OK, ik zou hem helemaal los koppelen, dus wp direct op de verwarming, en met 3wegklep aan 't buffervat. Warm/aanvoer bovenin(let op warmtesloten) , retour/koud zou ik kijken of je die op meerdere plekken/hoogtes kan aansluiten met kogelkranen, dan kun je kiezen hoeveel water je warm houdt. Nu is 100l wss zat, maar wie weet wat er nog bij komt wonen en dan is (optie tot) meer water prettig.Nico95 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:49:
@Baapje327
3 hewalex vlakke plaat collectoren (totaal ca. 6m2) op het zuiden, onder een hoek van ca. 35 graden.
gaat om een twee-onder-een-kap uit 1968, redelijke isolatie. verwarming middels convectoren in de woonkamer (ca. 40m2). radiatoren in de overige vertrekken, hier wordt echter niet tot nauwelijks verwarmd.
met CV op 45 graden was het prima warm te krijgen voor de komst van de WP.
wat ik al aangaf, ik verwacht niets van de collectoren op de CV, het is mooi meegenomen als het een keer een dag wat doet, maar gezien de temperaturen in de collectoren/vat afgelopen maanden, gaat dit weinig tot niets doen.
v.w.b. het verwarmen / koelen, begrijp inderdaad dat de WP dan op de woning draait ipv op het vat. @Proton_ zei dat er maar 1 klep nodig is. maar dan kan de andere zijde water toch door het vat? wat dus ook zal afkoelen? of bekijk ik dit verkeerd?
Collectoren gaat met die hellingshoek pas veel doen als je geen verwarming meer nodig hebt en maakt 't allemaal stuk gemakkelijker.
Gasketel kan er dan ook uit.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.