Hulp bij het kiezen van een warmtepomp en locatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-06 21:54
Ik wil mijn rijtjeshuis gasloos maken. Het is een krappe stadslocatie met een kleine achtertuintje en buren dichtbij. Ik zoek hulp bij het kiezen van de juiste warmtepomp en locatie. Bedankt voor alle hulp en opmerkingen!
Huidige situatie:
- CV combiketel in de schuur (Nefit Ecomline HRC 22V vaan ongeveer 2000)
- Gasverbruik: 1100 m³ in 2022 (850m3 verwarming, 250 m3 SWW + kookplaat)
- Gasverbruik tijdens de koudste week 12 t/m 18 dec 2022: 83 m3
Afgiftesysteem:
- 7 radiatoren
- Voldoende warmte op 55 graad aanvoertemperatuur
- Geplande verbeteringen: radiatorventilatoren, indien nodig grotere (ltv) radiatoren plaatsen, in enige jaren meer het dak vervangen met meer isolatie
SWW:
- Twee persoon huishoud. Douche, geen bad, geen DWTW
- 200 liter voldoende?
- Ik overweeg een aparte warmtepompboiler voor SWW in de schuur te plaatsen, zodat het in de zomer rustig is in de tuin. Voldoende ruimte, stabiele vloer, gemakkelijke toegang voor ventilatiekanalen. Na subsidie is de prijs vergelijkbaar met de prijs van een sww-boiler, dus ik denk dat dit misschien logisch is. Gedachten?
Warmtepompvoorkeur:
- L/W, stil, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, zuinig, domotica
- Mijn favorieten tot nu toe zijn: Panasonic monoblock (WH-MDC07J3E5 of WH-MDC05J3E5, groene-energiewinkel.nl) of Vaillant aroTHERM plus VWL 35/6 of 55/6, omdat ze de hogere temperatuur bereiken en stiller lijken te zijn. Meningen, andere suggesties?
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, waar nodig met behulp van een loodgieter
Vragen: Welke warmtepomp? En waar plaats ik de buitenunit?
Plek A: in the tuintje aan de muur naar de tuin van de buren
- Nadeel: omgeven door muren, lawaai in de tuin.
- Voordeel: stabiele grond, korte leidingen.
- Lawaai in de tuin alleen in de winter, als voor SSW een aparte warmtepompboiler in de schuur geplaatst wordt.

Plek B: op de schuur dak.
- Houten dak, maar geen woonfunctie.
- De dakbalken zijn zichtbaar/toegankelijk, kunnen worden versterkt.
- Voordelen: meer open ruimte, zeer korte leidingen, minder lawaai in de tuin.
- Nadelen: er zijn ventilatiekanalen vanuit de keuken en schuur naar de dak. Dus bepaalde warmtepompen met R290 (zoals de Vaillant aroTHERM) mogen in principe niet daar geplaatst worden. Ik moet ook twee zonnepanelen verwijderen om ruimte te maken. Dit locatie is dichter bij mijn slaapkamerramen.

Plek C: op de huis dak. Suggestie van een lokale warmtepompboer
- Houten dak van 1970. Woonfunctie.
- Volledig open ruimte, geen geluidsoverlast in de tuin/slaapkamers.
- Moeilijke lift.
- Statisch moeilijk te beoordelen, deskundige hulp nodig. Mogelijke trillingen in de onderliggende ruimtes.
- Lange leidingen -> split unit.
- Sommige zonnepanelen moeten worden verwijderd.
Foto's
Tuin in het groen. Schuur in het blauw. Keuken annex (één verdieping) in pink, hoofdgebouw (twee verdiepingen) in rood. Locatie van de huidige CV kombiketel geel gemarkeerd (CV) in de situatiebeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7LrQcUOldJwnCPeeXiOFbaWOS0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LPyI0zThkW3ASAUt9mOYH2ay.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVCpd1huo3w1eAFIHhibSMS176g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMQoJyHTR5NGvLtfGHAsBy9N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk7RBExjSngphnpbSzjKwNDSuj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeFY2rhMMDS788K6BbDRSuiX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5y68Ib-E8WreqEkOydB7-_UYd8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1WbVH9GB2YEyIAGvA6R6FQux.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKFimY7R7SCZ1gfxbnTM5pXgYa8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXQ9LYO1uYTc5wFhKNuIiqr5.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:01
Als je het zelf gaat doen zeker optie A met aparte warmtepompboiler, heb zelf een soortgelijke opstelling.
Hij staat hier wel op de garage, maar daar liggen de zonnepanelen niet.
Zou wel alvast rekening houden met een paar nieuwe radiatoren, weet je de leidingdiameters in huis?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
ik heb de zonnepanelen zelf geplaatst, een of twee verwijderen zou makkelijk zijn. Maar locatie A lijkt inderdaad de meest eenvoudige manier om het te doen. Natuurlijk maak ik me zorgen over de weerkaatsing van geluid op alle muren rond het kleine tuintje... En in de zomer/herfst geniet ik er echt van dat de tuin zo stil is - dus ik wil ervoor zorgen dat dat zo blijft.

Leidingdiameter: de hoofdleiding is 22mm vanaf de CV-ketel de woning in en naar de tweede verdieping. Vanaf de hoofdleiding lopen er 15 mm leidingen naar de individuele radiatoren. Tweepijpssysteem.

De magische vraag: heb ik direct een buffervat nodig of is het de moeite waard om zonder te proberen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-06 21:39
Ik zou heel erg oppassen met optie C. Bij ons staat de WP op een houten overkapping aan het huis. Het probleem is dat die regelmatig mee resoneert. Dat geeft dan een storend geluid, dat we 's nachts af en toe goed horen. Staat die op je houten platte dak, heeft dat potentie om nog veel irritanter te worden.
Volgens de Vaillant voorschriften mag je hem ook niet op een houten dak plaatsen, als ik het goed heb gezien.

Voor de rest, ik vind de test veel geadviseerde test 'krijg je het warm met 55 graden' niet zo specifiek. Hoe koud was het buiten toen? -10? +10? Juist omdat je helemaal gasloos wil worden, is het belangrijk dat je het ook nog warm krijgt als het goed vriest. Je kunt evt. proberen of je het warm krijgt met bv. 40 graden als het buiten +5 is. Hiermee krijg je een gevoel of je radiatoren moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga maar voor Plan A, dus op de begane grond. Al je dakopties zou je moeten onderzoeken of ze het gewicht van een WP plus water (en dat liegt er niet om :X) kunnen dragen. De kans is vrij sterk aanwezig van niet, en ik geef je nu al op een briefje dat je weinig ander opties gaat hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Ik heb zelf geen buffervat maar wel 8 groepen vloerverwarming, dit werkt prima.
Je moet dan echt kijken naar je systeeminhoud en dan moet die ook nog altijd beschikbaar zijn ook.
Dus geen thermostaatkranen oid.
Is dit onvoldoende dan gaan de defrosts niet goed en bevriest alles en sloop je de boel.
Proberen lijkt mij dan ook geen optie.
Die 200 liter boiler lijkt mij ruim voldoende voor 2 personen, hier 270 liter met zijn vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Bedankt voor al het advies tot nu toe, wordt zeer gewaardeerd!

Lijkt me heel duidelijk om plek A te kiezen en te kijken of geluid een probleem wordt. Idealiter zou ik een warmtepomp kiezen die ik later kan verplaatsen naar locatie B, voor het geval dat nodig is vanwege te veel lawaai in de tuin. Dat sluit echter een met R290 gevuld Vaillant monoblok uit.

Heeft iemand dan advies hoe ik een warmtepomp merk kan kiezen voor mijn situatie? Ik vond de Vaillant aroTHERM leuk omdat hij stiller leek te zijn dan de monoblokken van Panasonic. Is dat alleen maar slimme marketing van Vaillant?

Ik weet ook niet zeker welk vermogen (5kW/7kW/9kW?) ik moet kiezen - advies wordt op prijs gesteld.

Hoe kan ik het watergehalte van mijn huidige verwarmingssysteem beter begrijpen? Zijn er berichten waarin iemand dezelfde vraag heeft behandeld die ik ter inspiratie kan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
The Eagle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:56:
Ga maar voor Plan A, dus op de begane grond. Al je dakopties zou je moeten onderzoeken of ze het gewicht van een WP plus water (en dat liegt er niet om :X) kunnen dragen. De kans is vrij sterk aanwezig van niet, en ik geef je nu al op een briefje dat je weinig ander opties gaat hebben.
Ja, daar zult u zeker gelijk in hebben. Op het schuurdak zou ik het dak wel kunnen verstevigen, de onderconstructie van het dak is aan de binnenzijde vrij toegankelijk. Maar ik ben het ermee eens, locatie A lijkt de ongecompliceerde keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Denyo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:11:
Ik heb zelf geen buffervat maar wel 8 groepen vloerverwarming, dit werkt prima.
Je moet dan echt kijken naar je systeeminhoud en dan moet die ook nog altijd beschikbaar zijn ook.
Dus geen thermostaatkranen oid.
Is dit onvoldoende dan gaan de defrosts niet goed en bevriest alles en sloop je de boel.
Proberen lijkt mij dan ook geen optie.
Die 200 liter boiler lijkt mij ruim voldoende voor 2 personen, hier 270 liter met zijn vieren.
Over het minimale waterinhoud voor defrosts: De Vaillant aroTHERM VWL 35/6 en 55/6 hebben 15 liter (bij gebruik van de ingebouwde verwarming) of 40 liter (zonder de ingebouwde verwarming) nodig. Hoe is dat bij andere merken? 15 t/m 40 liter lijkt zo weinig, dat moeten mijn zeven radiatoren plus leidingen plus expansievat toch hebben? Hoe te schatten...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Arotherm Plus heeft geen verwarming ingebouwd, die zit in een (optionele) binnenunit, koop je er los bij of laat je gewoon weg.
Het water stroomt ook niet door je expansievat, dus die levert geen warmte voor een defrost en telt dus niet mee.

De 35/6 en 55/6 zijn zviw technisch identiek, alleen is de 35/6 beperkt in compressortoerental. Dit ten gunste van minder geluid en ten koste van vermogen bij koude. Ik zou dan dus de 55/6 kiezen.

Van mijn 65/6 hoor ik alleen de wind, maar die heeft nog nooit meer dan 30 graden gemaakt. Bij hogere temperaturen schijn je hem wel te kunnen horen.

Radiatorinhoud kan je doorgaans vinden in de fabrikant-tabellen, in het FAQ topic staan wat links.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Leiding inhoud is een kwestie van lengtes opmeten en inhoud uitrekenen. Dan tel je de inhoud van je radiatoren erbij op.
Ook hier geld niet schatten, gewoon meten en rekenen. En een elektrische bijverwarming is ook nog redelijk eenvoudig te plaatsen MEH60 bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Nog even over plaatsing op een houten constructie, staat hier op een garage met houten balklaag. Hierop heb ik een betonplaatje gestort en dit werkt best goed. Heb alleen nog iets contact geluid van de compressor in de garage zelf. Buiten hoor je vrijwel niets.
Denk dat de aansluitslangen iets te strak met de isolatie in de dakdoorvoer zitten. Ga ik in het voorjaar nog wel eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Als je echt zo min mogelijk geluid wilt produceren houd de watertemperatuur dan zo laag mogelijk. Dus met ultra laag temperatuur radiatoren met ventilatoren. Als je met minimaal 55 graden gaat werken gaat een warmtepomp flink lopen stampen en hou je geen COP over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Kijkend naar je gasverbruik zou een 55/6 of 65/6 van Vaillant goed passen denk ik.
De 35/6 is te licht en gaat dan niet moduleren maar blijft volgas draaien.

Pagina: 1