Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Dan wordt het vast al een stuk beter. Maar ik heb hier ook al vaak gelezen dat de thermische resolutie bij een Pana slechts 1 graad is. En als je dan met een dT van rond de 3 graden werkt (wat vaak voorkomt), kan dat natuurlijk ook nooit een betrouwbare meting opleveren.Possible schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:15:
@Andrehj En wat als je nou een aparte KWH meter combineert met het thermisch vermogen wat de pana aangeeft? Is deze wel betrouwbaar(der)?
Ik vind de resolutie van mijn Mitsubishi (van 0.5 graden) al laag voor een warmtepomp.
Betrouwbaar vermogen meten doe je met een externe warmtemeter (van bijvoorbeeld Kamstrup). Deze hebben temperatuur- en flowsensoren met een resolutie van 0.01 K en 0.01 lpm.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nou, dat jouw COP in december hoger is dan die in november (compleet tegen de andere gebruikers in) zegt denk ik wel genoeg.chasinbe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:19:
[...]
Vandaar mijn vraag dus.
Dit zijn mijn cijfers tot nu toe, uit Panasonic rechtstreeks, die lijken mij toch redelijk aannemelijk denk ik (voor zo ver mijn kennis):
[Afbeelding]
Verder kun je van jouw cijfers niet zoveel zeggen omdat je de Ta niet vermeldt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Andrehj dat is precies wat ik doe. de KWH meter is dus wel betrouwbaar, maar mogelijk de opwek vanuit de Pana niet, al zijn daar de geluiden redelijk positief van. verder wordt er even vergeten dat miss mijn COP wel hoog is, maar dat betekent niet dat ik weinig verbruik.Possible schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:15:
@Andrehj En wat als je nou een aparte KWH meter combineert met het thermisch vermogen wat de pana aangeeft? Is deze wel betrouwbaar(der)?
mi is het absolute verbruik relevant (dat betaal je tenslotte) voor de eigenaar. en hoe efficiënt ie draait is leuk voor tweakers om te vergelijken en mogelijk van elkaar te leren (wat ik heel erg veel gedaan heb
wat context, ik moet wat trucen uithalen omdat ik een veel te grote WP heb, maar mogelijk komt daar ook het hoge COP vandaar, maar dat weet ik niet, en ik vind nog steeds dat ik veel verbruik.
@Tomexergie kun je mijn Ta bij 2 graden buiten wijzigen naar 32 graden. die 35 is wat achterhaald, thanks!
[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 12-01-2022 13:10 ]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik ben sinds december 2021 pas begonnen met het uitzoeken en optimaliseren van stooklijn en Dt setting.Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:26:
[...]
Nou, dat jouw COP in december hoger is dan die in november (compleet tegen de andere gebruikers in) zegt denk ik wel genoeg.
Verder kun je van jouw cijfers niet zoveel zeggen omdat je de Ta niet vermeldt.
In november draaide ik nog Dt 1, Dt buffervat 5 en stooklijn 26-32 voor zone 1 en 28-34 voor zone 2.
Momenteel probeer ik het met Dt 1, Dt buffervat 1 en stooklijn 22-26 zone 1 en 24-27 zone 2.
Gaat toch aardig verschil maken denk ik wel.
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Je maakt het zo makkelijk dat de jaarprijs inderdaad gelijk is of hoger bij WP.B4llistic schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:08:
[...]
Amen.
Voor de laatste maal voor mensen die het nog niet snappen. In de basis, zonder zonneopwekking mee te rekenen;
Gas CV ketel:
Verbruik gas: 2000 x 1.8 = 3600 euro
Afschrijving ketel: 100 euro
Pros: Geen afhankelijkheid stroomnetwerk, slechts 1 apparaat op zolder
Jaarprijs: 3700
WP:
Verbruik stroom: 5700 x 0.58 = 3300 euro (cop 3.5) (cop 4 ~2900 euro)
Afschrijving WP: ~850 euro
Cons: Veel ruimte op zolder, lawaai apparaat , complex systeem (verhoogde kans op falen)
Jaarprijs: 3750 - 4150
Moeilijker is het echt niet. Kunnen we wel maken natuurlijk als we ook zonnepanelen gaan meerekenen etc maar dan kunnen we geen algemene regels aanhouden i.v.m. wisselende beschikbaarheid van ruimte hiervoor.
Een paar extra's wat je voor het berekenen van jaarprijs m.i. wel mee moet nemen:
- vaste kosten gasaansluiting gaan eraf bij all electric
- afschrijving/onderhoud ketel en WP: hoe bereken je dat ?
- stroomverbruik is zo te zien een schatting en van erg veel afhankelijk... Maar wel goed om een ruime marge te nemen. Gas is natuurlijk ook niet elk jaar precies hetzelfde.
- comfort: meestal is bij een WP het huis op een stabiele temperatuur en bij een ketel fluctueert het meer. Wat je dit waard is, is natuurlijk persoonlijk.
- subsidie, tel je dat mee ? Zo ja: hoe ?
Ruimte op zolder is alleen meer als je een boiler erbij hebt. Binnenunit van de WP zal niet veel verschil maken met een ketel, over het algemeen.
Lawaai apparaat: hoeft helemaal niet.
Complex: ja opzich eens, maar een goede installateur kan dat. En mits goed onderhouden blijft het gewoon draaien, net als een ketel.
Het zal dan de sensor zijn van de bedrade bedieningseenheid, al vind ik 23,5 graden dan wel hoog.Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:12:
[...]
23.5 is je ruimtetemperatuur, gemeten met je Mitsubishi thermostaat, een externe temperatuursensor, of de sensor in de bedrade bedieningseenheid (die standaard in de binnenunit zit).
Die 27 graden is de ingestelde ruimtetemperatuur. Hier doet ie in de standen WAR en vaste Ta niets mee. Maar ik zou die wel op een normale waarde (bijvoorbeeld 21 graden) terugzetten, zodat ie niet je huis naar 27 graden gaat verwarmen als je ooit een keer de regeling op RAR zet.
Er zijn 3 verdelers met in totaal 17 groepen. Elke ruimte heeft een thermostaat en is dus nageregeld. In principe staat er niks altijd open. De kleinste groep die open kan gaan is de badkamer van 60m leiding, oppervlak 5m2. Maar heb ook groepen van 70 en 80m die allen open kunnen gaan.Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Je WP gaat pendelen door een tekort aan afgifte. Reken maar uit hoe hoog het vermogen is bij de Ta van 27 graden waar ie steeds naar toe gaat. Dat zal het minimum vermogen van de warmtepomp zijn.
27 graden is dus je minimale Ta. En bij langere runs (zonder pendelen) zal die nog wel wat hoger worden, hij zal dan wel naar 28 graden gaan denk ik.
Als je écht zuinig je WP wilt laten draaien moet je de naregeling en het buffervat weghalen, de WP rechtstreeks op de verwarming aansluiten en uiteraard met nachtverlaging werken. Maar ook dan zal Ta 25 wel een uitdaging worden. Hoeveel m2 VVW hangt er aan je WP en welk deel is daarvan altijd open?
De lange runs haal ik alleen als de woonkamer open gaat, dan gaat er 70m2 vloerverwarming aan.
De resolutie van jouw temperatuursensoren is toch net als bij de andere Panas ook 1 graad?Baapje327 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:08:
[...]
@Andrehj dat is precies wat ik doe. de KWH meter is dus wel betrouwbaar, maar mogelijk de opwek vanuit de Pana niet, al zijn daar de geluiden redelijk positief van.
Als je dan een Ta van 32 meet en een Tr van 28, dan kan de dT in werkelijkheid toch alles zijn tussen de 3 en de 5? En daar komt de onderlinge afwijking van de sensoren nog bij. Met zo'n wankele basis kun je toch nooit een betrouwbare vermogensberekening maken?
Als die in de binnenunit hangt (zoals de meesten), dan is dat wel logisch, want dan meet ie deels de temperatuur in de binnenunit. En die is, zoals bij de meeste verwarmingstoestellen, hoger dan de omgeving....chris vw schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:18:
[...]
Het zal dan de sensor zijn van de bedrade bedieningseenheid, al vind ik 23,5 graden dan wel hoog.
En dat is, zoals @Grolsch ook al heeft gezegd, de oorzaak van je probleem. Die warmtepomp gaat nooit goed lopen als ie zijn warmte niet kwijt kan. Je moet zorgen dat er meer (zoveel mogelijk) groepen altijd open staan. En een lage Ta kan je zo natuurlijk helemaal vergeten. Die Ta stem je normaliter af op de kleinste vraag. In jouw geval zou dat dan de badkamer zijn, maar dat gaat natuurlijk nooit lukken.Er zijn 3 verdelers met in totaal 17 groepen. Elke ruimte heeft een thermostaat en is dus nageregeld. In principe staat er niks altijd open.
Ik zou vooral maar eens kristisch nadenken over je energiecontract. 58ct/kWhB4llistic schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:42:
[...]
Ja ik zou het ook niet fijn vinden als ik 20k+ heb geinvesteerd in mijn energievoorziening in huis om vervolgens te horen dat het allemaal niet zo logisch geweest is om te doen.
Success jongens. Lekker blijven doen wat in jullie situatie logisch is en jullie je fijn bij voelen. Kritisch denken en je inleven in de situatie van anderen (bijv geen mogelijkheden voor zonnepanelen, ouder/groter huis, slechte isolatie, beperkte financiele middelen, etc) blijft wel een beetje achter hier en dat is jammer om te lezen.

Verder rammelen je sommetjes nog wel op meer punten (o.a. vastrecht) en doe je een heleboel negatieve aannames. Wie zegt dat de unit op zolder komt? En dat je last hebt van het e-nor-me lawaai? En dat ie maar 10 jaar meegaat (en een ketel 15-20 jaar)? Of reken je met een budgetketel met beunhaasinstallatie voor 1000 euro? Dan moet je ook rekenen met een B-merk monoblock en dito installatie, dan heb je het eerder over 4K dan 10K. Zo kan je alles wel naar je toe rekenen, met de juiste aannames
Mbt de UPS/noodstroom ben ik het trouwens wel helemaal met je eens. We zullen veel meer stroomstoringen gaan krijgen, doordat de politiek het paard achter de elektrische wagen spant onder aanvoering van een alfa-clown die op stikstof kookt en niet snapt hoe je een huis op kernenergie verwarmt. Maar in dat scenario ga je het met een computer-UPS ook niet lang uithouden óf je hebt het hier ook over een forse investering. Dan kies ik zelf toch voor zonnepanelen icm een LFP-accupakket, dan hou je het dagen tot weken ipv slechts enkele uren uit.
Ik zou ook nog eens heel goed nadenken over de keuze voor een palletkachel, die dingen zijn ook niet bepaald goedkoop, vereisen extreem veel onderhoud en ik kan daar ook wel de nodige dramaverhalen over op tafel leggen. Bij kennissen van me gaat de hele boel a ~28K na een leuke rechtzaak er weer uitgehaald worden door de installateur.
Verder snap ik je overweging echt wel, als je niet van plan bent ergens lang te wonen ga je de investering in een WP en panelen er nooit uithalen. Ik heb bij de recente verkoop van mijn huis ook gemerkt dat de meeste kopers (en makelaars) er nog niet klaar voor zijn om daar een reele waarde aan toe te kennen, eerder het tegendeel, dus ik zou dat in jouw situatie ook niet doen als je dat al weet.
Ga je ergens wel veel langer wonen en ga je toch al isoleren e.d., dan blijft een WP (ná isoleren, isoleren en nog eens isoleren) gewoon een hele interessante investering en is een nieuwe CV-ketel ophangen en je geld elders insteken een behoorlijke poverty-trap.
All-electric.
Volgens mij is dat ook het idee van kalibreren van de sensoren. In een periode dat je de WP niet nodig hebt de waterpomp een tijdje laten draaien. Vervolgens, als de temperaturen stabiel zijn, de sensoren op elkaar afstemmen. Dan heb je iig je deltaT meting redelijk goed, wat belangrijker is dan de absolute waarde voor de vermogensberekening.Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:35:
[...]
De resolutie van jouw temperatuursensoren is toch net als bij de andere Panas ook 1 graad?
Als je dan een Ta van 32 meet en een Tr van 28, dan kan de dT in werkelijkheid toch alles zijn tussen de 3 en de 5? En daar komt de onderlinge afwijking van de sensoren nog bij. Met zo'n wankele basis kun je toch nooit een betrouwbare vermogensberekening maken?
Zijn er geen mensen met een kamstrum en een Panasonic warmtepomp die dit al eens hebben vergeleken?
We staan op het punt om onze woning grondig te verbouwen en gasloos worden is, zoals eerder hier gepost, wel echt een doel.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 10:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)

Redelijke aanname, immers de waarde van inkoop en verkoop mag je als gelijk veronderstellen.B4llistic schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:08:
[...]
In de basis, zonder zonneopwekking mee te rekenen;
Duidelijke baseline. Er mist wel een post vastrecht (of ben je ook tegen elektrisch koken?) en elektraverbruik van de fan + circulatiepomp (+standby)Gas CV ketel:
Jaarprijs: 3700
Bijzonder; 5700 kWh met COP 3.5 vertaalt naar een warmtebehoefte van 20.000 kWh.WP:
Verbruik stroom: 5700 x 0.58 = 3300 euro (cop 3.5) (cop 4 ~2900 euro)
Jaarprijs: 3750 - 4150
Je gasketel haalt dus 10 kWh uit een m³ gas, en dat zonder stroom te gebruiken.
Aangezien de gestandaardiseerde bovenste verbrandingswaarde van laagcalorisch gas iets onder de 10 kWh/m³ zit (waarvoor gecorrigeerd wordt op de rekening), houd je jezelf voor de gek met dit uitgangspunt.
Zoveel kWh warmte uit 2000 m³ gas houdt in dat je al flink naar ZLTV gaat; een SCOP van 4 is dan realistisch.
De praktijkvoorbeelden uit dit topic geven aan dat kWhe ~ 2x m³ gas. Die metingen ondersteunen een SCOP die meeloopt met ketelrendement, dwz een lagere SCOP (en 3.5 is laag) heb je alleen als je ketelrendement ook al niet top was.
Interessant leesvoer over ketelrendement: https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316 appendix II en III.
Verder heb ik uiteraard vraagtekens bij de €0,58/kWh (heb je de 7 cent 2022 belastingkorting er wel vanaf gehaald?). Kijk eens bij Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Op het moment is €0,42/kWh ongeveer gangbaar (bij €1,90/m³, maar dat doe ik je kado).
Met die toevoegingen zou het sommetje er ongeveer zo uit zien:
Gas CV ketel:
Vastrecht: 200 euro
Verbruik stroom: 60 watt * 1650 draaiuur * 0.42 = 50 euro
Jaarprijs: 3950
WP:
Verbruik stroom: 5000 x 0.42 = 2100 euro
Jaarprijs: 2950
Ik weet niet welke posten ik er bij de WP bij moet verzinnen om je toch gelijk te geven. Sneller afschrijven? Duurder inkopen?
Heb je nog feedback op deze kritiek op je onderbouwing?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je snapt het probleem niet. Zelfs als die sensoren perfect op elkaar zijn afgestemd kan bij Panasonic een meting op Ta van 32 en Tr van 28 elke werkelijke dT tussen 3 en 5 betekenen. Een warmtepomp die met een interne resolutie van slechts 1 graad werkt heeft gewoon geen idee hoeveel warmte hij eigenlijk produceert.lampy25 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:50:
[...]
Volgens mij is dat ook het idee van kalibreren van de sensoren. In een periode dat je de WP niet nodig hebt de waterpomp een tijdje laten draaien. Vervolgens, als de temperaturen stabiel zijn, de sensoren op elkaar afstemmen. Dan heb je iig je deltaT meting redelijk goed, wat belangrijker is dan de absolute waarde voor de vermogensberekening.
RonJ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:46:
Verder snap ik je overweging echt wel, als je niet van plan bent ergens lang te wonen ga je de investering in een WP en panelen er nooit uithalen. Ik heb bij de recente verkoop van mijn huis ook gemerkt dat de meeste kopers (en makelaars) er nog niet klaar voor zijn om daar een reele waarde aan toe te kennen, eerder het tegendeel, dus ik zou dat in jouw situatie ook niet doen als je dat al weet.
klein want off topic
Ik ben het helemaal met je eens dat bij de verkoop/aankoop van een huis het energielabel en technische installaties veel belangrijker hoort te zijn.
Helaas wordt er meer gekeken naar hoe een huis eruit ziet (binnen en buiten), samen met de keuken en badkamer.
De huidige huizenmarkt zorgt er echter voor dat er helemaal niets hoeft te veranderen hierin: het huis verkoopt toch wel.
Als verkoper kan je er natuurlijk wel iets er aan doen. Maar of je daarmee alles terugverdient is maar de vraag...
Hier zou ik ook erg benieuwd naar zijn. Goede installateur met kennis van zaken is moeilijk te vinden. Koevlaas is algemeen bekend maar volgens mij behoorlijk druk, hoop dat hij ons kan helpen met een goed advies en mooie installatie :-)jurjen_g schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:18:
Weten jullie of er ergens op internet een plek is waar wordt bijgehouden welke installatiebedrijven 'warmtepompvriendelijk' zijn, als in meedenkend, geen absurde prijzen, aanbieding afstemmen op daadwerkelijke situatie? Ik heb onlangs een offerte opgevraagd maar krijg het idee dat deze aanbieder liever geen warmtepomp plaatst (terugverdientijd gasloos volgens zijn cijfers bijna 70 jaar). Via dit forum weet ik in elk geval koevlaas, maar er zijn ongetwijfeld meer (toch hoop ik).
Lijstje zou volgens mij prima in de OP thuishoren, als het lijstje er is. Wellicht mooi om het lijstje van eigenaren aan te vullen met de betreffende installateur?
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Vergelijken probeer ik dus te doen, de Viessmann gegevens versus mijn "kampstrup" en mid kWh meter.
En dat valt me vies tegen. De warmtemeter geeft pieken van 10kWh. Terwijl de machine helemaal niet kan. Echter wat er dan gebeurd is dat de temperaturen heel even ver uit elkaar lopen. De warmtemeter zit 8 meter van het monoblock 30cm onder de binnenunit. Dus daardoor soms 20C verschil tov 3C en dan gaat het op een flow van 1000L/h wel heel erg uit het lood. Probeer nu met de totaal tellers te vergelijken. Dat gaat al iets beter, maar het is nu al heel lang rond de 4C. Heb bredere range nodig om goed uit te zoeken.
Edit: Voorlopige conclusie is wel dat die volgens spec fabrikant loopt. Dus er zitten niet heel gekke fouten meer in. Dat het beter kan, hoop ik nog uit te vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 12-01-2022 14:09 ]
Of even een ander sommetje voor wie niet heeft liggen slapen op de energiemarkt, eerder op variabel over is gegaan of een wat realistischer langjarig gemiddelde aanhoud:Proton_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:55:
Met die toevoegingen zou het sommetje er ongeveer zo uit zien:
Gas CV ketel:
Verbruik stroom: 60 watt * 1650 draaiuur * 0.42 = 50 euro
Jaarprijs: 3950
WP:
Verbruik stroom: 5000 x 0.42 = 2100 euro
Jaarprijs: 2950
Ik weet niet welke posten ik er bij de WP bij moet verzinnen om je toch gelijk te geven. Sneller afschrijven? Duurder inkopen?
Heb je nog feedback op deze kritiek op je onderbouwing?
Gas CV ketel:
Verbruik gas: 2000 x 1,0 = 2000 euro
Afschrijving en onderhoud ketel (l/d 15jr, aanschaf 1,5K (= erg goedkoop in deze markt), 100/jr onderhoud): 200 euro
Verbruik stroom: 50 watt * 1650 draaiuur * 0.22 = ~20 euro
Jaarprijs: 2420
Investering vooraf: 1,5K, TCO 15jr: 36.300
WP:
Verbruik stroom: 4000 x 0.22 = 880 euro
Afschrijving en onderhoud WP met boiler (l/d 15jr, aanschaf 7K, 150/2jaar onderhoud): ~550 euro
Jaarprijs: 1430
Investering vooraf: 7K, TCO 15jr: 21.450, verschil met CV: 14.850.
En dan laat ik nog buiten beschouwing dat de belastingheffing steeds meer van stroom richting gas verschuift de komende jaren.
All-electric.
En daar gaat het verkeerd.chris vw schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:18:
[...]
Het zal dan de sensor zijn van de bedrade bedieningseenheid, al vind ik 23,5 graden dan wel hoog.
[...]
Er zijn 3 verdelers met in totaal 17 groepen. Elke ruimte heeft een thermostaat en is dus nageregeld. In principe staat er niks altijd open. De kleinste groep die open kan gaan is de badkamer van 60m leiding, oppervlak 5m2. Maar heb ook groepen van 70 en 80m die allen open kunnen gaan.
De lange runs haal ik alleen als de woonkamer open gaat, dan gaat er 70m2 vloerverwarming aan.
Je MOET een aantal niet nageregelde groepen hebben, anders gaat het niet goed (zoals je zelf nu al achter komt) en krijg je gependel.
Bij mijn huis heb ik de gangen, berging en badkamer niet nageregeld, deze lopen dus altijd mee, en zo is er altijd voldoende afgifte om een fatsoenlijke Ta te kunnen hanteren.
Badkamer kan wat ons betreft niet te warm worden.
Flow van de gangen en berging kun je zo knijpen dat ze niet te warm worden bij continu draaien.
Dus hoppaké, stelmotoren van die groepen af, en gewoon altijd open zetten.
Wie heeft dit geïnstalleerd cq. geadviseerd
Vraag is wel of de sensoren intern ook die resulutie hebben. In het kalibratie menu kan je de sensor per halve graad kalibreren, dus misschien is die intern beter?
Wellicht dat iemand dat antwoord heeft of het al gemeten heeft.
Ook is natuurlijk de vraag of het zich over wat langere perioden niet zichzelf wat uitmiddeld.
Sowieso is een externe gekalibreerde meter met hoge resolutie altijd beter.
Alle berekeningen zijn zinloos. Niemand kan in de toekomst kijken en geen situatie is gelijk.
Voor 7K heb jij echt geen WP met comfortabele tapwater voorziening door een installateur gemonteerd.
Dan hebben we het nog niet over alle investering welke je moet doen om naar LTV te gaan.
Isoleren is bij een WP noodzakelijk, bij een gasketel kan je ervoor kiezen (is natuurlijk altijd wel aan te raden), maar dat veranderd de berekening al.
Je gaat ervan uit dat iedereen op het juiste moment zijn contract kan aanpassen. Er zijn mensen die nog 4 jaar vast hebben. Voorspellen wat de prijzen gaan worden kan ook niemand nog. De Nordstream pijpleiding is een politiek spel, maar kan alles weer op zijn kop gooien. 10 jaar is lang.
Als iedereen het systeem kiest wat bij zijn woning/wensen past dan ontloopt het elkaar niet zoveel.
Veelbetekenend is natuurlijk wel dat er nog erg veel subsidie nodig is om de balans naar de WP te laten uitslaan. Als de TVT onder de 7 jaar zou zijn zou de overheid deze subsidie ook al gaan afbouwen net als PV panelen, en je ziet dat de investeringen dan sterk verminderen of men moet gedwongen worden. We blijven Hollanders.
Ik denk dat voor veel mensen een hybride installatie gewoon het best haalbare is. Het hoeft niet perse het een of het andere te zijn.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Daarom is een berekening doen voor terugverdientijd ook alleen geldig op het moment dat je de berekening doet.Pietje555 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:37:
@RonJ
Alle berekeningen zijn zinloos. Niemand kan in de toekomst kijken
Definitie terugverdientijd:
De verhouding tussen de (meer)investering voor de maatregel (na aftrek van eventuele subsidies en fiscale voordelen) en de jaarlijkse opbrengsten van de maatregel ten gevolge van de met de maatregel samenhangende besparingen. Hierbij dient gerekend te worden met de op het betreffende moment voor de betrokken inrichting geldende prijzen.
bron: https://www.encyclo.nl/begrip/terugverdientijd
Geen situatie is gelijk inderdaad. Zo kan isolatie al volop aanwezig zijn bv. Of nog 0.Pietje555 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:37:
@RonJ
en geen situatie is gelijk.
....
Isoleren is bij een WP noodzakelijk, bij een gasketel kan je ervoor kiezen (is natuurlijk altijd wel aan te raden), maar dat veranderd de berekening al.
....
Ik denk dat voor veel mensen een hybride installatie gewoon het best haalbare is. Het hoeft niet perse het een of het andere te zijn.
Voor evenveel mensen (wat is veel ?) is blijven bij gas beter of overgaan op all eletric beter.
(edit)
Overigens, een beetje flauw... maar als alle berekeningen zinloos zijn, waarom zou dan niet iedereen op dezelfde manier zijn huis en warm water verwarmen
[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 12-01-2022 14:51 ]
Dat was nou mede het punt dat ik maakte, het is maar net waar je mee rekent. Op basis van redelijke aannames kom je echter op langere termijn simpelweg goedkoper uit. Immers, WP is duurder in aanschaf, maar goedkoper in verbruik. Dat geeft hoe dan ook een zeker omslagpunt. Dat de overheid de belasting van stroom naar gas verschuift is ook gewoon een feit. Verder kan je inderdaad alle kanten op.Pietje555 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:37:
@RonJ
Alle berekeningen zijn zinloos. Niemand kan in de toekomst kijken en geen situatie is gelijk.
7K lijkt me, zeker als je de verhoogde subsidie meeneemt weer niet heel onrealistisch? Als je een 10kW+ A-merk villa-unit met koeling, grote tank, etc. wilt misschien wat meer, maar dan moet je ook meer dan 1500 voor een ketel rekenen. Zelfs zonder subsidie krijg je dit met een middenmodelletje monoblock echt wel voor elkaar. Maargoed, zie boven.Voor 7K heb jij echt geen WP met comfortabele tapwater voorziening door een installateur gemonteerd.
En jij krijgt dat misschien niet voor elkaar, maar ik wel

Ik heb incl subsidie voor nog geen 3800, een Daikin R32 split met koelfunctie en een 300L boilertank, incl. installatie. De gashaard voor de sfeer kost bijna het dubbele

*mompelt iets over assumptions...
[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 12-01-2022 15:00 ]
All-electric.
Iedereen heeft zijn reden om een WP te installeren of om het niet te doen. De ene doet het voor het milieu de andere om het geld of om een andere reden. Iedereen kan gezien zijn eigen situatie een besluit nemen om het te kopen of niet.B4llistic schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:08:
[...]
Amen.
Voor de laatste maal voor mensen die het nog niet snappen. In de basis, zonder zonneopwekking mee te rekenen;
Moeilijker is het echt niet. Kunnen we wel maken natuurlijk als we ook zonnepanelen gaan meerekenen etc maar dan kunnen we geen algemene regels aanhouden i.v.m. wisselende beschikbaarheid van ruimte hiervoor.
Dat jij het niet gaat doen is nu duidelijk en jouw beslissing. Geen mening daarover! Eigen keuze.
Wat me niet bevalt is dat jij pretendeerd dat jouw conclusie heilig is en dat je daarom niet begrijpt dat anderen het wel doen. Laat iedereen vrij om een keuze te maken en reageer niet hoe je nu doet.
Succes met je keuze!
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Hoewel ik met je eens ben dat op lange termijn WP sowieso goedkoper is, komt het sommetje voor woningen die "best weinig maar toch niet heel weinig" gas verbruiken, niet heel gunstig uit. stel 1000 m3 ipv 2000m3 (mijn siuatie), dan is de jaarprijs ineens 1450 ip 2450 voor gas, terwijl warmtepomt dan maar 400 euro minder wordt (ff uitgaande van 2250kWh dan nodig). Het is eigenlijk jammer dat juist voor de woningen waar het "vrij eenvoudig kan", de huidige maatregelen zorgen dat hybride eerder zal worden aangeschaft dan puur elektrisch, ivm terugverdientijd.RonJ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Of even een ander sommetje voor wie niet heeft liggen slapen op de energiemarkt, eerder op variabel over is gegaan of een wat realistischer langjarig gemiddelde aanhoud:
Gas CV ketel:
Verbruik gas: 2000 x 1,0 = 2000 euro
Afschrijving en onderhoud ketel (l/d 15jr, aanschaf 1,5K (= erg goedkoop in deze markt), 100/jr onderhoud): 200 euro
Verbruik stroom: 50 watt * 1650 draaiuur * 0.22 = ~20 euro
Jaarprijs: 2420
Investering vooraf: 1,5K, TCO 15jr: 36.300
WP:
Verbruik stroom: 4000 x 0.22 = 880 euro
Afschrijving en onderhoud WP met boiler (l/d 15jr, aanschaf 7K, 150/2jaar onderhoud): ~550 euro
Jaarprijs: 1430
Investering vooraf: 7K, TCO 15jr: 21.450, verschil met CV: 14.850.
En dan laat ik nog buiten beschouwing dat de belastingheffing steeds meer van stroom richting gas verschuift de komende jaren.
Afgelopen oktober in m'n nieuwbouw appartement getrokken en flink los gegaan op de warmtepomp. Niet alleen die van mezelf, want er zijn in het pand flink veel problemen geweest en dan probeer ik vaak ook even te helpen.
Appartement bouwjaar 2018, opgeleverd 2021, onderdeel van project met 296 woningen
Zie https://alklima.nl/refere...t-in-project-cruquiuswerf
Vloer Rc 3.5 (parkeerplaats onder de vloer)
Gevels Rc 4.1
Dak 5.43 (plafond bovenburen?)
EPC ?? (nog opvragen)
Ecodan PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D
5.5kW, 1ph, R410A
volgens het boekje:
Heating A7/W35 5.5kW COP 4.42
Heating A2/W35 5.0kW COP 2.97
Heating A7/W25 5.5kW COP 5.52
Heating A2/W25 5.0kW COP 3.47
Nominal flowrate 15.8 l/min
Hoogteverschil 21m (begane grond / dak op 7e)
Vloerverwarming hoh 10cm 16x2
Woonkamer 40m2, 120m3, 4 groepen 347m, 2 l/min, afgifte vlgs tek 2142W, vlgs transmissie 1618W (staat zo op de tekening)
Badkamer + hal 14m2, 42m3, 1 groep 97m, afgifte tek 220W transm 524W
Slaapkamers 12m2 en 9m2
Gesloten verdeler (geen aparte pomp)
Buffervat 45 l
Thermostaat Danfoss Icon, met thermische kleppen, stuurt WP aan/uit
Ventilatie WTW Zehnder ComfoAir E300
"Tweaks"
> Woonkamer 4 groepen altijd open gezet (2 l/min)
> Badkamer + hal geknepen naar 1 l/min, staat sowieso altijd open
> Slaapkamers dicht gezet
> Stookcurve aangepast van Ta 35° naar Ta 26°C bij Tb 2°C, vrij vlakke lijn gemaakt
> Pompstand 4; 11 l/min (5; 15 l/min)
> Vorstbeveiliging uitgezet ** (default was 5°C)
> SWW op stand ECO
> SWW van 55°C naar 45°C (+ legionella run 60°C)
> Melcloud wifi adapter
> Shelly 1PM meter
> Danfoss Icon wifi adapter
> Nachtverlaging 20.5°C naar 20.0°C tussen 21.30 en 9.30
Voor januari is verbruik volgens het apparaat zelf verwarmen 58kW / opbrengst 185kW, = COP 3.19?
Volgende week komt de bouwfirma nog een keertje kijken en uitleg geven. Hebben jullie nog tips, instellingen (zoals bv die vorstbeveiliging, had ik zonder jullie niet achter gekomen!), of andere zaken waarmee ik de WP nog efficiënter kan laten lopen? Ga ik met dit apparaat ook nog COP 4 halen? Dat is toch wel een beetje het minimum hier toch?
Plaatjes uit m'n homeassistant (ik probeer er helemaal bij te horen
https://ibb.co/TB4n6zs
en een legionellarun waarbij de wp het al snel opgeeft en het element de rest van de 5kwh voor z'n rekening neemt:
https://ibb.co/2dsrBR5
WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300
Wat ik niet snap:rudolfski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:46:
Hoi tweakers, first post, na al heel wat van dit forum doorgelezen te hebben, en een paar dm's naar Koevlaas, topper
Afgelopen oktober in m'n nieuwbouw appartement getrokken en flink los gegaan op de warmtepomp. Niet alleen die van mezelf, want er zijn in het pand flink veel problemen geweest en dan probeer ik vaak ook even te helpen.
Appartement bouwjaar 2018, opgeleverd 2021, onderdeel van project met 296 woningen
Zie https://alklima.nl/refere...t-in-project-cruquiuswerf
Vloer Rc 3.5 (parkeerplaats onder de vloer)
Gevels Rc 4.1
Dak 5.43 (plafond bovenburen?)
EPC ?? (nog opvragen)
Ecodan PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D
5.5kW, 1ph, R410A
volgens het boekje:
Heating A7/W35 5.5kW COP 4.42
Heating A2/W35 5.0kW COP 2.97
Heating A7/W25 5.5kW COP 5.52
Heating A2/W25 5.0kW COP 3.47
Nominal flowrate 15.8 l/min
Hoogteverschil 21m (begane grond / dak op 7e)
Vloerverwarming hoh 10cm 16x2
Woonkamer 40m2, 120m3, 4 groepen 347m, 2 l/min, afgifte vlgs tek 2142W, vlgs transmissie 1618W (staat zo op de tekening)
Badkamer + hal 14m2, 42m3, 1 groep 97m, afgifte tek 220W transm 524W
Slaapkamers 12m2 en 9m2
Gesloten verdeler (geen aparte pomp)
Buffervat 45 l
Thermostaat Danfoss Icon, met thermische kleppen, stuurt WP aan/uit
Ventilatie WTW Zehnder ComfoAir E300
"Tweaks"
> Woonkamer 4 groepen altijd open gezet (2 l/min)
> Badkamer + hal geknepen naar 1 l/min, staat sowieso altijd open
> Slaapkamers dicht gezet
> Stookcurve aangepast van Ta 35° naar Ta 26°C bij Tb 2°C, vrij vlakke lijn gemaakt
> Pompstand 4; 11 l/min (5; 15 l/min)
> Vorstbeveiliging uitgezet ** (default was 5°C)
> SWW op stand ECO
> SWW van 55°C naar 45°C (+ legionella run 60°C)
> Melcloud wifi adapter
> Shelly 1PM meter
> Danfoss Icon wifi adapter
> Nachtverlaging 20.5°C naar 20.0°C tussen 21.30 en 9.30
Voor januari is verbruik volgens het apparaat zelf verwarmen 58kW / opbrengst 185kW, = COP 3.19?
Volgende week komt de bouwfirma nog een keertje kijken en uitleg geven. Hebben jullie nog tips, instellingen (zoals bv die vorstbeveiliging, had ik zonder jullie niet achter gekomen!), of andere zaken waarmee ik de WP nog efficiënter kan laten lopen? Ga ik met dit apparaat ook nog COP 4 halen? Dat is toch wel een beetje het minimum hier toch?
Plaatjes uit m'n homeassistant (ik probeer er helemaal bij te horen
https://ibb.co/TB4n6zs
en een legionellarun waarbij de wp het al snel opgeeft en het element de rest van de 5kwh voor z'n rekening neemt:
https://ibb.co/2dsrBR5
- Waarom is die oeroude PUHZ-SW50VKA geplaatst? Die kan qua geluid en prestaties totaal niet meer meekomen met de huidige standaard.
- Waarom heb je een naregeling en buffervat? Was een thermostaat in de woonkamer, de rest eenmalig inregelen en dan de WP rechtstreeks in de vvw laten pompen voor een appartement niet een veel logischer keuze (en simpeler qua opzet / onderhoud en goedkoper)?
Verder zou ik je aanraden om alsnog een kWh meter in de meterkast voor de groep(en) van de WP te plaatsen en daarvan de puls-uitgang aan te sluiten op je WP, zodat je WP en jijzelf het echte elektrisch verbruik weten. Dat van Mitsubishi zelf is maar een schatting.
Hierbij staan een aantal zaken die belangrijk zijn om te bedenken als je nu een warmtepomp overweegt:
- belastingen worden in basis per GJ bepaald en niet meer per kWh/m3/liter.
- elektriciteit moet altijd goedkoper zijn dan gas per GJ
- een degressief stelsel (dat wil zeggen lagere tarieven naarmate je meer verbruikt) wordt niet meer toegestaan.
- dit zou al met ingang van 2023 moeten ingaan.
De laatste twee punten zijn niet iets dat overal warm wordt ontvangen in de EU. Maar voor de eerste twee punten lijkt best steun te zijn. In 2021 (tarieven 2022 zijn een eenmalige uitzondering) was de verhouding gas vs elektriciteit in NL nog ~ 1:3 dus dat mag ook wel.
Los daarvan (het is immers nog een concept van de EU): zelfs in het recente formatieakkoord staat dat elektriciteit (structureel) met 5,23 cent per kWh omlaag gaat in de eerste schijf (en gas met 5,23 cent per m3 omhoog).
Kortom: je kan denk ik veilig verwachten dat gedurende de levensduur van een nu te kopen cv-ketel dan wel warmtepomp de operationele kosten gedurende de levensduur in positieve zin zullen uitvallen voor een warmtepomp.
Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro
Waarschijnlijk hadden ze er ergens nog 300 stuks liggen voor een mooi prijsjeAndrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:04:
[...]
Wat ik niet snap:Die COP houdt niet over, maar het gaat natuurlijk om je absolute verbruik. Wat verbruikt je WP per dag?
- Waarom is die oeroude PUHZ-SW50VKA geplaatst? Die kan qua geluid en prestaties totaal niet meer meekomen met de huidige standaard.
- Waarom heb je een naregeling en buffervat? Was een thermostaat in de woonkamer, de rest eenmalig inregelen en dan de WP rechtstreeks in de vvw laten pompen voor een appartement niet een veel logischer keuze (en simpeler qua opzet / onderhoud en goedkoper)?
Verder zou ik je aanraden om alsnog een kWh meter in de meterkast voor de groep(en) van de WP te plaatsen en daarvan de puls-uitgang aan te sluiten op je WP, zodat je WP en jijzelf het echte elektrisch verbruik weten. Dat van Mitsubishi zelf is maar een schatting.
Naregeling en buffervat, ook niet mijn keuze
Verbruik per dag (afgelezen) 58 kWh in 12 dagen, zo'n 5kWh per dag voor verwarmen deze maand, dus valt me nog mee.
kWh meter puls uitgang aansluiten, dat zou wel mooi zijn, maar de muren zijn mooi gestuct en geschilderd, dus voorlopig ga ik het echte verbruik meten met de shelly 1pm, heb ik op 9 januari ingebouwd, en vergeten toen de stand op de ecodan te noteren, dus vanaf februari nieuwe kans
[ Voor 28% gewijzigd door rudolfski op 12-01-2022 16:32 ]
2 onder 1 kap boerderij met rieten kap van medio 1900 (beide ongeveer 200m2 woonoppervlak)
Woning 1:
- Enkel glas
- Extreem dikke muren en goed geïsoleerd (verbouwde champignon kwekerij)
- Stoken op hout (gasverbruik ongeveer 800 m3)
Woning 2:
Medio 2007 geheeld verbouwd + aanbouw met spouwmuurisolatie
- rest van de woning geen spouwmuurisolatie vanwege te vervuilde oude spouwen
- vloeren en plafonds goed geïsoleerd, gehele woning heeft dubbel glas
- beneden alleen vloerverwarming, boven radiatoren (alleen gebruikt op badkamer)
- in 2021 voorzien van airco's in woonkamer in slaapkamers (verwarmen nu regelmatig mee)
- Gasverbruik ongeveer 2200m3
Beide woningen beschikken over een gezamenlijk energiecontract (totaal 15.000 kwh stroom / 3000m2 gas per jaar). Er is al een een flinke installatie zonnepanelen (13500 Wp vol op zuid) en voldoende ruimte op verschillende daken (oost + west) voor uitbreiding.
We zouden gezamenlijk graag nog wat extra verduurzamingstappen zetten, uitbreiding zonnepanelen, (hybride) warmtepompen, ook met het oog op een aflopend energiecontract komende zomer.
Heeft iemand toevallig tips waar we zouden kunnen aankloppen?
Daar heb ik zelf ook nog niet aan gedachtAndrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:04:
[...]
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Valt veel voor te zeggen inderdaad, dus een extra kolom toevoegen voor de gebruikte hoeveelheid gas voor verwarming. Is in feite vergelijkbaar met het 'backup-element' van een full-electric. En daarnaast een kolom waarin aangegeven staat tot welke temperatuur alleen de CV draait (bij mij -10).Tomexergie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:24:
Resultaten MONITORING december 2021
Wat betreft de COP's wil ik het volgende ter discussie stellen:
Het gaat om de hybride warmtepompen. Als deze bij b.v. Tb<4C worden uitgeschakeld dan opereren ze met een hoge MCOP , dat lijkt mooi maar er wordt meer aardgas verbruikt. Daar in tegen als ze door blijven draaien tot b.v. -10C, dan daalt de MCOP maar wordt er minder aardgas verbruikt. Het maandelijks aardgasverbruik zou eigenlijk in de monitoring moeten worden meegnomen om een eerlijk beeld te krijgen van de performance. Leveranciers en installateur zullen natuurlijk de voorkeur geven aan een hoge uitschakel temperatuur. Maar voor het milieu en financieel is het natuurlijk beter om met de WP door te gaan naar b.v. -10C(Als dat ooit komt). Wat doen we voor de monitoring???
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de Elga Ace kan het gasverbruik voor verwarming redelijk eenvoudig worden bepaald door het 'electrische verbruik' wat de warmtepomp aangeeft (maar wat in feite elektrisch + warmte uit CV is) te vergelijken met een kWh meter voor de warmtepomp (dat is dus alleen het opgenomen elektrische vermogen).
In mijn geval was dat nog 10 m3 (omrekenen met 8.8 kWh CV warmte/m3 gas) in december en 0,5 m3 in november - dit klopt in ieder geval voor december precies met het extra gasverbruik bovenop dat voor SWW en koken obv de gasmeterstand (november was het verbruik niet significant genoeg).
Deze benadering kan wellicht niet voor elke hybride - maar een schatting van het aantal m3 gas voor verwarming is vaak wel mogelijk obv de meterstand + vergelijking met een maand waarbij de CV niet voor verwarming heeft gedraaid.
[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 12-01-2022 18:21 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
als je vleorverwamring hebt kan je uitstekend over naar warmtpeompen. niet lastig. al moet je mogelijk voor boven een radiatortje links en rechts vervangen voor een wat grotere T33 of een fancoil bijvoorbeeld. afhankelijk wat door de WAF komt.Ruut88 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:21:
Ik ben op zoek naar een goede installateur (of wellicht zelfs een ervaren tweaker die het leuk vind om mee te denken) in de regio Nijmegen die ons van wat advies kan voorzien in een redelijk complexe woonsituatie.
2 onder 1 kap boerderij met rieten kap van medio 1900 (beide ongeveer 200m2 woonoppervlak)
Woning 1:
- Enkel glas
- Extreem dikke muren en goed geïsoleerd (verbouwde champignon kwekerij)
- Stoken op hout (gasverbruik ongeveer 800 m3)
Woning 2:
Medio 2007 geheeld verbouwd + aanbouw met spouwmuurisolatie
- rest van de woning geen spouwmuurisolatie vanwege te vervuilde oude spouwen
- vloeren en plafonds goed geïsoleerd, gehele woning heeft dubbel glas
- beneden alleen vloerverwarming, boven radiatoren (alleen gebruikt op badkamer)
- in 2021 voorzien van airco's in woonkamer in slaapkamers (verwarmen nu regelmatig mee)
- Gasverbruik ongeveer 2200m3
Beide woningen beschikken over een gezamenlijk energiecontract (totaal 15.000 kwh stroom / 3000m2 gas per jaar). Er is al een een flinke installatie zonnepanelen (13500 Wp vol op zuid) en voldoende ruimte op verschillende daken (oost + west) voor uitbreiding.
We zouden gezamenlijk graag nog wat extra verduurzamingstappen zetten, uitbreiding zonnepanelen, (hybride) warmtepompen, ook met het oog op een aflopend energiecontract komende zomer.
Heeft iemand toevallig tips waar we zouden kunnen aankloppen?
maar ga niet kijken naar hybride. ga gewoon meteen goed en ga van dat gas gewoon af. het kost je ook minder onder de streep.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 12-01-2022 18:19 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Nee, als je die pulsuitgang toch hebt, kun je die dus aan je WP knopen (en de juiste dipswitch instellen) en vanaf dan weet je WP het echte verbruik en gebruikt dat voor de weergaves van dat verbruik (op de binnenunit en in Melcloud).Rockster schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:45:
Daar heb ik zelf ook nog niet aan gedachtIk houd wel m.b.v. de Eastron kWh meter het verbruik bij in o.a. InfluxDB, wat is precies het voordeel van het koppelen van de puls uitgang aan de WP? Is dit zodat het verbruik ook op de WP zelf goed getoond wordt, of zitten er meer voordelen aan?
Ik heb nog wel wat tips om in COP omhoog (en vooral in verbruik omlaag) te gaan:rudolfski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:46:
Ga ik met dit apparaat ook nog COP 4 halen?
- Kijk of je met bijvoorbeeld een halve graad nachtverlaging kan werken (hopelijk hoeft je WP dan alleen overdag te draaien, bij de hogere buitentemperaturen).
- Probeer eens zonder buffervat te draaien, dat kan door bij de aanvoer het vat te bypassen. De retour zou je dan nog wel door het vat kunnen laten lopen. Dan kan ook de secundaire pomp uit, die bij lage verbruiken ook weer COP-killer is. En dan kan de naregeling die je effectief toch al buitenspel gezet er ook af.
- Draai op constante Ta ipv WAR. Dan gaat je WP in de koude nachten niet extra hard werken en zal een groter deel van de warmte overdag worden toegevoerd, bij hogere buitentemperaturen.
- Zoek de laagst mogelijke Ta op waarbij je WP nog net niet gaat pendelen.
Inderdaad dat speelt ook nog mee, als de 3weg klep terug naar cv stand gaat, zie je inderdaad hogere Ta.lampy25 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:42:
@Dapdodo ideetje, gebruik je de WP ook voor SWW waardoor er nog warm water in de leidingen zit?
Gewoon via PM volgende maand opgeven .
Doel monitoring: Met deze gegevens is het mogelijk om de L/W WP's te verbeteren door onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het niet bedoeld als WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag. We beperken ons tot de WP input en output energie. Bijstoken met gas of elektra in koude periodes wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Dat zelfde geldt voor weersafhankelijke of ruimte regeling.
Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split) 2)Thermisch vermogen bij 35/7 3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten" Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur omdat de meetmethode onafhankelijk is van de warmtepomp.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meen 00000000000doen met de monitoring en later opgeven. 5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e). Ook hierbij geld dat een aparte kWh meter de voorkeur heeft. 6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w) Warm tapwater (DHW) monitoren:
Het verbruik in thermisch kWh varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en is c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning.
Er zijn een aantal situaties:
1) Via de warmtepomp (Mhp)
Wordt apart gemeten, dus de kwh(e) en kwh(w) voor DHW kan worden afgelezen op de display van de WP.
2) Verwarming + DHW samen:
Als het niet mogelijk is om DHW en woningverwarming te scheiden, dan het totaal opgeven. Hiervoor is er een aparte categorie gemaakt in de monitoringtabel. De COP zal dan lager uitvallen omdat het WP rendement voor DHW lager is i.v.m. de hoge watertemperatuur.
3) Een aparte WP boiler:
Aanbrengen van een kWh(e) meter elektrisch is eenvoudig, maar de warmwaterzijde heeft meestal geen warmtemeter. Indien het mogelijk is om een watermeter(liters) te monteren, kan bij benadering de geleverde warmte worden berekend met : Q= waterhoeveelheid*4,2*(Tgeleverd-Ttoevoer)/3600 kWh.
4) De WP voor verwarming is gekoppeld aan een voorraadboiler:
Om de meting voor verwarming een DHW te splitsen zou je deze apart moeten kunnen meten. Bij interne meting van de warmtepomp met DHW voorziening (Mhp) is dat geen probleem. Anders
opgave volgens situatie 2), dus alles bij elkaar.
Bij voorkeur de warmteverliezen van een voorraadboiler niet meenemen omdat onze monitoring zich beperkt tot de performance (COP) van de warmtepomp zelf.
Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie meters aanleggen. De meter kosten t.o.v. de totale kosten zijn laag: Elektrisch 20-40 eur en de warmte met een warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a 180 Euro
Bedankt voor de tips!Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:21:
[...]
Ik heb nog wel wat tips om in COP omhoog (en vooral in verbruik omlaag) te gaan:Succes!
- Kijk of je met bijvoorbeeld een halve graad nachtverlaging kan werken (hopelijk hoeft je WP dan alleen overdag te draaien, bij de hogere buitentemperaturen).
- Probeer eens zonder buffervat te draaien, dat kan door bij de aanvoer het vat te bypassen. De retour zou je dan nog wel door het vat kunnen laten lopen. Dan kan ook de secundaire pomp uit, die bij lage verbruiken ook weer COP-killer is. En dan kan de naregeling die je effectief toch al buitenspel gezet er ook af.
- Draai op constante Ta ipv WAR. Dan gaat je WP in de koude nachten niet extra hard werken en zal een groter deel van de warmte overdag worden toegevoerd, bij hogere buitentemperaturen.
- Zoek de laagst mogelijke Ta op waarbij je WP nog net niet gaat pendelen.
- Nachtverlaging ben ik idd nu aan het uitproberen, van 20,5°C naar 20°C, met deze temperaturen gaat de WP 's nachts toch wel aan
- Het buffervat zit al op de retour, we hebben geen secundaire pomp, en idd naregeling buitenspel want alle groepen staan open
- Constante ta is een goeie, WAR curve is nu vrij vlak hoor, geïnspireerd door dit forum, 25, 26 tot 28°C bij -10°C maar dat heb ik nog niet meegemaakt
- Laagste ta kwam ik even tegen met kerst toen het zo koud was redde ik het even niet meer, maar vergeten curve daarop aan te passen
Ik ga binnenkort de sensoren thw6 en thw7 uitschakelen. Daarnaast klok instellen dat hij nachts uit gaat.Grolsch schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Dus hoppaké, stelmotoren van die groepen af, en gewoon altijd open zetten.
Wie heeft dit geïnstalleerd cq. geadviseerdIk mag niet hopen je installateur, want dan is hij eigenlijk die titel niet waardig.
Ik zal ook wat meer groepen open gaan zetten. Badkamer staat nu al open.
De vraag is hoe schadelijk het pendelen is. Want meer open kan ook betekenen meer verbruik. Heb bijvoorbeeld voor december totaal thuis gemiddeld 22 kwh verbruikt per dag. Ik weet dat ik zomers ong. 12 kwh verbruik per dag. Dat betekent dat ik in december 300 kwh heb verbruikt voor verwarming. En dat is volgens mij niet veel.
Over de installateur. Heb zelf om een grotere warmtepomp gevraagd op 3 fase n.a.v van iemand anders die dat ook gedaan had met dezelfde woning. Had anders een 5kw gekregen, heb nu de puhz-sw75yaa. Maar dat is dus overbemeten. Betreft overigens nieuwbouw dus verder niet met ontwerpdetails bemoeit.
Kan je trouwens maximale afwijking van ingestelde Ta ook verhogen zodat de warmtepomp langer draait en minder snel pendelt. Ta wordt op dat moment wel hoger, maar dan zal hij als hij uitgaat langer uitblijven omdat Ta eerst moet zakken. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Proton_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:13:
[...]
Waarschijnlijk heb je nu een mengende verdeler (foto?), niet optimaal maar zou kunnen werken. Gaat die 35 graden ook de vloer in, of is dat (veel) minder?
:strip_exif()/f/image/5i8QDzKit1AUF2y6d7DeiC7Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat met 35 - 40 in en komt met delta van 2 graad eruit. Naar mijn mening moet dit kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door davevleugel op 12-01-2022 20:23 ]
Ik heb dezelfde verdeler maar dan met 5 groepen, omgebouwd naar mijn eigen ltv label.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dan kun je denk ik niet veel meer winnen. Het meeste heb je al gedaan en je curve is al nagenoeg vlak.rudolfski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:13:
[...]
Bedankt voor de tips!
- Nachtverlaging ben ik idd nu aan het uitproberen, van 20,5°C naar 20°C, met deze temperaturen gaat de WP 's nachts toch wel aan
- Het buffervat zit al op de retour, we hebben geen secundaire pomp, en idd naregeling buitenspel want alle groepen staan open
- Constante ta is een goeie, WAR curve is nu vrij vlak hoor, geïnspireerd door dit forum, 25, 26 tot 28°C bij -10°C maar dat heb ik nog niet meegemaaktdoor nachtverlaging gaat ie hopelijk ook minder hard werken 'snachts
- Laagste ta kwam ik even tegen met kerst toen het zo koud was redde ik het even niet meer, maar vergeten curve daarop aan te passenlaat 'm nu nog even rond de 26 staan en deze maand maar even aankijken
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er iets mis is met de Mitshu. Het warme water lijkt veel sneller op te zijn dan vroeger, terwijl we met een 400L SWW vat toch een eind zouden moeten komen.Remco45 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:57:
[...]
Omdat de spiraal snel opwarmt ontstaat er in de boiler een stroming waardoor er een heel klein beetje menging optreedt met de onderste koudere lagen. Daardoor zakte de gemeten temperatuur iets in het begin voordat het echte opwarmen begint.
[...]
Vermoedelijk is de regeling zodanig dat hij de 50 graden een X aantal seconden moet hebben gemeten zodat het zeker is dat die temperatuur ook daadwerkelijk is bereikt (vanwege bovengenoemde stromingen in de boiler).
Daarna moet de driewegklep om, maar de Mitsu verspilt geen energie en laat de pomp nog ca 1 minuut doorlopen om de restwarmte te verwijderen. Deze wordt dan grotendeels aan het CV circuit afgegeven.
Die van ons schiet tussen de 1 en anderhalve graad door, dus stel ik de gewenste temperatuur daar op in.
/f/image/m6guUo5hFNw90ymp6Qwk843N.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de grafiek vanaf zondag: tijdens de legionellarun wordt er gedouched en zie ik de temperatuur in het onderste deel van het vat dalen terwijl die nog omhoog loopt boven in het vat. (Op zich zou dat kunnen want de SWW toevoer voert bovenin warm water in, de retour zit onderop en de ingang van het water wat verwarmt moet worden zit net onderin, maar dan nog vind ik het een groot verschil).
Bij het douchen op 10 jan zie je dat het vat zowel boven als onder daalt. Vandaag om 12u bij het douchen daalt weer vooral het onderste gedeelte en vanavond bij de eerste persoon die doucht dalen ze alle twee als een gek waardoor de volgende koud water heeft
Het lijkt wel alsof hij alleen uit het vat warm water trekt en niets mee verwarmt als we douchen. Kan er ergens een instelling verkeerd staan? Kan er iets stuk zijn?
Tweede vraag: als ik de leginonellarun in plaats van op zondag op zaterdag zou willen hebben, kan ik dat instellen? Ik kan alleen een tijd opgeven en om de zoveel dagen. Of moet ik dan nu om de 6 dagen opgeven, wachten op zaterdag en dan na de run de frequentie weer naar om de 7 dagen zetten?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ongetwijfeld is dit ook een kwestie van ervaring, maar bij mij vind ik een afkoeling van ongeveer 0.5 graden wel ongeveer de max wat een WP nog weer fatsoenlijk kan wegwerken overdag, zeker voor de olifantenwoningen. En met fatsoenlijk bedoel ik een Ta die niet teveel hoger is. Mijn streven is de Ta niet hoger uit te laten komen dan 's nachts. Hij gaat dan ook niet volledig uit 's nachts.Tomexergie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:36:
[...]
De nachtveraling wordt ingesteld op een setpoint van 16C. Maar door de dynamica wordt dat bij lange niet gehaald. Het blijft na 9 uur steken bij 18,1 C. De woning is een olifant wat betreft de thermische traagheid. Je kunt nachtverlaging niet opleggen.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Nee om zoveel mogelijk 28c water van mijn wp door te laten, delta t is afhankelijk van hoe lang ik al draai ongeveer 3 graden.davevleugel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:25:
@koevlaas2 Omgebouwd om een zo klein mogelijk delta te behouden neem ik aan?
Staan bij jou de witte doppen wel helemaal open ? Toen mijn verdeler die ventielen nog had had ik een delta t van 9 graden in dat apparaat (tov mijn 38c destijds).
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Voor mij is de grote vraag hoe SWW beneden kan dalen, als er geen water wordt afgenomen.breinonline schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er iets mis is met de Mitshu. Het warme water lijkt veel sneller op te zijn dan vroeger, terwijl we met een 400L SWW vat toch een eind zouden moeten komen.
[Afbeelding]
Dit is de grafiek vanaf zondag: tijdens de legionellarun wordt er gedouched en zie ik de temperatuur in het onderste deel van het vat dalen terwijl die nog omhoog loopt boven in het vat. (Op zich zou dat kunnen want de SWW toevoer voert bovenin warm water in, de retour zit onderop en de ingang van het water wat verwarmt moet worden zit net onderin, maar dan nog vind ik het een groot verschil).
Bij het douchen op 10 jan zie je dat het vat zowel boven als onder daalt. Vandaag om 12u bij het douchen daalt weer vooral het onderste gedeelte en vanavond bij de eerste persoon die doucht dalen ze alle twee als een gek waardoor de volgende koud water heeft![]()
Het lijkt wel alsof hij alleen uit het vat warm water trekt en niets mee verwarmt als we douchen. Kan er ergens een instelling verkeerd staan? Kan er iets stuk zijn?
Tweede vraag: als ik de leginonellarun in plaats van op zondag op zaterdag zou willen hebben, kan ik dat instellen? Ik kan alleen een tijd opgeven en om de zoveel dagen. Of moet ik dan nu om de 6 dagen opgeven, wachten op zaterdag en dan na de run de frequentie weer naar om de 7 dagen zetten?
Normaal gaat de onderste in temperatuur omhoog en de bovenste omlaag tot na heeel lang de temperaturen in het midden eindigen. Het lijkt er dus op dat er nog warmte wordt afgevoerd.
Gezien de steilheid bij hoge temperatuur verschil naar beneden, dan rond CV Ta temperatuur, lijkt het erop dat er nog vloeistof door je spiraal stroomt, uit je CV circuit. Hoe dat kan is afhankelijk van je schema.
Sorry ik reageer wat laat, als 25 de hele dag draaid en je vindt het niet warm genoeg zet hem dan op 26 en twee dagen later op 27. Niet ineens naar 30 gaan.Fantasma schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:41:
[...]
Gisteren rond 14 uur toch maar gewoon 25°C dt3 ingesteld.
Was nog aan het draaien rond 20uur (systeem informatie gaf toen 26aT/24rT aan), dat is goed, vanvond ga ik kijken hoe lang hij totaal heeft gedraaid.
Moeder zei dat het deze morgen niet echt veel warmer was (vriesnacht).
Het rustig omhoog gaan gaat niet lukken denk ik, het zou meerdere nachten vriezen deze week...
Ben aan het denken gewoon 30 in te stellen (en ventilatie af) en hopen dat het toch iets helpt....
19 binnen is leefbaar natuurlijk, maar paar dagen écht koude binnen blazen en voor je het weet zitten ze aan 18...
In het programma kan een "lichte" nachtverlaging gesimuleerd worden door b.v. door het vermogen van de WP te begrenzen. De aanvoertemp zit in de regellus en kan je niet zelf bepalen. Of de regelstrategie veranderen zoals bij buitentemperatuur regeling. Dat is eigenlijk een sturing op Ta en de ruimtetemperatuur hobbelt mee.LangeFries schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Ongetwijfeld is dit ook een kwestie van ervaring, maar bij mij vind ik een afkoeling van ongeveer 0.5 graden wel ongeveer de max wat een WP nog weer fatsoenlijk kan wegwerken overdag, zeker voor de olifantenwoningen. En met fatsoenlijk bedoel ik een Ta die niet teveel hoger is. Mijn streven is de Ta niet hoger uit te laten komen dan 's nachts. Hij gaat dan ook niet volledig uit 's nachts.
De categorie CV+DHW is niet opgenomen in de grafiekAndrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Ik zou een aparte categorie maken voor systemen die hybride worden gebruikt. En dan in de tabel ook aangeven vanaf welke temperatuur de CV bijschakelt.
[...]
In deze laatste grafiek zet je COP van de totale warmteafgifte af tegen de Ta. Deze COP wordt echter ook beïnvloed door de lage COP van SWW. Die grafiek is zo dus niet eerlijk.
Beter zou zijn om in deze grafiek de COP voor alleen verwarming uit te zetten tegen de Ta.
Een aparte tabel maken heeft niet mijn voorkeur. Een kolom met gasbijstook met een berekening van de totale primaire energie.
B.V. Primaire energie index=(Eprim elektrisch+Eprimairaadgas)/Geleverde warmte.
Dan kun je hybride met full electric vergelijken.
Ieder huis is anders, dus dit slaat nergens op.Tomexergie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:19:
Nachtverlaging
Er zijn invulfoutjes in de vorige tabel geslopen. Hierbij de gecorrigeerde tabel. De conclusie dat nachtverlaging niets oplevert blijft overeind.
[Afbeelding]
Ik denk dat mijn woning niet uitzonderlijk is en model staat veel oudere (1970) woningen in NLKaDoos schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:05:
[...]
Ieder huis is anders, dus dit slaat nergens op.
Zoals in mijn eerdere reacties aangegeven is een praktijkmeting juist niet goed te doen vanwege veranderende omstandigheden. Met een model kun je een cleane berekening maken, mits het model natuurlijk redelijk klopt.
Het is en blijft indicatief.
Ook kun je met een model de woning veranderen in b.v. houtskelet bouw. Dan zullen de cijfers anders zijn.
Iemand een idee? Kan dit? Dus twee thermostaten (relais) als het ware parallel aansluiten over hetzelfde aan/uit contact?Japie.G schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:44:
Heb een plannetje om mijn wp iets beter te kunnen regelen. Aan mijn wp zitten 2 contacten waarvan als de 1 sluit er koelvraag komt, en als ik de andere sluit komt er warmte vraag. Op het warmtevraag contact zit nu een thermostaatje gekoppeld. Bij vraag, dan aan, bij geen vraag dan uit. Simpel. De thermostaatontvanger is een potentiaal vrij relais.
Alleen die draadjes die uit dat contact komen zijn niet potentiaal vrij, niet spanningsvrij, don't ask how i know ;-)
Ik heb ook een wifi relais liggen. Potentiaal vrij. Als ik deze parallel over het bestaande thermostaat ontvangertje zet dan zegt mijn gedachte dat ik dan de thermostaat kan overrulen voor de 'aan' stand.
Thermostaat heeft vraag, wifi relais ook, wp=aan
Thermostaat heeft geen vraag, wifi relais wel, wp=aan
Thermostaat heeft geen vraag, wifi relais ook niet, wp=uit
Thermostaat heeft vraag, wifi relais niet, wp=aan
Klopt deze gedachte? of werkt het niet zo simpel?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
De fysica is niet anders. Het model kan dus prima zijn maar je moet per huis kijken of de invoerwaarden wel juist zijn.KaDoos schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:05:
[...]
Ieder huis is anders, dus dit slaat nergens op.
Ik heb een modern huis en nachtverlaging werkt hier in de koude weken ook niet. De warmtepomp moet dan te hard draaien overdag wat onder de 5 graden buiten en bij hoge luchtvochtigheid (zoals deze week) teveel defrosts geeft.
In het voor en naseizoen werkt nachtverlaging wel goed. Dan voorkomt nachtverlaging een stukje overshoot overdag, met name op zonnige dagen. Het nadeel is wel dat het in de ochtend wat frisser is in huis. Het voordeel is dat de warmtepomp dan praktisch uit staat.
Parallel schakelen is goed. Je WiFi potentiaal vrije contact moet wel geschikt zijn voor het schakelen van netspanning. (230V AC)Japie.G schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Iemand een idee? Kan dit? Dus twee thermostaten (relais) als het ware parallel aansluiten over hetzelfde aan/uit contact?
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 12-01-2022 22:35 ]
Dank. Heb een Shellyplus 1 ervoor in gedachten.Dre schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:34:
[...]
Parallel schakelen is goed. Je WiFi potentiaal vrije contact moet wel geschikt zijn voor het schakelen van netspanning. (230V AC)
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Shelly-1 hangt bij mij tussen m’n thermostaat en m’n ketel toevallig, zo log ik de aantal aanvragen en tevens met header 3 temp sensoren erop, alles netjes naar mqtt in m’n influxdbJapie.G schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:41:
[...]
Dank. Heb een Shellyplus 1 ervoor in gedachten.
Ooit met een warmtecamera alle retour temperaturen gelijk gezet, dus de retourkranen staan verschillend geknepen. Ik zal ze voor de gein allemaal een keer opengooienkoevlaas2 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:06:
[...]
Nee om zoveel mogelijk 28c water van mijn wp door te laten, delta t is afhankelijk van hoe lang ik al draai ongeveer 3 graden.
Staan bij jou de witte doppen wel helemaal open ? Toen mijn verdeler die ventielen nog had had ik een delta t van 9 graden in dat apparaat (tov mijn 38c destijds).
Misschien die toch meenemen in de grafiek, maar dan bijv met een ander kleurtje?Tomexergie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:02:
[...]
De categorie CV+DHW is niet opgenomen in de grafiek
Een aparte tabel maken heeft niet mijn voorkeur. Een kolom met gasbijstook met een berekening van de totale primaire energie.
B.V. Primaire energie index=(Eprim elektrisch+Eprimairaadgas)/Geleverde warmte.
Dan kun je hybride met full electric vergelijken.
Ik weet dat dit er nog maar weinig zijn, maar ik kijk toch altijd wel even naar de grafiek ondanks dat ik er niet in sta.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik zie niets bijzonders in je grafiek, lijkt mij te zijn as designed. Als je water uit je SWW tank gebruikt zal dit met koud water onderin je tank worden aangevuld daarom daalt onder sneller tijdens douchen.breinonline schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Bij het douchen op 10 jan zie je dat het vat zowel boven als onder daalt. Vandaag om 12u bij het douchen daalt weer vooral het onderste gedeelte en vanavond bij de eerste persoon die doucht dalen ze alle twee als een gek waardoor de volgende koud water heeft
Dat valt ook wel mee ik zie na je legionellarun dat je 24 uur geen water gebruikt en dat je temp in de SWW onder afkoelt van 40°C naar 38°C en na de douche op 10 jan van 34°C naar 32°C in dik 40 uur tijd.Dapdodo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:43:
[...]
Voor mij is de grote vraag hoe SWW beneden kan dalen, als er geen water wordt afgenomen.
Normaal gaat de onderste in temperatuur omhoog en de bovenste omlaag tot na heeel lang de temperaturen in het midden eindigen. Het lijkt er dus op dat er nog warmte wordt afgevoerd.
SWW-tank koelt ook lekker af van 61°C naar 57°C in 24 uur en dan na douche van 53°C naar 47°C in dik 40 uur. Is denk ik normaal stilstandverlies.
Je ziet dat de douche van 12 jan om 12 uur nauwelijks effect heeft op de tempratuur SWW-tank. Waar zit bij jou de sensor van SWW-tank?
@breinonline Jouw probleem onstaat op het moment dat de delta T met setpoint (van SWW-tank) 5 is, dan wordt de SWW-tank weer opgewarmd en ontstaat er tijdelijk wat stroming/mening in de tank. SWW-tank zakt dan even onder de 38°C en dat is knap lullig als je dan zoals hier onder de douche staat.
Kan je je SWW run niet inplannen op vaste tijden (bijv. 14:00-15:00) uur. Dan heb je op 18:00 nooit een probleem.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Het schema is als volgt (iets vereenvoudigd):Dapdodo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:43:
[...]
Voor mij is de grote vraag hoe SWW beneden kan dalen, als er geen water wordt afgenomen.
Gezien de steilheid bij hoge temperatuur verschil naar beneden, dan rond CV Ta temperatuur, lijkt het erop dat er nog vloeistof door je spiraal stroomt, uit je CV circuit. Hoe dat kan is afhankelijk van je schema.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0RCHpOdS7FbXN0NBVSQPADVu.png?f=user_large)
Ik heb de driewegklep schakelaar er even af gehaald. Die werkt goed als ik ik SWW verwarmen forceer en weer op auto zet, beweegt die goed. Als ik de driewegklep met een tang draai dan gaat dat ook soepel.
De bovenste sensor zit op grofweg op een kwart onder de bovenkant en die sensor stuurt het systeem. De onderste zit op ongeveer 3/4 van de bovenkant en is een shelly meter die ik uitlees in Home Assistant. Ik kan alles daarin forceren dus inderdaad zou ik hem vaker kunnen laten verwarmen als dat nodig is. Maar ik heb toch de indruk dat het vroeger niet was, omdat ik nu al denk ik drie keer in de afgelopen weken tegen het probleem aangelopen ben en daarvoor niet. Al kan dat natuurlijk gewoon toeval zijn.ArjoK schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:36:
[...]
Ik zie niets bijzonders in je grafiek, lijkt mij te zijn as designed. Als je water uit je SWW tank gebruikt zal dit met koud water onderin je tank worden aangevuld daarom daalt onder sneller tijdens douchen.
[...]
Dat valt ook wel mee ik zie na je legionellarun dat je 24 uur geen water gebruikt en dat je temp in de SWW onder afkoelt van 40°C naar 38°C en na de douche op 10 jan van 34°C naar 32°C in dik 40 uur tijd.
SWW-tank koelt ook lekker af van 61°C naar 57°C in 24 uur en dan na douche van 53°C naar 47°C in dik 40 uur. Is denk ik normaal stilstandverlies.
Je ziet dat de douche van 12 jan om 12 uur nauwelijks effect heeft op de tempratuur SWW-tank. Waar zit bij jou de sensor van SWW-tank?
@breinonline Jouw probleem onstaat op het moment dat de delta T met setpoint (van SWW-tank) 5 is, dan wordt de SWW-tank weer opgewarmd en ontstaat er tijdelijk wat stroming/mening in de tank. SWW-tank zakt dan even onder de 38°C en dat is knap lullig als je dan zoals hier onder de douche staat.
Kan je je SWW run niet inplannen op vaste tijden (bijv. 14:00-15:00) uur. Dan heb je op 18:00 nooit een probleem.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Goedemorgen, ik lees net jouw vragen en onderschrijf grotendeels de antwoorden van @ArjoKbreinonline schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er iets mis is met de Mitshu. Het warme water lijkt veel sneller op te zijn dan vroeger, terwijl we met een 400L SWW vat toch een eind zouden moeten komen.
[Afbeelding]
Bij het douchen op 10 jan zie je dat het vat zowel boven als onder daalt. Vandaag om 12u bij het douchen daalt weer vooral het onderste gedeelte en vanavond bij de eerste persoon die doucht dalen ze alle twee als een gek waardoor de volgende koud water heeft![]()
Het "probleem" wordt veroorzaakt door de instellingen en is dus niets meer dan een logisch gevolg.
De temperatuurbewegingen op zondag zijn normaal: door de Legionella run zijn de temperatuurverschillen in het vat veel groter en ook langduriger zodat er veel meer menging optreedt. Zodra dat stopt zal het warme water zich naar boven verplaatsen en het minder warme water naar beneden. Ook de aanvoerleiding welke verbonden is met de rest van de waterleiding voert door de hogere temperatuur iets meer warmte af. Maar de hoofdoorzaak van de daling onderin is het douchen waardoor er water van ca 10 graden onderin binnen komt.
De temperatuurdaling onderin tijdens de periode Zo 18:00 tot Ma 18:00 is ietsje steiler dan de daarop volgende dag omdat de delta T met de omgeving wat groter is, maar lijkt verder normaal.
EDIT: een probleem met de driewegklep waardoor er CV water door de spiraal zou kunnen stromen zou zich in deze perioden dan ook kenbaar maken, maar dat lijkt niet het geval, tenzij er totaal niet verwarmd is...@Dapdodo
De douche op maandagavond is normaal.
Die van woensdagmiddag ook: de temperatuur bovenin daalt nauwelijks, maar dat komt ook doordat de gelaagdheid in temperatuur afneemt: de verschillen in rust worden steeds kleiner. Echter komt er onderin wel steeds meer koud water door die douchebeurt.
Woensdagavond gaat het dan "mis" omdat de warme laag nog maar erg dun is en onderin en in het midden veel koud water zit.
De tijd tussen deze twee heat runs bedraagt ruim 74 uur waarin er 4 douchebeurten plaatsvinden.
Vervolgens wordt de SWW maximum daling overschreden waardoor er gelijktijdig met de douchebeurt ook nog een een heat run plaats vindt wat nog meer vermenging met het koude water oplevert, maar dat is slechts een bijkomend verschijnsel.
Wat je daar aan kan doen is de tijd voor een heat run vast zetten. Zelf laat ik die altijd om 13:30 plaats vinden. Enerzijds omdat het dan buiten meestal het warmst is, anderzijds omdat wij zelden op dat tijdstip douchen. Nadeeltje is dat zo'n SWW run dan elke dag plaats vindt, ook al is het vat maar enkele graden afgekoeld en dat kost dus iets meer.
Andere opties zijn een hogere SWW-temperatuur, kleinere max temp daling SWW etc. maar dat kost ook meer. Je kan experimenteren met dit soort instellingen om er achter te komen wat voor jullie het beste werkt.
Antwoord op de tweede vraag: de Legionella run verplaatsen naar een andere dag kan inderdaad alleen zoals je zelf al hebt beschreven.
EDIT: tijd tussen einde Legionella run en start heat run gecorrigeerd naar 74 uur.
[ Voor 5% gewijzigd door Remco45 op 13-01-2022 10:31 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
hoor wat je zegt, maar voor zover ik hier heb gelezen klopt de opwekking van de pana wel redelijk. zo niet, is t niet anders.Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:35:
[...]
De resolutie van jouw temperatuursensoren is toch net als bij de andere Panas ook 1 graad?
ik heb mn sensoren wel geijkt.
wat ik bedoelde te zeggen is dat mijn energie wel klopt, alleen mogelijk mijn opwekking niet.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Interessante vraag. Als we de WP-CV-DHW toch meenemen in de grafiek dan is de trendlijn niet meer valide om de COP's te toetsen van de WP-CV's.format5 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:31:
[...]
Misschien die toch meenemen in de grafiek, maar dan bijv met een ander kleurtje?
Ik weet dat dit er nog maar weinig zijn, maar ik kijk toch altijd wel even naar de grafiek ondanks dat ik er niet in sta.
Maar we gaan toch al in de fout door geen onderscheid te maken tussen hybride en full electric.
Wat is wijsheid. Het moet allemaal zo eenvoudig mogelijk ander haken er deelnemers af. Het is aan de forumleden hoe we de monitoring opzetten. Misschien een evaluatie nodig?
Je kan toch ook de WP-CV-DHW en WP-CV er gescheiden in zetten, en daarbij ook 2 verschillende trendlijnen hebben?Tomexergie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:36:
[...]
Interessante vraag. Als we de WP-CV-DHW toch meenemen in de grafiek dan is de trendlijn niet meer valide om de COP's te toetsen van de WP-CV's.
Maar we gaan toch al in de fout door geen onderscheid te maken tussen hybride en full electric.
Wat is wijsheid. Het moet allemaal zo eenvoudig mogelijk ander haken er deelnemers af. Het is aan de forumleden hoe we de monitoring opzetten. Misschien een evaluatie nodig?
Dan kan je in 1 grafiek ook mooi zien wat de DHW er bij met je COP doet.
WP-CV-DHW zijn er maar een paar dus een onbetrouwbare trendlijn. We zouden ze wel een ander kleur kunnen geven in de grafiek dan kun je ze vergeliujken met de WP-CV trendlijn.format5 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:46:
[...]
Je kan toch ook de WP-CV-DHW en WP-CV er gescheiden in zetten, en daarbij ook 2 verschillende trendlijnen hebben?
Dan kan je in 1 grafiek ook mooi zien wat de DHW er bij met je COP doet.
Je antwoord is precies mijn originele vraagTomexergie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:52:
[...]
WP-CV-DHW zijn er maar een paar dus een onbetrouwbare trendlijn. We zouden ze wel een ander kleur kunnen geven in de grafiek dan kun je ze vergeliujken met de WP-CV trendlijn.
Laten we beginnen met een dikke pluim uit te delen aan @Tomexergie die al jarenlang elke maand veel tijd en moeite stopt in dit overzicht
Maar aangezien we hier op Tweakers zitten, wat van origine een forum is voor IT Nerds, dan moet er hier toch iemand in dit topic aanwezig zijn die hier een database voor kan opzetten
Nu krijgt Tom van alle deelnemers elke maand via PM de getallen, die hij (denk ik) allemaal handmatig loopt in te kloppen in een Excelsheet, dat moet anno 2022 op een forum als Tweakers toch anders kunnen
Dus als er hier iemand is die zich geroepen voelt dit op te tuigen, lijkt mij dat een prachtige oplossing.
Functioneel ontwerp:
Elke deelnemer maakt een eigen profiel aan, geeft daarin zijn eigen gegevens aan (Nickname, merk, type, toepassing (Full-electric / Hybryde), soort warmte meter, etc. etc. etc. ).
Vervolgens kan elke deelnemer maandelijks zijn gegevens zelf invullen (Doen ze nu ook via een PM richting @Tomexergie )
Ik wil best meedenken aan een gedetailleerd functioneel ontwerp, en mogelijkheden tot grafieken, etc. Maar mijn programmeer skills zitten op hetzelfde niveau als mijn Chinese woordenschat (<0
Dus mocht iemand zich geroepen voelen! Laat maar horen!! (Niet iedereen tegelijkertijd
Een app waar je je meterstanden inschiet en eventueel ook kan aanpassen.Grolsch schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:09:
M.b.t. de monitoring.
Laten we beginnen met een dikke pluim uit te delen aan @Tomexergie die al jarenlang elke maand veel tijd en moeite stopt in dit overzicht![]()
![]()
Maar aangezien we hier op Tweakers zitten, wat van origine een forum is voor IT Nerds, dan moet er hier toch iemand in dit topic aanwezig zijn die hier een database voor kan opzetten
Nu krijgt Tom van alle deelnemers elke maand via PM de getallen, die hij (denk ik) allemaal handmatig loopt in te kloppen in een Excelsheet, dat moet anno 2022 op een forum als Tweakers toch anders kunnen
Dus als er hier iemand is die zich geroepen voelt dit op te tuigen, lijkt mij dat een prachtige oplossing.
Functioneel ontwerp:
Elke deelnemer maakt een eigen profiel aan, geeft daarin zijn eigen gegevens aan (Nickname, merk, type, toepassing (Full-electric / Hybryde), soort warmte meter, etc. etc. etc. ).
Vervolgens kan elke deelnemer maandelijks zijn gegevens zelf invullen (Doen ze nu ook via een PM richting @Tomexergie )
Ik wil best meedenken aan een gedetailleerd functioneel ontwerp, en mogelijkheden tot grafieken, etc. Maar mijn programmeer skills zitten op hetzelfde niveau als mijn Chinese woordenschat (<0)
Dus mocht iemand zich geroepen voelen! Laat maar horen!! (Niet iedereen tegelijkertijd)
Als ik de website van intergas lees over dit systeem is het wel een mooi all-electric setje, alleen wel vrij nieuw op de markt met zijn warmtepomp, CV-ketels bouwen kennen ze wel zover ik er ervaring mee heb.
De COP hangt bij WP-CV-DHW mede af van de hoeveelheid tapwater dat is verbruikt en dat is erg verschillend. De COP van DHW is laag tussen 2-3 en drukt de totale COP naar beneden.
/f/image/cD9alN98ZmH7JgZLdfOstdKd.png?f=fotoalbum_large)
schrijver blijf bij je leest is zeker van toepassing. dat zie je wel met CV installateurs en hoe die warmtepompen instealleren en bemeten.davevleugel schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:40:
Is er iemand die ervaring kan delen / geven over de intergas xource 7? Ik lees hier niks over op het gehele forum van tweakers!Of is daar een reden voor? haha
Als ik de website van intergas lees over dit systeem is het wel een mooi all-electric setje, alleen wel vrij nieuw op de markt met zijn warmtepomp, CV-ketels bouwen kennen ze wel zover ik er ervaring mee heb.
blijf gewoon lekker bij de gevestigde orde die al tientallen jaren bezig zijn. (dus panasonic en vrienden)
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hé , dat is een nieuwe; ik dacht dat een schoenmaker een leest had.flippy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:01:
[...]
schrijver blijf bij je leest is zeker van toepassing.
Maar ja, wat is een schoenmaker.....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Naalroc ik zeg dan ook altijd in dit geval, altijd even de hond uit de boom kijken..
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
dat is de grap juist.Naalroc schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Hé , dat is een nieuwe; ik dacht dat een schoenmaker een leest had.
Maar ja, wat is een schoenmaker.....
en het is ook niet grappig
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Bedankt voor het grafiek, en ik zie dat je de foute waarde bij mij ook gecorrigeerd hebt (anders kwam de cop niet zo uit).Tomexergie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:55:
Op verzoek van een deelnemer zijn COP waarden van WP-CV-DHW ook in de grafiek opgenomen. Echter de tendlijn heeft alleen betrekking op WP-CV.
De COP hangt bij WP-CV-DHW mede af van de hoeveelheid tapwater dat is verbruikt en dat is erg verschillend. De COP van DHW is laag tussen 2-3 en drukt de totale COP naar beneden.
[Afbeelding]
Ik zelf vind het namelijk wel interessant om het zo er in te zien, mede omdat ik dan wat sneller zie of er een groot verschil is met anderen (er kan natuurlijk altijd in eens iets fout zijn as ik heb lopen testen).
- Proton_

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De buitenunit is van Phnix uit China.davevleugel schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:40:
Is er iemand die ervaring kan delen / geven over de intergas xource 7? Ik lees hier niks over op het gehele forum van tweakers!Of is daar een reden voor? haha
https://www.installatie.n...-all-electric-warmtepomp/
Klopt, t wordt morgen geïnstalleerd. Ivm Covid bij de monteur was er wat vertraging.ThaDude schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:13:
[...]
Heeft @LeonTebbens dit ook niet en zou hij daarom een nieuwe versie 1500 krijgen van de firmware in de eerste week van januari?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
:strip_exif()/f/image/W13a0Tb2GFsNezdZpjAD1cmk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RpzIAPAsqVT85UMfsVVYwtiP.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig (en logisch) is dat het ook omgekeerd werkt: we horen hun wasmachine in de schuur nu bijna niet meer centrifugeren 😀
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
En je hoort de buren ook niet meer zeuren.LeonTebbens schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:30:
Vandaag de buren blij gemaakt met 5 cm dik geluidwerende / absorberende Merfopol platen tussen de schutting
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grappig (en logisch) is dat het ook omgekeerd werkt: we horen hun wasmachine in de schuur nu bijna niet meer centrifugeren 😀
Lawaai van een warmtepomp kan ook een pluspunt zijn want ik ben er nu achtergekomen dat de overgang tussen dak en muur niet goed dicht is. Ik hoor onder een bepaalde hoek de warmtepomp. Aankomende zomer laat ik de spouw opvullen met pur dan zal die kier ook wel dichten.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Tweede hands Kamstrups zijn soms tegen schappelijke prijs op Ebay te koop en ik heb hier een Kwh Ferraris meter liggen voor de liefhebber. Is inmiddels overbodig na renovatie van de groepenkast. Heb ABB Kwh meter op de warmtegroep laten installeren.chasinbe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:05:
[...]
Thanks voor de update, hou het al een jaar in het oog en nu kan ik eindelijk zelf ook vergelijken met mijn eigen data van de WP.
Wat zijn de vereiste om mee te doen aan dit?
Ik kan (helaas) alleen maar data uit mijn Pana H split uitlezen en doorsturen, heb geen aparte meters hangen.
Is dit ook toegelaten of niet echt representatief.?
Heb hier Pana H split 7Kw voor verwarming en SWW.
Grtz
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Nee niet echt merkbaar. Nu was onze schutting al onregelmatig omdat de planken om en om aan de kant van de buren en onze zijde hangen. Wellicht verstrooide dat al wat.lampy25 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:13:
@LeonTebbens merk je ook nog verschil aan jou kant van de schutting door minder reflectie?
Panasonic monoblock J serie 7 kW of Mitsubishi 7.5kW.RalfZ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:45:
Beste mensen ik ben mij aan het oriënteren voor een Hybride Warmte pomp of een full electric warmte pomp.
Situatie vrijstaande woning label B
Dubbel glas.. dak extra geïsoleerd..
140 M2
Stats energie verleden jaar koude winter
Gas verbruik in 1 jaar. 1350 kuub
Stroom verbruikt 1450 KW
Zonnepanelen 1 jaar 5,6 MW opgeleverd.
Gas gebruik ik alleen voor CV en warmwater
2 persoons huishouden.
Omdat de gas prijs explosief is gestegen en mij contract per april afloopt.
Zat ik te denken aan een hybride warmte pomp.. nu zou ik daarmee 60% op mijn gas kunnen besparen.. alleen de gasprijs is geen 28 cent meer per kuub maar 4x zo hoog.
Verwacht dat de prijs niet veel zal zakken maar in de toekomst zal stijgen..
Met de Hybride warmtepomp ga ik wel minder betalen maar meer dan mijn huidige situatie gezien de grote prijs stijging..
Dus dacht ik aan een Full electric warmte pomp.. bepaalde geven 60 graden aanvoer temperatuur.. ( mijn cv heb ik op 58 gezet en dat werkt prima)
Wat ik niet zeker weet of mijn berekening/ motivatie om naar een volledige elektrische warmte pomp te gaan terecht is..
En zo ja hoeveel killowat warmte pomp ik nodig zou hebben.
- Proton_

Daar is nog een puntje van aandacht, er mag nog twintig graden vanafRalfZ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:45:
Dus dacht ik aan een Full electric warmte pomp.. bepaalde geven 60 graden aanvoer temperatuur.. ( mijn cv heb ik op 58 gezet en dat werkt prima)
[ Voor 17% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-01-2022 20:29 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Is niet anders dan bij split. Opwarmen SWW is altijd indirect dmv spiraal in boilervat.HarmoniousVibe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:28:
Even een sanity check. Er wordt gezegd dat je met een monobloc ook SWW kunt maken door er een boilervat op aan te sluiten, maar hoe gaat dit in z'n werk? Kan dit ook een indirect verwarmd boilervat zijn?
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ok, maar dan heb je dus ook nog een elektrische weerstand nodig voor een legionellarun toch?ArjoK schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:33:
[...]
Is niet anders dan bij split. Opwarmen SWW is altijd indirect dmv spiraal in boilervat.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Gewoon een driewegklep in de aanvoerleiding en daarmee het CV-water door de spiraal van het SWW-vat sturen.HarmoniousVibe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:28:
Even een sanity check. Er wordt gezegd dat je met een monobloc ook SWW kunt maken door er een boilervat op aan te sluiten, maar hoe gaat dit in z'n werk? Kan dit ook een indirect verwarmd boilervat zijn?
Grootste nadeel bij een monoblock is dat dat vat vaak wat verder verwijderd is van de warmtepomp, waardoor de leidingverliezen (vooral bij de hogere temperaturen waarbij SWW wordt gemaakt) wat hoger zijn.
Ja. Bij Mitsubishi heeft de besturing altijd een aansluiting voor een dompelweerstand in het SWW-vat (via een extern relais). Hoe het bij een monoblock zit met een eventuele interne elektrische heater weet ik niet.HarmoniousVibe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:36:
[...]
Ok, maar dan heb je dus ook nog een elektrische weerstand nodig voor een legionellarun toch?
Overigens is een dompelweerstand in het geval van een monoblock (door de eerder genoemde leidingverliezen) wel heel erg aan te raden. Let er dan wel op dat die dompelweerstand laag zit (of installeer een externe circulatiepomp), zodat ook onderin het vat warm genoeg wordt.
Ze hebben de voorwaarden veranderd en je kan alleen de cashback krijgen als je installatie voor 31 december door een erkend installateur in bedrijf is gesteld.
In November wisten ze zelf ook wel dat dat niet mogelijk was.
Argument is nu dat de RVO subsidie verhoogd is en dat zij daarom de markt niet meer hoeven te stimuleren wat het doel van de actie was.
Alle installaties welke na 1 januari in bedrijf zijn gesteld kunnen geen aanspraak meer maken op de cash back ook al heb je hem in de actie periode aangeschaft.
Als die beperking niet in de actievoorwaarden stond toen je hem aanschafte (en je kunt dat met die versie van die voorwaarden aantonen), kan Remeha zoiets niet doen. Daar maakt een eventuele rechter gehakt van.Pietje555 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:41:
Zoals verwacht was de cashback actie van Remeha een wassenneus.
Ze hebben de voorwaarden veranderd en je kan alleen de cashback krijgen als je installatie voor 31 december door een erkend installateur in bedrijf is gesteld.
In November wisten ze zelf ook wel dat dat niet mogelijk was.
Argument is nu dat de RVO subsidie verhoogd is en dat zij daarom de markt niet meer hoeven te stimuleren wat het doel van de actie was.
Alle installaties welke na 1 januari in bedrijf zijn gesteld kunnen geen aanspraak meer maken op de cash back ook al heb je hem in de actie periode aangeschaft.
Ergste vind ik dat verkoop websites nog steeds adverteren met de cashback actie die dus al 2 weken geleden gestopt is.
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
Ja, het gaat om de installatie datum (wanneer de garantiekaart is ingevuld). Daar in tegen is de subsidie met € 800 verhoogd en daar kan jij weer geen gebruik van maken.
Op zich was het natuurlijk te mooi om beide te hebben, maar meld het dan gewoon duidelijk als leverancier en niet na 3 pagina's verder klikken.
Dit topic is gesloten.