Hey allemaal
Paar weken geleden al wat vragen gesteld met duidelijk te weinig info, momenteel ouders nog altijd last om het warm te krijgen binnen.
Heb ondertussen zelf wat opzoekwerk gedaan in de papieren die ik van ouders gekregen heb, jammer genoeg nog geen warmteverliesberekening, heb ik gevraagd aan ouders.
Situatie:
Huis: Nieuwbouw - 2021
Gelijkvloers: 81m² -waarvan
69m² verwarmd (waarvan 6m² eigenlijk niet verwarmd moet zijn) en garage van 12m² die niet verwarmd is.
Verdieping 1: 81m² - waarvan
12m² verwarmd is (badkamer)
Verdieping 2: 46m² - Niets verwarmd
Muren: 2.7m hoog
Momenteel zonder deur tussen benedenverdieping (deze komen er ooit wel) en verdieping 1 en geen deur tussen verdieping 1 en 2 (komen er denk ik geen)
Vloer:
vloerafwerking 2 cm - chape 10 cm - gespoten pur 10 cm - gegoten beton 20 cm - werkvloer5 cm
100mm HOH, 16X2 buizen
Stooklijn was ingesteld op: +15/23 -10/40 (leek me hoog voor wat ik hier zoal zie? Heb deze lager gezet, misschien dat ik daar in de fout ben gegaan?)
Tot eind November/begin December stonden er nog ramen open, om wat te ventileren (warmtepomp stond ook aan, gaf constant 21°C aan op kamerthermostaat, wat OK was dus alles zo gelaten (instellingen aanpassen kon later wel)), volgens aannemer mocht ventilatie (met WTW) niet op vanwege bouwstof etc.
Badkamer boven was nooit echt warm geweest, heb uiteindelijk gevonden dat de flowmeter te vast was aangedraaid en geen flow door liet, nu komt er toch al water door de vloer.
Weekend voor ze verhuisen hadden ze een klok gezet met thermometer, deze gaf aan dat het ergens in het midden van de kamer 19°C was, dus niet warm genoeg...
Enkele weken later is het hoogste 20°C geweest (op de klok) maar dat is dan met veel aan en uit gaan van de warmtepomp, en nog niet heel "aangenaam", denk veel warmte naar boven momenteel en WTW heeft amper warmte dus ventilatie blaast koude lucht binnen, ook nog veel bouwvocht boven.
Informatie die toen gevraagd werd:
Met of zonder naregeling?
Zonder? (Alles 1 zone) (Niet heel zeker wat je hiermee bedoeld)
Met of zonder buffervat?
Zonder buffervat (wel een drukvat?)
Gesloten of open verdelers?
Gesloten verdelers
Overal vloerverwarming? Of ook radiatoren?
Enkel vloerverwarming
Merk en type van de warmtepomp?
Panasonic KIT-ADC09JE5C-1 (WH-ADC0309J3E5C + WH-UD09JE5-1)
Hoe wordt de ruimtetemperatuur geregeld?
Kamerthermostaat enkel beneden (Via WAR)
Heb net via dit
topic even de berekening gemaakt en, en dan kom ik voor minimale afgifte van 30.86w/m² (2500/81=30.86wm²), en via die
vloerverwarming afgifteberekening site kom ik voor bv een graad of 21 binnenthemperatuur op een aanvoertemperatuur van 30°C en retour van 29°C.
Moet die dan ongeveer 30°C rondpompen om "deftig" te blijven lopen zonder elke X uur aan en uit te gaan?
Lijkt me dan best hoog voor een nieuwbouw met wat ik hier zoal lees? (Zie ook boven)
Wat kan ik dan best doen zodat het huis wat deftig opwarmd?
En de warmtepomp rustiger blijft doorlopen ipv max 2 uur te lopen...