Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swetzels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-02-2024
Hallo,

ik heb sinds kort een Elga Ace 6kW om ons huis te verwarmen (hybride opstelling). De ontdooicyclus werkt meestal goed, maar als het buiten kouder dan ca. 6 graden is blijft de Elga in de ontdooicyclus hangen. Dat wil zeggen dat ik de Elga aantref in de substatus 'OntdooiMetRes' met een warmtevraag naar de back-up (CV). Dus op het scherm is de 'propellor' uit en het 'vlammetje' aan. De warmtewisselaar van de buitenunit is op dat moment volledig ontdooid (geen ijsafzetting meer te bekennen). Als ik de Elga vervolgens reset (230V aan/uit) start hij gewoon op en gaat alsnog verwarmen (propellor aan, vlammetje uit).

Ik vermoed dat het probleem te maken heeft met het feit dat ik de CV ketel via zijn eigen thermostaat los aanstuur. Blijkbaar zit er niet genoeg warmte in het vloerverwamingssysteem om de ontdooicyclus te voltooien. De backup wordt dan ingeschakeld, maar aangezien mijn CV ketel niet op de warmtevraag van de Elga reageert, levert dat niets op. De energie voor de ontdooicyclus moet dus volledig uit de restwarmte in de vloerverwarming komen.

Relevant om te weten:
- Setpunt voor aanvoer vloerverwarming is 28 graden. Retour is meestal rond de 24 graden. Ik heb 250m2 aan vloerverwarming dus behoorlijk wat water, maar wel met een lage temperatuur.
- Als de Elga in de ontdooicyclus blijft hangen, tref ik hem aan met een Taanvoer van rond de 19 graden. Dat zou genoeg moeten zijn om te ontdooien en op te starten. Echter lees ik in de handleiding dat er een uitzondering is: als je de buitenunit wilt opstarten bij een aanvoertemperatuur onder de 10 graden, dan wordt eerst de backup verwarming ingeschakeld om de aanvoertemp tot 20 graden te verhogen. Pas daarna start hij weer op. Mogelijk is deze uitzondering van toepassing op mijn situatie. Dan zou tijdens het ontdooien de Taanvoer onder de 10 graden moeten komen. Lijkt mij sterk, maar ik kan het niet uitsluiten.

Een paar vragen die ik heb:
- Is het aannemelijk dat de cyclus vastloopt vanwege te weinig restwarmte in de vloer?
- Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Zo ja, hoe heb je dat opgelost?
- Ik lees dat er meer mensen zijn die de CV ketel op de eigen thermostaat aansturen (dus los van de Elga). Hoe gaan die om met warmtevraag van de Elga voor de ontdooicyclus?

Alvast bedankt voor de input!

Groeten,

Serge

Beste antwoord (via ThinkPad op 24-11-2021 21:29)

• swetzels
Allemaal nog bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels gevonden wat het probleem is. Ik heb een vloerverwarming met een aantal open verdelers in combinatie met een externe CV pomp om het water door de vloer rond te pompen. Die pomp wordt via een thermische pompschakelaar ingeschakeld (water temp > schakeltemp = pomp aan, en omgekeerd).

Gedurende de ontdooicyclus van de warmtepomp wordt het water zo koud dat de externe CV pomp uit gaat. Daarna is er niet genoeg flow vanuit de (nog warme) vloer om de ontdooicyclus met energie te voeden. De warmtepomp blijft dan wachten tot hij weer met water van minstens 20 graden gevoed wordt voordat hij opnieuw opstart (zo is hij geprogrammeerd). Beetje raar overigens, want de condensor is dan inmiddels geheel ontdooid en met water van (bijvoorbeeld) 15 graden zou hij prima kunnen opstarten - maar dat staat de Elga firmware dus niet toe.

Ik heb het probleem opgelost door de schakeltemperatuur van de pompschakelaar te verlagen zodat de externe CV pomp gedurende de hele ontdooicyclus blijft draaien.

Het liefst zou ik van de thermische pompschakelaar af willen maar de Elga Ace heeft geen relais voor een externe CV pomp. Weet iemand of het makkelijk/verstandig is om de externe pomp te koppelen aan de interne pomp van de Elga zodat ze samen aan/uit gaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik kan mij vergissen maar had de oude elga dit ook al niet en was dit een versie van software of print die dat oploste? Vraag even de elga bezitters van het eerste uur.

@mkleinman @BarryH @Tomexergie @Daannn1987 @Bram-Bos @amarkest @Aziraphale

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-05 13:26
Rol-Co schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:37:
Ik kan mij vergissen maar had de oude elga dit ook al niet en was dit een versie van software of print die dat oploste? Vraag even de elga bezitters van het eerste uur.

@mkleinman @BarryH @Tomexergie @Daannn1987 @Bram-Bos @amarkest @Aziraphale
Nee, dat was #elgahibernation, waarbij de Elga bleef hangen op deellast als de initiele Tr onder de 15 graden ofzo was gezakt.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:30
Precies wat Bram zegt.. Ik heb de oude ELGA en stuur hem precies zo aan.. cv kan niet bijspringen. Dit probleem nog nooit gehad. Zijn de COP waarde wel gewoon normaal? een unit met te weinig koude middel zou dit ook kunnen krijgen uiteraard.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swetzels
Daan,

Interessant, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik wist niet dat te weinig koude middel een oorzaak kan zijn. Net COP gecheckt: 3.3kW bij 3.4A = COP van 4.2 bij buitentemp van 11 graden. Is dat wat je zou verwachten?
Zijn er andere manieren om te checken of de vulling OK is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:30
COP is redelijk naar verwachting denk ik, heel betrouwbaar is de interne meeting denk ik niet van de opwekking maar het is niet zorgwekkend.
Ik had even niet gelezen dat er daadwerkelijk geen ijs op de unit zit, maar nu wel..

Hoe staat je hybride modes ingesteld (HP061)?

Even een schaamteloze link naar @mkleinman
https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn eerste vermoeden; Hoeveel inhoud heeft je verwarmingssysteem? Heb je een buffervat er tussen zitten? Als er onvoldoende water in je systeem zit en je systeem gaat in een defrost dan moet die warmte vanuit binnen komen.

Als die warmte er onvoldoende is dan gaat de backup er bij aan om die warmte te leveren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bram-Bos schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

Nee, dat was #elgahibernation, waarbij de Elga bleef hangen op deellast als de initiele Tr onder de 15 graden ofzo was gezakt.
Toch dacht ik dat @Noord27 toch een unit had die niet ontdooide of daar in bleef hangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swetzels
mkleinman schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:17:
Mijn eerste vermoeden; Hoeveel inhoud heeft je verwarmingssysteem? Heb je een buffervat er tussen zitten? Als er onvoldoende water in je systeem zit en je systeem gaat in een defrost dan moet die warmte vanuit binnen komen.

Als die warmte er onvoldoende is dan gaat de backup er bij aan om die warmte te leveren.
Ik schat dat er een liter of 200 in mijn vloerverwarming zit. Er is ook nog eens een buffervat van 50 liter gemonteerd. Als dat water bij de start van de defrostcyclus minimaal 24 graden is, dan kan ik me niet voorstellen dat het afkoelt tot onder de 10 graden door het onttrekken van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

swetzels schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:30:
[...]

Ik schat dat er een liter of 200 in mijn vloerverwarming zit. Er is ook nog eens een buffervat van 50 liter gemonteerd. Als dat water bij de start van de defrostcyclus minimaal 24 graden is, dan kan ik me niet voorstellen dat het afkoelt tot onder de 10 graden door het onttrekken van warmte.
24 graden aanvoer vind ik laag, mogelijk dat het daar in zit dat onder een bepaalde aanvoertemperatuur de ELGA perse de backup wil schakelen

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swetzels
Allemaal nog bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels gevonden wat het probleem is. Ik heb een vloerverwarming met een aantal open verdelers in combinatie met een externe CV pomp om het water door de vloer rond te pompen. Die pomp wordt via een thermische pompschakelaar ingeschakeld (water temp > schakeltemp = pomp aan, en omgekeerd).

Gedurende de ontdooicyclus van de warmtepomp wordt het water zo koud dat de externe CV pomp uit gaat. Daarna is er niet genoeg flow vanuit de (nog warme) vloer om de ontdooicyclus met energie te voeden. De warmtepomp blijft dan wachten tot hij weer met water van minstens 20 graden gevoed wordt voordat hij opnieuw opstart (zo is hij geprogrammeerd). Beetje raar overigens, want de condensor is dan inmiddels geheel ontdooid en met water van (bijvoorbeeld) 15 graden zou hij prima kunnen opstarten - maar dat staat de Elga firmware dus niet toe.

Ik heb het probleem opgelost door de schakeltemperatuur van de pompschakelaar te verlagen zodat de externe CV pomp gedurende de hele ontdooicyclus blijft draaien.

Het liefst zou ik van de thermische pompschakelaar af willen maar de Elga Ace heeft geen relais voor een externe CV pomp. Weet iemand of het makkelijk/verstandig is om de externe pomp te koppelen aan de interne pomp van de Elga zodat ze samen aan/uit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumdim
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-01-2022
swetzels schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:09:
Dat kan ingesteld worden met parameters HP070-HP073, maar daar heb je fabrikant toegang voor nodig. Als je deze SHA256 'terug' kan rekenen, dan kan je er met de app bij: 7d2aba76031127f961a4da4a018797d726ed4558e299c3c8ae99983849789edd
swetzels schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:09:
Wat voor een thermostaat gebruik je? Als je een OpenTherm thermostaat gebruikt zou je met een OpenTherm-gateway kunnen uitlezen of de warmtepomp (=pomp) aan het draaien is. Je kan dan een van de led-uitvoeren gebruiken om een relais mee te schakelen.
Pagina: 1