Beste mede-Tweakers,
Na veel hier meegelezen te hebben en er zowat een studie van gemaakt te hebben om zaken te leren, begrijpen en snappen voor ons nieuwe huis en verbouwing is het nu zover dat wij na negen weken (!) ook eindelijk de offerte voor de WP binnen hebben. Ik kan enkel zeggen: wow, wat een kennis hebben jullie en heb ik daar veel van opgestoken.
Aangezien het een fikse investering is en ik ondertussen best wat begrijp zou ik het toch waarderen als jullie feedback geven op de samenstelling/offerte.
Vrijstaande woning op het zuiden, bouwjaar 1992/1993;
Woonkamer/keuken/entree/toilet: 85m2;Garage 30m2, Totaal dus 113m2 VV (10 groepen)
HR++ beglazing, schuifpui en voordeur HR+++ en vloerisolatie zal verbeterd worden vanuit de kruipruimte.
SWW alleen voor douche/badkamer en kleine kraan in garage (indien warm water nodig).
Plaatsing in garage met buitenunit direct aan andere kant van de muur.
Voorstel installateur:
Binnenunit: Daikin Altherma 3R-EBVH11S23D9W (10,9 kW (?)/230L SWW) incl. back-up heater.
Buitenunit: Daikin Altherma 3R-ERLA11DW1 (split)
Buffervat 100L Nibe
Grundfos Alpha1 circulatiepomp
Compleet: 19.950,- euro ex BTW.
Nu had ik concreet twee vragen:
- waarom een buffervat van 100L? In mijn optiek erg veel ...
- de garage hoeft niet op 20 graden mee verwarmd te worden, maar 15/16 graden. Kwestie van de flow verminderen op de verdeler of toch die tweede thermostaat plaatsen? Al zou ik op jullie verhalen afgaande liever het geheel laten werken op WAR.
Er is geen echt Daikin-topic voor mijn vragen, vandaar hier. Sorry, als ik toch fout zit.
Dank alvast, alle tips zijn welkom.
[
Voor 3% gewijzigd door
Ralph88 op 05-01-2023 20:52
]