Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
https://www.installatiemo...ge-installatiemonitor.pdf
en deze website? https://www.demoprojecthybride.nl/inschrijven/
Is me niet helemaal duidelijk wanneer de site voor het laatst is bijgewerkt en of het nog echt actueel is...
Er komt een Pana J 7KW en een 270 liter Vaillant warmtepompboiler op zolder te staan.
Deze moet dus worden omgebouwd naar een gesloten verdeler.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En wat moet ik ''verwijderen'' ? Is deze verdeler überhaupt om te bouwen?
[ Voor 35% gewijzigd door Possible op 14-01-2022 09:14 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
al die nummers en opvolgende conclusies daarop gebaseerd rammelen harder dan een VW T4 op een wintermorgen.Eriklu schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:30:
kennen jullie deze rapportage al vanuit landelijk onderzoek naar ervaringen hwp?
https://www.installatiemo...ge-installatiemonitor.pdf
en deze website? https://www.demoprojecthybride.nl/inschrijven/
Is me niet helemaal duidelijk wanneer de site voor het laatst is bijgewerkt en of het nog echt actueel is...
riekt naar "wij van wc eend" als je er snel doorheen bladert.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 13-01-2022 21:42 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik vind het onderzoek juist wel prima in elkaar zitten. Wat rammelt er volgens jou precies?flippy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:40:
[...]
al die nummers en opvolgende conclusies daarop gebaseerd rammelen harder dan een VW T4 op een wintermorgen.
riekt naar "wij van wc eend" als je er snel doorheen bladert.
Opvallend vind ik het hoge gemiddelde stroomverbruik van veel all-electric wp's bij lage temperaturen. Ik denk dat daar nog veel te winnen is.
Verder zou ook Jesse Klaver dit rapport eens moeten lezen, want het sprookje dat een WP op PV-stroom draait wordt keihard ontkracht.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Volgens mij kan je deze niet ombouwen omdat de pomp meteen de kortsluiting vormt. Je zal de verdeler moeten vervangen, maar de vraag is waarom.
Enige wat je bespaart is de pompenergie, maar als ik zo zie zijn de leidingen naar de verdeler erg dun (nog op HT gebaseerd).
Wel of geen pomp maakt niet uit hoeveel water er door je vloer gaat. De pomp mengt alleen heet water met het circulerende water in de vloer, maar als de temperatuur van het toevoer water gelijk is aan het circulerende water dan pompt hij al het aangeleverde water 100% door de vloer en werkt het net als een gesloten verdeler (alleen gebruikt de pomp onnodig stroom om in serie mee te draaien.
Maar als je van mengverdeler naar gesloten verdeler gaat moet je haast altijd je leidingen vegroten omdat hier veel meer water door moet.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Zolang we geen opslag medium hebben om energie van zomer naar winter te verplaatsen zal het een sprookje blijven.Andrehj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:12:
[...]
Verder zou ook Jesse Klaver dit rapport eens moeten lezen, want het sprookje dat een WP op PV-stroom draait wordt keihard ontkracht.
Dat is weer het voordeel van een w-w WP met bron. Maar ja, daar zijn ook de milieugevolgen van bekend.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Klopt, dit is volgens mij 20 of 25 uponor.. Maar het is uiteraard de bedoeling dat er vanuit de WP 2 x 32 mm rechtreeks naar de verdeler gaat. Vervolgens wel met een T stuk aansluiten op die huidige leidingen die voor de radiatoren boven zorgen.Pietje555 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:13:
@Possible
Volgens mij kan je deze niet ombouwen omdat de pomp meteen de kortsluiting vormt. Je zal de verdeler moeten vervangen, maar de vraag is waarom.
Enige wat je bespaart is de pompenergie, maar als ik zo zie zijn de leidingen naar de verdeler erg dun (nog op HT gebaseerd).
Wel of geen pomp maakt niet uit hoeveel water er door je vloer gaat. De pomp mengt alleen heet water met het circulerende water in de vloer, maar als de temperatuur van het toevoer water gelijk is aan het circulerende water dan pompt hij al het aangeleverde water 100% door de vloer en werkt het net als een gesloten verdeler (alleen gebruikt de pomp onnodig stroom om in serie mee te draaien.
Maar als je van mengverdeler naar gesloten verdeler gaat moet je haast altijd je leidingen vegroten omdat hier veel meer water door moet.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Bij mijn VTE Slim verdeler heb ik er een ventiel ingedraaid (volledig ingedraaid, waardoor het een gesloten verdeler is geworden).Possible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:40:
Vrienden van mij willen overgaan op een warmtepomp en een warmtepompboiler en hebben mijn advies gevraagd.
Er komt een Pana J 7KW en een 270 liter Vaillant warmtepompboiler op zolder te staan.
Nu hebben ze deze verdeler met pomp:
[Afbeelding]
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En wat moet ik ''verwijderen'' ? Is deze verdeler überhaupt om te bouwen?
De pomp dient nu simpel als afdichting en doet niet meer mee in de show. Dit draait al 3+ jaar zo
https://vloerverwarmingno...tie-SLIM-verdeler-VTE.pdf
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ombouwen is altijd mogelijk.Possible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:40:
[...]
Nu hebben ze deze verdeler met pomp:
[Afbeelding]
Ik ken deze verdeler niet, maar heb een soortgelijke en heb die als proef omgebouwd.
Verdeler geheel verwijderen.
Dan komt het lastige deel: het aangevoerde warme water moet rechtstreeks de onderste balk in, maar daar zit geen rechtstreekse opening. De pomp zuigt dat water aan en perst het dan de onderste balk in.
Die openingen zijn te klein en geven dus veel weerstand.
Pomprad verwijderen zodat er ook wat water via die weg kan stromen.
Daarna via de aansluiting van het warme water zoveel mogelijk gaten geboord, eerst onder een hoek rondom en tot slot met een zo dik mogelijke boor verticaal naar de onderste balk.
Daarna moet alles ontbraamd worden en heel goed worden schoongemaakt met b.v. perslucht of een hoge druk reiniger (denk aan eigen bescherming!).
Thermostaatkraan (meest linkse witte knop welke naar voren wijst) vervangen door stalen leiding.
Voetventiel ernaast in de retourleiding ook vervangen door stalen leiding.
Bypass verwijderen; zorg er wel voor dat er altijd voldoende groepen open blijven staan.
Alhoewel dat bij mij goed werkt, zou je ook een nieuwe RVS verdeler uit Duitsland kunnen aanschaffen.
Die zijn daar voor zeer acceptabele prijzen te krijgen.
Kijk ook even naar de inwendige diameter van de aanvoer en retourleidingen.
Die leidingen moeten tenminste 22 mm (inwendig 20) zijn, maar liefst 28 mm (inwendig 26).
Als je toch bezig bent, zou ik die leidingen ook vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 13-01-2022 22:22 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ja thx.. Ik weet niet precies wat de diameter is van de aanvoer en retour die de verdeler in gaan. Als die 20 of 22 zijn dan moet dat hele ding maar vervangen worden.Remco45 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:18:
[...]
Ombouwen is altijd mogelijk.
Ik ken deze verdeler niet, maar heb een soortgelijke en heb die als proef omgebouwd.
Dan komt het lastige deel: het aangevoerde warme water moet rechtstreeks de onderste balk in, maar daar zit geen rechtstreekse opening. De pomp zuigt dat water aan en perst het dan de onderste balk in.
Daarna via de aansluiting van het warme water zoveel mogelijk gaten geboord, eerst onder een hoek rondom en tot slot met een zo dik mogelijke boor verticaal naar de onderste balk.
Daarna moet alles ontbraamd worden en heel goed worden schoongemaakt met b.v. perslucht of een hoge druk reiniger (denk aan eigen bescherming!).
Thermostaatkraan (meest linkse witte knop welke naar voren wijst) vervangen door stalen leiding.
Alhoewel dat bij mij goed werkt, zou je ook een nieuwe RVS verdeler uit Duitsland kunnen aanschaffen.
Die leidingen moeten tenminste 22 mm (inwendig 20) zijn, maar liefst 28 mm (inwendig 26).
Zo hoop ik de maximum flow welke nu 22,1 l/min bedraagt op te kunnen hogen naar ca 26 welke mijn Mitsu kan leveren. Daardoor kan ik de Ta weer wat verlagen.
Wrong, dat werkt wel maar pomploos met debietmeters werkt beter (als de aanvoerleidingen dik genoeg zijn).Pietje555 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:13:
@Possible
Volgens mij kan je deze niet ombouwen omdat de pomp meteen de kortsluiting vormt.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat is jouw schatting van die aanvoer/retour ingang van de verdeler? Groot genoeg voor de WP of toch maar vervangen door 1 uit Duitsland of :koevlaas2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:26:
[...]
Wrong, dat werkt wel maar pomploos met debietmeters werkt beter (als de aanvoerleidingen dik genoeg zijn).
https://www.warmteservice...-5-45-%7C-tl001-11109-45-
Maar je radiatoren draaien toch niet op 30 graden? want dat is ongeveer de temperatuur die je nodig hebt voor je vloer met een gesloten verdeler.Possible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:17:
[...]
Vervolgens wel met een T stuk aansluiten op die huidige leidingen die voor de radiatoren boven zorgen.
Als je ook nog radiatoren hebt moet je haast altijd een mengverdeler hebben omdat de vloer anders te warm wordt en je helemaal doorschiet met de temperatuur. Of je hebt geen warmte van je radiatoren.
Het zijn 9 groepen.. in mijn geval maar 4.Possible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Wat is jouw schatting van die aanvoer/retour ingang van de verdeler? Groot genoeg voor de WP of toch maar vervangen door 1 uit Duitsland of :
Ik zou (zeker voor dit geld) de verdeler vervangen.
Ehh zie net dat de 9 groeps verdeler een tikkie duurder is
[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 13-01-2022 22:30 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Nee de TA is in huis (bij mij) rond de 28 graden. En de radiatoren voelen lauw aan maar draaien zeker mee. Ik krijg onze badkamer met een groten handdoeken radiator bij -7 gewoon op 21 graden.Pietje555 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:29:
[...]
Maar je radiatoren draaien toch niet op 30 graden? want dat is ongeveer de temperatuur die je nodig hebt voor je vloer met een gesloten verdeler.
Als je ook nog radiatoren hebt moet je haast altijd een mengverdeler hebben omdat de vloer anders te warm wordt en je helemaal doorschiet met de temperatuur. Of je hebt geen warmte van je radiatoren.
Zoals ik zeg vervangen altijd beter, maar zoals @Pietje555 terecht opmerkt de radiatoren boven worden dan wel designbuffers.Possible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Wat is jouw schatting van die aanvoer/retour ingang van de verdeler? Groot genoeg voor de WP of toch maar vervangen door 1 uit Duitsland of :
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zoiets bijvoorbeeld (204 euro excl verzending):Possible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:27:
[...]
https://www.heizungsdisco...mit-dfa-laenge-590mm.html
simpel: het is gebaseerd op directe cijfers uit de meter die naar de netbeheerder word gestuurd. niet wat daadwerkelijk naar de warmtepomp toe gaat. dus huisgebruik, kookplaten, doorstroomverwarmers en aanverwante prul zit daar allemaal bij. dat maakt de cijfers al enorm scheef ongeacht hoeveel huizen je pakt. helemaal als je gericht kijkt naar piekgebruik. ook is het natuurlijk een geval dat mensen die gasloos gaan ook hun fornuis vervangen. dus kijken naar voorgaand gebruik voor de ombouw is ook kansloos.Andrehj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:12:
[...]
Ik vind het onderzoek juist wel prima in elkaar zitten. Wat rammelt er volgens jou precies?
Opvallend vind ik het hoge gemiddelde stroomverbruik van veel all-electric wp's bij lage temperaturen. Ik denk dat daar nog veel te winnen is.
je krijgt dus dit soort praktijken:
[YouTube: Carl Sagan on superstition - observation: nothing; conclusion: dinosaurs]
garbage in > garbage out.
schroef een kamstrump in elke woning en probeer het nog eens zou ik zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 13-01-2022 22:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Das wel een mooie prijs.. Geeft het echter geen issues als je (soort van) wilt gaan koelen? ivm RVS.Remco45 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:39:
[...]
Zoiets bijvoorbeeld (204 euro excl verzending):
https://www.heizungsdisco...mit-dfa-laenge-590mm.html
ik zou eerder zoiets nemen: https://benem.nl/caleffi-...g-verdeler-kunststof.htmlPossible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:46:
[...]
Das wel een mooie prijs.. Geeft het echter geen issues als je (soort van) wilt gaan koelen? ivm RVS.
iets duurder maar een stuk netter en completer. en kan gebruikt worden voor koelen zonder gezeik.
Bij koelen kan je last krijgen van condens en dus van oxidatie (roestvorming).Possible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:46:
[...]
Das wel een mooie prijs.. Geeft het echter geen issues als je (soort van) wilt gaan koelen? ivm RVS.
Vandaar RVS, maar dat moet je dan inpakken met Armaflex of een kunststof verdeler.
Maar ook kunststofverdelers kunnen - ondanks het feit dat die kunststof isoleert - last krijgen van condens en moeten dan ook worden ingepakt. Geldt overigens ook voor de leidingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 13-01-2022 22:52 ]
Of dezePossible schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:46:
[...]
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb zelf die composiete versie van warmteservice. Bevalt ook prima
[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 13-01-2022 23:18 ]
Ik gebruik meestal 1 van Hencoflippy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:50:
[...]
ik zou eerder zoiets nemen: https://benem.nl/caleffi-...g-verdeler-kunststof.html
iets duurder maar een stuk netter en completer. en kan gebruikt worden voor koelen zonder gezeik.
https://www.sanispecials....G2dzNqWs-Ex0aAiDcEALw_wcB
Zet gewoon een verloopring 3/2 > 1" op de pompaansluiting(en) en daarna aansluiten op resp. aanvoer en retour.Remco45 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:18:
[...]
Ombouwen is altijd mogelijk.
Bypass verwijderen; zorg er wel voor dat er altijd voldoende groepen open blijven staan.
die kan ook, er zijn meerdere opties op gebied van kunstof. als je die dingen elke dag tegen de muur schroeft krijg je vanzelf voorkeuren. voor iemand die het eenmalig zelf doet zal het niet zoveel uitmaken.koevlaas2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:19:
[...]
Ik gebruik meestal 1 van Henco
https://www.sanispecials....G2dzNqWs-Ex0aAiDcEALw_wcB
Geeft mij ineens veelmeer inzicht in de samenhang van de componenten. Met name de vloerverwarming waarom het een ltw moet zijn (bij voorkeur).
Nu kom ik echter bij de badkamer uit, waar een handdoekradiator hangt die met 30 graden echt niets doet. Ik heb eens zitten zoeken op internet naar LT handdoekradiatoren maar eigenlijk geen resultaat.
Wie heeft er een gouden tip, ervaring.... waarmee zou ik die standaard radiator kunnen vervangen zodat mijn handdoeken goed droog worden en toch ook een beetje warmte in de badkamer brengen weer mogelijk wordt?
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 10:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)

Een insteekelement:
https://sanitairkamer.nl/...0watt-41-5cm-sk26975.html
Met een tijdklokje is het verbruik behoorlijk beperkt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik vind de schema's van nibe zelf een stuk duidelijker. Dit omdat je daarin ook deels ziet wat er in de componentne gebeurd.davevleugel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:48:
Goedemorgen, wellicht heb ik er overheen gelezen in het starttopic. Maar is dit geen geweldige stukje informatie: http://panasonicwarmtepompen.nl/aansluitschemas-warmtepomp/
Geeft mij ineens veelmeer inzicht in de samenhang van de componenten. Met name de vloerverwarming waarom het een ltw moet zijn (bij voorkeur).
https://www.nibe.eu/downl...hema-lw-monoblock-SMO.pdf
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik zat zelf te kijken naar de elementen van Plieger. Hier zit al meteen een klokje enzo in verwerkt.Proton_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:04:
@Gieliovd520
Een insteekelement:
Bijv https://www.tegeldepot.nl...3Tbgw8mvfBoAaAgPnEALw_wcB
Als je een WP hebt die alleen maar een vloerverwarming (ca. 50m2) hoeft aan te sturen, is het dan nog nuttig om pomp in je verdeler te hebben? Kan de circulatiepomp in principe zelfstandig het warme water door de vloer pompen? Of werken die 2 pompen elkaar juist tegen?
Daarmee samenhangend, zou ik bij de WP dan ook een buffervat aan moeten schaffen? Want in principe kan mijn vloer gewoon als buffer dienen, of zie ik dat verkeerd?
En misschien een beetje offtopic, maar is een open verdeler waarvan alle groepen helemaal open staan, de thermostaatkraan hoog staat en de pomp uit, in effect hetzelfde als een gesloten verdeler?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
format5 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:22:
[...]
Ik zat zelf te kijken naar de elementen van Plieger. Hier zit al meteen een klokje enzo in verwerkt.
Bijv https://www.tegeldepot.nl...3Tbgw8mvfBoAaAgPnEALw_wcB
Thanks, ja daar dacht ik ook al aan maar zit met een tweetal dingen:Proton_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:04:
@Gieliovd520
Een insteekelement:
- ik kan eigenlijk geen elektrische aansluiting realiseren daar
- er liggen al leidingen en zou het liefst op CV blijven meedraaien.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Ik heb nog geen WP, maar ga denk ik wel het zelfde probleem krijgen als jij zegt. Om dit voor te zijn heb ik een IR straler in de badkamer opgehangen op een plek waar dit wel kan, niet mooi maar wel lekker warm.Gieliovd520 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:32:
Thanks, ja daar dacht ik ook al aan maar zit met een tweetal dingen:
https://www.groenehoedduurzaam.nl/qhheater1800w.html
Bij een WP heb je het lieftste een gesloten (pomploze) verdeler.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:28:
Ik heb nu nog een gasketel van een vloerverwarming met een open verdeler met 3 groepen. Ik heb helaas geen idee met betrekking tot de systeeminhoud. De Ta is al geknepen naar 30-35 graden en ik heb geen behoefte aan zoneverwarming. Alle groepen staan dan ook te allen tijde open. De pomp zit wel op een pompschakelaar die onder de ~27 graden de pomp uitschakelt.
Als je een WP hebt die alleen maar een vloerverwarming (ca. 50m2) hoeft aan te sturen, is het dan nog nuttig om pomp in je verdeler te hebben? Kan de circulatiepomp in principe zelfstandig het warme water door de vloer pompen? Of werken die 2 pompen elkaar juist tegen?
Daarmee samenhangend, zou ik bij de WP dan ook een buffervat aan moeten schaffen? Want in principe kan mijn vloer gewoon als buffer dienen, of zie ik dat verkeerd?
En misschien een beetje offtopic, maar is een open verdeler waarvan alle groepen helemaal open staan, de thermostaatkraan hoog staat en de pomp uit, in effect hetzelfde als een gesloten verdeler?
Als alle groepen open staan, je voldoende systeeminhoud hebt en voldoende flow kwijt kunt is een buffervat / secundaire pomp niet nodig.
Enige idee wat "voldoende systeeminhoud" is? Ik heb dus een benedenvloer van 50m2 met 3 groepen, en een aantal radiatoren die ik wel open kan zetten voor meer buffer.Grolsch schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Bij een WP heb je het lieftste een gesloten (pomploze) verdeler.
Als alle groepen open staan, je voldoende systeeminhoud hebt en voldoende flow kwijt kunt is een buffervat / secundaire pomp niet nodig.
En is een open verdeler met uitgeschakelde pomp hetzelfde als een gesloten verdeler? Of zou ik de verdeler dan moeten vervangen?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dat kan ik niet voor jou bepalen, en is afhankelijk van:HarmoniousVibe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:57:
[...]
Enige idee wat "voldoende systeeminhoud" is? Ik heb dus een benedenvloer van 50m2 met 3 groepen, en een aantal radiatoren die ik wel open kan zetten voor meer buffer.
- Wat is de minimale systeeminhoud (staat in de documentatie van de warmtepomp)
- De inhoud van je systeem kun je uitrekenen als je buisdiameter (inwendig) en aantal meters buis weet.
Nee, dat is niet hetzelfde.En is een open verdeler met uitgeschakelde pomp hetzelfde als een gesloten verdeler? Of zou ik de verdeler dan moeten vervangen?
Een openverdeler heeft een bypass, in de basis pakt die maar een klein beetje "heet" CV water en mengt dit bij met retour water.
Sommige open verdelers kun je wel gesloten maken, maar dan goed in de gaten houden dat je voldoende flow houdt.
Zie ook posts van gisteren, van bijv. @Remco45 .
Staat in de handleiding van de warmtepomp vermeld. Voorbeeldje van mijn warmtepomp:HarmoniousVibe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:57:
[...]
Enige idee wat "voldoende systeeminhoud" is? Ik heb dus een benedenvloer van 50m2 met 3 groepen, en een aantal radiatoren die ik wel open kan zetten voor meer buffer.
En is een open verdeler met uitgeschakelde pomp hetzelfde als een gesloten verdeler? Of zou ik de verdeler dan moeten vervangen?
:strip_exif()/f/image/MlfIpst4Qr1O9PWXswkeOIK5.jpg?f=fotoalbum_large)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Afhankelijk van je precieze behoefte en de technische mogelijkheden is een spiegel met infraroodverwarming ook te overwegen. Iets dergelijks als:Gieliovd520 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:32:
[...]
[...]
Thanks, ja daar dacht ik ook al aan maar zit met een tweetal dingen:
https://www.infraroodverw...ing-infrar-109474929.html
Of op een andere plek in de badkamer een elektrisch convector kachel of infrarood verwarming.
https://www.groenehoedduu...-convector-10-kw-erp.html
https://www.groenehoedduu...g-700-watt-infrarood.html
Ik heb gemerkt dat de verbruikscijfers die de eTwist laat zien van deze WP niet kloppen met de werkelijkheid.
Ik ben op zoek naar een eenvoudige KwH meter die ik tussen de voeding van de Elga ace 6 kan zetten om precies te kunnen zien wat het stroomverbruik was in een bepaalde periode.
Welke Kwh meter zou ik kunnen plaatsen.
Verbruik: 2200m3 aan gas (huis = tweekapper, ~ 190m2, ~ 600m3, 1975. In 1990 muurisolatie, 2016 volledig dubbelglas + zolderisolatie, overal lage temperatuur radiatoren. 80% van het verbruik gebeurt van November tot Februari.)
Al snel kwam ik op een combinatiepakket van Remeha. (Avanta Ace 35c + Elga Ace 6kw). Hiermee zou ik goed op gas kunnen besparen.
Na wat in dit topic gelezen te hebben, heb ik toch mijn twijfels. Daarbij heb ik de volgende vragen:
- Redt die warmtepomp het wel in de winter? Ik zie hier namelijk veel waarschuwingen om te kijken of de pomp ook bij lage temperatuur het vermogen kan leveren.
- De berekening uit dit topic op dat ik (voor volledig elektrisch) een 11kw pomp nodig heb. Nu is dat natuurlijk voor hybride niet nodig, maar wellicht is die 6kw pomp gewoon te licht voor in de winter?
- Ik wil niks zelf installeren, maar wel een degelijke installatie. Waar kan ik het beste heen (in Zuid-oost brabant) hiervoor?
[ Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 14-01-2022 11:10 ]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Hoe kom jij aan die 2 -fase, ik ben nu al enkele maanden opzoek naar een installatie wat bij mij past. En alles is 1 fase of drie fase + Nul (kracht).MicroWhale schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:17:
- Zo'n pomp heeft vaak 2-fase nodig. Moet ik dat eerst zelf laten aanleggen door een elektricien, of doen ze dat ter plekke voor me?
De Youless in combinatie met een Enelogic accoount voldoet uitstekend.Theovelders schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:10:
Wij hebben de WP Elga ace 6.
Ik heb gemerkt dat de verbruikscijfers die de eTwist laat zien van deze WP niet kloppen met de werkelijkheid.
Ik ben op zoek naar een eenvoudige KwH meter die ik tussen de voeding van de Elga ace 6 kan zetten om precies te kunnen zien wat het stroomverbruik was in een bepaalde periode.
https://enelogic.com/nl/prijzen/youless-energiemeters
Maar hoe zou ik dan kunnen berekenen wat ik in mijn systeem heb zitten? Stel dat ik in de zomer een deel van 20m2 wil kunnen koelen, hoeveel water heb ik dan in 20m2 vvw zitten?Bo0bz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Staat in de handleiding van de warmtepomp vermeld. Voorbeeldje van mijn warmtepomp:
[Afbeelding]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
@Theovelders Wat ook kan zijn de meters van HomeWizardCJG schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:43:
[...]
De Youless in combinatie met een Enelogic accoount voldoet uitstekend.
https://enelogic.com/nl/prijzen/youless-energiemeters
https://www.homewizard.nl/shop
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Sorry, verkeerd gelezen... en dus weggehaald... ik las 380v en ging er van uit dat dat 2-fase was omdat dat bij mijn inductieplaat ook zo is.davevleugel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Hoe kom jij aan die 2 -fase, ik ben nu al enkele maanden opzoek naar een installatie wat bij mij past. En alles is 1 fase of drie fase + Nul (kracht).

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Ik heb een Iungo energymeter, in combinatie met meerdere modbus kWh (DIN) meters (airco, warmtepomp en PV op aparte meters). P1 aansluiting op de slimme meter (totaal verbruik en gas verbruik). En daarnaast kan ook de watermeter uitgelezen worden.Theovelders schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:10:
Wij hebben de WP Elga ace 6.
Laatste update maakt het ook mogelijk om de Kamstrup Multical (modbus) flow meter aan te sluiten en uit te lezen. Alle informatie bij de hand.
[ Voor 18% gewijzigd door Double T op 14-01-2022 11:51 ]
Ik zie bijvoorbeeld dat stoken op gas bij ons huis vaak 2 x zo duur is als gebruik van de WP, en dat bij de oude energie tarieven ( 77 cent per kuub gas, 22 cnt per KWH).
BG: 3 groeps open vloerverwarmingssysteem + 4 radiatoren
1e : 4 radiatoren
2e : 1 radiator (locatie van warmtepomp met 100L buffervat)
Ik overweeg om de radiatorkranen te vervangen door de Heimeier Eclipse thermostatische radiatorkraan (met autmatische debietregeling) en ook de open vloerverwarmingsverdeler te vervangen door de een Heimeier Eclipse vloerverwarmings verdeler.
Wat zijn de ervaringen met dit Eclipse systeem?
In de recente discussies zie ik dit niet als optie voor een vloerverwarmingsverdeler genoemd worden; waarom niet?
Wanneer ik ook koeling zou toe willen passen, dan zou het advies zijn om de verdeler met Armaflex in te pakken om condensatie te voorkomen?
Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie, met hetzelfde gas verbruik, alleen geen spouw isolatie.MicroWhale schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:17:
Ook maar eens wat in dit topic gooien dan. Mijn CV is na 10 jaar preventief aan vervanging toe, dus ik wil deze vervanging eigenlijk gaan combineren met een warmtepomp om gas te besparen. Het liefst een hybride opstelling dus.
Verbruik: 2200m3 aan gas (huis = tweekapper, ~ 190m2, ~ 600m3, 1975. In 1990 muurisolatie, 2016 volledig dubbelglas + zolderisolatie, overal lage temperatuur radiatoren. 80% van het verbruik gebeurt van November tot Februari.)
Al snel kwam ik op een combinatiepakket van Remeha. (Avanta Ace 35c + Elga Ace 6kw). Hiermee zou ik goed op gas kunnen besparen.
Na wat in dit topic gelezen te hebben, heb ik toch mijn twijfels. Daarbij heb ik de volgende vragen:
- Redt die warmtepomp het wel in de winter? Ik zie hier namelijk veel waarschuwingen om te kijken of de pomp ook bij lage temperatuur het vermogen kan leveren.
- De berekening uit dit topic op dat ik (voor volledig elektrisch) een 11kw pomp nodig heb. Nu is dat natuurlijk voor hybride niet nodig, maar wellicht is die 6kw pomp gewoon te licht voor in de winter?
- Ik wil niks zelf installeren, maar wel een degelijke installatie. Waar kan ik het beste heen (in Zuid-oost brabant) hiervoor?
Alleen heb ik overal vloerverwarming en geen radiatoren.
Ik heb gekozen voor all-electric en een NibeF2120-16 (11 tot 12kW bij lage temperaturen).
Daar mee ben ik ondertussen volledig van het gas af. En nog geen noemenswaardige problemen gehad.
Ook ik zit in zuidoost-brabant
Ik heb van radiatoren met 3 platen, 3 convetoren (type 33?)
Edit: nog even goed in het starttopic gegeven en het is me duidelijk. Gewoon die speedcomfort dingen en die temp wat lager zetten:) *klikt op bestel*
[ Voor 13% gewijzigd door Eriklu op 14-01-2022 12:42 ]
Dat ligt eraan welke v.v. buis er gebruikt is, en wat de h.o.h. afstand is.Aziraphale schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Maar hoe zou ik dan kunnen berekenen wat ik in mijn systeem heb zitten? Stel dat ik in de zomer een deel van 20m2 wil kunnen koelen, hoeveel water heb ik dan in 20m2 vvw zitten?
Stel dat je buis 16x2 hebt, die is inwendig dus 12mm, daar zit 0,1 liter per strekkende meter water in.
Bij h.o.h. 10cm zit er zo'n 10 meter buis in 1 m2, dus 20*10=200 meter buis
200 meter * 0,1 = 20 liter systeeminhoud heb je dan.
Dan reken ik even niet de aanvoerleidingen mee.
Helaas weet ik niet hoeveel meter leiding ik heb lopen. Op deze site zie ik wel deze vuistregel staan:Grolsch schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:01:
[...]
Dat kan ik niet voor jou bepalen, en is afhankelijk van:
- Wat is de minimale systeeminhoud (staat in de documentatie van de warmtepomp)
- De inhoud van je systeem kun je uitrekenen als je buisdiameter (inwendig) en aantal meters buis weet.
[...]
Nee, dat is niet hetzelfde.
Een openverdeler heeft een bypass, in de basis pakt die maar een klein beetje "heet" CV water en mengt dit bij met retour water.
Sommige open verdelers kun je wel gesloten maken, maar dan goed in de gaten houden dat je voldoende flow houdt.
Zie ook posts van gisteren, van bijv. @Remco45 .
Snijdt dit een beetje hout? Want met 50m2 oppervlak zou ik dus 75 liter af mogen trekken. En een beetje modulerende WP (ik heb maar een kleine nodig) zou ik met 2kW (40L buffer - 75L want vloerverwarming) uitkomen onder de 0, dus zou ik volgens deze vuistregel er echt ruimschoots onder zitten. Dus met mijn boerenverstand denk ik dan dat het wel moet kunnen, want zelfs al neem ik die vuistregel nog een heel stuk strikter, kom ik nog op of onder de 0 uit.Onthoud die vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan. Dan heb je lang plezier van de warmtepomp (compressor) !
Dit geld ook voor een modulerende warmtepomp: neem daar voor de buffer inhoud bepaling het minimaal modulatie vermogen.
Of is het zo dat een buffervat sowieso handig is omdat je anders 2 circulatiepompen in 1 hydraulisch circuit hebt zitten die elkaar misschien gaan tegenwerken? Aangezien ik geen zin heb om mijn nog relatief nieuwe open verdeler te vervangen door een gesloten. Of werkt dat niet zo?
Even update, heb het volgende uitgevoerd:
- Warmtepomp weekklok aangezet, verwarmen uitgezet tussen 0.00 en 6.00
- Vaste voorlooptemperatuur van 25 graden.
- Badkamer staat altijd open
Met deze acties heb ik nu een hele dag een continue run. Dus de nachtverlaging (uitzetten) lijkt al genoeg op te leveren zodat er overdag meer open staat. Alle groepen zijn nu dus nog nageregeld. Als het warmer wordt zal ik wel weer sneller pendelen krijgen in de middag, maar dat ga ik even aanzien. Ik kan dan nog besluiten meer groepen standaard open te zetten naast de badkamer.
Ta is momenteel wel constant 27 graden ipv ingestelde 25 gaden. Of hij kan niet verder terug moduleren, of het komt omdat THW6 en THW7 nog aanstaan.
Thanks, die spiegel ziet er ook mooi uit maar past niet in onze indeling.Franciesco schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:09:
[...]
Afhankelijk van je precieze behoefte en de technische mogelijkheden is een spiegel met infraroodverwarming ook te overwegen. Iets dergelijks als:
https://www.infraroodverw...ing-infrar-109474929.html
Of op een andere plek in de badkamer een elektrisch convector kachel of infrarood verwarming.
https://www.groenehoedduu...-convector-10-kw-erp.html
https://www.groenehoedduu...g-700-watt-infrarood.html
Dat paneel met handdoekverwarmer is ook best mooi.
Ik denk dat het dus tegenvalt met de mogelijkheden om de bestaande leidingen te gebruiken en lekker met de WP mee te pruttelen.
Denk dat de conclusie dan wordt te laten meedraaien zoals het is, dan maar weinig effect. Dan vul ik het t.z.t. wel een keer aan met een IR paneel of straler.
Gezien het een badkamer en-suite is en de slaapkamer lekker koel mag blijven maar we wel graag warm in bad zitten of uit de douche stappen, is dat denk ik de beste oplossing.
Ok, helder. Ik vroeg me dit af omdat de installateur die ons huis gasloos gaat maken adviseerde om niet meer met de wp te koelen, wat we nu met de Elga wel (een beetje) doen. We zouden dan namelijk een buffervat nodig hebben vanwege de noodzaak om condens op de houten vloer te voorkomen en een buffervat neemt weer een hoop ruimte in, die we er niet echt voor hebben. We konden dan beter een extra airco plaatsen, wat sowieso beter koelt dan l/w.Grolsch schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:19:
[...]
Dat ligt eraan welke v.v. buis er gebruikt is, en wat de h.o.h. afstand is.
Stel dat je buis 16x2 hebt, die is inwendig dus 12mm, daar zit 0,1 liter per strekkende meter water in.
Bij h.o.h. 10cm zit er zo'n 10 meter buis in 1 m2, dus 20*10=200 meter buis
200 meter * 0,1 = 20 liter systeeminhoud heb je dan.
Dan reken ik even niet de aanvoerleidingen mee.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Of jij begrijpt de installateur niet, of de installateur begrijpt het niet, of ik snap het nietAziraphale schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Ok, helder. Ik vroeg me dit af omdat de installateur die ons huis gasloos gaat maken adviseerde om niet meer met de wp te koelen, wat we nu met de Elga wel (een beetje) doen. We zouden dan namelijk een buffervat nodig hebben vanwege de noodzaak om condens op de houten vloer te voorkomen en een buffervat neemt weer een hoop ruimte in, die we er niet echt voor hebben. We konden dan beter een extra airco plaatsen, wat sowieso beter koelt dan l/w.
Wat heeft een buffervat te maken met het voorkomen van condens op een houten vloer
met zon verbruik heb je aan een 7kW unit ECHT wel genoeg.MicroWhale schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:17:
Ook maar eens wat in dit topic gooien dan. Mijn CV is na 10 jaar preventief aan vervanging toe, dus ik wil deze vervanging eigenlijk gaan combineren met een warmtepomp om gas te besparen. Het liefst een hybride opstelling dus.
weg met dat gas. nergens voor nodig. voor het vastrecht wat je dan bespaart elke maand kan je bijna een week stoken.
1 losse warmtepomp (monobloc) voor je verwarming en die kan bijna elke installateur neerzetten en een losse warmtepompboiler voor je warm water. dubbel subsidie trekken en kost het je onder de streep "bijna niks".
Mijn warmtepomp zit ook op 2 fasen. Maar dat is omdat mijn 1-fase warmtepomp 2 groepen nodig heeft. Wat je met een 3-fasen hoofdaansluiting altijd moet doen is zorgen dat je je groepen zó verdeeld over de beschikbare fasen dat je geen scheve belasting krijgt en ook geen gelijktijdige gebruikers hebt die over het maximum per fase heen gaan.davevleugel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Hoe kom jij aan die 2 -fase, ik ben nu al enkele maanden opzoek naar een installatie wat bij mij past. En alles is 1 fase of drie fase + Nul (kracht).
Mijn warmtepomp zit dus op de ene fase en het backup-element op een andere fase. Zo kun je dus een 1-fase warmtepomp op 2 fasen aansluiten.
Normaliter helemaal niets, maar bij ons wel.Grolsch schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:51:
[...]
Of jij begrijpt de installateur niet, of de installateur begrijpt het niet, of ik snap het niet
Wat heeft een buffervat te maken met het voorkomen van condens op een houten vloer
- Vloerverwarming in de woonkamer en "tuinkamer" aangesloten via kunstof buis.
- Radiatoren in de rest van de woning, aangesloten via stalen en koperen cv buis.
- Houten vloer in de woonkamer, keramisch parket in de tuinkamer.
Bij koelen moet je condens op die parketvloer voorkomen, dus daarom heb ik op die groepen afsluiters zitten die via Domoticz aangestuurd worden en de groepen in de woonkamer dicht gooien als de rlv 80% is. De groepen in de tuinkamer blijven dan gewoon open.
Daarnaast sluit ik bij koelen het volledige radiatorendeel van het systeem af door middel van een kraan, om zo te voorkomen dat de stalen buis onder de vloer wegrot en ik een waterballet onder de radiatoren krijg.
Wanneer ik dit in het nieuwe systeem ga doen, dan is in de zomer alleen de vvw onderdeel van het cv systeem (radiatorendeel zit dan immers dicht). Als dan de rlv >80% komt gaat ook de woonkamer dicht en hou ik alleen de 20m2 van de tuinkamer over als systeemvolume. Dat is veel te weinig (waarschijnlijk is de 55m2 vvw die we totaal hebben ook al te weinig), dus dan hebben we een buffervat nodig om voldoende systeemvolume te hebben.
Is het zo wat helderder?
Dat denk ik ook.Gieliovd520 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:46:
[...]
Thanks, die spiegel ziet er ook mooi uit maar past niet in onze indeling.
Dat paneel met handdoekverwarmer is ook best mooi.
Ik denk dat het dus tegenvalt met de mogelijkheden om de bestaande leidingen te gebruiken en lekker met de WP mee te pruttelen.
Denk dat de conclusie dan wordt te laten meedraaien zoals het is, dan maar weinig effect. Dan vul ik het t.z.t. wel een keer aan met een IR paneel of straler.
Gezien het een badkamer en-suite is en de slaapkamer lekker koel mag blijven maar we wel graag warm in bad zitten of uit de douche stappen, is dat denk ik de beste oplossing.
Zelf ben ik ook voornemens een WP te nemen en zal in de badkamer misschien tegen hetzelfde issue aan gaan lopen. Maar dat wacht ik rustig af. Sowieso warmt de badkamer best snel op als je eenmaal gaat douchen.
Mocht aanvullende verwarming nodig zijn, dan zal ik waarschijnlijk voor een van de genoemde opties gaan.
Gevaarlijke uitspraak van je.flippy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:06:
[...]
met zon verbruik heb je aan een 7kW unit ECHT wel genoeg.
weg met dat gas. nergens voor nodig. voor het vastrecht wat je dan bespaart elke maand kan je bijna een week stoken.
1 losse warmtepomp (monobloc) voor je verwarming en die kan bijna elke installateur neerzetten en een losse warmtepompboiler voor je warm water. dubbel subsidie trekken en kost het je onder de streep "bijna niks".
Hier is het 220m2 vloeropp, 550m3 inhoud, jaren 78 woning, alleen dak en vloer geisoleerd.
Voor WP 2000 tot 2200 gas verbruik.
Ik heb een 11,2 bij -10 kW WP en heb die afgelopen februari echt nodig gehad (bij all-electric dus).
Ok, daar zit bij mij dan wel ook warm water bij, maar dat warm water is geen 4kW zwaardere WP.
Koevlaas formule:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
2200*8/1650=10,7=> 11kW
Dus met 7 zou je daar bij echt niet goed zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door format5 op 14-01-2022 13:37 ]
Dag Ralf, je verbruikscijfers en energielabel zijn ongeveer gelijk aan die van ons. En we zijn ook met twee personen. Ter inspiratie onze 7,5 KW Ecodan full electric voor een jaren 30 huis.RalfZ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:45:
Beste mensen ik ben mij aan het oriënteren voor een Hybride Warmte pomp of een full electric warmte pomp.
Situatie vrijstaande woning label B
Dubbel glas.. dak extra geïsoleerd..
140 M2
Stats energie verleden jaar koude winter
Gas verbruik in 1 jaar. 1350 kuub
Stroom verbruikt 1450 KW
Zonnepanelen 1 jaar 5,6 MW opgeleverd.
Gas gebruik ik alleen voor CV en warmwater
2 persoons huishouden.
Omdat de gas prijs explosief is gestegen en mij contract per april afloopt.
Zat ik te denken aan een hybride warmte pomp.. nu zou ik daarmee 60% op mijn gas kunnen besparen.. alleen de gasprijs is geen 28 cent meer per kuub maar 4x zo hoog.
Verwacht dat de prijs niet veel zal zakken maar in de toekomst zal stijgen..
Met de Hybride warmtepomp ga ik wel minder betalen maar meer dan mijn huidige situatie gezien de grote prijs stijging..
Dus dacht ik aan een Full electric warmte pomp.. bepaalde geven 60 graden aanvoer temperatuur.. ( mijn cv heb ik op 58 gezet en dat werkt prima)
Wat ik niet zeker weet of mijn berekening/ motivatie om naar een volledige elektrische warmte pomp te gaan terecht is..
En zo ja hoeveel killowat warmte pomp ik nodig zou hebben.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Ik lees vaak dat het warmtepomp ontwerp (en specifiek SWW) afgestemd wordt op het huidige huishouden (2 personen). Met de overdimensionering van een CV installatie maakte de samenstelling in huis "vroeger" niet echt uit.LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:43:
[...]
En we zijn ook met twee personen. Ter inspiratie onze 7,5 KW Ecodan full electric voor een jaren 30 huis.
Zijn er eigenlijk richtlijnen waaraan een warmtepomp systeem moet voldoen?
Bij het zoeken naar een nieuw huis is een warmtepomp voor een leek mogelijk een voordeel, maar wanneer die maar gedimensioneerd is voor 2 personen, terwijl je daar wilt gaan wonen met een gezin met twee puberende meiden, kun je meteen de installatie aanpassen. Of de dames leren meteen korter te douchen..
welke type ecodan heb jij?LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:43:
[...]
Dag Ralf, je verbruikscijfers en energielabel zijn ongeveer gelijk aan die van ons. En we zijn ook met twee personen. Ter inspiratie onze 7,5 KW Ecodan full electric voor een jaren 30 huis.
Ik kan dit beamen. Grotere woning, 2100 m3 gasvebruik, en je hebt dan echt wel 12 KW nodig. CV op 9 KW gehad afgelopen jaar, en tijdens de 2-weken vorst periode de CV moeten ophogen naar 12 KW. Was destijds de perfecte test om te kijken of ik het met 9 KW zou redden of niet.format5 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Gevaarlijke uitspraak van je.
Hier is het 220m2 vloeropp, 550m3 inhoud, jaren 78 woning, alleen dak en vloer geisoleerd.
Voor WP 2000 tot 2200 gas verbruik.
Ik heb een 11,2 bij -10 kW WP en heb die afgelopen februari echt nodig gehad (bij all-electric dus).
Ok, daar zit bij mij dan wel ook warm water bij, maar dat warm water is geen 4kW zwaardere WP.
Koevlaas formule:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
2200*8/1650=10,7=> 11kW
Dus met 7 zou je daar bij echt niet goed zitten.
Nee je warmtepomp (regelaar) zit op 1 fase. En je weerstand op 1 fase. Dan kan je niet zomaar zeggen dat je warmtepomp 2 fase is. Je zegt ook niet dat je koffiezetapparaat en wasmachine op twee fase zit. Dit schept verwarring. Tevens moet je inderdaad je vermogens zoveel mogelijk verspreiden. Ik ben dan ook op zoek naar een 3 fase warmtepomp dan wordt de stroom mooi verspreidt.ocaj schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Mijn warmtepomp zit ook op 2 fasen. Maar dat is omdat mijn 1-fase warmtepomp 2 groepen nodig heeft. Wat je met een 3-fasen hoofdaansluiting altijd moet doen is zorgen dat je je groepen zó verdeeld over de beschikbare fasen dat je geen scheve belasting krijgt en ook geen gelijktijdige gebruikers hebt die over het maximum per fase heen gaan.
Mijn warmtepomp zit dus op de ene fase en het backup-element op een andere fase. Zo kun je dus een 1-fase warmtepomp op 2 fasen aansluiten.
Altijd fijn als de praktijkcijfers de theorie bevestigen_Piwi_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:59:
[...]
Ik kan dit beamen. Grotere woning, 2100 m3 gasvebruik, en je hebt dan echt wel 12 KW nodig. CV op 9 KW gehad afgelopen jaar, en tijdens de 2-weken vorst periode de CV moeten ophogen naar 12 KW. Was destijds de perfecte test om te kijken of ik het met 9 KW zou redden of niet.

Deze heb ik ook hangen in de badkamer. En mijn badkamer wordt gewoon 22 graden bij een TA van 27.Gieliovd520 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:58:
Ik heb sinds een jaar een warmtepomp draaien en mijn afgiftesysteem rustig aan aangepast aan lage temperaturen.
Nu kom ik echter bij de badkamer uit, waar een handdoekradiator hangt die met 30 graden echt niets doet. Ik heb eens zitten zoeken op internet naar LT handdoekradiatoren maar eigenlijk geen resultaat.
Wie heeft er een gouden tip, ervaring.... waarmee zou ik die standaard radiator kunnen vervangen zodat mijn handdoeken goed droog worden en toch ook een beetje warmte in de badkamer brengen weer mogelijk wordt?
https://www.jaga.nl/producten/vertiga-hybrid/
Wel duur maar dan heb je wel wat.
Dat is een flinke installatie dan! Welke binnenunit heb je daar bij als ik vragen mag?format5 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:15:
[...]
Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie, met hetzelfde gas verbruik, alleen geen spouw isolatie.
Alleen heb ik overal vloerverwarming en geen radiatoren.
Ik heb gekozen voor all-electric en een NibeF2120-16 (11 tot 12kW bij lage temperaturen).
Daar mee ben ik ondertussen volledig van het gas af. En nog geen noemenswaardige problemen gehad.
Ook ik zit in zuidoost-brabant
Heb je de Vertiga ook kunnen installeren en dit vermogen kunnen halen op de bestaande 16-2 leidingen?Adriaan71 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:06:
[...]
Deze heb ik ook hangen in de badkamer. En mijn badkamer wordt gewoon 22 graden bij een TA van 27.
https://www.jaga.nl/producten/vertiga-hybrid/
Wel duur maar dan heb je wel wat.
Ben benieuwd:)
- Proton_

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Binnen heb ik alles in losse componenten.MicroWhale schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Dat is een flinke installatie dan! Welke binnenunit heb je daar bij als ik vragen mag?
Een alles in 1 binnenunit kon ik bij mij niet kwijt.
Daarom heb ik een losse SMO40 als besturing.
Een 3-wegklep, 400L boilervat, 100L buffervat en een los backup element in de leiding.
Dit alles mooi uitgesmeerd over de hele wand van de bijkeuken.
Oe, daar zeg je iets... dat spul MOET (voor de verwarming) natuurlijk niet op zolder in het CV-hok gepropt te worden. Voor warm tapwater dan weer wel.format5 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:10:
[...]
Binnen heb ik alles in losse componenten.
Een alles in 1 binnenunit kon ik bij mij niet kwijt.
Daarom heb ik een losse SMO40 als besturing.
Een 3-wegklep, 400L boilervat, 100L buffervat en een los backup element in de leiding.
Dit alles mooi uitgesmeerd over de hele wand van de bijkeuken.
Bedankt!
Had in mijn badkamer een vasco design radiator hangen welke aangesloten was op rehau 16mm met laatste stukjes overgang naar 15mm staal buis. Heb daar nu de Jaga op aangesloten.Double T schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Heb je de Vertiga ook kunnen installeren en dit vermogen kunnen halen op de bestaande 16-2 leidingen?
Je hebt ook stroom nodig voor de DHB systeem welke erin zit. Kan je ook instellen op welke temperaturen die mee gaan draaien en op welke stand en op hoeveel % hij moet draaien.
Heb alleen begaande grond VV en mijn eerste en tweede etage alleen maar Jaga's DHB's hybrides. Werkt perfect. Slaapkamers achter tijdklok zodat het stil is als we gaan slapen op de slaapkamers. Kantoor en badkamer draait constant als er gestookt wordt.
[ Voor 39% gewijzigd door Adriaan71 op 14-01-2022 17:10 ]
Is bij ons niet zo hoor, SWW boiler vat is bv 300 liter. In eerdere discussies in dit forum is hier al aardig wat over geschreven. Technisch en qua opvoeding. Zoek maar even 😀Double T schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:55:
[...]
Ik lees vaak dat het warmtepomp ontwerp (en specifiek SWW) afgestemd wordt op het huidige huishouden (2 personen). Met de overdimensionering van een CV installatie maakte de samenstelling in huis "vroeger" niet echt uit.
Zijn er eigenlijk richtlijnen waaraan een warmtepomp systeem moet voldoen?
Bij het zoeken naar een nieuw huis is een warmtepomp voor een leek mogelijk een voordeel, maar wanneer die maar gedimensioneerd is voor 2 personen, terwijl je daar wilt gaan wonen met een gezin met twee puberende meiden, kun je meteen de installatie aanpassen. Of de dames leren meteen korter te douchen..
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Misschien is dit de gouden tip?….Gieliovd520 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:58:
Ik heb sinds een jaar een warmtepomp draaien en mijn afgiftesysteem rustig aan aangepast aan lage temperaturen.
Wij hebben t opgelost met een dikke gewone Jaga en een rek erboven. Huisgenoot is er helemaal blij mee, lekker warme handdoeken die snel drogen.
:strip_exif()/f/image/ZrxAkoupt9ntCQzs82CN57LD.jpg?f=fotoalbum_large)
De Jaga heb ik besteld met TPT regeling, wat inhoudt dat de ventilatoren modulerend geregeld worden.
Zwakstroom voor de Jaga komt uit de ruimte aan de andere kant van de muur waar de Jaga hangt. Daar zit de stroomadapter in een stopcontact.
[ Voor 9% gewijzigd door LeonTebbens op 14-01-2022 18:04 ]
De installateur heeft vanmorgen de software van m’n Ecodan binnenunit geüpgrade. Hij volgde de handleiding (@Andrehj) en alle instellingen zijn behouden gebleven @ThaDude.LeonTebbens schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:34:
[...]
Dank voor deze hulp. Ik heb dipswitches bekeken via het Melcloud2Domoticz script van @alberthakvoort, en die lijken allemaal goed te staan, zie de rode teksten helemaal rechts:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De auxiliary instellingen staan ook allemaal goed lijkt het:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik naar het energieverslag kijk sinds oplevering, dan lijkt de COP voor SWW elke maand rond 1 te liggen:
[Afbeelding]
Kortom: alles lijkt goed ingesteld op m'n Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D, toch gaat de legionellarun altijd direct op het heater element ipv op de PHUZ-SW75YAA buitenunit...![]()
![]()
Gewone SWW runs lopen netjes op de buitenunit.
Hierdoor bereik ik nooit de 60 graden om legionella te kunnen doden, want het heater element heeft daarvoor blijkbaar te weinig vermogen.
Dus ik heb de installateur al deze info zojuist gegeven, want dit klopt gewoon niet. Ik ben benieuwd...
Vanmiddag draaide de legionella run. En… helaas het probleem is niet weg.
De legionella run begint nog steeds vanaf 45 graden direct op het elektrische booster element ipv dat de compressor de boiler temperatuur eerst zo hoog mogelijk probeert te krijgen.
:strip_exif()/f/image/ewl3WWzUlfronaiXetqPOtEM.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast een COP=1 van de booster, lukt het m niet om van 45 naar 60 te komen. Dus ik zie dit nog steeds als een “storing” binnen m’n garantiejaar. De installateur is weer aan zet (met hulp van Alklima), wordt vervolgd dus. Ik kom in de lucht als er weer nieuws is.
En tot die tijd zet ik handmatig even de SWW temperatuur op 60 op de dag dat de legionella run is.
Zie de tekst onderaan deze post 😀👇
Dat is best een goede tip ja, zij het niet dat over handdoek radiator boven het bad hangt, dus dan is dat eigenlijk weer niet mooi... Anders had ik het denk ik zo gedaan!LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:41:
[...]
Misschien is dit de gouden tip?….
Wij hebben t opgelost met een dikke gewone Jaga en een rek erboven. Huisgenoot is er helemaal blij mee, lekker warme handdoeken die snel drogen.
[Afbeelding]
De Jaga heb ik besteld met TPT regeling, wat inhoudt dat de ventilatoren modulerend geregeld worden.
Zwakstroom voor de Jaga komt uit de ruimte aan de andere kant van de muur waar de Jaga hangt. Daar zit de stroomadapter in een stopcontact.
Dikke convector, driedubbel handdoek rek. Ideaal.
Hm, dat is wel jammer. Dan voegt die software voor mij ook niks toe.LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:00:
De installateur heeft vanmorgen de software van m’n Ecodan binnenunit geüpgrade. Hij volgde de handleiding (@Andrehj) en alle instellingen zijn behouden gebleven @ThaDude.
De legionella run begint nog steeds vanaf 45 graden direct op het elektrische booster element ipv dat de compressor de boiler temperatuur eerst zo hoog mogelijk probeert te krijgen.
Naast een COP=1 van de booster, lukt het m niet om van 45 naar 60 te komen. Dus ik zie dit nog steeds als een “storing” binnen m’n garantiejaar. De installateur is weer aan zet (met hulp van Alklima), wordt vervolgd dus. Ik kom in de lucht als er weer nieuws is.
En tot die tijd zet ik handmatig even de SWW temperatuur op 60 op de dag dat de legionella run is.
Toch nog even proberen deze fout te duiden:
Wat is je SWW setpoint? En wat was de SWW temperatuur bij het begin van de legionellarun?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zo lang ik weet (ruim 5 jaar ondertussen) is dit geen bug maar een Mitsu featureLeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:00:
[...]
De installateur heeft vanmorgen de software van m’n Ecodan binnenunit geüpgrade. Hij volgde de handleiding (@Andrehj) en alle instellingen zijn behouden gebleven @ThaDude.
[Afbeelding]
- Proton_

Mooie samenvatting van hoe je een L/W warmtepomp eigenlijk 'goed' gebruikt.
Tips voor extra rendement uit lucht/water-warmtepompen in winterse kou
Niets wat hier niet al vaker de revue is gepasseerd, maar goed om het in een vakblad te zien.
Tja, het is maar net hoe je het bekijkt. De binnenunit is bij mij aangesloten op 2 fasen: 1 fase voor de buitenunit die via de kabel tussen binnen- en buitenunit ook de rest van de binnenunit (controller, pomp, driewegklep etc) voedt. Én een andere fase voor het backup-element dat in diezelfde binnenunit zit.davevleugel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:03:
[...]
Nee je warmtepomp (regelaar) zit op 1 fase. En je weerstand op 1 fase. Dan kan je niet zomaar zeggen dat je warmtepomp 2 fase is. Je zegt ook niet dat je koffiezetapparaat en wasmachine op twee fase zit. Dit schept verwarring. Tevens moet je inderdaad je vermogens zoveel mogelijk verspreiden. Ik ben dan ook op zoek naar een 3 fase warmtepomp dan wordt de stroom mooi verspreidt.
Dat is niet vergelijkbaar met wasmachine en koffiezetapparaat, het gaat hier om 1 apparaat dat op 2 verschillende fasen aangesloten is. Net als mijn inductieplaat, dat is ook 1 apparaat dat op 2 verschillende fasen aangesloten zit.
Maar voor de duidelijkheid: dat is een kwestie van hoe je dingen aansluit. Er bestaan qua techniek alleen 1-fase en 3-fase warmtepompen. Het was niet mijn bedoeling om te suggereren dat er 2-fase warmtepompen bestaan.
En daarmee is verwarmen met een WP gewoon totaal niet interessant, gas is dan goedkoper.Proton_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:03:
@Eriklu dat vind je in de specs.
Voorbeeld: [Afbeelding]
Van cop 3 naar 2, dus 50% duurder.
Een eventueel overschot PV kun je beter aan je energieleverancier verkopen (Engie betaalt nog >40ct). En dan heb ik het nog niet eens over het terugverdienen van de investering.
De oude richtlijn (watertemperatuur < 35°C, anders is een WP niet interessant) is echt zo gek nog niet.
jij deed toch geen legionella runsGrolsch schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:48:
[...]
Zo lang ik weet (ruim 5 jaar ondertussen) is dit geen bug maar een Mitsu featurehij gaat via wp tot setpoint boiler en daarna verder via element, ik weet niet anders.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ewl3WWzUlfronaiXetqPOtEM.jpg?f=user_large)
Deze 45 graden op display geeft de temperatuur aan je de boiler..thv sensor.
De Wp zal Ta TOT 52 graden doen in 30 minuten, dan is je hele boiler nog niet op temperatuur maar de max temp van de wp wel bereikt .Dus gaat hij daarna over op het element om de HELE boiler vat op hoge temperatuur te krijgen.
:strip_exif()/f/image/3y1plGj2rzxhRPcFkhv3VTM2.jpg?f=fotoalbum_large)
Groene =Ta , Bruin= Tr, Blauw= Watt Wp ,Rood-boven= zonnepaneel,Paars=Tb, Licht blauw= algemeen verbruik.
Leon heb jij Ta sensors ? en tijd meting ?
Volgens mij is dit normaal gedrag(display geeft 45 aan).
Tijdens wp tot Ta 53 is je gehele vat niet gevult en zal rond de 45 graden zijn thv sensor.
In de 1,5 uur daarna zal de gehele boiler wel op hoge temperatuur komen.
Bij normaal gebruik draait de wp niet gelijk op max vermogen. en heeft meer tijd om de boiler beter op temperatuur te krijgen.
Inderdaad een goede vraag. Ik heb ook op al mijn Jaga LTVs de Heimeier Eclipse gezet en moet straks naar een gesloten verdeler over voor mijn vloerverwarming. Ben benieuwd of dit een optie zou zijn.Double T schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:48:
Ik ben aan het kijken om het volledig geregelde afgifte systeem verder te optimaliseren
BG: 3 groeps open vloerverwarmingssysteem + 4 radiatoren
1e : 4 radiatoren
2e : 1 radiator (locatie van warmtepomp met 100L buffervat)
Ik overweeg om de radiatorkranen te vervangen door de Heimeier Eclipse thermostatische radiatorkraan (met autmatische debietregeling) en ook de open vloerverwarmingsverdeler te vervangen door de een Heimeier Eclipse vloerverwarmings verdeler.
Wat zijn de ervaringen met dit Eclipse systeem?
In de recente discussies zie ik dit niet als optie voor een vloerverwarmingsverdeler genoemd worden; waarom niet?
Wanneer ik ook koeling zou toe willen passen, dan zou het advies zijn om de verdeler met Armaflex in te pakken om condensatie te voorkomen?
Look behind you! A three headed monkey!
Klopt, al 5 jaar niet en iedereen leeft nog
Maar ik lees al 5 jaar mee in dit topic, en eens in de zoveel tijd is dit onderwerp weer actueel.
Zoals @Grolsch al schreef, is het geen bug, maar een feature....LeonTebbens schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:00:
[...]
[Afbeelding]
Heb me daar circa 1,5 jaar geleden ook over verbaasd en veel data met Alklima uitgewisseld, heb hier het bericht van Alklima achtergelaten.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Inderdaad, losstaand van het nut van een legionella run bij een zeer frequent gebruikt boiler vat, is een legionella run uitvoeren met het ingebouwde 2KW element bij voorbaat al een redelijk kansloze missie. Stop dan een fatsoenlijk element in je boilervat als je perse lpp wil een laat deze (mbv relais) aansturen door de mitsu. Is niet voor niets standaard functionaliteit._RRM_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:40:
[...]
Zoals @Grolsch al schreef, is het geen bug, maar een feature....
Heb me daar circa 1,5 jaar geleden ook over verbaasd en veel data met Alklima uitgewisseld, heb hier het bericht van Alklima achtergelaten.
Heb je wel eens gemeten? Dat zou nou wel een interessante test zijn. Er zijn testkitjes te koop, al zijn die nog wel prijzig (€45).Grolsch schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:35:
[...]
Klopt, al 5 jaar niet en iedereen leeft nog
Maar ik lees al 5 jaar mee in dit topic, en eens in de zoveel tijd is dit onderwerp weer actueel.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dan nemen jullie nog steeds aan dat zijn SWW setpoint niet hoger lag. Misschien lag zijn SWW setpoint wel op 50 graden. Dan zou er toch iets aan de hand zijn._RRM_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:40:
Zoals @Grolsch al schreef, is het geen bug, maar een feature....
Ik kan uit het bericht van @LeonTebbens niet opmaken wat zijn SWW setpoint is. Vandaar dat ik dat in mijn vorige post vroeg, maar er is helaas nog geen antwoord op die vraag.
Dank voor de hulp. SWW setpoint was 43 en de SWW temp bij aanvang Legionella run 45 graden. Hij had net ervoor een SWW run gedaan.Andrehj schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:40:
[...]
Hm, dat is wel jammer. Dan voegt die software voor mij ook niks toe.
Toch nog even proberen deze fout te duiden:
Wat is je SWW setpoint? En wat was de SWW temperatuur bij het begin van de legionellarun?
Dit topic is gesloten.