Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:
  • 764.195 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
wervisser schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:12:
[...]

Top, die had ik niet zo snel gevonden.

Mijn insteek voor het buffervat (link staat reeds hierboven) was om mijn systeeminhoud te vergroten. De 12kW die ik heb staan heeft ook een minimaal vermogen van 2500W, iets wat ik niet vol continu kan rondpompen in een systeem van zo'n 150liter.

Misschien toch eens kijken of ik bij wijze van test het buffervat kan ontkoppelen om te zien of het systeem dan werkt. Simpel geredeneerd zitten de aansluitingen op dezelfde hoogte, dus als ik de koppelingen losmaak en het vat leeg laat lopen, kan er een buis tussen worden gestoken om de aanvoer en retour weer te koppelen.
Dat rondpompen van 2,5kW door een systeem van 150L begrijp ik niet.

Je pompt warm water rond. Als dat onderweg afkoelt door afgifte van je radiatoren, dan moet dat weer opgewarmd worden. Als dat opwarmen door de wp sneller gebeurt dan het afkoelen door je afgifte, dan moet de warmtepomp uit of de ramen moeten open. Dat is helemaal onafhankelijk van de systeeminhoud. Alle warmtepompen moeten zo af en toe uit omdat hun minimum vermogen op dat moment te hoog is. Bijvoorbeeld van april tm september staan de meeste bijna 100% van de tijd uit.

Het probleem van een buffervat, is dat de Ta van de warmtepomp vaak hoger is dan de Ta die de radiatoren nodig hebben. Daardoor is de COP lager dan zonder vat en dat is zonde van de extra elektriciteit.

Alleen voor defrosts zie ik nog wel een toepassing voor een buffervat in serie met de retourleiding. Dan kan de wp langer defrosten door het retourwater af te koelen in plaats van de backup heater aan te zetten of bij de T-cap in mode 2.

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 10-03-2023 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:18
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 01:12:
[...]

Dat rondpompen van 2,5kW door een systeem van 150L begrijp ik niet.

Je pompt warm water rond. Als dat onderweg afkoelt door afgifte van je radiatoren, dan moet dat weer opgewarmd worden. Als dat opwarmen door de wp sneller gebeurt dan het afkoelen door je afgifte, dan moet de warmtepomp uit of de ramen moeten open. Dat is helemaal onafhankelijk van de systeeminhoud. Alle warmtepompen moeten zo af en toe uit omdat hun minimum vermogen op dat moment te hoog is. Bijvoorbeeld van april tm september staan de meeste bijna 100% van de tijd uit.
Klopt, maar aangezien de inhoud van het systeem beperkt is en ook nog zone gestuurd blijft er weinig water over om rond te pompen. De groepen gaan dicht op basis van ruimte thermostaten op diverse locaties. Die 150 liter kan dan al snel verder zakken. Ik vermoed dat de WP hier snel op blijft in- en uitschakelen.
Het probleem van een buffervat, is dat de Ta van de warmtepomp vaak hoger is dan de Ta die de radiatoren nodig hebben. Daardoor is de COP lager dan zonder vat en dat is zonde van de extra elektriciteit.
Zeker waar, dat is ook wat ik zie in de service cloud. Ondanks hogere Ta loopt de temperatuur ter hoogte van de sensor in het buffervat nauwelijks op. In huis blijft het ondanks aangenaam, maar de WP zal zeker meer uren actief zijn omdat hij denkt dat er nog aanvullend moet worden verwarmt.
Alleen voor defrosts zie ik nog wel een toepassing voor een buffervat in serie met de retourleiding. Dan kan de wp langer defrosten door het retourwater af te koelen in plaats van de backup heater aan te zetten of bij de T-cap in mode 2.
Ik hoor de WP nauwelijks buiten. Zelfs op 86Hz is het relatief stil, dus een andere modus heb ik nog niet gebruikt. De back-up heater is nog niet ingeschakeld geweest, ondanks dat de buffer niet optimaal is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Een onvoorzien probleempje, gister het derde pakketje achter de warmtepomp (briefje in de bus dat het "achter de airco" ligt).
Ze leggen het dan aan de linkerkant achter de fan in het grindbakje... Dat gaat natuurlijk een keer mis.

Toch maar een pakketbroevenbus oid ernaast zetten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:51
Beekforel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:24:
Een onvoorzien probleempje, gister het derde pakketje achter de warmtepomp (briefje in de bus dat het "achter de airco" ligt).
Ze leggen het dan aan de linkerkant achter de fan in het grindbakje... Dat gaat natuurlijk een keer mis.

Toch maar een pakketbroevenbus oid ernaast zetten denk ik.
Goed excuus om grotere spullen aan te schaffen lijkt mij 8)

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
wervisser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 04:01:
[...]

Klopt, maar aangezien de inhoud van het systeem beperkt is en ook nog zone gestuurd blijft er weinig water over om rond te pompen. De groepen gaan dicht op basis van ruimte thermostaten op diverse locaties. Die 150 liter kan dan al snel verder zakken. Ik vermoed dat de WP hier snel op blijft in- en uitschakelen.
een buffervat voegd geen afgifte toe, Een probleem van ruimte thermostaten is idd dat de systeeminhoud omlaag gaat, HET probleem van zone regeling is te weinig afgifte zodra door afschakelen zones de afgifte kleiner is dan de minimale opwek heb je een echt probleem. Dat eerste is goed op te lossen door de buffer in de retour te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-03-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
blb4 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Goed excuus om grotere spullen aan te schaffen lijkt mij 8)
krijg je een briefje met het verzoek de "airco" naar voren te plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-04 20:49
FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 01:12:
[...]

En voor zoneregeling is een buffervat een prima oplossing, als je bijv alleen een badkamer nog wil naverwarmen als de rest al op temperatuur is, maar de badkamer nog niet. Of andere zones die open en dichtgaan en je pendelen in de hand werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55
Vraagje ik zie het volgende in de grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcmVRdM5bl8WncU-6eoi_gXCL48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9NsoYX4OBYMYOYzgVixxd1c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1ZKK1IkCI4iZ6DlQeMfPU92rCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1v9ZzYh1LvKMOEZuU1W0Ulkr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bgGdnmqzUtrF858kgY4PQ0T4Fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LMzSCy4TkZat52qFiCxDfGFR.png?f=fotoalbum_large

Ik zie elke dag op dezelfde tijd tussen 16.00 en 17.00 een piek in de buitentemperatuur. Gaat in dat uur met ongeveer 7gr omhoog. Nu zou ik me kunnen voorstellen dat als de zon schijnt dit mogelijk een oorzaak kan zijn, maar de zon schijnt hier al een paar dagen niet dus lijkt me dit niet het geval.
Iemand enig idee?

Nevermind 8)7 , zie nu dat de data van 01-mrt en daarvoor is. Verwacht toch dat het de zon is geweest, draait aan het eind van de dag precies voor het huis door.

[ Voor 19% gewijzigd door ecn1985 op 10-03-2023 09:33 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ecn1985 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:24:
Vraagje ik zie het volgende in de grafiek:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie elke dag op dezelfde tijd tussen 16.00 en 17.00 een piek in de buitentemperatuur. Gaat in dat uur met ongeveer 7gr omhoog. Nu zou ik me kunnen voorstellen dat als de zon schijnt dit mogelijk een oorzaak kan zijn, maar de zon schijnt hier al een paar dagen niet dus lijkt me dit niet het geval.
Iemand enig idee?
Pakketje van @Beekforel achter die van jou? De eerste vraag is natuurlijk of de temperatuur daadwerkelijk omhoog gaat of 't op een of andere manier een meetfout is. Oftewel zelf op dat tijdstip op inspectie of er een andere thermometer/temperatuursensor bij hangen. 7 graden is nogal een verschil, dat moet een duidelijke oorzaak hebben die redelijk eenvoudig te achterhalen moet zijn.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
ecn1985 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:24:

Nevermind 8)7 , zie nu dat de data van 01-mrt en daarvoor is. Verwacht toch dat het de zon is geweest, draait aan het eind van de dag precies voor het huis door.
aha, toch niet @Beekforel z'n pakketjes. 't was ook geweldig zonnig weer vorige week van zaterdag t/m donderdag.

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 10-03-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55
blb4 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:37:
[...]

aha, toch niet @Beekforel z'n pakketjes. 't was ook geweldig zonnig weer vorige week van zaterdag t/m donderdag.
Ja verwacht dat het dat moet zijn geweest, de zon draait dan ook over het huis heen. Als we weer een zonnige dag hebben ga ik het eens bekijken.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@FransvWoerkom @padoempats ,

dus een goed alternatief is zoals de rechterzijde in onderstaand plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2eJvVKENvart5fu7h3tUf3PO2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YxydesMVmI92WvZ0jM41ju7X.png?f=fotoalbum_large

Maar de beste oplossing is als D in onderstaande plaatje, waarbij een eventuele 3-wegklep voor een boiler voor de aftakking naar het buffer zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECMHemQJ_JU_Pnsp2WeObK0LIss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNl4PeGJKcgnWVn03eLpPwEG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-04 22:27
Beste mede tweakers,

De eerste maand werkte mijn CZ TAW1 netwerk module probleemloos (module zit IN de Pana gemonteerd), echter na 1,5 maand valt de netwerkmodule zeker 1 x per week uit. Na een reset werkt hij dan weer.

Ik wil de module nu naar binnen in huis verplaatsen, omdat dat volgens de ervaringsdeskundigen het probleem op zou (kunnen) lossen. Het wordt erg krap of de standaard kabel lang genoeg is, de CZ TAW CLB kabel heb ik voor de beste prijs via Ebay gevonden voor 57,- (https://www.ebay.de/itm/3...id=5kNv2Vk3Bzya1jpytrV_ew). Ik ben even aan het denken of het slimmer en goedkoper kan dan een hele nieuwe kabel te kopen..

Heeft iemand ervaring met het demonteren van de connectors van de bestaande kabel, of ergens anders kopen van nieuwe connectors? Ik heb CNCT connectors van Panasonic gevonden, maar deze zijn met 4 ipv de 5 benodigde aansluitingen.. |:(

https://www.tme.eu/nl/det...O93zwrm3liYoaAn5SEALw_wcB

[ Voor 4% gewijzigd door jvaessen op 10-03-2023 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
jvaessen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:38:
Beste mede tweakers,

De eerste maand werkte mijn CZ TAW1 netwerk module probleemloos (module zit IN de Pana gemonteerd), echter na 1,5 maand valt de netwerkmodule zeker 1 x per week uit. Na een reset werkt hij dan weer.

Ik wil de module nu naar binnen in huis verplaatsen, omdat dat volgens de ervaringsdeskundigen het probleem op zou (kunnen) lossen. Het wordt erg krap of de standaard kabel lang genoeg is, de CZ TAW CLB kabel heb ik voor de beste prijs via Ebay gevonden voor 57,- (https://www.ebay.de/itm/3...id=5kNv2Vk3Bzya1jpytrV_ew). Ik ben even aan het denken of het slimmer en goedkoper kan dan een hele nieuwe kabel te kopen..

Heeft iemand ervaring met het demonteren van de connectors van de bestaande kabel, of ergens anders kopen van nieuwe connectors? Ik heb CNCT connectors van Panasonic gevonden, maar deze zijn met 4 ipv de 5 benodigde aansluitingen.. |:(

De gebruikte connectors worden op de github van heishamon genoemd.
Die had ik gebruikt om zelf alles bij elkaar te zoeken en te bestellen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
wervisser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:57:

[Afbeelding]

Maar de beste oplossing is als D in onderstaande plaatje, waarbij een eventuele 3-wegklep voor een boiler voor de aftakking naar het buffer zit?

[Afbeelding]
Ik zou voor dat rechter plaatje gaan, dus seriebuffer in de retour en dan kan dus die extra circulatiepomp er uit. En dat dus omdat je naregeling toepast, als je alles open houd (of in elk geval genoeg voor minimale flow & afgifte) dan kan die buffer er helemaal uit. Over die serie-buffer dan een by-pass plaatsen (komt ook voor in Panasonic schema’s) om te zorgen dat minimale flow altijd gehaald wordt. Zie ook mijn schema (link in footer).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:55
jvaessen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:38:
Beste mede tweakers,

Kabel gewoon verlengen, dus knippen en stuk er tussen monteren. Geen probleem met connectoren.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-04 14:13

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het probleem met warmtepompweetjes is dat er bepaalde aannames gemaakt worden over hoe de WP geregeld wordt. Daar veronderstellen ze dat je een sensor hebt die je op het t-stuk kunt zetten. Dat is niet zoals de Pana regelt, die heeft gewoon een target water temp op de uitgaande leiding. Je kunt eventueel wel een buffervatsensor monteren, maar die wordt niet gebruikt om de Ta op te regelen, enkel om de boel aan en uit te zetten.

Overigens ben ik van mening dat je met een parallelbuffer best een goede efficientie kunt bereiken. Er zijn echter veel meer dingen die verkeerd kunnen gaan waardoor je efficientie inlevert. Het risico daarop is gewoon kleiner zonder buffer, of met een seriebuffer.
Ik ben zelf met opstelling D begonnen, en na wat experimenteren en onverwachte situaties op de seriebuffer met bypass uitgekomen (zoals @blb4 beschrijft). De naregeling is mild, en wordt alleen gebruikt om de ruimtetemperatuur constant te houden (radiatoren, geen super goede isolatie, 300L buffer, 9J).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

BREAKING NEWS:

Vandaag is er een meeting geweest tussen de Panasonic distributeurs en Panasonic Nederland. De productie van huidige J series wordt dit jaar uit gefaseerd. De Bi-bloc L serie R290 wordt de voorlopige opvolger. Verder nieuws volgt z.s.m. op de site. Ik was er al bang voor dat dit stond te gebeuren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09
Dus klanten met een lopende bestelling moeten (mogelijk) verplicht over naar de nieuwe en duurdere versie?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Motorfret schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:26:
Dus klanten met een lopende bestelling moeten (mogelijk) verplicht over naar de nieuwe en duurdere versie?
Verplicht is uiteraard niets. Mijn geplaatste orders bij DHPS worden zelfs dit jaar niet meer uitgeleverd. ( klanten zijn al op de hoogte )

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik heb nog 2 bestellingen open staan: een 9kw in juni besteld, en een 12kw TCAP in oktober besteld (die laatste moet ik nog steeds annuleren..)

Kan ik mijn bestelling nog verwachten? Of is het vrijwel meteen een streep erdoor?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Verplicht is uiteraard niets. Mijn geplaatste orders bij DHPS worden zelfs dit jaar niet meer uitgeleverd. ( klanten zijn al op de hoogte )
Wat betekent dit? Ik heb er ook nog eentje bij je in bestelling staan sinds vorig jaar, is die dan te verwachten? Heb iig geen mail gehad nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:21
Pfff net op tijd ontvangen dus. Zijn er al cijfers over de r290 nee toch? Ben wel benieuwd of r290 veel minder zuinig is dan de r32.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ConQuestador schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:33:
Ik heb nog 2 bestellingen open staan: een 9kw in juni besteld, en een 12kw TCAP in oktober besteld (die laatste moet ik nog steeds annuleren..)

Kan ik mijn bestelling nog verwachten? Of is het vrijwel meteen een streep erdoor?
Dat is per Panasonic distributeur verschillend en leverancier verschillend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

I-King schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Wat betekent dit? Ik heb er ook nog eentje bij je in bestelling staan sinds vorig jaar, is die dan te verwachten? Heb iig geen mail gehad nog.
Geen mail betekent nog niet definitief. Graag mail met ordernummer sturen voor info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Lijkt me niet nodig om meteen in paniek te raken.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met de seriebuffer en bypass los je het probleem van te weinig inhoud op, als alles dicht loopt gaat de retourstroom via de bypass door de buffer terug naar de warmtepomp. het duurt dan bij 2.5 KW ongeveer 30 min voordat het water door de buffer is.
Ik zou de buffer in serie in de retour zetten en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:06
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:18:
BREAKING NEWS:

Vandaag is er een meeting geweest tussen de Panasonic distributeurs en Panasonic Nederland. De productie van huidige J series wordt dit jaar uit gefaseerd. De Bi-bloc L serie R290 wordt de voorlopige opvolger. Verder nieuws volgt z.s.m. op de site. Ik was er al bang voor dat dit stond te gebeuren.
Alles al voorbereid voor de 9kW monobloc, dus hoop wel dat deze nog geleverd wordt (vorig jaar juli besteld).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:06
Iemand toevallig al een service- en/of installation manual gevonden voor de K en L series?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:20
Voor wat betreft koelmiddel, verschilt r32 qua druk etcetera erg van r290 of zou dit makkelijk te vervangen zijn in bestaande systemen. Zou ideaal zijn als je in de toekomst een bestaand r32 systeem kan vullen met r290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:08
@Carboy54 jeetje balen dat de J serie er nu al uit gaat. Worden er dan ook geen bestellingen meer aangenomen? Zou graag nog een 5kW model willen bestellen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:31
jvanderkroon schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:35:
Zou graag nog een 5kW model willen bestellen.
Volgens mij is de 5kW het minst problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tranquility schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:44:
[...]

Volgens mij is de 5kW het minst problematisch.
Alles wordt nu problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Carboy54 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Helaas en wat een eventuele opvolger van de J wordt met R290 onbekend. De produktie wordt ondanks de enorme back orderpositie aardig terug geschroefd ten gunste van de veel duurdere K&L
Waar zitten ze nu met de J wat betreft back orders? Hoorde dat ze zelfs als J back orders proberen om te zetten naar L & K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:13
Ik ben dan weer benieuwd of Heishamon gaat werken op L&K. Ze lijken wel de CZ-TAW1B te gebruiken (die ook in de J zit) dus grote kans op compatibiliteit. Maar tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:22
In de L & K serie flyer staat bij de L te lezen; "Biedt een hydraulische verbinding tussen de binnen- en buitenunit"
Wat houd dat in? géén monoblock, maar wél dat het CV water naar de buitenunit moet? of is die hydraulische verbinding een secundair water (of antivries vloeistof) circuit met pomp en warmtewisselaars?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

psycho-realm schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Waar zitten ze nu met de J wat betreft back orders? Hoorde dat ze zelfs als J back orders proberen om te zetten naar L & K
Klopt maar wel met behoorlijke prijs van € 6.250 shopprijs voor de 7 Kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

natural colour schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:32:
In de L & K serie flyer staat bij de L te lezen; "Biedt een hydraulische verbinding tussen de binnen- en buitenunit"
Wat houd dat in? géén monoblock, maar wél dat het CV water naar de buitenunit moet? of is die hydraulische verbinding een secundair water (of antivries vloeistof) circuit met pomp en warmtewisselaars?
Dat laatste bij de L een kleinere buitenunit en binnen unit met pomp en electronica zonder wisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvaessen
sjimmie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:42:
[...]

De gebruikte connectors worden op de github van heishamon genoemd.
Die had ik gebruikt om zelf alles bij elkaar te zoeken en te bestellen.
Dankje! ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan.
t.oswald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Kabel gewoon verlengen, dus knippen en stuk er tussen monteren. Geen probleem met connectoren.
Ook een optie, ga eerst proberen of ik de kabel zelf kan maken, dan hoe ik de oorspronkelijke kabel origineel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
wervisser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 04:01:
[...]

[...]

Zeker waar, dat is ook wat ik zie in de service cloud. Ondanks hogere Ta loopt de temperatuur ter hoogte van de sensor in het buffervat nauwelijks op. In huis blijft het ondanks aangenaam, maar de WP zal zeker meer uren actief zijn omdat hij denkt dat er nog aanvullend moet worden verwarmt.

[...]

Ik hoor de WP nauwelijks buiten. Zelfs op 86Hz is het relatief stil, dus een andere modus heb ik nog niet gebruikt. De back-up heater is nog niet ingeschakeld geweest, ondanks dat de buffer niet optimaal is aangesloten.
Als het buffervat goed geïsoleerd is, maakt de wp net zoveel energie als nodig is in je huis. Dus als alle zones dicht staan, zal de wp stil staan en zal er dus niet aanvullend verwarmd worden. Maar als er zones open staan, maakt de wp warmte op een hogere temperatuur dan de zones nodig hebben en dat kost extra elektriciteit. Dat is de prijs van het gemak van altijd warm water beschikbaar voor als een zone dat nodig heeft.

Een T-cap heeft twee modi van defrosten: de eerste is overschakelen naar koelmode en de verdamper opwarmen met de warmte uit het cv-circuit. Je buffervat, leidingen en verwarmingslichamen. De tweede start als het systeemwater te ver afkoelt. Dan wordt de circulatiepomp uit gezet en verwarmt de compressor de verdamper. Bij de eerste modus gebruik je energie die met de gewone verwarmings-COP is gemaakt, de tweede modus gebruikt elektriciteit met COP=1. Die 86Hz lijkt me mode 2. Mijn 12H gebruikt dan 4,5kW om het ijs te smelten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:13
natural colour schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:32:
Ja dat laatste. En als ik me goed herinner mij de K zelfs een hoge druk lucht ipv vloeistof. Dat is het innovatieve en daarmee kunnen ze hogere aanvoer temperaturen halen

Edit: ik herinner me dit dit fout 🙄
De k lijkt gewoon een opvolger met nieuw design op r32. De l werkt met r290 hierdoor geschikt voor die hogere temperatuurregeling
edit 2: en de l is een hydrosplit. Net als in een monoblock blijft het gas buiten. Maar wel een binnen unit. Transport er tussen is inderdaad vloeistof. Maar waarom dan niet zoals bij een monoblock gelijk je systeem in begrijp ik nu ook even niet

[ Voor 25% gewijzigd door thehog op 11-03-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:22
thehog schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:04:
[...]

Ja dat laatste. En als ik me goed herinner mij de K zelfs een hoge druk lucht ipv vloeistof. Dat is het innovatieve en daarmee kunnen ze hogere aanvoer temperaturen halen
Als dit idee voor Panasonic geheel nieuw is, bestaat de kans op kinderziektes van de hardware of onder-ontwikkelde software.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:31
@Carboy54 kom hier ook maar op met die J 9kW. Nu wel lang genoeg gewacht :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat zijn de parameters obv hij de backupheater bijschakelt bij defrost? M'n Toutlet komt tot 23 wanneer Ttarget 29 is, deltaT staat op 4. Is dat de reden? Als die onder 27 graden komt dus.

Of gaat het om Heater_Start_Delta, die staat op - 4. die waarde is in K? Dat kan toch niet?

Begrijp dat ik de BH uit kan zetten in het installateursmenu, zal ik eens probern.

[ Voor 30% gewijzigd door Beekforel op 11-03-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
thehog schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:04:
[...]

edit 2: en de l is een hydrosplit. Net als in een monoblock blijft het gas buiten. Maar wel een binnen unit. Transport er tussen is inderdaad vloeistof. Maar waarom dan niet zoals bij een monoblock gelijk je systeem in begrijp ik nu ook even niet
ik vermoed dat het uit commercieel oogpunt is gedaan, je koopt zowel verwarming als warm water, je hebt niet meer de mogelijkheid om zelf warmwater voorziening te maken zonder panasonic onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

John lamers schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:12:
[...]

ik vermoed dat het uit commercieel oogpunt is gedaan, je koopt zowel verwarming als warm water, je hebt niet meer de mogelijkheid om zelf warmwater voorziening te maken zonder panasonic onderdelen.
Hij is leverbaar met en zonder interne boiler dus dat is niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Beekforel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:22:
Begrijp dat ik de BH uit kan zetten in het installateursmenu, zal ik eens probern.
Niet voor de DF. Als je dat wil dan moet je de stroom van het element hard afsluiten, maar dat is niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CurlyMo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Niet voor de DF. Als je dat wil dan moet je de stroom van het element hard afsluiten, maar dat is niet verstandig.
Hm ok, ik dacht dat hier eens besproken werd dat mensen dat deden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Beekforel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Hm ok, ik dacht dat hier eens besproken werd dat mensen dat deden?
Voor alles wat je maar zou kunnen bedenken is wel een tweaker die dat geprobeerd heeft. Ik zou daar dus niet vanuit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Hij is leverbaar met en zonder interne boiler dus dat is niet het geval
Dat had ik niet begrepen, wat is in de uitvoering zonder boiler dan de functie van de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
CurlyMo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:44:
[...]

jawel dat kan wel dan doet die met een DF ook niet meer.

als je de stroom hard afsluit krijg je een foutmelding dus dat werkt niet.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
redbullwaning schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:10:
[...]

jawel dat kan wel dan doet die met een DF ook niet meer.

als je de stroom hard afsluit krijg je een foutmelding dus dat werkt niet.
Hier staat de BH in het menu ook gewoon uit, maar die wordt wel gebruikt bij DF.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:28
BH uitschakelen is een goed idee.

Geheime menu:

Op controller,
Menu rechts boven,
Pijl links,
Pijl omlaag.
Tegelijk 10 sec vast houden.
Instellen volgens menu opties.

Scheelt fors in verbruik en betere regeling van het proces is mijn ervaring.
Is het proberen zeker waard.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Buitenkamp In dat menu heb ik hem inderdaad niet aangepast. In mijn situatie lijkt me dat overigens ook niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
CurlyMo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Hier staat de BH in het menu ook gewoon uit, maar die wordt wel gebruikt bij DF.
Als je hem in het menu wat @Buitenkamp zegt uitzet gaat die niet aan met een DF.

of je hem aan-uit zet is een eigen keuze.
even een dingetje. ik kan mij herinneren wanneer je een geforceerde defrost deed dat dan de DH veel korter aangaat (2 i.p.v 10min.) maar dat weet ik niet zeker meer.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

John lamers schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Dat had ik niet begrepen, wat is in de uitvoering zonder boiler dan de functie van de binnenunit?
Waterpomp, regelingen, backup en electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
FransvWoerkom schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 01:29:
[...]

Als het buffervat goed geïsoleerd is, maakt de wp net zoveel energie als nodig is in je huis. Dus als alle zones dicht staan, zal de wp stil staan en zal er dus niet aanvullend verwarmd worden. Maar als er zones open staan, maakt de wp warmte op een hogere temperatuur dan de zones nodig hebben en dat kost extra elektriciteit. Dat is de prijs van het gemak van altijd warm water beschikbaar voor als een zone dat nodig heeft.
Ik zal eens een nieuwe schets maken van de mogelijke manier van aansluiten en hier posten. Het is lastig om vooraf te bepalen hoeveel energie er onnodig wordt verstookt in mijn woning, aangezien geen dag gelijk is.
Een T-cap heeft twee modi van defrosten: de eerste is overschakelen naar koelmode en de verdamper opwarmen met de warmte uit het cv-circuit. Je buffervat, leidingen en verwarmingslichamen. De tweede start als het systeemwater te ver afkoelt. Dan wordt de circulatiepomp uit gezet en verwarmt de compressor de verdamper. Bij de eerste modus gebruik je energie die met de gewone verwarmings-COP is gemaakt, de tweede modus gebruikt elektriciteit met COP=1. Die 86Hz lijkt me mode 2. Mijn 12H gebruikt dan 4,5kW om het ijs te smelten.
Is dat een instelling? Die 86Hz start direct na het deice proces en kan via die methode van @Motorfret worden voorkomen. Maar ook is het de vraag hoeveel voordeel het mij oplevert. De backup heater is in elk geval nog nooit ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:07:
Waterpomp, regelingen, backup en electronica.
En een handige plaats om al je externe apparatuur op je WP aan te sluiten.

Hier hangt er bijvoorbeeld aan:
  • Externe thermostaat.
  • Bedieningspaneel
  • Wifi kastje voor bediening via app.
  • Twee kWh meters zodat de WP zijn eigen stroomverbruik nauwkeurig weet.
  • Driewegklep
  • Relais waarmee dompelelement wordt geschakeld.
  • Kleppen die omschakelen als de WP gaat koelen.
  • Temperatuursensor in SWW-vat
  • Etc
En dan heb ik nog niet eens een buffervat + externe pompgroepen en bijbehorende temperatuursensoren, de meeste aansluitingen in mijn binnenunit zijn nog leeg.
Ik moet er niet aan denken om al die kabels naar de buitenunit te moeten trekken.

Dus ik begrijp wel waarom Panasonic hier het voorbeeld van Mitsubishi heeft gevolgd. >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
dat is inderdaad wel een voordeel, gelukkig had ik daar rekening mee gehouden en is dat voor mijn monoblock niet zo'n probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
Vandaag maar eens begonnen met de installatie van de 9J. Als ik het zo zie met de berichten van Carboy net op tijd besteld vorig jaar. Op zich zie ik ook het voordeel van een binnenunit wel. Ik ben vandaag lekker aan het boren geweest in de fundering, had wellicht een paar gaatjes gescheeld die binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tAQSWo8RKUgQZtGpjAq9MX_b1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Axt8eapx0VbPp2sRjL7k2RoA.jpg?f=fotoalbum_large

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-04 10:47
Wouter2403 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:47:
Op zich zie ik ook het voordeel van een binnenunit wel. Ik ben vandaag lekker aan het boren geweest in de fundering, had wellicht een paar gaatjes gescheeld die binnenunit.
Voor mij was een van de redenen om te kiezen voor een monoblock de scheiding tussen installatie en de buitenunit. Eenmalig de kosten van de hele installatie met leidingen en aansluitingen, en daarna om de zoveel jaar alleen een andere buitenunit neerzetten en aansluiten. De oude buitenunit inruilen of doorverkopen. Als Panasonic een heel ander pad inslaat dan zal een upgrade jaren langer op zich laten wachten, of het wordt geen Panasonic meer. Anders komen er ook weer nieuwe leidingen, binnenunit bij en opnieuw alles open. Als de WAF het hoort...

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vandaag maar eens begonnen met de installatie van de 9J. Als ik het zo zie met de berichten van Carboy net op tijd besteld vorig jaar. Op zich zie ik ook het voordeel van een binnenunit wel. Ik ben vandaag lekker aan het boren geweest in de fundering, had wellicht een paar gaatjes gescheeld die binnenunit.

[Afbeelding]
Nu al lekkage? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23

[Afbeelding]
Flink hoog waterpeil. Alles goed dicht maken buiten. Mag ik vragen waarom je 3 dunne mantel buizen naar buiten hebt gelegd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKQk8vg_LJVQsbgIwhXUOav22x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6A3zXuoyqtnyLe1nIuT3yNw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
psycho-realm schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:03:
[...]

Flink hoog waterpeil. Alles goed dicht maken buiten. Mag ik vragen waarom je 3 dunne mantel buizen naar buiten hebt gelegd?

[Afbeelding]
Haha, nee geen lekkage gelukkig, ik ben vorige week gaan graven. Met de zondvloed aan regen van de week is de put vol geregend doordat water vanuit de tuin de put in loopt. De grond hier is Zeeuwse klei die voor geen meter water doorlaat. De kruipruimte ernaast is nog 50cm diep en is gewoon droog, grondwater staat een stuk lager dus.
Ik heb drie mantelbuisjes gelegd voor:
1. Twee maal 3x2,5mm2 voeding
2. 3x2,5mm2 naar tankelement en 3x1,5mm2 naar driewegklep
3. Hele bundel aan thermostaatkabel, UTP’s, draadje controller, etc.

Had wellicht ook wel in minder mantelbuis gepast, maar ik had 25m mantelbuis liggen en een diamantboor gehuurd, dus als we dan toch bezig zijn…
Vandaag weer regen, volgende week maar verder.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Aan welke knoppen moet ik draaien om 't uitgangsvermogen voor DHW productie hoger te krijgen?
Ik ben nog een beetje aan 't klooien met de DHW instellingen, de boiler is pas een paar weken aangesloten.
Ik las hier op 't forum dat de WP meestal naar een hoog vermogen gaat voor DHW en dat dat ook lastig te temmen is. Voorlopig zie ik bij mij nooit meer dan 10l/min flow bij DHW bereiding en een maximaal (uitgangs)vermogen van ~4 kW. De compressor draait dan op 34 Hz. Ik heb een 7 kW exemplaar, ik had dus verwacht dat er wel met een hoger vermogen en hogere compressorfrequentie DHW geproduceerd zou worden. Verschillende waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
TOP1    Pump_Flow   10.16   l/min
TOP4    Operating_Mode_State    4   Heat+DHW
TOP7    Main_Target_Temp    57  °C
TOP8    Compressor_Freq 34  Hz
TOP9    DHW_Target_Temp 50  °C
TOP10   DHW_Temp    45  °C
TOP18   Quiet_Mode_Level    0   Off
TOP20   ThreeWay_Valve_State    1   DHW
TOP22   DHW_Heat_Delta  -8  K
TOP40   DHW_Energy_Production   4400    Watt
TOP41   DHW_Energy_Consumption  1200    Watt
TOP58   DHW_Heater_State    1   Free
TOP60   Internal_Heater_State   0   Inactive
TOP61   External_Heater_State   0   Inactive
TOP100  DHW_Installed   1   Enabled

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 12-03-2023 14:41 . Reden: 7 kW toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blb4 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:15:
Aan welke knoppen moet ik draaien om 't uitgangsvermogen voor DHW productie hoger te krijgen?
Ik ben nog een beetje aan 't klooien met de DHW instellingen, de boiler is pas een paar weken aangesloten.
Ik las hier op 't forum dat de WP meestal naar een hoog vermogen gaat voor DHW en dat dat ook lastig te temmen is. Voorlopig zie ik bij mij nooit meer dan 10l/min flow bij DHW bereiding en een maximaal (uitgangs)vermogen van ~4 kW. De compressor draait dan op 34 Hz. Verschillende waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Ik ken Pansonic niet, maar een flow van slechts 10 lpm voor DHW is wel erg laag. Kan zomaar zijn dat dat de beperking is.
Maareh, voor een 5 kW WP is 4.4 kW tijdens DHW maken redelijk OK, terwijl het voor een 9 kW WP dan weer erg weinig is.
Oftewel: Welk type WP heb je?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Ik ken Pansonic niet, maar een flow van slechts 10 lpm voor DHW is wel erg laag. Kan zomaar zijn dat dat de beperking is.
Maareh, voor een 5 kW WP is 4.4 kW tijdens DHW maken redelijk OK, terwijl het voor een 9 kW WP dan weer erg weinig is.
Oftewel: Welk type WP heb je?
Die van mij zit daar tussenin, ik heb 't 7 kW model.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 12:20
Zo, ook ik zal een beknopte build log achterlaten hier. Met dank aan iedereens adviezen, foto's en met uitzondering @lbreman die mij geholpen heeft met informatie, check-up en ingebruikstelling (yes, subsidie here we come) :*) )

Panasonic 5J mono van Bottega Idraulica (Italië), geplaatst in de achtertuin vlak achter het huis. Binnen (1e etage) een 150L calypso-rebatch van Panasonic WPB die zijn eigen feestje viert. Aanvankelijk wilde ik alles uit de WP trekken, maar ben blij niet ook met 3weg-kleppen etc aan te moeten.

32mm Heima flexbuizen, laatste stuk met RJtec 5/4" RVS flex met 90gr bocht.
Buisisolatie van Amazon.de, de set was erg goed te betalen zo. Stukken goedkoper dan Uponor voorgeïsoleerd..

De 5J draait op een eigen kracht alamat (B16/30mA) en in de pomp zit een 3f kwh-meter en heishamon. De derde fase is niet aangesloten momenteel. Kan eventueel een buitenstopcontact worden later.
De WPB heeft een eigen B16 groep achter aardlek, een ongebruikte droger-aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3d2COFW9p0YbWp6TwlZd_gMDf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Av97kqKYueiEodcgMpGggeNU.png?f=fotoalbum_large
Eerste dag een stukje bestrating opgeschoven, zand gestort, grindmat erin gaten in de gevel.
*63mm diepe gatzaag van Amazon
*60mm regenpijp (HWA) van de bouwmarkt

Ging prima met mijn bosch blauw hamerboortje door de bakstenen wand (spouwloos, dubbelsteens muur). De pijp ging er soepel doorheen en met een wiggetje en wat purschuim goed op de plek gezet en afgedicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq7wSf9PdslkHnTd_4B0NJT7w_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRPZ13JudOaGfHgFP9tBhOXx.png?f=fotoalbum_large
Pomp staat netjes op bigfoots (600mm) die ik van Ebay heb, na alle aansluitingen heb ik het grind nog verder afgevuld (niet op foto).

Binnen was het een groter gevecht dan gedacht, ik wilde namelijk onder- & achterlangs mijn keukenblok. Gelukkig zelf gebouwd & geplaatst, dus ik wist exact hoe en wat deze deels te verwijderen.

Vloerverwarmingsverdeler heb ik vervangen voor een pomploze niet-menger. Dan stijgt er 32mm en op de 1e etage gaat dit via vuller, manometer, magneetfilter en ontluchter, over op het "oude" 22mm pex naar de radiatoren boven. Ik heb 32 doorgetrokken en geïsoleerd zodat de mogelijkheid tot fancoil boven open blijft :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M90URZc9HZftUv9_sAv-1ikJOKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4YO8bG6y5DBTCqaBl9Z0v2am.png?f=user_large

TODO:
- Heishamon debuggen / bereik verbeteren
- Boven laatste T-stukken en koppelingen inpakken & aftapen
- Leidingen buiten inpakken in Armaflex (althans, Ali knock-off)
zijn hier nog tips, dos/donts voor? Daarna helemaal inpakken met tape?

[ Voor 3% gewijzigd door stevenP op 12-03-2023 21:06 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

stevenP schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:09:
Zo, ook ik zal een beknopte build log achterlaten hier. Met dank aan iedereens adviezen, foto's en met uitzondering @lbreman die mij geholpen heeft met informatie, check-up en ingebruikstelling (yes, subsidie here we come) :*) )

Panasonic 5J mono van Bottega Idraulica (Italië), geplaatst in de achtertuin vlak achter het huis. Binnen (1e etage) een 150L calypso-rebatch van Panasonic WPB die zijn eigen feestje viert. Aanvankelijk wilde ik alles uit de WP trekken, maar ben blij niet ook met 3weg-kleppen etc aan te moeten.

Buisisolatie van Amazon.de, de set was erg goed te betalen zo. Stukken goedkoper dan Uponor voorgeïsoleerd..

De 5J draait op een eigen kracht alamat (B16/30mA) en in de pomp zit een 3f kwh-meter en heishamon. De derde fase is niet aangesloten momenteel. Kan eventueel een buitenstopcontact worden later.
De WPB heeft een eigen B16 groep achter aardlek, een ongebruikte droger-aansluiting.

[Afbeelding]
Eerste dag een stukje bestrating opgeschoven, zand gestort, grindmat erin gaten in de gevel.

Ging prima met mijn bosch blauw hamerboortje door de bakstenen wand (spouwloos, dubbelsteens muur). De pijp ging er soepel doorheen en met een wiggetje en wat purschuim goed op de plek gezet en afgedicht.

[Afbeelding]
Pomp staat netjes op bigfoots (600mm) die ik van Ebay heb, na alle aansluitingen heb ik het grind nog verder afgevuld (niet op foto).

Binnen was het een groter gevecht dan gedacht, ik wilde namelijk onder- & achterlangs mijn keukenblok. Gelukkig zelf gebouwd & geplaatst, dus ik wist exact hoe en wat deze deels te verwijderen.

Vloerverwarmingsverdeler heb ik vervangen voor een pomploze niet-menger. Dan stijgt er 32mm en op de 1e etage gaat dit via vuller, manometer, magneetfilter en ontluchter, over op het "oude" 22mm pex naar de radiatoren boven. Ik heb 32 doorgetrokken en geïsoleerd zodat de mogelijkheid tot fancoil boven open blijft :)
[Afbeelding]

TODO:
Hoe heb je de beide nullen dan aangesloten?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Ik las hier op 't forum dat de WP meestal naar een hoog vermogen gaat voor DHW en dat dat ook lastig te temmen is. Voorlopig zie ik bij mij nooit meer dan 10l/min flow bij DHW bereiding en een maximaal (uitgangs)vermogen van ~4 kW. De compressor draait dan op 34 Hz. Ik heb een 7 kW exemplaar, ik had dus verwacht dat er wel met een hoger vermogen en hogere compressorfrequentie DHW geproduceerd zou worden. Verschillende waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
In het menu op de controller bij system setup -> DHW capacity. De heishamon code weet ik niet, ik zie ook niet direct iets wat erop lijkt.

Hier staat deze op standaard. Dan gaat hij eerst met vol vermogen verwarmen (9kW), tot hij aan de max temp komt (57C), dan gaat de flow omhoog naar 25 lpm, vervolgens loopt het vermogen weer wat naar beneden naarmate de tank opwarmt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YIBFLdfOdPNsnVgs55xIM3fUkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4pBXJkK5uSHS0StNMEnRqDMD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Thorsd op 12-03-2023 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
klump4u schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Hoe heb je de beide nullen dan aangesloten?
Via het topic hier over huisinstallaties heb ik begrepen dat het geen probleem was om beiden op dezelfde nul terug te laten lopen naar de groepenkast. Ze hebben dus in feite een gedeelde nul op de groep, maar wel beiden een eigen aardlek (die in de machine).

Ik zou in theorie, de twee aardleks kunnen vervangen voor 2 B16 alamats zodat ze los van elkaar nog afgezekerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:50
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Als je hem bij de instelling die @Thorsd laat zien op 'standard' zet, moet het sneller gaan, wel minder zuinig. Ik heb het zelf niet geprobeerd.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stevenP schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:38:
Via het topic hier over huisinstallaties heb ik begrepen dat het geen probleem was om beiden op dezelfde nul terug te laten lopen naar de groepenkast.
Dat mag inderdaad omdat beide nullen onderling een 120° faseverdraaiing hebben, waardoor de nulstroom nooit boven de 16A kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Thorsd, @Joris 407, dank, dat zou 't inderdaad wel eens kunnen wezen, ik heb 'm op 'Variable' staan. Ik ga 't in elk geval eens proberen hoe 't met setting 'Standard' gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56
Heb je een linkje? Lijkt me wel handig om ook te kopen tzt

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
ConQuestador schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Heb je een linkje? Lijkt me wel handig om ook te kopen tzt
ik heb mijn post geupdate, zodat alles bij elkaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Het aanpassen van mijn installatie van een open buffer naar een parallel buffer of buffer in de retour is ongeveer hetzelfde werk. De puntstuk perskoppelingen die ik heb gebruikt zijn achteraf gezien niet erg handig, aangezien deze niet los kunnen, maar dat mag de pret niet drukken.

Het is meer de vraag welke aanpassing het beste resultaat kan behalen. Het blijkt in elk geval dat de huidige installatie een behoorlijk verbruik aan elektriciteit met zich mee brengt, maar dat de temperatuur met een hogere aanvoertemperatuur wel stabiel blijft in huis.

Weet iemand de invloed van de aansluitmogelijkheden op het buffer? Ik heb twee aansluitingen boven voor het warme water en twee onderin voor het koude water. Zal er verschil zijn wanneer ik beide aansluitingen aan een zijde koppel of wanneer dit diagonaal is?

Bij een parallel buffer behoud ik de Wilo pompen, dus wat stroomverbruik extra per jaar. Daarbij blijft er altijd stroming in het systeem wanneer de pomp in de WP uit zou staan. Dit zie ik eigenlijk enkel in de service cloud gebeuren tijdens een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-PiXdiVL9CsQif1Vz6bdRCMxjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFRNpZvJ3yNlZKv1XDO476Di.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een seriebuffer zullen de beide Wilo pompen komen te vervallen. Voor de rest komen alle aanvoer en retourleidingen op een bypass terecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAO6IqUifszF4RZfwFxRWsy_jcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vFKjIgYnjntDtPlWLEKG1LB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:18:
BREAKING NEWS:

Wat ik nog dacht.. gaat het echt over de volledige productie, of enkel de distributie door Panasonic NL en blijft hij in de toekomst in andere landen nog wel leverbaar?

Lijkt me dat de nieuwe R290 serie niet voor iedereen ideaal is, ik heb nu bijvoorbeeld een 300 liter SWW vat, met alleen 185 liter voor de K&L versie is dat vrij beperkt in keuze/capaciteit (naast een forse meerprijs) :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09
@jvaessen Zoals gezegd door @Carboy54 is er ook een versie ZONDER ingebouwd SWW vat.
Dan zit dus alleen alle electronica en regelapparatuur in de binnenunit.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
Motorfret schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:28:
@jvaessen Zoals gezegd door @Carboy54 is er ook een versie ZONDER ingebouwd SWW vat.
Dankje, dat had ik even gemist! De Groene Energiewinkel heeft er blijkbaar voor gekozen om enkel de variant met SWW vat te verkopen (denk om zijn omzet te verhogen?)

[ Voor 17% gewijzigd door jvaessen op 13-03-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wervisser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:10:
Het aanpassen van mijn installatie van een open buffer naar een parallel buffer of buffer in de retour is ongeveer hetzelfde werk. De puntstuk perskoppelingen die ik heb gebruikt zijn achteraf gezien niet erg handig, aangezien deze niet los kunnen, maar dat mag de pret niet drukken.

Het is meer de vraag welke aanpassing het beste resultaat kan behalen. Het blijkt in elk geval dat de huidige installatie een behoorlijk verbruik aan elektriciteit met zich mee brengt, maar dat de temperatuur met een hogere aanvoertemperatuur wel stabiel blijft in huis.

Weet iemand de invloed van de aansluitmogelijkheden op het buffer? Ik heb twee aansluitingen boven voor het warme water en twee onderin voor het koude water. Zal er verschil zijn wanneer ik beide aansluitingen aan een zijde koppel of wanneer dit diagonaal is?

Bij een parallel buffer behoud ik de Wilo pompen, dus wat stroomverbruik extra per jaar. Daarbij blijft er altijd stroming in het systeem wanneer de pomp in de WP uit zou staan. Dit zie ik eigenlijk enkel in de service cloud gebeuren tijdens een defrost.

[Afbeelding]

Bij een seriebuffer zullen de beide Wilo pompen komen te vervallen. Voor de rest komen alle aanvoer en retourleidingen op een bypass terecht.

[Afbeelding]
gewoon weg met die wilo pompen. zonde van de stroom.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
wervisser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je met "open" buffer een aansluiting met 4 punten op het vat noemt, en "parallel" met 2 punten en t-stukken.

Panasonic adviseert vat op 4 punten, en een extra PCB met buffervatsensor. Dit gaat wel werken, maar misschien niet de efficientste oplossing.

Kom je bij de t-stuk buffer (zonder buffervat sensor), dat is beter voor de efficientie omdat de Ta niet direct gemengd wordt. Waar je bij deze oplossing voor op moet letten is dat de secundaire flow (afgifte) niet hoger wordt dan de primaire flow voor langere langere tijd.

De Pana heeft geen weet van de Ta van het secundaire circuit, en als hier al wel een sensor is (PAW-A2W-TSHC), wordt deze niet gebruikt om op te regelen, enkel om de secundaire pomp + regelklep te sturen.
Wat er kan gebeuren is dat de Pana helemaal teruggemoduleerd is, en z'n target water temp haalt. Tegelijkertijd is er veel vraag van de afgifte, en dus veel secundaire flow. De secundaire Ta zal laag zijn, zonder dat de WP harder gaat draaien. Je hebt dan dus 2 problemen: niet genoeg warmte en een afgifte-Ta die veel lager is dan WP-Ta.

Simpele oplossing is zorgen dat de primaire flow altijd hoger is dan de secundaire flow. Op die manier heb je altijd dezelfde Ta op de afgifte als de WP, en heb je dus geen verlies in Ta. Je buffervat is dan meer een open verdeler die alleen buffert, als de WP een SWW run doet.
Het efficientie verlies wat je hebt is dat de retour van de afgifte lager kan zijn dan die naar de WP. Zonder buffer had je uiteindelijk dus een iets lagere Ta kunnen hebben.

Op die manier is het niet heel anders meer dan de seriebuffer met bypass, alleen dan met extra pompen.

Hoe de seriebuffer met bypass met VVW werkt weet ik niet precies, het drukverschil is bij vloerverwarming groter dan bij radiatoren.
Minder pompen in je systeem scheelt wel stroom, maar niet alles. Als je de Wilo's eruit haalt zal de Pana pomp meer arbeid moeten verrichten en meer stroom gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:32:
[...]

gewoon weg met die wilo pompen. zonde van de stroom.
Ok, dus buffer in de retour.

Momenteel gaat de WP niet aan, hij staat niet in storing maar doet ook verder niets. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA9FKGObEntNqu6VXkScpT2RjrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzaXG8A5fJBAjLTfkQXuMYOg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nxls0guhJN5weSh4FUv72ZoaFoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kGwSomOQKtGRCny38b3pkqeD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I0fnSyHwisw9Qi4g6WzC5DBhjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ldzqkca33R4C1Q1S1M0cy5ux.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jvaessen schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Wat ik nog dacht.. gaat het echt over de volledige productie, of enkel de distributie door Panasonic NL en blijft hij in de toekomst in andere landen nog wel leverbaar?

Lijkt me dat de nieuwe R290 serie niet voor iedereen ideaal is, ik heb nu bijvoorbeeld een 300 liter SWW vat, met alleen 185 liter voor de K&L versie is dat vrij beperkt in keuze/capaciteit (naast een forse meerprijs) :/
In ieder geval voor Europa en niet alleen in NL dus. Volgend jaar is de J niet meer te koop en nu al zeer moeilijk nog te leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Motorfret schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:28:
Inderdaad heb ik inmiddels online gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wervisser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Momenteel gaat de WP niet aan, hij staat niet in storing maar doet ook verder niets. Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen vraag van de thermostaat?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
stevenP schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Via het topic hier over huisinstallaties heb ik begrepen dat het geen probleem was om beiden op dezelfde nul terug te laten lopen naar de groepenkast. Ze hebben dus in feite een gedeelde nul op de groep, maar wel beiden een eigen aardlek (die in de machine).

Ik zou in theorie, de twee aardleks kunnen vervangen voor 2 B16 alamats zodat ze los van elkaar nog afgezekerd zijn.
Als nu de kracht alamat er uit gaat heb je dus ook geen vorstbeveiliging meer, wil je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Geen vraag van de thermostaat?
Heb geen thermostaat, enkel de standaard aansturingsmodule die is meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wervisser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Heb geen thermostaat, enkel de standaard aansturingsmodule die is meegeleverd.
Dat is dan de thermostaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Thorsd schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Ik neem aan dat je met "open" buffer een aansluiting met 4 punten op het vat noemt, en "parallel" met 2 punten en t-stukken.
Ja, klopt helemaal.
Panasonic adviseert vat op 4 punten, en een extra PCB met buffervatsensor. Dit gaat wel werken, maar misschien niet de efficientste oplossing.
Zo is het momenteel aangesloten.

Kom je bij de t-stuk buffer (zonder buffervat sensor), dat is beter voor de efficientie omdat de Ta niet direct gemengd wordt. Waar je bij deze oplossing voor op moet letten is dat de secundaire flow (afgifte) niet hoger wordt dan de primaire flow voor langere langere tijd.

De Pana heeft geen weet van de Ta van het secundaire circuit, en als hier al wel een sensor is (PAW-A2W-TSHC), wordt deze niet gebruikt om op te regelen, enkel om de secundaire pomp + regelklep te sturen.
Wat er kan gebeuren is dat de Pana helemaal teruggemoduleerd is, en z'n target water temp haalt. Tegelijkertijd is er veel vraag van de afgifte, en dus veel secundaire flow. De secundaire Ta zal laag zijn, zonder dat de WP harder gaat draaien. Je hebt dan dus 2 problemen: niet genoeg warmte en een afgifte-Ta die veel lager is dan WP-Ta.

Simpele oplossing is zorgen dat de primaire flow altijd hoger is dan de secundaire flow. Op die manier heb je altijd dezelfde Ta op de afgifte als de WP, en heb je dus geen verlies in Ta. Je buffervat is dan meer een open verdeler die alleen buffert, als de WP een SWW run doet.
Het efficientie verlies wat je hebt is dat de retour van de afgifte lager kan zijn dan die naar de WP. Zonder buffer had je uiteindelijk dus een iets lagere Ta kunnen hebben.

Op die manier is het niet heel anders meer dan de seriebuffer met bypass, alleen dan met extra pompen.

Hoe de seriebuffer met bypass met VVW werkt weet ik niet precies, het drukverschil is bij vloerverwarming groter dan bij radiatoren.
Minder pompen in je systeem scheelt wel stroom, maar niet alles. Als je de Wilo's eruit haalt zal de Pana pomp meer arbeid moeten verrichten en meer stroom gebruiken.
[/quote]

De pompen zijn niet aangesloten aan de WP, dus die heeft hier ook geen weet van. Resultaat is wel dat de flow die uit het buffer wordt getrokken hoger is dan de aanvoer vanuit de warmtepomp. Eigenlijk kan de WP het momenteel niet bijbenen, omdat hij iets probeert te compenseren wat er harder uit getrokken word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Dat is dan de thermostaat. ;)
Die heeft hem tot op heden nog nooit op deze manier uitgeschakeld. Zal eens door de instellingen heen struinen om te zien op welke temperatuur deze dan staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
John lamers schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Als nu de kracht alamat er uit gaat heb je dus ook geen vorstbeveiliging meer, wil je dat?
Hmm, daar noem je wat. Als ik je goed begrijp kan de alamat eruit vliegen van groep 1 (pomp, compressor etc), en "trekt" groep 2 (backup-heater) mee. Zo bedoel je het toch?
Als ik dit voor wil zijn zou ik de 3F alamat inderdaad kunnen switchen naar 2x B16, maar dan zit ik daarna weer niet volgens NEN met 2 groepen over 1x 5aderig kabel. Kiezen tussen 2 kwaden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
stevenP schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Hmm, daar noem je wat. Als ik je goed begrijp kan de alamat eruit vliegen van groep 1 (pomp, compressor etc), en "trekt" groep 2 (backup-heater) mee. Zo bedoel je het toch?
Als ik dit voor wil zijn zou ik de 3F alamat inderdaad kunnen switchen naar 2x B16, maar dan zit ik daarna weer niet volgens NEN met 2 groepen over 1x 5aderig kabel. Kiezen tussen 2 kwaden :X
Ik denk dat dit een beetje aangeeft wat 't nadeel is van een 3 fase alamat ipv 2 losse 1 fase alamats. Nu is 't natuurlijk zo dat er in de WP 2 losse aardlekschakelaar zitten. Mocht je dus echt een probleem hebben met b.v. de backupheater of de heater in een aangesloten boiler die beide op de 2de aansluiting zitten dan kan je de WP nog laten werken door de desbetreffende aardlekschakelaar in de WP uit te zetten.

't voordeel is ook duidelijk: 1 (5 aderige) kabel van groepenkast naar WP ipv 2 (3 aderige) kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
wervisser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:58:
[...]

De pompen zijn niet aangesloten aan de WP, dus die heeft hier ook geen weet van. Resultaat is wel dat de flow die uit het buffer wordt getrokken hoger is dan de aanvoer vanuit de warmtepomp. Eigenlijk kan de WP het momenteel niet bijbenen, omdat hij iets probeert te compenseren wat er harder uit getrokken word.
Precies dat is het lastige van een buffer op deze manier. Het is een probleem voor de efficientie als het langer duurt (voor even is prima). Je wilt de Ta van de WP zo laag mogelijk houden.
Ook als de WP wel de pomp aan zou sturen kan dat gebeuren. De WP gaat de secundaire pompen niet uitzetten omdat de de secundaire Ta lager is dan de primaire Ta.

Dus in deze opstelling: of WP flow omhoog, of secundaire flow naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:42
wervisser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:19:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even de aanvoer temp 2 graden verhogen dan zal hij wel weer starten.
Vermoedelijk is aanvoer temp te hoog opgelopen bij de start waar door hij afslaat.
Is een bekend probleem bij de Panasonic.
Om dit op te lossen zijn er veel die de Quite mode gebruiken om de opstart wat te temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
theforestman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Even de aanvoer temp 2 graden verhogen dan zal hij wel weer starten.
Vermoedelijk is aanvoer temp te hoog opgelopen bij de start waar door hij afslaat.
Is een bekend probleem bij de Panasonic.
Om dit op te lossen zijn er veel die de Quite mode gebruiken om de opstart wat te temperen.
Had net de pompsnelheid aangepast en na een paar minuten begon hij weer te snorren. Zal straks de pompsnelheid weer terugzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 20:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

TODO:
Afwikkelen met tape, moet wel UV bestendig zijn.
Ik heb D-TAPE Permanent duct tape gebruikt.
In meerdere kleuren beschikbaar en zit er nu al 3 jaar op.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Ep Woody @FransvWoerkom @twain4me het is tijd voor een volgend deel.... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!