WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
keep me posted pleaseDutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:04:
[...]
Je kan bij Raspberry PI blijkbaar zo’n display eraan koppelen. Dat lijkt mij wel geinig om werkend te krijgen.
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
eeehhh, linkje?Carboy54 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:22:
[...]
Op mijn website hoofdpagina onder de voorbeelden van de Panasonic warmtepompen vind je een link naar mijn woning en de data bij de duurzame huizenroute.
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Zelf heb ik 60cm diep grind in een 'zak' van worteldoek aan de kant van de afvoer. De afvoer is uteindelijk daar wel iets naast gekomen, maar het loopt goed weg de diepte in en is weg voor het bevriest. Nog nooit in de bijna 5 jaar heb ik meer dan een flintertje ijs gezienEvanrvb schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:01:
Woehoe mijn WP is ook eindelijk binnen. Binnenkort maar eens kijken wanneer ik hem ga plaatsen.
Ik zit nog even met het condenswaterafvoer. Ik zie dat veel tweakers een grindbak om de WP heen hebben en dat daar het afvoerwater in loopt. Is dit voldoende en gaat dit niet opvriezen tot aan de WP?
Er zit een verwarmingslint-aansluiting op de WP dus die kan ik eventueel in een pijpje in het grind leggen, maar als dit niet nodig is laat ik het achterwege.
Qua opstelling maak ik ook een grindbak om de WP en komt de WP op bigfoots op tegels te staan.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik mag geen reclame maken van de administrator maar het is heeeel makkelijk te vinden 🤫
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Profiel...
PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.
Dan mag ik er vast wel naar linken:
https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel
Mijn huis is er ook te vinden:
https://duurzamehuizenrou...e/hoekwoning-1954-utrecht
[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 26-01-2023 21:07 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 08:34
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Een Pana split in een HydrotopAndrehj schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:33:
[...]
Dat het een huurwoning betreft zag ik pas later. Verder wachten we nog wel op foto's van je warmtepomp: Buiten- en binnenunit. Liefst ook van de typeplaatjes. Probeer ook het energieverbruik van de WP te achterhalen. Het verbruik van de totale woning zegt niks, want wordt nogal verstoord door andere verbruikers en de opwek van PV .
Maar een tussenwoning van slechts 72 m² met drievoudig glas zou een superlaag energieverbruik voor de WP moeten hebben. Iets van rond de 7 kWh per dag voor de afgelopen week zou wel haalbaar moeten zijn.
Bozebeer38 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Zie hier in het filmpje uit YouTube: Uitleg installaties Breezicht Noord - Beemd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hm0zvMHw7wpDxpyeSQBBcLGg.jpg?f=user_large)
Die zou zich kapot moeten vervelen in dat huis
Mogelijk dat de boel nog niet in bedrijf gesteld is en nog in noodbedrijf (COP1) werkt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K8AsGmZbWKgAIHuaU1LrkojA.jpg?f=user_large)
Als ik het goed begrijp zijn dit gewone radiatoren ? Dus geen koud water radiatoren? Dit zou voor ons een hele uitkomst zijn aangezien wij anders behoorlijk wat moeten gaan vervangen en investeren.blb4 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:07:
[...]
Dan mag ik er vast wel naar linken:
https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel
Mijn huis is er ook te vinden:
https://duurzamehuizenrou...e/hoekwoning-1954-utrecht
Genoeg ruimte gecreëerd met name de linkerkant maar ook van onderen. Kijk ook naar de richtlijnen in de manual van de Pana. Zo blijft het lekker schoon 😄allard_070 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:30:
@Carboy54 Ik zie dat je een afdakje voor je buitenunit gemaakt hebt, ik wist niet dat dat mocht ivm airflow. Weet je wat voor richtlijnen daar aan verbonden zijn? Dat lijkt me namelijk ook wel iets.
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Voldoende normale dubbele plaat radiatoren met lamellen en 3 modulerende heatfans eronder. Ta/Tb=36/0 kamer 24/7 20.2 graden. Automatisch shiften met thermostaat, ifttt en comfort cloud.Cyclonic schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:47:
[...]
Als ik het goed begrijp zijn dit gewone radiatoren ? Dus geen koud water radiatoren? Dit zou voor ons een hele uitkomst zijn aangezien wij anders behoorlijk wat moeten gaan vervangen en investeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 26-01-2023 22:32 ]
Ik heb de CV installatie in 1997 volledig vernieuwd toen ons huis nog 'in originele jaren 50 staat' was qua isolatie. Daarop zijn de radiatoren dus gedimensioneerd. Na alle maatregelen zijn deze dus fors overgedimensioneerd (voor een watertemperatuur van 70 ~ 80 graden wat toen gebruikelijk was). We verbruikte toen 2400 m³ gas per jaar, afgelopen jaar was 't minder dan 1/3: 730 m³. Het lukt nu om 't huis - met dezelfde radiatoren - te verwarmen met Ta < 40 ⁰C.Cyclonic schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:47:
[...]
Als ik het goed begrijp zijn dit gewone radiatoren ? Dus geen koud water radiatoren? Dit zou voor ons een hele uitkomst zijn aangezien wij anders behoorlijk wat moeten gaan vervangen en investeren.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik had een link geplaatst van een YouTube video met alle apparatuur er op?Andrehj schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:33:
[...]
Dat het een huurwoning betreft zag ik pas later. Verder wachten we nog wel op foto's van je warmtepomp: Buiten- en binnenunit. Liefst ook van de typeplaatjes. Probeer ook het energieverbruik van de WP te achterhalen. Het verbruik van de totale woning zegt niks, want wordt nogal verstoord door andere verbruikers en de opwek van PV .
Maar een tussenwoning van slechts 72 m² met drievoudig glas zou een superlaag energieverbruik voor de WP moeten hebben. Iets van rond de 7 kWh per dag voor de afgelopen week zou wel haalbaar moeten zijn.
Helderder dan dat ga ik het ook niet kunnen leveren op foto’s.
Als je niet 4x per dag onder de douche stapt is het misschien de investering niet waard om warmwaterleidingen te trekken en beter een magnum-matje uit te rollen. Misschien als extraatje een IR paneel aan het plafond zodat je niet alleen warme voeten krijgt :-). En dan alleen aanzetten als je gaat douchen.Pietje555 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:21:
@Jaap19 Wat ik bedoelde is wanneer je de open verdeler houd (dus met pomp) dat dit een nulpunt is. Als de pomp stil staat gaat het CV water bijna zonder weerstand van toevoer naar retour. Omdat je radiatoren veel meer weerstand hebben (leidingen, appendages) wil het water hier niet doorheen.
Door een inregelafsluiter geef je de verdeler ook een weerstand zodat je een balans kan zoeken met de radiatoren.
Ook voor een gesloten verdeler (zonder pomp) is een inregelafsluiter handig omdat je daarmee in een keer het vermogen (debiet) van de vloerverwarming voorinregelt. Regel je dit niet dan gaat er mogelijk te veel vermogen naar je woonkamer en wordt hij te warm terwijl de rest te koud blijft. Je kunt dit natuurlijk ook per slang doen, maar is veel lastiger. Resultaat is hetzelfde; alles maar vol open werkt niet.
Anderzijds is het frezen van een stel sleuven nou ook niet echt een wereldklus en zijn de magnum-matjes best aan de prijs, vergeleken met 10 meter PE slang.
Tel van allebei de kosten eens op, en reken eens uit hoe lang je erover doet om het verschil terug te verdienen met 80-100w per m2 bij COP1 en COP 2,5
Wil je altijd zonder nadenken een warme badkamer in kunnen stappen is het een no-brainer.
Gewoon infrezen.
Je zou van allebei de kosten eens moeten optellen en kijken
Als je niet 4x per dag onder de douche stapt is het misschien de investering niet waard om warmwaterleidingen te trekken en beter een magnum-matje uit te rollen. Misschien als extraatje een IR paneel aan het plafond zodat je niet alleen warme voeten krijgt :-). En dan alleen aanzetten als je gaat douchen.Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:32:
Wij gaan de badkamer verbouwen en in dat kader zoek ik ook een mogelijkheid voor de verwarming. Er ligt op deze verdieping overal vloerverwarming dus er kan een lus extra komen in de badkamer maar die wordt dan max 10m natuurlijk. En we zitten met leidingwerk in de vloer.
Alternatief is een Magnum mat van 300w met cop 1 of een Jaga radiator. Wat zouden jullie adviseren?
De badkamer zaak heeft er weinig kaas van gegeten, die leggen er een magnum in want dat installeert het makkelijkst.
Badkamer is goed geïsoleerd, ondanks aan 3 kanten buitenmuren (dak rc 7 , muren rc 3).
Anderzijds is het frezen van een stel sleuven in zo'n kleine ruimte nou ook niet echt een wereldklus en zijn de magnum-matjes best aan de prijs, vergeleken met 10 meter PE slang.
Tel van allebei de kosten eens op, en reken eens uit hoe lang je erover doet om het verschil terug te verdienen met 80-100w per m2 bij COP1 en COP 2,5
Wil je altijd zonder nadenken een warme badkamer in kunnen stappen is het een no-brainer.
Gewoon infrezen.
Heb je nu een radiator in de badkamer? Ik heb namelijk die aansluiting op de verdeler gebruikt om daar 20m uponor aan te hangen die in de vloer van de badkamer zit.Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:32:
Wij gaan de badkamer verbouwen en in dat kader zoek ik ook een mogelijkheid voor de verwarming. Er ligt op deze verdieping overal vloerverwarming dus er kan een lus extra komen in de badkamer maar die wordt dan max 10m natuurlijk. En we zitten met leidingwerk in de vloer.
Alternatief is een Magnum mat van 300w met cop 1 of een Jaga radiator. Wat zouden jullie adviseren?
De badkamer zaak heeft er weinig kaas van gegeten, die leggen er een magnum in want dat installeert het makkelijkst.
Badkamer is goed geïsoleerd, ondanks aan 3 kanten buitenmuren (dak rc 7 , muren rc 3).
Deze staat altijd open en iedereen is wild enthousiast
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Die had ik gemist. Er zijn in dit topic overigens slechte ervaringen met dergelijke behuizingen, omdat er vaak twee zaken fout gaan:Bozebeer38 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 05:39:
Ik had een link geplaatst van een YouTube video met alle apparatuur er op?
Helderder dan dat ga ik het ook niet kunnen leveren op foto’s.
- Luchtkortsluiting: De WP zuigt dan zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan. Te voorkomen door een afdichting tussen WP en wand te maken, zodat uitgeblazen lucht gedwongen naar buiten moet.
- Te veel luchtweerstand in de lamellen, door een verkeerd ontwerp van de luchtdoorstroomopening.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Enige wat ik over dat laatste weet is dat aan de voor en achterkant van de woning een sensor zit die inderdaad dit bijhoudt.Andrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:18:
[...]
Die had ik gemist. Er zijn in dit topic overigens slechte ervaringen met dergelijke behuizingen, omdat er vaak twee zaken fout gaan:Iets voor jou om op te letten. Vooral de waarde van de buitentemperatuursensor bij de opstart van de WP is belangrijk. Als die daalt is het niet goed.
- Luchtkortsluiting: De WP zuigt dan zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan. Te voorkomen door een afdichting tussen WP en wand te maken, zodat uitgeblazen lucht gedwongen naar buiten moet.
- Te veel luchtweerstand in de lamellen, door een verkeerd ontwerp van de luchtdoorstroomopening.
Maar op de thermostaat lijkt het goed weer te geven wat de buitentemperatuur is, Bijv 0c paar dagen terug.
Als je dat bedoelde.
In het filmpje wordt ook aangegeven dat die in een geluidsdichte kast zit. Hoor je hier daadwerkelijk niets van binnen in je huis? Het lijkt met dat zo'n plastic bak toch wel herrie geeft?Proton_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:12:
[...]
Een Pana split in een Hydrotop
Bozebeer38 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Zie hier in het filmpje uit YouTube: Uitleg installaties Breezicht Noord - Beemd
[Afbeelding]
Die zou zich kapot moeten vervelen in dat huis
Mogelijk dat de boel nog niet in bedrijf gesteld is en nog in noodbedrijf (COP1) werkt.
Deze wordt als het goed is volgende week geleverd, dus ik ben ondertussen druk met installateurs om een passende offerte te krijgen voor het verder installeren.
Nu zegt de ene installateur dat ik waarschijnlijk wel een (kleine) buffer nog heb van 50-90l en de ander zegt je kan het proberen zonder en later altijd bij zetten.
Na het lezen van dit topic, neig ik voorlopig naar geen buffer nodig, maar toch even dubbelchecken met de experts hier.
Onze situatie:
- Vrijstaand huis, bj 2000 en deels 2008 (aanbouw), goed geisoleerd, ~160m2 woon oppervlak.
- Gasverbuik 1100~1300m3, incl warmwater
- Hebben beneden ook al een L/L warmtepomp (airco) die kan verwarmen
- Beneden zo'n 50m2 aan vloerverwarming, aanbouw heeft 2x type 22 radiator
- 1e verdieping, slaapkamers + badkamer, zijn nog oudere type 10 radiatoren
- Zolder hangt ook 1x type 22 radiator
- Alle radiatoren zijn voorzien van Tado knoppen, kunnen dus open en dicht.
In principe zou het mooi zijn als ik deze "zoneregeling" kan behouden voor de bovenverdiepingen. Begane grond kan altijd openblijven als buffer. Maar is dat genoeg of is er toch een buffervat benodigd?
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 08:34
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
De inhoud van je vloerverwarming is met wat basiswiskunde wel te doen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Thanks!
Hoe kan ik uitvogelen naar hoeveel systeeminhoud ik opzoek ben? Kan het nergens vinden in de beschikbare specificaties op de Panasonic website. Vuistregel van 20*minimale kW WP?
Ik heb uiteindelijk ook iemand uit de buurt gevonden die WP installaties kan doen. Ik vind de optie uit Spanje wel aantrekkelijk. In eerste instantie wil ik gewoon nog mijn ketel behouden en dus voor een hydride systeem gaan, want om ruimte te creëren voor een SWW boiler vergt veel aanpassingen en dus €€€ die niet 1-2-3 terugverdiend zijn door WP met SWW. Nu zit ik met een vraag, ik zie dat NL Panasonic een hybrid+ model heeft. Is er een verschil tussen een hybride WP en een all electric? De WP in Spanje hebben die uitvoeringen niet.Flight777 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:35:
Na verschillende (idioot) hoge offertes te hebben ontvangen in Nederland, afgelopen December de knoop doorgehakt en zelf een Panasonic WP aangeschaft in Spanje: https://climayaerotermia....c09je5c-generacion-j.html
Deze wordt als het goed is volgende week geleverd, dus ik ben ondertussen druk met installateurs om een passende offerte te krijgen voor het verder installeren.
Nu zegt de ene installateur dat ik waarschijnlijk wel een (kleine) buffer nog heb van 50-90l en de ander zegt je kan het proberen zonder en later altijd bij zetten.
Na het lezen van dit topic, neig ik voorlopig naar geen buffer nodig, maar toch even dubbelchecken met de experts hier.
Onze situatie:
- Vrijstaand huis, bj 2000 en deels 2008 (aanbouw), goed geisoleerd, ~160m2 woon oppervlak.
- Gasverbuik 1100~1300m3, incl warmwater
- Hebben beneden ook al een L/L warmtepomp (airco) die kan verwarmen
- Beneden zo'n 50m2 aan vloerverwarming, aanbouw heeft 2x type 22 radiator
- 1e verdieping, slaapkamers + badkamer, zijn nog oudere type 10 radiatoren
- Zolder hangt ook 1x type 22 radiator
- Alle radiatoren zijn voorzien van Tado knoppen, kunnen dus open en dicht.
In principe zou het mooi zijn als ik deze "zoneregeling" kan behouden voor de bovenverdiepingen. Begane grond kan altijd openblijven als buffer. Maar is dat genoeg of is er toch een buffervat benodigd?
Ik wil binnenkort mij LG Therma V (9 kW) gaan installeren. Ik heb het forum bekeken en heb nog niet gezien (kunnen vinden), waar ik naar op zoek ben: Heeft iemand voorbeelden (in fo, foto's) hoe de aanvoer- en retour leiding geïsoleerd te hebben in een leidinggoot op de buitenmuur? Ik wil graag gebruik maken van TECEflex 32 mm buis en deze voldoende goed isoleren. Vragen die ik heb:
- Hoe hebben jullie dit geïsoleerd: 2 dunne lagen buisisolatie, of één dikke?? Suggesties qua merk en waar te koop hoor ik graag.
- Ik wil de leidingen aan de buitenzijde van de woning, bijvoorbeeld middels een leidinggoot, netjes wegwerken (voor zover dat überhaupt mooi is...). Een goot van 100x60 (bijvoorbeeld Tecnosystemi Optima T102) is niet diep genoeg (+/-60 mm) voor dikke isolatie en dan passen er al helemaal geen 2 leidingen in één goot. En om nu 2 goten naast elkaar te gaan plaatsen... Hoe hebben jullie dat gedaan en met welke materialen. Ik houd me aanbevolen voor nette alternatieven.
Alvast hartelijk dank.
Gr. Sander
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
rtfmallard_070 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:30:
@Carboy54 Ik zie dat je een afdakje voor je buitenunit gemaakt hebt, ik wist niet dat dat mocht ivm airflow. Weet je wat voor richtlijnen daar aan verbonden zijn? Dat lijkt me namelijk ook wel iets.
[Afbeelding]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Realiseer je wel dat bij problemen jouw installateur geen beroep kan doen op garantie bij Panasonic Nederland. Die weigeren bij eigen import daar aan mee te werken. Voor dat je het weet zit je weken in de kou. Monoblocks zijn zeer betrouwbaar van Panasonic maar het blijft techniek net als een cv ketel.hansdg53 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:02:
[...]
Ik heb uiteindelijk ook iemand uit de buurt gevonden die WP installaties kan doen. Ik vind de optie uit Spanje wel aantrekkelijk. In eerste instantie wil ik gewoon nog mijn ketel behouden en dus voor een hydride systeem gaan, want om ruimte te creëren voor een SWW boiler vergt veel aanpassingen en dus €€€ die niet 1-2-3 terugverdiend zijn door WP met SWW. Nu zit ik met een vraag, ik zie dat NL Panasonic een hybrid+ model heeft. Is er een verschil tussen een hybride WP en een all electric? De WP in Spanje hebben die uitvoeringen niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2023 16:45 ]
Je kunt ook de WP enkel de verwarming gaan doen en je ketel enkel het SWW. Dan heb je in de WP niet de ballast van allerlei hybride instellingen die de zaak vaak alleen maar complex maken.hansdg53 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:02:
Ik heb uiteindelijk ook iemand uit de buurt gevonden die WP installaties kan doen. Ik vind de optie uit Spanje wel aantrekkelijk. In eerste instantie wil ik gewoon nog mijn ketel behouden en dus voor een hydride systeem gaan, want om ruimte te creëren voor een SWW boiler vergt veel aanpassingen en dus €€€ die niet 1-2-3 terugverdiend zijn door WP met SWW. Nu zit ik met een vraag, ik zie dat NL Panasonic een hybrid+ model heeft. Is er een verschil tussen een hybride WP en een all electric? De WP in Spanje hebben die uitvoeringen niet.
Specifieke vragen over Panasonic kun je beter stellen in één van de twee Panasonic topics. (Links zie TS)
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 27-01-2023 16:56 ]
Dank voor je antwoord. Mijn vraag was niet precies genoeg. Wat ik wil weten of elke WP, wat voor merk dan ook, monoblok of split, geschikt is om te functioneren in een hybride opstelling, dus met ondersteuning van de ketel als de buitentemperatuur onder een bepaalde waarde komt. Of zit er iets in software of hardware van een hybride wat niet in een all electric zit.?Andrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:55:
[...]
Je kunt ook de WP enkel de verwarming gaan doen en je ketel enkel het SWW. Dan heb je in de WP niet de ballast van allerlei hybride instellingen die de zaak vaak alleen maar complex maken.
Specifieke vragen over Panasonic kun je beter stellen in één van de twee Panasonic topics. (Links zie TS)
Dat zul je per merk moeten uitzoeken. Ik weet dat mijn Mitsubishi daar gewoon standaard uitgangen (aan/uit en 0-10V) voor heeft. Maar in alle gevallen voegt een hybride opstelling complexiteit toe, terwijl een WP stand-alone voor veel gebruikers en installateurs al complex genoeg is.hansdg53 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:07:
Dank voor je antwoord. Mijn vraag was niet precies genoeg. Wat ik wil weten of elke WP, wat voor merk dan ook, monoblok of split, geschikt is om te functioneren in een hybride opstelling, dus met ondersteuning van de ketel als de buitentemperatuur onder een bepaalde waarde komt. Of zit er iets in software of hardware van een hybride wat niet in een all electric zit.?
Als je afgiftesysteem dus geschikt is voor all-electric kan ik alleen maar aanraden om enkel de WP je keet te laten verwarmen.
Met de standaard Panasonic hybrid+ oplossing kan je daar softwarematig prima mee om gaan. Je kan de instellingen naar iedere situatie in stellen met of zonder ketel temperaturen etchansdg53 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:07:
[...]
Dank voor je antwoord. Mijn vraag was niet precies genoeg. Wat ik wil weten of elke WP, wat voor merk dan ook, monoblok of split, geschikt is om te functioneren in een hybride opstelling, dus met ondersteuning van de ketel als de buitentemperatuur onder een bepaalde waarde komt. Of zit er iets in software of hardware van een hybride wat niet in een all electric zit.?
En 10 bier.....Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:04:
50kWh per dag verbruik ik alleen bij strenge vorst, gisteren bijvoorbeeld 22,7kWh en 6 blokken hout vanaf 19.00.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb in mijn badkamer in 2019 ook alleen de vloer (ca 6 m2 buiten de douche ruimte) laten doen, en dat is prima verlopen, via Waaijenberg Vloerverwarming.Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:30:
[...]
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp dat vloerverwarming (geen magnum) het beste is, alleen het probleem is dat dat veel complexer is om aan te leggen. Zo'n magnum matje wordt door de badkamer installateur gelegd en het frezen van de vloerverwarming is een andere partij die we zelf dan moeten inschakelen. (Zijn vaak ook niet de meest sympathieke personen, die frezers , tijd = geld en ze gaan liever naar een woning van 100m2+ dan een badkamer van iemand die eisen stelt.).
Maar aan de andere kant je kunt het maar 1x goed doen en als vloerverwarming beduidend beter is dan moet dat maar.
Hoe werkt wandverwarming , is dat ook watergedragen ?
ca 600 € incl. materiaal; ik heb de slangen zelf (zonder verdeler) direct aan de oude radiator leidingen gekoppeld.
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Lijkt me best wel ideaal. Ik zag op de Panasonic website ook iets over de Hydrotop. Ook wel interessant, hoef je niet van die lange leidingen aan te leggen als je CV ketel op zolder staat.Carboy54 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:26:
[...]
Met de standaard Panasonic hybrid+ oplossing kan je daar softwarematig prima mee om gaan. Je kan de instellingen naar iedere situatie in stellen met of zonder ketel temperaturen etc
@AndrehjAndrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:55:
[...]
Je kunt ook de WP enkel de verwarming gaan doen en je ketel enkel het SWW. Dan heb je in de WP niet de ballast van allerlei hybride instellingen die de zaak vaak alleen maar complex maken.
Lees met belangstelling je pleidooi voor all-electric.
We hebben sinds 09-22 een Nefit Enviline Split hybride.
Na enige aanpassingen, voornamelijk aan de verdeler VVW (waarvoor dank) loopt de unit bij ons prima.
Het buffervat en de extra pomp zitten er (nog) wel. Wie weet.
Maar inzake hybride; We denken blij te moeten zijn met hybride.
Bij temperaturen rond of onder het vriespunt zorgen we ervoor dat de CVm3, via de hybride instelling, voor ca 25% meedoet in het geheel.
We zien dat het aantal defrosts van de WP afneemt en na een defrost staat er onmiddellijk water op temperatuur gereed voor de hervatting.
Ook lezen we op dit forum veel over SWW via de warmtepomp.
Legionella sessies etc. Hier zijn we ook niet mee belast.
SWW via de (bestaande) combi-ketel gaat als vanouds.
Dus we zijn niet geheel 'van het gas af'.
Ja inderdaad, ons gas-vast-recht betalen we nog.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Je betaalt niet alleen vast recht maar naast meterhuur ook een vergoeding aan jouw leverancier inmiddels ruim 240 per jaar. Daar kan je heel wat defrosts voor draaien. Hier van het gas af dus.RobEppink schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:44:
[...]
@Andrehj
We hebben sinds 09-22 een Nefit Enviline Split hybride.
Na enige aanpassingen, voornamelijk aan de verdeler VVW (waarvoor dank) loopt de unit bij ons prima.
Het buffervat en de extra pomp zitten er (nog) wel. Wie weet.
Bij temperaturen rond of onder het vriespunt zorgen we ervoor dat de CVm3, via de hybride instelling, voor ca 25% meedoet in het geheel.
We zien dat het aantal defrosts van de WP afneemt en na een defrost staat er onmiddellijk water op temperatuur gereed voor de hervatting.
Ook lezen we op dit forum veel over SWW via de warmtepomp.
Dus we zijn niet geheel 'van het gas af'.
Ja inderdaad, ons gas-vast-recht betalen we nog.
Nu gaat er vanaf binnendeel WP straks een buis naar vloerverdeler boven en een buis naar de vloerverdeler beneden.
Hoe verbind je zoiets het meest gemakkelijk. Leiding vanaf de WP en dan T-stuk verbinding naar boven en beneden lijkt me de flow zo veel verminderen. Zijn er betere oplossingen?
[ Voor 9% gewijzigd door Kees_frl op 27-01-2023 20:30 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Gebruik minimaal 28 of 32 mm vanuit de pomp.Kees_frl schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:28:
Misschien aparte vraag maar probeer een buffervat te vermijden.
Nu gaat er vanaf binnendeel WP straks een buis naar vloerverdeler boven en een buis naar de vloerverdeler beneden.
Hoe verbind je zoiets het meest gemakkelijk. Leiding vanaf de WP en dan T-stuk verbinding naar boven en beneden lijkt me de flow zo veel verminderen. Zijn er betere oplossingen?
Yes, de leiding vanuit de berging (opstelplaats boiler en WP binnendeel) naar de vloerverdeler boven en naar de vloerverdeler benedenverdieping zijn 32mm en de leidingen naar buiten WP ook 32mmCarboy54 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:34:
[...]
Gebruik minimaal 28 of 32 mm vanuit de pomp.
Zit er alleen mee hoe vanaf binnendeel WP de verbinding te maken met de twee buizen naar de verdelers op verschillende verdiepingen. Vanaf binnendeel WP naar de leidingen vloerverdelers wordt dan een stuk 28mm maar dan heb ik dus een leiding naar verdeler boven en verdeler beneden.
Zie schema's met T stuk, maar is er nog een betere oplossing
[ Voor 40% gewijzigd door Kees_frl op 27-01-2023 20:48 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik begrijp nog steeds niet welk probleem je oplost door 25% van de warmte uit je CV-ketel te halen. Na een defrost is er ook zonder CV-ondersteuning direct weer warmte beschikbaar. En als je vloerverwarming hebt, merk je binnen van die paar minuten geen verwarming helemaal niks.RobEppink schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:44:
Ook voor de kosten hoef je het niet te doen, bij deze temperaturen haal ik nog makkelijk een COP van 4, waarmee een kWh warmte (even uitgegaan van de prijsplafond-prijzen) dus ca 10 cent kost.
En kWh warmte uit je CV-ketel kost bijna het dubbele...
Op de variabele kosten voor SWW is met een WP inderdaad nauwelijks wat te verdienen, maar je bent wel het vastrecht + de meterhuur etc van je gasaansluiting kwijt.Ook lezen we op dit forum veel over SWW via de warmtepomp.
Als je geen ruimte hebt voor een SWW-vat kan het handhaven van de bestaande gasaansluiting alleen voor SWW inderdaad een overweging zijn.
Maar voor verwarmen zie ik echt niet waarom je dat nog met je ketel zou willen doen, dat kan een warmtepomp (mits afgiftesysteem geschikt is) echt prima alleen.
Heb je 2x flow als je over gaat van bv 28 naar 2x 22 is 44 😄 flow in overvloed. Wel de verdeler pomploos maken zonder bufferKees_frl schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:38:
[...]
Yes, de leiding vanuit de berging (opstelplaats boiler en WP binnendeel) naar de vloerverdeler boven en naar de vloerverdeler benedenverdieping zijn 32mm en de leidingen naar buiten WP ook 32mm
Zit er alleen mee hoe vanaf binnendeel WP de verbinding te maken met de twee buizen naar de verdelers op verschillende verdiepingen. Vanaf binnendeel WP naar de leidingen vloerverdelers wordt dan een stuk 28mm maar dan heb ik dus een leiding naar verdeler boven en verdeler beneden.
Zie schema's met T stuk, maar is er nog een betere oplossing
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2023 20:52 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:13 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat doe je met de individuele flowmeters op jouw verdeler.Ronald.42 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:56:
[...]
Mwah je moet de oppervlakte van de doorsnee uitrekenen dan ziet het er wat anders uit..
Mischien dat @Kees_frl nog rekening moet houden met meer en minder flow over de beide delen, stel dat er voor de ene verdeler 20 meter pijp hangt en de andere 2 meter dan zou het handig kunnen zijn om in die 2 meter iets te hebben om de flow te regelen/knijpen zodat die 20 meter evenveel kan krijgen opdat de temperatuur van de vloeren gelijk kan blijven.
@Andre1973Andrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:41:
[...]
Ik begrijp nog steeds niet welk probleem je oplost door 25% van de warmte uit je CV-ketel te halen. Na een defrost is er ook zonder CV-ondersteuning direct weer warmte beschikbaar. En als je vloerverwarming hebt, merk je binnen van die paar minuten geen verwarming helemaal niks.
Ook voor de kosten hoef je het niet te doen, bij deze temperaturen haal ik nog makkelijk een COP van 4, waarmee kWh warmte (even uitgegaan van de prijsplafond-prijzen) dus ca 10 cent kost.
En kWh warmte uit je CV-ketel kost bijna het dubbele...
[...]
Op de variabele kosten voor SWW is met een WP inderdaad nauwelijks wat te verdienen, maar je bent wel het vastrecht + de meterhuur etc van je gasaansluiting kwijt.
Als je geen ruimte hebt voor een SWW-vat kan het handhaven van de bestaande gasaansluiting alleen voor SWW inderdaad een overweging zijn.
Maar voor verwarmen zie ik echt niet waarom je dat nog met je ketel zou willen doen, dat kan een warmtepomp (mits afgiftesysteem geschikt is) echt prima alleen.
Dank.
Dit is ons eerste jaar met de WP.
We proberen dingen uit en kijken daarbij niet echt naar geld.
COP. is bij ons wel een stukje lager. Voorbeeld.
Dezer dagen 3.27 (daggem -1.4 graad)
In december 2.6 (daggem -3.4 graad)
Bij lange na geen 4.
Is dit WP afhankelijk of nog te beïnvloeden?
Je tagt de verkeerde Andre...
Ja. Zorgen dat je WP lange runs draait op zo laag mogelijke temperatuur. Hoe ik dat doe: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"Dank.
Dit is ons eerste jaar met de WP.
We proberen dingen uit en kijken daarbij niet echt naar geld.
COP. is bij ons wel een stukje lager.
Dezer dagen 3.27 (gem -1.4 graad)
In december 2.6 (gem -3.4 graad)
Bij lange na geen 4.
Is dit WP afhankelijk of nog te beïnvloeden?
Ik zat daar nog even over na te denken: COP 2.6 voor december is echt wel erg laag en zeker voor verbetering vatbaar, zeker als je alleen met vloerverwarming verwarmt, en bovendien bij kou de CV-ketel nog mee laat helpen.RobEppink schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:05:
COP. is bij ons wel een stukje lager. Voorbeeld.
Dezer dagen 3.27 (daggem -1.4 graad)
In december 2.6 (daggem -3.4 graad)
Vergelijk dat bijvoorbeeld maar eens met de deelnemers die elke maand meedoen aan de monitoring.
Gemiddeld zaten die echt wel rond de 4: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
(Gemiddelde COP voor verwarmen was 3.93)
Ik begrijp ook niet hoe je bij die gemiddelde temperatuur van -3.4 voor december 2022 komt. Dat kan niet in NL zijn. Hier in de regio Arnhem (meetstation Deelen) was de gemiddelde temperatuur in december bijvoorbeeld +3.5... (zie https://weerstatistieken.nl/deelen)
[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 27-01-2023 23:16 ]
Hebben jullie dat gas bijstoken bedacht of komt dat van de installateur? Want dit is echt wel de wereld op zijn kop. Eerst een slecht afgesteld WP afleveren (terwijl WP + VVW zo'n beetje de ideale en gemakkelijkste combi is) en dan als remedie maar gas bijstoken...RobEppink schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:55:
Heb niet de indruk 'dat we de 45 graden nodig hebben'.
Is door NEFIT op die manier ingesteld.
We stoken alleen VVW (bgg en badkamer).
We vinden dat we teveel pieken en dalen hebben/hadden in de VVW.
Dat is de reden dat we gas bij gaan stoken.
Wij staan voor de keuze tussen de
Daikin Atherma 3 R F met 6 kW of met 8 kW.
Meerdere berekeningen wijzen uit dat we net genoeg hebben aan de 6kW uitvoering.
De installateur adviseert 8kW omdat de 6kW te vaak aan zou moeten springen om het op temperatuur te houden.
Verschil in aanschaf is zo'n €700,- dus dat valt op zich wel mee op het totaalbedrag, maar ik ben benieuwd naar:
- risico op pendelen bij 8 kW (of speelt dat pas bij grotere overcapaciteit?)
- verschil in energieverbruik
Is het verstandiger (voordeliger qua stookkosten?) om voor de 6kW met een 9kW buh te gaan, of voor de 8kW met een 2kW buh?
jolandacb schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:45:
De installateur adviseert 8kW omdat de 6kW te vaak aan zou moeten springen om het op temperatuur te houden.

Het hele idee van een goed ingeregeld systeem is dat deze lange runs maakt en continue een kleine hoeveelheid energie het huis in stopt. Hoe zou een 6kw vaker aan moeten springen? Want hij gaat pas uit als het huis op temperatuur is of hij zijn energie niet meer kwijt kan.
Het enige risico van een 6kW tov een 8kW is dat je huis niet de gewenste temperatuur haalt wanneer het (erg) koud is.
Overigens: Bovenstaande gaat er wel vanuit dat je 24-7 verwarmt, dus geen nachtverlaging.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Begin met te vragen wat het minimumvermogen is van beide toestellen. Is dat gelijk dan een 8 KwConQuestador schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:51:
[...]
![]()
Het hele idee van een goed ingeregeld systeem is dat deze lange runs maakt en continue een kleine hoeveelheid energie het huis in stopt. Hoe zou een 6kw vaker aan moeten springen? Want hij gaat pas uit als het huis op temperatuur is of hij zijn energie niet meer kwijt kan.
Het enige risico van een 6kW tov een 8kW is dat je huis niet de gewenste temperatuur haalt wanneer het (erg) koud is.
Overigens: Bovenstaande gaat er wel vanuit dat je 24-7 verwarmt, dus geen nachtverlaging.
[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 28-01-2023 08:55 ]

Is er iets aan de hand met het koelmiddelcircuit, of is dit een gebruikelijk beeld?
Betreft een “Domusa” monoblock.
[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 28-01-2023 09:08 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
@AndrehjAndrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:20:
[...]
Hebben jullie dat gas bijstoken bedacht of komt dat van de installateur? Want dit is echt wel de wereld op zijn kop. Eerst een slecht afgesteld WP afleveren (terwijl WP + VVW zo'n beetje de ideale en gemakkelijkste combi is) en dan als remedie maar gas bijstoken...
Nee dat heb ik zelf bedacht.
De installateur, dat is een heel ander verhaal.
NEFIT reageert niet/nauwelijks.
De monteur van NEFIT reageert desgevraagd; dat het toch echt niet de bedoeling is om hem te mailen.
En daar sta je dan.
We zagen/voelden een vloerverwarming als een knipperlicht. Dan weer koud, dan weer warm.
En een WP die hetzelfde beeld vertoonde.
En oh ja, het bleef wel 20 graden in de living, maar een heel eigenaardig en onbehaaglijk beeld.
Toen gedacht, ik moet er iets stabiels ingooien, en believe it or not; het beeld werd stabieler.
Minder knipperlicht, defrosts, etcetera.
Niet naar het verbruik kijken.
Ben ook blij met dit forum.
@AndrehjAndrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:09:
[...]
Ik zat daar nog even over na te denken: COP 2.6 voor december is echt wel erg laag en zeker voor verbetering vatbaar, zeker als je alleen met vloerverwarming verwarmt, en bovendien bij kou de CV-ketel nog mee laat helpen.
Vergelijk dat bijvoorbeeld maar eens met de deelnemers die elke maand meedoen aan de monitoring.
Gemiddeld zaten die echt wel rond de 4: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
(Gemiddelde COP voor verwarmen was 3.93)
Ik begrijp ook niet hoe je bij die gemiddelde temperatuur van -3.4 voor december 2022 komt. Dat kan niet in NL zijn. Hier in de regio Arnhem (meetstation Deelen) was de gemiddelde temperatuur in december bijvoorbeeld +3.5... (zie https://weerstatistieken.nl/deelen)
Mijn bericht is niet duidelijk genoeg.
Die COP 2.6 is één enkele dag op 18-12.
Het maandgemiddelde december is hier (Hupsel) 3,52 graden.
Onze gem COP in december is 3.6.
Dank en sorry voor de onduidelijkheid.
In dat geval kan ik je alleen maar aanraden om je ervaringen / problemen te delen in het Nefit topic (Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen). Daar zitten genoeg ervaringsdeskundigen die je precies kunnen uitleggen hoe je ook een Nefit WP stabiel je huis kunt laten verwarmen.RobEppink schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:23:
Nee dat heb ik zelf bedacht.
De installateur, dat is een heel ander verhaal.
NEFIT reageert niet/nauwelijks.
De monteur van NEFIT reageert desgevraagd; dat het toch echt niet de bedoeling is om hem te mailen.
En daar sta je dan.
Dit is wel heel weinig info, wat is het probleem?JanHenk schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:08:
Een vriend van mij heeft problemen met z’n installatie. Hij liet mij deze foto zien..
[Afbeelding]
Is er iets aan de hand met het koelmiddelcircuit, of is dit een gebruikelijk beeld?
Het koude en vochtige weer van de afgelopen dagen leidt tot aanvriezen.
Dat lijkt hier ook het geval.
Normaliter zorgt de WP er zelf voor dat de unit weer ontdooid wordt.
Gebeurt dat ook?
Verder is het los neerzetten op wat stoeptegels een no-go (zie manual vanaf blz. 19)!
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
In de meeste warmtepompen is het zo, dat het koelmiddel na het expansieventiel verdeelt wordt over meerdere parallelle strangen van de verdamper.JanHenk schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:08:
Een vriend van mij heeft problemen met z’n installatie. Hij liet mij deze foto zien..
[Afbeelding]
Je kunt dat zien, doordat na het expansieventiel een soort verdeler zit, van waar af verschillende leidinkjes naar de verschillende delen van de verdamper lopen.
Het lijkt er hier op, dat enkele delen van de verdamper niet "meedoen".
Dus alsof een paar van de toevoerleidinkjes verstopt zijn geraakt (??) of misschien zit er een knikje in?
Vreemd. Dit hoort in elk geval niet.
Het aanvriezen van de verdamper hoort gelijkmatig over de hele verdamper plaats te vinden.
Als een deel van de verdamper niet effectief mee doet, leidt dat tot een erg lage COP.
Zwerius Kriegsman
Geen idee.Carboy54 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:54:
[...]
Begin met te vragen wat het minimumvermogen is van beide toestellen. Is dat gelijk dan een 8 Kw
Dit zijn de specificaties. Ik heb beide types gemarkeerd.
:strip_exif()/f/image/9VAwlxA8MSz3VZiWk326A0YN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit soort vragen erg specifiek voor Daikin kun je beter in het Daikin topic stellen, waar de meer specialistische kennis van dat merk aanwezig is: Daikin Altherma warmtepomp ervaringenjolandacb schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:01:
Dit zijn de specificaties. Ik heb beide types gemarkeerd.
[Afbeelding]
Inderdaad vreemd, maar mogelijk staat de unit nu in Defrost mode.Zwerius schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:59:
[...]
[...]
Ben al aan het zoeken in de manuals of er in gedeelten ontdooid wordt...
EDIT: ...maar kan daar niets over vinden. Wel kan je zien of de Defrost mogelijkheid "enabled" is in parameter C16: die moet op 1 staan. Er lijkt wel wat ontdooid te zijn gezien het vocht op het dak. Mogelijk is er te weinig systeeminhoud om alles te ontdooien door b.v. naregeling, geen vvw maar radiatoren zonder buffervat in serie.
[ Voor 34% gewijzigd door Remco45 op 28-01-2023 10:14 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Heb ik ook gedaan, maar krijg daar helaas geen antwoord op deze vragen en de keuze tussen de 6 of 8 kW is niet speciaal voor Daikin maar algemeen toch?Andrehj schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:03:
[...]
Dit soort vragen erg specifiek voor Daikin kun je beter in het Daikin topic stellen, waar de meer specialistische kennis van dat merk aanwezig is: Daikin Altherma warmtepomp ervaringen
Nee, maar je reageerde op een vraag waarin werd gevraagd om het minimumvermogen van beide units. En dat is wel erg specifiek voor Daikin.jolandacb schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:16:
Heb ik ook gedaan, maar krijg daar helaas geen antwoord op deze vragen en de keuze tussen de 6 of 8 kW is niet speciaal voor Daikin maar algemeen toch?
Toevallig heb ik pas geleden (van een Daikin installateur) gehoord dat de Daikin 6 en 8 kW machines hardwarematig identiek zijn, maar dat bij de 6 kW machine alleen softwarematig het vermogen begrensd wordt.jolandacb schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:16:
[...]
Heb ik ook gedaan, maar krijg daar helaas geen antwoord op deze vragen en de keuze tussen de 6 of 8 kW is niet speciaal voor Daikin maar algemeen toch?
Zwerius Kriegsman
Oke, dus in dat geval, wat zou je ons dan adviseren?Zwerius schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:22:
[...]
Toevallig heb ik pas geleden (van een Daikin installateur) gehoord dat de Daikin 6 en 8 kW machines hardwarematig identiek zijn, maar dat bij de 6 kW machine alleen softwarematig het vermogen begrensd wordt.
Een 6kW met 9kW buh of een 8kW met een 2 kW buh?
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Helemaal eens.jvanderkroon schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:47:
Waarom een 9kW buh bij een unit van 6kW? Als die pomp het niet red heb je flinke elektra kosten.
De installateur heeft in de offerte een 9kW buh opgenomen, maar hij wil dus eigenlijk ook een 8kW Wp installeren.
Vandaar mijn vraag.
6kW
https://www.heatpumpkeyma...449ce8ee44ff530dfd4501174
8kW
https://www.heatpumpkeyma...15ec1a8a9a6f1066f02c02157
Redelijk verschil in modulerend vermogen bij 12°C (3,3kW vs 3,9kW) waarbij lager = beter.
COP van model 8 is wel ietsje beter.
Model 6 heeft 6kw over bij -7°C
Model 8 heeft 7kw over bij -7°C
Verschil is dus echt heel klein. Afhankelijk van het warmteverlies moet hier een keuze in gemaakt worden, maar het is duidelijk dat het niet zo er gaat uitmaken. Als je wegkomt qua maximum vermogen met model 6, dan zou ik dat doen, want kan verder terug moduleren. Tenzij het minimum vermogen niet zo uitmaakt (als je bijvoorbeeld veel vloerverwarming hebt). Dan is de 8 de betere keuze.
Backup van 2kW is meer dan zat. Die gebruik je idealiter ook niet. Misschien krijg je wel meer subsidie met een backup van 9kW. Dat moet je dan even wegstrepen tegen de meerprijs.
[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 28-01-2023 15:31 ]
Super bedankt. Hier kan ik zeker mee verder.verkeerslicht schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:29:
@jolandacb zie de keymark-data:
6kW
https://www.heatpumpkeyma...449ce8ee44ff530dfd4501174
8kW
https://www.heatpumpkeyma...15ec1a8a9a6f1066f02c02157
Redelijk verschil in modulerend vermogen bij 12°C (3,3kW vs 3,9kW) waarbij lager = beter.
COP van model 8 is wel ietsje beter.
Model 6 heeft 6kw over bij -7°C
Model 8 heeft 7kw over bij -7°C
Verschil is dus echt heel klein. Afhankelijk van het warmteverlies moet hier een keuze in gemaakt worden, maar het is duidelijk dat het niet zo er gaat uitmaken. Als je wegkomt qua maximum vermogen met model 6, dan zou ik dat doen, want kan verder terug moduleren. Tenzij het minimum vermogen niet zo uitmaakt (als je bijvoorbeeld veel vloerverwarming hebt). Dan is de 8 de betere keuze.
Backup van 2kW is meer dan zat. Die gebruik je idealiter ook niet. Misschien krijg je wel meer subsidie met een backup van 9kW. Dat moet je dan even wegstrepen tegen de meerprijs.
We hebben zowel beneden als boven vloerverwarming, en geen radiatoren.
Maar waarom zou in dit geval de 8kW dan beter zijn?
En je minder risico loopt op onvoldoende vermogen bij extreme kou
[ Voor 24% gewijzigd door snameroc op 28-01-2023 16:24 ]
snameroc
AH oké. Duidelijk.snameroc schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:23:
Omdat je beton vloer een grote buffer is en dat je veel afgifte capaciteit hebt wat pendelen voorkomt.
@jolandacbsnameroc schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:23:
Omdat je beton vloer een grote buffer is en dat je veel afgifte capaciteit hebt wat pendelen voorkomt.
Dat, en ook iets betere cop (volgens die data dan). En een extra kW maakt dat je nog iets minder snel de backup nodig hebt
Dank voor je hulp. 👍verkeerslicht schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:38:
[...]
@jolandacb
Dat, en ook iets betere cop (volgens die data dan). En een extra kW maakt dat je nog iets minder snel de backup nodig hebt
jolandacb schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:45:
Goedemorgen!!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik weet iemand die een hydrotop heeft, met een Panasonic erin.hansdg53 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:46:
[...]
Lijkt me best wel ideaal. Ik zag op de Panasonic website ook iets over de Hydrotop. Ook wel interessant, hoef je niet van die lange leidingen aan te leggen als je CV ketel op zolder staat.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
DHPS levert de hydrotops.koevlaas2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:03:
[...]
Ik weet iemand die een hydrotop heeft, met een Panasonic erin.
Dank, ook @Remco45 . De pomp laat alleen maar deze banen zien. Hij vriest zo in, maar ontdooit ook weer zo. Defrost duurt overigens erg lang, twee uur is geen uitzondering.Zwerius schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:59:
[...]
In de meeste warmtepompen is het zo, dat het koelmiddel na het expansieventiel verdeelt wordt over meerdere parallelle strangen van de verdamper.
Je kunt dat zien, doordat na het expansieventiel een soort verdeler zit, van waar af verschillende leidinkjes naar de verschillende delen van de verdamper lopen.
Dus alsof een paar van de toevoerleidinkjes verstopt zijn geraakt (??) of misschien zit er een knikje in?
Vreemd. Dit hoort in elk geval niet.
Het aanvriezen van de verdamper hoort gelijkmatig over de hele verdamper plaats te vinden.
Als een deel van de verdamper niet effectief mee doet, leidt dat tot een erg lage COP.
Ik ben van mening dat er iets met de koelmiddelcircuit/verdamper is, maar de installateur zegt dat er te weinig vermogen is voor de hoeveelheid afgifte…
De SWW-boiler met setpoint 50 gr celcius is opgewarmd van 36 naar 43 graden. Komt volgens mij overeen met 1,6 kW. Veel te weinig dus.
Kun je een lek in koelmiddel bij een monoblock eenvoudig repareren?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het moment van installeren is ook het moment dat de vloer het opstook protocol mag doorlopen. Heeft er iemand dit al een keer gedaan, opstook protocol van een nieuwe vloer met een nieuwe WP
Met een cv gestuurde vv met thermostaat is dat niet zo moeilijk, maar met een WP lijkt het mij wat lastiger
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
De meeste WPen hebben een opstookprotocol.backupdevice schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:00:
Bij ons wordt er op dit moment de laatste hand gelegd op een verbouwing , waarbij wij de dekvloer hebben laten vervangen zodat er een ltv vv geplaatst kon worden tbv een WP die in Maart geplaatst kan worden.
Het moment van installeren is ook het moment dat de vloer het opstook protocol mag doorlopen. Heeft er iemand dit al een keer gedaan, opstook protocol van een nieuwe vloer met een nieuwe WP
Met een cv gestuurde vv met thermostaat is dat niet zo moeilijk, maar met een WP lijkt het mij wat lastiger
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
JanHenk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 02:24:
[...]
Dank, ook @Remco45 . De pomp laat alleen maar deze banen zien. Hij vriest zo in, maar ontdooit ook weer zo. Defrost duurt overigens erg lang, twee uur is geen uitzondering.

Het lijkt mij ook dat er iets goed mis is. De unit hoort echt egaal aan te vriezen en te ontdooien.Ik ben van mening dat er iets met de koelmiddelcircuit/verdamper is, maar de installateur zegt dat er te weinig vermogen is voor de hoeveelheid afgifte…
De SWW-boiler met setpoint 50 gr celcius is opgewarmd van 36 naar 43 graden. Komt volgens mij overeen met 1,6 kW. Veel te weinig dus.
Kun je een lek in koelmiddel bij een monoblock eenvoudig repareren?
lijkt meer op een airdale met een andere sticker maar dat terzijde.JanHenk schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:08:
[Afbeelding]
of er echt wat mis is kan je alleen zien als men er meters aan hangt. dit invriespatroon is relatief normaal maar zonder naar een ontdooicyclus te kijken kan men er weinig mee in deze hoedanigheid.
als ontdooien te lang duurt en afgiftevermogen laag is zal er wel te weinig gas inzitten wat dus als eerste lijkt op een lekkage ergens. dat is niet ongehoord in deze kwaltieitscatagorie.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 29-01-2023 10:24 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat is natuurlijk grote onzin, een defrost van uren ipv minuten moet toch genoeg zeggen en heeft niets te maken met een gebrek aan vermogen. Ik zou 'm nogmaals verzoeken het op te komen lossen en 'm anders schriftelijk in gebreke stellen. Vaak komen ze dan ineens heel snel in bewegingJanHenk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 02:24:
[...]
Ik ben van mening dat er iets met de koelmiddelcircuit/verdamper is, maar de installateur zegt dat er te weinig vermogen is voor de hoeveelheid afgifte…
Ja. Check sowieso goed welk protocol je moet volgen, dat verschilt per type dekvloer. Bij mijn Daikin A3 LT (en ik denk de meeste units) kan je dat dan in een opstookschema programmeren.backupdevice schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:00:
Bij ons wordt er op dit moment de laatste hand gelegd op een verbouwing , waarbij wij de dekvloer hebben laten vervangen zodat er een ltv vv geplaatst kon worden tbv een WP die in Maart geplaatst kan worden.
Waar mijn unit zich alleen vervolgens totaal niet aan hield en gewoon doodleuk 5C+ eroverheen ging stoken

All-electric.
Hier ook. Net eentje gehad, duurde 3:06 minuut.
PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.
Zou iemand mij hier nog de juiste richting in kunnen pushen, kom er nog niet uitFlight777 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:26:
@Proton_
Thanks!
Hoe kan ik uitvogelen naar hoeveel systeeminhoud ik opzoek ben? Kan het nergens vinden in de beschikbare specificaties op de Panasonic website. Vuistregel van 20*minimale kW WP?

Hoe lang duurt het voordat het retourwater weer op de oorspronkelijke temperatuur is?Jaap19 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:07:
[...]
Hier ook. Net eentje gehad, duurde 3:06 minuut.
Bij mij duurt dat ca. 10 minuten. De defrost duurt tussen de 3 .. 7 minuten bij mij.RobEppink schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:17:
[...]
Hoe lang duurt het voordat het retourwater weer op de oorspronkelijke temperatuur is?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Een scheiding kost meer hoor.jvanderkroon schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:47:
Waarom een 9kW buh bij een unit van 6kW? Als die pomp het niet red heb je flinke elektra kosten.
I.d.d. bij mij ook minimaal 10 minuten.Jojan265 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:30:
[...]
Bij mij duurt dat ca. 10 minuten. De defrost duurt tussen de 3 .. 7 minuten bij mij.
Een forse aanslag op het proces.
Is er nog een manier om het aantal defrost te verminderen?
Ik zie dit ook wel bij grote monoblock warmtepompen, opzich hoeft het geen probleem te zijn.Blihi schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:12:
[...]
Het lijkt mij ook dat er iets goed mis is. De unit hoort echt egaal aan te vriezen en te ontdooien.
Na het ontdooien is het dan wel weg voor zolang het duurt.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen, dat de retour temperatuur na 6 minuten alweer dicht in de buurt komt (de koude golf is dan voorbij).RobEppink schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:35:
[...]
I.d.d. bij mij ook minimaal 10 minuten.
Volgens mij heb ik al het mogelijke al gedaan. Gisteren geen enkele defrost en vandaag om 10 uur de eerste.
[ Voor 12% gewijzigd door Jojan265 op 29-01-2023 12:45 ]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
De aanvoertemperatuur verlagen.RobEppink schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:35:
[...]
I.d.d. bij mij ook minimaal 10 minuten.
Ik overweeg een Remeha Elga Ace WP aan te schaffen voor mijn woning van 1990, 6 kamers,160m2, 545 m3, matig-goed geïsoleerd, verbruik gas 1600 m3/jaar.
De installateur beveelt een 6KW model aan op basis van mijn huidige gasverbruik en hogere besparing.
Remeha beveelt een 4KW model aan en beweert dat een 6KW te veel warmte produceert en vaak een storing gaat krijgen.
Hoe kom ik hier tot een wijze conclusie ?
Zeker een nieuwe stagiair ?Rotenstein schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:53:
Remeha beveelt een 4KW model aan en beweert dat een 6KW te veel warmte produceert en vaak een storing gaat krijgen.
9kW lijkt mij nogal veel. Heb je 3-fasen aansluiting? Anders gaat dat sowieso niet werken. Ik zou niet blij zijn met 9kW backup heater, dat betekent op alle 3 de fasen gelijktijdig 13A. Als je een standaard 3 fase aansluiting hebt (3 x 25A) hou je op dat moment nog maar 12 per fase over. Op een laadpunt (meestal net iets meer; 11 kW) kan je load-balancing toepassen, dat werkt voor een BH niet. Geen idee, maar kan je bij 9 kW BH kiezen dat hij 3, 6 of 9 kW doet en dus 1, 2 of 3 fasen?jolandacb schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:28:
[...]
Oke, dus in dat geval, wat zou je ons dan adviseren?
Een 6kW met 9kW buh of een 8kW met een 2 kW buh?
6kW zou best wel kunnen.Rotenstein schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:53:
Ik zoek advies rond de volgende situatie.
Ik overweeg een Remeha Elga Ace WP aan te schaffen voor mijn woning van 1990, 6 kamers,160m2, 545 m3, matig-goed geïsoleerd, verbruik gas 1600 m3/jaar.
De installateur beveelt een 6KW model aan op basis van mijn huidige gasverbruik en hogere besparing.
Hoe kom ik hier tot een wijze conclusie ?
Het echte antwoord zit in je warmteafgifte installatie:
Hoeveel 6kW warmte kan die kwijt bij 30 graden aanvoer, 27 retour; bij 35 graden aanvoer, 32 retour, bij 40 graden aanvoer, 35 retour en bij 45 graden aanvoer, 40 retour.
Als je de 6kW kwijt kan bij max 45 graden gaat die prima werken. Als dat pas boven de 45 graden zo is, dan is het voor de hybride inzet (idee: gas gebruiken zodra dat niet veel duurder meer is dan E via de WP) net zo zinvol om voor de 4kW te gaan.
Echter bij 1600m3 is wellicht 6kW (bij -10) netaan genoeg om helemaal zonder gas te kunnen.....
Ik zou voor het kleine prijsverschil overigens altijd voor de 6kW gaan. maar ik wil dan ook maximaal gasverbruik voorkomen.
de optie gasloos zou ik dan ook zeker onderzoeken
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
6 .. 8 minuten.RobEppink schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:17:
[...]
Hoe lang duurt het voordat het retourwater weer op de oorspronkelijke temperatuur is?
We hebben wel een 3 fase aansluiting, maar in dit forum inderdaad al vaak gelezen dat een 2kW voldoende is, zeker wanneer we nu dan voor de zekerheid voor een 8 kW warmtepomp gaan.blb4 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:03:
[...]
9kW lijkt mij nogal veel. Heb je 3-fasen aansluiting? Anders gaat dat sowieso niet werken. Ik zou niet blij zijn met 9kW backup heater, dat betekent op alle 3 de fasen gelijktijdig 13A. Als je een standaard 3 fase aansluiting hebt (3 x 25A) hou je op dat moment nog maar 12 per fase over. Op een laadpunt (meestal net iets meer; 11 kW) kan je load-balancing toepassen, dat werkt voor een BH niet. Geen idee, maar kan je bij 9 kW BH kiezen dat hij 3, 6 of 9 kW doet en dus 1, 2 of 3 fasen?
En inderdaad hebben we ook een laadpaal, met 2 elektrische auto's dus wel handig om ten alle tijden te kunnen laden.
O zeker; 2 jaar later bij mijn dochter via zelfde bedrijf 950 betaald voor 30 m2, dus schaalvoordeel is er zeker (en ook begrijpelijk). Ging mij meer om dat vraagsteller bang was dat bedrijven voor dat soort kleine klusjes niet wilden komenRimco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:39:
@hannibal2206 Voor 3x de prijs heb ik 12x zo veel m2 laten frezen (excl. verdelers), eind vorig jaar. Dat scheelt wel in de kosten per m2.
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Dit topic is gesloten.