Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Hoi,

Ik ben aan het oriënteren op een L/W warmtepomp. Mijn huis, bouwjaar 1993, wordt komend najaar gerenoveerd waarbij de vloer opnieuw isoleer (Rd 3.89) wordt en alle ramen worden vervangen van dubbelglas naar HR++. Overige isolatiemaatregelen overweeg ik niet; er is muurisolatie en dakisolatie aanwezig (7cm). Op dit moment heb ik een HR ketel (Remeha, 2012) waarbij een combinatie heb van vloerverwarming en convectoren (begane grond) en radiatoren (eerste etage en zolder). Dit komt in zijn geheel te vervallen waarbij ik vloerverwarming als primaire verwarming neem op de begane grond en eerste etage. Er komen verder geen andere warmtebronnen op deze etages. Ik heb een werkplek op zolder waar ik wil verwarmen met een airco.

Op dit moment verwarm ik overdag op 18 graden en zet ik het 's avonds tussen 17:00 en 22:00 uur naar 20 graden. Dit zal naar 20 graden continue gaan, gezien het advies dat je met een vloerverwarming niet terug wilt schakelen. Daarnaast heb ik 2 jonge kinderen die op den duur hun kamer willen verwarmen, waar ik nu de eerste etage eigenlijk vrijwel nooit de verwarming aan heb staan.

Ik heb een warmteverlies berekening laten maken, deze komt uit op 12,6 kW bij -10 graden en een stooktemperatuur van 21 graden in de huiskamer, 20 graden op slaapkamers en 22 op badkamer. Er is in deze berekening wel gewerkt met een aantal aannames qua isolatie. Daarnaast is de zolder verantwoordelijk voor 1kW welke ik straks niet met de warmtepomp verwarm, al stijgt de warme lucht straks wel op (ik kan niet zomaar de 1kW eraf halen, lijkt me).

Daarnaast zou ik in theorie in 2 slaapkamers op de eerste etage ook kunnen bijverwarmen met de airco, indien nodig. Ik twijfel echter of ik deze afweging mee moet nemen in mijn keuze.

De keuze voor een warmtepomp is lastig. Ondanks de warmteverlies berekening heb ik het gevoel dat ik onvoldoende zicht heb op mijn verwachte verbruik na de verbouwing. Mijn huidige verbruik is immers al minder dan het voorgestelde warmteverlies.

Vragen:
  • Wat is het minimale vermogen voor een warmtepomp in mijn situatie?
  • Mitsubisi verkoopt bijvoorbeeld de Electric ZCR-112YA-300D Zubadan All-in-one welke 11.2 kW zou moeten blijven leveren tot -15 graden. Gezien mijn verbruik zou dit net niet kunnen. Ben je het daar mee eens?
Historisch gasverbruik:
2021: 2413 m3 (Koevlaas 11,7)
2020: 1928 m3 (Koevlaas 9,3)
2019: 2262 m3 (Koevlaas 11,0)
2018: 2106 m3 (Koevlaas 10,2)

Winter van 2022 was iets zachter waardoor ik verwacht onder de 2300 te blijven
Afgiftesysteem
:
- 94m² vloerverwarming begane vloer, slangen 10/15 cm
- 64m² vloerverwarming eerste etage, incl. badkamer, slangen 10/15 cm

Alles blijft dus op lage temperatuur.
SWW:
- plek voor boiler: ja, in de schuur
- minimaal 280 liter nodig
- DWTW aanwezig? nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W, volgorde prioriteit: stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Kan ik later plaatsen indien gewenst. Het is een vrijstaand huis met genoeg ruimte voor de buitenunit.

[ Voor 2% gewijzigd door jb84 op 21-06-2022 17:11 . Reden: Koevlaas berekening onjuist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
Reactie voor een ander toipc 8)7

[ Voor 91% gewijzigd door jb84 op 21-06-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:49
Hoi, er zijn wel richtgetallen wat het glas aan besparing levert(10 kuub per M2) dit zou je eraf mogen trekken en ook wat je gebruikt voor het koken. Ook de betere isolatie van de vloer gaat nog wel een besparing geven. Ik denk dat je met de zubadan 112 ruim bemeten zit en mogelijk zelfs kleiner kan kiezen. Dit heeft alleen nut als dit ook resulteert in een lager minimum vermogen. In de Mitsubishi zit ook een 3 kw element dus in een worst case scenario zou die kunnen meehelpen. Ik kom van een verbruik van 4000 kuub in een jaren 90 woning en heb dezelfde zubadan 112 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 11:41
@jb84 die warmte verlies berekening gaat die uit van verwarmen van de slaapkamers? zo ja dan zit daar je verschil wellicht nu stook je boven niet of nauwelijks als ze in de verlies berekening dit wel meenemen dan heb je al een redelijk verschil.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
jb84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:19:
Hoi,

Ik ben aan het oriënteren op een L/W warmtepomp. Mijn huis, bouwjaar 1993, wordt komend najaar gerenoveerd waarbij de vloer opnieuw isoleer (Rd 3.89) wordt en alle ramen worden vervangen van dubbelglas naar HR++. Overige isolatiemaatregelen overweeg ik niet; er is muurisolatie en dakisolatie aanwezig (7cm). Op dit moment heb ik een HR ketel (Remeha, 2012) waarbij een combinatie heb van vloerverwarming en convectoren (begane grond) en radiatoren (eerste etage en zolder). Dit komt in zijn geheel te vervallen waarbij ik vloerverwarming als primaire verwarming neem op de begane grond en eerste etage. Er komen verder geen andere warmtebronnen op deze etages. Ik heb een werkplek op zolder waar ik wil verwarmen met een airco.

Op dit moment verwarm ik overdag op 18 graden en zet ik het 's avonds tussen 17:00 en 22:00 uur naar 20 graden. Dit zal naar 20 graden continue gaan, gezien het advies dat je met een vloerverwarming niet terug wilt schakelen. Daarnaast heb ik 2 jonge kinderen die op den duur hun kamer willen verwarmen, waar ik nu de eerste etage eigenlijk vrijwel nooit de verwarming aan heb staan.

Ik heb een warmteverlies berekening laten maken, deze komt uit op 12,6 kW bij -10 graden en een stooktemperatuur van 21 graden in de huiskamer, 20 graden op slaapkamers en 22 op badkamer. Er is in deze berekening wel gewerkt met een aantal aannames qua isolatie. Daarnaast is de zolder verantwoordelijk voor 1kW welke ik straks niet met de warmtepomp verwarm, al stijgt de warme lucht straks wel op (ik kan niet zomaar de 1kW eraf halen, lijkt me).

Daarnaast zou ik in theorie in 2 slaapkamers op de eerste etage ook kunnen bijverwarmen met de airco, indien nodig. Ik twijfel echter of ik deze afweging mee moet nemen in mijn keuze.

De keuze voor een warmtepomp is lastig. Ondanks de warmteverlies berekening heb ik het gevoel dat ik onvoldoende zicht heb op mijn verwachte verbruik na de verbouwing. Mijn huidige verbruik is immers al minder dan het voorgestelde warmteverlies.

Vragen:
  • Wat is het minimale vermogen voor een warmtepomp in mijn situatie?
  • Mitsubisi verkoopt bijvoorbeeld de Electric ZCR-112YA-300D Zubadan All-in-one welke 11.2 kW zou moeten blijven leveren tot -15 graden. Gezien mijn verbruik zou dit net niet kunnen. Ben je het daar mee eens?
Historisch gasverbruik:
2020: 2292 m3 (Koevlaas 9,34)
2019: 2106 m3 (Koevlaas 11,0)

Winter van 2022 was iets zachter waardoor ik verwacht onder de 2300 te blijven
Afgiftesysteem
:
- 94m² vloerverwarming begane vloer, slangen 10/15 cm
- 64m² vloerverwarming eerste etage, incl. badkamer, slangen 10/15 cm

Alles blijft dus op lage temperatuur.
SWW:
- plek voor boiler: ja, in de schuur
- minimaal 280 liter nodig
- DWTW aanwezig? nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W, volgorde prioriteit: stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Kan ik later plaatsen indien gewenst. Het is een vrijstaand huis met genoeg ruimte voor de buitenunit.
Gezien je benodigde vermogen (op basis van de koevlaasformule en de warmteverliesberekening) en de voorgestelde verbeteringen zou je aan de SHW112YAA makkelijk genoeg moeten hebben. Die levert 12.2 kW bij A35W10, dat gaat makkelijk goed.
Ik zou overigens anno 2022 geen HR++ meer gaan plaatsen, dat was in de jaren 90 heel wat, maar inmiddels zijn we 25 jaar verder en is drievoudig glas zeer goed te verkrijgen en de veel logischer keuze.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
ik zou kijken naar een 9kW panasonic of vailliant. Met je airco + huidige verbruik + voorgenomen isolatie ga je echt wel weer 20% omlaag in warmtevraag. Grote voordeel van een 9kW-unit kan zijn dat die niet 3-fase is (400V) maar gewoon op 1-fase aangesloten kan worden. Scheelt meestal ook behoorlijk geld daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
@WillemSuper Bedankt, ik had inderdaad niet in de gaten dat de binnenunit ook nog elektrisch kan verwarmen! Dat maakt het inderdaad dat het inderdaad makkelijk kan. De kleinere zubudan komt automatisch uit bij 8kW, dat is wellicht wat weinig. Dan zou ik echt naar andere merken moeten kijken.

@Fantastic_fox Klopt inderdaad. Die warmteverliesberekening rekent ongeveer 3500kW aan de slaapkamers en zolder, exclusief ventilatie en infiltratie. Dat heb je zeker niet volledig nodig. Feit is wel dat ik in de toekomst daar de temperatuur op 18 a 19 graden zet, afhankelijk van de kamer en dat je natuurlijk warmteverlies uit de woonkamer krijgt naar boven. Het wordt dan automatisch wat giswerk. Het liefst zou je zelf een warmteverlies berekening maken zodat je aan alle parameters kan draaien om te zien wat het gevolg is.

@Andrehj Bedankt. Ik weet niet of triple zoveel meer voordeel heeft als de rest van het huis geen gelijksoortige isolatie heeft. Wat je wint bij de ramen verlies je (deels) elders? Bovendien is triple aanzienlijk duurder. Ik heb me laten vertellen dat bij schuifpuien in nieuwbouwprojecten bijvoorbeeld vaak toch HR++ gebruikt wordt. Daar heb ik er twee van in mijn huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:23

Rzaan

Altijd zoekende

jb84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:19:
Historisch gasverbruik:
2020: 2292 m3 (Koevlaas 9,34)
2019: 2106 m3 (Koevlaas 11,0)
Hoe kan bij gelijk gasverbruik Koevlaas' formule verschillende uitkomsten geven?
En hoe kan bij een hoger gasverbruik in 2020 Koevlaas' formule toch lager zijn dan in 2019?
jb84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:24:
Ik weet niet of triple zoveel meer voordeel heeft als de rest van het huis geen gelijksoortige isolatie heeft. Wat je wint bij de ramen verlies je (deels) elders? Bovendien is triple aanzienlijk duurder. Ik heb me laten vertellen dat bij schuifpuien in nieuwbouwprojecten bijvoorbeeld vaak toch HR++ gebruikt wordt. Daar heb ik er twee van in mijn huiskamer.
Bij triple glas krijg je volgens mij ook beduidend meer subsidie.
Maar dat moet je even uitzoeken wat dit in jouw geval zou doen.

Vacuum glas isoleert nog veel beter, maar is nog stervensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 11:40
@jb84 glas is altijd de zwakste schakel in isolatie als je gaat vergelijken met muren/vloer/dak. Als het goed is zou je muur rond de RC 2,5 zijn dus om dat om te reken naar U waarde is U = 1/2,5 = 0,4. HR+++ glas heeft een U waarde van tussen de 0,5 en 0,9 afhankelijk van type en prijs. Ik zou kijken naar het verschil in isolatie/prijs als je nu HR++(1,0U) en je kan HR+++(0,7) krijgen zou je volgens mij 30% meer isolatie krijgen en dus ook besparing op stookkosten. Dan zou ik kijken naar hoeveel extra kost en hoeveel besparing het oplevert.

Naar nieuwbouwproject moet zeker niet kijken omdat 90% niet gebouwd wordt voor de bewoner maar voor de investeerder liefst zo goedkoop mogelijk materiaal en zo duur mogelijk verkopen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
@Rzaan Die koevlaas formule klopte niet omdat ik het er niet goed had ingezet. Goed opgemerkt!

Wat betreft het triple glas; het klopt dat de subsidie hoger is voor HR+++ glas. Je bent echter wel verplicht om ook het kozijn te vervangen met een bijbehorende U-waarde van ten hoogste 1,5 W/m2K. Dit zal je mee moeten nemen in de berekening. Het gaat om 53 euro subsidie per m2 vs. 150 euro per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Fr33z schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:19:
ik zou kijken naar een 9kW panasonic of vailliant. Met je airco + huidige verbruik + voorgenomen isolatie ga je echt wel weer 20% omlaag in warmtevraag. Grote voordeel van een 9kW-unit kan zijn dat die niet 3-fase is (400V) maar gewoon op 1-fase aangesloten kan worden. Scheelt meestal ook behoorlijk geld daardoor.
Netto inkoop schilt bij sommige merken bijna niks.
Voordeel van 3 fase is dat je de groepen meer gelijkmatig belast.
3 fase heeft daarom altijd de voorkeur!
Je moet je groepenkast toch laten aanpassen.

@jb84 Normaliter word een woonkamer op 21-22 graden berekend. Badkamer op 22-24 graden en een slaapkamer op max 18 graden.
Nagenoeg nooit meegemaakt dat mensen hun verwarming in de slaapkamer überhaupt gebruiken.
(Uitzonderingen daar gelaten.)

Eventueel de tussendeur dichthouden schilt al een hoop warmteverlies naar boven.

Hoe wordt de vloerisolatie gedaan?
Straalt er niet gewoon heel veel warmte je kruipruimte in waardoor je een vertekend beeld krijgt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jb84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:24:
@Andrehj Bedankt. Ik weet niet of triple zoveel meer voordeel heeft als de rest van het huis geen gelijksoortige isolatie heeft.
Uiteraard wel. Het idee van je isolatie verbeteren is dat je zodra je ergens iets vervangt (dak, vloer etc), je daar de isolatiewaarde flink opschroeft. Als je naar HR++ gaat (met een totale U-waarde van raam + kozijn van misschien 1.2?) dan laat je enorm veel liggen. Reken maar eens uit wat je qua warmte via welk deel verliest (sterker nog, dat staat al in je warmteverliesberekening). Dan zie je dat de upgrade naar 3-voudig enorm veel brengt.
Wat je wint bij de ramen verlies je (deels) elders?
Huh? Waarom zou het verlies elders groter worden als je drievoudig glas plaatst? Dat moet je me eens uitleggen.
Bovendien is triple aanzienlijk duurder.
Dat klopt, maar die meerprijs verdient zich over de levensduur door de lagere energiekosten weer terug. En dan is de comfortwinst gratis. Bovendien valt dat "aanzienlijk" wel mee als je de juiste leverancier kiest.

Als je het drievoudig glas koopt in combinatie met nieuwe kozijnen krijg je zelfs nog extra subsidie, alleen al die extra subsidie is genoeg om de meerprijs van 3-voudig te compenseren.
Ik heb me laten vertellen dat bij schuifpuien in nieuwbouwprojecten bijvoorbeeld vaak toch HR++ gebruikt wordt. Daar heb ik er twee van in mijn huiskamer.
In de projectbouw wordt veel bezuinigd en totaal niet gekeken naar comfort, welzijn of stookkosten van de toekomstige bewoners.
Ik heb mijn kozijnen zelf uitgezocht, en hier in huis zit gewoon een schuifpui met drievoudig glas.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

In de projectbouw wordt veel bezuinigd en totaal niet gekeken naar het comfort of welzijn van de toekomstige bewoner.
Ik heb mijn kozijnen zelf uitgezocht, en hier in huis zit gewoon een schuifpui met drievoudig glas.
Geld verdienen en heel hard wegrennen is de norm tegenwoordig :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
@DutchWing Ik heb geen kruipruimte. De huidige vloer wordt verwijderd tot op het zand en dan bouwen ze het opnieuw op. De vloerisolatie bestaat uit 20cm EPS met een Rd van 3.89 met daarop de betonvloer en de afwerkvloer.

De slaapkamers zijn inderdaad op 20 graden berekend, dat is mijn inziens onnodig. Die berekening is gemaakt op het meest pessimistische scenario (heel koud, overal verwarmen).

@Andrehj ik heb een offerte voor HR++ en zal eens de exacte prijs vragen voor triple glas. Ik kom in dit topic nog op terug op het prijsverschil. Bedankt voor de info. Wat is je ervaring met het gewicht van de schuifdeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
jb84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:45:
Wat is je ervaring met het gewicht van de schuifdeur?
Die werkt prima. Zo'n deur van 3m² weegt best wat, maar iedereen krijgt hem prima open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 11:38
Je kan toch niet zomaar +++ in ++kozijnen zetten? Die moeten dan ook vervangen worden.
hier nieuwe pui met +++ laten plaatsen (is heel makkelijk te bedienen nog idd) en de andere pui en ramen van HR naar HR++ laten vervangen.

Verder zit ik dezelfde situatie als TS en heb ik een Diakin Altherma 8 kW in bestelling staan. (let op: enkel voor beneden verdieping (120m2). Niet voor boven (geen verwarming , later airco's) en niet voor warm water (badkamer nog even op CV houden tot ik weet wat daar het handigste is)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:59
Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:16:
[...]

Die werkt prima. Zo'n deur van 3m² weegt best wat, maar iedereen krijgt hem prima open.
Zelfde ervaring hier. Hefschuifpui van kunststof met HR+++ glas er in, de ruiten wogen per stuk zo'n 100kg geloof ik. Eén deel kunnen we openen en loopt erg soepel. Ik kan hem met m'n pink open duwen.

In bestaande kozijnen moet je er enkel op letten dat er genoeg ruimte is om HR+++ te plaatsen. Geregeld is dat niet het geval en dan kun je kiezen voor HR++ met de huidige kozijnen of triple glas met nieuwe kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
water_escape schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:46:
Je kan toch niet zomaar +++ in ++kozijnen zetten? Die moeten dan ook vervangen worden.
hier nieuwe pui met +++ laten plaatsen (is heel makkelijk te bedienen nog idd) en de andere pui en ramen van HR naar HR++ laten vervangen.

Verder zit ik dezelfde situatie als TS en heb ik een Diakin Altherma 8 kW in bestelling staan. (let op: enkel voor beneden verdieping (120m2). Niet voor boven (geen verwarming , later airco's) en niet voor warm water (badkamer nog even op CV houden tot ik weet wat daar het handigste is)
Hangt er van af wat je nu hebt voor kozijnen. Als je nu een vrij simpel houten kozijn met dubbel glas uit 93 hebt dan is er goede kans dat je met kleine aanpassingen toch triple glas in zo'n kozijn kunt plaatsen. Denk dan aan dingen als sponning wat infrezen of opdek-glaslatten.

NB: werkt alleen voor houten kozijnen natuurlijk, kunststof zijn niet flexibel hierin.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 22-06-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
In ons gasloze nieuwbouwhuis heb ik (koel)convectoren laten plaatsen in de slaapkamers, en juist geen vloerverwarming. Deze (koel)convectoren kunnen ook koelen mbv de warmtepomp (Nibe 8kw). In de woonkamer vloerverwarming en convectoren, dan kan er sneller verwarmd en gekoeld worden.
Met die convectoren kan je wat makkelijker de temperatuur variëren op de slaapkamers, en wellicht scheelt het kosten en breekwerk... Volgens mij zijn het Niva ventilo's

We hebben ook specifiek warmtewerend HR++ laten installeren: de warmte buitenhouden is vaak heel handig in erg goed geïsoleerde woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
Het is inderdaad niet mogelijk om zomaar +++ glas in de bestaande kozijnen te zetten, het hangt inderdaad van de sponning af. Bovendien krijg je geen subsidie als je de kozijnen niet vervangt. In mijn situatie vervang ik een deel van de kozijnen in de huiskamer wel en een deel niet. Voor het deel wat ik vervang is het dus de afweging om HR++ of +++ te nemen. Mits het na aftrek subsidie niet veel duurder is dan overweeg ik toch +++ mede gezien de comments in dit topic.

Wat betreft de eerste verdieping; ik wil sowieso de huidige leidingen die over de muur lopen laten infrezen, dus deze kosten maak ik sowieso. Dan is de stap naar vloerverwarming m.i. niet onlogisch. Of vloerverwarming, of nieuwe LTV convectoren/radiatoren. Qua prijs scheelt het in mijn geval niet veel waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jb84 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:50:
Het is inderdaad niet mogelijk om zomaar +++ glas in de bestaande kozijnen te zetten, het hangt inderdaad van de sponning af. Bovendien krijg je geen subsidie als je de kozijnen niet vervangt.
Dat klopt niet, je kunt dan nog steeds de subsidie voor HR++ aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Dat klopt niet, je kunt dan nog steeds de subsidie voor HR++ aanvragen.
Zeker, de afweging is dan i) of de meerprijs HR++ t.o.v. HR+++ het je waard is en ii) of je het glas kunt plaatsen in het bestaande kozijn.
Pagina: 1