Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.541.421 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:00:
@Me Albert Waarom geen 7 of 9kW Pana J serie full-electric? Die moduleert net zo ver terug als de 5kW.
Of full-electric überhaupt een optie is weet je pas als je weet welke watertemperatuur het huis minimaal nodig heeft bij -10°C. Bij veel oude huizen met radiatoren is dat veel hoger dan een warmtepomp leuk vindt of kan.
Dan is een hybride systeem echt nog niet zo gek.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
goedkoop met goede service?

Dat zijn 2 woorden die niet bij elkaar passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28
Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:03:
[...]

Of full-electric überhaupt een optie is weet je pas als je weet welke watertemperatuur het huis minimaal nodig heeft bij -10°C. Bij veel oude huizen met radiatoren is dat veel hoger dan een warmtepomp leuk vindt of kan.
Dan is een hybride systeem echt nog niet zo gek.
Lang leve de elektrische radiator :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Kan je boven niet uitwisselen voor LTV Radiatoren. werkt perfect. Heb hier bg VV en 1e en 2e verdieping Jaga,s LTV hangen. Alles lekker warm op de temperatuur wat ik zelf wil.
Alles in hetzelfde circuit? Welke Ta stook je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:05
Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Een vuilafscheider hoort in de retour (vlak voor je ketel / WP), omdat die de ketel / WP moet beschermen tegen vuil.
Een microbellenontluchter moet op de warmste plek van het systeem, omdat daar de bellen het beste ontsnappen. Dat is dus in de aanvoer, vlak na je ketel / WP.

Als je ze combineert wordt de positie dus nooit optimaal.
Ok, dat is goed om te weten. Dan is een gescheiden vuilafscheider en ontluchter inderdaad logischer. Bij een monoblock wp kan de ontluchter dus het beste geplaatst worden direct nadat de leidingen het huis binnen komen. Maar iig dus vóór de verdeler van de vloerverwarming begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Franciesco schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:13:
Ok, dat is goed om te weten. Dan is een gescheiden vuilafscheider en ontluchter inderdaad logischer. Bij een monoblock wp kan de ontluchter dus het beste geplaatst worden direct nadat de leidingen het huis binnen komen. Maar iig dus vóór de verdeler van de vloerverwarming begrijp ik.
Ja, en voor de driewegklep. Want tijdens een SWW-run circuleert weliswaar maar een klein deel van het water, maar wel op een veel hogere temperatuur, waardoor dan de microbellenontluchter extra goed werkt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-07 20:19
Ontluchter werkt in toevoer het beste, maar dat is met WP een beetje achterhaald omdat er maar weinig temperatuur verschil zit tussen toevoer en retour. Bij hoge temperatuur ontstaan micro bellen welke in het water meegevoerd worden. Ontluchten helpt niet, maar eem microbellen afscheider zoal de Spirovent wel.

Een combi zou ik bij CV niet doen, maar bij een WP is het goed genoeg, maar wel eenvoudiger en goedkoper.
Bij koel bedrijf is de combi juist ideaal.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:00:
@Me Albert Waarom geen 7 of 9kW Pana J serie full-electric? Die moduleert net zo ver terug als de 5kW.
Full electric is beter maar niet haalbaar op korte termijn. Hybride pomp wel. Maar vraag was hoe bepaal ik het vermogen van een hybride. Ik neem aan dat de Koevlaas Formule niet werkt. Maar hoe dan wel?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 00:04
Me Albert schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Full electric is beter maar niet haalbaar op korte termijn. Hybride pomp wel. Maar vraag was hoe bepaal ik het vermogen van een hybride. Ik neem aan dat de Koevlaas Formule niet werkt. Maar hoe dan wel?
Waarom zou die formule niet werken? Je weet dan wat je full electric nodig zou hebben en kunt daar je hybride op afstemmen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28
[...]

Is het dan alsnog niet logischer om bivalent te gaan draaien? Dan loop je nog het risico full-electric te kunnen zijn, maar heb je wel de CV als backup.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Aziraphale schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Waarom zou die formule niet werken? Je weet dan wat je full electric nodig zou hebben en kunt daar je hybride op afstemmen.
Omdat de koevlaas formule ook werkt bij -10 graden en een hybride vlak boven nul stopt met ondersteunen. Maar ik kan niet berekenen wat voor effect dat heeft anders zou ik deze vraag hier niet stellen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-07 12:31
[...]

Zou simpel kijken welke wp de kortste tvt heeft...
Dat is volgens mij ook precies wat je wilt bereiken, kosten besparen.

Mijn schoonouders hebben een elga ace 6kw.
In december 2021 hebben ze slechts 20 kuub gas gebruikt, waar ze het jaar daarvoor (2020) 286 kuub gebruikte...
Graaddagen en opbrengst zonnepanelen waren nagenoeg gelijk in december 2020 en 2021.

Ze hadden wel 600 kWh meer gebruikt in dec 2021 tov Dec 2020

Ik verwacht dat ze jaar rond aan de 200 kuub gaan komen. Waar ze voorheen altijd rond de 2600 zaten..
Verwacht ook wel dat dit gecompenseerd wordt met zo'n 5500 kWh.

Maar goed..
5500 kWh a 0,21 cent = 1155
2400 kuub a 1,20 = 2880

Besparing van 1725 euro.
Daar komt volgend jaar nog 60 euro bij omdat ze in het tapwater tarief zullen komen.
Die warmtepomp is in ff 2 jaar terug verdient als deze prijzen zo blijven..

[ Voor 0% gewijzigd door Daannn1987 op 09-01-2022 20:37 . Reden: foutje in de berekening ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Me Albert schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Omdat de koevlaas formule ook werkt bij -10 graden en een hybride vlak boven nul stopt met ondersteunen. Maar ik kan niet berekenen wat voor effect dat heeft anders zou ik deze vraag hier niet stellen.
Die hybrides kan je doorgaans gewoon zo instellen dat ze ook onder het nulpunt meehelpen.. je cop moet al erg slecht zijn (eigenlijk onmogelijk) wil het goedkoper zijn om op gas te stoken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@Daannn1987
OK dat is een antwoord waar ik wat aan heb. OP welke temperatuur draait hun Elsa?
Mijn schoonzoon heeft alleen radiatoren dus zal een redelijke temperatuur moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Me Albert schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:21:
@Daannn1987
OK dat is een antwoord waar ik wat aan heb. OP welke temperatuur draait hun Elsa?
Mijn schoonzoon heeft alleen radiatoren dus zal een redelijke temperatuur moeten draaien.
Ja wel laag, aanvoer is niet boven de 35 geweest (zelfs icm bijstook ketel).
Ze hebben beneden overal vloerverwarming laten aanleggen maar ook de oude radiatoren hangen er nog... Een enorme bak afgifte dus.
Zal meer dan 120m2 vvw liggen (beneden best groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar even een reactie in het juiste topic.
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:28:
Reduceren van de vraag doe je mijns inziens alleen door efficiënter af te geven of minder warmte verlies te hebben: isoleren dus. Right? :)
Vooral isoleren. Maak maar eens een warmteverliesberekening van je huis. Kans is groot dat er bijvoorbeeld nog niet eens overal HR++ in zit. Dat vervangen door tripel glas kan al veel schelen.
Leidingen voor hoge flow vraagt om grotere diameter en genoeg groepen toch? Lage deltaT weer door relatief weinig afgifte per groep, de ingaande en uitgaande temperatuur bij elkaar in de buurt houden zorgt ervoor dat je minder vermogen nodig hebt om die delta teniet te doen. Hogere delta=meer vermogen nodig immers.
De VV verdeler ging ik van uit dat die vervangen moet gaan worden door een zonder pomp en die altijd open staat.
Dit zelf uitzoeken kost mij meer tijd dan een installateur vragen dat voor me te doen, ik zocht een handvat, een rekentool en daarna een aantal ogen die me kunnen vertellen of wat daaruit komt überhaupt in de buurt komt van wat kloppen kan.
Je bent al een eind in de buurt.
In jouw geval zou ik er gewoon een jaar gaan wonen en kijken welke watertemperatuur je nodig hebt (liefst als functie van de buitentemperatuur). Die logging, in combinatie met het gasverbruik per dag (gelogd door je slimme meter) geeft je na een jaar precies het inzicht wat je nodig hebt om de juiste WP te selecteren, of om te bepalen waar je nog iets moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@Me Albert
Advies uit Remeha webbinair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ip4TCvMG36WlvEBYOd35tkpcy3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I5Eay3UQSRfJPCDf81Qs9ps4.png?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

das een mooi stukje "wij van CV-fabrikant adviseren een CV"

immers als mensen gaan kijken op hun CV op welke temperatuur ze stoken (wat gewoon de instelling is vannuit de fabriek) is dat altijd VEEL hoger dan waar je een warmtepomp op hebt draaien. en dat staat los van het feit of de woning op een lagere temperatuur kan. immers staat een standaard CV dik boven de 60 te stoken fabriek af...

lekker smerig allemaal van die verkoopafdeling.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 20:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daannn1987
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:46:
[...]

immers als mensen gaan kijken op hun CV op welke temperatuur ze stoken (wat gewoon de instelling is vannuit de fabriek) is dat altijd VEEL hoger dan waar je een warmtepomp op hebt draaien. en dat staat los van het feit of de woning op een lagere temperatuur kan.

Misschien het filmpje even kijken alvorens je deze conclusie trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Daannn1987 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Misschien het filmpje even kijken alvorens je deze conclusie trekt?
dan hadden ze dat lijstje anders in elkaar moeten zetten. dit is het lijstje die de CV cowboy onthoud en gebruikt om mensen aan de CV te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 20:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 00:04
Me Albert schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:21:
@Daannn1987
Mijn Elga draait gewoon onder 0 door, dat is simpel in te stellen via de thermostaat of een dipswitch en zal, zoals @Daannn1987 zegt, bij anderen ook wel zo zijn.

Hoe is de isolatie bij je schoonzoon en hoe zit het met het vermogen van de radiatoren? Toen ik nog enkel radiatoren had kon ik mijn woning aardig lang verwarmen met alleen de Elga en dan een Ta van rond de 30. Nu was het wel zo dat ik nog het vermogen had hangen van voordat we isoleerden, anders had het niet gekund.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:48:
[...]

dan hadden ze dat lijstje anders in elkaar moeten zetten. dit is het lijstje die de CV cowboy onthoud en gebruikt om mensen aan de CV te houden.
Alles heeft wat context nodig natuurlijk, dit is niet een promo filmpje maar een voor de installateur verdiepend filmpje.
YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha

Als de installateur die dit filmpje kijkt niet op de hoogte is van het feit dat elke ketel ingeregeld moet worden, kan hij beter ook geen warmtepomp installeren.
Maarja hier zit dan ook net de crux veelal...

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 09-01-2022 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Daannn1987 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:54:
Als de installateur die dit filmpje kijkt niet op de hoogte is van het feit dat elke ketel ingeregeld moet worden, kan hij beter ook geen warmtepomp installeren.
dat geld dus voor bijna alle CV installateurs en beperkt zich niet tot warmtepompen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:55:
[...]

dat geld dus voor bijna alle CV installateurs en beperkt zich niet tot warmtepompen.
Yes.. precies het probleem 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:06

martijn v o

Certified by Enphase.

flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:46:
[...]

immers als mensen gaan kijken op hun CV op welke temperatuur ze stoken (wat gewoon de instelling is vannuit de fabriek) is dat altijd VEEL hoger dan waar je een warmtepomp op hebt draaien. en dat staat los van het feit of de woning op een lagere temperatuur kan. immers staat een standaard CV dik boven de 60 te stoken fabriek af...

Je hebt helemaal gelijk. Ik ga morgen boodschappen doen bij de Albert Heijn en zal ze dan even vragen welke warmtepomp of hybride systeem ik het beste kan nemen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn v o schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:05:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik ga morgen boodschappen doen bij de Albert Heijn en zal ze dan even vragen welke warmtepomp of hybride systeem ik het beste kan nemen.
gezien het feit dat de AH de eerste was in nederland met een volledig CO2 koel en verwamringssysteem voor hun koelingen en klimaatbeheersing zou dat nog niet eens zo verkeerd zijn, ze hebben genoeg vooruitdenkende mensen daar rondlopen.
de AH is in dat opzicht goed bezig. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Daar kan je prima de koevlaasformule voor gebruiken, bevalt eea dan is je koevlaasje ook geschikt voor monovalent.
Dus gewoon een monovalent wp a la Panasonic oid hybride opstellen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Bij CV installateurs is CV eigenlijk overbodig…
OTOH waarom zou een installateur dat moeten doen? Je beticht toch ook niet de programmeur voor de fouten van de ontwerper/architect…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DeltaT schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Bij CV installateurs is CV eigenlijk overbodig…
OTOH waarom zou een installateur dat moeten doen? Je beticht toch ook niet de programmeur voor de fouten van de ontwerper/architect…
nee, CV installater is je juiste benaming. immers heb je installateurs voor allemaal verschillende zaken.

en je kan zeker de CV installateur daarop aanspreken. je betaalt hem ervoor om een aparaat te plaatsen en in bedrijf te stellen. jij kan/mag verwachten als betalende partij dat hij de in bedrijfstelling doet op een dusdanige wijze dat deze zo efficient mogelijk draait zoals geadverteerd word. immers is hij de expert die dat ding tegen de muur gooit. hij behoort te weten hoe dat ding in elkaar steekt en het maximale eruit haalt. en dat gaat verder dan de stekker erin steken en zodra hij een leiding warm voelt worden de deur uitrrennen.

je zal toch ook niet blij worden als men de warmptepomp neerflikkert en op 55 graden zet terwijl je alleen vloerverwarming hebt en vervolgens direct weg is....

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:22:
[...]

nee, CV installater is je juiste benaming. immers heb je installateurs voor allemaal verschillende zaken.

en je kan zeker de CV installateur daarop aanspreken. je betaalt hem ervoor om een aparaat te plaatsen en in bedrijf te stellen. jij kan/mag verwachten als betalende partij dat hij de in bedrijfstelling doet op een dusdanige wijze dat deze zo efficient mogelijk draait zoals geadverteerd word. immers is hij de expert die dat ding tegen de muur gooit. hij behoort te weten hoe dat ding in elkaar steekt en het maximale eruit haalt. en dat gaat verder dan de stekker erin steken en zodra hij een leiding warm voelt worden de deur uitrrennen.

je zal toch ook niet blij worden als men de warmptepomp neerflikkert en op 55 graden zet terwijl je alleen vloerverwarming hebt en vervolgens direct weg is....
En dat allemaal voor een paar honderd oiros…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Me Albert schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:16:
[...]

2100m3 x 8 / 1650 = 10,2kw voor full electric. Voor een Hybride installatie kan je een beta van 0,5 aanhouden. Dus kom je uit op 5,1 kw.

YouTube: Webinar: Vuistregels voor het adviseren van de juiste warmtepomp

[ Voor 12% gewijzigd door Adriaan71 op 09-01-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DeltaT schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:31:
[...]

En dat allemaal voor een paar honderd oiros…
Als 1 installateur dat duidelijk vermeld dat hij ook x uren spendeert aan het inregelen van de installatie is dat a: een goed verkooppunt om voor jou te kiezen als installateur versus die dat niet doet en b: zo terugverdient als kopende partij als de installatie zuiniger/goed ingeregeld draait. Als de installateur dit goed overbrengt tijdens zijn bezoek maakt je offertes een stuk "trefzekerder".

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Ik moet de eerste installateur nog tegenkomen die een (hybride) wp optimaal kan inregelen. Hetzelfde voor de CV ketel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aeacus45 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:47:
Ik moet de eerste installateur nog tegenkomen die een (hybride) wp optimaal kan inregelen. Hetzelfde voor de CV ketel trouwens.
En daarom zie je inmiddels bedrijfjes opduiken die gespecialiseerd zijn in het optimaliseren van zulke dingen. Helemaal bij bedrijfspanden is veel winst te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Als 1 installateur dat duidelijk vermeld dat hij ook x uren spendeert aan het inregelen van de installatie is dat a: een goed verkooppunt om voor jou te kiezen als installateur versus die dat niet doet en b: zo terugverdient als kopende partij als de installatie zuiniger/goed ingeregeld draait. Als de installateur dit goed overbrengt tijdens zijn bezoek maakt je offertes een stuk "trefzekerder".
Ben ik bij de tweakers forum of de consumenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-07 11:20
Grolsch schreef op zondag 9 januari 2022 @ 07:44:
[...]

De WP gaat niet pendelen na nachtverlaging, hij gaat juist NIET pendelen dóór nachtverlaging.

Als ik 24*7 zou gaan verwarmen begint mijn WP juist te pendelen omdat deze niet ver genoeg terug kan moduleren om 24*7 te draaien in 90% van de gevallen. Of Ta moet omhoog, en dan schiet de ruimtetemperatuur omhoog.

Ook is de COP aanzienlijk beter overdag,
5 graden verschil scheelt 1,12 COP punt (Tbuiten +7 v.s. Tbuiten +2 bij Ta 35 en nominaal vermogen).

Ik heb het ook ooit al eens getest, en bij mij leverde 24*7 draaien een slechtere COP op, meer energieverbruik en pendelgedrag, of als resultaat dat de WP overdag uit gaat omdat de ruimtetemperatuur gehaald wordt, en de thermostaat ingrijpt.

Nu pas ik 12 uur nachtverlaging toe van 1 graad, wat natuurlijk alleen goed gaat met vloerverwarming, en een goed geisolleerde woning, dat gaat niet bij iedereen op.
Wat betreft de buitentemperatuur dag/nacht heb je gelijk. Dit kan ik in het programma inbouwen.
Pendelen hangt niet af van de nachtverlaging, maar van de instelling van de WP. Als de versterkingsfactor in de graadminuten te hoog is dan krijg je bij verstoring pendelen. Hiervoor ga ik een aparte uitdraai maken. Het probleem is dat ik eerst de randvoorwaarden van de test moet hebben. Bij nachtverlaging had ik ook een uitdraai met dag/nacht buitentemperatuur moeten doen. Die ga ik eerst afmaken.
Zo zie je dat jullie commentaar en ervaring nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tomexergie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:06:
[...]
Inderdaad bij een te hoge versterkingssfactor gaat de WP pendelen na nachtverlaging. In het model heb ik de graadminuten op een lagere waarde gezet. Meer massa in het CV systeem helpt ook: alle radiatoren enz open zetten.
Je zou daar iets kunnen doen met een dag verhoging of omgekeerde stooklijn.
Ik heb al een beetje gestoeid met pendelen. Tot nu tie valt de schde mee; 2-4% meer energie. Maar meer herrie s'nachts is erger denk ik. Dit ga ik nog verder uitwerken.
Wat is pendelen, een warmtepomp die niet draait maakt ook geen geluid, wat jij beschrijft doe ik al heel lang, zo laag mogelijk draaien voor geluid en gewoon 24/7 warmen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:34:
[...]

2100m3 x 8 / 1650 = 10,2kw voor full electric. Voor een Hybride installatie kan je een beta van 0,5 aanhouden. Dus kom je uit op 5,1 kw.

Met deze insteek krijg je een installatie waar je niet zoveel aan hebt, beneden de 4 graden is de WP afgehaakt want tekort vermogen.

Edit: Heb je mijn commentaar onder de video ook gelezen ?

koevlaas
2 jaar geleden
Hier klopt niet veel van, ik heb een huis uit 1980 opp 158m2 en dan heb ik volgens Vaillant ruim 25kW warmtepompvermogen nodig. Ik heb al 3 jaar een 7.5 kW Warmtepomp die gemaximaliseerd is op 5.8 kW en die weet prima de woning op peil te houden. Uit het niets zomaar huizen over 1 kam scheren en uit tabellen aflezen wat het warmteverlies is is dus niet een vlieger die voor iedereen opgaat.

[ Voor 30% gewijzigd door koevlaas2 op 09-01-2022 22:23 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:04:
[...]

[...]

Wat is pendelen, een warmtepomp die niet draait maakt ook geen geluid, wat jij beschrijft doe ik al heel lang, zo laag mogelijk draaien voor geluid en gewoon 24/7 warmen.
Ik heb al een uitdraai bij Tb=2C gemaakt. Inderdaad is het energieverlies bij pendelen niet groot, rond de 4%.
Ik weet niet hoeveel invloed de "overcapaciteit" van de WP heeft.
Mijn Elga van Pe=1000W in onderbemeten waardoor pendelen pas kan optreden boven 4C en dus minder invloed heeft. In mijn model heb ik Pe =2000W aangehouden. Ik ga dit verdere onderzoeken.
Uit mijn eerste draaien aan de knoppen blijkt dat pendelen sterk afhangt van:
* instelling graadminuten (als je dat kunt veranderen en de regeling traag maken)
* de waterinhoud van het leidingsysteem en vloerverwarming radiatoren. Dichtdraaien verhoogt de kans op pendelen.
* een buffervat van voldoende inhoud.
* een openverdeler kan ook pendelen bevorderen i.v.m. directe circulatie die kan optreden.
Bij vloerverwarming denkt ik dat de massa van de afdeklaag meegenomen moet worden en vergelijkbaar is met de waterinhoud van de radiatoren.
In hoeverre de bouwmassa invloed heeft moet ik onderzoeken. Dat hangt af van de tijdconstante.

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Met deze insteek krijg je een installatie waar je niet zoveel aan hebt, beneden de 4 graden is de WP afgehaakt want tekort vermogen.

Edit: Heb je mijn commentaar eronder ook gelezen ?

koevlaas
2 jaar geleden
Hier klopt niet veel van, ik heb een huis uit 1980 opp 158m2 en dan heb ik volgens Vaillant ruim 25kW warmtepompvermogen nodig. Ik heb al 3 jaar een 7.5 kW Warmtepomp die gemaximaliseerd is op 5.8 kW en die weet prima de woning op peil te houden. Uit het niets zomaar huizen over 1 kam scheren en uit tabellen aflezen wat het warmteverlies is is dus niet een vlieger die voor iedereen opgaat.
Het zijn richtlijnen die je een aardige richting op kan geven. Als jou huis met 5,8 158m2 warm kan houden dan heb je je woning nageissoleerd. Dan moet je dus geen woning van 1980 aanhouden.

5,8kw \ 158 = 37Watt/m2.

Dat moet je dus vergelijken met een woning uit na 2010. En je hebt ook nog een WTW. dus geen koude lucht binnen met ventilatie.

Als je dan inderdaad rekent met 37Watt/m2 x 158 kom je richting de 6 kw die je nodig hebt.

Als jij een woning hebt uit 1980 wat niet nageisoleerd is red jij het zeker niet met die 6kw.

Eerst beter lezen voor je gaat roepen. Met die forumle heb je en aardige richtlijn.

Zelf thuis ook toegepast op eigen woning uit 1946.

Uiteraard na geïsoleerd en ik red het ook met een Split 7kw welke bij -10 6.2 kw levert en heb 140m2

Ik kom dus uit op 44Watt/m2 omdat ik mijn hele huis gerenoveerd heb. Als ik niks gedaan had had er ook geen Wp ingegaan,

Heb nu nog een energie rekening van € 11,67 per maand voor stroom, Geen gas meer.

Dus roepen dat het niet werkt is weer erg kortzichtig .

Maar dat weten we. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:29:
[...]

Het zijn richtlijnen die je een aardige richting op kan geven. Als jou huis met 5,8 158m2 warm kan houden dan heb je je woning nageissoleerd. Dan moet je dus geen woning van 1980 aanhouden.

5,8kw \ 158 = 37Watt/m2.

Dat moet je dus vergelijken met een woning uit na 2010. En je hebt ook nog een WTW. dus geen koude lucht binnen met ventilatie.

Als je dan inderdaad rekent met 37Watt/m2 x 158 kom je richting de 6 kw die je nodig hebt.

Als jij een woning hebt uit 1980 wat niet nageisoleerd is red jij het zeker niet met die 6kw.

Eerst beter lezen voor je gaat roepen. Met die forumle heb je en aardige richtlijn.

Zelf thuis ook toegepast op eigen woning uit 1946.

Uiteraard na geïsoleerd en ik red het ook met een Split 7kw welke bij -10 6.2 kw levert en heb 140m2

Ik kom dus uit op 44Watt/m2 omdat ik mijn hele huis gerenoveerd heb. Als ik niks gedaan had had er ook geen Wp ingegaan,

Heb nu nog een energie rekening van € 11,67 per maand voor stroom, Geen gas meer.

Dus roepen dat het niet werkt is weer erg kortzichtig .

Maar dat weten we. O-)
Ik heb het toch niet over jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:31:
[...]

Ik heb het toch niet over jouw huis.
Boven is voorbeeld jouw huis.

Als je goed inschat in welk Watt/m2 je komt met een woning heb je een hele goeie richtlijn. Een warmteverlies berekening gebeurt hert zelfde . Zeker met nieuwbouw.

En als je nog een gasverbruik erbij heb kan je 2 kanten op rekenen. Dan zal je zien dat er zo goed als hetzelfde uitkomt aan wat je nog hebt.

[ Voor 44% gewijzigd door Adriaan71 op 09-01-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:32:
[...]

Boven is voorbeeld jouw huis.
Gaat toch om de 2000m3 gas van leidend voorwerp, dan kan je met een 5 kW WP niet zoveel, ooit in het begin van mijn carriere eens een huis tegengekomen met een 5kW WP erin (hybride) en die trok nog geen kroket door de mayo.
Bij die situatie werd het water bij 4 graden buiten niet warmer dan 24 graden en dat was volstrekt onvoldoende voor een leuke besparing.

Edit: Was een huis van ongeveer 2000m3 gas en 1000m3 inhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 09-01-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:04:
[...]

[...]

Wat ik nog vergeten was te zeggen dat de flow ook invloed kan hebben. Geeft een tijdvertraging in het regel circuit. B.v. bij 12l/minuut een 200liter waterinhoud CV een circulatietijd van 17 minuten. De luchtbuffer die de thermostaat meet heeft een tijdconstante van c.a 20 minuten. Kan invloed hebben? Ik weet nog niet hoe ik dat fysisch moet benaderen want het water stroomt met c.a 30cm/s door de leiding en is in 30 sec bij het afgifte punt. Misschien toch verwaarloosbaar? Dan hangt de opwarming toch weer hoofdzakelijk af van de massa van de radiator/vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:35:
[...]

Gaat toch om de 2000m3 gas van leidend voorwerp, dan kan je met een 5 kW WP niet zoveel, ooit in het begin van mijn carriere eens een huis tegengekomen met een 5kW WP erin (hybride) en die trok nog geen kroket door de mayo.
Bij die situatie werd het water bij 4 graden buiten niet warmer dan 24 graden en dat was volstrekt onvoldoende voor een leuke besparing.
Hybride is ondersteuning voor het verminderen van het gas. Niet om alles te vervangen. Hoeveel dag per winter is het onder nul? Het voor en seizoen zal het goed draaien.

Maar nog een ander voorbeeld. Ben benieuwd waar jij op uitkomen.

Ik ga deze woning in Maart helemaal renoveren en verduurzamen en van het gas af.

Woning 150m2

Dak en vloer worden geïsoleerd met 16cm pure geblazen.
Gevel wordt nageisoleerd , spouw is 7cm.
Glas HR++

Alles wordt vloerverwarming.

Geen gasverbruik bekent. Want dat gaat heel erg veranderen door renovatie.

Hoe bereken je deze woning wat je nodig hebt kw vermogen wp bij -10

Wil ik jouw som wel eens zien.

Ben wel benieuwd.

Misschien kunnen we weer wat leren. Zijn we tenslotte nooit te oud voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Hybride is ondersteuning voor het verminderen van het gas. Niet om alles te vervangen. Hoeveel dag per winter is het onder nul? Het voor en seizoen zal het goed draaien.

Maar nog een ander voorbeeld. Ben benieuwd waar jij op uitkomen.

Ik ga deze woning in Maart helemaal renoveren en verduurzamen en van het gas af.

Woning 150m2

Dak en vloer worden geïsoleerd met 16cm pure geblazen.
Gevel wordt nageisoleerd , spouw is 7cm.
Glas HR++

Alles wordt vloerverwarming.

Geen gasverbruik bekent. Want dat gaat heel erg veranderen door renovatie.

Hoe bereken je deze woning wat je nodig hebt kw vermogen wp bij -10

Wil ik jouw som wel eens zien.

Ben wel benieuwd.

Misschien kunnen we weer wat leren. Zijn we tenslotte nooit te oud voor
Met 8 kW zit ik redelijk safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-07 18:38
Als je de oppervlakten en isolatie weet, invoeren in ubakus en tada.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Met 8 kW zit ik redelijk safe.
Dat kom door je ervaring , Maar hoe bereken je hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:53:
[...]

Dat kom door je ervaring , Maar hoe bereken je hem.
Met de koevlaasformule gecorrigeerd door wat ik ervan denk dat de isolatie bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:54:
[...]

Met de koevlaasformule gecorrigeerd door wat ik ervan denk dat de isolatie bespaard.
Schrijf hem dat uit. Kunnen andere ook weer wat leren.

Maar dan kom je toch weer op een bepaalde Watt/m2 en dat keer de m2 toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Tussen +2 en 0 heb je je vermogen het hardst nodig, bij -5 draait alles juist weer beter.
Als je een WP hebt wil je al snel meer en is dit onmogelijk dan is het eigenlijk zonde dat het er dan niet inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:00:
[...]

Tussen +2 en 0 heb je je vermogen het hardst nodig, bij -5 draait alles juist weer beter.
Als je een WP hebt wil je al snel meer en is dit onmogelijk dan is het eigenlijk zonde dat het er dan niet inzit.
Zal deze berekening volgende keer ook meenemen voor als ik weer een offerte uitbreng. Brengt veel helderheid _/-\o_

Maar ga slapen. Morgen weer werken.

trusten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Zal deze berekening volgende keer ook meenemen voor als ik weer een offerte uitbreng. Brengt veel helderheid _/-\o_

Maar ga slapen. Morgen weer werken.

trusten.....
Reken je lekker 14kW in een tussenwoning want dan kan je je zwembad en schuur er ook nog bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:36:
[...]

Wat ik nog vergeten was te zeggen dat de flow ook invloed kan hebben. Geeft een tijdvertraging in het regel circuit. B.v. bij 12l/minuut een 200liter waterinhoud CV een circulatietijd van 17 minuten. De luchtbuffer die de thermostaat meet heeft een tijdconstante van c.a 20 minuten. Kan invloed hebben? Ik weet nog niet hoe ik dat fysisch moet benaderen want het water stroomt met c.a 30cm/s door de leiding en is in 30 sec bij het afgifte punt. Misschien toch verwaarloosbaar? Dan hangt de opwarming toch weer hoofdzakelijk af van de massa van de radiator/vloerverwarming.
Lagere flow geeft makkelijker een hogere Ta en meer warmte per liter. Ik draai relatief laag met 800 liter per uur en pompstop na 3 min stop wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 08:03

Floor-is

5.2

Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:33:
Maar even een reactie in het juiste topic.

[...]

Vooral isoleren. Maak maar eens een warmteverliesberekening van je huis. Kans is groot dat er bijvoorbeeld nog niet eens overal HR++ in zit. Dat vervangen door tripel glas kan al veel schelen.
Ben gezien de hoeveelheid glas wel bang dat dit een kostenpost is die eigenlijk stelt dat we beter kunnen verhuizen. Voor triple pane moeten we ook alle kozijnen/binnendelen van de kozijnen vervangen. Dan hebben we het denk ik zomaar over meer dan €25k. HR++ is goedkoper, maar ook niet goedkoop en weer niet zo’n mega-stap vanaf HR+.

Ik hoopte gewoon een berg energie van gas te vervangen door een berg energie vanuit elektra natuurlijk. :+
[...]

Je bent al een eind in de buurt.
In jouw geval zou ik er gewoon een jaar gaan wonen en kijken welke watertemperatuur je nodig hebt (liefst als functie van de buitentemperatuur). Die logging, in combinatie met het gasverbruik per dag (gelogd door je slimme meter) geeft je na een jaar precies het inzicht wat je nodig hebt om de juiste WP te selecteren, of om te bepalen waar je nog iets moet doen.
Dat kan en zal waarschijnlijk ook absoluut de beste keuze zijn. Alles loggen en dan kijken.
Maar dat wil ik natuurlijk niet, ik wil gewoon beter en nu :P
Nee dat valt ook wel weer mee, maar omdat de aanleg van een WP ook een kleine verbouwing behelst is het weer gedoe en relatief duurder om die verbouwing te doen. Bovendien zakt die energierekening dan niet echt, wat wel,echt de bedoeling was.

Oh en thanks dat je je reactie naar dit topic verplaatst hebt. Ik zal hier dadelijk ook bijlezen, heb nog een berg notificaties waar ik doorheen schijn te moeten ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Even omdat ik ‘de koevlaas formule’ nog niet eerder heb gezien. Dat is hem?

Gasverbruik x 8 / vollast uren = kW van full electric WP installatie (bij benadering dan wel neem ik aan).

Dus 2500 x 8 / 1650 = 12kW afgerond
En zeg 850 x 8 / 1650 = 4kW afgerond

Edit: ha, doorlezen en nee dat is hem zeker niet :D
Geen idee wat wel, zodra ik meer info heb over onze situatie zal ik weer terugkomen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2022 23:31 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Aziraphale schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Mijn Elga draait gewoon onder 0 door, dat is simpel in te stellen via de thermostaat of een dipswitch en zal, zoals @Daannn1987 zegt, bij anderen ook wel zo zijn.

Hoe is de isolatie bij je schoonzoon en hoe zit het met het vermogen van de radiatoren? Toen ik nog enkel radiatoren had kon ik mijn woning aardig lang verwarmen met alleen de Elga en dan een Ta van rond de 30. Nu was het wel zo dat ik nog het vermogen had hangen van voordat we isoleerden, anders had het niet gekund.
Leuke discussie die er ontstaat. Even wat meer info over de woning. We zijn nu zo'n 3 jaar bezig met isoleren. Houten vloer geïsoleerd met Tonzon. Verdiepingsvloeren op slaapkamers en gang geïsoleerd. Spouwmuur isolatie alhoewel dat lastig was omdat de spouw erg dun was. Zolder geïsoleerd en dakkapellen geïsoleerd en voorzien van dubbel glas. Het is een vrijstaande woning in de stad gebouwd is 1932.
In 2019 was het gasverbruik meer dan 3000m3. Dus koudere winter en toch 1000 m3 minder. Maar het blijft een oud huis met bv een voordeur die tocht wat niet makkelijk te verhelpen is als je het oude karakter wilt behouden.

Gevoelsmatig leek mij 5 kW te weinig en zou ergens rond de 9 moeten kunnen en veel gas moeten besparen. Vandaar mijn vraag hier op het forum. Tegelijk met de WP komen er ook nog 9 zonnepanelen om een (groot) deel van de extra elektra zelf op te wekken.

Is een Elga een betere oplossing dan de aangeboden Atlantic Aurea? Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:23:
[...]

Even omdat ik ‘de koevlaas formule’ nog niet eerder heb gezien. Dat is hem?

Gasverbruik x 8 / vollast uren = kW van full electric WP installatie (bij benadering dan wel neem ik aan).

Dus 2500 x 8 / 1650 = 12kW afgerond
En zeg 850 x 8 / 1650 = 4kW afgerond

Edit: ha, doorlezen en nee dat is hem zeker niet :D
Geen idee wat wel, zodra ik meer info heb over onze situatie zal ik weer terugkomen. :)
Ja klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Je postte laatst dat je erg veel berichten krijgt, is het okay als ik je morgen of later in de week even een Whatsapp ofzo stuur?

Ik kan wel pretenderen te weten wat ik aan het doen ben, maar ben allang door het ijs gezakt ;)
Jij schijnt bij mij in de buurt actief te zijn (ons huis is in Den Helder) en mensen hebben een hoge pet van je op hier. Dan huur ik liever iemand in die het wel kan zal ik maar zeggen ;)

Heb een berichtje gestuurd

[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 10-01-2022 10:51 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:08:
[...]

Lagere flow geeft makkelijker een hogere Ta en meer warmte per liter. Ik draai relatief laag met 800 liter per uur en pompstop na 3 min stop wp.
De flow beïnvloedt inderdaad het proces. De aanvoer temperatuur zit al in mijn model en de Rradiaroren=1/KA
Qwp=KA((Ta+Tr)/2-Ti) R=1/KA Dus de retour temp en flow in het model is mogelijk.
Ik kan KA zo instellen dat het overeenkomt met de gemeten aanvoer temp bij 2C buiten. De waarde die in de monitoring wordt opgeven. Als de flow wordt terug gedraaid zal de Ta wat stijgen ten nadele van de COP, maar voor de regeling heeft dat zo te zien weinig consequenties. Maar ik ga aan de knop draaien en kijken wat er uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:07:
[...]

Reken je lekker 14kW in een tussenwoning want dan kan je je zwembad en schuur er ook nog bij doen.
Ja dat begrijp ik ook wel.

Je roept nou weer uit je nek 14 kw. Maar hoe kom je daar bij?

Je roept steeds iets maar heb nog geen berekening gezien van je. Onderbouw het dan waarom je op 14kw komt voor een tussenwoning

Maar ik zal het hierbij laten.

Ieder zijn eigen ding en redenering. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-07 10:06
Iemand die weet of er een optie is om bij de ERSD-VM2D de uitgang van de 3 wegklep te inverteren via de software/FTC?

Standaard staat hij zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YQPLkMu-tKWntowH46XlL0nJGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JmuYMlA1dxeh4eHEPF7raYH6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
martijn v o schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:05:
[...]

Waarom is dat zo raar? je kunt toch ook al zonnepanelen kopen bij de Ikea als je voor je Billy boekenkast gaat kijken?

Het is geen promotiefilmpje maar een verdiepingsinstuctie film (webbinair) voor installateurs welke met de Elga werken en hoe ze deze het beste kunnen instellen en inregelen op aanvulling van de montage handleiding. Er worden ook vragen beantwoord waar ze tegenaan lopen.
Remeha heeft een hele serie van deze webbinairs op Youtube staan. Meeste leveranciers zijn zelfs onbereikbaar voor consumenten die informatie willen, dus ik vind dit wel een heel positieve actie door het gewoon openbaar te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:20
iwhnm89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:15:
Iemand die weet of er een optie is om bij de ERSD-VM2D de uitgang van de 3 wegklep te inverteren via de software/FTC?

Standaard staat hij zo:

[Afbeelding]
Volgens mij niet, maar waarom wil je dat want je kan de leidingen toch zo aansluiten dat dit niet nodig is.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-07 21:32

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Adriaan71 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:51:
[...]

Ja dat begrijp ik ook wel.

Je roept nou weer uit je nek 14 kw. Maar hoe kom je daar bij?

Je roept steeds iets maar heb nog geen berekening gezien van je. Onderbouw het dan waarom je op 14kw komt voor een tussenwoning

Maar ik zal het hierbij laten.

Ieder zijn eigen ding en redenering. :X
Adriaan, volgens mij is er nog geen formule die veel gehanteerd wordt en jouw naam draagt. Marnix zorgt goed voor zijn klanten en heeft oog voor het grotere geheel (systeem). My 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
Remco45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Volgens mij niet, maar waarom wil je dat want je kan de leidingen toch zo aansluiten dat dit niet nodig is.
Ik gebruik de Tameson BW3-100-AW1-R230AC 3-wegklep.
De koperleidingen kan ik niet meer eenvoudig veranderen.

Ik heb geprobeerd om de positie van de klep te wijzigen door de kogel te roteren zoals in de handleiding aangegeven, echter in de vvw stand kan er ook water door de spiraal van mijn SWW vat lopen.

Zo staat hij momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDIczZ_Migs_jC1FNNHzPv6gPw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8CwayPlwvopIUpe3RioHdzK4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
In je schema moet je eerst even aangeven waar de aansluitingen uitwendig zitten, want zo is dat niet duidelijk.
Met name, waar zit nu je toevoer van de klep?
Als de kogel in de klep elke 90° gedraaid kan worden, dan is er geen probleem lijkt mij.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Twente is het weer lekker defrost weer, -0,5 graad ATM en een RV van 96% en mistig.
Het begon nog zonnig vanochtend, maar daar is weinig meer van over.

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 10-01-2022 12:30 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-07 18:38
Grolsch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:28:
In Twente is het weer lekker defrost weer, -0,5 graad ATM en een RV van 96% en mistig.
Ja, soms om de drie kwartier een defrost. 😭

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LacsapOV schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Ja, soms om de drie kwartier een defrost. 😭
Hier nu vanaf 10.00 met z'n 5e defrost bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03
Ik heb wat aan mijn huidige verbruik zitten te rekenen ( heb nog geen warmtepomp) en als 1e vraag heb ik het goed berekend en als 2e vraag gezien het verbruik wat zou het advies zijn mbt boilervat grootte.
Vast variabele: 4.18KJ per liter water om 1c te verhogen
1m3 gas bevat 32000KJ aan energie.

Sessie 1: 172L water verbruik, 340L gas verbruik. (172*4.18= 718.96 ( om alles 1c te verwarmen), 32000*0.340= 10880KJ / 718,96 = 15.1KJ om water op douche temperatuur te krijgen ( heb een wtw )
Sessie 2: 126L water, 256L gas = 15.5KJ ( wtw moet aan het begin warm worden)

Nu lijken mij deze 15,1KJ en 15,5 KJ aan de lage kant want ik douche toch wel met lekker warm water ;)
Je zou met die 15.1 / 4.18Kj denken dat het maar 4 graden wordt verwarmt en dat is zelfs met het verwachte rendement van de wtw (67% ) nog steeds laag.
Bereken ik hier dus iets verkeerd?

Maar mocht het toch goed zijn en de douche verbruik volumes 2x zou doen, wat zou dan een goed boilervat zijn bij dit verbruik.

PS wtw zit op koud water van douche & CV aangesloten

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Laatst online: 18:04
Heeft iemand met verstand van Mitsubishi een idee waarom mijn SW75 een legionellarun start met het elektrisch element? Hij warmt dus niet zoals een normale SWW run het vat op tot 46 graden om daarna elektrisch verder te gaan.

Het vat was 36 graden toen de legionella run begon, maar hij deed dat dus volledig elektrisch vandaag???

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:53:
Heeft iemand met verstand van Mitsubishi een idee waarom mijn SW75 een legionellarun start met het elektrisch element? Hij warmt dus niet zoals een normale SWW run het vat op tot 46 graden om daarna elektrisch verder te gaan.

Het vat was 36 graden toen de legionella run begon, maar hij deed dat dus volledig elektrisch vandaag???
Dit "probleem" (karaktereigenschap blijkbaar) heb ik vaker gelezen van de nieuwe units in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:22

ThaDude

Hang Loose

Grolsch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Dit "probleem" (karaktereigenschap blijkbaar) heb ik vaker gelezen van de nieuwe units in dit topic.
Heeft @LeonTebbens dit ook niet en zou hij daarom een nieuwe versie 1500 krijgen van de firmware in de eerste week van januari?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:32:
[...]

Hier nu vanaf 10.00 met z'n 5e defrost bezig.
Hier precies andersom: zware mist vanmorgen, dat tegen 10 uur omdraaide in volle bak zon. van 6-10 uur 5 defrosts, en sinds 10 uur nog maar 2 stuks
en dat is niet eens zo ver bij jou vandaan.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

Fantasma schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:26:
@koevlaas2 @KaDoos

Gisteren niet gelukt er te geraken en in te stellen

Door de dag nog wat nagedacht en ga eerst eens dT naar 3/2 zetten bij huidige WAR settings, moest dat niet helpen beginnen met direct 25°C dT3, niet warm/veel stoppen 25°C dT2, nog niet goed, 26°C dT3 etc.
Eens rustig omhoog gaan, foto's laten nemen van hoe het heeft gelopen door de dag etc.
Zal er wel iets uit komen denk ik.
Gisteren rond 14 uur toch maar gewoon 25°C dt3 ingesteld.
Was nog aan het draaien rond 20uur (systeem informatie gaf toen 26aT/24rT aan), dat is goed, vanvond ga ik kijken hoe lang hij totaal heeft gedraaid.
Moeder zei dat het deze morgen niet echt veel warmer was (vriesnacht).

Het rustig omhoog gaan gaat niet lukken denk ik, het zou meerdere nachten vriezen deze week...
Ben aan het denken gewoon 30 in te stellen (en ventilatie af) en hopen dat het toch iets helpt....
19 binnen is leefbaar natuurlijk, maar paar dagen écht koude binnen blazen en voor je het weet zitten ze aan 18...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:52
Grolsch schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:28:
Het begon nog zonnig vanochtend, maar daar is weinig meer van over.
Hier aan de kust is het nu 7 graden. Vannacht een paar defrosts gezien maar sinds 08:00 is het rustig.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[/quote]

Je vergeet de retour temperatuur die dan omlaag gaat.
Q=flow*C*(Ta-Tr) De warmte Q wordt niet opgelegd door de flow, maar de regeling van de warmtepomp en thermostaat. Die bepalen de Q. Een lagere flow resulteert in een lagere retour temperatuur en dus minder afgifte omdat de gemiddelde temp van de vloer of radiatoren daalt. Om toch dezelfde Q te houden wordt de Ta omhoog geregeld en gaat de COP dus omlaag.

Bij de lage flow bij vloerverwarming bestaat het gevaar dat de helft van de vloer geen warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Voorgaande ie een reactie op @Rol-Co

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:20
iwhnm89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Ik heb geprobeerd om de positie van de klep te wijzigen door de kogel te roteren zoals in de handleiding aangegeven, echter in de vvw stand kan er ook water door de spiraal van mijn SWW vat lopen.

Zo staat hij momenteel:
[Afbeelding]
Dan moet de kogel worden geplaatst conform de onderste twee van onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vMnHipLMhLTkX7mXv7eh-GtUHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xN9ErsSECWb4ecFR5iCEoUhS.jpg?f=fotoalbum_large

Linksonder is dan SWW en rechtsonder is VVW.
Lukt dat?

En mocht het elektrisch dan verkeerd om werken, is dat met een simpel 230 V relais op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 10-01-2022 15:13 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
WillemSuper schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Adriaan, volgens mij is er nog geen formule die veel gehanteerd wordt en jouw naam draagt. Marnix zorgt goed voor zijn klanten en heeft oog voor het grotere geheel (systeem). My 2 cents...
Daar gaat het niet om. En zoals je overal lees kraak ik ook niet zijn werk af.

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
Remco45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Dan moet de kogel worden geplaatst conform de onderste twee van onderstaande afbeelding.

[Afbeelding]

Linksonder is dan SWW en rechtsonder is VVW.
Lukt dat?

En mocht het elektrisch dan verkeerd om werken, is dat met een simpel 230 V relais op te lossen.
Klopt.. Had dit reeds geprobeerd, toen had ik geen "lekkage" door de spiraal van de boiler in de SWW stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQEBCUzZ8n4oyLQyocniZwkQuwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rqpZQYCx1dmREvme4d7MJYWg.png?f=user_large

Echter werkt het dan elektrisch omgekeerd zoals je beschrijft.. vandaar dat ik hoopte op een invert optie in de software ergens...

Zal dus een relais worden, bedankt voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door iwhnm89 op 10-01-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
The-Source schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:41:
Ik heb wat aan mijn huidige verbruik zitten te rekenen ( heb nog geen warmtepomp) en als 1e vraag heb ik het goed berekend en als 2e vraag gezien het verbruik wat zou het advies zijn mbt boilervat grootte.
Vast variabele: 4.18KJ per liter water om 1c te verhogen
1m3 gas bevat 32000KJ aan energie.

Sessie 1: 172L water verbruik, 340L gas verbruik. (172*4.18= 718.96 ( om alles 1c te verwarmen), 32000*0.340= 10880KJ / 718,96 = 15.1KJ om water op douche temperatuur te krijgen ( heb een wtw )
Sessie 2: 126L water, 256L gas = 15.5KJ ( wtw moet aan het begin warm worden)

Nu lijken mij deze 15,1KJ en 15,5 KJ aan de lage kant want ik douche toch wel met lekker warm water ;)
Je zou met die 15.1 / 4.18Kj denken dat het maar 4 graden wordt verwarmt en dat is zelfs met het verwachte rendement van de wtw (67% ) nog steeds laag.
Bereken ik hier dus iets verkeerd?

Maar mocht het toch goed zijn en de douche verbruik volumes 2x zou doen, wat zou dan een goed boilervat zijn bij dit verbruik.

PS wtw zit op koud water van douche & CV aangesloten
Ik mis nog een beetje hoe warm je water is en hoe warm je doucht, maar laten we het eens anders bekijken. Begrijp ik het goed als er 2x per dag gedoucht wordt, waarbij je de eerste keer 172l warm water verbruikt, en de 2e douchebeurt 126l? Laten we zeggen dat je met 40C doucht (da's warm!), dan is je behoefte dus 172+126=298 liter water van 40C. Als je een 400-liter boiler opwarmt tot 55C komt je ongeveer op 300l douchewater uit, nog even geen rekening houdend met je wtw. Je moet een keuze maken tussen 1x een 400-liter boiler opwarmen, of 2x een kleinere boiler van 180-200l.

Wij hebben een 400-liter boiler omdat er bij ons 2 douchesessies zijn: de kinderen achter elkaar s'avonds, en wij achter elkaar s'ochtends. Ik wil niet dat hij s'nachts mijn boiler op gaat warmen: niet alleen i.v.m. geluid, maar ook omdat ik overdag optimaal gebruik wil maken van mijn pv-stroom. Bijkomend voordeel is ook het (relatief) lagere stilstandverlies, mocht er een keer maar 1 douche-sessie plaatsvinden dan is de boiler morgen ook nog wel warm. Maar goed, da's een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Adriaan71 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Daar gaat het niet om. En zoals je overal lees kraak ik ook niet zijn werk af.

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

;)
Die zijn er zeker en ik lees hier graag mee om zoveel mogelijk kennis te vergaren. Mocht je andere manieren van berekenen hebben dan ben je natuurlijk welkom om deze te delen. Ik heb zelf op meerdere manieren geprobeerd om een beeld te krijgen van het benodigde vermogen bij min 10 en de te kiezen maat warmtepomp.

De koevlaas formule, maximale gasverbruik in februari omrekenen naar thermische energie.

Maar tot nu toe is de ervaring dat ik consequent blijf hangen op een delta t rond de 5 graden. Ik hanteer nu een stooklijn en bij elk punt op de stooklijn blijft het dus om een nabij de 5 graden delta t. Dat zou een vermogen tussen de 4,5 en 7,5 kw thermisch zijn. Ruim binnen de berekende 11kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
WillemSuper schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Die zijn er zeker en ik lees hier graag mee om zoveel mogelijk kennis te vergaren. Mocht je andere manieren van berekenen hebben dan ben je natuurlijk welkom om deze te delen. Ik heb zelf op meerdere manieren geprobeerd om een beeld te krijgen van het benodigde vermogen bij min 10 en de te kiezen maat warmtepomp.

De koevlaas formule, maximale gasverbruik in februari omrekenen naar thermische energie.

Maar tot nu toe is de ervaring dat ik consequent blijf hangen op een delta t rond de 5 graden. Ik hanteer nu een stooklijn en bij elk punt op de stooklijn blijft het dus om een nabij de 5 graden delta t. Dat zou een vermogen tussen de 4,5 en 7,5 kw thermisch zijn. Ruim binnen de berekende 11kw.
De koevlaas formule gebruik ik ook regelmatig . Is een goeie ezelsbruggetje.

Maar als er geen gasverbruik bekend is houd hij op.

Bv nieuwbouw. Wordt er een berekening gemaakt.

Oude woning naar grondige renovatie heb je ook niks meer aan je oude gasverbruik.

Dan moet je gaan uitzoeken wat de warmteverlies is per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Adriaan71 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:08:
[...]

De koevlaas formule gebruik ik ook regelmatig . Is een goeie ezelsbruggetje.

Maar als er geen gasverbruik bekend is houd hij op.

Bv nieuwbouw. Wordt er een berekening gemaakt.

Oude woning naar grondige renovatie heb je ook niks meer aan je oude gasverbruik.

Dan moet je gaan uitzoeken wat de warmteverlies is per m2.
Klopt heb ik ook geprobeerd, daar kwam relatief een lager getal uit in mijn geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
WillemSuper schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Klopt heb ik ook geprobeerd, daar kwam relatief een lager getal uit in mijn geval.
Ik heb hem namelijk zelf ook berekend met Watt/m2.

Wat ik woon in een huis uit 1946. Diverse keren verbouwd en aardig geïsoleerd in de loop van de jaren.

Ik draai nu met een spilt 7kw die bij -10 nog 6,3 kw levert en heb daar echt genoeg aan. Afgelopen februari met -12 draaide het soepel.

Zonder bijspringen van spiraal.

En ik had een verbruik van 1700m3 voor mijn warmtepomp.

Dan had ik met de formule op een 8,2kw gekomen bij - 10 wat veel te hoog had geweest voor mijn woning.

Maar met 8,2 had het ook gedraaid. Zeker weten.

Maar grotere pomp, 3 fase aansluiting en meer kosten. En als je pech hebt in het voor en naseizoen teveel vermogen wat je niet kwijt kan.

We weten trouwens allemaal dat de meeste cv ketels in woningen niet goed ingeregeld zijn. Dus waarschijnlijk stoken we meer gas weg dan dat we eigelijk nodig hebben om ons huis te verwarmen.

En als we inderdaad met minder gas een huis kunnen warm houden komt er ook een andere som uit kwa vermogen warmtepomp.

Dus het is helemaal niet verkeer om het benodigde vermogen voor een Warmtepomp ook te berekenen met benodigde Watt/m2.

Cv ketels zijn in de loop van de jaren maar in huizen getrapt en als het warm wordt is het goed. Gasverbruik werd niet na gekeken. Nu het gas duur is gaan mensen cv ketels inregelen en dan stoken ze ineens een stuk zuiniger terwijl het net zo warm is in huis.

[ Voor 27% gewijzigd door Adriaan71 op 10-01-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-07 11:09
iwhnm89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Klopt.. Had dit reeds geprobeerd, toen had ik geen "lekkage" door de spiraal van de boiler in de SWW stand.
[Afbeelding]

Echter werkt het dan elektrisch omgekeerd zoals je beschrijft.. vandaar dat ik hoopte op een invert optie in de software ergens...

Zal dus een relais worden, bedankt voor het meedenken _/-\o_
Het komt er bij zo'n T-boring op neer dat je hem zo moet monteren dat de dichte kant, waar geen boring zit de ene of de andere uitgang afsluit. Dan zit vanzelf de andere of ene uitgang aan de ingang.

Aan de warmtepomp zitten drie aansluitingen; aan de klepmotor ook. Kun je niet gewoon twee aansluitingen verwisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dirkdeman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:04:
Als je een 400-liter boiler opwarmt tot 55C komt je ongeveer op 300l douchewater uit, nog even geen rekening houdend met je wtw.
Geen idee hoe je daar bij komt, maar deze berekening klopt niet.
Als je een 400 liter boiler opwarmt tot 55°C kun je veel meer dan 400 liter wegdouchen. Je kunt er namelijk bijna 400 liter van 55 graden uit halen, en daar ga je ook nog koud water bij mengen.
Afhankelijk van de temperatuur van je koude water kom je misschien wel op 600 liter douchewater uit.

Ik denk dat je uit gaat van me ideale menging van het warme en koude water. Maar dat krijg je alleen als je de warmwateraansluiting van je vat onderaan maakt, en boven het koude water toevoert.
Gelukkig zijn maar weinig installateurs zo dom.

In de praktijk blijft het koude water mooi onderin, het warme bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaDude schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:13:
Heeft @LeonTebbens dit ook niet en zou hij daarom een nieuwe versie 1500 krijgen van de firmware in de eerste week van januari?
Volgens mij was bij hem het probleem dat zijn SWW setpoint te laag stond (42 graden of zo), en het water al (nagenoeg) op SWW temperatuur was toen de legionellarun startte.
Ben wel benieuwd of die software versie 15.00 bij @LeonTebbens wat op gaat leveren.
Geen idee wat er bij @daansan aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iwhnm89 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:22:
Jammer dat het fout gegaan is, dit soort zaken moet je altijd van tevoren erg goed uitzoeken. Ik heb precies dezelfde klep en deze eerst even op de werkbank aangesloten, zodat ik precies wist hoe hij draaide en hoe we alles moesten monteren.

Gezien je opstelling kun je er nog voor kiezen om de klep op de kop te monteren. Dat mag eigenlijk niet, want dan kan er condens of lekwater in lopen, maar als je niet koelt is dat risico wellicht te overzien. Wellicht even met Tameson bellen? Ze zitten gewoon in NL.

Toch zou ik ervoor kiezen om wat leidingwerk te verbouwen. Anders blijf je altijd met zo'n relais prutsen. Dan kun je beter eenmalig even pijn leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:23
@Tomexergie zijn de cijfers van december al bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
Andrehj schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Als je een 400 liter boiler opwarmt tot 55°C kun je veel meer dan 400 liter wegdouchen. Je kunt er namelijk bijna 400 liter van 55 graden uit halen, en daar ga je ook nog koud water bij mengen.
Afhankelijk van de temperatuur van je koude water kom je misschien wel op 600 liter douchewater uit.

Ik denk dat je uit gaat van me ideale menging van het warme en koude water. Maar dat krijg je alleen als je de warmwateraansluiting van je vat onderaan maakt, en boven het koude water toevoert.

@dirkdeman Gewone boiler of hygiene boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

koevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Een Zubadan van 23 kW bestaat ook hoor.
Edit: Of een mooie Chinook.
wimpie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Geen zwembad 8) . Airco's erop aansluiten is wel een mooi idee - neem ik mee.
Tijdje het topic niet gelezen, maar ik zie wat referenties naar de Samsung die hier staat :+ Als je met max 50C uit de voeten kan dan komt er met gemak 24kW uit de 32kW buitenunit. De binnenunit is rated op 16kW, maar dat is niet meer dan een platenwisselaar en geeft rustig meer dan dat.

En het is een VRF waar je dus ook bijbehorende Samsung airco's op aan kan sluiten. Online weinig prijzen te vinden, maar UK, Spanje en Duitsland hebben wel eens wat online wat je kunt vinden. https://aircon-online.co..../dvm-s-vrf-outdoor-units/ geeft een idee van de prijzen, wat een beetje lager ligt dan wat @PentaClover noemde. Maar als je dit in Nederland gaat bestellen ben je een stuk duurder uit ;)

Edit: Extra linkje naar de Duitsers: https://www.fachklima24.de/vrf-systeme/samsung-1095/

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 10-01-2022 20:24 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Andrehj schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Ik heb notabene zelf zo’n ding en weet niet waarom ik deze brainfart opschreef… :? inderdaad: met 400l water van 55C maak ik zo’n 580l douchewater. Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:30:
[/quote]

Je vergeet de retour temperatuur die dan omlaag gaat.
Q=flow*C*(Ta-Tr) De warmte Q wordt niet opgelegd door de flow, maar de regeling van de warmtepomp en thermostaat. Die bepalen de Q. Een lagere flow resulteert in een lagere retour temperatuur en dus minder afgifte omdat de gemiddelde temp van de vloer of radiatoren daalt. Om toch dezelfde Q te houden wordt de Ta omhoog geregeld en gaat de COP dus omlaag.
Dat is afhankelijk van de warmtepomp natuurlijk, lagere flow is hier sneller hogere Ta en door hogere Ta meer afgifte, dT gaat ook groter worden. COP gaat naar beneden maar is niet te meten en achter de komma.
Bij de lage flow bij vloerverwarming bestaat het gevaar dat de helft van de vloer geen warmte afgeeft.
Dan moet ie heel laag zijn, met 2 liter per groep kom je daar altijd wel aan, dit is ook de reden waardoor de flow lager is, er kan niet meer door de vloer dan 2,5 per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwhnm89
FransvWoerkom schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:11:
[...]

Het komt er bij zo'n T-boring op neer dat je hem zo moet monteren dat de dichte kant, waar geen boring zit de ene of de andere uitgang afsluit. Dan zit vanzelf de andere of ene uitgang aan de ingang.

Aan de warmtepomp zitten drie aansluitingen; aan de klepmotor ook. Kun je niet gewoon twee aansluitingen verwisselen?
Nee 2 draden omwisselen aan de klep werkt niet... staat ook wel duidelijk vermeld dat er slechts 1 manier van elektrisch aansluiten is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6KG5N4qXTCyqok6tuEAqsfzvOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FDipCAHfKnYKEMVi04Try1MW.png?f=user_large

Had het inderdaad beter van te voren even geprobeerd, nuja gelukkig is het nog te verhelpen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Gezien je opstelling kun je er nog voor kiezen om de klep op de kop te monteren. Dat mag eigenlijk niet, want dan kan er condens of lekwater in lopen, maar als je niet koelt is dat risico wellicht te overzien. Wellicht even met Tameson bellen? Ze zitten gewoon in NL.

Toch zou ik ervoor kiezen om wat leidingwerk te verbouwen. Anders blijf je altijd met zo'n relais prutsen. Dan kun je beter eenmalig even pijn leiden.
De kogel 180 gr doordraaien is toch hetzelfde al op zijn kop monteren? Anders zou een leverancier linkse en rechtse 3weg afsluiters moeten maken. Let op stromingspijltje, want anders kan de klep gaan lekken over de kogel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Weet iemand in de buurt van Groningen stad een warmtepomp expert die ervaring heeft met Daikin?

Ik zou graag een “second opinion” willen. Ik vind dat onze Daikin warmtepomp behoorlijk wat energie verbruikt.

Totale dagelijks verbruik van de gehele woning ligt rond de 35kwh. Dat vind ik toch wel vrij fors met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
Pagina: 1 ... 50 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.