Heeft iemand hier nuttig advies over vloerverwarming icm zoneregeling en de wens voor een warmtepomp?
Situatie is als volgt:
Bouwjaar tussenwoning 1970. Totaal circa 125m2 wordt door toekomstige dakopbouw 155 m2.
Begane grond: (woon)keuken + hal met vloerverwarming a 35 m2.
Aangrenzend garage zonder vloerverwarming. Daar zit verdeler, bypass en de zoneklep.
1e verdieping: woonkamer a 45 m2 wordt over maand vloerverwarming gefreesd.
2e verdieping: 1 badkamer met handdoekradiator, 3 slaapkamers met ieder 1 radiator en slimme radiatorknoppen.
Begane grond is goed warm te houden met vw. Woonkamer koelt snel af. Komt ook doordat alles nu open is. Er komen 2 deuren om af te scheiden van begane grond en 2e verdieping.
In de woonkamer komt ook vloerverwarming en mogelijk zoneklep. We werken nu al met zoneregeling, omdat we best wat temperatuurverschillen hebben tussen de kamers en we dus ook 2 leefgebieden hebben. Rondom eetmomenten in de keuken, tussendoor en in avonden in de woonkamer op de 1e verdieping.
Nu begrijp ik dus dat dat met een warmtepomp niet handig is. Hoe doen andere dat met een oudere woning (waar isolatiemaatregelen als zijn genomen) waar er temperatuurverschillen zijn en eventueel 2 leefgebieden overdag?
Mogelijk laat ik een zoneklep voor de 1e verdieping nu dan weg. Die verdeler moet tzt ook vervangen worden voor de warmtepomp en het wordt al met al een hele investering dus waar ik nu al juiste keuzes kan maken, doe ik dat graag.
Edit: oorspronkelijk plan is om ook op de 2e verdieping en toekomstige opbouw vloerverwarming te installeren (beide slaapetages). Daar twijfel ik nu wel over als zoneregeling echt niet aan te raden is.
[
Voor 6% gewijzigd door
Homewin op 19-06-2022 22:24
]