LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:14
@Marc_Sway Zie hier mijn dremel "zaagje". Een klein slijpschijfe van 22 bij 0.5mm. Werkt voor mij prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtPeI0EedkCPLgyKjkdgQuT7Q9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVZbhQeJg3wrPsGPeLHdY6xX.jpg?f=fotoalbum_large

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
Ronald schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:28:
@Greetoz Mijn wat pijn en moeite de analoge mitotuyo er tussen gekregen: Ik krijg 63,65mm buiten-tot-buiten tussen voorste en middelste buis met buisdiameter 15,85mm ...

Kan niet goed zien of ik de bekker er echt netjes op had... kreeg hem er alleen van onder tussen en het is daar nogal een leidingpriegelwerk... bij mij.

Bij een geprint frame dat jaga-stijl op de buizen rust zou ik echt aanraden om met die siliconen dingen te werken een paar posts terug... anders klankkast.
Heel erg bedankt! En verrassend, de buisafstand van de 15/16 is dus hetzelfde als die van de 10/11, dat maakt het stuk makkelijker... of zitten er 3 buizen in een 15/16 radiator?

Ik heb al een frame voor de 10/11 (zie ook signature), het is eigenlijk een kopie van wat Jaga zelf doet, ik heb 0 last van een klank kast. Ook zonder silliconen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJ1-laOf8iVqf3IoIdORjIBN5iM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KangAcNMCyARPX2WjpxFZsnb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsSTO34gcCauN0Pp0e8yQ3ZnQbw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T1kYExQXfDZgM3hAHoxb8nob.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door Greetoz op 21-01-2026 13:21 ]

https://printcraft3d.nl

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Greetoz 3 buizen, ik heb alleen de voorste 2 gemeten, ga er van uit dat het symmetrisch is...

Buis 1 naar 3 zou 2x63,65-15,85 moeten zijn. Alsof je er een halve 10/11 aan hebt geplakt. Ik vermoed dat een 20/21 dito is ;-)

Ik denk niet dat ik tussen de buizenspaghetti mijn schuifmaat van 1 naar 3 krijg...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
@Ronald Ja top, dan weet ik voldoende! Enorm bedankt voor de moeite.

https://printcraft3d.nl

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:33
petkaij schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:07:
@Marc_Sway Zie hier mijn dremel "zaagje". Een klein slijpschijfe van 22 bij 0.5mm. Werkt voor mij prima.
[Afbeelding]
Dank, erg leuk!! Zoiets heb ik hier ook nog liggen. Had t destijds als kado voor 1 van mijn zoons gekocht maar vond t wel een erg gevaarlijke tool voor minderjarigen, dus is in de kast verdwenen 7(8)7

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:25
Beste Tweakers,

Met net een WP geinstalleerd ben ik ook erg gemotiveerd om met heatmeister zelf wat te bouwen voor mijn jaga convectoren.

Als ik het opmeet heb ik wisselend ruimte voor 14cm of 8cm fans, en kom dan al snel op de arctic p8 of p14 uit.
Ik zie echter verschillende versies met verschillende prijzen, waarbij met name de max RPM en bijbehorende luchtverplaatsing en geluidsniveau verschillen.

Ik snap dat een hoger RPM meer verplaatst, maar wat ik zo snel in het forum niet tegen kom is: hoeveel luchtverplaatsing wil je ongeveer per fan? ik snap dat 23 cfm vs 40cfm een verschil is, maar heb ik 40 nodig, of blijf je doorgaans toch rond de 15-20 cfm hangen in je modulatie?

Excuses als het ergens al duidelijk beschreven staat; ik kon het helaas niet zo vinden...

En een vraag die volgens mij wel beantwoord is: of ik 2.4m aan convector vol leg met 8cm fans, of dat ik er ruimte tussen laat, is eigen invulling? Of is er een gouden formule voor maximaal rendement?
Dacht zelf aan 15 (max gegarandeerd door de heatmeister), wat precies neerkomt op 8cm ruimte ertussen.

Thanks alvast voor enige input :)
Ben gemotiveerd rap te beginnen, maar voordat ik 233 pagina's heb doorgelezen is het zomer :P

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aeien Is eventueel mogelijk 14 cm fans op de smallere convector te plaatsen?
Ik heb deze namelijk bij een wandhangende convector schuin tegen de muur geplaatst
(met "geluidsdempende" tochtstrips).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moiUr0GVs_wv8LvOSeKpcuFKbUk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bGqRADyO0Wkbpm56ovyfFN9k.jpg?f=user_large
Voordeel: minder ventilatoren maar even veel (of waarschijnlijk meer) luchtverplaatsing.
Mijn resultaat, toen nog met een gas cv-ketel.
Wat de kosten zijn heb ik toen niet vergeleken.

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 22-01-2026 22:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Aeien
dunklefaser schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:17:
Ik heb deze namelijk bij een wandhangende convector schuin tegen de muur geplaatst
[Afbeelding]
Voordeel: minder ventilatoren maar even veel (of waarschijnlijk meer) luchtverplaatsing.
Poeh, goede suggestie, heb ff gekeken: nee, dat past niet. De convector is niet hoog genoeg helaas. denk dat p8 de max is, en zou eerlijk gezegd bang zijn voor efficientie verlies weer?

anders was de p14 super geweest, ook qua prijs. gelukkig past ie op andere convectoren die ik heb wel :) dus het wordt een mix.

maar de vraag tav rmp/cfm blijf staan: is meer altijd beter, of topt het af?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:22
dunklefaser schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:17:
[Afbeelding]
Ik heb ook zoiets, beetje minder schuin maar 't scheelt behoorlijk wat ventilatoren en geluid dat ik 12 cm fans ipv 8 of 9 cm kon toepassen. Dit is een 12 cm diepe Jaga Strada die aan de binnenkant dus net minder dan 12 cm diep is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9l1Gr2PZf0IsUHtqjMjZH_XYKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8REV7PILUAuJ2AKsmAx8T9N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 22-01-2026 23:21 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Aeien
blb4 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Ik heb ook zoiets, beetje minder schuin maar 't scheelt behoorlijk wat ventilatoren en geluid dat ik 12 cm fans ipv 8 of 9 cm kon toepassen. Dit is een 12 cm diepe Jaga Strada die aan de binnenkant dus net minder dan 12 cm diep is.
[Afbeelding]
Hmm ja, de 12cm ga ik eens meten straks.
Maar, als het schuin blaast, blaast hij niet lekker door de afdekplaat heen, en trekt hij ook niet mooi de lucht recht naar boven door de lamellen heen, toch?

Snap dat de daadwerkelijke invloed op efficiëntie moeilijk te voorspellen is ivm 8cm plat, maar puur her schuin liggen moet minder efficiënt zijn tov plat?

• blb4
Aeien schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Hmm ja, de 12cm ga ik eens meten straks.
Maar, als het schuin blaast, blaast hij niet lekker door de afdekplaat heen, en trekt hij ook niet mooi de lucht recht naar boven door de lamellen heen, toch?

Snap dat de daadwerkelijke invloed op efficiëntie moeilijk te voorspellen is ivm 8cm plat, maar puur her schuin liggen moet minder efficiënt zijn tov plat?
Klopt. Dat los je in de praktijk dus op met een iets hoger toerental.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• KremlinCardinal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-01 20:32
Jan1337 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:29:
[...]

Leuk om te proberen als je al een SpeedComfort hebt liggen, en tof dat je het aan de praat hebt gekregen! Maar als je het over gedoe hebt is de Ali-controller toch makkelijker en veel goedkoper hiervoor? Hier hoef je ook niet te solderen, enkel de fans en temp-sensor inpluggen en een 12V adapter verbinden.
Het bovengenoemde linkje doet het niet meer. Kan iemand een nieuwe URL opgeven naar een geschikte fan controller?

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:14
Bijvoorbeeld deze:
https://nl.aliexpress.com...95287%7C_p_origin_prod%3A

En zo zijn er nog meer te vinden :)

• Aeien
blb4 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:19:
[...]

[Afbeelding]
Oke, het blijkt dat 12cm gewoon plat kan liggen in mijn smalle convectoren, dus dat is waar ik voor ga.
Maar nu dan: welke?

Als ik het goed begrijp wil ik pwm en pst hebben; ik kom dan voor m'n gevoel op de arctic p12 pro uit. voor 30e/5 te betalen, maar weten jullie of de "gewone" p12 pwm en pst heeft? Ik kom er niet goed achter. Kan er maandag anders voor bellen, want die schelen wel nogal in de kosten en verbruik.

Vraag me namelijk af of de extra toeren en cfm van de pro nodig zijn als ik er 15 op één convector leg. wellicht laat ik ze sowieso niet die extra toeren maken ivm geluid? En het stroomverbruik lijkt fiks hoger te zijn dan van de standaard p12. Als 15 fans 60W trekken voor één convector, dan loopt het al snel op met het verbruik met meerdere convectoren.
Is dat dan rendabel ivm toegenomen efficientie van de warmteafgifte?

Zoveel opties aan fans, ik vind het moeilijk een geinformeerde keuze te maken

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Aeien je gaat de fans heel ver van vol vermogen draaien… dat maakt domweg teveel herrie.

PST is optioneel, de kabel splinters zijn ook los te koop. PWM is wel fijn, dat laat stabieler diep moduleren toe.

review: 120mm-ventilators - Van budgetbriesje tot superstorm

Kijken bij maximaal 25 dB… dan komt de arctic er gewoon goed uit als prijsbewuste keuze.

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald op 25-01-2026 08:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aeien
Duidelijk! Dankjewel.

Interessant genoeg is de pro in 5pack goedkoper dan de p12 pwm pst los, en op 25dB verplaatst ie net meer lucht. Dus dan lijkt het me een makkelijk keuze, en zal ik de pro nemen.

Wat ik me afvroeg qua heatmeister: als ik met home assistant dingen wil/kan aansturen, is de temperatuursensor dan nodig? Zou ook obv "warmtepomp CV aan" alle fans aan kunnen zetten.
En, als een temp sensor wel meerwaarde heeft voor makkelijker schakelen: zou ik er dan niet 1 nemen, en obv doorschakelen via HA de anderen aan kunnen zetten?

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 22:07
Aeien schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:18:
...
Zou ook obv "warmtepomp CV aan" alle fans aan kunnen zetten.
Dat werkt uitstekend. De heatmeister heb ik op manual staan en ik zet met Home Assistant de fan speed overdag laag ivm geluid en 's nachts hoger als niemand er last van heeft op basis van CV (warmtepomp) aan/uit.
Op een andere radiator liggen een paar fans aan een simpele fancontroller, aangestuurd met een smart plug. Met de fancontroller de snelheid van de fans zo hoog mogelijk gezet dat het geluid nog niet storend is en klaar. En dan weer aan/uit schakelen met Home Assistant.

• Aeien
Monga schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Dat werkt uitstekend. De heatmeister heb ik op manual staan en ik zet met Home Assistant de fan speed overdag laag ivm geluid en 's nachts hoger als niemand er last van heeft op basis van CV (warmtepomp) aan/uit.
Op een andere radiator liggen een paar fans aan een simpele fancontroller, aangestuurd met een smart plug. Met de fancontroller de snelheid van de fans zo hoog mogelijk gezet dat het geluid nog niet storend is en klaar. En dan weer aan/uit schakelen met Home Assistant.
Top! Zoiets had ik idd in gedachten.

Is, als je ook met HA kan schakelen, zo'n simpele versie voldoende en heatmeister overkill? Of heeft heatmeister genoeg extra mogelijkheden om het het waard te maken?

• Monga
Het grote voordeel van de Heatmeister is dat het standalone werkt en dat je middels metingen inzicht krijgt in het effect van de ventilatoren. Maar na al het meten kwam ik er achter dat het voor mij gewoon betekent: draai de fans op maximale snelheid waarbij het geluid acceptabel is. Dus als je het op een andere manier kan aansturen zoals het een fancontroller van aliexpress die schakelt op basis van metingen of met home assistant die schakelt op basis van metingen of cv aan/uit: effect is uiteindelijk hetzelfde.
Zolang je maar de fans schakelt op basis van daadwerkelijk verwarmen en niet op basis van het 'aan' staan van een cv ketel; veel cv ketels hebben niet de brander continu aanstaan. De heatmeister meet dat door een toename van de temperatuur van de aanvoer, dus daar heb je dan een alternatief voor nodig. Bij een warmtepomp is het makkelijk, gewoon fans aan als de warmtepomp draait en hij geen DHW staat te verwarmen.

• Aeien
Top, precies dat laatste zou het idee zijn idd.
Zie dat HA er al uit haalt of ie defrost of niet, dus ook die functionaliteit heb ik niet nodig.

Alleen 's nachts (als de WP toch het meeste vermogen in het huis stop) op volle bak kunnen draaien met de fans is mss wel de moeite waard van de HM.

Even uitzoeken wat mogelijk is dan :) ben geen groot fan (haha...) van ali of temu, maar moet ook in NL normaal te krijgen zijn. Kijken wat dat doet qua prijs :)

[ Voor 5% gewijzigd door Aeien op 25-01-2026 14:10 ]

• Monga
Dit samen met een 12v voeding die je schakelt met een smart plug is voldoende om de fans op een constante snelheid te schakelen. Wil je op specifieke tijden ze sneller laten draaien dan zit je al snel aan een zelfbouw esp of heatmeister constructie.

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb nu een type 10 convector in een convevctorput, maar vind dat er weinig warmte afkomt.
Nu kan ik redelijk betaalbaar een tweede type 10 convector kopen en deze erbovenop leggen en beide verbinden (uiteraard warm water van boven naar beneden).
Heeft iemand een idee of dat helpt qua efficiëntie?

• blb4
Appel105 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:48:
Ik heb nu een type 10 convector in een convevctorput, maar vind dat er weinig warmte afkomt.
Nu kan ik redelijk betaalbaar een tweede type 10 convector kopen en deze erbovenop leggen en beide verbinden (uiteraard warm water van boven naar beneden).
Heeft iemand een idee of dat helpt qua efficiëntie?
Dat zal helpen maar voor verwarmen een stuk minder dan koelen. Zoek even naar het JAGA selectiemodel, dat is een excel document waarin je de effecten allemaal kan opzoeken.

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste