Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik probeer mijn open verdeler waterzijdig in te regelen maar vind dat toch lastig. Na een zoektocht hier op Tweakers, heb ik de conclusie getrokken dat de retourtemperaturen van alle groepen gelijk dient te zijn (worden). Logisch, dan heb je een mooie egale vloertemperatuur, overal dezelfde watertemperatuur in en uit.

Een echt goed topic waar alle ins en outs beschreven zijn, heb ik helaas niet gevonden. Dus nu mijn probleem en vraag.

Situatie:
Ik heb vier groepen (woonkamer ~50m^2) en na het bestuderen van foto's die ik tijdens de aanleg van de vvw genomen heb (7 jaar terug), zie ik dat er drie ongeveer even grote groepen zijn en één met ongeveer de dubbele lengte. Die met de dubbele lengte :? ligt in de open keuken (in een poot van de U-vormige woonkamer).

Verwarming met een warmtepomp (wp). De open verdeler (met pomp) zorgt er voor dat de aanvoertemperatuur naar de radiatoren op de 1ste verdieping wat hoger is dan die naar de vloer in de woonkamer. Dat is (voorlopig) bewust zo om nog enige warmteafgifte bij de radiatoren te hebben.

Probleem:
Er is door de veel grotere lengte van die ene groep een significant verschil in retourtemperaturen met de andere drie groepen. Ik ben al bezig om de andere drie wat in flow te beperken via de voetventielen. Dat valt overigens niet mee, het lijkt soms of de ene offset na een verstelling naar een andere groep verplaatst.
Grootste probleem lijkt me echter dat, mocht de afstelling lukken, dat dan de warmteafgifte naar die drie geknepen groepen ook minder is geworden. Dat resulteert dan in een hogere aanvoertemperatuur van de wp: minder efficiënt en meer ontdooi-cycli

Vraag:
Als ik het waterzijdig inregelen beperk tot de drie ongeveer even grote groepen en de vierde dus wat achterblijft, heeft dat andere negatieve effecten?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Beste antwoord (via Jaap19 op 19-01-2023 13:41)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36
verkeerslicht schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:37:
maar @Grolsch, inregelen is toch niets anders dan "knijpen" waar nodig? (Dit uiteraard er vanuit gaande dat de pompsnelheid al op z'n hoogst staat).

Misschien zit ik er naast, maar ik had juist verwacht de grootste afgifte wordt behaald als vloeren dezelfde temperatuur hebben. Dus inderdaad door de andere drie groepen wat te knijpen.
De grootste afgifte wordt behaald door er zoveel mogelijk flow door heen te pompen (bij dezelfde Ta)

Afgiftevermogen wordt bepaald door Temperatuur afgifte (vloer) vs Temperatuur ruimte.

Temperatuur afgifte (vloer) wordt bepaald door gemiddelde vloertemperatuur en dat is Ta - Tr kort door de bocht.

Stel Ta = 35 Tr = 25 dan is de gemiddelde temperatuur 30 graden.
Als je de flow verhoogt zal de Tr hoger zijn, een verdubbeling van de flow is een halvering van de dT (bij hetzelfde vermogen).

Dus flow verdubbelen zou betekenen Ta 35, Tr 30 = gemiddeld 32,5 graden.
Dus flow verhogen geeft altijd meer afgifte.

juist daarom hou ik niet zo van flow verlagen, want dat beperkt de afgifte weer.

Maar als je 2 ruimtes hebt, en 1 wordt niet warm, dan moet je proberen in die ruimte de flow te verhogen, als dat niet kan dan zul je de flow in de andere ruimte moeten beperken (en dus met je Ta omhoog) om de ruimtes egaal warm te krijgen.

Nu maakt het met een CV ketel niet zoveel uit of je Ta 30 of Ta 35 stookt, maar juist met een WP wil je de Ta zo laag mogelijk hebben, want dat is veel efficiënter (COP).
Jaap19 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Nee niet echt, de lange groep is de open keuken. Niet erg als het daar ietsje minder warm is.

[...]

Pomp staat al maximaal. Ik hou ook niet van knijpen, maar vroeg me af of er nog andere problemen zouden kunnen zijn.

[...]

Idd, maar nu heb ik een paar graden hogere watertemperatuur naar de 1ste verdieping (radiatoren). Bewuste keuze om te laten zitten totdat ik een geniale oplossing vindt (meer afgifte of grotere van radiatoren zit er niet in).

Ik denk dat de korte groepen maar weer open zet als start en daarna onderling in balans breng. Dan laat ik die lange groep gewoon op maximaal staan.
Zou ik ook doen, "ain't a problem don't fix it" 8)7

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
In de basis moet je proberen de Tr inderdaad overal gelijk te hebben.

Stap 1 = groepen die achterblijven meer flow geven
Stap 2 (als stap 1 niet meer lukt) = andere groepen "knijpen" zodat er meer flow door de achterblijvende groep gaat.

Maar 1K is natuurlijk geen streven, het streven is dat je ruimtes comfortabel warm worden.

Is er een probleem met de ruimte met die lange groep :? Indien niet, zou ik niets doen.

Zelf regel ik liever op ruimtetemperatuur, dus als een ruimte niet warm genoeg wordt meer flow geven, of overige ruimtes wat knijpen.

Verder hou ik niet zo van "knijpen", vooral met een WP is meer flow altijd beter i.v.m. lagere COP.

Kun je de pomp niet harder laten lopen :?

Het mooiste is natuurlijk een gesloten verdeler zonder pomp, dan kun je nog beter / mooier inregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 19-01-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
maar @Grolsch, inregelen is toch niets anders dan "knijpen" waar nodig? (Dit uiteraard er vanuit gaande dat de pompsnelheid al op z'n hoogst staat).

Misschien zit ik er naast, maar ik had juist verwacht de grootste afgifte wordt behaald als vloeren dezelfde temperatuur hebben. Dus inderdaad door de andere drie groepen wat te knijpen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:28:
In de basis moet je proberen de Tr inderdaad overal gelijk te hebben.

Stap 1 = groepen die achterblijven meer flow geven
Stap 2 (als stap 1 niet meer lukt) = andere groepen "knijpen" zodat er meer flow door de achterblijvende groep gaat.

Maar 1K is natuurlijk geen streven, het streven is dat je ruimtes comfortabel warm worden.

Is er een probleem met de ruimte met die lange groep :? Indien niet, zou ik niets doen.
Nee niet echt, de lange groep is de open keuken. Niet erg als het daar ietsje minder warm is.
Zelf regel ik liever op ruimtetemperatuur, dus als een ruimte niet warm genoeg wordt meer flow geven, of overige ruimtes wat knijpen.

Verder hou ik niet zo van "knijpen", vooral met een WP is meer flow altijd beter i.v.m. lagere COP.

Kun je de pomp niet harder laten lopen :?
Pomp staat al maximaal. Ik hou ook niet van knijpen, maar vroeg me af of er nog andere problemen zouden kunnen zijn.
Het mooiste is natuurlijk een gesloten verdeler zonder pomp, dan kun je nog beter / mooier inregelen.
Idd, maar nu heb ik een paar graden hogere watertemperatuur naar de 1ste verdieping (radiatoren). Bewuste keuze om te laten zitten totdat ik een geniale oplossing vindt (meer afgifte of grotere van radiatoren zit er niet in).

Ik denk dat de korte groepen maar weer open zet als start en daarna onderling in balans breng. Dan laat ik die lange groep gewoon op maximaal staan.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
verkeerslicht schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:37:

De grootste afgifte wordt behaald door er zoveel mogelijk flow door heen te pompen (bij dezelfde Ta)

Afgiftevermogen wordt bepaald door Temperatuur afgifte (vloer) vs Temperatuur ruimte.

Temperatuur afgifte (vloer) wordt bepaald door gemiddelde vloertemperatuur en dat is Ta - Tr kort door de bocht.

Stel Ta = 35 Tr = 25 dan is de gemiddelde temperatuur 30 graden.
Als je de flow verhoogt zal de Tr hoger zijn, een verdubbeling van de flow is een halvering van de dT (bij hetzelfde vermogen).

Dus flow verdubbelen zou betekenen Ta 35, Tr 30 = gemiddeld 32,5 graden.
Dus flow verhogen geeft altijd meer afgifte.

juist daarom hou ik niet zo van flow verlagen, want dat beperkt de afgifte weer.

Maar als je 2 ruimtes hebt, en 1 wordt niet warm, dan moet je proberen in die ruimte de flow te verhogen, als dat niet kan dan zul je de flow in de andere ruimte moeten beperken (en dus met je Ta omhoog) om de ruimtes egaal warm te krijgen.

Nu maakt het met een CV ketel niet zoveel uit of je Ta 30 of Ta 35 stookt, maar juist met een WP wil je de Ta zo laag mogelijk hebben, want dat is veel efficiënter (COP).
Jaap19 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:09:
[...]

[...]

[...]

Zou ik ook doen, "ain't a problem don't fix it" 8)7