wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:49 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik overweeg in Panasonic Monoblock te kopen.
Ik heb op de bovenverdieping ventilatie roosters besteld voor in de glazen. Is het verstandig of gaat de koudenbrug te veel worden?
Vloerverwarming 20x2 of 16x2 HOH?
Ik wil de boven verdieping verwarmen met een lucht lucht unit. Of is het nu juist slim om bijv in de muren nog wat slangen te verwarmen aangezien er toch nog gestuc moet worden?
Dit is mijn overweging ook deels. Op een zonnige winterdag wordt het in de woonkamer door zoninstraling zo warm dat de ruimtevoeler het systeem uitzet. De badkamers aan de noordkant koelen in dat geval ook af tot onder de 20 graden. Op een grijze/bewolkte dag is het met de huidige waterzijdige inregeling precies goed: badkamers 21 á 22 graden, woonkamer 20.Blihi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:47:
[...]
Daarbij kan het ook zomaar zijn dat ruimteregeling wel prettig is omdat bepaalde ruimtes continu vraag hebben en andere ruimtes door externe invloeden snel opwarmen (zon op een glazen pui, of een open haard, om maar wat voorbeelden te noemen).
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Same here. Ik heb het zelfs zo gemaakt dat de badkamer geen flow heeft tijden een defrost.HaveBlue schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:55:
[...]
Dit is mijn overweging ook deels. Op een zonnige winterdag wordt het in de woonkamer door zoninstraling zo warm dat de ruimtevoeler het systeem uitzet. De badkamers aan de noordkant koelen in dat geval ook af tot onder de 20 graden. Op een grijze/bewolkte dag is het met de huidige waterzijdige inregeling precies goed: badkamers 21 á 22 graden, woonkamer 20.
En de WP draait prima met die zone's. Buiten de defrosts om is de gemiddelde sessietijd van de compressor 112 minuten. De maximale aan-tijd is 23 uur (en toen kwam de sww sessie er weer in en dan gaat de compressor even uit bij het omschakelen.)
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 23-01-2023 18:12 ]
Het is lastig om een duidelijke foto te maken van de leidingen.Blihi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:29:
[...]
De teksten aanvoer en retour lijken verkeerd om te staan. Meestal zit de 3-weg klep in de aanvoer. De foto is verder niet heel duidelijk omdat er van alles door/achter en onder elkaar loopt, maar begrijp ik je nu goed dat de sensor op de aanvoer van het boilervat zit?
Wat is dan de aanvoertemperatuur naar de vloer geweest?
Ik blijf het vreemd vinden dat alle sensoren met elkaar in tegenspraak zijn. Er is zogenaamd geen flow, maar wel warmteproductie (waar gaat die warmte dan naartoe?). Er wordt continu 4.8 kW warmte gemaakt (dat is een schatting, want de WP heeft geen warmtemeter), maar het sww vat warmt maar heel beperkt op (dus die 4.8 kW gaan sowieso daar niet naartoe).
Het eerste stukje, tussen 16 en 18 begrijp ik al niet. De circulatiepomp gaat steeds langzamer draaien. Waarom is dat? Er is SWW vraag, dus die pomp moet gewoon volle bak draaien, anders wordt het vermogen steeds kleiner.
Een gebrek aan koelmiddel, of een fout in dat circuit, zou kunnen verklaren waar deze data vandaan komt, maar dan zou ik je WP heel snel uit zetten. De compressor denkt 4.8 kW te maken, omdat deze een bepaalde (maximale) frequentie draait en een bepaalde delta-T over het koelmiddel meet. Maar, het feit dat er geen enkele defrost is, suggereert dat er eigenlijk helemaal geen koelmiddel circuleert (defrosts worden gestuurd door een meting van de koelribben).
De meting van de koelmiddeltemperaturen klopt wel, maar de aanname die de WP doet, dat bij een bepaalde frequentie ook een bepaalde flow hoort, klopt niet meer. Ik vermoed dus dat die 4.8 kW helemaal niet klopt. Die is namelijk niet gemeten, maar berekend.
Als er te weinig koelmiddel is, dan krijgt de compressor ook te weinig smering. Dat is niet handig.
De temperaturen en pompsnelheid zijn gemeten waarden. Die zullen wel kloppen vermoed ik.
De driewegklep zit in de retour zoals aangeven op de foto. Zo staat het trouwens ook in het schema van Nefit.
De leidingen die naar links lopen gaan richting de boiler. De sensor zit op de aftakking die naar de vloerverwarming verdeler/ radiatoren gaat. Deze sensor is gemonteerd na het overstortventiel.
Wellicht maakt onderstaande foto het iets duidelijker.
Ik heb de installateur vandaag gevraagd om contact op te nemen met Nefit en hopelijk hoor ik morgen wanneer ze langs komen.
:strip_exif()/f/image/NIh9DrcQMQl4qmULyyJl4Y9z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Wollie91 op 23-01-2023 18:28 ]
Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west
Hoe zit het met de XG versie in leidinggoten? Moet zelf ook nog een stukje bijwerken omdat dat niet goed is, maar dat AF is wel reteduur valt mij opflippy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:56:
[...]
ja, het hele toffe spul (voor en open in de zon en regen) is AF. XG is de versie zonder schimmelwerende elementen en dergelijke. kan je ook buiten gebruiken maar moet je helemaal intapen en berschermen voor de elementen.

AF is meer voor buiten en waar het in de elementen komt of langdurig vochtig is. XG is de variant voor binnen en als er een beschermde omkapping is.ID-College schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Hoe zit het met de XG versie in leidinggoten? Moet zelf ook nog een stukje bijwerken omdat dat niet goed is, maar dat AF is wel reteduur valt mij opZie ook niet echt een betrouwbare webshop waar ik dit kan vinden.. Waar haal je normaal dat spul? Heb niet zoveel aan een doos van 300 meter
ik gebruik veel XG voor splitjes want die tapen we toch helemaal in.
Af is meer voor grote commericele chillers en zo.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 23-01-2023 18:55 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb een deel binnen en een deel buiten. Buiten zit uiteraard wel in leidinggoten maar er kan theoretisch altijd wat inslaan. In principe kan ik ook beide pakken, maar is weer extra gedoe. Kan je dan altijd beter AF pakken (wel duurder uiteraard) of kom je met XG ook weg?flippy schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:53:
[...]
AF is meer voor buiten en waar het in de elementen komt of langdurig vochtig is. XG is de variant voor binnen en als er een beschermde omkapping is.
ik gebruik veel XG voor splitjes want die tapen we toch helemaal in.
Af is meer voor grote commericele chillers en zo.
Lees dat XG idd voor binnen is bedoeld en AF voor buiten, maar ze hebben t over UV stralingen en regen. Nu zit het veelal toch in een leidinggoot dus hoewel het altijd kan, valt dat ook wel mee.. Zat dus even te dubben of het de meerprijs echt waard is
Ik heb het onlangs hier besteld: https://novaplus.nl/index...=page&group_id=30&lang=nlID-College schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Hoe zit het met de XG versie in leidinggoten? Moet zelf ook nog een stukje bijwerken omdat dat niet goed is, maar dat AF is wel reteduur valt mij opZie ook niet echt een betrouwbare webshop waar ik dit kan vinden.. Waar haal je normaal dat spul? Heb niet zoveel aan een doos van 300 meter
Niet te duur en ook kleine lengtes.
voor de meeste is het niet de extra knaken waard. de delen buiten gewoon 2 lagen dik kruislings intapen en/of anderzijds beschermen.ID-College schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:04:
[...]
Lees dat XG idd voor binnen is bedoeld en AF voor buiten, maar ze hebben t over UV stralingen en regen. Nu zit het veelal toch in een leidinggoot dus hoewel het altijd kan, valt dat ook wel mee.. Zat dus even te dubben of het de meerprijs echt waard is
AF moet je ook intapen want als de volgels het eenmaal hebben gezien nemen ze het mee om nesten van te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 23-01-2023 19:24 ]
Die is idd niet duur, goede tip.. Ze hebben geen 10mm zo te zien? 15mm lijkt de kleinste die ze hebbenBlihi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:18:
[...]
Ik heb het onlangs hier besteld: https://novaplus.nl/index...=page&group_id=30&lang=nl
Niet te duur en ook kleine lengtes.

Ik heb 65mm in twee lagen over de bestaande witte isolatie en leidingen gedaan en daarna dubbel ingetapet.ID-College schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:31:
[...]
Die is idd niet duur, goede tip.. Ze hebben geen 10mm zo te zien? 15mm lijkt de kleinste die ze hebben
Zo dus: Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 23-01-2023 19:49 ]
Top, dank!Blihi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:48:
[...]
Ik heb 65mm in twee lagen over de bestaande witte isolatie en leidingen gedaan en daarna dubbel ingetapet.
Zo dus: Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik zit ermee dat in het schuurtje en de dakdoorvoer de isolatie niet zo heel netjes in aangebracht.. Wil dat dus even op mijn gemak opnieuw doen..Eroverheen schuiven kan wellicht ook, maar liever doe ik het meteen goed.. Ik heb even aan ze gevraagd of ze ook 10mm kunnen leveren, dan zou dat nog een optie zijn.. Anders moet ik het ergens anders bij elkaar zien te scharrelen..
Mwwww Als ik dit lees denk ik terug aan mijn tijd als @Dylantje2 cq dombo71...doek55 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:47:
Aangezien er in dit algemene topic veel personen met ervaring rondom warmtepompen aanwezig zijn wil ik graag een issue voorleggen met een nieuwe Panasonic. Ik heb al veel ervaringen gedeeld in Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie, maar ik kan de bron van het probleem niet aanwijzen. Dit is belangrijk voor mij, omdat ik graag duidelijk aan de NL leverancier wil aangeven wat defect is aan deze nieuwe warmtepomp en mogelijk Panasonic ingeschakeld kan worden om het op te lossen.
Het gaat om de Panasonic MXC09J3E8, dit monoblock model is exact gelijk aan de 12kW variant maar softwarematig begrensd op 9kW. Het gaat om een T-CAP wat het geheel wat complexer maakt, omdat er een bypass in het koudemiddelcircuit aanwezig is. Zie onderstaande afbeeldingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Symptomen sinds installatie 8-1Verschillen met andere T-CAP gebruikers
- Warmteproductie neemt af vanaf 20 minuten na start. De warmtepomp uit- en aanzetten lost dit weer voor 20 minuten op. Hierdoor wordt nooit langer dan 20 minuten 9kW warmte geproduceerd. Indien ik de warmtepomp niet uit zet zakt de warmteproductie zo ver terug dat er na 3 uur nog maar COP = 1 overblijft, terwijl de compressor op maximale frequentie blijft draaien.
- Bij Tb > 4°C is er dezelfde warmteproductie op 19Hz als op 35Hz, terwijl 35Hz 50% meer energie kost.
- Defrost start veel te laat (2 uur na volledig dichtvriezen). Outdoor pipe temp (verdamper in) daalt zeer langzaam. Deze sensor wordt samen met Tb gebruikt om te bepalen of een defrost nodig is.
- Gemiddelde COP is 1,7. Backup heater telt 0 uur, dus dit is 100% op de compressor.
Wat werkt wel
- Na 20 minuten daalt de Discharge temp. Deze is gemiddeld 25°C te laag.
- Na 20 minuten daalt de Bypass outlet temp, maar minder dan bij een goede T-CAP. Deze is gemiddeld 10°C te hoog.
- Outdoor pipe temp daalt nauwelijks bij een dichtgevroren verdamper. Bij een goede T-CAP daalt deze in 10 minuten 10°C waardoor de defrost wordt getriggerd. Een goede T-CAP heeft bij dezelfde omstandigheden ieder uur een defrost, terwijl deze warmtepomp pas na 3-4 uur een defrost start.
Omstandigheden
- De eerste 20 minuten van een run lijkt alles goed.
- Defrost van 0,5cm ijs op de verdamper verloopt in 10 minuten volledig op de compressor, waarna al het ijs weg is.
- Op minimale compressor frequentie (19Hz) lijkt er wel voldoende warmteproductie (5,5kW). COP is dan 4,5 bij Tb 5°C en Ta 38°C.
- Geen vreemde geluiden.
Eerdere posts met data
- Woning met minimaal 10 volledig open radiatoren, waar de gasketel 2 uur lang continu 15kW warmte op Ta 45°C in kwijt kan. Er is dus ruim voldoende afgifte voor de warmtepomp.
- Flow van warmtepomp staat vast op 25L/min, maar heeft in de praktijk een bereik van 13L/min tot 41L/min.
- Ta setpoint wordt nauwelijks gehaald. Werkelijke Ta is maximaal 45°C, maar gemiddeld 35°C.
20-01:
doek55 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
19-01:
18-01:
De vraag is meer wie stuitert.
Links naar topics, waar van alles enz. Maar wat deel je eigenlijk?
Wat heb je exact voor een systeem, foto's van wat je hebt, evt verdelers en thermostaat kranen enz
Wat zijn je settings?
Buffervat of niet?
Aansluiting van je wp naar je cv leidingen?
WAR? of thermostaat?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
De hout cv van @Ronald.42 is een mooi systeem, maar wel een hoop gedoe met een compleet afwezige waf.
Domme thermostaat is leuk, maar ik krijg de RMU S40 ook voor het aansturen van de Nibe en on er dan nog een naast te hangen... Dan is de optie van @Proton_s ouders de handigste optie, want die RMU is draadloos te gebruiken en kan ik dus mooi overal neerzetten. Want die houtkachel gaat de deur niet uit. Veel te lekker 's avonds.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
[ Voor 100% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:49 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Met de wetenschap dat er een WP zou komen doen wij 't met deze 'haard':Ronald.42 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:02:
[...]
Dat systeem was er ook nooit gekomen als ik niet al 12 jaar met die kachel stookte.
Pas vorig jaar naar vloerverwarming en een wp gegaan.
Voorheen stookte ik altijd zonder buffer en bufferde ik in het huis.
Kon dan ook wel eens 26 graden worden...
Nu stook ik als ik de houtkachel aan heb (al drie keer dit jaar) met de deuren naar keuken en hal open zo rond de 23 of 24 als het wat langer duurt.
Boven staan de radiatoren op 18 graden en dat is het daar dan ook.
Ik gebruik namelijk dezelfde leiding om het water van de houtkachel naar de buffer te krijgen als dat ik gebruik om de warmte uit de buffer in huis te krijgen.
Vloerverwarming pomp gaat wel uit als de kamerthermostaat het warm genoeg vind dus als de hout cv brand doen alle radiatoren met thermostaat knop gewoon hun werk op de pomp van de houtkachel. Alleen de vloer wordt niet bijgestookt.
Restwarmte gaat richting buffer.
Als de houtkachel dan uiteindelijk uit is en er is warmte vraag dan gaat de pomp van de buffer aan en pompt hij de restwarmte van de houtkachel de volgens dag als eerste de woning in. Zakt de buffer onder de 33 graden dan springt de warmtepomp weer bij.
Maar met de kennis van nu.. had ik beter dat hout duur kunnen verkopen inclusief kachel
:strip_exif()/f/image/yVVqbux7dewi9Y3BGbJLyN7G.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de nood aan de man komt kan hij 2 kW warmte produceren (bio-ethanol), moet wel de ventilatie op standje 10.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
:strip_exif()/f/image/3y9JGzBGxgoJb0PWxphcV5y3.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik nu bij de aannemer (met weinig kans van slagen misschien) gaan vragen of ze die pomp en het vat laten zitten, of gewoon bij oplevering lekker zelf gaan weghalen?
Enige jammere is dat het vat wel naast de technische ruimte komt te hangen boven de droger, wat dus 2 gaten in de muur betekent.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Voor mij is dit te weinig info om daar echt iets zinnig over te zeggen, 't verbaasd me echter dat je hier extra voor moet betalen, het is toch een verplichting om na-regeling per ruimte te hebben?ThePsycho schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:53:
Ik las hier toevallig wat slechte verhalen over vvw en extra pompen en een buffervat. Nu ben ik helaas voorbij de sluitingsdatum, maar we hebben onze regeling van master/slave naar master/master omgezet. Hierbij stond het volgende:
[Afbeelding]
Moet ik nu bij de aannemer (met weinig kans van slagen misschien) gaan vragen of ze die pomp en het vat laten zitten, of gewoon bij oplevering lekker zelf gaan weghalen?
Enige jammere is dat het vat wel naast de technische ruimte komt te hangen boven de droger, wat dus 2 gaten in de muur betekent.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Met Master-Master regeling kun je het buffervat beter als schakelvat in serie in de retour plaatsen, dit gezien je met een master-master regeling veelal te weinig systeeminhoud hebt.ThePsycho schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:53:
Ik las hier toevallig wat slechte verhalen over vvw en extra pompen en een buffervat. Nu ben ik helaas voorbij de sluitingsdatum, maar we hebben onze regeling van master/slave naar master/master omgezet. Hierbij stond het volgende:
[Afbeelding]
Dan kun je tevens een bypass ventiel/avdo plaatsen welke je instelt op de minimaal benodigde flow. Indien te weinig groepen open staan zal deze altijd over de bypass enige flow creëren.
- In sommige situaties kun je het buffervat weg laten, dan kun je instellen dat het elektrisch element bijspringt bij een defrost. (Merk afhankelijk betreft implementatie.)
Het buffervat als openverdeler aansluiten heeft vanuit de installateur de voorkeur ivm makkelijker in te regelen, maximale flow over de warmtepomp, opwekker en afgifte hoeven niet in balans te zijn.
Alleen de extra thermostaat bij de warmtepomp begrijp ik niet. Dat is dan neem ik aan de hoofdbedieningspaneel, kan je deze dan niet gewoon in de woonkamer laten zitten, Schilt toch weer 1 thermostaat +/- €100,- ?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dan kijken we het ook gewoon aan tegen die tijd hoor, worst case kost t iets. En na-regeling was standaard, alleen geen verwarming mogelijk als de woonkeuken op temperatuur was. We wilden wel de badkamer en woonkamer kunnen blijven verwarmen.blb4 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:20:
[...]
Voor mij is dit te weinig info om daar echt iets zinnig over te zeggen, 't verbaasd me echter dat je hier extra voor moet betalen, het is toch een verplichting om na-regeling per ruimte te hebben?
Dank voor de info! Ik kan dus gewoon het best even kijken hoe ze het aansluiten en eventueel aanpassen.DutchWing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:22:
[...]
Met Master-Master regeling kun je het buffervat beter als schakelvat in serie in de retour plaatsen, dit gezien je met een master-master regeling veelal te weinig systeeminhoud hebt.
Dan kun je tevens een bypass ventiel/avdo plaatsen welke je instelt op de minimaal benodigde flow. Indien te weinig groepen open staan zal deze altijd over de bypass enige flow creëren.
- In sommige situaties kun je het buffervat weg laten, dan kun je instellen dat het elektrisch element bijspringt bij een defrost. (Merk afhankelijk betreft implementatie.)
Het buffervat als openverdeler aansluiten heeft vanuit de installateur de voorkeur ivm makkelijker in te regelen, maximale flow over de warmtepomp, opwekker en afgifte hoeven niet in balans te zijn.
Alleen de extra thermostaat bij de warmtepomp begrijp ik niet. Dat is dan neem ik aan de hoofdbedieningspaneel, kan je deze dan niet gewoon in de woonkamer laten zitten, Schilt toch weer 1 thermostaat +/- €100,- ?
Die thermostaat snap ik ook niet helemaal, maar als dat betekent dat ik geen afwijkende thermostaat beneden heb maar overal exact dezelfde ben ik blij!
Ben je al toegekomen aan het toepassen van deze isolatie? Ben benieuwd naar je ervaringen én evt. foto'sBlihi schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:40:
[...]
@BTS Ik heb even contact gehad met de installateur. Er bestaat, voor zover hij weet, geen specifiek product voor geluidsisolatie van de Estia. Hij raadde me aan om de buitenunit aan de binnenkant te bekleden met dreunfolie die ze ook in auto's gebruiken. Dat ga ik dus in ieder geval doen. Ik heb deze besteld: https://www.easy-noisecon...uct/anti-drumming-sheets/ in 4mm dikte.
Dat is een drama discussie. In de toelichting bouwbesluit staat inderdaad dat je alle ruimtes op temperatuur moet kunnen krijgen en houden en dat alle vertrekken nageregeld moeten worden. Helaas staat er ook bij: voorbeelden van naregeling zijn thermostaatknoppen.blb4 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:20:
[...]
Voor mij is dit te weinig info om daar echt iets zinnig over te zeggen, 't verbaasd me echter dat je hier extra voor moet betalen, het is toch een verplichting om na-regeling per ruimte te hebben?
Aannemers redeneren als volgt: als thermostaatknoppen goed zijn, dan zijn ook master/slave regelingen goed. Het bouwbesluit bedoelde echter thermostaatknoppen in combinatie met een WAR regeling, dus niet thermostaatknoppen in de slaapkamers en master thermostaat in de woonkamer.
Het is bijzonder lastig gebleken om die discussie aan te gaan met aannemers (zie ook het nieuwbouwtopic) en ook de bouwkundige keurders komen er niet altijd uit. Het enige wat je, helaas, kunt doen is master/slave aan lagen leggen en dan vanaf dag 1 gaan klagen dat je niet alle ruimtes op temperatuur kunt houden omdat de verwarming in de woonkamer steeds uitvalt. De aannemer zal dan terug moeten blijven komen om dat geregeld te krijgen en zal uiteindelijk wel een master/master regeling aan gaan leggen. Tot die tijd houd je in ieder geval de bankgarantie vast.
Jawel, had ik die nog niet gepost? Het is niet heel spannend hoor. Ik heb de panelen rondom de compressor er af gehaald, van het dak gehaald en binnen gelegd om op te warmen. Dat spul moet je verwerken boven de 15 graden, liefst bij 20+.Cranberry schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:30:
[...]
Ben je al toegekomen aan het toepassen van deze isolatie? Ben benieuwd naar je ervaringen én evt. foto's
Daarna is het een kwestie van er in plakken en aanrollen zoals op onderstaande foto. Ik heb er geloof ik 2 of 3 lagen op zitten.
:strip_exif()/f/image/8Q4ecZwZPxxQtfiLRebD9Bo4.jpg?f=fotoalbum_large)
De grote vraag is natuurlijk: werkt het?
Nou, dat weet ik niet. Het is nadien namelijk niet meer zo koud geweest als in december. De afgelopen dagen vroor het ook wel en zaterdagmorgen klonk de WP weer vrij hard, terwijl er geen verschil in vermogen of iets dergelijks is. Het is mijn inschatting daarom dat de echte herrie die we in december hadden vooral kwam door de plaat ijs onder de WP die in principe alle rubberen poten omvatte.
Ik ga de hele opstelling daarom nu aanpassen op de volgende manier:
/f/image/UhxruMNuV1XfoCYFT72bVMiQ.png?f=fotoalbum_large)
Dus de bigfoots op terrastegels, daar dwars op RVS kokers (50x50x3) bevestigd met trillingsdempers (rubber, geen veren) en dan de WP op de RVS kokers.
De WP mag niet direct op trillingsdempers, aangezien dit in de handleiding staat:
:strip_exif()/f/image/xJSSu1Uaj7Zp3kzORQx1321T.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaar de RVS kokers.
De installateur had bochtjes over? Maar goed ik ben benieuwd wat ze vinden.Wollie91 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Het is lastig om een duidelijke foto te maken van de leidingen.
De driewegklep zit in de retour zoals aangeven op de foto. Zo staat het trouwens ook in het schema van Nefit.
De leidingen die naar links lopen gaan richting de boiler. De sensor zit op de aftakking die naar de vloerverwarming verdeler/ radiatoren gaat. Deze sensor is gemonteerd na het overstortventiel.
Wellicht maakt onderstaande foto het iets duidelijker.
Ik heb de installateur vandaag gevraagd om contact op te nemen met Nefit en hopelijk hoor ik morgen wanneer ze langs komen.
[Afbeelding]
Je hebt dus geen temperatuursensor op de aanvoer naar de vloeren?
Ze moesten het inpassen in een bestaande situatie zodat het ook onder een bestaande koof door kon.Blihi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:40:
[...]
De installateur had bochtjes over? Maar goed ik ben benieuwd wat ze vinden.
Je hebt dus geen temperatuursensor op de aanvoer naar de vloeren?
Die sensor zit onder het overstortventiel.. Dat is de aanvoer.
Ah, sorry. Het is logisch dat die temperatuur iets oploopt tijdens de SWW run, want op dat moment gaat er warm water door de aanvoer naar het boilervat en dan warmen de buizen zelf iets op.Wollie91 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:44:
[...]
Ze moesten het inpassen in een bestaande situatie zodat het ook onder een bestaande koof door kon.
Die sensor zit onder het overstortventiel.. Dat is de aanvoer.
Als je een beetje rekent aan je grafieken, dan zie ik het volgende:
Tussen 16:20 en 18:00 stijgt de temperatuur van jouw 300 liter boiler van 20 naar 38 graden. Dat is een continu vermogen van 3.8 kW ongeveer. Tussen 18:00 en 22:00 komt er nog maar 12 graden bij, wat overeen komt met 1 kW continu.
Dan zijn er twee dingen die niet kloppen:
1) De snelheid van de pomp. Die staat op 0, maar dat kan niet kloppen. Waarschijnlijk moduleert die pomp terug tot zijn laagste niveau en wordt dat 0 genoemd, maar er is wel degelijk flow (hoe kan anders de temperatuur van zowel het vat als van de aanvoerleiding oplopen?)
2) De output van de compressor. Die is absoluut geen 4.8 kW. Die waarde wordt berekend (niet gemeten) aan de hand van de koelmiddeltemperaturen en de compressorfrequentie en die berekening gaat fout.
Dan is mijn gok dat er toch echt iets goed mis is in het koelmiddelcircuit.
Probleem is dat de dompelhuls te smal was voor én de PT1000 sensor van de WP, én een aanvullende sensor... tenzij je een TO92 uitvoering van de ds18b20 neemt. Beetje solderen, krimpkous eromheen, en hij past er precies bij
Bijkomend voordeel: de boel klemt nu goed, en de PT1000 sensor schuift er ook niet meer uit.
:strip_exif()/f/image/b4uw3GR7JFLfL5rYLSOlPdKg.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer lagen is niet meer beter. Gewoon 1 laag op alle panelen. Het is massaverhogend, niet geluidsdempend.Blihi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:34:
[...]
Jawel, had ik die nog niet gepost? Het is niet heel spannend hoor. Ik heb de panelen rondom de compressor er af gehaald, van het dak gehaald en binnen gelegd om op te warmen. Dat spul moet je verwerken boven de 15 graden, liefst bij 20+.
Daarna is het een kwestie van er in plakken en aanrollen zoals op onderstaande foto. Ik heb er geloof ik 2 of 3 lagen op zitten.
[Afbeelding]
De grote vraag is natuurlijk: werkt het?
Nou, dat weet ik niet. Het is nadien namelijk niet meer zo koud geweest als in december. De afgelopen dagen vroor het ook wel en zaterdagmorgen klonk de WP weer vrij hard, terwijl er geen verschil in vermogen of iets dergelijks is. Het is mijn inschatting daarom dat de echte herrie die we in december hadden vooral kwam door de plaat ijs onder de WP die in principe alle rubberen poten omvatte.
Ik ga de hele opstelling daarom nu aanpassen op de volgende manier:
[Afbeelding]
Dus de bigfoots op terrastegels, daar dwars op RVS kokers (50x50x3) bevestigd met trillingsdempers (rubber, geen veren) en dan de WP op de RVS kokers.
De WP mag niet direct op trillingsdempers, aangezien dit in de handleiding staat:
[Afbeelding]
Vandaar de RVS kokers.
En gebruik veren tussen de bigfoot en het frame. En zorg dat de leidingen voldoende soepel zijn om beweging/trillingen op te vangen.
Is naar jouw idee het toepassen van veren ook zinvol voor een unit die gewoon op de grond staat? Mijn unit staat op bigfoots die weer op 2 stapelblokken staan. De ruimte onder de WP moet nog met grind worden opgevuld, maar dat gebeurt pas over een paar maanden als het stukje tuin waarin de pomp staat, wordt aangepakt.flippy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:09:
[...]
Meer lagen is niet meer beter. Gewoon 1 laag op alle panelen. Het is massaverhogend, niet geluidsdempend.
En gebruik veren tussen de bigfoot en het frame. En zorg dat de leidingen voldoende soepel zijn om beweging/trillingen op te vangen.
Zodra de lamellen dichtgevroren zijn (laatste paar minuten voordat een defrost), maakt mijn unit echt veel herrie (Mitsubishi Zubadan). Graag zou ik dat een tandje minder zien
'k Ben benieuwd of het plaatsen van veren dan gaat helpen. Voor m'n gevoel wordt het geluid voor veroorzaakt door de fan die probeert lucht door de unit heen te halen. De ruimte waarin de fan draait, lijkt als klankkast te werken.
Nee, op de grond haalt het niks uit.Cranberry schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:34:
[...]
Is naar jouw idee het toepassen van veren ook zinvol voor een unit die gewoon op de grond staat? Mijn unit staat op bigfoots die weer op 2 stapelblokken staan. De ruimte onder de WP moet nog met grind worden opgevuld, maar dat gebeurt pas over een paar maanden als het stukje tuin waarin de pomp staat, wordt aangepakt.
Zodra de lamellen dichtgevroren zijn (laatste paar minuten voordat een defrost), maakt mijn unit echt veel herrie (Mitsubishi Zubadan). Graag zou ik dat een tandje minder zien
'k Ben benieuwd of het plaatsen van veren dan gaat helpen. Voor m'n gevoel wordt het geluid voor veroorzaakt door de fan die probeert lucht door de unit heen te halen. De ruimte waarin de fan draait, lijkt als klankkast te werken.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:50 ]
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:50 ]
Snap ik, maar ik had het liggen...flippy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:09:
[...]
Meer lagen is niet meer beter. Gewoon 1 laag op alle panelen. Het is massaverhogend, niet geluidsdempend.
Veren doe ik niet. Ik had de buitenunit van de airco op veren staan (zo geplaatst door de leverancier). Dat ding stond bij een beetje wind te dansen als een gek, want hij staat vrij op een dak. Zo erg dat ik me er wel eens zorgen over maakte of hij niet om zou vallen en de Toshiba is nog 50 cm hoger....En gebruik veren tussen de bigfoot en het frame. En zorg dat de leidingen voldoende soepel zijn om beweging/trillingen op te vangen.
Mocht het nu echt zijn dat de rubbers tussen bigfoot en frame niet genoeg zijn, dan accepteer ik maar gewoon dat ik bij een periode van langdurige strenge vorst wat meer geluid heb... Maar, zoals ik al aangaf, denk ik dat het geluid voornamelijk komt bij een dikke ijsplaat onder de WP die de bigfoots volledig omvat. Dat zal in de nieuwe situatie minder snel gebeuren omdat de eerste paar cm betontegels worden en daarbij zitten boven de bigfoots nog dempers.
We gaan het meemaken, de eerstvolgende keer dat het een week vriest. December ofzo
@DutchWing ik heb een sterke voorkeur voor een buffervat als open verdeler omdat ik optioneel naar een JAGA wil kunnen als ik met onze plaatradiatoren niet voldoende warmte kan overdragen op lagere temperatuur dan 50 of 45 graden. Meer flow dus over aparte leidingen vanaf het buffervat.DutchWing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:22:
[...]
Met Master-Master regeling kun je het buffervat beter als schakelvat in serie in de retour plaatsen, dit gezien je met een master-master regeling veelal te weinig systeeminhoud hebt.
Ook kun je dan de groep op de 1e of tweede etage apart regelen.
Ik hoor dat een buffervat "er gewoon uit mot" van sommigen onder ons, dit vanwege het lagere rendement.
Een buffervat geeft wat ruimte voor na draaitijden en de vrijheid om letterlijk alles dicht te zetten (zal niet gebeuren met een permanent lage stooktemperatuur maar wellicht in sommige ruimtes) zonder dat de warmtepomp een E-elent nogig heeft voor defrost.
Is dat open verdeler buffervat dan zo slecht voor je rendement wat sommigen op dit forum beweren?
[ Voor 3% gewijzigd door bioscrasher op 24-01-2023 11:36 ]
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
beste situatie met een buffertank is dat je rond de 5 graden hoger moet stoken, dat kost je een slordige 10% efficientie en dus 10% hogere energierekening.bioscrasher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:20:
[...]
@DutchWing ik heb een sterke voorkeur voor een buffervat omdat ik optioneel naar een JAGA wil kunnen als ik met onze plaatradiatoren niet voldoende warmte kan overdragen op lagere temperatuur dan 50 of 45 graden.
Ik hoor dat een buffervat "er gewoon uit mot" van sommigen onder ons, dit vanwege het lagere rendement.
Een buffervat geeft wat ruimte voor na draaitijden en de vrijheid om letterlijk alles dicht te zetten (zal niet gebeuren met een permanent lage stooktemperatuur maar wellicht in sommige ruimtes) zonder dat de warmtepomp een E-elent nogig heeft voor defrost.
Is dat open verdeler buffervat dan zo slecht voor je rendement wat sommigen op dit forum beweren?
draaittijden is in de praktijk niet aan de orde omdat zelfs een kleine warmtepomp zon buffertank in enkele minuten erdoor jast. tegen het pendelen of rustiger lopen doet het dus niks. dan kan je dat geld beter steken in het aanpassen van je afgiftesysteem in de vorm van jaga's of aanverwante opties. en als alles dichtzit moet de WP gewoon stoppen, die situatie moet je gewoon voorkomen, dat is een indicatie dat je waterzijdig niet goed ingeregeld bent. je kan rustig een paar slaapkamers dichtdrukken zolang het gros van de ruimtes maar door kan stoken todat je referentieruimte de ingestelde temperatuur heeft gehaald.
Je krijgt altijd momenten waarop 't minimum vermogen van de WP meer is dan 't warmteverlies van je huis, b.v. bij buitentemperatuur van 14 graden oid. 't is hier vaker uitgerekend maar een (klein) buffer voegt enorm weinig (extra draaitijd) toe. Vaak zijn buffers maar 50 tot 100 liter, dan heb je 't over 5 a 10 minuten draaitijd terwijl de meeste hier 't liefst runs van meerdere uren zien.bioscrasher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:20:
[...]
@DutchWing ik heb een sterke voorkeur voor een buffervat omdat ik optioneel naar een JAGA wil kunnen als ik met onze plaatradiatoren niet voldoende warmte kan overdragen op lagere temperatuur dan 50 of 45 graden.
Een open verdeler betekent dat je met een hogere temperatuur komt aanzetten dan nodig met een gesloten verdeler. Een hogere Ta betekent lagere COP.
/f/image/Yp1r1zrqoKHKxEH3xMIRvrUZ.png?f=fotoalbum_large)
De COP uitgezet tegen de Tlift (verschil tussen buiten- en aanvoertemperatuur) sinds 1 december 2022. Ga je de aanvoer 1 graad verhogen, gaat de COP ruwweg 0.15 punt omlaag. Dus bij een 5 graden hogere aanvoer, daalt de COP met 0.75.
Of je ook echt 5 graden extra water nodig hebt hangt van de installatie af.
PS. Ik heb zelf een beetje hybride systeem. Niet echt parallel, niet echt serie. De WP stuurt water naar twee, volledig nageregelde, mengverdelers die er om historische reden nu eenmaal zitten en vanuit die verdelers over een schakelbuffer weer terug naar de WP. De schakelbuffer van 50 liter zit er puur om de minimale systeeminhoud te garanderen voor defrosts. De totale flow over de mengverdelers is over het algemeen lager dan de flow vanuit de WP.
Zou dit efficienter kunnen met gesloten verdelers? Ja, iets. Althans, in theorie. De kosten daarvoor wegen echter niet op tegen de besparing.
We zijn bijna een jaar verder en heb het één en ander geprobeerd (ook nog de rest van het huis aan het verbouwen/tuin aan het aanleggen dus niet alle tijd aan de wp besteed;Knutselaar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:17:
@O_Tiby
Als je aanvoer naar 30-35 graden gaat heb je die hele badkamer verdeler niet eens nodig denk ik.
En die thermostaatkraan van de Robot kan dan weg of helemaal open. Die kraan beperkt de flow ook als hij dicht bij de ingestelde waarde komt. De mengschroef helemaal dicht.
Een klein overzichtje van afgelopen jaar;
- opstelling gewijzigd op het dakkapel om minder (geluids)resonantie te hebben
- verbruik afgelopen jaar was ong: gas 2m3 p/maand en in december voor de wp 8kW/dag (oftewel de WP nam volledig de vloerverwarming voor zijn rekening, cv hoefde niet bij te springen)
Maandag 16-01: Mengklep in wp blijkt defect, maakt raar tikkend geluid en lijkt niet goed om te schakelen oid. Installateur heeft deze vervangen. Direct jullie adviezen voor het systeem besproken. Nu na 2 jaar heeft hij meer kennis over wp-systemen en (h)erkend meerdere punten. Als eerste stap hebben we de vloerverwarmingverdeler thermostaat helemaal open gezet. En gaan we kijken naar een andere vv-verdeler/het ombouwen er van.
Maandag 23-01:
Een document van Nefit gevonden met ideale 'standaard'-settings voor de wp. Deze heb ik even naast onze wp instellingen gelegd en ik zie vele verschillen. Deze settings heb ik nu overgenomen (de instellingen voor 'Oudbouw' (huis uit 1926, geheel geisoleerd/verbouwd))
Echter, mijn eerste issue waarvoor ik nu even hulp vraag;
- Sinds de vervanging van de mengklep zie ik het gasverbruik structureel toegenomen zijn naar 2m3 per dag en het stroomverbruik/het in bedrijf zijn van de WP is een stuk minder geworden. Ik kan niet achterhalen waarom, dit kan toch niet zijn omdat de vv-thermostaat helemaal openstaat? Installateur geeft aan dat hij de mengklep 1-op-1 heeft vervangen. De wijziging van instellingen op 23-01 heeft geen invloed.
Even een paar grafieken:
Typerende grafiek van vóór 16-01:
Donker blauwe (fase3) is verbruik van de WP. Regelmatige pieken te zien. Ik weet niet of dit een juist 'gedrag'/trend is voor een WP, maar in deze tijd hadden we dus nauwelijks/geen gasverbruik.
:strip_exif()/f/image/3tYedntVmC4nSClLN4ZiEjfU.jpg?f=fotoalbum_large)
En gasgebruik vóór 16-01:
:strip_exif()/f/image/5EkjYmOFMnmSUnUHNhJLuqsS.jpg?f=fotoalbum_large)
Grafieken van ná 16-01:
:strip_exif()/f/image/ESPUwRw8ljHocMVKIMZJjIX8.jpg?f=fotoalbum_large)
En gasverbruik ná 16-01:
:strip_exif()/f/image/8fKTK2UcYkNADixxRzUCRUNl.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe mengklep
:strip_exif()/f/image/xN5WvVw9JWNCrc0PhHtqrxJm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:51 ]
(even een typo uit de datum gehaald)Ronald.42 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:18:
Je ketel staat te pendelen.
Heb je de oude instellingen bewaard? Zet die eens terug.
En post de verschillen in de instellingen hier eens.
Maar dit doet hij al sinds de vervanging van de mengklep. Dus sinds 16-01, tot 23-01 zie ik hetzelfde beeld.
We hebben toen ook de thermostaatknop van de vloerverwarmingverdeler helemaal opengezet (50C) (kan mij niet voorstellen dat dit invloed heeft)
Gisteren heb ik pas de advies-instellingen van Nefit er ingezet en de vloerverwarmingverdeler-thermostaat terug op 40C, maar daar wordt het niet beter op.
[ Voor 19% gewijzigd door O_Tiby op 24-01-2023 12:24 ]
Ook lees ik al zeker een jaar mee in de verschillende topics hier, waaruit veel bruikbare informatie is gekomen.
Wij wonen in een eindwoning bouwjaar 1999, verwarmt met radiatoren.
Isolatie volgens de standaard uit 1999. Vloer op staal dus geen mogelijkheden om deze verder te isoleren.
Woning op het zuiden met veel glas, dus bij zoninstraling weinig/geen verwarming nodig.
Ons historisch verbruik is als volgt:
2019: 1.198 m3
2020: 1.029 m3
2021: 1.111 m3
2022: 764 m3 *
Waarbij we het afgelopen jaar ook minder warm zijn gaan stoken, op 17,5 – 18 graden i.p.v. normaal 19 graden.
Het maximale maandverbruik is 255 m3 in januari 2021, daarnaast een aantal keer een verbruik van 220 tot 250m3 in de wintermaanden.
Verbruik warm water ca. 15 m3 per maand.
Dag standen zijn beschikbaar sinds mei 2022 maar geven een vertekend beeld (te weinig) i.v.m. het op lagere temperatuur verwarmen.
Dimensionering
Met formule Koevlaas kom ik aan 1.200m3 x 8kW :1650 = ca. 6kW bij -10 graden.
Voor mijn gevoel is dit laag:
Sinds afgelopen december het vermogen van de gasketel verlaagd naar 9kW en de maximum temperatuur naar 50 graden.
Hierbij kregen wij het zonder problemen “warm” (aangepast tot 17,5-18 graden i.v.m. prijsplafond. Ook met nachtverlaging werd het goed warm.
Hierbij op temperatuur nog een “zaagtand” grafiek voor het gasverbruik, dus de ketel gaat aan-uit.
Deze relatief koude week wil ik meer proberen.
Gisterenavond heb ik het maximum vermogen verlaagd naar 7,5kW en de watertemperatuur naar 45 graden.
Hiemee lukt het nu met een buitentemperatuur van 2 graden niet, van 6 uur tot 11 uur ’s morgens erover gedaan om van 16 naar 17,5 graden te komen, hierin zit geen reserve.
Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen om de dimensionering verdr te bepalen.
Wat is nu het beste om verder te proberen de komende dagen?
Vermogen laten staan en watertemperatuur naar 50 graden?
Vermogen verhogen naar 9kW en watertemperatuur op 45 graden laten staan?
Eerst verwarmen naar de gewenste temperatuur en dan het vermogen weer op 7,5kW en de watertemperatuur naar 45 graden om te kijken of het op temperatuur blijft? Dan is er geen reserve en schiet het de echte koude dagen te kort.
Of anders? Wat verwachten de experts waar wij mee toekunnen?
Voorkeur voor type gaat uit naar een monoblock, installeren moet geen probleem zijn.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:51 ]
Die 5 graden lijkt me wel wat erg hoog. Mijn parallel aangesloten (4-pijps) buffervat levert 1 tot 2 graden in aan watertemperatuur.flippy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:36:
[...]
beste situatie met een buffertank is dat je rond de 5 graden hoger moet stoken, dat kost je een slordige 10% efficientie en dus 10% hogere energierekening.
PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.
Doorgaans zit er dan ook open verdelers bij die ook flink aantikken. Zoizo met naregeling moet je hogere Ta hebben om daadwerkelijk effect te hebben. 5 graden is zelfs conserveratief met nieuwe installaties met enorme tanks en maximale naregeling in elke kamer.Jaap19 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:44:
[...]
Die 5 graden lijkt me wel wat erg hoog. Mijn parallel aangesloten (4-pijps) buffervat levert 1 tot 2 graden in aan watertemperatuur.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 24-01-2023 12:47 ]
Met open verdeler erbij is die 5 graden aan de lage kan (als het buiten koud is)flippy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:46:
[...]
Doorgaans zit er dan ook open verdelers bij die ook flink aantikken. Zoizo met naregeling moet je hogere Ta hebben om daadwerkelijk effect te hebben. 5 graden is zelfs conserveratief met nieuwe installaties met enorme tanks en maximale naregeling in elke kamer.
PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.
Verwarm je tijdens de test 24/7 zelfde temperatuur? Ga op zeker voor de Panasonic 9J kost na subsidie nauwelijks meer en kan net zover terug moduleren als de 5 en de 7J.Johan-1986 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:28:
Zoals velen zijn wij ook aan het kijken of ons huis geschikt is voor een warmtepomp en zo ja welke.
Ook lees ik al zeker een jaar mee in de verschillende topics hier, waaruit veel bruikbare informatie is gekomen.
Wij wonen in een eindwoning bouwjaar 1999, verwarmt met radiatoren.
Isolatie volgens de standaard uit 1999. Vloer op staal dus geen mogelijkheden om deze verder te isoleren.
Woning op het zuiden met veel glas, dus bij zoninstraling weinig/geen verwarming nodig.
Ons historisch verbruik is als volgt:
2019: 1.198 m3
2020: 1.029 m3
2021: 1.111 m3
2022: 764 m3 *
Waarbij we het afgelopen jaar ook minder warm zijn gaan stoken, op 17,5 – 18 graden i.p.v. normaal 19 graden.
Het maximale maandverbruik is 255 m3 in januari 2021, daarnaast een aantal keer een verbruik van 220 tot 250m3 in de wintermaanden.
Verbruik warm water ca. 15 m3 per maand.
Dag standen zijn beschikbaar sinds mei 2022 maar geven een vertekend beeld (te weinig) i.v.m. het op lagere temperatuur verwarmen.
Dimensionering
Met formule Koevlaas kom ik aan 1.200m3 x 8kW :1650 = ca. 6kW bij -10 graden.
Voor mijn gevoel is dit laag:
Sinds afgelopen december het vermogen van de gasketel verlaagd naar 9kW en de maximum temperatuur naar 50 graden.
Hierbij kregen wij het zonder problemen “warm” (aangepast tot 17,5-18 graden i.v.m. prijsplafond. Ook met nachtverlaging werd het goed warm.
Hierbij op temperatuur nog een “zaagtand” grafiek voor het gasverbruik, dus de ketel gaat aan-uit.
Deze relatief koude week wil ik meer proberen.
Gisterenavond heb ik het maximum vermogen verlaagd naar 7,5kW en de watertemperatuur naar 45 graden.
Hiemee lukt het nu met een buitentemperatuur van 2 graden niet, van 6 uur tot 11 uur ’s morgens erover gedaan om van 16 naar 17,5 graden te komen, hierin zit geen reserve.
Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen om de dimensionering verdr te bepalen.
Wat is nu het beste om verder te proberen de komende dagen?
Vermogen laten staan en watertemperatuur naar 50 graden?
Vermogen verhogen naar 9kW en watertemperatuur op 45 graden laten staan?
Eerst verwarmen naar de gewenste temperatuur en dan het vermogen weer op 7,5kW en de watertemperatuur naar 45 graden om te kijken of het op temperatuur blijft? Dan is er geen reserve en schiet het de echte koude dagen te kort.
Of anders? Wat verwachten de experts waar wij mee toekunnen?
Voorkeur voor type gaat uit naar een monoblock, installeren moet geen probleem zijn.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dat hangt er vanaf, er zijn voor- en nadelen. Het lijkt erop dat bij nieuwe installaties het buffervat standaard bijgeplaatst wordt. Voordeel is minder "gedoe" voor de installateur. Nadeel is lager rendement.bioscrasher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:20:
[...]
@DutchWing ik heb een sterke voorkeur voor een buffervat als open verdeler omdat ik optioneel naar een JAGA wil kunnen als ik met onze plaatradiatoren niet voldoende warmte kan overdragen op lagere temperatuur dan 50 of 45 graden. Meer flow dus over aparte leidingen vanaf het buffervat.
Er zijn wel manieren om met een buffervat zonder al te veel rendementsverlies te draaien. Alleen die zijn gewoon lastiger. Je wilt voor een goed rendement namelijk gemiddeld (afhankelijk van hoe groot je buffer is) de flow evenveel de ene als de andere kant op hebben. Bij een aan/uit WP die niet moduleert zal dat wel redelijk uitkomen, maar niet bij een moderne modulerende WP.
Als je flow over de WP altijd hoger is dan over de afgifte, heb je weinig verlies in Ta, wel een verlies in Tr. Zonder buffer had je gemiddeld dus een iets lagere Ta kunnen hebben.
Als de flow over je afgifte hoger is dan over de WP, dan verlies je gewoon flink op Ta, wat een flink rendementsverlies is.
Dus je wilt voor een optimaal rendement dat de flow in balans is, dan had je net zo goed geen buffer kunnen nemen.
Er zijn ook andere voordelen aan een buffer (defrost, wat extra warmte tijdens SWW run, etc), maar of die tegen de nadelen opwegen, is je eigen overweging.
Met JAGA's heb je de makke dat er veel minder systeeminhoud in zit en je structureel te weinig systeeminhoud overhoudt.blb4 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:40:
[...]
Je krijgt altijd momenten waarop 't minimum vermogen van de WP meer is dan 't warmteverlies van je huis, b.v. bij buitentemperatuur van 14 graden oid. 't is hier vaker uitgerekend maar een (klein) buffer voegt enorm weinig (extra draaitijd) toe. Vaak zijn buffers maar 50 tot 100 liter, dan heb je 't over 5 a 10 minuten draaitijd terwijl de meeste hier 't liefst runs van meerdere uren zien.
Een open verdeler betekent dat je met een hogere temperatuur komt aanzetten dan nodig met een gesloten verdeler. Een hogere Ta betekent lagere COP.
Hoe pak jij dit dan beet?
Buffer in de retour is een optie maar wat zijn de nadelen hiervan?
Dit is nog geen 2 uur geleden uitgelegd (en tientallen keren daarvoor):bioscrasher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:03:
[...]
Met JAGA's heb je de makke dat er veel minder systeeminhoud in zit en je structureel te weinig systeeminhoud overhoudt.
Hoe pak jij dit dan beet?
Buffer in de retour is een optie maar wat zijn de nadelen hiervan?
blb4 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Wel alles blijven lezen hè?
Dat is ook zo in mijn situatie; hooguit 1 a 2 graden.Jaap19 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:44:
[...]
Die 5 graden lijkt me wel wat erg hoog. Mijn parallel aangesloten (4-pijps) buffervat levert 1 tot 2 graden in aan watertemperatuur.
Bedankt voor je reactie.Carboy54 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Verwarm je tijdens de test 24/7 zelfde temperatuur? Ga op zeker voor de Panasonic 9J kost na subsidie nauwelijks meer en kan net zover terug moduleren als de 5 en de 7J.
Nee nog niet.
Ik zie dat de 9kW bij -7 graden nog 7 / 7,5kW vermogen heeft.
Ik kan als test proberen eerst op hoger vermogen op temperatuur te komen en dan het vermogen terug te zetten naar 7,5kW. En de watertemperatuur op 45 graden laten staan.
Is dit een plan?
Neen, enig verschil met een foto van 5-2-2022, van de oude mengklep, is dat deze op 'stand 1' lijkt te staan:Ronald.42 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:29:
[...]
Ah ik dacht dat hij het sinds het aanpassen van de instellingen deed.
Open en dicht niet stomtoevallig andersom op die Mengklep?
:strip_exif()/f/image/BLOBU9Q2u0nPMaZbDthh2eCN.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar daar gaf de installateur geen duidelijk antwoord op. Die weet niet waar deze knop op moet staan. Wat doet deze knop?
Laat net als bij een warmtepomp jouw kamertemperatuur 24/7 verwarmen op zelfde temperatuur dan krijg je een beter beeld. Daarnaast heeft in case off de Panasonic nog een extra element van 3 Kw. Ik stuur je een DM met een link naar mijn woning bij de duurzame huizenroute, Even oud en dus zelfde isolatienormen en ook met radiatoren. Al 6 jaar probleemloos verwarmen met een 9 Kw met max 2.500 Kwh gemiddeld per jaar op 20.5 graden 24/7Johan-1986 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:09:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Nee nog niet.
Ik kan als test proberen eerst op hoger vermogen op temperatuur te komen en dan het vermogen terug te zetten naar 7,5kW. En de watertemperatuur op 45 graden laten staan.
Is dit een plan?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Je moet ff zien na te gaan of je ketel niet continue aan 't pendelen is want die kan met 45 graden waarschijnlijk z'n minimale vermogen niet kwijt. Als dat zo is dan hoeft 't dus niet zo te zijn dat je met 45 graden je huis niet warm krijgt maar dat 't nu komt omdat je ketel maar een klein deel van de tijd aanstaat.Johan-1986 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:09:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Nee nog niet.
Is dit een plan?
Ik had hier met 45 graden ook een continue pendelende CV ketel (zoals ook al vermeld mede door een lage pompsnelheid) en heb nu met de warmtepomp de watertemperatuur onder de 40 graden en toch de hut comfortabel op temperatuur.
Klopt, is bij mij nu ook het geval.blb4 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:47:
[...]
Je moet ff zien na te gaan of je ketel niet continue aan 't pendelen is want die kan met 45 graden waarschijnlijk z'n minimale vermogen niet kwijt. Als dat zo is dan hoeft 't dus niet zo te zijn dat je met 45 graden je huis niet warm krijgt maar dat 't nu komt omdat je ketel maar een klein deel van de tijd aanstaat.
Ik had hier met 45 graden ook een continue pendelende CV ketel (zoals ook al vermeld mede door een lage pompsnelheid) en heb nu met de warmtepomp de watertemperatuur onder de 40 graden en toch de hut comfortabel op temperatuur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kYezAdPDtplBI3GoraviGMXF.jpg?f=user_large)
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Heb ik het goed begrepen dat je veel CV ketels ook op een lager vermogen kunt terug regelen?blb4 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:47:
[...]
Je moet ff zien na te gaan of je ketel niet continue aan 't pendelen is want die kan met 45 graden waarschijnlijk z'n minimale vermogen niet kwijt. Als dat zo is dan hoeft 't dus niet zo te zijn dat je met 45 graden je huis niet warm krijgt maar dat 't nu komt omdat je ketel maar een klein deel van de tijd aanstaat.
Staat los van het tapwater vermogen maar ik weet niet of er hier volleedig moet worden geleund op de CV ketel
Kijk ik bij 45 graden en 7,5kW dan is er continue verbruik, zonder pieken en dalen.
Ik ga vanavond eerst de woning op temperatuur brengen, dan het vermogen en de temperatuur verlagen en vervolgens de ruimtetemperatuur constant houden.
Dat zou op zich mooi zijn, dan kan jou ketel blijkbaar een redelijk laag minimaal vermogen leveren. Mijn oude CV ketel zat minimaal op 4 kW en dat kon ik niet kwijt in mijn afgiftesysteem (radiatoren) waarbij maar een deel van de ruimten verwarmd werd bij een watertemperatuur van 40~45 graden.Johan-1986 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
Ik verwacht niet dat dit het geval is, want bij 50 graden en 9kW kreeg ik in de energy app van de P1 meter een zaagtand grafiek voor het gasverbruik.
Kijk ik bij 45 graden en 7,5kW dan is er continue verbruik, zonder pieken en dalen.
Ik ga vanavond eerst de woning op temperatuur brengen, dan het vermogen en de temperatuur verlagen en vervolgens de ruimtetemperatuur constant houden.
Laagste vermogen van cv ketel is haast altijd nog te hoog om je warmteverlies te compenseren, welke vaak (veel) minder is.bioscrasher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:04:
[...]
Heb ik het goed begrepen dat je veel CV ketels ook op een lager vermogen kunt terug regelen?
Staat los van het tapwater vermogen maar ik weet niet of er hier volleedig moet worden geleund op de CV ketel
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:52 ]
Dan kun je het buffervat beter als schakelvat in serie in de retour plaatsen, dit gezien je met een convectoren veelal te weinig systeeminhoud hebt.bioscrasher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:20:
[...]
@DutchWing ik heb een sterke voorkeur voor een buffervat als open verdeler omdat ik optioneel naar een JAGA wil kunnen als ik met onze plaatradiatoren niet voldoende warmte kan overdragen op lagere temperatuur dan 50 of 45 graden. Meer flow dus over aparte leidingen vanaf het buffervat.
Dan kun je tevens een bypass ventiel/avdo plaatsen welke je instelt op de minimaal benodigde flow. Indien te weinig groepen open staan zal deze altijd over de bypass enige flow creëren. Zodoende heb je geen secundaire pomp nodig en blijft je efficiëntie een stuk hoger.
Een buffervat geeft alleen vrijheid in het feit dat je geen rekening hoeft te houden met je minimale systeeminhoud voor een defrost.Ik hoor dat een buffervat "er gewoon uit mot" van sommigen onder ons, dit vanwege het lagere rendement.
Dan zijn er meerdere opties om deze te plaatsen, waarvan Optie B nagenoeg geen efficiëntie kost en optie C met secundaire pomp nog de beste optie is indien je dit per se wilt toepassen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zssauZL7552jsseM7U5MLYt5.png?f=user_large)
Eigenlijk wel, Optie C is dan nog wel de beste keuze hierin, maar voorkomen is het beste.Is dat open verdeler buffervat dan zo slecht voor je rendement wat sommigen op dit forum beweren?
Ga je voor een open verdeler met 100% menging, zie ook antwoord @flippy
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Heb de grafiek van de pomp snelheid even nagekeken en deze gaat inderdaad terug naar 1%Blihi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:28:
[...]
Ah, sorry. Het is logisch dat die temperatuur iets oploopt tijdens de SWW run, want op dat moment gaat er warm water door de aanvoer naar het boilervat en dan warmen de buizen zelf iets op.
Als je een beetje rekent aan je grafieken, dan zie ik het volgende:
Tussen 16:20 en 18:00 stijgt de temperatuur van jouw 300 liter boiler van 20 naar 38 graden. Dat is een continu vermogen van 3.8 kW ongeveer. Tussen 18:00 en 22:00 komt er nog maar 12 graden bij, wat overeen komt met 1 kW continu.
Dan zijn er twee dingen die niet kloppen:
1) De snelheid van de pomp. Die staat op 0, maar dat kan niet kloppen. Waarschijnlijk moduleert die pomp terug tot zijn laagste niveau en wordt dat 0 genoemd, maar er is wel degelijk flow (hoe kan anders de temperatuur van zowel het vat als van de aanvoerleiding oplopen?)
2) De output van de compressor. Die is absoluut geen 4.8 kW. Die waarde wordt berekend (niet gemeten) aan de hand van de koelmiddeltemperaturen en de compressorfrequentie en die berekening gaat fout.
Dan is mijn gok dat er toch echt iets goed mis is in het koelmiddelcircuit.
Maar het is dan toch wel vreemd dat het verbruik (gemeten met een aparte kwh meter) steeds verder omhoog loopt. Van 1425 wat om 17:45 uur tot 1725 wat om 22:00 uur.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Instellingen heb ik allemaal nu ingesteld zoals Nefit adviseerd in: https://s3.eu-west-1.amaz...e-HYBRIDE-V02-05-2022.pdf en dan Oudbouw keuzeRonald.42 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:25:
[...]
Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij kun je die ronde knop aan trekken en hem dan handmatig op een stand zetten.
Probeer hem eens wat hij doet als je hem met de handnop dat eerste streepje laat staan.
Dat ding zou wat moeten regelen met het hybride gebeuren normaal gezien.
Die instellingen staan wel goed in je wp?
Zojuist adviseerde de installateur dit ook even te doen. In een ander topic (https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=meng zie ook een draadje. Ik denk dat het wel te maken heeft met de vervanging van deze klep. De installateur heeft nu een Nefit specialist gevraagd, hopelijk komt die snel langs. Nu draait de WP nauwelijks en wordt ons huis verwarmt door de CV. Dat is niet de bedoeling..
[ Voor 11% gewijzigd door O_Tiby op 24-01-2023 19:34 ]
Maar dan betaal je wel de prijs van een dozenschuiver uit Spanje. Via de importeur krijg je natuurlijk een installateur die de huidige adviesprijzen rekent en dan wordt het verhaal al heel gauw heel wat anders.RichieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:13:
Ik heb zojuist een offerte ontvangen van €15k voor een Toshiba Estia HWT-801HW + HWT-1101XWHM3W-E voor € 15k. Voor 200L boiler komt er €5000 bij. De warmtepomp heb ik los gevonden voor € 5000, de boilertank voor € 1500. Dat betekent € 10k / € 13,5k voor materialen en installatie. Dit is een installateur die werd aangeraden door de importeur, dus geen beunhaas die even snel geld wil verdienen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Hier een Daikin Altherma 3R 14kW, 12000RichieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:13:
Ik heb zojuist een offerte ontvangen van €15k voor een Toshiba Estia HWT-801HW + HWT-1101XWHM3W-E voor € 15k. Voor 200L boiler komt er €5000 bij. De warmtepomp heb ik los gevonden voor € 5000, de boilertank voor € 1500. Dat betekent € 10k / € 13,5k voor materialen en installatie. Dit is een installateur die werd aangeraden door de importeur, dus geen beunhaas die even snel geld wil verdienen.
500L boiler, 5500
100L buffer, 2400
Oh ja, allemaal ex btw, dus totaal incl installatie ongeveer 24000 incl btw…
Tis het wilde westen momenteel.
Ik heb sinds vorige week een Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw en ben benieuwd naar onderlinge verbruik gegevens, instellingen, ervaringen, etc. van andere gebruikers van deze warmtepomp.
Ik ben nieuw en heb al vrij veel doorgelezen maar kan weinig vinden over onderlinge vergelijkingen, instellingen en verbruik van deze warmtepomp. Zoals ik heb gelezen is dit wel van een aantal factoren afhankelijk daarom even wat gegevens.
Gegevens woning:
Bouwjaar 1998
Vloeroppervlakte beneden +/- 100 m2
Vloeroppervlakte boven +/- 80 m2 waarvan de helft van de ruimte open staat.
Zolder geen verwarming
Inhoud woning 720 m3
De eerste 2 dagen moest de warmtepomp flink aan het werk om het huis/vloer op temperatuur te krijgen en waarbij de elektrische bijverwarming ook ingeschakeld moest worden. De laatste dagen het verbruik behouden en deze zit gemiddeld op zo’n 30 Kw per dag. Temperatuur schommelt tussen 0-2³C.
Zondag draait de WP tussen de 1500-2000 W in de nacht en ging rond de klok van 11.30 uur uit en om 16.00 uur ging deze vervolgens weer aan.
Maandag draait deze de hele dag rond de 1000-1500 W en kan het huis prima op temperatuur houden, sterker nog de temperatuur stijgt naar 20,8³C en de WP blijft draaien. Waarom dit zo is kan ik niet verklaren. Weet iemand waarom dit zo is ?
Dinsdag draait deze tot nu toe de hele dag rond de 1000-1200 W
Thermostaat in de woonkamer staat ingesteld op 20³C maar de temperatuur is constant 20.8³C in de kamer.
Ben heel erg benieuwd naar andere gebruikers van de Alfea Extensa en of dit een “normaal” verbruik is en/of iemand tips/tricks of advies heeft over de instellingen en verbruik.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:52 ]
Als ik als particulier een warmtepomp uit Spanje kan laten komen voor minder dan een installateur in Nederland kwijt is dan is er iets goed mis. Is ga er vanuit dat de inkoopprijs in Nederland onder de verkoopprijs in Spanje ligt. Natuurlijk maakt een installateur z’n marge en moet die rekening houden met nazorg, etc.Aziraphale schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:35:
[...]
Maar dan betaal je wel de prijs van een dozenschuiver uit Spanje. Via de importeur krijg je natuurlijk een installateur die de huidige adviesprijzen rekent en dan wordt het verhaal al heel gauw heel wat anders.
Laat van die €10k er €2k aan materiaal in zitten en de installatie voor 2 man een volle dag werk zijn, dan hebben we het over €500 per uur.

Als ik nou zeker wist dat ze @koevlaas2 met z'n gouden handjes zouden sturen dan zou ik het nog overwegen…
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is er ook en heet, om te beginnen, subsidie. Dat drijft de prijs gewoon op. En daarnaast is dit helemaal niet zo gek, want ze vragen je gewoon de adviesprijs en die zal in Nederland eerder hoger dan lager zijn. De adviesprijs die Climamarket geeft is €7802,08 en als je dezelfde buitenunit met een 210l boilervat wilt ben je €11545,82 kwijt, waarmee je een verschil hebt vanRichieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Als ik als particulier een warmtepomp uit Spanje kan laten komen voor minder dan een installateur in Nederland kwijt is dan is er iets goed mis. Is ga er vanuit dat de inkoopprijs in Nederland onder de verkoopprijs in Spanje ligt. Natuurlijk maakt een installateur z’n marge en moet die rekening houden met nazorg, etc. Laat van die €10k er €2k aan materiaal in zitten en de installatie voor 2 man een volle dag werk zijn, dan hebben we het over €500 per uur. Als ik nou zeker wist dat ze @koevlaas2 zouden sturen dan zou ik het nog overwegen…
€3743. Niet helemaal een verschil van €5000, maar afhankelijk van hoe actueel die adviesprijzen op Climamarket zijn sta ik hier in de huidige markt niet eens van te kijken.
Je houdt dan, als ze de adviesprijzen van Climamarket hanteren, van die €15000 een dikke €7000 over. Haal daar weer die €2000 aan materiaal af en je komt met 16 uur werk op iets meer dan €300 per uur uit. Dat is al minder dan €500, maar nog steeds iets waar ik een specificatie voor zou willen hebben.
Maar goed, rekensommetjes terzijde zou ik sowieso voor dit soort bedragen een heldere specificatie willen hebben. Mijn eigen installateur heeft exact gespecificeerd welk deel van mijn geld naar buitenunit, binnneunit, overig materiaal en werkloon gaat. Had hij dat niet gedaan dan had hij de opdracht ook niet gekregen, wat een andere installateur bij mijn ouders heel wantrouwend vond nadat hij met droge ogen een offerte van €25000 had neergelegd voor een warmtepomp en wat nieuwe cv leidingen.
Wij hebben een DUO met een buffervat van 190 liter.hortens9273 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:07:
Wij hebben ook alfea extensa 10kw apart boilervat 300 liter, hebben sinds begin september, weet ook nog niet zoveel, probleem wat jij hebt hadden wij in het begin ook, thermostaat op 20 graden, bleef maar oplopen naar 21 graden bleek dat sensor buiten teveel op buiten temperatuur gericht was iets bijgesteld door installateur, meer gericht op thermostaat binnen, nu werkt het goed, staat op 20 graden , meestal temperatuur 0,2 graden meer, hoop dat je hier wat aan hebt, ben namelijk zelf ook nieuwsgierig naar verbruik e.d., heb namelijk nog geen gevoel bij,
Ik zal ook navraag doen bij de installateur of deze dan ook bijgesteld kan worden, deze zal dan ook meer gericht zijn de buitentemperatuur.
Ben wel benieuwd naar het verbruik van jullie van de afgelopen maanden.
Als setpoint 20 is, en het wordt constant 20,8 dan ligt het een beetje aan de regeling.
Ik verwacht een WAR regeling, en als dit zo is dan is de stooklijn te hoog ingesteld, deze moet dus vlakker, of een lager voetpunt van de Ta.
Of de ruimtecompensatie hoger zetten als deze optie erin zit, maar in de basis zou ik eerst de stooklijn lager zetten.
Wat is jullie stooklijn
durf bijna niet te zeggen, ons woonoppervlak is ongeveer hetzelfde als jullie, wonen in het noorden, temperatuur over het algemeen altijd iets lager dan het westen, op de vlakte, verbruik deze maand t/m gisteren 640 kw, hoop dus dat salderingsregeling nog wel even blijft, anders heel veel betalen, hoop dat je hier wat aan hebt
p.s. heb hierboven vraag gesteld naar verbruik kw naar m gas, heb voorbeeld gekregen van verkoper, mijn vraag aan topic is of dit ongeveer klopt, hoop dat hier antwoord opkomt van topic leden, dan heb jij hier ook wat aan
[ Voor 24% gewijzigd door hortens9273 op 24-01-2023 20:38 ]
Dat zal dan aan de WAR regeling liggen, volgens mij heb ik dat ook begrepen van de installateur.Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:31:
@hortens9273 en @Jeep
Als setpoint 20 is, en het wordt constant 20,8 dan ligt het een beetje aan de regeling.
Ik verwacht een WAR regeling, en als dit zo is dan is de stooklijn te hoog ingesteld, deze moet dus vlakker, of een lager voetpunt van de Ta.
Of de ruimtecompensatie hoger zetten als deze optie erin zit, maar in de basis zou ik eerst de stooklijn lager zetten.
Wat is jullie stooklijn
Ik heb (nog) geen idee wat onze stooklijn is en hoe deze dan vlakker moet, waar kan ik deze vinden of waar moet ik dan naar kijken ?
Heeft het ook invloed op het verbruik als je de stooklijn aan gaat passen ?
In de openings post van dit topic staat veel algemene informatie over warmtepompen. Ik zou dit eens doorlezen.Jeep schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:40:
[...]
Dat zal dan aan de WAR regeling liggen, volgens mij heb ik dat ook begrepen van de installateur.
Ik heb (nog) geen idee wat onze stooklijn is en hoe deze dan vlakker moet, waar kan ik deze vinden of waar moet ik dan naar kijken ?
Heeft het ook invloed op het verbruik als je de stooklijn aan gaat passen ?
[ Voor 14% gewijzigd door hortens9273 op 24-01-2023 20:44 ]
Hier ook woonachtig in het noorden, het verbruik is dat incl. om de boiler te verwarmen ?hortens9273 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:34:
Hallo Jeep,
durf bijna niet te zeggen, ons woonoppervlak is ongeveer hetzelfde als jullie, wonen in het noorden, temperatuur over het algemeen altijd iets lager dan het westen, op de vlakte, verbruik deze maand t/m gisteren 640 kw, hoop dus dat salderingsregeling nog wel even blijft, anders heel veel betalen, hoop dat je hier wat aan hebt
p.s. heb hierboven vraag gesteld naar verbruik kw naar m gas, heb voorbeeld gekregen van verkoper, mijn vraag aan topic is of dit ongeveer klopt, hoop dat hier antwoord opkomt van topic leden, dan heb jij hier ook wat aan
Gemiddeld zit je deze maand dan op 28 Kw per dag, 1ste helft van januari was het warmer dan tot nu toe de 2de helft. Dan ligt het verbruik ongeveer hetzelfde. Dan is jou vebruik de afgelopen week tussen de 30-35 Kw per dag ?
[ Voor 23% gewijzigd door hortens9273 op 24-01-2023 20:52 ]
War betekent "WeersAfhankelijkeRegeling", wat eigenlijk zoveel betekent als een bepaalde aanvoertemperatuur bij een bepaalde buitentemperatuur.
Daalt de temperatuur buiten, dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog.
Aangezien jullie reacties (NOFI) en de aangegeven verbruiksgetallen verwacht ik dat jullie stooklijn VEEL te hoog staat.
Mijn verbruik van januari tot nu toe is 340kWh, vrijstaande woning van 900m3 in de weilanden in het oosten van het land waar het ook serieus koud kan worden.
Wel redelijk jonge woning (2017) met een ideaal afgiftesysteem (280m2 vloerverwarming).
50kWh per dag verbruik ik alleen bij strenge vorst, gisteren bijvoorbeeld 22,7kWh en 6 blokken hout vanaf 19.00.
In tegenstelling tot een gasketel is een warmtepompsysteem een stuk kritischer qua tuning. Er zijn een hoop variabelen die de efficiëntie om zeep kunnen helpen. Veel van die variabelen worden hier besproken en daar valt veel van te leren. Wil je het begrijpen, dan zul je je moeten verdiepen.hortens9273 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:43:
Heb inderdaad de openings post gelezen allemaal, maar snap er niks van, allemaal zo technisch, ben een leek, stooklijn ook geen idee wat dat is
Onder andere is dit de terminologie leren. Dan is het verhaal over WAR in de de topic start goed te begrijpen.
WAR = WeersAfhankelijke Regeling.
Bij koud weer moet de verwarming harder werken, en heb je een hogere aanvoertemperatuur (ook wel Ta) van het water nodig om je huis te verwarmen, dan bij koud weer.
De stooklijn is een reeks van gewenste aanvoertemperaturen gerelateerd aan de buitentemperatuur.
m.a.w. met een stooklijn definieer je vooraf hoe hard de warmtepomp moet werken bij een bepaalde buitentemp.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
vloerverwarming, woning kamer en keuken ongeveer 90m2, rest van het huis wordt niet verwarmd, woning 1989, wel hr++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisoltie, geschat verbruik totaal 4000kw per jaar
[ Voor 65% gewijzigd door hortens9273 op 24-01-2023 21:15 ]
Kleine update, vanavond het CV vermogen op 7,5kW laten staan maar de watertemperatuur verhoogd naar 50 graden. Hiermee zonder problemen, rustig aan, de binnentemperatuur verhoogd naar de gevraagde 19 graden. Buiten is het 1 graad.Johan-1986 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:09:
[...]
Nu de watertemperatuur weer verlaagd naar 45 graden en de binnentemperatuur zo laten staan.
Morgenvroeg weer kijken.
Wat was je gasverbruik voordat je een WP kocht? Als vuistregel kun je hanteren dat de WP ongeveer 2x zoveel kWh verbruikt als dat je eerst aan m³ gas verbruikte.hortens9273 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:05:
ok, dank jullie wel voor reactie, kan hier wat mee,
vloerverwarming, woning kamer en keuken ongeveer 90m2, rest van het huis wordt niet verwarmd, woning 1989, wel hr++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisoltie, geschat verbruik totaal 4000kw per jaar
Om dit dus voor januari t/m nu te kunnen bepalen moet je wel je gasverbruik per dag van winterse dagen van vorige winter weten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb nog niet zoveel historie maar zondag was het 35 en gisteren 30.hortens9273 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:50:
ja dat is inclusief de boiler, eerste week 96kw, tweede week, 133, met deze vorst vorige week 321, zondag 50, gisteren 40, dus paar graden warmer scheelt enorm
Dat ligt tot nu toe lager t.o.v. jou verbruik.
Geschat verbruik in de offerte 4400 maar heb nog geen idee of dit ook haalbaar is.
Bel je installateur even op dat je een enorm verbruik hebt en dat ie de boel moet komen inregelen. Dat lijkt me beter dan zelf van alles proberen.hortens9273 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:23:
Weet verbruik januari gas niet, totaal per jaar ongeveer 3000m gas, wel altijd op 21,5 graad, nu op 20 graden
Edit: hier tot nu toe 218kWh deze hele maand en 15m3 gas inclusief douchen.
[ Voor 9% gewijzigd door Insert12 op 24-01-2023 21:25 ]
gaan ze niet doen tenzij je ervoor gaat betalen.Insert12 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:24:
[...]
Bel je installateur even op dat je een enorm verbruik hebt en dat ie de boel moet komen inregelen. Dat lijkt me beter dan zelf van alles proberen.
Met zo'n verbruik zal het aanpassen van parameters snel terug verdiend zijn. En dit lijkt me onder een service dingetje te vallen, met zo'n verbruik zijn de parameters niet eens ingeregeld. Dat hoort gewoon te gebeuren.flippy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:25:
[...]
gaan ze niet doen tenzij je ervoor gaat betalen.
Dit topic is gesloten.