Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.493 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
Goedenavond,

Ik heb een aantal delen doorgenomen (9 en 10) jeetje wat een tekst! Maar ik heb nog niet gevonden wat ik zoek.
Zelf wil ik graag een hybride warmtepomp, mijn ketel is aan vervanging toe dus ik kan dit mooi combineren met een setje wat goed met elkaar overeenkomt. De installateur vanuit de buurt zijn expert in de volgende combinatie:
Intergas Hre 36/30 Cw5 Met de Atlantic Hybride Add-On warmtepomp

Ik loop met dit setje echter tegen één probleem aan. Dat is mijn Honeywell Evohome set, deze heeft ondertussen 7 zones en ik ben er ontzettend blij mee, deze thermostaat doet wat hij moet doen en sinds we hem hebben besparen we een hoop centen op onnodig verwarmen van bepaalde ruimtes.

De installateur geeft aan dat de hybride set niet goed kan omgaan met de evohome, dit door de wisselende warmtevraag van de evohome. Dat klopt, dat zie ik ook in mijn logging en inprincipe is dat ook nieet erg.

Een tweede punt waar ik over zit, is dat een aantal maanden deze warmtepomp niks doet, want hij is alleen voor CV en niet voor tapwater.

Ik kan beide problemen naar mijn mening oplossen met een buffervat. De warmptepomp laat ik als bypass over de buffer gaan en dan met een extra pomp aangestuurd van mijn evohome de aanvraag regelelen. De warmtepomp kan dan lekker door blijven tuffen. Dan de drie maanden in de zomer dat ik geen CV gebruik, zat ik aan te denken om het tapwater voor te warmen. Dus voordat het de CV ketel ingaat om deze eerst deels op te warmen in mijn buffer. Dus zeg 15 graad in de zomer is het tapwater, deze piep ik op naar 35/40 graden richting de ketel. Zijn er meer mensen die dit doen? Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat de cvketel zijn warmte kwijt kan als hij nominaal draait anders gaat hij pendelen.

Mijn bovenstaande redenering lees ik nergens iets over. Hopelijk kan iemand mij de juiste richting op duwen, zelf vind ik er bar weinig over.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
@the_medic is de muur wel goed geïsoleerd?
Als het een simpele ntc is, kun je 'm met een potmeter (regelbare weerstand) op 1 punt kalibreren.
De muur is een jaar of 15 geleden goed geïsoleerd. BTemp sensor kan niet via de Etwist thermostaat worden bijgesteld. De Etwist geeft trouwens consequent een te hoge temp. aan (lijkt zichzelf op te warmen, verbruikt 2W continu), die wel geijkt kan worden, maar dat helpt niets. Zit nu te denken over een ventilatortje onder de thermostaat ;-)

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@the_medic als je een IR thermometer hebt (zo'n pistoolding), kan je meten of de muur de buitentemperatuur aanneemt.

@davevleugel creatief, maar je maakt de boel wel complex.
Als je in plaats van een te kleine warmtepomp met buffervat met SWW spiraal een fatsoenlijke warmtepomp met tower neemt, ben je wellicht met dezelfde complexiteit van het gas af.
Op welke temperatuur stook je?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
@davevleugel De eerste vraag die bij een vraag over hybride altijd opkomt: Waarom niet direct all-electric? Ik zou een hybride systeem nu alleen kiezen wanneer ik nog een recente ketel had, niet als de ketel aan vervanging toe is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:17
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:45:
@A3aantje je SWW wordt ook wel duur, als je alleen daar nog het gasvastrecht voor betaalt.
Heb je daar al een plan voor? Misschien is een alleskunner dan wel goedkoper/slimmer/makkelijker.
Heb ik wel overwogen, ben ik mij van bewust. Echter de aanschaf (€3000 voor een Elga, of €10000??? Voor all electric is wel een verschil.)

En dan heb ik het nog niet over de ruimte die zo een warmtepomp inneemt.

Of heb ik dat mis? Wat zou jij dan adviseren/aanraden? Laat mij graag verrassen! Heb genoeg panelen op mijn dak liggen voor het elektra verbruik.

Dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Nachtverlaging:
Er is behoorlijk wat discussie geweest over het nut van nachtverlaging. Ik heb het model wat aangepast. De parameters van mijn woning nog eens gecontroleerd. Afgelopen periode was de dag temperatuur gemiddeld 4 graden hoger dan de nacht. Dit heb ik in het model meegenomen.
De flow kan ik ook meenemen in het model. Daar ben ik nog niet aan toe. Als je eenmaal zo’n model hebt kun je erg veel uitproberen/optimaliseren. Wat heb je er aan? Het is toch wel de sport om de WP zo zuinig mogelijk te maken en interessant om een verklaring te vinden voor de grote verschillen in COP die bij de monitoring te zien zijn.
Al met al denk ik dat volgens dit model nachtverlaging meer energie kost dan de WP constant door te laten pruttelen. Geluidsproblemen oplossen kan de reden zijn om de WP stil te zetten, maar bij een geluidarme WP is het toch beter om nachtverlaging niet toe te passen.
Een mogelijkheid in het model is om te sturen op vermogen(toerental). Dat vereist een goede modulatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bW2MWYoITej3buwHlIa3Wup84oU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GVFkmGQt4LUIIyiGoV6rVZAv.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@A3aantje als je een warmtepompboiler durft aan te sluiten kost all-electric nog geen €2k extra.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:33
Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Afgezien van het geluid wat ongetwijfeld op zolder hoorbaar gaat zijn (wordt die zolder niet ooit verbouwd tot bijvoorbeeld een thuiswerkplek?), heb je de installateur gevraagd of hij bij een storing met sneeuw op het dak bij jou die unit komt fixen?
Op een dakkapel lijkt met één van de meeste onhandige keuzes voor de plek voor een buitenunit.

Dan kun je misschien nog beter een monoblock kopen (dat ik dat ooit zou voorstellen zegt wat...), en die beneden aan je verwarmingscircuit hangen, en boven een warmtepompboiler zetten op de plek waar nu je CV-ketel staat (en hopelijk ook je afzuigbox).
Dat is eigenlijk een hele goede opmerking over het onderhoud. Daar moet ik het eens met ze over hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:28:
Dat is eigenlijk een hele goede opmerking over het onderhoud. Daar moet ik het eens met ze over hebben...
Nee, niet het onderhoud. Dat kun je inplannen op een dag met mooi weer, is ook lastig en op zo'n locatie extra duur, maar dat gaat wellicht nog.
Het gaat om storingen. Als je die krijgt is het vast midden in de winter, ligt er sneeuw op het dak, vriest het en waait het flink. Hoe kom je er dan bij?

En wat dan als deze installateur er over 10 jaar niet meer is? Denk je dat je dan nog iemand gaat vinden die bij nacht en ontij in de kou jouw dak op gaat klimmen?

Hier is gewoon maar 1 conclusie mogelijk: Zo'n unit op je dakkapel is gewoon een erg slecht idee. Een buitenunit van een L/W warmtepomp hoort in de tuin. Enig mogelijk alternatief is op een plat dak op de eerste verdieping, als je in de ruimte daaronder (wellicht een garage) kunt leven met de geluidsoverlast.

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2022 20:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:34
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:15:
@Franciesco op zich wel, maar doe jezelf een plezier en neem soepele kabel met adereindhulzen :)
De thermostaat gaat trouwens op dezelfde ebus. Wel Vaillant(group) specifiek.
Waarom doe je jezelf een plezier met een soepele kabel, welk voordeel heeft dat ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
Tomexergie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:14:
Nachtverlaging:
Er is behoorlijk wat discussie geweest over het nut van nachtverlaging. Ik heb het model wat aangepast. De parameters van mijn woning nog eens gecontroleerd. Afgelopen periode was de dag temperatuur gemiddeld 4 graden hoger dan de nacht. Dit heb ik in het model meegenomen.
De flow kan ik ook meenemen in het model. Daar ben ik nog niet aan toe. Als je eenmaal zo’n model hebt kun je erg veel uitproberen/optimaliseren. Wat heb je er aan? Het is toch wel de sport om de WP zo zuinig mogelijk te maken en interessant om een verklaring te vinden voor de grote verschillen in COP die bij de monitoring te zien zijn.
Al met al denk ik dat volgens dit model nachtverlaging meer energie kost dan de WP constant door te laten pruttelen. Geluidsproblemen oplossen kan de reden zijn om de WP stil te zetten, maar bij een geluidarme WP is het toch beter om nachtverlaging niet toe te passen.
Een mogelijkheid in het model is om te sturen op vermogen(toerental). Dat vereist een goede modulatie.

[Afbeelding]
Zit er nu een foutje in je percentages?
Bij 30 graden aanvoer verwacht ik dat de middelste ( 8 ) ook negatief moet zijn? met nachtverlaging is tenslotte lager dan zonder
Of lees ik het verkeerd?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@PentaClover ik vind het fijner werken: in gootjes leggen zonder dat het er uit springt, door buizen trekken, na afrollen meteen recht etc.
Maar bij zo een dunne kabel maakt het misschien weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Tomexergie wat is de aanname voor nachtverlaging? Ik neem aan dat mijn 0.5 graden setpointverlaging niet echt onder nachtverlaging valt :)

Bedoel je 'geforceerd warmtepomp uit' of ook een klein setpointverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
davevleugel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:53:
Goedenavond,

Ik heb een aantal delen doorgenomen (9 en 10) jeetje wat een tekst! Maar ik heb nog niet gevonden wat ik zoek.
Zelf wil ik graag een hybride warmtepomp, mijn ketel is aan vervanging toe dus ik kan dit mooi combineren met een setje wat goed met elkaar overeenkomt. De installateur vanuit de buurt zijn expert in de volgende combinatie:
Intergas Hre 36/30 Cw5 Met de Atlantic Hybride Add-On warmtepomp

Ik loop met dit setje echter tegen één probleem aan. Dat is mijn Honeywell Evohome set, deze heeft ondertussen 7 zones en ik ben er ontzettend blij mee, deze thermostaat doet wat hij moet doen en sinds we hem hebben besparen we een hoop centen op onnodig verwarmen van bepaalde ruimtes.

De installateur geeft aan dat de hybride set niet goed kan omgaan met de evohome, dit door de wisselende warmtevraag van de evohome. Dat klopt, dat zie ik ook in mijn logging en inprincipe is dat ook nieet erg.

Een tweede punt waar ik over zit, is dat een aantal maanden deze warmtepomp niks doet, want hij is alleen voor CV en niet voor tapwater.

Ik kan beide problemen naar mijn mening oplossen met een buffervat. De warmptepomp laat ik als bypass over de buffer gaan en dan met een extra pomp aangestuurd van mijn evohome de aanvraag regelelen. De warmtepomp kan dan lekker door blijven tuffen. Dan de drie maanden in de zomer dat ik geen CV gebruik, zat ik aan te denken om het tapwater voor te warmen. Dus voordat het de CV ketel ingaat om deze eerst deels op te warmen in mijn buffer. Dus zeg 15 graad in de zomer is het tapwater, deze piep ik op naar 35/40 graden richting de ketel. Zijn er meer mensen die dit doen? Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat de cvketel zijn warmte kwijt kan als hij nominaal draait anders gaat hij pendelen.

Mijn bovenstaande redenering lees ik nergens iets over. Hopelijk kan iemand mij de juiste richting op duwen, zelf vind ik er bar weinig over.
Heb je een huis waar je veel vermogen in kwijt kan? (Groot/Oud/Slecht geisoleerd) Die cv ketel heeft namelijk een minimum vermogen van een gigantische 7kW. Of dat nu ideaal is icm hybride opstelling?! (Durf ik niet te zeggen)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantje
  • Registratie: Mei 2017
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:23:
@A3aantje als je een warmtepompboiler durft aan te sluiten kost all-electric nog geen €2k extra.
Heb het opgeschreven en ga mij hierin verdiepen. Ik lees dat @Kleinman met zijn Elga de cv voor verwarmen heeft uitgezet.

Klopt mijn aanname dat wanneer ik met mijn huidig gasverbruik met de elga ace 6kw “over” heb om later een warmtepompboiler aan te sluiten?

Eerste stap is kijken of ik zonder gas kan verwarmen met de ace. Daarna de warmtepompboiler erbij en gas is verleden tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:40:
@PentaClover ik vind het fijner werken: in gootjes leggen zonder dat het er uit springt, door buizen trekken, na afrollen meteen recht etc.
Maar bij zo een dunne kabel maakt het misschien weinig uit.
Aha, de reden dat ik het vraag is dat ik vermoed dat de draadjes die nu van mijn cv ketel naar mijn thermostaat lopen << 0.75mm2 zijn, dus in geval van een Vaillant WP i.c.m een sensohome thermostaat zou ik daar dan nieuwe draden moeten trekken, en ik weet niet precies hoe die buizen lopen en hoeveel bochten erin zitten, maar als die de kortste route door het betonnenplafond volgen zal het toch als snel 12 meter zijn, dan is het misschien wel handig om flexibel draad te nemen als dat inderdaad makkelijker door een buis te trekken is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:06:
@the_medic als je een IR thermometer hebt (zo'n pistoolding), kan je meten of de muur de buitentemperatuur aanneemt.

@davevleugel creatief, maar je maakt de boel wel complex.
Als je in plaats van een te kleine warmtepomp met buffervat met SWW spiraal een fatsoenlijke warmtepomp met tower neemt, ben je wellicht met dezelfde complexiteit van het gas af.
Op welke temperatuur stook je?
Ik stook op 40 graad nu met mn oude ketel. Alles vloerverwarming en boven redden de radiators het prima.
Ruimte temperatuur in leefruimtes 19 graad en boven alles 15.
Aziraphale schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:07:
@davevleugel De eerste vraag die bij een vraag over hybride altijd opkomt: Waarom niet direct all-electric? Ik zou een hybride systeem nu alleen kiezen wanneer ik nog een recente ketel had, niet als de ketel aan vervanging toe is.
All-electric ga je al naar 7kW toe, dan heb ik een 3x35A aansluiting nodig? (heb nu 3x25A). Mijn huidige meterkast is oud en zit vol. ik moet al mn meterkast verbouwen voor een extra b16 automaat. Het is wel te doen trouwens. Ik heb alle ruimte, dat wel.

Hoe de hybride verkocht wordt, lijkt het weinig werk voor een installateur. Dat kan ik zelf inprincipe ook (hbo wtb'er) alleen tijd... ik heb er ongeveer 9k voor over.

De hybride geeft ook een stukje vertrouwen dat de cv altijd bij kan springen..

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@A3aantje dat klinkt als een werkbaar plan, ja :)
Met 800 m³ gasgebruik moet dat gaan lukken (check nog even het maximale vermogen bij -10, dat is vast al ergens in dit topic voorbij gekomen).
Let wel op dat een 'echte' warmtepomp vaak een ingebouwde noodverwarming heeft en de Elga niet.
Daar staat tegenover dat een €20 ventilatorkachel voor dat doel ook volstaat :)

@PentaClover In vaste kern is 0,75 mm² ook niet veel hoor :) misschien valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:44
davevleugel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:02:
All-electric ga je al naar 7kW toe, dan heb ik een 3x35A aansluiting nodig? (heb nu 3x25A). Mijn huidige meterkast is oud en zit vol. ik moet al mn meterkast verbouwen voor een extra b16 automaat. Het is wel te doen trouwens. Ik heb alle ruimte, dat wel.
7kW thermisch is delen door COP ergens rond de 2kWel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@davevleugel mijn 6.5 kW warmtepomp trekt max 15A (1fase).
Er zijn warmtepompen die waanzinnig hoog afgezekerd moeten worden voor een noodelement, maar dat is in Nederland niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:05:
@davevleugel mijn 6.5 kW warmtepomp trekt max 15A.
Er zijn warmtepompen die waanzinnig hoog afgezekerd moeten worden voor een noodelement, maar dat is in Nederland niet nodig.
Juist, ik had gekeken naar de xource 7. Deze is 3x2kW noodelement.. dus daar was ik eigenlijk op gefocust.
Ja die atlantic is 5kW dat is inderdaad 1.1kW vermogen op de compressor.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
@davevleugel 7kw moet je op een 3x25 kunnen doen. Ik heb nu een Elga hybride op een 1x40 en ben bezig met het proces om gasloos te gaan. Bij ons betekent dat o.a. upgraden naar 3x25, ook voor een wp van ongeveer 7kw.

De cv kan bij een hybride inderdaad nog bijspringen, maar als je nu met 40c stookt dan zou je het met een goede wp ook moeten redden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gival
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Dat snap ik niet. De Ta-sensor zit in je binnenunit. Dan zou dat buffervat niet uit moeten maken. Bij mij is de Ta normaliter net onder de 25 °C. Tijdens een defrost dipt ie even kort naar de 15°C. Totaal duurt ca 7 minuten. Een zelfde effect zou jij ook moeten kunnen zien.

Ik log overigens die defrost waarde zelf nog niet. Heeft denk ik ook niet zoveel zin. Kan er toch weinig aan beïnvloeden, anders dan te proberen de WP zoveel mogelijk overdag te laten draaien.
Je hebt gelijk, ik kan ook de Ta van de warmtepomp uitlezen.. Ik heb de temperatuur in/uit van de warmtepomp, aanvoer/retour verwarming systeem, buffervat bovenin en onderin en het boilervat. En ook nog de condensing temperature, maar weet niet precies wat/waar die meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:04:
@PentaClover In vaste kern is 0,75 mm² ook niet veel hoor :) misschien valt het mee.
Het lijkt er verdacht veel op dat er een oude telefoonkabel is gebruikt, die waren volgens mij 0.6 mm2 als ik me goed herinner :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@PentaClover eBus is gespec'd op 300 meter (edit: ergens anders lees ik 125 meter) . Die twaalf meter zou ik wel geloven (laat Glenn0z het niet horen ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 11-01-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:22
aartw99 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
[...]

Kan vaak in de thermostaat.
In mijn Anna kan dat.
Waar kan dat dan in de Anna? Ik heb ook de combinatie Anna en Elga en hetzelfde probleem, maar zie deze optie niet. Mijn sensor hangt strak boven de koelleidingen van de Elga en deze beinvloeden de gemeten temperatuur, als de Elga uit staat is de aangegeven temperatuur wel correct.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Vraagje met betrekking tot minimumtemperatuur van ecodan. Bij mij staat de voorlooptemperatuur op 22 graden momenteel, terwijl er geschreven is ( en ook in de instellingen) minimaal Ta is 25 graden. Hoe moet ik dit zien. Kan ik dan net zo goed op voorlooptemperatuur van 25 graden zetten.
Zie in melcloud dat Ta altijd hoger dan 25 graden is.

Ga binnenkort sw2-6 op off zetten, deze regelt als ik goed begrijp alleen het regelen van Ta van de extra temperatuursensoren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Ik stook op 40 graad nu met mn oude ketel. Alles vloerverwarming en boven redden de radiators het prima.
Ruimte temperatuur in leefruimtes 19 graad en boven alles 15.

[...]

Hoe de hybride verkocht wordt, lijkt het weinig werk voor een installateur. Dat kan ik zelf inprincipe ook (hbo wtb'er) alleen tijd... ik heb er ongeveer 9k voor over.

De hybride geeft ook een stukje vertrouwen dat de cv altijd bij kan springen..
7kw gaat ruimschoots goed op 3x25 en zelfs op 1x35A

Ik heb een 11,2KW WP en helemaal geen gas en in de bijna 5 jaar dat ik hier alweer bijna woon zelfs nog nooit in de buurt van de 18KW gekomen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:29:
Vraagje met betrekking tot minimumtemperatuur van ecodan. Bij mij staat de voorlooptemperatuur op 22 graden momenteel, terwijl er geschreven is ( en ook in de instellingen) minimaal Ta is 25 graden. Hoe moet ik dit zien. Kan ik dan net zo goed op voorlooptemperatuur van 25 graden zetten.

Ga binnenkort sw2-6 op off zetten, deze regelt als ik goed begrijp alleen het regelen van Ta van de extra temperatuursensoren?
Wat wil je bereiken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
[quote]Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:06:

IR thermometer geeft muurtemp van 2.0 bij buitentemp van 2.0, sensor zegt 3,5 graad. Lijkt dus echt aan de sensor te liggen.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Er van uitgaande dat de IR-meter gelijk heeft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 14:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Baf1982 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Waar kan dat dan in de Anna? Ik heb ook de combinatie Anna en Elga en hetzelfde probleem, maar zie deze optie niet. Mijn sensor hangt strak boven de koelleidingen van de Elga en deze beinvloeden de gemeten temperatuur, als de Elga uit staat is de aangegeven temperatuur wel correct.
In het programma dat je erbij hebt.
Bij instellingen

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:05
the_medic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:11:
[quote]Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:06:

IR thermometer geeft muurtemp van 2.0 bij buitentemp van 2.0, sensor zegt 3,5 graad. Lijkt dus echt aan de sensor te liggen.
Die IR thermometers zijn handig, ik heb ook zo'n pistool ding. Maar de waarde die ze weergeven is afhankelijk van het oppervlak waar je op richt. Kleur en structuur. Zilverkleurig, Wit en zwart met dezelfde temperatuur geven andere waarden bij zo'n thermometer. Leuk spul om snel te meten en temperaturen te vergelijken maar ik zou er niet op blindvaren qua absolute nauwkeurigheid. Grote kans dat de sensor van de warmtepomp installatie een betere nauwkeurigheid heeft.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Nou, als ie +1 aangeeft terwijl het keihard vriest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
chris vw schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:29:

Kan het zijn dat hij uitstond ("Mode = stop") op dat moment?

Wat ik bij mij zie is dat hij dan de doeltemperatuur op de actuele aanvoer-temperatuur zet. Wat je dan ziet is dus dat de aanvoer langzaam afkoelt en de "doeltemperatuur" daalt dan gewoon mee.
Zodra hij weer aangaat krijgt de doeltemperatuur ook weer een betekenisvolle waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Ik heb (te)veel pendelen, dus wil langere runs bereiken. Daarom zo laag mogelijke Ta. Daarnaast nu door thw6 en thw7 regeling denk ik de pieken bij opstart.

En zoals je ziet is Ta veel hoger dan de voorlooptenperatuur van 22 graden. Maar die regelt hij nu op thw6.

Zie onderstaande grafieken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHj10j6-N_LcX_r2yKCQOl3m6Pk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pj6oeMl3F1Nmhc0gYFgHWpV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KkJ3h-vZ9UFRRRZuu1rtl4s468=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuoscGFIfXN3tZbueRiscMnn.jpg?f=fotoalbum_tile

Nachts draai ik wel een lange run, maar ook dan ligt Ta hoger dan 25 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsY-wts3obwwbXIsKMR8XCnlTPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DDxLSlRdndCnND7DA7OgNYV.jpg?f=fotoalbum_large

Zit evt ook aan nachtverlaging (in mijn geval dan gewoon warmtepomp uit) te denken zodat ik overdag langere runs krijg.

En aansluitend, wat doet hij met de ingestelde temperatuur voor zone 1 van 27 graden? Want ik draai op war en heb nergens een thermostaat. Als naregeling warmte vraag gaat warmtepomp aan. En de gemeten temperatuur van 23.5 weet ik ook niet waar die vandaan komt. Zie die waarden niet terug op display.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ros0bMlsHxvL1myZyMAB_x53l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODwmixz1WcQS0lWvOepxhqkL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door chris vw op 12-01-2022 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
aartw99 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:16:
[...]

In het programma dat je erbij hebt.
Bij instellingen
Het zal aan mij liggen, maar ik zie hem nergens. Ik zie wel de optie "temperatuurcompensatie" onder instellingen, maar deze is om de door de thermostaat gemeten temperatuur te corrigeren, niet die van de buitenvoeler.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Sinds 2011, maar ik zit te dubben of ik ze ga vervangen. 1 kant vervangen betekend dat ik van 12x 185wp naar 10x 365wp ga.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Een buitenunit van een L/W warmtepomp hoort in de tuin. Enig mogelijk alternatief is op een plat dak op de eerste verdieping, als je in de ruimte daaronder (wellicht een garage) kunt leven met de geluidsoverlast.
Is dit werkelijk zo erg? Ik ben voornemens de buitenunit op het dak van mijn uitbouw te plaatsen. Dat is boven mijn woonkamer. Ik verwachtte eerlijk gezegd geen geluidsoverlast in de verdieping eronder.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
MrScratch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:30:
[...]

Is dit werkelijk zo erg? Ik ben voornemens de buitenunit op het dak van mijn uitbouw te plaatsen. Dat is boven mijn woonkamer. Ik verwachtte eerlijk gezegd geen geluidsoverlast in de verdieping eronder.
Hangt ook beetje af van het materiaal - beton schijnt het weer mee te vallen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:43:
@Tomexergie wat is de aanname voor nachtverlaging? Ik neem aan dat mijn 0.5 graden setpointverlaging niet echt onder nachtverlaging valt :)

Bedoel je 'geforceerd warmtepomp uit' of ook een klein setpointverschil?
De nachtveraling wordt ingesteld op een setpoint van 16C. Maar door de dynamica wordt dat bij lange niet gehaald. Het blijft na 9 uur steken bij 18,1 C. De woning is een olifant wat betreft de thermische traagheid. Je kunt nachtverlaging niet opleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
format5 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Zit er nu een foutje in je percentages?
Bij 30 graden aanvoer verwacht ik dat de middelste ( 8 ) ook negatief moet zijn? met nachtverlaging is tenslotte lager dan zonder
Of lees ik het verkeerd?
Goed gelezen, het staat fout en moet omgedraaid worden. Zonder NV 33,4 en met NV 40,9
Bedankt voor de opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalfZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 16:05
B4llistic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Hoe bereken jij dat dit een logische stap is?
Ja gas is aanzienlijk duurder geworden, maar de grote investering van zo'n installatie, het enorme stroomverbruik ervan en het feit dat jouw zonnepanelen nu al niet toereikend zijn en dus al het vermogen voor de warmtepomp uit het net moet komen a 60cent/kwh... Het lijkt mij een simpel sommetje om tot de conclusie te komen dat een warmtepomp slechts in uitzonderlijke gevallen efficient is (nieuwbouwhuis)
Ik wek op 5600 killowat per jaar
Gas verbruik in 1 jaar. 1350 kuub
Stroom verbruikt 1450 KW

1350 gas verbruik ik verwarming en tapwater.

Je heb 10x zoveel electra nodig om de zelfde warmte op te wekken met gas.

13500 kilowatt dus ik neem kop 5 dus
Dan kom ik op 2700 kilowatt.

2700 kilowatt WP ( geen idee hoeveel kw ik nodig heb)
1450 stroom gebruik nu
= 3150 kilowatt totaal

Dan is er toch nog 2450 kilowatt over..

Ik woon in Nederland dus wij kunnen nog terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:14:
Nachtverlaging:

[Afbeelding]
ER staat foutjesi n de tabel: Onderste tabel midden kolom Met nachtverlaging moet 40,9 zijn en zonder nachtverlaging 33,4. Dus omgedraaid Voor de kolom met Tb=12C Met NV 17,3 en zonder NV 17,9 dat levert -3% verschil. Dus bij Tb=12C heeft NV een klein voordeeltje.
invul foutjes. Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38
[...]

Die van ons staat boven de garage, ter hoogte van de slaapkamer van mijn zoon. Ik heb hem er nooit over gehoord (geluidsoverlast vd buitenunit).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chris vw schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Ik heb (te)veel pendelen, dus wil langere runs bereiken. Daarom zo laag mogelijke Ta.
Je haalt nogal wat termen en sensoren door elkaar.
Om te beginnen, waarom pendelt de WP :? Door te weinig afgiftevermogen :? Dan moet juist je Ta omhoog!
Daarnaast nu door thw6 en thw7 regeling denk ik de pieken bij opstart.
THW6+THW7 worden gebruikt als extra sensor na een buffervat, of bij zone regeling.
Gebruik je meerdere zones :? Zo niet, snel die sensoren demonteren en gewoon sturen op Ta van de WP zelf.
En zoals je ziet is Ta veel hoger dan de voorlooptenperatuur van 22 graden. Maar die regelt hij nu op thw6.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ik in je afbeeldingen zie lijkt inderdaad pendelen, maar waardoor :? Kan de naregeling zijn, kan te weinig afgifte zijn

[Afbeelding]

Zit evt ook aan nachtverlaging (in mijn geval dan gewoon warmtepomp uit) te denken zodat ik overdag langere runs krijg.

En aansluitend, wat doet hij met de ingestelde temperatuur voor zone 1 van 27 graden? Want ik draai op war en heb nergens een thermostaat. Als naregeling warmte vraag gaat warmtepomp aan. En de gemeten temperatuur van 23.5 weet ik ook niet waar die vandaan komt. Zie die waarden niet terug op display.
[Afbeelding]
Wat je hierboven ziet die 23,5 graden is de ruimtetemperatuur.
In welke modus draai jij, en wat is setpoint Ta :?

Volgens mij moet jij eerst eens de feiten op de rij zetten, en haal je allerlei dingen door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Grolsch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:59:
[...]

7kw gaat ruimschoots goed op 3x25 en zelfs op 1x35A

Ik heb een 11,2KW WP en helemaal geen gas en in de bijna 5 jaar dat ik hier alweer bijna woon zelfs nog nooit in de buurt van de 18KW gekomen.
Stel ik ga mee met het verhaal en koop een all-electric. De installateur die langs kwam om te kijken naar de huidige status van mijn CV, geeft aan dat mijn vloerverwarmingsverdeler niet OK is voor een all-electric. Dit met namen dat deze de flow niet aankan (debiet zou te laag zijn). Dit vind ik een beetje vreemd, want nu voer ik ook water aan van 35-40 graad naar mijn verdeler. Alleen komt het niet uit mijn CV maar pomp ik het met een pomp door mn buffervat heen. Dus de vermogen afgifte bij gelijke debiet en temperatuur is hetzelfde, waarom zou men hier een hoge flow verdeler willen plaatsen (hij noemde dat kunststof verdeler).

Wat ik in mijn hoofd heb, is om de installatie zelf te doen. Ik zit dan alleen een beetje met de subsidie. Want ik wil dan tie-in maken op mijn huidige installatie en daar de buffervat/warmtepomp op aankoppelen, zodat ik rustig aan de boel kan inregelen en altijd als backup mijn oude CV heb.
Dan kan ik er ook een paar maandjes rustig over doen om de boel aan te sluiten.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:19:
[...]

Je haalt nogal wat termen en sensoren door elkaar.
Om te beginnen, waarom pendelt de WP :? Door te weinig afgiftevermogen :? Dan moet juist je Ta omhoog!

[...]

THW6+THW7 worden gebruikt als extra sensor na een buffervat, of bij zone regeling.
Gebruik je meerdere zones :? Zo niet, snel die sensoren demonteren en gewoon sturen op Ta van de WP zelf.

[...]

Wat ik in je afbeeldingen zie lijkt inderdaad pendelen, maar waardoor :? Kan de naregeling zijn, kan te weinig afgifte zijn

[...]

Wat je hierboven ziet die 23,5 graden is de ruimtetemperatuur.
In welke modus draai jij, en wat is setpoint Ta :?

Volgens mij moet jij eerst eens de feiten op de rij zetten, en haal je allerlei dingen door elkaar.
Feiten:
180m2 vloerverwarming met naregeling per ruimte. Dus geen centrale thermostaat, en warmtepomp wordt alleen aan uit geschakeld.

Draai op war

Door naregeling te weinig afgiftevermogen is denk het geval. Buffer van 100l aanwezig en gebruik dus nu nog thw6 en thw7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQSxKHLquAhm_205i3L4rFp6qzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNSOlz5NQj55eMkYf2jASqEn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_5V9R2-jjpVP7huyLoT_BQhF4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sMSYQKwcwtNPmwI4f773pte.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:34
davevleugel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:47:
[...]

Stel ik ga mee met het verhaal en koop een all-electric. De installateur die langs kwam om te kijken naar de huidige status van mijn CV, geeft aan dat mijn vloerverwarmingsverdeler niet OK is voor een all-electric. Dit met namen dat deze de flow niet aankan (debiet zou te laag zijn). Dit vind ik een beetje vreemd, want nu voer ik ook water aan van 35-40 graad naar mijn verdeler. Alleen komt het niet uit mijn CV maar pomp ik het met een pomp door mn buffervat heen. Dus de vermogen afgifte bij gelijke debiet en temperatuur is hetzelfde, waarom zou men hier een hoge flow verdeler willen plaatsen (hij noemde dat kunststof verdeler).

Wat ik in mijn hoofd heb, is om de installatie zelf te doen. Ik zit dan alleen een beetje met de subsidie. Want ik wil dan tie-in maken op mijn huidige installatie en daar de buffervat/warmtepomp op aankoppelen, zodat ik rustig aan de boel kan inregelen en altijd als backup mijn oude CV heb.
Dan kan ik er ook een paar maandjes rustig over doen om de boel aan te sluiten.
Je kan op marktplaats kijken voor in bedrijfstelling/afpompen airco units. Hoewel dit bij een WP niet nodig is, kan je wel vragen of ze een factuur kunnen maken voor het installeren/inbedrijfstelling.

Anders koevlaas even een bericht sturen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:48:
[...]

Feiten:
180m2 vloerverwarming met naregeling per ruimte. Dus geen centrale thermostaat, en warmtepomp wordt alleen aan uit geschakeld.
En de WP wordt uitgeschakeld door de regelunit van je naregeling neem ik aan op contact IN1 (TBI.1 13-14)

Welk merk / type zoneregeling gebruik je ?
Draai op war
Wat is je stooklijn?
Door naregeling te weinig afgiftevermogen is denk het geval.
Klopt, alleen op te lossen door Ta te verhogen, of meer zones altijd open te zetten
Buffer van 100l aanwezig en gebruik dus nu nog thw6 en thw7.
Ik zou deze sensoren er tussenweg halen, als je geen verschillende zones met verschillende aanvoertemperaturen hebt hebben deze sensoren geen nut, en geven alleen maar verstoringen. Been there, done that. Ik draai op eenzelfde manier Buffervat van 120 liter, maar verder ook zoneregeling (Danfoss CF2+)
Zie ik het nu goed dat je slechts 1 lus van de vloerverwarming open hebt staan :? Dat gaat natuurlijk nooit en te nimmer goed.

En 180M2 maar slechts 4 v.v.w. groepen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
[...]Stel ik ga mee met het verhaal en koop een all-electric. De installateur die langs kwam om te kijken naar de huidige status van mijn CV, geeft aan dat mijn vloerverwarmingsverdeler niet OK is voor een all-electric. Dit met namen dat deze de flow niet aankan (debiet zou te laag zijn). Dit vind ik een beetje vreemd, want nu voer ik ook water aan van 35-40 graad naar mijn verdeler.
Waarschijnlijk heb je nu een mengende verdeler (foto?), niet optimaal maar zou kunnen werken. Gaat die 35 graden ook de vloer in, of is dat (veel) minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5

.
Er zijn er hier maar weinig met all electric en 3x35A
Ik heb ook al electric (11,2kW WP) en 3x25, en pas 1 keer een probleempje gehad, en dat was een vreemde samenloop van erg veel zaken tegelijk aan.
Verder ben ik niet echt een klein verbruiker als ik mijn energie gebruik vergelijk met de meeste hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
Weten jullie of er ergens op internet een plek is waar wordt bijgehouden welke installatiebedrijven 'warmtepompvriendelijk' zijn, als in meedenkend, geen absurde prijzen, aanbieding afstemmen op daadwerkelijke situatie? Ik heb onlangs een offerte opgevraagd maar krijg het idee dat deze aanbieder liever geen warmtepomp plaatst (terugverdientijd gasloos volgens zijn cijfers bijna 70 jaar). Via dit forum weet ik in elk geval koevlaas, maar er zijn ongetwijfeld meer (toch hoop ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Nachtverlaging
Er zijn invulfoutjes in de vorige tabel geslopen. Hierbij de gecorrigeerde tabel. De conclusie dat nachtverlaging niets oplevert blijft overeind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWmE40LZjLafu-2suPld7FW-9Tc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p0UKS8X2UAcmaBQvG3geI6ya.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
jurjen_g schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:18:
Weten jullie of er ergens op internet een plek is waar wordt bijgehouden welke installatiebedrijven 'warmtepompvriendelijk' zijn, als in meedenkend, geen absurde prijzen, aanbieding afstemmen op daadwerkelijke situatie? Ik heb onlangs een offerte opgevraagd maar krijg het idee dat deze aanbieder liever geen warmtepomp plaatst (terugverdientijd gasloos volgens zijn cijfers bijna 70 jaar, dure 9kw Wp voor een ruime tussenwoning uit 2018 met 1000m3 verbruik...). Via dit forum weet ik in elk geval koevlaas, maar er zijn ongetwijfeld meer (toch hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@jurjen_g Nee dat weet ik niet. Maar je zou @koevlaas2 gewoon kunnen contacteren toch ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 14:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Baf1982 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:16:
[...]

Het zal aan mij liggen, maar ik zie hem nergens. Ik zie wel de optie "temperatuurcompensatie" onder instellingen, maar deze is om de door de thermostaat gemeten temperatuur te corrigeren, niet die van de buitenvoeler.
Oeps je hebt gelijk ik haalde die 2 door elkaar.
Nee daar is geen aanpassingsmogelijkheid in de software of Anna voor.
Dan komt het aan op fysiek ingrijpen:
- verplaatsen van de buitensensor (heb ik gedaan, simpel klusje)
- weerstand meten van de NTC en in de handleiding kijken wat de juiste waarde moet zijn bij de temperatuur waar je bij meet (blz. 18)
Dan corrigeren met een weerstandje in serie zetten.
- etc.

Maar het komt bij de buitensensor neer op fysiek ingrijpen helaas.

Sorry voor de verwarring

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Possible schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:23:
@jurjen_g Nee dat weet ik niet. Maar je zou @koevlaas2 gewoon kunnen contacteren toch ?
Ja ik zal hem ook eens een PM doen, maar hij zal het ongetwijfeld druk hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Ik heb (te)veel pendelen, dus wil langere runs bereiken. Daarom zo laag mogelijke Ta. Daarnaast nu door thw6 en thw7 regeling denk ik de pieken bij opstart.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
23.5 is je ruimtetemperatuur, gemeten met je Mitsubishi thermostaat, een externe temperatuursensor, of de sensor in de bedrade bedieningseenheid (die standaard in de binnenunit zit).
Die 27 graden is de ingestelde ruimtetemperatuur. Hier doet ie in de standen WAR en vaste Ta niets mee. Maar ik zou die wel op een normale waarde (bijvoorbeeld 21 graden) terugzetten, zodat ie niet je huis naar 27 graden gaat verwarmen als je ooit een keer de regeling op RAR zet.

Je WP gaat pendelen door een tekort aan afgifte. Reken maar uit hoe hoog het vermogen is bij de Ta van 27 graden waar ie steeds naar toe gaat. Dat zal het minimum vermogen van de warmtepomp zijn.

27 graden is dus je minimale Ta. En bij langere runs (zonder pendelen) zal die nog wel wat hoger worden, hij zal dan wel naar 28 graden gaan denk ik.

Als je écht zuinig je WP wilt laten draaien moet je de naregeling en het buffervat weghalen, de WP rechtstreeks op de verwarming aansluiten en uiteraard met nachtverlaging werken. Maar ook dan zal Ta 25 wel een uitdaging worden. Hoeveel m2 VVW hangt er aan je WP en welk deel is daarvan altijd open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
aartw99 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:30:
[...]

Oeps je hebt gelijk ik haalde die 2 door elkaar.
Nee daar is geen aanpassingsmogelijkheid in de software of Anna voor.
Dan komt het aan op fysiek ingrijpen:
- verplaatsen van de buitensensor (heb ik gedaan, simpel klusje)
- weerstand meten van de NTC en in de handleiding kijken wat de juiste waarde moet zijn bij de temperatuur waar je bij meet (blz. 18)
Dan corrigeren met een weerstandje in serie zetten.
- etc.

Maar het komt bij de buitensensor neer op fysiek ingrijpen helaas.

Sorry voor de verwarring
Geen probleem, zal ik inderdaad toch moeten gaan verplaatsen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lees dit topic (en zijn voorganger(s)) even door. Met vele praktijkervaringen. En sla vooral die uit de echte winterweken niet over, waarin het defrostwater op platte daken bevroor en de geluidsoverlast exponentieel toenam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:12:
Als je écht zuinig je WP wilt laten draaien moet je de naregeling en het buffervat weghalen, de WP rechtstreeks op de verwarming aansluiten en uiteraard met nachtverlaging werken. Maar ook dan zal Ta 25 wel een uitdaging worden. Hoeveel m2 VVW hangt er aan je WP en welk deel is daarvan altijd open?
Die nachtverlaging begint wel discutabel te worden.
Mijn ervaring (maar dat is erg lastig omdat er teveel factoren in mee werken) was dat het bijwerken in de ochtend meer energie koste dan heel de nacht op temperatuur houden.

Ditzelfde geeft het model van @Tomexergie nu ook weer aan (onder bepaalde omstandigheden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
format5 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Die nachtverlaging begint wel discutabel te worden.
Mijn ervaring (maar dat is erg lastig omdat er teveel factoren in mee werken) was dat het bijwerken in de ochtend meer energie koste dan heel de nacht op temperatuur houden.

Ditzelfde geeft het model van @Tomexergie nu ook weer aan (onder bepaalde omstandigheden).
@chris vw heeft nu een unit die staat te pendelen wegens te weinig afgifte. Als je dan alleen overdag de warmte inbrengt, voorkomt dat (deels) het pendelen.
Verder gaat het model van Tom voor zover ik het begrepen heb uit van een regeling die 's ochtends erg veel gas met extra hoge Ta, wellicht tegen max vermogen van de WP aan, ging geven, om de temperatuurachterstand in te halen.
Als je werkt met een vaste Ta en die ook met een koude vloer nog kan halen met het nominale vermogen van de WP (dus zonder dat je met lage COP op max vermogen gaat draaien) heb je alle nadelen van zijn model niet en is nachtverlaging echt wel veel efficiënter.

Bovendien neemt het model van Tom de volgende zaken niet mee:
  • Onder de 6 graden gaat de fan van mijn WP harder draaien. Dit scheelt 80W aan verbruik en zorgt al direct voor een flinke dip in de COP. Minder uren bij temperaturen onder de 6 graden draaien minimaliseert dit effect.
  • Onder de 2.5 graden gaat de WP aanvriezen en zijn defrosts nodig. Minder uren bij temperaturen onder de 2.5 graden draaien minimaliseert dit effect.
Beide bovenstaande effecten spreken heel erg voor nachtverlaging. Zonder nachtverlaging zou ik mijn huidige lage energieverbruik van de WP nooit kunnen halen.

Maar uiteindelijk kan iedereen het natuurlijk voor zichzelf bepalen. Hou gewoon je verbruik per graaddag bij en experimenteer eens met wel/geen nachtverlaging. Dan weet je snel genoeg wat werkt. Hier werkt het in ieder geval prima.

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Lees dit topic (en zijn voorganger(s)) even door. Met vele praktijkervaringen. En sla vooral die uit de echte winterweken niet over, waarin het defrostwater op platte daken bevroor en de geluidsoverlast exponentieel toenam.
Volg het topic (en voorgangers) al vele jaren, maar het gaat zo giga-hard hier dat het bijna niet bij te houden is om alles te lezen. Ik vertrouw erop dat ik samen met @Koevlaas2 op een goede opstelling ga uitkomen en mocht het toch niet gaan werken, dan moeten we naar alternatieven gaan kijken.

Overigens is het een huis uit 2005 en dus met een betonnen dak. Hopelijk is dat een voordeel bij het opstellen. En dus goed idee om in detail naar de afvoer van het defrost water te kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door MrScratch op 12-01-2022 09:35 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Andrehj Ok, duidelijk, dan snap ik waarom het hier juist weer wel interessant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

[...]

Ik heb een heel recente warmtepomp buitenunit op een plat dak, en je hoort hem zeker in de verdieping daaronder. Is verder geen probleem want dat is de douche en WC en washok. Overigens heb ik geen heel modern huis, als alles beton is zal het alweer minder zijn. Het is dus ook erg afhankelijk van je huis. Verder is het uiteraard ook afhankelijk van hoe hard hij moet werken, en dat is in deze maanden natuurlijk het meest.

Allemaal open deuren dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Moby op 12-01-2022 09:33 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even in dit topic (en zijn voorgangers) zoeken op "gesloten verdeler" of "open verdeler". Dit verhaal is al erg vaak uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik heb ook nog een vraag mbt tot het inregelen... Mede icm naregeling..
Destijds heb ik alle (in gebruik zijnde) ruimtes ingeregeld op de verdelers dat de de temp per ruimte 20 graden is (uitgezonderd de badkamer, deze staat vol open en wordt dan circa 22 graden), met naregeling wordt op die manier een aantal kamers terug gebracht naar 19 of 18 (dit omdat we ze soms ook hoger willen hebben). De flowmeters staan bij die betreffende ruimtes tussen de 1 en 2,5L/m (2,5 is vol open).

Nu heb ik afgelopen weekend een paar ruimtes die nog niet af waren (en de verdeler nog op dicht stond) open gezet en ben ik weer begonnen met het totaal inregelen (alle naregelingen weg om zo weer alle ruimtes op 20 te kunnen krijgen).
Echter, heb ik bij 3 kamers nu wat problemen. De inregel ventielen (de standaard flow meters met rode ring) staan daar nu op 0,5L/min echter, blijft de temp daar nog te hoog (22 tot 23 graden).
Nu kan ik daar wel gewoon de naregeling weer op knallen en het zal wel, echter heb ik ze liever netter ingeregeld.
De flowmeters zijn van 0,5 tot 2,5L/min instelbaar. Onder die 0,5L zijn ze bijna niet goed te stellen.
Hebben jullie hier nog tips voor? Zijn er andere flowmeters voor lagere volumes? Nog andere tips?

PS.
De aanvoertemp verlagen gaat helaas niet op omdat de woonkamer (8 lussen en 80m2) de grootste warmte vrager is, deze lussen staan "volledig" open (een paar zijn een beetje dicht gezet om een gelijke retour temp te krijgen tussen deze lussen) en de woonkamer blijft nu precies op temperatuur.
De naregeling weg laten vind ik ook geen optie omdat de helft van het huis ook verwarmd wordt door een houtkachel, als die aan is zonder naregeling is in die ruimtes te weinig warmte afdracht, waardoor de Tr te hoog wordt, de WP stopt, en de andere helft van het huis teweinig warmte krijgt.
De circulatiepomp (die na de open verdeler bij de WP zit) staat nu op constante druk (CP), met CP was het goed en had ik een dT van 3 graden, deze is nu 4 tot 5 graden geworden met de 3 nieuwe ruimtes er bij.
De 3 nieuwe ruimtes draaien sinds zondag nacht mee, het beton zal dus ondertussen wel redelijk opgewarmd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:12:
[...]

Wat is de definitie van zuinig laten draaien?

Als je doel is om een zo hoog mogelijke COP te halen heb je gelijk, alles open zetten, en vloerverwarming buiten aanleggen om afgifte te creeëren en WP overdag laten draaien op een zo laag mogelijke Ta bij een zo hoog mogelijke buitentemperatuur.

Maar ik denk dat het belangrijkste is dat de comforteisen gehaald worden (xx temperatuur in xx ruimte) tegen zo min mogelijk energiekosten.

Zo zou mijn COP aanzienlijk beter worden als ik de slaapkamers altijd mee laat draaien, maar ik weet ook zeker dat mijn totale verbruik in elektrische kWh's dan aanzienlijk hoger wordt, en ik dus meer moet betalen (want elektrische kWh's moet ik betalen bij de energieleverancier, en geen COP) en ik krijg het daardoor onnodig warm op mijn slaapkamers wat ik niet comfortabel vind.

Zo zijn er meer wegen die naar Rome leiden, en is er niet 1 oplossing die voor iedereen werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 12-01-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:26:
Wat is de definitie van zuinig laten draaien?
Zo weinig mogelijk stroom verbruiken (gisteren 1.8 kWh voor SWW (was voor 2 dagen) en 11.1 kWh voor verwarmen), bij een zo hoog mogelijk comfortniveau. Dus daarover zijn we het al eens.
Maar ik denk dat het belangrijkste is dat de comforteisen gehaald worden (xx temperatuur in xx ruimte) tegen zo min mogelijk energiekosten.
Uiteraard.
Zo zou mijn COP aanzienlijk beter worden als ik de slaapkamers altijd mee laat draaien, maar ik weet ook zeker dat mijn totale verbruik in elektrische kWh's dan aanzienlijk hoger wordt, en ik dus meer moet betalen (want elektrische kWh's moet ik betalen bij de energieleverancier, en geen COP) en ik krijg het daardoor onnodig warm op mijn slaapkamers wat ik niet comfortabel vind.
Praktisch gezien is dat hier al bijna het geval. Wij hebben hier de luxe van vijf slaapkamers, waarvan er twee in gebruik zijn als thuiskantoor en twee (op zolder) als puberkamers. De thuiskantoren willen we graag op temperatuur hebben, dus daar staat de VVW altijd open. En de pubers (die je moeilijk van hun kamer krijgt) houden ook niet van kou, dus ook daar staat de VVW open. Op die kamers wordt alleen de 21 graden niet gehaald, door het relatief grote buitenoppervlak. Zonder bijverwarming wordt het daar (bij de huidige buitentemperaturen van rond het vriespunt) maar een graad of 19. Dat is prima als basis. Als ze huiswerk maken kunnen ze met de airco bijverwarmen.
Uiteindelijk staan alleen de groepen van de overloop en die van de ouderslaapkamer maar dicht.
Dit grote aantal open groepen, waarvan een deel ook nog in ruimtes met lage ruimtetemperatuur ligt (zoals garage en bijkeuken) zorgt ervoor dat ik bij een Ta van rond de 24.7 (ik heb de sensor 0.5K gecorrigeerd zodat de WP onder zijn minimale instelling wil verwarmen) toch nog 4 kW continu kwijt kan (en 's ochtends de eerste uren na het opstarten wel 5 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
RalfZ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:40:
[...]

Ik wek op 5600 killowat per jaar
Gas verbruik in 1 jaar. 1350 kuub
Stroom verbruikt 1450 KW

1350 gas verbruik ik verwarming en tapwater.

Je heb 10x zoveel electra nodig om de zelfde warmte op te wekken met gas.

13500 kilowatt dus ik neem kop 5 dus
Dan kom ik op 2700 kilowatt.

2700 kilowatt WP ( geen idee hoeveel kw ik nodig heb)
1450 stroom gebruik nu
= 3150 kilowatt totaal

Dan is er toch nog 2450 kilowatt over..

Ik woon in Nederland dus wij kunnen nog terug leveren.
Je gebruikt 1450kwh per jaar + 13500kwh per jaar voor de warmtepomp = 15000kwh
Er gaat 5600kw aan zonopwekking vanaf wat we op dit moment nog kunnen salderen
Er blijft dus 9400kw over wat je uit het net moet gaan trekken

Je warmtepomp kost je dus nu, in de best case met salderingsregeling, 9400 x 0.45c = 4230 euro per jaar.

Je gas verbruik is/was 1350 x 1.80 = 2430 euro.

Je bent dus een stuk duurder uit met een warmtepomp. Neem je er nu ook nog eens een electrische auto bij dan ga je elke kwh die je daarin stopt, direct uit het net trekken a 0.45cent per kwh. Dat is nu al 35euro per lading en dat gaat nog wel hoger uitvallen de komende tijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
B4llistic schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:46:
[...]
Je warmtepomp kost je dus nu, in de best case met salderingsregeling, 9400 x 0.45c = 4230 euro per jaar.

Je bent dus een stuk duurder uit met een warmtepomp. Neem je er nu ook nog eens een electrische auto bij dan ga je elke kwh die je daarin stopt, direct uit het net trekken a 0.45cent per kwh. Dat is nu al 35euro per lading en dat gaat nog wel hoger uitvallen de komende tijd.
Er gaat van alles fout: @RalfZ rekent met een factor 10 om de warmte uit gas te berekenen. Beter zou een factor 8 zijn (enkel radiatoren) of 9 (vvw). Laten we maar met 8.5 rekenen.
En jij vergeet de COP.

Hij zal dus 11.500 kWh thermisch nodig hebben.
Als je dan zoals @RalfZ rekent met een COP van 5 (wat inclusief SWW erg hoog is, veiliger is het om met 4 te rekenen), kom je op 2300 kWh elektrisch.
Dat kost bij 45 cent/kWh slechts € 1035, wat altijd nog veel lager is dan de € 2430 die je bij gas kwijt bent (bij € 1.80/m3).

Als je WP-installatie dan € 10.000 kost, kun je die in een jaar of 7 helemaal terugverdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@B4llistic heeft aandelen in gas en wil dat we dat blijven verstoken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:36
[...]

Als ik je posts lees, ben je volgens mij niet zo warmtepomp minded ;)

Als @RalfZ op lage temperatuur kan verwarmen, levert hij netto nog steeds een flink aantal kWh's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@MrScratch Ook hier ons staat de WP op het ''uitbouw'' gedeelte van de woonkamer / keuken. Dus ook bij ons is het een betonnendak. De WP staat op rubberen voeten en afgelopen zomer zijn er ook nog trildempers ondergezet.

Ik hoor de WP helemaal niet, Ook paar weken geleden op 80% en 59hz hoorde ik hem niet. Alleen heel lichtjes in de bijkeuken die aan onze keuken grenst. Maar dat boeit mij verder niet.

Daarnaast loopt het dakleer ook een beetje af. Het defrost water wat ik zag komt gelukkig niet onder de WP te liggen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Possible schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:13:
@MrScratch Ook hier ons staat de WP op het ''uitbouw'' gedeelte van de woonkamer / keuken. Dus ook bij ons is het een betonnendak. De WP staat op rubberen voeten en afgelopen zomer zijn er ook nog trildempers ondergezet.

Ik hoor de WP helemaal niet, Ook paar weken geleden op 80% en 59hz hoorde ik hem niet. Alleen heel lichtjes in de bijkeuken die aan onze keuken grenst. Maar dat boeit mij verder niet.

Daarnaast loopt het dakleer ook een beetje af. Het defrost water wat ik zag komt gelukkig niet onder de WP te liggen.
En als het wat kouder is dat het defrost water ook kan bevriezen?
Want dat was in februari bij sommige juist een probleem.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomexergie
Resultaten MONITORING december 2021
Het jaaroverzicht zal ik maken (nadat deze cijfer nog eens zijn gecontroleerd)en op het forum zetten.
In de trendgrafiek zie je een aantal WP's die een erg lage COP hebben. Dat kan liggen aan de meting of aan het rendement van de WP installatie. Het nut van ons forum is om te helpen bij het verbeteren van de COP's. Er is veel kennis en ervaring bij de deelnemers. Vragen stellen dus!!

Wat betreft de COP's wil ik het volgende ter discussie stellen:
Het gaat om de hybride warmtepompen. Als deze bij b.v. Tb<4C worden uitgeschakeld dan opereren ze met een hoge MCOP , dat lijkt mooi maar er wordt meer aardgas verbruikt. Daar in tegen als ze door blijven draaien tot b.v. -10C, dan daalt de MCOP maar wordt er minder aardgas verbruikt. Het maandelijks aardgasverbruik zou eigenlijk in de monitoring moeten worden meegnomen om een eerlijk beeld te krijgen van de performance. Leveranciers en installateur zullen natuurlijk de voorkeur geven aan een hoge uitschakel temperatuur. Maar voor het milieu en financieel is het natuurlijk beter om met de WP door te gaan naar b.v. -10C(Als dat ooit komt). Wat doen we voor de monitoring???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVJjTzZijU_-bRRejoz0mG10WbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vq1X6IrUwt7h647wUV6Y16f3.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nL8qjmwUOJKX62CRb8eMO2dx0U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I4K3qB9BWo5Ir1VSjji4hJKV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e67JL3OjrZNv41L_8cHF4138wiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SbLsCRfCOAlRvmp2dHVbejkg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
Cranberry schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Als ik je posts lees, ben je volgens mij niet zo warmtepomp minded ;)

Als @RalfZ op lage temperatuur kan verwarmen, levert hij netto nog steeds een flink aantal kWh's terug.
Jaarlijks onderzoek ik wat wijs is om te doen qua energie in huis. Net als vorig jaar kom ik weer conclusie dat het lawaaige, dure (in aanschaf en gebruik) ondingen zijn en dat ze in mijn specifieke geval niet opkunnen tegen een gasgestookte CV ketel. Milieu/uitstoot is voor mij zelden een argument. Zeker niet in het geval van gas wat erg schoon is. De achteruitgang in comfort telt ook mee. Ik woon niet in een nieuwbouwhuis.
De berekeningen die ik voorbij zie komen in dit topic neigen over het algemeen erg naar "best case scenario" en bijv "Goedpraterij van eigen early adaptor keuzes" en komen meestal niet overeen met de real-life situaties van kennis en vrienden met een WP in mijn kring die er eerlijker over lijken te zijn.
Ook houdt ik meer rekening met de achterliggende infrastructuur nu en de komende jaren. We warmtepompen gaan zoveel van het net en centrales eisen dat ik ik daar gevolgen van verwacht de komende jaren.
Een lawaai makende en ruimte gebruikende doos in de tuin vind ik een besparing van 100euro/jaar al niet eens waard.

Daarnaast zie ik ook de stroomprijzen de komende jaren gigantisch (mee)stijgen (met de gasprijs) dus zie ik het niet als een toekomst vaste oplossing en is het beter om af te wachten dan nu op de bandwagon te springen. De afhankelijkheid van het stroomnetwerk voor alles in mijn huis me ook niet lekker.
Ook een waarschijnlijke emigratie ergens in de komende jaren telt mee dus nu 15k+ investeren is niet handig (i.v.m. de gecreerde politieke,klimaat en maatschappelijke problemen in ons land maar das een ander onderwerp)

Don't get me wrong. Ik ben niet anti-warmtepomp of iets dergelijks. Wanneer het efficienter en goedkoper kan qua energie in huis dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Helaas is het nog niet zo ver. Maar we staan in de kinderschoene rondom alternatieve verwarming dus wie weet wat de toekomst ons nog gaat brengen. Voor nu zie iig nog geen goede business case om er 10 duizenden euros in te pompen.
Stel ik zet even de meest positieve bril op qua verbruik en zeg 1000euro besparing/jaar t.o.v. een CV ketel. Een WP installatie van kwaliteit is 10.000 euro. Er vanuit gaande dat hij 10 a 12 jaar mee gaat (wat ik al ambitieus vind) is dat 850 tot 1000euro/jaar afschrijving op de installatie en kom ik dus erg dicht op 0 uit. Dan is het, op dit moment, nog steeds mijn persoonlijke voorkeur om voor een simpele, betrouwbare CV ketel te gaan die maar een afschrijving heeft ~100euro/jaar en daarmee geen nadelen van de warmtepomp te hebben, ook al kost dit me 100-200euro/jaar extra.

Dit is waarschijnlijk tegen het zere been van veel van jullie. Op het Ferarri forum roepen dat Ferrari's shit zijn is natuurlijk ook niet handig. Maar fck it. Het is realitisch. Free country toch? Ohnee... :D

[ Voor 34% gewijzigd door B4llistic op 12-01-2022 12:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
B4llistic schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:28:
[...]

De afhankelijkheid van het stroomnetwerk voor alles in mijn huis me ook niet lekker.
Hoe goe werkt jouw CV-ketel nog als de stroom uitgevallen is? ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 17:03
Tomexergie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:24:
Het jaaroverzicht zal ik maken (nadat deze cijfer nog eens zijn gecontroleerd)en op het forum zetten.
In de trendgrafiek zie je een aantal WP's die een erg lage COP hebben. Dat kan liggen aan de meting of aan het rendement van de WP installatie. Het nut van ons forum is om te helpen bij het verbeteren van de COP's. Er is veel kennis en ervaring bij de deelnemers. Vragen stellen dus!!

Het gaat om de hybride warmtepompen. Als deze bij b.v. Tb<4C worden uitgeschakeld dan opereren ze met een hoge MCOP , dat lijkt mooi maar er wordt meer aardgas verbruikt. Daar in tegen als ze door blijven draaien tot b.v. -10C, dan daalt de MCOP maar wordt er minder aardgas verbruikt. Het maandelijks aardgasverbruik zou eigenlijk in de monitoring moeten worden meegnomen om een eerlijk beeld te krijgen van de performance. Leveranciers en installateur zullen natuurlijk de voorkeur geven aan een hoge uitschakel temperatuur. Maar voor het milieu en financieel is het natuurlijk beter om met de WP door te gaan naar b.v. -10C(Als dat ooit komt). Wat doen we voor de monitoring???

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe kan ik deelnemen aan de monitoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
format5 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:24:
[...]

En als het wat kouder is dat het defrost water ook kan bevriezen?
Want dat was in februari bij sommige juist een probleem.
Ja dan gaan we het zien.. Met kerst toen met -7 was liep het water ook af en bevroor toen inderdaad wel. Maar niet onder de WP zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Jaarlijks onderzoek ik wat wijs is om te doen qua energie in huis. Net als vorig jaar kom ik weer conclusie dat het lawaaige, dure (in aanschaf en gebruik) ondingen zijn en dat ze in mijn specifieke geval niet opkunnen tegen een gasgestookte CV ketel. Milieu/uitstoot is voor mij zelden een argument. Zeker niet in het geval van gas wat erg schoon is. De achteruitgang in comfort telt ook mee. Ik woon niet in een nieuwbouwhuis.
De berekeningen die ik voorbij zie komen in dit topic neigen over het algemeen erg naar "best case scenario" en bijv "Goedpraterij van eigen early adaptor keuzes" en komen meestal niet overeen met de real-life situaties van kennis en vrienden met een WP in mijn kring die er eerlijker over lijken te zijn.

Daarnaast zie ik ook de stroomprijzen de komende jaren gigantisch (mee)stijgen (met de gasprijs) dus zie ik het niet als een toekomst vaste oplossing. De afhankelijkheid van het stroomnetwerk voor alles in mijn huis me ook niet lekker.
Ook een waarschijnlijke emigratie ergens in de komende jaren telt mee dus nu 15k+ investeren is niet handig (i.v.m. de gecreerde politieke,klimaat en maatschappelijke problemen in ons land maar das een ander onderwerp)

Don't get me wrong. Ik ben niet anti-warmtepomp of iets dergelijks. Wanneer het efficienter en goedkoper kan qua energie in huis dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Helaas is het nog niet zo ver. Maar we staan in de kinderschoene rondom alternatieve verwarming dus wie weet wat de toekomst ons nog gaat brengen. Voor nu zie iig nog geen goede business case om er 10 duizenden euros in te pompen.

Dit is waarschijnlijk tegen het zere been van veel van jullie. Op het Ferarri forum roepen dat Ferrari's shit zijn is natuurlijk ook niet handig. Maar fck it. Het is realitisch. Free country toch? Ohnee... :D
Als dit je manier van onderzoeken is zou ik adviseren hier heel snel mee te stoppen en een ander vak te kiezen _O- _O-

De belangrijkste fout die je maakt heb ik even dik gedrukt, uitgangspunt was 1350m3 gas
[...]

Jij gaat uit van een elektrische CV ketel met een COP van 1, en ook reken je nog met de verkeerde getallen.

1350m3 gas = 11475kWh thermisch / COP van 4 = 2868,75kWh elektrisch.

Gaan we ff opnieuw tellen

1350x1.80 = 2430 euro (de enigste telling van jou die wel juist was)
2868.75 * 0.45 = 1290,60 per jaar

Besparing bij WP is dus 1139,40 per jaar.

Dus je mag zeggen wat je wil, als het maar een beetje bij de waarheid in de buurt komt :P Er een factor 4 naast zitten is niet slim.

Juist met deze hoge energieprijzen is het wel interessant om naar een WP over te stappen, vooral als het gat tussen stroom en gas zo groot wordt als het nu is.

Was gas vorig jaar nog 3 x zo duur als stroom, het is nu in jouw rekenvoorbeeld 4 x zo duur, wat de tvt alleen maar ten goede komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 12-01-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
Zwerius schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Hoe goe werkt jouw CV-ketel nog als de stroom uitgevallen is? ;)
Mijn CV ketel of evt toekomstige palletkachel zal perfect werken met een UPS welke sowieso aangeschaft gaat worden i.v.m. mijn verwachting van een onstabieler stroomnetwerk in de toekomst dan dat we gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@B4llistic Ik kan me die uitkomst goed voorstellen, als je net als het sommetje hierboven de COP vergeet mee te rekenen ;)
Maar even goede vrienden hoor.

Edit, laten we preppen meenemen.
Een pelletkachel heeft behoorlijk wat externe infra nodig (kettingzaag, versnipperaar, pelletpers, elektriciteit) om te blijven draaien.
Een houtvergasser al minder (zaag, kloofbijl, elektriciteit)

Wil je zonder elektra werken, dan kom je op een rocket stove.

Met de 50 kWh op de oprit doet de warmtepomp het ook gewoon een week.
Als er binnen 100 km geen werkend stopcontact is om met die auto stroom te halen, dan is de warmtepomp de minste van mijn problemen :)

[ Voor 62% gewijzigd door Proton_ op 12-01-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
Heerlijk zeg zo'n partycrasher als @B4llistic op dit feestje! Voor de mensen die een warmtepomp hebben aangeschaft is het in ieder geval een fijn apparaat wat WEL de warmte levert die nodig is voor ieders huis. Ben overigens wel benieuwd wat jou 'onderzoek' inhoudt. Wellicht kunnen we daar allemaal wat van leren? (en de warmtepomp weer inruilen voor een 28kW CV?)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou een aparte categorie maken voor systemen die hybride worden gebruikt. En dan in de tabel ook aangeven vanaf welke temperatuur de CV bijschakelt.
In deze laatste grafiek zet je COP van de totale warmteafgifte af tegen de Ta. Deze COP wordt echter ook beïnvloed door de lage COP van SWW. Die grafiek is zo dus niet eerlijk.
Beter zou zijn om in deze grafiek de COP voor alleen verwarming uit te zetten tegen de Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
Bo0bz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:38:
Heerlijk zeg zo'n partycrasher als @B4llistic op dit feestje! Voor de mensen die een warmtepomp hebben aangeschaft is het in ieder geval een fijn apparaat wat WEL de warmte levert die nodig is voor ieders huis. Ben overigens wel benieuwd wat jou 'onderzoek' inhoudt. Wellicht kunnen we daar allemaal wat van leren? (en de warmtepomp weer inruilen voor een 28kW CV?)
Ja ik zou het ook niet fijn vinden als ik 20k+ heb geinvesteerd in mijn energievoorziening in huis om vervolgens te horen dat het allemaal niet zo logisch geweest is om te doen.

Success jongens. Lekker blijven doen wat in jullie situatie logisch is en jullie je fijn bij voelen. Kritisch denken en je inleven in de situatie van anderen (bijv geen mogelijkheden voor zonnepanelen, ouder/groter huis, slechte isolatie, beperkte financiele middelen, etc) blijft wel een beetje achter hier en dat is jammer om te lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door B4llistic op 12-01-2022 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
B4llistic schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Ja ik zou het ook niet fijn vinden als ik 20k+ heb geinvesteerd in mijn energievoorziening in huis om vervolgens te horen dat het allemaal niet zo logisch geweest is om te doen.

Success jongens. Lekker blijven doen wat in jullie situatie logisch is en jullie je fijn bij voelen. Kritisch denken blijft wel een beetje achter hier en dat is jammer.
Blijkbaar lastig om toe te geven dat je berekening van geen kant klopt ?

Wat is er feitelijk onjuist aan mijn post?

Of kom je alleen maar om te trollen en leugens te verspreiden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Daarnaast zie ik ook de stroomprijzen de komende jaren gigantisch (mee)stijgen (met de gasprijs) dus zie ik het niet als een toekomst vaste oplossing. De afhankelijkheid van het stroomnetwerk voor alles in mijn huis me ook niet lekker.

Ik zeg zeker ook niet dat iedereen aan de warmtepomp moet (integendeel zelfs, je moet eerst o.a. je afgiftesysteem voor elkaar hebben), maar als jij in je berekeningen de COP vergeet en vervolgens ervan uitgaat dat je alle thermische kWh's tegen de stroomprijs in moet kopen vind ik het niet zo gek dat je denkt dat een WP nooit uit kan. Wellicht moet je je berekeningen toch nog eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
En anders mag je rustig mijn pvoutput in de gaten houden om het verbruik te zien:

https://pvoutput.org/aggr...id=84897&t=m&gs=0&v=3&s=1

vanaf juli (koelen en mee klooien) draait mijn warmtepomp (5kw)

Het is constant tussen 20,5 en 21 graden in huis 24/7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Success jongens. Lekker blijven doen wat in jullie situatie logisch is en jullie je fijn bij voelen. Kritisch denken en je inleven in de situatie van anderen (bijv geen mogelijkheden voor zonnepanelen, ouder/groter huis, slechte isolatie, beperkte financiele middelen, etc) blijft wel een beetje achter hier en dat is jammer om te lezen.
Volgens mij wordt hier vaak genoeg aangegeven: eerst zorgen dat je kan verwarmen op lage temperatuur, en dan pas beginnen aan een warmtepomp.

Als je dus een oud huis hebt met slechte isolatie en beperkte financiële middelen, dan houdt het al snel op inderdaad. Misschien dat een hybride warmtepomp dan nog wat kan helpen. Maar dan nog: je hebt geld nodig om te investeren (wat zich later terugverdient door minder gas verbruik).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

Heel erg jammer dit. Als er ergens wel een kritisch forum is, dan is het wel hier. Nu trek je diegene die kritisch zijn (en dat zijn over het algemeen de mensen die er verstand van hebben) over een kam en degradeer je daarmee de hele groep.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Plenkske schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Volgens mij wordt hier vaak genoeg aangegeven: eerst zorgen dat je kan verwarmen op lage temperatuur, en dan pas beginnen aan een warmtepomp.

Als je dus een oud huis hebt met slechte isolatie en beperkte financiële middelen, dan houdt het al snel op inderdaad. Misschien dat een hybride warmtepomp dan nog wat kan helpen. Maar dan nog: je hebt geld nodig om te investeren (wat zich later terugverdient door minder gas verbruik).
In ieder geval wel aktie ondernemen en een stappenplan maken, want anders gaat de overheid dat doen en wordt er straks een warmtenet in je straat gelegd en ben je verplicht om daar aan mee te doen en dat is per definitie ook niet goedkoop.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Plenkske schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:53:
[...]

@B4llistic wil dit niet horen, hij wil alleen maar horen;
Dat een WP een onding is, dat duur is in aanschaf, gebruik en onderhoud.
Dat het veel herrie maakt.
Dat het gevaarlijker is dan een gas CV.
Dat alleen bij hypermoderne perfect geisoleerde woningen het misschien kan werken, maar toch nog duurder is dan een gas CV.
Dat wij met een WP straks allemaal groen licht gaan geven in het donker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@B4llistic Natuurlijk is er sprake van confirmation bias. Niets menselijks is ons vreemd. Maar los daarvan, is dit nu echt je inhoudelijke repliek op de bovenstaande sommetjes die op duizend euro besparing per jaar komen? Gezien je heftige, feitenvrije reactie zou ik iets over cognitieve dissonantie kunnen roepen ;)

Overigens ben ik het met je eens dat de €10.000+ die op een all-electric offerte staat behoorlijk wat marge lijkt te hebben, maar goed, deels is dat te verklaren dat het soms ook met die prijs gewoon een rationele keuze kan zijn en er dus met die prijs ook klanten genoeg te vinden zijn. Het is deels gewoon afromen en leergeld (voor de installateur) betalen.
Beide kosten heb je niet bij zelf doen.

Edit: concreet; ik nodig je uit om aan te wijzen wie uit de excelsheet van Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarm..." volgens jou met gas goedkoper uit was geweest.
Alle relevante info staat er in (behalve de m³/kWh prijzen, maar die mag je zelf invullen).

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 12-01-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 17:00

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks voor de update, hou het al een jaar in het oog en nu kan ik eindelijk zelf ook vergelijken met mijn eigen data van de WP.

Wat zijn de vereiste om mee te doen aan dit?
Ik kan (helaas) alleen maar data uit mijn Pana H split uitlezen en doorsturen, heb geen aparte meters hangen.

Is dit ook toegelaten of niet echt representatief.?

Heb hier Pana H split 7Kw voor verwarming en SWW.

Grtz

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PentaClover
Geen idee waarom, maar ik moest ineens aan de volgende uitspraak denken. O-)

Before you argue with someone, ask yourself, is that person even mentally mature enough to grasp tthe concept of a different perspective.
Because if not, there is absolutely no point in doing so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
PentaClover schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:08:
Geen idee waarom, maar ik moest ineens aan de volgende uitspraak denken. O-)

Before you argue with someone, ask yourself, is that person even mentally mature enough to grasp tthe concept of a different perspective.
Because if not, there is absolutely no point in doing so.
Amen.

Voor de laatste maal voor mensen die het nog niet snappen. In de basis, zonder zonneopwekking mee te rekenen;

Gas CV ketel:
Verbruik gas: 2000 x 1.8 = 3600 euro
Afschrijving ketel: 100 euro
Pros: Geen afhankelijkheid stroomnetwerk, slechts 1 apparaat op zolder
Jaarprijs: 3700

WP:
Verbruik stroom: 5700 x 0.58 = 3300 euro (cop 3.5) (cop 4 ~2900 euro)
Afschrijving WP: ~850 euro
Cons: Veel ruimte op zolder, lawaai apparaat , complex systeem (verhoogde kans op falen)
Jaarprijs: 3750 - 4150

Moeilijker is het echt niet. Kunnen we wel maken natuurlijk als we ook zonnepanelen gaan meerekenen etc maar dan kunnen we geen algemene regels aanhouden i.v.m. wisselende beschikbaarheid van ruimte hiervoor.

[ Voor 47% gewijzigd door B4llistic op 12-01-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chasinbe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:05:
Wat zijn de vereiste om mee te doen aan dit?
Ik kan (helaas) alleen maar data uit mijn Pana H split uitlezen en doorsturen, heb geen aparte meters hangen.
Is dit ook toegelaten of niet echt representatief.?
Tom laat dit wel toe, maar de data uit een Pana is berucht onbetrouwbaar (door onder andere de vermogensmeting die in trappen van 200 of zelfs 400W werkt).
Dieptepunt is hier de waarde van @Baapje327 die in november de hoogste COP voor verwarmen wist te combineren met de bijna hoogste Ta van alle metingen. Dat kan natuurlijk nooit kloppen.

Meedoen met als basis de interne meting van een Pana heeft dus eigenlijk geen zin.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Andrehj En wat als je nou een aparte KWH meter combineert met het thermisch vermogen wat de pana aangeeft? Is deze wel betrouwbaar(der)?

Pagina: 1 ... 52 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.