Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 215 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.523 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:11
Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Even in dit topic terugzoeken op "zonneboiler". Er is al veel over geschreven.
flippy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:07:
[...]
weg met die zonneboiler en gewoon zonnepanelen plaatsen. ipv aircos gewoon fancoils ophangen/neerzetten (met condenspomp) als je toch al een warmtepomp gaat installeren. iets meer werk qua installeren maar onder de streep goedkoper omdat je niet een complete airco hoeft te installeren en je ook niet vastzit aan die lelijke airco-puisten aan de muur. dan heb je ook nog steeds maar 1 aparaat buiten staan die in de winter verwarmt en in de zomer koelt ipv een compleet woud aan aircos buiten aan de muur want ik kan je garanderen dat de installateur voor elke ruimte een losse split wilt installeren ipv een deftige mutisplit.
Dapdodo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:49:
[...]
Ja en Nee,
Ja, Als er geen schaduw is alleen zonnepanelen.
Nee, Als je altijd schaduw hebt op een deel. Zoals bij mij, volledig zonnepanelen paste niet meer. Maar direct tegen de voorgaande rij de boiler gezet. Dan gebruik ik maar 75% van het oppervlak maar brengt meer op dan een zwak werkend zonnepaneel.
Baapje327 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:48:
[...]
Leuke casus!
Ik denk dat je ver onder die 3000m3 gaat eindigen om eerlijk te zijn. 12 kw tcap zou optie zijn, die kan nog 60 graden maken bij - 20, dus denk dat je dan de tent ook wel warm houdt.
Zonnecollectoren kunnen interessant zijn als je iets aan de warmte hebt in de zomer. Zwembad, hottub jacuzzi oid.
Overigens is met dergelijk SWW verbruik het wellicht ook niet gek. Ligt ook beetje aan je dak oppervlakte en ligging. Kun je daar wat over vertellen?
En misschien ook met welke temp je verwarmt nu, met dat verbruik van 3800m3? En wellicht wat verwacht je zo?
En hoe oud is de ketel? Om eerlijk te zijn vind ik 3800m3 erg veel, enig idee waar 't door komt?
Mijn conclusie na het teruglezen en de reacties:
* Geen zonneboiler
* Tenzij je ruimte over hebt in schaduw voor je heatpipes en je de warmte in de zomer ergens kwijt kan. Vb Zwembad.

Ik heb een stuk plat dak over waar veel schaduw zal zijn waar de heatpipes zouden kunnen liggen.
We willen ook een zwembad laten aanleggen. Dat betekent dat het mogelijk moet zijn om de heatpipes zowel het water naar het opslagvat/boiler te laten verwarmen maar ook het water van het zwembad. De installateur stelt deze voor: https://www.resolar.nl/pr...cht/#heatpipe-collectoren Zou het dan wel een goede optie zijn of toch niet doen?

Begrijp ik het goed dat de fancoils de airco's zouden kunnen vervangen? Die sluit je aan op de warmtepomp?

Ik ben al erg blij met de 3800m3 gebruik want vorig jaar was het verbruik bijna 5400m3. Na de verbouwing is er een platdak beschikbaar van 8,61m bij 4,72 op zuidoost. Hiervan ligt iets van 5 bij 4,72 veel in het zonlicht. Hier zou ik in de zon de zonnepanelen en in de schaduw de heatpipes neer kunnen leggen.

De ketel (Remeha Calenta 40c) is nu 6 jaar oud. De temperatuur stond op 75 graden ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jaap19 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:14:
Even een update in mijn wp-installatie-verbeterproces: Het vervangen van de Honeywell DT90 thermostaat (schakelt minimaal 3x per uur, of als je wilt vaker) was snel en eenvoudig te doen. Omdat ik de aanbevolen Panasonic nogal duur vind, heb ik voor een heel goedkope variant met iets grotere hysteresis gekozen: de Emos P6504. 25 euro om eens te testen*.

Bevindingen:
- In plaats van runs van ~25 minuten, nu hele lange runs van meer dan 5 uur (buiten circa 10 graden). Mooie winst!!
- Stooklijn stond best aardig afgesteld voor de huidige buitentemperatuur, want in die 5 uur was er slechts ~0.3 graden stijging in de woonkamer waar de thermostaat hangt.

Maar toen: thermostaat schakelde de beide pompen uit want 0.2 graden boven setpoint uitgekomen. geheel zoals verwacht.
- Door goede isolatie en warmte in de vloer (vvw) zakt de temperatuur heeeel langzaam. In de woonkamer geen probleem, maar wel in de kamers met radiatoren en wel warmtevraag. Niet genoeg massa om té sterke afkoeling te voorkomen.
Resultaat: negatieve waf. DT90 moest weer terug.

Graag zag ik een oplossing hiervoor. De Panasonic heeft een 2x betere hysteresis en zal dit probleem in (afkoel-)tijd halveren, maar niet oplossen. De Ta iets omlaag brengen zodat de thermostaat niet meer uitschakelt zie ik niet als oplossing, dan kan ik de thermostaat net zo goed verwijderen en de twee draadjes via een manuele aan/uit schakelaar bedienen _O- . De Ta staat (voor de huidige installatie-toestand) al zo laag dat een half graadje hogere kamertemperatuur al een halve dag vooraf 'aangevraagd' moet worden...

<StoomAfblazen>
Ik snap overigens niet waarom er alleen maar (zoals ik in dit topic begrijp) wp's zijn die met een aan/uit thermostaat kunnen werken. Wat zou het simpel zijn als er een setpoint en een actuele temperatuur naar de wp zou gaan die het dan allemaal lekker zelf kan uitzoeken en dan in kan zetten op een 'oneindig' lange run.</StoomAfblazen> (mits het minimum vermogen v.d. wp natuurlijk laag genoeg is voor 95% (?) van de buitentemperaturen (in het 'stookseizoen'**)).

Ok, voorlopig moet ik (we) leven met deze wp. Ik voorzie ook dat als de open verdeler een gesloten verdeler geworden is, de Ta van de wp wat lager kan en dat de afgifte naar de radiatoren ook wat zal dalen. Ook niet goed voor de waf, maar nog wel te overleven denk ik :) .

Iemand nog een idee om de (warm)waterflow op gang te houden om de kamers met radiatoren enigszins op temperatuur te houden? Radiatoren vervangen door vvw zit er niet in. Convectorkachel met cop=1 wordt nu heel af en toe ingezet. Maximale isolatie (dak, spouw, hr++) is al aanwezig, buitenmuren bekleden met extra isolatiepakket gaat ook niet gebeuren...

* Thermostaat schakelt externe circulatiepomp en de verdelerpomp, buffervat 4-pijps parallel. Aanpassingen hieraan vragen nog even geduld van mijn zijde, maar gaat nog gebeuren.

** Is er al een andere uitdrukking voor stookseizoen voor mensen met een all-electric wp?
Ik ken de opzet van jouw systeem niet maar voor ons ga ik voor een buffervat van 500 liter dat op 50 graden gehouden wordt tot aan de nul graden. Daaronder springt de CV bij.
Met een op druk regelende toeren geregelde pomp en dynamische thermostaatventielen die ongeacht de druk, altijd dezelfde flow houden, al dan niet gecombineerd met een honeywell EVO home oid systeem, kan iedereen zijn kamertemperatuur instellen zoals hij wil.

Qua rendement zou ik er zomaar 10% op achteruit kunnen boeren (dus 500-700 kWh per jaar extra) maar dan is iedereen wel happy.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:22
bioscrasher schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:07:
[...]

PVT kan een mooie oplossing zijn maarrrrrr: wat doe je als je een xWp paneel hebt in een string dat na 6 jaar kapot gaat en niet meer leverbaar is.
Daarom ben ik voorstander van een warmtepomp om je huis te verwarmen op een niet al te hoge temperatuur en een aparte warmtebron voor je tapwater.
Altijd als je dingen gaat combineren (zoals PVT) wordt 't totaal ingewikkelder en minder robuust, wat dat aangaat is gewoon volledig elektrificeren en dus alleen PV een stuk eenvoudiger en robuuster. Op zich is sww met een WP ook redelijk eenvoudig: een boiler, driewegklep en temperatuursensor toevoegen. Vaak is de keuze tussen boiler via WP of een aparte warmtepompboiler afhankelijk van ruimte en beschikbare leidingen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Het is kWh. En je rekent met 10 kWh uit een kuub gas. Dat is te hoog. Met VVW is het hooguit 9, anders 8.
En dit moet nog wel teruggerekend worden naar een gemiddelde etmaaltemperatuur van -10.
Maar uiteindelijk maar het hier niet uit, een 3 kW WP is toch niet echt verkrijgbaar.
Ze moet gewoon een 4 à 5 kW WP kopen en goed is het.
In ons vakgebied praten wij bij gas/ketels over thermisch ingangsvermogen/belasting op O.W of B.W dan gebruiken wij kW. (SCIOS scope 1-2 / 7a)
https://www.infomil.nl/on...lgrote/bereken-thermisch/

Jullie rekenen vanuit het aspect dat je 1 m3 aardgas (op bovenwaarde) een energiedichtheid heeft van 10kWh = 35,17mJ

Overigens maakte ik inderdaad een rekenfout, vandaar dat ik ook zei; controleer even ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:40:
[...]

bouwbesluit lukt het anders perfect om met andere idiote regels te komen zoals thermostaten en naregeling in elke kamer ongeacht het formaat van het huis of wijze van verwarming. als je flink met je ogen knijpt zou je dat zelfs kunnen beschouwen als waterzijdig inregelen volgens de grote bouwjongens die het bouwbesluit maken. al weet ik niet hoeveel alcohol nodig is om dat logisch te laten klinken. al zal het zeker logisch zijn voor hun....

stemmetje in mijn achterhoofd blijft wel steeds "prutsers" roepen voor 1 of andere reden als ik naar de verwarmingsystemen kijk van veel nieuwbouwprojecten..... :X
Er bestaan wel master-master regeling welke zichzelf waterzijdig inregeld door PID regeling en klepstanden.

Alleen in 95% van de gevallen wordt dat inderdaad niet toegepast.
En als het wordt toegepast werkt het meestal niet omdat ook zo’n installatie wel juist ingesteld moet worden. _O-

Tijdje terug ook vloerverwarming / nieuwbouw meegemaakt waar er doodleuk 60 graden de vloer in gestouwd werd, GAAT GOED!! :+

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 15-01-2023 01:56 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Ecowoman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Tuurlijk daalt de temperatuur bovenin, maar de cv-ketel hoefde dan minder bij te stoken voor de aanvoertemperatuur van de cv. En dan had de cv-ketel nog steeds een hoger uitgangspunt om het tapwater voor SWW te verwarmen dan zonder heatpipes, natuurlijk. En wij verbruiken niet zoveel douchewater.

Onze aanvoertemperatuur zou ik ook liever lager hebben gehad, maar die staat zo laag als kan. Ik stel die dus regelmatig bij. Zodra de thermostaatvraag niet meer geleverd kan worden verhoog ik de aanvoertemp en zodra het weer kan verlaag ik hem weer. Als we 20 jaar geleden niet hadden geloofd dat "vloerverwarming het toch niet redt als hoofdverwarming" en we dus niet h-o-h 15 cm hadden gelegd, hadden we misschien wel met een lagere aanvoertemp toegekund.

72 heatpipes (op Zuid onder een hoek van 40 graden) op 500l hebben we zo gekozen vanwege de verwarmingsondersteuning, want daarvoor heb je wel wat nodig. We hebben een convector op het dak staan waar het, op het moment dat het nodig is, doorheen loopt om stagnatie te voorkomen.
OK helder, maar als je straks een WP hebt, en je ketel weg is (is 't plan neem ik aan?) dan kan dat niet meer en moet 't elektrisch. Je kan 't oplossen met een Doorstromer, maar heb je wel 3 fase nodig. Dit is cop 1, dus niet echt ideaal.

Bij een WP is SWW maken minder rendabel dan verwarmen, voor gas maakt dat niet echt uit. Dus gasketel eruit vereist misschien wat aanpassing, of je accepteert doorstromer verbruik als je weinig douched.

VVW vervangen geen optie? 😅
Als je met een 5kw wp uitkan met dergelijke buitentemperaturen, kun je makkelijk naar 23 graden oid als je goede afgifte zou hebben, dan kunnen je heatpipes nog veel meer verbruik voor hun rekening nemen.

Mooie opzet met de heatpipes zo hoor, kun je niks met de warmte in de zomer? Zo zonde om 't dak te verwarmen...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Vuurvlieg schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:13:

Mijn conclusie na het teruglezen en de reacties:
* Geen zonneboiler
* Tenzij je ruimte over hebt in schaduw voor je heatpipes en je de warmte in de zomer ergens kwijt kan. Vb Zwembad.

Ik heb een stuk plat dak over waar veel schaduw zal zijn waar de heatpipes zouden kunnen liggen.
We willen ook een zwembad laten aanleggen. Dat betekent dat het mogelijk moet zijn om de heatpipes zowel het water naar het opslagvat/boiler te laten verwarmen maar ook het water van het zwembad. De installateur stelt deze voor: https://www.resolar.nl/pr...cht/#heatpipe-collectoren Zou het dan wel een goede optie zijn of toch niet doen?

Begrijp ik het goed dat de fancoils de airco's zouden kunnen vervangen? Die sluit je aan op de warmtepomp?

Ik ben al erg blij met de 3800m3 gebruik want vorig jaar was het verbruik bijna 5400m3. Na de verbouwing is er een platdak beschikbaar van 8,61m bij 4,72 op zuidoost. Hiervan ligt iets van 5 bij 4,72 veel in het zonlicht. Hier zou ik in de zon de zonnepanelen en in de schaduw de heatpipes neer kunnen leggen.

De ketel (Remeha Calenta 40c) is nu 6 jaar oud. De temperatuur stond op 75 graden ingesteld.
Lijkt mij erg interessant, maar let op, heatpipes moeten wel minimaal op 35 graden, anders heb je speciale nodig. Ze kunen niet zomaar plat liggen. Hoe hoger de hoek, hoe beter ze 't doen overigens in de winter, tot 68 graden uit m'n hoofd.
Wat voor een tent verwarm je daar dan joh, 5400m3 lijkt mij heel erg veel.
Heb je inzicht in hoeveel je per maand aan m3 verstookt? Bij veel verbruik heb je ook veel te besparen natuurlijk.

Ik zou ook even in het zonneboiler topic de vraag stellen, daar zit veel kennis over collectoren, hier niet zoveel. Zeker als je een zwembad wilt, dan zijn collectoren echt veel interessanter dan pv/wp mijn inziens.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:11:

Was eenmalig, maar ik heb juist de extreemste situatie erbij gepakt om als uitgangspunt te kunnen nemen bij de berekening. Denk dat er weinig mensen zijn die hun gasverbruik van zo lang terug daar in mee kunnen nemen, dus ik denk dat ik het zo aardig in kaart heb. Ik ben blij dat ik weet dat ik het onder die omstandigheden met 48c aanvoertemp warm kan houden. Dat is ook de enige week ooit geweest waarop ik 48c nodig had.
Duidelijk te weinig afgifte, maar dat was al duidelijk.
Een goed getunde stooklijn doet dit wel automatisch voor je toch? Voordeel is dat je de retour verhoging met de heatpipes al hebt, dus de wp slaat vanzelf af, en blijft pompen en haalt zo warmte uit je vat van de collectoren. Zou me niks verbazen als je stooklijn toch naar beneden kan omdat je een langer stookregime gaat voeren en dus lagere ta nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
n00ts schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:18:

Oplossing:
Parallel buffer en volledige naregeling op het afgiftesysteem.
Dan de WP de temperatuur in het buffervat laten regel middels een stooklijn.

Met deze opstelling heb je altijd warmwater voorhanden als er ergens vraag is in je afgiftesysteem.
Ik ga er eens over nadenken. Dat betekent waarschijnlijk alleen een vvw-verdeler met zonemotor, alle radiatoren hebben al thermostaatkranen (die overigens altijd open staan door de lage Ta). Een goed idee om eens in te duiken. Vooral continue aanvoer van warm water naar de radiatoren zal een prettige winst zijn.
bioscrasher schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:19:

Ik ken de opzet van jouw systeem niet maar voor ons ga ik voor een buffervat van 500 liter dat op 50 graden gehouden wordt tot aan de nul graden. Daaronder springt de CV bij.
Met een op druk regelende toeren geregelde pomp en dynamische thermostaatventielen die ongeacht de druk, altijd dezelfde flow houden, al dan niet gecombineerd met een honeywell EVO home oid systeem, kan iedereen zijn kamertemperatuur instellen zoals hij wil.

Qua rendement zou ik er zomaar 10% op achteruit kunnen boeren (dus 500-700 kWh per jaar extra) maar dan is iedereen wel happy.
Buffervat staat er al, maar is 100 liter. Veel groter past niet.

= = =

Ik zie overigens nu in mijn metingen dat de Ta langzaam boven het actuele setpoint van 32 C uitkwam. De retourtemperatuur hield gelijke tred met een dT van ~3.2 C. En dit in een tijdsbestek van enkele uren waarin de buitentemperatuur van 7 C steeg naar 9 C. Geschat vermogen ~3.5 kW (max. is 10)?
Conclusie inderdaad dat de Ta te hoog is. Maar mag ik ook concluderen dat het minimum vermogen van de wp hoger is dan de warmtevraag op dat moment? Anders had de Ta constant op 32 C moeten blijven toch (of iets moeten zakken)?

[ Voor 0% gewijzigd door Jaap19 op 15-01-2023 11:25 . Reden: Toegevoegd: Geschat vermogen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jaap19 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:14:

Iemand nog een idee om de (warm)waterflow op gang te houden om de kamers met radiatoren enigszins op temperatuur te houden? Radiatoren vervangen door vvw zit er niet in. Convectorkachel met cop=1 wordt nu heel af en toe ingezet. Maximale isolatie (dak, spouw, hr++) is al aanwezig, buitenmuren bekleden met extra isolatiepakket gaat ook niet gebeuren...
Om nog een idee te opperen (als dit niet reeds gedaan is), het verschil in benodigde Ta tussen de verschillende ruimten opheffen. Dit kun je op twee manieren doen.

1. De radiatoren vervangen voor grotere, of upgraden met ventilatoren oid. Ta kan dan omlaag, runs worden langer (het liefste eindeloos)
Nadeel: extra investeren.

2. Pomp van de vloerverwarming knijpen (want die had je nog dacht ik?). Afgifte vvw wordt lager met als gevolg langere runs.
Nadeel: lagere COP dan oplossing 1, en je bent afhankelijk van de pomp die je er het liefste ooit uit sloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 15-01-2023 13:10 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Baapje327 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:12:
[...]
OK helder, maar als je straks een WP hebt, en je ketel weg is (is 't plan neem ik aan?) dan kan dat niet meer en moet 't elektrisch. Je kan 't oplossen met een Doorstromer, maar heb je wel 3 fase nodig. Dit is cop 1, dus niet echt ideaal.

Bij een WP is SWW maken minder rendabel dan verwarmen, voor gas maakt dat niet echt uit. Dus gasketel eruit vereist misschien wat aanpassing, of je accepteert doorstromer verbruik als je weinig douched.
Ketel is al niet meer werkend, dus die gaat eruit, ja. We hebben 3 fase, dus nu verder alle opties uitwerken en veeel lezen.
VVW vervangen geen optie? 😅
Als je met een 5kw wp uitkan met dergelijke buitentemperaturen, kun je makkelijk naar 23 graden oid als je goede afgifte zou hebben, dan kunnen je heatpipes nog veel meer verbruik voor hun rekening nemen.
Inclusief onze prachtige zelfgelegde natuurstenen vloer eruit slopen 😅 Nee, maar een extra groep inzetten voor wandverwarming zou iets kunnen zijn wat ik altijd later nog evt. kan uitzoeken of dat kan werken.
Baapje327 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:41:
[...]
Zou me niks verbazen als je stooklijn toch naar beneden kan omdat je een langer stookregime gaat voeren en dus lagere ta nodig hebt.
Ik heb in de loop van de jaren verschillende dingen uitgetest (met daarin gewogen graaddagen meegenomen), o.a. met en zonder nachtverlaging. Het prettigst qua comfort en gunstigst qua verbruik was zorgen dat de vloer wat te doen heeft op het moment dat we thuis en wakker zijn. Als de ruimte te makkelijk op temperatuur kwam dan zette ik Ta omlaag. Over het algemeen werkte ik met 1 graad nachtverlaging. Aan begin van ons stookseizoen was het voldoende om pas temperatuurverhoging op de thermostaat in te stellen vanaf 17 uur. Als het kouder werd al vanaf 12 uur. Dan had ik dus ook een stooklijn van tussen de 10 en 11 uur. Maar ik heb hem ook weleens op continu gehad, maar het was niet zo dat ik dan de Ta opeens lager kon zetten. Dus ik verwacht niet dat we uit gaan komen op een lagere Ta met onze huidige afgifte. Maar we zullen het zien.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

SalexSun schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:28:
Kan iemand hier iets zinnigs zeggen over het wel of niet geschikt zijn van mijn vloerverwarmingverdeler?
[Afbeelding]

Probleem: Er zijn 3 groepen. In slechts één groep krijg ik de flow hoog (5 à 6l/min) de andere twee krijg ik met geen mogelijkheid hoger dan 2l/min, ook niet wanneer ik de eerste helemaal dicht draai. De lengte van de groepen zal iets verschillen, maar dat verschil kan bijna niet zo groot zijn om dit te verklaren.
Dit is tijdens een zgn pomp testrun op 100%.
Weet je of deze slangen zuurstof dicht zijn? ben bang van niet en dan zou een oplossing kunnen zijn on ze te spoelen.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:12
Edit: dubbel

[ Voor 100% gewijzigd door SalexSun op 15-01-2023 14:22 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Vuurvlieg schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:13:
[...]
ja, je moet daarvoor fancoils (of jagas als je de geldpest hebt) kopen die condensafvoer hebben (de meeste hebben dat) waar je een condenspompje op aansluit (net als bij een normale airco) en je moet al je CV leidingen isoleren en geen naden openhouden. (pro tip: vervang gewoon alles door meerlaags met toffe diameters) dus het vereist meer installatiewerk maar het bespaart je een airco kopen. voordeel is ook dat je net als met verwarmen weersafhankelijk kan koelen. dus de warmer het word de kouder het water word. dat is stukken zuiniger dan hoe een reguliere airco werkt. ook kan je dus voor relatief weinig geld je hele huis voorzien van airco. enigste wat je wel even moet doen is een klep op de vloerverwarming zetten dat die afgesloten word als je gaat koelen. warmtepompen zoals de panasonics hebben hiervoor een speciale uitgang die actief word (dus stuurt die klep aan) als je overschakelt naar koelbedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 15-01-2023 15:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@flippy Zuiniger koelen lijkt me een beetje overdreven. Koelen met L/L kost vrijwel niets. Ik heb afgelopen jaar 210 kWh met L/L verbruikt om 140m2 te koelen naar 22/23 graden. Wellicht is het wel goedkoper in aanschaf als je toch al L/W plaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 15-01-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

hrt schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Weet je of deze slangen zuurstof dicht zijn? ben bang van niet en dan zou een oplossing kunnen zijn on ze te spoelen.
Deze zijn zuurstofdiffusiedicht.
De slangen waarvoor je moet uitkijken zijn tyleen slangen / zwart gekleurde slangen.

- Donker grijs / licht grijs is gewoon zuurstofdiffusiedicht.

Maar een keer na zoveel jaar spoelen kan nooit kwaad.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 15-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

DutchWing schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Deze zijn zuurstofdiffusiedicht.
De slangen waarvoor je moet uitkijken zijn tyleen slangen / zwart gekleurde slangen.

- Donker grijs / licht grijs is gewoon zuurstofdiffusiedicht.

Maar een keer na zoveel jaar spoelen kan nooit kwaad.
Hahaha, daar heb je helemaal gelijk in! Dat krijg je als je er 10 jaar uit bent en je geheugen niet optimaal meer is.. 8)7

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:20:
@flippy Zuiniger koelen lijkt me een beetje overdreven. Koelen met L/L kost vrijwel niets. Ik heb afgelopen jaar 210 kWh met L/L verbruikt om 140m2 te koelen naar 22/23 graden. Wellicht is het wel goedkoper in aanschaf als je toch al L/W plaatst.
het is zeker zuinger in vergelijking. dat verschil zit hem in hoe een reguliere airco zichzelf afregelt intern. om dat allemaal uit te leggen gaat dit topic beetje voorbij.

ik werkt met koelsystemen die richting de megawatt gaan qua vermogens, dan zie je zeker wel verschil, vooral in deellast.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 15-01-2023 15:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
verkeerslicht schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Om nog een idee te opperen (als dit niet reeds gedaan is), het verschil in benodigde Ta tussen de verschillende ruimten opheffen. Dit kun je op twee manieren doen.

1. De radiatoren vervangen voor grotere, of upgraden met ventilatoren oid. Ta kan dan omlaag, runs worden langer (het liefste eindeloos)
Nadeel: extra investeren.

2. Pomp van de vloerverwarming knijpen (want die had je nog dacht ik?). Afgifte vvw wordt lager met als gevolg langere runs.
Nadeel: lagere COP dan oplossing 1, en je bent afhankelijk van de pomp die je er het liefste ooit uit sloopt.
Dank je voor het meedenken.
1. Radiatoren zitten al op hun max. Meer of grotere zitten er niet meer in. Had ik inderdaad graag anders gezien.
2. Er zit nu een Wilo op met drie standen. Die staat op standje drie sinds de vorst in afgelopen december om het benodigde vermogen met die lage temperaturen in het huis te krijgen. Maar daar valt misschien nog wat te tweaken met een andere pomp. Toch ben ik die pomp liever kwijt, dat levert denk ik toch de meeste winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:43:
[...]

het is zeker zuinger in vergelijking. dat verschil zit hem in hoe een reguliere airco zichzelf afregelt intern. om dat allemaal uit te leggen gaat dit topic beetje voorbij.

ik werkt met koelsystemen die richting de megawatt gaan qua vermogens, dan zie je zeker wel verschil, vooral in deellast.
Megawatt? We hebben het hier volgens mij voornamelijk over woningen.

Als ik van nul af aan zou beginnen in een renovatiewoning of nieuwbouw zou ik ook fancoils nemen vanwege ...... de looks. In mijn bestaande woning zou het plaatsen van fancoils een zeer kostbare en lastige worden. Kan het wellicht een fractie zuiniger zijn maar dan weegt de investering weer niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Megawatt? We hebben het hier volgens mij voornamelijk over woningen.

Als ik van nul af aan zou beginnen in een renovatiewoning of nieuwbouw zou ik ook fancoils nemen vanwege ...... de looks. In mijn bestaande woning zou het plaatsen van fancoils een zeer kostbare en lastige worden. Kan het wellicht een fractie zuiniger zijn maar dan weegt de investering weer niet op.
de verhoudingen blijven hetzelfde. een airco verdampt altijd op 2 graden ongeacht de belasting. dat is in elk geval het doel van een buitendeel. een warmtepomp in koelbedrijf kan rustig op hogere of juist lagere temperaturen verdampen als de watertemperatuur niet zo laag hoeft. de grotere condensor buiten helpt ook in het stukje efficientie ten opizchte van reguliere aircos. de intelligentere regeling die je hebt in verwarmingsbedrijf word ook gebruikt in koelbedrijf met vergelijkbare voordelen. een stooklijn is niet iets wat een reguliere airco kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:15:
[...]

de verhoudingen blijven hetzelfde. een airco verdampt altijd op 2 graden ongeacht de belasting. dat is in elk geval het doel van een buitendeel. een warmtepomp in koelbedrijf kan rustig op hogere of juist lagere temperaturen verdampen als de watertemperatuur niet zo laag hoeft. de grotere condensor buiten helpt ook in het stukje efficientie ten opizchte van reguliere aircos. de intelligentere regeling die je hebt in verwarmingsbedrijf word ook gebruikt in koelbedrijf met vergelijkbare voordelen. een stooklijn is niet iets wat een reguliere airco kent.
Ik geloof je echt wel. :Y Maar of ik nu 200 kWh verbruik voor koelen of de helft lijkt me niet echt spannend en een wereld besparing op mijn totaal verbruik. Maar nogmaals.... kan je met fancoils werken zou ik het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Ik geloof je echt wel. :Y Maar of ik nu 200 kWh verbruik voor koelen of de helft lijkt me niet echt spannend en een wereld besparing op mijn totaal verbruik. Maar nogmaals.... kan je met fancoils werken zou ik het ook doen.
Nadeel van fancoils is toch de luchtvochtigheid?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-08 22:58
Hoi!
Voor mijn situatie heb ik ook een topic gestart https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2168768. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen door het geven van feedback / tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

blb4 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:23:
[...]

Altijd als je dingen gaat combineren (zoals PVT) wordt 't totaal ingewikkelder en minder robuust, wat dat aangaat is gewoon volledig elektrificeren en dus alleen PV een stuk eenvoudiger en robuuster. Op zich is sww met een WP ook redelijk eenvoudig: een boiler, driewegklep en temperatuursensor toevoegen. Vaak is de keuze tussen boiler via WP of een aparte warmtepompboiler afhankelijk van ruimte en beschikbare leidingen.
Omdat ik any how met 2x DN32 naar de zolder moet naar het punt waar vroeger de CV leidingen (22mm) de zoldervloer in gaan, kan ik ook ervoor kiezen een rvs sanitaire platenwisselaar mee te nemen als "radiator".
Voordeel: geen legionella run en geen stilstand verlies van een boiler.
Nadeel: een noodzakelijk toeren geregeld pompje en een flowsensor die d flow van de wisselaar over het 500 liter vat en de DN32 leidingen, afstemt op de gewenste uittredetemperatuur van het zijn warmte ophaalt en afgeeft aan de tapwaterzijde van de rvs platenwisselaar.

Kan allemaal later want de CV ketel kan ook in stand blijven voor tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Nu online
Mocht iemand nog een groot buffer”vat” zoeken
https://www.change.inc/en...-tot-wel-75-procent-39429
Wat denken jullie hier van? Die 2 weken dat klopt m.i. wel, alleen je zult het er op een bepaald moment in moeten pompen en wanneer je het niet gebruikt heb je onnodig warmteverlies

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er hier iemand die een Mitsubishi (MxZ-AP35VG) heeft? De vertical vane staat ingesteld op 45 graden, maar toch gaat die om de paar minuten op en neer. Ik merk ook dat hij in de horizontale stand enkel lucht blaast en in de verticale stand warme lucht. Het lijkt er dus op dat hij afwisselend aan- en uit gaat en dat dat de instelling van de vane overruled. Vandaag heb ik sinds 6u vanochend nog maar 2,3 kWh verbruikt, zou het kunnen dat hij wat overgedimensioneerd is (3,5 kW) waardoor hij zelfs bij 6 graden te veel pendelt?

Edit: verkeerde topic :X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:15:
Is er hier iemand die een Mitsubishi (MxZ-AP35VG) heeft? De vertical vane staat ingesteld op 45 graden, maar toch gaat die om de paar minuten op en neer. Ik merk ook dat hij in de horizontale stand enkel lucht blaast en in de verticale stand warme lucht. Het lijkt er dus op dat hij afwisselend aan- en uit gaat en dat dat de instelling van de vane overruled. Vandaag heb ik sinds 6u vanochend nog maar 2,3 kWh verbruikt, zou het kunnen dat hij wat overgedimensioneerd is (3,5 kW) waardoor hij zelfs bij 6 graden te veel pendelt?
Ik denk dat je het airco forum zoekt; hier zit je op het warmtepomp gedeelte.....(Want:" horizontale stand enkel lucht blaast en in de verticale stand warme lucht. "")

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 15-01-2023 21:25 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
Maikie18 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:09:
Mocht iemand nog een groot buffer”vat” zoeken
https://www.change.inc/en...-tot-wel-75-procent-39429
Wat denken jullie hier van? Die 2 weken dat klopt m.i. wel, alleen je zult het er op een bepaald moment in moeten pompen en wanneer je het niet gebruikt heb je onnodig warmteverlies
Ik heb afgelopen week 338 kWhth gebruikt (gemeten met Kamstrup). Dus een opslag van 200 kWhth is wat mij betreft onzinnig. 8)7

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naalroc schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Ik denk dat je het airco forum zoekt; hier zit je op het warmtepomp gedeelte.....(Want:" horizontale stand enkel lucht blaast en in de verticale stand warme lucht. "")
Whoops, idd verkeerde topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
bioscrasher schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Omdat ik any how met 2x DN32 naar de zolder moet naar het punt waar vroeger de CV leidingen (22mm) de zoldervloer in gaan, kan ik ook ervoor kiezen een rvs sanitaire platenwisselaar mee te nemen als "radiator".
Voordeel: geen legionella run en geen stilstand verlies van een boiler.
Nadeel: een noodzakelijk toeren geregeld pompje en een flowsensor die d flow van de wisselaar over het 500 liter vat en de DN32 leidingen, afstemt op de gewenste uittredetemperatuur van het zijn warmte ophaalt en afgeeft aan de tapwaterzijde van de rvs platenwisselaar.

Kan allemaal later want de CV ketel kan ook in stand blijven voor tapwater.
Er zijn heel veel wegen naar Parijs :). IK heb nu ook nog m'n CV voor alleen ssw. Hoop 'm wel de komende maand te vervangen door de WP gestookte boiler.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Maikie18 om 200 kWh in 4 m³ water te proppen moet je het 43 graden opwarmen. Als je als onderste bruikbare temperatuur op een Ta van 25 komt, dan moet je je opslag dus opwarmen tot 68 graden. Dat moet je niet willen, de prijsverschillen tussen dagen (of binnen een dag) zijn zeer zelden groter dan het verschil tussen pakweg COP5 en COP 2.5.

Zonder Ta te verhogen en daarmee rendement te verliezen is een 4m³ buffer ongeveer goed voor een uurtje of 4 voor een 5 kW pomp op een standaard 1000 liter per uur.

Als je hem gebruikt als warmtebron voor een W/W warmtepomp komt het al meer in de buurt, maar dat wordt me niet duidelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
Proton_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:36:
@Maikie18 om 200 kWh in 4 m³ water te proppen moet je het 43 graden opwarmen. Als je als onderste bruikbare temperatuur op een Ta van 25 komt, dan moet je je opslag dus opwarmen tot 68 graden. Dat moet je niet willen, de prijsverschillen tussen dagen (of binnen een dag) zijn zeer zelden groter dan het verschil tussen pakweg COP5 en COP 2.5.

Zonder Ta te verhogen en daarmee rendement te verliezen is een 4m³ buffer ongeveer goed voor een uurtje of 4 voor een 5 kW pomp op een standaard 1000 liter per uur.

Als je hem gebruikt als warmtebron voor een W/W warmtepomp komt het al meer in de buurt, maar dat wordt me niet duidelijk.
Met een warmtepomp de buffer opwarmen lijkt me inderdaad niet echt rendabel. Ik heb ook zonnecollectoren, welke in de zomer wel eens overcapaciteit hebben. Daarmee zou ik de buffer misschien wel kunnen vullen. Dan heb ik ongeveer 4 dagen gratis warmte per jaar voor ca. € 15000,-. Ik bespaar daarmee ca. 50 kWhe (= € 200,-) Ik ben bang dat het economisch nog niet helemaal een goed plan is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Nu online

Aha, dat laatste zou dan inderdaad kunnen misschien. Ik kan me er anders niks bij voorstellen, maar dat zo een project dan toch ook investeerders weet om te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 21:09
Ik zit nog echt in twijfel of het het echt waard is om convectoren te installeren. Qua sfeer zou ik een houtkachel ook graag willen maar misschien is en/en toch het beste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maikie18 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Aha, dat laatste zou dan inderdaad kunnen misschien. Ik kan me er anders niks bij voorstellen, maar dat zo een project dan toch ook investeerders weet om te krijgen.
ik kom nog wel eens bij een paar projectjes (betaald door de overheid) op enkele flinke panden en alle zonnecollectorinstallaties zijn uitgezet na minder dan 5 jaar omdat het gewoon niet werkt. die roze bril van de brochure hoe die dingen werken valt snel uit elkaar in ons klimaat. enigste reden waarom ze na 5~10 jaar nog steeds op daken staan is simpelweg de kosten om ze weer weg te halen.

het besef dat je in de zomer als het 25 graden is bar weinig hebt aan een enorme tank met warm water komt vaak pas als de gemeente een paar honderdduizend heeft besteed en de wethouder verantwoordelijk ervoor al lang is vertrokken....

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 15-01-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ben bezig met onderzoek naar een buffervat met water en PCM dat van fase verandert maar in temperatuur gelijk blijft. kan veel energie bevatten t.o.v. een vat met water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
LeonTebbens schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Eerst adviseerde de installateur bij ons om de warmwater uitgang van de bestaande zonneboiler te koppelen aan de koudwateringang van het SWW vat van de warmtepomp. Dat leek me een laag rendement geven, want alleen als je water tapt gaat er heet zonneboilerwater naar je SWW vat.

Na wat aandringen hebben we een SWW vat genomen met twee spiralen: naast de spiraal waarmee de WP het water verwarmd is er een tweede spiraal warme het zonneboilerpaneel het water verwarmt. Het oude boilervat verviel.
In de praktijk heb ik nu van mei t/m september bijna elke dag warm water door de zonneboiler en heeft de WP niets te doen. En ook de legionellaruns zijn kort of niet meer nodig omdat het vat heter opgewarmd wordt dan 60 graden.

Wij hebben een De Jong 300 Solar vat. Dat is een A-merk.
Is de spiraal voor de zonneboiler in het nieuwe vat even lang als in je oude vat die je oorspronkelijk voor de zonneboiler gebruikte? Op de tekening lijkt deze in het nieuwe vat erg klein.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 16-01-2023 02:28 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
bioscrasher schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:04:
[...]

Ben bezig met onderzoek naar een buffervat met water en PCM dat van fase verandert maar in temperatuur gelijk blijft. kan veel energie bevatten t.o.v. een vat met water
Ik neem aan dat je de info in dit topic al gevonden had: Verwarming met behulp van Phase Change Materials (PCM) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Ecowoman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:33:
[...]

Is de spiraal voor de zonneboiler in het nieuwe vat even lang als in je oude vat die je oorspronkelijk voor de zonneboiler gebruikte? Op de tekening lijkt deze in het nieuwe vat erg klein.
Weet ik niet. Het werkt overigens prima.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
hrt schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Lijken erg op mijn slangen met die grijze kleur. Check of er nog ergens een opgedrukte tekst te vinden is. Met een beetje geluk kun je dan de specificaties terug vinden.

Bijvoorbeeld bij mij vond ik (na het weghalen van een laagje stof) terug: "evoh nach DIN4729". Dat betekent dat er een difusiedichte laag op zit volgens de DIN4729 standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Interessant, maar de discussie gaat niet specifiek over korte termijn opslag i.c.m. een warmtepomp.
Tegenwoordig is er 52 graden PCM in een buffertank met water waardoor je 4x zoveel energie kunt opslaan en een buffertank van 1000 liter al snel 4000 liter aan warmte herbergt.
Omda pcm al smelt op enkele graden boven de stollingstemperatuur kun je met een warmtepomp op spotprijs momenten of op een gunstiger moment overdag (lees iets hogere buitentemperatuur) je warmte voor de nacht alvast opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Energie is energie. Of dat nou uit een warmtepomp komt of uit een andere bron, dat maakt voor de opslag niet principieel uit.
Je hebt PCM in allerlei varianten met verschillende stollingstemperatuur. Voor een warmtepomp is 52 graden misschien nog wat veel en zou je ook prima met 40-45-graden kunnen werken?
Of mixen: onderste deel 40graden PCM, bovenste deel 52-graden PCM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 15:29
Ik heb sinds vandaag last van pendelgedrag op mijn Elga Toshiba... dit begrijp ik niet helemaal.

Instellingen thermostaat zijn niet veranderd (19C 24/7), buitentemp is een graadje minder dan gisteren (6C vs. 7.5C). Toch gaat hij vandaag met 90% vermogen tekeer om vervolgens elk uur weer een pauze in te lassen.... Het is binnen 19C (zoals gevraagd) en hij hoeft geen gas bij te stoken. Ta en Tr zijn volgens mij prima net zoals gisteren, dus volgens mij komt hij z'n warmte wel kwijt.... Zou hem liever op 60% zien pruttelen zoals gisteren.

Ideeen?

Zie hier de Ta en Tr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd8yazcK61v_kfFS7-02Lb0_6Sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fO9JDV2eMKr1lew7O789n0d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Hebben we ergens een lijstje met thermostaten met een lage hysteresis en koelfunctionaliteit?
Als ik zo het topic doorzoek is het vooral de "Panasonic PAW-A2W" die de klok slaat.
Verder vond ik nog de "Netatmo" slimme thermostaat (is volgens mij zonder koelfunctie)

Daarnaast nog een vraag.
Enerzijds lees ik: De thermostaat moet zo dom mogelijk zijn; alleen aan/uit o.b.v. ruimtetemperatuur.
Anderzijds denk ik, als je ruimtecompensatie (WAR met ruimtecompensatie volgens de TS) wil gebruiken zal de thermostaat toch wat slimmere data naar de WP moeten sturen.
hoe zijn hier de ervaringen in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
studiostevus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:44:
Ik heb sinds vandaag last van pendelgedrag op mijn Elga Toshiba... dit begrijp ik niet helemaal.

Instellingen thermostaat zijn niet veranderd (19C 24/7), buitentemp is een graadje minder dan gisteren (6C vs. 7.5C). Toch gaat hij vandaag met 90% vermogen tekeer om vervolgens elk uur weer een pauze in te lassen.... Het is binnen 19C (zoals gevraagd) en hij hoeft geen gas bij te stoken. Ta en Tr zijn volgens mij prima net zoals gisteren, dus volgens mij komt hij z'n warmte wel kwijt.... Zou hem liever op 60% zien pruttelen zoals gisteren.

Ideeen?

Zie hier de Ta en Tr.

[Afbeelding]
Zijn dit niet gewoon defrosts :? In Twente vannacht rond de 4 graden, dus ideale omstandigheden voor defrosts.

Je Ta keldert ook zo hard (zelfs onder TR), dat moeten defrosts zijn, welke volstrekt normaal zijn onder deze omstandigheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 16-01-2023 10:48 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
top dank je! kan er dus weinig aan doen...

[ Voor 77% gewijzigd door studiostevus op 16-01-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@studiostevus Ta lager dan Tr terwijl elektrisch vermogen significant is (zeg >300 watt).
Bij een pendel is de compressor uit en bij een defrost aan en bij pendelen daalt Ta minder sterk.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 16-01-2023 11:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ik heb compressor status en stroomverbruik erbij geplot.
De compressor gaat wel even uit zie ik, maar het vermogen gaat wel helemaal terug naar 50W... is dit dan wel een defrost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOzN0PNv6TGM0P0swYmsHdNBbZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfPrW58yztpW739wYzV6YATI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
studiostevus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:55:
top dank je! kan er dus weinig aan doen...
Je kunt emigreren of warm weer bestellen, maar veel meer kun je er niet aan doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
studiostevus schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:14:
Ik heb compressor status en stroomverbruik erbij geplot.
De compressor gaat wel even uit zie ik, maar het vermogen gaat wel helemaal terug naar 50W... is dit dan wel een defrost?

[Afbeelding]
Bij mij begint een defrost met het optoeren van de compressor, daarna even uit, en dan weer "normaal"

Maar hoe een defrost eruit ziet kan bij elke WP natuurlijk (iets) anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
verkeerslicht schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:08:
Hebben we ergens een lijstje met thermostaten met een lage hysteresis en koelfunctionaliteit?
Als ik zo het topic doorzoek is het vooral de "Panasonic PAW-A2W" die de klok slaat.
Verder vond ik nog de "Netatmo" slimme thermostaat (is volgens mij zonder koelfunctie)

Daarnaast nog een vraag.
Enerzijds lees ik: De thermostaat moet zo dom mogelijk zijn; alleen aan/uit o.b.v. ruimtetemperatuur.
Anderzijds denk ik, als je ruimtecompensatie (WAR met ruimtecompensatie volgens de TS) wil gebruiken zal de thermostaat toch wat slimmere data naar de WP moeten sturen.
Ik heb ook naar zo'n lijstje gezocht maar helaas niet gevonden. Ik neem aan dat je de Emos P6504 ook al gevonden hebt? Die heeft wel de dubbele hysteresis (0.4 C ofwel +/-0.2 C) vergeleken met de Panasonic. Maar wel zo'n 9x goedkoper :). Doet het uitstekend (ik heb 'm), geeft de actuele temperatuur op tienden weer en zonder op knopjes te drukken zie je ook altijd de ingestelde temperatuur.
Veel beters ben ik op internet (nog) niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:08:

Daarnaast nog een vraag.
Dan moet de warmtepomp dit wel ondersteunen.

Ik weet dat de Mitsubishi dit bijvoorbeeld niet ondersteund.

Mijn ouders hebben een Elga Ace i.c.m. een E-twist thermostaat, en daar werkt dat wel goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ecowoman
Vrijdag ga ik de Panasonic Monobloc 5kW ophalen *O*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Dan moet de warmtepomp dit wel ondersteunen.

Ik weet dat de Mitsubishi dit bijvoorbeeld niet ondersteund.
Mitsubishi heeft dan wel weer een automatische adaptieve regeling op ruimtetemperatuur waarvoor hij alleen een temperatuur-sensor nodig heeft (of zelfs meerdere, als je je huisin meerdere kamers en/of zones wil opdelen).

De regeling in de controller past dan de aanvoertemperatuur aan volgens een zelflerend algoritme waarmee de buitentemperatuur en de gevraagde en actuele kamertemperatuur meegenomen. Veel slimmer dan een vaste stooklijn die geen rekening houdt met omgevingsvariabelen (zon, wind, feestje, ...) en waarbij een aan/uit thermostaat niet veel meer kan doen dan de hele warmtepomp uit of aan zetten.
Mijn warmtepomp doet op de meeste dagen precies één run per dag, dat is toch precies wat je wil?

Strikt genomen is het geen "thermostaat", maar effectief doet het precies wat veel mensen willen : een eenvoudig kastje in de woonkamer waar je op kunt zien hoe warm het is en waar je kunt bijsturen als je het (per halve graad) warmer of kouder wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jaap19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Ik heb ook naar zo'n lijstje gezocht maar helaas niet gevonden. Ik neem aan dat je de Emos P6504 ook al gevonden hebt? Die heeft wel de dubbele hysteresis (0.4 C ofwel +/-0.2 C) vergeleken met de Panasonic. Maar wel zo'n 9x goedkoper :). Doet het uitstekend (ik heb 'm), geeft de actuele temperatuur op tienden weer en zonder op knopjes te drukken zie je ook altijd de ingestelde temperatuur.
Emos wijkt vaak behoorlijk af van de werkelijke temperatuur hier. Ook de schakeldifferentie van 0,5 graden te grof.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Emos wijkt vaak behoorlijk af van de werkelijke temperatuur hier. Ook de schakeldifferentie van 0,5 graden te grof.
Ik heb 'm gecontroleerd met twee geijkte temp. sensoren (+/-0.1 K nauwkeurig). Ik kwam tot de conclusie dat de Emos tot max. 0.2 afwijking kon geven, maar meestal binnen +/-0.1 K. De afwijking was vooral afhankelijk van de temperatuurgradient, de Emos leek vooral last te hebben van de muurtemperatuur (daar hebben alle thermostaten last van als ze aan bijv. een muur bevestigd zijn). Leek me heel erg goed, er is niets moeilijker dan het nauwkeurig meten van de luchttemperatuur!

Verder is de schakeldifferentie inderdaad wat hoog met 0.4 graden (dus +/-0.2), maar lager dan jij noemt.

Ik heb overigens ook nog de Siemens RDE100.1 gezien, met schakeldifferentie 0.3 K (+/-0.15 K). Ook niet slecht voor circa 100 euro. Zie https://sid.siemens.com/v/u/A6V10399971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ocaj "zelflerend" is, net als "AI", doorgaans een eufemisme voor 'non-deterministic' oftewel dat levert helaas vaak niet uit te leggen gedrag op (vraag maar in het Quatt topic ;)).
Maar simpele ruimtecompensatie is wel erg fijn.
De default (cq meest populaire instelling) van de thermostaat die bij mijn warmtepomp hoort is dan doorgaans ook prima met zowel WAR, aan/uit (met hysterese van 2/16 + 3/16 = 0,3 K) als ruimtecompensatie *.

* daar hoort een sterretje bij want die ruimtecompensatie heeft soms een workaround nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 15:30
Carboy54 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Jij vindt de grotere investering in een Panasonic thermostaat dus de moeite waard? Ook bij een systeem met alleen radiatoren en convectoren?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Proton_ Laat ik dan zeggen dat in mijn ervaring het "zelflerende" algoritme bij Mitsubishi in de praktijk zeker niet onderdoet voor de zelflerende Honeywell-thermostaten die ik in de 25 jaar daarvoor met diverse gasketels gebruikte.
Oftewel: Ja, als het weer heel plotseling omslaat dan merk je dat hij een dagje wat minder nauwkeurig regelt, maar dat trekt vrij snel bij. (maar dat is wel verklaarbaar gedrag).

Tip voor gebruikers van de adaptieve ruimteregeling van Mitsubishi: Je kunt in de instellingen de min/max aanvoertemperatuur opgeven. Default staat het minimum op 30 graden, dat is voor veel huizen te veel, dus die kun je dan beter op 25 zetten, zodat hij wat rustiger verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Net een offerte ontvangen voor een Daikin EHBX08E6V/ERGA08EV, 250L daikin SWW vat, en buffervat voor 19k incl BTW (maar nog zonder subsidie). Voor mijn gevoel is dat een ontmoedigingsprijs als je geen nee wilt verkopen. Is dat werkelijk wat de markt doet tegenwoordig? Of ben ik zo ver uit de pas met wat reeele prijzen zijn?

(Los dat ik inhoudelijk wel wat punten van aandacht heb, maar dat is een andere discussie)

[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 16-01-2023 14:28 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
ijdod schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:27:
Net een offerte ontvangen voor een Daikin EHBX08E6V/ERGA08EV, 250L daikin SWW vat, en buffervat voor 19k incl BTW (maar nog zonder subsidie). Voor mijn gevoel is dat een ontmoedigingsprijs als je geen nee wilt verkopen. Is dat werkelijk wat de markt doet tegenwoordig? Of ben ik zo ver uit de pas met wat reeele prijzen zijn?

(Los dat ik inhoudelijk wel wat punten van aandacht heb, maar dat is een andere discussie)
Wat had je zelf gedacht?

Morgen komt bij mij de installateur. Ben benieuwd waar die mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
@hansdg53 Ik kom aan groot materiaal (warmtepomp, SWW vat, enz) op een ~8k. Ik had eerder rond de 15k max verwacht; met de slagen om de arm dat ik geen goede referentie heb. Vandaar de vraag :D

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 16-01-2023 15:22 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Hier nog een paar aan/uit thermostaten:

Emos P5611OT 0.2 K (+/-0.1 K). Zie https://en.b2b.emos.cz/wi...p5611ot-digital-opentherm
Deze heeft naast opentherm ook de mogelijkheid van zero voltage switching.
Hysteresis is instelbaar via dipswitches tussen 0.2 en 2 K.
85.58 euro https://www.amazon.nl/Bak...deren-stuks/dp/B09D7Q2ZTL

Met iets hogere hysteresis:
Emos P6504, 0.4 K (+/-0.2 K), de goedkoopste ~25 euro
Emos P6507 0.4 K (+/-0.2 K)
Salus RT310, 0.5 K (+/- 0.25 K)
Salus RT510, 0.5 K (+/- 0.25 K)
Salus RT520RF, 0.5 K (+/- 0.25 K)
Siemens RDH100, 0.5 K (+/-0.25 K)
Siemens RDE100.1 0.3 K (+/-0.15 K) <<<<--- De laagste in dit rijtje
Theben RAMSES 811 top2, 0.4 K (+/- 0.2 K), de duurste ~113 euro

Edit: Computerm Q3. Hysteresis is instelbaar via dipswitches tussen 0.2 K en 0.4 K (+/- 0.1 K en +/- 0.2 K). Circa 28 euro bij Amazon.

Ik heb geen ervaring met deze thermostaten. Thermostaten met hogere hysteresis heb ik genegeerd. Wie gaat er eentje testen? :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap19 op 16-01-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:27
... Is dat werkelijk wat de markt doet tegenwoordig? Of ben ik zo ver uit de pas met wat reeele prijzen zijn?
Ja, en ja :+

Maar als je nou een enorm duur gascontract afsluit als je dat nog niet hebt, verdient het zichzelf heel snel terug hoor!

Kromme wereld...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast

Ik vind dat op dit moment, na inflatiecorrectie van de afgelopen tijd zo'n 15 mille, max 16 normaal is. Maaaaar de heren installateurs hebben het voor het uit kiezen dus take or leave it is het motto. Troost je, ik heb er 1 van 27 mille gehad. Die leverde gouden warmtepompen. :+

Recessie kom er maar in aub. Kunnen we hopelijk weer onderhandelen en worden we niet als melk koeien behandeld. 8)

@Gramser De gasprijs is al fors gedaald. En LNG komt op stoom. Wil niet zeggen dat ik ook nog steeds graag naar L/W wil vanwege .............. klimaat.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hansdg53 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Wat had je zelf gedacht?

25 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jaap19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Jaap19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:50:

Emos P5611OT 0.2 K (+/-0.1 K). Zie https://en.b2b.emos.cz/wi...p5611ot-digital-opentherm

Ik heb geen ervaring met deze thermostaten. Thermostaten met hogere hysteresis heb ik genegeerd. Wie gaat er eentje testen? :Y
Mooi lijstje, goed bezig!

Ik vond zelf nog deze:
Watts BT-D03 RF
geschikt voor verwarmen en koelen en heeft een instelbare hysteresis (van 0,2 °C tot 3 °C). geen idee of dat dan 0.2 of 0.4K is. Ziet er wel redelijk modern uit wat ik wel een voordeel vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06

ter info:
op 11-01 een offerte ontvangen van een Daikin EHBX08SE9W + ERGA08EVH + EKHWS200D3V3 incl. koelleidingen, driewegklep, vuilfilter, montagesteunen, expansievat, back-up heater, bedieningselement, aansluitmateriaal, elektrische voeding, montage (koelmiddelzijdig en CV-zijdig) + IBS door Daikin voor totaal € 12.705,- incl BTW

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ijdod schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:03:
@hansdg53 Ik kom aan groot materiaal (warmtepomp, SWW vat, enz) op een ~8k. Ik had eerder rond de 15k max verwacht; met de slagen om de arm dat ik geen goede referentie heb. Vandaar de vraag :D
Ik kwam voor mijn Panasonic 7kW monoblok warmtepomp voor alle materialen (waaronder een 192l boiler), inclusief wat extra zaken zoals een Kamstrup warmtemeter aan zo'n € 6600 inclusief BTW en inclusief eventuele verzendkosten. Als een vergelijkbaar lijstje allemaal via de installateur geleverd wordt dan maakt hij daar natuurlijk ook al wat winst op.

Ik heb hier nog een offerte liggen uit begin 2019 waarin de arbeidskosten voor een split WP minder dan € 3k waren. Op dit moment kunnen ze idd vragen wat ze willen, prijzen zijn totaal niet reëel in mijn ogen. Vandaar dus maar zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Zwerius schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:38:
[...]

ter info:
op 11-01 een offerte ontvangen van een Daikin EHBX08SE9W + ERGA08EVH + EKHWS200D3V3 incl. koelleidingen, driewegklep, vuilfilter, montagesteunen, expansievat, back-up heater, bedieningselement, aansluitmateriaal, elektrische voeding, montage (koelmiddelzijdig en CV-zijdig) + IBS door Daikin voor totaal € 12.705,- incl BTW
Kijk, dat klinkt wat reëler! Het kan dus nog wel. En dan nog subsidie er af of hadden ze dat er al in verwerkt?

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 16-01-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ter info:
Mag ik vragen waarom? Is de Mitsubishi stuk?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 21:39
blb4 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Ik kwam voor mijn Panasonic 7kW monoblok warmtepomp voor alle materialen (waaronder een 192l boiler), inclusief wat extra zaken zoals een Kamstrup warmtemeter aan zo'n € 6600 inclusief BTW en inclusief eventuele verzendkosten. Als een vergelijkbaar lijstje allemaal via de installateur geleverd wordt dan maakt hij daar natuurlijk ook al wat winst op.
Precies, vergeet ook niet alle bijkomende "dingetjes". Natuurlijk is dat een beetje afhankelijk van de situatie, maar bij elkaar telt het toch best op (leidingen, koppelingen, ontluchtertjes, aftappers, expansievat, slangen, kabels, installatieautomaten, werkschakelaars, kWh meters, dakdoorvoer, leidingisolatie, beugels, filters, afsluiters, 3-weg klep, sensoren). Als je niet heel gek doet ben je zo 1000 euro verder, uiteindelijk valt deze post toch altijd weer tegen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
Jaap19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:50:

De Computherm Q7 bevalt mij goed. De hysteresis is instelbaar in 0.2, 0.4 of 0.6. De weergave is per 0.1 graden.
Voor wat het waard is: hij geeft hier hetzelfde aan als een iSense thermostaat.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jaap19 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Ik heb 'm gecontroleerd met twee geijkte temp. sensoren (+/-0.1 K nauwkeurig). Ik kwam tot de conclusie dat de Emos tot max. 0.2 afwijking kon geven, maar meestal binnen +/-0.1 K. De afwijking was vooral afhankelijk van de temperatuurgradient, de Emos leek vooral last te hebben van de muurtemperatuur (daar hebben alle thermostaten last van als ze aan bijv. een muur bevestigd zijn). Leek me heel erg goed, er is niets moeilijker dan het nauwkeurig meten van de luchttemperatuur!

Verder is de schakeldifferentie inderdaad wat hoog met 0.4 graden (dus +/-0.2), maar lager dan jij noemt.

Ik heb overigens ook nog de Siemens RDE100.1 gezien, met schakeldifferentie 0.3 K (+/-0.15 K). Ook niet slecht voor circa 100 euro. Zie https://sid.siemens.com/v/u/A6V10399971
Met schakeldifferentie wordt bedoeld stappen in graden of tienden daarvan voor de gevraagde temperatuur en dat is bij de Emos 0,5 graden. Hysterese is het verschil van uit en weer inschakelen en dat is 0,4 graden bij de Emos.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Met schakeldifferentie wordt bedoeld stappen in graden of tienden daarvan voor de gevraagde temperatuur en dat is bij de Emos 0,5 graden. Hysterese is het verschil van uit en weer inschakelen en dat is 0,4 graden bij de Emos.
Ok, ik had je verkeerd begrepen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hansvk schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Jij vindt de grotere investering in een Panasonic thermostaat dus de moeite waard? Ook bij een systeem met alleen radiatoren en convectoren?
De Panasonic heeft op beide gebieden een mogelijkheid om met 0,1 graad nauwkeurig in te stellen. Ook de PID regeling voorkomt te vaak aan/uit. Mij bevalt met radiatoren setpoint 20.5 uit op 20.7 en aan op 20.4 prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Wat had je zelf gedacht?

Een buffervat is in veel gevallen onnodig en inefficiënt. Lees het Panasonic tweakers forum op dat gebied er maar eens op na. #kanaanzienlijkvoordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:24:
[...]

De Panasonic heeft op beide gebieden een mogelijkheid om met 0,1 graad nauwkeurig in te stellen. Ook de PID regeling voorkomt te vaak aan/uit. Mij bevalt met radiatoren setpoint 20.5 uit op 20.7 en aan op 20.4 prima.
Die PID-stand, is dat de 'Control time base' die ik in de manual zie staan? Als je die voor vvw bijv op 60 minuten zet, schakelt 'ie dan 1x per uur aan-uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Thorsd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Precies, vergeet ook niet alle bijkomende "dingetjes". Natuurlijk is dat een beetje afhankelijk van de situatie, maar bij elkaar telt het toch best op (leidingen, koppelingen, ontluchtertjes, aftappers, expansievat, slangen, kabels, installatieautomaten, werkschakelaars, kWh meters, dakdoorvoer, leidingisolatie, beugels, filters, afsluiters, 3-weg klep, sensoren). Als je niet heel gek doet ben je zo 1000 euro verder, uiteindelijk valt deze post toch altijd weer tegen :)
Mijn lijstje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjmF0aUGV9KWMfY9_jWCF62kUeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l2yYkISQ2bgRLEygQkiRAIjY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:13:
Vrijdag ga ik de Panasonic Monobloc 5kW ophalen *O*
Waar haal je er zo snel 1 vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
blb4 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Ik heb hier nog een offerte liggen uit begin 2019 waarin de arbeidskosten voor een split WP minder dan € 3k waren. Op dit moment kunnen ze idd vragen wat ze willen, prijzen zijn totaal niet reëel in mijn ogen. Vandaar dus maar zelf gedaan.
In 2019 was er zeker nog geen subsidie op WP, of wellicht een stuk lager? Mijn ervaring met subsidies is dat die gelijk in de zakken van de importeurs verdwijnen door hogere groothandelsprijzen. Gebeurt ook bij EV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Waar haal je er zo snel 1 vandaan als ik vragen mag?
Bij Immotech. Als ik een kwartier eerder was geweest had ik hem bij rjTech een stuk goedkoper gehad en aan huis geleverd gekregen (de prijs op de site van rjTech is nu overigens tijdelijk verhoogd om te voorkomen dat mensen in de tussentijd toch blijven bestellen, werd me verteld). Iemand is me net voor geweest blijkbaar.

Het rare is wel dat bij Immotech direct na ons telefoontje met de vraag of zij hem wel echt op voorraad hadden opeens tijdens de afrekening de prijs ook wat omhoog ging (terwijl we hem tijdens het telefoontje al in het online winkelmandje hadden staan) en later op de middag weer terug op de oude prijs stond... Ik heb ze maar gemaild met de vraag of ze het verschil willen terugstorten, "omdat ik er vanuit ga dat dit een foutje was."

[ Voor 38% gewijzigd door Ecowoman op 16-01-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 19:25
[...]

ter info:
Heb je dit direct bij Daikin opgevraagd of bij een lokale installateur die werkt voor Daikin? Ik woon namelijk bij je in de buurt, dus vandaar de interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hansdg53 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:13:
[...]

In 2019 was er zeker nog geen subsidie op WP, of wellicht een stuk lager? Mijn ervaring met subsidies is dat die gelijk in de zakken van de importeurs verdwijnen door hogere groothandelsprijzen. Gebeurt ook bij EV's.
Waarom denk je dat VVD de grootste is? Groen Rechts. :+ Omdat het geld oplevert zitten we in een energietransitie. Niet vanwege het klimaat. Anders was die al 40 jaar geleden ingezet.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Romeboarder schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Heb je dit direct bij Daikin opgevraagd of bij een lokale installateur die werkt voor Daikin? Ik woon namelijk bij je in de buurt, dus vandaar de interesse.
Ik belde vanmiddag maar weer eens een Vaillant Dealer van hun site. Nee, wij doen alleen gasketels. 8)7 Er komt voorlopig geen end aan mijn zoektocht. Ik wil sept/okt 2023 voorzien zijn, maar het wordt denk ik 2033. :X
Daikin, ME en Pana kan ik hier helemaal niet vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2023 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

ter info:
Netjes voor beide partijen!
Zij hebben 25-30% marge op hun inkoopprijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Ik belde vanmiddag maar weer eens een Vaillant Dealer van hun site. Nee, wij doen alleen gasketels. 8)7 Er komt voorlopig geen end aan mijn zoektocht. Ik wil sept/okt 2023 voorzien zijn, maar het wordt denk ik 2033. :X
begin eerst maar eens met bestellen. ik verwacht dat als je nu een panasonic J bestelt deze in de zomer wel krijgt als de nieuwe fabriek op stoom komt. installeren moet je dan zelf maar 1 of 2 weekeindjes voor opofferen.

immo heeft de 5kW momenteel zelfs staan: https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J :X

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 16-01-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Wilt er niemand op het forum je helpen? :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wat had je zelf gedacht?

Bij mij woensdag! Ik ben benieuwd.
Als dit niks wordt dan laat ik een nieuwe cv ketel plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 16-01-2023 21:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
hansdg53 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Nee, in 2019 was er een subsidie van € 2300. Totale offerte was € 12.300 en met subsidie zou 't dus € 10 k gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sport_Life schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Gewoon je mening doordrukken, voor het geval ze weer met zo’n buffervat of standaard 10kW warmtepomp komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:27:
Ik vind dat op dit moment, na inflatiecorrectie van de afgelopen tijd zo'n 15 mille, max 16 normaal is. Maaaaar de heren installateurs hebben het voor het uit kiezen dus take or leave it is het motto. Troost je, ik heb er 1 van 27 mille gehad. Die leverde gouden warmtepompen. :+
27K is natuurlijk van de zotte, maar zo’n 16-18K voor een installatie waar alle puntjes op de i gezet worden vind ik geen buitensporige prijzen.

Goede vakmensen zijn schaars en kosten eenmaal meer als de gemiddelde monteur.
Alleen voor een consument is het nu onmogelijk te beoordelen of je 18K voor een beunhaas of vakman betaald.
Soms lijkt het hele voortraject goed te gaan en zodra ze overgaan tot montage, er een puinhoop achtergelaten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

[...]

Zou het niet handig zijn om een lokaal initiatief te starten waar je wat hulp van kunt krijgen om je WP project toch zelf te starten? (hier lezen toch ook een aantal honderd man/vrouw mee dunkt me) Iedereen zit met dezelfde problematiek en met wat mensen gezamenlijk, en wat hand en spandiensten kom je al een heel stuk verder dunkt me (een ieder heeft weer andere talenten).

Garantie a la een commercieel bedrijf is niet te geven, maar 't is ook maar de vraag wat dat waard is, en of dat niet anders in te vullen is.

Met elkaar -lokaal- helpen kom je wellicht ook een heel eind, zo werkt het hier ook op het forum (alleen dan van achter het scherm).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Andrehj schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Mag ik vragen waarom? Is de Mitsubishi stuk?
Is niet voor me zelf maar voor iemand bij ons in de straat.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Romeboarder schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Bij een lokale installateur

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:36
Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:27:
@belmonde ik waardeer je enthousiasme, maar je verbruikt wel veel interpunctie zo.

Blue heart is zeker veelbelovend en met de Stirlingcyclus is theoretisch een ietsje hoger rendement mogelijk.
Minpuntje is de afhankelijkheid van helium.
Tekenend vind ik ook wel de nietszeggende spec van 80 graden (Carnot gaat nog steeds op) en geen richtcijfers van COP bij, ik noem maar iets, 5kW A7W35.
Bovendien moet je nog steeds het grote Stirlingprobleem oplossen: in een kleine ruimte een goede warmtewisselaar krijgen. Ik verwacht dus een meer belastingafhankelijke COP.
Ik heb even door de binnensmonds pratende Duitser geprobeert te komen, maar ik versta hem maar half... Maar heb ook het idee dat hij ook niet meer doet dan herkauwen van de weinige info die er is. Hij vergeleek traditionele koelmiddel als 24.000 keer erger dan co2. R410 is slechts 1600, R32 600 en r290 3 (propaan)
Beetje misleiding om een punt te maken is nooit best.

Artikel van ontwikkel bedrijf NHN over 2022 is nu al 2024 geworden. Volgens archive.org in 2020 gepubliceerd : ze zijn dus geen dag dichterbij marktrijp?

Samenwerking met Schouten techniek snap ik niet : dat is een grote lokale installateur.

De blueheart is dus alleen een binnen unit. De warmtebron is dus nog steeds een put, jumbo warmtewisselaar met ditto fan of andere nu al inzetbare bron.

Ze zouden iets moeten weten over (S)COP, niet onbelangrijk, maar zeggen er niets over. Ik verwacht net als @Proton_ verwacht geen wonderen... Carnot is een akelig mannetje...

@belmonde ik wil de soep graag geserveerd zien. Ik hoop weer eens dat ik ongelijk heb... ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Ronald schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Ik heb even door de binnensmonds pratende Duitser geprobeert te komen, maar ik versta hem maar half... Maar heb ook het idee dat hij ook niet meer doet dan herkauwen van de weinige info die er is. Hij vergeleek traditionele koelmiddel als 24.000 keer erger dan co2. R410 is slechts 1600, R32 600 en r290 3 (propaan)
Beetje misleiding om een punt te maken is nooit best.

Artikel van ontwikkel bedrijf NHN over 2022 is nu al 2024 geworden.

Samenwerking met Schouten techniek snap ik niet : dat is een grote lokale installateur.

De blueheart is dus alleen een binnen unit. De warmtebron is dus nog steeds een put, jumbo warmtewisselaar met ditto fan of andere nu al inzetbare bron.

Ze zouden iets moeten weten over (S)COP, niet onbelangrijk, maar zeggen er niets over. Ik verwacht net als @Proton_ verwacht geen wonderen... Carnot is een akelig mannetje...

@belmonde ik wil de soep graag geserveerd zien. Ik hoop weer eens dat ik ongelijk heb... ;)
Slechts onderdeel van, fabrikanten die er gebruik van gaan maken moeten eerst nog een product eromheen ontwikkelen. Dat gaat echt nog wel ff duren. Leuk voor als de Loria vervangen moet worden over hopelijk 15+ jaar.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Wilt er niemand op het forum je helpen? :(:)
Koevlaas en Adriaan71 zitten beide op 100 kilometer en verzuipen in het werk (ze posten ook niet voor niets weinig meer daarom denk ik). Ik wou dat ik hier een monobloc kon plaatsen dan kon ik wellicht nog wat maar dat gaat hem niet worden met een unit in de voortuin en dan een leiding van zo'n 30/35 meter buiten langs naar het verdeelpunt op zolder (geen vloerverwarming) en boiler aldaar. Moet dus split.

Wellicht dat Climasense (heeft hier L/L gedaan) nog kan maar die leveren alleen Daikin en als ik daar meelees zie ik toch wel veel problemen met dat merk. En service van Daikin is ook niet best bij problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Het is toch wel triest toch? Een nieuwe ketel. :'(
Pagina: 1 ... 215 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.