Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.531.009 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fantasma schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:41:
[...]

Is maar dat ik het goed zet.
Zodat die wat beter/langer loopt.
Staat denk ik op 5 (standaard) momenteel.
Kan 3 proberen? Zit er wat tussenin.
Probeer maar 3 idd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:22
flippy schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:14:
[...]

de toekomst? bedoel je 2 minuten met een rekenmachine? _O-
Sommigen kijken niet verder dan het heden, anderen kijken naar de toekomst.
De tijd zal het uitwijzen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pietje555 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:01:
[...]
Sommigen kijken niet verder dan het heden, anderen kijken naar de toekomst.
De tijd zal het uitwijzen.
heb je aandelen in de NAM? :S

zelfs ook al zou gas blijven dan is het alsnog goedkoper om het op te stoken in een centrale en warmtepompen aandrijven dan het opstoken in een CV. als je dat niet begrijpt weet ik niet helemaal wat je doet in deze industrie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Nee, jij hebt de waarheid in pacht. Zeker een glazen bol onder je kussen.
De prijzen die kleingebruikers betalen heeft niets met de marktprijzen te maken. Deze worden door de overheid bepaald en uiteindelijk zal de consument toch alle uitgaven van de overheid moeten betalen. Ook het opwaarderen van het elektra net.
Als gas als groene energie wordt aangemerkt op verzoek van onze Oosterburen komen er weer veel meer investeringen in gasinstallaties.
Ik denk dat veel mensen met een WP zich lam schrikken al salderen niet meer mogelijk is. Lekker slim om in te zetten op een apparaat dat het slechtste werkt als het kouder wordt en energie nodig heeft welke dan het minst beschikbaar is (echte groene stroom en geen afgekochte smokkel certificaten).

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:39
Pietje555 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:25:
De prijzen die kleingebruikers betalen heeft niets met de marktprijzen te maken. Deze worden door de overheid bepaald en uiteindelijk zal de consument toch alle uitgaven van de overheid moeten betalen. Ook het opwaarderen van het elektra net.
Als gas als groene energie wordt aangemerkt op verzoek van onze Oosterburen komen er weer veel meer investeringen in gasinstallaties.
Ik denk dat veel mensen met een WP zich lam schrikken al salderen niet meer mogelijk is. Lekker slim om in te zetten op een apparaat dat het slechtste werkt als het kouder wordt en energie nodig heeft welke dan het minst beschikbaar is (echte groene stroom en geen afgekochte smokkel certificaten).
Maar ook al kun je niet meer salderen, je streept dan toch gewoon gas weg en vervangt het door de stroomprijs?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je niet weet hoe de energiemarkt en productie werkt: zeg dat dan gewoon. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rzfK0gm.gif

O-)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 07-01-2022 21:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Het is heel makkelijk. Nu is een warmtepomp interessant en goedkoop kwa stookkosten. Zeker in combinatie met panelen.

En als dat over een aantal jaren weer iets anders is is het weer sleutelen in huis en we passen de installatie weer aan naar wat er dan nodig is.

Maar voor dat gebeurd is de installatie al weer terug verdient.

EN WAAROM.

Gewoon omdat het kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17

Zenix

BOE!

Mijn woning is in 2020 opgeleverd en heeft helaas nog gas. Ik gebruik zo'n 250m3 gas voor verwarming en SWW. De temperatuur van de CV staat op 30 graden, helaas is dat vaak nog te hoog en heeft het huis vaak al snel de beoogde temperatuur, waardoor de vloer ook kouder gaat worden.

Ik denk dat daarom de warmtepomp in mijn geval wel iets meer comfort kan geven, omdat de temperatuur lager kan, waardoor de opwarming wat langzamer gaat en de vloer langer wat warmer is. Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-04 21:15

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik lees in de handleiding van de Elga Remeha 6 kW dat de COPd bij Tj van 2 graden = 3,9
De laatste dagen ben ik aan het meten (via het display van de Remeha) wat de COP werkelijk is en ik kom op 3 tot 3,1
Ta is via de stooklijn op 40C ingesteld bij 2C buitentemperatuur.

Waarom is de COP zoveel lager dan de handleiding stelt?
Komt dat door de hoge vochtigheid die veel defrosts in de hand werkt (10 per dag), en houdt de handleiding daar geen rekening mee?
Of de stooklijn?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco45 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Het advies is: niet doen vanwege diverse (mogelijke) problemen, maar uiteraard mag je alles aan de muur hangen.
Bedenk dat een minder grote (lees kleinere/lichtere) unit niet het door @Andrehj aangegeven probleem oplost: dat bij storing het ding lastig te bereiken is, om nog maar niet te spreken over onderdelen vervangen.
Storingen komen bij de betere merken en installateurs zelden voor, maar Nothing built can last forever...
Mijn ouders hebben hun elga hoog op hun dak staan, en ze hebben ook nog een herenhuis ....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!
aartw99 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:07:
Ik lees in de handleiding van de Elga Remeha 6 kW dat de COPd bij Tj = 3,9
De laatste dagen ben ik aan het meten (via het display van de Remeha) wat de COP werkelijk is en ik kom op 3 tot 3,1

Komt dat door de hoge vochtigheid die veel defrosts in de hand werkt (10 per dag), en houdt de handleiding daar geen rekening mee?
Of de stooklijn?
Ta is (veel) te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zenix schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:57:
Mijn woning is in 2020 opgeleverd en heeft helaas nog gas. Ik gebruik zo'n 250m3 gas voor verwarming en SWW. De temperatuur van de CV staat op 30 graden, helaas is dat vaak nog te hoog en heeft het huis vaak al snel de beoogde temperatuur, waardoor de vloer ook kouder gaat worden.

Ik denk dat daarom de warmtepomp in mijn geval wel iets meer comfort kan geven, omdat de temperatuur lager kan, waardoor de opwarming wat langzamer gaat en de vloer langer wat warmer is. Wat is jullie ervaring hiermee?
je CV kan gewoon niet laag genoeg en je vloer word te heet.

warmtepomp zal dat zeker oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:13
Zenix schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:57:

Ik hoop dat je zo'n kleine WP kan vinden.
200m3 was voordat ik overging mijn gas voor SWW, dan blijft er wel heel weinig te stoken.
Zijn jullie met 4 die zelf de tent warm houden met lichaamswarmte?
Of heb je WTW-D, dan is een elektrisch element daarin te overwegen, maar heb je geen warme vloer.
Warme vloer pas echt voelt boven de ong 27C. Daaronder heb ik niet het gevoel dat je een warme vloer voelt.
En gezien je gas ga je niet veel meer dan 23-25C Taanvoer moeten stoken.
Maar allezins beter comfort dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:57
Ik lees in de handleiding van de Elga Remeha 6 kW dat de COPd bij Tj van 2 graden = 3,9

Of de stooklijn?
De cop meeting van de meeste warmtepompen zit er behoorlijk naast.. zowel positief als negatief.
Daarnaast is ta40 redelijk hoog en is die 3.9 waarschijnlijk de cop op ta35?

Als je veel defrosts hebt is dat sowieso een cop killer... Daar houd de handleiding zeker geen rekening mee .

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-04 12:58
Vorig jaar stond de PUHZ-SW75YAA op mijn lijstje. Nu komen de R32 modellen op markt. Als leek zie ik geen doorslaggevende verschillen tussen R410A en R32. R32 is alleen beter toekomstbestendig met het oog op klimaatdoelen?

Dus nu een R32 model kiezen is dan verstandig, of mis ik ergens iets?

Dan zie ik de PUD-SWM80YAA en de Zubadan PUD-SHWM80YAA als optie.

Kan iemand mij vertellen waar de Zubadan qua hardware nu verschilt met de Ecodan? Bijvoorbeeld minder geluid zou voor mij zeker tellen ivm de plaatsing.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De zubadan heeft flash injectie, dus hoge vermogens bij lage temperaturen <-5

Het nadeel is dat ze minder ver terug kunnen moduleren.

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 07-01-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17

Zenix

BOE!

Dapdodo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:30:
[...]

Ik hoop dat je zo'n kleine WP kan vinden.
200m3 was voordat ik overging mijn gas voor SWW, dan blijft er wel heel weinig te stoken.
Zijn jullie met 4 die zelf de tent warm houden met lichaamswarmte?
Of heb je WTW-D, dan is een elektrisch element daarin te overwegen, maar heb je geen warme vloer.
Warme vloer pas echt voelt boven de ong 27C. Daaronder heb ik niet het gevoel dat je een warme vloer voelt.
En gezien je gas ga je niet veel meer dan 23-25C Taanvoer moeten stoken.
Maar allezins beter comfort dan gas.
Ik woon hier samen met mijn broer, rijtjeswoning, we zetten in de ochtend de verwarming op 20c en om 20:00 zetten we hem weer op 19:00. Met koud weer is die meestal 2-3 uurtjes aan het het draaien en soms even tussendoor, maar dat is het ook wel, pendelen doet die niet :) In de middag zit het meestal al op de 20.5c met een beetje zon. Het ventilatiesysteem is type C.

Daarnaast douchen we beiden om de dag. In de keuken hebben we een Quooker. Vorig jaar had ik 450m3, maar dat kwam door het opstookprotocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
Grolsch schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:32:

Is dat zo veel minder?

daansan in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" had dit vergelijk gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vh70hWkUWMz8-XLzCMfH1zIye3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/czx2RpBld6oXAsoNvhAoSgSc.png?f=user_large

Ervan uitgaand dat dit correct is natuurlijk, is er dan een wezenlijk verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

Zal morgen even regelen dan.
Misschien zoals @KaDoos zegt eerst wat lager beginnen.
Hoger kan waarschijnlijk altijd, lager is eerst weer afkoelen...
Bedankt al in ieder geval.

Had waarschijnlijk handig geweest moesten ze van die fancy meters hebben hangen om te zien waarom de warmtepomp stopt etc ..

Dacht plots nog aan iets:

Op de 'plannen' staat: Vloer: vloerafwerking 2 cm - chape 10 cm - gespoten pur 10 cm - gegoten beton 20 cm - werkvloer5 cm

Maar bij legplan vloerverwarming staat er bij enkele kringen: VG / Steen / Bedr. PE + tackerl. op 7cm PUR.
Niet bij allemaal, maar zou wel een pak verschil aan dikte en dus warmteafgifte zijn moest dat overal zo zijn.
Ga ik ook eens uitzoeken...

[ Voor 8% gewijzigd door Fantasma op 08-01-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:23

Of de stooklijn?
Als je de Elga Ace in hybride opstelling hebt draaien krijg je via het display de warmte uit de gasketel mee bij zowel input als output. De daadwerkelijke cop van de Elga is in dat geval dus waarschijnlijk hoger, maar alleen goed te bepalen door het opgenomen vermogen precies te meten.

Energieverbruik CV = Electrisch Energieverbruik Elga + Energieverbruik ketel en Energielevering CV = Warmte levering Elga + Warmtelevering ketel.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:32:

mocht je er meer van willen weten: de vakterm hiervoor is "dynamic vapor injection". het bestaat al een jaar of 20 in airco/verwarmingsystemen in vliegtuigen waar efficentie niet echt een ding is en ze toch wel op vol gas draaien de hele tijd. CO2 compressors zoals supermarkten gebruiken hebben het ook.

het is trouwens niet van metsubsidie, de compressors/techniek komt van copeland compressors/carrier. 1 van de grootste compressorfabrikanten ter wereld. als je een unit openmaakt met DVI dan vind je ook een copeland compressor onder de sticker met een carrier logo erbij (milage may vary) omdat carrier officeel het patent heeft. ;)

wel mooi als het ook betrouwbaar is in deze opstelling, dit soort technieken houden van 1x opstarten en nooit meer uit. wel een nadeel dat je meer toeren moet maken. je hoort het ook als je naar de compressor luistert vanwege de extra gaten in het scroll gedeelte.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 08-01-2022 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-04 21:29
flippy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 02:07:
[...]

mocht je er meer van willen weten: de vakterm hiervoor is "dynamic vapor injection". het bestaat al een jaar of 20 in airco/verwarmingsystemen in vliegtuigen waar efficentie niet echt een ding is en ze toch wel op vol gas draaien de hele tijd. CO2 compressors zoals supermarkten gebruiken hebben het ook.

het is trouwens niet van metsubsidie, de compressors/techniek komt van copeland compressors/carrier. 1 van de grootste compressorfabrikanten ter wereld. als je een unit openmaakt met DVI dan vind je ook een copeland compressor onder de sticker met een carrier logo erbij (milage may vary) omdat carrier officeel het patent heeft. ;)

wel mooi als het ook betrouwbaar is in deze opstelling, dit soort technieken houden van 1x opstarten en nooit meer uit. wel een nadeel dat je meer toeren moet maken. je hoort het ook als je naar de compressor luistert vanwege de extra gaten in het scroll gedeelte.
Er zouden toch eigenlijk meer merken moeten zijn dan Mitsubishi die dit hebben. Maar ik zie ze nooit. Weten jullie nog andere merken WP's met DVI?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Laatst online: 26-04 10:50
Zijn er mensen die ervaring hebben met een combinatie van:
CV - Atag I28ECZ en
Hwp - Energion M Hybrid zone 5

Met mijn lekenkennis lijkt dat een aardige combinatie voor het vervangen van de bestaande CV ketel in een tussenwoning uit 2004 (zonder vloerverwarming) met huidig verbruik van 1300m3 (met de 18jr oude ketel - dus vervangen zal sowieso wat reduceren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 02:07:
[...]

Zover ik weet is de door de Zubadan gebruikte "flash injection" wel gepatenteerd door Mitsubishi, zie ook onderstaande post van @Remco45
Remco45 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:21:
[...]

Is inderdaad een patent van Mitsubishi Electric ( US8899058B2 ); loopt af in jaar 2026.

Vermoedelijk mogen bepaalde conculega's dit systeem in iets minder effectieve uitvoering gebruiken in een beperkt aantal systemen of alleen in bepaalde regio's tegen betaling.
Zo houdt Mitsubishi de beste performance en verdienen ze er extra aan.
maar er zijn meerdere WP's die hetzelfde principe gebruiken volgens mij. Neem de Panasonic T-CAP, die levert ook nog veel vermogen bij lage buitentemperaturen, maar zal wel een net iets andere techniek gebruiken.

Uitleg Zubadan:
Hoe werkt de Zubadan-technologie?

In verwarmingsmodus zal de verdampingstemperatuur bij lage buitentemperaturen in de buiten-unit laag zijn. Bij compressie in een conventionele warmtepomp zal de eind-persgastemperatuur (T-eind) te hoog worden. De compressor zal moeten terugregelen waardoor de verwarmingscapaciteit afneemt. De Zubadan maakt het door de unieke flashinjectietechniek mogelijk om in één compressor een tweetrapscompressie te simuleren. De eind-persgastemperatuur zal door de flashinjectie lager zijn en daardoor volledig verwarmingsvermogen kunnen blijven leveren. Drie expansieventielen in combinatie met een unieke poweraccumulator en HIC zorgen voor een regelbaar gas/vloeistofverhouding, welke in de compressor geïnjecteerd wordt.
bron: https://alklima.nl/zubadan-de-revolutionaire-warmtepomp

Hier nog meer info:

https://torn-climatizare....ishi-Electric-Zubadan.pdf
Zwerius schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:47:
[...]

Er zouden toch eigenlijk meer merken moeten zijn dan Mitsubishi die dit hebben. Maar ik zie ze nooit. Weten jullie nog andere merken WP's met DVI?
De Panasonic T-CAP's hebben ook "zoiets" .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-04 12:05
Het verschil zit 'm in de toegepaste technieken.

Bij dalende buitentemperaturen moet ook het koudemiddel in temperatuur dalen om toch warmte op te kunnen nemen.
Daarvoor moet het betreffende expansieventiel steeds verder dicht.
Gevolg is dat er dan minder koudemiddel wordt doorgelaten.
Dat zou je kunnen compenseren door de compressor harder te laten draaien, maar helaas is dit maar beperkt mogelijk omdat de compressor anders te heet wordt.
Immers minder koudemiddel = minder koeling.
Gevolg is dat de capaciteit van de warmtepomp daalt.

Een oplossing voor deze problemen is compressor-injectie.
Dat kan met - in volgorde van effectiviteit - vloeibaar, gasvormig of 2-fase koudemiddel (mix van vloeistof en gas).
Een voorbeeld van de tweede methode is dynamic vapour injection.
De derde methode met 2-fase koudemiddel wordt ook wel flash-injection genoemd en is gepatenteerd door Mitsubishi Electric.

Vermoedelijk worden sommige van deze uitvindingen (al dan niet in iets afgeslankte vorm) tegen betaling in licentie gegeven aan andere fabrikanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 08-01-2022 09:38 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gerard053 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:15:
Dus nu een R32 model kiezen is dan verstandig, of mis ik ergens iets?
Ja, je mist iets.
Volgens het R32 Databook vol 5.2 zijn de grotere R32 split modellen (type beginnend met PUD, die in dezelfde kast zitten als mijn PUHZ-SW75YAA) niet geschikt voor koelen.
Ik heb nog steeds geen idee waarom (iemand dat al eens bij Alklima nagevraagd?)
En het gekke is ook dat je er volgens de combinatietabellen wel een ERSD-VM2D binnenunit (die dus wél geschikt is voor koelen) aan kunt hangen.
Dan zie ik de PUD-SWM80YAA en de Zubadan PUD-SHWM80YAA als optie.
Kan iemand mij vertellen waar de Zubadan qua hardware nu verschilt met de Ecodan?
Dat is inderdaad die flash injectie, waardoor er meer vermogen bij lagere temperaturen beschikbaar is.
Overigens het door @Grolsch genoemde hogere minimum vermogen tegenwoordig geen probleem meer. Volgens mij is het enige nadeel van de Zubadan-modellen tegenwoordig nog de hogere prijs.

Als je wel wilt kunnen koelen en rond die 10 kW nodig hebt is de PUHZ-SW100YAA de juiste keus. Deze heeft nog wel R410a, een iets hoger minimum vermogen, een wat beter rendement bij hoge buitentemperaturen en een wat lager rendement bij lagere buitentemperaturen (tov de PUD-SHWM80YAA)

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2022 10:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:56:
[...]
Volgens het R32 Databook vol 5.2 zijn de grotere R32 split modellen (type beginnend met PUD, die in dezelfde kast zitten als mijn PUHZ-SW75YAA) niet geschikt voor koelen.
Ja, medio 2021.
Technisch is dat wel mogelijk, maar ME wil dat niet/nog niet in de markt zetten.
Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco45 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:01:
Ja, medio 2021.
Technisch is dat wel mogelijk, maar ME wil dat niet/nog niet in de markt zetten.
Geen idee waarom.
En als je dat koelen nou gewoon aan zet in de binnenunit, werkt het dan ook? Vreemde policy dit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 12:58
De COP "dondert" niet in elkaar bij koud weer en doordat je huis meer warmte verliest lijkt het opeens meer en doordat veel mensen met 3 cijfers achter de komma naar het energieverbruik kijken terwijl dat niet bij gas gedaan wordt.

Een warmtepomp is altijd voordeliger tegenover een gasgestookte installatie omdat de overheid de gasprijs kunstmatig hoog houdt en alleen de energieprijs(belasting) te verlagen.

Uiteindelijk gaan we over op waterstof dat is de toekomst met als aanvulling warmtepompen.
Toen ik nog geen zonnepanelen had was een warmtepomp ook al voordeliger.

De grote investeringen van een warmtepomp zitten vaak in oudere huizen zonder ZLTV verwarming of redelijke isolatie.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2022 10:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:10:
Uiteindelijk gaan we over op waterstof dat is de toekomst met als aanvulling warmtepompen.
Wel eens gezien wat het opwekkingsrendement is van waterstof (via elektrolyse)? Dat zit op hooguit 50%. Als je het daarna in een ketel gaat verbranden is je totaalrendement dus op zijn best 50% (als er verder geen verliezen zijn).
Als je diezelfde stroom in een warmtepomp gebruikt (met een COP van 5) haal je 500% rendement. De warmtepomp heeft dus een factor 10 (!) minder energie nodig.

Waterstof zal voor het verwarmen van gebouwen dus hooguit een marginale rol gaan spelen. Als je al een toepassing zoekt voor waterstof is dat in de industrie, waar je voor bepaalde processen hoge temperaturen nodig hebt, die anders moeilijk te behalen zijn.

Maar deze discussie is wellicht beter op zijn plek in de duurzame kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 12:58
@Andrehj Waterstof zet nog steeds grote stappen, het wordt straks gebruikt als "accu" om overtollige wind/zon energie op te vangen, maar we gaan idd offtopic dus laat het hierbij.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2022 10:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 20:56
Twee weekjes gedraaid binnen de nieuwe opstelplaats en dat draait best mooi. Ik schrok de eerste dag toen ik zag dat de temperatuur buiten inzakte nadat de wp aansloeg. Dat bleek gelukkig het rare weer te zijn. 😇
Gemiddeld genomen is het een stuk stiller geworden. Alleen bij een 6-7 graden buiten maakt de wp meer geluid, de behuizing trilt ook meer. Zoals nu is ze vrij stil, ook als ik vol vermogen vraag met een SWW run.

Vandaag wel veel defrosts, elk anderhalf uur zo'n beetje. Maar het is nat en koud, overal zit hier een laag rijp en ijs. 😤

Regeling om de wp continue te laten draaien bij temperaturen <= 4 graden werkt ook mooi. Stuk rustiger draaiend omdat de vloer al mooi warm is voordat het defrosten begint. Voorheen was het verloop heel grillig, nu mooi rustig. Nadeel is dat de wp nu uitstaat op het warmste en zuinigste moment van de dag.

[ Voor 21% gewijzigd door LacsapOV op 08-01-2022 10:40 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Remco45 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:36:
Het verschil zit 'm in de toegepaste technieken.

Bij dalende buitentemperaturen moet ook het koudemiddel in temperatuur dalen om toch warmte op te kunnen nemen.
Daarvoor moet het betreffende expansieventiel steeds verder dicht.
Gevolg is dat er dan minder koudemiddel wordt doorgelaten.
Dat zou je kunnen compenseren door de compressor harder te laten draaien, maar helaas is dit maar beperkt mogelijk omdat de compressor anders te heet wordt.
Immers minder koudemiddel = minder koeling.
Gevolg is dat de capaciteit van de warmtepomp daalt.

Een oplossing voor deze problemen is compressor-injectie.
Dat kan met - in volgorde van effectiviteit - vloeibaar, gasvormig of 2-fase koudemiddel (mix van vloeistof en gas).
Een voorbeeld van de tweede methode is dynamic vapour injection.
De derde methode met 2-fase koudemiddel wordt ook wel flash-injection genoemd en is gepatenteerd door Mitsubishi Electric.

Vermoedelijk worden sommige van deze uitvindingen (al dan niet in iets afgeslankte vorm) tegen betaling in licentie gegeven aan andere fabrikanten.
het origneel is van carrier: https://patents.google.com/patent/US6571576B1/en

mistubischi gebruikt een adaptatie van dat 20 jaar oude patent (die ze vervolgens gepatenteerd hebben).

zelfde trucje, andere naam.

patenten maken het gewoon een koffiedik verhaal. onder de streep komt het op hetzelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ja, je mist iets.
En het gekke is ook dat je er volgens de combinatietabellen wel een ERSD-VM2D binnenunit (die dus wél geschikt is voor koelen) aan kunt hangen.
Toevallig heb ik alklima gisteren gesproken (afdeling verkoop) en het gevraagd maar kreeg niet een antwoord waarmee ik iets kon.
Hij wist het ook niet en ging er verder niet op in.
Wellicht eens bij support proberen.

Edit: ik weet nog niemand in NL met een PUD systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 08-01-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
  • Laatst online: 22-04 13:11
Heb een klein decennium als baan aan helikopters gesleuteld, met daarin een airconditioning systeem. Hierbij werd ook al flash injectie gebruikt. De Italiaanse ontwerpers noemde dit deel van het systeem de economizer.

Het concept is dus niet nieuw of bijzonder. Waarschijnlijk is de technische uitvoering (i.e compressor ontwerp, etc.) het gene wat gepatenteerd is.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:06:
[...]
En als je dat koelen nou gewoon aan zet in de binnenunit, werkt het dan ook? Vreemde policy dit.
Geen idee, denk het niet.

Als ik de literatuur er op na kijk, zit het 'm wellicht in de classificatie van de brandbaarheid van R32.
Sommige landen hebben eisen voor b.v. flatgebouwen die gebruik van R32 in de weg staan.
Als je voldoende wilt kunnen koelen (de koel performance is altijd lager dan de verwarming performance), is er wat meer koudemiddel nodig en dat botst dan weer met het bovenstaande.

Daaruit kan je ook een optimalisatie probleem afleiden.
Daikin schreef in april over hun R32 warmtepomp:
"We managed to ensure the best performance in heating [and] still achieved a very good balance for cooling performance”.

Maar goed, dat is wat ik kon vinden en mogelijk niet het complete verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

n00ts schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:51:
Heb een klein decennium als baan aan helikopters gesleuteld, met daarin een airconditioning systeem. Hierbij werd ook al flash injectie gebruikt. De Italiaanse ontwerpers noemde dit deel van het systeem de economizer.

Het concept is dus niet nieuw of bijzonder. Waarschijnlijk is de technische uitvoering (i.e compressor ontwerp, etc.) het gene wat gepatenteerd is.
klopt, dat is ook de benamingen die worden gebruikt in de patenten en orginele technische documentatie, de F-16's waar ik aan werkte hadden hetzelfde systeem na de update in de jaren 90 toen ze die Pruttel en Wilniet 229 motor kregen. verschil is ook dat vliegapparaten ander soort compressors gebruiken dan je aircootje op het dak van je lokale fastfood toko. carrier was de eerste die een "moderne" scroll compressor maakte voor stationair gebruik met zon functie/economiser.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-01-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
flippy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:05:
[...]
klopt, dat is ook de benamingen die worden gebruikt in de patenten en orginele technische documentatie, de F-16's waar ik aan werkte hadden hetzelfde systeem na de update in de jaren 90 toen ze die Pruttel en Wilniet 229 motor kregen. verschil is ook dat vliegapparaten ander soort compressors gebruiken dan je aircootje op het dak van je lokale fastfood toko. carrier was de eerste die een "moderne" scroll compressor maakte voor stationair gebruik met zon functie/economiser.
Er zijn inderdaad vele patenten en in de Patent Citations zie je vele andere merknamen staan, waaronder ook Carrier.

Hoe dan ook: wij als gebruikers mogen blij zijn dat men de technieken steeds verder verbeterd heeft.
Bij het ontwikkelen van nieuwe (drop-in) koudemiddelen zullen er ongetwijfeld weer nieuwe verbeteringen aankomen...ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe hebben de Zubadan gebruikers in dit topic hun Zubadan ingesteld m.b.t. flash injection :?

Default staat deze < 3 graden, maar is aan te passen naar 0, -3 of -6 volgens de handleiding.

Wat zou het voordeel / nadeel van welke instellingen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Heb 'm op de default van < 3 graden laten staan, vanwege het statement dat Flash Injection de Defrost tijden verkort.
Interessant om eens mee te experimenteren tijdens een mistige week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 27-04 16:17
Zenix schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:49:
[...]

Ik woon hier samen met mijn broer, rijtjeswoning, we zetten in de ochtend de verwarming op 20c en om 20:00 zetten we hem weer op 19:00. Met koud weer is die meestal 2-3 uurtjes aan het het draaien en soms even tussendoor, maar dat is het ook wel, pendelen doet die niet :) In de middag zit het meestal al op de 20.5c met een beetje zon. Het ventilatiesysteem is type C.

Daarnaast douchen we beiden om de dag. In de keuken hebben we een Quooker. Vorig jaar had ik 450m3, maar dat kwam door het opstookprotocol.
Daarom is een warmtepomp inderdaad veel beter, je kunt dan de vloer op 25 of 26 graden houden. Gevolg nooit koude voeten en je hoeft alleen overdag te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Klopt! Met de CV-ketel (die ik al op 40 graden en max 7kW had afgeknepen) was het 's morgen een uurtje stoken en daarna de hele dag op low-load met af en toe een paar uurtjes niks zolang het boven het vriespunt was.
Sinds ik de warmtepomp heb is het hier in huis nog nooit zo comfortabel geweest. Hele dag warme vloer is echt heerlijk. Warmtepomp gaat 's avonds uit en start of om 7 uur op of eerder als het een koude nacht is.

Overigens gebruik ik hier de standaard mitsubishi thermostaat die hier niet zo populair is vanwege de hoge hysterese. Maar ik snap het idee erachter wel. De hele regeling is gefocused op anti-pendelgedrag. Daarom stookt hij gewoon door op een laag pitje, ook als de ruimtetemperatuur gehaald wordt. In combinatie met de anti-pendel instellingen van de binnenunit (doorgaan tot 5 graden boven of onder de doel-temperatuur) geeft dat dus 1 run per dag (alleen afgewisseld met een sww-run).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 10:18
Grolsch schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:30:
Hoe hebben de Zubadan gebruikers in dit topic hun Zubadan ingesteld m.b.t. flash injection :?

Default staat deze < 3 graden, maar is aan te passen naar 0, -3 of -6 volgens de handleiding.

Niets aan gedaan, en eerlijk gezegd: als je hem pas hebt, dan is dat nog een ver van je bed show, en later wordt het gewoon vergeten.
Dus hij staat bij mij nog op de default.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als ik zou moeten gokken:
Flash injection = meer vermogen met wat lager rendement.
Dus als je tot -6°C zonder dat extra vermogen kunt (wat jij volgens mij makkelijk kan), zou ik hem op de laagst mogelijke waarde zetten.
Als het deze winter eens lekker vriest (-4 à -5 op de thermometer van de WP), zou je er eens mee kunnen experimenteren: uurtje met en een uurtje zonder flash injectie (op vaste Ta, dus bij verder gelijke omstandigheden) en dan kijken wat het verschil in COP is.

Over defrosts: Het is nu natuurlijk niet echt koud, maar bij mij duren de defrosts meestal 6 à 7 minuten. Wordt dat met flash injectie nog korter?

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2022 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius

Flash injection gaat iets ten koste van de COP. Dus als je het niet nodig hebt, niet gebruiken (of pas bij zo laag mogelijke Tbuiten).
Ik heb een 11 kW Zubadan.Geïnstalleerd in de zomer van 2009. Toen was er nog geen "fancy" binnenunit. Dus gewoon met een losse platenwarmtewisselaar en een PAC-IF021B besturing en nog wat zelf toegevoegde besturingsdelen.
Toen dacht ik 11 kW nodig te hebben. Dat was een beetje aan de voorzichtige kant. Inmiddels zijn er nog een aantal aanvullende isolatiemaatregelen genomen en wordt deze WP ook niet meer voor warm tapwater productie gebruikt. Daardoor heb ik nu feitelijk aan 5 kW genoeg (is te berekenen vanuit de Kamstrup meting icm graaddagen). Mijn huidige Zubadan is dus veel te groot. Daarom heb ik geen last van een beetje inzakkend vermogen bij lage temperaturen. Dus ik heb het startpunt voor de flash injectie op -6 °C gezet.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 23:25
Geronimoos schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:42:
Rekenvoorbeeldje van 6jan, mijn gasverbruik vandaag was 9,5m3, dit is ca 90kw aan thermische energie die mijn woning is ingegaan. De CV heeft ongeveer 18 draaiuren gemaakt (door nachtverlaging), met een 4kw kan je deze 90kw nooit opwekken in dezelfde tijd. Het theoretisch maximum ligt op 24x4 = 96kw/etmaal. Met een 6kw heb je nog een ruime marge.
Jouw voorbeeld gaat natuurlijk uit van wintertijd. In het voor- of najaar geldt mogelijk iets anders. Terugmoduleren gaat blijkbaar tot max 400 W. Dat geeft dus 0.4 x 6 = 2.4 kW per uur (of 0.3 m3 gas per uur). Betekent dit dat de buitenunit bij minder warmtevraag aan-uit schakelt? Wat is het minimale vermogen van de 4 kW Elga? Deze wp zal dan minder aan-uit schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 22:31
Vraag betreffende Elga-Toshiba buitenunit (installatie 2017)

Zou het mogelijk zijn om de Toshiba buitenunit RAV-SM304 behorende bij de Elga wp te vervangen door een iets zwaardere buitenunit bijvoorbeeld de RAS-3M18U2AVG (6,8 kW). Zie ik iets over het hoofd behalve het aanpassen van persgas/vloeistof leidingen van wp naar binnenunit?

Door dit te kunnen doen beoog ik dat de binnenunit bij een buitentemperatuur onder de 4 graden Celsius ook een voldoende hoge Ta kan leveren voor het huidige verwarming systeem bestaande uit alleen radiatoren.
Bij een buitentemperatuur van 4 graden Celsius levert de wp een maximale Ta van 34C (en Tretour van 30C) en dit is te laag om het huis voor ons comfortabel op 22 C te houden.

Ik heb deze vraag al eens eerder uitgezet (sept. 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 20:56
Ron6363 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:03:

Zou het mogelijk zijn om de Toshiba buitenunit RAV-SM304 behorende bij de Elga wp te vervangen door een iets zwaardere buitenunit bijvoorbeeld de RAS-3M18U2AVG (6,8 kW). Zie ik iets over het hoofd behalve het aanpassen van persgas/vloeistof leidingen van wp naar binnenunit?

Door dit te kunnen doen beoog ik dat de binnenunit bij een buitentemperatuur onder de 4 graden Celsius ook een voldoende hoge Ta kan leveren voor het huidige verwarming systeem bestaande uit alleen radiatoren.
Bij een buitentemperatuur van 4 graden Celsius levert de wp een maximale Ta van 34C (en Tretour van 30C) en dit is te laag om het huis voor ons comfortabel op 22 C te houden.

Dat zul je toch echt aan Atlantic/Techneco moeten vragen. Aansturing moet gelijk zijn en dan heb je alsnog te maken met een regeling die uitgaat van een ander vermogen. Ik heb er een hard hoofd in. Het buitendeel is normaal het duurst, dan zou in z'n geheel "upgraden" makkelijker zijn. De oude Elga zet je dan te koop, vraag is er genoeg.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:19
Ron6363 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:03:

Parameters voor bijvoorbeeld ontdooien gaan heel anders zijn, dus de software zal deze unit moeten kennen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 19:49

Floor-is

5.2

Kan je een WP uit gebouw A gebruiken om (met een extra boiler bijvoorbeeld) ook gebouw B mee te verwarmen? En stel dat dat zo is, is 15m tussen de panden een issue?

En wat als je ook SWW wilt?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Floor-is schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:32:
Kan je een WP uit gebouw A gebruiken om (met een extra boiler bijvoorbeeld) ook gebouw B mee te verwarmen? En stel dat dat zo is, is 15m tussen de panden een issue?

In het arotherm topic is iemand in Polen die twee panden er mee verwarmt. Wel zelf even zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door BertusB404 op 08-01-2022 18:36 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Floor-is schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:32:

Jep geen probleem. Je kan meerder zones maken voor gebouwen of verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

BertusB404 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:34:
[...]

In het arotherm topic is iemand in Polen die twee panden er mee verwarmt. Wel zelf even zoeken.
Ik ga me kapotscrollen ;)
Adriaan71 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Jep geen probleem. Je kan meerder zones maken voor gebouwen of verdiepingen.
Oh is drie dan ook mogelijk? :P

We hebben huis, garage en schuur. Elk met een eigen CV ketel, CV installatie en natuurlijk warm water.

Als dat zou kunnen, kunnen we van het gas af :+

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Floor-is schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:41:
[...]

[...]

We hebben huis, garage en schuur. Elk met een eigen CV ketel, CV installatie en natuurlijk warm water.

Als dat zou kunnen, kunnen we van het gas af *o*
Volgens mij bied elk merk wel een oplossing voor meerdere zones. Dan moet er wel leidingwerk naar al deze zones uiteraard.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

[...]

Ja kan ook.,

Warmtepomp hydraulische scheiden. En dan elke zone eigen pompgroep en regeling in de ruimte hetzij gebouw.

Je kan doorbouwen zover je wil. Wel goeie warmtepomp selecteren en goeie buffer.

Uiteraard wel goeie warmtepomp select

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:39
Is het dan ook zo dat je binnen een woning zelf de eerste en eventueel tweede verdieping moet beschouwen als aparte zones?

Wij krijgen op iedere verdieping vloerverwarming en wel naregeling maar denk dat we gaan voor master slave opstelling.

Is het dan nodig dat je werkt met zones? Ik dacht misschien wat simpel maar er is vraag de pomp gaat aan en wat openstaat krijgt warmte :)

Eventueel nog buffer maar dan parallel.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees_frl op 08-01-2022 18:58 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 10:18
[...]

[...]

Drie warmte pompen = 3 x subsidie!
En die electrakabel is heel wat goedkoper dan die lengte geïsoleerde leidingen; bovendien, misschien heb je de benodigde kabels er al wel liggen, en kleine wp nemen niet zoveel stroom.
Dan kan je evengoed van het gas af....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Floor-is zie Mitch291 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" en verder.

Je kan ook meerdere kleine warmtepompen overwegen (maakt de boel misschien eenvoudiger) :)
SWW over afstand kan wel maar levert veel verlies op, dan kan je ook losse warmtepompboilers of doorstromers overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

BertusB404 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:43:
[...]

Volgens mij bied elk merk wel een oplossing voor meerdere zones. Dan moet er wel leidingwerk naar al deze zones uiteraard.
Leidingwerk is een kwestie van graven en binnenbrengen, dat vind ik niet zo spannend. ;)

Als ik de WP in de schuur kan plaatsen, dan kan de buitenunit ook daar, dan krijg ik de mogelijkheid om mono of split te doen :) in huis kan ik dat alleen als ik een muur ga verplaatsen..

De schuur hoeft niet “warm”, ik heb geen behoefte aan meer dan 10° :)

Het derde gebouw is niet goed geïsoleerd, daar gaan we over hopelijk jaaaaren pas verandering in brengen, maar vrees dat we dit binnen 3 jaar klaar moeten hebben voor kangaroebewoning. Dan gaan we eerst isoleren ook. In de tussentijd zal deze ruimte slechts zelden, en al helemaal niet voor langere tijd, gebruikt worden. (Dit pandje moet naar een RC >5 gezien er een dame op leeftijd komt te wonen die 22,5° ideaal lijkt te vinden ;))

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Naalroc schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:00:
[...]

Drie warmte pompen = 3 x subsidie!
En die electrakabel is heel wat goedkoper dan die lengte geïsoleerde leidingen; bovendien, misschien heb je de benodigde kabels er al wel liggen, en kleine wp nemen niet zoveel stroom.
Dan kan je evengoed van het gas af....
Er ligt al 5x6 naar de garage en 5x4 door naar het bijgebouw :)

Ben een beetje bang dat als ik drie installaties ga plaatsen ik heel wat duurder uitkom.
Aan de andere kant kan ik op zich een kleintje voor de garage inzetten en die voor het bijgebouw nog laten zitten. (Blijven we wel €200/jr vastrecht extra betalen)

@koevlaas2 schijnt installaties te plaatsen, weten jullie in welke regio? (Ons huis is in Den Helder) Want ik zie groot vertrouwen en dan hoef ik eigenlijk niet echt verder te zoeken. Dit onderwerp heb ik weinig verstand van en uitbesteden klinkt mij best wel goed in de oren ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Floor-is op 08-01-2022 19:26 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts

Welke instelling is dit in het menu?
Zie deze zelf niet zo snel staan. Nu staat hier de Zubadan ook pas een week te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
n00ts schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Welke instelling is dit in het menu?
Zie deze zelf niet zo snel staan. Nu staat hier de Zubadan ook pas een week te draaien.
Zit niet in het menu, is een dipswitch op de buiten unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
Ah vandaar. Zoals je ziet zit nog ergens onderaan op de leercurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Niets aan gedaan, en eerlijk gezegd: als je hem pas hebt, dan is dat nog een ver van je bed show, en later wordt het gewoon vergeten.
Dus hij staat bij mij nog op de default.
Ik zou er ook niet teveel aan sleutelen, kans dat je jezelf in de voet schiet is natuurlijk aanwezig.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 10:49
Nachtverlaging
Corona tijd: In plaats van puzzelen een modelletje opzetten van warmtepomp en woning, ook leuk. Dit met de beperkte mogelijkheden op mijn Macbook proberen te programmeren. Wat mij al die jaren op het forum intrigeerde was het regelgedrag van de WP in relatie tot de woning met problemen zoals pendelen, nachtverlaging en buffervaten. Er was, voor zover ik weet, geen behoorlijke kwantitatieve onderbouwing.

Waarom een model? Via metingen is energiebesparing bij b.v. nachtverlaging moeilijk te bepalen omdat de omstandigheden voortdurend veranderen. Bewoners gedrag, interne warmte, zoninstraling , wisselde buitentemperatuur, wind verstoren de meting. Daarbij reageert een woning door de grote thermische massa erg traag. Met een model kun je je heel clean, zonder verstoring , op èèn aspect richten en daarbij kun je aan de knoppen draaien en kijken wat er gebeurt.

Ik ben geen ICTer maar sterke punten zijn opzetten van een fysisch model, de wiskundige aanpak van dynamica(differentiaal vergelijkingen) maar programmeren en vormgeven van de resultaten zijn mijn zwakke punt. Ik kom nog uit het Fortran, Algol, Basic tijdperk. En 30.000 rekenstappen kun je moeilijk met excel doen. Het is mij uiteindelijk toch gelukt om een werkend model te laten draaien. Als invoer heb ik mijn eigen woning gebruikt omdat alle gegevens daarvan voor handen waren.

Het is een betrekkelijk eenvoudig model geworden omdat alleen elementen die invloed hebben op de dynamica zijn meegenomen; massa van CV systeem, binnenwanden en vloeren, binnenblad van de buitenmuur en niet te vergeten de de luchtmassa in de woning. Uitleg over het model vraagt misschien te veel ruimte op ons forum, daarom laat ik alleen het resultaat zien. Als er geïnteresseerden zijn wil ik de opzet en programma de volgende keer laten zien.

Levert nachtverlaging wat op?
Als eerste heb ik nachtverlaging geanalyseerd, veel besproken op het forum. Op gevoel dachten een aantal forumleden (ook ik) dat nachtverlaging niets zou opleveren. We konden het niet bewijzen.
Na opstarten van het programma komt er nog veel energie uit de massa van woning (zie grafiek)en bij een analyse van 4 dagen bleek nachtverlaging notabene energiebesparing op te leveren. Maar nadat de temperaturen van de wanden zijn gestabiliseerd leverde de laatste 5 dagen van het traject van 10 dagen een heel ander plaatje op en bleek nachtverlaging meer energie te kosten, zie onderstaande tabel. Dus een kort durende analyse geeft een verkeerd beeld.

Laat ik de liefhebbers van nachtverlaging maar even uit de droom helpen. Bij toepassen van nachtverlaging gaat je warmtepomp volgens mijn model veel meer energie verbruiken, rond de + 15%!!!

Vooral bij een zware woning wordt de transmissie winst volledig teniet gedaan omdat de WP na de verlaging moet inhalen met hogere aanvoer temperaturen met als gevolg een lagere COP. Bij een kleine hybride warmtepomp zal bij Tb<2C bij het “inhaal” traject na de verlaging de gasketel bijspringen terwijl dat zonder nachtverlaging waarschijnlijk niet nodig zou zijn. Dan zal het nadelig saldo ver boven de 10% uitkomen. Geluidsproblemen oplossen met nachtverlaging heeft grote invloed op de performance,, daarvoor is het beter om andere oplossingen te bedenken. Het effect van op een laag pitje zetten van de WP kan ik met dit model kwantificeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll2pjl3sxE_Za3gXk2eJxBjUqNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HdW933v8cF1vCjZ60lDtBmEB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxqHtpruCxK5qQ_NVbC-P64QZgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9waqZXKtyy6PcM9Zyj5J5S6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tomexergie
Mooie berekening, wellicht zelfs een leuke discussie voor een eigen topic.
Wat zou er uit komen als je uit gaat van een vaste Ta (zoals ik draai)? Want jouw uitkomst is precies het tegenovergestelde van mijn ervaring.
Hier draait de WP meestal alleen overdag (bij dus de gemiddeld hoogste buitentemperatuur), altijd op een lage Ta van een kleine 25 graden, op een vermogen van 4 à 5 kW, wat precies de sweet spot is van de hoogste COP.
Mijn WP zou zonder nachtverlaging echt een stuk inefficiënter worden, vooral omdat ie dan bij gemiddeld lagere buitentemperaturen gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:01
Even terug kijkend naar al mijn verkennende berichten van voor de kerst, en de tips van @Remco45 (dank hiervoor). De afgelopen tijd rondgesnuffeld, en een beetje overweldigd door de vele dingen die erbij komen kijken en het aanbod. Ik zou zelf wel voor een zelf plaats systeem durven te gaan a la Panasonic topic, alleen is hier wel veel bij in te regelen, en aangezien ik 6 maanden per jaar van huis ben voor werk, en mijn vrouw het technisch vernuft van een banaan heeft (haar eigen woorden) moet het allemaal werken en foolproof zijn als de winter komt.

Ik zit dus te twijfelen en heb ook Een offerte van Nefit-Bosch voor een monoblock set up net onder de 10000 euro (na subsidie) van 9kw en een 180 liter boiler met installatie gekregen. Nu had ik iets minder hiervoor begroot, maar dit zou uit kunnen. Het gaat mij voornamelijk om de garantie en service, aangezien ik vaak van huis ben en vrouw en kind geen last van mijn verduurzamen plannen mogen hebben.

Als ik zelf alles zou doen en een installateur weet te vinden die het allemaal wil aftekenen na controle zal ik (gok ik) ongeveer 3 a 4 duizend euro kunnen besparen (een boel geld). Dus zowel mijn vrouw als ik zijn er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
[...]

Ja, je mist iets.

[...]

Dat is inderdaad die flash injectie, waardoor er meer vermogen bij lagere temperaturen beschikbaar is.
Overigens het door @Grolsch genoemde hogere minimum vermogen tegenwoordig geen probleem meer. Volgens mij is het enige nadeel van de Zubadan-modellen tegenwoordig nog de hogere prijs.

Als je wel wilt kunnen koelen en rond die 10 kW nodig hebt is de PUHZ-SW100YAA de juiste keus. Deze heeft nog wel R410a, een iets hoger minimum vermogen, een wat beter rendement bij hoge buitentemperaturen en een wat lager rendement bij lagere buitentemperaturen (tov de PUD-SHWM80YAA)
10kW is te groot voor mij, PUHZ-SW75YAA is voldoende temeer daar ik SWW apart wil gaan doen. Koelen is voor mij geen noodzaak omdat ik al LL koeling kan aanzetten.
Praktische vraag over het opstellen van de buitenunit. Een geschikte plek is vlak voor de muur van de aanbouw. De ventilator blaast nu richting mijn achterom looppad (ca 3 meter van de buitenunit). Nu hebben de buren zo weinig mogelijk overlast maar misschien dat de WAF omlaag gaat als gevolg van een koude wind.. Of valt het wel mee met het uitblaaseffect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:43:
Nachtverlaging
Corona tijd: In plaats van puzzelen een modelletje opzetten van warmtepomp en woning, ook leuk. Dit met de beperkte mogelijkheden op mijn Macbook proberen te programmeren. Wat mij al die jaren op het forum intrigeerde was het regelgedrag van de WP in relatie tot de woning met problemen zoals pendelen, nachtverlaging en buffervaten. Er was, voor zover ik weet, geen behoorlijke kwantitatieve onderbouwing.

Waarom een model? Via metingen is energiebesparing bij b.v. nachtverlaging moeilijk te bepalen omdat de omstandigheden voortdurend veranderen. Bewoners gedrag, interne warmte, zoninstraling , wisselde buitentemperatuur, wind verstoren de meting. Daarbij reageert een woning door de grote thermische massa erg traag. Met een model kun je je heel clean, zonder verstoring , op èèn aspect richten en daarbij kun je aan de knoppen draaien en kijken wat er gebeurt.

Ik ben geen ICTer maar sterke punten zijn opzetten van een fysisch model, de wiskundige aanpak van dynamica(differentiaal vergelijkingen) maar programmeren en vormgeven van de resultaten zijn mijn zwakke punt. Ik kom nog uit het Fortran, Algol, Basic tijdperk. En 30.000 rekenstappen kun je moeilijk met excel doen. Het is mij uiteindelijk toch gelukt om een werkend model te laten draaien. Als invoer heb ik mijn eigen woning gebruikt omdat alle gegevens daarvan voor handen waren.

Het is een betrekkelijk eenvoudig model geworden omdat alleen elementen die invloed hebben op de dynamica zijn meegenomen; massa van CV systeem, binnenwanden en vloeren, binnenblad van de buitenmuur en niet te vergeten de de luchtmassa in de woning. Uitleg over het model vraagt misschien te veel ruimte op ons forum, daarom laat ik alleen het resultaat zien. Als er geïnteresseerden zijn wil ik de opzet en programma de volgende keer laten zien.

Levert nachtverlaging wat op?
Als eerste heb ik nachtverlaging geanalyseerd, veel besproken op het forum. Op gevoel dachten een aantal forumleden (ook ik) dat nachtverlaging niets zou opleveren. We konden het niet bewijzen.
Na opstarten van het programma komt er nog veel energie uit de massa van woning (zie grafiek)en bij een analyse van 4 dagen bleek nachtverlaging notabene energiebesparing op te leveren. Maar nadat de temperaturen van de wanden zijn gestabiliseerd leverde de laatste 5 dagen van het traject van 10 dagen een heel ander plaatje op en bleek nachtverlaging meer energie te kosten, zie onderstaande tabel. Dus een kort durende analyse geeft een verkeerd beeld.

Laat ik de liefhebbers van nachtverlaging maar even uit de droom helpen. Bij toepassen van nachtverlaging gaat je warmtepomp volgens mijn model veel meer energie verbruiken, rond de + 15%!!!

Vooral bij een zware woning wordt de transmissie winst volledig teniet gedaan omdat de WP na de verlaging moet inhalen met hogere aanvoer temperaturen met als gevolg een lagere COP. Bij een kleine hybride warmtepomp zal bij Tb<2C bij het “inhaal” traject na de verlaging de gasketel bijspringen terwijl dat zonder nachtverlaging waarschijnlijk niet nodig zou zijn. Dan zal het nadelig saldo ver boven de 10% uitkomen. Geluidsproblemen oplossen met nachtverlaging heeft grote invloed op de performance,, daarvoor is het beter om andere oplossingen te bedenken. Het effect van op een laag pitje zetten van de WP kan ik met dit model kwantificeren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi verhaal, maar bij mij werkt nachtverlaging erg mooi, en zonder nachtverlaging levert pendelgedrag op + extra verbruik op.

Ff terug naar de basis, nachtverlaging bespaart altijd warmteverlies. Tis met de vraag wat zuiniger is, stoken met lagere Ta of hogere Ta en hogere Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gerard053 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:37:
10kW is te groot voor mij, PUHZ-SW75YAA is voldoende temeer daar ik SWW apart wil gaan doen. Koelen is voor mij geen noodzaak omdat ik al LL koeling kan aanzetten.
Dan zou ik de PUD-SW80YAA kopen. Zelfde vermogen, maar R32. (En niet geschikt voor koelen.)
Praktische vraag over het opstellen van de buitenunit. Een geschikte plek is vlak voor de muur van de aanbouw. De ventilator blaast nu richting mijn achterom looppad (ca 3 meter van de buitenunit). Nu hebben de buren zo weinig mogelijk overlast maar misschien dat de WAF omlaag gaat als gevolg van een koude wind.. Of valt het wel mee met het uitblaaseffect?
Ik loop hier ook altijd langs (door) de uitblaas van de WP. Is geen probleem, en de rest van het gezin klaagt er ook niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Grolsch schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Mooi verhaal, maar bij mij werkt nachtverlaging erg mooi, en zonder nachtverlaging levert pendelgedrag op + extra verbruik op.

Ff terug naar de basis, nachtverlaging bespaart altijd warmteverlies. Tis met de vraag wat zuiniger is, stoken met lagere Ta of hogere Ta en hogere Tb
Hangt van de massa van je woning af. Uit analyse blijkt dat wat bespaart in de periode er na er weer in moet stoppen. De beparing komt hoofdzakelijk uit de snelle doorlaters;glas en ventilatie maar wordt teniet gedaan door de inhaalslag die de WP moet maken om de zware wanden en vloeren op temp te brengen.
Inderdaad bij een te hoge versterkingssfactor gaat de WP pendelen na nachtverlaging. In het model heb ik de graadminuten op een lagere waarde gezet. Meer massa in het CV systeem helpt ook: alle radiatoren enz open zetten.

Ik heb al een beetje gestoeid met pendelen. Tot nu tie valt de schde mee; 2-4% meer energie. Maar meer herrie s'nachts is erger denk ik. Dit ga ik nog verder uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:06:
[...]
Ik heb al een beetje gestoeid met pendelen. Tot nu tie valt de schde mee; 2-4% meer energie. Maar meer herrie s'nachts is erger denk ik. Dit ga ik nog verder uitwerken.
Ik heb het omgekeerde, bij +12c buiten draait mijn WP nog steeds op 5kW afgegeven vermogen, na een hele dag draaien gaat ie nog steeds niet omlaag. Zou zelfs 14 KW kunnen aansluiten en nog steeds de hele dag aan 1 stuk draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:00:
@Tomexergie
Mooie berekening, wellicht zelfs een leuke discussie voor een eigen topic.
Wat zou er uit komen als je uit gaat van een vaste Ta (zoals ik draai)? Want jouw uitkomst is precies het tegenovergestelde van mijn ervaring.
Hier draait de WP meestal alleen overdag (bij dus de gemiddeld hoogste buitentemperatuur), altijd op een lage Ta van een kleine 25 graden, op een vermogen van 4 à 5 kW, wat precies de sweet spot is van de hoogste COP.
Mijn WP zou zonder nachtverlaging echt een stuk inefficiënter worden, vooral omdat ie dan bij gemiddeld lagere buitentemperaturen gaat draaien.
Hoe kun je weten dat jouw WP met nachtverlaging efficienter is? Geen dag is gelijk en daarom moelijk te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Ik heb het omgekeerde, bij +12c buiten draait mijn WP nog steeds op 5kW afgegeven vermogen, na een hele dag draaien gaat ie nog steeds niet omlaag. Zou zelfs 14 KW kunnen aansluiten en nog steeds de hele dag aan 1 stuk draaien.
Ik denk dat we daar dokter Kuipers bij moeten halen. Jouw woning energie verslaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Ik denk dat we daar dokter Kuipers bij moeten halen. Jouw woning energie verslaafd.
Betonkernactivering.
Edit en dit alles met Ta=28c, weet niet waar het blijft, zwart gat ?

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 08-01-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
Elk huis is verschillend, de mijne heeft een vrij steile stooklijn. In de praktijk is de Ta overdag bijna altijd lager dan 's nachts en met een betere Tb levert dat COP voordeel. Ik herken dat het warmteverlies inderdaad volledig gecompenseert moet worden. Daardoor loopt de WP overdag veel meer uren. Je kunt het warmteverlies gewoon met graaddagen uitrekenen.
Nachtverlaging kost minder starts en darnaast vind ik het fijner dat overdag de temperatuur in huis iets lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:11:
Hoe kun je weten dat jouw WP met nachtverlaging efficienter is? Geen dag is gelijk en daarom moelijk te meten.
Omdat ie niet efficiënter kán draaien. De Ta staat al op de minimale waarde die Mitsubishi toe laat.
En dan kan ik dus alleen maar zorgen dat ie z'n draaiuren maakt op het moment dat het buiten op zijn warmst is. En dat is overdag. Vandaar dat in ieder geval bij mij nachtverlaging erg goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
LangeFries schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:16:
Elk huis is verschillend, de mijne heeft een vrij steile stooklijn. In de praktijk is de Ta overdag bijna altijd lager dan 's nachts en met een betere Tb levert dat COP voordeel. Ik herken dat het warmteverlies inderdaad volledig gecompenseert moet worden. Daardoor loopt de WP overdag veel meer uren. Je kunt het warmteverlies gewoon met graaddagen uitrekenen.
Nachtverlaging kost minder starts en darnaast vind ik het fijner dat overdag de temperatuur in huis iets lager is.
Is het dag of nachtverlaging? Inderdaad is het s'nachts meestal kouder en dat kan voordeel opleveren voor het rendement van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Tomexergie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Is het dag of nachtverlaging? Inderdaad is het s'nachts meestal kouder en dat kan voordeel opleveren voor het rendement van de WP.
Vroeger liet ik hem pas 's middags weer opwarmen, maar met thuiswerken probeer ik het toch rond 10 uur weer wat op te warmen. Na 22u gaat hij dan weer op een lager pitje. Zie grafiek voor het gedrag afgelopen week. Weet dat een Nibe niet echt lange runs maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rtU_X-9j58JW60Ahg2tUuix65k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D9zIK8J4nyP5oFDI23xo0GZy.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cxo8DR5EWLLBDoa172VV_Sh3Rs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V9qxzdycRR07zQ9FxK7VjgAT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomexergie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Hangt van de massa van je woning af. Uit analyse blijkt dat wat bespaart in de periode er na er weer in moet stoppen. De beparing komt hoofdzakelijk uit de snelle doorlaters;glas en ventilatie maar wordt teniet gedaan door de inhaalslag die de WP moet maken om de zware wanden en vloeren op temp te brengen.
Inderdaad bij een te hoge versterkingssfactor gaat de WP pendelen na nachtverlaging. In het model heb ik de graadminuten op een lagere waarde gezet. Meer massa in het CV systeem helpt ook: alle radiatoren enz open zetten.

De WP gaat niet pendelen na nachtverlaging, hij gaat juist NIET pendelen dóór nachtverlaging.

Als ik 24*7 zou gaan verwarmen begint mijn WP juist te pendelen omdat deze niet ver genoeg terug kan moduleren om 24*7 te draaien in 90% van de gevallen. Of Ta moet omhoog, en dan schiet de ruimtetemperatuur omhoog.

Ook is de COP aanzienlijk beter overdag,
5 graden verschil scheelt 1,12 COP punt (Tbuiten +7 v.s. Tbuiten +2 bij Ta 35 en nominaal vermogen).

Ik heb het ook ooit al eens getest, en bij mij leverde 24*7 draaien een slechtere COP op, meer energieverbruik en pendelgedrag, of als resultaat dat de WP overdag uit gaat omdat de ruimtetemperatuur gehaald wordt, en de thermostaat ingrijpt.

Nu pas ik 12 uur nachtverlaging toe van 1 graad, wat natuurlijk alleen goed gaat met vloerverwarming, en een goed geisolleerde woning, dat gaat niet bij iedereen op.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 09-01-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier ook nachtverlaging, althans de hele wp gaat uit snachts.
De wp is eigenlijk te groot voor onze energiebehoefte (of hij kan eigenlijk niet ver genoeg terug)

Bij ons is laten doordraaien in de nacht geen succes, dan wordt de Taanvoer te hoog (als ik hem instel op 27 graden en hij draait op minimum dan loopt Taanvoer naar de 29 graden en slaat dan uit) de Tbuiten is lager dan overdag dus het rendement is een stuk slechter. Daar komt bij als het buiten een graad of +4 is gaat hij beginnen met invriezen, dat is dan snachts eerder dan overdag.

Dat geeft ook voordelen. Zo kunnen wij de wp overdag op het laagst laten pruttelen. Na een flink (=>12) aantal uren wordt het dan wel te warm binnen. Omdat het ook goed geisoleerd is duurt het ook wel weer een tijd voordat het weer afgekoeld is.

Een geen machine aan in de nacht is ook geen geluid.

Maar inderdaad als je dat echt goed wil meten en dus het gedrag van de massa wil meenemen moet je langere tijd meten.

Ik stuur de machine zoveel mogelijk en handmatig op rendement en dat lukt zo wel aardig @Tomexergie kom er maar in met je lijstje.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
Edit, verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door n00ts op 09-01-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 21:13
Iedereen heeft zo zijn reden om nachtverlaging toe te passen. Tb/COP, geluid, enz. Echter die variabelen staan constant bij @Tomexergie ga ik van uit. Voor de gedachte is het wel goed, om de invloed te zien van elke variabele, dat vind ik aan deze simulatie wel het mooie. En eigenlijk zou er dan een soort van prioriteitenlijstje uit moeten komen welke variabelen de meeste invloed hebben op efficiënter draaien. Om zo op een relatief snelle manier naar een optimum te komen.
Ben overigens wel van mening dat als je "minimum jaarverbruik kWh(E)" wilt optimaliseren aan de hand van comfort (gedefinieerd als variatie van Tbinnen en bij sommigen extra's als geluid, pieklast enz.). Er een meerdimensionale grafiek zal volgen met meerdere minima. De vraag is alleen welke is het laagst en hoe kom je daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik gebruik ook nachtverlaging, maar meer uit praktisch oogpunt.
Als ik 24/7 zou stoken gaat mijn aanvoer watertemperatuur naar 25 graden. Voor de woonkamer met vloerverwarming (en thermostaat) is dit prima, maar voor mijn radiatoren boven met geforceerde ventilatie is dit te weinig en wordt het niet warm.
Zet ik de aanvoertemperatuur hoger dan wordt het beneden te warm.
Na de nachtverlaging voer ik de ruimtetemperatuur in stapjes gedurende de dag op om boven ook warmte te houden zonder ineens een hele grote inhaalslag te veroorzaken.
Kinderen studeren op hun kamer dus het moet er wel enigzinds comfortabel blijven. Vinden ze het te koud dan zetten ze een keramische kachel bij en dat kost nog meer dan het verlies door nachtverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Tomexergie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Ernst Kuipers is sinds 2019 geen arts meer.
Wanneer je fulltime ziekenhuisbestuurder bent verloopt na 5 jaar je registratie als arts.
Maar hij heeft nog steeds heel veel kennis van zaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Pietje555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:55:
Ik gebruik ook nachtverlaging, maar meer uit praktisch oogpunt.
Als ik 24/7 zou stoken gaat mijn aanvoer watertemperatuur naar 25 graden. Voor de woonkamer met vloerverwarming (en thermostaat) is dit prima, maar voor mijn radiatoren boven met geforceerde ventilatie is dit te weinig en wordt het niet warm.
Zet ik de aanvoertemperatuur hoger dan wordt het beneden te warm.
Na de nachtverlaging voer ik de ruimtetemperatuur in stapjes gedurende de dag op om boven ook warmte te houden zonder ineens een hele grote inhaalslag te veroorzaken.
Kinderen studeren op hun kamer dus het moet er wel enigzinds comfortabel blijven. Vinden ze het te koud dan zetten ze een keramische kachel bij en dat kost nog meer dan het verlies door nachtverlaging.
Kan je boven niet uitwisselen voor LTV Radiatoren. werkt perfect. Heb hier bg VV en 1e en 2e verdieping Jaga,s LTV hangen. Alles lekker warm op de temperatuur wat ik zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

@koevlaas2 @KaDoos

Gisteren niet gelukt er te geraken en in te stellen

Door de dag nog wat nagedacht en ga eerst eens dT naar 3/2 zetten bij huidige WAR settings, moest dat niet helpen beginnen met direct 25°C dT3, niet warm/veel stoppen 25°C dT2, nog niet goed, 26°C dT3 etc.
Eens rustig omhoog gaan, foto's laten nemen van hoe het heeft gelopen door de dag etc.
Zal er wel iets uit komen denk ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Vandaag toch weer even een leermomentje.

Eergisteren had ik bij het isoleren van de leidingen tussen warmtepomp en SWW-vat even de magneet van de vuilafscheider weggehaald, zodat ik beter bij de leidingen kon.
Vandaag viel me ineens op dat ik bij het maken van SWW nog maar 20 lpm haalde, terwijl dat normaliter 23 lpm was.

Toen bedacht ik me dat het loshalen van die magneet bij een ingeschakelde warmtepomp waarschijnlijk niet zo slim was geweest. |:(
Even terugkijken in de grafieken van Domoticz bevestigde dit. Precies op dat moment was de flow van 17 lpm naar onder de 15 gezakt.

Gelukkig wist ik hoe je het gaasje onderin de binnenunit schoon moet maken, dus het probleem was weer snel opgelost.

Conclusies:
  • Een vuilfilter met magneet heeft ook zin in een compleet nieuwe installatie. (@twain4me)
  • De magneet van een SpiroTrap vuilafscheider werkt.
  • Verwijder nooit de magneet van je Spirotrap bij ingeschakelde warmtepomp. |:(
  • Monitoring van de belangrijke parameters van je warmtepomp is belangrijk om tijdig problemen op te merken.
Nu heb ik nog een paar vragen:
  1. Waar zou het (magnetisch) vuil vandaan zijn gekomen? Een paar maanden geleden is wel een Kamstrup gemonteerd, maar dat was in een koperen leiding. En ik heb alleen leidingen van koper, RVS of kunststof. Of zou koper op de een of andere manier ook in zo'n Spirotrap blijven hangen? Ik snap er niets van.
  2. Iemand wel eens de O-ring van de dop van dat gaasje (strainer) vervangen? Het nummer van Mitsubishi lijkt S70 C28 460 te zijn, maar daarop Googlend vind ik geen leveranciers. Het lijkt me wel handig die ring op voorraad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:33
Interessant @Andrehj !
Wat ik me afvraag: zijn er voor- of nadelen aan het gebruik van een gecombineerde vuilafscheider+ontluchter zoals de SpiroCombi MB3 ipv de SpiroTrap + losse ontluchter?
En zijn er mensen bekend met eventuele kwaliteitsverschillen tussen Spirotech en de Flamco tegenhanger (Flamcovent Clean Smart EcoPlus)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de ontluchter in de flamco-stijl ontwerpen is verplicht door de vorm/constructie. het daadwerkelijke ontluchtingsvermogen is lager doortdat het ontwerp maar steeds een klein deel van de waterstroom daadwerkelijk behandelt. het meeste kan vrij doorstromen.

ik heb zelf gekozen voor de caleffi (546317) en zelf erbij de optionele ontluchter (502142) erop gezet.
aangezien de volledige waterstroom langs de ontluchter gaat en door het filter heb je meer kans om sneller rommel eruit te krijgen. en de ontluchter zit ook vol in de waterstroom dus die pakt ook sneller alles eruit. helemaal icm de ontluchtingsstand van de meeste warmtepompen. ivm de verbouwing heb ik al een paar keer het systeem open moeten maken (heb tijdelijk 2e hands radiatoren neergezet) en de hoeveelheid meuk die het filter eruit pakt is :X. filter in de warmtepomp is nog steeds brandschoon. :D

zelf ben ik geen fan van de haakse bochten die het water moet maken in sommige modellen. meer onnodige weerstand en het verminderd het filtervermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
Adriaan71 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Kan je boven niet uitwisselen voor LTV Radiatoren. werkt perfect. Heb hier bg VV en 1e en 2e verdieping Jaga,s LTV hangen. Alles lekker warm op de temperatuur wat ik zelf wil.
Zelfs met de Jaga’s op Ta 25 kom je er niet. Zijn verdeler moet slimmer worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:27:

Nu heb ik nog een paar vragen:
  1. Waar zou het (magnetisch) vuil vandaan zijn gekomen? Een paar maanden geleden is wel een Kamstrup gemonteerd, maar dat was in een koperen leiding. En ik heb alleen leidingen van koper, RVS of kunststof. Of zou koper op de een of andere manier ook in zo'n Spirotrap blijven hangen? Ik snap er niets van.
  2. Iemand wel eens de O-ring van de dop van dat gaasje (strainer) vervangen? Het nummer van Mitsubishi lijkt S70 C28 460 te zijn, maar daarop Googlend vind ik geen leveranciers. Het lijkt me wel handig die ring op voorraad te hebben.
Je moet toch even nagaan, waar zich ijzerhoudende componenten in het watercircuit bevinden. Misschien toch iets in de binnenunit van de WP? Zoals een circulatiepomp?

Ik heb (vanwege niet zuurstofdiffusiedichte slangen in mijn vv (uit 1987)) alles in RVS, koper, messing etc. uitgevoerd. Dus ook een RVS-pomp.

Wel duur en niet zo mooi regelbaar (maar drie vaste standen) als de moderne CV-pompen, maar werkt prima: Grundfos UPS 25-80 N 180.

Volgens mij is die oorspronkelijk bedoeld om in warm tapwater installaties als circulatiepomp te dienen, maar in mijn vv-systeem werkt het dus ook prima.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:33
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:08:
de ontluchter in de flamco-stijl ontwerpen is verplicht door de vorm/constructie. het daadwerkelijke ontluchtingsvermogen is lager doortdat het ontwerp maar steeds een klein deel van de waterstroom daadwerkelijk behandelt. het meeste kan vrij doorstromen.

ik heb zelf gekozen voor de caleffi (546317) en zelf erbij de optionele ontluchter (502142) erop gezet.
aangezien de volledige waterstroom langs de ontluchter gaat en door het filter heb je meer kans om sneller rommel eruit te krijgen. en de ontluchter zit ook vol in de waterstroom dus die pakt ook sneller alles eruit. helemaal icm de ontluchtingsstand van de meeste warmtepompen. ivm de verbouwing heb ik al een paar keer het systeem open moeten maken (heb tijdelijk 2e hands radiatoren neergezet) en de hoeveelheid meuk die het filter eruit pakt is :X. filter in de warmtepomp is nog steeds brandschoon. :D

zelf ben ik geen fan van de haakse bochten die het water moet maken in sommige modellen. meer onnodige weerstand en het verminderd het filtervermogen.
Die Caleffi vuilafscheider is inderdaad een mooie. Ga ik onthouden. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:53
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:08:
Bij het Flamco ontluchter/magnetisch filter die ik dit voorjaar gekocht heb kan je instellen door een hendel 90 graden te verdraaien of je al het water door de Flamco wil laten gaan of alleen het water dat langs de rand van de pijp loopt. Het is wel zo dat ik deze in de stand heb staan waarbij niet alles continue door het filter gaat. Dit om minder verlies van flow in het systeem te hebben.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Franciesco schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:49:
Interessant @Andrehj !
Wat ik me afvraag: zijn er voor- of nadelen aan het gebruik van een gecombineerde vuilafscheider+ontluchter zoals de SpiroCombi MB3 ipv de SpiroTrap + losse ontluchter?
Een vuilafscheider hoort in de retour (vlak voor je ketel / WP), omdat die de ketel / WP moet beschermen tegen vuil.
Een microbellenontluchter moet op de warmste plek van het systeem, omdat daar de bellen het beste ontsnappen. Dat is dus in de aanvoer, vlak na je ketel / WP.

Als je ze combineert wordt de positie dus nooit optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@DeltaT ,@Andrehj
LTV convectoren zijn nogal kostbaar en ik heb de luxe dat ik grote slaapkamers heb en veel.
Daarnaast heeft de installateur alle 4 de slaapkamers op 1, 16 mm ingestorte PEX leiding aangesloten. Ik denk dat ik gewoon niet genoeg water door de leiding krijg voor zo'n lage temperatuur.
Ik ga een nadenken over een simpele zoneregeling, bv een 2e thermostaat in de woonkamer die de toevoer van de vloerverwarming afsluit.
Mijn CV kan 2 opentherm thermostaten met zonekleppen aansturen, maar bij de Elga Ace heb ik dit nog niet gevonden in de handleiding..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Pietje555 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:33:
@DeltaT ,@Andrehj
LTV convectoren zijn nogal kostbaar en ik heb de luxe dat ik grote slaapkamers heb en veel.
Daarnaast heeft de installateur alle 4 de slaapkamers op 1, 16 mm ingestorte PEX leiding aangesloten. Ik denk dat ik gewoon niet genoeg water door de leiding krijg voor zo'n lage temperatuur.
Ik ga een nadenken over een simpele zoneregeling, bv een 2e thermostaat in de woonkamer die de toevoer van de vloerverwarming afsluit.
Mijn CV kan 2 opentherm thermostaten met zonekleppen aansturen, maar bij de Elga Ace heb ik dit nog niet gevonden in de handleiding..
Je kan een Honeywell klep plaatsen met eigen thermostaat die je vv afsluit als hij op temperatuur is en dan laat je je besturing thermostaat van je installatie op vragen staan.
Zodat boven nog warm water krijg.
Maar dan moet je wel weer je vermogen kwijt kunnen boven als je klep van je vloerverwarming dicht staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 09-01-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Jongens even een vraag over een hybride waar ik geen verstand van heb. Mijn schoonzoon wil een hybride warmtepomp voor zijn jaren 30 huis. Verbruik in 2021 is 2100 m3 gas. Krijgt in een offerte de 5 kW Atlantic Aurea 5 aangeboden. Heb zelf een Pana 5 mono die 1000m3 gas vervangt.
Maar 5 kw voor een huis wat met redelijk oude radiatoren lijkt mij wat weinig. Op de vraag waarom vraag was het antwoord dat is voldoende. Niet erg overtuigend en geeft bij mij geen goed gevoel.
Wat zouden jullie doen in dit geval. En tweede vraag waar koop je die goedkoop met goede service?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
@Me Albert Waarom geen 7 of 9kW Pana J serie full-electric? Die moduleert net zo ver terug als de 5kW.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1 ... 49 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.