Ik wil mijn rijtjeshuis gasloos maken. Het is een krappe stadslocatie met een kleine achtertuintje en buren dichtbij. Ik zoek hulp bij het kiezen van de juiste warmtepomp en locatie. Bedankt voor alle hulp en opmerkingen!
- Gasverbruik: 1100 m³ in 2022 (850m3 verwarming, 250 m3 SWW + kookplaat)
- Gasverbruik tijdens de koudste week 12 t/m 18 dec 2022: 83 m3
- Voldoende warmte op 55 graad aanvoertemperatuur
- Geplande verbeteringen: radiatorventilatoren, indien nodig grotere (ltv) radiatoren plaatsen, in enige jaren meer het dak vervangen met meer isolatie
- 200 liter voldoende?
- Ik overweeg een aparte warmtepompboiler voor SWW in de schuur te plaatsen, zodat het in de zomer rustig is in de tuin. Voldoende ruimte, stabiele vloer, gemakkelijke toegang voor ventilatiekanalen. Na subsidie is de prijs vergelijkbaar met de prijs van een sww-boiler, dus ik denk dat dit misschien logisch is. Gedachten?
- Mijn favorieten tot nu toe zijn: Panasonic monoblock (WH-MDC07J3E5 of WH-MDC05J3E5, groene-energiewinkel.nl) of Vaillant aroTHERM plus VWL 35/6 of 55/6, omdat ze de hogere temperatuur bereiken en stiller lijken te zijn. Meningen, andere suggesties?
- Nadeel: omgeven door muren, lawaai in de tuin.
- Voordeel: stabiele grond, korte leidingen.
- Lawaai in de tuin alleen in de winter, als voor SSW een aparte warmtepompboiler in de schuur geplaatst wordt.
Plek B: op de schuur dak.
- Houten dak, maar geen woonfunctie.
- De dakbalken zijn zichtbaar/toegankelijk, kunnen worden versterkt.
- Voordelen: meer open ruimte, zeer korte leidingen, minder lawaai in de tuin.
- Nadelen: er zijn ventilatiekanalen vanuit de keuken en schuur naar de dak. Dus bepaalde warmtepompen met R290 (zoals de Vaillant aroTHERM) mogen in principe niet daar geplaatst worden. Ik moet ook twee zonnepanelen verwijderen om ruimte te maken. Dit locatie is dichter bij mijn slaapkamerramen.
Plek C: op de huis dak. Suggestie van een lokale warmtepompboer
- Houten dak van 1970. Woonfunctie.
- Volledig open ruimte, geen geluidsoverlast in de tuin/slaapkamers.
- Moeilijke lift.
- Statisch moeilijk te beoordelen, deskundige hulp nodig. Mogelijke trillingen in de onderliggende ruimtes.
- Lange leidingen -> split unit.
- Sommige zonnepanelen moeten worden verwijderd.
Huidige situatie:
- CV combiketel in de schuur (Nefit Ecomline HRC 22V vaan ongeveer 2000)- Gasverbruik: 1100 m³ in 2022 (850m3 verwarming, 250 m3 SWW + kookplaat)
- Gasverbruik tijdens de koudste week 12 t/m 18 dec 2022: 83 m3
Afgiftesysteem:
- 7 radiatoren- Voldoende warmte op 55 graad aanvoertemperatuur
- Geplande verbeteringen: radiatorventilatoren, indien nodig grotere (ltv) radiatoren plaatsen, in enige jaren meer het dak vervangen met meer isolatie
SWW:
- Twee persoon huishoud. Douche, geen bad, geen DWTW- 200 liter voldoende?
- Ik overweeg een aparte warmtepompboiler voor SWW in de schuur te plaatsen, zodat het in de zomer rustig is in de tuin. Voldoende ruimte, stabiele vloer, gemakkelijke toegang voor ventilatiekanalen. Na subsidie is de prijs vergelijkbaar met de prijs van een sww-boiler, dus ik denk dat dit misschien logisch is. Gedachten?
Warmtepompvoorkeur:
- L/W, stil, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, zuinig, domotica- Mijn favorieten tot nu toe zijn: Panasonic monoblock (WH-MDC07J3E5 of WH-MDC05J3E5, groene-energiewinkel.nl) of Vaillant aroTHERM plus VWL 35/6 of 55/6, omdat ze de hogere temperatuur bereiken en stiller lijken te zijn. Meningen, andere suggesties?
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, waar nodig met behulp van een loodgieterVragen: Welke warmtepomp? En waar plaats ik de buitenunit?
Plek A: in the tuintje aan de muur naar de tuin van de buren- Nadeel: omgeven door muren, lawaai in de tuin.
- Voordeel: stabiele grond, korte leidingen.
- Lawaai in de tuin alleen in de winter, als voor SSW een aparte warmtepompboiler in de schuur geplaatst wordt.
Plek B: op de schuur dak.
- Houten dak, maar geen woonfunctie.
- De dakbalken zijn zichtbaar/toegankelijk, kunnen worden versterkt.
- Voordelen: meer open ruimte, zeer korte leidingen, minder lawaai in de tuin.
- Nadelen: er zijn ventilatiekanalen vanuit de keuken en schuur naar de dak. Dus bepaalde warmtepompen met R290 (zoals de Vaillant aroTHERM) mogen in principe niet daar geplaatst worden. Ik moet ook twee zonnepanelen verwijderen om ruimte te maken. Dit locatie is dichter bij mijn slaapkamerramen.
Plek C: op de huis dak. Suggestie van een lokale warmtepompboer
- Houten dak van 1970. Woonfunctie.
- Volledig open ruimte, geen geluidsoverlast in de tuin/slaapkamers.
- Moeilijke lift.
- Statisch moeilijk te beoordelen, deskundige hulp nodig. Mogelijke trillingen in de onderliggende ruimtes.
- Lange leidingen -> split unit.
- Sommige zonnepanelen moeten worden verwijderd.
Foto's
Tuin in het groen. Schuur in het blauw. Keuken annex (één verdieping) in pink, hoofdgebouw (twee verdiepingen) in rood. Locatie van de huidige CV kombiketel geel gemarkeerd (CV) in de situatiebeeld.![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |