Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.541.374 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FrankSpin schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:15:
Totale dagelijks verbruik van de gehele woning ligt rond de 35kwh. Dat vind ik toch wel vrij fors met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
Zonder het verbruik van je warmtepomp te kennen, of je voormalig gasverbruik, of het type woning, of de isolatie, of iets over het afgiftesysteem, is natuurlijk totaal niet te zeggen of dat veel of weinig is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iwhnm89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:15:
Iemand die weet of er een optie is om bij de ERSD-VM2D de uitgang van de 3 wegklep te inverteren via de software/FTC?

Standaard staat hij zo:

[Afbeelding]
Ja, met een relais ertussen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fantasma schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Gisteren rond 14 uur toch maar gewoon 25°C dt3 ingesteld.
Was nog aan het draaien rond 20uur (systeem informatie gaf toen 26aT/24rT aan), dat is goed, vanvond ga ik kijken hoe lang hij totaal heeft gedraaid.
Moeder zei dat het deze morgen niet echt veel warmer was (vriesnacht).

Het rustig omhoog gaan gaat niet lukken denk ik, het zou meerdere nachten vriezen deze week...
Ben aan het denken gewoon 30 in te stellen (en ventilatie af) en hopen dat het toch iets helpt....
19 binnen is leefbaar natuurlijk, maar paar dagen écht koude binnen blazen en voor je het weet zitten ze aan 18...
Is je wtw wel goed aangesloten ? Staat ie misschien koude lucht naar binnen te blazen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:20:
[...]

Zonder het verbruik van je warmtepomp te kennen, of je voormalig gasverbruik, of het type woning, of de isolatie, of iets over het afgiftesysteem, is natuurlijk totaal niet te zeggen of dat veel of weinig is.
Ik kan helaas niet het daadwerkelijke gebruik van de warmtepomp meten. De groepen van de warmtepomp zitten niet achter een aparte kwh meter. Voor zover ik weet, kan ik enkel het afgegeven vermogen aflezen.

Het gaat om het volgende systeem: Daikin Altherma - EHVH-C + ERLQ-CW1
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ehvh-c---erlq-cw1.html

- Lage tempratuur vloerverwarming op begaande grond + 1ste etage
- 2onder1 kap uit 2020 - 188m2
- Isolatieniveau weet ik niet, maar epc waarde van 0.4
- HSB

Warmtepomp eerste stookseizoen gedraaid op basis van kamerthermostaat. Nu in het tweede stookseizoen proberen om weersafhankelijk te stoken. Zie nog niet echt verschil in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-07 10:23
FrankSpin schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:15:
Weet iemand in de buurt van Groningen stad een warmtepomp expert die ervaring heeft met Daikin?

Ik zou graag een “second opinion” willen. Ik vind dat onze Daikin warmtepomp behoorlijk wat energie verbruikt.

Totale dagelijks verbruik van de gehele woning ligt rond de 35kwh. Dat vind ik toch wel vrij fors met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
Op een dag als vandaag lukt dat hier ook wel hoor. Recente woning van 140 m2 verwarmd en met ventilatieroosters.

Vochtig en rond de 0 dus de warmtepomp draait vrij inefficiënt. Zonnepanelen doen ook weinig. Verbruik ca. 20 kWh stroom voor warmte en 4 kWh warm water (onder de 5 graden dus werkt goed :)). Warmteverlies van de woning ligt vandaag rond de 60 kWh volgens de warmteverlieswaarde uit de berekening.

[ Voor 4% gewijzigd door Kameelstok op 10-01-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalfZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-07 08:02
Beste mensen ik ben mij aan het oriënteren voor een Hybride Warmte pomp of een full electric warmte pomp.

Situatie vrijstaande woning label B
Dubbel glas.. dak extra geïsoleerd..
140 M2

Stats energie verleden jaar koude winter
Gas verbruik in 1 jaar. 1350 kuub
Stroom verbruikt 1450 KW
Zonnepanelen 1 jaar 5,6 MW opgeleverd.
Gas gebruik ik alleen voor CV en warmwater

2 persoons huishouden.

Omdat de gas prijs explosief is gestegen en mij contract per april afloopt.

Zat ik te denken aan een hybride warmte pomp.. nu zou ik daarmee 60% op mijn gas kunnen besparen.. alleen de gasprijs is geen 28 cent meer per kuub maar 4x zo hoog.

Verwacht dat de prijs niet veel zal zakken maar in de toekomst zal stijgen..

Met de Hybride warmtepomp ga ik wel minder betalen maar meer dan mijn huidige situatie gezien de grote prijs stijging..

Dus dacht ik aan een Full electric warmte pomp.. bepaalde geven 60 graden aanvoer temperatuur.. ( mijn cv heb ik op 58 gezet en dat werkt prima)

Wat ik niet zeker weet of mijn berekening/ motivatie om naar een volledige elektrische warmte pomp te gaan terecht is..

En zo ja hoeveel killowat warmte pomp ik nodig zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RalfZ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:45:
Beste mensen ik ben mij aan het oriënteren voor een Hybride Warmte pomp of een full electric warmte pomp.

140 M2

Stroom verbruikt 1450 KW

2 persoons huishouden.

Zat ik te denken aan een hybride warmte pomp.. nu zou ik daarmee 60% op mijn gas kunnen besparen.. alleen de gasprijs is geen 28 cent meer per kuub maar 4x zo hoog.

Met de Hybride warmtepomp ga ik wel minder betalen maar meer dan mijn huidige situatie gezien de grote prijs stijging..

Dus dacht ik aan een Full electric warmte pomp.. bepaalde geven 60 graden aanvoer temperatuur.. ( mijn cv heb ik op 58 gezet en dat werkt prima)

Wat ik niet zeker weet of mijn berekening/ motivatie om naar een volledige elektrische warmte pomp te gaan terecht is..

Besteed even een paar dagen aan het helemaal doorlezen van dit topic. Dan zijn je meeste vragen wel beantwoord.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Verbruik is afgelopen dagen +/- 33 kwh. Vandaag zelfs 44 kwh met deze luchtvochtigheid en temperaturen is het defrost heaven! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjFeJ4hbeD4Su1FJRWIglix3njs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBE2rpYqEbaDCPQBML4F1M1n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FrankSpin schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:39:
Ik kan helaas niet het daadwerkelijke gebruik van de warmtepomp meten. De groepen van de warmtepomp zitten niet achter een aparte kwh meter.
Dan zou ik daar beginnen. Het (laten) installeren van zo'n meter stelt echt niet veel voor en is de enige manier om echt het verbruik van je WP te meten en om zo een juiste diagnose te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gival
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Grolsch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:28:
In Twente is het weer lekker defrost weer, -0,5 graad ATM en een RV van 96% en mistig.
Het begon nog zonnig vanochtend, maar daar is weinig meer van over.
Hm.. Misschien toch eens even de instellingen checken.. Mijn warmtepomp (PUHZ-SW75YAA) draait nu sinds oktober, maar heb nog geen Defrost gehad tot nu toe (althans niet volgens de logging van het MelCloud@Domoticz script :) )
Misschien komt het omdat de warmtepomp droog/beschut onder een balkon staat..

Verder draait de warmtepomp prima; wil hem nog wat fine-tunen. Thermostaat gestuurd warmt hij het water naar mijn idee iets te hoog op, watertemperatuur gestuurd is niet echt handig (moet ik vaak de temperatuur aanpassen), dus toch even een keer goed de WAR regeling instellen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

webrazor schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:49:
Verbruik is afgelopen dagen +/- 33 kwh. Vandaag zelfs 44 kwh met deze luchtvochtigheid en temperaturen is het defrost heaven! [Afbeelding]
40 graden is ook hoog, kan niet lager?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Rol-Co schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:39:
[...]

40 graden is ook hoog, kan niet lager?
Helaas niet heb hier in huis nog de oude radiatoren hangen. Bij lagere temperaturen doen deze bijna niks en zoals je kunt zien draait hij constant door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

webrazor schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:52:
[...]

Helaas niet heb hier in huis nog de oude radiatoren hangen. Bij lagere temperaturen doen deze bijna niks en zoals je kunt zien draait hij constant door.
kan je de dt wat omhoog krijgen door de pomp hoger te zetten? dan doen je radiatoren effectief meer bij lagere temperaturen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:49
Dien je bij het berekenen van de juiste warmtepomp rekening te houden met de verwarmende delen of met gehele oppervlakte van de woning? Als in de zolder heeft geen verwarming. Moet je die dan toch meenemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gival schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Hm.. Misschien toch eens even de instellingen checken.. Mijn warmtepomp (PUHZ-SW75YAA) draait nu sinds oktober, maar heb nog geen Defrost gehad tot nu toe (althans niet volgens de logging van het MelCloud@Domoticz script :) )

Verder draait de warmtepomp prima; wil hem nog wat fine-tunen. Thermostaat gestuurd warmt hij het water naar mijn idee iets te hoog op, watertemperatuur gestuurd is niet echt handig (moet ik vaak de temperatuur aanpassen), dus toch even een keer goed de WAR regeling instellen denk ik..
Geen enkele defrost sinds oktober :?

Waar woon je? Spanje? :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gival schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Standaard logt dat script de defrosts ook helemaal niet.
Maar je kunt de defrosts in Melcloud duidelijk zien aan een korte dip in de Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rroetenberg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:40:
Dien je bij het berekenen van de juiste warmtepomp rekening te houden met de verwarmende delen of met gehele oppervlakte van de woning? Als in de zolder heeft geen verwarming. Moet je die dan toch meenemen?
Dat is een "lastige", aangezien je zolder wel binnen de thermische schil van de woning valt, maar aangezien je die niet verwarmd.

Met andere woorden, warmte van beneden zal ook de zolder (een beetje) verwarmen.

Welke berekeningsmethodiek wil je toepassen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:09:
kan je de dt wat omhoog krijgen door de pomp hoger te zetten? dan doen je radiatoren effectief meer bij lagere temperaturen.
Als je je waterpomp hoger zet wordt normaliter de Tr ook hoger omdat het water dan minder de tijd heeft om af te koele.
De dT wordt dan dus lager.
Hou jij daardoor de dT hoger wil krijgen snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-07 20:19
Spraakverwarring zit in temperatuur hoger/lager, dT groter/kleiner.
dT wordt bij kleiner bij een hogere debiet, maar je retour temperatuur naar je WP wordt daardoor ook hoger wat je liever ook niet hebt.
De geforceerde ventilatie op je radiatoren plaatsen heeft bij mij zeker een positief effect. Scheelt zeker 1 à 2 graden in de ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Pietje555 op 11-01-2022 08:35 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Pietje555 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:34:
dT wordt bij kleiner bij een hogere debiet, maar je retour temperatuur naar je WP wordt daardoor ook hoger wat je liever ook niet hebt.
Hoe dat zo? (Klinkt weer als keteldenken, maar misschien kan ik wat leren).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:45

Japie.G

Colour Classic

Heb een plannetje om mijn wp iets beter te kunnen regelen. Aan mijn wp zitten 2 contacten waarvan als de 1 sluit er koelvraag komt, en als ik de andere sluit komt er warmte vraag. Op het warmtevraag contact zit nu een thermostaatje gekoppeld. Bij vraag, dan aan, bij geen vraag dan uit. Simpel. De thermostaatontvanger is een potentiaal vrij relais.

Alleen die draadjes die uit dat contact komen zijn niet potentiaal vrij, niet spanningsvrij, don't ask how i know ;-)

Ik heb ook een wifi relais liggen. Potentiaal vrij. Als ik deze parallel over het bestaande thermostaat ontvangertje zet dan zegt mijn gedachte dat ik dan de thermostaat kan overrulen voor de 'aan' stand.

Thermostaat heeft vraag, wifi relais ook, wp=aan
Thermostaat heeft geen vraag, wifi relais wel, wp=aan
Thermostaat heeft geen vraag, wifi relais ook niet, wp=uit
Thermostaat heeft vraag, wifi relais niet, wp=aan

Klopt deze gedachte? of werkt het niet zo simpel?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Grolsch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:55:
[...]

Dat is een "lastige", aangezien je zolder wel binnen de thermische schil van de woning valt, maar aangezien je die niet verwarmd.

Met andere woorden, warmte van beneden zal ook de zolder (een beetje) verwarmen.

Welke berekeningsmethodiek wil je toepassen?
Ik gebruik deze website hiervoor: https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/.

Snap dat je het beste kunt berekenen aan de hand van een warmteverliesrapport, maar ben benieuwd of je het niet verwarmde gedeelte mee moet nemen in de berekening aangezien je die niet fysiek opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022

140 M2

Stroom verbruikt 1450 KW

2 persoons huishouden.

Hoe bereken jij dat dit een logische stap is?
Ja gas is aanzienlijk duurder geworden, maar de grote investering van zo'n installatie, het enorme stroomverbruik ervan en het feit dat jouw zonnepanelen nu al niet toereikend zijn en dus al het vermogen voor de warmtepomp uit het net moet komen a 60cent/kwh... Het lijkt mij een simpel sommetje om tot de conclusie te komen dat een warmtepomp slechts in uitzonderlijke gevallen efficient is (nieuwbouwhuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:31
B4llistic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Hoe bereken jij dat dit een logische stap is?
Ja gas is aanzienlijk duurder geworden, maar de grote investering van zo'n installatie, het enorme stroomverbruik ervan en het feit dat jouw zonnepanelen nu al niet toereikend zijn en dus al het vermogen voor de warmtepomp uit het net moet komen a 60cent/kwh... Het lijkt mij een simpel sommetje om tot de conclusie te komen dat een warmtepomp slechts in uitzonderlijke gevallen efficient is (nieuwbouwhuis)
60cent/kwh :o
Ik betaal hier gewoon 23cent per kWh volgens mij.. En gas was vorige jaar 74cent per m3
En ja, stroomverbruik is omhoog gegaan met de WP hier, echter zijn de kosten per maand omlaag.
De meerprijs in mijn stroomverbruik is lager dan de wat gas voorheen koste. En de vastrecht besparing levert ook weer wat extra kWh op.
En mijn huis is alles behalve nieuwbouw (220m2 oude langgevel boerderij uit 1978 met nog deels zelfs enkel glas en geen spouw isolatie).

[ Voor 6% gewijzigd door format5 op 11-01-2022 09:07 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-07 18:09
format5 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Ik betaal hier gewoon 23cent per kWh volgens mij.. En gas was vorige jaar 74cent per m3
En ja, stroomverbruik is omhoog gegaan met de WP hier, echter zijn de kosten per maand omlaag.
De meerprijs in mijn stroomverbruik is lager dan de wat gas voorheen koste. En de vastrecht besparing levert ook weer wat extra kWh op.
En mijn huis is alles behalve nieuwbouw (220m2 oude langgevel boerderij uit 1978 met nog deels zelfs enkel glas en geen spouw isolatie).
Hier in België momenteel rond de 0,40€ per Kwh en de top lijkt nog niet bereikt... :o

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:42

140 M2

Stroom verbruikt 1450 KW

2 persoons huishouden.

HT warmtepompen hebben een lager rendement dan LT warmtepompen.

Ik zou eerst investeren in maatregelen om het warmteverlies te beperken en/of het afgiftesysteem efficiënter te maken. Een test met een aanvoertemperatuur van 40-45 °C is representatiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
format5 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:06:
[...]

~23c was het bij mij ook. Maar dat kan niet meer toe. Iedereen zal dit jaar aan een nieuw contract moeten en ik verwacht dat niemand een aanbieding onder de 55cent/kwh zal krijgen.

Ik zit, en zometeen vele anderen, dus in dit schuitje. Ik heb 16x 325wp op mijn dak liggen voor een opbrengst van ~4600kwh/jaar waarvan ik nu alles al gebruik (voornamelijkste vreters PC/GPU, 1x Qooker, 2x warmwaterboiler) en nog 500 a 1000kwh extra per jaar uit het net moet afnemen.

Neem ik een electrische auto dan trek ik elke dag ~80kwh x 60cent uit het net a 50euro voor een volle accu van ~350km. Bereken de hoge aanschafprijs van een electrische auto erbij = Geen business case. Benzine blijven rijden.

Neem ik een warmtepomp dan zou ik misschien 2 warmwaterboilers (a ~300kwh ps) weg kunnen halen maar verlies ik comfort en het verbruik van de warmtepomp is zo groot dat ik alleen maar meer stroom ga verbruiken uit het net a 60cent = geen business case dus gas blijven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 17-07 20:19
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Hoe dat zo? (Klinkt weer als keteldenken, maar misschien kan ik wat leren).
Hoezo keteldenken? Een gasketel interesseert het weinig wat je retourtemperatuur is.
Ik heb juist hier op het forum begrepen dat een WP niet van een hoger retourtemperatuur houdt omdat je al met zo'n lage dT werkt en je afgifte temperatuur zo laag mogelijk wil houden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:27
B4llistic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Neem ik een warmtepomp dan zou ik misschien 2 warmwaterboilers (a ~300kwh ps) weg kunnen halen maar verlies ik comfort en het verbruik van de warmtepomp is zo groot dat ik alleen maar meer stroom ga verbruiken uit het net a 60cent = geen business case dus gas blijven stoken.
Net eens even gekeken wat de huidige prijzen zijn. Goedkoopste geeft elektra voor ~42 cent en gas voor ~180 cent. Ik denk dat je business case onjuist is als je daaruit tot de conclusie komt dat op gas stoken goedkoper is ;)

Ik schrok wel even van de prijzen ... slaat werkelijk nergens meer op |:( Moet zelf in Maart over naar nieuw contract maar blij dat de WP er dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rroetenberg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Ik gebruik deze website hiervoor: https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/.

Snap dat je het beste kunt berekenen aan de hand van een warmteverliesrapport, maar ben benieuwd of je het niet verwarmde gedeelte mee moet nemen in de berekening aangezien je die niet fysiek opwarmt.
Daar zit dus de crux, je warmt het wel fysiek op, de kamers eronder verwarmen namelijk de zolder, omdat je (neem ik aan) geen isolatie tussen slaapkamers en zolder hebt (aanname), en het dus binnen de thermische schil van de woning valt.

Maar verwarm jij je slaapkamers wel dan :? Bij ons staan die op 18 graden ingesteld, en verwarmen praktisch (bijna) nooit, alleen bij extreme kou (dit stookseizoen nog niet meegemaakt).

Ik zou in jouw geval toch rekenen met verwarmd vloeroppervlak, in de tabellen zit ook marge genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 11-01-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
_Piwi_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Net eens even gekeken wat de huidige prijzen zijn. Goedkoopste geeft elektra voor ~42 cent en gas voor ~180 cent. Ik denk dat je business case onjuist is als je daaruit tot de conclusie komt dat op gas stoken goedkoper is ;)

Ik schrok wel even van de prijzen ... slaat werkelijk nergens meer op |:( Moet zelf in Maart over naar nieuw contract maar blij dat de WP er dan is.
Afbeeldingslocatie: https://www.server-works.com/energie.PNG

Houdt je er ook even rekening mee dat dit "welkomstarieven" zijn waar een eenmalige korting van ~600euro in zit :)

Iedereen gaat de sjaak zijn dit jaar welke richting (gas,wp,hybride,etc) je ook kiest of al hebt. De vraag is hoe erg de sjaak je gaat zijn. Ik vrees het ergste voor mensen met een WP dus ik weet niet of je nou echt zo blij moet zijn dat er er net een hebt laten installeren.
Nu nog investeren in een dure warmtepomp installatie is een rekensom die bij mij iig totaal niet uit komt. Een pallet CV begint weer interessant te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door B4llistic op 11-01-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Grolsch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Daar zit dus de crux, je warmt het wel fysiek op, de kamers eronder verwarmen namelijk de zolder, omdat je (neem ik aan) geen isolatie tussen slaapkamers en zolder hebt (aanname), en het dus binnen de thermische schil van de woning valt.

Maar verwarm jij je slaapkamers wel dan :? Bij ons staan die op 18 graden ingesteld, en verwarmen praktisch (bijna) nooit, alleen bij extreme kou (dit stookseizoen nog niet meegemaakt).

Ik zou in jouw geval toch rekenen met verwarmd vloeroppervlak, in de tabellen zit ook marge genoeg.
Nee, daar zit geen isolatie tussen inderdaad. Boven verwarmen wij alles behalve de slaapkamer. De overige slaapkamers dienen nu als kantoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rroetenberg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:26:
[...]

Nee, daar zit geen isolatie tussen inderdaad. Boven verwarmen wij alles behalve de slaapkamer. De overige slaapkamers dienen nu als kantoor
Ik zou zoals net ook aangegeven rekenen met alle verblijfsruimtes die verwarmd zijn (of kunnen worden zoals de slaapkamer).

Hoeveel M2 / M3 hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 19:47
Houd ook rekening met wat je wellicht ooit wel allemaal verwarmd wil hebben.

Waar je afgifte aan hebt staan maakt niet zo heel veel uit, het gaat door de schil naar buiten.
In ruimtes waar de temperatuur lager is gaat dit minder snel, maar ook die worden indirect verwarmd door (meestal) de benedenverdieping.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
B4llistic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:25:
[...]

[Afbeelding]

Houdt je er ook even rekening mee dat dit "welkomstarieven" zijn waar een eenmalige korting van ~600euro in zit :)

Iedereen gaat de sjaak zijn dit jaar welke richting (gas,wp,hybride,etc) je ook kiest of al hebt. De vraag is hoe erg de sjaak je gaat zijn. Ik vrees het ergste voor mensen met een WP dus ik weet niet of je nou echt zo blij moet zijn dat er er net een hebt laten installeren.
Nu nog investeren in een dure warmtepomp installatie is een rekensom die bij mij iig totaal niet uit komt. Een pallet CV begint weer interessant te worden.
Ik dek mijn hele verbruik af met zonnepanelen (10kwp) dus gezien de salderingsregeling is het zeker voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Grolsch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Ik zou zoals net ook aangegeven rekenen met alle verblijfsruimtes die verwarmd zijn (of kunnen worden zoals de slaapkamer).

Hoeveel M2 / M3 hebben we het dan over?
146m2 x 40 watt (RC6 en 2-onder-1 kap en Co2 afzuiging) = 5840 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:04
LacsapOV schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:28:
Regeling om de wp continue te laten draaien bij temperaturen <= 4 graden werkt ook mooi. Stuk rustiger draaiend omdat de vloer al mooi warm is voordat het defrosten begint. Voorheen was het verloop heel grillig, nu mooi rustig. Nadeel is dat de wp nu uitstaat op het warmste en zuinigste moment van de dag.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? :)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
_Piwi_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Ik dek mijn hele verbruik af met zonnepanelen (10kwp) dus gezien de salderingsregeling is het zeker voordeliger.
Dat is gunstig zolang de salderingsregeling van kracht is. Helaas heeft maar een klein percentage de mogelijkheid om zoveel zonnepanelen te veroorloven en/of te plaatsen.
Ben alsnog wel benieuwd naar je totale rekensom incl de kosten van de zonnepanelen over de afschrijvingstermijn. 10k kwh aan panelen + wp installatie moeten we toch snel aan 20k+ euro denken gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-07 10:23
B4llistic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Dat is gunstig zolang de salderingsregeling van kracht is. Helaas heeft maar een klein percentage de mogelijkheid om zoveel zonnepanelen te veroorloven en/of te plaatsen.
Ben alsnog wel benieuwd naar je totale rekensom incl de kosten van de zonnepanelen over de afschrijvingstermijn. 10k kwh aan panelen + wp installatie moeten we toch snel aan 20k+ euro denken gok ik?
Bij 0,54 ct/kWh zijn zonnepanelen een no-brainer mits je ruimte hebt. Zelfs een relatief duur "plug-and-play" oost/west setje van 760 WP a 650 euro heb je er in ongeveer 2 a 3 jaar uit. Als je vandaag naar een warmtepomp + zonnepanelen gaat stook je vanaf begin 2024 "gratis".

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Pietje555 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Hoezo keteldenken? Een gasketel interesseert het weinig wat je retourtemperatuur is.
Ik heb juist hier op het forum begrepen dat een WP niet van een hoger retourtemperatuur houdt omdat je al met zo'n lage dT werkt en je afgifte temperatuur zo laag mogelijk wil houden.
Dat heb je dan niet goed begrepen. Bij een ketel is een lage retourwatertemperatuur juist gunstig omdat ie dan beter condenseert, dus hoger rendement bij je HR-ketel.

Bij een warmtepomp is de Tr helemaal niet interessant. Het gaat er juist om om met een zo laag mogelijke Ta te kunnen werken, omdat die je COP voor een groot deel bepaalt.
De Tr is daar dan een gevolg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
B4llistic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:25:
[...]

[Afbeelding]

Mijn vorige energie leverancier is failliet gegaan (Fenor) en zijn door Budget Energie overgenomen voor de bedragen die jij laat zien. Echter een middagje rond bellen naar verschillende leveranciers en heb nu bij eentje een variabel tarief van 42 cent kunnen krijgen.

Het loont dus behoorlijk om even rond te bellen.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
n00ts schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Mijn vorige energie leverancier is failliet gegaan (Fenor) en zijn door Budget Energie overgenomen voor de bedragen die jij laat zien. Echter een middagje rond bellen naar verschillende leveranciers en heb nu bij eentje een variabel tarief van 42 cent kunnen krijgen.

Het loont dus behoorlijk om even rond te bellen.
Ik zit in het zelfde bootje. Bij welke partij ben je uiteindelijk uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11-2024
flippy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:09:
[...]
De waterpomp staat al op zijn max. rond de 23ltr per min.
Pietje555 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:34:
Spraakverwarring zit in temperatuur hoger/lager, dT groter/kleiner.
De geforceerde ventilatie op je radiatoren plaatsen heeft bij mij zeker een positief effect. Scheelt zeker 1 à 2 graden in de ruimte.
Dat zou zeker kunnen helpen maar ik ga in ons bestaande huis niks meer investeren. We zijn aan het kijken naar een grotere vrijstaande woning. De bedoeling is om de warmtepomp mee te nemen. We hebben een woning op het oog maar ze willen nog niet zakken met de prijs, omdat ze pas over een jaar het huis hoeven te verlaten. Vragen nu bijna een ton meer dan dat wij vinden dat de woning waard is. En kennelijk zijn meer mensen het met ons eens want deze staat al bijna een jaar te koop. Deze woning kunnen we helemaal naar onze smaak maken en vloerverwarming erin, dak vol zonnepanelen.

Deze woning is compleet onderkelderd iemand ervaring met verwarming hiervan, hangen nu radiatoren over al. Maar moet je daar veel stoken dat is meer mijn vraag?

[ Voor 6% gewijzigd door webje1982 op 11-01-2022 10:41 ]

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
B4llistic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Daar kan ik wel transparant over zijn en ik versimpel de rekensom een beetje om het allemaal behapbaar te houden. Stelling hierbij is dat de salderingsregeling tot en met 2023 blijft en daarna wordt afgebouwd tot aan 2030. Dit betekend dat ik nog 3 jaar kan salderen. Hoe de salderingsregeling eruit ziet na 2023 is koffiedik kijken op dit moment. Laten we ervan uitgaan dat het afgebouwd wordt.

Laten we starten met de zonnepanelen (ruim 10Kwp). Januari 2021 zelf geplaatst voor netto 6000 EUR (na aftrek BTW dus).
Verbruik zonder WP is ca. 4000 Kwh. Gemiddeld tarief elektra is 25ct, teruglevertarief 7ct (conservatief), TVT = 4,2 jaar. Zonder teruglevering is TVT 6 jaar. TVT neemt af bij de huidige tarieven. Bij 50 ct is de TVT opeens 3 jaar.

Dan starten we met de WP. De WP zelf kost netto 3150 (minus subsidie van 3250 voor de 12 KW variant). Boiler- en buffervat, andere benodigdheden en een loodgieter kosten nog eens 3000 EUR. In totaal kom je netto dan uit op 6150 EUR.

Ik moet ruim 2000m3 gas vervangen. Ik ga ervan uit dat ik ca. 5000 kwh elektra ga gebruiken i.p.v. gas.
Ik bespaar daarmee aan de huidige gasprijs ca. 4000 EUR per jaar. Maar laten we de gasprijs nemen van de herfst, dan zat ik aan ruim 2000 EUR per jaar.

Om de rekensom makkelijker te maken laat ik de TVT van de zonnepanelen voor wat het is. Ik heb overschot van ruim 5000 Kwh. Ik dek daarmee het hele vebruik van de WP af. Als de salderingsregeling blijft heb ik met de eerdere gasprijs (90-100 ct) de WP terugverdiend na ca. 3 jaar. Bij de huidige gasprijs al na 1,5 tot 2 jaar.

Financieel loont het dus al snel. Een dergelijk rendement haal ik niet met beleggingen. Daarnaast verwacht ik ook dat het comfort toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:45
Ze hebben dus de instellingen veranderd, sindsdien heb ik geen verbruik meer van 100 kWh....

Is een verbruik van 20-40 kWh per dag normaal om een huis van 190m2 uit 2006 stabiel te houden op 20 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:28
Ik heb gisteren 23.5 kWh verstookt om een huis van 180m2 - allemaal gelijkvloers - op 21 graden te houden.
RC waarde zal door renovatie ongeveer gelijk zijn als wat je in een huis uit 2006 aantreft schat ik zo in.

Wel heb ik dus geen enkel profijt van gegenereerde warmte op de begane grond die vervolgens boven ook nog wat warmte geeft, omdat ik geen verdiepingen heb.

[ Voor 27% gewijzigd door daansan op 11-01-2022 10:58 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
B4llistic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Ik zit in het zelfde bootje. Bij welke partij ben je uiteindelijk uitgekomen?
Heb zojuist bij Vattenfall een variabel contract afgesloten voor de boven genoemde tarieven.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gival
daansan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:58:
Ik heb gisteren 23.5 kWh verstookt om een huis van 180m2 - allemaal gelijkvloers - op 21 graden te houden.
RC waarde zal door renovatie ongeveer gelijk zijn als wat je in een huis uit 2006 aantreft schat ik zo in.

Wel heb ik dus geen enkel profijt van gegenereerde warmte op de begane grond die vervolgens boven ook nog wat warmte geeft, omdat ik geen verdiepingen heb.
Ik 33.4kWh voor een huis van 145m2 .. :X

Is een jaren 30 woning. Dak isolatie ligt er momenteel echter deels uit vanwege een verbouwing, en dat is wel merkbaar in het verbruik (en de temperatuur op zolder ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 18:58
_/-\o_ _/-\o_

Maakt het wel interessant om mijn overkapping nog vol te leggen. Binnenkort maar eens meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-07 17:40
Noob vraag alert!

Sinds een aantal weken ben ik voor onze woning uit 1969 met een inhoud van ongeveer 400m3 bezig met het voorbereiden van een grote verbouwing.
Wat we gaan doen is:
- alle kozijnen vervangen voor kunststof met sowieso hr+++ (0.7 of 0.6) beneden.
- vloerverwarming aanleggen net pvc vloer er op.
- nieuwe keuken er in.
- beneden opnieuw laten stuken, zowel muur als plafond
- een (hybride) warmtepomp laten plaatsen.

Tijdens een advies gesprek met een installateur kwamen de volgende opties naar voren:
- een remeha elga hybride warmtepomp incl installatie etc. voor circa 6.5K (zonder subsidie verrekening)
- een daikin altherma 3 all electric 6kw incl installatie etc. 300L boilervat voor 10k (zonder subsidie verrekening)

Nou neigen we zelf het meeste naar de laatste optie omdat we heel graag van het gas willen en ook gewoon geld willen besparen. Echter heb ik geen flauw idee of bovenstaande goede opties zijn en of de prijs reëel is. De installatie komt op zolder te staan, met de buitenunit op een dakkapel met geschat 10m leiding.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Installatie door een goede partij is wel noodzakelijk, ik heb er geen kaas van gegeten....

(vloer isolatie rc 4.5 aanwezig, twijfel of ik dit nog opdik richting 5)

Huidig verbruik is overigens ongeveer 1600m3 gas en 1800kw (hebben 7 panelen van 320wp op 100% zuid liggen)

[ Voor 4% gewijzigd door jichem op 11-01-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:03
Hoppa, dat is lekker nieuws en met dit weer willen ze ook eindelijk weer wat doen, gisteren al weer ruim 31KWh opgebracht.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-07 18:38
Bo0bz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? :)
Opentherm gateway ertussen. Regeling op binnentemperatuur 0.2 boven en onder setpoint. Bij tb <= 4 gaat de wp sowieso aan ook al is de kamer op temperatuur. Bij tb > 4.5 wordt er weer gekeken naar de binnentemperatuur.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gelukkig.
Ik kan hem weer aanzetten dan via HA
//ontopic

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Als je je waterpomp hoger zet wordt normaliter de Tr ook hoger omdat het water dan minder de tijd heeft om af te koele.
De dT wordt dan dus lager.
Hou jij daardoor de dT hoger wil krijgen snap ik niet.
je moet kijken naar de effectieve afgifte. de egaler van temperatuur je radiator is de meer afgifte je hebt. immers als de retour en toevoer dt maar 1~2 graden is dan is je HELE radiator zo heet. de groter je dt is de minder van je radiator "effectief" is in het afgeven van warmte. dus een hoge flow met een lage dt over je radiator geeft je meer Watt aan afgifte dan een lage flow.

een radiator die 40c inkomend heeft en 30 uitkomend heeft veel minder afgifte dan eentje die 40 in heeft en 38 uit.
webje1982 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:37:
[...]
De waterpomp staat al op zijn max. rond de 23ltr per min.
is het systeem al waterzijdig ingeregeld?
jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:28:
Noob vraag alert!

Sinds een aantal weken ben ik voor onze woning uit 1969 met een inhoud van ongeveer 400m3 bezig met het voorbereiden van een grote verbouwing.
Wat we gaan doen is:
- alle kozijnen vervangen voor kunststof met sowieso hr+++ (0.7 of 0.6) beneden.
- vloerverwarming aanleggen net pvc vloer er op.
- nieuwe keuken er in.
- beneden opnieuw laten stuken, zowel muur als plafond
- een (hybride) warmtepomp laten plaatsen.

Tijdens een advies gesprek met een installateur kwamen de volgende opties naar voren:
- een remeha elga hybride warmtepomp incl installatie etc. voor circa 6.5K (zonder subsidie verrekening)
- een daikin altherma 3 all electric 6kw incl installatie etc. 300L boilervat voor 10k (zonder subsidie verrekening)

Nou neigen we zelf het meeste naar de laatste optie omdat we heel graag van het gas willen en ook gewoon geld willen besparen. Echter heb ik geen flauw idee of bovenstaande goede opties zijn en of de prijs reëel is. De installatie komt op zolder te staan, met de buitenunit op een dakkapel met geschat 10m leiding.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Installatie door een goede partij is wel noodzakelijk, ik heb er geen kaas van gegeten....

(vloer isolatie rc 4.5 aanwezig, twijfel of ik dit nog opdik richting 5)

Huidig verbruik is overigens ongeveer 1600m3 gas en 1800kw (hebben 7 panelen van 320wp op 100% zuid liggen)
weg met die hybride onzin. gewoon puur warmtepomp.

je hebt vloerverwarming. dus als je goedkoper uit wilt zijn zet je een (panasonic) monoblok neer (goedkoop en max subsidie) en een losse atlantic calypso split voor warm water waar je OOK subsidie op krijgt. dan ben je voor een fractie van die 10k klaar. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door flippy op 11-01-2022 13:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:04
LacsapOV schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Opentherm gateway ertussen. Regeling op binnentemperatuur 0.2 boven en onder setpoint. Bij tb <= 4 gaat de wp sowieso aan ook al is de kamer op temperatuur. Bij tb > 4.5 wordt er weer gekeken naar de binnentemperatuur.
Heb er ook een OTGW tussen zitten die ik eigenlijk alleen gebruik voor het uitlezen van de WP via Domoticz. Geen idee hoe ik dit soort zaken voor elkaar krijg haha. Even uitzoeken dus!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
flippy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:57:

weg met die hybride onzin. gewoon puur warmtepomp.

je hebt vloerverwarming. dus als je goedkoper uit wilt zijn zet je een (panasonic) monoblok neer (goedkoop en max subsidie) en een losse atlantic calypso split voor warm water waar je OOK subsidie op krijgt. dan ben je voor een fractie van die 10k klaar. ;)
Haha, dit is voor mij dus echt al abracadabra...
De hybride was voor mij ook al een beetje afgeschreven, ik wil gewoon graag helemaal van het gas af.
Maar als ik het goed begrijp is de aangeboden all electric ook niet optimaal?
Wat voor ons wel belangrijk is, is dat het allemaal op zolder wordt geplaatst, de dakkapel van 2.40m is dan eigenlijk de enige plek voor een buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:24
_Piwi_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Ik ben blij dat ik het al wat eerder afgesloten had bij budget.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 17:02
jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:14:
[...]

De hybride was voor mij ook al een beetje afgeschreven, ik wil gewoon graag helemaal van het gas af.
Wat voor ons wel belangrijk is, is dat het allemaal op zolder wordt geplaatst, de dakkapel van 2.40m is dan eigenlijk de enige plek voor een buiten unit.
Punt met de aangeboden all-electric is dat je goedkoper kunt en meer subsidie kunt vangen wanneer je dingen los aanschaft en zelf installeert. Je moet dan wel de boel door een installateur in bedrijf laten stellen ivm de subsidie. Ik heb daar ook wel naar gekeken (Pana uit Duitsland halen, om precies te zijn), maar een installateur vinden die wil werken met materialen die hij niet zelf heeft geleverd is erg lastig. @koevlaas2 doet het wel, maar die moet maar net binnen redelijke afstand van je zitten en ook nog eens tijd hebben. Vandaar dat ik zelf uiteindelijk heb besloten om eerst te kijken naar een installateur die ik vertrouw en die verstand van warmtepompen heeft (want dat is ook nog wel een dingetje) en dan daarmee in zee te gaan. Resultaat daarvan is dat er een offerte voor Nibe aan zit te komen. Qua initiële investering kom ik dan wel behoorlijk duurder uit, maar ik werk wel met een installateur die zich er volledig op heeft gespecialiseerd en bewezen goed werk levert.

Moraal van dit verhaal: Wanneer je zelf handig bent of een installateur vindt die zelf ingekocht materiaal wil plaatsen: Doen! Maar anders zou ik voor het gemak en de betrouwbaarheid van een compleet systeem gaan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:14:
[...]

een monoblok is een buitenunit die het water voor je vloer direct op de juiste lage temperatuur brengt (dus 25~30 graden) en het direct in je vloer pompt. dus je hebt GEEN dure open verdelers nodig met pompen. unit kost 3500 ongeveer en dan gaat er nog 2500+ aan subsidie weer af.
voor warm water plaats je een boilertank met een losse buitenunit voor je warme water. daar krijg je ook weer een flinke klap subsidie op.
ook scheid je daarmee je verwamring en warm water en kan die onafhankelijk van elkaar draaien.

goedkoper en simpeler in installatie en geeft een hoger comfort.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 11-01-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Aziraphale schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Punt met de aangeboden all-electric is dat je goedkoper kunt en meer subsidie kunt vangen wanneer je dingen los aanschaft en zelf installeert. Je moet dan wel de boel door een installateur in bedrijf laten stellen ivm de subsidie. Ik heb daar ook wel naar gekeken (Pana uit Duitsland halen, om precies te zijn), maar een installateur vinden die wil werken met materialen die hij niet zelf heeft geleverd is erg lastig. @koevlaas2 doet het wel, maar die moet maar net binnen redelijke afstand van je zitten en ook nog eens tijd hebben. Vandaar dat ik zelf uiteindelijk heb besloten om eerst te kijken naar een installateur die ik vertrouw en die verstand van warmtepompen heeft (want dat is ook nog wel een dingetje) en dan daarmee in zee te gaan. Resultaat daarvan is dat er een offerte voor Nibe aan zit te komen. Qua initiële investering kom ik dan wel behoorlijk duurder uit, maar ik werk wel met een installateur die zich er volledig op heeft gespecialiseerd en bewezen goed werk levert.

Moraal van dit verhaal: Wanneer je zelf handig bent of een installateur vindt die zelf ingekocht materiaal wil plaatsen: Doen! Maar anders zou ik voor het gemak en de betrouwbaarheid van een compleet systeem gaan.
Ja, op die manier.
Nou ben ik opzich redelijk handig en kan van alles prima aansluiten( water, elektra etc.) maar van deze materie heb ik totaal geen kaas gegeten.
Voor mij is het belangrijk dat ik een goed werkend systeem heb, dat betrouwbaar is en vakkundig aangesloten, het liefst niet tegen de hoofdprijs. Voor een dubbeltje op de eerste rang is ook zeker niet waar ik naar op zoek ben.
De huidige offerte loopt via Breman, zij hebben hier de woning en mogelijkheden bekeken.
Super fijn gesprek en de man kwam heel oprecht over. Echter ben ik wel iemand die dingen ook graag op andere plekken navraagt, vandaar mijn bericht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

je moet kijken naar de effectieve afgifte. de egaler van temperatuur je radiator is de meer afgifte je hebt. immers als de retour en toevoer dt maar 1~2 graden is dan is je HELE radiator zo heet. de groter je dt is de minder van je radiator "effectief" is in het afgeven van warmte. dus een hoge flow met een lage dt over je radiator geeft je meer Watt aan afgifte dan een lage flow.

een radiator die 40c inkomend heeft en 30 uitkomend heeft veel minder afgifte dan eentje die 40 in heeft en 38 uit.
De discussie ging over flow vs Tr (of dT). Nu betrek jij ineens de afgifte er bij. Uiteraard klopt jouw verhaal over de afgifte, maar die radiator met 30°C uitkomend zal een veel lagere flow hebben (en dus grotere dT), waardoor het water in de radiator meer tijd heeft om af te koelen, dan de radiator met 38°C uitkomend (die een hoge flow heeft, en dus lage dT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:32:
[...]

De discussie ging over flow vs Tr (of dT). Nu betrek jij ineens de afgifte er bij. Uiteraard klopt jouw verhaal over de afgifte, maar die radiator met 30°C uitkomend zal een veel lagere flow hebben (en dus grotere dT), waardoor het water in de radiator meer tijd heeft om af te koelen, dan de radiator met 38°C uitkomend (die een hoge flow heeft, en dus lage dT).
die discussie maak jij ervan. het gaat hier om een toko warm te krijgen met wat er hangt. zorgen voor zovele mogelijk liters door radiatoren is dan de eerste stap. klooien met dt's is leuk voor efficientie en om de warmtepomp buiten blij te houden. dat zijn 2 verschillende zaken. het gaat niet om meer tijd hebben om af te koelen, het gaat om meer warmte in de toko krijgen zonder de temperatuur van het water te verhogen.
het is alleen wel belangrijk (en daarom ook mjin 2e vraag) of het systeem al waterzijdig is ingeregeld.

jij denkt nog steeds dat het gaat om water de tijd te geven om af te koelen. dat is leuk als je afgiftesysteem erg groot is. dat is niet het geval met radiatoren. dus moet je dt ook eens een beetje loslaten. het heeft een plek maar radiatoren in een bestaande opstelling heeft dat gewoon niet. afgiftemaximalisatie is het sleutewoord en dat doe je door de radiatoroppervlakte die je hebt zoveel mogelijk te gebruiken. dus dat betekent: warm water in>iets minder warm water uit. gewoon dom de aanvoertemperatuur omhoog gooien en de pompsnelheid omlaag om maar wat dt te krijgen is gewoon fout denken.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 11-01-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982

is het systeem al waterzijdig ingeregeld?
Ja zo goed als ik het zelf kan. :)
Op zit moment haal ik de maximale flow en worden in huis alle radiatoren warm.
Als ik beneden alles vol open zet dan komt er geen flow op zolder. Daarom knijp ik op de begaande grond alles ongeveer 50% af en boven in de slaapkamer afhankelijk van de temperatuur die ik in de kamer wil hebben.

Ik werkte eerst veel uitgebreider met temperatuur sensoren in alle kamers en zwave thermostaat knoppen en zo kon elke kamer apart verwarmt worden. Maar ben nu terug gegaan naar alleen de temperatuur sensor in de woonkamer en boven staan alle thermostaat knoppen op vast waarden. En dat bevalt eigenlijk ook wel goed.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Ja, op die manier.
Nou ben ik opzich redelijk handig en kan van alles prima aansluiten( water, elektra etc.) maar van deze materie heb ik totaal geen kaas gegeten.
Voor mij is het belangrijk dat ik een goed werkend systeem heb, dat betrouwbaar is en vakkundig aangesloten, het liefst niet tegen de hoofdprijs. Voor een dubbeltje op de eerste rang is ook zeker niet waar ik naar op zoek ben.
De huidige offerte loopt via Breman, zij hebben hier de woning en mogelijkheden bekeken.
Super fijn gesprek en de man kwam heel oprecht over. Echter ben ik wel iemand die dingen ook graag op andere plekken navraagt, vandaar mijn bericht hier.
Is er niemand die vraagtekens zet bij het plaatsen op een dakkapel?
Meestal zijn die achteraf geplaatst en niet van beton. (Hier niet in ieder geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

webje1982 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:47:
[...]

Ja zo goed als ik het zelf kan. :)
Op zit moment haal ik de maximale flow en worden in huis alle radiatoren warm.
Als ik beneden alles vol open zet dan komt er geen flow op zolder. Daarom knijp ik op de begaande grond alles ongeveer 50% af en boven in de slaapkamer afhankelijk van de temperatuur die ik in de kamer wil hebben.

Ik werkte eerst veel uitgebreider met temperatuur sensoren in alle kamers en zwave thermostaat knoppen en zo kon elke kamer apart verwarmt worden. Maar ben nu terug gegaan naar alleen de temperatuur sensor in de woonkamer en boven staan alle thermostaat knoppen op vast waarden. En dat bevalt eigenlijk ook wel goed.
kijk nog even goed naar de radiatoren en focus (meet O-) ) op de uitgaande temperatuur van de radiatoren. die moet door het hele huis gelijk zijn. dus zodat niet 1 radiator meer warm water terug in het systeem stuurt dan een andere.
BertusB404 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Meestal zijn die achteraf geplaatst en niet van beton. (Hier niet in ieder geval)
dat hoeft ook niet. met een set lange trillingsdempers is het gewicht goed verdeeld over de dak. die zou dat als het gemaakt is volgens de normen gewoon kunnen hebben. immers wegen die units maar 100kg.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 11-01-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
BertusB404 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Deze is inderdaad achteraf geplaatst, de betreffend persoon van Breman heeft de dakkapel bekeken en gaf aan dat dit met bepaalde trilling matten geen probleem zou moeten zijn. Hier vertrouw ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:45

Japie.G

Colour Classic

jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Deze is inderdaad achteraf geplaatst, de betreffend persoon van Breman heeft de dakkapel bekeken en gaf aan dat dit met bepaalde trilling matten geen probleem zou moeten zijn. Hier vertrouw ik op.
Als er een andere optie is dan dakkapel verdient dat zeker de voorkeur,

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
Meestal word het plaatsen op houten daken hier direct afgeraden vanwege trillingen en geluid binnen. Maar goed uitvoeren kan dat tot een minimum beperkt worden uiteraard. (Zelf geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Japie.G schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Als er een andere optie is dan dakkapel verdient dat zeker de voorkeur,
Dat geloof ik zeker, echter ligt momenteel de gehele installatie op zolder.
De enige andere plek die enigszins acceptabel zou zijn is op het platte dak van de schuur, maar dit betekent veel extra leiding en een buitenunit onder het raam van de slaapkamer.

Overigens is het een zolderkamer waar we de was ophangen en waar een racesim staat, dus geen last van het geluid. Geen van onze buren heeft een dakkapel of een dakraam aan die zijde, dus ook hier geen problemen.

[ Voor 19% gewijzigd door jichem op 11-01-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Ik heb bij ons op de dakkapel twee 3,3Kw airco units staan. Deze zijn gemonteerd op kunststof blokken en staan met die blokken op rubberen matjes. Misschien niet het beste systeem, maar deze hoor je heel duidelijk brommen door de dakkapel heen. En dat is niet alleen als ze op vol vermogen en beide aanstaan.

Nu heb ik me hier nog niet verder in verdiept kan uiteraard verbeterd worden maar normaal gesproken staan ze alleen overdag aan en is niemand aanwezig in de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Dat geloof ik zeker, echter ligt momenteel de gehele installatie op zolder.
De enige andere plek die enigszins acceptabel zou zijn is op het platte dak van de schuur, maar dit betekent veel extra leiding en een buitenunit onder het raam van de slaapkamer.
ok. dat is geen reden om het op het dak te zetten.

je hebt ook vloerverwarming beneneden dus je kan gewoon een monoblok buiten in de tuin zetten en via de kruipruimte direct op de bestaande leidingen op de begane grond aansluiten. dan hoeft alleen je boiler boven te staan en die buitenunit is veel kleiner en lichter en hoeft alleen overdag te draaien.

de bedoeling is dat je de verwarming verbetert, en niet blijft hangen op wat je nu aan de muur hebt zitten. die rommel gaat juist allemaal weg. vergeet wat je nu hebt en denk naar hoe het beter kan. en dat is dus een wereld zonder die CV aan de muur. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 11-01-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
flippy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:09:
[...]

ok. dat is geen reden om het op het dak te zetten.

je hebt ook vloerverwarming beneneden dus je kan gewoon een monoblok buiten in de tuin zetten en via de kruipruimte direct op de bestaande leidingen op de begane grond aansluiten. dan hoeft alleen je boiler boven te staan en die buitenunit is veel kleiner en lichter en hoeft alleen overdag te draaien.

de bedoeling is dat je de verwarming verbetert, en niet blijft hangen op wat je nu aan de muur hebt zitten. die rommel gaat juist allemaal weg.
Zie hierboven, die zou dan op het schuurdak terecht komen. (buitenom de grond in, daarna kruipruimte in)
Het zou opzich voor mij een optie zijn ware het niet dat ik het niet zelf kan aansluiten en geen bedrijf weet die het op die manier zou kunnen en willen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik waardeer je input enorm... maar zelf doen is echt uitgesloten.

(uiteraard, de ketel gaat weg... maar het leidingwerk naar de radiatoren op 1e en 2e verdieping natuurlijk niet.)

[ Voor 10% gewijzigd door jichem op 11-01-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
webje1982 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Ik heb bij ons op de dakkapel twee 3,3Kw airco units staan. Deze zijn gemonteerd op kunststof blokken en staan met die blokken op rubberen matjes. Misschien niet het beste systeem, maar deze hoor je heel duidelijk brommen door de dakkapel heen. En dat is niet alleen als ze op vol vermogen en beide aanstaan.

Nu heb ik me hier nog niet verder in verdiept kan uiteraard verbeterd worden maar normaal gesproken staan ze alleen overdag aan en is niemand aanwezig in de slaapkamer.
hmm, de kamer wordt bij ons niet echt gebruikt voor spannende zaken.
Maar hier ga ik wel eens achteraan hoeveel contact geluid we kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:34
Nog even een simpele vraag om mijn opgestelde begroting voor een L/W wp completer te maken: ik heb begrepen dat voor de eBUS verbinding tussen monoblock en binnenunit een 2-aderige kabel nodig is.Is dat eenzelfde soort kabel als tussen de binnenunit en de thermostaat gebruikt kan worden?
Dus is iets als onderstaande geschikt voor zowel monoblock <--> binnenunit als voor binnenunit <--> thermostaat?

https://www.kabel24.nl/th...-2x0-8-mm-per-meter-grijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:11:
[...]

Zie hierboven, die zou dan op het schuurdak terecht komen. (buitenom de grond in, daarna kruipruimte in)
Het zou opzich voor mij een optie zijn ware het niet dat ik het niet zelf kan aansluiten en geen bedrijf weet die het op die manier zou kunnen en willen.
als jij de unit liever op de schuur wilt zetten is dat jouw keuze. dat het wat meer werk is voor een aannemer zou geen belemmering moeten zijn om het wel of niet aan te nemen. jij moet er tegenaan kijken voor de aankomende 10~20 jaar. wat meer inzet mag je dan wel verwachten van een aannemer om het zo te doen dat jij er geen spijt van krijgt. het is absoluut niet moeilijk om dat op die wijze te installeren. het is zelfs makkelijker omdat je niet een idioot grote kraan nodig hebt om die unit op je dakkapel te krijgen maar een simpel liftje is genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco op zich wel, maar doe jezelf een plezier en neem soepele kabel met adereindhulzen :)
De thermostaat gaat trouwens op dezelfde ebus. Wel Vaillant(group) specifiek.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
flippy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:15:
[...]

als jij de unit liever op de schuur wilt zetten is dat jouw keuze. dat het wat meer werk is voor een aannemer zou geen belemmering moeten zijn om het wel of niet aan te nemen. jij moet er tegenaan kijken voor de aankomende 10~20 jaar. wat meer inzet mag je dan wel verwachten van een aannemer om het zo te doen dat jij er geen spijt van krijgt. het is absoluut niet moeilijk om dat op die wijze te installeren. het is zelfs makkelijker omdat je niet een idioot grote kraan nodig hebt om die unit op je dakkapel te krijgen maar een simpel liftje is genoeg.
Uit interesse, omdat ik nog aan het uitzoeken ben hoe ik het wil (buiten dat het gas weg moet)
Als ik deze unit op het platte dak plaats (beton) hoever reikt dan het geluid hinderlijk? ramen van de slaapkamer hangen boven het platte dak, deze is een meter of 4 lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Uit interesse, omdat ik nog aan het uitzoeken ben hoe ik het wil (buiten dat het gas weg moet)
Als ik deze unit op het platte dak plaats (beton) hoever reikt dan het geluid hinderlijk? ramen van de slaapkamer hangen boven het platte dak, deze is een meter of 4 lang.
in normaal bedrijf hoor je hem niet als je er meer dan 1 meter vanaf staat. op een schuur of zo zal je hem simpelweg niet horen lopen tenzij die met een ontdooislag of zo bezig is.

ik heb er al meerdere recht onder een raam geplaatst en je hoort gewoon niks binnen. zelfs met raam open is het lastig omdat de wind/bomen meer herrie maakt.

bij mij thuis staat die 50cm van een heg af en je moet je hoofd door/in de heg steken wil je hem echt horen boven het omgevingsgeluid uit.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 11-01-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
flippy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:19:
[...]

in normaal bedrijf hoor je hem niet als je er meer dan 1 meter vanaf staat. op een schuur of zo zal je hem simpelweg niet horen lopen tenzij die met een ontdooislag of zo bezig is.

ik heb er al meerdere recht onder een raam geplaatst en je hoort gewoon niks binnen. zelfs met raam open is het lastig omdat de wind/bomen meer herrie maakt.

bij mij thuis staat die 50cm van een heg af en je moet je hoofd door/in de heg steken wil je hem echt horen boven het omgevingsgeluid uit.
Oke, bedankt voor je reactie en de moeite die je genomen hebt. Weer voer voor een avond internetten en offertes aanvragen. Dan moet ik dus opzoek naar een monoblock voor vloerverwarming (hoe verwarm ik boven dan?) en een split unit warmtepomp voor het tapwater.
Zou deze wel minder lawaai maken als deze op de dakkapel geplaatst wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Oke, bedankt voor je reactie en de moeite die je genomen hebt. Weer voer voor een avond internetten en offertes aanvragen. Dan moet ik dus opzoek naar een monoblock voor vloerverwarming (hoe verwarm ik boven dan?) en een split unit warmtepomp voor het tapwater.
Zou deze wel minder lawaai maken als deze op de dakkapel geplaatst wordt?
er loopt al een leiding tussen beneden en boven, hoe krijgt je CV het beneden warm anders? ;)

een calypso split zoals ik heb gelinkt is gewoon een kleine split airco unit. dus die is best stil. helemaal op een dak. al moet je wel wat investeren in veren en dempingsblokken zodat je dakkapel niet resoneert.
en natuurlijk draai je die alleen tussen 11 en 6 overdag dus savonds en snachts staat die gewoon uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Franciesco schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
Nog even een simpele vraag om mijn opgestelde begroting voor een L/W wp completer te maken: ik heb begrepen dat voor de eBUS verbinding tussen monoblock en binnenunit een 2-aderige kabel nodig is.Is dat eenzelfde soort kabel als tussen de binnenunit en de thermostaat gebruikt kan worden?
Dus is iets als onderstaande geschikt voor zowel monoblock <--> binnenunit als voor binnenunit <--> thermostaat?

https://www.kabel24.nl/th...-2x0-8-mm-per-meter-grijs
Dat moet voldoen. Ik heb hier flexibel draad genomen met adereindhulzen. Vaillant schrijft minimaal 0.75mm2 voor als ebus bekabeling. Bij lengtes langer dan 10m adviseren ze om deze minimaal 25cm bij de netspanningskabels weg te houden, en als dat niet mogelijk is om afgeschermde kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:01

martijn v o

Certified by Enphase.

flippy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Dat is wel wat kort door de bocht.
De buitenunit KAN redelijk stil zijn, maar dat hangt wel van een groot aantal factoren af.

1- Ontwerp het afgiftesysteem om zeer lager temperatuur 25-28 graden aanvoer en de unit draait op laag vermogen met weinig geluid. Dan moet je verder dus geen normale radiatoren hebben.
2- Als je de warmwatervoorziening niet via de WP laat lopen dan hoeft hij hiervoor ook niet hard te werken
3- Kies een warmtepomp die goed past bij de afgiftesysteem en warmtebehoefte van de woning. Is hij te krap bemeten gaat ie ook loeien. Is hij te groot gaat ie pendelen. En kan ie savonds uit zonder het het te koud wordt smorgens dat scheelt ook.

Dus je moet het wel breder bekijken.

En als hij dan op laag vermogen draait, dan hoor je hem. diegene die roept dat je hem niet hoort, is zelf doof.
Je hoort hem, maar is het storend? Mijn buren vinden van niet en dat is voor mij de streefmaat.
Ik kan hem nog net horen op de laagste stand op 10 meter afstand, laat staan als hij harder moet draaien dan wordt het nog verder. I

[ Voor 11% gewijzigd door martijn v o op 11-01-2022 14:50 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn v o schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Dat is wel wat kort door de bocht.
De buitenunit KAN redelijk stil zijn, maar dat hangt wel van een groot aantal factoren af.

1- Ontwerp het afgiftesysteem om zeer lager temperatuur 25-28 graden aanvoer en de unit draait op laag vermogen met weinig geluid. Dan moet je verder dus geen normale radiatoren hebben.
2- Als je de warmwatervoorziening niet via de WP laat lopen dan hoeft hij hiervoor ook niet hard te werken
3- Kies een warmtepomp die goed past bij de afgiftesysteem en warmtebehoefte van de woning. Is hij te krap bemeten gaat ie ook loeien. Is hij te groot gaat ie pendelen. En kan ie savonds uit zonder het het te koud wordt smorgens dat scheelt ook.

Dus je moet het wel breder bekijken.
1 en 2 zijn al duidelijk met de opties die ik aangehaald hebt. vloerverwarming (komt er) en een losse SWW.
3 is "meh" met een moderne J panasonic. die zijn alle 3 de modellen (5,7,9kW) allemaal hetzelde alleen softwarematig lager afgeregeld versus de 9kw. dus lawaaiproductie is gelijk als het eenmaal draait. als is het niet echt nodig om voor meer dan 5kw te gaan in dit geval. ligt aan de subsidievergoeding. die is immers ook hoger voor zwaardere modellen dus netto komt het op hetzelfde uit. ik zou echter gewoon een 5kw neerzetten en klaar ermee. dan blijven de bedragen wat lager allemaal en dan kan de unit ook simpelweg niet hoger optoeren dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gival
Grolsch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 06:43:
[...]

Geen enkele defrost sinds oktober :?

Waar woon je? Spanje? :+
:D

Het zal wel aan mijn monitoring liggen dat ik ze nog niet heb gezien.. In Valencia is de minimum temperatuur vandaag 5 graden; dus zelfs daar hebben ze misschien defrosts momenteel ;)
Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:53:
[...]

Standaard logt dat script de defrosts ook helemaal niet.
Maar je kunt de defrosts in Melcloud duidelijk zien aan een korte dip in de Ta.
Ik heb het script uitgebreid, dus ik lees ook andere variabelen van MelCloud uit; maar ik had DefrostMode nog niet toegevoegd. Gisteren had ik hem toegevoegd; maar met een foutje (DefrostMode geeft 0 & 1 ipv True & False). Nu dus een nieuwe poging gedaan.

De Ta zakt bij mij wat traag in (er zit nog een 300l buffervat tussen ;) ) maar zijn idd wel wat dipjes te zien (dacht eerst SWW runs, maar dat is maar 1 keer per dag). Aan het verloop van de CondensingTemperatuur is het ook te zien. Heb idd wel een aantal defrost modes gehad vandaag..

Hij draait nu een paar uur zonder defrost; maar het zonnetje schijnt ook lekker.. Vanavond/vanacht maar weer eens kijken.. (en ik krijg nu een berichtje op mijn telefoon als een defrost start ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door Gival op 11-01-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
BertusB404 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:30:
[...]

Dat moet voldoen. Ik heb hier flexibel draad genomen met adereindhulzen. Vaillant schrijft minimaal 0.75mm2 voor als ebus bekabeling. Bij lengtes langer dan 10m adviseren ze om deze minimaal 25cm bij de netspanningskabels weg te houden, en als dat niet mogelijk is om afgeschermde kabel te gebruiken.
Welk merk/type afgeschermde kabel is dit? Heb je wellicht een linkje naar een webshop oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
Franciesco schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Welk merk/type afgeschermde kabel is dit? Heb je wellicht een linkje naar een webshop oid?
Ik heb zelf geen afgeschermde kabel gebruikt dus kan je daar niet aan helpen helaas.
Hier is het ongeveer 15 meter, waarvan een groot deel de kabels een aardig stuk uit elkaar liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco bijvoorbeeld https://www.elektroproduc...-2x075-mm2-per-meter.html
(niet afgeschermd)

https://www.elektroproduc...-2x075-mm2-per-meter.html
(wel afgeschermd)

Als je de 720 en niet de 720f hebt, zou ik een 5 (of 7) aderige trekken, ook voor de buitensensor+dcf ontvanger.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 11-01-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
Hangt er dan wel een beetje vanaf waar je die sensor wilt hangen. Volgens de instructies hoort die ergens op het noorden op 2/3 van de gevel hoogte. De meeste hebben daar de buitenunit niet hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat is waar, al heb ik niet het idee dat het heel nauw luistert. Als hij maar niet in de zon hangt en onder 0 aangeeft als het vriest :)

@Franciesco ik bedenk me dat je waarschijnlijk geen fatsoenlijke adereindhulstang hebt, dan is jouw kabel prima hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Als hij maar niet in de zon hangt en onder 0 aangeeft als het vriest

De buitentemp meter van mijn Elga Ace 4kW hangt naast de unit op de westmuur, komt geen zon op. Hij geeft helaas 2-3 graden te hoog aan, als het dus 3 graden vriest weet de binnenunit dat niet. Nu maar HP000 (bivalente temp) op 2,5 of 3 boven nul gezet, nu mag de Cv-ketel dus onder nul wat meewerken (heeft afgelopen nacht 2 kuub gekost). Heb geen correctiemogelijkheid kunnen vinden voor die gemeten waarde van de BT temp meter.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 11:34

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

the_medic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:18:
Als hij maar niet in de zon hangt en onder 0 aangeeft als het vriest

De buitentemp meter van mijn Elga Ace 4kW hangt naast de unit op de westmuur, komt geen zon op. Hij geeft helaas 2-3 graden te hoog aan, als het dus 3 graden vriest weet de binnenunit dat niet. Nu maar HP000 (bivalente temp) op 2,5 of 3 boven nul gezet, nu mag de Cv-ketel dus onder nul wat meewerken (heeft afgelopen nacht 2 kuub gekost). Heb geen correctiemogelijkheid kunnen vinden voor die gemeten waarde van de BT temp meter.
Kan vaak in de thermostaat.
In mijn Anna kan dat.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@the_medic is de muur wel goed geïsoleerd?
Als het een simpele ntc is, kun je 'm met een potmeter (regelbare weerstand) op 1 punt kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gival schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:03:
Ik heb het script uitgebreid, dus ik lees ook andere variabelen van MelCloud uit; maar ik had DefrostMode nog niet toegevoegd. Gisteren had ik hem toegevoegd; maar met een foutje (DefrostMode geeft 0 & 1 ipv True & False). Nu dus een nieuwe poging gedaan.

De Ta zakt bij mij wat traag in (er zit nog een 300l buffervat tussen ;) )
Dat snap ik niet. De Ta-sensor zit in je binnenunit. Dan zou dat buffervat niet uit moeten maken. Bij mij is de Ta normaliter net onder de 25 °C. Tijdens een defrost dipt ie even kort naar de 15°C. Totaal duurt ca 7 minuten. Een zelfde effect zou jij ook moeten kunnen zien.

Ik log overigens die defrost waarde zelf nog niet. Heeft denk ik ook niet zoveel zin. Kan er toch weinig aan beïnvloeden, anders dan te proberen de WP zoveel mogelijk overdag te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:22:
Dat is waar, al heb ik niet het idee dat het heel nauw luistert. Als hij maar niet in de zon hangt en onder 0 aangeeft als het vriest :)

@Franciesco ik bedenk me dat je waarschijnlijk geen fatsoenlijke adereindhulstang hebt, dan is jouw kabel prima hoor :)
Inderdaad, zo’n tang heb ik niet. De kans is overigens groot dat het een joined effort gaat worden qua installatie. De betreffende installateur heeft zo’n tang vast wel. :)

Ik plaats de WP aan plusminus NoordNoordOost (op ca 22,5 graden) van mijn woning. De sensor kan ik dan ook aan die kant van het huis hangen en dan zal hij in de winter niet in de zon hangen. In de zomer alleen vroeg in de ochtend, maar dat lijkt me niet zo’n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jichem schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:28:
zijn en of de prijs reëel is. De installatie komt op zolder te staan, met de buitenunit op een dakkapel met geschat 10m leiding.
Afgezien van het geluid wat ongetwijfeld op zolder hoorbaar gaat zijn (wordt die zolder niet ooit verbouwd tot bijvoorbeeld een thuiswerkplek?), heb je de installateur gevraagd of hij bij een storing met sneeuw op het dak bij jou die unit komt fixen?
Op een dakkapel lijkt met één van de meeste onhandige keuzes voor de plek voor een buitenunit.

Dan kun je misschien nog beter een monoblock kopen (dat ik dat ooit zou voorstellen zegt wat...), en die beneden aan je verwarmingscircuit hangen, en boven een warmtepompboiler zetten op de plek waar nu je CV-ketel staat (en hopelijk ook je afzuigbox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aantje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:09
Wie kan mij verder helpen?

Hier iemand in twijfel tussen de Elga ace 4kw en 6kw. LT vloerverwarming begane grond 5,5 x 10 Meter in een huis uit 2016. Boven wordt gekoeld en verwarmd dmv airco’s. Het huidige gasverbruik is 800m3. Volgens remeha moet dit met de 4kw lukken. Kan de 4kw dit ook tijdens de koudere periode stand-alone aan? Zou graag de cv-ketel voor verwarmen uitschakelen.

Kortom: red ik dit met de 4kw of is toch de zwaardere 6kw versie hiervoor nodig…

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@A3aantje Kun je met een Elga goed stand-alone draaien dan? Volgens mij zijn ze daar niet echt voor bedoeld. Hoeveel vermogen heeft die nog bij -10? Zou je niet een echte 5 kW warmtepomp kopen die al bedoeld is voor all-electric, van een gerenommeerd merk als Mitsubishi of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@A3aantje je SWW wordt ook wel duur, als je alleen daar nog het gasvastrecht voor betaalt.
Heb je daar al een plan voor? Misschien is een alleskunner dan wel goedkoper/slimmer/makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:45:
@A3aantje je SWW wordt ook wel duur, als je alleen daar nog het gasvastrecht voor betaalt.
Heb je daar al een plan voor? Misschien is een alleskunner dan wel goedkoper/slimmer/makkelijker.
Tweede voordeel van een echte WP: Je kunt later altijd nog beslissen om er toch je SWW mee te maken (mits je met leidingwerk een beetje uitkomt).

Pagina: 1 ... 51 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.