Afgelopen zomer hebben wij onze L/W warmtepomp laten installeren. Na een aantal issues leek de installatie eindelijk redelijk te functioneren, totdat ik een probleem tegenkwam dat voor een nogal (uiteindelijk) tegenvallende COP leidt en een inefficiënt systeem faciliteert. Eind van de week komt er wederom een monteur van de fabrikant (Daikin) en de installateur komt dan wederom langs.
Voor het nodige advies, een klein beetje achtergrond informatie:
- Begane grond: 7 groepen, hoofdzone
- 1e verdieping: 5 groepen, + zolder: 4 groepen: secundaire zone.
Deze worden aangestuurd door een bi-zonekit (2 zones die onafhankelijk van elkaar de WP kunnen aansturen.
EHBH08E9W Wandmodel - Alleen verwarmen met 9KW back-up element
ERGA08EV Buitenunit LT 8 KW
BZKA7V3 twee zone kit incl. extra ruimte thermostaat EKRTR en EKRTWA
BRP069A71 WLAN-adaptermodule
EKHWS200D3V3 200L warmwatertank
- De VV aanvoer en retour op het buffervat is omgedraaid (hiervoor komt de adviseur van het installatiebedrijf vrijdag kijken):
(het halve isolatiewerk op deze foto is ten tijde van het door mij zelf geïnitieerde isoleren)
1: aanvoer vanaf warmtepomp
2: retour naar warmtepomp
3: retour vanaf VV
4: aanvoer naar VV
- Het constante pendelen (waarschijnlijk gerelateerd aan punt 2)
- De lage temperatuur in de vloer (niet meer dan 23/25 graden), mogelijk veroorzaakt door het verkeerd aangesloten buffervat.
- De eerder geplaatste kast om de buitenunit zou volgens de installateur weinig tot geen invloed hebben, echter gaf de buitensensor structureel een te lage temperatuur aan (6 a 7 graden lager), werd erg veel lucht gerecirculeerd en kon condenswater onvoldoende weg, waardoor dit op vroor en op zijn beurt weer een negatief effect had. Nadat ik deze op eigen initiatief heb verwijderd en gemeld, ondervond de installateur er zelf ook ineens problemen mee en gebruiken zij deze ook niet meer.
Ik wijd deze problemen aan het niet kundig adviseren en installeren van het geheel en wil er vrijdag met grof geschut in gaan, immers:
- Ik heb voor alle service bezoeken inmiddels 6 a 7 keer extra thuis moeten zijn (extra vrij nemen ed.),
- De hele periode al wekelijks druk mee geweest,
- De geboden oplossing werkt technisch onvoldoende,
- De bi-zonekit is een dusdanig complex product, welke onvoldoende gebruikt wordt door de installateur (en fabrikant), dat er niemand echt support op kan geven.
- Door een foutieve installatie, is het stroomverbruik gigantisch, zeker in koude perioden, met een onnodig hoge energierekening,
- Het falen van de desinfectierun, zorgt voor een periode van +/- 24 uur voor een hoog verbruik omdat de installatie blijft proberen de run succesvol af te ronden. Gemiddeld kost dit 40 tot 50 kWh per week extra.
Voor het nodige advies, een klein beetje achtergrond informatie:
Afgiftesysteem
- 130 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 16 groepen,alle groepen staan open (naregeling moet nog gedaan worden), op elke verdieping is een verdeler aanwezig.- Begane grond: 7 groepen, hoofdzone
- 1e verdieping: 5 groepen, + zolder: 4 groepen: secundaire zone.
Deze worden aangestuurd door een bi-zonekit (2 zones die onafhankelijk van elkaar de WP kunnen aansturen.
De installatie
De gehele installatie is opgetrokken rondom Daikin Altherma 3 LT producten:EHBH08E9W Wandmodel - Alleen verwarmen met 9KW back-up element
ERGA08EV Buitenunit LT 8 KW
BZKA7V3 twee zone kit incl. extra ruimte thermostaat EKRTR en EKRTWA
BRP069A71 WLAN-adaptermodule
EKHWS200D3V3 200L warmwatertank
De installateur
Deze is van mening dat het buffervat altijd nodig is, om op deze manier voldoende volume te hebben in het systeem. Ook is deze van mening dat het pendel gedrag dat de installatie momenteel laat zien, normaal is, ook op koude dagen. Ze hebben de bi-zonekit niet eerder toegepast en weten deze ook niet in te regelen. Ook Daikin heeft hier 3(!) verschillende monteurs voor langs moeten laten komen voordat de storingen verholpen konden worden.De problemen
- Desinfectie voor het SWW faalt wekelijks. (dit is waarvoor Daikin vrijdag primair langs komt)- De VV aanvoer en retour op het buffervat is omgedraaid (hiervoor komt de adviseur van het installatiebedrijf vrijdag kijken):
(het halve isolatiewerk op deze foto is ten tijde van het door mij zelf geïnitieerde isoleren)
1: aanvoer vanaf warmtepomp
2: retour naar warmtepomp
3: retour vanaf VV
4: aanvoer naar VV
- Het constante pendelen (waarschijnlijk gerelateerd aan punt 2)
- De lage temperatuur in de vloer (niet meer dan 23/25 graden), mogelijk veroorzaakt door het verkeerd aangesloten buffervat.
- De eerder geplaatste kast om de buitenunit zou volgens de installateur weinig tot geen invloed hebben, echter gaf de buitensensor structureel een te lage temperatuur aan (6 a 7 graden lager), werd erg veel lucht gerecirculeerd en kon condenswater onvoldoende weg, waardoor dit op vroor en op zijn beurt weer een negatief effect had. Nadat ik deze op eigen initiatief heb verwijderd en gemeld, ondervond de installateur er zelf ook ineens problemen mee en gebruiken zij deze ook niet meer.
De overweging
Ik twijfel sterk over de hudige oplossing. In de huidige opstelling is het buffervat nodig omdat deze (zou moeten) fungeert als open verdeler. Dit omdat de wp eerder afschakelde dan de bizonekit, gaf dit constant storingen. Op advies van de Daikin monteur is dat aangepast naar de huidige situatie. Hierdoor heb ik al eerder op het punt gestaan om de hele bi-zonekit te laten verwijderen. Momenteel neig ik hier weer naartoe, gezien reacties in andere topic's over de complexiteit van het systeem.Ik wijd deze problemen aan het niet kundig adviseren en installeren van het geheel en wil er vrijdag met grof geschut in gaan, immers:
- Ik heb voor alle service bezoeken inmiddels 6 a 7 keer extra thuis moeten zijn (extra vrij nemen ed.),
- De hele periode al wekelijks druk mee geweest,
- De geboden oplossing werkt technisch onvoldoende,
- De bi-zonekit is een dusdanig complex product, welke onvoldoende gebruikt wordt door de installateur (en fabrikant), dat er niemand echt support op kan geven.
- Door een foutieve installatie, is het stroomverbruik gigantisch, zeker in koude perioden, met een onnodig hoge energierekening,
- Het falen van de desinfectierun, zorgt voor een periode van +/- 24 uur voor een hoog verbruik omdat de installatie blijft proberen de run succesvol af te ronden. Gemiddeld kost dit 40 tot 50 kWh per week extra.