SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat gaan ze nooit, omdat de SWW run altijd voorrang heeft op verwarmen, tenzij je de SWW run inkort op je timer programma.Superbeagle schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:22:
[...]
Ik begrijp dat je dat zo interpreteert op de manier zoals ik het heb verwoord.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je de combi wp+boiler zodanig moet kiezen dan sww-runs niet ten koste gaan van de warmtevraag.
Het klopt dus helemaal wat @Andrehj hierboven zegt.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Wat is de beste methode? Backup heater of aangestuurd door WP?PentaClover schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Nee, sommige binnen units van de WP hebben een backup electrische heater die ook wordt gebruikt om het water voor je boiler vat de laatste paar graden op te warmen, sommige boilers hebben een aparte heater die dat kan en door de WP wordt aangestuurd. Dat wisselt per merk.
Als ik het dus goed begrijp doet de WP elke dag 1x een run om het boilervat op te warmen. Is het te bepalen hoe lang deze run duurt? (dat is dus de tijd dat de ruimte verwarming uitstaat -> de ruimte temperatuur wat zal zakken -> de WP zal daarna wat extra gas
Goed bezig, wat een prut. Hopelijk kun je wat foto's en materialen posten als je klaar bent. Ik ga binnenkort mijn Robot LTV composiet ombouwen en maak dankbaar gebruik van alle 'voorbeelden' in dit topic.Timple schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:49:
Net mijn vloerverwarmingverdeler uit elkaar gehaald om er een passieve van te maken.
[...]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 15:13
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
* Ook warm douchewater als er een defect aan de warmtepomp/circulatiepomp is
* Driewegklep kan eerder terug naar verwarmingsstand
Hoeveel tijd het kost om een koude boiler op te warmen hangt af van buitentemperatuur, gewenste boilertemperatuur en uiteraard hoeveel hij afgekoeld is.
De getallen in de handleiding zijn zo'n beetje worst case: (VWL 75 is bijvoorbeeld 7.5 kW etc)
/f/image/39piLmQ731Uk3FcVbDzZxAFT.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb het nergens over voorrang, noch dat Andrehj ongelijk heeft. Ik heb het over totaal iets anders wat ik kennelijk niet goed lijk over te brengen. Dit is typisch een stropopredenering.Naalroc schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:52:
[...]
Dat gaan ze nooit, omdat de SWW run altijd voorrang heeft op verwarmen, tenzij je de SWW run inkort op je timer programma.
Het klopt dus helemaal wat @Andrehj hierboven zegt.
[ Voor 200% gewijzigd door Naalroc op 14-06-2022 11:57 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Is het normaal dat bij de eerste keer opwarmen van de boiler er wat condens ontstaat?
Situatie; bij eerste keer opwarmen druppelt er wat water midden onder de boiler. Hoeveelheeid Was rond de 150ml schat ik.
Dacht in eerste instantie aan een lekke boiler, maar inmiddels is het druppelen opgehouden, zo lijkt het. (inmiddels 24u verder)
Maar ben er niet gerust op.
Alle aansluitingen zijn overigens dicht, daar komt het niet vandaan.
[ Voor 10% gewijzigd door Motorfret op 14-06-2022 14:21 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
[ Voor 106% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:01 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ik ga het direct (0.0) testen! 😋👍Ronald.42 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:27:
Als je hem voor het eerst vult met koud water is het niet raar dat er een bult condens afkomt met dit benauwde weer.
Zet maar een biertje uit de koelkast op tafel.. Dan zie je wat ik bedoel.
Eenmaal warm is de condens weg.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Zwartoog schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:18:
[...]
Ik kwam in het DIY topic het concept "droogsifon" tegen.
https://www.toolstation.n...-geurafsluiter-kit/p83971
Lijkt me een prima oplossing, mits het membraam een beetje lang meegaat. Kan er eventueel nog een waterslot onder plaatsen als extra zekering: de droogsifon voorkomt dat het water verdampt, het water weer tegen de rioolgassen.
- Zo'n droogsifon gebruik je normaliter voor het condenswater van de binnenunit, niet voor de buitenunit.
- Een gewone sifon verdampt zijn water ook ook richting het riool. Dus die achter een droogsifon plaatsen heeft geen zin.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ging initiëel van trillingen naar plaatsing algemeen op een dak, vandaar dat topicAndrehj schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:39:
Geen idee wat dit met trillingsdemping te maken had, dus maar even een reply in een toepasselijker topic:
[...]
- Zo'n droogsifon gebruik je normaliter voor het condenswater van de binnenunit, niet voor de buitenunit.
- Een gewone sifon verdampt zijn water ook ook richting het riool. Dus die achter een droogsifon plaatsen heeft geen zin.
1. Gezien plaatsing op het dak, vroeg ik mij af of in de vrieskou het condenswater voldoende kan weglopen voordat het vastvriest op het dak. Idee was om de condensafvoer naar binnen naar het riool te leiden, maar dan heb je gezien de verdamping in de rest van het jaar kans op een open riool.
2. Niet aan gedacht, helder
Dat risico is zeker aanwezig, maar ik zou me er niet al te druk om maken.MikeyMan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:25:
Is er eigenlijk nog een risico dat het subsidiepotje dit jaar voortijdig leeg is? Kan er van voorgaande jaren ook niet zoveel over terugvinden.
Het budget voor 2022 is €228,0 miljoen en per begin juni resteert er nog € 132,6 miljoen. In het najaar kan het dus opraken, ja.
Van het budget van €124,0 miljoen uit 2021 is ‘maar’ €96,8 miljoen toegekend.
Echter, tot 2030 blijft de ISDE beschikbaar en het budget wordt zelfs verhoogd.
In totaal gooit het rijk met €4 miljard voor het overkoepelend Nationaal Isolatieprogramma, dus wees niet bang dat je achter het net vist.
Dat hangt er helemaal van af wat jij definieerd als zijnde het beste.StevenPH schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:10:
[...]
Wat is de beste methode? Backup heater of aangestuurd door WP?
Als je geen thermische massa hebt en verwarmt met fan-coils of jaga's, dan heeft het een groot voordeel dat de verwarming kan beginnen als de het element in de boiler het laatste stukje doet, met de backup heater van de WP kan dat niet zoals Proton al aangaf.
Als je wel veel thermische massa hebt, dan maken die paar minuten extra ook niet meer zoveel uit en als de plek in je boiler vat voor het element wat onhandig is, dan verwarmt het niet het onderste deel van je vat, terwijl als je spiraal onderin zit, dan gebeurd dat bij het backup element in de WP wel.
Zo zie je maar, er zijn alllerlei redenen waarom voor de een een element in de WP beter zal zijn en voor de ander een element in de boiler.
Hoe lang het duurt is afhankelijk van de inhoud van je boilervat, de temperatuur waarop je het water wilt hebben, het nominaal vermogen van je WP en ook sterk afhankelijk van de buiten temperatuur, hoe kouder het buiten is hoe minder vermogen je WP kan leveren.StevenPH schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:10:
[...]
Als ik het dus goed begrijp doet de WP elke dag 1x een run om het boilervat op te warmen. Is het te bepalen hoe lang deze run duurt? (dat is dus de tijd dat de ruimte verwarming uitstaat -> de ruimte temperatuur wat zal zakken -> de WP zal daarna wat extra gaszou moeten geven om de ruimte temperatuur weer op nivo te krijgen) Dit om een indicatie te krijgenover hoeveel ik het verwarmings systeem moet over dimensioneren om deze niet verwarmingstijd te compenseren
Ik heb om dat te illustreren 2 plotjes gemaakt van een Vaillant 75/5 en een 125/5 om een vat van 300 liter met een start temperatuur van 40oC op te warmen naar 55oC.
Het vermogen van de WP bij de buiten temperatuur, zoals gebruikt in de berekeningen om tot het plotje te komen, is een benadering dus de opwarmtijden kunnen best een minuut of wat afwijken van de realiteit.
:strip_exif()/f/image/n5Y41UvCkZGYd8oI15jwaP7k.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5Nlrgc70bzoNaixCXt5Jf1JJ.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door PentaClover op 14-06-2022 21:42 . Reden: Update colormap van de plaatjes. ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Tip over kleurgebruik: je kunt beter de lange tijd rood maken voor de intuïtie: hoge temperatuur (rood), duur (ook rood). En aangezien het over water gaat, de andere kant blauw ipv groen.
Kijkt makkelijker, hoef ik niet zoveel na te denken over wat ik zie
edit: ook met oog op kleurenblindheid is rood/groen met zwart geen gelukkige combi.
[ Voor 11% gewijzigd door Zwartoog op 14-06-2022 20:27 ]
De gebruikte colormap is inderdaad niet intuitief, ik zal hem binnenkort eens aanpassen, moet nu de klimop snoeien voor het donker is, morgen wordt mijn groenbak geleegdZwartoog schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:24:
@PentaClover Zoals altijd mooie heldere plotjes![]()
Tip over kleurgebruik: je kunt beter de lange tijd rood maken voor de intuïtie: hoge temperatuur (rood), duur (ook rood). En aangezien het over water gaat, de andere kant blauw ipv groen.
Kijkt makkelijker, hoef ik niet zoveel na te denken over wat ik zie
edit: ook met oog op kleurenblindheid is rood/groen met zwart geen gelukkige combi.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Haha, lijkt overal hetzelfdePentaClover schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:06:
[...]
De gebruikte colormap is inderdaad niet intuitief, ik zal hem binnenkort eens aanpassen, moet nu de klimop snoeien voor het donker is, morgen wordt mijn groenbak geleegd
Volgens mij mag je ook tot 12 maanden nadat de klus geklaard is, een subsidieverzoek indienen.Superbeagle schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:49:
[...]
Dat risico is zeker aanwezig, maar ik zou me er niet al te druk om maken.
Het budget voor 2022 is €228,0 miljoen en per begin juni resteert er nog € 132,6 miljoen. In het najaar kan het dus opraken, ja.
Van het budget van €124,0 miljoen uit 2021 is ‘maar’ €96,8 miljoen toegekend.
Echter, tot 2030 blijft de ISDE beschikbaar en het budget wordt zelfs verhoogd.
Dus als het potje leeg is in november van dit jaar, dan stuur je subsidieverzoek in op 1-1-2023.
Beter dit dan een monoblock?
Hij heeft geen vloerverwarming, maar is wel redelijk goed geïsoleerd en verwarmt hoofdzakelijk één ruimte in huis. Gasverbruik nog geen 1000 kuub per jaar.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
het is gevalletje nut, noodzaak maar vooral een installateur die gewoon 1 aparaat neerplemt in een middagje zonder verder na te hoeven denken maar wel maximaal cashen. er zal zeker genoeg nullen in die offerte zitten.Hippe Lip schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:33:
Beter dit dan een monoblock?
een losse opstelling met een monoblok en losse tank zal 4~6k besparen in materiaalkosten maar vereist iets meer inzet van de installateur...
[ Voor 57% gewijzigd door flippy op 14-06-2022 22:08 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb al een intergas hre 36/30 ketel van 2 jaar oud waar deze daikin goed mee samenwerkt.
Ik verbruik maar erg weinig gas. Misschien 300m3 per jaar. Verwarmen doe ik vaak met een L/L , maar heb sinds een paar maand vloerverwarming. Meer verwarmen via de CV dus.
Is het financieel gezien rendabel om dan naar een hybride opstelling te gaan? Puur voor de vloerverwarming in de koude maanden. Zeg +500 m3 gas?
Of toch nog ff door op deze manier en naar FE gaan? Heb mij gasprijs nog voor 2 jaar vast op 90 cent.
[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 14-06-2022 22:44 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Niet erg stimulerend zo.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Dank voor je uitgebreide reactie.PentaClover schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:17:
[...]
Dat hangt er helemaal van af wat jij definieerd als zijnde het beste.
Als je geen thermische massa hebt en verwarmt met fan-coils of jaga's, dan heeft het een groot voordeel dat de verwarming kan beginnen als de het element in de boiler het laatste stukje doet, met de backup heater van de WP kan dat niet zoals Proton al aangaf.
Als je wel veel thermische massa hebt, dan maken die paar minuten extra ook niet meer zoveel uit en als de plek in je boiler vat voor het element wat onhandig is, dan verwarmt het niet het onderste deel van je vat, terwijl als je spiraal onderin zit, dan gebeurd dat bij het backup element in de WP wel.
Zo zie je maar, er zijn alllerlei redenen waarom voor de een een element in de WP beter zal zijn en voor de ander een element in de boiler.
[...]
Hoe lang het duurt is afhankelijk van de inhoud van je boilervat, de temperatuur waarop je het water wilt hebben, het nominaal vermogen van je WP en ook sterk afhankelijk van de buiten temperatuur, hoe kouder het buiten is hoe minder vermogen je WP kan leveren.
Ik heb om dat te illustreren 2 plotjes gemaakt van een Vaillant 75/5 en een 125/5 om een vat van 300 liter met een start temperatuur van 40oC op te warmen naar 55oC.
Het vermogen van de WP bij de buiten temperatuur, zoals gebruikt in de berekeningen om tot het plotje te komen, is een benadering dus de opwarmtijden kunnen best een minuut of wat afwijken van de realiteit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ondertussen vond ik op: https://warmtepomp-weetje...de-juiste-tapwaterboiler/ het sommetje om de opwarmtijd te berekenen -> Om 300l van 10 naar 55°C te verwarmen is 15.7kW nodig. Bij een 8kW WP duurt het dan 2u om op te warmen.
Update: ik lees als praktisch voorbeeld in https://alklima.nl/servic...dan-warm-tapwater-swk.pdf dat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UWyMVR9qbdbsBLz9a083fLQX.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door StevenPH op 14-06-2022 23:22 ]
De Daikin Hybride werkt alleen met een intergas ketel met speciale branderautomaat.
(In jouw situatie niet aan de orde.)
https://www.daikin.nl/con...-731%20productprofile.pdf
De voorkeur is full electric, zeker met vloerverwarming goed mogelijk!
Waarom niet een L/W warmtepomp met buitenunit en boilerbinnenunit? Of losse boiler met driewegklep? (Laatste vaak iets goedkoper)
[ Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 14-06-2022 23:14 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
als je vloerverwarming hebt wat is dan nog in vredesnaam het nut van gas? weg met dat ding.pentaw1nz schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:25:
Misschien een veel te algemen vraag,maar ik ben me weer een beetje aan het oriënteren op het 5kw daikin hybride systeem
Ik heb al een intergas hre 36/30 ketel van 2 jaar oud waar deze daikin goed mee samenwerkt.
Ik verbruik maar erg weinig gas. Misschien 300m3 per jaar. Verwarmen doe ik vaak met een L/L , maar heb sinds een paar maand vloerverwarming. Meer verwarmen via de CV dus.
Is het financieel gezien rendabel om dan naar een hybride opstelling te gaan? Puur voor de vloerverwarming in de koude maanden. Zeg +500 m3 gas?
Of toch nog ff door op deze manier en naar FE gaan? Heb mij gasprijs nog voor 2 jaar vast op 90 cent.
grof rekensommetje: <2kWh aan stroom = 1m3 aan gas. reken maar uit wat goedkoper is....
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-06-2022 23:42 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
- Proton_
Het fijnst is dus... een eigen topic, dan gaat er niets door elkaar lopen.
Template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 15-06-2022 07:52 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Euhmm, dat ligt dus heel erg aan de specifieke situatie, want bij mij kost 2 kWh stroom me 1,17 euro (veel overcapaciteit en teruglevertarief van 58,5 cent) en een kuub gas maar 78 cent. Dan is gas het komende jaar in ieder geval nog voordeliger en ik durf eigenlijk niet te voorspellen wat er met de energietarieven gebeurt volgend jaar.flippy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:38:
[...]
als je vloerverwarming hebt wat is dan nog in vredesnaam het nut van gas? weg met dat ding.
grof rekensommetje: <2kWh aan stroom = 1m3 aan gas. reken maar uit wat goedkoper is....
Dan zou ik eerder eens kijken naar de optie om van die eneegieleverancier af te komenBlihi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:58:
[...]
Euhmm, dat ligt dus heel erg aan de specifieke situatie, want bij mij kost 2 kWh stroom me 1,17 euro (veel overcapaciteit en teruglevertarief van 58,5 cent) en een kuub gas maar 78 cent. Dan is gas het komende jaar in ieder geval nog voordeliger en ik durf eigenlijk niet te voorspellen wat er met de energietarieven gebeurt volgend jaar.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Ik wek mijn eigen stroom op. Op jaarbasis ruim 5000 kWh meer dan ik verbruik.flippy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:02:
[...]
Dan zou ik eerder eens kijken naar de optie om van die eneegieleverancier af te komen
Met 5000 kWh overcapaciteit is mijn stroomrekening (5000*-0.58-824)/12 + 28 = -285 euro per maand. Dat ik daarnaast nog een euro of 120 aan gas betaal neem ik op de koop toe. De totale energierekening is dus -140 euro per maand.
Zeker in huizen met veel zonnepanelen is de rekensom van gas vs. elektra echt niet eenvoudig (zolang de salderingsregeling nog in stand gehouden wordt).
Ik rijd ook plug-in elektrisch, maar met de huidige teruglevertarieven is het niet voordelig om thuis op te laden. Dat kan ik beter commercieel opladen (tegen 31 cent per kWh) en diezelfde kWh opwekken en voor 58 cent aan Eneco verkopen. Sterker nog, zelfs rijden op benzine is op dit moment per km goedkoper dan op zelf opgewekte stroom!
De rekensom gas vs. elektra wordt hier nog wel eens te simpel voorgesteld.

Nee, maar zelfs bij minimale overproductie is deze rekensom niet zo eenvoudig. Maar goed, het is een beetje off-topic en ik ga je niet overtuigen.
Zou mij niet verbazen als tegen die tijd de prijzen wat normaliseren (en wellicht ook nog verder doorontwikkeld).
Hij weegt 120kg... Niet echt iets wat je op je schouders zet en in de station schuift.Vistajevski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:56:
Misschien een vreemde vraag, maar hoe zit het eigenlijk met de diefstalgevoeligheid van warmtepompen? Het zijn toch schaarse, prijzige apparaten en bijvoorbeeld een monoblock in de voortuin lijkt me redelijk eenvoudig mee te nemen. Er worden ook complete auto's gestript op opritten, dus helemaal denkbeeldig lijkt het me niet.
Die vraag is al vaker gesteld. In de praktijk valt het blijkbaar mee, want zolang ik hier meeloop (sinds begin 2018) heb ik nog nooit gelezen dat er uit een voortuin een buitenunit gestolen is.Vistajevski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:56:
Misschien een vreemde vraag, maar hoe zit het eigenlijk met de diefstalgevoeligheid van warmtepompen? Het zijn toch schaarse, prijzige apparaten en bijvoorbeeld een monoblock in de voortuin lijkt me redelijk eenvoudig mee te nemen. Er worden ook complete auto's gestript op opritten, dus helemaal denkbeeldig lijkt het me niet.
Is ook best lastig, want ze zijn zwaar, log en bovendien nog via allerlei leidingwerk met de woning verbonden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Had ik inderdaad ook bedacht. Ik denk dat er momenteel ook gewoon geen zwarte markt voor is: het aantal DHZers die ermee overweg kunnen is natuurlijk erg beperkt, en een professional waagt zich er niet aan. En ik weet niet of ze in het verre buitenland al met WP bezig zijn.Vistajevski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:56:
Hier staat hij 2,5 meter hoog op een dak, dus ik waan me voorlopig veilig
Veel succes! Heb er laatst 2 op 1 dag getild +/- 30 meter vanaf de straat. Je rug gaat er behoorlijk aan! (Rollers waren niet mogelijk.)Vistajevski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:56:
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
https://alarmeringen.nl/n...ng-politie-in-goirle.html
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
:strip_exif()/f/image/wgxyhDh8XIbdJJ8scWt5txJN.jpg?f=fotoalbum_large)
Van: Golantec
Ah, ik dacht dat mijn ketel ook verkocht werd in die hybride opstellingen met de daikin. Dat is dus een add on systeem.DutchWing schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:11:
@pentaw1nz je bedoeld de Daikin add-on systeem!
De Daikin Hybride werkt alleen met een intergas ketel met speciale branderautomaat.
(In jouw situatie niet aan de orde.)
https://www.daikin.nl/con...-731%20productprofile.pdf
De voorkeur is full electric, zeker met vloerverwarming goed mogelijk!
Waarom niet een L/W warmtepomp met buitenunit en boilerbinnenunit? Of losse boiler met driewegklep? (Laatste vaak iets goedkoper)
Ik heb voorheen eens gekeken naar een 7kw panasonic monobloc icm met een atlantic V4 wp boiler.
Wellicht is een 5kw voor mijn situatie ook goed, dat moet ik nog eens herberekenen,.
Is een atlantic v4 bijv. wat je bedoelt met een boilerbinnenunit? Of is dat weer iets anders?
En mijn vraag is idd specifiek. Misschien een keer een eigen topic maken.
Ook omdat ik net 2 jaar een nieuwe CV ketel heb. Die overigens vast wel weer te verkopen is, maar kost ook weer geld om te demonteren.
De aanvraagtermijn is inderdaad verlengd van 6 tot 12 maanden. Mocht het budget toch opraken, dan wordt het waarschijnlijk gewoon verruimd zoals destijds in 2018.Rzaan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:30:
[...]
Volgens mij mag je ook tot 12 maanden nadat de klus geklaard is, een subsidieverzoek indienen.
Dus als het potje leeg is in november van dit jaar, dan stuur je subsidieverzoek in op 1-1-2023.
Het risico dat je geen 30 % subsidie krijgt op je wp is in ieder geval de komende jaren zo goed als nihil.
Daikin gebruikt voor hun hybride opstelling intergas ketels, echter dan moet je specifiek dit artikel nummer hebben: NHY2KOMB-Apentaw1nz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:10:
[...]
Ah, ik dacht dat mijn ketel ook verkocht werd in die hybride opstellingen met de daikin. Dat is dus een add on systeem.
Ik heb voorheen eens gekeken naar een 7kw panasonic monobloc icm met een atlantic V4 wp boiler.
Wellicht is een 5kw voor mijn situatie ook goed, dat moet ik nog eens herberekenen,.
Is een atlantic v4 bijv. wat je bedoelt met een boilerbinnenunit? Of is dat weer iets anders?
En mijn vraag is idd specifiek. Misschien een keer een eigen topic maken.
Ook omdat ik net 2 jaar een nieuwe CV ketel heb. Die overigens vast wel weer te verkopen is, maar kost ook weer geld om te demonteren.
Zie het als een OEM ketel alleen ipv eigen branding erop laten zetten, laten zij Intergas erop staan om het lekker verwarrend te maken

De monoblock buitenunit is voor de hybride of add-on gelijk.
Deze ketels worden dus door Daikin verkocht en niet door Intergas zelf.
Intergas levert ze alleen aan.
Een boiler binnenunit is heel simpel gezegd:
Een binnenstation + regelaar (merk afhankelijk)
Daarin zit een boiler van bijvoorbeeld 200 of 300 liter. Zoals de Mitsubishi EHST-200D of Nibe VVM S320.
De warmtepomp buiten zit hierop aangesloten en de binnenunit regelt of de interne boiler opgewarmd moet worden, of dat een 3-wegklep moet omschakelen naar het cv circuit voor respectievelijk verwarming of koeling (optie)
De Atlantic V4 is gewoon een warmtepompboiler, deze kan geen CV doen.
Ik had al even gezocht op "diefstal", maar dat was dan waarschijnlijk in één van de oudere topics. Uit de reacties begrijp ik dat het vooralsnog eigenlijk alleen een probleem(pje) is bij nieuwbouw, maar dat was met cv-ketels en keukens ook altijd al zo. Het ging mij ook om de indruk die ik had dat afkoppelen van een monoblock niet zo moeilijk is, maar wellicht klopt dat niet.Andrehj schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:07:
[...]
Die vraag is al vaker gesteld. In de praktijk valt het blijkbaar mee, want zolang ik hier meeloop (sinds begin 2018) heb ik nog nooit gelezen dat er uit een voortuin een buitenunit gestolen is.
Is ook best lastig, want ze zijn zwaar, log en bovendien nog via allerlei leidingwerk met de woning verbonden.
Aanleiding voor mijn vraag was, dat ik nog steeds geen goede opstelplek voor een buitenunit heb gevonden bij mijn (rij)woning. Hij zou op het platte dak kunnen (2e etage), maar zodra het sneeuwt kan ik daar niet meer bij. Ik liep er vorig jaar ook tegenaan dat de luchtinlaat van de wtw dichtgesneeuwd was, maar dat ik het dak niet op kon om hem sneeuwvrij te maken en toen een week lang de ventilatie niet kon gebruiken tot het ging dooien. Dat risico wil ik niet lopen met mijn verwarming.
Op de begane grond in de buurt van de gevel kan ik geen buitenunit plaatsen vanwege aanwezige deuren en ramen (het breedste stukje vrije gevel is 60 cm). Verder de achtertuin in is ook niet echt een geschikte plek te vinden ivm afstand tot de buren en verzakkingen (tuin aan het water) en dan blijft eigenlijk alleen de voortuin over. Een Vaillant Arotherm plus 55/6 zou ik daar goed kwijt kunnen (die is ook wat minder hoog) zonder dat hij in de weg staat en qua leidingwerk is dat ook nog wel te doen. Maar dan moet hij natuurlijk niet aan de wandel gaan.
OK, thanks! Ik had mij nog niet verdiept in de boiler binnenunits. Was altijd uitgegaan van een WPB voor het douchen met daarbij een apart monoblock voor de CV. Jouw optie is dan wat gunstiger?DutchWing schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:17:
[...]
Daikin gebruikt voor hun hybride opstelling intergas ketels, echter dan moet je specifiek dit artikel nummer hebben: NHY2KOMB-A
Zie het als een OEM ketel alleen ipv eigen branding erop laten zetten, laten zij Intergas erop staan om het lekker verwarrend te maken
Daarin zit een boiler van bijvoorbeeld 200 of 300 liter. Zoals de Mitsubishi EHST-200D of Nibe VVM S320.
De warmtepomp buiten zit hierop aangesloten en de binnenunit regelt of de interne boiler opgewarmd moet worden, of dat een 3-wegklep moet omschakelen naar het cv circuit voor respectievelijk verwarming of koeling (optie)
Na subsidie kost hzo'n Mitsubishi combinatie me ongeveer 5000 euro zie ik. Daar komt nog wel de installatie bij. Zal ook een paar duizend zijn.
Dan zou ik voor het budget dat ik 2 jaar geleden ook al had (+/- 7000 euro) van het gas af kunnen.
De ketel uit 2019 zou ik dan nog apart kunnen verkopen. Daar is altijd wel animo voor.
[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 15-06-2022 13:26 ]
Na bijna twee jaar werd het hoog tijd om de opofferingsanode van mijn SWW-vat eens te inspecteren. 2 jaar wordt door veel bronnen toch als maximale levensduur van zo'n anode gezien?
Nadat ik de anode er uit had (wat nog best een uitdaging was, ik had een erg lange sleutel nodig om hem los te draaien) zag ik dat de status eigenlijk nog beste meeviel. Ik had een zwaar aangetaste staaf verwacht, maar er is eigenlijk alleen maar wat lichte corrosie te zien, zie hier de foto van oud vs nieuw:
:strip_exif()/f/image/8HuBHJtqj0VofTT76ttQhs3c.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk heb ik de oude anode maar schoongemaakt, en weer teruggeplaatst. Na schoonmaken zag ie er zo uit:
:strip_exif()/f/image/ebQwSOj3D3y4wu3gYdhI5Uf4.jpg?f=fotoalbum_large)
Die kan nog wel twee jaar mee.
Wat zijn jullie ervaringen over de levensduur van opofferingsanodes in de SWW-vaten voor warmtepompen? Klopt mijn aanname dat de levensduur van de anodes veel langer is dan vroeger doordat de temperatuur van het water veel lager staat dan bij conventionele boilers?
De meeste indirect gestookte boilers hebben tegenwoordig geen eens meer anodes, of elektrische anodes.
De meeste partijen onderhouden ze geen eens of heel slecht en nog gaan deze boilers gemiddeld 10-15 jaar mee. (VvE complexen)
Of tape het schroefdraad helemaal waardoor deze galvanisch gescheiden is en ook zijn werk niet doet.
Alleen direct gestookte boilers gaan echt snel stuk, na 8 jaar al vaak meegemaakt.
Wel specifiek een bepaalde fabrikant moet ik zeggen.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 15-06-2022 16:52 ]
Ik heb een Panasonic WP-boiler. De eerste keer na 4 jaar de anode gecontroleerd. Is een beetje laat, maar het is ook onhandig dat ze dat ding onderin het vat plaatsen. Moet dus eerst het vat helemaal leeg.Andrehj schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:47:
Status opofferingsanode na 2 jaar
Na bijna twee jaar werd het hoog tijd om de opofferingsanode van mijn SWW-vat eens te inspecteren. 2 jaar wordt door veel bronnen toch als maximale levensduur van zo'n anode gezien?
Nadat ik de anode er uit had (wat nog best een uitdaging was, ik had een erg lange sleutel nodig om hem los te draaien) zag ik dat de status eigenlijk nog beste meeviel. Ik had een zwaar aangetaste staaf verwacht, maar er is eigenlijk alleen maar wat lichte corrosie te zien, zie hier de foto van oud vs nieuw:
[Afbeelding]
Uiteindelijk heb ik de oude anode maar schoongemaakt, en weer teruggeplaatst. Na schoonmaken zag ie er zo uit:
[Afbeelding]
Die kan nog wel twee jaar mee.
Wat zijn jullie ervaringen over de levensduur van opofferingsanodes in de SWW-vaten voor warmtepompen? Klopt mijn aanname dat de levensduur van de anodes veel langer is dan vroeger doordat de temperatuur van het water veel lager staat dan bij conventionele boilers?
Hoe dan ook. De opofferingsanode was nauwelijks aangetast.
Volgens mij gaat dat ook pas gebeuren als er scheurtjes in de emaillelaag van het vat komen.
Dan pas kan de Magnesium anode zijn werk gaan doen en opgeofferd worden ten voordele van het stalen vat.
Dus eigenlijk: zo lang de emaillelaag nog goed is, zal er niet veel met de anode gebeuren.
Bij een ouderwetse gasboiler waren waarschijnlijk de temperatuurverschillen veel groter dan bij een WP-boiler.
Daardoor ontstaan er nu natuurlijk veel minder spanningen in de emaillelaag en zal die niet meer zo gauw scheuren.
Dus zal de anode langer mee gaan.
Dat is althans mijn redenering er achter.
Overigens vind ik ook de elektrisch gevoede titanium exemplaren interessant, want dan heb je helemaal geen onderhoud meer. Dus misschien nog eens kijken of ik daar ergens een geschikt exemplaar van kan vinden.
Overigens vind ik het verbazend dat WP(-boiler) leveranciers niet standaard RVS exemplaren toepassen. Kost misschien iets meer in aanschaf, maar op termijn minder.
Zwerius Kriegsman
Weten jullie misschien aan welke prijsrange ik moet denken voor het totaal inclusief installatie?
Het gaat om een rijtjeshuis van 145m2 uit 2015 met A label, volledig geïsoleerd met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de 1e en 2e verdieping.
Ik heb een beetje rond gekeken en kwam op €10.000-12.000 maar weet dus niet zo goed of dat realistisch is.
Iemand die dit toevallig recent heeft geplaatst en een idee heeft van de kosten?
Krijg jij bij over productie gewoon het normale tarief dan?Blihi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:15:
[...]
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Ik wek mijn eigen stroom op. Op jaarbasis ruim 5000 kWh meer dan ik verbruik.
Met 5000 kWh overcapaciteit is mijn stroomrekening (5000*-0.58-824)/12 + 28 = -285 euro per maand. Dat ik daarnaast nog een euro of 120 aan gas betaal neem ik op de koop toe. De totale energierekening is dus -140 euro per maand.
Zeker in huizen met veel zonnepanelen is de rekensom van gas vs. elektra echt niet eenvoudig (zolang de salderingsregeling nog in stand gehouden wordt).
Ik rijd ook plug-in elektrisch, maar met de huidige teruglevertarieven is het niet voordelig om thuis op te laden. Dat kan ik beter commercieel opladen (tegen 31 cent per kWh) en diezelfde kWh opwekken en voor 58 cent aan Eneco verkopen. Sterker nog, zelfs rijden op benzine is op dit moment per km goedkoper dan op zelf opgewekte stroom!
De rekensom gas vs. elektra wordt hier nog wel eens te simpel voorgesteld.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dat lukt je tegenwoordig niet meer, tenzij je het meeste zelf doet. Reken maar op minimaal 15k bij een installateur (maar 20k heb ik hier ook al langs zien komen).AldoRaine schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:48:
Ik heb een beetje rond gekeken en kwam op €10.000-12.000 maar weet dus niet zo goed of dat realistisch is.
Voorlopig kan ik dus nog zeker 12 jaar vooruit.
Ik hoefde inderdaad het vat niet leeg te laten lopen, alleen even de inlaatcombinatie dichtzetten en de druk eraf halen (door op dezelfde verdieping een warme kraan open te draaien) was voldoende.
Voordeel van een anode aan de voorkant onderin is dan weer dat je geen vrije ruimte boven het vat nodig hebt.
Ja, modelcontract van Eneco.Maikie18 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:05:
[...]
Krijg jij bij over productie gewoon het normale tarief dan?
Neem ook de afsluitkosten van het warmtenet mee! Vanuit de warmtewet mogen ze daar zo’n €2800 voor vragen, de meeste warmtenetten doen dat dan ook.AldoRaine schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:48:
Ik ben momenteel bezig met de aankoop van een huis en morgen is de taxatie. In de taxatie willen we ook de kosten voor de verbouwing meenemen en voor de overige posten(stucwerk, verven en zonnepanelen) heb ik wel een idee van de kosten. Voor de warmtepomp vind ik het lastig om in te schatten wat het gaat kosten inclusief installatie. We willen volledig van de stadsverwarming af dus een warmtepomp(monoblock) + 300/400 liter vat voor warm tapwater.
Weten jullie misschien aan welke prijsrange ik moet denken voor het totaal inclusief installatie?
Het gaat om een rijtjeshuis van 145m2 uit 2015 met A label, volledig geïsoleerd met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de 1e en 2e verdieping.
Iemand die dit toevallig recent heeft geplaatst en een idee heeft van de kosten?
Ik heb een Panasonic 7kw en boilervat 300 (dubbele spiraal) online besteld en een offerte (zie eerder dit topic) voor installatie van 5400. Wp kost 3800 en boilervat 2200. Dus totaal ca 11500, minus 2800 subsidie, netto 8000. Dus denk dat je met goed zoeken best met 12k uit zou moeten komen.AldoRaine schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:48:
Ik ben momenteel bezig met de aankoop van een huis en morgen is de taxatie. In de taxatie willen we ook de kosten voor de verbouwing meenemen en voor de overige posten(stucwerk, verven en zonnepanelen) heb ik wel een idee van de kosten. Voor de warmtepomp vind ik het lastig om in te schatten wat het gaat kosten inclusief installatie. We willen volledig van de stadsverwarming af dus een warmtepomp(monoblock) + 300/400 liter vat voor warm tapwater.
Maar: meestal krijg je in een bouwdepot rentevergoeding. Dus lekker ruim aanvragen als dat kan met je inkomen, dan offertes gaan vragen en wat je niet gebruikt los je af op je hypotheek.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dat is dus niet altijd waar. Ik heb dit namelijk uitgezocht voor mijn PV omvormer die buiten hangt.Superbeagle schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:02:
Voor je gemoedsrust kun je ze het moeilijker maken met zoiets. Warmtepompen vallen trouwens onder opstalverzekering. Check je polis.
Zit hij aan je huis vast (met beugels) dan is het je opstalverzekering.
Staat hij echter in de tuin dan is dit niet altijd het geval mijn PV panelen staan in het gras. Hij zit dan namelijk niet nagelvast aan/in het huis.
Je hebt kans dat hij dan onder de tuinverzekering valt (als je die hebt).
Zelfde discussie is overigens ook vaak gevoerd betreft PV panelen. Zitten ze met dakhaken vast of met ballast los op het dak.
Je moet dit specifiek bij je verzekeraar navragen en eventueel in je polis op laten nemen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Bij mij zit hij er wel in, ook als hij in de tuin staat. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat het goed is adat altijd na te kijken. @Grolsch kan dat niet als opmerking in de TS?Pietje555 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Dat is dus niet altijd waar. Ik heb dit namelijk uitgezocht voor mijn PV omvormer die buiten hangt.
Zit hij aan je huis vast (met beugels) dan is het je opstalverzekering.
Staat hij echter in de tuin dan is dit niet altijd het geval mijn PV panelen staan in het gras. Hij zit dan namelijk niet nagelvast aan/in het huis.
Je hebt kans dat hij dan onder de tuinverzekering valt (als je die hebt).
Zelfde discussie is overigens ook vaak gevoerd betreft PV panelen. Zitten ze met dakhaken vast of met ballast los op het dak.
Je moet dit specifiek bij je verzekeraar navragen en eventueel in je polis op laten nemen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hier via een installateur, ik zorg alleen zelf voor elektra groep. Ongeveer 12k na subsidie.Andrehj schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:25:
[...]
Dat lukt je tegenwoordig niet meer, tenzij je het meeste zelf doet. Reken maar op minimaal 15k bij een installateur (maar 20k heb ik hier ook al langs zien komen).
Ecodan Cylinder unit 300 liter (koelen of verwarmen) FTC6
ERST30D-VM2ED
Ecodan Eco-Inverter Warmtepomp SWM60 (R32)
SUZ-SWM60 VA
Installatie wsl net voor of net na bouwvak vakantie.
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 15-06-2022 20:35 ]
Wij hebben zelf (nog) geen warmtepomp, maar onze buren hebben recent via hun installateur tegen een “mooie prijs” een wat ouder type Vaillant monoblock warmtepomp gekocht.
Omdat de buren geen technische kennis hebben varen ze volledig blind op hun installateur. Deze heeft de warmtepomp direct (ca. 20 cm vanaf) op de erfgrens geplaatst. Ondanks een eerder verzoek van ons om een geluidsberekening te maken, zodat bij het plaatsen van de buitenunit hiermee rekening gehouden kon worden en dit te overleggen met de installateur, heeft hun installateur hun weten te overtuigen dat de plek op de erfgrens de meest ideale is en dat een geluidsberekening niet noodzakelijk was. Waarschijnlijk omdat op dit punt de leiding naar de binnenunit het kortste was en het het eenvoudigst te installeren was. Ook waarschijnlijk omdat de buitenunit nu mooi uit hun directe zicht valt. Tevens heeft de installateur de buren wijsgemaakt dat de nieuwe geluidsnormen voor warmtepompen niet van toepassing zijn op deze warmtepomp omdat dit een warmtepomp is die is geproduceerd voor het ingaan van de nieuwe wetgeving. Ik heb uiteraard geen dB meter, maar de buitenunit (staat op betonnen elementen op de grond) produceert voor ons gevoel enorm veel herrie die zelfs bij dichte ramen nog binnen te horen is (ons raam staat op 3,5 meter afstand).
Helaas wordt de installateur door de buren als alwetende beschouwd en zijn ze niet vatbaar voor andere meningen dan die van hun installateur. Alles wat de installateur heeft gezegd en gedaan wordt als juist en heilig beschouwd, en de buren zijn super tevreden met de geplaatste warmtepomp.
Nu wil ik niet de verstandhouding met onze buren verpesten (wonen al jaren zonder problemen naast elkaar), maar de nu gecreëerde situatie is niet echt leefbaar en voer voor grote onenigheid. Nu vroeg ik mij af of er onder leden van dit platform ook gebruikers zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en welke oplossing hierbij is gekozen. Ook is de vraag op welke manier de nieuwe wetgeving rondom de geluidsniveau’s wordt gehandhaafd.
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp en suggesties.
En als er niet mee te praten valt kun je niets anders dan een melding doen bij de gemeente van overlast.
Ik zou dit wel op voorhand aan de buren vertellen zodat ze actie kunnen ondernemen.
We hebben ze wel laten luisteren, maar ervaren het niet als storend (zijn al iets op leeftijd, wat waarschijnlijk ook hun gehoor beïnvloed)Grolsch schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:14:
Heb je de buren zelf al laten luisteren in jullie huis?
En als er niet mee te praten valt kun je niets anders dan een melding doen bij de gemeente van overlast.
Ik zou dit wel op voorhand aan de buren vertellen zodat ze actie kunnen ondernemen.

Willen jullie meedenken? Daikin warmtepomp kiezen
Blablablabla schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:19:
[...]
We hebben ze wel laten luisteren, maar ervaren het niet als storend (zijn al iets op leeftijd, wat waarschijnlijk ook hun gehoor beïnvloed)
https://www.boels.com/nl-nl/huren/geluidsmeter/p/15322
Dat kan de kop niet kosten en meten is weten.
snameroc
Al beschouwen ze hun installateur als alwetende en zijn ze misschien wat hardhorend, als ze nog kunnen lezen dan kunnen ze toch in elk geval zelf lezen dat de eisen gelden voor alle WP's geïnstalleerd na 1-4-2021:Blablablabla schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:12:
Geen technische vraag, maar een vraag over het geluidsniveau van een warmtepomp.
Wij hebben zelf (nog) geen warmtepomp, maar onze buren hebben recent via hun installateur tegen een “mooie prijs” een wat ouder type Vaillant monoblock warmtepomp gekocht.
Omdat de buren geen technische kennis hebben varen ze volledig blind op hun installateur. Deze heeft de warmtepomp direct (ca. 20 cm vanaf) op de erfgrens geplaatst. Ondanks een eerder verzoek van ons om een geluidsberekening te maken, zodat bij het plaatsen van de buitenunit hiermee rekening gehouden kon worden en dit te overleggen met de installateur, heeft hun installateur hun weten te overtuigen dat de plek op de erfgrens de meest ideale is en dat een geluidsberekening niet noodzakelijk was. Waarschijnlijk omdat op dit punt de leiding naar de binnenunit het kortste was en het het eenvoudigst te installeren was. Ook waarschijnlijk omdat de buitenunit nu mooi uit hun directe zicht valt. Tevens heeft de installateur de buren wijsgemaakt dat de nieuwe geluidsnormen voor warmtepompen niet van toepassing zijn op deze warmtepomp omdat dit een warmtepomp is die is geproduceerd voor het ingaan van de nieuwe wetgeving. Ik heb uiteraard geen dB meter, maar de buitenunit (staat op betonnen elementen op de grond) produceert voor ons gevoel enorm veel herrie die zelfs bij dichte ramen nog binnen te horen is (ons raam staat op 3,5 meter afstand).
Helaas wordt de installateur door de buren als alwetende beschouwd en zijn ze niet vatbaar voor andere meningen dan die van hun installateur. Alles wat de installateur heeft gezegd en gedaan wordt als juist en heilig beschouwd, en de buren zijn super tevreden met de geplaatste warmtepomp.
Nu wil ik niet de verstandhouding met onze buren verpesten (wonen al jaren zonder problemen naast elkaar), maar de nu gecreëerde situatie is niet echt leefbaar en voer voor grote onenigheid. Nu vroeg ik mij af of er onder leden van dit platform ook gebruikers zijn die hetzelfde probleem hebben gehad en welke oplossing hierbij is gekozen. Ook is de vraag op welke manier de nieuwe wetgeving rondom de geluidsniveau’s wordt gehandhaafd.
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
de exacte eisen zijn iets ingewikkelder, maar de basis is: op de erfgrens max 40 dB.
Met behulp van die rekentool kan je zelf - als je de benodigde gegevens van de WP hebt - ook uitrekenen of deze opstelling van de buren aan de eisen voldoet.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb wel DB meter op werk liggen, mag je wel lenen (twente)Blablablabla schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:19:
[...]
We hebben ze wel laten luisteren, maar ervaren het niet als storend (zijn al iets op leeftijd, wat waarschijnlijk ook hun gehoor beïnvloed)
Als ik jouw omschrijving lees dan vraag ik me nóg iets af. Die buitenunit staat pal op de erfgrens. Blaast die ook nog naar jou toe? Dan heb je namelijk dubbele hinder.
Niet alleen wordt het geluid dan nog eens extra jouw kant op geblazen, je krijgt ook nog de koude lucht over je heen. Niet fijn als je daar in de buurt in de tuin staat.
Hier vlak bij mij is iets dergelijks gebeurd bij vrienden. Goede verstandhouding met de buren, tot die opeens een WP-buitenunit plaatsten nabij de zijgevel die kort bij de erfgrens stond. En de WP blies over die erfgrens heen. Dus én koude lucht, waardoor het niet te harden was in dat deel van de tuin, er herrie kwam die ook nog eens versterkt werd door reflectie tegen de zijgevel van het huis.
Uiteindelijk hebben ze een deskundige uit de buurt naar hun buren gestuurd die hen duidelijk heeft gemaakt dat dit toch echt niet kon, waarop de buitenunit verplaatst en 90 graden gedraaid is.
Probleem opgelost.
Ergo: probeer een derde in te schakelen voordat je een echte klachtenregeling opstart. Dat kan de verhouding misschien redden?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dus al stamt de warmtepomp uit het begin van de 20e eeuw, ook die moet gewoon aan de eis voldoen.Benadrukt wordt dat de voorgestelde eis geen betrekking heeft op de installatie zelf, maar op de toepassing van de installatie.
[ Voor 17% gewijzigd door Superbeagle op 15-06-2022 22:16 ]
Omdat ik straks ook nog in meerdere ruimtes ondersteuning heb met lucht/lucht systeem, heb ik niet de grootste l/w warmtepomp nodig. Ik denk dat ik uiteindelijk voor een 6 kw model ga (eerst een jaartje op gas draaien op een nog vrij nieuwe CV ketel). Dus de vermogens zullen aardig gesplitst kunnen worden volgens 3 kw beneden en 3kw boven, maar veel meer dan 4 per verdeler ga ik toch niet kwijt kunnen.
Als ik dan uitga van de tabellen in https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/ zie ik dat bij 4 kW vermogen en de al erg lage deltaT van 3 graden, ik met 20mm inwendig (dus 25mm uitwendig kunststof) nog steeds prima uit de voeten kan. Ik trek natuurlijk de leidingen van beide verdelers volledig door tot de bron, dus parallel uitgevoerd. Laatste stukje samen in koper wordt natuurlijk wel dikker uitgevoerd.
De aanvoerroutes zijn niet te lang en nog redelijk goed te buigen (voor 25 mm, 32mm buigen wordt natuurlijk een lastiger verhaal). Zie ik iets over het hoofd in mijn denkwijze of is 25mm echt voldoende in mijn situatie? Ik kan uiteraard voor 32 gaan, maar 25mm installeert natuurlijk wel een stukje eenvoudiger en kan ik nog voorzien van enigszins elegante gebogen bochten. Dit heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen.
Ter verduidelijking. De geluideis van 40 dB geldt op de erfgrens. Niet wat je in huis hoort.Blablablabla schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:19:
[...]
Vrijwel geen WP voldoet hieraan als je op 30 cm meet.
- Proton_
De oude / 3 serie heeft vrij beroerde cijfers en zou ik echt niemand aanraden, ook gratis niet. De /5 en /6 serie zijn net zo duur en veeel beter.
Met de specs van de warmtepomp (ik vermoed VWL 80/ 3?) kan je aannemelijk maken dat de geluidsnorm niet gehaald wordt en dan kan je een handhavingsverzoek doen bij de gemeente.
Als je de buren in het verhaal meeneemt, dan kunnen zij zorgen dat de handhavers bij de installateur verhaal halen (immers mogen zij een conforme installatie verwachten van een professional) en misschien houden ze er dan een betere installatie aan over
De unit blaast parallel aan de erfgrens, dus gelukkig daar geen last van…Hippe Lip schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:07:
@Blablablabla
Als ik jouw omschrijving lees dan vraag ik me nóg iets af. Die buitenunit staat pal op de erfgrens. Blaast die ook nog naar jou toe? Dan heb je namelijk dubbele hinder.
Niet alleen wordt het geluid dan nog eens extra jouw kant op geblazen, je krijgt ook nog de koude lucht over je heen. Niet fijn als je daar in de buurt in de tuin staat.
Hier vlak bij mij is iets dergelijks gebeurd bij vrienden. Goede verstandhouding met de buren, tot die opeens een WP-buitenunit plaatsten nabij de zijgevel die kort bij de erfgrens stond. En de WP blies over die erfgrens heen. Dus én koude lucht, waardoor het niet te harden was in dat deel van de tuin, er herrie kwam die ook nog eens versterkt werd door reflectie tegen de zijgevel van het huis.
Uiteindelijk hebben ze een deskundige uit de buurt naar hun buren gestuurd die hen duidelijk heeft gemaakt dat dit toch echt niet kon, waarop de buitenunit verplaatst en 90 graden gedraaid is.
Probleem opgelost.
Ergo: probeer een derde in te schakelen voordat je een echte klachtenregeling opstart. Dat kan de verhouding misschien redden?
Dus moet de unit sowieso verder van de grens af. Weet (nog) niet welk model, maar denk inderdaad ook deze uitvoering. Ga dat nog wel eventjes navragen, dan kan ik dat zelf ook invoeren in de berekeningstool van de overheid.Proton_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:26:
@Blablablabla
De oude / 3 serie heeft vrij beroerde cijfers en zou ik echt niemand aanraden, ook gratis niet. De /5 en /6 serie zijn net zo duur en veeel beter.
Met de specs van de warmtepomp (ik vermoed VWL 80/ 3?) kan je aannemelijk maken dat de geluidsnorm niet gehaald wordt en dan kan je een handhavingsverzoek doen bij de gemeente.
Als je de buren in het verhaal meeneemt, dan kunnen zij zorgen dat de handhavers bij de installateur verhaal halen (immers mogen zij een conforme installatie verwachten van een professional) en misschien houden ze er dan een betere installatie aan overhoewel strikt genomen ook de /6 serie op de erfgrens op 30 cm nog meer geluid dan toegestaan maakt.
Bedankt, hou ik in gedachten (ook uit Twente)Grolsch schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Ik heb wel DB meter op werk liggen, mag je wel lenen (twente)
Dan heeft tie dat in elk geval niet verkeerd gedaan. Maar dat maakt niets uit voor de eis van max 40 dB op de erfgrens.Blablablabla schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:34:
[...]
De unit blaast parallel aan de erfgrens, dus gelukkig daar geen last van…
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
voor iPhone heb je SafeNoise: https://apps.apple.com/nl/app/safenoise/id464042309snameroc schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:38:
Je kunt toch een db neter op je smartphone instaleren. Niet dat die super accuraat is maar kun je wel vergelijken met andere geluiden.
Voor Android SoundMeter: https://play.google.com/s...?id=com.gamebasic.decibel
Die werken met de ingebouwde microfoon, dus niet zo nauwkeurig als een dedicated decibel-meter, maar je krijgt wel een idee.
NB resonanties meten als geluidsdruk is lastig, dat is meer geluid dat je voelt/merkt, dan dat je hoort.
Gaat het in jullie geval om trillingen/resonantie, of echt om geluid dat je hoort, bv van de luchtverplaatsing of de compressor?
NB2 de gemeente handhaaft wel degelijk, als er teveel geluid op de erfgrens wordt gemeten (40dB 's nachts, 42dB overdag) dan moet de buitenunit verplaatst worden. Ik weet dat dat bv in Utrecht echt wordt gedaan.
Het beste is om dus met de buren, maar vooral ook met de installateur erbij, om de tafel te gaan zitten, je meetgegevens op tafel te leggen als ook de nieuwe wetgeving, en te vragen naar een oplossing.
Bouwbesluit 40 dBA op erfgrens (stelt eisen aan het apparaat
Wet Geluidhinder met daarin de standaard waarden van 35, 40 en 45 dBA op erfgrens bij bepaalde tijden stelt eisen aan geluidhinder
APV (Algemene plaatselijke verordening) Stelt eventueel extra eisen in jou gemeente. Dit zijn specifieke situaties zoals stiltegebieden waar aanvullende eisen kunnen zijn.
Eigenlijk staat hier altijd wel de volgende regel in:
"Overige geluidhinder: Het is verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt."
Voor jou postcode kan je deze verordening vinden op https://lokaleregelgeving.overheid.nl/
Bedankt daarvoor! Ik heb er alleen écht de tijd niet meer om deze klus ook zelf te doen.
> wie heeft er een fijn adres (bijv. een Duitse installateur) die een all electric lucht/water warmtepomp installatie kan adviseren en installeren?
Hartelijk dank alvast!
Wat zei de installateur zelf toen je dit aan hem/haar vroeg?Kurma schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:42:
Wij zijn bezig met de verbouwing en verduurzaming van onze woning. Onderdeel hiervan is dat er lage temperatuur-vloerverwarming wordt aangelegd en een L/W warmtepomp geïnstalleerd gaat worden, al is het even de vraag of we dat nu doen of over +/- een jaar. Nu zie ik dat de installateur een RVS-vloerverwarmingsverdeler heeft geplaatst. In mijn beleving moet dat een kunststof-model zijn, zodat deze niet condenseert als de warmtepomp gaat koelen. Gaat dit wel helemaal goed?
Als je niet al je leidingen en koppelingen en bevestigingen dampdicht geisoleerd hebt maakt het niet veel uit. Je zou dan toch condens op deze punten krijgen.Kurma schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:42:
Wij zijn bezig met de verbouwing en verduurzaming van onze woning. Onderdeel hiervan is dat er lage temperatuur-vloerverwarming wordt aangelegd en een L/W warmtepomp geïnstalleerd gaat worden, al is het even de vraag of we dat nu doen of over +/- een jaar. Nu zie ik dat de installateur een RVS-vloerverwarmingsverdeler heeft geplaatst. In mijn beleving moet dat een kunststof-model zijn, zodat deze niet condenseert als de warmtepomp gaat koelen. Gaat dit wel helemaal goed?
Je moet gewoon zorgen dat je niet onder je dauwpuntstemperatuur koelt.
Condenswater op je vloer of radiatoren wil je ook niet.
Koelen met een WP voor thuisgebruik lijkt leuk maar heeft weinig effect (of je moet een klimaat plafond hebben).
Overigens condenseren kunststof verdelers ook als je ze niet volledig dampdicht isoleert.
Kunststof en RVS heft alleen als doel dat als ze condenseren niet gaan roesten.
Bedankt voor de links, zal ik mee gaan testenolafmol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:52:
[...]
voor iPhone heb je SafeNoise: https://apps.apple.com/nl/app/safenoise/id464042309
Voor Android SoundMeter: https://play.google.com/s...?id=com.gamebasic.decibel
Die werken met de ingebouwde microfoon, dus niet zo nauwkeurig als een dedicated decibel-meter, maar je krijgt wel een idee.
NB resonanties meten als geluidsdruk is lastig, dat is meer geluid dat je voelt/merkt, dan dat je hoort.
Gaat het in jullie geval om trillingen/resonantie, of echt om geluid dat je hoort, bv van de luchtverplaatsing of de compressor?
NB2 de gemeente handhaaft wel degelijk, als er teveel geluid op de erfgrens wordt gemeten (40dB 's nachts, 42dB overdag) dan moet de buitenunit verplaatst worden. Ik weet dat dat bv in Utrecht echt wordt gedaan.
Het beste is om dus met de buren, maar vooral ook met de installateur erbij, om de tafel te gaan zitten, je meetgegevens op tafel te leggen als ook de nieuwe wetgeving, en te vragen naar een oplossing.
Wat zijn volgens jou de grote voordelen / verschillen met zo'n binnenunit op de WP ten opzichte van een aparte WPB ?DutchWing schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:17:
[...]
Daikin gebruikt voor hun hybride opstelling intergas ketels, echter dan moet je specifiek dit artikel nummer hebben: NHY2KOMB-A
Er van uit gaande dat ik sowieso een WP neem.
Kortere opwarmtijd als je een eventueel elektrisch element niet meetelt.
29 dB vs 53 dB. (Binnenunit.)
Geen 1x luchtinlaat + 1x uitlaat 160mm, je zit altijd met die gaten in je gevel of dak.
[ Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 16-06-2022 21:35 ]
Allereerst bedankt aan de mensen die de TS hebben gemaakt: bedankt voor de informatie. Heb er veel aan, maar wat een berg info komt er op je af als je er net in gaat verdiepen. Ik ben mij aan het oriënteren op een L/W warmtepomp. Om dit topic daar verder niet mee te vervuilen, heb ik een eigen advies topic aangemaakt: Pazo in "Gas eruit, Lucht/Water warmtepomp erin". Wellicht dat er hier een aantal kenners zitten die mij willen helpen met het zoeken naar de gouden speld in de hooiberg
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Mogelijk liggen er ook electriciteitsleidingen.
De vloer is een betonnen plaat direct op de grond, die waarschijnlijk ook helpt voor de stabiliteit van het huis.
Er is geen kruipruimte en alles preventief vervangen lijkt een immense kost.
Vloerverwarming zou leuk zijn, maar het lijkt me geen goed idee om aan de betonnen plaat te komen.
De vloerverwarming er boven op installeren zorgt er voor dat we niet meer aan de buizen kunnen indien er een probleem is.
Welke opties bestaan er in dat geval?
Als de vloer eruit moet, om bij de buizen te kunnen, zijn de kosten voor nieuwe vloerverwarming te overzien ten opzichte van de rest. Nieuwe topvloer kost over het algemeen meer.Daxtalion schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:03:
In het huis dat ik zou willen kopen (1960) zitten er oude waterleidingen en afvoerbuizen onder de grond.
De vloer is een betonnen plaat direct op de grond, die waarschijnlijk ook helpt voor de stabiliteit van het huis.
Vloerverwarming zou leuk zijn, maar het lijkt me geen goed idee om aan de betonnen plaat te komen.
De vloerverwarming er boven op installeren zorgt er voor dat we niet meer aan de buizen kunnen indien er een probleem is.
De vloer moet er momenteel niet uit.Dapdodo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:08:
Als de vloer eruit moet, om bij de buizen te kunnen, zijn de kosten voor nieuwe vloerverwarming te overzien ten opzichte van de rest. Nieuwe topvloer kost over het algemeen meer.
Hier en daar zijn er "putjes" om bij de buizen te geraken, die dan verstopt worden door de vloerverwarming.
Zou je dan toch vloerverwarming adviseren?
Met als idee dat als er leidingen kapot zijn, de vloer toch open moet, en de vloerverwarming niet de grote kost is?
Is het geen schuimbeton met een dekvloer(toplaag)?Daxtalion schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:03:
In het huis dat ik zou willen kopen (1960) zitten er oude waterleidingen en afvoerbuizen onder de grond.
1960 is veelal houten vloerdelen vandaar.
Doe je gelijk nieuwe leidingen elektra/water in de dekvloer leggen, eventueel riool zijn inliners voor.Zou je dan toch vloerverwarming adviseren?
Met als idee dat als er leidingen kapot zijn, de vloer toch open moet, en de vloerverwarming niet de grote kost is?
Maar elektra is alleen de groepenkast? Meestal gaat elektra vanaf plafond naar wanden naar stopcontacten etc.
[ Voor 45% gewijzigd door DutchWing op 16-06-2022 22:22 ]
Ik denk dat het gewapend beton is.DutchWing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:14:
[...]Is het geen schuimbeton met een dekvloer(toplaag)?
1960 is veelal houten vloerdelen vandaar.
Misschien is de huidige eigenaar zeker.
(oh ja, Belgisch huisje hier)
[ Voor 5% gewijzigd door Daxtalion op 16-06-2022 22:23 ]
[ Voor 122% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:03 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Helder, dank! De installateur zei ook dat het niet echt uitmaakte, maar dat zou ik ook zeggen als ik het ding er al had opgehangen..Pietje555 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:49:
[...]
Als je niet al je leidingen en koppelingen en bevestigingen dampdicht geisoleerd hebt maakt het niet veel uit. Je zou dan toch condens op deze punten krijgen.
Je moet gewoon zorgen dat je niet onder je dauwpuntstemperatuur koelt.
Condenswater op je vloer of radiatoren wil je ook niet.
Koelen met een WP voor thuisgebruik lijkt leuk maar heeft weinig effect (of je moet een klimaat plafond hebben).
Overigens condenseren kunststof verdelers ook als je ze niet volledig dampdicht isoleert.
Kunststof en RVS heft alleen als doel dat als ze condenseren niet gaan roesten.
Voor een indicatie hoeveel geluid de WP maakt kun je ook met een app op je telefoon meten. Laat de buren meekijken dan zien ze direct de uitkomst van de meting.Blablablabla schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:12:
Geen technische vraag, maar een vraag over het geluidsniveau van een warmtepomp.
Verder zou je op de erfgrens een schutting op hun kosten kunnen plaatsen, waarmee het geluid wordt geabsorbeerd. Zie hiervoor: https://www.akoestiekwink...ng-lees-hier-de-oplossing of met kokos materiaal kokowal.
Deze heb ik zelf geplaats om te voorkomen dat mijn buren van onze WP last van hebben. WP staatbij ons ruim 1 m van de erfgrens.
Succes!!
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Wanneer je vloer koeling gaat toepassen dan moet je altijd boven de douwpunt temperatuur blijven, deze is afhankelijk van de temperatuur, luchttemperatuur een relatieve luchtvochtigheid. Wat hierboven wordt beweerd dat "het niet werkt" is niet helemaal juist. Je kan dit toepassing van vloerkoeling de temperatuur wat drukken maar het is geen airco die je op 21 graden zet en de ruimte op 21 graden houdt. Het effect van vloerkoeling is weldegelijk merkbaar en wordt ook als prettig ervaren. Bijkomend voordeel is dat je lichaam door het lagere temperatuur verschil veel minder een temperatuur schok krijgt wanneer je buiten komt.Kurma schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:42:
Het is niet dat de warmte afgifte van de vloerverwarming gelijk is aan de capaciteit om te koelen, de koel capaciteit is een stuk lager. In de regel leg je de vloerverwarming uit om te verwarmen (dus die berekening).
Wat betreft type verdeler, zonder specs is er niks over te zeggen. Je hebt goede en slechte kunststof verdelers, idem voor RVS.
- Proton_
om die reden kan je vaak ook beste snachts de airco op 18 zetten en de hele nacht op volle kracht in de woonkamer aanzetten om de woonkamer goed koud te krijgen. dan kan je met beetje geluk bijna de hele dag doorkomen zonder overdag de airco aan te zetten. immers is hij snachts efficenter....
Dit topic is gesloten.