Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 210 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.533.717 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ralph88 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:24:
Het vermogen is gebaseerd op een bezoek aan de woning, m2's benedenverdieping/VV, huidige isolatie en verbetermaatregelen welke er gaan komen.
Gasverbruik durf ik niet te zeggen voor de woning. Huidige verbruik tussenwoning (2001) is 400m3. Laat ik het keer drie doen voor het type vrijstaand en grotere ruimtes dan kom ik op 1200m3 uit. *8 KW/1650 = 5,82 = 6kW. Laat het 8kW worden met marge.
Waarom bestel je dan een 11 kW WP? :?
Overigens zou ik wel wat meer zekerheid willen. Een WP is niet zoals een CV-ketel die standaard >20 kW heeft en de keet toch wel warm krijgt.
Kun je die vorige bewoners niet gewoon vragen wat hun gasverbruik was? Of maak een warmteverliesberekening, de link naar de (Duitse) site waarmee dat mooi kan komt hier geregeld langs. Maar het kan ook gewoon in Excel als je nog wat hebt onthouden van de natuurkunde van je middelbare school.
Pomp is waarschijnlijk om het SWW vanuit garage naar de badkamer op eerste verdieping aan de andere kant van de woning te pompen met voldoende druk.
Erg bijzonder. De rest van NL heeft daar geen pomp voor nodig, maar gebruikt gewoon voldoende dikke leidingen.
En niet voor de VV. Daar is de volgende verdeler voor geselecteerd.
Dat is een VVW-verdeler. Wel de juiste voor een WP, maar die heeft geen pomp. Het water loopt echt niet vanzelf vanuit je buffer de vloer in....
Maar eigenlijk is deze discussie niet interessant, je kunt beter die buffer (en pomp) weglaten.
Misschien ook omdat ik aangegeven heb regendouche te gaan installeren.
Die zijn er ook waterbesparend. Meer tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Overigens had ik hier ook voor een gewone douche makkelijk voldoende flow gehad, gewoon niet te dunne leidingen gebruiken: Naar SWW-vat sowieso werken met 22mm koper / 26 kunststof en een 3/4" inlaatcombinatie. Vanaf dat vat met iets dunner, 20mm (anders moet je te lang wachten op warm water) naar grootverbruikers als bad en douche.
Buffer met wat ik gelezen heb inderdaad overbodig, maar ik dacht vraag het toch in deze situatie/Daikin. Zal aan installateur vragen waarom zij hem opgenomen hebben.

Dezelfde variant maar met koeling kost incl. BTW 11.199,- euro op hun website. Dat is al een verschil van 8.800 euro, zonder BTW.
Je berekening klopt niet. Verschil is ca € 13.000 incl BTW of een kleine 11k excl BTW.
Belachelijk veel voor installatie, buffervat en pomp.
De reden dat we all-in-one willen is dat we nu met verbouwing de kans hebben om van het gas af te gaan, vloerverwarming willen en de CV-ketel moet hoognodig vervangen worden.
Dat is een goed initiatief, maar zorg wel dat je de juiste spullen installeert. Je kunt hebt nu de kans om het goed te doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-05 18:55
Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Dit soort zaken moet je niet via zelf geknutselde scriptjes beperken, maar via de instellingen van je WP. Als deze juist is ingesteld (en je installatie ook OK is uiteraard) doet deze dat namelijk niet.

Verder is deze vraag erg Nefit-specifiek, die kun je dus beter in het eigen Nefit topic stellen: Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Daar zitten degenen die precies weten hoe je die instelt.
in de nefit forum gaat het geregelt daarover, de conclusie is dat nefit dit zo doet.
Zou er een reden zijn dat hun wp's zo een overshoot moeten hebben?
blb4 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat waar jij op zoek naar bent precies wordt gedaan door de softstart function in de NodeRed Control applicatie die via Heishamon interface de Panasonic Warmtepompen kan besturen. De Panasonic WP schakelt uit als de Ta 2 graden boven 't setpoint komt, net daarvoor verhoogd deze functie 't setpoint met 1 graad zodat de WP blijft doorlopen. In die softstart function kan je een target looptijd opgeven (na die tijd schakelt de verhoging uit en schakelt de WP dus meestal direct uit) en je kan opgeven met hoeveel graden 't setpoint maximaal mag worden verhoogd. Je krijgt dan dit mooie gedrag als resultaat:
[Afbeelding]
Of zoiets mogelijk is/bestaat voor Nefit of dat je 't ook kan instellen in de Nefit zelf: geen idee
ja precies, zo een softstart zou ik willen.
Ik had de hoop dat er iemand een merk onafhankelijk homeassistant automation klaar heeft. Met node-red vertalen ben ik niet begonnen, ga nu toch zelf knutselen.. dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 15:20
Andrehj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:07:
[...]
Waarom bestel je dan een 11 kW WP? :?
Overigens zou ik wel wat meer zekerheid willen. Een WP is niet zoals een CV-ketel die standaard >20 kW heeft en de keet toch wel warm krijgt.
Kun je die vorige bewoners niet gewoon vragen wat hun gasverbruik was? Of maak een warmteverliesberekening, de link naar de (Duitse) site waarmee dat mooi kan komt hier geregeld langs. Maar het kan ook gewoon in Excel als je nog wat hebt onthouden van de natuurkunde van je middelbare school.
Er is nog niets besteld. Dat is het advies/offerte van de installateur welke ik hier toets. Snelle berekeningen en jullie feedback maakt dat ik al terug kan naar een 8kW variant. De Duitse website ben ik nu mee bezig.
Gasverbruik is lastig. Mevrouw woont er alleen en is er de helft van de tijd niet of verwarmd niet omdat het te lang duurt voor de hut warm is in de tijd dat ze er is. Ik zal de buren eens polsen als ik er weer ben.
Dat is een goed initiatief, maar zorg wel dat je de juiste spullen installeert. Je kunt hebt nu de kans om het goed te doen.
Dat is exact de reden dat ik er zoveel tijd en energie in stop om het te leren en uit te zoeken. En mede met jullie feedback keuzes hoop te maken waarmee wij 30 jaar vooruit kunnen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MisterB als er gezegd wordt "gebruik niet onnodig knietjes", dan wil men dit voorkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eldJK9y7NL7R1rADQvKVG0xli0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbL7Ojgto9jOBYgLLntFh8Ig.jpg?f=fotoalbum_large

Een enkele rechte vernauwing van 20 cm lang is gelukkig van een andere orde (equivalente leidinglengte ca 3 meter, vergelijkbaar met een enkel knietje).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
ja klopt, ik tel nu bij mij 6 knietjes van 22mm (sommige zijn t stukken 22 22 16 waarbij 22 de bocht om gaat) tussen de pomp na hetbuffervat en de verdeler van de vvw in de aanvoer en 3 knietjes in de retour , en ook een thermostaat kraan in aanvoer en ventiel in retour.. en dat op ca 3 meter lengte -- dat kan mi allemaal rechtdoor worden met 2 t stukken waarbij de 28 (het wordt dan 28 ipv 22) wel rechtdoor gaat en de rest afgetakt wordt tbcv de radiatoren)

dus vrij veel mi

ik de dikekre leidingen tussen wp binnen unit en buffervat tel ik soortgelijke hoeveleheden.

buffervat moet er ook nog uit

kortom - denk ik dat nu 'win'

[ Voor 24% gewijzigd door MisterB op 06-01-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 21:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MisterB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:54:
ja klopt, ik tel nu bij mij 6 knietjes van 22mm (sommige zijn t stukken 22 22 16 waarbij 22 de bocht om gaat) tussen de pomp na hetbuffervat en de verdeler van de vvw in de aanvoer en 3 knietjes in de retour , en ook een thermostaat kraan in aanvoer en ventiel in retour.. en dat op ca 3 meter lengte -- dat kan mi allemaal rechtdoor worden met 2 t stukken waarbij de 28 (het wordt dan 28 ipv 22) wel rechtdoor gaat en de rest afgetakt wordt tbcv de radiatoren)

dus vrij veel mi

ik de dikekre leidingen tussen wp binnen unit en buffervat tel ik soortgelijke hoeveleheden.

buffervat moet er ook nog uit

kortom - denk ik dat nu 'win'
Foto?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
doe wel een foto nadat het netjes is geworden..zou nu vele fotos moeten plaatsen om het geheel weer te geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MisterB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:37:
doe wel een foto nadat het netjes is geworden..zou nu vele fotos moeten plaatsen om het geheel weer te geven
Het interessantste is natuurlijk een foto van vóór en na, zodat een ieder mooi kan zien wat er mogelijk is als je even wat meer moeite doet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:20 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Hahaha
Gek, maar in alle jaren wel gemerkt dat bijna alle omschrijvingen met een fotooootje onderuit gehaald worden.
Er zit altijd wel iets anders dan gedacht/vertelt :-)

Laats 1 mijn systeem heeft 32 uponor.
Maar van een t stuk worden 2 vvw verdelers gevoed met een stuk van 20mm uponor. { maakt geen verschil hahaha]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:21 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-05 21:21
MisterB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:37:
de 1 pijps variant kan op 4 manieren
Was het niet 8? ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
in feite wel (in aanvor of retour) of nog meer als je de andere gaten ook mee telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-05 10:52
We willen thuis medio eind 2023 (of eerder) van het gas af in onze woning, dus al het eea ingelezen en voorbereid:

Huidige situatie
  • Woning 135m2, 3 verdiepingen
  • intergas ketel uit 2006 op 40 graden, geplaatst op 3e verdieping
  • 108m2 vloerverwarming (10cm HoH)
  • Gas verbruik 2021: 1563 m3, 2022: 1100 m3*
  • Elektra verbruik 2021: 109 kw netto 2022: 437 kw netto*
*in 2022 gaan samenwonen, maar ook op 18 ipv 19 graden gaan stoken

Het voornemen is om de Warmtepomp en SWW te importeren (DE) en dit te laten installeren door een erkend installateur, zoals velen voor ons. waarbij we onderstaande in gedachten hadden:

warmtepomp
Panasonic WH-MDC05J3E5 5kw of WH-MDC07J3E5 7kw (in de tuin of op de oprit)
SWW
PAW-TD20C1E5 200liter in garage / bovenste verdieping (vlak bij oude CV)
afgiftesysteem
Aanpassing open verdeler naar gesloten verdeler vloerverwarming

Benodigd vermogen via koevlaas2 formule
5.3 - 7.5 kw

De vraag is of dit een passende oplossing is voor onderstaande specs en waar we nog meer rekening mee moeten houden? Gezien mogelijke levertijden zouden we de warmtepomp en boiler alvast willen bestellen, zodat we in de tussentijd de puntjes op de i kunnen zetten qua voorbereiding.
Kenmerken woning:
  • Tweepersoonshuishouden, jaren 70 woning, circa 140m2, 3 verdiepingen deels verduurzaamd, met 25m2 oprit en 50m2 tuin.
  • zonnepanelen 10 stuks, ~2200kwh opwek
  • (vloer)verwarming (circa 108m2)
  • SLIM verdelers WILO standaard / https://vte-smartersolutions.com/product/slim-verdelers-wilo-standaard/ 3 – 5 – 5 groepen (13 totaal) / 22mm leidingwerk / HoH 10cm
  • Vloerisolatie 10cm Rd 4.35.
  • Dakisolatie (plat dak) 4cm?
  • Kozijnen en glaswerk zijn verouderd wordt medio 2024-2025 vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:18

Carboy54

Duurzaamheid coach

josshem schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:40:
We willen thuis medio eind 2023 (of eerder) van het gas af in onze woning, dus al het eea ingelezen en voorbereid:

Huidige situatie
  • Woning 135m2, 3 verdiepingen
  • intergas ketel uit 2006 op 40 graden, geplaatst op 3e verdieping
  • Elektra verbruik 2021: 109 kw netto 2022: 437 kw netto*

Het voornemen is om de Warmtepomp en SWW te importeren (DE) en dit te laten installeren door een erkend installateur, zoals velen voor ons. waarbij we onderstaande in gedachten hadden:

warmtepomp
SWW
afgiftesysteem

5.3 - 7.5 kw

De vraag is of dit een passende oplossing is voor onderstaande specs en waar we nog meer rekening mee moeten houden? Gezien mogelijke levertijden zouden we de warmtepomp en boiler alvast willen bestellen, zodat we in de tussentijd de puntjes op de i kunnen zetten qua voorbereiding.
Kenmerken woning:
  • Tweepersoonshuishouden, jaren 70 woning, circa 140m2, 3 verdiepingen deels verduurzaamd, met 25m2 oprit en 50m2 tuin.
  • zonnepanelen 10 stuks, ~2200kwh opwek
  • (vloer)verwarming (circa 108m2)
  • SLIM verdelers WILO standaard / https://vte-smartersolutions.com/product/slim-verdelers-wilo-standaard/ 3 – 5 – 5 groepen (13 totaal) / 22mm leidingwerk / HoH 10cm
Houd de afstand warmtepomp naar sww boiler zo kort mogelijk. Dus niet van de tuin naar de zolder bij voorkeur. Daarnaast lost Panasonic NL eventuele problemen van import uit het buitenland vaak niet op dat is hier al vaker aan de orde geweest. Verder zijn installateurs die niet zelf leveren niet of nauwelijks te vinden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:18

Carboy54

Duurzaamheid coach

[ Voor 60% gewijzigd door Carboy54 op 06-01-2023 19:26 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
josshem schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:40:

warmtepomp
SWW
afgiftesysteem

5.3 - 7.5 kw
Je hebt al 7.6 kW (volgens mijn berekening met Koevlaas) nodig om je huis op 19 graden te houden en overweegt een 5 kW WP? Dat klinkt als een Dylantje 2.0...
Zelfs de 7 kW Panasonic levert maar 6.8 kW bij -7 en is dus ook te klein.
Je zou de 9 kW Panasonic kunnen overwegen, maar ook die levert maar 7.5 kW bij -7 en houdt dus ook niet over. (Ooit wil je misschien ook boven op wat hogere temperaturen verwarmen?)
Heb je uit de slimme meter geen dagverbruiken van de koude dagen in februari 2021, of van afgelopen december? Als je die combineert met de gemiddelde etmaaltemperaturen en dat terugrekent naar -10 kun je wat nauwkeuriger het benodigde vermogen bepalen.

Ik zou een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA kopen (is wel een split), die heeft een vergelijkbaar minimum vermogen als bovengenoemde Panasonics, maar kan maximaal naar 8.4 kW bij -10.
Deze is er ook als R32 monoblock en heet dan PUZ-WM85YAA. Beiden hebben net wat over, zonder dat daar nadelen aan kleven.
Nog een voordeel van beide: Het zijn 3-fasen modellen, dus geen geklooi met overbelaste fasen.
3 – 5 – 5 groepen (13 totaal) / 22mm leidingwerk / HoH 10cm
Probeer met 28/32mm bij de belangrijkste verdeler te komen. Dan kan die 22mm wel voldoen voor de 1e verdieping.
Dat vervangen voor triple gaat schelen. Hoeveel dat precies oplevert kun je adhv de U-waardes en het oppervlak eenvoudig uitrekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:02
Nog zeer zeer weinig ondersteuning maar dit product belooft slim gebruik van de warmtepomp op basis van gebouw eigenschappen, weer en tarieven.
https://help.homelyenergy...ge/how-does-homely-work-1

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-05 10:52
Carboy54 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Houd de afstand warmtepomp naar sww boiler zo kort mogelijk. Dus niet van de tuin naar de zolder bij voorkeur. Daarnaast lost Panasonic NL eventuele problemen van import uit het buitenland vaak niet op dat is hier al vaker aan de orde geweest. Verder zijn installateurs die niet zelf leveren niet of nauwelijks te vinden.
Ok duidelijk, dat wordt dan de garage voor plaatsing van de boiler ipv boven. Goed punt wat betreft garantie, die had ik nog niet meegekregen. Ik ga dan vermoedelijk ook enkele NL installateurs (met eigen WP) uitnodigen, gezien beschikbaarheid van monteurs.
Andrehj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Je hebt al 7.6 kW (volgens mijn berekening met Koevlaas) nodig om je huis op 19 graden te houden en overweegt een 5 kW WP? Dat klinkt als een Dylantje 2.0...
Zelfs de 7 kW Panasonic levert maar 6.8 kW bij -7 en is dus ook te klein.
Je zou de 9 kW Panasonic kunnen overwegen, maar ook die levert maar 7.5 kW bij -7 en houdt dus ook niet over. (Ooit wil je misschien ook boven op wat hogere temperaturen verwarmen?)
Heb je uit de slimme meter geen dagverbruiken van de koude dagen in februari 2021, of van afgelopen december? Als je die combineert met de gemiddelde etmaaltemperaturen en dat terugrekent naar -10 kun je wat nauwkeuriger het benodigde vermogen bepalen.
Ik anticipeer op verdere verduurzamingsmaatregelen in de toekomst (triple glass etc.), maar op basis van bovenstaande ben ik dus te ambitieus met een te licht systeem. Ik ga dan inderdaad gaan zoeken in de richting van 7-9kW.

Ik ga met de dagverbruiken aan de slag om te rekenen met de koudste dagen uit feb '21.

Ik zou een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA kopen (is wel een split), die heeft een vergelijkbaar minimum vermogen als bovengenoemde Panasonics, maar kan maximaal naar 8.4 kW bij -10.
Deze is er ook als R32 monoblock en heet dan PUZ-WM85YAA. Beiden hebben net wat over, zonder dat daar nadelen aan kleven.
Nog een voordeel van beide: Het zijn 3-fasen modellen, dus geen geklooi met overbelaste fasen.
Helder, ik ga de zoekopdracht verbreden met bovenstaande modellen. Betekent wel de groepkast upgraden naar 3 fasen.

Probeer met 28/32mm bij de belangrijkste verdeler te komen. Dan kan die 22mm wel voldoen voor de 1e verdieping.
28/32mm gaan we dan doen voor de twee grote verdelers.

Dat vervangen voor triple gaat schelen. Hoeveel dat precies oplevert kun je adhv de U-waardes en het oppervlak eenvoudig uitrekenen.
Helder, ik ga hier ook aan rekenen.

Dank voor alle tips tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Je moet uiteraard wel een thermostaat gebruiken die geschikt is voor een WP (liefst met instelbare hystere). Dus niet iets waar Honeywell op staat of wat op de een of andere manier aan PWM doet.

[...]

Waaruit leidt je dat af?
Hier (met uitsluitend VVW, uiteraard zonder buffervat) draait de WP nooit meer dan 1 run per dag. Vandaag alleen tot 12 uur, daarna nam de zon het over.
Ik heb een eenvoudige Honeywell die de circulatiepomp ná het buffervat aan/uit (via 230V relais) schakelt. Daar is toch niks mis mee?
Verder heb ik geen WAR maar een stooklijn voor de wp. Die is wel redelijk getuned maar voorkomt niet dat de compressor regelmatig uitschakelt omdat er niet genoeg warmtevraag is.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Heeft er al iemand een waarheidstabel gemaakt wat al die aansluitingen voor invloed hebben :P

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaap19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:34:
Ik heb een eenvoudige Honeywell die de circulatiepomp ná het buffervat aan/uit (via 230V relais) schakelt. Daar is toch niks mis mee?
Jawel, want op die manier haal je nooit lange runs, en gaat je WP staan pendelen om het buffervat op temperatuur te houden. Dit kan echt veel efficiënter.
Hou je het verbruik van je WP wel via een kWh-meter of op een andere manier bij? Zo ja, hoe ziet die grafiek er uit?
Verder heb ik geen WAR maar een stooklijn voor de wp.
WAR en stooklijn is hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Jawel, want op die manier haal je nooit lange runs, en gaat je WP staan pendelen om het buffervat op temperatuur te houden. Dit kan echt veel efficiënter.
Hou je het verbruik van je WP wel via een kWh-meter of op een andere manier bij? Zo ja, hoe ziet die grafiek er uit?

[...]

WAR en stooklijn is hetzelfde...
Nee, ik heb geen kWh meter, helaas. Ik meet de aanvoer en retour temperatuur op de leidingen (Testo tangtermometer, +/- 0.1 C). Dit is een typische run op afgelopen oudjaarsdag, buiten circa 16 C (170 en 595 zijn de instrumentnr's).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK3a7Wv5lIYwADnVqnccqsnMOQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgNvc0zoApUZ5w40Dl8bel7w.jpg?f=fotoalbum_large

De grafiek begint met de wp uit. Aan de blauwe retourtemperatuur zie je eerst een klein dipje omlaag als de thermostaat inschakelt. Dat is volgens mij de afgekoelde inhoud van de radiatoren. Dan stijgt de temperatuur omdat er warm water doorgevoerd wordt. De wp schakelt in (beneden een drempel) en gaat de (rode) aanvoer 'omhoog brengen'. De wp 'schrikt' (als het ware) van de plotselinge daling in de retourtemperatuur en brengt de aanvoer wat sterker omhoog dan zou moeten. Als de retour weer omhoog kruipt, gaat de wp ook weer rustiger de aanvoer laten stijgen. Als de wp z'n bovendrempel bereikt schakelt 'ie uit. De warmte richting huis, als de thermostaat aanschakelt (precies elke 20 min aan en uit), wordt dan uit het buffervat gehaald.

Dit is hoe de installateur het heeft aangelegd. Ik zou het graag optimaler willen hebben, maar waar ik o.a. mee zit is dat ik niet goed weet wat de wp doet als de thermostaat rechtstreeks naar de wp gaat. Dat is nergens te vinden in de handleidingen. Ik begrijp her en der uit de context hier in dit grote topic dat de wp waarschijnlijk blijft draaien, ook als de thermostaat geen warmtevraag geeft. Misschien dezelfde condities als nu (=fuzzy)?
Mijn buffervat is parallel, 4-pijps aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaap19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:58:
De warmte richting huis, als de thermostaat aanschakelt (precies elke 20 min aan en uit), wordt dan uit het buffervat gehaald.
Dit is dus precies het probleem. Je draait met erg korte runs. Helaas is over het vermogen bij gebrek aan meer gegevens (over flow of bijvoorbeeld compressorefrequentie) niets te zeggen. In mijn COP-grafieken zie ik dat de WP pas na een half uur op zijn steady-state COP zit. Daarvoor is die een stuk lager, en zeker in de eerste 10 minuten.
Ik denk dat jij wel 25% (en misschien nog wel meer) op de energierekening van je WP kunt besparen als je die gewoon lange runs op laag vermogen laat maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Dit is dus precies het probleem. Je draait met erg korte runs, op waarschijnlijk ook nog erg hoog vermogen. In mijn COP-grafieken zie ik dat de WP pas na een half uur op zijn steady-state COP zit. Daarvoor is die een stuk lager, en zeker in de eerste 10 minuten.
Ik denk dat jij wel 30% (en misschien nog wel meer) op de energierekening van je WP kunt besparen als je die gewoon lange runs op laag vermogen laat maken.
Graag! Maar hoe? Ik weet dat het buffervat in ieder geval 2-pijps moet worden en de vvw verdeler naar pomploos.
Dus je verwacht dat de thermostaat direct naar de wp laten gaan, veel winst oplevert? Of denk je aan instellingen in de wp? De stooklijn kan in de huidige situatie niet omlaag want dan zakt de woonkamer temperatuur onder z'n instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaap19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Graag! Maar hoe? Ik weet dat het buffervat in ieder geval 2-pijps moet worden en de vvw verdeler naar pomploos.
Dus je verwacht dat de thermostaat direct naar de wp laten gaan, veel winst oplevert? Of denk je aan instellingen in de wp? De stooklijn kan in de huidige situatie niet omlaag want dan zakt de woonkamer temperatuur onder z'n instelling.
Even teruglezen in dit topic, de tips worden dagelijks gegeven. In het kort:
  • Pomploze (gesloten) VVW-verdeler gebruiken
  • Buffervat en secundaire pomp weg, alleen de pomp van de WP gebruiken
  • Zorgen dat je leidingwerk voldoende dik is om de grote flow probleemloos aan te kunnen.
  • WP de temperatuur laten regelen of werken met stooklijn + thermostaat in de woonkamer. Thermostaat (met instelbare hysterese) dan aansluiten op thermostaatingang van de WP (die de WP dus uitschakelt als setpoint bereikt is).
  • WP monitoren, belangrijkste parameters zijn de temperaturen Ta en Tr en het opgenomen elektrisch vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:04
Jaap19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Als aanvulling op het advies van @Andrehj , zolang je een buffervat hebt (ook al is ie met twee leidingen aangesloten), heb je de tweede pomp nodig. Als je wilt gaan verbeteren, maak een plan en stel je prioriteiten. Buffervat en pomp eruit hebben (nog geen) nut als je leidingen de flow van de WP niet aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
In een poging m'n flow wat te verhogen (met minder leidinggesuis) wat potentiële bottlenecks in m'n installatie bekeken. Eén daarvan betreft de voetventielen van de Jaga's (Jaga pro).

Ik heb GoT en Google al wat afgestruind, maar kan niet echt een goede toelichting vinden hoe tot een zo goed mogelijke instelling van deze ventielen met een WP te komen. Meeste voorbeelden gaan uit van dT van 20 graden, reguliere CV installatie. Iemand tips hoe deze zo goed mogelijk zijn in te regelen met een WP? En hoe komen ze in voorbeeld (pag 2) van bovenstaande manual aan de deltaP van 0,1?

Context: hele installatie betreft 5x Jaga twin met Jaga pro ventielen en DBE's in slaapkamers, 2 gewone radiatoren in badkamers + 1 vloer-bijverwarming in 1 badkamer en 10 vvw groepen als hoofdverwarming op bg. Flow staat nu op ca 20l/m (pompstand 2). Bij pompstand 3 komt flow tot max 24l/m met licht geruis in systeem. Pompstand 4 bestaat ook nog; die zou max flow van ca 30l/m moeten leveren, maar blijft standaard steken bij 24l/m. Alle vvw groepen beneden staan standaard open, net als radiatoren en vvw op badkamers. Flow in vvw groepen op BG is max ca 1,25l/m met alle groepen open (vvw is met 14x2 mm ws helaas wat aan dunne kant). 10 kW WP (Loria 6010) zonder CV buffer.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

overwinteraar schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:48:
In een poging m'n flow wat te verhogen (met minder leidinggesuis) wat potentiële bottlenecks in m'n installatie bekeken. Eén daarvan betreft de voetventielen van de Jaga's (Jaga pro).

Ik heb GoT en Google al wat afgestruind, maar kan niet echt een goede toelichting vinden hoe tot een zo goed mogelijke instelling van deze ventielen met een WP te komen. Meeste voorbeelden gaan uit van dT van 20 graden, reguliere CV installatie. Iemand tips hoe deze zo goed mogelijk zijn in te regelen met een WP? En hoe komen ze in voorbeeld (pag 2) van bovenstaande manual aan de deltaP van 0,1?

Context: hele installatie betreft 5x Jaga twin met Jaga pro ventielen en DBE's in slaapkamers, 2 gewone radiatoren in badkamers + 1 vloer-bijverwarming in 1 badkamer en 10 vvw groepen als hoofdverwarming op bg. Flow staat nu op ca 20l/m (pompstand 2). Bij pompstand 3 komt flow tot max 24l/m met licht geruis in systeem. Pompstand 4 bestaat ook nog; die zou max flow van ca 30l/m moeten leveren, maar blijft standaard steken bij 24l/m. Alle vvw groepen beneden staan standaard open, net als radiatoren en vvw op badkamers. Flow in vvw groepen op BG is max ca 1,25l/m met alle groepen open (vvw is met 14x2 mm ws helaas wat aan dunne kant). 10 kW WP (Loria 6010) zonder CV buffer.
Ik blijf zo min mogelijk troep in een systeem....., dt per afgifte kun je vergeten.
Dus ik zou altijd de TR gaan tweaken.

Soort van waterzijdig inregelen, maar dan beter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Even teruglezen in dit topic, de tips worden dagelijks gegeven. In het kort:
  • Pomploze (gesloten) VVW-verdeler gebruiken
  • Buffervat en secundaire pomp weg, alleen de pomp van de WP gebruiken
  • Zorgen dat je leidingwerk voldoende dik is om de grote flow probleemloos aan te kunnen.
  • WP de temperatuur laten regelen of werken met stooklijn + thermostaat in de woonkamer. Thermostaat (met instelbare hysterese) dan aansluiten op thermostaatingang van de WP (die de WP dus uitschakelt als setpoint bereikt is).
  • WP monitoren, belangrijkste parameters zijn de temperaturen Ta en Tr en het opgenomen elektrisch vermogen.
De eerste 3 punten en het laatste snap ik ondertussen. Alleen snap ik het stuk thermostaat nog niet.
Ik neem even aan dat met hysteresis bedoelt wordt: temperatuur offset t.o.v. de de ingestelde waarde waarbuiten de thermostaat schakelt. Blijft de temperatuur binnen die band, dan geeft 'ie geen warmtevraag af. (ik zie hysteresis altijd als een meetfout die afhangt van 'welke kant je komt', maar dat bedoel je vast niet).

Is nu het idee dat de wp (compressor) blijft draaien (zelflererend) omdat de thermostaat vaak genoeg schakelt (warmtevraag) binnen een smalle band, even aannemende dat de wp ver genoeg kan terug-moduleren om dat voor elkaar te krijgen? En dan vergeten we even het voor- en naseizoen waarin het minimum vermogen van de wp waarschijnlijk te groot zal zijn en dan korte(re) runs zal draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Mijn leidingwerk is nu deels 28 mm en verder 22 mm. Vanaf wp tot iets voorbij het buffervat is 28 mm, dan circa 50 cm van 22 mm tot aan de aftakking voor de vvw. Een meter verderop is de verdeler voor de radiatoren (linksonder op de 2de foto). De retour is tot aan het buffervat 22 mm. Als het buffervat weg is, of anders aangesloten, is er nog wel iets te winnen aan weerstand, maar omdat de lengtes met 22 mm diam. niet heel groot zijn (vóór de aftakkingen) is de winst ook niet heel groot (denk ik).

Dat plan probeer ik nu goed onderbouwd te maken, want ik wil de installateur in 1x alles goed laten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWpN5H7uTftewvHihdbGxxWwHZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrRzTJjT89xnnmn9WXJP0rwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRu9sZFA7eW1DrMtYsBWhn3-_i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SofIwLeEgQVKWg9waLyEl3O6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Ik blijf zo min mogelijk troep in een systeem....., dt per afgifte kun je vergeten.
Dus ik zou altijd de TR gaan tweaken.

Soort van waterzijdig inregelen, maar dan beter :-)
Dus alle ventielen vol open en kijken wat aan Tr nog te sturen valt?

NB dT per afgifte hoeft voor mij ook niet. Daarmee ben ik wel ooit begonnen, op advies van mijn installateur en de verkoper. Dat advies was alle groepen incl vvw op een dT van 1 graad in te regelen. Inmiddels door schade en schande (ervaring noemen ze dat ook wel _O- ), dit topic en nog wat andere sites veel wijzer geworden. Met max flow van 24l/m komt de WP met dT van 1 graad nooit hoger dan 24/60 x 4,2 x 1 = 1,68 kW. Da's beetje weinig afgifte voor een 10+ kW WP... Nu maar hopen dat de installateur en verkoper ook wat hebben bijgeleerd... :P |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

overwinteraar schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Dus alle ventielen vol open en kijken wat aan Tr nog te sturen valt?

NB dT per afgifte hoeft voor mij ook niet. Daarmee ben ik wel ooit begonnen, op advies van mijn installateur en de verkoper. Dat advies was alle groepen incl vvw op een dT van 1 graad in te regelen. Inmiddels door schade en schande (ervaring noemen ze dat ook wel _O- ), dit topic en nog wat andere sites veel wijzer geworden. Met max flow van 24l/m komt de WP met dT van 1 graad nooit hoger dan 24/60 x 4,2 x 1 = 1,68 kW. Da's beetje weinig afgifte voor een 10+ kW WP... Nu maar hopen dat de installateur en verkoper ook wat hebben bijgeleerd... :P |:(
Uhm tsja hele discussie gehad over dt enz enez enz enz
Maar je systeem vraagt FLOW als je dat niet kunt geven.... Zou dat je prio moeten hebben, alle flessenhalzen eruit.
Dan kijken wat je kunt halen met alles open.
Echt alles open, dan dag laten lopen. Wat kun je wel en wat kun je niet knijpen.
ALLE tr monitoren [ grafieken, of excel invullen ], en dan gaan kijken welke je niets aan kunt regelen en die als basis gaan nemen.

Kijk in mijn systeem:-)
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Piet
Piet

Na wat draaien, weer een dag wachten.
Weer bijstellen weer een dag enz enz

Na x dagen zou alles bijna in 1 lijn kunnen zijn.
Maar geen thermostaat kranen of wat dan ook...
Mooiste met dit inregelen vaste TA instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Maar je systeem vraagt FLOW als je dat niet kunt geven.... Zou dat je prio moeten hebben, alle flessenhalzen eruit.
Echt alles open, dan dag laten lopen. Wat kun je wel en wat kun je niet knijpen.
ALLE tr monitoren [ grafieken, of excel invullen ], en dan gaan kijken welke je niets aan kunt regelen en die als basis gaan nemen.

Piet
Piet

hoe werkt dat met die temperatuur sensoren (met draad eraan) -- plak je dat uiteinde gewoon met duct tape op een buis (dus sensor uiteinde in lengte righting langs buis en geheel vastplakken op de buis)? of gaat dat ergens in ? of is daar andere truc voor

[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 07-01-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:24:
[...]

hoe werkt dat met die temperatuur sensoren (met draad eraan) -- plak je dat uiteinde gewoon met duct tape op een buis (dus sensor uiteinde in lengte righting langs buis en geheel vastplakken op de buis)? of gaat dat ergens in ? of is daar andere truc voor
Uhm een plaatje???

Maar als je sensor plakt beste met cpu pasta en dan netje elektra tapeje erom.
En zorg dat hij niet te dicht bij de radiator/lichaam zit, aangezien die de sensor gaat beïnvloeden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jaap19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:26:
[...]

De eerste 3 punten en het laatste snap ik ondertussen. Alleen snap ik het stuk thermostaat nog niet.
Ik neem even aan dat met hysteresis bedoelt wordt: temperatuur offset t.o.v. de de ingestelde waarde waarbuiten de thermostaat schakelt. Blijft de temperatuur binnen die band, dan geeft 'ie geen warmtevraag af. (ik zie hysteresis altijd als een meetfout die afhangt van 'welke kant je komt', maar dat bedoel je vast niet).

Is nu het idee dat de wp (compressor) blijft draaien (zelflererend) omdat de thermostaat vaak genoeg schakelt (warmtevraag) binnen een smalle band, even aannemende dat de wp ver genoeg kan terug-moduleren om dat voor elkaar te krijgen? En dan vergeten we even het voor- en naseizoen waarin het minimum vermogen van de wp waarschijnlijk te groot zal zijn en dan korte(re) runs zal draaien?
Een goede thermostaat voor de WP schakelt 2 x per dag.

1 x aan en 1 x uit

Als je je installatie zo hebt ingeregeld dat je geen gependel krijgt door te weinig afgifte, draai je op de laagst mogelijke Ta, en dit werkt het meest efficiënt (beste COP).

De hysteresis van een thermostaat bepaalt wanneer de WP gaat verwarmen, als dit 0,5 graad is, vind ik dit veel te veel.

Die van mij heeft een hysteresis van 0,1

Bij 20,4 gaat hij verwarmen, en bij 20,6 gaat hij uit.

Omdat ik nachtverlaging toepas staat er meestal wel "een" thermostaat 0,5 graad onder setpoint, en dan maakt hij 1 run tot alle ruimtes warm zijn.

Op dagen als vandaag is dat "slechts" 1 run van een uur of 3, bij koudere dagen kan dit 1 run zijn van 12 uur.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Is het doel dan zo langzaam
Mogelijk van 20.4 naar 20.6 gaan..dus met minimale energie maar wel langere duur

[ Voor 26% gewijzigd door MisterB op 07-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Een goede thermostaat voor de WP schakelt 2 x per dag.

1 x aan en 1 x uit

Als je je installatie zo hebt ingeregeld dat je geen gependel krijgt door te weinig afgifte, draai je op de laagst mogelijke Ta, en dit werkt het meest efficiënt (beste COP).

De hysteresis van een thermostaat bepaalt wanneer de WP gaat verwarmen, als dit 0,5 graad is, vind ik dit veel te veel.

Die van mij heeft een hysteresis van 0,1

Bij 20,4 gaat hij verwarmen, en bij 20,6 gaat hij uit.

Omdat ik nachtverlaging toepas staat er meestal wel "een" thermostaat 0,5 graad onder setpoint, en dan maakt hij 1 run tot alle ruimtes warm zijn.

Op dagen als vandaag is dat "slechts" 1 run van een uur of 3, bij koudere dagen kan dit 1 run zijn van 12 uur.
Zo weinig schakelen zat nog niet in mijn denkraam...

Wat voor thermostaat is dat dan? Ik hen echt een noob op dit gebied. De wp moet toch iets meer signaal ontvangen (de actuele temperatuur bijvoorbeeld) om zo lang de tent op temperatuur te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Uhm een plaatje???

Maar als je sensor plakt beste met cpu pasta en dan netje elektra tapeje erom.
En zorg dat hij niet te dicht bij de radiator/lichaam zit, aangezien die de sensor gaat beïnvloeden.
ok dus bedje warmte geleidende pasta en vast tapen - thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:41:
[...]

ok dus bedje warmte geleidende pasta en vast tapen - thx
Welke sensor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
heb nog geen sensoren maar zag die sensoren in dat plaatje in jouw aparte panasonic draadje .. maar bijvoorbeeld ook een kamstrup energie meter heeft sensoren die je ergens op moet bevestigen .. vroeg me af wat beste oplossing daarvoor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:44:
[...]

heb nog geen sensoren maar zag die sensoren in dat plaatje in jouw aparte panasonic draadje .. maar bijvoorbeeld ook een kamstrup energie meter heeft sensoren die je ergens op moet bevestigen .. vroeg me af wat beste oplossing daarvoor is...
kamstrupp is de pro ... Kost wat, en volgens mij kopen er velen de goedkopere versie aan [ dunnere doorlaat ] dus een flessenhals.:-)
Ik heb dallas icm domoticz.. Maar display sensoren zijn goedkoop, en doen het ook /:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MisterB de sensoren van een warmtemeter zoals een Multical zitten in het water, niet op een buis. Eentje zit in de behuizing van de flowmeter en de andere heeft een eigen dompelbuisje. Hier wordt meestal een speciale kogelkraan voor gebruikt, zodat je hem kan uitwisselen zonder de installatie drukloos te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-05 23:25

HaTe

haat niet

MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:33:
Mogelijk van 20.4 naar 20.6 gaan..dus met minimale energie maar wel langere duur
Het doel is dan om precies op 20.5 te blijven en dus precies zoveel vermogen in te voeren als eruit gaat. De hysterese is alleen voor "onverwachte" externe factoren, of als je minimale afgifte te hoog is waardoor toch langzaam de kamertemperatuur toeneemt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:07:
@MisterB de sensoren van een warmtemeter zoals een Multical zitten in het water, niet op een buis. Eentje zit in de behuizing van de flowmeter en de andere heeft een eigen dompelbuisje. Hiervoor wordt meestal een speciale kogelkraan voor gebruikt, zodat je hem kan uitwisselen zonder de installatie drukloos te maken.
ok clear, wat zou de meest eenvoudige manier zijn om gewoon 2 temp sensoren te hebben die je net buiten je wp binnen unit op de aanvoer en retour plakt om Ta en Tr te gaan meten.

Eea moet zonder vele gepruts op Home Assistent aangesloten kunnen worden (wifi of bedraad via modbus rs485).

Ik bedoel dan sensoren die je met koelpasta / tape op de buis plakt icm een board/hubje/gateway die eea door communiceerd ... siuggesties ?

thx gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
HaTe schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Het doel is dan om precies op 20.5 te blijven en dus precies zoveel vermogen in te voeren als eruit gaat. De hysterese is alleen voor "onverwachte" externe factoren, of als je minimale afgifte te hoog is waardoor toch langzaam de kamertemperatuur toeneemt.
ok clear thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Piet
Piet

Tnx. die bottlenecks eruit is idd de bedoeling. Zal es kijken hoe ver ik die van deze jaga pro's kan elimineren. Vaste Ta lukt met dit weer wel een tijdje, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:55
MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:19:
[...]

ok clear, wat zou de meest eenvoudige manier zijn om gewoon 2 temp sensoren te hebben die je net buiten je wp binnen unit op de aanvoer en retour plakt om Ta en Tr te gaan meten.

Eea moet zonder vele gepruts op Home Assistent aangesloten kunnen worden (wifi of bedraad via modbus rs485).

Ik bedoel dan sensoren die je met koelpasta / tape op de buis plakt icm een board/hubje/gateway die eea door communiceerd ... siuggesties ?

thx gr
Ik gebruik hiervoor de Shelly 1 PM met een add-on waarop 3 temperatuur sensoren kunnen worden aangesloten (DS18B20).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Aha goed idee heb al 3 maal de shelly 3em draaien thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 22:26

thido

Tilburg

Ronald.42 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Ik heb geen objectieve verhalen gehoord zowel negatief danwel positief in samenwerking met een wp.
Ik heb wel onderstaande tabel gevonden en aan de hand daarvan ga ik het toch proberen.
Beschikbaar oppervlak is 24m2
En 24x30=720watt aan afgifte extra in die ruimte daar moet ik toch iets van merken.

[Afbeelding]
Daar ga je zeker wat van merken, ik heb hier een binnenwandje met ca. 11m2 gedaan.
Heerlijk op de bank zitten daar tegen aan ;-)
@Ramon_1984 heeft e.e.a. aan ervaring in zijn vorige woning, die had behoorlijk wat m2 ermee gedaan.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:42
Ronald.42 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Ik heb geen objectieve verhalen gehoord zowel negatief danwel positief in samenwerking met een wp.
Ik heb wel onderstaande tabel gevonden en aan de hand daarvan ga ik het toch proberen.
Beschikbaar oppervlak is 24m2
En 24x30=720watt aan afgifte extra in die ruimte daar moet ik toch iets van merken.

[Afbeelding]
Werkt prima in combinatie met een warmtepomp.
Hier ligt de woonkamer en nu de slaapkamers vol met warp vloer/wand verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 19:46

Timple

Allemaal bedankt voor het meedenken tot dusver! Excuseer voor de late reactie, dit issue is (gelukkig) niet urgent genoeg om 24h per dag aan te besteden :).
LinuZZ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:10:
Wat ik mij na dit plaatje afvraag, wanneer is de sww run gaan draaien. Als dat tijdens het douchen is dan ga je dit effect houden. De warmtepomp zal via het spiraal de gelaagdheid van je boiler om zeep helpen.
Yes, dit lijkt het geval te zijn inderdaad. Gisteravond waren we niet thuis en tijdens de sww run is er een drop van bijna 4 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOX5zDg5QT1hm2mdzsSi4w-YO54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qsn0js8oeILobEgHH2fwVf6x.png?f=user_large
Naalroc schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:23:
Klopt niet, de gelaagdheid blijft prima in tact, zie het plaatje hieronder:
[Afbeelding]
Nou, klopt wel dus. In ieder geval bij mijn opstelling.
Dapdodo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Legionella bescherming niet nodig.
Dan kun je op het vat:
Warmte toevoeren met zonneboiler op water, kijk maar eens in dat topic, daar zie je meer hygiëne vaten
Warmte toevoeren met pelletkachel
Warmte toevoeren met WP, CV-ketel
Warmte afnemen voor huisverwarming (onderste helft)
Duidelijk!
Dapdodo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:29:
Maar je kan geen hoge SWW flow hebben. En aantal liters water is stuk beperkter.
Toch wel: https://www.econo.nl/berekeningen
De lagere flow is natuurlijk door de beperkte capaciteit van warmteoverdracht door de spiraal. Dit is dan weer wat jammer aangezien ik meerdere douchers tegenlijk verwacht in de toekomst.
Andrehj schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:24:
Hygieneboilers zijn toch wel geregeld langsgekomen.
En je had natuurlijk ook even je voorgestelde configuratie hier kunnen droppen met het verzoek om commentaar.
Timple in "Warmtepomp in jaren 60 woning"
De suggestie is vaak om een eigen topic te openen. Helaas is dit niet opgepikt door de meelezers aldaar.
Ja, dat klopt, ik denk dat daar iets in de normering mis gaat. Want het verliesvermogen is ook verdacht laag, iets wat natuurkundig met die dunne PU isolatie helemaal niet kan. Wellicht dat men voor hygiëneboilers een andere norm hanteert (wat dan weer vreemd is, want voor dezelfde output moeten hygiëneboilers op een wat hogere temperatuur staan).
d:)b Dan weet ik het ook niet haha.
Er is in de topics al erg vak genoemd dat wanneer zo'n dompelelement niet helemaal onderin zit, deze niet geschikt is voor de legionellacyclus (tenzij je een extra circulatiepomp toevoegt),
Hoe laag is helemaal onderin? Hij zit hier op 40cm hoogte (van de 180cm), dus toch redelijk laag dacht ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXn3EeRBMkoNaJR8_pZ1Z2g9cQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g84uyfqOtbnEzJ0snfhDgqtB.jpg?f=fotoalbum_large
Nu even om je probleem op te lossen, of in ieder geval enorm te verbeteren:
Je moet het leidingwerk omdraaien, dus:
  • SWW in- en uitgang op de grote spiraal (in onder, uit boven).
  • Van vat naar WP op de onderste aansluiting die geen spiraal is.
  • Van WP naar vat ergens halverwege (of wellicht zelfs op 1/3 van onderen?), zodat tijdens een SWW-run bovenin het vat eerst niet veel menging optreedt, en je dus daar nog warm water houdt voor douchen.
Over de hoogte waar je de aansluiting vanaf WP op het vat moet aansluiten moet je hier even naar de ervaringen van andere hygiëneboilerbezitters vragen.
Yes, bedankt voor het mee denken!

Zo te horen heb ik twee opties. Jouw suggestie, of het gewoon allemaal zo laten. Want als ik een hoger setpoint nodig heb i.v.m. het hebben van een doorstroomboiler, dan kan ik net zo goed in deze situatie het setpoint iets hoger laten. Dan heb ik namelijk ook geen probleem. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Inmiddels staat het setpoint nou een week op 54 graden en ik heb niemand meer horen klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timple schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:50:
Hoe laag is helemaal onderin? Hij zit hier op 40cm hoogte (van de 180cm), dus toch redelijk laag dacht ik:
[Afbeelding]
Ik schreef dat omdat in de plaatjes van jouw boiler (PAWT-500L/LE2) die je overal vindt het element ergens halverwege zit. Die plaatjes kloppen dus niet.
40 cm is al aan de hoge kant, maar gaat nog wel.

En ik zou dit vat toch aansluiten zoals het bedoeld is. Al was het alleen maar om je legionellacyclus (die nu erg lang duurt) niet meer te hoeven doen.
Inmiddels staat het setpoint nou een week op 54 graden en ik heb niemand meer horen klagen.
Tsja, maar je COP kakt daardoor wel enorm in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Als je met RVS omvlochten flexibele buizen hebt, zit er vaak rood en blauw meegevlochten:
Afbeeldingslocatie: https://www.engeldot.nl/_clientfiles/articles/groep%2037/378008-drukslang-knie.jpg
Is het mogelijk om één kleur er uit te halen, zodat je een blauwe en een rode overhoudt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@timovd Geen idee, vast wel mogelijk met wat moeite, maar als je er isolatie om doet dan zie je er toch niks meer van.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

overwinteraar schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Tnx. die bottlenecks eruit is idd de bedoeling. Zal es kijken hoe ver ik die van deze jaga pro's kan elimineren. Vaste Ta lukt met dit weer wel een tijdje, denk ik.
Laat maar zien/horen als er iets gaat lukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:33:
Juist, de kunst is om onder de minst gunstigste omstandigheden (koud, wind, regen, geen personen in huis) de stooklijn zo in te stellen dat de WP op een laag vermogen blijft draaien, en de ruimtetemperatuur stabiel houdt (20.5 graden in mijn voorbeeld).

Zo voeg je exact genoeg warmte toe om de ruimte warm te houden.

Aangezien WAR niets anders is dan een bepaalde Taanvoer bij een bepaalde Tbuiten voorziet deze helaas niet in externe factoren als zon, ovens, personen in huis, etc.

Daarom is een ruimtethermostaat normaal gesproken noodzakelijk om de ruimtetemperatuur te controleren.
Jaap19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Zo weinig schakelen zat nog niet in mijn denkraam...

Wat voor thermostaat is dat dan? Ik hen echt een noob op dit gebied. De wp moet toch iets meer signaal ontvangen (de actuele temperatuur bijvoorbeeld) om zo lang de tent op temperatuur te houden
Ik heb een Danfoss CF2+ regeling, maar als jij een eenvoudige thermostaat zoekt kun je beter gaan voor de Panasonic PAW-A2W thermostaat, die zowel bedraad als draadloos te verkrijgen is.

En de WP heeft niet meer signalen nodig hoor, alleen AAN of UIT, temperaturen worden niet doorgegeven aan de WP.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Juist, de kunst is om onder de minst gunstigste omstandigheden (koud, wind, regen, geen personen in huis) de stooklijn zo in te stellen dat de WP op een laag vermogen blijft draaien, en de ruimtetemperatuur stabiel houdt (20.5 graden in mijn voorbeeld).

Zo voeg je exact genoeg warmte toe om de ruimte warm te houden.

Aangezien WAR niets anders is dan een bepaalde Taanvoer bij een bepaalde Tbuiten voorziet deze helaas niet in externe factoren als zon, ovens, personen in huis, etc.

Daarom is een ruimtethermostaat normaal gesproken noodzakelijk om de ruimtetemperatuur te controleren.

[...]

Ik heb een Danfoss CF2+ regeling, maar als jij een eenvoudige thermostaat zoekt kun je beter gaan voor de Panasonic PAW-A2W thermostaat, die zowel bedraad als draadloos te verkrijgen is.

En de WP heeft niet meer signalen nodig hoor, alleen AAN of UIT, temperaturen worden niet doorgegeven aan de WP.
Die Panasonic PAW-A2W ziet er goed uit, maar is best prijzig ~€200. Ik zie ook dat de Emos P5604 ook goed zou kunnen werken en is aantrekkelijker geprijsd. Ik zie dat daar ook goede ervaringen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een gedachtespinsel waar ik niet helemaal uit kom: als ik de open verdeler vervangen door een gesloten verdeler zou de WP dan ook zijn warmte makkelijker kwijt kunnen en dus minder snel gaan pendelen? En dat ik daardoor de Ta weer lager kan zetten?

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +2 Henk 'm!
leejoow schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:55:
Even een gedachtespinsel waar ik niet helemaal uit kom: als ik de open verdeler vervangen door een gesloten verdeler zou de WP dan ook zijn warmte makkelijker kwijt kunnen en dus minder snel gaan pendelen? En dat ik daardoor de Ta weer lager kan zetten?
Je Ta kan naar beneden omdat er geen menging meer in de verdeler plaats vindt. De flow gaat rechtstreeks de vloer in. Hierdoor gaat de flow bij de WP omhoog, en kun je daardoor met een lagere Ta hetzelfde vermogen overbrengen.
Dus ja, je Ta kan (moet) naar beneden.
Zo bespaart deze actie dubbel energie: De COP van je WP gaat omhoog door de lagere Ta, en je bent ook nog eens het stroomverbruik van die extra pomp kwijt.

En als bonus kan je WP bij defrosts veel makkelijker warmte uit de vloer trekken, zodat een eventueel bijverwarmingselement veel minder snel wordt ingeschakeld (bij mijn Mitsubishi bijvoorbeeld nooit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@leejoow ik verwacht niet direct dat er minder gependeld wordt, immers is dat een kwestie van vermogen.
Op de lagere Ta die mogelijk wordt is het minimumvermogen doorgaans hoger :)
Omdat aanvoer en afgifte met een gesloten verdeler altijd in evenwicht zijn kan je wel verwachten dat er beter gemoduleerd wordt.
Misschien dat de periodetijd ook anders wordt (langer aan, langer uit bij pendelen), dat hangt af van het besturingsalgoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-04 20:55
Goedemorgen,

Mag de koelleiding van een split warmtepomp tot aan de binnenunit bevriezen/ wit uitslaan bij een defrost?

Ik heb op dit moment geen defrosts hoor maar vraag me af of dit normaal is. Ik heb namelijk wel andere problemen waardoor ik vermoed dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit.

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Wollie91 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:58:
Goedemorgen,

Mag de koelleiding van een split warmtepomp tot aan de binnenunit bevriezen/ wit uitslaan bij een defrost?
nee.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Oké 👍
Zou dit een gevolg kunnen zijn van te weinig koudemiddel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wollie91 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Oké 👍
Zou dit een gevolg kunnen zijn van te weinig koudemiddel?
ja.

te weinig koudemiddel is niet erg qua problemen die je kan hebben, het is een simptoom. de oorzaak ervan moet achterhaald worden.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 08-01-2023 12:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jaap19 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Die Panasonic PAW-A2W ziet er goed uit, maar is best prijzig ~€200. Ik zie ook dat de Emos P5604 ook goed zou kunnen werken en is aantrekkelijker geprijsd. Ik zie dat daar ook goede ervaringen mee zijn.
Ik heb de Siemens RDH100 thermostaat.
Zowel bedraad en draadloos verkrijgbaar.
Instelbaar op:
- PID fast.
- PID slow. (Fabrieksinstelling)
- 1.0K Schakeldifferentie.
- 0,5K Schakeldifferentie.

Je moet alleen nog instellen op 0,5K of 1.0K.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wollie91 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:58:
Goedemorgen,

Ik heb op dit moment geen defrosts hoor maar vraag me af of dit normaal is. Ik heb namelijk wel andere problemen waardoor ik vermoed dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit.
Maar dat bevriezen / wit uitslaan gebeurd tijdens een defrost wel?

Misschien dat het een fractie van 2-3 seconden onder de 0 graden komt bij het omschakelen. Maar dat je leidingen helemaal bevriezen en wit uitslaan is zeker niet normaal!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
flippy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:29:
[...]

ja.

te weinig koudemiddel is niet erg qua problemen die je kan hebben, het is een simptoom. de oorzaak ervan moet achterhaald worden.
De buitenunit is begin oktober verplaatst dus daar zit waarschijnlijk het probleem... De warmtepomp is pas in juni 2022 geplaatst dus heb geen vergelijkingsmateriaal met vorig jaar.

Ik heb problemen met het opwarmen van de boiler (duurt erg lang en 53 graden is niet haalbaar bijvoorbeeld). Dit viel me pas op toen het wat kouder werd. Met deze buitentemperaturen is 52 graden wel haalbaar maar als het kouder is houdt het wel op bij 50 graden.

Installateur is deze week weer terug van vakantie dus hopelijk komen ze deze week langs. Begin december al contact opgenomen dus zal morgen eerst wel weer bellen 😅
DutchWing schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:42:
[...]

Maar dat bevriezen / wit uitslaan gebeurd tijdens een defrost wel?

Misschien dat het een fractie van 2-3 seconden onder de 0 graden komt bij het omschakelen. Maar dat je leidingen helemaal bevriezen en wit uitslaan is zeker niet normaal!
Het duurt langer dan een paar seconden.
Het is nu in ieder geval door twee personen bevestigd dat dit niet normaal is 👍

[ Voor 21% gewijzigd door Wollie91 op 08-01-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:24
leejoow schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:55:
Ben geen techneut.

Wij hebben de stap wel genomen, andere verdeler (zonder pomp).
Tegelijkertijd de aanvoerleidingen vergroot.

Daarvoor zaten we te klungelen met radiatoren om maar voldoende flow te krijgen.
Na de aanpassing gaat het water van de WP de VVW in, geeft daar de warmte af, daarna retour VVW<>WP. Communicatie tussen WP en VVW o.b.v. retourtemperatuur sterk verbeterd.

Met dank aan @Andrehj cs.

[ Voor 4% gewijzigd door RobEppink op 08-01-2023 13:00 ]

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wollie91 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:47:
[...]

De buitenunit is begin oktober verplaatst dus daar zit waarschijnlijk het probleem... De warmtepomp is pas in juni 2022 geplaatst dus heb geen vergelijkingsmateriaal met vorig jaar.

Ik heb problemen met het opwarmen van de boiler (duurt erg lang en 53 graden is niet haalbaar bijvoorbeeld). Dit viel me pas op toen het wat kouder werd. Met deze buitentemperaturen is 52 graden wel haalbaar maar als het kouder is houdt het wel op bij 50 graden.

Installateur is deze week weer terug van vakantie dus hopelijk komen ze deze week langs. Begin december al contact opgenomen dus zal morgen eerst wel weer bellen 😅

[...]

Het duurt langer dan een paar seconden.
Het is nu in ieder geval door twee personen bevestigd dat dit niet normaal is 👍
Aircoman lektest laten doen en rekening bij installateur neerleggen. Kan niet zo zijn dar jij in de kou zit omdat de installteur op vakantie is. Ook vernachel je de xompressor door de hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
flippy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Aircoman lektest laten doen en rekening bij installateur neerleggen. Kan niet zo zijn dar jij in de kou zit omdat de installteur op vakantie is. Ook vernachel je de xompressor door de hoge temperatuur.
Ik zit niet letterlijk in de kou aangezien de cv op lage temperatuur werkt en het dus gewoon warm in huis is. De maximale boilertemperatuur heb ik momenteel ingesteld op 50 graden omdat ik weet dat de warmtepomp dit wel red.

Maar ik geef ze morgen nog een kans om deze week langs te komen en anders zoek ik een andere installateur maar dan gaat die rekening wel naar hun.

Hoe bedoel je dat je de compressor vernacheld? Door te weinig koudemiddel of...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ff vraagje voor de komende badkamer verbouwing.

Verwarming middels een warmtepomp, beganegrond vloerverwarming met pomploze verdeler.

In de badkamer gaat de radiator weg en komt er vloerverwarming (slangen in een cementdekvloer). Het zal zo'n 5 vierkante meter zijn, dus maar 1 groep en niks te verdelen. Is hier dan een 1 groeps verdeler nodig om de flow te kunnen zien en in stellen of kan dit zo op de radiator leiding? Dit is overigens al een vernieuwde leiding rechtstreeks naar de WP met een afsluiter in aanvoer en retour leiding.

Ik zag ook een RTL ventiel voor kleine ruimtes, maar gezien de lage temperatuur van verwarmen lijkt mij deze niet geschikt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 23:20
Ik heb daar een multibox van Heimeier tussen gezet. Die is er in K, RTL en RTL/K uitvoering. Voordeel is dat je ook de flow kan instellen, zodat je te hoge flow door je vloer wat kan terugregelen bij een korte lus.

De K is wat je nodig hebt met alleen warmtepomp. Is in feite niks anders dan een thermostatischeradiatorkraan die de ruimtetemperatuur meet in de badkamer.

https://www.imi-hydronic.com/product/multibox

Alle RTL functies zijn onzinnig met een warmtepomp die alleen vloerverwarming doet, omdat de temperatuur nooit zo hoog is dat deze de badkamer vloer niet in mag. Wel een klep opnemen die dicht kan als je gaat koelen (of zelf er aan denken dat je de thermostaatkraan van de multibox dicht draait). Ik heb de standaard thermostaatkraan vervangen voor een Zwave gestuurde kraan die vanuit mijn Domoticz wordt aangestuurd. Bij koelen stuur ik de kraan dan dicht.

[ Voor 10% gewijzigd door master1104 op 08-01-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wollie91 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Ik zit niet letterlijk in de kou aangezien de cv op lage temperatuur werkt en het dus gewoon warm in huis is. De maximale boilertemperatuur heb ik momenteel ingesteld op 50 graden omdat ik weet dat de warmtepomp dit wel red.

Maar ik geef ze morgen nog een kans om deze week langs te komen en anders zoek ik een andere installateur maar dan gaat die rekening wel naar hun.

Hoe bedoel je dat je de compressor vernacheld? Door te weinig koudemiddel of...??
het systeem begrenst de compressor zodat de last niet te hoog word door het koelmiddeltekort. maar je krijgt wel vaak een hele hete gastemperatuur en aan de aanzuigzijde een zeer lage wat slecht is voor de olie van de compressor. hij gaat niet direct stuk ervan natuurlijk maar goed is het niet op de lange termijn. maar dat is niet het probleem meer van de installateur dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
master1104 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:31:
Ik heb daar een multibox van Heimeier tussen gezet. Die is er in K, RTL en RTL/K uitvoering. Voordeel is dat je ook de flow kan instellen, zodat je te hoge flow door je vloer wat kan terugregelen bij een korte lus.

De K is wat je nodig hebt met alleen warmtepomp. Is in feite niks anders dan een thermostatischeradiatorkraan die de ruimtetemperatuur meet in de badkamer.

https://www.imi-hydronic.com/product/multibox

Alle RTL functies zijn onzinnig met een warmtepomp die alleen vloerverwarming doet, omdat de temperatuur nooit zo hoog is dat deze de badkamer vloer niet in mag. Wel een klep opnemen die dicht kan als je gaat koelen (of zelf er aan denken dat je de thermostaatkraan van de multibox dicht draait). Ik heb de standaard thermostaatkraan vervangen voor een Zwave gestuurde kraan die vanuit mijn Domoticz wordt aangestuurd. Bij koelen stuur ik de kraan dan dicht.
Koelen/verwarmen moet ik handmatig 2 keer per jaar omzetten bij de wp. Dan sluit of open ik ook kranen naar de badkamer.

Een thermostaat kraan hoeft van mij ook niet, de badkamer krijgt alleen warm cv water als er warmtevraag in de woonkamer is. Mogelijk in de toekomst op WAR draaien als de vloerverwarming op de verdieping klaar is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 21:25
Ik verdiep me al langer in de L-W warmtepompen om met onze situatie tot een keuze te komen.
Situatie nu jaarbasis.
Verbruik
Gemiddeld 1440L Propaan(*7Kwh/L) = 10.100kWh waarvan ongeveer 2.000kWh voor de showroom zal zijn.
Gemiddeld 4.000kg hout (*4,2kWh/kg) = 16.800 kWh.
Productie
Gemiddeld kWh stroom 'over' vanwege zonnepanelen 3.500 kWh.
(gezin, 3 kinderen, wonen platteland, vloerverwarming beneden, isolatie goed(dak,spouw, glas, vloer))

Plannen
• Zonnepanelen zijn nu zuid georiënteerd. (24st. x 355) en ik kijk ernaar om een oost/west ligging erbij te schakelen 2x8 stuks. Dan is mijn aansluiting volgens de installateur wel redelijk aan het 'vol lopen' en zo denk ik stroom te kunnen leveren buiten de echte piek midden op de dag.
• CV is nu 3 jaar oud,(Nefit Proline Nxt 24kW) die wil ik houden want een tank ligt er toch ivm andere aansluiting/gebruik.
• CV zie ik als onderdeel van hybride. Als het <-5° denk ik dat propaan goedkoper zal zijn. en we een minder grote warmtepomp nodig hebben. (1 liter propaan kost €1,- en geeft 7kWh)
• Warmtepomp koppelen.
Vragen
Welk vermogen warmtepomp.
Koevlaas lastig toe te passen ivm hybride. 5 tot 7 kW dan?
Welk merk.
Ik kan eigenlijk geen vergelijkstabel / overzicht vinden met de NL bekendere merken en bijbehorende voors- en tegens.
Iemand wel een overzicht van merken/mogelijkheden? Waar ik wel op let is of er een 'slim' systeem mogelijk is. Wat mogelijk zelf kan schakelen met temperatuur - gas/WP - zonnepanelen productie - ..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
the noise schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:51:
Ik verdiep me al langer in de L-W warmtepompen om met onze situatie tot een keuze te komen.
Situatie nu jaarbasis.
Verbruik
Gemiddeld 1440L Propaan(*7Kwh/L) = 10.100kWh waarvan ongeveer 2.000kWh voor de showroom zal zijn.
Productie
(gezin, 3 kinderen, wonen platteland, vloerverwarming beneden, isolatie goed(dak,spouw, glas, vloer))

Plannen
• Zonnepanelen zijn nu zuid georiënteerd. (24st. x 355) en ik kijk ernaar om een oost/west ligging erbij te schakelen 2x8 stuks. Dan is mijn aansluiting volgens de installateur wel redelijk aan het 'vol lopen' en zo denk ik stroom te kunnen leveren buiten de echte piek midden op de dag.
• CV is nu 3 jaar oud,(Nefit Proline Nxt 24kW) die wil ik houden want een tank ligt er toch ivm andere aansluiting/gebruik.
• CV zie ik als onderdeel van hybride. Als het <-5° denk ik dat propaan goedkoper zal zijn. en we een minder grote warmtepomp nodig hebben. (1 liter propaan kost €1,- en geeft 7kWh)
• Warmtepomp koppelen.
Vragen
Welk vermogen warmtepomp.
Koevlaas lastig toe te passen ivm hybride. 5 tot 7 kW dan?
Welk merk.
Ik kan eigenlijk geen vergelijkstabel / overzicht vinden met de NL bekendere merken en bijbehorende voors- en tegens.
Iemand wel een overzicht van merken/mogelijkheden? Waar ik wel op let is of er een 'slim' systeem mogelijk is. Wat mogelijk zelf kan schakelen met temperatuur - gas/WP - zonnepanelen productie - ..)
Eén tip: Lees de FAQ (Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic) en maak vervolgens volgens de instructies daarin een eigen topic voor je zeer specifieke situatie en post hier een link daar naartoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the noise
Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Eén tip: Lees de FAQ (Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic) en maak vervolgens volgens de instructies daarin een eigen topic voor je zeer specifieke situatie en post hier een link daar naartoe.
Ah, kijk aan. Dank, daar eerst 'inlezen' dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 13:32

pcprutser

No message

Andrehj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Pendelen op koude dagen is hooguit normaal als je altijd slechte installaties oplevert.... Waarom zit die buffer er eigenlijk tussen?
Hier pendelt de WP ook op warme dagen nooit. Altijd maar één run per dag.

Vertel wat meer over je installatie (liefst in een eigen topic, zie de FAQ) en dat pendelen kan er echt wel uit.

Je kunt ook even kijken in de merk-specifieke topics (links zie TS), waar de kennis van de juiste instellingen voor jouw merk WP zit.
Hierbij: Daikin WP Pendel + Prestatie issues
Met de instellingen ben ik (middels het Daikin-topic) al flink aan de slag geweest, maar met een matig functionerende installatie, kan je aanpassen wat je wil, zonder onvoldoende effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
the noise schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:51:
Situatie nu jaarbasis.
Verbruik
Productie

Plannen
Aanvullend op de tip van @Andrehj, deels wat OT:
  1. Als je hout blijft stoken, overweeg dan een CV buffer met doorstroomspiraal voor sww.
  2. [Als ik met 410 Wp per nieuw paneel reken, dan kom je op ca 15 kWp (24x355 + 16x410) uit en heb je al 3x25A aansluiting nodig (ws heb je die al). Met O/W toevoeging op Z kan dat rustig richting 20kWp. Als je genoeg ruimte op O/W hebt zou ik 12 tot 14 panelen meer neerleggen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Proton_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:26:
@leejoow ik verwacht niet direct dat er minder gependeld wordt, immers is dat een kwestie van vermogen.
Op de lagere Ta die mogelijk wordt is het minimumvermogen doorgaans hoger :)
Omdat aanvoer en afgifte met een gesloten verdeler altijd in evenwicht zijn kan je wel verwachten dat er beter gemoduleerd wordt.
Misschien dat de periodetijd ook anders wordt (langer aan, langer uit bij pendelen), dat hangt af van het besturingsalgoritme.
Ik weet zeker dat het bij mij enorm scheelde, grafiek ging van een zaagtand naar (in het begin, goed 2x per uur) ongeveer 3 runs per dag, en na heeeel lang fine tunen, constant draaien/1 run per dag als de buiten temperatuur dat toelaat.

1 nadeel! : als hij nu uitgaat op de thermostaat (Siemens rev 200)is hij langere tijd uit en dat geeft "koude" klachten, daar hij tot 21,6 zakt in temperatuur. Ingesteld op 22.
In de periode van laatst met vele defrosts 24/7 draaien met een temperatuur van 21,4 voelde het gewoon goed aan. Had ook al eens gelezen dat je de temperatuur daling ervaart en niet de lagere temperatuur...
En denk dat dat ook waar is door mijn ervaring.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhhPyBPaCb4Js4vSZKVMmuII34Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8tS7PuwizJvwsuGPhtklsrF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door hrt op 09-01-2023 12:13 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
overwinteraar schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Aanvullend op de tip van @Andrehj, deels wat OT:
  1. Als je hout blijft stoken, overweeg dan een CV buffer met doorstroomspiraal voor sww.
  2. [lii]Als ik met 410 Wp per nieuw paneel reken, dan kom je op ca 15 kWp (24x355 + 16x410) uit en heb je al 3x25A aansluiting nodig (ws heb je die al). Met O/W toevoeging op Z kan dat rustig richting 20kWp. Als je genoeg ruimte op O/W hebt zou ik 12 tot 14 panelen meer neerleggen... ;) [/lii]
(hout wil ik gaan afbouwen tot de helft)
Inderdaad een 3x25A aansluiting. Nu zijn die extra panelen dan voor 11 cent/kWh (greenchoice) want ik heb over. Met de aankoop van een warmtepomp kan ik die stroom weer zelf gaan benutten en is het 40 cent/Kwh waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hrt schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Ik weet zeker dat het bij mij enorm scheelde, grafiek ging van een zaagtand naar (in het begin) ongeveer 3 runs per dag.

1 nadeel! : als hij nu uitgaat op de thermostaat (Siemens rev 200)is hij langere tijd uit en dat geeft "koude" klachten, daar hij tot 21,6 zakt in temperatuur. Ingesteld op 22.
Had die Siemens thermostaat niet een hysterese van 0.5°C? Zo ja, dan weet je nu waarom hier vaak wordt aangeraden om een thermostaat met een kleine (instelbare) hysterese te kiezen. Zoals de vaak genoemde (maar helaas dure) Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Had die Siemens thermostaat niet een hysterese van 0.5°C? Zo ja, dan weet je nu waarom hier vaak wordt aangeraden om een thermostaat met een kleine (instelbare) hysterese te kiezen. Zoals de vaak genoemde (maar helaas dure) Panasonic.
Waarom heb ik denk je de Siemens genomen? Hysterese van 0.1 of 0.2... En pid op trage installatie.
Welke hier ook is geopperd.

[ Voor 3% gewijzigd door hrt op 09-01-2023 12:23 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:22:
Waarom heb ik denk je de Siemens genomen? Hysterese van 0.1 of 0.2... En pid op trage installatie.
Maar waar staat de hysterese nu op dan? Want uit je verhaal maak ik op dat je een hysterese van ca 0.4K ervaart. Kun je die niet lager zetten?
Je kunt ook nog experimenten met de locatie van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:22
Beste mede-tweakers,

We willen in 2023 van het gas af en dus een warmtepomp te laten plaaten. We hebben van 2 bedrijven een offerte gekregen. 1 van deze 2 is ook al bij ons thuis komen kijken. Er blijven echter bij mij 2 twijfelpunten vandaar mijn vraag hier.

Volgens de koevlaas2 formule kom ik op eenvermogen van 5,8kW voor een huis van 150m2 en 2 woonlagen. Op de begane grond ligt vloerverwarming en zijn geen radiatoren. Echter ik gebruik wel nachtverlaging dus mogelijk heb ik dus wat meer vermogen nodig
Installateur 1 adviseert 8kW en installateur 2 (die is dus bij ons thuis komen kijken) adviseert 6kW met als argument dat dat in 90% van de gevallen zeker genoeg is en dat ik in geval van extreme koude eventueel de airco kan bijschakelen.
We gebruiken de airco sinds het afgelopen jaar ook al als verwarming. Deze 3,5kW unit in de woonkamer is in de praktijk (van het afgelopen jaar) ruim voldoende gebleken. We gebruiken de CV alleen af en toe om geen koude voeten te krijgen. Onze vloerverwarming is van 2007 en naar huidige maatstaven liggen de leidingen te ver uit elkaar en zijn de lussen aan de lange kant. Dus een grotere warmtepomp raakt z'n vermogen waarschijnlijk toch niet kwijt in onze vloerverwarming (zegt mijn onderbuik).

Het tweede punt is het boilervat. Gaan voor een warmtepomp met ingebouwd vat van 190 liter of gebruik maken van een warmtepomp met extern vat van 300 liter. Beide installateurs laten de keuze aan ons.
We zijn met z'n vieren thuis, waarvan 2 kleine kinderen. We staan niet extreem lang onder de normale (geen regen-) douche.
Dus 190 liter lijkt afdoende, is zuiniger, neemt minder ruimte in, maar kleine kinderen worden ook een keer pubers.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bitjeverkeerd schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:47:
Beste mede-tweakers,

We willen in 2023 van het gas af en dus een warmtepomp te laten plaaten. We hebben van 2 bedrijven een offerte gekregen. 1 van deze 2 is ook al bij ons thuis komen kijken. Er blijven echter bij mij 2 twijfelpunten vandaar mijn vraag hier.

Volgens de koevlaas2 formule kom ik op eenvermogen van 5,8kW voor een huis van 150m2 en 2 woonlagen. Op de begane grond ligt vloerverwarming en zijn geen radiatoren. Echter ik gebruik wel nachtverlaging dus mogelijk heb ik dus wat meer vermogen nodig
Installateur 1 adviseert 8kW en installateur 2 (die is dus bij ons thuis komen kijken) adviseert 6kW met als argument dat dat in 90% van de gevallen zeker genoeg is en dat ik in geval van extreme koude eventueel de airco kan bijschakelen.
We gebruiken de airco sinds het afgelopen jaar ook al als verwarming. Deze 3,5kW unit in de woonkamer is in de praktijk (van het afgelopen jaar) ruim voldoende gebleken. We gebruiken de CV alleen af en toe om geen koude voeten te krijgen. Onze vloerverwarming is van 2007 en naar huidige maatstaven liggen de leidingen te ver uit elkaar en zijn de lussen aan de lange kant. Dus een grotere warmtepomp raakt z'n vermogen waarschijnlijk toch niet kwijt in onze vloerverwarming (zegt mijn onderbuik).

Het tweede punt is het boilervat. Gaan voor een warmtepomp met ingebouwd vat van 190 liter of gebruik maken van een warmtepomp met extern vat van 300 liter. Beide installateurs laten de keuze aan ons.
We zijn met z'n vieren thuis, waarvan 2 kleine kinderen. We staan niet extreem lang onder de normale (geen regen-) douche.
Dus 190 liter lijkt afdoende, is zuiniger, neemt minder ruimte in, maar kleine kinderen worden ook een keer pubers.......
Als je het max vermogen van je WP nodig hebt (en het buiten dus -10 is) kun je toch gewoon de nachtverlaging uit zetten? Het grootste deel van het jaar, als het buiten boven een graad of 4 is, kun je die dan handhaven.
Als je die 8 kW in je VVW kwijt kan én die hetzelfde minimum vermogen heeft als de 6 kW, zou ik voor de 8 kW gaan. Anders gewoon de 6 kW, want je hebt immers ook nog de airco als backup.
SWW: Er zijn ook fabrikanten die een all-in-one met 300L hebben (zoals Mitsubishi Electric). Met zo'n gezin zou ik wel altijd voor 300 liter gaan. Die kun je ook op een wat lagere (zuiniger) temperatuur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@bitjeverkeerd
Je kunt berekenen wat je vloerverwarming aan afgifte heeft bij een bepaalde aanvoertemperatuur.
Als deze het warm kreeg zonder airco, zal deze het ook redden op de warmtepomp alleen.

zie bijvoorbeeld:
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Maar waar staat de hysterese nu op dan? Want uit je verhaal maak ik op dat je een hysterese van ca 0.4K ervaart. Kun je die niet lager zetten?
Je kunt ook nog experimenten met de locatie van de thermostaat.
Precies, heb dat nooit ergens precies kunnen lezen, thermostaat leest uit in twee tienden, en zou meten op een tiende. Hangt in het midden van de ruimte op een binnenmuur.
Thermostaat staat op 22 slaat uit op 22,2 en zakt dan tot 21,8 eer die weer aanslaat.
En met dit (kwakkel) weer ervaren wij dat het wat frisser aanvoelt (terwijl de warmtepomp dan alweer aangeslagen is :S ).
Heb de thermostaat aangeschaft om eventuele overshoots te voorkomen.
En het is geen groot probleem, puur mijn ervaring.
Mijn sport was om hem weersafhankelijk zo te krijgen met zo min mogelijk runs.
In de recentelijke periode met veel defrosts, heb ik ook bijgestookt met een 500 watt kacheltje, puur om niet aan de instellingen te komen en het weinige vermogen tekort hiermee op te lossen. Wat uitstekend werkte. Ook deze sloeg af en toe aan en uit.
Maar goed, het ging om een gesloten verdeler :) . En mijn reactie was dat dat veel beter af te stellen was.
En daar mijn ervaring bij dat hij toen op 21,4 bleef staan, wat absoluut geen comfortklachten gaf :? .
Dit alles uiteraard met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wederom in de logging iets gezien waar ik niet per se blij van word, maar waar ik me van afvraag of dit ook kwaad kan:

Afgelopen weekend hadden wij vrij lage spanning die binnen kwam in het huis (220V). De WP zit aangesloten met 2,5mm2 kabels. Totaal zo een 45 meter (30 van de meterkast naar de binnenunit en dan nog 15 naar de buitenunit).
Door kabelverliezen kwam ik uiteindelijk op een spanning van 208V uit. Ik voelde ook de kabel warm worden binnen. Kan dit kwaad voor de compressor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkTwLSmPOII5d0yF0K8okL13bHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8UuTAPpDHgzY9tkQgSlCkBz1.png?f=fotoalbum_large

Vermogen moet nog door 10 gedeeld worden ;)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
bitjeverkeerd schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:47:
Beste mede-tweakers,

je hebt iets van ~70m2 vloerverwarming dus met waarschijnlijk wat meer dan 10cm hart-op-hart afstand. Daar ga je inderdaad nooit meer dan 7 kW in kwijt kunnen, dus grotere wp heeft weinig nut. Zeker als je ook nog een airco hebt voor eventuele backup zou ik mooi de 6 halen.

dan dat vat:
ik heb gemerkt dat het installeren van een los boilervat echt aanzienlijk meer werk is dan een all-in-one. ik zou dat dus ook in de prijs terug willen zien. Je kunt ze vragen om een prijsopgave voor een all-in-one van 300L, daarvan zou ik wel vragen gaan stellen als die net zo duur is als een los 300L vat met nog dingen als driewegkleppen en extra montagewerk etc.

in mijn eigen huis zou ik het met 4 mensen makkelijk aandurven met 200L. als ik de prijzen check (bijv hier ) dan zou het max 500 euro meer mogen kosten (de 300 all-in-one tov de 200 all-in-one)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:34
mensen,

ik heb mijn vraag al in het LG specifieke warmtepomp topic gesteld. hier zit wellicht wat bredere kennis.

ik heb momenteel een warmtepomp, LG 9kw. dit is samen met zonnecollectoren geïnstalleerd door een installateur. het werkt echter niet naar behoren (zie onder eerste schema).

-9kw warmtepomp
- 300L buffervat met 2 wisselaars, eentje voor de zonnecollectoren, eentje voor tapwater. EDIT: vat bevat dus CV water, geen tapwater.
- zonnecollectoren
- CV als backup (niet nodig voor verwarmen denk ik)
- woonkamer = convectoren
- rest huis radiatoren, maar dit wordt praktisch nooit verwarmd.

ik heb de opstelling nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCX-w8jfv_6lQNerUrNbASadtnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2rLxb5RSVKZA15AzGbV0X7kh.png?f=fotoalbum_large

thermostaat zit hierbij aangesloten aan de ketel.
het idee hierachter is (was) als volgt:

WP verwarmt buffervat, meer niet.
bij warmtevraag gaat de ketel aan en haalt warm water uit het buffervat, bij temp hooggenoeg gaat de ketel alleen circuleren, mocht het water te koud zijn, dan ook bijstoken.

dit werkt alleen niet. mijn ketel (nefit trendline) gaat in wachtstand met de melding: aanvoer temp te hoog.
dit resulteert in een circulatiepomp die niet gaat draaien en dus in een koude woning.

nu ben ik met hulp van enkele forumleden op wat andere sporen gezet:

idee 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4Fgl_jZkasKhJIIRK2Q4JIz6QQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BkorErXozTUvEOrxpXQUlHIq.png?f=fotoalbum_large

- WP verwarmt woning, met het buffervat als "overloop"
- extra systeempomp voor het circuleren, TADO moet deze dan aansturen
- ketel parallel, alleen voor nood
- hele systeem zelfde temperatuur
- koelen mogelijk door sluiten afsluiters.

optie 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V552k_tmsIctoOU8YrUv6_QpXZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xvfFogC2CNGwNm6EwX3n6RP.png?f=fotoalbum_large

- WP bedient twee circuits, woning en buffervat
- twee temperaturen, woning laag, buffervat hoger
- WP stuurt zelf aan, bij woning warm gaat deze over op het vat.
- koelen mogelijk door schakelen driewegkleppen (1+2) en sluiten afsluiter (3)
- CV parallel, enkel voor nood
- indien wp zíjn warmte niet kwijt kan bij verwarmen woning gaat bypass open.

optie 1 is simpeler, optie twee geeft meer mogelijkheden, en is geheel geregeld vanuit de WP

ik twijfel bij situatie twee alleen over of de WP niet erg gaat pendelen. als de woning warm is zal de WP overschakelen op het vat, dit gaat alleen natuurlijk niet instant, daarom het idee van de bypass, maar of dit werkt, geen idee. iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

ik ben me er van bewust dat beide gevallen niet optimaal zijn, echter zie ik het niet zitten om de gehele opstelling weer in zijn geheel over te kop te gooien.

zijn er mensen hier die hun zegje kunnen doen over deze optie? wellicht aanvullingen hebben of totaal andere ideeën?

[ Voor 6% gewijzigd door Nico95 op 09-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Nico95 een 3wegklep en/of terugslagklep hoeft niet in zowel aanvoer als retour, dat scheelt al.

Bij optie 1 kan je niet zowel warm douchewater als lauw verwarmingswater hebben, dus dat kost een boel rendement. Daarom zou ik voor (een versimpelde) optie 2 gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
@Nico95
Eens met wat @Proton_ zegt, maar wil je dat de collectoren meehelpen met de verwarming? Of zijn ze daar niet op gedimensioneerd?
Wordt wel lastig met 300 liter, dus ik zou denk ik gewoon de wp direct op de verwarming zetten, en het vat helemaal bypassen. Met 3weg klep je SWW in het vat opwarmen, de collectoren nemen dat vanzelf over richting de zomer.

In principe worden collectoren (voor zover ik weet) altijd ingezet als retourverhoging, als je ze wel wilt laten meehelpen met verwarmen. Verwarming retour onder 't vat, wp pakt halverwege 't vat, net boven de collector warmtewisselaar. bovenkant vat is SWW temp met 3 weg klep. Wp stuur dus alles aan, krijgt alleen iets hogere retour temp terug door de collectoren.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nico95 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:36:
zijn er mensen hier die hun zegje kunnen doen over deze optie? wellicht aanvullingen hebben of totaal andere ideeën?
Mijn eerste reactie is dat dit systeem veel te ingewikkeld is. Zeker de versies met al die kleppen. Als jij ooit niet meer in staat bent om dit te bedienen gaan je nabestaanden (of nieuwe eigenaren van de woning) nooit meer een installateur vinden die zich hier de vingers aan gaat branden.

En je spreekt nergens over SWW. Dit vat is duidelijk bedoeld als buffervat voor verwarmingswater. Komt SWW volledig uit de CV-ketel?
Maar wat is dan de functie van die lange spiraal door je buffervat?

Misschien moet je dit eerst even verder toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
Proton_ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:27:
@Nico95 een 3wegklep en/of terugslagklep hoeft niet in zowel aanvoer als retour, dat scheelt al.

Bij optie 1 kan je niet zowel warm douchewater als lauw verwarmingswater hebben, dus dat kost een boel rendement. Daarom zou ik voor (een versimpelde) optie 2 gaan.
als je maar 1 driewegklep gebruikt, ga je dan met koelen niet ook het hele vat afkoelen? je wil koelen in de zomer, dan heb je juist veel warmte uit de collectoren, die het vat warm maken.

wat zou je exact versimpelen?

waar ik dus vooral tegenaan hik bij de tweede optie, de WP heeft bij verwarmen als buffer alleen het CV systeem, is dat voldoende?
Baapje327 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:36:
@Nico95
Eens met wat @Proton_ zegt, maar wil je dat de collectoren meehelpen met de verwarming? Of zijn ze daar niet op gedimensioneerd?
Wordt wel lastig met 300 liter, dus ik zou denk ik gewoon de wp direct op de verwarming zetten, en het vat helemaal bypassen. Met 3weg klep je SWW in het vat opwarmen, de collectoren nemen dat vanzelf over richting de zomer.

In principe worden collectoren (voor zover ik weet) altijd ingezet als retourverhoging, als je ze wel wilt laten meehelpen met verwarmen. Verwarming retour onder 't vat, wp pakt halverwege 't vat, net boven de collector warmtewisselaar. bovenkant vat is SWW temp met 3 weg klep. Wp stuur dus alles aan, krijgt alleen iets hogere retour temp terug door de collectoren.
het is mooi meegenomen als ze helpen maar denk niet dat dat gauw gebeurd, zie nu de afgelopen maand wel dat er niet tot nauwelijks warmtevermogen uit de collectoren komt.

hoe jij het schetst is wel hoe ik het ongeveer voor me zie.
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Mijn eerste reactie is dat dit systeem veel te ingewikkeld is. Zeker de versies met al die kleppen. Als jij ooit niet meer in staat bent om dit te bedienen gaan je nabestaanden (of nieuwe eigenaren van de woning) nooit meer een installateur vinden die zich hier de vingers aan gaat branden.

En je spreekt nergens over SWW. Dit vat is duidelijk bedoeld als buffervat voor verwarmingswater. Komt SWW volledig uit de CV-ketel?
Maar wat is dan de functie van die lange spiraal door je buffervat?

Misschien moet je dit eerst even verder toelichten.
wil het uiteraard zo simpel mogelijk hebben, dat is nu nog even de zoektocht. v.w.b. bediening vind ik het juist daarom een pré als het allemaal vanuit de WP kan worden aangestuurd. nu ben ik nog een (zelfbenoemd) jonge god van 27, die hier nog wel even woont, dus daar ga ik me niet al te druk om maken ;)

SWW: deze komt onderin het vat binnen, door de lange spiraal, boven er weer uit. dus neemt warmte uit het vat, ofwel door de WP opgewarmd, ofwel door de collectoren.

in ieder geval allen alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[b]hrt schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:50:
ook al eens gelezen dat je de temperatuur daling ervaart en niet de lagere temperatuur...
En denk dat dat ook waar is door mijn ervaring.
Je voelt de warmteverlies van je eigen lichaam doordat de ruimte aan het afkoelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
@Nico95 hoeveel collectoren heb je, type, en oriëntatie? En je huis, iets van info (verbruik, type afgifte etc) nieuwbouw heeft 't weinig zin vrees ik. Collectoren doen wat in 't tussenseizoen, maar dan verwarm je amper met een nieuwbouwhuis
Retour verhogen met slechts 300 liter is lastig, want daar je cv water doorheen loop (onder tot en met midden) is max 20 graden, dus hou je nog maar de helft van je vat over. 150l, kan wel, maar ligt aan veel factoren.
Sowieso zullen er niet heel veel collectoren liggen, want daar is je 300l vat niet groot genoeg voor...(en de wisselaar ook niet)

Dat keoelen/verwarmen is geen issue, als je wilt koelen, doen je collectoren toch alles voor SWW, dus moet je je WP gewoon uitzetten/sww run uitzetten.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
@Baapje327

3 hewalex vlakke plaat collectoren (totaal ca. 6m2) op het zuiden, onder een hoek van ca. 35 graden.

gaat om een twee-onder-een-kap uit 1968, redelijke isolatie. verwarming middels convectoren in de woonkamer (ca. 40m2). radiatoren in de overige vertrekken, hier wordt echter niet tot nauwelijks verwarmd.

met CV op 45 graden was het prima warm te krijgen voor de komst van de WP.

wat ik al aangaf, ik verwacht niets van de collectoren op de CV, het is mooi meegenomen als het een keer een dag wat doet, maar gezien de temperaturen in de collectoren/vat afgelopen maanden, gaat dit weinig tot niets doen.

v.w.b. het verwarmen / koelen, begrijp inderdaad dat de WP dan op de woning draait ipv op het vat. @Proton_ zei dat er maar 1 klep nodig is. maar dan kan de andere zijde water toch door het vat? wat dus ook zal afkoelen? of bekijk ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:01
Nico95 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:36:

Het eenvoudigste is om, uitgaande van de bestaande situatie, de cv ketel te vervangen door een circulatiepomp (die kun je zelfs uit de ketel halen), geschakeld door je thermostaat. Ben je in één klap van het gas af.

[ Voor 4% gewijzigd door basfromasd op 09-01-2023 20:57 ]

Pagina: 1 ... 210 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.