Offerte all-electric warmtepomp: Hitachi S60

Pagina: 1
Acties:

• hans80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-10 14:21
Ik ben momenteel aan het oriënteren om mijn huis (bouwjaar 2012) van het gas te kunnen krijgen mbv een all-electric warmtepomp en heb de eerste offerte binnen.
Al heb ik wel een goed gevoel bij de installateur heb ik ook wel wat vragen.

Historisch gasverbruik: 1100 m³/jaar
Boven en beneden vloerverwarming, WTW aanwezig.
We hebben een bad, dat 1x in de week gebruikt wordt (voor de kinderen).
Er is plek voor de boiler, en in samenspraak met de installateur kwamen we op een 300 liter vat.
Er is plek voor de binnenunit en voor de buitenunit.

We hebben ook gepraat over een hybride warmtepomp, maar mijn voorkeur gaat uit naar een all-electric L/W warmtepomp.

Nu heb ik een offerte gekregen voor een Hitachi Yutaki S60 warmtepomp, voor 11.750 euro (exclusief subsidie).
Mijn vragen die bij mij opspringen:
- Is deze Hitachi warmtepomp een goede optie? Ik ben niks tegengekomen hier op het forum over deze warmtepomp, en kan ook weinig terugvinden op internet.
- Is dit een realistisch bedrag, het is een installateur uit de omgeving, en dat vind ik wel fijn voor het onderhoud, maar ik vind het lastig inschatten of het een realistische offerte is

Algemene feedback over de offertes zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Offerte
Hitachi Yutaki S60 Solo warmtepomp.
Type:
Yutaki S60-200 (230V) RWM-2.5NE binnenunit met RAS2.5WHVNP (230V) buitenunit

Capaciteit verwarmen 7.5 kW (11,0 max)/ COP 4,55
Plaatsing buitenunit op trilling dempende Bigfoot balken
Plaatsing van de binnenunit in de technische ruimte

Inclusief
Hitachi-thermostaat geplaatst bij de warmtepomp als naregeling
300 liter Yutaki boiler inclusief aansluitmaterialen en benodigde appendages voor aansluiten op uw bestaande leidingwerk
Aansluiten van de elektra aansluiting vanaf meterkast naar de warmtepomp
1x 230V en 1x 380V elektragroep
Tevens aanleg van de extra groep ten behoeve van de kookgroep

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Omdat er inderdaad nog weinig ervaring op dit forum is, heb je wat meer huiswerk :)
Bij welke buitentemperatuur en aanvoertemperatuur geldt de 7.5 kW?
Hoe ver moduleert hij terug?

Qua offerte; jouw prijs is tegenwoordig ondergemiddeld :)
Je omschrijving zegt 230V maar er wordt een krachtgroep aangelegd? Aandachtspuntje.

Verder kan je nog onderzoeken of het zinvol is de vloerverwarmingsverdelers te vereenvoudigen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
7.5 kW (bij welke temperatuur? belangrijk is het max vermogen bij -10 en het min vermogen bij +7 of +12)) is aan de hoge kant voor slechts 1100 m³ gasverbruik, maar met 100% vloerverwarming geen probleem. Ik heb iets soortgelijks, en dat gaat prima (behoudens de uitdagingen bij koelen).
Over die kookgroep even het electra topic raadplegen, dat moet namelijk een krachtgroep zijn.

Verdere aandachtspunten zijn zoals al genoemd je VVW-verdeler, die moet gesloten zijn/worden (dus zonder pomp of thermostatische regelaar) en de diameter van je hoofdleidingen van WP binnenunit naar de verdelers. Bij zo'n grote WP wil je die wel 32mm hebben.

Hybride is in jouw geval (overal VVW, goede isolatie en ook nog WTW-ventilatie) idd compleet onzinnig.

Je verhaal over die 400V groep is wat vaag. Is die voor de binnen- of de buitenunit?

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 19-06-2022 15:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-11 20:33
Even helemaal afgezien van de technische aspecten: ik kreeg ook een offerte voor een installatie waarbij om 60% aanbetaling werd gevraagd. Toen ik vroeg waarom dat zo hoog was werd er iets gezegd over kredietgrens bij de fabrikant (alsof die bang zijn hun pompen niet aan iemand anders kwijt te kunnen).

Na akkoord kreeg ik een voorschotfactuur van een andere BV dan waar de offerte van kwam. Die was pas 2 weken oud. Ik heb daar iets over gezegd en de man werd onmiddellijk boos en annuleerde de offerte van zijn kant.

De offerte was ongeveer 1200 euro meer dan de consumentenprijs van de losse onderdelen. Wellicht is dat een beetje weinig...

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Reactie verplaatst naar het algemene L/W WP topic, waar dit meer zijn plaats is.
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 82% gewijzigd door Andrehj op 19-06-2022 17:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• hans80
Ik ben blij dat ik het toch op dit forum heb geplaatst. Bedankt voor de behulpzame reacties.

Ik heb wat huiswerk te doen:

- uitzoeken waarvoor de krachtstroom electragroep nodig is (is dat voor de kookgroep?)
- uitzoeken bij welke buitentemperatuur en aanvoertemperatuur de 7.5 kW geldt
- uitzoeken hoe ver de WP terug moduleert
- uitzoeken of de installateur meteen de vloerverwarming verdeler vereenvoudigd, en wat de diameter van de hoofdleidingen van de WP binnenunit naar de verdelers is (32mm).

Hier ga ik achteraan :-)

• hans80
Ik heb antwoorden terug van de installateur, zie hieronder.
De diameter is dus kleiner dan hier gesuggereerd werd, daar zal ik nog achteraan gaan.
Heeft iemand nog feedback op het verbruik, en het terug moduleren van de WP?

- Waarvoor is de krachtstroom electragroep nodig, is dat voor de kookgroep?
1 voor de kookgroep en de andere ten behoeve van de warmtepomp

- Bij welke buitentemperatuur en aanvoertemperatuur geldt de 7.5 kW
7.5kW is bij +7ºC buitenlucht en water 35ºC Buitenlucht. De installatie levert bij -7ºC en water 35ºC max. 7,5kW en nominaal 5.8kW

- Hoe ver moduleert de WP terug
minimaal 2,1kW en maximaal 11kW

- zouden jullie meteen de vloerverwarming verdeler kunnen vereenvoudigen? Ik begrijp dat de huidige verdeler, waarbij je per kanaal de instroom kan bijstellen niet optimaal is voor een warmtepomp, en dat het beste rendement behaalt wordt met een simpele verdeler. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en als dit nuttig zou zijn is dit iets dat jullie kunnen regelen?
Deze vraag zet ik voor u door naar Martin, deze is bij u geweest op locatie en kan u hierin adviseren

- wat is de diameter van de hoofdleidingen van de WP binnenunit naar de verdelers?
1 inch, 25,4mm

• Proton_

Proton_

Team Welles

Krachtstroom is dus alleen voor de kookplaat? Niet heel duidelijk gecommuniceerd (vind ik).

De vloerverwarmingsverdeler mag prima instelbaar zijn (graag zelfs) het is alleen het thermostatisch mengen (en de pomp) die onnodig en onwenselijk is.

Pijpen van 1" zie je in Europa nauwelijks in verwarmingsinstallaties, het wordt wel gebruikt voor aansluitingen (G1 draad e.d.).
Met dat antwoord kan je dus ook niet zoveel :)

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 24-06-2022 10:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

https://www.google.com/ur...Vaw0TzSTPQJXCsvqhTNcq1Lu8

Typfoutje van de emailbeantwoorder; die specs lijken bij de 3 ipv 2.5 te horen.
Of je krijgt de 3, dat kan ook. Die is wat groter dan nodig.

Je hebt waarschijnlijk 5.3 of 5.7 kW bij -7°C dus dat is prima, gezien je gasverbruik.

Pagina: 1