Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.531.112 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dubbel posten is niet toegestaan. Doe de volgende keer liever een schopje. Dan mag deze wel weg, zie Cranberry in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 22-06-2022 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:56:
de hoofdfunctie van vloerkoeling (mits je geen droogbouwvloer hebt) is dat je de thermische massa van je beton afkoelt. immers is na 2~3 dagen warm weer de warmte "in" je beton getrokken en krijg je de "het is savonds warmer binnen dan buiten / drijf je bed uit" situatie. het koele van het beton zorgt ervoor dat die warmte naar buiten word gebracht zodat je thermische masse de volgende dag weer de nieuwe warmte kan absorberen.

om die reden kan je vaak ook beste snachts de airco op 18 zetten en de hele nacht op volle kracht in de woonkamer aanzetten om de woonkamer goed koud te krijgen. dan kan je met beetje geluk bijna de hele dag doorkomen zonder overdag de airco aan te zetten. immers is hij snachts efficenter....
Alleen schijnt s nachts de zon niet ;) das wel weer jammer qua opgewekte stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

olafmol schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Alleen schijnt s nachts de zon niet ;) das wel weer jammer qua opgewekte stroom
https://www.consumentenbo...ervergoeding-zonnepanelen

En snachts stroom gebruiken ipv snachts is ook beter.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Uit @flippy 's bron:
Vanaf 2025 verdwijnt de salderingsregeling zeer waarschijnlijk. Het wetsvoorstel moet nog in de Tweede Kamer behandeld worden, dus de details kunnen nog wijzigen. Maar in de nieuwe regeling zal stroom die je direct zelf gebruikt meer waarde hebben dan stroom die je aan het net teruglevert.

Ook komen er in de toekomst waarschijnlijk 'smart grid'-systemen die zoveel mogelijk eigen gebruik van opgewekte stroom belonen of zelfs automatisch regelen. Het elektriciteitsnet ('grid') wordt namelijk minder belast als productie en consumptie van stroom zoveel mogelijk op dezelfde plaats en tijd plaatsvinden. Zo kunnen kostbare verzwaringen van het energienet en daarmee hogere netbeheerkosten beperkt blijven.
Bovendien is het in niemands belang om de businesscase van basislast-kolencentrales overeind te houden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kerncentrales doen het snachts ook...

Het is niet echt een businesscase, het base load principe is het meest efficient onder de streep. On grid accus winnen snel terrein maar zijn beperkt in productie. Ook al verdienen ze zich in enkele maanden terug...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-04 15:44

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:30:

En snachts stroom gebruiken ipv snachts is ook beter.
Deze snap ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:22
Floor schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Wat betreft type verdeler, zonder specs is er niks over te zeggen. Je hebt goede en slechte kunststof verdelers, idem voor RVS.
Wat is eigenlijk het verschil in kwaliteit in verdelers? Ik zie prijzen van 200- 1000 Euro voor een kunststof 6 groepsverdeler en snap eigenlijk niet de verschillen zijn welke de prijs rechtvaardigen.
Uiteindelijk is het een pijp welke het water verdeelt en na inregelen achter een kastje verdwijnt.
De dure zien er heel futuristisch uit, maar werken ze ook beter/anders?
Ik zelf neig naar de goedkoopste waar ik de temperatuur en flow op kan aflezen, maar weet niet of dit een goede keus is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wikipedia: Basislastcentrale
Pietje555 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Wat is eigenlijk het verschil in kwaliteit in verdelers? Ik zie prijzen van 200- 1000 Euro voor een kunststof 6 groepsverdeler en snap eigenlijk niet de verschillen zijn welke de prijs rechtvaardigen.
Uiteindelijk is het een pijp welke het water verdeelt en na inregelen achter een kastje verdwijnt.
De dure zien er heel futuristisch uit, maar werken ze ook beter/anders?
Ik zelf neig naar de goedkoopste waar ik de temperatuur en flow op kan aflezen, maar weet niet of dit een goede keus is.
de wat betere verdelers hebben vaak minder drukval, meer flow, onluchters, afsluitkranen en overige goodies erop zitten die aansluiten en in bedrijf stellen makkelijker maken, helemaal voor de zaterdagklussers of als je in stappen renoveert bijvoorbeeld. de budgetopties hebben alleen afsluiters op de retour en kan je dus niet aansluitingen onbenut laten.

[ Voor 68% gewijzigd door flippy op 17-06-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:24

HaTe

haat niet

Ik heb zelf deze gekocht, prima kwaliteit (Watts) en niet duur (182 euro voor 6 groepen): https://www.radiatorendis...-voor-verwarmen-en-koelen
Deze heeft overigens ook alleen afsluiter op de retour vziw, de aanvoer regelaar kan volgens mij niet helemaal dicht.

Service van de winkel is minder, ik moest uiteindelijk zelf een kapotte thermometer betalen..

[ Voor 42% gewijzigd door HaTe op 17-06-2022 14:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HaTe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:47:
Deze heeft overigens ook alleen afsluiter op de retour vziw, de aanvoer regelaar kan volgens mij niet helemaal dicht.
daarom heb ik dus de caleffi 671 gehaald, die heeft beide. dus kan je waterzijdig inregelen en ook nog losse motors opzetten en alleen groepen aansluiten die je klaar hebt en kan je nieuwe groepen simpel ontluchten door alles dicht te draaien behalve die groep en doorspoelen maar. wel duurder maar voorkomt berg hoofdpijn later in het proces en je behoud je waterzijdige inregeling als je motors monteert.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-06-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-04 19:51
Beide zijn prima verdelers. Caleffi maakt ze zelf, Watts koopt ze in (de componenten die op Watts zitten, zie je op veel verdelers, andere merken hebben identieke verdelers). Caleffi is een fabrikant die niet zo bekend is maar die voor veel fabrikanten onderdelen produceert. Ze hebben in Italië en mooi lab.
Beide zijn ook verdelers zonder mengventiel en zonder pomp. Mocht er "veel afstand" tussen warmtebron en verdeler zitten dan kan je het beste een pomp verdeler nemen. Of wanneer er in de technische gegevens van de opwekker staat dat er voor vloerverwarming altijd met een pompverdeler moet worden gewerkt.

Ik zou altijd een verdeler nemen die je kan afsluiten per groep en kan inregelen per groep doormidden van de flowmeters. Beide het hebben dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dan snap ik hem nog steeds niet.

Hoezo is 's nachts stroom gebruiker beter dan 's nachts?
Ik begrijp gewoon de hele zin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Calleffi 671 is inderdaad een mooie verdeler, maar wel met alle toeters. Maar € 375,- valt me mee.
De RVS verdeler had ik ook al gezien. Zeker voor die prijs.
Ik heb eigenlijk niet veel nodig want het is ter vervanging van mijn mengverdeler. Deze is nu 22 jaar oud en ik heb hem proberen in te regelen, maar de kogelkranen rammelen in de zittingen. Maar uitbreiding zal niet gebeuren.
Ik ben er door het meten wel achter gekomen dat het met mijn systeem waarschijnlijk niet helemaal goed gaat als ik eindelijk met de WP kan gaan verwarmen.
De verschildruk van de verdeler met vloerverwarminggroepen is nu te laag om ook druk over te houden voor mijn convectoren.
De mengpomp gooit al 23 l/m in de laagste stand over de vloer. Ik ben bang dat de WP niet voldoende water heeft om nog wat anders te voeden. De Elga heeft een maar een nominaal debiet van 18 l/m.
Mijn huidige ketel heeft een stuk grotere pomp (30 l/m) en is water van 30 graden nog geen probleem. De mengverdeler reduceert dit nog eens naar 25 graden. Ik moet nu de toevoer naar de verdeler half knijpen om 0,3 bar voordruk te houden voor mijn radiatoren.
Als ik dat doe met de lage temperatuur van de WP dan heb ik te weinig mogelijk water over mijn vloer.

Wordt van de winter nog een hele uitdaging alles goed in te regelen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Floor schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:08:
Beide zijn ook verdelers zonder mengventiel en zonder pomp. Mocht er "veel afstand" tussen warmtebron en verdeler zitten dan kan je het beste een pomp verdeler nemen.
Huh? Waarom dat dan? Zo'n pompverdeler kost je drie keer geld:
  • Duurder bij aanschaf
  • Duurder door stroomverbruik van de pomp
  • Duurder door COP-verlies doordat de WP op een te hoge temperatuur gaat draaien.
Als je verdeler te ver (definieer "te ver") van de verdeler staat, moet je gewoon de leidingdiameter van de toevoerleiding vergroten. In de praktijk van een "normale" NL woning voldoet 32mm kunststof prima (of 28mm staal/RVS/koper).
Of wanneer er in de technische gegevens van de opwekker staat dat er voor vloerverwarming altijd met een pompverdeler moet worden gewerkt.
Noem eens een opwekker die dat voorschrijft dan? Bij warmtepompen (waar dit topic ten slotte over gaat) ben ik dat nog niet tegen gekomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Het is helemaal van de situatie afhankelijk. Meestal is het natuurlijk wel zuiniger zonder extra pomp, maar;
- Ik heb 35 graden nodig voor mijn radiatoren met ventilator. Dit is echter te warm voor mijn vloerverwarming. Ik kan de dT over de vloer wel verhogen door het debiet te verminderen, maar ik zie met de warmtecamera dat de vloer minder egaal warm is.
- De hoeveelheid pompenergie moet toch opgebracht worden. Met een pomp op de mengverdeler hoeft de pomp van de WP de weerstand en hoeveelheid water van de vloer niet te verpompen. De WP hoeft minder te doen.
-COP verlies is maar de vraag, want de hoeveelheid afgegeven vermogen blijft gelijk. De dT blijft ook gelijk, want het mengwater uit de vloer wordt weer in de retour bijgemengd.
- Het is best mogelijk dat 2 pompen in een efficienter punt van de pompcurve lopen dan 1 pomp die alles moet doen.

Naar mijn mening verlies je alleen energie door het rendement van de extra pomp. iedere pomp heeft een eigen rendement om elektrisch vermogen om te zetten in pompenergie. Bij 2 pompen heb je deze verliezen 2 keer

Extra pomp is natuurlijk wel duur in aanschaf. Grotere leidingen kosten echter ook meer geld (met name de koppelingen)

[ Voor 5% gewijzigd door Pietje555 op 17-06-2022 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Pietje555 Volgens mij heb je de afhankelijk COP<>Ta dan niet begrepen. Elke graad bijmengen kost je 2% meer euro's. Van 35 naar 30 terugmengen kost dus 10%.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:04 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ronald.42 dat ben ik met je eens, compromissen zijn de kern van engineering :)
Het COP verlies is echter wel reëel, daar hoef je je niet voor te schamen want als je meer nodig hebt (voor de radiatoren) dan is het een prima afweging tegenover een koud huis :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:23
@Pietje555 Heb je er al eens aan gedacht dat je het water ook eerst door de radiatoren kan sturen en daarna door je vloer door de retour van de radiatoren in serie met de aanvoer van je vloer aan te sluiten ?

Dan heb je de volledige flow door zowel je radiatoren (betere afgifte door hogere gemiddelde temperatuur) als door je vloer....en krijgt je vloer ook automatisch een paar graden minder dan de radiatoren krijgen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@PentaClover je maakt het wel heel ingewikkeld en niet meer regelbaar omdat de waretemp voor de vloer dan afhankelijk wordt van de dT over der radiatoren welke met thermostatische kranen zijn uitgevoerd.
Compromissen zijn onvermijdelijk in een bestaande installatie die er niet voor ontworpen is.
Eigenlijk is mijn situatie gevolg van de hybride opstelling. De WP is te klein en moet bij bijgestookt worden.Dat was ook de bedoeling.
Wil ik van het gas af dan moet ik een grotere WP hebben en krijg ik automatisch een grotere transport pomp die wel het vermogen kan verplaatsen met meer water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Pietje555 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:31:
@PentaClover je maakt het wel heel ingewikkeld en niet meer regelbaar omdat de waretemp voor de vloer dan afhankelijk wordt van de dT over der radiatoren welke met thermostatische kranen zijn uitgevoerd.
Compromissen zijn onvermijdelijk in een bestaande installatie die er niet voor ontworpen is.
Eigenlijk is mijn situatie gevolg van de hybride opstelling. De WP is te klein en moet bij bijgestookt worden.Dat was ook de bedoeling.
Wil ik van het gas af dan moet ik een grotere WP hebben en krijg ik automatisch een grotere transport pomp die wel het vermogen kan verplaatsen met meer water
Niet ingewikkeld, maar dat werkt inderdaad alleen goed als je niets dynamisch regelt, alles altijd vol open hebt staan en door de juiste flow verhouding in te stellen door je verschillende afgifte systemen de juiste afgifte hebt in de betreffende ruimtes om je warmte verlies te compenseren, met uiteraard de correcte stooklijn voor het totaal erbij in de WP.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor
Wat betreft wel of niet toepassen extra pomp, dit kan je alleen vooraf bepalen door alle leidingverliezen te berekenen, de hoeveelheid benodigd vermogen, temperatuur van het systeem.

Veel gemaakte redeneringsfout is dat wanneer de deltaT van je watertemperatuur, dus het watertemperatuur verval binnen een vloerverwarmingsgroep hoger wordt (T_in en T_uit) je meer meer warmte afgifte hebt. Echter, je gemiddelde (vloer)temperatuur wordt juist lager. Wil je bij dezelfde T_in meer vermogen in een groep moet je er juist meer water doorheen gooien. Als T_uit gelijk is aan T_in is het vermogen op zijn max.
Puur waterzijdig bekeken. Normaal krijg je een literstaatje per groep bij je vloerverwarmingsplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor
Noem eens een opwekker die dat voorschrijft dan? Bij warmtepompen (waar dit topic ten slotte over gaat) ben ik dat nog niet tegen gekomen.
Sorry inderdaad, (nog) niet bij warmtepompen, even topic onderwerp uit het oog verloren. Je ziet dit wel eens bij kleinere CV ketels in de woningbouw. Warmtepompen zijn sowieso ontworpen voor LTV waarvoor een grotere volumestroom is vereist. Echter wanneer de prijsslag hier gaat plaatsvinden dan zal het mij niet verwonderen wanneer ook hierin extra pompvermogen moet worden ingebracht. Ik heb het overigens wel gezien wanneer er grote afstanden overbrugt moeten worden tussen warmtepomp een verdeler, maar goed daar is ook logisch dat een fabrikant niet uitgaat van uitzonderlijke situaties (warmtepomp in stal, woonhuis 30mtr verderop).

Maar ook voor alles geldt, wil je een goede installatie dan is berekenen is het enige goede. Ook wat betreft leidingdiameters, dit moet gewoon berekend worden. Helaas wordt er behoorlijk wat afgerommeld en dit resulteert in slechte systemen, ontevreden eindgebruikers, onnodig energie verbruik enz.
Over voorbeelden van gerommel gesproken, van vloerverwarming waar ik groepen van 130mtr voorbij heb zien komen. Voor verwarmen wordt max 90 mtr per groep geadviseerd, voor koeling zelfs 80mtr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Floor schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:08:
Beide zijn prima verdelers. Caleffi maakt ze zelf, Watts koopt ze in (de componenten die op Watts zitten, zie je op veel verdelers, andere merken hebben identieke verdelers). Caleffi is een fabrikant die niet zo bekend is maar die voor veel fabrikanten onderdelen produceert. Ze hebben in Italië en mooi lab.
Beide zijn ook verdelers zonder mengventiel en zonder pomp. Mocht er "veel afstand" tussen warmtebron en verdeler zitten dan kan je het beste een pomp verdeler nemen. Of wanneer er in de technische gegevens van de opwekker staat dat er voor vloerverwarming altijd met een pompverdeler moet worden gewerkt.

Ik zou altijd een verdeler nemen die je kan afsluiten per groep en kan inregelen per groep doormidden van de flowmeters. Beide het hebben dat.
caleffi is een merk die je erg vaak in commericeel en industriele installaties ziet. daarom hebben veel producten van hun vaak ook versies met idioot grote fittingen.
Rzaan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:55:
[...]

Dan snap ik hem nog steeds niet.

Hoezo is 's nachts stroom gebruiker beter dan 's nachts?
Ik begrijp gewoon de hele zin niet.
beste wat je kan doen is even op internet gaan kijken naar wat filmpjes of zo hoe het net werkt en hoe stroom word opgewekt en verbruikt en hoe word omgegaan met wisselende belastingen en vooral hoe het baseload principe werkt. dan zou duidelijk moeten worden waarom snachts energie verbruiken zodat je dat overdag niet hoeft te doen een betere oplossing is en energie bespaart.
Floor schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:25:
Normaal krijg je een literstaatje per groep bij je vloerverwarmingsplan.
volgens mij zijn die 10+ jaar geleden al wegbezuinigd. behalve wat commerciele panden kan ik me niet herrinneren waneer is dat heb gezien in een stookhok...

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-06-2022 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:04
volgens mij zijn die 10+ jaar geleden al wegbezuinigd. behalve wat commerciele panden kan ik me niet herrinneren waneer is dat heb gezien in een stookhok...
Dat zou kunnen, maar ik heb hem nog wel (gemaakt in 2007, dus inderdaad ouder dan 10 jaar):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcr0qjaxGQVma6TedkDlL03w6z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1reKhLCvfq2P1d1NKhdzhBDU.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kreeg die berekening er keurig bij via mijn installateur van Henco.

Is altijd een goed uitgangspunt, daarna kun je finetunen per ruimte.

Die noodzaak is bij mij wat minder omdat ik zone regeling heb.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:28:

beste wat je kan doen is even op internet gaan kijken naar wat filmpjes of zo hoe het net werkt en hoe stroom word opgewekt en verbruikt en hoe word omgegaan met wisselende belastingen en vooral hoe het baseload principe werkt. dan zou duidelijk moeten worden waarom snachts energie verbruiken zodat je dat overdag niet hoeft te doen een betere oplossing is en energie bespaart.
Je bedoelde dus waarschijnlijk " In de nacht energie gebruiken is beter dan overdag".
Maar dan is het ook handig dat je dat schrijft.
En niet 2 x het woord 's nachts gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Welke P1 meter adviseren jullie icm een warmtepomp?
Ik heb bij milieu centrale gekeken, maar echt een hele waslijst :S

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
DutchWing schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:57:
Ik gebruik Iungo. Kun je veel sensoren op aansluiten (P1, pulse, modbus en MBus) en krijg je direct op een scherm of telefoon.
Kunt er ook Fibaro stekkers aansluiten die je op tijden kan aan/uitschakelen en verbruik meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

https://www.ztatz.nl/p1-monitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 21:35

Timple

Maakt het nog iets uit of de driewegklep op de aanvoer of op de retour zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nous112
  • Laatst online: 24-04 21:36
Ik gebruik de P1-meter (+ diverse kWh-meter) van HomeWizard Energy. Is ook een apart forum van op Tweakers: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timple schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:24:
Nee. Maar de meeste monteren hem in de aanvoer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Kan per merk en systeem verschillend zijn: bij Nefit zit deze in de retour. Het beste is om een installatie schema uit de handleiding te halen en hier op te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-04 16:17
[...]

caleffi is een merk die je erg vaak in commericeel en industriele installaties ziet. daarom hebben veel producten van hun vaak ook versies met idioot grote fittingen.

[...]

[...]

Blijft de vraag, wat bedoel je met:
‘s nachts beter dan ‘s nacht???????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:16
[...]
[...]
Je argumentatie is: “kijk filmpjes, dan wordt duidelijk waarom”. Welke filmpjes? Leg zelf eens uit waarom iedereen beter ‘s nachts energie kan verbruiken? Volgens mij is het namelijk het beste als iedereen zelf zijn eigen energie opwekt en dat direct verbruikt zodat niemand iets aan het net terug levert. En dat opwekken gebeurt overdag, als de zon schijnt.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 18-06-2022 12:55 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Je argumentatie is: “kijk filmpjes, dan wordt duidelijk waarom”. Welke filmpjes? Leg zelf eens uit waarom iedereen beter ‘s nachts energie kan verbruiken? Volgens mij is het namelijk het beste als iedereen zelf zijn eigen energie opwekt en dat direct verbruikt zodat niemand iets aan het net terug levert. En dat opwekken gebeurt overdag, als de zon schijnt.
nee, mijn argument is dat je moet leren hoe het stroomnet werk ipv je eigen visie bedenken en die aanhouden als waarheid. je visie is veel te lokaal/egoistisch en negeert ook de simpele natuurkunde dat het makkelijk is om snachts als het koeler is een stuk efficenter is om warmte uit een woning te pompen dan overdag. net als dat een huis verwarmen makkelijker gaat als het warmer is overdag.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 18-06-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Voor verwarmen ben ik met je eens, maar koelen is makkelijker de boel koel houden dan 's nachts afvoeren. Dit is het zelfde als je opwarmtoeslag in je transmissie berekening bij verwarmen met nachtverlaging. Er is dan al zoveel warmte in het huis opgeslagen wat niet eenvoudig afgevoerd kan worden.
En daarnaast heb je overdag je PV en is bij eigen verbruik juist dat het net helemaal niet belast wordt wat bij teruglevering op dat moment wel voor problemen zorgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

iets van 1 op de 8 huizen hebben iets van PV of collectoren (die helemaal nutteloos zijn) en vaak niet eens genoeg en negeert het basisprobleem. het PV argument is simpelweg niet relevant voor 80% van huiseigenaren.
leuk dat je het hebt maar de fractie van mensen in nederland die het hebben is klein en de fractie van mensen met warmtepompen/aircos en voldoende PV is NOG kleiner dan dat.
dat die verhouding op dit forum idioot hoog is maakt het nog niet een represtentatieve factor voor nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:27
flippy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:22:
iets van 1 op de 8 huizen hebben iets van PV of collectoren (die helemaal nutteloos zijn) en vaak niet eens genoeg en negeert het basisprobleem. het PV argument is simpelweg niet relevant voor 80% van huiseigenaren.
leuk dat je het hebt maar de fractie van mensen in nederland die het hebben is klein en de fractie van mensen met warmtepompen/aircos en voldoende PV is NOG kleiner dan dat.
dat die verhouding op dit forum idioot hoog is maakt het nog niet een represtentatieve factor voor nederland.
Op dit moment hebben we in het weekend een stroomoverschot wanneer het zonnig is en waait. Binnen enkele jaren zal dat waarschijnlijk ook doordeweek gelden. In de nabije toekomst gaat er bijna per definitie een overschot zijn wanneer de zon schijnt.

Behoefte aan koelen heeft een vrijwel volledige gelijktijdigheid met PV. Of een individuele woning PV heeft doet er niet veel naar af dat het maar de toekomst volledig logisch is koelen te maximaliseren wanneer de zon schijnt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Maar feit is dat op steeds meer plaatsen de netspanning zo hoog wordt in de woonwijken als gevolg van PV installaties dat de omvormers uitvallen. Deze mensen hebben ook vaak een WP. Door het overdag te gebruiken voor koelen raakt het net niet overbelast, en hoeft er 's nachts geen kolen of gascentrale te draaien.
Daarnaast is het als het salderen wordt afgeschaft veel beter voor de portemonnee. Je kunt er nu maar alvast een gewoonte van maken om te gebruiken al je opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
flippy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:02:
nee, mijn argument is dat je moet leren hoe het stroomnet werk ipv je eigen visie bedenken en die aanhouden als waarheid. je visie is veel te lokaal/egoistisch en negeert ook de simpele natuurkunde dat het makkelijk is om snachts als het koeler is een stuk efficenter is om warmte uit een woning te pompen dan overdag. net als dat een huis verwarmen makkelijker gaat als het warmer is overdag.
Wellicht geldt dit ook voor jezelf, het dag/nacht beeld dat je hier schets lijkt me nogal achterhaald en irrelevant voor deze specifieke overweging.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
Nee, als je maar zorgt dat alle leidingen hun water bij uitzetten/krimpen kunnen wegdrukken/halen naar/van expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stroom"overschot" bestaat niet op het nederlandse lichtnet.

je behoefte aan koelen kan worden verminderd door te koelen op minder zware momenten (als het koeler is), dan verbruik je minder energie dan waneer je diezelfde kW's overdag probeert je huis uit te krijgen. grote industrieinstallaties draaien ook snachts enorme buffertanks tot diep onder het vriespunt om overdag meer koelbuffer te hebben en overdag niet zwaar aan het net lopen trekken.

en omvormers vallen niet uit, die stoppen met terugleveren of verminderen de hoeveelheid wat ze terugleveren op piekmomenten. dat is wat je saldering kost. en die kolencentrale draait ook snachts gewoon door.
assje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:32:
[...]
Wellicht geldt dit ook voor jezelf, het dag/nacht beeld dat je hier schets lijkt me nogal achterhaald en irrelevant voor deze specifieke overweging.
zeker niet, natuurkunde is niet veranderd in de afgelopen paar miljoen jaar volgens de experts.

wat je wilt voorkomen is dat de grote centrales hun load banks moeten inzetten om af te remmen snachts. die dingen regel je niet af in minuten, die worden in vermogen geregeld in etmalen. dus als ze overdag extra hard moeten draaien omdat je aan het terugleveren bent EN je airco aan het opstoken bent moet die dus nog swaarder eraan trekken en omdat die vele uren nodig heeft om weer in vermogen te verlagen moeten ze bij de centrale (of elders op het net) enorme weerstanden aanzetten om duur opgewekte energie af te fakkelen om het net overeind te houden als er een wolkje over het land trekt ergens.

iets minder lokaal kijken en meer naar het overkoepelende probleem over het hele land en daarbuiten.

de netbeheerder(s) konden de "wijkprobleempjes" die jij hebt door teveel PV productie jaren geleden oplossen maar zolang de overheid tussen de 5 en 9 JAAR bezig is om een 1 vergunning te verlenen voor het bouwen van een nieuwe of vervanging van een bestaande installatie om het net te verbeteren moet je niet kijken naar je paneeltjes maar naar je lokale wethouders.

Wil je meehelpen aan het probleem te verminderen? Haal je zonnepanelen van het dak af. Of is het geld wat je bespaart met saldering toch wel belangrijker?

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 18-06-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dapdodo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Nee, als je maar zorgt dat alle leidingen hun water bij uitzetten/krimpen kunnen wegdrukken/halen naar/van expansievat.
Toch niet elke installatie heeft een extern expansievat?
Of zit ik ernaast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
Rzaan schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Toch niet elke installatie heeft een extern expansievat?
Of zit ik ernaast?
Nee, maar als die intern is hoef je meestal ook niet na te denken over de positie van je 3-wegklep. Dat is dan al geregeld of staat in de handleiding.

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 18-06-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
De Smile van Plugwise.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
flippy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:45:
Zaterdag 23 april dit jaar, een goede 16GW uit zon & wind:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjkWGOlnaAveR3i9w7rQOHm9F2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZysUAcy9RKMaA3TJA0Fve0xg.jpg?f=fotoalbum_large

In de komende 30 jaar is de bedoeling dat het opgesteld vermogen zon & wind doorgroeit tot ongeveer 10x het huidge gemiddelde verbruik.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 07:17

wat je wilt voorkomen is dat de grote centrales hun load banks moeten inzetten om af te remmen snachts. die dingen regel je niet af in minuten, die worden in vermogen geregeld in etmalen. dus als ze overdag extra hard moeten draaien omdat je aan het terugleveren bent EN je airco aan het opstoken bent moet die dus nog swaarder eraan trekken en omdat die vele uren nodig heeft om weer in vermogen te verlagen moeten ze bij de centrale (of elders op het net) enorme weerstanden aanzetten om duur opgewekte energie af te fakkelen om het net overeind te houden als er een wolkje over het land trekt ergens.
Sorry, maar ik heb mijn hele werkzame leven gewerkt aan ontwerp, onderhoud en bedrijfsvoering van elektriciteitscentrales in Nederland, maar hier heb ik nog nooit van gehoord!!

Centrales moeten verplicht aan bepaalde opregel- en afregelsnelheden voldoen en kunnen dus vrij snel op- en afregelen.
Behalve kerncentrales die om die reden ook alleen als basislastcentrales werken. Dus altijd op hetzelfde vermogen. Maar daarvan hebben we er in Nederland maar één kleine.
En inderdaad kolencentrales hebben veel tijd nodig om op te starten, maar als ze één keer op minimumlast draaien, kunnen ze vrij snel verder opgeregeld worden. Afregelen kan ook snel.
Desnoods in één keer van het net (van vollast [bijv. 600 MW] naar 0 binnen een seconde), maar dat geeft weer problemen op het net. Dus dat doe je normaal niet. Alleen in het geval van een storing kennen we de vollastafschakeling. Dan wordt er korte tijd even wat overtollige warmte die nog in het systeem zat, gedumpt via een bypass van de turbine naar de condensor.
Moderne gascentrales (gecombineerde gasturbines met afgassenketel en stoomturbine) kunnen in een paar uur van uit naar minimum last. Vandaar af kunnen ze zeer snel opregelen.
Load banks om 's nachts overtollige stroom in warmte om te zetten heb ik in Nederland nog nooit gezien.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:40
Blihi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:11:
[...]

Ja, modelcontract van Eneco.
Apart, ik niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvfv_Z28d4BtSsPw2UnSD0cD4-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dl8XxsTbEYfqSKVX6pNqNW2q.png?f=fotoalbum_large

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 18:43

Superbeagle

Always smile

Hij heeft anders dan jij het modelcontract. Jij hebt een contract voor ‘onbepaalde tijd’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjarcob
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-03-2024
Een vraag mbt geluidsnorm/geluidsproductie.

In de rekentool van de overheid kan worden gerekend voor geluidsdruk op de erfgrens.
Stel, ik heb een warmtepomp met 55db(a) gemeten op 1 meter afstand (normering).

Deze waarde vul ik in in de rekentool en ik selecteer een vrije opstelling en de afstand tot ontvanger 1meter.

Dan wordt er al meteer 6db afgetrokken van de fabrieksopgave!? Dit moet toch gelijk zijn aan de fabrieksopgave (norm= geluidsdruk gemeten in vrije opstelling op 1m afstand).

Zie ik hier nu iets over het hoofd, of is deze tool door een stagiair gemaakt?

Graag jullie mening,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:40
Superbeagle schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Hij heeft anders dan jij het modelcontract. Jij hebt een contract voor ‘onbepaalde tijd’.
Net een stukje boven de tarieven lees ik dit

Wat voor energie krijg je?

HollandseWind & Zon
Bij Eneco krijg je altijd 100% groene stroom. Als je kiest voor het Modelcontract, krijg je Eneco HollandseWind & Zon®. Dat is wind- en zonne-energie die opgewekt is in ons eigen kikkerlandje.

En helemaal bovenaan
Eneco Modelcontract
Elke energieleverancier in Nederland biedt een modelcontract aan. Met het Eneco Modelcontract krijg je variabele leveringstarieven voor onbepaalde tijd. Dat betekent dat je leveringstarieven twee keer per jaar kunnen wijzigen. Je contract is op ieder moment opzegbaar zonder kosten
.

[ Voor 21% gewijzigd door Maikie18 op 18-06-2022 22:08 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 18:43

Superbeagle

Always smile

@Maikie18 We krijgen zo op onze donder vanwege offtopic. Wil je dit verder bespreken dan kan dat hier: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietje555
Zwerius schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Sorry, maar ik heb mijn hele werkzame leven gewerkt aan ontwerp, onderhoud en bedrijfsvoering van elektriciteitscentrales in Nederland, maar hier heb ik nog nooit van gehoord!!

Centrales moeten verplicht aan bepaalde opregel- en afregelsnelheden voldoen en kunnen dus vrij snel op- en afregelen.
Tijdje commisioning van speciale branderinstallaties voor warmte krachtcentrales gedaan (300-800 MW), maar als de vuurhaard op temperatuur is dan kunnen ze binnen 30 seconden overschakelen van gas naar olie en van bijstoken in uitlaatgassen van gasturbines naar volledig koude lucht als de turbines uit vielen.. Het fluctuaties in het elektriciteitsnet zijn een eitje voor deze installaties. Fabrieksprocessen zijn veel kritischer.
Performance testen waren altijd heel spannend. Nog wel een keer een claim van 300.000 pond gehad omdat tijdens het testen een hele papier fabriek stil viel. Gelukkig voldoende handtekeningen met toestemming voor de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik zoek Euroconus koppelingen 3/4, voor vloerverwarming slang 20x3,4.
Weet iemand een site waar ik ze kan bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Pietje555 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:22:
Ik zoek Euroconus koppelingen 3/4, voor vloerverwarming slang 20x3,4.
Weet iemand een site waar ik ze kan bestellen?
https://www.saniheat.nl/p...onus.-Voor-kunststof-buis

warmteservice verkoopt ze ook

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 19-06-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
tjarcob schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:58:

In de rekentool van de overheid kan worden gerekend voor geluidsdruk op de erfgrens.

Deze waarde vul ik in in de rekentool en ik selecteer een vrije opstelling en de afstand tot ontvanger 1meter.

Dan wordt er al meteer 6db afgetrokken van de fabrieksopgave!? Dit moet toch gelijk zijn aan de fabrieksopgave (norm= geluidsdruk gemeten in vrije opstelling op 1m afstand).

Graag jullie mening,
Er is een verschil tussen geluidsdrukniveau en geluidsvermogen van een warmtepomp. Zie ook https://warmtepomp-panel.nl/geluid_toelichting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-04 15:10
Heb momenteel eerste offerte binnen, heb hier een eigen topic gemaakt.

Alle feedback is welkom.

Offerte all-electric warmtepomp: Hitachi S60

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kwetterpletter schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:17:
Even helemaal afgezien van de technische aspecten: ik kreeg ook een offerte voor een installatie waarbij om 60% aanbetaling werd gevraagd. Toen ik vroeg waarom dat zo hoog was werd er iets gezegd over kredietgrens bij de fabrikant (alsof die bang zijn hun pompen niet aan iemand anders kwijt te kunnen).

Na akkoord kreeg ik een voorschotfactuur van een andere BV dan waar de offerte van kwam. Die was pas 2 weken oud. Ik heb daar iets over gezegd en de man werd onmiddellijk boos en annuleerde de offerte van zijn kant.

De offerte was ongeveer 1200 euro meer dan de consumentenprijs van de losse onderdelen. Wellicht is dat een beetje weinig...
Heel verstandig. Dergelijke voorschotten zijn niet gebruikelijk. Wat eventueel wel zou kunnen is een klein bedrag na levering van de WP, en de rest na oplevering. Maar aangezien daar normaliter maar een paar dagen tussen zitten, is dat ook vaak de moeite niet.
Welke "installateur" hanteerde deze methode? Want dit klinkt als een oplichter die een half jaar lang zoveel mogelijk installaties probeert te verkopen en er daarna met de aanbetalingen vandoor is.
Hier mag best een naam genoemd worden om de rest van NL ertegen te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:31
Hier was de offerte 30% hij opdracht, 60% na levering en plaatsing en 10% na inbedrijfstelling.

Dat vond ik netjes, maar de 30% wordt pas gefactureerd als de levering ingepland wordt omdat er nogal wat onzekerheid is m.b.t. de daadwerkelijke levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
tjarcob schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:58:

Graag jullie mening,
Hoe werkt dat ding eigenlijk? Ik probeer om met behulp van de handleiding hem in te vullen voor een buitenunit op een aanbouw (mijn garage), maar loop bij Xb al vast...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb nog nooit in mijn leven voor iets betaald wat ik niet in bezit heb.

Boter bij de vis.

Mijn aannemer vroeg destijds ook een aanbetaling, daar heb ik een bankgarantie tegenover laten zetten.

Aanbetalen is gewoon mega tricky met oog op faillissement

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024

je behoefte aan koelen kan worden verminderd door te koelen op minder zware momenten (als het koeler is), dan verbruik je minder energie dan waneer je diezelfde kW's overdag probeert je huis uit te krijgen.
Volgens die redenatie kan je beter s’winters koelen en ‘s zomers verwarmen omdat je behoefte dan minder is… even gechargeerd natuurlijk. Bij mij is de behoefte aan verwarmen/koelen gerelateerd aan de temperatuur op dat moment. Het kan best beter zijn om je huis ‘s nachts te koelen tot standje diepvries zodat het aan het einde van de dag lekker is, maar dat is niet erg comfortabel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:52:

Boter bij de vis.

Mijn aannemer vroeg destijds ook een aanbetaling, daar heb ik een bankgarantie tegenover laten zetten.

Aanbetalen is ook niet meer verplicht. Ik doe het ook nooit, en jaar geleden heeft mij dat veel geld gescheeld bij de keukenboer die failliet ging.
Het is zelfs zo'n gewoonte dat het gezin afgelopen oktober raar stond te kijken toen ik een bankstel kocht en de aanbetaling voldeed. (was een drukke winkel waar we al 15 jaar komen, maar okee...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Grolsch schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:52:

Boter bij de vis.

Tja, online doe je niet anders met ideal.

Wettelijk mag niet meer dan 50% vooruit gevraagd worden en ja, daar zit een stukje risico in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Welke "installateur" hanteerde deze methode? Want dit klinkt als een oplichter die een half jaar lang zoveel mogelijk installaties probeert te verkopen en er daarna met de aanbetalingen vandoor is.
Is eigenlijk wat de webshops ook doen. Daar betaal je ook vooruit. Voorheen had ik daar niet zo`n moeite mee, want het was meestal wel met een week binnen. Maar nu met 8 maanden levertijd is het toch een groot risico dat ze failliet gaan en dat je je geld kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-04 16:07
Heeft iemand hier nuttig advies over vloerverwarming icm zoneregeling en de wens voor een warmtepomp?

Situatie is als volgt:

Bouwjaar tussenwoning 1970. Totaal circa 125m2 wordt door toekomstige dakopbouw 155 m2.

Begane grond: (woon)keuken + hal met vloerverwarming a 35 m2.
Aangrenzend garage zonder vloerverwarming. Daar zit verdeler, bypass en de zoneklep.
1e verdieping: woonkamer a 45 m2 wordt over maand vloerverwarming gefreesd.
2e verdieping: 1 badkamer met handdoekradiator, 3 slaapkamers met ieder 1 radiator en slimme radiatorknoppen.

Begane grond is goed warm te houden met vw. Woonkamer koelt snel af. Komt ook doordat alles nu open is. Er komen 2 deuren om af te scheiden van begane grond en 2e verdieping.
In de woonkamer komt ook vloerverwarming en mogelijk zoneklep. We werken nu al met zoneregeling, omdat we best wat temperatuurverschillen hebben tussen de kamers en we dus ook 2 leefgebieden hebben. Rondom eetmomenten in de keuken, tussendoor en in avonden in de woonkamer op de 1e verdieping.

Nu begrijp ik dus dat dat met een warmtepomp niet handig is. Hoe doen andere dat met een oudere woning (waar isolatiemaatregelen als zijn genomen) waar er temperatuurverschillen zijn en eventueel 2 leefgebieden overdag?

Mogelijk laat ik een zoneklep voor de 1e verdieping nu dan weg. Die verdeler moet tzt ook vervangen worden voor de warmtepomp en het wordt al met al een hele investering dus waar ik nu al juiste keuzes kan maken, doe ik dat graag.

Edit: oorspronkelijk plan is om ook op de 2e verdieping en toekomstige opbouw vloerverwarming te installeren (beide slaapetages). Daar twijfel ik nu wel over als zoneregeling echt niet aan te raden is.

[ Voor 6% gewijzigd door Homewin op 19-06-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
@Homewin
Als elke zone voldoende waterinhoud heeft om de wp zonder buffervat te kunnen installeren gaat het wel ok
Verder valt er van alles te optimaliseren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:38

ErikVers

e-Duurzaam

Spanningscorrosie occ en messing icm isoleren;
Ik zag dit onderwerp wel eens als een doodlopend berichtje hier op tweakers en op google voorbij komen; mensen die er wel een serieus naar hebben gekeken wat er wel en niet kan?

En ligt het gevaar enkel bij een bepaald soort messing en de knelkoppelingen? Lijkt me dat op neusstukken en perskoppelingen met messing tussenstuk ook genoeg spanning kan komen te staan?

Mogelijke oplossing eerst intapen met siliconen tape (komt er geen vocht ed meer bij zag ik als advies bij uponor.) En dit noemt bonfix;
https://www.bonfix.nl/nl/spanningscorrosie
Bij Uponor zie ik dat het messing is vertind wat al een verschil maakt. Bij Heima zie ik dit niet dus heb hun per mail de vraag gesteld hoe om te gaan met dit onderwerp. Zou wel jammer vinden als je daardoor naar het vele malen duurdere Uponor zou moeten, maar kwaliteit mag natuurlijk wat kosten en wil voor 100% kwaliteit gaan (het is niet bij mezelf thuis)

Al met al veel voorbehouden. Dus een theoretisch gevaar of echt op anticiperen:
1-Gewoon isoleren
2-Goed eerst in tapen met….of behandelen met....?
3-Vrij laten van isolatie
(dit laatste zeker niet de voorkeur omdat ik best wat grote messing delen in installatie heb zitten.

Benieuwd naar jullie inzichten

[ Voor 60% gewijzigd door ErikVers op 20-06-2022 09:11 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor
@Homewin
Ik denk dat je vraag is dat je een ander temperatuur traject wenst voor je verwarming en voor je vloerverwarming?
Dan moet je een verdeler met mengventiel pakken.
Je moet in gedachte nemen dat Laag Temperatuur Verwarming (LTV) een traag proces is. Je doet aan massa verwarming. Waar je vroeger met verwarming en ruimte binnen no-time op temperatuur hebt duurt dat met LTV veel langer.
Ik heb mijn jaren 60 woning maximaal geïsoleerd, vloerverwarming ingefreesd en de verwarmingen vervangen voor nieuwe. In de praktijk staan die beneden nooit aan. Mijn temperatuur traject is voor de hele installatie 35-30, nu nog ketel en tzt ga ik over naar een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
@Floor niet helemaal, gezien het oorspronkelijke plan is om overal vloerverwarming te leggen. Waarvan de begane grond dat nu heeft, de 1e vedieping het over een maand krijgt en we de 2e verdieping willen doen zodra we de opbouw gaan plaatsen. Waar dus ook vloerverwarming in moet komen. Maar mijn angst zit hem dus in te warme kamers als deze gaan meeverwarmen wanneer een andere kamer een warmtevraag heeft. Met name doordat de temperatuur al per slaapkamer kan verschillen én al helemaal tussen boven beneden. Daarom is die zoneregeling nu zo fijn dus baal een beetje dat dat geen goede combi is met een warmtepomp.

Aankomende winter wordt de eerste met spouwmuurisolatie. Hopelijk houdt dat de 2e verdieping behagelijker. Dakisolatie wordt ingezet als we de opbouw gaan plaatsen en in die periode wil ik ook over op een warmtepomp, dus ik weet dan niet in hoeverre de dakisolatie ook nog gaat bijdragen aan een constanter temperatuur in de verschillende ruimtes.

[ Voor 4% gewijzigd door Homewin op 20-06-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 14:42
ErikVers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:58:
Spanningscorrosie occ en messing icm isoleren; Ik zag dit onderwerp wel eens als een doodlopend berichtje hier op tweakers en op google voorbij komen; mensen die er wel een serieus naar hebben gekeken wat er wel en niet kan?

En ligt het gevaar enkel bij bepaald soort messing en of alleen bij de knelkoppelingen? Lijkt me dat op perskoppelingen met messing tussenstuk ook genoeg spanning kan komen te staan?

Mogelijke oplossing eerst intapen met siliconen tape (komt er geen vocht ed meer bij zag ik als advies bij uponor.) En dit noemt bonfix;
https://www.bonfix.nl/nl/spanningscorrosie

Al met al veel voorbehouden. Gewoon isoleren, of goed eerst in tapen met….? Of open laten (dit laatste zeker niet de voorkeur omdat ik best wat grote messing delen in installatie heb zitten.
Knelkoppelingen lijken inderdaad een hoger risico te hebben. Ik had enige maanden terug dit probleem:
Zwartoog in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

"Gelukkig" in de watermeterput, maar wellicht ook juist daarom daar. Eén grote condensput is het feitenlijk, ondanks dat hij al een jaar vol zit met EPS-parels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Homewin Je kunt een WP prima combineren met zone regeling.
Je moet alleen goed in de gaten houden dat de groepen die dicht staan niet voor je waterinhoud meetellen.
Alle nieuwbouw wordt met zoneregeling uitgevoerd per verblijfsruimte, en ik eigenlijk weinig problemen.
De meeste problemen ontstaan omdat de debieten per zone niet goed ingeregeld zijn.
Als alle zones open staan heb je de kans dat de pomp in de WP te klein is. Sommige ruimten worden dan niet warm.
Alle vloerverwarming vlakken bij elkaar kunnen in principe meer warmte afgeven dan je WP aan kan. Het aantal liters per zone goed doorrekenen en instellen is dan heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
@Pietje555 dank voor de reactie! Hoe bedoel je dat precies, dat de waterinhoud niet mee telt? Ik volg hem half.
Ik begrijp dat er voldoende waterinhoud moet zijn om te voorkomen dat je een buffervat nodig hebt. Bedoel je dan dat er goed gekeken moet worden naar waterinhoud van de zones die open blijven, of dat wel afdoende is?
Ik ben echt een leek. Doe me best om me in te lezen, dus misschien is dit een niet zo'n snuggere vraag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:29
@Homewin , @Pietje555 Wel is 't zo dat in een modern, goed geïsoleerd huis het erg lastig zo niet onmogelijk is om temperatuurverschil tussen de verschillende ruimtes te krijgen. Als er nauwelijks warmteverlies naar buiten is krijgen alle ruimtes zo'n beetje dezelfde temperatuur.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 21:56
Vandaag heb ik mijn jaarnota gehad van GreenChoice.

Juni 2020 ~ juni 2021 6736 kw
Juni 2021 ~ juni 2022 5379 kw

Ik ben dus 1357 kw minder gaan verbruiken door beter de boel in te regelen.

Maar ik vroeg me af of er meer te halen valt.

Ik heb een ACVM 270 met een AMS 10-8 en draai deze weersafhankelijk.
  • Stooklijn 2
  • 10℃ ~ 22℃
  • -10℃ ~ 30℃
  • Ruimteregelaar staat op 20.5
Wat data over ons huis:
  • BJ 2020
  • Isolatie van vloer, gevel en dak RC6.
  • Aluminium kozijnen met triple glas.
  • 197m² totaal oppervlakte
  • 89m² woonkamer/keuken. Zeer minimalistisch ingericht, dus niet veel massa. Is ook te merken dat het snel afkoelt. Een goede koude dag van -5 kan de temperatuur zo van 21℃ zakken naar 18.5 over de hele nacht (als ik niet verwarm paar keer gemeten uit nieuwsgierigheid). Ik vermoed dat dit te maken heeft met de MV en raamroosters die openstaan.
  • Vide van 8.6m hoog.
  • Slaapkamers houden daarentegen wel goed de warmte vast. Deze blijven stabiel 20 graden in de wintermaanden.
Is het verstandig deze setting aan te passen? Misschien geen WAR meer? Ik lees namelijk verschillende meningen op Tweakers over WAR.
Ik heb mezelf er niet heel veel in verdiept, ik heb toen aangenomen dat dit de beste setting zou zijn. Maar wellicht valt er nog meer te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homewin
@blb4 dat is alleen bij ons precies niet het geval. Bouwjaar is 1970. Aankomende winter wordt de eerste winter met spouwmuurisolatie en tussendeuren die tocht voorkomen. Dat wordt de test of de temperaturen gelijker/constanter zijn. Uiteindelijk dakisolatie, maar dat gaat samenvallen met de warmtepomp. Dus we weten niet op voorhand of en wat dat doet voor de temperatuurverschillen en of de zoneregeling dan wel/niet nodig is om aam te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@DeepM Ik ken het merk ACVM niet, maar je hebt een ruimteregelaar dus dat telt waarschijnlijk als WAR met naregeling, hier de meest populaire optie.
Als je wil bezuinigen, dan is balansventilatie de grootste klap schat ik in.
Is er intussen geen merktopic voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Homewin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:23:
@Pietje555 dank voor de reactie! Hoe bedoel je dat precies, dat de waterinhoud niet mee telt? Ik volg hem half.
Ik begrijp dat er voldoende waterinhoud moet zijn om te voorkomen dat je een buffervat nodig hebt. Bedoel je dan dat er goed gekeken moet worden naar waterinhoud van de zones die open blijven, of dat wel afdoende is?
Ik ben echt een leek. Doe me best om me in te lezen, dus misschien is dit een niet zo'n snuggere vraag..
Je leest het precies goed. Je berekent dus hoeveel waterinhoud de groepen die altijd open blijven samen hebben. Dat moet voldoende zijn voor de warmtepomp.

Ook moet je ervoor zorgen dat de warmtepomp voldoende debiet levert voor de situatie dat alle groepen open staan. (de pomp moet sterk genoeg zijn).

Lukt die combinatie niet, dan moet je kijken naar een buffervat (parallelbuffer) met eigen pomp, zodat het opwek- en afgiftecircuit hydraulisch gescheiden worden. Een goede adviseur zal je hier ook op wijzen.

[ Voor 34% gewijzigd door Blihi op 20-06-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Proton_ Ik denk dat een WTW niet zo heel veel in elektrisch verbruik oplevert. De opwekker is namelijk al zeer efficient als ik zie wat het jaarverbruik is. De WTW gebruikt 24/7 energie (mijn oude beestje 560 kWh/j), terwijl tocht gratis door je huis waait. Ik heb echter geen CO2 sturing wat ook weer bespaart.
Met gas was het wel een grote bezuiniging omdat deze CV ketel niet zo efficient is.

Nu moet ik zeggen dat ik het comfort ook wel prettig vind van een WTW. Lekker ramen dicht en stand 3 in de slaapkamer in de zomer, geen last van windstil weer en tractoren die al om 06.00 langs razen. Nooit last van tocht in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
@Blihi duidelijk! En dat is dan dus in het geval van een zoneregeling. Als ik goed heb rond gelezen, is dus het alternatief 1 thermostaat (zeg in ons geval woonkamer op de 1e verdieping) en dan de vloerverdelers goed inregelen eventueel op die manier een soort van zone creëeren dat bijv. in de slaapkamers minder warm water de vloer instroomt als in de woonkamer?
Dat zou dan eenmalig inregelen zijn en dan geen gedoe met een warmtepomp die gaat pendelen.
Zie ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
Vraagje, ik heb een Remeha Tzerra 39C Plus CW5. Dat is nog geen Ace en dus de een vrij simpel bedieningspaneel met slechts 2 draaiknopjes. Erg overzichtelijk. Maar wil je zelf wat instellingen wijzigen dan zal je dat via een unit moeten doen die enkel een monteur heeft. (heb ik begrepen, corrigeer me gerust als ik het mis heb)

Nu was ik afgelopen tijd op vakantie en zag via de dongele aan de meterkast dat er nog steeds af en toe gas wordt geleverd, een heel klein beetje maar met de huidige prijzen (1,01 euro) genoeg voor zo'n 50 cent per dag (wat opgeteld meer dan 150 euro per jaar is). De ketel staat schijnbaar op de conform stand waardoor er altijd snel warm water beschikbaar is. Maar ik heb hem liever op de eco stand waarmee ik hoop dat hij bij geen vraag helemaal geen gas meer verbruikt. Die instelling kan ik op de CV ketel zelf dus niet aanpassen.

Nu zit daar sinds begin dit jaar een Elga Ace op aangesloten die de Master is en de CV ketel aanstuurt. Kan ik de instelling aanpassen via de Elga Ace? Of moet ik echt een monteur langs laten komen om het aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 21:56
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:03:
@DeepM Ik ken het merk ACVM niet, maar je hebt een ruimteregelaar dus dat telt waarschijnlijk als WAR met naregeling, hier de meest populaire optie.
Als je wil bezuinigen, dan is balansventilatie de grootste klap schat ik in.
Is er intussen geen merktopic voor?
Excuus ACVM is van het merk Nibe. Balans ventilatie heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Ik moet dan voor de woonkamer en slaapkamers aanvoerpunten zien te maken en 1 afvoer (keuken heeft al een afvoer).

Ik zal even een schatting moeten maken hoeveel werk dit zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Homewin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:28:
@Blihi duidelijk! En dat is dan dus in het geval van een zoneregeling. Als ik goed heb rond gelezen, is dus het alternatief 1 thermostaat (zeg in ons geval woonkamer op de 1e verdieping) en dan de vloerverdelers goed inregelen eventueel op die manier een soort van zone creëeren dat bijv. in de slaapkamers minder warm water de vloer instroomt als in de woonkamer?
Dat zou dan eenmalig inregelen zijn en dan geen gedoe met een warmtepomp die gaat pendelen.
Zie ik dat goed?
pendelen heeft alleen te maken met het moment waarop het vermogen van de 'open' groepen minder is dan het vermogen van de warmtepomp. Een systeem met 1 thermostaat heeft daar eigenlijk nooit last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
blb4 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:24:
@Homewin , @Pietje555 Wel is 't zo dat in een modern, goed geïsoleerd huis het erg lastig zo niet onmogelijk is om temperatuurverschil tussen de verschillende ruimtes te krijgen. Als er nauwelijks warmteverlies naar buiten is krijgen alle ruimtes zo'n beetje dezelfde temperatuur.
Inderdaad. In een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (zeker als deze ook nog is voorzien van WTW-ventilatie) slaat zo'n zoneregeling eigenlijk nergens op en leidt alleen maar tot pendelende warmtepompen, die ver beneden hun optimale COP presteren.
In de FAQ hebben @Proton_ en ondergetekende gepoogd het samen te vatten:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Ik ben het dan ook zwaar oneens met @Pietje555 die hierboven schrijft dat zoneregelingen geen problemen opleveren. Elke winter staat dit topic weer bomvol met probleemgevallen (pendelende warmtepompen, hoge elektriciteitsverbruiken en lage COP's) die door zoneregelingen worden veroorzaakt. Belangrijkste oorzaken zijn de PWM-aansturing die veel zoneregelingen gebruiken, en onvoldoende kringen die altijd open staan, waardoor de WP vaak zijn minimale vermogen niet kwijt kan.

Mijn tip: Begin simpel, laat de WP rechtstreeks het water in de VVW pompen. Als het dan ergens in huis te warm wordt, moet je die zone iets knijpen. Zo kun je tot het meest optimaal draaiend systeem komen. Een (dure) zoneregeling toevoegen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58
Vraagje over het afgiftesysteem in mijn huis. Op de 1e verdieping heb ik nog oude radiatoren en de CV ketel warmt het water op tot 60 graden. Nu is dat normaliter te hoog voor een warmtepomp natuurlijk en ik wil deze oude radiatoren wel vervangen voor Jaga strada's.

Echter, hoe kom ik er nu achter hoeveel watt de oude radiatoren leveren bij 60-50-20?

Het gaat om deze radiator en specificaties zeggen 1060 watt bij 75-65-20, maar hoeveel zou dat zijn bij 60-50-20?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 18:29
evleerdam schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:17:
Vraagje over het afgiftesysteem in mijn huis. Op de 1e verdieping heb ik nog oude radiatoren en de CV ketel warmt het water op tot 60 graden. Nu is dat normaliter te hoog voor een warmtepomp natuurlijk en ik wil deze oude radiatoren wel vervangen voor Jaga strada's.

Echter, hoe kom ik er nu achter hoeveel watt de oude radiatoren leveren bij 60-50-20?

Het gaat om deze radiator en specificaties zeggen 1060 watt bij 75-65-20, maar hoeveel zou dat zijn bij 60-50-20?
Ik gebruik Hytools, een app om je radiatoren waterzijdig in te regelen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Inderdaad. In een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (zeker als deze ook nog is voorzien van WTW-ventilatie) slaat zo'n zoneregeling eigenlijk nergens op en leidt alleen maar tot pendelende warmtepompen, die ver beneden hun optimale COP presteren.
In de FAQ hebben @Proton_ en ondergetekende gepoogd het samen te vatten:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Ik ben het dan ook zwaar oneens met @Pietje555 die hierboven schrijft dat zoneregelingen geen problemen opleveren. Elke winter staat dit topic weer bomvol met probleemgevallen (pendelende warmtepompen, hoge elektriciteitsverbruiken en lage COP's) die door zoneregelingen worden veroorzaakt. Belangrijkste oorzaken zijn de PWM-aansturing die veel zoneregelingen gebruiken, en onvoldoende kringen die altijd open staan, waardoor de WP vaak zijn minimale vermogen niet kwijt kan.

Mijn tip: Begin simpel, laat de WP rechtstreeks het water in de VVW pompen. Als het dan ergens in huis te warm wordt, moet je die zone iets knijpen. Zo kun je tot het meest optimaal draaiend systeem komen. Een (dure) zoneregeling toevoegen kan altijd nog.
Zoveel mensen, zoveel wensen.

De dure zoneregeling ligt hier vanuit de bouw (2020) al en er is geen wtw installatie. Ik doe het dus andersom: er komt een wp in met een zo laag mogelijke modulatie ondergrens (toshiba systeem) en die wordt hydraulisch neutraal aangesloten op de twee verdelers met eigen pomp en naregeling.

Of dat goed gaat gaan we goed monitoren (warmtemeter plus drie kWh meters voor buitenunit, naverwarming en boilerelement).

Eigenwijs als ik ben denk ik dat ik dat goed ingeregeld krijg, maar mocht het niet zo zijn kan het altijd omgebouwd worden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
evleerdam schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:17:

De n-exp van een 40cm hoge T11 Henrad radiator is 1.3057.
Gemiddelde radiator temperatuur is 55oC met 60-50-20.

Het te verwachte afgifte vermogen is dan 1060*((55-20)/50)1.3057 = ~665 Watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
Als een wp pendelt door een zoneregeling is hij slecht geselecteerd of niet goed hydraulisch in bedrijf gesteld.
Bij moderne woningen voldoet een transmissieberekening van de buitenschil gewoon niet meer om het vermogen van de wp te bepalen. Deze berekening houdt gewoon onvoldoende rekening met interne bronnen.
Je moet echt per ruimte gaan rekenen en een aanname doen voor de interne bronnen en opwarming uit naast gelegen vertrekken. Daarnaast kun je een stuk gelijktijdigheid mee nemen.
Zeker bij repeterend werk zoals appartementen geeft een gebouwsimulatie veel meer inzicht. Dit ook omdat er tegenwoordig ook aan het koelvermogen gerekend moet worden
Je zal zie dat vrijwel alle warmtepompen te groot zijn en niet ver genoeg terug kunnen voor de enkele ruimte welke nog wel warmte vraagt. Gevolg is pendelen.
Echter is het probleem met hele kleine warmtepompen dat de hersteltijd van de boiler te lang wordt.
Je krijgt hetzelfde als met cv ketels. Vermogen wp is te groot vanwege sww. Een losse warmtepomp boiler is vaak geen ruimte voor.
We vallen gewoon weer terug in oude gewoonte. Niet teveel rekenen en gooi er maar een standaart (te grote) wp in.
Daarnaast hoor je vooral klagers. Daar staat een veelvoud aan tevreden gebruikers tegen over, maar die hebben geen reden om zich te laten horen want ze vinden hun situatie normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Pietje555 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:46:
Als een wp pendelt door een zoneregeling is hij slecht geselecteerd of niet goed hydraulisch in bedrijf gesteld.
Bij moderne woningen voldoet een transmissieberekening van de buitenschil gewoon niet meer om het vermogen van de wp te bepalen. Deze berekening houdt gewoon onvoldoende rekening met interne bronnen.
Je moet echt per ruimte gaan rekenen en een aanname doen voor de interne bronnen en opwarming uit naast gelegen vertrekken. Daarnaast kun je een stuk gelijktijdigheid mee nemen.
Zeker bij repeterend werk zoals appartementen geeft een gebouwsimulatie veel meer inzicht. Dit ook omdat er tegenwoordig ook aan het koelvermogen gerekend moet worden
Je zal zie dat vrijwel alle warmtepompen te groot zijn en niet ver genoeg terug kunnen voor de enkele ruimte welke nog wel warmte vraagt. Gevolg is pendelen.
Echter is het probleem met hele kleine warmtepompen dat de hersteltijd van de boiler te lang wordt.
Je krijgt hetzelfde als met cv ketels. Vermogen wp is te groot vanwege sww. Een losse warmtepomp boiler is vaak geen ruimte voor.
We vallen gewoon weer terug in oude gewoonte. Niet teveel rekenen en gooi er maar een standaart (te grote) wp in.
Daarnaast hoor je vooral klagers. Daar staat een veelvoud aan tevreden gebruikers tegen over, maar die hebben geen reden om zich te laten horen want ze vinden hun situatie normaal
ALs je een woning grotendeels of geheel gaat naregelen heb je gewoon een buffer nodig met hydraulische scheiding. Zo zal de warmtepomp altijd zijn vermogen kwijt kunnen en zijn flow in de buffer. Stelregel kan je 20 liter / 1kw aanhouden en altijd naar boven toe afronden.

Als je veel gaat naregelen zonder hydraulische scheiding en er staat veel dicht kwa zone's zal de Ta snel oplopen en als je pech heb ook nog zijn minimalen flow niet kwijt kunnen wat resulteert in nog sneller op temperatuur en lekker pendel gedrag vertonen .

Dat zal in het voor en najaar waarschijnlijk nog meer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58
PentaClover schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:17:
[...]

De n-exp van een 40cm hoge T11 Henrad radiator is 1.3057.
Gemiddelde radiator temperatuur is 55oC met 60-50-20.

Het te verwachte afgifte vermogen is dan 1060*((55-20)/50)1.3057 = ~665 Watt.
Kijk, daar heb ik wat aan! En hoe kom je aan die 1,3057?

Ik heb wel onderstaande tabel gevonden maar werd daar niet helemaal wijs uit. Durf niet te zeggen of het nu toevallig is dat er bij 60-55-18 een getal van 1,35 uitkomt, verdacht veel bij jouw genoemde 1,3057.

https://i0.wp.com/energie...tabel-ltv.jpg?w=674&ssl=1

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
Dank voor de reactie mbt de zoneregeling. Ik snap de verschillende kanten. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik niet een extra dure thermostaat ga kopen voor de vloerverwarming die we over een maand in de woonkamer leggen. Daar monteren we een tado knop die van de radiatoren afkomen die weggaan.

Als we zonder zoneregeling een comfortabel huis hebben waar we geen concessies hoeven te doen voor een te koude of juist te warme ruimte, ben ik heel tevreden. Ik begin er wat meer vertrouwen in te hebben dat het wellicht prima gaat.

Qua warmtepompboiler.. ik zou dat dus wel graag willen, maar als we daar voor gaan is de kans groot dat de installatie over verschillende woonlagen verspreid wordt. Dat lijkt me onhandig. Beste is voor ons denk ik een all in one. Maar dan is het nog maar de vraag, past dat in het cv hok. Zo niet, dan wordt het kiezen tussen de garage en dan moet ie 2 etages omhoog werken, of in de opbouw. Maar goed, dat zijn weer andere onderwerpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
evleerdam schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Kijk, daar heb ik wat aan! En hoe kom je aan die 1,3057?

Ik heb wel onderstaande tabel gevonden maar werd daar niet helemaal wijs uit. Durf niet te zeggen of het nu toevallig is dat er bij 60-55-18 een getal van 1,35 uitkomt, verdacht veel bij jouw genoemde 1,3057.

https://i0.wp.com/energie...tabel-ltv.jpg?w=674&ssl=1
Die komt uit een oude Henrad Excel sheet, maar deze info staat ook voor al hun radiator types met iets minder cijfers achter de komma in hun Technisch Handboek.

De beetje standaard radiatoren staan op blz 123., in de tabel heet de exponent factor n.

De formule om om te rekenen is dan:

(VermogenBij75-65-20)*((TRadiatorGemiddeld-TRuimte)/50)n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Ik ga starten met de renovatie van mijn woonhuis. Ondanks dat ik echt al veel bruikbare info heb gehaald uit dit topic en gerelateerde topics heb ik toch wat bedenkingen over het vermogen van de te kiezen warmtepomp. Ik weet dat je kan werken met een warmteverlies berekening en met de koevlaas berekening. Toch zijn er wat mitsen en maren waar ik me zorgen over maak. Is er toevallig iemand die zijn mening wil geven. Ik heb een apart topic aangemaakt met wat details:

( Advies warmptepomp vrijstaand huis '93 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:43:
ALs je een woning grotendeels of geheel gaat naregelen heb je gewoon een buffer nodig met hydraulische scheiding. Zo zal de warmtepomp altijd zijn vermogen kwijt kunnen en zijn flow in de buffer.
Zijn flow zal ie best kwijt kunnen, maar zijn vermogen maar erg kort. Vaak is een buffer maar 50 of 100 liter. Bij een flow van ca 20 lpm gaat dat maar een paar minuten goed. Dat "altijd" uit jouw tekst moet je dus vervangen door "een paar minuten"....
Stelregel kan je 20 liter / 1kw aanhouden en altijd naar boven toe afronden.
Als je veel gaat naregelen zonder hydraulische scheiding en er staat veel dicht kwa zone's zal de Ta snel oplopen en als je pech heb ook nog zijn minimalen flow niet kwijt kunnen wat resulteert in nog sneller op temperatuur en lekker pendel gedrag vertonen .
Dat gebeurt mét een buffer dus ook, maar een paar minuten later. Je moet gewoon zodanig veel zones altijd open houden dat de WP altijd zijn minimale vermogen kwijt kan. Ook met buffer.
En als je dat toch al doet, dan kun je die buffer net zo goed ook weg laten.

Ik blijf erbij, tenzij je de buffer nodig hebt ter vergroting van de systeeminhoud, kun je hem beter weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:16
Andrehj schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Te warm? Mijn ervaring (ook in een goed geïsoleerd huis) is dat als je maar 1 thermostaat heb in de woonkamer, je de slaapkamers niet warm genoeg krijgt. De woonkamer met VVW heeft maar weinig nodig om de thermostaat te doen afslaan. De slaapkamers krijgen dan de tijd niet om ook genoeg op te warmen. Misschien werkt het wel in een "standaard" huis van 75 m2 zoals jij beschrijft, maar zodra je wat groter gaat wonen is naregeling in mijn optiek noodzakelijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@RichieB waterzijdig inregelen. En nog meer isoleren :)

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 21-06-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RichieB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Te warm? Mijn ervaring (ook in een goed geïsoleerd huis) is dat als je maar 1 thermostaat heb in de woonkamer, je de slaapkamers niet warm genoeg krijgt. De woonkamer met VVW heeft maar weinig nodig om de thermostaat te doen afslaan. De slaapkamers krijgen dan de tijd niet om ook genoeg op te warmen. Misschien werkt het wel in een "standaard" huis van 75 m2 zoals jij beschrijft, maar zodra je wat groter gaat wonen is naregeling in mijn optiek noodzakelijk.
Onze woning is ca 280 m².
En in de slaapkamers heb ik het liever wat kouder. De ouderslaapkamer is bij ons zelfs wat te warm, maar dat gaat helaas niet anders. De VVW staat daar (in de winter) al helemaal dicht.

Overigens lees ik jouw tekst dat je te veel afgifte hebt in de woonkamer, en te weinig in de slaapkamers. Dan is de oplossing toch eenvoudig? Gewoon de zones in de woonkamer knijpen (en Ta iets verhogen) net zolang tot de koudste ruimte van je huis de juiste temperatuur bereikt.
Ik zie niet in waarom je voor jouw probleem een naregeling nodig zou hebben.

Pagina: 1 ... 121 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.