid kunnen maken voor jezelf en de buren.

Hoe zit dat eigenlijk met de binnenunits van een split-unit L/W warmtepomp? Stel bv. een Nibe of Ecodan split waarbij SWW vat/verwarming/de hele santekraam in een net kastje van 60x60x1 a 2 meter zit?

Is het geluid van de binnenunit een factor om rekening mee te houden bij de plaatsing ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:01
Wilke schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:10:
Een vraag: iedereen die in L/* warmtepomp-topics meeleest weet dat de buitenunits vervelend geluid kunnen maken voor jezelf en de buren.

Hoe zit dat eigenlijk met de binnenunits van een split-unit L/W warmtepomp? Stel bv. een Nibe of Ecodan split waarbij SWW vat/verwarming/de hele santekraam in een net kastje van 60x60x1 a 2 meter zit?

Is het geluid van de binnenunit een factor om rekening mee te houden bij de plaatsing ervan?
De onze hoor je niet, de mv box maakt meer geluid. De compressor, welke het meeste geluid maakt, zit dan ook in het buitendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:48:
[...]

het probleem is niet de flow. je zit dan met de vorstbeveiliging. zodra die de pomp aanzet komt er te heet water binnen en springt ie in de fout en als er kleppen dicht zitten krijg je alsnog een H62 omdat er geen water binnenkomt en vriest je unit alsnog kapot. bij 60+ graden over de Ta sensor van een LT zegt die japanse kabouter gewoon "de groeten" en zet de unit in lockout.

kan zijn dat een J zich anders gedraagt.
Instellen dat er glycol inzit en hopen op een beetje thermosifon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55
Noob vraag: maar maakt het heel veel uit waar in het CV circuit je de l/W warmtepomp aansluit?

En is een hybride opstelling echt anders qua CV ketel of zet je er simpelweg een WP tussen die het signaal richting de HRe ketel pas afgeeft als er meer vermogen benodigd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
@Wilke Bij ons hoor je de ingebouwde cv pomp.
Zit ook op een dun wandje gemonteerd.
Zou eigenlijk op een zwaardere wand moeten. Dus unit van de muur, betonplex erachter en weer vast.

Eigenlijk niet meer dan een uur werk. Binnenkort eens ergens betonplex scoren :)

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 15-01-2022 23:11 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Instellen dat er glycol inzit en hopen op een beetje thermosifon.
ik hou niet van "prijs de heer, 7.50" praktijken als andermans levensbehoeftes er vanaf hangt. :$

ik vind het wel leuk om zelf frankenstein koelgassysteempjes in elkaar te drukken met spul uit oude installaties (COP en EER wedstrijdjes) maar bij de klant moet het gewoon 100% zijn. ik ben wel meer dan eens gewoon bij een klant weggegaan als dat gewoon niet ging werken. ik zet mijn stempel er niet op in elk geval. :X

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 15-01-2022 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Wimhaw Geeft de buitentemperatuurmeter op de thermostaat nog de juiste buitentemperatuur aan?
Soms gaat de printplaat in een foute modus en wordt altijd een 10 graden buitentemperatuur geregistreerd. Dan weet de ELGA niet dat een defrost nodig is.
printplaat kan vervangen worden (meestal onder garantie/coulance). Ken 1 situatie dat ze de printplaat niet konden opsturen en die persoon (@mkleinman ) heeft toen veel korting gehad op de upgrade naar een nieuwe

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 18:57
Met de stijgende gasprijzen heb ik vandaag de dipswitch B8 op ON gezet om daarmee de elga te dwingen om te blijven werken, ook al is het onder 4 graden. Eerst de unit niet uit/aan gezet, later wel, maar nu begint ie te stoken zonder dat de toshiba unit buiten aan gaat.

Doe ik iets verkeerd, moeten andere switches dan ook nog goed staan?

Heb helaas een eenvoudige honeywell lyric, waarmee ik niet veel kan zien of doen. Is een chronoterm noodzakelijk wil je de elga goed kunnen instellen? Of gaat dat ook met andere modellen of op andere manieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

G-addict schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:17:
[...]

De onze hoor je niet, de mv box maakt meer geluid. De compressor, welke het meeste geluid maakt, zit dan ook in het buitendeel.
Maar hoor je hier wel wat op de leidingen die van buiten komen, licht jank geluid bij opstarten en af toeren.

@Wilke

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:39:
[...]

ik hou niet van "prijs de heer, 7.50" praktijken als andermans levensbehoeftes er vanaf hangt. :$

ik vind het wel leuk om zelf frankenstein koelgassysteempjes in elkaar te drukken met spul uit oude installaties (COP en EER wedstrijdjes) maar bij de klant moet het gewoon 100% zijn. ik ben wel meer dan eens gewoon bij een klant weggegaan als dat gewoon niet ging werken. ik zet mijn stempel er niet op in elk geval. :X
Ik ben er wel uit hoe ik dat voor elkaar ga krijgen, systeem gaat zonder aanpassing een enorm thermosifon trekken dus die hoef ik alleen te beperken en dan is het rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Ik ben er wel uit hoe ik dat voor elkaar ga krijgen, systeem gaat zonder aanpassing een enorm thermosifon trekken dus die hoef ik alleen te beperken en dan is het rond.
laat me weten als je het hebt gedaan, altijd benieuwd naar pracitsche trucjes. :Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:10:

Heel goed punt. Bij ons hangt de binnenunit op de plek van de oude CV-ketel. Pas nadat de binnenunit er hing realiseerde ik me goed hoeveel herrie onze CV-ketel eigenlijk maakte als hij aan stond en dan was hij voor een CV-ketel nog best wel stil.
Binnenunit van de Ecodan hoor je alleen de pomp zachtjes lopen, verder helemaal niets (nou ja, als je je oor er tegenaan houdt hoor je nog een relais een beetje brommen).
Enige dingen die geluid maken zijn wat stromingsgeluid als de driewegklep omschakelt. En als de unit helemaal uit gaat, dan klinkt de pomp alsof er een soort noodrem opgaat. Maar dat is doorgaans maar 1 keer per dag voor de nachtverlaging, dus dan moet je er al net in de buurt zijn om dat te horen.

Kortom: Iedereen klaagt dat warmtepompen zo'n herrie maken, dus ik was wel voorbereid op een beetje geluid buiten, maar niemand vertelt je dat daarvoor in de plaats heel veel rust binnen terug krijgt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44

timovd

Voorsprong door techniek

@Wilke @ocaj bij een defrost maakt bij ons de binnenunit wel wat meer lawaai omdat er enorm veel flow is. Dan hoor je de pomp hard werken. Voor de rest is het een stuk stiller.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-05 18:57
@koevlaas2

Zou deze goed werken met een warmte pomp met een lage TA van 35?

Er staat wel als optie bij (192096 Meerprijs grote wisselaar i.p.v. standaard model (indien extra vermogen benodigd is)

Of heb je een alternatief waar je ervaring mee hebt icm een lage TA
Ik heb een model nodig met 5 groepen voor thyleen.
Ik denk dat de hoh best groot moet zijn met maar 5 groepen op de BG van een vrijstaande woning.
Wat was in de jaren 80 gebruikelijk? 20?

https://www.vloerverwarmi...scheiden-systeem-V2.0.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ub6ZBiOAqvE4rMcOiHFwfjH5dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUV9mU2j8Rii0OqGepBzWR5G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:37:
@Wilke @ocaj bij een defrost maakt bij ons de binnenunit wel wat meer lawaai omdat er enorm veel flow is. Dan hoor je de pomp hard werken. Voor de rest is het een stuk stiller.
Een Mitsubishi blijft op dezelfde snelheid doorlopen bij een defrost dus dit hoor je dan soms alleen omdat leidingen gaan tikken door de temperatuurverandering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ocaj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 07:14:
Binnenunit van de Ecodan hoor je alleen de pomp zachtjes lopen, verder helemaal niets (nou ja, als je je oor er tegenaan houdt hoor je nog een relais een beetje brommen).
Over dat relais (wat het interne boosterelement schakelt) is al veel geschreven. Heeft namelijk ook een permanent verbruik van ca 1 Watt.
Als je het boosterelement niet gebruikt (omdat je bijvoorbeeld een dompelelement in je SWW-vat gebruikt tegen legionella), kun je dat relais permanent uitschakelen door het grijze voedingsstekkertje van de FTC print los te halen. Scheelt gebrom en onnodig standby-verbruik.
timovd schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:37:
@Wilke @ocaj bij een defrost maakt bij ons de binnenunit wel wat meer lawaai omdat er enorm veel flow is. Dan hoor je de pomp hard werken.
Dat probleem speelt bij Mitsubishi niet, die verandert tijdens een defrost niets aan de waterpompvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:53:
Met de stijgende gasprijzen heb ik vandaag de dipswitch B8 op ON gezet om daarmee de elga te dwingen om te blijven werken, ook al is het onder 4 graden. Eerst de unit niet uit/aan gezet, later wel, maar nu begint ie te stoken zonder dat de toshiba unit buiten aan gaat.

Doe ik iets verkeerd, moeten andere switches dan ook nog goed staan?

Heb helaas een eenvoudige honeywell lyric, waarmee ik niet veel kan zien of doen. Is een chronoterm noodzakelijk wil je de elga goed kunnen instellen? Of gaat dat ook met andere modellen of op andere manieren?
Het hangt af van de versie. Dus je kan het beste in het boekje kijken.
Bij de oudere generaties was de "werken onder de 4 graden" iets wat in de fabriek werd ingesteld.
Later een dipswitch en nog later een softwaremenu.
Er is ook nog een dipswitch die "duaal" bedrijf toestaat. Dan kunnen de Gasketel en warmtepomp tegelijk werken (moet wel de pompsnelheid van gasketel en ELGA goed zijn ingeregeld).
Verder is de logica van de ELGA dat er vrij snel een signaal naar de gasketel gaat om mee te helpen.

Waarschijnlijk (maar dit is een beetje een gok) is het laatste bij jou aan de hand. De CVketel brand nu en brengt je woning op temperatuur. Vervolgens slaat de cv ketel af. Zodra de thermostaat weer warmte vraagt springt de ELGA aan en hopelijk laat die niet gelijk de CV ook beginnen.

Ikzelf heb de ELGA en Gasketel een eigen thermostaat gegeven, waarbij de ELGA 0,5 graad hoger staat en de gasketel alleen bijspringt als de temperatuur tever zakt.
zie een van de eerdere delen van dit topic in de OP (Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 23:21
Dewim1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:18:
@koevlaas2

Zou deze goed werken met een warmte pomp met een lage TA van 35?

Er staat wel als optie bij (192096 Meerprijs grote wisselaar i.p.v. standaard model (indien extra vermogen benodigd is)

Of heb je een alternatief waar je ervaring mee hebt icm een lage TA
Ik heb een model nodig met 5 groepen voor thyleen.
Ik denk dat de hoh best groot moet zijn met maar 5 groepen op de BG van een vrijstaande woning.
Wat was in de jaren 80 gebruikelijk? 20?

https://www.vloerverwarmi...scheiden-systeem-V2.0.pdf
[Afbeelding]
Laat maar,had over thyleen heen gelezen..
Dan moet je inderdaad wat meer moeite doen ja.

[ Voor 20% gewijzigd door format5 op 16-01-2022 11:03 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

Late reactie, was nog met wat dingen bezig voor mijn eigen studio ook.
koevlaas2 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Is je wtw wel goed aangesloten ? Staat ie misschien koude lucht naar binnen te blazen ?
Voor zover ik weet wel (momenteel zomerbypass uit), maar dacht dat het gewoon te koud was overal (toen nog 19°C) maar vooral boven (10°C) dat de WTW niet heel veel warmte van binnen had om de buitentemperatuur van onder de 2°C door de WTW iets of wat warmer te maken...
Heb ventilatie even wat lager gezett, nu paar dagen wat warmer laten worden binnen en dan terug normaal proberen, hopen dat dat uiteindelijk kan.
KaDoos schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Sorry ik reageer wat laat, als 25 de hele dag draaid en je vindt het niet warm genoeg zet hem dan op 26 en twee dagen later op 27. Niet ineens naar 30 gaan.
Heb inderdaad gewoon rustig de aanvoer temperatuur aangepast.

Eerste dag 25°C ingesteld met DT3 (gaf 26°C AT en 24°C RT aan), liep die deftig mee (met de WAR en stooklijn liep die bv 2 uur en dan 4 uur of langer soms uit, nu loopt die toch al langer door), maar niet veel warmer binnen, de volgende dag 20.1 °c aan klok volgens moeder 's morgens, 's namiddags wel warmer (denk dat het 20.5°C was), maar nog niet aangenaam, toen 26°C dT3 (gaf dan 27°C AT/25°C RT aan) ingesteld en was het dag later toch wel wat aangenamer binnen (21°C aan de kast), uiteindelijk dT2 gezet en nu ben ik aan het afwachten, hoop iets meer warmte de vloer in, iets meer warmte die naar boven kan gaan in de hoop daar het wat warmer te krijgen.

Uiteindelijk dus toch wel wat aangenamer gekregen binnen met een iets of wat lage temperatuur (tegenover de 30°C dat ik eerst gewoon wou instellen), als ze eind dit jaar WAR met stooklijn zouden gaan draaien moet dT duidelijk niet op 5 staan zoals die was ingesteld maar een pak lager, deze winter/lente nog maar gewoon constante aanvoer temperatuur.

Bedankt allebei al voor de hulp.

Heb wel de indruk dat de compressor nog veel aan-uit gaat volgens de teller, dacht dat het momenteel 470 437 aan-uit was op 850 draaiuren, natuurlijk ook wel koud en nat momenteel en met stooklijn liep die ook niet lang door.
Ben ik nu ook wat extra in het oog aan't houden.

Edit: vrijdag 437, vandaag (Zondag) 452.
15 keer aan-uit op 48 uur is 3.2 uur draaien voor die terug uit gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 23:20

HaTe

haat niet

Zijn er nog mensen die binnenkort een Mitsubishi warmtepomp uit Spanje of Hongarije willen importeren?

[ Voor 5% gewijzigd door HaTe op 16-01-2022 23:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-05 09:29

psy

Vreemd. De woonkamer stond vanmorgen op 20 graden. Normaal altijd 21 tot 22 graden (als de tv aanstaat...). Maar 20 vind ik wel heel laag.

Dus ik naar de kelder naar de binnenunit. Staat deze gewoon te idlen? Na 5 minuten ging de waterpomp weer draaien, temperatuur van het water blijft hangen op 25 graden. Warmtepomp/compressor start gewoon niet terwijl setpoint momenteel 27 is volgens WAR.

Kan me alleen voorstellen dat het vannacht meer dan normaal gewaaid heeft, en dat vanmorgen de buitentemperatuur snel omhoog is gegaan. Zodat de war het niet helemaal kan bijbenen. Maar dat verklaart niet waarom de warmtepomp niet start bij een te lage watertemperatuur.

[ Voor 25% gewijzigd door psy op 16-01-2022 12:01 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:56:
Vreemd. De woonkamer stond vanmorgen op 20 graden. Normaal altijd 21 tot 22 graden (als de tv aanstaat...). Maar 20 vind ik wel heel laag.
Dus ik naar de kelder naar de binnenunit. Staat deze gewoon te idlen? Na 5 minuten ging de waterpomp weer draaien, temperatuur van het water blijft hangen op 25 graden. Warmtepomp/compressor start gewoon niet terwijl setpoint momenteel 27 is volgens WAR.
De kans op bruikbare reacties wordt een stuk groter als je in je post (of je signature) merk en type warmtepomp vermeldt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:07:
[...]

De kans op bruikbare reacties wordt een stuk groter als je in je post (of je signature) merk en type warmtepomp vermeldt...
Ik was al op zoek en jij was sneller dan het licht 😀

Daikin Altherma LT 16 kW ( EHVH16S26CB9W, ERLQ016CAW1

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:51
@psy de buitentemperatuur is hier vannacht flink gestegen: gisteravond was het 2 graden, vanmorgen bij het opstaan was het 7 graden buiten ( aan de kust in N-H). Kan een vreemde reactie in de WAR opleveren.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

jaari schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:21:
@psy de buitentemperatuur is hier vannacht flink gestegen: gisteravond was het 2 graden, vanmorgen bij het opstaan was het 7 graden buiten ( aan de kust in N-H). Kan een vreemde reactie in de WAR opleveren.
Ja daar hoop ik ook op. Ben nu boodschappen doen, zometeen nog eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
koevlaas2 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Bij de Auer Edel Water mag er geen water in warmer dan 35 graden. Doen ze dan zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU8WpNo7azb5CNUotzVmNI8RCJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yc1c0mMCpdc5CohHA02TWyaY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Het hangt af van de versie. Dus je kan het beste in het boekje kijken.
Bij de oudere generaties was de "werken onder de 4 graden" iets wat in de fabriek werd ingesteld.
Later een dipswitch en nog later een softwaremenu.
Er is ook nog een dipswitch die "duaal" bedrijf toestaat. Dan kunnen de Gasketel en warmtepomp tegelijk werken (moet wel de pompsnelheid van gasketel en ELGA goed zijn ingeregeld).
Verder is de logica van de ELGA dat er vrij snel een signaal naar de gasketel gaat om mee te helpen.

Waarschijnlijk (maar dit is een beetje een gok) is het laatste bij jou aan de hand. De CVketel brand nu en brengt je woning op temperatuur. Vervolgens slaat de cv ketel af. Zodra de thermostaat weer warmte vraagt springt de ELGA aan en hopelijk laat die niet gelijk de CV ook beginnen.

Ikzelf heb de ELGA en Gasketel een eigen thermostaat gegeven, waarbij de ELGA 0,5 graad hoger staat en de gasketel alleen bijspringt als de temperatuur tever zakt.
zie een van de eerdere delen van dit topic in de OP (Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2)
Mijn elga (geleverd eind 2018 door energie in huis) heeft 2 rijen dipswitches en in de handleiding staat vermeld dat ik met B8 de optie kan aanzetten dat de elga onder 4 graden ook de buitenunit aanzet.

Heb geen thermostaat die de elga kan lezen/bedienen.

Maar het werkt dus niet met de dipswitch 8 op ON zetten. Vandaar de vraag of ik iets verkeerd doe of dat in combinatie moet met een andere dipswitch.

Met zo’n 20-30 euro per dag aan gas :F wil ik dus snel zoveel mogelijk de warmtepomp aan het werk zetten.

Ik ga anders morgen energie in huis bellen, kijken of zij me verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

LeonTebbens schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Ja daar heb ik ook mee lopen stoeien. Hoe het werkt is als volgt: op het moment dat de Legionellarun succesvol voltooid wordt, kijkt ie naar de dagen instelling en bepaalt dan de volgende run datum.
Inderdaad zegt hij nu dat de volgende run op zaterdag gaat plaatsvinden. Thanks d:)b

Heb met een een automation geschreven in Home Assistant die om vrijdag 23u de setpoint verhoogd van 50 naar 55ºC en SWW modus triggert. Daarna start een uur later de legionellarun via de instellingen van de warmtepomp en dan zet HA het setpoint weer naar 50ºC. Dan zouden we de legionellarun zo energiezuinig mogelijk moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:50:
[...]
Heb met een een automation geschreven in Home Assistant die om vrijdag 23u de setpoint verhoogd van 50 naar 55ºC en SWW modus triggert. Daarna start een uur later de legionellarun via de instellingen van de warmtepomp en dan zet HA het setpoint weer naar 50ºC. Dan zouden we de legionellarun zo energiezuinig mogelijk moeten draaien.
Waarom triggert je script ook de SWW modus? Alleen het verhogen van het setpoint is ook al voldoende.
Het verlagen van het setpoint moet je overigens pas doen nadat de legionellarun is afgelopen (of eigenlijk, nadat de compressor is gestopt en het element het heeft overgenomen), anders heeft het geen zin.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@JAHRASTAFARI En heb je wel de dipswitch gevonden van wel/niet ELGA en gasketel tegelijk laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:59:
@JAHRASTAFARI En heb je wel de dipswitch gevonden van wel/niet ELGA en gasketel tegelijk laten draaien?
Dat is A2 bij mij. Hoe moet die staan? Als nu het stoken begint draait alleen de gasketel, niet de toshiba buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Heb je een boekje erbij? ik heb een boekje, maar dat is vande ELGA met de CARRIER buitenunit (2013 gekocht), dus ik weet niet of alle dipswitches hetzelfde zijn. Wellicht weet @Bram-Bos van Polderhuis dit?
of deze handleiding: https://www.libble.eu/techneco-elga/online-manual-881574/

Bij mijn carrier versie is A2=On -> ELGA en Gasketel draaien allebei

[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 16-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:38

jorammeke

Prutser

BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:16:
Heb je een boekje erbij? ik heb een boekje, maar dat is vande ELGA met de CARRIER buitenunit (2013 gekocht), dus ik weet niet of alle dipswitches hetzelfde zijn. Wellicht weet @Bram-Bos van Polderhuis dit?
of deze handleiding: https://www.libble.eu/techneco-elga/online-manual-881574/

Bij mijn carrier versie is A2=On -> ELGA en Gasketel draaien allebei
A2 : Duo inzet: CV ketel en Elga kunnen gelijktijdig functioneren.

Hier voor moet A2 op ON staan.

En je kunt via de HCMT ook ergens instellen vanaf welke temp de CV mag mee helpen.
Heb ik op 0 graden staan, daar boven red de Elga het hier alleen.
Zal even zoeken wat het ook al weer was.

[ Voor 17% gewijzigd door jorammeke op 16-01-2022 13:24 ]

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Pagina: 1 ... 55 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.