Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 212 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.548 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ik zit nog te wachten op de plaatsing van de warmtepomp. Heb wel een offerte binnen voor het vervangen en plaatsen van 4 Jaga convectoren. (€4800 euro in totaal)..wat een dure dingen?

Twijfel nu ten zeerste of ik dat niet doen of even de radiatoren moet aankijken, voor 3000 heb ik ook een mooie houtkachel in de woning wat meer sfeer geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

AMARONE schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:11:
Ik zit nog te wachten op de plaatsing van de warmtepomp. Heb wel een offerte binnen voor het vervangen en plaatsen van 4 Jaga convectoren. (€4800 euro in totaal)..wat een dure dingen?

Twijfel nu ten zeerste of ik dat niet doen of even de radiatoren moet aankijken, voor 3000 heb ik ook een mooie houtkachel in de woning wat meer sfeer geeft.
Is prima iets wat je later kan doen. Ik zou eerst kijken wat je oude configuratie doet en daarna optimaliseren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:19
Baapje327 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Doe je ding, maar snappen doe ik het niet. Je hinkt een beetje op 2 benen lijkt 't.
Je gaat je SWW vat gebruiken als buffer omdat je in je huis niet genoeg afgifte (denkt) te hebt?
Maar je gaat dan wel je verwarming stoken op Sww temperaturen, anders heb je zo een koude douche. (aanname overigens, ik neem aan dat je je gasketel eruit gaat halen tzt) Overigens denk ik dat je geen afgifte probleem meer hebt bij die temperaturen, dus dan snap ik het buffervat in je cv circuit weer niet.
Ergo, je scheidt sww en cv, omdat je beide andere temperaturen gebruikt, of je voegt ze samen, maar volgens mij heb je dan de slechte kanten van beide, maar niet de voordelen.
Wellicht kun je het nog eens uitleggen wat je nu gaat doen? Miss snap ik het en leer ik (of jij) er wat van.

Ps, als je echt te weinig afgifte hebt in je cv circuit met lagere ta, is het volgens mij het meest nuttige om dat op te lossen, want dat blijft je probleem.
heel eerlijk, ik twijfel enorm, en dit leek het makkelijkst voor nu. maar ben er dus niet helemaal over uit.
heb gisteren nog gesproken met iemand die warmtepompen installeert als baan, maar goed die heeft ook z'n eigen manier van werken. die gaf ook aan, hou het simpel, WP vat laten verwarmen, vanuit daar alles laten werken. het is overigens wel het plan om (voor nu) de CV te laten hangen, voor verwarming zal het niet per se nodig zijn, voor naverwarmen tapwater wel.

ik zal vanavond even mijn schema's updaten en wat extra info er bij zetten. nu ik jou weer zie aangeven dat je denkt dat het wel goed gaat zonder buffer het verwarmen, lijkt mij het ook veel mooier om de WP rechtstreeks de woning te laten verwarmen (=lagere temperatuur) en daarnaast het buffervat te verwarmen voor SWW (= hogere temperatuur). ik denk dat ik hiermee een efficienter systeem heb dan alles op hogere temperatuur.

achteraf had ik dan wellicht beter een buffervat kunnen hebben waar echt SWW water in wordt gebufferd, maar dat is nu helaas niet anders.

enige wat met het scheiden van de systemen niet gebeurd is dat de zonnecollectoren ondersteuning kunnen bieden voor het verwarmen van de woning, dat kan wel als ik het aansluit via het "open collector" principe.

het is echter de vraag of de collectoren in de maanden wanneer verwarming gewenst is, voldoende opwekt om uberhaupt te ondersteunen, dit is in ieder geval in december niet het geval geweest.

EDIT:

ter verduidelijking nog een aangepast schema (@Baapje327 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekO2vmXeXbLLrt163xzRSsqbcNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SKgvKQrbK1W7rljSIUyn4WVy.png?f=fotoalbum_large

zo denk ik het dus nu, twee aparte circuits, terugslagklep voor de ketel. de bypass, geen idee of dit nodig is, maar gezien de kosten hiervan, baat het niet schaadt het niet?

zou dit zo, volgens jouw beredenatie ook kloppen?

[ Voor 11% gewijzigd door Nico95 op 11-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:37
Pietje555 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:08:
@SalexSun
De Bor is een raamwet, het lokale bestemmingsplan kan strengere eisen stellen dat dat was bij mijn gemeente het geval.
Bij ons mag niets in de voortuin geplaatst worden omdat het de spuigaten uitliep met schuurtjes en klko omkastingen.
Ook WP installaties op dakkapellen aan de voorzijde mag niet.
Zelfs PV panelen aan de straatzijde willen ze nu ook beperkingen voor instellen vertelde die ambtenaar.
Ik kan me ook voorstellen dat bij veel woningen de geluideis van 40 dBA op de erfgrens lastig te halen is. Ze proberen dus gewoon meer grip op de wildgroei te krijgen door het vergunning plichtig te maken zodat ze het kunnen toetsen
@SalexSun Stukje voormalig vakdeformatie:
Het Besluit omgevingssrecht is geen 'raamwet'. De regels voor vergunningvrij bouwen staan in bijlage II van het Bor. In artikel 2 staan zaken die altijd vergunningvrij zijn, voor zowel bouwen als ruimtelijke ordening (bestemmingsplan). De gemeente kan en mag daar niet vanaf wijken.
In artikel 3 staan zaken die alleen vergunnningvrij zijn voor bouwen en niet voor ruimtelijke ordening. Die moeten dus wel voldoen aan het bestemmingsplan om ze zonder vergunning te mogen plaatsen.

Het kleine bouwwerk op een erf (max 2m2, 1 m hoog) staat in artikel 2, lid 21.

Op het moment dat je een buitenunit op een plat dak zet of aan de gevel hangt, valt dit onder artikel 3, lid 8. Omdat het volume van het bouwwerk dan toeneemt is het in principe altijd vergunningplichtig. Sommige gemeenten zijn wat ruimhartiger in de interpretatie van de toename van het volume dan anderen. Ofwel daar is het echt afhankelijk van de gemeente of je een vergunning nodig hebt. Wel zal de buitenunit binnen het bestemmingsplan moeten passen. Als dat niet het geval is, dan is er sowieso een vergunning nodig. Zie voor meer info ook: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

Tot slot nog 2 punten:
- De regels van het Bouwbesluit gelden ook bij vergunningvrij bouwen, dus ook een vergunningvrij geplaatste buitenunit moet aan de geluidseisen voldoen. Daarvoor is een vergunning afdwingen niet nodig
- Met de komst van de Omgevingswet komen de regels voor vergunningvrij bouwen in het Besluit bouwwerken leefomgeving. Daarin valt voorlopig te lezen dat zonnepanelen gewoon vergunningvrij blijven (artikel 2.29, onder d) en het kleine bouwwerk op het erf ook vergunningvrij blijft (artikel 2.29, onder r).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nico95 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:55:
het is echter de vraag of de collectoren in de maanden wanneer verwarming gewenst is, voldoende opwekt om uberhaupt te ondersteunen, dit is in ieder geval in december niet het geval geweest.
Jij hebt hier precies hét probleem van die zonnecollectoren gevonden, namelijk dat ze voor CV-ondersteuning nagenoeg nutteloos zijn.
Het is veel slimmer (en veel eenvoudiger) om ze enkel voor SWW-ondersteuning te gebruiken in een SWW-vat met dubbele spiraal, want SW heb je in de zomer ook nodig. (Maar zelfs dan is het, als je al een WP hebt, efficiënter, eenvoudiger en goedkoper om dat dakoppervlak met PV te vullen en het SWW gewoon met de WP te maken).
Het CV-systeem werkt dan los daarvan gewoon zonder poespas met de warmtepomp.

[ Voor 43% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2023 10:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico95
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Jij hebt hier precies hét probleem van die zonnecollectoren gevonden, namelijk dat ze voor CV-ondersteuning nagenoeg nutteloos zijn.
Het is veel slimmer (en veel eenvoudiger) om ze enkel voor SWW-ondersteuning te gebruiken in een SWW-vat met dubbele spiraal, want SW heb je in de zomer ook nodig. (Maar zelfs dan is het, als je al een WP hebt, efficiënter, eenvoudiger en goedkoper om dat dakoppervlak met PV te vullen en het SWW gewoon met de WP te maken).
Het CV-systeem werkt dan los daarvan gewoon zonder poespas met de warmtepomp.
daar ben ik inderdaad wel achter, met de huidige subsidies was het systeem echter akelig goedkoop.
het staat er allemaal al, dus weghalen voor PV panelen gaan we niet doen.

de optie zou dus evt. zijn om de WP het huis te laten verwarmen op lage temp, de warmtepomp een driewegklep laten bedienen om daarnaast het vat (met gewoon water, geen tapwater) te laten verwarmen voor SWW, op hogere temperatuur. de warmte hiervan wordt dan overgedragen aan het tapwater, dat door de spiraal loopt. in de warme maanden kan het vat opwarmen met de collectoren, dan heeft de WP rust :)

als ik dit nu zo ook weer typt, klinkt het mooier dan de andere optie, het blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Nico95 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:55:
[...]

heel eerlijk, ik twijfel enorm, en dit leek het makkelijkst voor nu. maar ben er dus niet helemaal over uit.
heb gisteren nog gesproken met iemand die warmtepompen installeert als baan, maar goed die heeft ook z'n eigen manier van werken. die gaf ook aan, hou het simpel, WP vat laten verwarmen, vanuit daar alles laten werken. het is overigens wel het plan om (voor nu) de CV te laten hangen, voor verwarming zal het niet per se nodig zijn, voor naverwarmen tapwater wel.

ik zal vanavond even mijn schema's updaten en wat extra info er bij zetten. nu ik jou weer zie aangeven dat je denkt dat het wel goed gaat zonder buffer het verwarmen, lijkt mij het ook veel mooier om de WP rechtstreeks de woning te laten verwarmen (=lagere temperatuur) en daarnaast het buffervat te verwarmen voor SWW (= hogere temperatuur). ik denk dat ik hiermee een efficienter systeem heb dan alles op hogere temperatuur.

achteraf had ik dan wellicht beter een buffervat kunnen hebben waar echt SWW water in wordt gebufferd, maar dat is nu helaas niet anders.

enige wat met het scheiden van de systemen niet gebeurd is dat de zonnecollectoren ondersteuning kunnen bieden voor het verwarmen van de woning, dat kan wel als ik het aansluit via het "open collector" principe.

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar je zonneboilervat heeft geen extra spiraal erin?

Makkelijkst is natuurlijk een monoblock zonder buffer en je sww laten doen door je cv en zonneboiler.

Mooiste is monoblock en 2 vaten en je collectoren zoveel mogelijk mee laten helpen met verwarming en het overschot in warm water.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
Ik heb een vraag, en ik weet niet eens of het wel een vraag is. Misschien is het antwoord wel altijd hetzelfde?

In ons huis hebben we een Nibe VVM 500. Er komt een bijgebouw dat we ook graag willen verwarmen. Kan ik hier de warmtepomp voor gebruiken die wel al hebben? Het lijkt me dat capaciteit een rol speelt, maar maakt het verder nog uit welke WP ik heb? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
Powrskin schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar je zonneboilervat heeft geen extra spiraal erin?

Makkelijkst is natuurlijk een monoblock zonder buffer en je sww laten doen door je cv en zonneboiler.

Mooiste is monoblock en 2 vaten en je collectoren zoveel mogelijk mee laten helpen met verwarming en het overschot in warm water.
ik heb een buffervat met twee spiralen, eentje voor het tapwater, eentje voor de collectoren.

mijn warmtepomp kan zelf schakelen tussen verwarming woning en buffervat voor tapwater, dus jouw eerste omschrijving, maar dan sww door wp en zonneboiler.

optie 2 ga ik niet doen, moet er een vat bij, daar is en geen ruimte voor en wil het doen met het spul wat er nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 15:04
rykers schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:01:
[...]

@SalexSun Stukje voormalig vakdeformatie:
Het Besluit omgevingssrecht is geen 'raamwet'. De regels voor vergunningvrij bouwen staan in bijlage II van het Bor. In artikel 2 staan zaken die altijd vergunningvrij zijn, voor zowel bouwen als ruimtelijke ordening (bestemmingsplan). De gemeente kan en mag daar niet vanaf wijken.
In artikel 3 staan zaken die alleen vergunnningvrij zijn voor bouwen en niet voor ruimtelijke ordening. Die moeten dus wel voldoen aan het bestemmingsplan om ze zonder vergunning te mogen plaatsen.

Het kleine bouwwerk op een erf (max 2m2, 1 m hoog) staat in artikel 2, lid 21.

Op het moment dat je een buitenunit op een plat dak zet of aan de gevel hangt, valt dit onder artikel 3, lid 8. Omdat het volume van het bouwwerk dan toeneemt is het in principe altijd vergunningplichtig. Sommige gemeenten zijn wat ruimhartiger in de interpretatie van de toename van het volume dan anderen. Ofwel daar is het echt afhankelijk van de gemeente of je een vergunning nodig hebt. Wel zal de buitenunit binnen het bestemmingsplan moeten passen. Als dat niet het geval is, dan is er sowieso een vergunning nodig. Zie voor meer info ook: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

Tot slot nog 2 punten:
- De regels van het Bouwbesluit gelden ook bij vergunningvrij bouwen, dus ook een vergunningvrij geplaatste buitenunit moet aan de geluidseisen voldoen. Daarvoor is een vergunning afdwingen niet nodig
- Met de komst van de Omgevingswet komen de regels voor vergunningvrij bouwen in het Besluit bouwwerken leefomgeving. Daarin valt voorlopig te lezen dat zonnepanelen gewoon vergunningvrij blijven (artikel 2.29, onder d) en het kleine bouwwerk op het erf ook vergunningvrij blijft (artikel 2.29, onder r).
Bedankt voor deze uitgebreide toelichting. Het wordt allemaal wel erg moeilijk gemaakt voor de gewone burger.
In mijn geval zou dit dus vergunningsvrij zijn als ik je goed begrijp(?). Anderzijds zou je kunnen stellen dat de buitenunit onderdeel is van de woning (onlosmakelijk verbonden) en dus niet als afzonderlijk bouwwerk moet worden beschouwd.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
SalexSun schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide toelichting. Het wordt allemaal wel erg moeilijk gemaakt voor de gewone burger.
In mijn geval zou dit dus vergunningsvrij zijn als ik je goed begrijp(?). Anderzijds zou je kunnen stellen dat de buitenunit onderdeel is van de woning (onlosmakelijk verbonden) en dus niet als afzonderlijk bouwwerk moet worden beschouwd.
Toen ik bezig was met mijn warmtepomp heb ik dit eerst getoetst bij de afdeling vergunningen van onze gemeente. De reden was dat ik de buitenunit (Climer Airys APC08 van 828 x 924 x 377) aan de voorkant van ons huis wilde plaatsen en geen gedoe achteraf wilde (we wonen in een historisch dorps-/landschapsgebied).

Ik kreeg meteen daarop de volgende reactie:
Naar aanleiding van uw vraag voor het plaatsen van een warmtepomp kan ik u als volgt informeren.

Het plaatsen van een dergelijk bouwwerk kan vergunningsvrij worden geplaatst. In de vergunningsvrije regelgeving is namelijk het volgende opgenomen:

· 21. een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. niet hoger dan 1 m, en
b. de oppervlakte niet meer dan 2 m2;

Aangezien de maten van deze warmtepomp de maximale bovengenoemde maatvoering niet overschrijden mag het vergunningsvrij worden geplaatst.

Alleen moet u rekening houden met het feit dat qua geluid de warmtepomp op de erfgrens niet de 40 dB mag overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Ik volg dit forum nu een tijdje want ik heb ook wel interesse in een WP. Heb zelf 32 PV's op het dak en gebruik nu het overschot aan geproduceerde stroom door de verwarming in the woonkamer te ondersteunen met elec radiators. Op 17 januari komt er een installateur kijken naar de situatie. Een eerlijke man lijkt me zo uit het telefoongesprek, want hij was vrij gereserveerd over het economisch voordeel. Ik had zelf eerst de indruk, mede door allerlei informatie door verschillende instanties, dat de installatie van een hybride WP systeem rond de €5000 zou bedragen. Ook in de planning van de overheid en in de politiek gaan ze uit van dergelijke bedragen, behalve FvD dan. Nu zie ik in het forum bedragen genoemd worden van boven de 10K en zelfs richting the 20. Dat is toch wezenlijk van een andere orde. Nu vraag ik me af, zijn die eerder genoemde bedragen onrealistisch, met een tintje van propaganda of wishfull thinking? Of zijn de kosten zo enorm snel gestegen door de energie crisis, en dat de markt er een slaatje uitslaat? Zitten we in een soort hausse die uiteindelijk wel weer inzakt? Ik heb geen zin om op de top van een markt iets te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:25:
Ik volg dit forum nu een tijdje want ik heb ook wel interesse in een WP. Heb zelf 32 PV's op het dak en gebruik nu het overschot aan geproduceerde stroom door de verwarming in the woonkamer te ondersteunen met elec radiators. Op 17 januari komt er een installateur kijken naar de situatie. Een eerlijke man lijkt me zo uit het telefoongesprek, want hij was vrij gereserveerd over het economisch voordeel. Ik had zelf eerst de indruk, mede door allerlei informatie door verschillende instanties, dat de installatie van een hybride WP systeem rond de €5000 zou bedragen. Ook in de planning van de overheid en in de politiek gaan ze uit van dergelijke bedragen, behalve FvD dan. Nu zie ik in het forum bedragen genoemd worden van boven de 10K en zelfs richting the 20. Dat is toch wezenlijk van een andere orde. Nu vraag ik me af, zijn die eerder genoemde bedragen onrealistisch, met een tintje van propaganda of wishfull thinking? Of zijn de kosten zo enorm snel gestegen door de energie crisis, en dat de markt er een slaatje uitslaat? Zitten we in een soort hausse die uiteindelijk wel weer inzakt? Ik heb geen zin om op de top van een markt iets te kopen.
Als je door een installateur een hybride installatie word gedaviseerd moet je die meteen links laten liggen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
Zelf denk ik, doordat alle prijzen en lonen zijn gestegen en de vraag de komende jaren hoog blijft, dat de prijzen van WP-systemen ook voorlopig wel door zullen stijgen. Maar dat is maar mijn persoonlijke mening.

Je kunt nu een 4 kW Quatt hybride-oplossing krijgen voor €5.099 excl. subsidie (€2.399 incl. subsidie). Dan ga je wel in zee met een start-up met alle mogelijke risico's van dien. Wat je voor andere merken betaalt weet ik niet. Voor mijn full electric-oplossing (8kW CV + 200l SWW met TD-paneel) heb ik bruto ca. €16.000 betaald. Daar kreeg ik €2.825 subsidie op (dus netto zo'n €13.000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
flippy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Als je door een installateur een hybride installatie word gedaviseerd moet je die meteen links laten liggen.
Hij is niet bevooroordeeld mbt het een of andere systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
ultramarine schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Zelf denk ik, doordat alle prijzen en lonen zijn gestegen en de vraag de komende jaren hoog blijft, dat de prijzen van WP-systemen ook voorlopig wel door zullen stijgen. Maar dat is maar mijn persoonlijke mening.

Je kunt nu een 4 kW Quatt hybride-oplossing krijgen voor €5.099 excl. subsidie (€2.399 incl. subsidie). Dan ga je wel in zee met een start-up met alle mogelijke risico's van dien. Wat je voor andere merken betaalt weet ik niet. Voor mijn full electric-oplossing (8kW CV + 200l SWW met TD-paneel) heb ik bruto ca. €16.000 betaald. Daar kreeg ik €2.825 subsidie op (dus netto zo'n €13.000).
Ja, dat zijn dus heel andere bedragen dan welke in de media worden genoemd. Als voorbeeld:
https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp van 22 november jl. De gemiddelde prijs inclusief installatie ligt volgens die vergelijking zo rond de 6500 euro. Dat zijn welliswaar hybride systemen, maar ik neem aan dat een full-electric oplossing niet 2x zo duur is als een hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Ben aan het testen geweest met de instellingen van de diverse ruimte thermostaten van de zone regeling van Watts die aan mijn monoblock warmtepomp is gekoppeld.

Standaard waarde vanaf installateur: proportionele regeling (bP-stand). Dit geeft een golvende temperatuur die richting vloerverwarmingsverdeler gaat, wat wel te verklaren is omdat de motorafsluiters op de zones steeds de zones iets knijpen en weer iets open sturen.

Ook de hysteresis-regeling (HYs-stand) met een hysteresis van 0,2 graad geprobeerd. Dit geeft een vlakkere lijn (motorafsluiters op de zones sturen aan of uit afhankelijk van de hysteresis), echter de temperatuur richting vloer blijft ver achter bij de temperatuur die vanuit de buitenunit (monoblock) komt. Ook het energieverbruik ligt hierbij hoger (ca. 5-10% dan bij de proportionele regeling en ik heb het gevoel dat de ruimtes langzamer opwarmen.

Gevoelsmatig als ik naar de curves kijk lijkt mij de echter de hysteresis regeling de juiste, echter dit wordt tegengesproken door het hogere verbruik en het trager opwarmen van de ruimtes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ2MXL4oU5dVsdiaAkD18sqV8I0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KQDA6ZFbzARlxfjx0nubQnL8.jpg?f=user_large

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Wat zou de juiste instelling moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Hij is niet bevooroordeeld mbt het een of andere systeem.
Als dat echt zo is dan zou die geen hybride adviseren/verkopen maar direct naar gasloos.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

En dan stuur je net als ik er 7 naar buiten. :+ En hou je er 3 over waarvan 2 meer dan 20 mille willen aftikken en 1 verzuipt in het werk en geen tijd heeft offerte aan te passen. Probleem is dat wij als consument als we de hoofdprijs niet willen/kunnen betalen links worden laten gelegen door installateurs en zij aan cherry picking doen.

Ik stook voorlopig maar door met mijn L/L en 400m3 SWW en hoop dat door recessie de vraag instort. Kunnen we wellicht weer normaal zaken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
flippy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Als dat echt zo is dan zou die geen hybride adviseren/verkopen maar direct naar gasloos.
Hij heeft nog niets geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Ja, dat zijn dus heel andere bedragen dan welke in de media worden genoemd. Als voorbeeld:
https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp van 22 november jl. De gemiddelde prijs inclusief installatie ligt volgens die vergelijking zo rond de 6500 euro. Dat zijn welliswaar hybride systemen, maar ik neem aan dat een full-electric oplossing niet 2x zo duur is als een hybride.
Beetje off-topic maar...

Mijn ervaring is dat ALLE verbouwingen en aanpassingen aan huizen aan zeer sterke prijsstijgingen onderhevig zijn. WP's plaatsen, dakkapellen plaatsen, gevels zetten, zonnepanelen leggen, ramen wisselen etc, etc.

Redenen (...die opgevoerd worden):
- materiaal duurder (schaarste hier en daar)
- levertijden langer (mondiale logistieke problemen)
- vaklui niet te vinden (veel beunhazen)
- overvolle orderportefeuilles
- en gebruikmaken van bovenstaande om wat extra % er bovenop te doen.

Indicaties over kosten van verbouwingen en aanpassingen (dus ook van WP's) van overheden, stichtingen en ideële organisaties zijn consequent veeeel te optimistisch en te laag. Ik vrees dat je weinig anders kunt doen dan je hier goed in te lezen en dan geïnformeerd een juiste keuze te maken.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@dof Er wordt ook gewoon misbruik gemaakt van de angst van mensen over de huidige gasprijzen. Niets verkoopt zo makkelijk als angst. Ik had een offerte van jawel 27 mille. Moet jij eens uitrekenen hoe zich dat verhoudt tot de gasprijs en aanschaf keteltje a 2 mille. Voor 25 mille kan ik met mijn oude verbruik van 900 m3 heeeeeeeeel lang stoken. En die gasprijs gaat op termijn (en nu al) echt weer naar beneden. Daarom is L/L nu een hype want die dingen kosten bijna niets in vergelijking.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 11-01-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Reken eens uit wat je bij een (optimistische?) gasprijs van 1 euro de komende 5,6,7 jaar kwijt zou zijn aan verwarming (inc. aansluiting). Dan weet je wat een all-electric en bijvoorbeeld wp boiler zou mogen kosten. Zonnepaneel opbrengst natuurlijk even meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dof schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:18:
Indicaties over kosten van verbouwingen en aanpassingen (dus ook van WP's) van overheden, stichtingen en ideële organisaties zijn consequent veeeel te optimistisch en te laag. Ik vrees dat je weinig anders kunt doen dan je hier goed in te lezen en dan geïnformeerd een juiste keuze te maken.
Sterker nog, als je een beetje handig bent, kun je het ook zelf gaan doen. Je eerst goed inlezen en dan gewoon aan het werk.
Gereedschap kun je gewoon inkopen (kan makkelijk van het geld wat je op de installateur bespaart) en evt later weer verkopen.
In het geval van een split WP zou je zelfs je STEK-papieren van de besparing kunnen halen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaap19 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:23:
Zonnepaneel opbrengst natuurlijk even meenemen.
Wat hebben die zonnepanelen daar nou weer mee te maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
dof schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Beetje off-topic maar...

Mijn ervaring is dat ALLE verbouwingen en aanpassingen aan huizen aan zeer sterke prijsstijgingen onderhevig zijn. WP's plaatsen, dakkapellen plaatsen, gevels zetten, zonnepanelen leggen, ramen wisselen etc, etc.

Redenen (...die opgevoerd worden):
- materiaal duurder (schaarste hier en daar)
- levertijden langer (mondiale logistieke problemen)
- vaklui niet te vinden (veel beunhazen)
- overvolle orderportefeuilles
- en gebruikmaken van bovenstaande om wat extra % er bovenop te doen.

Als de genoemde bedragen inderdaad veel te optimitisch zijn vind ik wel dat er eens wat tegengeluid moet komen. De bevolking wordt eigenlijk gewoon bedonderd door de verhalen dat de energietransitie wel betaalbaar is en zelfs voordelig kan zijn. Als het waar is dat hybride systemen moeten worden vermeden is het nog een graadje erger want deze oplossing wordt juist het meest gepushed. Het artikel van de Consumentbond is zeer recent, hebben zij zich dan ook een rad voor ogen laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Snap ik ook niet met salderen wat op de schop gaat en je in de goede periode er een lullige vergoeding voor krijgt. Lekker op termijn Eneco etc sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Die laten de verbruikskosten van je wp dalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaap19 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:26:
Dat is maar marginaal. Sterker nog, door de zonnepanelen zijn de verbruikskosten van mijn WP op dit moment torenhoog.
De stroom die mijn WP verstookt kost mij momenteel 89 cent per kWh. (Ca € 8 per dag)
Zonder PV had ik nog een 5-jaars contract met GC gehad, en had die stroom mij maar 15 oid cent per kWh gekost. Scheelt toch een factor 6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Als de genoemde bedragen inderdaad veel te optimitisch zijn vind ik wel dat er eens wat tegengeluid moet komen. De bevolking wordt eigenlijk gewoon bedonderd door de verhalen dat de energietransitie wel betaalbaar is en zelfs voordelig kan zijn. Als het waar is dat hybride systemen moeten worden vermeden is het nog een graadje erger want deze oplossing wordt juist het meest gepushed. Het artikel van de Consumentbond is zeer recent, hebben zij zich dan ook een rad voor ogen laten draaien?
Consumentenbond heb ik wel eens het idee dat die gesponsord worden als ik hun conclusies (ook uit mijn eigen vakgebied) lees. Transitie is voor de meeste Nederlanders niet betaalbaar. Huis isoleren, afgifte optimaliseren, WP bij normaal bedrag rond de 15 mille. Je bent met een huis uit de jaren 70 of daarvoor zo 40 mille verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Dat is maar marginaal. Sterker nog, door de zonnepanelen zijn de verbruikskosten van mijn WP op dit moment torenhoog.
De stroom die mijn WP verstookt kost mij momenteel 89 cent per kWh. (Ca € 8 per dag)
Zonder PV had ik nog een 5-jaars contract met GC gehad, en had die stroom mij maar 15 oid cent per kWh gekost. Scheelt toch een factor 6...
Lijkt me meer een probleem van je contract(en) dan dat de zonnepanelen de kosten van je wp laten stijgen.
Toegegeven, ieder huis/toepassing/situatie is anders. Ik laat het graag aan @hansdg53 over om z'n eigen situatie door te rekenen ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
Nous112 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:02:
Ben aan het testen geweest met de instellingen van de diverse ruimte thermostaten van de zone regeling van Watts die aan mijn monoblock warmtepomp is gekoppeld.

Standaard waarde vanaf installateur: proportionele regeling (bP-stand). Dit geeft een golvende temperatuur die richting vloerverwarmingsverdeler gaat, wat wel te verklaren is omdat de motorafsluiters op de zones steeds de zones iets knijpen en weer iets open sturen.

Ook de hysteresis-regeling (HYs-stand) met een hysteresis van 0,2 graad geprobeerd. Dit geeft een vlakkere lijn (motorafsluiters op de zones sturen aan of uit afhankelijk van de hysteresis), echter de temperatuur richting vloer blijft ver achter bij de temperatuur die vanuit de buitenunit (monoblock) komt. Ook het energieverbruik ligt hierbij hoger (ca. 5-10% dan bij de proportionele regeling en ik heb het gevoel dat de ruimtes langzamer opwarmen.

Gevoelsmatig als ik naar de curves kijk lijkt mij de echter de hysteresis regeling de juiste, echter dit wordt tegengesproken door het hogere verbruik en het trager opwarmen van de ruimtes.
[Afbeelding]

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Wat zou de juiste instelling moeten zijn?
Kan je de regeltijd nog instellen? Dus zorgen dat de zones heel langzaam open en dicht gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
[...]

Dat is dan in jouw specifieke situatie zo. Ik heb altijd een variabel contract gehad omdat in het verleden de energie prijzen toch niet heel erg schommelde. Ik heb voldoende zonnepanelen om mijn verbruik incl. zonnepanelen op te vangen. 8,78MWh opgewekt en netto een overschot van 96kWh gehad. De panelen hebben mij bijna € 2800,- bespaard in 2022 (netjes in SolarEdge het tarief gewijzigd per datum iedere keer).

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdg53
[...]

Snap dat niet, waarom kon je geen langdurig contract afsluiten met de zonnepanelen? Wat heeft het een met het ander te maken? Ik heb een contract met GC én PV's en het afname tarief is 17 cent per Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

A joh, 40ct met het prijsplafond dit jaar ;)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jaap19 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Die laten als het goed is de elektrische verbruikskosten in het algemeen dalen. Dat moet je los zien van de WP. er zijn leveranciers die gewoon nog 100% van het overschot terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Casejunkie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Dat is dan in jouw specifieke situatie zo. Ik heb altijd een variabel contract gehad omdat in het verleden de energie prijzen toch niet heel erg schommelde. Ik heb voldoende zonnepanelen om mijn verbruik incl. zonnepanelen op te vangen. 8,78MWh opgewekt en netto een overschot van 96kWh gehad. De panelen hebben mij bijna € 2800,- bespaard in 2022 (netjes in SolarEdge het tarief gewijzigd per datum iedere keer).
Specifieke situatie geldt voor iedereen. De gemiddelde Nederlander kan 8 a 10 panelen kwijt en verbruikt na installatie WP zo'n 5000/6000 kWh en dekt daar dan niet zijn verbruik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26
[...]

Hoe kom je aan EUR 0,89 Andrehj? Je kunt toch gewoon overstappen naar Tibber bijv? Gemiddelde prijs nu EUR 0,26 incl alle belastingen vandaag.
Gemiddeld 1 week 28 cent
Gemiddeld 1 maand 27 cent
Gemiddeld 1 jaar 37 cent

En zeker met het prijsplafond ben je gedekt in het geval van een enorme stijging. Kun je volgend jaar altijd nog naar een dure partij overstappen als je wilt.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
radeoxx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Hoe kom je aan EUR 0,89 Andrehj? Je kunt toch gewoon overstappen naar Tibber bijv? Gemiddelde prijs nu EUR 0,26 incl alle belastingen vandaag.
Gemiddeld 1 week 28 cent
Gemiddeld 1 maand 27 cent
Gemiddeld 1 jaar 37 cent

En zeker met het prijsplafond ben je gedekt in het geval van een enorme stijging. Kun je volgend jaar altijd nog naar een dure partij overstappen als je wilt.
Is niet handig met zonnepanelen, kost geld om terug te leveren...
De kosten boeien nu niets, wordt/zijn weggestreept tegen opgewekte energie

Ik heb hetzelfde 70ct, was paar dagen geleden nog 89ct btw.

(@Andrehj Eneco? en nog te lui om te verhuizen? :o )

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26
xoror schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Is niet handig met zonnepanelen, kost geld om terug te leveren...
De kosten boeien nu niets, wordt/zijn weggestreept tegen opgewekte energie

Ik heb hetzelfde 70ct, was paar dagen geleden nog 89ct btw.

(@Andrehj Eneco? en nog te lui om te verhuizen? :o )
Ah, bedoelen jullie dan dat iedere teruggeleverde kWh 89ct had kunnen opleveren? Tja, wat je ook zou kunnen doen is een secundair allocatie punt afnemen.

Overigens heb ik vannacht 70kWh in de auto gestopt @ gemiddeld EUR 0,15
En ben ik as-we-speak nu aan het terugleveren (klein beetje stroom maar) @ gemiddeld EUR 0,29

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
radeoxx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Ah, bedoelen jullie dan dat iedere teruggeleverde kWh 89ct had kunnen opleveren? Tja, wat je ook zou kunnen doen is een secundair allocatie punt afnemen.

Overigens heb ik vannacht 70kWh in de auto gestopt @ gemiddeld EUR 0,15
En ben ik as-we-speak nu aan het terugleveren (klein beetje stroom maar) @ gemiddeld EUR 0,29
Toen ik het afsloot was er een nog hele hoge TLV (zie Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?), maar ondertussen aangepast, van het voorjaar even shoppen als het saldo 0 kWh is.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Interessant subtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jaap19, @Casejunkie, @hansdg53, @verkeerslicht, @radeoxx, @xoror

Als je (veel) meer zonnestroom opwekt dan je verbruikt, dan loont het nogal om naar de leverancier met de hoogste terugleververgoeding over te stappen. Dat doe ik dus sinds eind 2021, toen die vergoedingen plotseling enorm opliepen.
Nadeel daarvan is dat de energiekosten voor de warmtepomp enorm oplopen, maar netto levert het toch serieus geld op.

Een collega van mij installeert om die reden geen warmtepomp. Het is voor hem voordeliger om zijn zonnestroom voor de hoogste prijs te verkopen en daarnaast (genietend van het prijsplafond) met warmte van het warmtenet zijn woning te verwarmen, dan een warmtepomp te installeren.

Meer informatie (en verdere discussie) in Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Heronimo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Kan je de regeltijd nog instellen? Dus zorgen dat de zones heel langzaam open en dicht gaan?
Nee, kan alleen de hysterese instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Ik volg dit forum nu een tijdje want ik heb ook wel interesse in een WP. Heb zelf 32 PV's op het dak en gebruik nu het overschot aan geproduceerde stroom door de verwarming in the woonkamer te ondersteunen met elec radiators.
[...]hybride WP systeem[...]
Heb je vloerverwarming en zo ja hoe is die uitgelegd (hart-op-hart afstand, slangdiameter en welke ruimten)?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb de sensoren van mijn WP in een plaatje in HA gezet. De juiste sensoren staan op de juiste plaats. De tekening klopt niet helemaal omdat ik nu nog een open verdeler op de VV heb zitten. Maar wat zeggen de temperaturen nu? Is dit normaal? De pomp heeft nu runs van vele uren, maar ik ben met de huidige temperaturen een uur of 9 tot 12 aan het verwarmen nu. In combinatie met het stroomverbuik (gisteren bijna 22kWh) lijkt mij dat veel voor de 90 vierkante meter vloerverwarming...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j22f8X6JVKyZmm5PTiSNfZrFA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D99xHGr9TqwTmgWgf3efTyeC.png?f=fotoalbum_large

Volgende week dinsdag komt als het goed is installateur langs om te praten over onder andere de verdeler.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
leejoow schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:36:
Ik heb de sensoren van mijn WP in een plaatje in HA gezet. De juiste sensoren staan op de juiste plaats. De tekening klopt niet helemaal omdat ik nu nog een open verdeler op de VV heb zitten. Maar wat zeggen de temperaturen nu? Is dit normaal?
[...]
De waarden lijken mij normaal voor deze installatie, los van mogelijke kleine afwijkingen van de sensoren.

De WP levert 33,7 wat in het buffervat wordt gemengd met een deel van het retourwater.
Daardoor gaat er 32,6 naar de verdeler waar er dan 32,0 aankomt.
Heb je ook de waarde van het retourwater bij de verdeler?

De gewenste waarde ( ik neem aan 33,7) lijkt mij wat aan de hoge kant voor vandaag, maar dat hangt ook af van de woning, met name de isolatie en ventilatie.
Ter info: gisteren verstookten wij (vrijstaand 750 m3 inclusief verwarmde garage) 17 kWh bij een set temperatuur van gemiddeld 30,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Remco45 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Heb je vloerverwarming en zo ja hoe is die uitgelegd (hart-op-hart afstand, slangdiameter en welke ruimten)?
Nee, alleen maar radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Standaard (EDIT: T-22) radiatoren zijn zonder aanpassingen vaak minder geschikt.
Check Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en zoek in dit topic op jaga en DBE.

[ Voor 5% gewijzigd door Remco45 op 11-01-2023 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Remco45 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:35:
Standaard radiatoren zijn zonder aanpassingen minder geschikt.
Toch zijn er velen die zweren bij gewone (maar liefst wel erg grote) radiatoren, type 33, zo hoog en lang mogelijk. Voordeel t.o.v. convectoren is de veel grotere waterinhoud, en je hebt dan ook geen (lawaaiige) ventilatortjes nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Remco45 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:35:
Standaard radiatoren zijn zonder aanpassingen minder geschikt.
Ligt aan het bouwjaar van je woning.
Jaren 70-80 woningen hebben vaak enorme overcapaciteit. In het ergste geval moet je ze kruislings alleen nog aansluiten.

Woningen rond 2000 hebben vaak kleinere radiatoren welke precies afgestemd zijn waardoor verlagen van de aanvoertemperatuur niet gaat.

Zelf heb ik gewoon standaard oversized radiatoren met een aanvoertemperatuur van 35 graden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
Ok, naar aanleiding van de buffervatdiscussie van gisteren ben ik me vandaag toch eens gaan verdiepen in de installatie zoals ik hem nu ga krijgen en de documentatie van Nibe ten aanzien van buffervaten. Ik heb daarbij het volgende gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb_40CTYozX4DYu_pJx7RrP_P9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFQbOEo7XxvCWDhmTGbLKXzK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgm4i04gizUa6WAkAb0daZ7nq8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7uNWM3E6RewEeUg6G0uLSiB.jpg?f=fotoalbum_tile

Nibe geeft dus (als ik het goed interpreteer) aan dat:

- Bij een zoneregeling een buffervat nodig kan zijn als de systeeminhoud te klein is.
- Dit buffervat bij een modulerende wp de minimale afgifte x 20 moet zijn.
- Ik voor elke m2 vvw die 16mm buis en 10cm h.o.h. heeft 1,5 liter van de bufferinhoud af mag trekken.
- Minimaal debiet en systeeminhoud voor mijn S2125-8 zijn 0,32 en 120 liter.
- Vermogen van de wp is 2,4 - 6,7 kW.

Mijn afgiftesysteem dat bij verwarmen altijd open staat is:

- +/- 55m2 vloerverwarming, waarvan +/- 35m2 zeker aan de eisen van Nibe voldoet. De overige 20 m2 is wel dik genoeg, maar ik ben niet 100% zeker van de h.o.h. afstand. Ik denk echter dat dat wel goed zit, op basis van wat ik me van de aanleg kan herinneren.
- 1 T22 radiator van 120 X 50
- 1 T22 radiator van 70 x 60, die vervangen gaat worden door T33
- 1 Ledenradiator van ongeveer 75 x 70
- 1 handdoekradiator met zo'n 5m2 vvw op de retour in de badkamer.
- Nog de originele koperen leidingen naar de radiatoren. Vvw en aanvoer naar de stijgleidingen naar boven is wel kunststof.

Voor de overige 3 radiatoren op de slaapkamers geldt dat ze vrijwel dicht staan. Ik heb ze net ietsje open om zo ook daar doorstroming te hebben. Wanneer ik nu koel met de Elga zet ik (ivm condens) een kogelkraan dicht, waardoor alle radiatoren afgekoppeld worden en ik alleen nog flow door de 55m2 vloer in de woonkamer heb.

Als ik nu reken zoals ik denk dat het moet dan kom ik op het volgende uit op basis van alleen de vloerverwarming in de woonkamer:

- 2,4 kW x 20 liter is een buffer van 48 liter
- 50 m2 x 1,5 liter is 75 liter die van de buffer af kan (zuinig gerekend met de hele vloer)
- Of 30 m2 x 1,5 liter is 45 liter die van de buffer af kan (zuinig gerekend met de zeker 10cm h.o.h. vloer)

Ik kom dan uit op een buffer van of -27 liter, of 3 liter. Die 3 liter zit dan echter altijd nog wel in de overige 20m2 vloerverwarming en anders wel in de radiatoren.

Mijn conclusie is dan ook dat het buffervat niet nodig is, zelfs niet als ik zoneverwarming zou gaan gebruiken. Enige wat ik niet zeker weet is of het systeem wel de minimale 120 liter inhoud heeft die Nibe voor de S2125 vereist, want ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen berekenen. Zou dat nog een reden kunnen zijn dat een buffervat nodig zou zijn?

@Andrehj @flippy Wat denken jullie van bovenstaande? Heb ik dit zo goed berekend, of blijkt er duidelijk uit dat wiskunde niet mijn beste vak was? :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ik heb de sensoren van mijn WP in een plaatje in HA gezet. De juiste sensoren staan op de juiste plaats. De tekening klopt niet helemaal omdat ik nu nog een open verdeler op de VV heb zitten. Maar wat zeggen de temperaturen nu? Is dit normaal? De pomp heeft nu runs van vele uren, maar ik ben met de huidige temperaturen een uur of 9 tot 12 aan het verwarmen nu. In combinatie met het stroomverbuik (gisteren bijna 22kWh) lijkt mij dat veel voor de 90 vierkante meter vloerverwarming...

[Afbeelding]

Volgende week dinsdag komt als het goed is installateur langs om te praten over onder andere de verdeler.
Het lijkt inderdaad erg veel. Ter info: ik heb en 2007 vrijstaand huis met ca. 100 m2 vloerverwarming en stook nu met 27 ºC aanvoer en dT van 1.9 ºC met 19.7 L/min. Dus het thermisch opgewekte vermogen is ca. 2.6 kWhth. Dit is ongeveer het vermogen om het huis op temperatuur te houden. Gisteren 10.7 Kwhe gebruikt en vandaag tot nu toe 8.4 kWhe.

Kun je iets zeggen over je huis (bouwjaar, isolatie, etc.). Ook je debiet is interessant.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:57
Hier gister 15,3 kWh verstookt, daar zat ook nog een sww run in van +/- 2,5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Sterker nog, als je een beetje handig bent, kun je het ook zelf gaan doen. Je eerst goed inlezen en dan gewoon aan het werk.
Gereedschap kun je gewoon inkopen (kan makkelijk van het geld wat je op de installateur bespaart) en evt later weer verkopen.
In het geval van een split WP zou je zelfs je STEK-papieren van de besparing kunnen halen.
Precies, daarom ben ik hier ook al een half jaar aan het inlezen, en met jullie hulp al heel ver. Waarvoor dank!
Dat kan ik iedereen aanraden, hoewel de frequentie van bijdragen soms wel erg hoog is :)

't Is dat december en januari wat fris waren, waardoor ik de installatie van m'n WP (Pana 9k mono) wat heb uitgesteld en maar verder aan het isoleren ben geslagen (kruipruimte/vloer isolatie).
Want vooraf aan de WP aansluiten wil ik m'n CV leidingen deels vervangen en omleggen en zal dan een aantal dagen zonder verwarming zitten dus niet fijn voor de WAF.

Ik hoop -nu het wat zachter is/wordt- wat stappen te kunnen zetten, want alles is al in huis inclusief allerlei gereedschap. Dat permitteer ik me maar te kopen aangezien ik zo veel bespaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:42
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Toch zijn er velen die zweren bij gewone (maar liefst wel erg grote) radiatoren, type 33, zo hoog en lang mogelijk. Voordeel t.o.v. convectoren is de veel grotere waterinhoud, en je hebt dan ook geen (lawaaiige) ventilatortjes nodig.
Recent verduurzaamde huizen met bouwjaar <1975 met een CV installatie die is aangelegd voor de verduurzaming kunnen vaak zonder grote ingrepen in 't afgiftesysteem nu toch met een redelijk lage temperatuur verwarmd worden. Ik heb de cv installatie in mijn jaren 50 woning in 1997 aangelegd op basis van de toenmalig staat: geen enkele na-isolatie, flink kierend en bijna alles enkel glas bij aanvoer/retour van 80/65 graden. In die tijd gebruikte we 2400 m³ gas per jaar. Na alle verduurzamingsmaatregelen verbruikte we minder dan 1/3 daarvan en had onze afgiftesysteem dus een enorme overcapaciteit (bij 80/85) en lukte 't in de koude week in december om zonder grote aanpassingen met 40/36 ons huis te verwarmen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:01:
Ok, naar aanleiding van de buffervatdiscussie van gisteren ben ik me vandaag toch eens gaan verdiepen in de installatie zoals ik hem nu ga krijgen en de documentatie van Nibe ten aanzien van buffervaten. Ik heb daarbij het volgende gevonden:

@Andrehj @flippy Wat denken jullie van bovenstaande? Heb ik dit zo goed berekend, of blijkt er duidelijk uit dat wiskunde niet mijn beste vak was? :+
Ik kan je berekeningen totaal niet volgen maar denk dat je meer dan voldoende oppervlak hebt om zonder buffer uit te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Dat "...er wel eens wat tegengeluid moet komen..." is dus hier te vinden. Maar het is naïef om te denken dat je de halve wereld aan instituties en commerciële belanghebbenden vanuit hier kunt overtuigen. Daarvoor is deze wereld te groot en zijn er teveel andere agenda's. Wees blij dat je hier tenminste een neutrale & verstandige stem hoort.

Maar ik steun je als je wel de vele windmolens wilt bevechten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Ik kan je berekeningen totaal niet volgen maar denk dat je meer dan voldoende oppervlak hebt om zonder buffer uit te kunnen.
En ik dacht dat ik zo mooi uitgerekend en uitgelegd had dat ik een negatieve buffer nodig heb. :+ _O-

Die 120 liter systeeminhoud is dan zeker ook iets wat ik makkelijk haal met die vloer?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Aziraphale schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:01:
Mijn conclusie is dan ook dat het buffervat niet nodig is, zelfs niet als ik zoneverwarming zou gaan gebruiken. Enige wat ik niet zeker weet is of het systeem wel de minimale 120 liter inhoud heeft die Nibe voor de S2125 vereist, want ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen berekenen. Zou dat nog een reden kunnen zijn dat een buffervat nodig zou zijn?
Andere fabrikanten houden een minimale systeeminhoud aan van ongeveer 1/3 van wat Nibe adviseert.
Ik denk persoonlijk dat Nibe graag een veilige marge neemt om welles nietes discussies te voorkomen, maar systeem inhoud is belangrijker bij radiatoren als vloerverwarming omdat de vloer ook een warmte buffer is.

Ik heb zelf gewoon radiatoren en een 50L buffervat in de retour tbv defrost en minimale systeeminhoud.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DutchWing schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:25:
[...]

Andere fabrikanten houden een minimale systeeminhoud aan van ongeveer 1/3 van wat Nibe adviseert.
Ik denk persoonlijk dat Nibe graag een veilige marge neemt om welles nietes discussies te voorkomen, maar systeem inhoud is belangrijker bij radiatoren als vloerverwarming omdat de vloer ook een warmte buffer is.

Ik heb zelf gewoon radiatoren en een 50L buffervat in de retour tbv defrost en minimale systeeminhoud.
Jij snap mijn rekenvaardigheden wel? ;) :+

Mijn ouders hebben bij hun F2040-6 ook een buffervat ivm radiatoren vanwege die systeeminhoud en daar snap ik hem ook beter dan bij ons. Maar hoeveel inhoud zou ik dan ongeveer (ruwe schatting) hebben met zo'n systeem? Ik vind zelf 120 liter namelijk ook wel erg veel en vraag me eerlijk gezegd af of dat in een beetje een normaal huis zonder buffervat überhaupt te halen valt.

Overigens ben ik zelf niet tegen op een veilige marge, want ik wil ook gewoon een installatie die probleemloos draait. Alleen het formaat van zo'n vat staat me wel tegen, want zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdg53
dof schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:08:
[...]

Dat "...er wel eens wat tegengeluid moet komen..." is dus hier te vinden. Maar het is naïef om te denken dat je de halve wereld aan instituties en commerciële belanghebbenden vanuit hier kunt overtuigen. Daarvoor is deze wereld te groot en zijn er teveel andere agenda's. Wees blij dat je hier tenminste een neutrale & verstandige stem hoort.

Maar ik steun je als je wel de vele windmolens wilt bevechten...
Ik heb geen illusies dat ik het systeem kan veranderen. Maar ik heb een goede kennis bij het Noordhollands Dagblad. Als ik die kan overtuigen om een reportage te maken over de werkelijke kosten (euro's en ergernissen) om van het gas af te komen dan zou dat al mooi zijn. One step at the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
Weet iemand of een warmtepomp buitenunit 7kw op de droger groep kan waarbij de binnenunit en boiler ook op diezelfde groep komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Om even in te haken op de buffervat discussie en dat deze pendel gedrag niet zouden voorkomen.

Hierbij wordt uitgegaan dat de WP met buffer ook uit zal gaan zodra de Ta word overschreden.
Zoals bij Mitsubishi het geval is zonder buffervat bij Ta +1,5. Dan zal hij na een paar minuten weer opstart om zo “wel 10 keer per uur te pendelen”.

Dit is echter niet correct.
In het geval van een Mitsubishi WP kan je aangeven op de FTC dat een buffer is geplaatst en een sensor aansluiten op het buffervat.
Als je dat doet dan zal bij te weinig afgifte je WP niet “10 keer per uur pendelen”, omdat hij dan langere runs toestaat waarbij de Ta verder oploopt om zo ook weer langer uit te kunnen.

Technische gezien is het nog pendelen. Maar ik zou het eerder PWM noemen. Hierbij zorgt de regeling voor een minimale run tijd en een minimale tijd dat de compressor uit staat.

[ Voor 39% gewijzigd door n00ts op 12-01-2023 07:27 ]

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
AMARONE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:44:
Weet iemand of een warmtepomp buitenunit 7kw op de droger groep kan waarbij de binnenunit en boiler ook op diezelfde groep komen?
Dat lijkt mij niet. De 7kW moet al met 16A afgezekerd worden en sommige zelfs al met 20A. Dat betekent dus ook dat de warmtepomp op een aparte groep moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
Jojan265 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Dat lijkt mij niet. De 7kW moet al met 16A afgezekerd worden en sommige zelfs al met 20A. Dat betekent dus ook dat de warmtepomp op een aparte groep moet.
Het gaat nogal lastig zijn om van de meterkast naar de buitenunit op de uitbouw achter te gaan zonder alles open te slopen. De droger groep waar nu alleen de ketel en droger opzit zou dan een uitkomst zijn.

Misschien kan de boiler en binnenunit op een standaard groep aangezien die niet zoveel trekken lijkt mij? Om dan de droger puur voor de wasmachine te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Na het (verschillende keren) lezen van de openingspost + FAQ ga ik hier toch mijn dilemma voorleggen.
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een tussenwoning (1954) waar ik volop wil inzetten op het verduurzamen en waar mogelijk ook een WP. Ben nu het gehele huis aan het leegtrekken/klaarmaken voor isolatie+WP, hopelijk.
Dilema's
  • Oude CV (2004, Bosch VR CV Ketel, geen HR) nog vervangen voor een HR ketel? Hij moet verplaatst worden (nu in slaapkamer) met het risico dat ie dan stukgaat'. .. dus wat is wijsheid?
  • Gas verbruik van vorige eigenaar is totaal onrealistisch - Hij gebruikte het huis als kantoor - lastig in te schatten wat voor WP ik nodig he
  • Straks Dak+vloer isolatie en +HR++ glas erin + uitbouw van 18M2 met triple glas
  • Vloerverwarming begane grond + boven
  • WTW balansventilatie erin
  • Mogelijk* in ±2-3 jaar een opbouw (3e verdieping)
Pro's om nu door te pakken;
Maximale subsidies (€3K gemeente vanwege van gas af + verschillende ISDE subsidies)
Geen aanschaf + installatie HR ketel nodig (±€2k besparen)

No's om nu direct voor WP te gaan
Levertijd (of is dat al verbeterd?)
Onduidelijk hoeveel kW ik moet hebben

Gegevens huis
Beneden ±55m2 // 140m3
Boven ±38m2 // 87m3
Huis tussen 2 huizen in gelegen. Niet overdreven veel glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
AMARONE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Het gaat nogal lastig zijn om van de meterkast naar de buitenunit op de uitbouw achter te gaan zonder alles open te slopen. De droger groep waar nu alleen de ketel en droger opzit zou dan een uitkomst zijn.

Misschien kan de boiler en binnenunit op een standaard groep aangezien die niet zoveel trekken lijkt mij? Om dan de droger puur voor de wasmachine te gebruiken.
Je moet niet gokken, je moet goed naar de specificaties van alle componenten kijken. Een Panasonic 7 kW monoblok heeft 2 x 16A nodig, eigenlijk zelfs 1 x 20A en 1 x 16A. Dit zal in de praktijk bijna nooit voorkomen maar worst case kan 't. Hierbij is ook gespecificeerd dat 't aparte groepen moeten zijn.

Wel is 't zo - maar lees 't elektra topic er ff over na - dat 't niet meer verplicht is dat wasmachine en droger verplicht op een eigen groep moeten. Met de meest recente zuinige apparaten kan dat ook prima. Daarmee zou je 1 groep overhouden maar dat zal waarschijnlijk niet voldoende zijn voor de volledige warmtepomp.

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 11-01-2023 22:18 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
AMARONE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Ik snap je probleem, maar het is echt niet toegestaan. En je moet het ook niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
jassie256 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:01:
Na het (verschillende keren) lezen van de openingspost + FAQ ga ik hier toch mijn dilemma voorleggen.
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een tussenwoning (1954) waar ik volop wil inzetten op het verduurzamen en waar mogelijk ook een WP. Ben nu het gehele huis aan het leegtrekken/klaarmaken voor isolatie+WP, hopelijk.
Dilema's
  • Oude CV (2004, Bosch VR CV Ketel, geen HR) nog vervangen voor een HR ketel? Hij moet verplaatst worden (nu in slaapkamer) met het risico dat ie dan stukgaat'. .. dus wat is wijsheid?
  • Gas verbruik van vorige eigenaar is totaal onrealistisch - Hij gebruikte het huis als kantoor - lastig in te schatten wat voor WP ik nodig he
  • Straks Dak+vloer isolatie en +HR++ glas erin + uitbouw van 18M2 met triple glas
Maximale subsidies (€3K gemeente vanwege van gas af + verschillende ISDE subsidies)

Gegevens huis
Beneden ±55m2 // 140m3
Boven ±38m2 // 87m3
Levertijd kan ik niks over zeggen/ kan ik niet veranderen maar 't zou zeker met een WP moeten kunnen. Ik heb een volledig verduurzaamde jaren 50 hoekwoning en draai nu net 4 weken met een 7 kW Panasonic warmtepomp. Hier totaal 130 m²/420m³, spouwmuur, dak en vloerisolatie, ventilatie met WTW en minimaal HR++ glas (meest triple).

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 11-01-2023 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
Dilema's

Gegevens huis
Beneden ±55m2 // 140m3
Boven ±38m2 // 87m3
Fictieve warmteverliesberekening maken op basis van de constructie nadat je alle maatregelen hebt doorgevoerd.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 00:02:
MONITORING WP December 2022
Er ontbreken opgaven van deelnemers. Ik wil het jaar 2022 afronden dus de tabel zo compleet mogelijk maken. Als het kan inleveren s.v.p.:

@Grolsch @koevlaas2 @TriLithium @Japie.G @Robindd @lampy25 @H143 @n00ts @Zwartoog @Blihi @mgroen81 @Enerziek
Check, die van mij heb je :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
blb4 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Je moet niet gokken, je moet goed naar de specificaties van alle componenten kijken. Een Panasonic 7 kW monoblok heeft 2 x 16A nodig, eigenlijk zelfs 1 x 20A en 1 x 16A. Dit zal in de praktijk bijna nooit voorkomen maar worst case kan 't. Hierbij is ook gespecificeerd dat 't aparte groepen moeten zijn.

Wel is 't zo - maar lees 't elektra topic er ff over na - dat 't niet meer verplicht is dat wasmachine en droger verplicht op een eigen groep moeten. Met de meest recente zuinige apparaten kan dat ook prima. Daarmee zou je 1 groep overhouden maar dat zal waarschijnlijk niet voldoende zijn voor de volledige warmtepomp.
De meeste rechter krijg ik straks, dat is voor de buitenunit dus 1 fase 16A?

Ga toch even nadenken, contact zoeken met de elektricien of er niet toch een extra fase bij kan via de schacht (hopelijk zonder iets te moeten slopen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUknaWVj0XQJYfuRcb8-ZDBmSSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f5gV8eHQ9iYexo4F6YvYbEGL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
AMARONE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:26:
[...]

De meeste rechter krijg ik straks, dat is voor de buitenunit dus 1 fase 16A?

Ga toch even nadenken, contact zoeken met de elektricien of er niet toch een extra fase bij kan via de schacht (hopelijk zonder iets te moeten slopen).
[Afbeelding]
zo te zien idd 15,8A voor de buitenunit. Dat is dus een eigen groep. Mogelijk dat er idd nog ergens een YMVK (of 2) naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:49:
[...]
DutchWing schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:59:
Ligt aan het bouwjaar van je woning.
Jaren 70-80 woningen hebben vaak enorme overcapaciteit. In het ergste geval moet je ze kruislings alleen nog aansluiten.
Woningen rond 2000 hebben vaak kleinere radiatoren welke precies afgestemd zijn waardoor verlagen van de aanvoertemperatuur niet gaat.
Zelf heb ik gewoon standaard oversized radiatoren met een aanvoertemperatuur van 35 graden.
Goed punt, ik bedoelde inderdaad standaard T-22 radiatoren, post is aangepast.
Voor het overige verwees ik o.a. naar het FAQ topic.
OK, maar hoe weet ik nou of het huis aangepast moet worden om hem warmtepompgeschikt te maken?
Daar staat het e.e.a. over "dikke" radiatoren en nieuwbouw met kleinere radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:06
Dilemma's
Geen HR ketel aanschaffen, maar een warmtepomp. Gezien de hoeveelheid werk aan het huis is de levertijd niet zo'n probleem. Tegen de tijd dat je isolatie, uitbouw en vloerverwarming klaar zijn is de warmtepomp er ook wel. Je hoeft ook niet per se de Japanse merken te nemen die populair zijn op dit forum. Ook het 'tweede garnituur' is beter dan een gasketel en vlot leverbaar.
Bij die afmetingen van het huis en het voorgenomen isolatieniveau zul je voor het nominaal vermogen waarschijnlijk rond de 4-5 kW uitkomen, en dan kom je op een minimum vermogen van ongeveer 1 kW. Het is een ruwe schatting, maar je kunt natuurlijk ook een vermogensverliesberekening doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Remco45 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:47:
[...]

[...]

Goed punt, ik bedoelde inderdaad standaard T-22 radiatoren, post is aangepast.
Voor het overige verwees ik o.a. naar het FAQ topic.
OK, maar hoe weet ik nou of het huis aangepast moet worden om hem warmtepompgeschikt te maken?
Daar staat het e.e.a. over "dikke" radiatoren en nieuwbouw met kleinere radiatoren.
Optie 1:
Je kan de aanvoertemperatuur van de cv ketel verlagen, enige nadeel is dat pendelen van een cv ketel wel deels een verkeerd beeld geeft.
zo’n test kun je het beste doen bij:
- onder de 0°C
- Maximale vermogen terug schroeven naar minimaal vermogen (veelal nog steeds 5-7kW)
- Alle radiatoren vol open eventueel inregelen op 10° delta T.
- Eventueel instellingen in de ketel aanpassen zoals nadraai tijd etc.
- Ketel instellen dat deze op 10° delta T wilt regelen ipv 20-25°.
- Aan/Uit contact doorverbinden zodat een thermostaat geen invloed heeft op het regelgedrag en anti pendel effect.

Ondanks deze instellingen hierboven moet je toch even goed monitoren wat de ketel doet.
Het heeft in ieder geval niet mijn voorkeur.

Optie 2:
Je kan dus je afgifte van je radiatoren berekenen met bijvoorbeeld de Hytools app van IMI/Heimeier.
Als je ook het gasverbruik weet kun je dus vergelijken of je opwekking en afgifte enigszins kloppen.

Ik zou wel standaard 0,5kW bij je afgifte optellen en gewoon even aankijken. In het ergste geval moet je de aanvoertemperatuur tijdelijk iets verhogen. En zodra je de kans hebt je afgifte waar nodig uitbreiden of verzwaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 15:04
JanB schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:59:
Laat ze dan maar uitleggen wat 'duurzaam verbonden' is. De leidingen zijn heel duurzaam, die moeten toch minimaal de gehele levensduur meegaan.
Inmiddels heb ik een interessante reactie van ABN op mijn vraag wat we zouden moeten doen om dit toch onder opstalverzekering te laten vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xYgFUPDow3u_MZyfUj60x5aDqQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FAPVIfSs3qutYjpkqUbOzEPG.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door SalexSun op 12-01-2023 07:26 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 10-09 14:21
hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Hij heeft nog niets geadviseerd.
Zelf goed inlezen en eens luisteren waarom hij een hybride systeem adviseert en geen stand alone. Vele zijn zeer tevreden met een hybride systeem en dat zijn echt niet allemaal idioten.
Ook dit forum moet je met een roze bril lezen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
Een hybride warmtepomp komt pas tot zijn recht als je genoeg afgifte capaciteit hebt, dus aanpassingen aan de installatie (en isolatie) zullen in veel gevallen sowieso dienen te gebeuren. Als je water van 75 graden of zelfs warmer nodig hebt om je huis warm te krijgen, dan installeer je het hybride deel voor jan met de korte achternaam. De redenatie die hier heerst is dat als je dan toch feitelijk je hele huis over hoopt haalt, je het maar beter ook echt af kunt maken en goed doen zodat je gewoon naar een warmtepomp over kunt zonder CV ondersteuning.

1 voordeel van een CV ketel blijft wel altijd overeind en dat is het absolute vermogen dat een CV ketel kan wegstoken om warmwater te maken. Bij een warmtepomp zit je in Nederland eigenlijk vast aan een boiler en die moet je wel ergens kwijt kunnen in huis. Met een hybride systeem hoef je je nu geen zorgen te maken over het tapwater.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

Ben ik niet met je eens, mijn ouders hebben een groot huis (+- 1000m3) historisch gasverbruik van 2500m3 en hun hebben na een netto investering van nog geen 4K een hybride WP gekregen (Remeha Ace 6KW) waardoor het gasverbruik nu 300m3 per jaar is (besparing van 2200m3 gas per jaar).

Dat is nog eens "most bang for the buck"

De stap naar helemaal gasloos was zeker 10K extra geweest, om 300m3 per jaar te besparen wat voor 95% SWW verbruik is. Net het "gebied" waar een WP qua verbruik helemaal niet zuiniger is dan gas.

Dus Hybride kan zeker een goede oplossing zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Ben ik niet met je eens, mijn ouders hebben een groot huis (+- 1000m3) historisch gasverbruik van 2500m3 en hun hebben na een netto investering van nog geen 4K een hybride WP gekregen (Remeha Ace 6KW) waardoor het gasverbruik nu 300m3 per jaar is (besparing van 2200m3 gas per jaar).

De stap naar helemaal gasloos was zeker 10K extra geweest, om 300m3 per jaar te besparen wat voor 95% SWW verbruik is. Net het "gebied" waar een WP qua verbruik helemaal niet zuiniger is dan gas.

Prijsverschil tussen een 6 of een 12kW warmtepomp is niet 10k. Dat je beflikkerd word met WP installaties momenteel door installateurs is een ander verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 12-01-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
flippy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Prijsverschil tussen een 6 of een 12kW warmtepomp is niet 10k.
Dat zegt @Grolsch ook niet, hij zegt dat de meerprijs van de installatie.......enz
Denk aan boiler, driewegklep, plaats, en locatie er van, en ga zo maar even door.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Dat zegt @Grolsch ook niet, hij zegt dat de meerprijs van de installatie.......enz
Denk aan boiler, driewegklep, plaats, en locatie er van, en ga zo maar even door.
Allemaal zaken die je met een kleine warmtrpomp ook zou hebben. Immers die cv ketel kost ook 1000+ euro waar je ook een sww tank voor kan kopen en dan hebben we het nog niet eens over de 250+ euro vastrecht elk jaar voor het privillege om gas te mogen gebruiken. Op de korte termijn (minder dan 5 jaar) is hybride vast wel de "ff snel" oplossing. Maar daarna zit je vast aan een systeem die niet zonder gasketel kan en dan sta je over 5 a 10 jaar alsnog alles eruit te slopen om gasloos te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
flippy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Allemaal zaken die je met een kleine warmtrpomp ook zou hebben.
Nee, juist Niet....
Maar ik ga hier verder niet meer op in, want jouw argumentatie is altijd erg kort door de bocht, om het voorzichtig uit te drukken; en verder hoef je mij niet te overtuigen, zie sig...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Nee, juist Niet....
Maar ik ga hier verder niet meer op in, want jouw argumentatie is altijd erg kort door de bocht, om het voorzichtig uit te drukken; en verder hoef je mij niet te overtuigen, zie sig...
Als jij denkt dat een nieuwe (hybride) cv ketel (en 10+ jaar gas vastrecht) een betere deal is is dan een 3wegklep en een sww tank zou ik eens wat beter naar de prijzen gaan kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 12-01-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Pietje555 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Zelf goed inlezen en eens luisteren waarom hij een hybride systeem adviseert en geen stand alone. Vele zijn zeer tevreden met een hybride systeem en dat zijn echt niet allemaal idioten.
Ook dit forum moet je met een roze bril lezen.
Zelf zou ik het liefst voor airconditioning gaan, dus L/L, samen met een elek. doorstroomboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jojan265 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Het lijkt inderdaad erg veel. Ter info: ik heb en 2007 vrijstaand huis met ca. 100 m2 vloerverwarming en stook nu met 27 ºC aanvoer en dT van 1.9 ºC met 19.7 L/min. Dus het thermisch opgewekte vermogen is ca. 2.6 kWhth. Dit is ongeveer het vermogen om het huis op temperatuur te houden. Gisteren 10.7 Kwhe gebruikt en vandaag tot nu toe 8.4 kWhe.

Kun je iets zeggen over je huis (bouwjaar, isolatie, etc.). Ook je debiet is interessant.
De woning is er een uit 1939 waar 6 jaar geleden en grondige verbouwing is gedaan. Verbouwing is gedaan door de vorige bewoner waar we geen contact mee hebben. De vloer waar de vloerverwarming in ligt is geïsoleerd met 12cm EPS200. De spouwmuren van de aanbouw zijn geïsoleerd met een Rd van 2.4. Spouwmuur van de oorspronkelijke bouw ik niet geïsoleerd, maar daar staat een geïsoleerde garage tegenaan. Dak zou geïsoleerd moeten zijn met een Rd van 2.4. Dat laatste ben ik niet van overtuigd omdat de aannemer het volgende aangeeft:
Op het platdak ligt aan de bovenzijde een pir isolatie plaat van 30 mm en aan de onderzijde steenwol 433 duo dik 90 mm met een rd van 2.40 mm.
Maar toen ik een dakdoorvoer maakte kwamen we alleen maar EPS tegen.

Qua afgifte gaat het om een vloerverwarming met leidingen van 16mm (buitenmaat). HOH durf ik niet te zeggen, hopelijk ga ik dat zien met mijn bestelde warmtebeeldcamera. Totaal zo'n 90m2 vloerverwarming. Op het moment nog aangesloten met een open verdeler. Daarnaast zitten er nog een aantal handdoek radiatoren in het systeem.

Helaas heb ik geen flow meter in mijn systeem zitten. Deze wil ik wel nog gaan inbouwen, maar die is nu niet aanwezig. Klopt het dat ik met enkel een flowmeter en de sensoren die in de unit zitten mijn COP kan berekenen?

De WP heeft een minimaal verwarmingsvermogen van 4kW bij 30/35 graden. In de installatiehandleiding staat het volgende:
De vuistregel is dat de warmtepomp zijn minimale vermogen direct via de afgifte moet kunnen afgeven. Als dit niet het geval is moet voor iedere kW die niet direct kan worden afgegeven 20 liter buffering in het systeem worden toegevoegd. Dit kan oa. worden gerealiseerd door het toepassen van onze 20 of 40 liter buffers / open verdelers.
Weet iemand hoe ik mijn afgifte kan berekenen? Volgende week komt de installateur om te praten over de verdeler, maar dan wil ik ook meteen de buffer ter discussie stellen...

Tenslotte nog een laatste vraag: toen een paar dagen geleden de spanning vrij laag was hier (220V) zag ik op de buitenunit nog maar 208V binnenkomen. Kan dit nog problemen geven voor de compressor?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 10-09 14:21
@hansdg53 Dat zou ik weer niet doen. Een L/L is alleen plaatslijk. Voor meerdere ruimten moet je eigenlijk voor iedere ruimte een unit neerhangen. Je komt dan al snel VRV systeem.
Ik zie een L/L WP meer als een potkachel die ook kan koelen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
hansdg53 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Zelf zou ik het liefst voor airconditioning gaan, dus L/L, samen met een elek. doorstroomboiler.
Ik heb hier L/L en ik wil nu het liefst voor L/W gaan. Het is en blijft minder comfortabel dan verwarmen met radiatoren. En dat terwijl ik echt een goed geisoleerde woning heb. L/L is het gewoon net niet. Heb laatst met de vorst als test 24/7 gestookt met de HR Ketel en dat was een verademing tov L/L. Je bent gewaarschuwd. Voor koelen is het top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Naalroc schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Nee, juist Niet....
@flippy vind ik juist recht door zee, zonder poespas en duidelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
flippy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Prijsverschil tussen een 6 of een 12kW warmtepomp is niet 10k. Dat je beflikkerd word met WP installaties momenteel door installateurs is een ander verhaal.
Tussen de WP's niet, maar als je ook SWW met de WP moet doen komen er aanzienlijk meer kosten bij.
[...]

Allemaal zaken die je met een kleine warmtrpomp ook zou hebben. Immers die cv ketel kost ook 1000+ euro waar je ook een sww tank voor kan kopen en dan hebben we het nog niet eens over de 250+ euro vastrecht elk jaar voor het privillege om gas te mogen gebruiken. Op de korte termijn (minder dan 5 jaar) is hybride vast wel de "ff snel" oplossing. Maar daarna zit je vast aan een systeem die niet zonder gasketel kan en dan sta je over 5 a 10 jaar alsnog alles eruit te slopen om gasloos te gaan.
Mijn ouders hebben nog een goede CV ketel, dus die hoeft niet vervangen te worden.

Nogmaals, in hun situatie was dit de beste (vanuit financieel oogpunt) oplossing.

Dat jij vindt dat alle installateurs prutsers en oplichters zijn draagt niet bij aan een constructieve discussie.

Als je het ergens niet eens mee bent, kom dan met gefundeerde uitspraken en concrete berekeningen / offertes, i.p.v. alle installateurs (behalve jezelf) af te zeiken. Bereik je niets mee, heeft niemand wat aan.

Er zijn genoeg situaties te bedenken waar ik niet voor een hybride oplossing had gekozen, maar in dit geval 600 punten _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 12-01-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Grolsch schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:22:
[...]

@Grolsch Hoeveel kWh is er door de WP van je ouders "verstookt" tov de 2200 m3 gas??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:35:
[...]
Dat jij vindt dat alle installateurs prutsers en oplichters zijn draagt niet bij aan een constructieve discussie.

Als je het ergens niet eens mee bent, kom dan met gefundeerde uitspraken en concrete berekeningen / offertes, i.p.v. alle installateurs (behalve jezelf) af te zeiken. Bereik je niets mee, heeft niemand wat aan.
ik ben geen installateur, ik sta practisch elke dag hun prutswerk te fatsoeneren. en niet alleen van de lokale ZZPér maar ook van de grote jongens. ik doe alleen onderhoud en reparatie, en ik durf rustig te zeggen dat 75% van de problemen/reparaties die ik tegenkom terug te leiden zijn aan de installateur.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 12-01-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Grolsch schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:35:

[...]

Ik als zoeker naar een WP installateur kan helaas alleen maar tot dezelfde conclusie komen na er 10 binnen hebben gehad. 7x hybride meneer (nee want heb voldoende afgifte en het zelf berekenen doen ze niet) en 2x absurde prijzen voor full electric. Ik kan hier de offertes zo presenteren. De uitschieter 27 mille. 8)7

Het lijkt wel op Tweakers dat niemand meer kritiek mag hebben. Die ervaring heb ik ook in L/L. Als ik daar postte dat L/L het net niet is en minpunten heeft na een paar jaar ervaring kreeg ik ook iedereen over me heen. Hier krijg je dan duimpje omhoog. Iedereen wil tegenwoordig alleen maar horen wat ze willen horen en zo niet, is het niet geoorloofd. Ik ben het vaak eens met @flippy en blij met zijn bijdragen.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 12-01-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:16
[...]

Dat is twee keer handel voor ze. :X

5 jaar geleden vonden veel kennissen de aanschaf van een warmtepomp een gekke keus van mij, nu ineens niet meer met de gasprijzen. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 12-01-2023 12:58 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:46:
[...]

ik ben geen installateur, ik sta practisch elke dag hun prutswerk te fatsoeneren. en niet alleen van de lokale ZZPér maar ook van de grote jongens. ik doe alleen onderhoud en reparatie, en ik durf rustig te zeggen dat 75% van de problemen/reparaties die ik tegenkom terug te leiden zijn aan de installateur.
Ach troost je. Met HR Ketels hebben ze tientallen jaren ervaring en nog steeds is 95% van de installaties niet waterzijdig ingeregeld. Het gaat alleen om de knikkers. Niets anders. Liefde voor het vak is bij vele ver te zoeken. In mijn eigen vak niet anders. Ik leer mijn kinderen...kies een vak waar je passie voor hebt en doe het met passie. Haal je de grootste bevrediging uit. Geld is bijzaak en komt vanzelf als je goed bent in je vak.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 12-01-2023 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

AMARONE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:44:
Gaat prima, zolang je de droger niet gebruikt. ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:48:
Het lijkt wel op Tweakers dat niemand meer kritiek mag hebben. Die ervaring heb ik ook in L/L. Als ik daar postte dat L/L het net niet is en minpunten heeft na een paar jaar ervaring kreeg ik ook iedereen over me heen. Hier krijg je dan duimpje omhoog. Iedereen wil tegenwoordig alleen maar horen wat ze willen horen en zo niet, is het niet geoorloofd.
Jouw argumenten daar hebben mij over de streep getrokken om voor een L/W te gaan hoor, dus 't was toch niet voor niets ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:08

The Legend

*Plop*

MotorBeast schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:06:
[...]

@flippy vind ik juist recht door zee, zonder poespas en duidelijk.
Recht door zee en zonder poespas is prima, maar het gaat meer om de stelligheid waarmee sommige dingen worden geponeerd: zoals hybride is onzin of een buffervat kun/moet je altijd verwijderen. In theorie klopt het vaak, maar in de praktijk van bestaande bouw waar niet de meest optimale omstandigheden zijn te creëren zonder verbouwing klopt het niet altijd.

Hier ook een hybride oplossing gekozen voor weinig geld (ca. 4K onder aan de streep) in mei 2021. Ik gebruik nu nog 250-300m3 gas per jaar puur voor SWW. Als ik dat elektrisch wil oplossen heb ik voor ons gezin van 5 (en bad en regendouche) minimaal een 300L boiler nodig. Een liggende boiler heb je niks aan heb ik hier geleerd :p En een staande boiler raak ik niet kwijt in het huidige installatiehok met schuine kap op zolder. De complete WP elders installeren (hoewel ik überhaupt geen loze ruimte heb waar het wel zou kunnen) zou veel meer werk zijn, omdat het CV en SWW leidingwerk wel op zolder begint. Plus dat je dan leidingwerk in het zicht krijgt. En dat allemaal voor die laatste paar kuub gas waar @Grolsch terecht van zegt dat een WP niet of nauwelijks efficiënter is dan een HR-ketel. Dan wacht ik nog wel ff af of er nog een paar technologische sprongen gemaakt worden waardoor je bijvoorbeeld veel minder grote SWW-boiler nodig hebt die ik dan wel kwijt kan. Gelukkige bijkomstigheid is dat ik nog een vast energiecontract heb, dus tot eind 2024 kost me die paar honderd kuub gas ook niet veel. Alleen het vastrecht is jammer, maar dat gaat nu 5 tientjes omlaag omdat ik het laagste capaciteitstarief val.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 212 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.