bioscrasher schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:08:
[...]
@
flippy dank voor je feedback.
Nibe geeft aan dat er 10x12 = 120 liter systeeminhoud moet zijn voor de defrost cycli, waar haal je deze dan vandaan?
Alternatief is een CV op propaan en een extra spiraal in het buffervat zodat bij spanningsuitval op de Victron installatie nog gewoon gestookt kan worden.
Met twee 33 liter propaanflessen kun je wel een paar dagen tot een week overbruggen.
Ik ga weer naar de tekentafel, alhoewel ik telkens analoop tegen een in de dekvloer ingegoten leidingsysteem
De T33 van Radson of JAGA?
Ik heb al eens wat ingevuld op de site van Radson maar op een lagere temperatuur (40-45 graden) blijft er verduveld weinig over van je afgifte....
Klinkt of je nog wat teveel in het "CV denken" zit. En daarmee bedoel ik dat voor het opwarmen en op temperatuur houden er een groot verschil zit tussen een CV en een warmtepomp.
Een CV heeft (meestal) een hogere afgifte temperatuur, grotere temperatuurval over je afgiftepunten en kan daardoor per tijdseenheid meer warmte afgeven. Een ruimte met radiatoren warmt dan lekker snel op, maar de CV ketel staat als het eenmaal opgewarmd is het grootste deel van de tijd uit.
Een WP heeft een lagere afgifte temperatuur, lage temperatuurval over het afgiftepunt en dus minder warmteafgifte per tijdseenheid. Gevolg, de WP staat uren achter elkaar (of gewoon 24/7) lekker te pruttelen om uiteindelijk dezelfde hoeveelheid energie af geven aan de ruimtes.
Het vermogen van je afgiftepunt moet dus genoeg zijn om de verliezen te compenseren, en liefst een heel klein beetje meer om toch nog eens op te kunnen warmen. Maar kan in feite dus laag zijn. Als voorbeeld, ik zit nu in een kamer van 12.5 m2, met een T33 radiator 55/90 cm (≈260W) en heb een behaaglijke 21C. M'n WP staat al weken 24/7 te pruttelen. In de CV tijd hing hier een T11 radiator (zelfde maat), daar had ik tijdelijk een aantal fans bij nodig om het hier redelijk op temperatuur te krijgen en houden.
Gevolg is natuurlijk ook dat je bij een CV naar believen kamers kunt opwarmen en weer af laten koelen. Bij een WP lever je die flexibiliteit in, je houdt alles op temperatuur en het liefst ook geen nachtverlaging.
In analogie met het dualiteitsprincipe in de elektronica; je kamer is een grote condensator met parallelweerstand die je op een constante spanning (=temperatuur) wilt houden. Je voedt het met een stroombron (=vermogen van CV of WP). Voedt je met een hoge stroom dan moet de bron regelmatig uit (dat is de CV), voedt je met een lage stroom dan kan je 'm zo instellen dat ie in balans is, dat is de ideale instelling met de warmtepomp.
En kies je voor T33 radiatoren, dan maakt het merk niet zoveel uit. Dat zijn persoonlijke voorkeuren, verschil in afgifte vermogen is er eigenlijk niet, dit is door de natuurkunde bepaald. In hun aanbiedingen kunnen fabrikantien iets spelen met afgifte-, retour, en ruimtetemperatuur om een ander vermogen te kunnen noemen..