Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.531.596 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

koevlaas2 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Zet je 'm in de retour...
zeker, maar zo worden ze niet verkocht doorgaans, meer netto winst om ook een grundfosje erbij te drukken op de offerte...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:22
@Ronald.42 Ik heb in contactdoos naar mijn vloerverwarming pomp een pompschakelaar zitten met een sensor op de voedingsleiding. Zodra deze een bepaalde temp bereikt gaat de pomp pas draaien. Zakt de temperatuur onder een bepaalde waarde dan gaat hij weer uit. Temperaturen zijn instelbaar.
Daarnaast heb ik er een Fibaro slimme meter/schakelaar tussen zitten zodat deze ook nog een groot deel van de nacht uitgeschakeld wordt. Ik verwarm dan alleen de radiatoren boven. Vloer blijft beneden toch wel warm.
Afgelopen jaar heeft mijn pomp (21 jaar oude Grunfoss) 103 kW gebruikt, maar dat is in stand 2 met 150m² vloerverwarming.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Andrehj
Advies gekregen rechtstreeks van fabrikant/importeur.
Zoveel mogelijk relevante informatie meegegeven.
De oppervlakte 25-30m2 is puur waar de vloerverwarming kon liggen. Totale oppervlakte beneden is 42m2.
Bij mij is de waterinhoud dan: 18,8Liter, 14x2 slang, 8 meter/m2 slang droogbouw. Oppervlakte 30m2 aangehouden.
+ een buffervat 50 liter wordt inhoud minimaal 68,8Liter. Radiatoren + leidingwerk boven is +/- 15 liter Max. (Maar staat nagenoeg altijd dicht.)

[ Voor 0% gewijzigd door DutchWing op 10-06-2022 21:55 . Reden: Inhoud factor 10 aangepast ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Ga ik deze discussie ook nog aan? Nee, ik ga wat leuks doen.

Nee, ik ging wat anders doen.
Is ook zeker niet de bedoeling om hier een discussie over te starten.
Ik heb alleen geen leuk klusje en heb geen zin eraan te beginnen. Er zit ergens een lekje in mijn vloerverwarming. Plaats weet ik inmiddels, maar nu moet ik de tegels verwijderen en een B25 dekvloer openhakken zonder de slangen verder te beschadigen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Pietje555 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:29:
Afgelopen jaar heeft mijn pomp (21 jaar oude Grunfoss) 103 kW
Ik vind niet groter dan 22 kW. Pompschakelaar is wel een goed idee inderdaad, zeker met zo'n pomp ;)
Maar: met zo weinig draaiuren, staat je stooklijn niet te hoog?

@DutchWing ik vraag me toch af hoe groot het buffervat moest zijn met 130 liter vloerverwarming...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:57 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:37:
@Andrehj
Advies gekregen rechtstreeks van fabrikant/importeur.
Zoveel mogelijk relevante informatie meegegeven.
De oppervlakte 25-30m2 is puur waar de vloerverwarming kon liggen. Totale oppervlakte beneden is 42m2.
Bij mij is de waterinhoud dan: 188Liter, 14x2 slang, 8 meter/m2 slang droogbouw. Oppervlakte 30m2 aangehouden.
Je zit er een factor 10 naast. Met jouw data is de systeeminhoud van die slangen maar 19 liter. Daar komt nog wel iets bij in de aan- en afvoer, maar het blijft weinig. Bovendien is het droogbouw, dus er zit nauwelijks warmtecapaciteit in je vloer.
Daarmee wordt het advies van het toevoegen van een seriebuffer in de retour al een stuk logischer.

Maar nogmaals, in een normale vloerverwarming, dus dikkere slangen, meer oppervlakte en ook nog in een betonnen buffer is een buffervat niet nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Proton_ Ik heb gewoon het advies van de fabrikant opgevolgd, deels ook vanwege garantie dekking en om geen wellis/nietus discussie te krijgen bij een eventueel garantie kwestie.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchWing op 10-06-2022 21:48 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

Ronald.42 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Nee hoor ben ik mee op de hoogte, maar mijn contract loopt nog een klein jaar en ik heb geen idee wat ik ga gebruiken komende winter.
Dus ik ga er vanuit dat ik het meeste wel weer zelf gebruik.
Stel dat ik zelfs te weinig produceer moet ik duur inkopen als ik mijn contract opzeg en naar een andere aanbieder ga.

En mocht ik overhouden dan is dat maar zo.
Zal je wat op de weg helpen:

(-(XkWh + Y kWh) + ZkWh) x (€0,58 - €0,15) = dief van eigen portemonnee

X is gemiddeld elektraverbruik afgelopen 3 jaar
Y is gemiddeld benodigde afgelopen 3 jaar warmte gedeeld door 4 (COP)
Z is elektriciteit uit panelen. Ik dacht bij jou 10.000 x 0,85 = 8.500 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Ik vind niet groter dan 22 kW. Pompschakelaar is wel een goed idee inderdaad, zeker met zo'n pomp ;)
Maar: met zo weinig draaiuren, staat je stooklijn niet te hoog?
Ha,ha, sorry, kWu
Stooklijn is een lastig dingetje. Ben er al lang mee aan het prutsen.
Ik heb de WP nog niet kunnen gebruiken, maar mijn CV loopt tussen de 30 en 35 graden watertemperatuur.
Dit is nog te hoog voor mijn vloerverwarming, het vermogen is dan nog te groot.
Ik heb hoh 20 cm met 20mm vvslangen en bij de gevels hoh 15 (degelijke installateur)
Ik gebruik voor de vv 25 gr toevoer met 18 gr retour. Dit is ook de reden waarom ik nog mijn mengverdeler heb laten hangen.
Mijn binnenschil (10 cm Poriso, 10cm steenwol en 5 cm luchtspouw) is erg goed geisoleerd en ik heb een hele dikke buitenschil (steens muur). Alleen zitten 12m² ramen in. De binnentemperatuur is dus eigenlijk alleen bepaald door het glas. Zon dan snel warm, avond dan snel afkoeling.
Op een stooklijn op buitentemperatuur grijpt telkens de woonkamer thermostaat in en moet ik oppassen dat de temperaturen niet te ver doorschieten.
Ik zou eigenlijk de ramen moeten vervangen nu (HR++), maar trippel isolerend warmtewerend glas is in de afmetingen van 2.45x2.00 zo achtelijk duur dat ik het met regeltechniek onder de knie probeer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:27

Rzaan

Altijd zoekende

Pietje555 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:01:

Ik zou eigenlijk de ramen moeten vervangen nu (HR++), maar trippel isolerend warmtewerend glas is in de afmetingen van 2.45x2.00 zo achtelijk duur dat ik het met regeltechniek onder de knie probeer te krijgen.
off topic, maar op triple glas krijg je toch ook veel meer subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ronald.42 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:17:
[...]

Ja leuke theorie, maar ik stook al 12 jaar bij met hout en daar zou je ook aan kunnen rekenen ware het niet dat alles hier voorbij komt van coniferen tot eik en beuk.
Gas gebruik is hier 25 a 30 kuub per maand voor sww en fornuis.

Inzet is nu om houtstook en gas voor sww te minimaliseren liefst elimineren.
Dus komend stookseizoen gaan we het zien.
Ik kan nu niet een zinvolle vergelijking voor ons verbruik op papier krijgen.
Dus gewoon dit jaar kwh opsparen en in het stookseizoen opmaken en dan zien hoe ik uitkom.
Als dat er leuk uitziet knal ik volgend jaar de cv ketel eruit.
En dan nog puntje fornuis door het parlement zien te krijgen :+
Volgens mij 65€ per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:02:
[...]

Ik gok dat je m3 bedoelde?
Hout heb ik ook voor weinig komt uit onderhoud van bospercelen via een stichting die daar subsidie voor krijgt en ons het werk laat doen.
Dat houd in bepaalde bomen omzagen en wat je gebruiken kunt meenemen en de rest een beetje regelmatig verspreid achterlaten.
Wel binnen een bepaald tijdsvlak ivm met wildleven.

Topper was een aantal jaren terug 60m3 voor 75 euro.
Iets meer dan een euro per kuub maar wel een shitload werk binnen korte tijd.

Laatse jaren wat rustiger aan gelukkig.
Hij vraagt subsidie voor triple glas. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 11-06-2022 07:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-04 14:06
Graag jullie advies voor het volgende:

Omdat mijn huis nog geisoleerd moet gaan worden heb ik een volledige warmteverliesberekening gedaan om het benodigd vermogen uit te rekenen, ik dacht eerst hybride te moeten gaan, maar all-electric ziet er volgens mij goed uit.
Bij een buiten temperatuur van, wordt het benodigd vermogen:
-10 / -4 / 0 / 7 / 12 [°C]
8781 / 7266 / 6257 / 4490 / 3228 [W]

Ik zou voor de warmtepomp selectie willen uit gaan van de -4 situatie; volgens https://warmtepomp-weetje...vermogen_verbruik_wpw.png zijn er (gemiddeld) maar 113 uren (=4,7d) onder de -4°C in Nederland, tijdens die extreme dagen trekken we wel een extra trui aan of zetten we een los kacheltje aan :+

-> Welke warmte pomp zouden jullie mij adviseren voor deze vermogens?
-> Zou die WP ook geschikt zijn om SWW te maken (2pers. + 3kids, incl bad)?

Extra info:
-WP komt achterin de tuin (dicht op erfgrens, geluids nivo bij voorkeur niet al te hoog)
-Graag een A-merk, lees hier veel goeds over Panasonic en Mitshubishi
-Monoblock of split maakt mij niet zo veel uit

Ik hoop dat jullie mij een beetje de goede richting op kunnen leiden, ik heb al het Mitshubitshi R32 databoek door zitten bladeren, maar daarin staan er een heleboel die eigenlijk wel voldoen aan mijn situatie, maar de type nummers zeggen mij niet zo veel, plus weet ik ook niet hoeveel marge ik nou moet aanhouden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

StevenPH schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:26:
Omdat mijn huis nog geisoleerd moet gaan worden heb ik een volledige warmteverliesberekening gedaan om het benodigd vermogen uit te rekenen,
Hoe heb je deze gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@StevenPH eerste tip:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Daar staat ook wat over SWW.
Je zegt niets over je afgifte, dus ik denk dat je daar nog meer van kunt leren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
StevenPH schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:26:
Graag jullie advies voor het volgende:

Omdat mijn huis nog geisoleerd moet gaan worden heb ik een volledige warmteverliesberekening gedaan om het benodigd vermogen uit te rekenen, ik dacht eerst hybride te moeten gaan, maar all-electric ziet er volgens mij goed uit.
Bij een buiten temperatuur van, wordt het benodigd vermogen:
-10 / -4 / 0 / 7 / 12 [°C]
8781 / 7266 / 6257 / 4490 / 3228 [W]

Ik zou voor de warmtepomp selectie willen uit gaan van de -4 situatie; volgens https://warmtepomp-weetje...vermogen_verbruik_wpw.png zijn er (gemiddeld) maar 113 uren (=4,7d) onder de -4°C in Nederland, tijdens die extreme dagen trekken we wel een extra trui aan of zetten we een los kacheltje aan :+

-> Welke warmte pomp zouden jullie mij adviseren voor deze vermogens?
-> Zou die WP ook geschikt zijn om SWW te maken (2pers. + 3kids, incl bad)?

Extra info:
-WP komt achterin de tuin (dicht op erfgrens, geluids nivo bij voorkeur niet al te hoog)
-Graag een A-merk, lees hier veel goeds over Panasonic en Mitshubishi
-Monoblock of split maakt mij niet zo veel uit

Ik hoop dat jullie mij een beetje de goede richting op kunnen leiden, ik heb al het Mitshubitshi R32 databoek door zitten bladeren, maar daarin staan er een heleboel die eigenlijk wel voldoen aan mijn situatie, maar de type nummers zeggen mij niet zo veel, plus weet ik ook niet hoeveel marge ik nou moet aanhouden :?
Belangrijkste vraag: Hoe zit het met je afgiftesysteem?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-04 14:06
1. Alle wanden, ramen, vloeren, plafonds/dak U-waarde berekend op https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/, dan die *oppervlak*delta t. (En dat dan ca 150x >:) )

2. Ah ja, ik lees dat ik met een SWW vat van 300l voldoende zou moeten hebben, het is me nog niet duidelijk geworden of en hoeveel extra vermogen ik moet nemen voor het verwarmen van deze 300l :s

3. Er hangen in de meeste kamers al Jaga’s, en zullen een aantal nieuw geplaatst moeten worden, een paar vervangen door grotere en aantal moeten een DBH upgrade krijgen. (Ter illustratie, max vermogen wat 1 jaga in de grootste kamer moet leveren is ca 1500W, dit lukt bij een redelijk grote nog op stand 2 bij 35/30gr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:10
Dag allemaal,

Wij hebben ons vrijstaand huis 140m2 de afgelopen jaren stapsgewijs verduurzaamd met dankbaar gebruik van expertise hier op Tweakers: isolatie zoldervloer, bgg-vloer, voorzetwanden, HR+++; luchtdichtheid; decentrale WTW; vloer- en wandverwarming (resp 50 + 10m2) + Jaga DIY-DBE badkamer; PV.
Nu is het tijd voor vervanging CV ketel: 700-800 m3 gas. Eigen warmteverliesberekening komt uit op 4,5 kW bij -10, dus voldoende keuze WP. Er staat een 7 kW Panasonic monoblock in bestelling en ik wil alvast voorbereidend werk doen (grondwerk, leidingwerk, vuilfilter retour, Robot LTV verdeler aanpassen). Binnenkort ook een 200l RVS boilervat en materialen bestellen.

Mijn vraag gaat specifiek over het leidingwerk:
Het CV leidingwerk is vanwege aanleg vvw 2 jr geleden vernieuwd door schoonpa naar minimale eis vvw-leverancier: 22mm staal. Het loopt door een schone, (vrij) droge kruipruimte.
Ik twijfel: wat is wijsheid, 22mm staal behouden als hoofdleiding of vervangen door 32mm meerlaags (meer tijd/geld maar roest niet, eenvoudiger te isoleren en zeker voldoende flow)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:59
rupie99 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:57:
Dag allemaal,

Wij hebben ons vrijstaand huis 140m2 de afgelopen jaren stapsgewijs verduurzaamd met dankbaar gebruik van expertise hier op Tweakers: isolatie zoldervloer, bgg-vloer, voorzetwanden, HR+++; luchtdichtheid; decentrale WTW; vloer- en wandverwarming (resp 50 + 10m2) + Jaga DIY-DBE badkamer; PV.
Nu is het tijd voor vervanging CV ketel: 700-800 m3 gas. Eigen warmteverliesberekening komt uit op 4,5 kW bij -10, dus voldoende keuze WP. Er staat een 7 kW Panasonic monoblock in bestelling en ik wil alvast voorbereidend werk doen (grondwerk, leidingwerk, vuilfilter retour, Robot LTV verdeler aanpassen). Binnenkort ook een 200l RVS boilervat en materialen bestellen.

Mijn vraag gaat specifiek over het leidingwerk:
Het CV leidingwerk is vanwege aanleg vvw 2 jr geleden vernieuwd door schoonpa naar minimale eis vvw-leverancier: 22mm staal. Het loopt door een schone, (vrij) droge kruipruimte.
Ik twijfel: wat is wijsheid, 22mm staal behouden als hoofdleiding of vervangen door 32mm meerlaags (meer tijd/geld maar roest niet, eenvoudiger te isoleren en zeker voldoende flow)?
Wil je koelen?
Ja, dan vervangen
Nee, laten zitten (neem aan dat het in de kruipkelder geisoleerd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@rupie99 En als je de link hieronder volgt, hoef je daarna alleen nog maar te twijfelen over isolatie.

Superbeagle in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 12-06-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
Dapdodo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:39:
[...]
Wil je koelen?
Ja, dan vervangen
Nee, laten zitten (neem aan dat het in de kruipkelder geisoleerd is).
Dank voor je input! Ja, dat is wel de intentie, daarom ook kunststof verdelers. Wel bewust dat koelen beperkt gaat zonder fancoils. Vóór vloerisolatie was het in de kruipruimte 18,5°C - tegenwoordig 10-11°C met 60-65%vocht :)
Superbeagle schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:14:
@rupie99 En als je de link hieronder volgt, hoef je daarna alleen nog maar te twijfelen over isolatie.
Dat ben ik vergeten te vermelden! Ik heb daar naar gekeken en vroeg me af: is een dT van 5°C prima, of zijn er duidelijke voordelen te behalen met dT van 3°C?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:07:
@olafmol Ik meen me te herinneren dat @WoudseHoeve (wie kent 'm nog) zijn boiler met een ketting (ook) aan de dakbalken gehangen had. Wellicht een uitside the box idee.

WoudseHoeve in "Warmtepomp / CV Houtkachel / Buffervat opzet/installatie"
Ik heb de 1000L buffer aan de steens brand muur van de boerderij gehangen. Wel stevige kettingen (2000kg) met spanner om ze onder spanning te zetten. Zit er al sinds 2014 geloof ik. Wel de hele buffer eerst op een 3 cm dikke multiplex plaat gezet waar de kettingen aan vast zitten en voor wat meer verdeling over de vloer zorgt.

Ik ben niet zo vaak meer op tweakers, Alles werkt bij mij, maar gaat ook zeker 1x per jaar wat stuk.
Laatst de glycol pomp vervangen. Systeem werk nu opeens een stuk beter als met de oude CV-pomp.
2 jaar terug 10 meter 22mm koperen pijp moeten vervangen door bevriezing gescheurd (niet genoeg glycol in het water) .
Het affakkel systeem inmiddels losgekoppeld, dure 3 weg klep overleden door defecte Alie thermostaat schakelaar en de pomp bleef aan (ook niet goed, design fout) ... 200 graden Glycol door de 3 weg, kan hij niet tegen.
Ook de ontluchter op het dak vervangen voor een echt zonneboiler exemplaar, de normale CV ontluchter gaf een explosieve failure (dikke pluim glycol stoom op het dak ...).
Begin deze zomer nog een doorgeroeste pijp alle glycol lag 2 verdiepingen lager in de keuken (geen oude cv ketel onderdelen gebruiken!!)

Wat leren we hiervan ??? gebruik deugdelijk materiaal !!!

Ik heb inmiddels meer dan 23kWp op een 3x25A aansluiting aan zonnepanelen liggen.
Van mijn orginele oude systeem van 14kWp is inmiddels 1 paneel defect geraakt door water achter het backsheet en daardoor isolatie fout, wel even moeten zoeken welke. De 1 omvormer van dit systeem is inmiddels 2x stuk geweest, een Kostal Piko 10.1 . 1x in de garantie, via Duitsland (importeur failliet) goed geregeld, nieuwe opgestuurd, oude in dezelfde doos terug, vervanging kosten installateur netjes vergoed, ook de gemiste opbrengst van 2 weken.
1x paar jaar daarna, laten repareren door de bekende. Werkt inmiddels weer goed. Heb er nu wel een 2dehands Piko 4.2 naast hangen voor als er weer wat stuk gaat.

De nieuwe panelen zijn oudjes (2003), gratis, kapot glas, marktplaats, enz. die kijken alle richtingen op, platdak, schuindak enz. Alles op Solaredge optimizers met een SE7K, welke het vermogen kan knijpen middels een unit in de meterkast die het stroom meet wat de deur uitgaat. Op dit moment gaat er 15kW de deur uit ... :P

De CV-houtkachel brand als nooit tevoren. Maar ook daar inmiddels ene andere kachel, de oude is stuk gegaan. Ook de driewegklep tussen boiler en buffer ging lekken. Gewoon een t stuk erin en de boiler met een kraan wat geknepen voor de verdeking. Werkt beter als ooit. Zo zie je maar Keep it simple.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 15:45
Pietje555 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:01:
[...]

JLM Glas in Utrecht al geprobeerd?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

StevenPH schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:41:
1. Alle wanden, ramen, vloeren, plafonds/dak U-waarde berekend op https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/, dan die *oppervlak*delta t. (En dat dan ca 150x >:) )
Ik ben net effe op die site gaan kijken.
Kende hem wel omdat ik mijn zolder wil gaan isoleren.
Maar tering, wat een werk heb je daar aan gehad, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

rupie99 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:31:
[...]

Dat ben ik vergeten te vermelden! Ik heb daar naar gekeken en vroeg me af: is een dT van 5°C prima, of zijn er duidelijke voordelen te behalen met dT van 3°C?
Puur theoretisch bekeken heb je met een kleinere ΔT een lagere afgifte. Dit kun je compenseren door de flow te verhogen. Je Ta kan dan iets omlaag. Dit resulteert dan in een iets hogere COP. Hogere COP is een duidelijk voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:58
PentaClover schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:20:
Ik had van de week een technisch iemand van Vaillant op bezoek samen met mijn installateur om mijn voorstel voor de WP door te spreken en die gaf ook aan dat met de meer dan voldoende inhoud die ik heb in mijn CV circuit heb, het niet nodig is om een buffervat te plaatsen.
aan hoeveel liter moeten we dan denken?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:47

ErikVers

e-Duurzaam

maomanna schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:48:
[...]

aan hoeveel liter moeten we dan denken?
Dit staat in de handleiding van je te kiezen warmtepomp. Denk aan bijvoorbeeld minimaal 30 liter vrij te benutten cv water voor een Panasonic Monoblock tot en met 9kw

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
Ik kreeg gisteren zomaar onverwachts een deel levering met de post, 1 van de 2 3-weg kogel kranen die ik had besteld zat er bij.
Ik had een 1 1/4" variant besteld zodat de doorlaat in de kogel ruim genoeg is, maar dat zijn dan wel forse jongens, zeker als je er nog een 1 1/4" naar 1" verloop nippel en een 1" naar 28mm knel puntstuk opzet neemt het best wat ruimte in beslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j21c264qmlNDz4C3sycDPkwewkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fvfj97mPCVYzPs6eO3agCmGd.png?f=user_large

Nu maar wachten op de rest van de spullen...

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@PentaClover Er bestaan gewoon 1 1/4” x 28mm puntstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
DutchWing schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:18:
@PentaClover Er bestaan gewoon 1 1/4” x 28mm puntstukken.
Klopt die bestaan, maar zaten niet in het assortiment bij waar ik deze besteld heb (met nog wat andere zaken) dus alles met 1 bestelling leek me makkelijker en de verloop nippel kost niet zo veel ruimte, die draait vrijwel volledig om het puntstuk heen, het totaal is 7 mm langer.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Maar @PentaClover, waarom heb je een handbediening? Moet dit geen stroomgestuurde zijn?

Of wat is je plan? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Zwartoog schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:33:
Maar @PentaClover, waarom heb je een handbediening? Moet dit geen stroomgestuurde zijn?

Of wat is je plan? O-)
Het plan is om flexibel te zijn met mijn afgifte systeem, Ik wil kunnen wisselen tussen mijn vloer beneden in serie met de radiatoren boven+beneden (Dat zal het standaard gebruik zijn) of parallel (Wat een meer gebruikelijkere manier van aansluiten is).

Maar dat is niet iets wat ik vaak verwacht te willen doen, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben voor als in de toekomst onze verwarmings behoefte veranderd, daarom de hand bediende kogel kranen.

Dit wordt mijn schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcF3pup_tSAV90JLLovmT3b145w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vFdWktuxfLrTfgfuYXAhUHqY.png?f=user_large

Met een flow verstelbare bypass over de vloer vervarmings verdeler, voor het geval het beneden te warm wordt bij de juiste stooklijn voor boven.

[ Voor 4% gewijzigd door PentaClover op 19-06-2022 14:56 . Reden: Update Plaatje, met beide configuraties. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
En dan mag ik nog met de gardena meerlagen door 9 balken richting het buffervat.
Eerst maar even weer wat moed verzamelen...

[Afbeelding]
[/quote]

Een M1 Garand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ErikVers schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Dit staat in de handleiding van je te kiezen warmtepomp. Denk aan bijvoorbeeld minimaal 30 liter vrij te benutten cv water voor een Panasonic Monoblock tot en met 9kw
Bij een slang van Ø 16 en wanddikte 2mm en hoh 10 cm, heb je het dan over 30 M² vloerverwarming.
Want in 10 meter slang zit ongeveer een liter, en er ligt per M² ongeveer 10 meter slang bij hoh 10 cm.
Of reken ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 114% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:20:
[...]

Daar kom ik ook ongeveer op uit 1,13 liter per 10 meter.
Ja, ik ook ongeveer.
Had het wat meer afgerond.
Dan zou je ongeveer 26,5 M² vloerverwarming nodig hebben bij hoh 10.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
StevenPH schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:41:

3. Er hangen in de meeste kamers al Jaga’s, en zullen een aantal nieuw geplaatst moeten worden, een paar vervangen door grotere en aantal moeten een DBH upgrade krijgen. (Ter illustratie, max vermogen wat 1 jaga in de grootste kamer moet leveren is ca 1500W, dit lukt bij een redelijk grote nog op stand 2 bij 35/30gr)
Tip: wij hebben nu ook ruim een jaar Jaga’s, en stand twee vind ik wel wat rumoerig. Dus als het kan, adviseer ik je een grotere of dikkere te nemen die op stand 1 draait. Als je gaat bestellen, kies dan voor de TPT regeling die moduleert de fans traploos over het hele bereik op basis van een setpoint temperatuur die je instelt via het bedieningspaneeltje.

[ Voor 27% gewijzigd door LeonTebbens op 12-06-2022 19:25 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:47

ErikVers

e-Duurzaam

Rzaan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:58:
[...]

Bij een slang van Ø 16 en wanddikte 2mm en hoh 10 cm, heb je het dan over 30 M² vloerverwarming.
Want in 10 meter slang zit ongeveer een liter, en er ligt per M² ongeveer 10 meter slang bij hoh 10 cm.
Of reken ik verkeerd?
Ik denk dat je goed rekent wat betreft systeem inhoud. HOH 10cm dan kun je uitgaan van 1,13l/m2 bij 16x2 buis. Heb je al gekeken wat je warmtepomp die je op het oog hebt minimaal wil hebben?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
Superbeagle schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Puur theoretisch bekeken heb je met een kleinere ΔT een lagere afgifte. Dit kun je compenseren door de flow te verhogen. Je Ta kan dan iets omlaag. Dit resulteert dan in een iets hogere COP. Hogere COP is een duidelijk voordeel.
Dank voor de uitleg. Dus 22 mm staal is in principe prima voor mijn benodigde afgifte, maar COP kan iets hoger zijn bij 32 mm. Dan zit ik met staal in kruipruimte, zeker met koelen, alleen met een risico op corrosie en niet (eenvoudiger) kunnen isoleren van de messing knelkoppelingen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ErikVers schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Ik denk dat je goed rekent wat betreft systeem inhoud. HOH 10cm dan kun je uitgaan van 1,13l/m2 bij 16x2 buis. Heb je al gekeken wat je warmtepomp die je op het oog hebt minimaal wil hebben?
Ik moet er nog achter zien te komen welke warmtepomp voor mijn huis geschikt is.
Daarvoor had ik speciaal een topic geopend, zoals aangegeven stond in het FAQ-topic.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2132530

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:06
Uitstekende tool voor het maken van een gedetailleerde warmteverliesbereking (eigenlijk noodzakelijk voor het plaatsen van een warmtepomp):

https://heizreport.de/

Wel in het Duits - maar Google Translate is your friend. En je moet een Duitse postcode invoeren - maar als je een neemt bij de grens maakt het qua klimaat ook niet veel meer uit.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:01
Ik kwam net dit artikel tegen: Zelf een warmtepomp installeren? Niels haalde zijn certificaat en helpt nu ook vrienden en familie.

Geeft stof tot nadenken, heb de WP monoblock al enige tijd in bestelling. Misschien moet ik het dan ook maar helemaal zelf doen. En heb hier en daar wel bekenden om me heen die vergelijkbare plannen hebben, die ik dan zou kunnen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door ranjo op 13-06-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ranjo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:09:
Ik kwam net dit artikel tegen: Zelf een warmtepomp installeren? Niels haalde zijn certificaat en helpt nu ook vrienden en familie.

Geeft stof tot nadenken, heb de WP monoblock al enige tijd in bestelling. Misschien moet ik het dan ook maar helemaal zelf doen. En heb hier en daar wel bekenden om me heen die vergelijkbare plannen hebben, die ik dan zou kunnen helpen.
Het certificaat is handig, maar volgens mij was een inschrijving met de juiste SBI-code bij de Kvk als bouwinstallatiebedrijf voldoende geweest.
Er staat in de omschrijving van het RVO niets over erkend bedrijf.

Stap 4: Laat uw maatregelen installeren
U moet de maatregelen eerst uitvoeren, voordat u de subsidie kunt aanvragen. Laat het apparaat of de isolatiematerialen door een bouw(installatie)bedrijf installeren. Dit mag alleen in een woning in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dapdodo op 13-06-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 02-05 16:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Wat voor certificaat gaat het dan over? Iemand een linkje naar waarover dit gaat?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MrScratch schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:23:
Wat voor certificaat gaat het dan over? Iemand een linkje naar waarover dit gaat?
Het RVO had ook wel iets duidelijker mogen zijn op hun site.
Ik krijg in ieder geval niet gevonden aan welke eisen zo'n bedrijf nou precies moet voldoen.
Heb het wel als vraag naar ze opgestuurd, dus ben benieuwd naar het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
MrScratch schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:23:
Om split units te mogen installeren heb je een F-gassen certificaat nodig (BRL-200).
Om ook koelmiddel te mogen kopen heeft een bedrijf (ook een zelfstandige) een bedrijfs certificaat nodig (BRL-100) waar allerlei regels procedures en een 2 jaarlijkse auditing met bij komende kosten (+/- €1000,- per keer) aan vast hangen.

Opleidingen voor F-gassen certificaat zitten de laatste tijd steeds erg snel vol, het lijkt erop alsof we in Nederland te weinig opleidings capaciteit hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Dubbel.

[ Voor 87% gewijzigd door martijn v o op 13-06-2022 12:13 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

PentaClover schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:40:
Om split units te mogen installeren heb je een F-gassen certificaat nodig (BRL-200).
Om ook koelmiddel te mogen kopen heeft een bedrijf (ook een zelfstandige) een bedrijfs certificaat nodig (BRL-100) waar allerlei regels procedures en een 2 jaarlijkse auditing met bij komende kosten (+/- €1000,- per keer) aan vast hangen.
Maar bij een mono-bloc warmtepomp lijkt me niet dat dit van toepassing is, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:44
Rzaan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Maar bij een mono-bloc warmtepomp lijkt me niet dat dit van toepassing is, toch?
Klopt een mono mag en kan je zonder F gassen certificaat plaatsen. Een mono aansluiten is niks meer dan de stekker er in doen en 2 waterleidingen aansluiten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SkullboyNL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:40:
[...]

Klopt een mono mag en kan je zonder F gassen certificaat plaatsen. Een mono aansluiten is niks meer dan de stekker er in doen en 2 waterleidingen aansluiten.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het bouwbedrijf dat bij iemand thuis een monobloc installeert, per sé over bepaalde certificaten zou moeten beschikken.

Lijkt me overdone, maar je weet natuurlijk nooit met de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Rzaan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Klopt bij een mono-block niet van toepassing, en als de regelgeving met betrekking tot veiligheid voor propaan verruimt wordt en splits met propaan als koelmiddel mogelijk worden, dan heb je daarvoor ook geen BRL-200 certificaat nodig, aangezien propaan niet onder de F-Gassen wetgeving valt valt met een GWP van slechts 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PentaClover schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Klopt bij een mono-block niet van toepassing, en als de regelgeving met betrekking tot veiligheid voor propaan verruimt wordt en splits met propaan als koelmiddel mogelijk worden, dan heb je daarvoor ook geen BRL-200 certificaat nodig, aangezien propaan niet onder de F-Gassen wetgeving valt valt met een GWP van slechts 3...
Het GWP maakt niet uit, propaan is een koolwaterstof, geen CFK. En fgas gaat alleen over CFKs. Propaan valt daar niet onder. Dat is ook deels de reden dat je nergens grote propaaninstallaties ziet, niemand wil zijn vingers eraan branden ( :+ ) op commercieel/industriele formaten zonder dat daar de certificaat-muur voor zit zoals bij de reguliere gassen om verantwoordelijkheden af te bakenen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 13-06-2022 13:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
flippy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:20:
[...]
Het GWP maakt niet uit, propaan is een koolwaterstof, geen CFK. En fgas gaat alleen over CFKs. Propaan valt daar niet onder. Dat is ook deels de reden dat je nergens grote propaaninstallaties ziet, niemand wil zijn vingers eraan branden ( :+ ) op commercieel/industriele formaten zonder dat daar de certificaat-muur voor zit zoals bij de reguliere gassen om verantwoordelijkheden af te bakenen.
Inderdaad dat was een beetje ongelukkig uitgedrukt, het valt er niet onder omdat er geen fluor-kool-waterstof verbinding in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
JBtL schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:14:
Uitstekende tool voor het maken van een gedetailleerde warmteverliesbereking (eigenlijk noodzakelijk voor het plaatsen van een warmtepomp):

https://heizreport.de/

Wel in het Duits - maar Google Translate is your friend. En je moet een Duitse postcode invoeren - maar als je een neemt bij de grens maakt het qua klimaat ook niet veel meer uit.
Ik vind het eigenlijk vooral lastiger om van oudere huizen de isolatiewaarde te bepalen. Bijvoorbeeld bij vrienden met een huis uit 1912. Waar dan soms wat aan gedaan is. Aan bouw zit er aan en die is recent genoeg om wel de waardes van te weten.
De berekening zelf is niet zozeer het probleem. Wel fijn als je die gedetailleerd en met ventilatie verliezen kan doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rzaan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Het RVO had ook wel iets duidelijker mogen zijn op hun site.
Ik krijg in ieder geval niet gevonden aan welke eisen zo'n bedrijf nou precies moet voldoen.
Heb het wel als vraag naar ze opgestuurd, dus ben benieuwd naar het antwoord.
Ben wel benieuwd hoe het nu zit. Inderdaad de KvK code als installateur zal wel gevraagd worden.

Ik heb dat artikel ook gelezen en vroeg het me af. Certificaat lijkt me eerder slaan op F-gassen verhaal, wat nuttig is maar denk ik niet wat RVO vraagt (want het is niet altijd nodig voor monobloc etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
Basis blijft toch:
- benodigde temperatuur in afgiftesysteem
- gasverbruik op piekdagen danwel jaarverbruik.

De warmteverlies som is vooral nuttig om in te schatten welke aanvullende isolatie hoeveel effect kan hebben.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
BarryH schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:33:
Basis blijft toch:
- benodigde temperatuur in afgiftesysteem
- gasverbruik op piekdagen danwel jaarverbruik.

De warmteverlies som is vooral nuttig om in te schatten welke aanvullende isolatie hoeveel effect kan hebben.
Deels mee eens, zo bekijk ik het ook voor vele huizen.

Echter bij zo'n oud vrijstaand huis vind ik het toch wel prettig om het goed te doen. Ook om te bepalen of afgifte vermogen voldoende is met huidige en met nieuwe LTV radiatoren, wat inderdaad weer afhangt van de temperatuur.

Jij zegt benodigde afgifte temperatuur. Maar dat is afgeleid van het gewenste vermogen. En wat is het gewenste vermogen? -> warmteverliesberekening.
Zeker als er van die oude hangen en je wil naar LTV en/of temp dus gaat veranderen in bereik van warmtepomp.

Anyway, het kan ook om te zeggen dat je met LTV probeert hetzelfde vermogen te behalen als de huidige radiatoren (met huidige aanvoertemp in berekening) en dan de warmtepomp daar op dimensioneert.

In dit specifieke geval wil ik er ook nog een buffervat bij zetten, dat vandaar uit wordt verwarmd. Dit i.v.m. lagere temperatuur bij afwezigheid en dan snel even 2 graden stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
Dat mag dan wel een aardig groot buffervat worden denk ik..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:10
!null schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Deels mee eens, zo bekijk ik het ook voor vele huizen.

Echter bij zo'n oud vrijstaand huis vind ik het toch wel prettig om het goed te doen. Ook om te bepalen of afgifte vermogen voldoende is met huidige en met nieuwe LTV radiatoren, wat inderdaad weer afhangt van de temperatuur.

Jij zegt benodigde afgifte temperatuur. Maar dat is afgeleid van het gewenste vermogen. En wat is het gewenste vermogen? -> warmteverliesberekening.
Zeker als er van die oude hangen en je wil naar LTV en/of temp dus gaat veranderen in bereik van warmtepomp.

Anyway, het kan ook om te zeggen dat je met LTV probeert hetzelfde vermogen te behalen als de huidige radiatoren (met huidige aanvoertemp in berekening) en dan de warmtepomp daar op dimensioneert.

In dit specifieke geval wil ik er ook nog een buffervat bij zetten, dat vandaar uit wordt verwarmd. Dit i.v.m. lagere temperatuur bij afwezigheid en dan snel even 2 graden stijgen.
Wat je hierboven zegt lijkt mij in ons geval ook de meest logische aanpak. We wonen in een jaren 30 huis waarbij we continue de isolatie aan het verbeteren zijn, in kleine stapjes veelal, maar waar we eigenlijk geen idee hebben van wat er allemaal in de muren, plafonds etc is gestopt en aan is gedaan. Dan wordt een warmteverliesberekening best wel een lastige exercitie.

Wat ik wel weet: dat we op 50 graden Ta met de huidige radiatoren de kamer bij vrieskou warm kunnen houden op 20C, en ik weet het vermogen van de radiatoren bij deze temperatuur. En ik weet natuurlijk ons (huidige) gasverbruik (al wordt dit wel steeds minder door isolatie maatregelen, bewuster stoken en douchen etc). Ik kan dus terugrekenen wat ik moet hebben aan LTV Jaga's om hetzelfde vermogen te bereiken met 30-40 graden Ta, ipv 50 graden Ta met de huidige ouderwetse radiatoren. En met de koevlaas formule kan ik valideren welk WP vermogen ik nodig heb, en of dat klopt met het vermogen van de afgifte.

Dit lijkt me toch een redelijk betrouwbare aanpak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zojuist (da's heel snel!) antwoord gekregen van het RVO voor wat betreft aan welke eisen een bedrijf moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie bij installatie van een warmtepomp.

Hartelijk dank voor uw e-mail van 13 juni.
Hierin vraagt u waar de installeur van een warmtepomp aan moet voldoen om voor de ISDE in aanmerking te komen. Graag beantwoord ik uw vraag.

Voorwaarden warmtepomp
De enige eis die wij stellen is dat het bedrijf of de zzp'er in de KvK in de sectie Bouwinstallatie staat ingeschreven.

Helder en eenvoudig uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:01
Rzaan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:48:
Voorwaarden warmtepomp
De enige eis die wij stellen is dat het bedrijf of de zzp'er in de KvK in de sectie Bouwinstallatie staat ingeschreven.[/i]

Helder en eenvoudig uitgelegd.
Dan kan ik nog maar twee dingen bedenken: een Stek certificaat voor de split units. Of iets van een branche keurmerk waar een opleiding voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ranjo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:59:
[...]

Dan kan ik nog maar twee dingen bedenken: een Stek certificaat voor de split units. Of iets van een branche keurmerk waar een opleiding voor nodig is.
Het kan zijn dat de wetten omstreeks de bouw strenger zijn dan de eisen voor de subsidie.
Wellicht maakt het de RVO voor de subsidie niks uit wie het installeert zolang je maar een bouwinstallatiebedrijf bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-05 17:39
Op welke plek sluit men over het algemeen het water van een monoblok die in een tuin staat aan op het CV netwerk? Beneden bij het verdeelblok? Of brengt men de water leidingen normaal gesproken helemaal naar het stookhok op de hoogste verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SuperR1902 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:33:
Op welke plek sluit men over het algemeen het water van een monoblok die in een tuin staat aan op het CV netwerk? Beneden bij het verdeelblok? Of brengt men de water leidingen normaal gesproken helemaal naar het stookhok op de hoogste verdieping?
op het eerste punt waar je kan. dus doorgaans bij de verdeler beneden als je vloerverwarming hebt.

als je ook een SWW tank hebt is het wat ingewikkelder ivm de 3wegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-05 17:39
Als deze in een hybride opstelling wordt gebruikt wordt het neem ik aan nog wat lastiger of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Hoe warmt een indirect gestookte boiler zijn water op tot 55 graden als een LT warmtepomp maar 35 graden geeft? Is de stap van 35 naar 55 graden met een elektrisch element? En wie levert de warmte voor de anti-legionale cyclus? Want hoe voorkom je dat het water van 60 graden door de vloerverwarming gaat, met een driewegklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 16:37

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 16:37
SuperR1902 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:38:
Als deze in een hybride opstelling wordt gebruikt wordt het neem ik aan nog wat lastiger of valt dat mee?
Ja, wordt lastiger.....maar wie wil er nu hybride?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Ik heb het antwoord niet in de startpost gevonden. Het zou mij verbazen als de warmtepomp uitgaande van een binnenkomende water temperatuur van 10 graden slecht een delta T van 25 kan verzorgen en dat vervolgens een elektrisch verwarmingselement met een COP van 1 de andere delta T van 20 voor zijn rekening neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
SuperR1902 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:33:
BIj ons rijtjeshuis was het gewoon vanaf warmtepomp tegen de muur op naar boven zolder in, dit is inderdaad vanwege het boilervat verwarmen. Dus hij komt op zolder binnen, en gaat afhankelijk van 3 weg klep naar boiler of naar verwarming.

Heb je dat boilervat niet dan kun je inderdaad rechtstreekser het huis in.
Maar de warmtepomp moet het water wel kwijt kunnen. Dus niet op de eerste de beste dunne leidingen naar het wc radiatortje aansluiten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
ditbenikecht schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:14:
Ik heb het antwoord niet in de startpost gevonden. Het zou mij verbazen als de warmtepomp uitgaande van een binnenkomende water temperatuur van 10 graden slecht een delta T van 25 kan verzorgen en dat vervolgens een elektrisch verwarmingselement met een COP van 1 de andere delta T van 20 voor zijn rekening neemt.
Je denkwijze is verkeerd. Je gaat niet ineens van 10 naar 55C.
Er wordt continue ongeveer 5C aan het water toegevoegd als het langs de warmtepomp komt.
Dus 10 wordt 15 en als het 15 is gaan we naar 20. Echter dat gaat geleidelijk.
Het laatste stukje afhankelijk van je instellingen met 2C of minder doorverwarmen.
Soms gaat vanaf 55C het elektrisch element aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BarryH schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:01:
Dat mag dan wel een aardig groot buffervat worden denk ik..
Ik ga er aan rekenen. Het is meer om te boosten bij temperatuur verhoging.
Je kan ook een klein vaatje doen en dan gewoon de warmtepomp een modelletje hoger neerzetten.

Maar goed, ik denk dat het allemaal wel meevalt. Het gaat nu feitelijk om 2 grote ouderwetse radiatoren in de woonkamer. Daarvan bepaal ik het vermogen en de rest volgt wel.
Boven wordt niet gestookt, dan is er nog een lager gedeelte (onder de woonkamer) die zo af en toe wat warmte krijgt op een schema. Dus wellicht volstaat het om warmtepomp te kiezen op vermogen van de 2 radiatoren in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Dapdodo
Geleidelijk wordt het water steeds warmer als het langs de warmtewisselaar stroomt. Maar het water kan toch nooit warmer worden dan de afgiftetemperatuur van de warmtewisselaar? Uiteindelijk zit daar een limiet aan, die bij een LT WP toch op 35 graden ligt, en bij een middentemperatuur WP op 55 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

!null schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Ik ga er aan rekenen. Het is meer om te boosten bij temperatuur verhoging.
Je kan ook een klein vaatje doen en dan gewoon de warmtepomp een modelletje hoger neerzetten.

Maar goed, ik denk dat het allemaal wel meevalt. Het gaat nu feitelijk om 2 grote ouderwetse radiatoren in de woonkamer. Daarvan bepaal ik het vermogen en de rest volgt wel.
Boven wordt niet gestookt, dan is er nog een lager gedeelte (onder de woonkamer) die zo af en toe wat warmte krijgt op een schema. Dus wellicht volstaat het om warmtepomp te kiezen op vermogen van de 2 radiatoren in de woonkamer.
Nee, je moet een wp kiezen die bij max 35 °C voldoende warmte levert voor jouw woning bij een buitentemperatuur van zo’n -7 °C, afhankelijk van waar je woont.
Vervolgens moet je jouw afgiftesysteem zonodig aanpassen om bij die temperaturen de eerder bepaalde warmte ook af te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@ditbenikecht Nee, de meeste LT warmte pompen kunnen afhankelijk van de buiten temperatuur water maken tot 55oC-60oC, echter hoe hoger de temperatuur hoe minder efficient dit gaat, dus kan je ze voor verwarmen beter op temperaturen tot 35oC gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@ditbenikecht Nee, zo werkt een wp niet. Afhankelijk van het soort koudemiddel kunnen de meeste wel minimaal 55 °C halen. Alleen doen ze dat bij een lagere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
En de warmtepomp schakelt dan tussen 55 graden tapwater en 35 graden verwarming door de driewegklep aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ditbenikecht schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:59:
En de warmtepomp schakelt dan tussen 55 graden tapwater en 35 graden verwarming door de driewegklep aan te sturen?
De drieweg klep is om te kiezen tussen het CV circuit of de boiler. Het programma dat draait bepaald de temperatuur; verwarmen of warm water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

De wp staat niet 24h per dag te draaien voor warmtevraag. Als die warmtevraag er niet is, verzorgt hij via de 3-weg klep de sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Er zijn dus 2 modi op de WP. Als de WP het te druk heeft met verwarmen heb je dan een koude douche? Of zit er dan een slimmigheid in de boiler dat die na een bepaalde tijd zelf elektrisch gaat bijstoken? Of gaat tapwater net zoals bij een ketel voor op verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
ditbenikecht schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:10:
Er zijn dus 2 modi op de WP. Als de WP het te druk heeft met verwarmen heb je dan een koude douche? Of zit er dan een slimmigheid in de boiler dat die na een bepaalde tijd zelf elektrisch gaat bijstoken? Of gaat tapwater net zoals bij een ketel voor op verwarmen?
Volgens mij verschilt het een beetje per merk WP, maar bij de meeste kan je een tijdslot opgeven waarin hij de boiler mag opwarmen indien nodig. Of dat hij moet gaan opwarmen als de boiler onder een bepaalde temperatuur is gekomen waarbij het verwarmen onderbroken wordt als die op dat moment daar mee bezig was.

[ Voor 13% gewijzigd door PentaClover op 13-06-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Superbeagle schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Nee, je moet een wp kiezen die bij max 35 °C voldoende warmte levert voor jouw woning bij een buitentemperatuur van zo’n -7 °C, afhankelijk van waar je woont.
Vervolgens moet je jouw afgiftesysteem zonodig aanpassen om bij die temperaturen de eerder bepaalde warmte ook af te kunnen geven.
Joh. En hoe bepaal ik dat vermogen? Daar gat het nou juist om.

Ik kan een warmteverliesberekening maken met zeer veel onbekenden/foutmarges bij zo'n oud huis.
Of ik ga dus uit van de huidige radiatoren + huidige aanvoer temp, om vermogen te bepalen waarmee het huis bewijsbaar is warm gebleven.

En dat vermogen moet de warmtepomp dus halen, dat bedoelde ik.
En ja, dan kijk ik naar vermogen bij -7 °C

Dat kan zijn met aanvoer 35 met LTV radiatoren, dat kan zijn met aanvoer 55 als ik dit spul laat hangen. Maar dan wordt er meestal een stuk minder vermogen behaald dus dat zal hem wel niet gaan worden. En sowieso is de efficiëntie dan veel lager. Dus zeer waarschijnlijk met LTV radiatoren van datzelfde vermogen als er nu hangt.

Edit: Ze hebben ooit zelfs nog 1 radiator weggehaald en dat is dus goed gegaan afgelopen jaren. Maar dan moet ik dus niet minder vermogen ophangen want het houdt een keer op.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 13-06-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:57
ditbenikecht schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:59:
In je huidige situatie met cv ketel werkt het als volgt.
- Circuit voor verwarming huis
- Circuit voor als er warm water gevraagd wordt.

Een cv ketel heeft genoeg vermogen om koud water per direct optewarmen naar warm water.

Met een warmtepomp werkt dat enigszins anders.
- Circuit voor verwarming huis
- Circuit voor verwarming boilervat.

Daar een warmtepomp niet per direct koud water kan opwarmen naar een temperatuur / volume die benodigd is voor de warmwatervraag is er een tussenoplossing benodigd. Dat is het boilervat. Een vat van een paar honderd liter water dat aangesproken wordt als er warm water benodigd is.
De inhoud daarvan is normaal gesproken groot genoeg om het dagelijkse verbruik aan te kunnen.

(laten we zeggen dat je op 35 graden douched.
Boilervat is 50 graden, Waterleiding is 20 graden
Om 1 liter water te krijgen van 35 graden te krijgen uit de kraan heb je dan een 0,5 liter uit je boilervat nodig aangevuld met een 0,5 liter uit de waterleiding)

1 keer per dag gaat de warmtepomp dan vaak aan de slag om dat vat weer op temperatuur te brengen.
De meesten houden een max temperatuur van ongeveer 50 graden aan daar de warmtepomp dat aankan zonder electrisch element te gebruiken. 1 keer per week ga je naar een hogere temperatuur om legionella te bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Het elektrisch element zit dat dan in elke boiler? En dat is dus hoofdzakelijk voor het compenseren van het warmteverlies? Aangezien het opwarmen door de WP zelfstandig gedaan kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
ditbenikecht schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:55:
Het elektrisch element zit dat dan in elke boiler? En dat is dus hoofdzakelijk voor het compenseren van het warmteverlies? Aangezien het opwarmen door de WP zelfstandig gedaan kan worden.
Nee, sommige binnen units van de WP hebben een backup electrische heater die ook wordt gebruikt om het water voor je boiler vat de laatste paar graden op te warmen, sommige boilers hebben een aparte heater die dat kan en door de WP wordt aangestuurd. Dat wisselt per merk.
Warmte verlies van de boiler wordt in princiepe door de WP gecompenseerd, wanneer dit gebeurd kan je vaak instellen, of op vaste tijden of wanneer de temperatuur van de boiler onder een bepaalde temperatuur is gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:54:
@Dapdodo
Geleidelijk wordt het water steeds warmer als het langs de warmtewisselaar stroomt. Maar het water kan toch nooit warmer worden dan de afgiftetemperatuur van de warmtewisselaar? Uiteindelijk zit daar een limiet aan, die bij een LT WP toch op 35 graden ligt, en bij een middentemperatuur WP op 55 graden?
Er bestaat niet zoiets als een LT WP, of middentemp WP.
Een WP (met R32 of R410a) kan gewoon water van max ca 60 graden maken, waardoor je SWW max ongeveer 55 graden kan worden. Enige probleem is dat het rendement beroerder wordt naarmate de temperatuur hoger wordt. Dus lager is beter.
Alleen de pompen met R290 (propaan) gaan iets verder, volgens mij tot een graad of 70, maar dat weet @Proton_ veel beter. Nadeel daarvan is weer dat dat altijd monoblocks zijn.
Je mist veel kennis. Tip: Lees de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Superbeagle schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:01:
De wp staat niet 24h per dag te draaien voor warmtevraag. Als die warmtevraag er niet is, verzorgt hij via de 3-weg klep de sww.
Dat klopt niet. Je doet nu net alsof CV-bedrijf voorrang heeft op SWW. En dat is precies andersom. SWW krijgt altijd voorrang. Daarna komt verwarmen of koelen. En als die vraag er ook niet is gaat ie gewoon uit. Net zoals een CV-ketel ook werkt dus, met als belangrijke verschil dat een CV-ketel meestal "live" SWW maakt, en een WP dat doet door periodiek een voorraad SWW op te warmen.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 13-06-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@Andrehj Sorry dat ik de basis kennis van de technische regeling met de boiler mis. Ik heb deze basis kennis niet kunnen vinden in de genoemde topics.
Ik heb inmiddels een offerte voor een Daikin Altherma 3H MT 8kW, maar daar kan ik geen COP waardes van vinden. Wat ik mij dan afvraag is in hoeverre dit verschilt met een normale LT (bijv DAIKIN Altherma M) omdat ze beide R32 als koelmiddel gebruiken. Een afgiftetemperatuur van 55 graden is immers ook al voldoende bij radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:10
ditbenikecht schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:52:
@Andrehj Een afgiftetemperatuur van 55 graden is immers ook al voldoende bij radiatoren.
Dat ligt maar net aan je afgifte systeem en afgifte vermogen, en het energie verlies van je woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Andrehj schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Dat klopt niet. Je doet nu net alsof CV-bedrijf voorrang heeft op SWW. En dat is precies andersom. SWW krijgt altijd voorrang. Daarna komt verwarmen of koelen. En als die vraag er ook niet is gaat ie gewoon uit. Net zoals een CV-ketel ook werkt dus, met als belangrijke verschil dat een CV-ketel meestal "live" SWW maakt, en een WP dat doet door periodiek een voorraad SWW op te warmen.
Ik begrijp dat je dat zo interpreteert op de manier zoals ik het heb verwoord.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je de combi wp+boiler zodanig moet kiezen dan sww-runs niet ten koste gaan van de warmtevraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ditbenikecht

elektriciteitsrekening = warmtevraag / sCOP.

Met isolatie verminder je de warmtevraag, met lage temperatuurafgifte verhoog je de sCOP.
Als je daar getallen aan wil koppelen, kijk je in de plaatjes in het FAQ topic. Voor het gemak mag je aannemen dat sCOP ongeveer de COP bij 7°C is.

Dan zie je dat je met een paar graden koudere afgifte veel goedkoper stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:12

Timple

Net mijn vloerverwarmingverdeler uit elkaar gehaald om er een passieve van te maken.

Het is me wel meteen duidelijk waarom ik het vuilfilter heb besteld :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ciesBJVU4ilIR7d-Ztz4EjepuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXh5ZSqiqD8Vue16rtTm351F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEe2Hw62HxJxKQk8NynKiQIulJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRdUQbbqwkiCjLiYgW7PxmBB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een roest en prut van binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
Proton_ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:53:
Brrr, weer die witte gootjes. Kan je die niet vervangen voor een betere kleur?

@maxtrash met zoveel foto's en specifieke info kan je echt beter een eigen topic starten. Ik vraag me bijvoorbeeld af of je referentieruimte de rest van het huis nog een beetje warm houdt, als een 7 kW+ warmtepomp staat te helpen. Daar moet dus op zijn minst opnieuw ingeregeld worden maar beter hang je de ketelthermostaat boven en draai je de radiatoren beneden gewoon dicht.
Technisch is het inderdaad warmtepomp -> verdeler, klaar (pana heeft een ingebouwd expansievat, doorgaans groot genoeg voor vloerverwarming die niet boven de 35°C komt).
inmiddels heb ik de tijd gevonden voor een nieuw topic: Warmtepomp in voormalig klooster
zou het zeer waarderen als jullie daar jullie licht over willen laten schijnen
Pagina: 1 ... 119 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.