Johan-1986 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:28:
Zoals velen zijn wij ook aan het kijken of ons huis geschikt is voor een warmtepomp en zo ja welke.
Ook lees ik al zeker een jaar mee in de verschillende topics hier, waaruit veel bruikbare informatie is gekomen.
Wij wonen in een eindwoning bouwjaar 1999, verwarmt met radiatoren.
Isolatie volgens de standaard uit 1999. Vloer op staal dus geen mogelijkheden om deze verder te isoleren.
Woning op het zuiden met veel glas, dus bij zoninstraling weinig/geen verwarming nodig.
Ons historisch verbruik is als volgt:
2019: 1.198 m3
2020: 1.029 m3
2021: 1.111 m3
2022: 764 m3 *
Waarbij we het afgelopen jaar ook minder warm zijn gaan stoken, op 17,5 – 18 graden i.p.v. normaal 19 graden.
Het maximale maandverbruik is 255 m3 in januari 2021, daarnaast een aantal keer een verbruik van 220 tot 250m3 in de wintermaanden.
Verbruik warm water ca. 15 m3 per maand.
Dag standen zijn beschikbaar sinds mei 2022 maar geven een vertekend beeld (te weinig) i.v.m. het op lagere temperatuur verwarmen.
Dimensionering
Met formule Koevlaas kom ik aan 1.200m3 x 8kW :1650 = ca. 6kW bij -10 graden.
Voor mijn gevoel is dit laag:
Sinds afgelopen december het vermogen van de gasketel verlaagd naar 9kW en de maximum temperatuur naar 50 graden.
Hierbij kregen wij het zonder problemen “warm” (aangepast tot 17,5-18 graden i.v.m. prijsplafond. Ook met nachtverlaging werd het goed warm.
Hierbij op temperatuur nog een “zaagtand” grafiek voor het gasverbruik, dus de ketel gaat aan-uit.
Deze relatief koude week wil ik meer proberen.
Gisterenavond heb ik het maximum vermogen verlaagd naar 7,5kW en de watertemperatuur naar 45 graden.
Hiemee lukt het nu met een buitentemperatuur van 2 graden niet, van 6 uur tot 11 uur ’s morgens erover gedaan om van 16 naar 17,5 graden te komen, hierin zit geen reserve.
Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen om de dimensionering verdr te bepalen.
Wat is nu het beste om verder te proberen de komende dagen?
Vermogen laten staan en watertemperatuur naar 50 graden?
Vermogen verhogen naar 9kW en watertemperatuur op 45 graden laten staan?
Eerst verwarmen naar de gewenste temperatuur en dan het vermogen weer op 7,5kW en de watertemperatuur naar 45 graden om te kijken of het op temperatuur blijft? Dan is er geen reserve en schiet het de echte koude dagen te kort.
Of anders? Wat verwachten de experts waar wij mee toekunnen?
Voorkeur voor type gaat uit naar een monoblock, installeren moet geen probleem zijn.