• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-02 20:54
Slarno schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Bel je installateur even op dat je een enorm verbruik hebt en dat ie de boel moet komen inregelen. Dat lijkt me beter dan zelf van alles proberen.

Edit: hier tot nu toe 218kWh deze hele maand en 15m3 gas inclusief douchen.
@hortens9273 3000 m3 en dan 10%eraf vanwege lagere kamertemperatuur geeft een verwacht verbruik van grofweg 5500kWh, dan mag er op zo'n zondag makkelijk 50kWh door gaan. Bij mij was het ook tegen de 30kWh en ik kom van 1550m3 gas.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Slarno schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Met zo'n verbruik zal het aanpassen van parameters snel terug verdiend zijn. En dit lijkt me onder een service dingetje te vallen, met zo'n verbruik zijn de parameters niet eens ingeregeld. Dat hoort gewoon te gebeuren.
waarom zouden ze teruggaan naar een oude klant als ze een nieuwe voor 10 ruggen kunnen uitmelken... :X

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:29
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:04:
@hortens9273 en @Jeep

War betekent "WeersAfhankelijkeRegeling", wat eigenlijk zoveel betekent als een bepaalde aanvoertemperatuur bij een bepaalde buitentemperatuur.

Daalt de temperatuur buiten, dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog.

Aangezien jullie reacties (NOFI) en de aangegeven verbruiksgetallen verwacht ik dat jullie stooklijn VEEL te hoog staat.

Mijn verbruik van januari tot nu toe is 340kWh, vrijstaande woning van 900m3 in de weilanden in het oosten van het land waar het ook serieus koud kan worden.

Wel redelijk jonge woning (2017) met een ideaal afgiftesysteem (280m2 vloerverwarming).

50kWh per dag verbruik ik alleen bij strenge vorst, gisteren bijvoorbeeld 22,7kWh en 6 blokken hout vanaf 19.00.
Ik heb alles doorgelezen op de 1ste Pagina ;) maar het aanpassen van de stooklijn zou ik zo niet weten hoe ik dit moet doen. Als deze inderdaad VEEL te hoog staat klopt het dan dat het verbruik ook hoger is ?
Kan nergens vinden op het net waar ik dit kan aanpassen :|
Als ik het verbruik van jou vergelijk dan ligt die een stuk lager dan die van mij.
Jeep schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Ik heb alles doorgelezen op de 1ste Pagina ;) maar het aanpassen van de stooklijn zou ik zo niet weten hoe ik dit moet doen. Als deze inderdaad VEEL te hoog staat klopt het dan dat het verbruik ook hoger is ?
Kan nergens vinden op het net waar ik dit kan aanpassen :|
Als ik het verbruik van jou vergelijk dan ligt die een stuk lager dan die van mij.
Ik ken jou wp niet, ik zou zeggen RTFM ;) (lees de handleiding) en als je deze niet hebt, download deze.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:29
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Ik ken jou wp niet, ik zou zeggen RTFM ;) (lees de handleiding) en als je deze niet hebt, download deze.
Deze ben ik aan het doorlezen maar snap dr nog weinig van.....heb ook sinds vorige week een warmtepomp.

Denk dat ik hierover de installateur maar moet bellen, zie allerlei parameters staan en heb geen idee na het lezen van de installatie handleiding aan welke knop ik moet draaien.

Misschien dat iemand met een Alfea Extansa Duo met mij mee kan kijken ?

Hieronder de huidige instellingen:

Regeling door de vertrektemperatuur
Invloed omgevings T³ 50%
Vertrek T³ op -10³C 34³C

Display T³ i ngang
Vertrek T³ op -10³C 34³C
Vertrek T³ op +20³C 21³C

Vertrek T³ max 55³C
Vertrek T³ min 17³C

Regeling door helling
Invloed omgevings T³ 30%
Vertrek T³ op -10³C 34³C

Display Curve
Curve 0,5
Verschil 0³C

Vertrek T³ max 37³C
Vertrek T³ min 17³C
RichieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Als ik als particulier een warmtepomp uit Spanje kan laten komen voor minder dan een installateur in Nederland kwijt is dan is er iets goed mis. Is ga er vanuit dat de inkoopprijs in Nederland onder de verkoopprijs in Spanje ligt. Natuurlijk maakt een installateur z’n marge en moet die rekening houden met nazorg, etc.

Laat van die €10k er €2k aan materiaal in zitten en de installatie voor 2 man een volle dag werk zijn, dan hebben we het over €500 per uur. :X
Je kan natuurlijk de prijzen van het ene land niet vergelijken met het andere land.
Spanje is wel erg scherp geprijsd met sommige warmtepompen! Daar is als installateur geen droog brood mee te verdienen.

Warmtepomp + 30% marge: €6.000,- a €10.000,-
2 man, 2 dagen werk: (€60,- per uur) €1920,-
Materiaal: €1500,-
F-Gassen handelingen: €500,-
Elektra ombouwen + materiaal €500,-
Extra 16 uur ingecalculeerd: €960,- (eventueel uitloop)
Totaal: 15.380,-
Een prijs tussen de €12.000,- en €16.000,- zijn eerlijke prijzen, afhankelijk van diverse factoren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 06:52
Wat zou een leverbaar en acceptabel alternatief kunnen wezen voor een Panasonic Monobloc 7 of 9 kW? Tips?

Ik begin een beetje zenuwachtig te worden m.b.t. levertijden aangezien eind april de verbouwing klaar is en onze woning gasloos zou moeten zijn.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:35
Plexxodus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:31:
Wat zou een leverbaar en acceptabel alternatief kunnen wezen voor een Panasonic Monobloc 7 of 9 kW? Tips?

Ik begin een beetje zenuwachtig te worden m.b.t. levertijden aangezien eind april de verbouwing klaar is en onze woning gasloos zou moeten zijn.
LG is leverbaar, en volgens veel eigenaren (op tweakers) ervan een prima pomp (mijn broer heeft er 1). Verder zelf geen ervaring mee, en toen ik besloten had een panasonic te willen heb ik me verder niet in de LG verdiept, dus ik weet niet waarom deze minder goed zou zijn dan een panasonic

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:20
jeffrey91 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Heb de grafiek van de pomp snelheid even nagekeken en deze gaat inderdaad terug naar 1%

Maar het is dan toch wel vreemd dat het verbruik (gemeten met een aparte kwh meter) steeds verder omhoog loopt. Van 1425 wat om 17:45 uur tot 1725 wat om 22:00 uur.
Niet per se. Hoe warmer het koelmiddel moet worden, hoe harder de compressor moet werken. Aangezien de temperatuur van het koelmiddel en water wel degelijk oplopen moet er dus steeds meer vermogen geleverd worden om de druk (en daarmee dus de temperatuur) te verhogen.

Maar er zitten zoveel gekke dingen in je grafiekjes dat het heel lastig is om te begrijpen wat er gebeurt. Zo wordt jouw boiler warmer dan de vertrektemperatuur van het koelmiddel (TC1 > PH1). Dat moet volgens mij niet kunnen, tenzij ik de sensoren helemaal verkeerd lees natuurlijk. Als ik het goed begrijp van zijn PL1 en PH1 de temperatuur sensoren aan de ingaande en uitgaande kant van de compressor. Die zien er eigenlijk normaal uit.

TC0 en TC1 zijn de aanvoer- en retourtemperatuur van het CV circuit en TC2 zit daar tussenin. Dat is de temperatuur van de condensor in de binnenunit.

Wat niet lijkt te kunnen is dat TC1 hoger is dan PH1. Dat zou alleen kunnen als er een elektrische bijverwarmer in zit, maar je geeft zelf aan dat dat niet het geval is. Ergens in dit geheel klopt er dus iets niet.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:26
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:48:
[...]

Je kan natuurlijk de prijzen van het ene land niet vergelijken met het andere land.
Spanje is wel erg scherp geprijsd met sommige warmtepompen! Daar is als installateur geen droog brood mee te verdienen.

Warmtepomp + 30% marge: €6.000,- en €10.000,-
2 man, 2 dagen werk: (€60,- per uur) €1920,-
Materiaal: €1500,-
F-Gassen handelingen: €500,-
Elektra ombouwen + materiaal €500,-
Extra 16 uur ingecalculeerd: €960,- (eventueel uitloop)
Totaal: 15.380,-
Een prijs tussen de €12.000,- en €16.000,- zijn eerlijke prijzen, afhankelijk van diverse factoren.
Als je als installateur in Nederland meer kwijt bent voor je officiële inkoop via de importeur dan bij een webshop in Spanje, dan bestel je hem toch daar? Reken maar dat de beunhazen dat ook doen. Of even met een busje op en neer naar Polen voor een paar warmtepompen..

Ik snap je som niet helemaal. De WP kost in Spanje €5k. 30% marge is €6500. Tel ik dan alles bij elkaar op dan kom ik op €12k en dat is dan inclusief die 50% uitloopuren. Waarom is nog eens €4k daar bovenop "eerlijk"? Of is dat de subsidie die de installateur in eigen zak steekt?

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:04
RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:52:
[...]

Ik snap je som niet helemaal. De WP kost in Spanje €5k. 30% marge is €6500. Tel ik dan alles bij elkaar op dan kom ik op €12k en dat is dan inclusief die 50% uitloopuren. Waarom is nog eens €4k daar bovenop "eerlijk"? Of is dat de subsidie die de installateur in eigen zak steekt?
Gewoon even lezen wat @DutchWing zegt: Warmtepomp + 30% marge: €6.000,- en €10.000,-
Daar zit al precies die 4000 verschil waar jij nu over valt voor de eindafrekening.

Ruwweg komt het erop neer kostrpijs WP plus (afgerond) een 4000 daarbovenop voor materiaal en uren om 'm te installeren.

[Voor 9% gewijzigd door BernieW op 25-01-2023 09:45]

• RichieB
@BernieW Dus een WP die in Spanje €5k kost, is in Nederland €7700 + 30% marge maakt €10k ? Jongens, ik zeg nu mijn baan op en ga met een busje full time heen en weer rijden naar Spanje. €50k per busje winst!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:04
RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:25:
@BernieW Dus een WP die in Spanje €5k kost, is in Nederland €7700 + 30% marge maakt €10k ? Jongens, ik zeg nu mijn baan op en ga met een busje full time heen en weer rijden naar Spanje. €50k per busje winst!
Succes, nog 1 tip. Regel de service voor wat je gaat verkopen via de Nederlandse importeur. Als je bij serieuze klachten steeds een monteur uit Spanje moet halen blijft er uiteinelijk weinig voor je over. Oh, en vergeet niet om BTW af te dragen ;)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
BernieW schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Succes, nog 1 tip. Regel de service voor wat je gaat verkopen via de Nederlandse importeur. Als je bij serieuze klachten steeds een monteur uit Spanje moet halen blijft er uiteinelijk weinig voor je over. Oh, en vergeet niet om BTW af te dragen ;)
Die Nederlandse importeur gaat daar zeker niet aan meewerken :-)

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:28

ThePsycho

Biertje?

Ik had bij het kiezen van de opties op onze nieuwbouwwoning niet echt gedacht dat het handig zou zijn om de warmtepomp te verzwaren gezien de iets lagere COP. Maar nu ik naar de rest kijk krijg ik toch twijfels.

Huis: 180m2, 3 bouwlagen, veel glas op het zuid-westen met plat dak. (en een dak vol zonnepanelen)
Binnen staat een ecodan met 300L vat. Vloerverwarming door het hele huis.

Standaard buitenunit: Mitsubishi Eco Inverter

Optionele buitenunit: Mitsubishi Power Inverter

Grootste verschillen:
  • A+++ naar A++
  • 7.5kW verwarmingsvermogen naar 8 kW
  • COP 4.7 naar 4.4
  • Koelvermogen (35/18) van 2.40 - 6.30 kW naar 3.30 - 9.60 kW
  • 230V naar 400V
  • 62dB naar 58 dB (buitenunit staat midden op het platte dak)
Nu ben ik vooral benieuwd of het lagere geluidsniveau en hogere koelvermogen echt nut hebben.
Prijs is €1800 euro voor het omzettten naar 400V, grotere koelleidingen en de buitenunit.

[Voor 3% gewijzigd door ThePsycho op 25-01-2023 10:57]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede

ThePsycho schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:48:
Ik had bij het kiezen van de opties op onze nieuwbouwwoning niet echt gedacht dat het handig zou zijn om de warmtepomp te verzwaren gezien de iets lagere COP. Maar nu ik naar de rest kijk krijg ik toch twijfels.

Huis: 180m2, 3 bouwlagen, veel glas op het zuid-westen met plat dak. (en een dak vol zonnepanelen)

Grootste verschillen:
  • A+++ naar A++
  • COP 4.7 naar 4.4
  • 230V naar 400V
Nu ben ik vooral benieuwd of het lagere geluidsniveau en hogere koelvermogen echt nut hebben.
Prijs is €1800 euro voor het omzettten naar 400V, grotere koelleidingen en de buitenunit.
Voor Mitsubishi is er een eigen topic: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Deze vraag is erg specifiek voor Mitsubishi, dus je kunt je vraag daar beter stellen.
Verdiep je voordat je de vraag in dat topic stelt even in de warmtebehoefte van je woning (zie EPC / BENG berekening), want zonder die data is deze vraag zinloos.
(Ongeveer gelijk aan de vraag: Ik wil iets vervoeren van A naar B (zonder daarbij afmetingen of gewicht te vermelden). Kan dat met brievenbuspost? Of moet ik een vrachtwagen regelen?)

Nog een paar opmerkingen: Hoeveelheid PV is niet relevant voor deze vraag, en een WP op het dak valt enkel af te raden. Zie Trillingen warmtepomp dempen. Geen plek in de tuin?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:28

ThePsycho

Biertje?

Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Voor Mitsubishi is er een eigen topic: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Deze vraag is erg specifiek voor Mitsubishi, dus je kunt je vraag daar beter stellen.
Verdiep je voordat je de vraag in dat topic stelt even in de warmtebehoefte van je woning, want zonder die data is deze vraag zinloos.
(Ongeveer gelijk aan de vraag: Ik wil iets vervoeren van A naar B. Kan dat met brievenbuspost? Of moet ik een vrachtwagen regelen?)

Nog een paar opmerkingen: Hoeveelheid PV is niet relevant voor deze vraag, en een WP op het dak valt enkel af te raden. Zie Trillingen warmtepomp dempen. Geen plek in de tuin?
Ik zal even kijken hoe en wat rondom warmtebehofte en dan overspringen naar t mitsubishi topic! Het is projectbouw dus weinig keuze in waar hij komt.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 22:14
DutchWing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Dan kun je het buffervat beter als schakelvat in serie in de retour plaatsen, dit gezien je met een convectoren veelal te weinig systeeminhoud hebt.
Dan kun je tevens een bypass ventiel/avdo plaatsen welke je instelt op de minimaal benodigde flow. Indien te weinig groepen open staan zal deze altijd over de bypass enige flow creëren. Zodoende heb je geen secundaire pomp nodig en blijft je efficiëntie een stuk hoger.

[...]

Een buffervat geeft alleen vrijheid in het feit dat je geen rekening hoeft te houden met je minimale systeeminhoud voor een defrost.

Dan zijn er meerdere opties om deze te plaatsen, waarvan Optie B nagenoeg geen efficiëntie kost en optie C met secundaire pomp nog de beste optie is indien je dit per se wilt toepassen.
[Afbeelding]

[...]

Eigenlijk wel, Optie C is dan nog wel de beste keuze hierin, maar voorkomen is het beste.
Ga je voor een open verdeler met 100% menging, zie ook antwoord @flippy
@DutchWing Hartelijk dank voor je heldere uitleg!
Gisteravond hiernaar gekeken en ineens begint het kwartje hier te vallen!
Mengen van hoe en lage temperaturen kost je vermogen en rendement. punt.

Ik heb e.e.a. aangepast naar onderstaand schema met de verplaatste of een op propaangas flessen werkende back-up cv ketel in de retour. kan eventueel later als besparende maatregel maar ik ben nogal van de backup >:)

Bij uitval van net of de warmtepomp kan de CV ketel - die draait op back up stroom - de warmtepomp behoeden voor bevriezen en tevens door de wisselaar van de warmtepomp heen gewoon 40-50 graden leveren om het huis warm te houden.

Zowel de warmtepomp als de CV ketel kunnen aangestuurd worden om het buffervat met RVS tapwater spiraal op 50 graden te brengen. Er is geen legionella run nodig i.v.m. de rvs doorstroomspiraal maar ik heb toch een 3kW heater geplaatst als echt letterlijk alles behalve de waterdruk uitvalt 8) ).

De CV ketel heb ik een buffervat voor na draaien - afkoelen van wisselaar - gegeven maar die kan denk ik wel iets kleiner.
Eventueel zelfs parallel aan het vat maar niet in serie; ik wil geen permanente weerstand in het systeem.

Het enige nadeel aan dit systeem is dat ik bijna alle radiatoren moet vervangen wil ik op een lage temperatuur gaan draaien maar ik ga het eerst proberen deze opzet met de bestaande radiatoren te testen op 40-45 graden. Hiermee kan de warmtepomp lange runs maken en wellicht lukt het.

Onderstaand het driepijp schema.

[Voor 7% gewijzigd door bioscrasher op 25-01-2023 11:10. Reden: plus plaatje]

RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:52:
Als je als installateur in Nederland meer kwijt bent voor je officiële inkoop via de importeur dan bij een webshop in Spanje, dan bestel je hem toch daar? Reken maar dat de beunhazen dat ook doen. Of even met een busje op en neer naar Polen voor een paar warmtepompen..
Ja en als je garantie moet geven heb je helemaal geen vangnet van de fabrikant?
Je zegt het gelukkig zelf al; dat doen de beunhazen :)

Prima oplossing voor de DHZ’ers overigens.
Ik bedoelde tussen de €6000,- en €10.000,-
Het is namelijk erg merk afhankelijk hoeveel je kwijt bent etc.

Je moet even de beunhazen niet mee rekenen welke prijzen vragen welke ze verre van waard zijn. Echt goede vakmensen zijn gewoon schaars, je kan er natuurlijk voor kiezen om jezelf in te lezen… Maar een goed bedrijf waarvan je expertise vraagt kan soms wat meer vragen. Daar is op zichzelf niks mis mee als de markt gezond was geweest, sommige mensen willen namelijk alles uit handen nemen. Er zit ook enorme wachttijden op warmtepompen, ze calculeren dat deels in.
Soms is het op uurbasis aantrekkelijker maar wel meer risico voor de opdrachtgever.

Dit laatste zijn we over eens dat veel bedrijven het geld niet waard zijn gezien ze gewoon maar wat aansmeren.
Nog heel veel mensen denken aah daar heb je de loodgieter of de cv boer… Dus die hebben in hun achterhoofd prijzen welke daarbij horen, maar een vakman is geen loodgieter, heeft minimaal 10 jaar aan ervaring en iets van 3 a 5 opleidingen van 2-3 jaar per opleiding. Daarbuiten diverse cursussen en wordt door externe partijen geauditeerd indien van toepassing.

Hoeveel denk je dat wij kwijt zijn als de fabrikant aangestuurd wordt? Die vragen pas grof geld!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@bioscrasher dit schema gaat werken :)
De cv zit zo met een spiraal, voordeel is dat je 'm zo af kunt koppelen maar het nadeel is dat je een vulgroep, overstort, expansievat en duurder buffervat nodig hebt.
ALs je hem parallel of in serie zet, met een strategische terugslagklep, dan kan de CV zelf ook rondpompen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

bioscrasher schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:08:
@DutchWing Hartelijk dank voor je heldere uitleg!
Gisteravond hiernaar gekeken en ineens begint het kwartje hier te vallen!
Mengen van hoe en lage temperaturen kost je vermogen en rendement. punt.

Ik heb e.e.a. aangepast naar onderstaand schema met de verplaatste of een op propaangas flessen werkende back-up cv ketel in de retour. kan eventueel later als besparende maatregel maar ik ben nogal van de backup >:)

Bij uitval van net of de warmtepomp kan de CV ketel - die draait op back up stroom - de warmtepomp behoeden voor bevriezen en tevens door de wisselaar van de warmtepomp heen gewoon 40-50 graden leveren om het huis warm te houden.

Zowel de warmtepomp als de CV ketel kunnen aangestuurd worden om het buffervat met RVS tapwater spiraal op 50 graden te brengen. Er is geen legionella run nodig i.v.m. de rvs doorstroomspiraal maar ik heb toch een 3kW heater geplaatst als echt letterlijk alles behalve de waterdruk uitvalt 8) ).

De CV ketel heb ik een buffervat voor na draaien - afkoelen van wisselaar - gegeven maar die kan denk ik wel iets kleiner.
Eventueel zelfs parallel aan het vat maar niet in serie; ik wil geen permanente weerstand in het systeem.

Het enige nadeel aan dit systeem is dat ik bijna alle radiatoren moet vervangen wil ik op een lage temperatuur gaan draaien maar ik ga het eerst proberen deze opzet met de bestaande radiatoren te testen op 40-45 graden. Hiermee kan de warmtepomp lange runs maken en wellicht lukt het.

Onderstaand het driepijp schema.

[Afbeelding]
Afgezien van het feit dat bovenstaand schema onnodig complex is (die CV-backup is echt niet nodig): Weet je zeker dat je aan een 200 liter hygieneboiler genoeg hebt? Die hebben namelijk minder netto capaciteit dan gewone SWW-vaten en worden daarom meestal 1 (of 2) maatjes groter gekozen.
En voor een gewoon SWW-vat gaan de meesten (met een gezin) al voor 300 liter...
Ik vraag me zelfs af of er wel 200 liter hygieneboilers te koop zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:04:
@hortens9273 en @Jeep

50kWh per dag verbruik ik alleen bij strenge vorst, gisteren bijvoorbeeld 22,7kWh en 6 blokken hout vanaf 19.00.
Hout, 15,5 MJ (4,3 kWh) per kilo, 6 blokken van 1,5-2 kilo dan kom je al aan 40-50 kWh. Dus als er nog eens de helft van die 22,7 kWh bij zou komen als je niet stookt lijkt me nog aan de lage kant.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• RichieB
@bioscrasher Als je een 200L hygieneboiler hebt hoef je toch niet ook nog een 100L buffer in je retour te plaatsen? Je kan bij een defrost ook je hygieneboiler inzetten als buffer denk ik?

[Voor 14% gewijzigd door RichieB op 25-01-2023 11:37]

• Blihi
Is die hygieneboiler niet gewoon verkeerd om getekend? Dus is misschien een standaard SWW vat bedoeld?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Afgezien van het feit dat bovenstaand schema onnodig complex is (die CV-backup is echt niet nodig): Weet je zeker dat je aan een 200 liter hygieneboiler genoeg hebt? Die hebben namelijk minder netto capaciteit dan gewone SWW-vaten en worden daarom meestal 1 (of 2) maatjes groter gekozen.
IK vroeg me ook nog af: waarom een hygieneboiler en niet een gewone boiler?

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
error

[Voor 88% gewijzigd door MisterB op 25-01-2023 11:41]

RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:36:
@bioscrasher Als je een 200L hygieneboiler hebt hoef je toch niet ook nog een 100L buffer in je retour te plaatsen? Je kan bij een defrost ook je hygieneboiler inzetten als buffer denk ik?
Nee. Dat kan niet. Warmtepompen halen warmte voor defrosts altijd het het CV-circuit.

• MisterB
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Nee. Dat kan niet. Warmtepompen halen warmte voor defrosts altijd het het CV-circuit.
nou bij ons hebben ze op zeker moment voorgesteld (niet gedaan) om de defrost uit de 200l sww boiler te gaan halen ipv uit het cv circuit..... kennelijk was dat in te stellen ...leek me toen al een zeer slecht idee want dan sta je daarna die boiler 3 kwartier op te warmen

[Voor 10% gewijzigd door MisterB op 25-01-2023 11:49]

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:06
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Verschilt dat niet per merk? Hier defrost de Panasonic tijdens een SWW run niet met het CV circuit. Dat gaat met het SWW water. Volgensmij is dat ook nergens instelbaar.
BernieW schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Gewoon even lezen wat @DutchWing zegt: Warmtepomp + 30% marge: €6.000,- en €10.000,-
Daar zit al precies die 4000 verschil waar jij nu over valt voor de eindafrekening.

Ruwweg komt het erop neer kostrpijs WP plus (afgerond) een 4000 daarbovenop voor materiaal en uren om 'm te installeren.
Ik bedoelde eigenlijk tussen de €6000,- en €10.000,- afhankelijk van merk/type etc.

Had een typo.

• bioscrasher
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:21:
@bioscrasher dit schema gaat werken :)
De cv zit zo met een spiraal, voordeel is dat je 'm zo af kunt koppelen maar het nadeel is dat je een vulgroep, overstort, expansievat en duurder buffervat nodig hebt.
ALs je hem parallel of in serie zet, met een strategische terugslagklep, dan kan de CV zelf ook rondpompen.
Dank voor je feedback @Proton_ blij dat je eindelijk tevreden bent (eerdere feedback erg gewaardeerd) _/-\o_
Ik heb er bewust gekozen om de CV niet in serie te zetten omdat dit weerstandsverhogend werkt en de CV het buffervat weer afkoelt door de twee pijpen naar de buitenlucht...
Met een keerklep is een goed alternatief maar die spiraal vind ik wel handig voor latere aanpassingen.

• Carboy54
  • Nu online
ThePsycho schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:48:

Binnen staat een ecodan met 300L vat. Vloerverwarming door het hele huis.

Grootste verschillen:
  • A+++ naar A++
  • COP 4.7 naar 4.4
  • 230V naar 400V
Vergeet ook niet te kijken naar hoeveel het minimum vermogen is bij de verschillen. Veel nieuwbouw woningen zijn zodanig geïsoleerd dat het een pendelfeest wordt bij hogere buitentemperaturen omdat het minimum vermogen te hoog is. Veel 3 fases hebben een hoger min. vermogen.

• bioscrasher
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:22:
[...]

@Andrehj ik doel niet specifiek op een hygiëne buffer maar op een gewoon SWW vat met rvs spiraalwisselaar erin. Vanwege RVS plus staal is er wel weer een opofferingsanode nodig, iets dat met een dubbele rvs versie achterwege kan blijven. De stalen vesries zijn echter wel sterker...
Ik zal nadenken over een 300 liter versie maar ik wil onze vloer (vlakbij trapgat) niet te zwaar belasten.

Voor wat betreft de complexiteit betreft: ik ben blij dat ik na heel veel omzwervingen inmiddels op het nivo "ZEN" ben aangekomen waarbij ik echt een voorkeur heb voor backup systemen.
Op de eerste beste nacht dat het grid eruit klapt houd ik ons huis warm en omdat we nog steeds lekker wokken op gas, blijft (propaan?) gas nog wel in ons huis.

• bioscrasher
RichieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:36:
Technisch mogelijk, regeltechnisch weer benodigd dat de defrost een relaiscontact activeert zodat daarmee externe driewegklep zijn warmte kan afgeven.
Dus gewoon een buffervat in de retour waarmee meteen de cv als backup kan worden opgenomen.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:19
Carboy54 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Vergeet ook niet te kijken naar hoeveel het minimum vermogen is bij de verschillen. Veel nieuwbouw woningen zijn zodanig geïsoleerd dat het een pendelfeest wordt bij hogere buitentemperaturen omdat het minimum vermogen te hoog is. Veel 3 fases hebben een hoger min. vermogen.
Dat is niet pendelen.

Nieuwbouw waarschijnlijk vloerverwarming en genoeg afgifte. Alleen verliest de woning weinig warmte dus zal de WP dan weer uitgaan en na een tijdje weer aan en hopelijk duurt dat dan lang.

pendelen is wanneer de WP het vermogen niet kwijt kan en de retourtemperatuur te hoog is en de WP uitslaat.
Thorsd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:52:
Verschilt dat niet per merk? Hier defrost de Panasonic tijdens een SWW run niet met het CV circuit. Dat gaat met het SWW water. Volgensmij is dat ook nergens instelbaar.
Weet je dat erg zeker? Dat zou energetisch bijzonder inefficiënt zijn. Bij mijn Mitsubishi wordt schakelt de 3-wegklep in ieder geval tijdens een defrost altijd terug naar het CV-circuit.

• Thorsd
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Weet je dat erg zeker? Dat zou energetisch bijzonder inefficiënt zijn. Bij mijn Mitsubishi wordt schakelt de 3-wegklep in ieder geval tijdens een defrost altijd terug naar het CV-circuit.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar weet het zeker. Dit een een log van defrost tijdens SWW. Er zit nog een stukje sterilisatie met de interne heater achter

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-02 15:57
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Klopt! Hier ook Defrost in SWW bedrijf en schakelt niet terug naar CV bedrijf.
Zou wel mooi zijn als dit zou kunnen aangezien de beperkte capaciteit van het spiraal in de SWW boiler.
Heb al een keer een low temp error gehad tijdens een defrost omdat ik de interne heater heb uitgeschakeld.
Boiler was flink leeg getrokken dus er zat maar een beperkte warmte in en kreeg daardoor de low temp error.

• Blihi
Same here. Defrost tijdens SWW bedrijf gaan gewoon vanuit het SWW vat. De 3-weg klep schakelt niet terug.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:34
@theforestman @Blihi @Thorsd Kun je anders die driewegklep niet hardwarematig laten overrulen door het defrostsignaal, mocht dit niet in te stellen zijn?

[Voor 16% gewijzigd door verkeerslicht op 25-01-2023 16:32]

• blb4
verkeerslicht schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:30:
@theforestman @Blihi Kun je anders die driewegklep niet hardwarematig laten overrulen door het defrostsignaal?
Ik zat ook zoiets te denken/krabbelen 8)

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-02 15:57
@theforestman @Blihi @Thorsd Kun je anders die driewegklep niet hardwarematig laten overrulen door het defrostsignaal, mocht dit niet in te stellen zijn?
Dat moet zeker kunnen! Zat ik ook al aan te denken aangezien de low water temp error niet lekker is omdat ik dan de hele installatie moet uitschakelen.

• Thorsd
Ja, zou kunnen, maar aan de andere kant gebeurt het hoogstens 1x per dag tijdens de SWW run, als het vat aardig afgekoeld is, en dan alleen op de dagen dat het kouder is dan ~2C. Ik denk niet dat daar veel winst te behalen is.

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:26
Johan-1986 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Kleine update, vanavond het CV vermogen op 7,5kW laten staan maar de watertemperatuur verhoogd naar 50 graden. Hiermee zonder problemen, rustig aan, de binnentemperatuur verhoogd naar de gevraagde 19 graden. Buiten is het 1 graad.
Nu de watertemperatuur weer verlaagd naar 45 graden en de binnentemperatuur zo laten staan.
Morgenvroeg weer kijken.
Weer een update mbt het testen. Vandaag met een buitentemperatuur rond de 0 graden met 45 graden cv temperatuur en 7.5 kW het huis goed warm kunnen houden. Wel een vrij hoog gas verbruik en de cv brand niet continue (zaagtand grafiek gasverbruik), wel op 45 graden als ik ga kijken. Als verdere test de temperatuur nog
verlaagd naar 40 graden.

• Carboy54
  • Nu online
Kees_frl schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Dat is niet pendelen.

Nieuwbouw waarschijnlijk vloerverwarming en genoeg afgifte. Alleen verliest de woning weinig warmte dus zal de WP dan weer uitgaan en na een tijdje weer aan en hopelijk duurt dat dan lang.

pendelen is wanneer de WP het vermogen niet kwijt kan en de retourtemperatuur te hoog is en de WP uitslaat.
Het verlies van weinig warmte door een goed geïsoleerde woning en daarom uit gaan of zijn vermogen dus warmte niet kwijt kunnen omdat het verlies te gering is heeft toch echt hetzelfde effect. Vaker dan gewenst aan/uit dus pendelen.

• jeffrey91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:40
Blihi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Niet per se. Hoe warmer het koelmiddel moet worden, hoe harder de compressor moet werken. Aangezien de temperatuur van het koelmiddel en water wel degelijk oplopen moet er dus steeds meer vermogen geleverd worden om de druk (en daarmee dus de temperatuur) te verhogen.

Maar er zitten zoveel gekke dingen in je grafiekjes dat het heel lastig is om te begrijpen wat er gebeurt. Zo wordt jouw boiler warmer dan de vertrektemperatuur van het koelmiddel (TC1 > PH1). Dat moet volgens mij niet kunnen, tenzij ik de sensoren helemaal verkeerd lees natuurlijk. Als ik het goed begrijp van zijn PL1 en PH1 de temperatuur sensoren aan de ingaande en uitgaande kant van de compressor. Die zien er eigenlijk normaal uit.

TC0 en TC1 zijn de aanvoer- en retourtemperatuur van het CV circuit en TC2 zit daar tussenin. Dat is de temperatuur van de condensor in de binnenunit.

Wat niet lijkt te kunnen is dat TC1 hoger is dan PH1. Dat zou alleen kunnen als er een elektrische bijverwarmer in zit, maar je geeft zelf aan dat dat niet het geval is. Ergens in dit geheel klopt er dus iets niet.
Nefit is vanmiddag langsgeweest en heeft wat instellingen gecontroleerd en daar was eigenlijk niet vreemds in de vinden.

Aan de hand van een berekening is geconstateerd dat er voldoende koelmiddel in het systeem zit. Wat is het risico als er 200 gram te veel in zit aangezien hij niet kon zien of er teveel in zit??

Hij was blij met de data die ik kon aanleveren en dat gaat mee in het dossier. De pomp moduleert waarschijnlijk terug omdat TC0 en TC3 te dicht bij elkaar komen. Er gebeuren vreemde dingen maar waarom is niet duidelijk...

Hopelijk komen ze snel met een terugkoppeling 8)7

Nefit Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

jeffrey91 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Nefit is vanmiddag langsgeweest en heeft wat instellingen gecontroleerd en daar was eigenlijk niet vreemds in de vinden.

Aan de hand van een berekening is geconstateerd dat er voldoende koelmiddel in het systeem zit. Wat is het risico als er 200 gram te veel in zit aangezien hij niet kon zien of er teveel in zit??

Hij was blij met de data die ik kon aanleveren en dat gaat mee in het dossier. De pomp moduleert waarschijnlijk terug omdat TC0 en TC3 te dicht bij elkaar komen. Er gebeuren vreemde dingen maar waarom is niet duidelijk...

Aan die monteur had je dus ook vrij weinig…

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
@Johann0r Bij deze buitentemperatuur heb je dus meer dan genoeg warmteafgifte bij 45 graden.
Maar goed ook. Want je wil ca. 50-55 bij -10 als max. nodig (bij huis op temperatuur houden)
kan die 7,5kW nog verder terug?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• jeffrey91
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Aan die monteur had je dus ook vrij weinig…
Hij heeft wel dingen gecontroleerd maar er is niks concreets uitgekomen. Had gehoopt dat het probleem direct duidelijk zou worden maar helaas

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:26
BarryH schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:36:
@Johann0r Bij deze buitentemperatuur heb je dus meer dan genoeg warmteafgifte bij 45 graden.
Maar goed ook. Want je wil ca. 50-55 bij -10 als max. nodig (bij huis op temperatuur houden)
kan die 7,5kW nog verder terug?
Het vermogen gaat niet verder omlaag dan 7.5kW helaas. De verlaging afgelopen nacht van 45 naar 40 graden ging goed, bij ca. -1 buitentemperatuur bleef het goed op temperatuur. Dit met alleen radiatoren.

De komende dagen gaat de temperatuur omhoog dus zit het testen er even op.

[Voor 9% gewijzigd door Johan-1986 op 26-01-2023 07:05]

• bioscrasher
Johan-1986 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:00:
[...]

Het vermogen gaat niet verder omlaag dan 7.5kW helaas. De verlaging afgelopen nacht van 45 naar 40 graden ging goed, bij ca. -1 buitentemperatuur bleef het goed op temperatuur. Dit met alleen radiatoren.

De komende dagen gaat de temperatuur omhoog dus zit het testen er even op.
Hier wordt ik erg blij van want alle ontwerptechnische "ellende" die ik gedurende mijn leeravontuur op dit prachtige forum met veel vakmensen over me heen heb getrokken, werd veroorzaakt omdat ik een paar JAGA's in de woonkamer wilde combineren met radiatoren in de rest van het huis.

Zodra onze warmtepomp geïnstalleerd wordt gaan we lekker starten met alle standaard radiatoren en kijken waar het schip strandt op 40 graden Ta.
Daarna naar 45 graden Ta en als dat niet lukt schakelen we onder nul de CV in en zien we wel verder.
Proof is eating the pudding waarbij je in een bivalente opzet de platenwisselaar van de warmtepomp lekker kunt laten mee verwarmen op de CV :) .

• Blihi
jeffrey91 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Ja maar, ja maar. Ook die monteur moet toch zien dat het geleverde vermogen op geen enkele manier overeen komt met het geproduceerde vermogen. Of heb je hem niet uitgelegd dat het SWW vat droog gekookt zou zijn als je er urenlang 4.8 kW in propt?

Want wat er nu gebeurt kan gewoonweg niet kloppen.

• Blihi
Ja, dat zou kunnen met een breek-relais, maar waarom zou je. Die defrost duurt 3 of 4 minuten. In die tijd onttrek je een beetje warmte uit het vat, wat er later weer terug in moet. Een defrost over het CV circuit haalt daar warmte uit die er later weer terug in moet. Het is COP-technisch gunstiger om dat te doen, dat snap ik, maar ik kan het aantal defrosts tijdens SWW op een hand tellen in de afgelopen maanden, dus dat is me teveel gedoe.

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-01 04:35
Ik zit persoonlijk nu in een nieuwbouwwoning van eind 2022, A+ met een Lucht/water warmtepomp, met lucht recirculatie door de woning, een kleine woning overigens maar dik geïsoleerd met HR++ ramen of hoe dat precies heet. (Alsof je 2x dubbelglas hebt in een raam?)

Het huis is nu nog leeg, maar ik heb alleen de vloerverwarming aan op 20 a 21c. (Ook vanwege restant bouwvocht)
Daarbij begrijp ik dat je normaliter niet echt wat doet aan de temperatuur van een vloerverwarming, dat zou juist duurder kunnen zijn?

Maar ik zie een dagelijks verbruik, dus eigenlijk in een lege woning, van 20 kWh per dag.
Soms iets hoger, soms iets lager.

Dat lijkt mij ontzettend hoog of veel? Wintermaand of niet zeg maar.

• verkeerslicht
Blihi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Ja, dat zou kunnen met een breek-relais, maar waarom zou je. Die defrost duurt 3 of 4 minuten. In die tijd onttrek je een beetje warmte uit het vat, wat er later weer terug in moet. Een defrost over het CV circuit haalt daar warmte uit die er later weer terug in moet. Het is COP-technisch gunstiger om dat te doen, dat snap ik, maar ik kan het aantal defrosts tijdens SWW op een hand tellen in de afgelopen maanden, dus dat is me teveel gedoe.
Kan ik begrijpen idd. Altijd goed om hoofd/bijzaken te onderscheiden (voor een Tweaker niet altijd makkelijk). Al vind ik het wel een minpuntje van de fabrikant. Elke optimalisatie is er één ;)
Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:10:
Ik zit persoonlijk nu in een nieuwbouwwoning van eind 2022, A+ met een Lucht/water warmtepomp, met lucht recirculatie door de woning, een kleine woning overigens maar dik geïsoleerd met HR++ ramen of hoe dat precies heet. (Alsof je 2x dubbelglas hebt in een raam?)

Het huis is nu nog leeg, maar ik heb alleen de vloerverwarming aan op 20 a 21c. (Ook vanwege restant bouwvocht)
Daarbij begrijp ik dat je normaliter niet echt wat doet aan de temperatuur van een vloerverwarming, dat zou juist duurder kunnen zijn?

Maar ik zie een dagelijks verbruik, dus eigenlijk in een lege woning, van 20 kWh per dag.

20kWh x COP (bijvoorbeeld 4) = 80kWh opgewekt.

Warmtepomp met gasverbruik vergelijken:
80kWh / 9kWh gas = 8,88m3 gas. (Vloerverwarming)
80kWh / 8kWh gas = 10m3 gas. (Radiatoren)

Bouwvocht eruit halen kost trouwens ook extra energie!

[Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 26-01-2023 09:24]

• Bozebeer38
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:23:
[...]

20kWh x COP (bijvoorbeeld 4) = 80kWh opgewekt.

Warmtepomp met gasverbruik vergelijken:
80kWh / 9kWh gas = 8,88m3 gas. (Vloerverwarming)
80kWh / 8kWh gas = 10m3 gas. (Radiatoren)

Bouwvocht eruit halen kost trouwens ook extra energie!
Okay maar is het dus goed of slecht? Voor mij is het allemaal nieuw gezien ik uit een oude woning kom en veel van dit een soort abracadabra is. :+

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:38
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Dus die hebben in hun achterhoofd prijzen welke daarbij horen, maar een vakman is geen loodgieter, heeft minimaal 10 jaar aan ervaring en iets van 3 a 5 opleidingen van 2-3 jaar per opleiding. Daarbuiten diverse cursussen en wordt door externe partijen geauditeerd indien van toepassing.

Hoeveel denk je dat wij kwijt zijn als de fabrikant aangestuurd wordt? Die vragen pas grof geld!
Moet die vakman nog tegenkomen.... 3 tot 5 opleidingen van 2-3 jaar en dan nog 10 jaar ervaring!!

Dus je moet wantrouwen hebben voor iedere zelfbenoemde vakman jonger dan zo'n 35??

Denk dat je het wel heel spannend maakt. Je specificeert bijna een hartchirurg... ;)

• verkeerslicht

Lijkt me ook veel voor een kleine nieuwe woning. Hoeveel m2 oppervlak? en verwarm je de volledige woning? is het vrijstaand, tussenwoning? Dat gaat iets meer zeggen over de berekening van van @DutchWing

Bouwvocht verwarmen maakt overigens niet een noemwaardig verschil in verbruik.

[Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 26-01-2023 09:48]

• Bozebeer38
verkeerslicht schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Lijkt me ook veel voor een kleine nieuwe woning. Hoeveel m2 oppervlak? en verwarm je de volledige woning? is het vrijstaand, tussenwoning? Dat gaat iets meer zeggen over de berekening van van @DutchWing
77m2 ongeveer, tussenwoning, nieuwbouwwijk stadshagen, Zwolle voor de geïnteresseerden.

Heel specifiek, woonkamer 22m2, slaapkamers 14 en 10m2 respectievelijk.
Zolder ongeveer 22m2.
Gang en overloop zijn respectievelijk zo ongeveer 7m2 denk ik.

Begane grond en 1e verdieping hebben vloerverwarming, zolder niks behalve natuurlijk behoorlijke isolatie.
1e verdieping heeft weliswaar een thermostaat in de slaapkamers maar die zijn qua functie hetzelfde als in oudere huizen, je kan zeg maar wel een Max temp. Instellen maar als de vloerverwarming beneden klaar is met opwarmen gebeurt er boven niks.

Hopelijk helpt dat.

• verkeerslicht
@Bozebeer38 zeker helpt dat.

Dan is het verbruik inderdaad veelste hoog.

Zo'n woning kun je haast warmhouden met een gloeilamp.
In ieder geval heb je eigenlijk maar een miniwarmtepompje nodig. Kun je nog iets zeggen over het model WP wat je hebt?

Losse thermostaten (zeker in zo'n kleine woning) zijn wel een probleem. Op het moment dat de warmtepomp alleen nog maar de benedenverdieping van 22m2 moet verwarmen, kan die z'n warmte nooit meer kwijt, en gaat hij pendelen (aan/uit/aan/uit/etc.). Dat is ten eerste niet goed voor de warmtepomp, maar daarnaast lever je efficientie in.

De volgende stap is kijken hoe alles is aangesloten, en wat de aanvoertemperaturen e.d. zijn.
Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:50:
[...]

77m2 ongeveer, tussenwoning, nieuwbouwwijk stadshagen, Zwolle voor de geïnteresseerden.

Zolder ongeveer 22m2.

Begane grond en 1e verdieping hebben vloerverwarming, zolder niks behalve natuurlijk behoorlijke isolatie.
1e verdieping heeft weliswaar een thermostaat in de slaapkamers maar die zijn qua functie hetzelfde als in oudere huizen, je kan zeg maar wel een Max temp. Instellen maar als de vloerverwarming beneden klaar is met opwarmen gebeurt er boven niks.

Hopelijk helpt dat.
Hoe heet word het water momenteel gestookt? Je hebt naregeling en een buffertank met extra pompen of in ergste geval zelfs open verdelers. Dat veroorzaakt een flinke klap op de efficientie.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:33
Woehoe mijn WP is ook eindelijk binnen. Binnenkort maar eens kijken wanneer ik hem ga plaatsen.

Ik zit nog even met het condenswaterafvoer. Ik zie dat veel tweakers een grindbak om de WP heen hebben en dat daar het afvoerwater in loopt. Is dit voldoende en gaat dit niet opvriezen tot aan de WP?

Er zit een verwarmingslint-aansluiting op de WP dus die kan ik eventueel in een pijpje in het grind leggen, maar als dit niet nodig is laat ik het achterwege.

Qua opstelling maak ik ook een grindbak om de WP en komt de WP op bigfoots op tegels te staan.

• Bozebeer38
flippy schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Hoe heet word het water momenteel gestookt? Je hebt naregeling en een buffertank met extra pompen of in ergste geval zelfs open verdelers. Dat veroorzaakt een flinke klap op de efficientie.
Het hoogste wat ik heb gezien (als ik op de thermostaat beneden kijk) is 59c als het echt bij warmt.
Gemiddeld lijkt het tussen de 48 en 55c te zitten.
Besef wel dat ik veel bezig ben in de woning, als ik er ben, voor schoonmaken, klaarmaken voor lampen ophangen etc. En dus niet echt let op wat er op staat.

Boven staan de thermostaten op 2 graden lager dan beneden, ik houd dat zeg maar op 18 a 18.5c als maximum.
Er zijn twee verdelers, een beneden in een kast onder de trap en 1 boven in een washok.
Maar dat qua instellingen zou ik echt niet weten waar ik naar moet kijken.

Ik kan niet echt vinden exacte apparatuur wat gebruikt word, alleen zonnepanelen en omvormer worden specifiek benoemd.

Er staat wel een 200L boiler van Panasonic, zo’n groot rechthoekig ding, op de zolder.
Een grote grijs zwarte kap als isolatie rondom de circulatie pomp, neem ik aan tenminste met hydroworks er op geprint, maar dit zegt mij niet heel veel.
En een unit waar filters inzetten wat je af en toe moet schoonmaken wat lucht rondpompt en mengt met lucht van buitenaf.

• Bozebeer38
verkeerslicht schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:56:
@Bozebeer38 zeker helpt dat.

Dan is het verbruik inderdaad veelste hoog.

Zo'n woning kun je haast warmhouden met een gloeilamp.
In ieder geval heb je eigenlijk maar een miniwarmtepompje nodig. Kun je nog iets zeggen over het model WP wat je hebt?

Losse thermostaten (zeker in zo'n kleine woning) zijn wel een probleem. Op het moment dat de warmtepomp alleen nog maar de benedenverdieping van 22m2 moet verwarmen, kan die z'n warmte nooit meer kwijt, en gaat hij pendelen (aan/uit/aan/uit/etc.). Dat is ten eerste niet goed voor de warmtepomp, maar daarnaast lever je efficientie in.

De volgende stap is kijken hoe alles is aangesloten, en wat de aanvoertemperaturen e.d. zijn.
In dit Jip en Janneke filmpje zie je alle apparatuur voorbij komen, zo ziet het er exact uit in onze woning.
Maar specifieke namen kan ik niet zien, wellicht een van jullie wel qua waar we het over hebben.
YouTube: Uitleg installaties Breezicht Noord - Beemd
Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Het hoogste wat ik heb gezien (als ik op de thermostaat beneden kijk) is 59c als het echt bij warmt.
Besef wel dat ik veel bezig ben in de woning, als ik er ben, voor schoonmaken, klaarmaken voor lampen ophangen etc. En dus niet echt let op wat er op staat.

Boven staan de thermostaten op 2 graden lager dan beneden, ik houd dat zeg maar op 18 a 18.5c als maximum.
Er zijn twee verdelers, een beneden in een kast onder de trap en 1 boven in een washok.

Ik kan niet echt vinden exacte apparatuur wat gebruikt word, alleen zonnepanelen en omvormer worden specifiek benoemd.

Er staat wel een 200L boiler van Panasonic, zo’n groot rechthoekig ding, op de zolder.
Een grote grijs zwarte kap als isolatie rondom de circulatie pomp, neem ik aan tenminste met hydroworks er op geprint, maar dit zegt mij niet heel veel.
En een unit waar filters inzetten wat je af en toe moet schoonmaken wat lucht rondpompt en mengt met lucht van buitenaf.
Kijk heel snel of dat warm water is of de watertemperatuur van de verwarming. Bonuspunten als ie wat fotos maakt van de verdelers en hoe de tank(s) aangesloten zijn.

• Bozebeer38
flippy schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Kijk heel snel of dat warm water is of de watertemperatuur van de verwarming. Bonuspunten als ie wat fotos maakt van de verdelers en hoe de tank(s) aangesloten zijn.
Ik ben er pas na het weekend weer, omdat de huidige woning ook nog moet worden leeggemaakt / klaargemaakt voor de verhuizing.
Dat is wel het nadeel.

Ik kijk even of niet toevallig een foto heb van een verdeler.

Van het washok is het net niet goed te zien helaas.

[Voor 44% gewijzigd door Bozebeer38 op 26-01-2023 10:24]

• jeffrey91
Blihi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Ja maar, ja maar. Ook die monteur moet toch zien dat het geleverde vermogen op geen enkele manier overeen komt met het geproduceerde vermogen. Of heb je hem niet uitgelegd dat het SWW vat droog gekookt zou zijn als je er urenlang 4.8 kW in propt?

Want wat er nu gebeurt kan gewoonweg niet kloppen.
Jawel, maar als de beste man er geen raad mee weet kan ik er verder niets mee.

• bioscrasher
Evanrvb schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:01:
Woehoe mijn WP is ook eindelijk binnen. Binnenkort maar eens kijken wanneer ik hem ga plaatsen.

Ik zit nog even met het condenswaterafvoer. Ik zie dat veel tweakers een grindbak om de WP heen hebben en dat daar het afvoerwater in loopt. Is dit voldoende en gaat dit niet opvriezen tot aan de WP?

Er zit een verwarmingslint-aansluiting op de WP dus die kan ik eventueel in een pijpje in het grind leggen, maar als dit niet nodig is laat ik het achterwege.

Qua opstelling maak ik ook een grindbak om de WP en komt de WP op bigfoots op tegels te staan.
Die grindbak is diep genoeg (meestal 60cm tot 100cm) om onder de vorstgrens te komen.
Pijp erin waar de condensafvoer van de warmtepomp in steekt en bob's your unce.
Optioneel een kort stukkie tracing.

• verkeerslicht
Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:15:
[...]

In dit Jip en Janneke filmpje zie je alle apparatuur voorbij komen, zo ziet het er exact uit in onze woning.
Maar specifieke namen kan ik niet zien, wellicht een van jullie wel qua waar we het over hebben.
YouTube: Uitleg installaties Breezicht Noord - Beemd
Mooie installatie op zich al geeft het geen volledig beeld. Buitendeel zit dus op zolder in weggewerkt in een soort van verdieping (Hydrotop) in het schuine dak. Op zich slim bedacht. Ik ben wel bang dat dit de airflow niet ten goede komt.

Verder blijft de aanvoertemperatuur van belang. Mij lijkt dat de genoemde 55°C voor het tapwater is.

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:21
RichieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:13:
Ik heb zojuist een offerte ontvangen van €15k voor een Toshiba Estia HWT-801HW + HWT-1101XWHM3W-E voor € 15k. Voor een 200L boiler komt er €5000 bij. De warmtepomp heb ik los gevonden voor € 5000, de boilertank voor € 1500. Dat betekent € 10k / € 13,5k voor materialen en installatie. Dit is een installateur die werd aangeraden door de importeur, dus geen beunhaas die even snel geld wil verdienen. 8)7
Wij hebben onlangs een offerte geaccepteerd voor een Estia 11kW warmtepomp (typenummers nog niet bekend, wij hebben namelijk de 3-fase versie besteld), inclusief 300L boiler en 120L buffervat en installatie. Totaalprijs € 16.500 inclusief BTW, exclusief subsidie. Regio 's-Hertogenbosch. Mocht je de gegevens van de installateur willen, dan stuur me maar een berichtje.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:22
Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Voor SWW (douche water) is 50 graden wel goed, als dat je vervarmingswater temperatuur is staat deze veel te hoog ingesteld en dat zal de vloer (verwarming) ook niet leuk vinden, gezien er geen mengverdeler is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zit even met een puzzeltje: volgende week komt de monteur mijn buffer verwijderen en verdeler vervangen. Daarbij wordt ook direct een Kamstrup geplaatst. Nu zit de driewegklep voor boiler of CV ín mijn binnenunit. Ik kan dus niet de energie meten van beiden systemen, omdat ik de temperatuur maar op één van de systemen kan meten. Ik zit er nu aan te denken om hem in de CV aanvoer te zetten en de flowmeter in de retour. Dan kan ik in elk geval altijd de flow meten en met de temperatuur sensoren die in de binnenunit zelf zitten een berekening maken om de bijbehorende energie uit te rekenen.

Zie ik dat iets over het hoofd?

👨‍🚒 spuitgast in opleiding, ⛵ snelle zeilert | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

ewf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Moet die vakman nog tegenkomen.... 3 tot 5 opleidingen van 2-3 jaar en dan nog 10 jaar ervaring!!
Ik ken er anders genoeg.
Alleen die zijn zo doorgegroeid dat deze geen montage werk meer doen ;)
Dus je moet wantrouwen hebben voor iedere zelfbenoemde vakman jonger dan zo'n 35??
Ja en nee, het probleem is gewoon dat heel veel mensen tegenwoordig niet willen…
Vroeger had je gewoon iemand waarmee je mee ging om het vak te leren en had je 1-2x per week avondschool voor 2 jaar gemiddeld.
Dat kom je tegenwoordig nog weinig tegen, uitzonderingen daar gelaten.
Leeftijd heeft nog niet zo’n grote rol daarin… Want ook zat mensen van 40-50 welke er met de pet naar gooien of denken het zal mij een worst wezen. En als ze bijna met pensioen zijn denken ze ook; het zal mijn tijd wel uitzingen.
Denk dat je het wel heel spannend maakt. Je specificeert bijna een hartchirurg... ;)
Dat valt wel mee, alleen je ziet gewoon;
Vraag bedrijf A of B ze bieden nagenoeg allemaal een te grote warmtepomp met buffervat en vloerverwarming met mengverdeler.

En dan zitten er ook nog allemaal mensen achter welke de complexen ontwerpen zoals: Architecten / advies bureaus / engineers.
(Dus mensen met serieuze opleidingen.)

Op papier hele mooie installaties, maar in de praktijk werkt het voor geen meter of verkeerd uitgekozen. De meeste in de praktijk snappen de theorie niet, de meeste in de theorie snappen de praktijk niet…

• MisterB
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:40:
[...]

2 mogelijkheden: De flow/temperatuursensor in de retour naar je WP en de losse temperatuursensor in de aanvoer of juist andersom.

Je meet dan alles, ook ssw bereiding als je dat gebruikt. Als je dan verwarming en ssw uit elkaar wil halen moet je daar wat voor schrijven op basis van status WP.
Gents, nog vervolg vraag, dus een (kamstrup) flow meter plaats je dus direct naast de binnen unit van je warmtepomp in de retour leiding en de aanvoer leiding (de losse sensor) (of andersom) ... staat dat helemaal los van het feit of je wel of niet een buffervat etc hebt ---- kortom je meet gewoon wat er uit je wp gaat en wat er terug komt totaal los van wat er achter hangt ? right ?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:08
MisterB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Gents, nog vervolg vraag, dus een (kamstrup) flow meter plaats je dus direct naast de binnen unit van je warmtepomp in de retour leiding en de aanvoer leiding (de losse sensor) (of andersom) ... staat dat helemaal los van het feit of je wel of niet een buffervat etc hebt ---- kortom je meet gewoon wat er uit je wp gaat en wat er terug komt totaal los van wat er achter hangt ? right ?
yep

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Okay maar is het dus goed of slecht? Voor mij is het allemaal nieuw gezien ik uit een oude woning kom en veel van dit een soort abracadabra is. :+
Voor zo’n kleine woning verbruik je aardig wat elektra! Zoals @verkeerslicht al heeft aangegeven.

Mijn berekening was mee als indicatie, dan kon je eventueel zelf wel inschatten van hoe en wat.

Ik zou even je instellingen en systeem configuratie nakijken:
- Aanvoertemperatuur.
- Stooklijn.
- Open buffervat en/of naregeling.
- Eventueel foto’s van de installatie. (Warmtepomp, vloerverwarming, binnenunit)
- Eventueel P1 meter of losse kWh meter voor de warmtepomp om iets meer te weten.
Zeker nu je er toch nog niet woont kun je met een P1 meter aardig monitoren.

• Bozebeer38
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Voor zo’n kleine woning verbruik je aardig wat elektra! Zoals @verkeerslicht al heeft aangegeven.

Mijn berekening was mee als indicatie, dan kon je eventueel zelf wel inschatten van hoe en wat.

Ik zou even je instellingen en systeem configuratie nakijken:
- Aanvoertemperatuur.
- Stooklijn.
- Open buffervat en/of naregeling.
- Eventueel foto’s van de installatie. (Warmtepomp, vloerverwarming, binnenunit)
- Eventueel P1 meter of losse kWh meter voor de warmtepomp om iets meer te weten.
Zeker nu je er toch nog niet woont kun je met een P1 meter aardig monitoren.
Het is een sociale huurwoning, ik mag daar in principe niet aan zitten.

• Thorsd
leejoow schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:20:
Ik zit even met een puzzeltje: volgende week komt de monteur mijn buffer verwijderen en verdeler vervangen. Daarbij wordt ook direct een Kamstrup geplaatst. Nu zit de driewegklep voor boiler of CV ín mijn binnenunit. Ik kan dus niet de energie meten van beiden systemen, omdat ik de temperatuur maar op één van de systemen kan meten. Ik zit er nu aan te denken om hem in de CV aanvoer te zetten en de flowmeter in de retour. Dan kan ik in elk geval altijd de flow meten en met de temperatuur sensoren die in de binnenunit zelf zitten een berekening maken om de bijbehorende energie uit te rekenen.

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar: Als je de Kamstrup in de CV aanvoer/retour zet, meet deze de flow, en de temperatuur van aanvoer en retour. Het ene deel van de Kamstrup meet de temperatuur en de flow, en het andere deel alleen de temperatuur.

Daarmee berekent hij het actuele geleverde vermogen en de cumulatieve totale hoeveelheid energie die aan de CV-kant geleverd is. Daar hoef je zelf niets voor uit te rekenen.

Op deze manier meet je dus niet de warmte naar de SWW.
Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Het is een sociale huurwoning, ik mag daar in principe niet aan zitten.
Instellingen zou ik indien nodig gewoon aanpassen, je gaat toch niet onnodig verbruiken?

+ de woningbouw/monteurs denken allemaal dat een verbruik van 3000-5000kWh voor een warmtepomp normaal is 8)7
Dus klagen van hoog verbruik levert denk ik weinig op…

P1 meter mag je wel gewoon plaatsen, de meter is immens ook niet van de woningbouw maar van de netbeheerder.

Maar anders kunnen we je niet helpen.

[Voor 33% gewijzigd door DutchWing op 26-01-2023 12:07]

• Bozebeer38
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Instellingen zou ik indien nodig gewoon aanpassen, je gaat toch niet onnodig verbruiken?

+ de woningbouw/monteurs denken allemaal dat een verbruik van 3000-5000kWh voor een warmtepomp normaal is 8)7

Ik zou niet weten hoe of wat, wat dat betreft.
Op de thermostaat kan ik in principe wat dingen instellen, maar dit is de basis als temperatuur in principe.
Hoe je verwarmingstemperatuur zou moeten instellen van de vloerverwarming zou ik totaal niet weten.

Ik heb inmiddels wel contact proberen te zoeken met de technische dienst die dus dit soort dingen kan nalopen van de verhuurder.

Edit En ze gaan langskomen trouwens, want wellicht dat er inderdaad iets niet goed staat afgesteld, het blijft een massa project van tientallen woningen tegelijk die ze opleveren.

[Voor 10% gewijzigd door Bozebeer38 op 26-01-2023 12:28]

• Carboy54
  • Nu online
bioscrasher schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:53:
[...]

Hier wordt ik erg blij van want alle ontwerptechnische "ellende" die ik gedurende mijn leeravontuur op dit prachtige forum met veel vakmensen over me heen heb getrokken, werd veroorzaakt omdat ik een paar JAGA's in de woonkamer wilde combineren met radiatoren in de rest van het huis.

Zodra onze warmtepomp geïnstalleerd wordt gaan we lekker starten met alle standaard radiatoren en kijken waar het schip strandt op 40 graden Ta.
Daarna naar 45 graden Ta en als dat niet lukt schakelen we onder nul de CV in en zien we wel verder.
Proof is eating the pudding waarbij je in een bivalente opzet de platenwisselaar van de warmtepomp lekker kunt laten mee verwarmen op de CV :) .
Zet er een paar modulerende heatfans op werkt hier prima met radiatoren 35/0 en geen nachtverlaging!

• bioscrasher
leejoow schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:20:

Welk type Kamstrup wordt er bij jou geplaatst en welke meetwaardes worden er waarnaartoe gecommuniceerd?

• bioscrasher
Carboy54 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Zet er een paar modulerende heatfans op werkt hier prima met radiatoren 35/0 en geen nachtverlaging!
Manmanman, wat zou ik daar blij van worden.
Kun je me iets vertellen over hoeveel gas je verbruikt (en stroom door je warmtepomp) en wat voor type woning/oppervlakte/jaartal woning je hebt?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

bioscrasher schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Welk type Kamstrup wordt er bij jou geplaatst en welke meetwaardes worden er waarnaartoe gecommuniceerd?
Een MultiCal 303. Ik ga deze in de retour doen en de losse temperatuur in de aanvoer. Ik denk ze dicht mogelijk bij de WP zelf. De bedoeling is dat ik de waarden via een ESP of iets dergelijks naar Home Assistant ga zetten. Ik zag al dat er geen standaard M-Bus component is voor een ESP, dus wellicht dat ik die hier zelf ga ontwerpen. Leuke uitdaging :)

De installateur gaat ook nog twee koppelingen plaatsen waar ik een sensor in kan gaan plaatsen vlak bij de verdeler. Dan heb ik dus de temperatuur zoals hoe hij uit de warmtepomp gaat en hoe hij de verdeler in gaat. Zware overkill, maar wel leuk >:)

Vanuit de WP krijg ik ook de temperatuur van de warmtewisselaar in en uit. In theorie zou ik met de flow van de Kamstrup en die twee temperaturen ook een waarde voor de warmte-energie moeten kunnen uitrekenen. Dan heb ik hem dus ook voor de SWW, enkel niet uitgerekend door de Kamstrup.

👨‍🚒 spuitgast in opleiding, ⛵ snelle zeilert | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• blb4
leejoow schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Een MultiCal 303. Ik ga deze in de retour doen en de losse temperatuur in de aanvoer. Ik denk ze dicht mogelijk bij de WP zelf. De bedoeling is dat ik de waarden via een ESP of iets dergelijks naar Home Assistant ga zetten. Ik zag al dat er geen standaard M-Bus component is voor een ESP, dus wellicht dat ik die hier zelf ga ontwerpen. Leuke uitdaging :)

De installateur gaat ook nog twee koppelingen plaatsen waar ik een sensor in kan gaan plaatsen vlak bij de verdeler. Dan heb ik dus de temperatuur zoals hoe hij uit de warmtepomp gaat en hoe hij de verdeler in gaat. Zware overkill, maar wel leuk >:)

Vanuit de WP krijg ik ook de temperatuur van de warmtewisselaar in en uit. In theorie zou ik met de flow van de Kamstrup en die twee temperaturen ook een waarde voor de warmte-energie moeten kunnen uitrekenen. Dan heb ik hem dus ook voor de SWW, enkel niet uitgerekend door de Kamstrup.
Ik heb wel een x ergens een esp mbus implementatie langs zien komen

• Carboy54
  • Nu online
bioscrasher schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Manmanman, wat zou ik daar blij van worden.
Kun je me iets vertellen over hoeveel gas je verbruikt (en stroom door je warmtepomp) en wat voor type woning/oppervlakte/jaartal woning je hebt?
Op mijn website hoofdpagina onder de voorbeelden van de Panasonic warmtepompen vind je een link naar mijn woning en de data bij de duurzame huizenroute.

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Ik zag al dat er geen standaard M-Bus component is voor een ESP, dus wellicht dat ik die hier zelf ga ontwerpen. Leuke uitdaging :)
@AUijtdehaag is ook bezig met een custom ESP bordje met vanalles erop t.b.v. warmtepomp en omliggend (met modbus, relais, ds18b20 ingang etc), misschien heeft hij interesse om er een TSS721 / M-Bus interface bij te zetten?
Verkeerde topic.

[Voor 99% gewijzigd door DutchWing op 26-01-2023 16:07]

• MisterB
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:56:
Sommige hier hebben software voor het uitlezen van hun warmtepomp, moet je nu specifiek zo’n ESP bordje gebruiken. Of kun je ook een kant en klare raspberry PI kopen? Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-zero-2-w/
of
https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-4-model-b/

(Eventueel PM om topic niet te vervuilen.)

Weet iemand trouwens eventueel waar ik nog zo’n procon kan kopen? De mini kan ik nergens vinden, de normale is volgens mij wel leverbaar maar die wordt om een of andere reden afgeraden.
ik gebruik odroid devices -- bijvoorbeeld de odroid m1 heeft een m.2 ssd slot en gewoon sata ssd slot ... veel handiger dan flash cards

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

nightfall schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:31:
[...]

@AUijtdehaag is ook bezig met een custom ESP bordje met vanalles erop t.b.v. warmtepomp en omliggend (met modbus, relais, ds18b20 ingang etc), misschien heeft hij interesse om er een TSS721 / M-Bus interface bij te zetten?
Oe, dat is nice. Zelf hebben we een custom ESP bordje en een custom ESPHome component om de modbus van onze pomp af te luisteren zonder zelf commando's te sturen.

MisterB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:58:
[...]

ik gebruik odroid devices -- bijvoorbeeld de odroid m1 heeft een m.2 ssd slot en gewoon sata ssd slot ... veel handiger dan flash cards
Je kan bij Raspberry PI blijkbaar zo’n display eraan koppelen. Dat lijkt mij wel geinig om werkend te krijgen. :9

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:33
[...]

Dat werkt in de praktijk niet, omdat de meetfouten van normale temperatuursensors veel te groot zijn. Je krijgt dan procentueel een hele grote fout in het te meten temperatuurverschil tussen Ta en Tr.
Stel je meet Ta=30+/-0,3 en Tr=28+/-0,3
+/- 0,3 is even de veronderstelde meetfout van de sensors (en dan zijn het nog aardig goede)
Je meet dan dus een dT van max. (30+0,3)-(28-0,3)=2,6
of minimaal (30-0,3)-(28+0,3)=1,4
Stel dat de exacte temperaturen 30 en 28 zijn, dan heb je dus in je dT een meetfout van +/- 30%

Dus zelfs met aardig goede sensors krijg je al resultaten waar je feitelijk niets mee kunt.

Het is niet voor niets dat bij een warmtemeter altijd "gepaarde" temperatuursensoren horen. Die zijn dus bij elkaar gezocht op basis van hun meetfout.
Als ze allebei bijvoorbeeld 0,3 te hoog aangeven is dat immers geen probleem.

Je kunt dus ook nooit één sensor van een warmtemeter vervangen.
Of sensors tussen verschillende warmtemeters uitwisselen (tenzij per paar).

Zwerius Kriegsman

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zwerius schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Je kunt dus ook nooit één sensor van een warmtemeter vervangen.
Of sensors tussen verschillende warmtemeters uitwisselen (tenzij per paar).
Ah, bedankt voor de duidelijke uitleg!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:49
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Dus klagen van hoog verbruik levert denk ik weinig op…

P1 meter mag je wel gewoon plaatsen, de meter is immens ook niet van de woningbouw maar van de netbeheerder.

Alle huurwoningen die ik ken staan de installateur instellingen allemaal onder een gewijzigde pincode. Je kunt niet in de instellingen. Zou je als technische dienst ook niet blij van worden als je kan opdragen voor klachten en alle instellingen zijn verkloot door de bewoner.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Pietje555 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Alle huurwoningen die ik ken staan de installateur instellingen allemaal onder een gewijzigde pincode. Je kunt niet in de instellingen. Zou je als technische dienst ook niet blij van worden als je kan opdragen voor klachten en alle instellingen zijn verkloot door de bewoner.
Beetje per merk afhankelijk en installateur.
Huurwoningen wisselen nog wel eens van installateur, niet fijn als je als collega installateur niet in het systeem kan komen en moet bellen wat soms wel 30 minuten in beslag kan nemen.

Bewoners welke instellingen verzieken krijgen een waarschuwing en daarna de rekening van de beheerder.
Maar je moet ook niet zomaar overal op drukken als je geen verstand hebt. Maar dat begreep @Bozebeer38 zelf ook al.

Maar de installateur komt al, dus hopelijk is het hiermee opgelost.

Hier is zo niks van te zeggen.
Wat staat er in je BENG of EPC berekening over de warmtebehoefte?

Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Zolder ongeveer 22m2.

Hopelijk helpt dat.
Merk en type WP?
Toch niet met een Inventum Ecolution all E? (Zie Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.)

• Bozebeer38
Andrehj schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:12:
[...]

Hier is zo niks van te zeggen.
Wat staat er in je BENG of EPC berekening over de warmtebehoefte?
Dit krijg je allemaal niet joh als huurder.
Enige rapport of “overeenkomst” wat je krijgt is wat de panelen op papier behoren op te leveren, zakken ze onder de 85% prestatie over een jaar genomen (los van ongewoon vaak bewolkt weer etc) moeten ze dit oplossen, maar verder dan dat krijg je niks erover te lezen of te horen.
Qua andere installaties zoals de warmtepomp, je krijgt een hoop handleidingen dat wel, maar dat zal er niet in staan.

[Voor 9% gewijzigd door Bozebeer38 op 26-01-2023 17:30]

• Bozebeer38
Andrehj schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Merk en type WP?
Toch niet met een Inventum Ecolution all E? (Zie Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.)
Zover ik kan zien is het allemaal panasonic.
Pagina: 1 ... 220 ... 223 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee