LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 De behuizing lijkt niet echt bestendig tegen (UV-)licht.
Bij een exemplaar zie ik een verkleuring (licht bruin) en de deksel trekt een beetje krom.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:48
Uit welk jaar is hij? De behuizing is namelijk een aantal keer geupdate. De laatste versies zijn beter bestand tegen UV. Ze hangen meestal in het donker he ;)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:20
hnrlu schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
Wij hebben sinds kort een Remeha Elga 6kw monoblock (hybride opstelling) naast onze Remeha Calenta 40c cv ketel. Wij wonen in een vrijstaande woning van 1940 die vrij goed is na-geïsoleerd (HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie).
In onze woonkamer hangen 3 radiatoren (Henrad Softline 4 plus), twee van 200 cm en één van 260 cm. Nu overweeg ik om hier (met zo low budget mogelijk) ventilatoren onder te plaatsen. Helaas zijn deze radiatoren minder dan 10cm breed, dus ik moet nog even bedenken hoe ik 80mm fans zo onzichtbaar mogelijk onder de radiatoren kan hangen, iemand tips?

Als ventilatoren zou ik dan Arctic P8 PWM PST willen plaatsen. Ik denk dat ik dan 15 fans onder de langste radiator wil hebben en 10 fans onder de andere twee radiatoren. Is dat voldoende om een goed rendement te behalen?

Daarnaast weet ik niet precies met welke controller ik de fans zou kunnen aansturen, ik vind de Heatmeister een mooie oplossing, maar wel kostbaar. Welke controller zou een mooi alternatief kunnen zijn om de fans aan te sturen (het geluidsniveau wil ik graag zo laag mogelijk houden). Ik zag in dit topic deze van aliexpress: https://nl.aliexpress.com...irect=y#nav-specification, zijn er gebruikers tevreden over deze controller?

Als voeding heb ik hier nog enkele van 12v 6a liggen, dus die zou ik kunnen gebruiken om de fans van stroom te voorzien.

Als de fans in de woonkamer goed bevallen, zou ik ook voor de rest van de woning kunnen overwegen om fans te plaatsen (het hoeft in slaapkamers etc niet zo warm te zijn of maakt dat voor het rendement niet uit?).

Het wordt onze eerste winter met de warmtepomp, dus we hebben nog geen ervaringen. De afgelopen drie jaren hebben we de woonkamer voornamelijk verwarmd met airco (en cv als bijverwarming), maar wij vonden de constante luchtstroom van de airco niet comfortabel (vooral tijdens defrost cycli), dus ik hoop met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, een zo hoog mogelijk comfort te krijgen.
Inmiddels heb ik 35 Arctic P8 PWM PST fans besteld. Voedingen heb ik nog wel liggen. Mbt de controllers twijfel ik nog tussen de Ali varianten of de Heatmeister.

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:46
hnrlu schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:45:
[...]

Inmiddels heb ik 35 Arctic P8 PWM PST fans besteld. Voedingen heb ik nog wel liggen. Mbt de controllers twijfel ik nog tussen de Ali varianten of de Heatmeister.
Zou zeker voor de HeatMeister gaan, krijgt van tijd tot tijd firmware updates. Het werkt gewoon top en je kunt het met MQTT bijwerken.

• hnrlu
Inmiddels heb ik toch maar drie Heatmeisters + benodigde toebehoren besteld (hoewel het hiermee niet echt een budget projectje meer is (dat was aanvankelijk wel mijn bedoeling). Ik hoop dat deze investering (bijna € 350) er echt voor zorgt dat we met een behoorlijk lagere aanvoertemperatuur kunnen verwarmen met onze warmtepomp.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:40
hnrlu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:09:
Inmiddels heb ik toch maar drie Heatmeisters + benodigde toebehoren besteld (hoewel het hiermee niet echt een budget projectje meer is (dat was aanvankelijk wel mijn bedoeling). Ik hoop dat deze investering (bijna € 350) er echt voor zorgt dat we met een behoorlijk lagere aanvoertemperatuur kunnen verwarmen met onze warmtepomp.
Dat laatste zal zeker het geval zijn. Zeker met lage temperatuur convectoren.

• hnrlu
Wij hebben echter conventionele radiatoren (geen Jaga ltv radiatoren).

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:40
hnrlu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:27:
Wij hebben echter conventionele radiatoren (geen Jaga ltv radiatoren).
Dat gaat een berg schelen kan ik uit ervaring vertellen.
Ik ben overgestapt eerst op allemaal Jaga's, daarna een warmtepomp en tot slot het finetunen met ventilatoren.
Het verschil met of zonder ventilatoren is heel erg te zien in het verbruik en daardoor kan ik op nog lagere temperatuur stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hnrlu Wat zijn jouw "conventionele" radiatoren exact? Het gaat om het type Txx - T20, T22 of nog beter T33, d.w.z. hoe meer convectielamellen des te beter geschikt om te boosten.

@Kevin1990 Bij mij was de volgorde iets anders - JAGA's waren er al, maar daarna heb ik eerst geboost om te kijken of de cv-installatie met lage aanvoertemperaturen <35 °C de tent überhaupt warm krijgt en wat er aan vermogen nodig was.
Pas daarna heb ik de oude cv-ketel afgedankt en door een passende wp+wpb vervangen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• hnrlu
Wij hebben in de woonkamer één Henrad Softline 4 plus 400-21-2800 2671W en twee 400-21-2000
1908W radiatoren (onder de 280cm radiator wil ik 15 fans maken en onder de 200cm radiatoren wil ik elk 10 fans maken, ik hoop dat dat voldoende is.

En wij doen de volgorde nog weer anders 🙈. Eerst een hybride warmtepomp (na enkele jaren met een airco te hebben verwarmd), daarna dus de fans (en misschien later nog Jaga’s als blijkt dat het met onze radiatoren niet voldoende warm wordt.

[ Voor 43% gewijzigd door hnrlu op 04-09-2025 13:58 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hnrlu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:51:
Wij hebben in de woonkamer één Henrad Softline 4 plus 400-21-2800 2671W en twee 400-21-2000
1908W radiatoren (onder de 280cm radiator wil ik 15 fans maken en onder de 200cm radiatoren wil ik elk 10 fans maken, ik hoop dat dat voldoende is.

En wij doen de volgorde nog weer anders 🙈. Eerst een hybride warmtepomp (na enkele jaren met een airco te hebben verwarmd), daarna dus de fans (en misschien later nog Jaga’s als blijkt dat het met onze radiatoren niet voldoende warm wordt.
Voorbeeld: 2,80 m JAGA met 18 x 140 mm ventilatoren en een 1400 x 700 T22-Henrad met 10 x 140 mm.
De 140 mm ventilatoren steken natuurlijk wat uit aan de achterkant van de radiator richting muur maar dat ziet niemand. Tot 35-40% Heatmeister-instelling hoor je (bijna) niets, vanaf 50% (goed) hoorbaar en bij 100% wordt je weggeblazen. Aanvoer 30°C en de kamer komt zeer snel op temperatuur.
Bijkomend voordeel - de koudeval van het dakraam boven de radiator is zelfs bij laag toerental niet meer waarneembaar.
YMMV

• hnrlu
Nou heb ik geen 140mm ventilatoren maar 80mm ventilatoren besteld (Artic P8 PST pwm).

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hnrlu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:32:
Nou heb ik geen 140mm ventilatoren maar 80mm ventilatoren besteld (Artic P8 PST pwm).
Had ik eigenlijk nooit overwogen - 10 x 140 mm zijn goedkoper dan een equivalent aantal 80 mm
en ze draaien bij dezelfde (en hogere) luchtverplaatsing ook nog langzamer d.w.z. maken minder geluid.

• hnrlu
Wij hebben max 10 cm diepte (vanaf voorzijde radiator tot aan de muur), daarom heb ik voor 80mm fans gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
hnrlu schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
Daarnaast weet ik niet precies met welke controller ik de fans zou kunnen aansturen, ik vind de Heatmeister een mooie oplossing, maar wel kostbaar. Welke controller zou een mooi alternatief kunnen zijn om de fans aan te sturen (het geluidsniveau wil ik graag zo laag mogelijk houden). Ik zag in dit topic deze van aliexpress: https://nl.aliexpress.com...irect=y#nav-specification, zijn er gebruikers tevreden over deze controller?
Ja erg tevreden met deze controller. Ik heb vijf stuks in gebruik hier waarvan eentje zelfs 16 Arctic P14's aanstuurt. Het is een simpel ding maar precies wat ik zocht. De spannendste feature ervan is nog wel dat je na het instellen de display kunt uitschakelen :+ Het idle verbruik is extreem laag, ook wel fijn.

Hij is niet geschikt om mee te koelen, de starttemperatuur ligt namelijk minimaal 2 graden hoger dan de stoptemperatuur, dat kun je niet andersom instellen. Zodra hier een warmtepomp (met koelmogelijkheid) komt, stap ik dus waarschijnlijk over op Heatmeisters. Maar voor 15 euro is een handvol van die Ali-controllers echt prima om simpel het verwarmen te boosten.

• hnrlu
Ok, dan zijn die controllers eventueel nog wel een optie voor slaapkamers oid (voor de woonkamer heb ik dus drie Heatmeisters besteld).

Voor nu ga ik eerst de radiatoren van de woonkamer boosten. Als blijkt dat de rest van het huis onvoldoende warm wordt, kan ik eventueel een paar van deze printjes bestellen (koelen gaan wij hier toch niet doen met de warmtepomp, daar hebben wij airco’s voor in huis).
Pagina: 1 ... 54 55 Laatste