Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.535.643 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:11
aeacus45 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Ik heb eenzelfde soort woning en gasverbruik. Om welke reden heb jij gekozen voor een 6 kW Elga? Alle installateurs die langskwamen voor een offerte gaven te kennen dat een hybride Elga 6 kW alleen interessant is bij een gasverbruik van meer dan 2000 m3 op jaarbasis. In de bespaaktool van Remeha zie je dit ook terug als je verschillende scenario's laat doorrekenen. Ook zou de 6 kW te veel moeten moduleren wat ten koste zou gaan van de levensduur van de Elga. Kortom, wat deed jou overwegen om een 6 kW aan te schaffen ipv de 4 kW Elga?
Deze Elga Ace 6 is 100% geschikt voor dit gasverbruik.
Ik heb dezelfde WP, ook bij dit voormalig gasverbruik en ik ben heel tevreden zelfs met lage buiten temperaturen.
Ik heb nog maar een gasverbruik van 6 m3 per maand voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Geronimoos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Ik had hetzelfde kunnen opschrijven (y) mede ook door de blog van @mkleinman over zijn ervaringen met de 6kw.
Zijn er gegevens tot hoever de 6kw terug kan moduleren? Volgens mij tot een elektrisch verbruik van ca 400W. Afhankelijk van de cop dus 1.6-2kw thermisch?
Hij gaat inderdaad terug naar ongeveer 400W. Thermisch levert de ACE 6 op dat moment tussen de 2400 - 3000W aan warmte, met dus een hele hoge COP.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bravertal schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:43:
Ik woon in een nieuwbouwwoning met een warmtepomp van Mitsubishi, typenummer is mij onbekend. De kast op zolder (waar de warmtepomp in zit) zit vast geplakt met stickers, heeft de installateur gedaan.
Wat staat er op je buitenunit? Daar zal toch wel een typenummer op staan?
Maar de binnenunit is waarschijnlijk de EHST30D-VM2D of de ERST20D-VM2D, afhankelijk of je wel of niet kan koelen.
Ik heb gisteren de app MelCloud gedownload maar nu moet er (denk ik) een wifi stick in de warmtepomp zodat ik deze kan uitlezen. Kan ik zonder problemen die kast opentrekken zonder iets te beschadigen en kan ik een wifi stick of iets dergelijks in de warmtepomp kwijt (er zit ook een buffervat van 300 liter warm water in)
Het is geen Wifi stick, maar een los kastje, wat je met een snoertje aansluit op de juiste connector in je binnenunit en je naast de binnenunit aan de muur schroeft. Daarna met je Wifi netwerk verbinden.
Installeren is een kwestie van WP uitschakelen (aan/uit knop lang indrukken) en daarna de hele WP spanningsloos maken (groepen van buitenunit en elektrisch verwarmingselement in de meterkast uitschakelen). Dit laatste is (zeker voor jou...) erg belangrijk, want de aansluitingen in de binnenunit zijn bepaald niet aanraakveilig.
Daarna voorkap binnenunit verwijderen, bedrading netjes geleiden en stekkertje in de juiste connector klikken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:33
Theovelders schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Deze Elga Ace 6 is 100% geschikt voor dit gasverbruik.
Ik heb dezelfde WP, ook bij dit voormalig gasverbruik en ik ben heel tevreden zelfs met lage buiten temperaturen.
Ik heb nog maar een gasverbruik van 6 m3 per maand voor warm water.
Met nog maar 6m3 per maand zou ik toch denken dat hybride misschien niet de beste keuze is, zou all electric dan niet goedkoper zijn?
Of heb je met koude maanden wel een hoger gasverbruik?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Heeft het eigenlijk voordelen om een aparte warmtepompboiler te installeren voor alleen het warme tapwater zodat de L/W warmtepomp alleen in verwarming/verkoeling voor het huis hoeft te voorzien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
frennek schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:53:
Heeft het eigenlijk voordelen om een aparte warmtepompboiler te installeren voor alleen het warme tapwater zodat de L/W warmtepomp alleen in verwarming/verkoeling voor het huis hoeft te voorzien?
Hooguit als je ventilatiesysteem C hebt, zodat je een deel van ventilatieverliezen kunt hergebruiken voor je SWW. Maar zo'n warmtepompboiler heeft ook nadelen:
- Brommende compressor / ventilator binnen.
- Je moet een extra gat voor de afvoer in je dak maken.
- Veel minder vermogen. Even snel wat water bijverwarmen is er niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2022 11:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aeacus45 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Ik heb eenzelfde soort woning en gasverbruik. Om welke reden heb jij gekozen voor een 6 kW Elga? Alle installateurs die langskwamen voor een offerte gaven te kennen dat een hybride Elga 6 kW alleen interessant is bij een gasverbruik van meer dan 2000 m3 op jaarbasis. In de bespaaktool van Remeha zie je dit ook terug als je verschillende scenario's laat doorrekenen. Ook zou de 6 kW te veel moeten moduleren wat ten koste zou gaan van de levensduur van de Elga. Kortom, wat deed jou overwegen om een 6 kW aan te schaffen ipv de 4 kW Elga?
Mijn ouders hadden een gasverbruik van ruim 2000m3 per jaar en hebben ook een 6KW, maar ook met minder gasverbruik (boven de 1000m3) zou ik een 6KW adviseren.
[...]

Ik had hetzelfde kunnen opschrijven (y) mede ook door de blog van @mkleinman over zijn ervaringen met de 6kw.
Zijn er gegevens tot hoever de 6kw terug kan moduleren? Volgens mij tot een elektrisch verbruik van ca 400W. Afhankelijk van de cop dus 1.6-2kw thermisch?
Ik zie hem bij mijn ouders ook terugmoduleren naar +-400Watt elektrisch.

Ze verbruiken nu nog +- 1m3 per dag puur voor SWW, bij defrosts grijpt de CV ketel (soms) ook nog in.
Ik woon in een nieuwbouwwoning met een warmtepomp van Mitsubishi, typenummer is mij onbekend. De kast op zolder (waar de warmtepomp in zit) zit vast geplakt met stickers, heeft de installateur gedaan.

Ik heb gisteren de app MelCloud gedownload maar nu moet er (denk ik) een wifi stick in de warmtepomp zodat ik deze kan uitlezen. Kan ik zonder problemen die kast opentrekken zonder iets te beschadigen en kan ik een wifi stick of iets dergelijks in de warmtepomp kwijt (er zit ook een buffervat van 300 liter warm water in)

Doel: gewoon inzicht op mijn telefoon hebben ipv alles aflezen vd thermostaat. Ik ben niet echt een Tweaker (niet technisch) maar vind het wel interessant.
[Afbeelding]
Het is geen USB stick, maar je moet hem ergens op de FTC aansluiten. (3 kabels volgens mij).
Maar vergevorderde wiskunde is het niet, frontplaat eraf en dan zie je de connector. Al heb ik geen binnenunit met geïntegreerde boiler, misschien dat het daar anders is :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:57:
Het is geen USB stick, maar je moet hem ergens op de FTC aansluiten. (3 kabels volgens mij).
Die adapter heeft echt maar 1 kabeltje hoor.
Afbeeldingslocatie: https://www.climashop.nl/wp-content/uploads/2021/04/mac567ife.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Die adapter heeft echt maar 1 kabeltje hoor.
[Afbeelding]
Het is inderdaad zelfs een stekkertje, dat was ik ff vergeten O-) Ik dacht dat je een aantal kabeltjes op de FTC moest schroeven, maar is ook alweer een paar jaar geleden :P Het is in ieder geval geen USB aansluiting, dat had ik nog wel onthouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-06 09:00
Wat is een normale delta T over de warmtewisselaar bij een DHW run? Doeltemperatuur vat: 48 graden. Op dit moment warmtewisselaar in: 45 graden uit: 47 graden vat: 44 graden.

Verschil is gevoelsmatig wel erg klein niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kameelstok schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:24:
Wat is een normale delta T over de warmtewisselaar bij een DHW run? Doeltemperatuur vat: 48 graden. Op dit moment warmtewisselaar in: 45 graden uit: 47 graden vat: 44 graden.

Verschil is gevoelsmatig wel erg klein niet?
Dat ligt natuurlijk aan je flow, bij mij is de dT 4,5 bij een flow van 21L/minuut op 75% (Wat dus zo'n 6,6KW thermisch is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Dat ligt natuurlijk aan je flow, bij mij is de dT 4,5 bij een flow van 21L/minuut op 75% (Wat dus zo'n 6,6KW thermisch is).
De flow is 20 liter / minuut ook op 75% pompvermogen.

Ik heb eerder al een keer een vraag gesteld over de lange DHW runs bij temperaturen tussen de 5 en ca. 8 graden (tot 4 uur tegen 2 uur bij -5). Onder de 5 graden lijkt er meer vermogen vrij te komen waardoor de dT wat hoger is. Ik ga hem komend uur even in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online

Doel: gewoon inzicht op mijn telefoon hebben ipv alles aflezen vd thermostaat. Ik ben niet echt een Tweaker (niet technisch) maar vind het wel interessant.
[Afbeelding]
Sticker met modelnummer zat bij mij bovenop warmtepomp. Dan kan je opzoeken welke wifi adapter je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 23:49

ybe

Beste Tweakers, hier draait sinds 1 januari een 12Kw ecodan R32 + 500l SWW die de hele dag mooi rustig draait obv de buiten temp. Momenteel hangt er geen thermostaat in de woonkamer, wat eigenlijk wel de voorkeur is. (Nu met het zonnetje wordt het toch wel warm in huis:p) Maar deze optie kost iets van 250 euries.
Daarnaast heb ik momenteel geen enkel inzicht in wat de wp doet. Hiervoor is bijv de hiervoor besproken wifi module aan te schaffen of de modbus optie.
Is er een mooie manier om zowel de ecodan parameters uit te lezen + op binnen temp te sturen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kameelstok schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:35:
[...]

De flow is 20 liter / minuut ook op 75% pompvermogen.

Ik heb eerder al een keer een vraag gesteld over de lange DHW runs bij temperaturen tussen de 5 en ca. 8 graden (tot 4 uur tegen 2 uur bij -5). Onder de 5 graden lijkt er meer vermogen vrij te komen waardoor de dT wat hoger is. Ik ga hem komend uur even in de gaten houden.
Bij 20 liter / minuut en een dT van 2 is het thermische vermogen 2,8KW, dat lijkt mij veel te weinig.
Weet je ook op welke frequentie hij draait en wat de COP is :? Iets lijkt hier niet te kloppen.

Als je hem op 100% vermogen zet, wat gebeurd er dan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ybe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:50:
Beste Tweakers, hier draait sinds 1 januari een 12Kw ecodan R32 + 500l SWW die de hele dag mooi rustig draait obv de buiten temp. Momenteel hangt er geen thermostaat in de woonkamer, wat eigenlijk wel de voorkeur is. (Nu met het zonnetje wordt het toch wel warm in huis:p) Maar deze optie kost iets van 250 euries.
Daarnaast heb ik momenteel geen enkel inzicht in wat de wp doet. Hiervoor is bijv de hiervoor besproken wifi module aan te schaffen of de modbus optie.
Is er een mooie manier om zowel de ecodan parameters uit te lezen + op binnen temp te sturen??
Qua thermostaat moet je niet die van Mitsu pakken, de hysteresis is veel te groot.

Pak bijv. de Panasonic, citaat uit de startpost:
Wel of geen thermostaat gebruiken met een warmtepomp is nogal een "hot issue" en de meningen van verschillende gebruikers verschillen nogal op dit punt :)

Mocht je een goede thermostaat zoeken welke goed te configureren is, dan heeft @Remco45 de volgende tip:

Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).
qua uitlezen, de Wifimodule melcloud is wel heel sumier, met een procon kun je al het mogelijke uitlezen, maar dan moet je dat zelf wel kunnen "programmeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Bij 20 liter / minuut en een dT van 2 is het thermische vermogen 2,8KW, dat lijkt mij veel te weinig.
Weet je ook op welke frequentie hij draait en wat de COP is :? Iets lijkt hier niet te kloppen.

Als je hem op 100% vermogen zet, wat gebeurd er dan :?
50 Hz, niet heel hard dus. Pomp op 100% geeft een flow van 23 L/min. Geen verschil in gedrag. COP is bedroevend binnen dit buitentemperatuurbereik (COP iets boven de 1). Bij +10 of 0 graden buiten is de COP prima (ruim boven de 2).

Afvoergas 87 graden, gastemp wisselaar 52 graden, vloeistof wisselaar 47 graden, werkdruk 2.9 mPa.

[ Voor 6% gewijzigd door Kameelstok op 06-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
format5 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Met nog maar 6m3 per maand zou ik toch denken dat hybride misschien niet de beste keuze is, zou all electric dan niet goedkoper zijn?
Of heb je met koude maanden wel een hoger gasverbruik?
Mijn gasverbruik is hetzelfde circa 6m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Theovelders schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Mijn gasverbruik is hetzelfde circa 6m3.
Dan zou ik toch kijken of je niet over kan naar all electric. Maar dat ben ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 17:56
Nu mijn CV met de huidige buitentemperatuur rustig op 38 graden pruttelt is het wel duidelijk dat het met een WP ook goed zal gaan.
Ik zie echter een probleempje met mijn vloerverwarming verdeler (dit is een RUH-N6 HT mengverdeler).
De toevoer temperatuur komt niet boven de 23 graden als de circulatiepomp bij staat en wordt lager als ik het pompdebiet opvoer.
De restrictie zit dus in de voedingleiding naar de set. Omdat ik 22mm leidingen heb leek dat niet het probleem. Na verder sleutelen kom ik erachter dat de maximaal thermostaathuis de restrictie is. Deze heeft maar erg weinig doortocht. Voor water van 70 graden prima, maar met LT werkt dit niet.
Omdat ik een hybridesysteem heb durf ik de thermostaat er niet tussenuit te laten.
Is er een vervangend thermostaathuis met meer doorlaat?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
format5 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Dan zou ik toch kijken of je niet over kan naar all electric. Maar dat ben ik ;)
Mijn Elga Ace 6 is pas vanaf 9 oktober 2021 geïnstalleerd dus wij hebben een bewuste keuze gemaakt en zien de CV als voorlopig een extra veiligheid en warmwater voorziening.

In de toekomst zien we wel verder hoe alles functioneert !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Pietje555 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:20:
Nu mijn CV met de huidige buitentemperatuur rustig op 38 graden pruttelt is het wel duidelijk dat het met een WP ook goed zal gaan.
Ik zie echter een probleempje met mijn vloerverwarming verdeler (dit is een RUH-N6 HT mengverdeler).
De toevoer temperatuur komt niet boven de 23 graden als de circulatiepomp bij staat en wordt lager als ik het pompdebiet opvoer.
De restrictie zit dus in de voedingleiding naar de set. Omdat ik 22mm leidingen heb leek dat niet het probleem. Na verder sleutelen kom ik erachter dat de maximaal thermostaathuis de restrictie is. Deze heeft maar erg weinig doortocht. Voor water van 70 graden prima, maar met LT werkt dit niet.
Omdat ik een hybridesysteem heb durf ik de thermostaat er niet tussenuit te laten.
Is er een vervangend thermostaathuis met meer doorlaat?
Kan je niet de ketel via de branderautomaat op 40°C limiteren? Bij mij gaat de ketel dan eerst in laag last en bij 45 °C keihard uit (gebeurd bijna nooit). De maximaal thermostaat (aanlegthermostaat - geen ventiel!) staat ook op 45°C als extra beveiliging. Bij iets boven de 45 °C schakelt dus ook de vloerverwarmingspomp uit.
O ja - het thermostaatventiel heb ik natuurlijk er uit gehaald.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Theovelders schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Mijn Elga Ace 6 is pas vanaf 9 oktober 2021 geïnstalleerd dus wij hebben een bewuste keuze gemaakt en zien de CV als voorlopig een extra veiligheid en warmwater voorziening.

In de toekomst zien we wel verder hoe alles functioneert !!
Ah ok, dan heb je ook nog geen vergelijk en nog geen echt koude maand mee gemaakt ;) (voor het zo ver echt koud is hier in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 06:17

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Dit jaar willen we indien mogelijk ook van het gas los.
We hebben op dit moment een gemideld jaar verbruik van 650 m3 gas.
Ons electra verbruikt is netto ongevweer 4000kWh.
De woning heeft een inhoud van 425m3.
We hebben in het hele huis Jaga Tempo radiatoren hangen en de cv keter staat afgesteld op maximaal 50 graden voor de CV.

De woning heeft een geisoleerde vloer/dak en de spouwmuur is gevuld met Thermoparels.
Extra gegevens zijn via de link beschikbaar.

Is er in dit forum iemand die ons kan adviseren welke weg het beste is om dit te bereiken.
En die dit eventueel ook zou kunnen installeren.

https://docs.google.com/d...970580&rtpof=true&sd=true

Hiervoor is een eigen Topic gestart :
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109148

[ Voor 9% gewijzigd door RVerheijden op 06-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
chris vw schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:26:
[...]

Bestaat wel, dat is de Erst30d, ik heb hem staan.
waar heb jij hem vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@dunklefaser Het is een hybridesysteem, met LT radiatoren. Ik denk dat als het echt koud wordt ik de CV wel op 50 gr moet laten naverwarmen.
Hij staat inderdaad ook op laag starten en modulerend omhoog. Bij de ingestelde maximaal temperatuur gaat hij echter niet uit maar blijft hier staan.
Ik heb de thermostatische afsluiter eens opgezocht, maar het is al een hoog debiet lage weerstand afsluiter. Ik kan geen betere vinden.
Ik denk dat mijn minimale pompvermogen (druk) in stapjes omhoog moet om de weerstand te overbruggen. Deze staat nu nog bijna op minimum en ik denk dat het nu te laag is.
Morgenochtend weer kijken, want nu teveel zon en is de ketel uit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kameelstok schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:11:
[...]

50 Hz, niet heel hard dus. Pomp op 100% geeft een flow van 23 L/min. Geen verschil in gedrag. COP is bedroevend binnen dit buitentemperatuurbereik (COP iets boven de 1). Bij +10 of 0 graden buiten is de COP prima (ruim boven de 2).

Afvoergas 87 graden, gastemp wisselaar 52 graden, vloeistof wisselaar 47 graden, werkdruk 2.9 mPa.
Bij mij is 75% ook maximaal 50Hz tijdens SWW run, maar toch klopt er iets niet bij jou. een COP van 1 is niet normaal.

Bij mij is de COP bij SWW 2,8 (start run, Ta 35) tot 2,0 (einde run, Ta 51) bij Tbuiten +3 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Pietje555 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:43:
@dunklefaser Het is een hybridesysteem, met LT radiatoren. Ik denk dat als het echt koud wordt ik de CV wel op 50 gr moet laten naverwarmen.
Hij staat inderdaad ook op laag starten en modulerend omhoog. Bij de ingestelde maximaal temperatuur gaat hij echter niet uit maar blijft hier staan.
Ik heb de thermostatische afsluiter eens opgezocht, maar het is al een hoog debiet lage weerstand afsluiter. Ik kan geen betere vinden.
Ik denk dat mijn minimale pompvermogen (druk) in stapjes omhoog moet om de weerstand te overbruggen. Deze staat nu nog bijna op minimum en ik denk dat het nu te laag is.
Morgenochtend weer kijken, want nu teveel zon en is de ketel uit.
Hybride en conventionele vloerverwarming - is in zekere zin een dubbele compromis.
Ik zou eerst proberen of je met max. 45 °C en de voorgestelde aanpassingen het comfortabel warm kan "stoken". Anders misschien nog wat aan de afgifte van de LT-radiatoren "sleutelen".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@RVerheijden uitgebreide info :)
Wat nog relevant is, is of je het zelf wil doen of wil laten doen, en in welke regio/provincie het moet gebeuren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

@Proton_

Het meeste werk wil ik laten doen ik ben zelf wel redelijk handig alleen niet thuis in deze materie.
Het gaat om de provincie Limburg en de plaats is Blerick.
De buiten utnit moet achterom komen te staan en de binnen unit op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:02:
[...]
Bij mij is 75% ook maximaal 50Hz tijdens SWW run, maar toch klopt er iets niet bij jou. een COP van 1 is niet normaal.

Bij mij is de COP bij SWW 2,8 (start run, Ta 35) tot 2,0 (einde run, Ta 51) bij Tbuiten +3 graden.
Ik ga de functie "high efficiency" maar eens uitschakelen. Deze functie limiteert "compressor operation". Het blijft een gek probleem omdat het enkel voorkomt bij bepaalde buitentemperaturen.

Ik zie dat jouw warmtepomp ook 1,5x groter is dus die levert ongetwijfeld ook meer warmte op 50 Hz :).

[ Voor 10% gewijzigd door Kameelstok op 06-01-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@RVerheijden je aanvoertemperatuur zou nog wat lager mogen, elke graad omlaag maakt het stoken ca 1% goedkoper :)
Maar het kan wel, een Vaillant VWL55/6 monoblock bijvoorbeeld kan -met wat reserve- wel 4kW@50°C maken bij -10 buiten.
Voor de details (mono/split, plek boiler, leidingtracé) kan je het beste een eigen topic maken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:56:
@RVerheijden je aanvoertemperatuur zou nog wat lager mogen, elke graad omlaag maakt het stoken ca 1% goedkoper :)
Maar het kan wel, een Vaillant VWL55/6 monoblock bijvoorbeeld kan -met wat reserve- wel 4kW@50°C maken bij -10 buiten.
Voor de details (mono/split, plek boiler, leidingtracé) kan je het beste een eigen topic maken :)
Bij ta 55-47 haalt de 5kw nog 5,1kw bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Wat staat er op je buitenunit? Daar zal toch wel een typenummer op staan?
Maar de binnenunit is waarschijnlijk de EHST30D-VM2D of de ERST20D-VM2D, afhankelijk of je wel of niet kan koelen.

[...]

Het is geen Wifi stick, maar een los kastje, wat je met een snoertje aansluit op de juiste connector in je binnenunit en je naast de binnenunit aan de muur schroeft. Daarna met je Wifi netwerk verbinden.
Installeren is een kwestie van WP uitschakelen (aan/uit knop lang indrukken) en daarna de hele WP spanningsloos maken (groepen van buitenunit en elektrisch verwarmingselement in de meterkast uitschakelen). Dit laatste is (zeker voor jou...) erg belangrijk, want de aansluitingen in de binnenunit zijn bepaald niet aanraakveilig.
Daarna voorkap binnenunit verwijderen, bedrading netjes geleiden en stekkertje in de juiste connector klikken.
Zie foto voor het typenummer, stond aan de bovenkant dus even een trapje gebruikt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwfyq8s6u4omFP7ytwwrXVvhyxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmFruJVB4sLYf6DMGbtt9nSf.jpg?f=fotoalbum_large

Bij oplevering vd woning gaven ze aan dat de warmtepomp ook jij koelen maar dat ze er geen afvoertje voor condens hadden op aangesloten dus dat ik koelen beter niet kon gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Bravertal op 06-01-2022 16:09 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 wat reserve dus :)
Ik weet niet of die 650 m³ met nachtverlaging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Die 650m3 is met nacht verlaging van 1 graad voor de woonkamer en 1/2 graad voor de rest van de woning.

Heb even een eigen topic gemaat zodat alles gebundeld kan worden:
https://gathering.tweaker...message/70117080#70117080

[ Voor 41% gewijzigd door RVerheijden op 06-01-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kameelstok schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Ik ga de functie "high efficiency" maar eens uitschakelen. Deze functie limiteert "compressor operation". Het blijft een gek probleem omdat het enkel voorkomt bij bepaalde buitentemperaturen.

Ik zie dat jouw warmtepomp ook 1,5x groter is dus die levert ongetwijfeld ook meer warmte op 50 Hz :).
Dat klopt, maar kweet niet welke jij hebt, maar op 75% hoort deze meer warmte te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:34:
[...]
Dat klopt, maar kweet niet welke jij hebt, maar op 75% hoort deze meer warmte te genereren.
Op dit moment is mijn PUHZ-SW75YAA een SWW-run aan het doen (ook op 75%, en vanwege de lage buitentemperatuur van 4 graden op 56 Hz (bij hogere temperaturen gaat de SWW-run idd op 50 Hz)).
Thermisch vermogen ligt tijdens die SWW-run op 4.5 à 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:59:
qua uitlezen, de Wifimodule melcloud is wel heel sumier, met een procon kun je al het mogelijke uitlezen, maar dan moet je dat zelf wel kunnen "programmeren".
Met Melcloud2Domoticz (en Domoticz) kun je bijna net zoveel, en op sommige gebieden zelfs meer uitlezen dan met de Procon.
Zo krijg ik elke dag netjes een rapportje van verbruikte elektrische energie, netjes uitgesplitst voor koelen, verwarmen en SWW, en idem voor de opgewekte thermische energie.
Voor zover ik weet krijg je die info niet uit een Procon.
Maar om daar wat mee te kunnen is wat handigheid in Linux wel noodzakelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Andrehj
Ssst.
Breng hem nou niet op ideeen. Ik heb het al zo druk :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxwkEzwHkG0I8037_GLQE052RW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNuajhW8qerYiYRAGsA8vcr5.jpg?f=fotoalbum_large

@Bravertal
Procon A1M Melcobems mini als je via modbus uit wil lezen.
Er komt vast nog wel iets goedkoper voorbij (hoop ik)
https://www.ebay.co.uk/itm/265433024663

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 19:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Nieuwbouwwoning geleverd door de installateur. Denk gewoon van alklima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:02:
[...]

Met Melcloud2Domoticz (en Domoticz) kun je bijna net zoveel, en op sommige gebieden zelfs meer uitlezen dan met de Procon.
Zo krijg ik elke dag netjes een rapportje van verbruikte elektrische energie, netjes uitgesplitst voor koelen, verwarmen en SWW, en idem voor de opgewekte thermische energie.
Voor zover ik weet krijg je die info niet uit een Procon.
Maar om daar wat mee te kunnen is wat handigheid in Linux wel noodzakelijk.
Kun jij dan frequentie en flow uitlezen via dat script? Dat vond ik destijds echt een gemis.

Maar met de procon kun je volgens mij ook die gebruiksinformatie informatie Uitlezen toch @AUijtdehaag >:)

En Domoticz vind ik sws heel erg 2021 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Een Hitachi RAS-3 R32. Bij een dT van 2 graden en 1400 liter / uur is het geleverde thermisch vermogen ca. 3,5 kWh toch? Gevraagd netvermogen is ca. 1,4 kW. Dat lijkt oke. Vraag is alleen waar die warmte vervolgens blijft want met 3,5 kWh input is dat vat met 1 a 1,5 uur wel warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Denk het wel. O-)

Al jaren dacht ik dat "we" een FTC4 hadden, blijken "we" gewoon een FTC5 te hebben, waar het wel in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HexMgWR7L9y076PGzj-o_0-tdQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JheN4QhAPO8yVQR3jywzBbzn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 121% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:45:
@Grolsch
Denk het wel. O-)

Al jaren dacht ik dat "we" een FTC4 hadden, blijken "we" gewoon een FTC5 te hebben, waar het wel in zit.
[Afbeelding]
Ik hoor het wel als "de update" beschikbaar is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chris vw schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Sticker met modelnummer zat bij mij bovenop warmtepomp. Dan kan je opzoeken welke wifi adapter je nodig hebt.
mac-567if-e

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-06 19:44
Op mijn lijstje van afgelopen jaar had ik de PUHZ-SW75YAA staan. Wil wel voor een 3 fase split gaan.
Inmiddels zie ik R32 modellen voorbij komen.

Is de PUD-SWM80YAA een beter alternatief? Wat zijn de mogelijke voor- en nadelen tov de PUHZ-SW75YAA? Overigens staat de PUD-SWM80YAA nog niet op de subsidielijst - kwestie van tijd?

Voor het tapwater gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een aparte WP boiler (bijv ATLANTIC EXPLORER V4) ivm plaatsing op de zolder.

Met welke binnenunit kan ik volstaan (alleen verwarmen) als ik tapwater gescheiden ga maken? Een EHSD-VM2D of is er nog iets compacter?

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kameelstok schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Mijn oude 75vha ecodan draaide altijd op 75%, met sww had ik dan nog een hogere cop dan @Grolsch echter met verwarming was de cop niet heel erg goed maar nog wel rond de 4.
Moraal van het verhaal: probeer eens 75%.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:43:
Kun jij dan frequentie en flow uitlezen via dat script? Dat vond ik destijds echt een gemis.
Frequentie wel. Flow niet. Flow haal ik toch uit de Kamstrup, die is veel nauwkeuriger. Daarin kan ik zelfs zien dat water dunner wordt naarmate het warmer wordt. Tijdens een SWW-run neemt dus de flow met het toenemen van de Ta ook toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBIhrdUt9S9V8C10Q82njFAvoNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hUblChHsKzjnW1MDM9wMB0qz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
koevlaas2 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Mijn oude 75vha ecodan draaide altijd op 75%, met sww had ik dan nog een hogere cop dan @Grolsch echter met verwarming was de cop niet heel erg goed maar nog wel rond de 4.
Moraal van het verhaal: probeer eens 75%.
75% of 100% maakt in flow weinig uit. 80% is gelijk aan 100%. Pomp iets minder hard laten draaien klinkt dus logisch :).

Op dit moment draait ie een korte DHW run bij 3 graden buiten. Ca. 90 Hz en dT van 5 graden. Ik verdenk toch het limiet op 50 Hz bij een buitentemperatuur hoger dan 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:43:
@koevlaas2 de bestaande zwembad warmtewisselaar heeft een RVS binnenkant. Oppervlakte kan ik niet vinden. Ben nog even aan het kijken hoe ik dit subsidie technisch ga regelen.
Als ie te klein is dan moet je een hele hoge temperatuur erin stoppen om een beetje een delta T te krijgen, ik heb er 1 met uit mijn hoofd 1.2m2 oppervlak en ik haal op 30c aanvoer een prima delta T en gewoon 9 kW aan vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:45:
@Grolsch
Denk het wel. O-)

[Afbeelding]
Dat is interessant. Nu heb ik direct een paar vragen:
  • Uit welk document komt dit lijstje? Heb je een link? Ik heb een FTC6, maar in de Modbus lijsten die ik van de Procon kon vinden vond ik deze data niet.
  • In dit lijstje stond alleen maar energieverbruik, staat de opgewekte (thermische) energie er ook tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Grolsch , @koevlaas2 en @Kameelstok : Jullie praten langs elkaar heen. Grolsch en Koevlaas hebben het over een Mitsubishi waarbij je de compressor met en speciaal kabeltje op 50 of 75% vermogen kunt begrenzen, en Kameelstok (die helemaal geen Mitsubishi heeft maar een Hitachi) zit het toerental van de waterpomp van zijn warmtepomp te variëren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Frequentie wel. Flow niet. Flow haal ik toch uit de Kamstrup, die is veel nauwkeuriger. Daarin kan ik zelfs zien dat water dunner wordt naarmate het warmer wordt. Tijdens een SWW-run neemt dus de flow met het toenemen van de Ta ook toe:
[Afbeelding]
Neemt niet weg dat je met een Procon (veel) meer kunt zien / regelen / uitlezen dan met een Melcloud Wifi module.

Ik heb hem ook gehad, maar als je serieus wat met Domotica wil doen is het en blijft het een "pruts" ding in mijn ogen.

Voor Henk en Ingrid die zonder Domotica vanaf de bank willen zien hoe warm hun SWW vat is, of handmatig een SWW run willen starten is het een geinig ding om op een verjaardag met hun app de familie te showen dat ze een warmtepomp met app hebben, maar meer is het echt niet.

Zo'n Procon kost ook heel de wereld niet (volgens mij heb ik er nog geen 100 euro voor betaald), en als je +200 euro uitgeeft aan een Kamstrup dan kan die laatste 100 euro er ook nog wel bij :P

En leg er dan nog ff 50 euro bij, en schaf iets aan waar NodeRed, HA en Grafana op draait, want van die Domoticz grafieken krijg ik jeuk op plekken waar ik het liever niet heb :+
Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:32:
@Grolsch , @koevlaas2 en @Kameelstok : Jullie praten langs elkaar heen. Grolsch en Koevlaas hebben het over een Mitsubishi waarbij je de compressor met en speciaal kabeltje op 50 of 75% vermogen kunt begrenzen, en Kameelstok (die helemaal geen Mitsubishi heeft maar een Hitachi) zit het toerental van de waterpomp van zijn warmtepomp te variëren...
Dat vermoeden kreeg ik al toen ik las dat het om een Hitachi ging :P

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:34:
Zo'n Procon kost ook heel de wereld niet (volgens mij heb ik er nog geen 100 euro voor betaald), en als je +200 euro uitgeeft aan een Kamstrup dan kan die laatste 100 euro er ook nog wel bij :P
Dat klopt, geld is in dit geval het probleem niet. Tijd wel. En het werkt nu allemaal mooi met Domoticz samen. En ik heb die energiegegevens nog nodig om de data uit de Kamstrup te splitsen in verwarmen en SWW. Zodra ik dat ook allemaal uit de Procon kan halen, én ik weer wat tijd heb, kan het zomaar zijn dat er hier binnenkort ook een Procon hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Dat is interessant. Nu heb ik direct een paar vragen:
  • Uit welk document komt dit lijstje? Heb je een link? Ik heb een FTC6, maar in de Modbus lijsten die ik van de Procon kon vinden vond ik deze data niet.
  • In dit lijstje stond alleen maar energieverbruik, staat de opgewekte (thermische) energie er ook tussen?
Staat op de alklima-site zelfs in de nederlandstalige documentatie:
https://alklima.nl/servic...handleiding-proconpdf.pdf
Verbruik vanaf register 153, functiecode-04
Opwek vanaf register 163, functiecode 04

Hij vult die velden om middernacht met de gegevens van de voorgaande dag. Als je ze elke dag uitleest en onthoudt, dan heb je dus de totale historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:10:
@Andrehj
Ssst.
Breng hem nou niet op ideeen. Ik heb het al zo druk :+
[Afbeelding]

@Bravertal
Procon A1M Melcobems mini als je via modbus uit wil lezen.
Er komt vast nog wel iets goedkoper voorbij (hoop ik)
https://www.ebay.co.uk/itm/265433024663
Is dat gewoon plug en play (ik heb geen technische kennis maar vind het wel gewoon leuk/interessant om daar theoretische kennis van op te doen)?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bravertal
Ja,maar je moet ook iets hebben die hem weer uitleest (en aanstuurt) via modbus protocol.
Meesten gebruiken hiervoor een linux computer zoals een Pi of nog beter een odroid met emmc geheugen
icm home assistant, influxdb en grafana en nodered.
en een usb adapter (of esp kan ook tegenwoordig)

Schaamteloos gejat printscreen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krqCb2v4DeORSX0o8z6Y2RRBSV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqauISQG5uQ7dZoakLTskwf7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Hoihallo. Heb me al eerder in het topic gewaagd en zojuist ook getracht de startpost en laatste pagina’s hier te lezen. Het spijt me, maar voor een leek praten jullie pure abracadabra, we hebben het niet over een leercurve, maar een huizenhoge drempel.

Onze situatie is als volgt:
Nieuw huis per maart aanstaande.
  • Huis is 190m2, 750-800m3, BG LT-radiatoren als hoofd- en vloerverwarming als bijverwarming. Op de verdieping radiatoren.
  • Een (ietwat) geïsoleerde schuur (~50m2 op BG, vliering geen idee hoeveel m2. Totaal ongeveer 225m3 schat ik) met een eigen CV ketel.
  • Een gastenverblijf van ongeveer 55m2 (ik gok 125m3) met wederom een eigen CV installatie. Dit bijgebouw is niet echt geïsoleerd blijkt.
Ik kan alleen het totaalverbruik zien sinds de bouw, de huidige bewoners doen overal erg vaag over helaas. Het gastenverblijf is voor zover wij begrepen zo goed als continue verhuurd geweest in de afgelopen ±17 jaar, hoeveel de garage is verwarmd is mij niet bekend, ik ga er van uit dat dat niet veel meer is geweest dan tot 7-10 graden.
In 21 jaar is zo’n 79.5k m3 verbruikt: zeg 3750m3 per jaar gemiddeld.

Het energielabel voor het huis is A, er is HR(+) glas, onder de betonnen vloer is >25cm PIR gebruikt. Verder helaas onbekend, ik schat in dat de wanden R3.5 zijn en het dak ook zo iets.
Er liggen nu 12PV panelen op het dak van de garage, dat willen we mogelijk uitbreiden moet nog eens 12 op het dak van het andere bijgebouw. De verwachting is dat de huidige panelen 225- 275Wp zijn, de nieuwe waarschijnlijker 360-375Wp. (Ik reken op een totaal van ±7250kWh, ligging is strak op het zuiden, in een gebied met >1600 zon-uren)

FYI: Ons huidige huis is 150m2, (±685m3), energielabel G. Hier verbruiken we zo’n 2600m3 gas per jaar. Hierbij moet worden vermeld dat we relatief veel SWW verwarmen (4x per week bad, bij elkaar denk ik 5-7u/wk douchen).

Omdat we liefst zoveel mogelijk van het gas gaan en een leuke meevaller hebben, hopen we een L/W WP te kunnen installeren voor het huis. Ik begrijp wel wat basiszaken, maar raak redelijk de weg kwijt als ik dieper tracht te graven door de flinke leercurve.

Vandaar dat ik een aantal vragen heb:
  1. Hoe kan ik met de beschikbare informatie tot een redelijke inschatting komen voor het benodigde vermogen?
  2. Hoe groot moet het boilervat worden? Dit omdat we nogal SWW verbruiken :X
  3. Ik heb ongeveer 260cm hoogte beschikbaar in een ruimte van 100x120, kan ik de binnenunit en de boiler (in theorie dan minstens) boven elkaar plaatsen of moet ik toch echt een muur gaan doorbreken om meer ruimte te maken?
  4. Als ik een nieuwe TR moet maken voor de WP, is het dan een issue dat die niet direct aan de verdeler voor de vloerverwarming grenst?
Is er een inschatting te maken van de kosten waar ik aan denken moet? In de orde van duizendtallen is goed zat voor nu :P

Mijn dank is groot!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:59

pcprutser

No message

Naalroc schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:54:
De afstand tussen een binnen en buitenunit kan 10 tallen meters zijn, als je voor een split gaat, die is iets duurder, maar geeft grote flexibiliteit. Een mono moet dit zo kort mogelijk zijn, en bij voorkeur zo weinig mogelijk buizen buitenshuis hebben, dus via trapgat of rechtstreeks naar de berging en kruipruimte lijkt het handigst bij dit huis, zo te zien.
Waar komt je boiler, en hoe groot moet die zijn? Voor een 2 persoonshuishouden is 200L ruim voldoende, maar blijft dat zo?
De hele installatie is op de zolder (begane grond, 1e verdieping en zolder), dus de buitenunit zal ook hoog boven de grond komen. Naast het trapgat is van boven naar beneden een koof waar mooi al het leidingwerk doorheen kan lopen.
Ook de boiler wil ik op de zolder (laten) plaatsen. Voor nu zal een 200L boiler dan inderdaad voldoende zijn, maar gelet op de toekomst, kan een grotere geen kwaad. Ook is er een bad aanwezig (fijn voor de vrouw) en doe ik altijd rustig aan onder de douche :).
En hoe komt die op zolder, of waar dan ook? zeker een punt van overweging als je meer dan 200L wilt. Als de berging vorstvrij is, zou die daar ook kunnen komen, als dat niet te ver van de keuken en/of badkamer is
Wat vvw betreft, kortere lussen zijn iets duurder, maar de verdeler is goedkoper, want geen menging, en geen pomp.
Hoe krijg je de aanvoer buizen van het water beneden? door het trapgat? Als dat kan, dan kunnen daar ook de hoofd aan-en afvoerbuizen van de wp langs lopen
Mogelijk gaan we voor een Qooker (achtige) oplossing voor warmwater in de keuken, dus dan hoeft het warme water alleen nog maar richting de badkamer. Welke recht onder de zolder is op de plek van de cv.
Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:39:
@pcprutser koelleiding is wat goedkoper dan cv leiding, maar een monoblock mag ook wel 20 meter weg staan.
Er is nog geen consensus over een warmteverlies verschil :) (splitmensen, hebben jullie cijfers?)
Ik vermoed dat het ook nog wel meehelpt om de leidingen eventueel extra te isoleren.
Je kunt overwegen een vergelijkbare oplossing te doen als ik: buitenunit bij 3 (in de tuin?), 32mm leidingwerk direct naar de verdeler beneden, 25mm naar de verdeler boven, warmtepompboiler in de berging (makkelijkst: 150L boiler die de concentrische cv-doorvoer gebruikt, of 200+ liter boiler die de vloerverwarming als bron gebruikt).
De buitenunit zal bij 3 dus aan de buitenmuur gemonteerd moeten worden, en dan hangt ie pak en beet een meter of 8 boven de grond. Niet het meest mooie, maar wel het meest logisch voor wat betreft de installatie.
Dat is als klusser helemaal zelf te doen met 2x subsidie (mits je een factuur kunt regelen).
Deze klusser wil dit juist lekker gaan uitbesteden :)
Een alternatief is een splitunit, koelleidingen naar de berging, daar een indirect gestookte boiler neerzetten. Er is dan minder geluid binnen, er is een binnenunit nodig, en er moet een installateur aan te pas komen.
Als ik het goed begrijp, kan je dus een mono zelf installeren. Is voor de subsidie dan een factuur voor het materiaal voldoende, of moet daar ook een vorm van installatiewerk op vermeld worden/staan?

EDIT: ja, er moet dus iets van installatiewerk op de factuur staan: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 23:30
Mijn installateur raadt de 6kW Elga af voor gasverbruik tussen de 1500 en 2000 m3. Hij redeneert dat deze warmtepomp vaker zal moeten opstarten vanwege het geven van de 6kW boost aan warmte. Hierdoor zal de warmtepomp sneller slijten, terwijl je niet of nauwelijks meer bespaart tov de 4 kW Elga warmtepomp.

Waar zit zijn denkfout, uitgaande van jullie kennis en ervaring?

Acties:
  • +8 Henk 'm!
aeacus45 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Mijn installateur raadt de 6kW Elga af voor gasverbruik tussen de 1500 en 2000 m3. Hij redeneert dat deze warmtepomp vaker zal moeten opstarten vanwege het geven van de 6kW boost aan warmte. Hierdoor zal de warmtepomp sneller slijten, terwijl je niet of nauwelijks meer bespaart tov de 4 kW Elga warmtepomp.

Die installateur is 1 grote denkfout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 23:30
koevlaas2 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:22:
Hij vergeet het moduleren van de 6 kW warmtepomp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
aeacus45 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Hij vergeet het moduleren van de 6 kW warmtepomp?
Ja, met een 6 kW kan je gewoon prima draaien en meer gas besparen dan met de 4 kW versie.
Juiste installatie en afregeling zijn wel een vereiste en als ik het bovenstaande zo lees dan heb ik daar niet echt veel vertrouwen in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 22:19
pcprutser schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:02:

De buitenunit zal bij 3 dus aan de buitenmuur gemonteerd moeten worden, en dan hangt ie pak en beet een meter of 8 boven de grond. Niet het meest mooie, maar wel het meest logisch voor wat betreft de installatie.
NIET doen!
Gewoon op de grond, als je nog iemand zou kunnen vinden die hem zo wil plaatsen en/of onderhouden
Vandaar ook mij eerdere opmerkingen over de leidingen naar beneden, die, zoals je bevestigd, door een koof in het trapgat kunnen. (en daarna dus door de kruipruimte naar buiten)
Als je een spilt neemt, dan zijn die leidingen maar heel dun (<16mm) dus makkelijk weg te werken, en lengte is geen enkel probleem, kan bij Mitsubishi > 30-40 meter zijn x2.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

koevlaas2 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:22:
[...]

_O-

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:01:
@Bravertal
Ja,maar je moet ook iets hebben die hem weer uitleest (en aanstuurt) via modbus protocol.
Meesten gebruiken hiervoor een linux computer zoals een Pi of nog beter een odroid met emmc geheugen

[Afbeelding]
* Grolsch zoekt ff meldpunt misbruik in het kader van AVG :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:21
aeacus45 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Rekenvoorbeeldje van 6jan, mijn gasverbruik vandaag was 9,5m3, dit is ca 90kw aan thermische energie die mijn woning is ingegaan. De CV heeft ongeveer 18 draaiuren gemaakt (door nachtverlaging), met een 4kw kan je deze 90kw nooit opwekken in dezelfde tijd. Het theoretisch maximum ligt op 24x4 = 96kw/etmaal. Met een 6kw heb je nog een ruime marge.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:01:
@Bravertal

[Afbeelding]
Weet je van wie dit Hass dashboard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
immie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Weet je van wie dit Hass dashboard is?
Lijkt verdacht veel op die van mij, sterker nog, ik denk dat deze van mij is, of er moeten meer mensen zijn waarvan de dompelsensor onderin het boilervat niet werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
Grolsch schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Lijkt verdacht veel op die van mij, sterker nog, ik denk dat deze van mij is, of er moeten meer mensen zijn waarvan de dompelsensor onderin het boilervat niet werkt :+
Ah ik ben benieuwd hoe je het hebt gemaakt (afbeelding rechts bovenin) Wil graag ook zoiets voor onze Nefit Enviline

Acties:
  • 0 Henk 'm!
immie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Ah ik ben benieuwd hoe je het hebt gemaakt (afbeelding rechts bovenin) Wil graag ook zoiets voor onze Nefit Enviline
@AUijtdehaag heeft dit gemaakt, het heet "Afbeeldingselementen Kaartconfiguratie"

dit staat in de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
elements:
  - entity: sensor.esp_sww_boiler_hoog
    style:
      left: 44%
      top: 23%
    type: state-label
  - entity: sensor.mitsubishi_tanktemperature
    style:
      top: 48%
  - entity: sensor.esp_sww_boiler_midden
    style:
      top: 73%
  - entity: sensor.mitsubishi_flowtemperature
    style:
      left: 18%
      top: 71%
  - entity: sensor.mitsubishi_returntemperature
    style:
      top: 83%
  - entity: sensor.esp_wp_deltat
    style:
      top: 94%
  - entity: sensor.esp_bgg_taanvoer
    style:
      left: 79%
      top: 59%
  - entity: sensor.esp_bgg_tretour
    style:
      top: 83%
  - entity: sensor.esp_bgg_deltat
    style:
      left: 78%
      top: 71%
  - entity: sensor.netatmo_kamphuis_binnen_buiten_temperature
    style:
      top: 8%
  - entity: sensor.mitsubishi_vermogenreg
    style:
      left: 6%
      top: 44%
image: local/boiler.png
type: picture-elements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:52
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:34:

En leg er dan nog ff 50 euro bij, en schaf iets aan waar NodeRed, HA en Grafana op draait, want van die Domoticz grafieken krijg ik jeuk op plekken waar ik het liever niet heb :+
Het is vrij simpel om van domoticz naar grafana te gaan. Enige wat je nodig hebt is een andere database waar je de data opslaat. Bij elke update van de sensor in Domoticz laat je dat dan ook in die database updaten. Vervolgens haalt Grafana de data uit die andere database. Grafana kan vaak ook draaien op hetzelfde apparaat als waar domoticz op draait (maar er zijn veel opties dus niet altijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pcprutser schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:02:
Helemaal eens met @Naalroc. Een buitenunit van een warmtepomp aan de muur 8 meter boven de grond? 8)7

Dan:
  • vind je geen installateur die hem wil onderhouden of repareren;
  • moet je heel goed zoeken om een installateur te vinden die hem daar wil installeren;
  • moet je een hoogwerker huren om er bij te komen;
  • hoor je de trillingen binnen;
  • krijg je problemen met defrostwater wat als ijspegels naar beneden komt, of je gevel nat maakt (met risico op kapot vriezen van je bakstenen), of daaronder en ijsplaat maakt.
Kortom, dat is geen goed idee. Zo'n unit hoort gewoon ergens op de grond te staan.

Overigens zijn de leidingen van een split wel dikker dan de 16mm waar Naalroc over spreekt, omdat er ook nog isolatie omheen zit. Die kan en mag je niet weglaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
Even uit interesse. Waarom is dit anders dan voor L/L buitenunits? Die zie ik toch typisch aan de muur hangen. Vaak wel boven een uitbouw ofzo (dus prima bereikbaar) maar ook regelmatig hoger aan een blinde muur.

Gaat het hierbij dus vooral om de 8m hoogte en onbereikbaarheid en niet om t "aan de muur"?

Is dit dan het verschil in kW (een L/W is typisch zwaarder dan een simpele split-airco, maar dan zou t dus ook voor multisplit airco buitenunits gelden?), of doen de airco-boeren t al jaren niet handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KMarco schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:
of doen de airco-boeren t al jaren niet handig?
dat dus. ;)

airco cowboys kijken alleen naar kostprijs. en aircounits zijn VEEL lichter. die pak je bijna op de schouder en loop je de trap op.

repareren is er ook doorgaans niet bij. is er wat mee gaat ie gewoon via zwaartekracht omlaag en hangen ze een nieuwe op. een monoblok wil je doorgaans wel fixen. en ook moet je elk jaar filters en verdamper schoonmaken, dat gaat je niet lukken als die 3 hoog aan de muur hangt.

[ Voor 59% gewijzigd door flippy op 07-01-2022 13:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-06 08:26
Ik mis nog een aantal deelnemers voor MONITORING december 2021. Graag aanleveren s.v.p. omdat het jaar 2021 moet worden afgemaakt.

@Fut41
@MarFan
@Simply_jeroen
@pokkie78
@TriLithium
@Baapje327
@Joris748
@mkleinman
@Enerziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

koevlaas2 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Ja, met een 6 kW kan je gewoon prima draaien en meer gas besparen dan met de 4 kW versie.
Juiste installatie en afregeling zijn wel een vereiste en als ik het bovenstaande zo lees dan heb ik daar niet echt veel vertrouwen in.
@koevlaas2 wat kan een installateur die vooral CV ervaring en weinig warmtepomp ervaring heeft fout doen bij het installeren en afregelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
CJG schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:04:
@koevlaas2 wat kan een installateur die vooral CV ervaring en weinig warmtepomp ervaring heeft fout doen bij het installeren en afregelen?
Stooklijn of Ta te hoog zetten. Volgens mij is dat hier in dit topic verreweg het meest voorkomende probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• format5
[...]

Ondanks dat je de vraag niet aan mij stelt, ga ik wel mijn ervaring antwoorden.

Het antwoord hier op is niets

Maar dan niet zoals je het in eerste instantie zou verwachten dat ze er niets aan fout kunnen doen, maar er niets aan inregelen. Tenminste dat was mijn ervaring.
Alles is gewoon geplaatst en aangesloten zoals het uit de doos kwam. Specifieke instellingen voor de woning is niks aan gedaan of over vermeld. Er is zo veel mogelijk kwa instellingen, zeker als er ook nog eens WAR bij komt kijken. CV installateurs zijn van oudsher vaak van de slag hoge aanvoer temp, dan klaagt er niemand want het wordt goed warm. En dat is compleet tegengesteld aan wat je bij een WP zou willen. Daar is het juist een zo laag mogelijke temp, waarbij de temp in de woning nog steeds goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KMarco schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:
Even uit interesse. Waarom is dit anders dan voor L/L buitenunits? Die zie ik toch typisch aan de muur hangen. Vaak wel boven een uitbouw ofzo (dus prima bereikbaar) maar ook regelmatig hoger aan een blinde muur.
L/W buitenunits zijn echt veel zwaarder. Ook de buitenunit van mijn split weegt al meer dan 100 kg. Schroef die maar eens op 8 meter hoog aan de muur.
Bij monoblocks moet je er ook nog vaker bij voor onderhoud. Niet zo handig op 8 meter hoogte...
Wat doe je bij een storing? Als je airco een storing heeft is het mooi weer, en kun je vast wel een weekje wachten. Maar vind maar eens een monteur die hartje winter, bij vorst en sneeuwval naar de buitenunit van je L/W warmtepomp op 8 meter hoogte klimt. Succes....
De compressor van en L/W warmtepomp is ook veel zwaarder. Trillingen dus ook. Die wil je niet aan de muur, maar op de grond.
Gaat het hierbij dus vooral om de 8m hoogte en onbereikbaarheid en niet om t "aan de muur"?
Is dit dan het verschil in kW (een L/W is typisch zwaarder dan een simpele split-airco, maar dan zou t dus ook voor multisplit airco buitenunits gelden?), of doen de airco-boeren t al jaren niet handig?
De meeste multisplit airco's die je hier op Tweakers tegenkomt zijn rond de 5 kW. Bij temperaturen boven 0 kan mijn L/W WP richting de 10 kW leveren. Ze zijn echt een slag groter.
Verder heb ik hier vergelijkingsmateriaal: Hier hangt aan de muur van mijn thuiskantoor de buitenunit van onze 4.2 kW multisplit (ca 25 kg). Als het binnen stil is kan ik die ook horen (trillingen), ondanks dat die op speciale dempende rubbers is gemonteerd. Ik moet er niet aan denken om daar de zware L/W buitenunit te hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
format5 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Ondanks dat je de vraag niet aan mij stelt, ga ik wel mijn ervaring antwoorden.

Het antwoord hier op is niets

Maar dan niet zoals je het in eerste instantie zou verwachten dat ze er niets aan fout kunnen doen, maar er niets aan inregelen. Tenminste dat was mijn ervaring.
Alles is gewoon geplaatst en aangesloten zoals het uit de doos kwam. Specifieke instellingen voor de woning is niks aan gedaan of over vermeld. Er is zo veel mogelijk kwa instellingen, zeker als er ook nog eens WAR bij komt kijken. CV installateurs zijn van oudsher vaak van de slag hoge aanvoer temp, dan klaagt er niemand want het wordt goed warm. En dat is compleet tegengesteld aan wat je bij een WP zou willen. Daar is het juist een zo laag mogelijke temp, waarbij de temp in de woning nog steeds goed is.
Wat dat betreft zit er toch niet zoveel verschil tussen een WP en een ketel.
Een WP moet je alleen maar goed inregelen omdat hij veel minder vermogen heeft.
Maar als je een WP groot genoeg kiest en op 50 graden zet heb je ook geen klachten.
Als je een ketel echter in vermogen gaat beperken dan loop je tegen dezelfde problemen aan als een WP.
Als alle CV systemen in Nederland met net zoveel zorg ingeregeld worden besparen we ook heel veel gas.

Het is gewoon dat een WP met een even groot vermogen als een ketel veel duurder is. Het krap selecteren is dus voornamelijk een financiele overweging en dat was vroeger geen punt.
De ketel was toch al overbemeten voor het warmtapwater.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Pietje555 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:55:
[...]
Maar als je een WP groot genoeg kiest en op 50 graden zet heb je ook geen klachten.
Je laat je wel kennen als oude stempel zo :/
'Hij vreet stroom' is een hele valide klacht die je niet verhelpt met een grotere unit of hogere temperatuur.
Dat verhelp je met vakmanschap.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat dat betreft zit er toch niet zoveel verschil tussen een WP en een ketel.
Een WP moet je alleen maar goed inregelen omdat hij veel minder vermogen heeft.
Euh nee.
Bij een gasketel is de besparing die je kunt halen door de temperatuur te verlagen in de ordegrootte van 10%. Zeker de moeite, maar lang niet zo groot als bij een WP, die door een veel te hoge Ta wel 50% meer kan verbruiken. En bij sommige merken wordt het probleem dan al snel nog groter, omdat door het niet (snel genoeg) bereiken van de Ta de boosterelementen worden ingeschakeld. En dan is het hek (qua verbruik) helemaal van de dam. Dan kan het zomaar om een factor 3 gaan.
Zie bijvoorbeeld deze twee voorbeelden:
weebeast in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
martgom in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Als je een ketel echter in vermogen gaat beperken dan loop je tegen dezelfde problemen aan als een WP.
Welke problemen bedoel je hier?
Het is gewoon dat een WP met een even groot vermogen als een ketel veel duurder is. Het krap selecteren is dus voornamelijk een financiele overweging en dat was vroeger geen punt.
Dat is niet helemaal waar. Warmtepompen worden vooral ook niet te groot gekozen omdat ze een veel kleiner modulatiebereik hebben als een CV-ketel, en je bovendien dan al snel een zwaardere stroomaansluiting nodig hebt. In mijn vorige woning had ik een 22 kW ketel. Als ik zo'n warmtepomp aan zou moeten sluiten (of kwijt moest kunnen) had ik een flinke uitdaging.
Bovendien zou die met een minimum vermogen van zeker zo'n 11 kW gigantisch gaan pendelen. Om dat kwijt te kunnen zou mijn watertemperatuur wel richting de 35 graden moeten, wat weer voor een enorme verslechtering van de COP zou zorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2022 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Bij een cv ketel is echt wel meer dan 10% besparing te behalen.

Zo en zo het vermogen in KW aanpassen van een cv ketel ( cv deellast ). De laatste jaren heb ik de meeste ketels ingesteld tussen de 10 a 12 KW voor cv. En de max cv temperatuur tussen de 40 a 55 graden, ( licht een beetje aan de woning ).

Warm water stel in in op 50 graden en ook daar kan je eventueel het vermogen aanpassen .
Dan hebben de mensen genoeg warm water betreft douche.

En nacht verlaging niet meer dan 1 a max 1,5 graden. Is goedkoper dan weer uren draaien op weer je setpoint te halen de volgende dag.

Met deze instellingen zijn echt wel 200 a 300€ besparingen te halen. Heb het de laatste jaren al bij meerdere klanten zo ingesteld en die geven het zelf ook te bekennen dat zo op stookkosten besparen op jaarbasis.

Maar uiteraard niet te vergelijken met een warmtepomp betreft bezuinigingen!

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 07-01-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22

The Executer

Lekker belangrijk!

Adriaan71 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:41:
Bij een cv ketel is echt wel meer dan 10% besparing te behalen.

Zo en zo het vermogen in KW aanpassen van een cv ketel ( cv deellast ). De laatste jaren heb ik de meeste ketels ingesteld tussen de 10 a 12 KW voor cv. En de max cv temperatuur tussen de 40 a 55 graden, ( licht een beetje aan de woning ).

Warm water stel in in op 50 graden en ook daar kan je eventueel het vermogen aanpassen .
Dan hebben de mensen genoeg warm water betreft douche.

En nacht verlaging niet meer dan 1 a max 1,5 graden. Is goedkoper dan weer uren draaien op weer je setpoint te halen de volgende dag.

Met deze instellingen zijn echt wel 200 a 300€ besparingen te halen. Heb het de laatste jaren al bij meerdere klanten zo ingesteld en die geven het zelf ook te bekennen dat zo op stookkosten besparen op jaarbasis.

Maar uiteraard niet te vergelijken met een warmtepomp betreft bezuinigingen!
Warm water wil je liever niet onder de 60 graden ivm legionella. Heb je hier rekening mee gehouden?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

De ketel was toch al overbemeten voor het warmtapwater.
Ik kan je zeggen dat in woonhuizen ook bijna alle cv ketels niet ingeregeld zijn en als de ketel terug moduleert dat hij op een gegeven moment ook gewoon gaan pendelen. Bijna overal staan de ketel op 85 gaden en maximale vermogen.

Zodoende kan je niet zomaar een over vermogen warmtepomp in je huis plaatsen want die gaat gewoon zijn vermogen niet kwijt raken waardoor hij ook gaat pendelen. Ook als is hij helemaal terug gemoduleerd.

Dus het is wel degelijk erg belangrijk dat je een goeie berekening maakt zodat de warmtepomp rustig kan doordraaien als hij maximaal terug gemoduleerd is. En uiteraard ook genoeg vermogen bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
The Executer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Warm water wil je liever niet onder de 60 graden ivm legionella. Heb je hier rekening mee gehouden?
Het is een doorstroom toestel. Geen voorraad vat. Dus dat zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
Thanks voor meedenken all, interessant!
Andrehj schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Maar vind maar eens een monteur die hartje winter, bij vorst en sneeuwval naar de buitenunit van je L/W warmtepomp op 8 meter hoogte klimt. Succes....
De compressor van en L/W warmtepomp is ook veel zwaarder. Trillingen dus ook. Die wil je niet aan de muur, maar op de grond.
[...]
De meeste multisplit airco's die je hier op Tweakers tegenkomt zijn rond de 5 kW. Bij temperaturen boven 0 kan mijn L/W WP richting de 10 kW leveren. Ze zijn echt een slag groter.
Ok, dus het gaat dan dus echt om de capaciteit van de unit, en mogelijk het verwarmen vs koelen en daarmee service-seizoen. Of is er ook intrinsiek een verschil in het type compressoren van deze units? Voor de echt grote Airco multi-split installaties (5 binnen-units gaat bijvoorbeeld vaak ook op orde-grootte 10kW buitenunit), zal dus hetzelfde euvel wel gelden als voor de L/W buitenunits.

Andersom: zou bijvoorbeeld een 4kW Hybride dus ook wél aan de muur mogen hangen als dat toevallig erg mooi/handig uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het antwoord is heel veel.
Zoals al aangegeven in posts van anderen worden units geïnstalleerd en verder niet veel aan ingesteld of juist met veel te hoge ta.
Leidingdiameters te dun, stalen leidingen richting boilers worden niet geïsoleerd.
Sowieso word er meestal ook niet vooruitgedacht dus units geleverd die niet kunnen koelen.
De hydraulische setup die soms bedacht worden zijn nou ook niet altijd om over naar huis te schrijven.
Vaak ook nibe waar de klant straks geen bal van begrijpt en de cv ketel installateur waarschijnlijk ook niet, het word allemaal veel te moeilijk gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:21
KMarco schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Andersom: zou bijvoorbeeld een 4kW Hybride dus ook wél aan de muur mogen hangen als dat toevallig erg mooi/handig uitkomt?
Het advies is: niet doen vanwege diverse (mogelijke) problemen, maar uiteraard mag je alles aan de muur hangen.
Bedenk dat een minder grote (lees kleinere/lichtere) unit niet het door @Andrehj aangegeven probleem oplost: dat bij storing het ding lastig te bereiken is, om nog maar niet te spreken over onderdelen vervangen.
Storingen komen bij de betere merken en installateurs zelden voor, maar Nothing built can last forever...

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Wat ik bedoel is als we net zo met ketelselectie om hadden gegaan als met de WP selectie dan had er al veel bespaard kunnen worden aan energie.
Echter tegen relatief lage kosten kon je makkelijk een stap grotere ketel pakken en was je snel klaar.
Een moderne ketel kun je ook heel goed inregelen zeker als je de afgifte erop uitlegt.
Of je nu 10 kW warmte met gas of elektra doet maakt niets uit. Ze gaan daarna allebei pendelen afhankelijk van je afkoeling.
Mijn 36kW ketel is afgesteld op maximaal 10kW CV, de pompcurve en de stooklijn is hier ook op aangepast. CV mag en komt niet boven de 50 gr komen, meestal pruttelt hij rond de 35 gr.
Hij werkt dus precies het zelfde als een WP en je moet net zoveel aandacht besteden aan inregelen.
Door de lagere temperaturen en vermogen heb je ook minder energie voor de pomp en ventilator nodig.

En waarom zijn we wel zo precies (sommige dan) bezig met warmtepompen? Omdat als je dezelfde overcapaciteit wil inbouwen de installatie veel te duur wordt. Dus moet je kleine er ben je gedwongen goed na te denken hoe je kan optimaliseren.

Ik heb het helemaal niet over of het gebruik op gas of WP goedkoper is of duurder. Dat wijst de toekomst uit.

Maar voor het voordeel van beide te gebruiken heb ik voor zo goed mogelijk ingeregelde een hybride gekozen.
Met 2 pubers en 2 volwassenen 's morgens douchen met een regen douche is toch wel lekker dat je een CW5 hebt zonder waterbeperking. Met tapwatervraag mag hij maximaal met 80 graden (echter komt hij zelden boven de 50% omdat hij dit ook modulerend doet).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:12:
Ik heb het helemaal niet over of het gebruik op gas of WP goedkoper is of duurder. Dat wijst de toekomst uit.
de toekomst? bedoel je 2 minuten met een rekenmachine? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Oudere split hitachi's draaien niet zo best ben ik al achter gekomen, af en toe kom ik er 1 tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

Hey allemaal

Paar weken geleden al wat vragen gesteld met duidelijk te weinig info, momenteel ouders nog altijd last om het warm te krijgen binnen.

Heb ondertussen zelf wat opzoekwerk gedaan in de papieren die ik van ouders gekregen heb, jammer genoeg nog geen warmteverliesberekening, heb ik gevraagd aan ouders.

Situatie:
Huis: Nieuwbouw - 2021

Gelijkvloers: 81m² -waarvan 69m² verwarmd (waarvan 6m² eigenlijk niet verwarmd moet zijn) en garage van 12m² die niet verwarmd is.
Verdieping 1: 81m² - waarvan 12m² verwarmd is (badkamer)
Verdieping 2: 46m² - Niets verwarmd
Muren: 2.7m hoog
Momenteel zonder deur tussen benedenverdieping (deze komen er ooit wel) en verdieping 1 en geen deur tussen verdieping 1 en 2 (komen er denk ik geen)
Vloer: vloerafwerking 2 cm - chape 10 cm - gespoten pur 10 cm - gegoten beton 20 cm - werkvloer5 cm
100mm HOH, 16X2 buizen
Stooklijn was ingesteld op: +15/23 -10/40 (leek me hoog voor wat ik hier zoal zie? Heb deze lager gezet, misschien dat ik daar in de fout ben gegaan?)

Tot eind November/begin December stonden er nog ramen open, om wat te ventileren (warmtepomp stond ook aan, gaf constant 21°C aan op kamerthermostaat, wat OK was dus alles zo gelaten (instellingen aanpassen kon later wel)), volgens aannemer mocht ventilatie (met WTW) niet op vanwege bouwstof etc.
Badkamer boven was nooit echt warm geweest, heb uiteindelijk gevonden dat de flowmeter te vast was aangedraaid en geen flow door liet, nu komt er toch al water door de vloer.

Weekend voor ze verhuisen hadden ze een klok gezet met thermometer, deze gaf aan dat het ergens in het midden van de kamer 19°C was, dus niet warm genoeg...

Enkele weken later is het hoogste 20°C geweest (op de klok) maar dat is dan met veel aan en uit gaan van de warmtepomp, en nog niet heel "aangenaam", denk veel warmte naar boven momenteel en WTW heeft amper warmte dus ventilatie blaast koude lucht binnen, ook nog veel bouwvocht boven.

Informatie die toen gevraagd werd:
Met of zonder naregeling?
Zonder? (Alles 1 zone) (Niet heel zeker wat je hiermee bedoeld)
Met of zonder buffervat?
Zonder buffervat (wel een drukvat?)
Gesloten of open verdelers?
Gesloten verdelers
Overal vloerverwarming? Of ook radiatoren?
Enkel vloerverwarming
Merk en type van de warmtepomp?
Panasonic KIT-ADC09JE5C-1 (WH-ADC0309J3E5C + WH-UD09JE5-1)
Hoe wordt de ruimtetemperatuur geregeld?
Kamerthermostaat enkel beneden (Via WAR)

Heb net via dit topic even de berekening gemaakt en, en dan kom ik voor minimale afgifte van 30.86w/m² (2500/81=30.86wm²), en via die vloerverwarming afgifteberekening site kom ik voor bv een graad of 21 binnenthemperatuur op een aanvoertemperatuur van 30°C en retour van 29°C.

Moet die dan ongeveer 30°C rondpompen om "deftig" te blijven lopen zonder elke X uur aan en uit te gaan?
Lijkt me dan best hoog voor een nieuwbouw met wat ik hier zoal lees? (Zie ook boven)

Wat kan ik dan best doen zodat het huis wat deftig opwarmd?
En de warmtepomp rustiger blijft doorlopen ipv max 2 uur te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fantasma schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:34:
Hey allemaal

Paar weken geleden al wat vragen gesteld met duidelijk te weinig info, momenteel ouders nog altijd last om het warm te krijgen binnen.

Heb ondertussen zelf wat opzoekwerk gedaan in de papieren die ik van ouders gekregen heb, jammer genoeg nog geen warmteverliesberekening, heb ik gevraagd aan ouders.

Situatie:

Gelijkvloers: 81m² -waarvan 69m² verwarmd (waarvan 6m² eigenlijk niet verwarmd moet zijn) en garage van 12m² die niet verwarmd is.
Momenteel zonder deur tussen benedenverdieping (deze komen er ooit wel) en verdieping 1 en geen deur tussen verdieping 1 en 2 (komen er denk ik geen)
Vloer: vloerafwerking 2 cm - chape 10 cm - gespoten pur 10 cm - gegoten beton 20 cm - werkvloer5 cm
100mm HOH, 16X2 buizen
Stooklijn was ingesteld op: +15/23 -10/40 (leek me hoog voor wat ik hier zoal zie? Heb deze lager gezet, misschien dat ik daar in de fout ben gegaan?)

Tot eind November/begin December stonden er nog ramen open, om wat te ventileren (warmtepomp stond ook aan, gaf constant 21°C aan op kamerthermostaat, wat OK was dus alles zo gelaten (instellingen aanpassen kon later wel)), volgens aannemer mocht ventilatie (met WTW) niet op vanwege bouwstof etc.
Badkamer boven was nooit echt warm geweest, heb uiteindelijk gevonden dat de flowmeter te vast was aangedraaid en geen flow door liet, nu komt er toch al water door de vloer.

Weekend voor ze verhuisen hadden ze een klok gezet met thermometer, deze gaf aan dat het ergens in het midden van de kamer 19°C was, dus niet warm genoeg...

Enkele weken later is het hoogste 20°C geweest (op de klok) maar dat is dan met veel aan en uit gaan van de warmtepomp, en nog niet heel "aangenaam", denk veel warmte naar boven momenteel en WTW heeft amper warmte dus ventilatie blaast koude lucht binnen, ook nog veel bouwvocht boven.

Met of zonder buffervat?
Gesloten verdelers
Enkel vloerverwarming

Heb net via dit topic even de berekening gemaakt en, en dan kom ik voor minimale afgifte van 30.86w/m² (2500/81=30.86wm²), en via die vloerverwarming afgifteberekening site kom ik voor bv een graad of 21 binnenthemperatuur op een aanvoertemperatuur van 30°C en retour van 29°C.

Moet die dan ongeveer 30°C rondpompen om "deftig" te blijven lopen zonder elke X uur aan en uit te gaan?
Lijkt me dan best hoog voor een nieuwbouw met wat ik hier zoal lees? (Zie ook boven)

Zet 'm eens op 'direct' en dan 30c als aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

koevlaas2 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:00:
[...]

Zet 'm eens op 'direct' en dan 30c als aanvoertemperatuur.
Delta T van 2?
Of maakt dat niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 19:47
Fantasma schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:34:
Hey allemaal

Situatie:

100mm HOH, 16X2 buizen

Met of zonder buffervat?
Gesloten verdelers
Enkel vloerverwarming

Ik zou nog lager gaan, ik draai bij deze temperaturen op 27graden, huis uit 2015, voor zo’n nieuw huis is die stooklijn veel te hoog. Zoals @koevlaas2 zegt vast zetten maar dan op 27 of 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fantasma schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Delta T van 2?
Of maakt dat niet zoveel uit?
Bij 2 geeft ie theoretisch minder gas, maar volgens mij heeft dat apparaat ook wel een eigen willetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

koevlaas2 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:35:
[...]

Bij 2 geeft ie theoretisch minder gas, maar volgens mij heeft dat apparaat ook wel een eigen willetje.
Is maar dat ik het goed zet.
Zodat die wat beter/langer loopt.
Staat denk ik op 5 (standaard) momenteel.
Kan 3 proberen? Zit er wat tussenin.

[ Voor 4% gewijzigd door Fantasma op 07-01-2022 19:42 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.