Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.541.502 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:28:
@Timple Je bent je wel bewust dat je dus eigenlijk fraude hebt gepleegd? En een ambtenaar werkt daar aan mee. 8)7 Niet dat ik je de subsidie niet gun, maar dan moeten ze de regels veranderen. Regels zijn er om na te leven. Niet om er omheen te werken vind ik.
Ik vind de subsidie anders ook diefstal van ons belastinggeld + onnodig prijzen opdrijven.
De lobbyisten van fabrikanten, installateurs etc verdienen er goud geld aan.

Maar als collega installateurs eens zouden nadenken voordat ze warmtepompen gaan plaatsen waardoor de kwaliteit omhoog gaat zou ik zeggen helemaal terecht! Maar de gemiddelde kennis is zwaar ondermaats.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
hansdg53 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Wat maakt het ook uit wie het doet, het gaat er toch om dat er meer warmtepompen komen tbv CO2 reductie? Ik zou zeggen, lever een bewijs dat het bij je geleverd is, dat het aangesloten is en werkt en schluss.
Stuur even een mailtje aan Jetten zou ik zeggen. Dan hoeft men niet te frauderen. Nu ben je wel strafbaar bezig. Kunnen we het hele wetboek wel in de hoek gooien. Wees in ieder geval bewust van wat je doet en dat het strafbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Ik vind de subsidie anders ook diefstal van ons belastinggeld + onnodig prijzen opdrijven.
De lobbyisten van fabrikanten, installateurs etc verdienen er goud geld aan.

Maar als collega installateurs eens zouden nadenken voordat ze warmtepompen gaan plaatsen waardoor de kwaliteit omhoog gaat zou ik zeggen helemaal terecht! Maar de gemiddelde kennis is zwaar ondermaats.
Eens. Ergste is dat de meeste subsidie bij de best verdienende komt. Die hebben geld om te verduurzamen. De minima niet.

Maar laten we het hier maar bijhouden.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-07 20:19
Bij de subsidie aanvraag moet je toch ook een bewijs leveren dat het Stekgedeelte door een erkend (met registratienummer) installateur/monteur is gedaan.
Het gaat er niet om dat je een warmtepomp plaatst, maar dat er geen fouten worden gemaakt met het koude middel.
De montage van het CV systeem doet er niet toe.
De aanschaf factuur geeft aan dat je in een WP hebt geinvesteerd.
Als je dus fraudeert kan dit alleen door met het in bedrijfstellen van het koudemiddel (afpersen/vacumeren/vullen) te kloten en dat is zeer kwalijk.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Pietje555 Het Stek-verhaal is bij mono's niet heel relevant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32

Timple

Monoblock inderdaad. Die gassen waag ik me niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pietje555 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:06:
Bij de subsidie aanvraag moet je toch ook een bewijs leveren dat het Stekgedeelte door een erkend (met registratienummer) installateur/monteur is gedaan.
Het gaat er niet om dat je een warmtepomp plaatst, maar dat er geen fouten worden gemaakt met het koude middel.
De montage van het CV systeem doet er niet toe.
De aanschaf factuur geeft aan dat je in een WP hebt geinvesteerd.
Als je dus fraudeert kan dit alleen door met het in bedrijfstellen van het koudemiddel (afpersen/vacumeren/vullen) te kloten en dat is zeer kwalijk.
Nee je hoeft geen bewijs van stek (f-gassen tegenwoordig) aan te leveren, alleen dat een bedrijf hem heeft geïnstalleerd.
Uiteindelijk is het bedrijf verantwoordelijk…

Groothandels verkopen ook gewoon aan alle installateurs zonder papieren.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 13-01-2023 20:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Heb nog een vraagje. Ik heb een woning met een zijvleugel, (100m2) die recreatief verhuurd wordt. Er is een aparte CV ketel, 2 radiators (T22) en gedeeltelijk VVW. Nu zou ik, vanwege economische overwegingen, als er toch een WP systeem moet komen, het liefst een systeem hebben voor beide gedeeltes, als vervanging van 2 CV ketels. Nu lees ik dat voor optimale COP het systeem het beste helemaal open kan staan, dus geen radiatoren afsluiten. Aan de andere kant vind ik het zonde om ruimtes te verwarmen die niet in gebruik zijn. Nu staat de thermostaat in de zijvleugel op 12 graden en het gasgebruik is ongeveer 4 m3 per dag. Zijn er mogelijkheden om een "combi" te doen of is het beter om voor die ruimte een aparte oplossing te maken, zoals een L/L systeem met 2-3 units en een (WP) boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43
wederom bedankt voor het uitgebreide meedenken en verklaren. ik ga het wel op 2 temperaturen proberen, de warmtepomp (LG) heeft er functies voor, het proberen waard. de CV ketel ga loskoppelen van het verwarmingscircuit, hij blijft nog wel even hangen t.b.v. naverwarmen tapwater, dat nog even aanzien, als dat allemaal werkt wellicht vervangen voor een elektrische naverwarmer, richting gasloos...

zal hier het resultaat posten als ik de aanpassingen heb uitgevoerd.
Baapje327 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Ik had dit ook, maar ik heb het omgebouwd. Alle warmtebronnen in 1 vat dumpen en als open verdeler gebruiken werkt prima, maar is verre van ideaal qua cop. Je wp kan 't allemaal zelf heel mooi regelen, dus waarom zou je dat niet gebruiken. Alles complexer levert ook complexere problemen op. Bovendien, je hebt eigenlijk maar 1 warmtebron in de winter, namelijk wp. Dus weinig zin om een open verdeler in te zetten.
Als je WP SWW laat maken, is naverwarmen tapwater ook niet meer nodig. Verschil in vastrecht, kun je wss van douche een heel jaar aan SWW runs, voor de maanden dat de collectoren 't niet trekken.

[...]

Buffer weet ik niet zeker, maar als dat het probleem is, moet je dat oplossen (en volgens mij zit dat dus in je afgifte), buffer gaat 't niet echt oplossen.
Het gaat zeker mooier werken, met 2 temperaturen is 't best wel afstellen en goed nadenken hoe 't moet werken, maar ik zie er in jou situatie weinig voordeel in, dus ik zou het simpel houden.

[...]

MI niet zo heel erg. En achteraf is achteraf, koop je niks voor. Bij mij heeft een installateur alles initieel geïnstalleerd en ik heb letterlijk 95% van alles wat ie heeft gedaan aangepast omdat 't beter kon. Koop je ook niks voor, en heeft mij een hoop geleerd. Toen had ik het niet zelf gekund.

[...]

3 vlakkeplaat op 35 graden gaan niks doen, zeker niet als je 45 graden nodig hebt in je cv circuit. Misschien hier en daar eens een dagje in oktober of maart oid, maar dat is zo weinig, kun je dan beter verminderen in SWW maken. Je hebt simpelweg te weinig collectoren, te lage hoek, en te hoge temperaturen om 't interessant te maken in jou situatie. Lekker scheiden, hou het simpel.

[...]

Ik zou de hele cv eruit halen. Heb je niet meer nodig toch? Wp heeft toch genoeg vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 17-07 20:19
Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:09:
@Pietje555 Het Stek-verhaal is bij mono's niet heel relevant.
Sorry, niet iedereen heeft een hybride. Ik zat met mijn hoofd bij mijn Elga.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-07 21:32
Pietje555 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Sorry, niet iedereen heeft een hybride. Ik zat met mijn hoofd bij mijn Elga.
Ik meende dat een 'hybride' een combi is van een wp en een gasketel.
Heeft weinig van doen met mono of split.
Toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik meende dat een 'hybride' een combi is van een wp en een gasketel.
Heeft weinig van doen met mono of split.
Toch?
Helemaal correct!

Je hebt zowel monoblock als split warmtepompen welke je in hybride kan aansluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 13-01-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:38
hansdg53 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:35:
Ik heb een woning met een zijvleugel, (100m2) die recreatief verhuurd wordt.
...
Zijn er mogelijkheden om een "combi" te doen of is het beter om voor die ruimte een aparte oplossing te maken, zoals een L/L systeem met 2-3 units en een (WP) boiler?
Je kunt het circuit voor die vleugel wel op het hoofdcircuit aansluiten met een kraan die je alleen tijdens de verhuurperiode open draait, maar het nadeel is dat je warmtepomp dan eigenlijk niet goed gedimensioneerd is voor het hoofdverblijf. Hij moet dan een vermogen hebben dat te groot is voor de situatie met afgesloten kraan.
Beter is om gescheiden warmtepompen te gebruiken en een L/L systeem is daarvoor inderdaad een mogelijkheid. Als de vleugel vooral in de zomer verhuurd wordt brengt een L/L systeem nog het voordeel van een betere koeling mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Daarover verschillen de meningen. Hier heb ik een split met ca 17 meter 3/8 en 5/8 koelleiding, die slechts is voorzien van de standaard isolatie (ik wist toen nog niet beter) en deze haalt in het CV-water meer dan zijn gespecificeerde vermogen. Veel kan ik dus nooit in de koelmiddelleiding verliezen.
Toch zou ik die nu, als ik het nog eens aan moest leggen, wel van dikkere Armaflex isolatie hebben voorzien. (Dit zou vooral bij SWW maken, waarbij de temperaturen veel hoger zijn) waarschijnlijk minder verliezen opleveren).
Bij een monoblock moet je dikke zwaar geïsoleerde (Terrendis) grondleiding gebruiken om de verliezen wat te beperken, en die grondleiding is extreem duur.

Uiteindelijk kun je bij zowel split als monoblock wel grote afstanden overbruggen, als je maar aandacht voor de isolatie van die leidingen hebt. En dan kom je er achter dat die leiding bij een monoblock veel duurder is. Zo heeft elk system zijn eigen voor- en nadelen. Zie daarvoor ook de WP FAQ (link zie TS).
@Andrehj welke warmtepomp in split opstelling heb jij?
Ik wilde eerst een monoblock plaatsen maar met een vermogensvraag van 10-12 kW blijft het een onding in de tuin. Op het dak is lastiger omdat de compressor dan "lekker resoneert" op de kanaalplaatvloeren dak tussen ons huis en dat van de buren in (garage) 8)7 .
Daarom lijkt me een Weishaupt achtige split opzet met compressor binnen en freon verdamper unit met grote ventilator buiten een mooie oplossing.
R410a mag nog en is de meest veilige oplossing t.o.v. R290/propaan.
Zo heb je ook geen last van bevroren apparaten bij spanningsuitval.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bioscrasher schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:09:
@Andrehj welke warmtepomp in split opstelling heb jij?
Staat in mijn signature.
Ik wilde eerst een monoblock plaatsen maar met een vermogensvraag van 10-12 kW blijft het een onding in de tuin. Op het dak is lastiger omdat de compressor dan "lekker resoneert" op de kanaalplaatvloeren dak tussen ons huis en dat van de buren in (garage) 8)7 .
Daarom lijkt me een Weishaupt achtige split opzet met compressor binnen en freon verdamper unit met grote ventilator buiten een mooie oplossing.
Dan heb je ook het geluid en de trillingen binnen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hansdg53 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:35:
Heb nog een vraagje. Ik heb een woning met een zijvleugel, (100m2) die recreatief verhuurd wordt. Er is een aparte CV ketel, 2 radiators (T22) en gedeeltelijk VVW. Nu zou ik, vanwege economische overwegingen, als er toch een WP systeem moet komen, het liefst een systeem hebben voor beide gedeeltes, als vervanging van 2 CV ketels. Nu lees ik dat voor optimale COP het systeem het beste helemaal open kan staan, dus geen radiatoren afsluiten. Aan de andere kant vind ik het zonde om ruimtes te verwarmen die niet in gebruik zijn. Nu staat de thermostaat in de zijvleugel op 12 graden en het gasgebruik is ongeveer 4 m3 per dag. Zijn er mogelijkheden om een "combi" te doen of is het beter om voor die ruimte een aparte oplossing te maken, zoals een L/L systeem met 2-3 units en een (WP) boiler?
Het hangt een beetje af van de grootte van het te verwarmen hoofdverblijf af. Als je het minimale vermogen van de warmtepomp hierin weg krijgt is het geen probleem om de zijvleugel niet te verwarmen of eventueel te knijpen door de radiatoren of juist de vloerverwarming dicht te draaien.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
basfromasd schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Je kunt het circuit voor die vleugel wel op het hoofdcircuit aansluiten met een kraan die je alleen tijdens de verhuurperiode open draait, maar het nadeel is dat je warmtepomp dan eigenlijk niet goed gedimensioneerd is voor het hoofdverblijf. Hij moet dan een vermogen hebben dat te groot is voor de situatie met afgesloten kraan.
Beter is om gescheiden warmtepompen te gebruiken en een L/L systeem is daarvoor inderdaad een mogelijkheid. Als de vleugel vooral in de zomer verhuurd wordt brengt een L/L systeem nog het voordeel van een betere koeling mee.
offtopic:
Probleem met L/L in dat soort situaties is dat je bij sommige merken geen temp van bijvoorbeeld 12 graden kunt instellen. Vaak is iets als 18 graden het minimum. Hier lopen ook velen tegen aan die bijvoorbeeld een garage of werkplaats zo willen verwarmen. Bij mijn units van Mitsubishi Electric kan ik 10 graden als laagste waarde instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2023 22:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Andrehj schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Staat in mijn signature.

[...]

Dan heb je ook het geluid en de trillingen binnen....
Zag geen merk staan en types ken in niet allemaal, vandaar.
STP8.0 dan weer wel :9
Een goed afgeveerde binnenunit op een korte vloertje van 3 meter breed op de begane grond, terwijl wij 9 meter verderop op de eerste verdieping slapen lijkt me minder risicovol.

Dacht dat Vaillant een split had maar daar zit ook een compressor in? (75/5)
Weishaupt heeft een mooie overmaatse verdamper met superstille ventilator (Biblock WBB 12) die me erg aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 11:41
Advies gevraagd voor aanschaf van een hybride L/W warmtepomp.
Jullie reactie is zeer welkom _/-\o_

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:09
Sinds een jaar een gebruikte warmtemeter Hydrocal M3 in gebruik. Helaas is de batterij nu leeg en heb ik de batterijen vervangen. Echter geeft de meter nu Err 103 (Reading/writing error; Memory of historical data damaged.) en meet die niet meer. De handleiding geeft aan dat die terug naar de fabriek moet maar dat is niet handig. Weet iemand hoe je deze error gereset krijgt?

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Andrehj schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Minimaal vermogen van 8 kW? :? Ga je een kasteel verwarmen? De meesten hier (ook zij die met radiatoren verwarmen) hebben dat als max vermogen nog lang niet eens nodig....
Juist in het geval van radiatoren is het minimum vermogen enorm belangrijk omdat je geen warmtebufferende vloer hebt. Ik betwijfel dus ten zeerste of deze warmtepompen wel geschikt zijn voor radiatoren.
Als je al iets in de range van 13 kW zoekt, dan is de Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA een veel beter keus. Die doet ook dik 13 kW bij +7°C, maar heeft een minimum vermogen van rond de 4 kW.
Ik geloof dat ik dan twee kastelen heb met meteen de volgende vraag:
Als ik op 50 graden moet draaien, dan zal de compressor anyhow in zijn toeren moeten om de gewente condensor (lees: platenwisselaar)druk op te bouwen.
Ik kreeg van mijn instalateur door dat de Nibe F2120-16 minimaal op 4,5kW draait.
Voor ons huis dat berekend is op ongeveer 9-10kW is dit wat wellicht aan de heftige kant.
Om het aantal start-stops te beperken en omdat er toch altijd op 45-50 graden gedraaid gaat worden (voorlopig probeer ik e.e.a. met de bestaande radiatoren voor elkaar te krijgen) dacht ik een buffervat van 300-600 liter te plaatsen waarover de warmtepomp kan draaien als open verdeler en waarin hij zijn warmte kwijt kan.
Is dit verstandig of creër ik een monster zo?

Onderstaand een vereenvoudigd schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfqHNnsj0zCoTqHihDfHomsi9Zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5bQdldPHroOvdWvKEUu5Kgn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:17

Rzaan

Altijd zoekende

Timple schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:05:
.
subsidie alarm!

tldr; inbedrijfsstelling is niet voldoende voor subsidie.

***members only***
Goeie tip!
Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Andrehj schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:23:
[...]

offtopic:
Probleem met L/L in dat soort situaties is dat je bij sommige merken geen temp van bijvoorbeeld 12 graden kunt instellen. Vaak is iets als 18 graden het minimum. Hier lopen ook velen tegen aan die bijvoorbeeld een garage of werkplaats zo willen verwarmen. Bij mijn units van Mitsubishi Electric kan ik 10 graden als laagste waarde instellen.
Goed punt, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
verkeerslicht schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Het hangt een beetje af van de grootte van het te verwarmen hoofdverblijf af. Als je het minimale vermogen van de warmtepomp hierin weg krijgt is het geen probleem om de zijvleugel niet te verwarmen of eventueel te knijpen door de radiatoren of juist de vloerverwarming dicht te draaien.
Het hoofdverblijf is 160m2, samen dus 260m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:42
We zijn al een tijdje van plan om ons huis te gaan verbouwen en willen daarbij verduurzamen en kosten besparen. De offertes zijn binnen maar qua verwarming zijn we er nog niet helemaal uit. Het gasverbruik is 3800m3 per jaar (2022). Het is een woning met 270m2 oppervlakte. De spouwmuren en het dak zijn geïsoleerd. De vloer beneden gaan we isoleren en vloerverwarming (145m2) aanleggen. Dit zou het gasverbruik naar beneden moeten bijstellen (15%). Daarnaast hebben we nu nog in de woonkamer en speelkamer 3 grote ramen met een totaal oppervlakte van 12,1m2 waar nu oud dubbelglas in zit die we willen gaan omzetten naar hr++ glas. Bovendien heeft de speelkamer nu via de trap een open verbinding naar boven waardoor de warmte zo omhoog stijgt. Dit gaat zo veranderd worden dat de warmte niet meer naar boven verdwijnt. Dat zou ook nog wat moeten schelen.

Als ik dit allemaal meeneem dan verwacht ik ong. 3000m3 aan gas te verbruiken. Dit is zowel verwarming als SWW. Voor SWW verwacht ik ongeveer 700m3 te verbruiken. (We douchen veel en gaan geregeld in bad). Als we dit allemaal via een warmtepomp willen leveren kom ik op het volgende 3000/1650*8 = 14,5kW.

Een installateur raadt echter aan om een combinatie te maken tussen een zonneboiler en een warmtepomp.Volgens hem zorgt de zonneboiler dan voor een groot gedeelte van het jaar voor de warmte die nodig is voor zowel verwarming als SWW.

Aan de andere kant lees ik geregeld dat er een warmtepompboiler wordt voorgesteld. Beide zorgen er ook nog voor dat de warmtepomp minder vermogen hoeft te leveren.

Daarnaast willen we de 1e verdieping en zolder gaan verwarmen met een combinatie van radiatoren en airco's. Een aantal van de radiatoren die we beneden hebben willen we naar boven verplaatsen omdat deze groter zijn. Dat zou ook moeten schelen.

Nu vraag ik me af wat de handigste keuze is:
* Alleen een warmtepomp
* Een warmtepomp met zonneboiler
* Een warmtepomp met warmtepompboiler
Of is er een andere optie die ik niet zie die beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vuurvlieg schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:13:
We zijn al een tijdje van plan om ons huis te gaan verbouwen en willen daarbij verduurzamen en kosten besparen. De offertes zijn binnen maar qua verwarming zijn we er nog niet helemaal uit. Het gasverbruik is 3800m3 per jaar (2022). Het is een woning met 270m2 oppervlakte. De spouwmuren en het dak zijn geïsoleerd. De vloer beneden gaan we isoleren en vloerverwarming (145m2) aanleggen. Dit zou het gasverbruik naar beneden moeten bijstellen (15%). Daarnaast hebben we nu nog in de woonkamer en speelkamer 3 grote ramen met een totaal oppervlakte van 12,1m2 waar nu oud dubbelglas in zit die we willen gaan omzetten naar hr++ glas. Bovendien heeft de speelkamer nu via de trap een open verbinding naar boven waardoor de warmte zo omhoog stijgt. Dit gaat zo veranderd worden dat de warmte niet meer naar boven verdwijnt. Dat zou ook nog wat moeten schelen.

Als ik dit allemaal meeneem dan verwacht ik ong. 3000m3 aan gas te verbruiken. Dit is zowel verwarming als SWW. Voor SWW verwacht ik ongeveer 700m3 te verbruiken. (We douchen veel en gaan geregeld in bad). Als we dit allemaal via een warmtepomp willen leveren kom ik op het volgende 3000/1650*8 = 14,5kW.

Een installateur raadt echter aan om een combinatie te maken tussen een zonneboiler en een warmtepomp.Volgens hem zorgt de zonneboiler dan voor een groot gedeelte van het jaar voor de warmte die nodig is voor zowel verwarming als SWW.

Aan de andere kant lees ik geregeld dat er een warmtepompboiler wordt voorgesteld. Beide zorgen er ook nog voor dat de warmtepomp minder vermogen hoeft te leveren.

Daarnaast willen we de 1e verdieping en zolder gaan verwarmen met een combinatie van radiatoren en airco's. Een aantal van de radiatoren die we beneden hebben willen we naar boven verplaatsen omdat deze groter zijn. Dat zou ook moeten schelen.

* Alleen een warmtepomp
Even in dit topic terugzoeken op "zonneboiler". Er is al veel over geschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:12

* Alleen een warmtepomp
De conclusie die ik trek vanuit dit topic; een warmtepomp en op de plaats waar anders de collectoren van de zonneboiler op het dak zouden komen; zonnepanelen plaatsen.

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

* Alleen een warmtepomp
Dit extreem hoge verbruik hadden we ook, zelfs jaren met 4600 m3, toen de kinderen nog thuis woonden. Huis van 280 m2 uit 1991.
Met een paar aanpassingen, vloerverwarming verdeler vernieuwen, HR ++ glas, hybride WP, zitten we nu op < 400 m3 gas en 3100 kWh.
Tel uit je winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

* Alleen een warmtepomp
weg met die zonneboiler en gewoon zonnepanelen plaatsen. ipv aircos gewoon fancoils ophangen/neerzetten (met condenspomp) als je toch al een warmtepomp gaat installeren. iets meer werk qua installeren maar onder de streep goedkoper omdat je niet een complete airco hoeft te installeren en je ook niet vastzit aan die lelijke airco-puisten aan de muur. dan heb je ook nog steeds maar 1 aparaat buiten staan die in de winter verwarmt en in de zomer koelt ipv een compleet woud aan aircos buiten aan de muur want ik kan je garanderen dat de installateur voor elke ruimte een losse split wilt installeren ipv een deftige mutisplit.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-01-2023 12:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:47

dof

MotorBeast schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:28:
@Timple Je bent je wel bewust dat je dus eigenlijk fraude hebt gepleegd? En een ambtenaar werkt daar aan mee. 8)7 Niet dat ik je de subsidie niet gun, maar dan moeten ze de regels veranderen. Regels zijn er om na te leven. Niet om er omheen te werken vind ik.
Nee vind ik niet, want het is feitelijk een compleet idiote eis voor de ISDE subsidie dat inbedrijfstelling niet geldt en installatie wel. Überhaupt is de situatie dat zelf doen niet gesubsidieerd wordt, terwijl dat door geïnteresseerde en bevlogen doe-het-zelvers vaak beter gedaan wordt dan veel bedrijven die dit uitvoeren (b.v. ook bij isoleren van vloeren en daken, zie b.v. fora over vloerisolatie).

Want elke beunhaas met twee linkerhanden kan zich voor ~50€ bij KvK inschrijven met als activiteit "Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur"(waar WP's onder vallen) en er is niemand bij de KvK die controleert of de persoon het verschil tussen een gasketel en warmtepomp weet (feit!). Dat wordt overgelaten aan de markt/klanten, met het idee dat ie wel failliet gaat als de markt dat vindt. Dat er dan behoorlijk wat collateral damage bij goedgelovige klanten kan ontstaan is dan blijkbaar acceptabel.

Ik acht de kennis bij veel mensen die het zelf doen -met hulp van deze fora- hoger, dan een deel van de "installateurs" die het commercieel uitvoeren. Hetzelfde geldt overigens voor allerlei andere "activiteiten" in bouw en andere sectoren.

Ik ben als "klant" redelijk op m'n hoede met m'n nieuwe huis waar flink wat aan moet gebeuren (o.a. cv verbouw en WP installatie). Maar ik ben -helaas- inmiddels al een paar keer flink afgezet. O.a. door een malafide aannemer en een paar zogenaamde loodgieters voor dakgoot reparatie. Brrrr..

Inmiddels dusdanig gepokt en gemazeld -en een paar duizend euro's in thin air zien verdwijnen- dat ik besloten heb vrijwel alles zelf te doen, en/of alleen met mensen in zee te gaan die ik persoonlijk ken en persoonlijk kan aanspreken of vanuit vorige ervaringen veel vertrouwen in heb. Maar dat is lastig in deze overbelaste sectoren.

Dat ik door zelf doen subsidie misloop zie ik als kleiner probleem aangezien ik zoveel bespaar, en zoveel sneller kan werken (geen kwartalen wachttijd) en bovendien m'n eigen kwaliteitseisen kan hanteren.

Ik zie helaas niet veel mogelijkheden de ISDE subsidie regeling te veranderen, behalve dan via de politiek.

Sorry voor deze deels off-topic rant, ik hou me nu weer stil ...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@dof Je zegt hetzelfde als ik. Ze moeten de regels veranderen. Maar tot die tijd blijft het fraude. Of jij dat nu wel of niet vindt. Idiote eis of niet. De eis staat nu eenmaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:18
flippy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:07:
[...]
weg met die zonneboiler en gewoon zonnepanelen plaatsen....
Ja en Nee,
Ja, Als er geen schaduw is alleen zonnepanelen.
Nee, Als je altijd schaduw hebt op een deel. Zoals bij mij, volledig zonnepanelen paste niet meer. Maar direct tegen de voorgaande rij de boiler gezet. Dan gebruik ik maar 75% van het oppervlak maar brengt meer op dan een zwak werkend zonnepaneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:15

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stand alone warmtepompboiler met zonnepanelen. Voordeel is dat wanneer de boiler op temperatuur is de panelen energie blijven leveren. Daarnaast levert een zonneboiler in de winter met een dergelijk groot verbruik te weinig warm water en moet je of met een cop van 1 bij verwarmen of de warmtepomp het laten doen met een extra spiraal + leiding naar de boiler + driewegklep en capaciteitsverlies voor verwarming woning. Nadeel: meer geluid tijdens verwarmen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dapdodo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Ja en Nee,
Ja, Als er geen schaduw is alleen zonnepanelen.
Nee, Als je altijd schaduw hebt op een deel. Zoals bij mij, volledig zonnepanelen paste niet meer. Maar direct tegen de voorgaande rij de boiler gezet. Dan gebruik ik maar 75% van het oppervlak maar brengt meer op dan een zwak werkend zonnepaneel.
Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken, maar simpelweg voor het gros van neerlansche daken komt het niet uit. Leuk dat je in de zomer een paar honderd liter gloeiend heet warm water hebt, maar echt nuttig is het niet als het buiten 25 graden is. Een zonnepaneel wat je kan salderen is veel nuttiger en maakt ook financieel meer zin immers doet die zonneinstallatie niks op de momenten dat je het juist nodig hebt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:47

dof

MotorBeast schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:48:
@dof Je zegt hetzelfde als ik. Ze moeten de regels veranderen. Maar tot die tijd blijft het fraude. Of jij dat nu wel of niet vindt. Idiote eis of niet. De eis staat nu eenmaal.
Misschien gaat de ISDE ambtenaar ook akkoord met de betiteling "Complete inbedrijfstelling" ...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken, maar simpelweg voor het gros van neerlansche daken komt het niet uit. Leuk dat je in de zomer een paar honderd liter gloeiend heet warm water hebt, maar echt nuttig is het niet als het buiten 25 graden is. Een zonnepaneel wat je kan salderen is veel nuttiger en maakt ook financieel meer zin immers doet die zonneinstallatie niks op de momenten dat je het juist nodig hebt.
Dit kan in bevestigen. Ik heb een zonneboiler met collector van Nefit, en als er een zonnetje op staat in het warme deel van het jaar, dan heb je binnen no-time 65°C water. Helaas moet je dat dus het liefst zo snel mogelijk gebruiken omdat je die energie niet kunt salderen zoals bij zonnepanelen (nog wel een tijdje) het geval is. Gebruik je het niet (volledig), dan ben je gewoon in de zomer je huis aan het verwarmen :F
Dat laatste is uiteraard met elk soort boiler zo.

Daarnaast doet een zonneboiler het net zo goed niet met schaduw.

Overigens, als je het al hebt liggen zoals hier, dan lijkt het me logisch om het met een wpboiler te laten samenwerken. Ik zou het persoonlijk nooit zelf met die gedachte in combinatie aanschaffen. Het lag hier toevallig al op het huis wat ik destijds kocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:49
Oostenrijks producent Ovum heeft een nieuwe monoblock warmtepomp met propaan als koudemiddel op de markt

https://www.ovum.at/wp-co...e_Propan_web_20221020.pdf

Scop van 6,02 (!], en zeer laag geluid

Een enorm bakbeest van meer dan 170 kg, dat dan weer wel.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 14-01-2023 16:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@JBtL Die Scop cijfers en geluid zet ik mijn vraagtekens altijd bij. Net zoiets als verbruikscijfers van de autofabrikanten zelf. Die kloppen ook nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
MotorBeast schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:28:
@JBtL Die Scop cijfers en geluid zet ik mijn vraagtekens altijd bij. Net zoiets als verbruikscijfers van de autofabrikanten zelf. Die kloppen ook nooit.
Nee, dat is in ideale omstandigheden, maar dat doet alle concurrentie ook (en is bepaald op een gestandariseerde methode). Om te kunnen vergelijken met concurrerende producten dus geen enkel probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 14-01-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:11

* Alleen een warmtepomp
Leuke casus!
Ik denk dat je ver onder die 3000m3 gaat eindigen om eerlijk te zijn. 12 kw tcap zou optie zijn, die kan nog 60 graden maken bij - 20, dus denk dat je dan de tent ook wel warm houdt.
Zonnecollectoren kunnen interessant zijn als je iets aan de warmte hebt in de zomer. Zwembad, hottub jacuzzi oid.
Overigens is met dergelijk SWW verbruik het wellicht ook niet gek. Ligt ook beetje aan je dak oppervlakte en ligging. Kun je daar wat over vertellen?
En misschien ook met welke temp je verwarmt nu, met dat verbruik van 3800m3? En wellicht wat verwacht je zo?
En hoe oud is de ketel? Om eerlijk te zijn vind ik 3800m3 erg veel, enig idee waar 't door komt?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@JBtL Ze kunnen op papier heel veel zetten, zelfs tegenstrijdige dingen zoals dat de WP een SCOP van 6.02 zou hebben, terwijl er verderop staat dat "COP bei A7/W35" voor de twee modellen respectievelijk 6 / 5,9 is. Hoe in de wereld gaat zo'n apparaat dan een SCOP halen van 6,2.
Of hebben ze misschien de SCOP van het "warme klimaat" gebruikt in de brochure.

Met dit soort dingen, eerst zien dan geloven.

Uiteindelijk staat of valt de COP toch met de kwaliteit van het totale systeem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

blackmore87 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:46:
[...]

De conclusie die ik trek vanuit dit topic; een warmtepomp en op de plaats waar anders de collectoren van de zonneboiler op het dak zouden komen; zonnepanelen plaatsen.
Met het wegvallen van de saldering en de nieuwe energiewet die teveel invoeden in het net gaat afstraffen zou ik de thermische route nog niet meteen overboord gooien...
Thermisch levert 3x zoveel rendement op per m2 dan elektrisch, en dat zonder al te veel moeite en/of stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01 14:19
Carboy54 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:54:
Stand alone warmtepompboiler met zonnepanelen. Voordeel is dat wanneer de boiler op temperatuur is de panelen energie blijven leveren. Daarnaast levert een zonneboiler in de winter met een dergelijk groot verbruik te weinig warm water en moet je of met een cop van 1 bij verwarmen of de warmtepomp het laten doen met een extra spiraal + leiding naar de boiler + driewegklep en capaciteitsverlies voor verwarming woning. Nadeel: meer geluid tijdens verwarmen.
Een aantal mensen op dit forum is er heel 'kritisch' over, maar denk ook eens aan een TD-paneel voor SWW i.p.v. zonnecollector of zonnepanelen. Mijn SWW-boiler wordt op deze grijze, winderige en regenachtige dag - waarbij mijn zonnepanelen met 9.480 Wpiek slechts 150 Watt (actueel) opwekken - momenteel volledig verwarmd door één TD-paneel.

Bij mij ligt het paneel op een van de dakkapellen (het schuine dak op het zuiden ligt vol met zonnepanelen), maar je kunt hem bijvoorbeeld ook verticaal aan de gevel hangen. M.a.w.: het gaat slecht om één of twee panelen die je kunt plaatsen op een plek waar zonnepanelen niet goed tot hun recht komen.

[ Voor 0% gewijzigd door ultramarine op 14-01-2023 14:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32

Timple

MotorBeast schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:48:
Je hebt gelijk.

Eigenlijk had ik twee opties:
  • Ik had zelf een kvk neveninschrijven moeten doen (vond ik teveel rompslomp).
  • Ik had de beste meneer hierheen moeten laten komen voor de laatste bout aan te draaien. Om taal-technisch correct bezig te zijn.
    Dit gaat dan natuurlijk wel ten koste van het mileu maar ach.
Dus voor mensen met gewetensbezwaren, kies een van bovenstaande en je hebt hetzelfde effect met iets meer moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
bioscrasher schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Met het wegvallen van de saldering en de nieuwe energiewet die teveel invoeden in het net gaat afstraffen zou ik de thermische route nog niet meteen overboord gooien...
Thermisch levert 3x zoveel rendement op per m2 dan elektrisch, en dat zonder al te veel moeite en/of stroom
Ja idd, en heatpipes hebben weinig moeite met wat wolkjes, werken op IR ipv licht.
Ik ben persoonlijk erg blij met de combi hier.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Timple schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Je hebt gelijk.

Eigenlijk had ik twee opties:
  • Ik had zelf een kvk neveninschrijven moeten doen (vond ik teveel rompslomp).
  • Ik had de beste meneer hierheen moeten laten komen voor de laatste bout aan te draaien. Om taal-technisch correct bezig te zijn.
    Dit gaat dan natuurlijk wel ten koste van het mileu maar ach.
Dus voor mensen met gewetensbezwaren, kies een van bovenstaande en je hebt hetzelfde effect met iets meer moeite.
Je hoeft je naar mij niet te verantwoorden. En het heeft niets met gewetensbezwaren te maken. Het ging mij er alleen maar om dat het in principe strafbaar is. Je moet maar net een ambtenaar treffen die eens fanatiek wordt en de boel echt gaat checken. Kans is klein maar dan ben je de haas.

Laten we het hier maar weer hebben over L/W. Voor uitgebreidere discussie is hier vast wel ergens al een topic over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
[...]

Zeker als je (meer dan) voldoende oppervlakte hebt om PV en collectors neer te leggen. PVT kan anders ook nog een optie zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Het levert thermisch veel rendement op in de zomer, maar in de winter levert het niks op. In de context van je huis verwarmen heb je er dus niks aan.
Daarnaast werkt salderen nog wel een tijdje, en wie weet wat er voor wordt bedacht op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Het levert thermisch veel rendement op in de zomer, maar in de winter levert het niks op. In de context van je huis verwarmen heb je er dus niks aan.
Daarnaast werkt salderen nog wel een tijdje, en wie weet wat er voor wordt bedacht op termijn.
Den Haag....voor al uw lange termijn beslissingen uw partner. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:15

Carboy54

Duurzaamheid coach

ultramarine schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Een aantal mensen op dit forum is er heel 'kritisch' over, maar denk ook eens aan een TD-paneel voor SWW i.p.v. zonnecollector of zonnepanelen. Mijn SWW-boiler wordt op deze grijze, winderige en regenachtige dag - waarbij mijn zonnepanelen met 9.480 Wpiek slechts 150 Watt (actueel) opwekken - momenteel volledig verwarmd door één TD-paneel.

Bij mij ligt het paneel op een van de dakkapellen (het schuine dak op het zuiden ligt vol met zonnepanelen), maar je kunt hem bijvoorbeeld ook verticaal aan de gevel hangen. M.a.w.: het gaat slecht om één of twee panelen die je kunt plaatsen op een plek waar zonnepanelen niet goed tot hun recht komen.
Ach half Nederland is ook critisch over warmtepompen 😄

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36

* Alleen een warmtepomp
PV collectoren zou ik alleen overwegen voor SWW. Financieel zijn zonnepanelen zoals o.m. @flippy al aangeeft interessanter dan PV collectoren, zeker zolang salderen nog kan.

Bij ons speelde geluid ook mee in de afweging. Van mei tot september staat de WP hier erg weinig te draaien, voor CV én SWW. Dat vinden wij wel lekker rustig als we in de tuin zitten. ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
verkeerslicht schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Heatpipes wel hoor, die verliezen weinig aan de buitenlucht door het vacuüm er omheen. Ze hebben hier afgelopen sept en okt iets van 90% van de verwarming gedaan. Verwacht vanaf februari dat ze weer serieus gaan bijdragen. Zelfs in dec/Jan dragen ze soms bij, maar net als pv niet heel veel.

Zoals ik al zei, als je iets kan de thermische warmte in de zomer/niet stook seizoen, is het echt lucratief.

Persoonlijk: alles waar de buitenwereld geen invloed op heeft, is een pro. Hoe minder ik afhankelijk ben van andere, hoe beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:17

Rzaan

Altijd zoekende

Timple schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:57:
[...]
Met veel moeite en schaamte zet ik me er overheen...

Vraag: Heb jij hem zelf geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-07 22:49

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Rzaan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:13:
[...]

Met veel moeite en schaamte zet ik me er overheen...

Vraag: Heb jij hem zelf geinstalleerd?
Ik ken mensen met minder ethiek, en dan zijn ook nog mensen die in het kabinet zitten.
Die liegen en jatten meer dan een factuurtje...

In mijn tijd scheelde het me 700 oid december-januari...
Waarom zijn de regels niet zo dat je weet waar je mee af bent.
Iedere periode anders.
Ik zie mensen worstelen, en als je dan de keuze gemaakt het, plots weer andere voorwaarden.

Een overheid die steelt....
En een factuurtje voor eigen best wil..
Waar sommige elkaar proberen te helpen om eea betaalbaar te houden
Een zuid Europees land waar heeel veel cash betaald wordt, is wel alles eerlijk.

Beetje vreemde discussie
Ieder neemt zijn eigen verantwoording toch:-)
Ik heb hem zelf geïnstalleerd en gelukkig was alleen de factuur van een pomp voldoende.
waarom is dat nu niet? Installateurs spekken? Of een andere reden?
Omdat je wat handiger bent, krijg je geen subsidie. Maar moest ik wel evenveel betalen aan ODE..
Of nu aan de extra belastingen

#latenweoverwphebben
#facturenzijnteregelen
#Opnaardekoudenachten
#Installeerjeeigenwp _/-\o_ En verdien meer dan een subsidiebedrag

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:35 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:33
Dank voor de reacties tot nu toe!
DutchWing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:05:
[...]
Warmtepomp gewoon op spanning laten staan, het is geen tv of ketel!
Bij de cv-ketel wordt het i.v.m. smering ook afgeraden om de stekker eruit te trekken, maar dat is wel altijd goed gegaan bij ons. Raad je dit bij de warmtepomp af i.v.m. smering of zijn er meer redenen waarom dit niet goed is voor de warmtepomp? Het is natuurlijk wel zonde als de warmtepomp minstens van eind maart tot half oktober stroom verbruikt terwijl hij niets te doen heeft...
DutchWing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:05:
[...]
Welke ruimtetemperatuur hoort daarbij?
In die tijd had ik de thermostaat op 18.5 of 19.5 staan.
DutchWing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:09:
[...]
En hoeveel was je gasverbruik in deze week?
Bedoel je in die koudste week of nu in de afgelopen week? In die koudste week 51 m3.
Andrehj schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:13:
[...]
Dat is een heel goede tip voor @Ecowoman . Als je zonneboiler nu een groot deel van de verwarming in het voor- en naseizoen opvangt, mag je de koevlaasformule niet gebruiken!
Dan kom je op koude, donkere, mistige vorstdagen dik tekort.
In zo'n geval moet je uit gaan van de verbruiken op erg koude dagen (bijvoorbeeld die anderhalve koude week afgelopen december) en die terugrekenen naar -10.

En over de afgifte: Je moet niet alleen het minimum vermogen van de WP kwijt kunnen, maar vooral ook het maximum!
Deze winter stookte ik op dusdanig lage temperaturen (en stond de ketel op 3.5 week na zelfs helemaal uit) dat dat niet representatief is, maar ik heb gegevens van een veel koudere week. Zie Ecowoman in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Met de graaddagenmethode kom ik dus ook uit rond de 3kW, net als bij de Koevlaasformule, gebaseerd op ons verbruik tijdens de koudste week die ik kon terugvinden.
Graaddagenmethode (5 t/m 11 februari 2012, 70% zon, 4891 J/cm2) :
51 m3 gas / 191.73 graaddagen = 0.266 m3/graaddag.
Per uur: 0.266 / 24 = 0.0111
0.0111 * 9.7 = 0.0175
0.0175 * 28 = 3.01 kWh volgens graaddagenmethode
22 jan t/m 28 jan 2012 (36% zon, 1970J/cm2) komt uit op: 3.27 kWh
Koevlaasformule (8 dec 2020 t/m 7 dec 2021) : 605*8/1650 = 2.93 kWh
LinuZZ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:41:
[...]
...bereken ook even de afgifte van je vloer en of dit genoeg is voor het minimale vermogen van de 5kw.
Bij de rekentool van wth.nl voor de afgifte van de vloer loop ik er tegenaan dat ze uitgaan van een buitendiameter van 16mm, terwijl die van ons 12mm is. Ik ga er vanuit dat onze wanddikte 1.5 zal zijn. Is het verschil tussen de 16mm buis in de berekening met de 12mm in de praktijk erg van invloed (als ik het verschil zie tussen de 16mm en de 18mm dan lijkt me dat niet) en zo ja, weet iemand hoe ik dit kan omrekenen?

[ Voor 8% gewijzigd door Ecowoman op 14-01-2023 17:02 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:26
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Ik ken mensen met minder ethiek, en dan zijn ook nog mensen die in het kabinet zitten.

Iedere periode anders.
Ik zie mensen worstelen, en als je dan de keuze gemaakt het, plots weer andere voorwaarden.

Een zuid Europees land waar heeel veel cash betaald wordt, is wel alles eerlijk.

Beetje vreemde discussie
Ik heb hem zelf geïnstalleerd en gelukkig was alleen de factuur van een pomp voldoende.
Omdat je wat handiger bent, krijg je geen subsidie. Maar moest ik wel evenveel betalen aan ODE..

#latenweoverwphebben
#facturenzijnteregelen
#Opnaardekoudenachten
Doordat er nu subsidie op de warmtepompen zit, is het installeren door een installateur zomaar € 3000,- duurder geworden. Als men het dan over ethiek wil hebben, dan zou ik daar beginnen. Laat die beste ambtenaar eens nagaan, of de montageprijs van een installateur wel eerlijk is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-07 22:49

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Jojan265 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Doordat er nu subsidie op de warmtepompen zit, is het installeren door een installateur zomaar € 3000,- duurder geworden. Als men het dan over ethiek wil hebben, dan zou ik daar beginnen. Laat die beste ambtenaar eens nagaan, of de montageprijs van een installateur wel eerlijk is.
MMM is het uurloon van een x of y wel ethisch te verantwoorden:-)
Gelijke monniken gelijke ... Als mijn baas een ev koopt of ik we krijgen beiden subsidie.

Je zou je ook af kunnen vragen of he door een installateur geplaats is hij beter werkt dan een diy?

ooit had je een keuring nodig om een meter in je huis te krijgen.
Maar we willen alleen maar meer marktwerking enz enz

Een check zou betekenen, dat hij ook aangesloten is, enz als dit klopt, dan subsidie.
Maar we willen alles met weinig mensen en vanachter een bur regelen
Dus erg fraude gevoelig, zie STAP subsidie enz enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Baapje327 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Heatpipes wel hoor, die verliezen weinig aan de buitenlucht door het vacuüm er omheen. Ze hebben hier afgelopen sept en okt iets van 90% van de verwarming gedaan. Verwacht vanaf februari dat ze weer serieus gaan bijdragen. Zelfs in dec/Jan dragen ze soms bij, maar net als pv niet heel veel.

Zoals ik al zei, als je iets kan de thermische warmte in de zomer/niet stook seizoen, is het echt lucratief.

Persoonlijk: alles waar de buitenwereld geen invloed op heeft, is een pro. Hoe minder ik afhankelijk ben van andere, hoe beter.
Laat ik eerlijk zijn, ik heb geen ervaring met heatpipes, alleen met een zonnecollector van Nefit.

En 90% is netjes. Maar 90% waarvan? Want in september en november dit jaar was het best warm buiten. En dan draait een warmtepomp heel efficiënt (evt. op zonnepanelen)

Kun je hier qua berekeningen wat meer inzicht in geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:35 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Ronald.42 Ik dacht dat frauduleus handelen en dit bespreken niet was toegestaan op Tweakers? Als je hier over illegaal downloaden iets bespreekt wordt het er gelijk vanaf gehaald. 8)

Ik snap ook wel dat mensen het doen, maar mijn enige boodschap was, wees je bewust van wat je doet. De consequenties zijn voor jezelf als je tegen de lamp loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:41:
@Ecowoman check even het zonneboiler forum.
Baapje327 in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"
In principe is je aansluiting niet verkeerd, maar ik denk wel dat je je SWW koud trekt als je de retour van je verwarming door het bovenste deel (via wisselaar) van je boiler haalt. Collectoren zitten beneden en cv retour boven ga ik vanuit? En het is een boiler of een Hygienebuffervat?
Idd retour vvw in bovenste spiraal, collector in de onderste. Zo hebben we het sinds 2011 tot volle tevredenheid in gebruik en veel gas mee bespaard :)
We hebben geen hygienespiraal.
Het zonneboiler-topic ben ik idd ook aan het bijlezen (in deel 1 heb ik destijds ook regelmatig wat gepost, maar mijn posts uit die tijd zijn naar Anoniem: 351376 omgezet, omdat ik te lang inactief ben geweest). Maar prio is nu om te bepalen of de Panasonic monobloc 5 kW passend is of niet. Met de temperaturen van komende week zal het wel een stukje koeler worden in huis zonder cv-ketel...

[ Voor 12% gewijzigd door Ecowoman op 14-01-2023 16:40 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Rekenen jullie bij de berekening van de warmteafgifte van de vloer met het gehele oppervlak van de vloer, of trek je daar het deel van de vloer waar geen vloerverwarming ligt (onder de keukenkastjes en de rand langs de muren) vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ecowoman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Idd retour vvw in bovenste spiraal, collector in de onderste. Zo hebben we het sinds 2011 tot volle tevredenheid in gebruik en veel gas mee bespaard :)
We hebben geen hygienespiraal.
Het zonneboiler-topic ben ik idd ook aan het bijlezen (in deel 1 heb ik destijds ook regelmatig wat gepost, maar mijn posts uit die tijd zijn naar Anoniem: 351376 omgezet, omdat ik te lang inactief ben geweest). Maar prio is nu om te bepalen of de Panasonic monobloc 5 kW passend is of niet. Met de temperaturen van komende week zal het wel een stukje koeler worden in huis zonder cv-ketel...
OK helder, maar wat doet dat met je temperatuur van je vat bovenin dan? Ik heb wel een hygiëne vat, maar het stuk waar ik cv doorheen laat lopen, daar kunnen de collectoren niet tegenop, dat hou je niet op SWW temperaturen. Wellicht is dat anders met een boilervat?
Vind je aanvoertemp overigens nog behoorlijk hoog, je collectoren kunnen veel meer helpen als je ta verlaagd en komt zo ook je cop van de wp ten goede natuurlijk. Wat is de oriëntatie/helling van je heatpipes?
En wat doe je met je excess warmte in de zomer? 72 heatpipes is behoorlijk wat überhaupt, en helemaal op 500l.dat is zo warm.

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 14-01-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Even een update in mijn wp-installatie-verbeterproces: Het vervangen van de Honeywell DT90 thermostaat (schakelt minimaal 3x per uur, of als je wilt vaker) was snel en eenvoudig te doen. Omdat ik de aanbevolen Panasonic nogal duur vind, heb ik voor een heel goedkope variant met iets grotere hysteresis gekozen: de Emos P6504. 25 euro om eens te testen*.

Bevindingen:
- In plaats van runs van ~25 minuten, nu hele lange runs van meer dan 5 uur (buiten circa 10 graden). Mooie winst!!
- Stooklijn stond best aardig afgesteld voor de huidige buitentemperatuur, want in die 5 uur was er slechts ~0.3 graden stijging in de woonkamer waar de thermostaat hangt.

Maar toen: thermostaat schakelde de beide pompen uit want 0.2 graden boven setpoint uitgekomen. geheel zoals verwacht.
- Door goede isolatie en warmte in de vloer (vvw) zakt de temperatuur heeeel langzaam. In de woonkamer geen probleem, maar wel in de kamers met radiatoren en wel warmtevraag. Niet genoeg massa om té sterke afkoeling te voorkomen.
Resultaat: negatieve waf. DT90 moest weer terug.

Graag zag ik een oplossing hiervoor. De Panasonic heeft een 2x betere hysteresis en zal dit probleem in (afkoel-)tijd halveren, maar niet oplossen. De Ta iets omlaag brengen zodat de thermostaat niet meer uitschakelt zie ik niet als oplossing, dan kan ik de thermostaat net zo goed verwijderen en de twee draadjes via een manuele aan/uit schakelaar bedienen _O- . De Ta staat (voor de huidige installatie-toestand) al zo laag dat een half graadje hogere kamertemperatuur al een halve dag vooraf 'aangevraagd' moet worden...

<StoomAfblazen>
Ik snap overigens niet waarom er alleen maar (zoals ik in dit topic begrijp) wp's zijn die met een aan/uit thermostaat kunnen werken. Wat zou het simpel zijn als er een setpoint en een actuele temperatuur naar de wp zou gaan die het dan allemaal lekker zelf kan uitzoeken en dan in kan zetten op een 'oneindig' lange run.</StoomAfblazen> (mits het minimum vermogen v.d. wp natuurlijk laag genoeg is voor 95% (?) van de buitentemperaturen (in het 'stookseizoen'**)).

Ok, voorlopig moet ik (we) leven met deze wp. Ik voorzie ook dat als de open verdeler een gesloten verdeler geworden is, de Ta van de wp wat lager kan en dat de afgifte naar de radiatoren ook wat zal dalen. Ook niet goed voor de waf, maar nog wel te overleven denk ik :) .

Iemand nog een idee om de (warm)waterflow op gang te houden om de kamers met radiatoren enigszins op temperatuur te houden? Radiatoren vervangen door vvw zit er niet in. Convectorkachel met cop=1 wordt nu heel af en toe ingezet. Maximale isolatie (dak, spouw, hr++) is al aanwezig, buitenmuren bekleden met extra isolatiepakket gaat ook niet gebeuren...

* Thermostaat schakelt externe circulatiepomp en de verdelerpomp, buffervat 4-pijps parallel. Aanpassingen hieraan vragen nog even geduld van mijn zijde, maar gaat nog gebeuren.

** Is er al een andere uitdrukking voor stookseizoen voor mensen met een all-electric wp?

[ Voor 0% gewijzigd door Jaap19 op 14-01-2023 17:16 . Reden: Taalfoutje gecorrigeerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
verkeerslicht schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Laat ik eerlijk zijn, ik heb geen ervaring met heatpipes, alleen met een zonnecollector van Nefit.

En 90% is netjes. Maar 90% waarvan? Want in september en november dit jaar was het best warm buiten. En dan draait een warmtepomp heel efficiënt (evt. op zonnepanelen)

Kun je hier qua berekeningen wat meer inzicht in geven?
Heatpipes en vlakkeplaat is wel echt wat anders qua opbrengst in tussenseizoen en winter inderdaad.
Ik stook 3000 kwh per seizoen met de wp, en dan nog collectoren erbij. 1/2 van wp verbruik is in december en januari, ongeveer 700+ kwh per maand. Die maanden hebben ze veel schaduw van 't huis van de buren. Ik had 72 heatpipes, en van 't voorjaar nog 24 erbij en ze wat gunstiger gepositioneerd, dus hoop op aanzienlijk meer opbrengst vanaf februari. Maar we gaan 't zien.
Zomers kan ik alle warmte kwijt in een hottub, dus wordt 't ook nuttig besteed. Ik heb hier geen ramen op Zuid, dus zon heeft weinig invloed op de binnentemp, dus als 't buiten onder de 16 graden wordt, moet er warmte 't beton in, anders begint 't kil in huis te voelen. Hoeft niet perse veel, maar wel iets om de kou eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaap19 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:14:
Even een update in mijn wp-installatie-verbeterproces: Het vervangen van de Honeywell DT90 thermostaat (schakelt minimaal 3x per uur, of als je wilt vaker) was snel en eenvoudig te doen. Omdat ik de aanbevolen Panasonic nogal duur vind, heb ik voor een heel goedkope variant met iets grotere hysteresis gekozen: de Emos P6504. 25 euro om eens te testen*.

Bevindingen:
- In plaats van runs van ~25 minuten, nu hele lange runs van meer dan 5 uur (buiten circa 10 graden). Mooie winst!!
- Stooklijn stond best aardig afgesteld voor de huidige buitentemperatuur, want in die 5 uur was er slechts ~0.3 graden stijging in de woonkamer waar de thermostaat hangt.

Maar toen: thermostaat schakelde de beide pompen uit want 0.2 graden boven setpoint uitgekomen. geheel zoals verwacht.
- Door goede isolatie en warmte in de vloer (vvw) zakt de temperatuur heeeel langzaam. In de woonkamer geen probleem, maar wel in de kamers met radiatoren en wel warmtevraag. Niet genoeg massa om té sterke afkoeling te voorkomen.

Graag zag ik een oplossing hiervoor. De Panasonic heeft een 2x betere hysteresis en zal dit probleem in (afkoel-)tijd halveren, maar niet oplossen. De Ta iets omlaag brengen zodat de thermostaat niet meer uitschakelt zie ik niet als oplossing, dan kan ik de thermostaat net zo goed verwijderen en de twee draadjes via een manuele aan/uit schakelaar bedienen _O- . De Ta staat (voor de huidige installatie-toestand) al zo laag dat een half graadje hogere kamertemperatuur al een halve dag vooraf 'aangevraagd' moet worden...

<StoomAfblazen>
Ik snap overigens niet waarom er alleen maar (zoals ik in dit topic begrijp) wp's zijn die met een aan/uit thermostaat kunnen werken. Wat zou het simpel zijn als er een setpoint en een actuele temperatuur naar de wp zou gaan die het dan allemaal lekker zelf kan uitzoeken en dan in kan zetten op een 'oneindig' lange run.</StoomAfblazen> (mits het minimum vermogen v.d. wp natuurlijk laag genoeg is voor 95% (?) van de buitentemperaturen (in het 'stookseizoen'**)).

Ok, voorlopig moet ik (we) leven met deze wp. Ik voorzie ook dat als de open verdeler een gesloten verdeler geworden is, de Ta van de wp wat lager kan en dat de afgifte naar de radiatoren ook wat zal dalen. Ook niet goed voor de waf, maar nog wel te overleven denk ik :) .

Iemand nog een idee om de (warm)waterflow op gang te houden om de kamers met radiatoren enigszins op temperatuur te houden? Radiatoren vervangen door vvw zit er niet in. Convectorkachel met cop=1 wordt nu heel af en toe ingezet. Maximale isolatie (dak, spouw, hr++) is al aanwezig, buitenmuren bekleden met extra isolatiepakket gaat ook niet gebeuren...

* Thermostaat schakelt externe circulatiepomp en de verdelerpomp, buffervat 4-pijps parallel. Aanpassingen hieraan vragen nog even geduld van mijn zijde, maar gaat nog gebeuren.

** Is er al een andere uitdrukking voor stookseizoen voor mensen met een all-electric wp?
Er zijn genoeg warmtepompen die met een graadminutenregeling werken en de aanvoertemperatuur dus gaan verlagen als de temperatuur te ver oploopt. Echter, ook die hebben te maken met minimaal vermogen en zullen de WP dus uiteindelijk afschakelen.
Wat je dus beter kan proberen is je stooklijn wat beter tunen. Als je huis bij dit weer (geen zoninstraling en ook nog afkoeling door wind en regen) nog opwarmt, dan staat je watertemperatuur dus te hoog. Mits je afgiftesysteem dit aankan, zou je de watertemperatuur nog iets kunnen laten zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 23:50
Ronald.42 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Er kwam in het wpb topic ook zo'n verhaal voorbij even iets van plus 3k op een wpb incl montage.
Ik denk een dag werk plus materiaal dan is 3k wel royaal maar aan de andere kant weet ik ook niet precies wat er dan in zit aan eventueel leidingwerk muurdoorvoeren electra etc.
Ik denk dat die subsidie ook niet naar de installateur gaat, maar regelrecht naar de importeurs en fabrikanten. Het is niet voor niets dat de apparatuur in het buitenland vaak zoveel goedkoper te krijgen is/was. Installateurs kunnen nu de hoofdprijs voor hun werk vragen omdat ze er in om komen, niet vanwege de subsidies.

Maar goed, los daarvan heeft de installatie branche zijn lobbywerk wel goed gedaan door die subsidievoorwaarden zo te krijgen. En dat roept, begrijpelijke, fraude op waar ik geen moeite mee heb zolang de wp maar deugdelijk is geplaatst en gecheckt door een professional die er verstand van heeft.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Er zijn genoeg warmtepompen die met een graadminutenregeling werken en de aanvoertemperatuur dus gaan verlagen als de temperatuur te ver oploopt. Echter, ook die hebben te maken met minimaal vermogen en zullen de WP dus uiteindelijk afschakelen.
Wat je dus beter kan proberen is je stooklijn wat beter tunen. Als je huis bij dit weer (geen zoninstraling en ook nog afkoeling door wind en regen) nog opwarmt, dan staat je watertemperatuur dus te hoog. Mits je afgiftesysteem dit aankan, zou je de watertemperatuur nog iets kunnen laten zakken.
Helaas zegt de Airwell handleiding helemaal niets (edit: toch wel, in het aansluitschema wordt een on/off schakelaar getoond als thermostaat) over de eisen aan de thermostaat :X . Ook niet iets over wat er met het signaal gedaan wordt.

Het aanpassen van de Ta voor een constante situatie, bijvoorbeeld die van vandaag, kan natuurlijk. Maar dan klopt het weer niet voor windstil, droog weer. En als ik de woonkamer 0.5 graad warmer wil hebben (soms komt er een 'koukleum' langs) dan wordt dat helemaal lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap19 op 14-01-2023 18:39 . Reden: Ziet 'edit'. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Een gasverbruikers opstookseizoen ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Baapje327 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:11:
[...]

OK helder, maar wat doet dat met je temperatuur van je vat bovenin dan? Ik heb wel een hygiëne vat, maar het stuk waar ik cv doorheen laat lopen, daar kunnen de collectoren niet tegenop, dat hou je niet op SWW temperaturen. Wellicht is dat anders met een boilervat?
Vind je aanvoertemp overigens nog behoorlijk hoog, je collectoren kunnen veel meer helpen als je ta verlaagd en komt zo ook je cop van de wp ten goede natuurlijk. Wat is de oriëntatie/helling van je heatpipes?
En wat doe je met je excess warmte in de zomer? 72 heatpipes is behoorlijk wat überhaupt, en helemaal op 500l.dat is zo warm.
Tuurlijk daalt de temperatuur bovenin, maar de cv-ketel hoefde dan minder bij te stoken voor de aanvoertemperatuur van de cv. En dan had de cv-ketel nog steeds een hoger uitgangspunt om het tapwater voor SWW te verwarmen dan zonder heatpipes, natuurlijk. En wij verbruiken niet zoveel douchewater.

Onze aanvoertemperatuur zou ik ook liever lager hebben gehad, maar die staat zo laag als kan. Ik stel die dus regelmatig bij. Zodra de thermostaatvraag niet meer geleverd kan worden verhoog ik de aanvoertemp en zodra het weer kan verlaag ik hem weer. Als we 20 jaar geleden niet hadden geloofd dat "vloerverwarming het toch niet redt als hoofdverwarming" en we dus niet h-o-h 15 cm hadden gelegd, hadden we misschien wel met een lagere aanvoertemp toegekund.

72 heatpipes (op Zuid onder een hoek van 40 graden) op 500l hebben we zo gekozen vanwege de verwarmingsondersteuning, want daarvoor heb je wel wat nodig. We hebben een convector op het dak staan waar het, op het moment dat het nodig is, doorheen loopt om stagnatie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ecowoman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:49:
Dank voor de reacties tot nu toe!

[...]

Bij de cv-ketel wordt het i.v.m. smering ook afgeraden om de stekker eruit te trekken, maar dat is wel altijd goed gegaan bij ons. Raad je dit bij de warmtepomp af i.v.m. smering of zijn er meer redenen waarom dit niet goed is voor de warmtepomp? Het is natuurlijk wel zonde als de warmtepomp minstens van eind maart tot half oktober stroom verbruikt terwijl hij niets te doen heeft...
De elektronica van zulke apparatuur wordt steeds gevoeliger, er bestaat een kans dat je printplaat hierdoor sneller defect gaat.
De energie besparing ben je vervolgens kwijt in de reparatie kosten.
Het is heel afhankelijk van welk merk en type warmtepomp hoeveel het stand-by verbruik is
Maar je gaat de warmtepomp niet gebruiken voor SWW?
In die tijd had ik de thermostaat op 18.5 of 19.5 staan.
Ik zou dan wel rekening houden met iets meer vermogen vanwege de zonneboiler + het kunnen halen van 21 graden. Dit is misschien voor jou niet van toepassing maar als je gaat verhuizen zullen de nieuwe bewoners je eventueel wel dankbaar zijn.
Bedoel je in die koudste week of nu in de afgelopen week? In die koudste week 51 m3.
Ik kom ook op iets meer dan 3kW. (Onder voorbehoud dat ik geen rekenfout heb gemaakt)

51 x 10kW/m3 aardgas = 510kW
510kW / (22 x 7) = 3,3 kW
- met een ruimtetemperatuur van 18,5-19,5 graden.
- 2 uur gereserveerd voor defrost en SWW (indien van toepassing).

Ik zou mits je afgifte voldoende kwijt kan een 4 of 5kW warmtepomp nemen.

@Andrehj kan dit het beste nog even narekenen.
Deze winter stookte ik op dusdanig lage temperaturen (en stond de ketel op 3.5 week na zelfs helemaal uit) dat dat niet representatief is, maar ik heb gegevens van een veel koudere week. Zie Ecowoman in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Met de graaddagenmethode kom ik dus ook uit rond de 3kW, net als bij de Koevlaasformule, gebaseerd op ons verbruik tijdens de koudste week die ik kon terugvinden.
Graaddagenmethode (5 t/m 11 februari 2012, 70% zon, 4891 J/cm2) :
51 m3 gas / 191.73 graaddagen = 0.266 m3/graaddag.
Per uur: 0.266 / 24 = 0.0111
0.0111 * 9.7 = 0.0175
0.0175 * 28 = 3.01 kWh volgens graaddagenmethode
22 jan t/m 28 jan 2012 (36% zon, 1970J/cm2) komt uit op: 3.27 kWh
Koevlaasformule (8 dec 2020 t/m 7 dec 2021) : 605*8/1650 = 2.93 kWh
Maar dat is wel gebaseerd op een ruimtetemperatuur van 18,5-19,5 graden als ik je goed begrepen hebt.
En er is geen rekening gehouden met defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:30:
Ergens lijkt me het risico voor de leverancier groter mocht ik een rechtzaak beginnen wegens niet juist functioneren van de installatie.
Dan wordt er waarschijnlijk gezegd dat je niet de juiste kennis en papieren hebt.
Een onafhankelijke partij aangesteld, hopen met voldoende kennis… Ik betwijfel het sterk!

Dus ondanks dat iedereen hier weet dat je gelijk hebt, je toch door zulke koekenbakkers in ongelijk wordt gesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ronald.42 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:48:
[...]

En hoe en waar vind ik die professional die er verstand van heeft?
Ik denk dat ik mezelf maar benoem tot professional die er verstand van heeft.

Elke joker kan zichzelf inschrijven als installateur voor warmte installaties dus dat is ook al een enorm rekbaar begrip.
En dan zijn we dus weer bij het grote probleem momenteel: Iedere halvegare mag zich installateur voor warmtepompen noemen. Het wordt tijd dat er goede opleidingen en certificering met kwaliteitscontrole komen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dat zie je verkeerd!
De thermostaat is bedoeld voor externe factoren.
Je stooklijn moet zo afgesteld worden dat je de warmteverlies aanvult, alleen door externe factoren loopt je ruimtetemperatuur (verjaardag, koken en weersinvloeden etc.) hoger op.
Een thermostaat met een lage hysterese icm wat meer afgifte boven lost dit probleem deels op.
<StoomAfblazen>
Sommige merken hebben een auto-adapt functie. Maar ook deze stoppen indien de ruimtetemperatuur te veel doorschiet.
Of je moet iets zelf in elkaar flansen wat werkt met 0-10V en zo de warmtepomp aansturen 0V = 0% vermogen / 10V = 100% vermogen.
Of je maakt het ingewikkeld met de gemiddelde temperatuur tussen boven en beneden + een 0-10V / 0-20mA klep welke de toevoer naar beneden iets begrensd, maar dan maak je het allemaal wel heel ingewikkeld na mijn mening.
Dan neem je een master-master regeling (niet mijn voorkeur)
Verwarmingsperiode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:26
Ronald.42 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Mjah zo is mijn achterneefje nu ook installateur die heb ik laatst eens geholpen met het één en ander maar die zat ook met die subsidie te kutten.
Maar hij is eigen baas in de timmer metsel verbouw renovatie toestanden.
Dus ik zeg waarom schrijf je jezelf ook niet in als installateur, zo gezegd zo gedaan.
Maar die waagt zich in zijn eentje niet aan dat werk gelukkig voor de subsidie was het wel handig.

En dan voldoe je dus ook nog gewoon aan de regels...

Ik zie trouwens ook even niet hoe je een instantie zou moeten optuigen die objectief dit moet gaan beoordelen.

Als je ziet wat bijv. Een Feenstra verwarming her en der achterlaat terwijl dat wel een behoorlijke speler in de markt is.....
Inderdaad. Waar haal je kundige mensen vandaan met vakkennis, die het werk van de "installateurs" moeten controleren. Als er al een te kort aan vakmensen is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Aziraphale schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:42:
[...]

En dan zijn we dus weer bij het grote probleem momenteel: Iedere halvegare mag zich installateur voor warmtepompen noemen. Het wordt tijd dat er goede opleidingen en certificering met kwaliteitscontrole komen.
Voor CV ketels onder de 100kW is dit/komt dit er ivm het gevaar voor koolmonoxide. VakmanschapCO / COvrij.

Voor grote CV ketels vanaf 100kW is dit er ivm milieu eisen onder de wet milieubeheer > activiteiten besluit.
SCIOS Scope 1 en 2.

Voor F gassen is dit ook vanwege milieu eisen onder de wet milieubeheer > Art. 9.2.2.1 en Europese F-Gassenverordering

Ook is het goed inregelen van een installatie verplicht, echter wordt er niet gehandhaafd.
https://www.rvo.nl/onderw...stallaties-goed-inregelen

https://www.eigenhuis.nl/...len-veelgestelde-vragen#/

https://www.installatie.n...we-waterzijdig-inregelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Ronald.42 Dat is dus diep triest, dat je neefje dit zo even kan doen. En ik mag ook niet voor de klas zonder mijn bevoegdheid en ik word ook beoordeeld op mijn resultaten en hoe ik mijn werk doe. Komt bij dat je voor koelgas toch ook STEK moet hebben? Dan is een eis met (na)scholingsverplichting voor het starten van een installatiebedrijf toch niet zo ingewikkeld?

@DutchWing Dan zit daar dus een serieus probleem, bij die handhaving. Wat is het nut van voorschriften als er niet op gehandhaafd wordt?

[ Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 14-01-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
DutchWing schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Dat zie je verkeerd!
De thermostaat is bedoeld voor externe factoren.
Je stooklijn moet zo afgesteld worden dat je de warmteverlies aanvult, alleen door externe factoren loopt je ruimtetemperatuur (verjaardag, koken en weersinvloeden etc.) hoger op.
Een thermostaat met een lage hysterese icm wat meer afgifte boven lost dit probleem deels op.
Stooklijn staat nu inderdaad zo, dat bij het weertype met het grootste warmteverlies (wind, regen, weinig zon) de woonkamer nog net voldoende warm blijft. Probleem is dus dat de temperatuurdaling in de woonkamer minder dan 0.2 graad per uur is, mocht de thermostaat ingrijpen. In dat uur zijn andere kamers al ruim 2 graden gezakt. Een flinke onbalans, mede door de relatief lage afgifte van de radiatoren.
Verwarmingsperiode ;)
Verwarmingsseizoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
DutchWing schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:10:
[...]
De elektronica van zulke apparatuur wordt steeds gevoeliger, er bestaat een kans dat je printplaat hierdoor sneller defect gaat.
Het is heel afhankelijk van welk merk en type warmtepomp hoeveel het stand-by verbruik is
Helder. Het plan is om de warmtepomp ook voor SWW te gaan gebruiken (tenzij 2 losse systemen beter zijn) , maar minstens van eind maart t/m half oktober kan de zonneboiler SWW zelfstandig af.
Ik zou dan wel rekening houden met iets meer vermogen vanwege de zonneboiler + het kunnen halen van 21 graden. Dit is misschien voor jou niet van toepassing maar als je gaat verhuizen zullen de nieuwe bewoners je eventueel wel dankbaar zijn.
We doen onze aankopen niet gebaseerd op 'wat als we gaan verhuizen'. Met dat argument heeft zo'n beetje iedereen in mijn omgeving niet geïnvesteerd in zonnepalen, zonneboiler of isolatie. Ik ben heel blij dat wij wel in 2011 zijn begonnen. Als we zouden verhuizen dan investeren de nieuwe bewoners maar in een nieuwe, modernere pomp tegen die tijd (of wijzelf als we zo oud zijn dat we een hogere warmtebehoefte krijgen, maar tegen die tijd zal de pomp het allang begeven hebben). Ze zullen er ook niet blij mee zijn dat er boven geen verwarming aanwezig is (de leidingen liggen er nog wel).
Ik kom ook op iets meer dan 3kW. (Onder voorbehoud dat ik geen rekenfout heb gemaakt)

51 x 10kW/m3 aardgas = 510kW (week 51)

[...]
Maar dat is wel gebaseerd op een ruimtetemperatuur van 18,5-19,5 graden als ik je goed begrepen hebt.
Je schrijft week 51, maar die 51 m3 was in de week 5 t/m 11 feb 2012. Een week waarin het zeer koud was (191.73 graaddagen). Ik weet niet of dat nog van invloed is op je advies voor 4 of 5 Kw?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unwlO1j0_AnNsDYDLpao_z5a5h8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HhAKOZ1L0llCrCI7Z90MmuJV.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e9gCWH6LkaxgVq_zPt1lYWWQV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QsSGAPr2oQBfFQNmEan7B6BY.png?f=user_large
De week daarvoor was het zelfs -19.7 's nachts 8)7 . In latere winters hebben we de thermostaat eigenlijk nooit hoger dan 18.5 gezet.

Afgifte van de vloer ben ik aan het berekenen. Nog even het oppervlak van het keukenblok en evt. de randen waar geen vloerverwarming ligt eraf halen en kijken of ik kan inschatten wat het verschil is tussen 16mm vloerverwarmingsbuis (binnendiameter 12mm) en 12mm vloerverwarmingsbuis (binnendiameter waarschijnlijk 9mm), omdat wij die hebben maar de warmteafgifte-rekentool uitgaat van 16mm.

[ Voor 11% gewijzigd door Ecowoman op 14-01-2023 23:26 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Aziraphale schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:02:
@DutchWing Dan zit daar dus een serieus probleem, bij die handhaving. Wat is het nut van voorschriften als er niet op gehandhaafd wordt?
Hoe wil je dit überhaupt handhaven?
Je hebt een basis waardoor je de installateur kan verplichten, eventueel aankloppen bij de gemeente/milieudienst. Indien het tot een rechtszaak oploopt kun je ze hiermee om de oren slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jaap19 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Stooklijn staat nu inderdaad zo, dat bij het weertype met het grootste warmteverlies (wind, regen, weinig zon) de woonkamer nog net voldoende warm blijft. Probleem is dus dat de temperatuurdaling in de woonkamer minder dan 0.2 graad per uur is, mocht de thermostaat ingrijpen. In dat uur zijn andere kamers al ruim 2 graden gezakt. Een flinke onbalans, mede door de relatief lage afgifte van de radiatoren.
Dan is misschien een master-master regeling wel de beste oplossing.
Alleen dat kost wel een doordacht systeem om pendelen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DutchWing schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Hoe wil je dit überhaupt handhaven?
Je hebt een basis waardoor je de installateur kan verplichten, eventueel aankloppen bij de gemeente/milieudienst. Indien het tot een rechtszaak oploopt kun je ze hiermee om de oren slaan.
Waterzijdig inregelen handhaven wordt lastig, net als overigens die verplichting voor naregeling per ruimte. Mijn installateur wist bijvoorbeeld niet dat dit laatste in het bouwbesluit stond, maar vond het ook (terecht) een onzinnige regel bij een warmtepomp.

Maar het moet toch best mogelijk zijn om eisen zoals Vakmanschap CO ook te stellen aan mensen die aan duurzame installaties werken? En dan kun je in die certificering en scholing ook waterzijdig inregelen meenemen. Ik denk dat je dan al heel wat beunhazen kunt ondervangen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-07 11:20
Resultaten monitoring december 2022

Enige kanttekeningen bij deze cijfers:

Opvallend is dat de grote spreiding weg is en de COP's naar elkaar toe kruipen door de realtief lage buiten temperaturen en de daarbij grotere vermogens die gevraagd worden.

Ook bij lage buiten temperaturen doen de lucht/water WP's het goed met een december MCOP van 3,9 . Nog steeds een forse CO2 reductie.

Warmtepompen die afschakelen bij lage temperaturen zullen een hogere MCOP scoren. Dat kun je niet in deze cijfers zien. Vaak een instelling van de installateur terwijl dit voor de COP niet nodig is en vooral als je aardgas en/of maximaal CO2 wilt reduceren. Dan is het beter om de WP tot c.a Tb=-10C door te laten draaien met als gevolg dat de WP lager scoort in deze meting.

CV installaties met een hoge vereiste aanvoer temperatuur b.v. met radiatoren, dan zal de WP afschakelen bij b.v. 50C. Dit is de maximale temperatuur die de WP aan kan. De HR ketel of het elektrische element neemt het dan volledig over. De MCOP zal daardoor hoger uitvallen en in onze cijfers is niet te zien waar dit betreft.

Het is de bedoeling dat elektrische bijstook (COP=1) niet meegenomen wordt in onze COP meting. Als de leverancier dat in de Mhp meting heeft meegenomen zal de MCOP lager uitvallen en een verkeerd beeld geven van de performance van de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feKOtkXbjERm-UpiVfBls2OcsJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B0gkjTSvOCue0PJzA8OpxRqd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjjsJdpwWVNcMrcbKvtqGILJS3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OAg0aJM1pDc593yMaIxR2kRI.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n5FdJLcbXvlSdAfn7BNP1bNjng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HaPV3Wy5g40CLGMGwQ56XSMn.png?f=user_large

Ik zal de jaar resultaten 2022 in een volgende post laten zien met deelnemers die het hele jaar hebben meegedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ecowoman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Helder. Het plan is om de warmtepomp ook voor SWW te gaan gebruiken (tenzij 2 losse systemen beter zijn) , maar minstens van eind maart t/m half oktober kan de zonneboiler SWW zelfstandig af.
Ik heb geen ervaring met zonneboilers, ik denk persoonlijk dat je op 1 systeem aangewezen bent.
We doen onze aankopen niet gebaseerd op 'wat als we gaan verhuizen'. Met dat argument heeft zo'n beetje iedereen in mijn omgeving niet geïnvesteerd in zonnepalen, zonneboiler of isolatie. Ik ben heel blij dat wij wel in 2011 zijn begonnen. Als we zouden verhuizen dan investeren de nieuwe bewoners maar in een nieuwe, modernere pomp tegen die tijd (of wijzelf als we zo oud zijn dat we een hogere warmtebehoefte krijgen, maar tegen die tijd zal de pomp het allang begeven hebben).
Ik meld het alleen maar…
Beter voorzorg dan nazorg ;)
Je schrijft week 51, maar die 51 m3 was in de week 5 t/m 11 feb 2012. Een week waarin het zeer koud was (191.73 graaddagen) , o.a. -19.6 's nachts. Ik weet niet of dat nog van invloed is op je advies voor 4 of 5 Kw? In latere winters hebben we de thermostaat eigenlijk nooit hoger dan 18.5 gezet.
Ik dacht dat je week 51 zei, maar het maakt niks uit voor de berekening. (Heb het al aangepast)
Je moet wel voldoende capaciteit hebben bij de gewenste buitentemperatuur.
Is die -19,6 graden representatief dat je elk jaar wel zo’n week hebt, of was dit een uitzondering op de regel?
Afgifte van de vloer ben ik aan het berekenen. Nog even het oppervlak van het keukenblok en evt. de randen waar geen vloerverwarming ligt eraf halen en kijken of ik kan inschatten wat het verschil is tussen 16mm vloerverwarmingsbuis (binnendiameter 12mm) en 12mm vloerverwarmingsbuis (binnendiameter waarschijnlijk 9mm), omdat wij die wij hebben maar de tool uitgaat van 16mm.
Dit is 14x2 buis: (12mm kan ik niet 1,2,3 vinden)
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_14x2_LR.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:10:
[...]

[...]

[...]

51 x 10kW/m3 aardgas = 510kW

[...]

Het is kWh. En je rekent met 10 kWh uit een kuub gas. Dat is te hoog. Met VVW is het hooguit 9, anders 8.
En dit moet nog wel teruggerekend worden naar een gemiddelde etmaaltemperatuur van -10.
Maar uiteindelijk maar het hier niet uit, een 3 kW WP is toch niet echt verkrijgbaar.
Ze moet gewoon een 4 à 5 kW WP kopen en goed is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Waterzijdig inregelen handhaven wordt lastig, net als overigens die verplichting voor naregeling per ruimte. Mijn installateur wist bijvoorbeeld niet dat dit laatste in het bouwbesluit stond, maar vond het ook (terecht) een onzinnige regel bij een warmtepomp.
bouwbesluit lukt het anders perfect om met andere idiote regels te komen zoals thermostaten en naregeling in elke kamer ongeacht het formaat van het huis of wijze van verwarming. als je flink met je ogen knijpt zou je dat zelfs kunnen beschouwen als waterzijdig inregelen volgens de grote bouwjongens die het bouwbesluit maken. al weet ik niet hoeveel alcohol nodig is om dat logisch te laten klinken. al zal het zeker logisch zijn voor hun....

stemmetje in mijn achterhoofd blijft wel steeds "prutsers" roepen voor 1 of andere reden als ik naar de verwarmingsystemen kijk van veel nieuwbouwprojecten..... :X

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 14-01-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:09
HaveBlue schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:14:
Onderstaande bericht uit november 2019 was mijn laatste reactie in dit topic:
[...]
Dit is de derde winter die ik doorbreng met dit systeem en ik merk de afgelopen dagen (eigenlijk sinds midden vorige week toen het koud én mistig was) dat zelfs het 'nieuwe' 16kW 3-fase systeem met een nominaal verwarmingsvermogen van 13,5kW mijn huis niet op de comfort-temperatuur houdt omdat de buitenunit zo vaak ontdooit (iedere 40 minuten) dat de Ta niet (helemáál niet, nooit) gehaald wordt wanneer de buitentemperatuur onder de ~2,5 graden ligt. Gevolg: buitenunit moduleert dag en nacht op 100% en verbrandt daarmee €75/etmaal aan kWh's terwijl wij in een (vrijstaande, ruime, goed geisoleerde) woning zitten waar het niet warmer wordt 18 graden.

Ik ben langzaam aan het sppor bijster en helaas geldt dat óók voor de distributeur en de installateur. Hoe vaak ontdooien jullie buitenunits en wat doet dat bij jullie met de aanvoertemperatuur? Halen jullie systemen ook bij temperaturen rond en onder het vriespunt met twee vingers in de neus (dus zonder 100% compressor-modulatie) de Ta tussen ontdooicycli?
Wil hier voor de volledigheid nog even op terugkomen. Ruim drie weken verder is het lek boven. Helaas letterlijk en voor de tweede keer sinds ik dit drie-fase systeem in gebruik heb genomen. Ruim een jaar na inbedrijfstelling viel mijn WP dagelijks uit omdat het buitendeel in de thermische beveiliging schoot. Het bleek te komen door een lekke condensor waardoor het grootste deel van het koudemiddel was weggelekt. Onder garantie een nieuwe condensor gekregen en deze blijkt nu wederom lek. Weliswaar minimaal en voldoende om impact te hebben op het gebruik. Er is dus wederom een nieuwe condensor onderweg.

Helaas is dat niet alles. De reden waarom het systeem tijdens de vorige koude periode niet voldoende verwarmingsvermogen had was - bij woorde van de installateur en los van de kleine lekkage in de condensor - vanwege het feit dat de electrische elementen niet goed aangesloten waren. Ik ben ooit (op aanraden van de importeur die hier in het dorp zit) begonnen met een één-fase systeem wat volslagen onderbemeten bleek. Dit is vervangen door het huidige drie-fase 16kW systeem waarbij de elementen niet juist aangesloten zijn. Achteraf gezien zag ik dit al terug in het verbruik van het systeem wanneer compressor én electrische elementen ingeschakeld waren. Destijds niet goed op aangeslagen :/

De hydrauliekunit is inmiddels correct aangesloten en vanwege de lekke condensor draait het systeem nu in nood-bedrijf (volledig electrisch) waardoor de kWh's me om de oren vliegen. Hopelijk zijn de nieuwe condensor en het juist aansluiten van de elementen na vijf jaar af en aan hannessen de sleutel tot het warm krijgen én houden van het huis :) Dank voor de suggesties en wordt hopelijk niet vervolgd ;) :)

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HaveBlue schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:02:
[...]

Wil hier voor de volledigheid nog even op terugkomen. Ruim drie weken verder is het lek boven. Helaas letterlijk en voor de tweede keer sinds ik dit drie-fase systeem in gebruik heb genomen. Ruim een jaar na inbedrijfstelling viel mijn WP dagelijks uit omdat het buitendeel in de thermische beveiliging schoot. Het bleek te komen door een lekke condensor waardoor het grootste deel van het koudemiddel was weggelekt. Onder garantie een nieuwe condensor gekregen en deze blijkt nu wederom lek. Weliswaar minimaal en voldoende om impact te hebben op het gebruik. Er is dus wederom een nieuwe condensor onderweg.

Helaas is dat niet alles. De reden waarom het systeem tijdens de vorige koude periode niet voldoende verwarmingsvermogen had was - bij woorde van de installateur en los van de kleine lekkage in de condensor - vanwege het feit dat de electrische elementen niet goed aangesloten waren. Ik ben ooit (op aanraden van de importeur die hier in het dorp zit) begonnen met een één-fase systeem wat volslagen onderbemeten bleek. Dit is vervangen door het huidige drie-fase 16kW systeem waarbij de elementen niet juist aangesloten zijn. Achteraf gezien zag ik dit al terug in het verbruik van het systeem wanneer compressor én electrische elementen ingeschakeld waren. Destijds niet goed op aangeslagen :/

De hydrauliekunit is inmiddels correct aangesloten en vanwege de lekke condensor draait het systeem nu in nood-bedrijf (volledig electrisch) waardoor de kWh's me om de oren vliegen. Hopelijk zijn de nieuwe condensor en het juist aansluiten van de elementen na vijf jaar af en aan hannessen de sleutel tot het warm krijgen én houden van het huis :) Dank voor de suggesties en wordt hopelijk niet vervolgd ;) :)
klinkt helaas als bekende issues voor mij die lekkende condensors. al zou de installateur veel sneller hierop moeten reageren. een lekkende condensor (helemaal bij dit merk) is vrij simpel te diagnostiseren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:09
flippy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:09:
[...]

klinkt helaas als bekende issues voor mij die lekkende condensors. al zou de installateur veel sneller hierop moeten reageren. een lekkende condensor (helemaal bij dit merk) is vrij simpel te diagnostiseren....
Heb jij meer informatie t.a.v. die bekende issues? Ik heb op een Frans forum gelezen over twee leden die naar eigen zeggen in respectievelijk drie en vier jaar een zelfde hoeveelheid Fujitsu/Atlantic condensors versleten hebben. Tot dusver wordt alles opgelost onder garantie maar ik zit er niet op te wachten ieder jaar met samengeknepen billen de herfst en winter in te gaan omdat Fujitsu niet in staat is een goed/betrouwbaar condensor-ontwerp te maken en leveren.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29

Bevindingen:

<StoomAfblazen>

Oplossing:
Parallel buffer en volledige naregeling op het afgiftesysteem.
Dan de WP de temperatuur in het buffervat laten regel middels een stooklijn.

Met deze opstelling heb je altijd warmwater voorhanden als er ergens vraag is in je afgiftesysteem.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HaveBlue schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Heb jij meer informatie t.a.v. die bekende issues? Ik heb op een Frans forum gelezen over twee leden die naar eigen zeggen in respectievelijk drie en vier jaar een zelfde hoeveelheid Fujitsu/Atlantic condensors versleten hebben. Tot dusver wordt alles opgelost onder garantie maar ik zit er niet op te wachten ieder jaar met samengeknepen billen de herfst en winter in te gaan omdat Fujitsu niet in staat is een goed/betrouwbaar condensor-ontwerp te maken en leveren.
ik zie het bij de reguliere airco units waar jouw machine op gebaseerd is. de condensors zijn gewoon een gevoelig puntje voor zover ik ze meemaak. de oudere series die fujitsu zelf maakte waren altijd wel tof maar een paar van de nieuwere modellen (relatief dan) worden gemaakt ergens in azie of zo en de kwaliteit is gewoon niet hetzelfde. ik kan je zo niet vertellen wat je ermee moet doen behalve een vergelijkbaar model van een ander merk kopen zoals panasonic of mitsubishi en zodra die binnen is omruilen en de oude machine voor goed geld te koop zetten.

fujitsu is gewoon een hit of een miss afhankelijk van wat je koopt bij ze. garantie is doorgaans wel iets waar ze niet moeilijk over doen is dan wel weer een voordeel. al ligt dat ook deels aan je contactpersoon.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-01-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

blb4 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Zeker als je (meer dan) voldoende oppervlakte hebt om PV en collectors neer te leggen. PVT kan anders ook nog een optie zijn.
PVT kan een mooie oplossing zijn maarrrrrr: wat doe je als je een xWp paneel hebt in een string dat na 6 jaar kapot gaat en niet meer leverbaar is.
Daarom ben ik voorstander van een warmtepomp om je huis te verwarmen op een niet al te hoge temperatuur en een aparte warmtebron voor je tapwater. Dit voorkomt dat je je hele systeem moet aanpassen voor het korte moment van warm water.Dit kunnen twee TD panelen zijn (zoek maar op Pieter Bosman op LinkedIn die met zijn bedrijf daar een mooi voorbeeld van heeft

Voorlopig houd ik het gas in onze woning als backup/aanvulling bij temperaturen onder -5.
Op basis van economisch inzicht kies ik dan voor gas of de warmtepomp.

Als de politiek niet zo betrouwbaar was in het uitzetten van een super onbetrouwbare koers en op duurzaamheid en ons overlaat aan de grillen van de energiebedrijven, dan had ik wellicht geleund op alleen de E-prijs. Nu is het ronduit dom om te verwachten dat elektriciteit betaalbaar blijft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:14:
[...]
Maar uiteindelijk maar het hier niet uit, een 3 kW WP is toch niet echt verkrijgbaar.
Ze moet gewoon een 4 à 5 kW WP kopen en goed is het.
In het buitenland is die 3kW split wel te krijgen, maar ik heb liever een Panasonic monobloc 5kW. Dus ik ben blij met jullie bevindingen!

Rekenend met de warmteafgiftetabel voor 14mm buizen (thanks, DutchWing!) en ons vloeroppervlak met het keukenblok er vanaf zou ik bij 35c aanvoertemp goed zitten qua minimaal vermogen (van de Pana mono 5kW J-versie), met 30c net ietsje eronder. Maar ik heb het met 30c nog nooit warm gekregen, dus dat lijkt me niet relevant (en ik betwijfel hoeveel mensen de moeite nemen om het keukenblok eraf te trekken bij de berekening).
DutchWing schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:50:
Je moet wel voldoende capaciteit hebben bij de gewenste buitentemperatuur.
Is die -19,6 graden representatief dat je elk jaar wel zo’n week hebt, of was dit een uitzondering op de regel?
Was eenmalig, maar ik heb juist de extreemste situatie erbij gepakt om als uitgangspunt te kunnen nemen bij de berekening. Denk dat er weinig mensen zijn die hun gasverbruik van zo lang terug daar in mee kunnen nemen, dus ik denk dat ik het zo aardig in kaart heb. Ik ben blij dat ik weet dat ik het onder die omstandigheden met 48c aanvoertemp warm kan houden. Dat is ook de enige week ooit geweest waarop ik 48c nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Dylantje2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Iedere periode anders.

Beetje vreemde discussie

#latenweoverwphebben
#facturenzijnteregelen
#Opnaardekoudenachten
Mijn Nibe F2120-12 en een buffervat van 500 liter met tapspiraal voor cv ondersteuning hoop ik over een paar weken in de armen te sluiten :+
Dan lekker rommelen en experimenteren totdat alles als een zonnetje draait en dan met een hand of motor bediende set afsluiters de CV eruit gooien.
Tapwater blijft ie voor hangen, dat kost straks maar 200 kuubkes sper jaar én kan als backup dienen 8)

Pagina: 1 ... 214 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.