Ok, naar aanleiding van de buffervatdiscussie van gisteren ben ik me vandaag toch eens gaan verdiepen in de installatie zoals ik hem nu ga krijgen en de documentatie van Nibe ten aanzien van buffervaten. Ik heb daarbij het volgende gevonden:
Nibe geeft dus (als ik het goed interpreteer) aan dat:
- Bij een zoneregeling een buffervat nodig kan zijn als de systeeminhoud te klein is.
- Dit buffervat bij een modulerende wp de minimale afgifte x 20 moet zijn.
- Ik voor elke m2 vvw die 16mm buis en 10cm h.o.h. heeft 1,5 liter van de bufferinhoud af mag trekken.
- Minimaal debiet en systeeminhoud voor mijn S2125-8 zijn 0,32 en 120 liter.
- Vermogen van de wp is 2,4 - 6,7 kW.
Mijn afgiftesysteem dat bij verwarmen altijd open staat is:
- +/- 55m2 vloerverwarming, waarvan +/- 35m2 zeker aan de eisen van Nibe voldoet. De overige 20 m2 is wel dik genoeg, maar ik ben niet 100% zeker van de h.o.h. afstand. Ik denk echter dat dat wel goed zit, op basis van wat ik me van de aanleg kan herinneren.
- 1 T22 radiator van 120 X 50
- 1 T22 radiator van 70 x 60, die vervangen gaat worden door T33
- 1 Ledenradiator van ongeveer 75 x 70
- 1 handdoekradiator met zo'n 5m2 vvw op de retour in de badkamer.
- Nog de originele koperen leidingen naar de radiatoren. Vvw en aanvoer naar de stijgleidingen naar boven is wel kunststof.
Voor de overige 3 radiatoren op de slaapkamers geldt dat ze vrijwel dicht staan. Ik heb ze net ietsje open om zo ook daar doorstroming te hebben. Wanneer ik nu koel met de Elga zet ik (ivm condens) een kogelkraan dicht, waardoor alle radiatoren afgekoppeld worden en ik alleen nog flow door de 55m2 vloer in de woonkamer heb.
Als ik nu reken zoals ik denk dat het moet dan kom ik op het volgende uit op basis van alleen de vloerverwarming in de woonkamer:
- 2,4 kW x 20 liter is een buffer van 48 liter
- 50 m2 x 1,5 liter is 75 liter die van de buffer af kan (zuinig gerekend met de hele vloer)
- Of 30 m2 x 1,5 liter is 45 liter die van de buffer af kan (zuinig gerekend met de zeker 10cm h.o.h. vloer)
Ik kom dan uit op een buffer van of -27 liter, of 3 liter. Die 3 liter zit dan echter altijd nog wel in de overige 20m2 vloerverwarming en anders wel in de radiatoren.
Mijn conclusie is dan ook dat het buffervat niet nodig is, zelfs niet als ik zoneverwarming zou gaan gebruiken. Enige wat ik niet zeker weet is of het systeem wel de minimale 120 liter inhoud heeft die Nibe voor de S2125 vereist, want ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen berekenen. Zou dat nog een reden kunnen zijn dat een buffervat nodig zou zijn?
@
Andrehj @
flippy Wat denken jullie van bovenstaande? Heb ik dit zo goed berekend, of blijkt er duidelijk uit dat wiskunde niet mijn beste vak was?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.