Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:17:
[...]
Even in dit topic terugzoeken op "zonneboiler". Er is al veel over geschreven.
flippy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:07:
[...]
weg met die zonneboiler en gewoon zonnepanelen plaatsen. ipv aircos gewoon fancoils ophangen/neerzetten (met condenspomp) als je toch al een warmtepomp gaat installeren. iets meer werk qua installeren maar onder de streep goedkoper omdat je niet een complete airco hoeft te installeren en je ook niet vastzit aan die lelijke airco-puisten aan de muur. dan heb je ook nog steeds maar 1 aparaat buiten staan die in de winter verwarmt en in de zomer koelt ipv een compleet woud aan aircos buiten aan de muur want ik kan je garanderen dat de installateur voor elke ruimte een losse split wilt installeren ipv een deftige mutisplit.
Dapdodo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:49:
[...]
Ja en Nee,
Ja, Als er geen schaduw is alleen zonnepanelen.
Nee, Als je altijd schaduw hebt op een deel. Zoals bij mij, volledig zonnepanelen paste niet meer. Maar direct tegen de voorgaande rij de boiler gezet. Dan gebruik ik maar 75% van het oppervlak maar brengt meer op dan een zwak werkend zonnepaneel.
Mijn conclusie na het teruglezen en de reacties:Baapje327 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:48:
[...]
Leuke casus!
Ik denk dat je ver onder die 3000m3 gaat eindigen om eerlijk te zijn. 12 kw tcap zou optie zijn, die kan nog 60 graden maken bij - 20, dus denk dat je dan de tent ook wel warm houdt.
Zonnecollectoren kunnen interessant zijn als je iets aan de warmte hebt in de zomer. Zwembad, hottub jacuzzi oid.
Overigens is met dergelijk SWW verbruik het wellicht ook niet gek. Ligt ook beetje aan je dak oppervlakte en ligging. Kun je daar wat over vertellen?
En misschien ook met welke temp je verwarmt nu, met dat verbruik van 3800m3? En wellicht wat verwacht je zo?
En hoe oud is de ketel? Om eerlijk te zijn vind ik 3800m3 erg veel, enig idee waar 't door komt?
* Geen zonneboiler
* Tenzij je ruimte over hebt in schaduw voor je heatpipes en je de warmte in de zomer ergens kwijt kan. Vb Zwembad.
Ik heb een stuk plat dak over waar veel schaduw zal zijn waar de heatpipes zouden kunnen liggen.
We willen ook een zwembad laten aanleggen. Dat betekent dat het mogelijk moet zijn om de heatpipes zowel het water naar het opslagvat/boiler te laten verwarmen maar ook het water van het zwembad. De installateur stelt deze voor: https://www.resolar.nl/pr...cht/#heatpipe-collectoren Zou het dan wel een goede optie zijn of toch niet doen?
Begrijp ik het goed dat de fancoils de airco's zouden kunnen vervangen? Die sluit je aan op de warmtepomp?
Ik ben al erg blij met de 3800m3 gebruik want vorig jaar was het verbruik bijna 5400m3. Na de verbouwing is er een platdak beschikbaar van 8,61m bij 4,72 op zuidoost. Hiervan ligt iets van 5 bij 4,72 veel in het zonlicht. Hier zou ik in de zon de zonnepanelen en in de schaduw de heatpipes neer kunnen leggen.
De ketel (Remeha Calenta 40c) is nu 6 jaar oud. De temperatuur stond op 75 graden ingesteld.