wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
dat is al gebeurd.. er hangen al dikke T33's, en grotere T22's... maar het verschil in vermogen tussen 27 en 34 graden is best groot bij een radiator. Huis is uit 1960 (toen ik het een paar jaar geleden kocht gebruikte de vorige bewoners nog 4000m3 gas, ik zit nu op ong. 3500kWh), dus ondanks na-isolatie is er nog wel wat warmteverlies.flippy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:18:
[...]
Of vervang wat radiatoren. Dan kan je makkelijk 10 a 15% energie besparen.
Dan kan ke overwegen om fans eronder te zetren of over te gaan naar fancoils.DanTm schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:23:
[...]
dat is al gebeurd.. er hangen al dikke T33's, en grotere T22's... maar het verschil in vermogen tussen 27 en 34 graden is best groot bij een radiator. Huis is uit 1960 (toen ik het een paar jaar geleden kocht gebruikte de vorige bewoners nog 4000m3 gas, ik zit nu op ong. 3500kWh), dus ondanks na-isolatie is er nog wel wat warmteverlies.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
of het laten zoals het nu is.. dat was mijn conclusie en tipflippy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:47:
[...]
Dan kan ke overwegen om fans eronder te zetren of over te gaan naar fancoils.
Een open verdeler is niet erg.
Ik grootste pretredement momenteel is voor mij mensen die heel hard riepen dat je een warmtepomp nooit terug zou verdienenJaap19 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:44:
[...]
Pretrendement: als de media het weer over de gasprijs heeft.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Welke WP is beter een 9Kw Panasonic of een LG??
LG heeft wat tekortkomingen die je kunt oplossen met een ESP en HA.
Hoe is dat met Panasonic?? Heisamon(oid.?)
LG is wel leverbaar en Panasonic wat moeilijker...
Vragen, vragen, vragen....
Simpel: met bestaande radiatoren - al dan niet vervangen door enkele JAGA's - ons huis verwarmen met een zo laag mogelijke temperatuur, een buffervat van 200 liter (met rvs tapspiraal) op 50 graden houden en koelen op de JAGA in de woonkamer en wellicht twee JAGA's in mijn werkkamer op de 1e.BernieW schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:18:
[...]
Probeer je Murphy ook continu uit te dagen? Waarom nu weer een platenwisselaar? Als je die wilt gebruiken om je CV in te koppelen kun je een probleem krijgen als dat (warme) water ook door je WP gaat. Die vinden dat niet zo leuk en kunnen in storing gaan.
Ik denk dat je het best even terug kunt gaan naar het begin. Wat wil je bereiken, is dit mogelijk met een WP en pas daarna pak je je schetsboek om een systeem te tekenen.
Enne, hoe simpeler hoe beter, denk aan die kameraad van je die continu om de hoek staat te gluren.
En dat zo simpel energiezuinig mogelijk.
Ter geruststelling, de platenwisselaar zit er alleen voor noodbedrijf en zal amper/geen warmte afgeven aan het systeem, totdat de wp in storing gaat.
Dan wil ik hooguit 50 graden warm water maken, iets waar de Nibe tegen bestand is omdat ie tot 65 graden kan verwarmen.
Onderstaand is mijn aangepaste concept waarbij ik voor de keoling nog even moet nadenken.
Buffervat kan op de BG in de berging, Nibe op het dak, CV hoofdleiding op zolder.
Wat had ik graag de boel vanaf het begin beneden geïnstalleerd gehad, manmanman...
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Heb nu ca. 13 meter leiding tussen binnen en buiten unit en ca. 4 meter 22 mm buis tussen binnen unit en de VVW verdeler.
Op de andere plek is het juist andersom en wordt de leiding tussen buiten en binnen unit korter (ca 6 meter) maar dan wordt de leiding naar de VVW verdeler iets langer ca 7 meter (die wordt dan wel 28 mm staal)). Hij staat wat meer in het midden dan tussen buiten unit ene VVW verdele.
Dus de vraag --- is dat om het even en in de marge (mits dik genoeg en goed geisoleerd) of waar haal je de meeste winst uit -- een kortere leiding tussen binnen en buiten unit of een kortere leiding tussen binnen unit en vvw verdeler (die dan ook 28 mm wordt)
[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 18-01-2023 13:39 ]
Als je de afgifte bij die radiatoren niet kunt verhogen, kun je helaas niet naar een systeem met gesloten verdeler en zit je inderdaad nog aan die mengverdeler vast.Jaap19 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:10:
Ik worstel nog een beetje met m'n installatie: open verdeler vervangen voor eentje zonder pomp of niet.
Vanuit efficiëntie voor de wp wel (hogere cop), dat is me wel duidelijk geworden. Het punt is dan wel dat de Ta omlaag gaat en helaas ook de afgifte in de ruimten met radiatoren. Met de huidige mengverdeler draait de wp minder efficiënt maar heb ik wel nét (heel soms net niet) genoeg afgifte in de ruimten met radiatoren. Dit inzicht is gekomen uit een wat (2 jaar) oudere discussie rond pagina 167-169 Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"(ben al dagen aan het lezen).
De verdelerpomp (Wilo) staat op maximaal dus ik neem aan () dat de flow door de vvw voldoende zal zijn?
Vervangen van de open verdeler voor een gesloten en dan iets doen met een mengklep (kan dat überhaupt?) om de Ta naar de radiatoren op peil te houden levert denk ik min of meer de situatie op zoals nu met open verdeler, maar met extra kosten.
Radiatoren vervangen voor veel grotere is ook een kostbare grap, als er al ruimte voor is.
Vraag: zie ik hier iets over het hoofd of zijn er toch nog wel verbetermogelijkheden?
Ik zou natuurlijk kunnen kiezen voor een gesloten verdeler en dan handmatig (kraan of zoiets) de flow naar de vvw wat knijpen zodat de benodigde Ta voor de radiatoren gehandhaafd kan worden. Dan ben ik het verbruik van de verdelerpomp kwijt, 100 - 125 kWh per jaar. En kan ik bij extreme koude via die handmatige instelling indien nodig de flow verhogen
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Persoonlijke keuze lijkt me, de keuze is ook enorm: Caleffi of Spirotechtjib schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:39:
[...]
Ik ga ook een magneet afscheider opnemen. Nog tips voor een betaalbare die je makkelijk schoonmaakt?
Is het elke nacht op hetzelfde tijdstip? Dan is het wat programmatisch. Wisselt het qua tijdstip? Dan is er misschien een ontdooicyclus actief geweest.Munki schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:23:
[...]
Ah, that makes sense. Maar dat maakt verder niets uit, lijkt me?
Het is in ieder geval "normaal" dat er een piek is, bijv. wanneer de boiler wordt opgewarmd?
Kan ik zoiets checken? Om e.e.a. uit te sluiten?
Helaas, 45 graden niet voldoende, 50 wel bij 0 gradenThorsd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:34:
[...]
Probeer (1) eerst uit te vinden of je met een buitentemperatuur van 0C (nu dus) met 40C watertemperatuur het huis warm kunt krijgen. Bij 0C is er wat meer vraag en schakelt je ketel ook minder aan-uit, dan bij bv 10C. Als dat lukt, dan heb je een aardige case voor een WP.
Probeer (2) het systeem zo eenvoudig mogelijk te houden, dat werkt het meest efficient en betrouwbaar. Elke exta eigen veiligheid en backup voegt in de regel complexiteit toe en verlaagt de betrouwbaarheid (tenzij je bereid bent er echt flink wat tijd en energie in te steken).
Wat betreft de platenwisselaar, die werken aardig bij hoge temperaturen, maar je moet een flinke wisselaar hebben (met bijbehorende prijs) wil je het temperatuurverschil klein houden. Zelfde voor buffervat, tenzij deze heel groot is wordt er niet echt befufferd met lage temp (300L vat kan met dT=10 slechts 3.5 kWh warmte bufferen). In sommige situaties ontkom je er niet aan. Bij twijfel kun je ze beter eerst weglaten en later evt toevoegen.
Het rendementsverlies per gemiste graad Ta is hierboven al genoemd.
Vandaar de wens naar een Jaga die gewoon meer flow nodig heeft / een lagere weerstand heeft en daarom een eigen vat om niet alle druk voor de leidingen naar zolder weg te nemen.
Inregelen is een belangrijk iets maar een korte loop van 22mm naar de retour is voor mij als elektronicus een mooie kortsluiting terug naar de warmtepomp.
Mis ik iets of zal een zwaar geknepen JAGA nog steeds goed performen?
Volgens de specs van JAGA (35 cm hoog, 40-35 en 2200 lang) niet...
Lijkt een beetje op mijn queste met een high/flow JAGA convector radiator en een groepje radiatoren met 22 en 16mm uponor spaghetti leidingen met een veul hogere weerstand die beiden toch warm water moeten krijgen van de warmtepomp.Andrehj schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Als je de afgifte bij die radiatoren niet kunt verhogen, kun je helaas niet naar een systeem met gesloten verdeler en zit je inderdaad nog aan die mengverdeler vast.
Ik heb er eentje van Flamco besteld (1 duims). Die is ook geschikt dacht ik?BernieW schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:56:
[...]
Persoonlijke keuze lijkt me, de keuze is ook enorm: Caleffi of Spirotech
ik wil in pakweg 2024 een wp (waarschijnlijk een pana) plaatsen in mijn tuin of op het dak van mijn schuur. Begin maart wordt de keuken vervangen en dan is het moment om bepaalde voorbereidingen te doen, zoals doorvoer in de betonvloer/achtergevel voor de terrendis grondleiding, aanpassingen aan de vvw verdeler, etc. Beneden 47m² vvw, en boven radiatoren.
Welke voorbereidingen kan ik best al nemen, met het oog op het feit dat ik je 1 a 2 jaar door moet met een cv-ketel?
Mijn verdeler met pomp zou geschikt zijn om samen te werken met een wp. Ik ga sowieso een DVR plaatsen in mijn VTE slim verdeler, zodat de mate van menging kan verlagen, en ik al met mijn cv-ketel op echt LTV kan gaan verwarmen. Als de WP er is kan dan de DVR volledig dicht (of is het open?) waardoor er niet bijgemengd wordt. Alleen, ik sprak vandaag met de fabrikant, en zij raden af om de pomp er tussenuit te halen. Hun advies is om de pomp zo in te stellen dat die overeenkomt met het debiet dat de wp rondpompt. Gaat dat goed werken? Waarom zou hier dan altijd aangeraden worden om een pomploze verdeler te plaatsen?
Ik ben ook van plan om de twee 32x3 meerlagenbuis die aangesloten moeten worden op de grondleiding en de verdeler al onder de keukenkasten te leggen. Kan ik deze ook al aansluiten op de bestaande cv-aanvoerleidingen en afsluiten met een kogelkraan, of kan ik de aansluiting best pas doen als ik echt de wp plaats?
Klopt het dat de leidingen van de wp zo met een t-stuk aangesloten moeten worden op de bestaande cv-leidingen?
/f/image/m5KgG1op6gP7vzyMZIdQMd9a.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben van plan om de grondleiding door de muur/vloerdoorvoer te steken, en boven de vloer aan te sluiten op de meerlagenbuis in de keuken. Aan de achtergevel laat ik de grondleiding nog een 20-30cm uitsteken, en werk ik de muurdoorvoer waterdicht af. Zijn hier nog aandachtspunten bij?
Wat elektra betreft: er is 1 dedicated groep in de tuin die ik kan gebruiken, en nog een andere die ook aangesloten is op de stopcontacten en verlichting in huis. Die is voor zover ik weet dus niet bruikbaar voor de wp en de backup heater. Een extra groep tot de achtergevel brengen heeft nogal wat voeten in de aarde, zal flink wat hak en breekwerk mee gepaard gaan, en gezien de recente verbouwing is de WAF-factor hiervan erg laag.
Welke alternatieven zou ik hebben? Hoe risicovol is de doorlusmethode nu echt?
Ik ben maar een leek op elektra-gebied, maar is het bv ook mogelijk dat ik de groep bv deel met een niet-essentieel keukenapparaat, zoals 1 van onze toekomstige 2 ovens. Waarbij de groep standaard de oven bedient, en wanneer de backupheater nodig is je handmatig een knop kan omzetten zodat de heater stroom krijgt, en niet de oven?
[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 18-01-2023 16:18 ]
Ja, die andere twee namen waren de eerste die bij me opkwamen. En 1" zal ook genoeg moeten zijn (bij mij zit ook een 1").Evanrvb schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:15:
[...]
Ik heb er eentje van Flamco besteld (1 duims). Die is ook geschikt dacht ik?
De boiler en backup kunnen eventueel samen op een groep, maar niet samen met de buitenunit.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
MotorBeast schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:29:
[...]
Het is toch wel triest toch? Een nieuwe ketel.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 18-01-2023 18:51 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Top voor je! En bedankt voor het meedenken.
Pfffmarvel27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:16:
Ik heb gisteren een eigen topic geplaatst, maar nog geen reactie op gekomen. Waarschijnlijk een gevalletje too much information
ik wil in pakweg 2024 een wp (waarschijnlijk een pana) plaatsen in mijn tuin of op het dak van mijn schuur. Begin maart wordt de keuken vervangen en dan is het moment om bepaalde voorbereidingen te doen, zoals doorvoer in de betonvloer/achtergevel voor de terrendis grondleiding, aanpassingen aan de vvw verdeler, etc. Beneden 47m² vvw, en boven radiatoren.
Welke voorbereidingen kan ik best al nemen, met het oog op het feit dat ik je 1 a 2 jaar door moet met een cv-ketel?
Mijn verdeler met pomp zou geschikt zijn om samen te werken met een wp. Ik ga sowieso een DVR plaatsen in mijn VTE slim verdeler, zodat de mate van menging kan verlagen, en ik al met mijn cv-ketel op echt LTV kan gaan verwarmen. Als de WP er is kan dan de DVR volledig dicht (of is het open?) waardoor er niet bijgemengd wordt. Alleen, ik sprak vandaag met de fabrikant, en zij raden af om de pomp er tussenuit te halen. Hun advies is om de pomp zo in te stellen dat die overeenkomt met het debiet dat de wp rondpompt. Gaat dat goed werken? Waarom zou hier dan altijd aangeraden worden om een pomploze verdeler te plaatsen?
Ik ben ook van plan om de twee 32x3 meerlagenbuis die aangesloten moeten worden op de grondleiding en de verdeler al onder de keukenkasten te leggen. Kan ik deze ook al aansluiten op de bestaande cv-aanvoerleidingen en afsluiten met een kogelkraan, of kan ik de aansluiting best pas doen als ik echt de wp plaats?
Klopt het dat de leidingen van de wp zo met een t-stuk aangesloten moeten worden op de bestaande cv-leidingen?
[Afbeelding]
Ik ben van plan om de grondleiding door de muur/vloerdoorvoer te steken, en boven de vloer aan te sluiten op de meerlagenbuis in de keuken. Aan de achtergevel laat ik de grondleiding nog een 20-30cm uitsteken, en werk ik de muurdoorvoer waterdicht af. Zijn hier nog aandachtspunten bij?
Wat elektra betreft: er is 1 dedicated groep in de tuin die ik kan gebruiken, en nog een andere die ook aangesloten is op de stopcontacten en verlichting in huis. Die is voor zover ik weet dus niet bruikbaar voor de wp en de backup heater. Een extra groep tot de achtergevel brengen heeft nogal wat voeten in de aarde, zal flink wat hak en breekwerk mee gepaard gaan, en gezien de recente verbouwing is de WAF-factor hiervan erg laag.
Welke alternatieven zou ik hebben? Hoe risicovol is de doorlusmethode nu echt?
Ik ben maar een leek op elektra-gebied, maar is het bv ook mogelijk dat ik de groep bv deel met een niet-essentieel keukenapparaat, zoals 1 van onze toekomstige 2 ovens. Waarbij de groep standaard de oven bedient, en wanneer de backupheater nodig is je handmatig een knop kan omzetten zodat de heater stroom krijgt, en niet de oven?
Iets met Flow, en een pomp in zo'n verdeler
Mss toch nog eens een paar versies van dit topic doorspitten
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
OK, dat is nieuws voor mij. Gebruikt een backup heater niet gemakkelijk 3kW? Als ook mijn andere stopcontacten en lichten in huis op dezelfde groep zitten, zit ik dan niet al snel boven de de max van 3.6kW?Blihi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:33:
@marvel27 de groep voor backup heater en/of boiler kan op zich samen met andere apparatuur. Een schakelaar moet je niet doen, de backup heater moet altijd spanning hebben. De buitenunit heeft wel echt een eigen groep nodig.
De boiler en backup kunnen eventueel samen op een groep, maar niet samen met de buitenunit.
Ik kan weinig met je reactie eerlijk gezegd. Ik lees al bijna een jaar mee. Ik weet dat een wp veel meer flow nodig heeft. Ik vraag het specifiek omdat ik op het forum lees over mensen die het mijn type verdeler opgelost hebben met een DVR, en ik vandaag van de fabrikant zelf iets anders hoorde.Dylantje2 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:42:
[...]
Pfff
Iets met Flow, en een pomp in zo'n verdeler
Mss toch nog eens een paar versies van dit topic doorspitten
Zeker. Die backup heater is 3 kW ofzo, maar als je systeem goed in elkaar steekt doet dat ding vrijwel nooit iets (hij heeft hier in december 0.67 kWh verbruikt, dus heeft 12 minuten aan gestaan in die maand. In januari nog niets).marvel27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:05:
[...]
OK, dat is nieuws voor mij. Gebruikt een backup heater niet gemakkelijk 3kW? Als ook mijn andere stopcontacten en lichten in huis op dezelfde groep zitten, zit ik dan niet al snel boven de de max van 3.6kW?
Ik zou hem niet naast een oven doen, maar bij gewone verlichting kan best hoor. Je kunt over een 16A groep een uur lang 22A trekken....
De heater in het sww vat gaat tijdens de legionella run wel echt een tijdje meedoen. Dat kun je zelf plannen en dus doen op een moment dat je oven niet aan staat (wekelijks om 3:00 op zondag ofzo). Deze gebruikt hier zo'n 5 kWh per week (op zondag voor de legionella staat hij dus bijna 2 uur aan om het sww vat naar 65 graden te brengen en daar te houden)
[...]
Ik kan weinig met je reactie eerlijk gezegd. Ik lees al bijna een jaar mee. Ik weet dat een wp veel meer flow nodig heeft. Ik vraag het specifiek omdat ik op het forum lees over mensen die het mijn type verdeler opgelost hebben met een DVR, en ik vandaag van de fabrikant zelf iets anders hoorde.
[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 18-01-2023 20:47 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
OK dat bespaart me heel wat gedoe! Maar voor ik voor deze optie kies ga ik even in kaart brengen welke andere apparaten ook op dezelfde groep zitten, om verrassingen te voorkomen. Het scheelt ook dat de wp geen sww zal moeten maken, ik ben van plan uiteindelijk een wpb te plaatsen.Blihi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Zeker. Die backup heater is 3 kW ofzo, maar als je systeem goed in elkaar steekt doet dat ding vrijwel nooit iets (hij heeft hier in december 0.67 kWh verbruikt, dus heeft 12 minuten aan gestaan in die maand. In januari nog niets).
Ik zou hem niet naast een oven doen, maar bij gewone verlichting kan best hoor. Je kunt over een 16A groep een uur lang 22A trekken....
De heater in het sww vat gaat tijdens de legionella run wel echt een tijdje meedoen. Dat kun je zelf plannen en dus doen op een moment dat je oven niet aan staat (wekelijks om 3:00 op zondag ofzo). Deze gebruikt hier zo'n 5 kWh per week (op zondag voor de legionella staat hij dus bijna 2 uur aan om het sww vat naar 65 graden te brengen en daar te houden)
Moet ik nog met een bepaalde kabeldikte rekening houden?
Tsja.. Dat is ook het probleem velen adviezen enz enzmarvel27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:05:
[...]
OK, dat is nieuws voor mij. Gebruikt een backup heater niet gemakkelijk 3kW? Als ook mijn andere stopcontacten en lichten in huis op dezelfde groep zitten, zit ik dan niet al snel boven de de max van 3.6kW?
[...]
Ik kan weinig met je reactie eerlijk gezegd. Ik lees al bijna een jaar mee. Ik weet dat een wp veel meer flow nodig heeft. Ik vraag het specifiek omdat ik op het forum lees over mensen die het mijn type verdeler opgelost hebben met een DVR, en ik vandaag van de fabrikant zelf iets anders hoorde.
Maar als je echt ene jaar meeleest, je verdeler is ruk.
Daarnaast een thermostaatkraan erbij
En dan ook nog knie ipv bochten
En als ik het goed zien 2mm met een inwendig van 16mm oid aanvoerleiding.
Vele fllowkillers....
En ik vraag me af wat een expert hier van gaat zeggen.
En dan blijft voor jou natuurlijk de vraag, wat heb je hier aan.
Ik zou keuzes maken
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Belangrijkste is (denk ik) dat je alle leidingen goed moet hebben waar je achteraf niet meer (makkelijk) bij kan.marvel27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:05:
[...]
[...]
Even terug naar mijn verbouwing: het hele huis moest gestuukt worden dus ik heb (nu al) 32x3 buis + 2x 5x4mm2 weg laten werken achter koofjes en verlaagde plafonds en die dicht laten stucen. Dat zit aangesloten aan een verdeler met pomp en ook met veel teveel knietjes momenteel.
Die knietjes en verdeler kan ik straks met een warmtepomp nog wel veranderen, maar die 4x 14 meter lange kabels van de meterkast naar de technische ruimte aan de andere kant van de woning wordt wat lastiger zonder alles weer open te breken. In de ideale wereld wordt de WP er vanaf het begin in gezet, maar dat is momenteel niet realistisch.
Dus ik zou die verdeler en knietjes nog even laten en je vooral focussen op alles wat weggewerkt moet worden en je straks niet meer bij kunt, genoeg (loze) leidingen en kabels naar de ruimte waar de WP komt. Als die WP er dan komt dan kun je kijken voor een goede (kunststof?) verdeler, flow verbeteren (je moet toch opnieuw aansluiten) enz.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 18-01-2023 21:54 ]
Het advies om een 3KWH heater op een andere groep te zetten is weer een kansloze toch?Blihi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Zeker. Die backup heater is 3 kW ofzo, maar als je systeem goed in elkaar steekt doet dat ding vrijwel nooit iets (hij heeft hier in december 0.67 kWh verbruikt, dus heeft 12 minuten aan gestaan in die maand. In januari nog niets).
[...]
een boiler pakt ook xx watt. Bheater komt er vaker in dan je nu zegt, vooral met koude en vochtige dagen de DF range. [ zie vele systemen, of kijk bij mij ]
En dan binnen 1 seconde 3000watt, als je dan nog ergens een paar honderd pakt, is groep toch wel zwaar belast, en in zware tijden kan dat voor een langere tijd zijn.
Daarnaast bij die piek met een a of een b, makkelijk eruit.
Dus volgens mij staat er ergens twee groepen aansluiten, waarom zou je dat niet doen?
Als je lekker wilt slapen met koude dagen, kost je watt

Veel hangt echt van je systeem af.Dylantje2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:07:
[...]
Het advies om een 3KWH heater op een andere groep te zetten is weer een kansloze toch?
een boiler pakt ook xx watt. Bheater komt er vaker in dan je nu zegt, vooral met koude en vochtige dagen de DF range. [ zie vele systemen, of kijk bij mij ]
En dan binnen 1 seconde 3000watt, als je dan nog ergens een paar honderd pakt, is groep toch wel zwaar belast, en in zware tijden kan dat voor een langere tijd zijn.
Dus volgens mij staat er ergens twee groepen aansluiten, waarom zou je dat niet doen?
Als je lekker wilt slapen met koude dagen, kost je watt![]()
De heater bij mij is als backup nog maar 1 keer ingekomen, dat was november 2021 en dat was wegens een storing met de buitenunit.
De heater voor legionella preventie komt hier voor ongeveer 1 uur per 2 weken voorbij, en dat is planbaar.
Mijn strekking, veel hangt af van je systeem en instellingen.
PS. iets om misschien wel rekening mee te houden, ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar het was ooit dat de NEN beschreef dat je voor ieder apparaat met een vermogen van hoger dan 2000W een eigen groep hoort te gebruiken.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Mee eens van je systeem. maar de regel...format5 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:42:
[...]
Veel hangt echt van je systeem af.
De heater bij mij is als backup nog maar 1 keer ingekomen, dat was november 2021 en dat was wegens een storing met de buitenunit.
De heater voor legionella preventie komt hier voor ongeveer 1 uur per 2 weken voorbij, en dat is planbaar.
PS. iets om misschien wel rekening mee te houden, ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar het was ooit dat de NEN beschreef dat je voor ieder apparaat met een vermogen van hoger dan 2000W een eigen groep hoort te gebruiken.
En dan klopt het wat je zegt.
Een aansluit verplichting is handig voor het geval..
Stel dat je ooit iets aan ellende krijgt, stel brand oid...
Dan zoekt de verzekering even.. o niet goed aangesloten volgens de regels... wss dan doffe ellende.
En waarom? Paar tientjes/honderd voor een extra groep.
Ik vind het gewoon altijd verkeer zuinigheid
Dus als je een probleem hebt met het leggen van een extra kabel, waarom dan niet op een bestaande groep, zeker als die al licht belast is.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Met de backup heater wordt de retour temperatuur tijdelijk verhoogd om al het ijs van de condensor af te krijgen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Hier over de afgelopen 12 uur.Naalroc schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:17:
Tr valt bij mij niet onder de 23° en duurt precies 6 minuten; dit zijn de "slechtste" getallen gedurende de registratie vannacht/vandaag.
Tretour min 21.8
Taanvoer min 19.7
En de langste defrost duurt toevallig ook (ongeveer) 6 minuten (van begin defrost tot weer op bedrijfstemp, de tijd van Ta zakkend tot weer stijgend was net 4min)
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Even een waarschuwing voor het PURREN van een PVC buis. Ik heb dit ook geprobeerd en het resultaat was niet al te best: --Erik-- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"Naalroc schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:13:
[...]
In het jaren '30 huis van mijn ouders zaten op de zijkant van het huis 2 grijze zinken pijpen vlak naast elkaar naar boven lopen: 1 regenpijp, en 1 ontspanningsbuis voor het riool, die eindigde met een kapje vlak naast de goot.
Dus 2 aparte buizen, met elk een 32 mm waterleiding er in zou kunnen. Eventueel om de 30-40 cm een gat boren en vol spuiten met PUR; rustig aan zodat het volledig kan uitschuimen.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Belangrijkste vraag: kan het veel kwaad als één van vier groepen (heeft ~dubbele oppervlak t.o.v. de andere drie) een andere retourtemperatuur heeft dan de andere drie (denk aan ~1 K)? Die ene groep mag voor comfort best een beetje achterblijven (open keuken), ik wil zoveel mogelijk opgewekt vermogen van de wp in de vloer stoppen.
Antwoord(en) en tips worden zeer gewaardeerd ¡
[ Voor 5% gewijzigd door Jaap19 op 19-01-2023 12:04 ]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Die regel is niet meer. Maar mijn standpunt is ook: Als het mogelijk is gewoon een eigen groep voor alle zware verbruikers. Kost een paar tientjes en wat kabel trekken en dan ben je klaar. Als dat echt onmogelijk is kan je natuurlijk gaan zitten puzzelen en zaken combineren maar liever gewoon niet.format5 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:42:
[...]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Het is al eerder opgemerkt, maar je mag wel een beetje aan je toon denken. Je hebt de neiging nogal agressief en betweterig te reageren zonder inhoudelijk heel veel bij te dragen.Dylantje2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:07:
[...]
Het advies om een 3KWH heater op een andere groep te zetten is weer een kansloze toch?
Ik gaf geen advies, maar een uitleg waarom het prima kan. Als je niet anders kunt, of het zou onevenredig duur worden, zou ik me daar echt niet druk over maken.
Zoals gezegd. De backup heater heeft hier een whopping 12 minuten totaal gedraaid in december en in januari nog helemaal niet (en ik meet dit met externe kWh meters die iedere 30s gelogd worden, dus ja, dit getal klopt echt).een boiler pakt ook xx watt. Bheater komt er vaker in dan je nu zegt, vooral met koude en vochtige dagen de DF range. [ zie vele systemen, of kijk bij mij ]
De boiler heater gaat elke zondag gepland max 2 uur aan en die is maar 2700 Watt. Die komt er op normale dagen niet bij, ook niet als het buiten -10 is. Dat is dan voor de legionella-run omdat de WP de boiler niet naar 65 graden krijgt en dat is prima te programmeren om 's nachts te gebeuren. Ook als het buiten -10 is doet de WP de normale warm water run gewoon zelf, daar heeft hij geen heater voor nodig.
Dat jij jouw WP zo geconfigureerd hebt dat al die elektrische elementen wel meedoen is jouw keuze. Vaak is het helemaal niet nodig, maar moet je dat wel even op de juiste manier configureren. Het helpt voor de COP om je hierin eens te verdiepen.
Een 16A installatieautomaat schakelt bij overbelasting van 13% tot 45% pas na 1 uur uit. Je kunt dus een uur lang 23A trekken en dat blijft gewoon binnen de normen. De boiler heater kan dus prima gecombineerd worden met een groep waar dat niet gebeurt.En dan binnen 1 seconde 3000watt, als je dan nog ergens een paar honderd pakt, is groep toch wel zwaar belast, en in zware tijden kan dat voor een langere tijd zijn.
Denk aan de Quooker. Zo'n ding trekt af en toe een paar minuten 2000 Watt. Die kan echt prima samen met de boiler heater als je geen mogelijkheden hebt om groepen uit te breiden.
Bijvoorbeeld omdat je geen mogelijkheden hebt om daar kabels voor te trekken, of omdat je groepenkast vol zit en er geen ruimte is om uit te breiden. Ik kan zoveel redenen bedenken waarom je dat niet zou doen.Dus volgens mij staat er ergens twee groepen aansluiten, waarom zou je dat niet doen?
Advies van de installateur hier was om backup en boiler heater samen op een groep te zetten, maar ik heb ze wel gescheiden op twee groepen gehouden. Was achteraf dus helemaal niet nodig. Zeker voor de backup heater was dit echt zonde van het geld voor die extra automaat.
Ik slaap prima met koude dagen, wetende dat de warmtepomp niet allemaal onzinnige elektrische elementen gebruikt om de boel warm te houden, ook als het -10 is.Als je lekker wilt slapen met koude dagen, kost je watt![]()
Die eis is al een tijdje uit de NEN. Om diezelfde reden hoef je ook wasmachine en droger niet meer apart te zekeren (wasmachine is vaak nog wel 2200 Watt, een warmtepomp droger max 800 Watt, die kunnen prima samen).format5 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:42:
[...]
Veel hangt echt van je systeem af.
Reken maar dat bij brand en er blijkt dat de groep overbelast is aangesloten dat je een probleem met je verzekeraar hebt.
De automaat kan dan wel overbelast worden, maar is je 2,5mm² kabel hier ook geschikt voor over de gebruikte afstand? Je moet dan meestal al 4 mm² gebruiken volgens de kabel berekening.
Dat het kan betekent niet dat het slim is of toegestaan is.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat doe je met alle lichtgroepen ook. Daar zitten meerdere stopcontacten op, vaak doorgelust over meerdere plafonddozen waarin de mensen op dit moment vrolijk meerdere 2000 Watt infraroodpanelen steken. Dat levert echt geen problemen op.Pietje555 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:01:
@Blihi Dat er je niet meer staat dat een apparaat >2000W een eigen groep hoeft betekend natuurlijk niet dat je een B16 automaat zomaar mag overbelasten. De voorschriften en specificaties van de fabrikant zijn in deze bindend.
Reken maar dat bij brand en er blijkt dat de groep overbelast is aangesloten dat je een probleem met je verzekeraar hebt.
De automaat kan dan wel overbelast worden, maar is je 2,5mm² kabel hier ook geschikt voor over de gebruikte afstand? Je moet dan meestal al 4 mm² gebruiken volgens de kabel berekening.
Dat het kan betekent niet dat het slim is of toegestaan is.
Je kunt een groep niet overbelast aansluiten. Die zijn juist gemaakt om overbelasting tegen te gaan. Ze schakelen thermisch af als ze overbelast zijn.
Dagje vertraging - hierbij een impressie. Kon even niet het dak op, maar de buizen zijn doorgesneden aan de achterkant om het armaflex er goed omheen te krijgen. Heb het eerst geprobeerd om het er in te schuiven, maar dit was geen doen. Daarnaast ethernet and voeding verdeeld over de twee pijpen buiten de armaflex schil.sailor_dg schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:45:
Bij mij staat de wp op het garage dak en gaat 2*32mm en alle andere kabels via twee 100mm regenpijpen omhoog. Zal morgen even een foto maken.
Heb uiteindelijk wel de regenpijp in de lengte doorgezaagd om de armaflex er goed omheen te krijgen.
de kritische kijker ziet dat het niet 100% recht zit, maar 32mm is een b*tch om mee te werken, zeker als het daarna door een bocht moet.
:strip_exif()/f/image/lw3iUxujvhtY3zKhzoYWy73K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oC4SUX13EdNhtM5Xt1nMad0K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iN3rCxTooBd7x2W1yKirVc6G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door sailor_dg op 19-01-2023 14:58 ]
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Volgensmij is het zo dat de automaat ergens tussen de 13% en 45% overbelasting moet uitschakelen bij 1 uur. De 13% heb je sowieso, daarboven is het afhankelijk van de automaat, tot 45%. Daarboven moet hij afschakelen. Je kunt dus 1 uur in ieder geval ~18A afnemen.Blihi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:50:
[...]
Een 16A installatieautomaat schakelt bij overbelasting van 13% tot 45% pas na 1 uur uit. Je kunt dus een uur lang 23A trekken en dat blijft gewoon binnen de normen. De boiler heater kan dus prima gecombineerd worden met een groep waar dat niet gebeurt.
Top oplossing. Mocht ik hier eindelijk eens een WP kunnen plaatsen hou ik dit in het achterhoofd.sailor_dg schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:56:
[...]
Dagje vertraging - hierbij een impressie. Kon even niet het dak op, maar de buizen zijn doorgesneden aan de achterkant om het armaflex er goed omheen te krijgen. Heb het eerst geprobeerd om het er in te schuiven, maar dit was geen doen. Daarnaast ethernet and voeding verdeeld over de twee pijpen buiten de armaflex schil.
de kritische kijker ziet dat het niet 100% recht zit, maar 32mm is een b*tch om mee te werken, zeker als het daarna door een bocht moet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Precies wat ik bedoel... er zijn adviezen om het niet te doen.Naalroc schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:27:
Ik zie niet in waarom die back up heater überhaupt zou moeten inschakelen; bij mij is dat in elk geval in 4 1/2 jaar gebruik nog nooit gebeurd.
Dus als je een probleem hebt met het leggen van een extra kabel, waarom dan niet op een bestaande groep, zeker als die al licht belast is.
maar het ene systeem is het andere niet.
En bij sommige springt hij vakker dan 1 x ..
Dus vandaar aansluiten zoals het hoort. toch?
Nen is niet voor niet uitgevonden.
Zelfs is het zo, dat als je een aanpassingen in mk doet, je dat eigenlijk moet laten keuren.
Voorbeeld mijn mk had een aardlek automaat, met 5 groepen erachter.
maar sinds xx mogen dat er nog maar 4 zijn.
Aanpassing gedaan door erkende vriend installateur.
En die zegt je moet omdat je nu groepje erbij maak, ook je aardlekken aanpassen.
Dus netjes gedaan wat hij zei. en nu een goed gekeurd systeem en ik kan lekker slapen..
Waarom toch altijd die adviezen van ach dat maakt niet uit,,,
Terwijl als de auto een keertje 10kkm over een beurt iedereen in paniek springt
In koude dagen gaat soms 100Kwh door een draadje,,, dat gaat echt ergens over
1) Wie zegt dat nu weer, dat je "eigenlijk" moet laten keuren?Dylantje2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Zelfs is het zo, dat als je een aanpassingen in mk doet, je dat eigenlijk moet laten keuren.
........................
En als die 5 groepen waren aangelegd in een tijdperk waarin dat was toegestaan, dan hoef je niet te wijzigen.
2). 10.000 km een beurt? Jij hebt kennelijk een hele oude auto, die van mij is ook lang niet nieuw meer, maar een service beurt is elke 2 jaar of 25.000 km
Ik bedoel maar, jij hebt ook niet alle wijsheid in pacht, zo komt het over....
Uhm betweterig en toon :-) agressief.... als je dat zo ervaart, sorrie ofzo. maar kansloze ik vind adviezen zijn toch wat niet wilt met een kans op brand.Blihi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:50:
[...]
Het is al eerder opgemerkt, maar je mag wel een beetje aan je toon denken. Je hebt de neiging nogal agressief en betweterig te reageren zonder inhoudelijk heel veel bij te dragen.
Ik gaf geen advies, maar een uitleg waarom het prima kan. Als je niet anders kunt, of het zou onevenredig duur worden, zou ik me daar echt niet druk over maken.
[...]
Zoals gezegd. De backup heater heeft hier een whopping 12 minuten totaal gedraaid in december en in januari nog helemaal niet (en ik meet dit met externe kWh meters die iedere 30s gelogd worden, dus ja, dit getal klopt echt).
De boiler heater gaat elke zondag gepland max 2 uur aan en die is maar 2700 Watt. Die komt er op normale dagen niet bij, ook niet als het buiten -10 is. Dat is dan voor de legionella-run omdat de WP de boiler niet naar 65 graden krijgt en dat is prima te programmeren om 's nachts te gebeuren. Ook als het buiten -10 is doet de WP de normale warm water run gewoon zelf, daar heeft hij geen heater voor nodig.
Dat jij jouw WP zo geconfigureerd hebt dat al die elektrische elementen wel meedoen is jouw keuze. Vaak is het helemaal niet nodig, maar moet je dat wel even op de juiste manier configureren. Het helpt voor de COP om je hierin eens te verdiepen.
[...]
Een 16A installatieautomaat schakelt bij overbelasting van 13% tot 45% pas na 1 uur uit. Je kunt dus een uur lang 23A trekken en dat blijft gewoon binnen de normen. De boiler heater kan dus prima gecombineerd worden met een groep waar dat niet gebeurt.
Denk aan de Quooker. Zo'n ding trekt af en toe een paar minuten 2000 Watt. Die kan echt prima samen met de boiler heater als je geen mogelijkheden hebt om groepen uit te breiden.
[...]
Bijvoorbeeld omdat je geen mogelijkheden hebt om daar kabels voor te trekken, of omdat je groepenkast vol zit en er geen ruimte is om uit te breiden. Ik kan zoveel redenen bedenken waarom je dat niet zou doen.
Advies van de installateur hier was om backup en boiler heater samen op een groep te zetten, maar ik heb ze wel gescheiden op twee groepen gehouden. Was achteraf dus helemaal niet nodig. Zeker voor de backup heater was dit echt zonde van het geld voor die extra automaat.
[...]
Ik slaap prima met koude dagen, wetende dat de warmtepomp niet allemaal onzinnige elektrische elementen gebruikt om de boel warm te houden, ook als het -10 is.
Je geeft adviezen vanuit ik vind en dit en dat kan, en mijn situatie.
Jouw situatie is niet de regel/voorschrift.
Geef dan de regels/voorschrift ipv hier kan dit en dat.
Juist hierdoor krijg je zoveel ruis.
De backupheater is al vele malen besproken in het pana forum, en daar kwam jouw advies uit de bus als ellende. Kan wel, maar werkte niet. Of als die bh langere tijd draaide in de koude tijd en hij aan de bak moet, het systeem op stroing sloeg. En wat is dan je advies..
Ff google
Een erkend installateur:
https://www.nieuwegroepen...ep-t.b.v.-de-Quooker.html
Ik weet niet of jouw installateur een erkende is, aangezien er zovelen zich installateur noemen:-)
Omdat er veel geld te verdienen is...
Er zijn er ook die op een gedeelde groep 5kw aan pv leggen dus je vergelijk met eea...
A b of c.
Dus ik weet niet watt je bedoelt over inhoudsloos:-)?
Fijn dat je goed slaapt, dat doe ik ook, en ben ik mss honderdje of watt lichter, maar mijn systeem is nen gekeurd.
Eigenlijk staat voor het kansloze in NL.Naalroc schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:53:
[...]
1) Wie zegt dat nu weer, dat je "eigenlijk" moet laten keuren?
En als die 5 groepen waren aangelegd in een tijdperk waarin dat was toegestaan, dan hoef je niet te wijzigen.
2). 10.000 km een beurt? Jij hebt kennelijk een hele oude auto, die van mij is ook lang niet nieuw meer, maar een service beurt is elke 2 jaar of 25.000 km
Ik bedoel maar, jij hebt ook niet alle wijsheid in pacht, zo komt het over....
Hier mag je alles zelf aansluiten.. Terwijl in Duitsland overal een erkent installateur voor nodig is. omdat het vorschrift is.
In duitsland koop je bijv geen cv ketel in een bouwmarkt, omdat die via de schoorsteenveger gemeld moet worden.
En er is in Duitsland niemand die het in zijn kop haalt om dat ding zelf te hangen. Zie hier in NL ik doe dat wel met youtube erbij.
Dat bedoel ik met eigenlijk...
Ik ben bricklayer, en heb relaties die kennis van zaken hebben, en ik luistert naar hen.
En dan adviezen als gewoon doen enz enz Als het teveel werk is om een kabel te graven niet doen.
Vind ik niet correct..
Zeker niet dat alles weet, en dat denk ik ook zeker niet.
Maar op dit punt, nen1010 gaat ook over uitbereiding aanpassingen.
Die heb ik persoonlijk niet verzonnen.
Maar ieder zijn meug, hopelijk komt niemand van jullie ooit in aanraking met de verzekering experts..
Verstandige woorden, blijkbaar realiseren veel mensen zich onvoldoende dat NEN1010 een veiligheidsstandaard is. De kern is zodanige voorschriften te creeren dat het veilig is voor de bewoners en de omgeving. Bij mij komt er daarom ook geen goedkopere meuk in de meterkast. Het kan best goed zijn, maar van de bekende merken (Eaton, ABB, Hager, ...) weet je dat je je er in ieder geval geen zorgen om hoeft te maken. En dan gaat het erom dat die automaten er niet uitfikken als ze flink belast worden maar ook dat ze aanspreken wanneer het nodig is. En het is waar, apparatuur moet volgens de Laagspanningsrichtlijn inherent veilig zijn, maar die noodrem achtter de hand is wel zo prettig. Je zult maar een aardfout krijgen en je aardlek-schakelaar/automaat spreekt niet aan. En niemand weet zeker dat zoiets bij haar/zijn apparatuur en installatie kan gebeuren.Dylantje2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Precies wat ik bedoel... er zijn adviezen om het niet te doen.
maar het ene systeem is het andere niet.
En bij sommige springt hij vakker dan 1 x ..
Dus vandaar aansluiten zoals het hoort. toch?
Nen is niet voor niet uitgevonden.
Aanpassing gedaan door erkende vriend installateur.
En die zegt je moet omdat je nu groepje erbij maak, ook je aardlekken aanpassen.
Dus netjes gedaan wat hij zei. en nu een goed gekeurd systeem en ik kan lekker slapen..
Waarom toch altijd die adviezen van ach dat maakt niet uit,,,
In koude dagen gaat soms 100Kwh door een draadje,,, dat gaat echt ergens over
Waarom wel duizenden Euros uitgeven aan een warmtepomp en hier willen beknibbelen op de laatste paar tientjes???
Tenslotte, voor wie zelf in de meterkast wil knutselen: kijk es op de automaten die je monteert met welk moment je de schroeven voor de bedrading moet aandraaien (het hoort erop te staan!). Als je zelf geen momentschroevendraaier hebt, leen er dan es een. Ik denk dat bij de meesten de schroeven voor de bedrading niet strak genoeg zijn aangedraaid.
Oke niet overbelast aansluiten:-)Blihi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:06:
[...]
Dat doe je met alle lichtgroepen ook. Daar zitten meerdere stopcontacten op, vaak doorgelust over meerdere plafonddozen waarin de mensen op dit moment vrolijk meerdere 2000 Watt infraroodpanelen steken. Dat levert echt geen problemen op.
Je kunt een groep niet overbelast aansluiten. Die zijn juist gemaakt om overbelasting tegen te gaan. Ze schakelen thermisch af als ze overbelast zijn.
Die moet je eens voorleggen aan ...
BernieW schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Verstandige woorden, blijkbaar realiseren veel mensen zich onvoldoende dat NEN1010 een veiligheidsstandaard is. De kern is zodanige voorschriften te creeren dat het veilig is voor de bewoners en de omgeving. Bij mij komt er daarom ook geen goedkopere meuk in de meterkast. Het kan best goed zijn, maar van de bekende merken (Eaton, ABB, Hager, ...) weet je dat je je er in ieder geval geen zorgen om hoeft te maken. En dan gaat het erom dat die automaten er niet uitfikken als ze flink belast worden maar ook dat ze aanspreken wanneer het nodig is. En het is waar, apparatuur moet volgens de Laagspanningsrichtlijn inherent veilig zijn, maar die noodrem achtter de hand is wel zo prettig. Je zult maar een aardfout krijgen en je aardlek-schakelaar/automaat spreekt niet aan. En niemand weet zeker dat zoiets bij haar/zijn apparatuur en installatie kan gebeuren.
Waarom wel duizenden Euros uitgeven aan een warmtepomp en hier willen beknibbelen op de laatste paar tientjes???
Tenslotte, voor wie zelf in de meterkast wil knutselen: kijk es op de automaten die je monteert met welk moment je de schroeven voor de bedrading moet aandraaien (het hoort erop te staan!). Als je zelf geen momentschroevendraaier hebt, leen er dan es een. Ik denk dat bij de meesten de schroeven voor de bedrading niet strak genoeg zijn aangedraaid.
Uhm die momentschroevendraaier [ scrabble ] was ik even vergeten.
Maar ik heb met verwondering staan kijken toen mijn MK aangepast werd. Vakwerk van een vakman
En helemaal eens met duizendjes euros, en die paar tientjes. [ honderdjes voor sommige ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 14-09 10:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Dan hier weer verder over warmtepompen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Totale kolder natuurlijk want 5x6mm2 was ook voldoende geweest.
Alles wat daaronder gaat over afstanden van meer dan 10-15 meter is warmteverlies maar ook spanningsverleis in je kabel. En dat voelt niet goed.
Geen NEN1010, geen beter weten maar gewoon nuchter boernverstand en een beetje de wet van Ohm toepassen.
In de laatste 20 jaar vier meterkasten zelf vervangen en laten controleren door een erkende installateur.
Die alleen een bakje koffie nam, goedkeurend knikte en weer wegging.
Ik weet als installateur zeker uit de praktijk dat de meeste eerder te vast zitten dan te los.BernieW schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Verstandige woorden, blijkbaar realiseren veel mensen zich onvoldoende dat NEN1010 een veiligheidsstandaard is. De kern is zodanige voorschriften te creeren dat het veilig is voor de bewoners en de omgeving. Bij mij komt er daarom ook geen goedkopere meuk in de meterkast. Het kan best goed zijn, maar van de bekende merken (Eaton, ABB, Hager, ...) weet je dat je je er in ieder geval geen zorgen om hoeft te maken. En dan gaat het erom dat die automaten er niet uitfikken als ze flink belast worden maar ook dat ze aanspreken wanneer het nodig is. En het is waar, apparatuur moet volgens de Laagspanningsrichtlijn inherent veilig zijn, maar die noodrem achtter de hand is wel zo prettig. Je zult maar een aardfout krijgen en je aardlek-schakelaar/automaat spreekt niet aan. En niemand weet zeker dat zoiets bij haar/zijn apparatuur en installatie kan gebeuren.
snameroc
Zeker: zowel het thermostaatventiel als het voetventiel(retourleiding) hebben inwendig een hele kleine diameter.Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:08:
Vraag: gaat het weghalen van de thermostaatknop/klep hier op de verdeler nog wat extra flow opleveren in m'n vvw? Ik zou op een dag als vandaag wel iets meer flow kunnen gebruiken.... (Pomp moet helaas blijven om de radiatoren boven nog wat afgifte te gunnen).
[Afbeelding]
Onderstaand een foto van mijn 22 mm voetventiel.
:strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ja, het zal wel helpen, maar bedenk dat de flow door de vloerverwarmingsslangen niet alleen wordt bepaald door deze klep.Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:08:
Vraag: gaat het weghalen van de thermostaatknop/klep hier op de verdeler nog wat extra flow opleveren in m'n vvw? Ik zou op een dag als vandaag wel iets meer flow kunnen gebruiken.... (Pomp moet helaas blijven om de radiatoren boven nog wat afgifte te gunnen).
[Afbeelding]
Ook de recirculatiepomp heeft grote invloed. Hoe hoger deze staat, hoe meer "tegendruk" de pomp van de WP ondervindt en hoe minder water deze laatste dus naar je vv-slangen zal pompen.
Zwerius Kriegsman
Begrijp ik niet helemaal... Welke van de twee bedoel je op onderstaande foto? Ik noem ze zelf meestal (externe) circulatiepomp en de verdelerpomp. Ik heb beide op maximaal staan om de flow door de vvw en de rest v.h. huis op maximaal te krijgen.Zwerius schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:58:
[...]
Ja, het zal wel helpen, maar bedenk dat de flow door de vloerverwarmingsslangen niet alleen wordt bepaald door deze klep.
Ook de recirculatiepomp heeft grote invloed. Hoe hoger deze staat, hoe meer "tegendruk" de pomp van de WP ondervindt en hoe minder water deze laatste dus naar je vv-slangen zal pompen.
Het wachten is op de installateur om het buffervat beter aan te sluiten, liefst serie in de retour. Nu is parallel 4-pijps en met het huidige weer gaat circa 30% van de wp flow door het buffervat weer terug

@Remco45 Schrikbarend klein gaatje! De voetventielen in de vvw kunnen dus eigenlijk ook weg (staan nu max. open).
Met het huidige weer is het "pompen of verzuipen" hier in huis

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RQJe9PWL9mhXJCK9ldjw6pRv.jpg?f=user_large)
Als die installateur toch langs komt: Laat hem ook even die bovenste pomp netjes aansluiten. Dit lijkt elektrisch bepaald niet netjes, die wartel hoort de buitenste isolatie af te dichten en te trekontlasten. En die wasknijpers zijn helemaal mooi...Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:59:
Het wachten is op de installateur om het buffervat beter aan te sluiten, liefst serie in de retour.
Met het huidige weer is het "pompen of verzuipen" hier in huis![]()
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, de trekontlasting is idd prut.Andrehj schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Als die installateur toch langs komt: Laat hem ook even die bovenste pomp netjes aansluiten. Dit lijkt elektrisch bepaald niet netjes, die wartel hoort de buitenste isolatie af te dichten en te trekontlasten. En die wasknijpers zijn helemaal mooi...
De wasknijpers zijn een ontlasting van 2 meetinstrumenten, die hangen nu aan de aanvoer en retour van een vvw groep. Zonder knijpers zakken ze een beetje omlaag. T'is behelpen, maar werkt goed.
Ik hang er geen sokken te drogen ofzo

Allemaal lapmiddelen. Zo krijg je flow meer dan de pomp op papier kan leveren zelfs. Radiatoren boven kunnen worden gevoed door de pomp in de warmtepomp.Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:08:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/aie7eU5Vrcnj2lC5rMld71g6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 20-01-2023 17:52 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ziet er goed uit!Carboy54 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Allemaal lapmiddelen. Zo krijg je flow meer dan de pomp op papier kan leveren zelfs. Radiatoren boven kunnen worden gevoed door de pomp in de warmtepomp.
[Afbeelding]
Maar ik wil de radiatoren een wat hogere Ta geven dan de vvw, anders wordt de afgifte te laag. Ik zit nu te denken om iets te doen met 2 zones (moet ik nog eens creatief over nadenken).
Hoe lang mag een 7 kW split all electric warmtepomp (Nefit Enviline) er ongeveer over doen om een 300 liter boiler van 20 naar 55 graden te verwarmen?
De buitentemperatuur zou weinig invloed moeten hebben op de tijdsduur toch? Enkel het rendement wordt minder?
[ Voor 30% gewijzigd door Wollie91 op 20-01-2023 19:42 ]
Ik zie nu een dT van 0,5 C. Is dat nog acceptabel?
De mengverdeler die je nu hebt is voor een CV niet voor een warmtepomp, hierin verlies je teveel.
Dan ga je een menginjectie systeem (al dan niet met buffervat) nodig hebben.Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:05:
[...]
Ziet er goed uit!
Maar ik wil de radiatoren een wat hogere Ta geven dan de vvw, anders wordt de afgifte te laag. Ik zit nu te denken om iets te doen met 2 zones (moet ik nog eens creatief over nadenken).
Wel oneconomisch omdat je eerst naar een hoge temperatuur moet voor de radiatoren en daarna met en menginjectie systeem naar de vv.
Jammer, omdat de laatste waarschijnlijk het meeste vermogen zal hebben en de warmteomp beter draait op lagere temperaturen...
Ja klopt, veel verlies. Maar de radiatoren (op verdieping) 'moeten' wel de huidige Ta (liefst nog iets hoger) hebben. Tot nu toe heb ik dat efficiëntieverlies voor lief genomen. Bijplaatsen of aanpassen van radiatoren/afgiftesystemen is moeilijk (ruimte). En dan is er de waf...Kees85 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:31:
Jaap19 Zou je niet een LTV verdeler toe gaan passen?
De mengverdeler die je nu hebt is voor een CV niet voor een warmtepomp, hierin verlies je teveel.
Ik zit te denken aan 2 zones en dan de wp via een klep de vvw laten afschakelen als de thermostaat dat aangeeft. Dan blijven de ruimten met radiatoren (zone 2) nog even doordraaien. De wp kan z'n minimum vermogen dan vast(?) niet kwijt en als het 100L buffervat ook op temperatuur is, schakelt de compressor af.
Maar moet dit nog verder doordenken of er niet te veel pendelgedrag kan ontstaan.
Hoe ziet een menginjectie er uit? Is daar een 'standaard' onderdeel voor of is het knutselwerk?bioscrasher schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:01:
[...]
Dan ga je een menginjectie systeem (al dan niet met buffervat) nodig hebben.
Wel oneconomisch omdat je eerst naar een hoge temperatuur moet voor de radiatoren en daarna met en menginjectie systeem naar de vv.
Jammer, omdat de laatste waarschijnlijk het meeste vermogen zal hebben en de warmteomp beter draait op lagere temperaturen...
Een Ta van circa 35..37 is al ok. De vloer is met 28..29 al tevreden.
Je bent een algemeen advies aan het geven die puur op jouw installatie gebaseerd is. Genoeg andere installaties waar de back-up heater er wel regelmatig bij komt bij dit vochtige kwakkel weer. Iets wat gedurende langere tijd 3 kW aan vermogen kan trekken, moet je gewoon niet willen combineren met andere gebruikers en al helemaal niet in een bestaande EL installatie waarbij de groep mogelijk meerdere keren is doorgelast via WCD's en/of centraaldozen.Blihi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:50:
Een van de uitgangspunten van de NEN1010 is dat een installatie voor iedereen overzichtelijk en begrijpbaar is. Je steekt toch ook niet je laadpaal achter dezelfde automaat als je kookplaat onder het mom dat je vrouw altijd kookt voordat je thuis komt met elektrische auto?
niet echt, die 10 graden is een harde 15~20% hoger energieverbruik. die kosten ivm met de efficentiewinst van het dumpen van het vat en de radiatoren vervangen voor een stapel fancoils uit italie heb je er zo uit.Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:18:
[...]
Hoe ziet een menginjectie er uit? Is daar een 'standaard' onderdeel voor of is het knutselwerk?
Een Ta van circa 35..37 is al ok. De vloer is met 28..29 al tevreden.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 20-01-2023 19:55 ]
Een erkende installateur inschakelen biedt hiervoor helaas ook geen garantie. De laatste 3 officiële installateurs hier installeerden alle 3 automaten zonder moment schroevendraaier. En de laatste hobby installateur juist wèl. Die heeft dat werk van z'n erkende voorgangers maar hersteld.BernieW schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Los van een aantal slechte installatie grappen van deze erkende installateurs die ik zelf heb hersteld, o.m. met warmtepomp en zonneboiler.
Goed gereedschap én zelf blijven opletten blijft dus mijn devies, of je het nou zelf doet of uitbesteedt...
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Maar meer flow is niet meer vermogen. De WP wordt er niet groter door. Wel daalt je dT en wordt je toevoer temperatuur te laag voor je radiatoren. Q=m*c*dT blijft gelden.Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:05:
[...]
Ziet er goed uit!
Door de weerstand uit je vv te halen krijg je kortsluiting over je mengverdeler. Dit is immers een openverdeler waar de toevoer en retour alleen door een pomp gescheiden zijn. Door de weerstand van de leidingen met radiatoren zal het water de makkelijkste weg kiezen en niet meer naar de radiatoren stromen. Je moet dus altijd een inregelafsluiter (weerstand) plaatsen.
net als een rijbewijs zegt een papiertje zegt alleen dat je iets mag, niet of je het kan.overwinteraar schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Een erkende installateur inschakelen biedt hiervoor helaas ook geen garantie. De laatste 3 officiële installateurs hier installeerden alle 3 automaten zonder moment schroevendraaier. En de laatste hobby installateur juist wèl. Die heeft dat werk van z'n erkende voorgangers maar hersteld.
Los van een aantal slechte installatie grappen van deze erkende installateurs die ik zelf heb hersteld, o.m. met warmtepomp en zonneboiler.
Goed gereedschap én zelf blijven opletten blijft dus mijn devies, of je het nou zelf doet of uitbesteedt...
Ik zou je vraag even in het Nefit enviline topic stellen, daar zit veel kennis over dit soort vragen.Wollie91 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:23:
Vraag:
Hoe lang mag een 7 kW split all electric warmtepomp (Nefit Enviline) er ongeveer over doen om een 300 liter boiler van 20 naar 55 graden te verwarmen?
De buitentemperatuur zou weinig invloed moeten hebben op de tijdsduur toch? Enkel het rendement wordt minder?
Overigens heeft de buitemperatuur zeker invloed op de snelheid. Het maximale outputvermogen van je compressor loopt terug bij lage temperaturen. Het verwarmen wordt dus duurder en duurt langer. Vergeet daarnaast niet dat het koude water wat de boiler in gaat ook flink kouder is dan zomers. Als de boiler hier echt leeg is dan is de temperatuur in het vat met dit soort dagen slechts 10 - 12 graden.
De verdeler volgens de geposte foto van @Carboy54 gaat toch wel werken? Ziet er mooi clean uit. Of bedoel je dat de pomp niet weg kan.Pietje555 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Maar meer flow is niet meer vermogen. De WP wordt er niet groter door. Wel daalt je dT en wordt je toevoer temperatuur te laag voor je radiatoren. Q=m*c*dT blijft gelden.
Door de weerstand uit je vv te halen krijg je kortsluiting over je mengverdeler. Dit is immers een openverdeler waar de toevoer en retour alleen door een pomp gescheiden zijn. Door de weerstand van de leidingen met radiatoren zal het water de makkelijkste weg kiezen en niet meer naar de radiatoren stromen. Je moet dus altijd een inregelafsluiter (weerstand) plaatsen.
die pomp moet weg. dus makkelijkste is andere verdeler.Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:25:
[...]
De verdeler volgens de geposte foto van @Carboy54 gaat toch wel werken? Ziet er mooi clean uit. Of bedoel je dat de pomp niet weg kan.
Eehm, de snelheid van verwarmen van water verwarmen is niet merkafhankelijk....master1104 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:18:
Ik zou je vraag even in het Nefit enviline topic stellen, daar zit veel kennis over dit soort vragen.
De formule is P = m x c x dT / t
Met c = 4.2 kJ/kgK (en P in kW en t in s) kan @Wollie91 het gemakkelijk uitrekenen.
Ik bedoel de grijze.Jaap19 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:59:
[...]
Begrijp ik niet helemaal... Welke van de twee bedoel je op onderstaande foto? Ik noem ze zelf meestal (externe) circulatiepomp en de verdelerpomp. Ik heb beide op maximaal staan om de flow door de vvw en de rest v.h. huis op maximaal te krijgen.
Het wachten is op de installateur om het buffervat beter aan te sluiten, liefst serie in de retour. Nu is parallel 4-pijps en met het huidige weer gaat circa 30% van de wp flow door het buffervat weer terug.
@Remco45 Schrikbarend klein gaatje! De voetventielen in de vvw kunnen dus eigenlijk ook weg (staan nu max. open).
Met het huidige weer is het "pompen of verzuipen" hier in huis![]()
[Afbeelding]
Zwerius Kriegsman
Klopt, maar de compressor output bij een bepaalde temperatuur (en dus je P in jouw voorbeeld) is wel type afhankelijk. Tevens bepaald het regelgedrag nogal hoe snel het water warm wordt. Hier loopt de enviline lang niet de hele sww run op vol vermogen doordat hij al vrij vroeg terugmoduleert om binnen de max T van de compressor te blijven (55 graden op de condensor, anders gaat het element onbedoeld aan om te ondersteunen).Andrehj schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:56:
[...]
Eehm, de snelheid van verwarmen van water verwarmen is niet merkafhankelijk....
De formule is P = m x c x dT.
Met c = 4.2 kJ/kgK (en P in kW) kan @Wollie91 het gemakkelijk uitrekenen.
[ Voor 6% gewijzigd door master1104 op 20-01-2023 22:37 ]
Hij dacht waarschijnlijk dat je hiermee de stroomtoevoer van de pomp kneepAndrehj schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Als die installateur toch langs komt: Laat hem ook even die bovenste pomp netjes aansluiten. Dit lijkt elektrisch bepaald niet netjes, die wartel hoort de buitenste isolatie af te dichten en te trekontlasten. En die wasknijpers zijn helemaal mooi...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik ken er weinig die een moment schroevendraaier gebruiken, en zelf een moment schroeven draaier zegt niet altijd alles!overwinteraar schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Een erkende installateur inschakelen biedt hiervoor helaas ook geen garantie. De laatste 3 officiële installateurs hier installeerden alle 3 automaten zonder moment schroevendraaier. En de laatste hobby installateur juist wèl. Die heeft dat werk van z'n erkende voorgangers maar hersteld.
Sommige laten dat ding geen eens keuren of hebben zo’n moment adapter, wat dus geen moment is maar een benadering van het moment…
Gewoon gezond verstand gebruiken en dubbel checken. Vroeger gebruiken niemand een moment schroevendraaier…, niet dat het niet goed is dat het er is, maar we moeten niet afdwalen.
Ik heb overigens gewoon een moment setje doppen, steeksleutels en schroevendraaiers.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 20-01-2023 23:00 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Nee, er zit een normale (eco) pomp in van een bekend merk. Maar ze zijn nogal pagus dat er iets fout gaat met de compressor en/of het koelmiddel als de flow te gering wordt. Daarom willen ze een nogal forse flow zien (en anders alarm).verkeerslicht schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:01:
[...]
Is die pomp dan zo zwak die erin zit? Bij een kloppend systeem met dikke leidingen zou je deze error toch niet moeten tegenkomen? Ik begreep dat als de flow onder 15 L/min komt dat de error optreedt. In mijn optiek is dat al veelste laag. Het per definitie gebruik moeten maken van een buffervat/open verdeler en een extra pomp voelt een beetje als een lapmiddel omdat de pomp onder de maat is.
Reden van vraag is omdat ik een dergelijke Ferolli heb klaar staan om te installeren, maar geen zin om een buffervat oid te plaatsen die ik eigenlijk niet nodig heb.
Als je een groot systeem met "ouderwetse" radiatoren hebt kan het ook zonder buffer/verdeler werken. Heeft bij mij ook een jaar zo gefunctionneerd.
Jee, dat klinkt wel erg kort door de bocht, misschien heeft de ervaren installateur wel geen momentsleutel nodig om te voelen dat het goed is en de hobby peroon wel! De andere issues daargelaten dan.overwinteraar schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Knijper toch maar verplaatst, deed anders pijn aan de ogen voor sommigen (de boodschap drong pas laat tot me door). "bepaald niet netjes" is een understatement.Andrehj schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:10:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/shWUqIrQaPuyrMR9fosSmhpe.jpg?f=user_large)
- Klep sluit/opent zone 2 (vvw) als de thermostaat dat aangeeft.
- Als zone 2 dicht staat, loopt zone 1 door. Tr stijgt totdat de compressor afslaat (hangt af van warmtevraag en minimum vermogen pomp).
- Zone 2 staat bij lage buitentemperaturen eigenlijk altijd open, maar in voor- en naseizoen kan die ook sluiten en openen (zijn dat dan 2 open/dicht kleppen?).
- Met voetventielen in de vvw wil ik de flow wat knijpen. De Ta van de wp staat dan 2..3 graden hoger om zone 1 nog wat comfort te geven. Kost een paar kWh maar door onze zonnepanelen zitten we rond de nul, dus die kWh rekenen we misschien af tegen teruglevertarief (zolang het salderen duurt).
- Buffervat staat er al, is 100 L, maar nu nog parallel aangesloten.
/f/image/AOZo6ik4bUrqQQbmF5gBJWSI.png?f=fotoalbum_large)
Door een inregelafsluiter geef je de verdeler ook een weerstand zodat je een balans kan zoeken met de radiatoren.
Ook voor een gesloten verdeler (zonder pomp) is een inregelafsluiter handig omdat je daarmee in een keer het vermogen (debiet) van de vloerverwarming voorinregelt. Regel je dit niet dan gaat er mogelijk te veel vermogen naar je woonkamer en wordt hij te warm terwijl de rest te koud blijft. Je kunt dit natuurlijk ook per slang doen, maar is veel lastiger. Resultaat is hetzelfde; alles maar vol open werkt niet.
Voordeel per slang is dat je bepaalde zones warmer kan houden bv waar je zit en de keuken wat koeler.Pietje555 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:21:
@Jaap19 Wat ik bedoelde is wanneer je de open verdeler houd (dus met pomp) dat dit een nulpunt is. Als de pomp stil staat gaat het CV water bijna zonder weerstand van toevoer naar retour. Omdat je radiatoren veel meer weerstand hebben (leidingen, appendages) wil het water hier niet doorheen.
Door een inregelafsluiter geef je de verdeler ook een weerstand zodat je een balans kan zoeken met de radiatoren.
Ook voor een gesloten verdeler (zonder pomp) is een inregelafsluiter handig omdat je daarmee in een keer het vermogen (debiet) van de vloerverwarming voorinregelt. Regel je dit niet dan gaat er mogelijk te veel vermogen naar je woonkamer en wordt hij te warm terwijl de rest te koud blijft. Je kunt dit natuurlijk ook per slang doen, maar is veel lastiger. Resultaat is hetzelfde; alles maar vol open werkt niet.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Alternatief is een Magnum mat van 300w met cop 1 of een Jaga radiator. Wat zouden jullie adviseren?
De badkamer zaak heeft er weinig kaas van gegeten, die leggen er een magnum in want dat installeert het makkelijkst.
Badkamer is goed geïsoleerd, ondanks aan 3 kanten buitenmuren (dak rc 7 , muren rc 3).
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2023 10:33 ]
Ah, ik begrijp het nu. Zoiets als een inregelafsluiter leek me ook handig, maar wist niet van het bestaan. Dan zijn de voetventielen niet per se nodig, afregelen per groep hebben we afgelopen jaren nog geen behoefte aan gehad.Pietje555 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:21:
@Jaap19 Wat ik bedoelde is wanneer je de open verdeler houd (dus met pomp) dat dit een nulpunt is. Als de pomp stil staat gaat het CV water bijna zonder weerstand van toevoer naar retour. Omdat je radiatoren veel meer weerstand hebben (leidingen, appendages) wil het water hier niet doorheen.
In elk geval geen magnum mat. Beste is natuurlijk om een warmteverliesberekening te maken en te kijken of je met 't vloeroppervlakte wat je beschikbaar hebt voldoende vermogen uit de vloerverwarming kan halen. Weet tje ook of die 300w Magnum überhaupt voldoende zou zijn. Als dat niet 't geval is, is een Jaga oid een oplossing of je zou vloerverwarming kunnen combineren met infraroodpaneel; vloerverwarming voor de basis temp, infrarood voor als je er bent en 't is net niet lekker genoeg. Maar als 't zo goed geïsoleerd is zou je 't toch met vloerverwarming moeten kunnen reddenSport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:32:
Wij gaan de badkamer verbouwen en in dat kader zoek ik ook een mogelijkheid voor de verwarming. Er ligt op deze verdieping overal vloerverwarming dus er kan een lus extra komen in de badkamer maar die wordt dan max 10m natuurlijk. En we zitten met leidingwerk in de vloer.
Alternatief is een Magnum mat van 300w met cop 1 of een Jaga radiator. Wat zouden jullie adviseren?
De badkamer zaak heeft er weinig kaas van gegeten, die leggen er een magnum in want dat installeert het makkelijkst.
Badkamer is goed geïsoleerd, ondanks aan 3 kanten buitenmuren (dak rc 7 , muren rc 3).
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb er niet aan gerekend, maar meer afgifte is altijd beter denk ik dan maar gewoon...
Gewoon zoveel mogelijk vvw in de badkamer leggen. Ook onder het bad en onder je wastafelmeubel. Als je dan HoH 7.5 cm legt, kun je vaak wel twee (wat kortere) zones kwijt. Het laatste stukje van één van de twee zones leg je dan door de aparte WC op die verdieping.Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:32:
Wij gaan de badkamer verbouwen en in dat kader zoek ik ook een mogelijkheid voor de verwarming. Er ligt op deze verdieping overal vloerverwarming dus er kan een lus extra komen in de badkamer maar die wordt dan max 10m natuurlijk. En we zitten met leidingwerk in de vloer.
Voor bijverwarming zou ik alleen maar een voorziening treffen. Dus zorg dat er een stopcontact aanwezig is waar je ooit (mocht het nodig zijn) een elektrische radiator op aan kan sluiten.
Edit: En inderdaad de tip van @Proton_ hieronder serieus overwegen. Het bezwaar van "dan kan ik nooit meer iets ophangen" geldt ook niet meer, want je hebt tegenwoordig voor een paar 100 euro een IR-camera waarmee je de slangen precies kunt zien lopen.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 21-01-2023 11:47 ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 14-09 10:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die ligt ver van het punt van de warmtepomp af.
Kan ik dan het beste de leding daar naar toe via de vloer van de benedenverdieping leggen?
Of eerst de hoogte in en dan via de lange overloop naar de badkamer?
Als je de lezers eerst allemaal een kristallen bol geeft kunnen ze wellicht helpen.Rzaan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:49:
Ik wil op de 1ste verdieping ook VV in de badkamer.
Die ligt ver van het punt van de warmtepomp af.
Kan ik dan het beste de leding daar naar toe via de vloer van de benedenverdieping leggen?
Of eerst de hoogte in en dan via de lange overloop naar de badkamer?
Oftewel, zo'n vraag is natuurlijk onmogelijk te beantwoorden zonder de situatie ter plekke precies te kennen...
precies wat ik ook zie . Die 20 of 15 graden is een vaste referentie temperatuur.Makkievld 2.0 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:30:
Ik heb een Techneco Elga service kabel aangeschaft en de instellingen bekeken van mijn Techneco Elga.
In de handleiding van de servicetool staat dat bij punt 3. Controlesensor, deze sensor dient 20 graden aan te geven.
[Afbeelding]
Bij mij geeft hij maar 15 graden aan. Iemand enig idee of dit correct is en wat ik hieraan kan doen?
[Afbeelding]
Ik dacht misschien komt het wel omdat ik een externe buitenvoeler heb. Dus heb ik dipswitch B1 uitgezet en dan blijft hij ook op 15 graden staan
die is bij firmware 166 naar 15 gezet vermoed ik.
Komt die waarde ervoor, er boven moet er opgetrapt worden , er onder aggetrapt.
wat bij mij opvalt is dat er sprake is van een Tvap en een Tzuig in het geavanceerde menu. waarbij Tvap hoger is dan Tzuig wat niet klopt. het verschil is namelijk de oververhitting van de zuiggas.
Ik heb dan ook problemen met de modulatie en de toshiba gaat langzaam maar zeker naar volgas en weer uit bij bereiken van de temperatuur. kan iemand mij een plaatje sturen met van het menu geavanceerd met de toshiba in bedrijf ?
Als je de mogelijkheid hebt, denk dan ook aan het plaatsen van slangen in/op je muren. Vooral de wat dunnere slangen voegen weinig dikte toe aan je wanden en zo kun je er veel verwarmd oppervlak bij krijgen, zonder dat het veel ten koste gaat van de binnenruimte. Met infrezen in de wanden kost het natuurlijk helemaal geen ruimte.ocaj schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:13:
Wij zijn ook bezig met de badkamer en hebben weinig oppervlakte. Optie waar ik nog aan zit te denken is om extra dikke vloerverwarmingsslangen te nemen (20mm ipv 14mm).
Ik heb er niet aan gerekend, maar meer afgifte is altijd beter denk ik dan maar gewoon...
Doe dat bij voorkeur op binnenmuren en niet op het binnenspouwblad van je buitenwanden, omdat daar dan door de hogere wandtemperatuur je verliezen naar buiten toenemen.
Zwerius Kriegsman
Dit topic is gesloten.