Even een
update in mijn wp-installatie-verbeterproces: Het vervangen van de Honeywell DT90 thermostaat (schakelt minimaal 3x per uur, of als je wilt vaker) was snel en eenvoudig te doen. Omdat ik de aanbevolen Panasonic nogal duur vind, heb ik voor een heel goedkope variant met iets grotere hysteresis gekozen: de Emos P6504. 25 euro om eens te testen*.
Bevindingen:
- In plaats van runs van ~25 minuten, nu hele lange runs van meer dan 5 uur (buiten circa 10 graden). Mooie winst!!
- Stooklijn stond best aardig afgesteld voor de huidige buitentemperatuur, want in die 5 uur was er slechts ~0.3 graden stijging in de woonkamer waar de thermostaat hangt.
Maar toen: thermostaat schakelde de beide pompen uit want 0.2 graden boven setpoint uitgekomen. geheel zoals verwacht.
- Door goede isolatie en warmte in de vloer (vvw) zakt de temperatuur heeeel langzaam. In de woonkamer geen probleem, maar wel in de kamers met radiatoren en wel warmtevraag. Niet genoeg massa om té sterke afkoeling te voorkomen.
Resultaat: negatieve waf. DT90 moest weer terug.
Graag zag ik een oplossing hiervoor. De Panasonic heeft een 2x betere hysteresis en zal dit probleem in (afkoel-)tijd halveren, maar niet oplossen. De Ta iets omlaag brengen zodat de thermostaat niet meer uitschakelt zie ik niet als oplossing, dan kan ik de thermostaat net zo goed verwijderen en de twee draadjes via een manuele aan/uit schakelaar bedienen

. De Ta staat (voor de huidige installatie-toestand) al zo laag dat een half graadje hogere kamertemperatuur al een halve dag vooraf 'aangevraagd' moet worden...
<StoomAfblazen>
Ik snap overigens niet waarom er alleen maar (zoals ik in dit topic begrijp) wp's zijn die met een aan/uit thermostaat kunnen werken.
Wat zou het simpel zijn als er een setpoint en een actuele temperatuur naar de wp zou gaan die het dan allemaal lekker zelf kan uitzoeken en dan in kan zetten op een 'oneindig' lange run.</StoomAfblazen> (mits het minimum vermogen v.d. wp natuurlijk laag genoeg is voor 95% (?) van de buitentemperaturen (in het 'stookseizoen'**)).
Ok, voorlopig moet ik (we) leven met deze wp. Ik voorzie ook dat als de open verdeler een gesloten verdeler geworden is, de Ta van de wp wat lager kan en dat de afgifte naar de radiatoren ook wat zal dalen. Ook niet goed voor de waf, maar nog wel te overleven denk ik

.
Iemand nog een idee om de (warm)waterflow op gang te houden om de kamers met radiatoren enigszins op temperatuur te houden? Radiatoren vervangen door vvw zit er niet in. Convectorkachel met cop=1 wordt nu heel af en toe ingezet. Maximale isolatie (dak, spouw, hr++) is al aanwezig, buitenmuren bekleden met extra isolatiepakket gaat ook niet gebeuren...
* Thermostaat schakelt externe circulatiepomp en de verdelerpomp, buffervat 4-pijps parallel. Aanpassingen hieraan vragen nog even geduld van mijn zijde, maar gaat nog gebeuren.
** Is er al een andere uitdrukking voor
stookseizoen voor mensen met een all-electric wp?
[
Voor 0% gewijzigd door
Jaap19 op 14-01-2023 17:16
. Reden: Taalfoutje gecorrigeerd ]