Welke warmtepomp nodig in ons jaren '80 huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij hebben sinds kort een huis dat in 1980 opgeleverd werd.
Op dit moment zit er dubbel glas en vloerverwarming in, maar alles ws van de 1ste generatie.

Wij willen ons huis gaan moderniseren: Nieuwe kunststof kozijnen met triple glas. Huidige vloer er (waarschijnlijk) helemaal uit en dan nieuwe vloer van schuimbeton.
Daarbovenop nieuwe VV.
WTW-ventilatie.
Warmtepompboiler voor SWW.
Zolder isoleren.
Buitenmuren spouw extra isoleren waarschijnlijk.

Wij hebben geen idee van het jaarlijkse gasverbruik, maar dit lijkt me niet relevant omdat we alle isolatie gaan aanpakken.
Afgiftesysteem
- 74 m² vloerverwarming beneden: woonkamer, eetkamer, keuken allemaal in 1 ruimte + bijkeuken.
- Boven ± 11 m² vloerverwarming badkamer.
- Verder nergens radiatoren meer (verwarming elders via airco en incidenteel infraroodpanel)
- Hal geen VV omdat die helemaal onderkeldert is. Plafond van de kelder is niet al te dik. Kelder is lekker fris, en dat wil ik graag zo houden.
SWW:
Via de Warmtepompboiler. Keuken via Quooker.
Warmtepompvoorkeur:
L/W: verkrijgbaarheid, stil, DIY, goedkoop, milieuvriendelijk, zuinig
Wie gaat het installeren?
Als het eenvoudig genoeg is, durft mijn aannemer het wel aan.

Plaatsing van de buitenunit aan een zijmuur van het huis.
Wellicht op een verhoging omdat er op 2 meter van het huis een schutting staat van ongeveer 2 meter hoog.
Schutting staat langs de hele zijkant van het huis.
Er kan maar van één kant wind in. De andere kant is afgesloten.

Welke warmtepomp zou voor ons geschikt zijn.
Neig zelf naar een Panasonic omdat die - voor zover ik het begrijp - redelijk makkelijk te installeren is.
Hopelijk ook verkrijgbaar binnen paar maanden.

Alle reacties

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-10 23:52
Je kunt nog denken aan Vaillant, die hebben zeer duidelijke handleidingen / snelgidsen, leest voor mij (leek) als gericht op mensen die het niet al te vaak doen (al ontkennen ze dat natuurlijk :)). Voorbeeldje.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Belangrijk om te weten is of het diffusiedichte vloerverwarming is (zwarte slangen? Foto?).

Qua levertijden is er weinig te beloven, al scoort Vaillant daar ook wel goed.
Als software developer heb ik mijn warmtepomp inderdaad met hun documentatie in 1x werkend neergezet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een verhoging is niet nodig, zeker als er wat lucht door de schutting kan, daar zet je hem met zijn rug naartoe. Als er een meter vrije uitblaas is, komt het wel goed (ook hier: zie de snelgids/installatiehandleiding).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:33:
Belangrijk om te weten is of het diffusiedichte vloerverwarming is (zwarte slangen? Foto?).
Geen idee.
Ik heb nog geen bedrijf laten langskomen voor de VV.
Zal me gaan inlezen, maar wat is heel snel het grote voor- dan wel nadeel van diffusiedichte VV?

EDIT: Ik heb in de openingspost toegevoegd dat ik nieuwe vloerverwarming laat aanleggen. Weet niet precies wat de hoh en slandikte/-soort is, maar de huidige VV wordt als bijverwarming gebruikt.
Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:03:
Een verhoging is niet nodig, zeker als er wat lucht door de schutting kan, daar zet je hem met zijn rug naartoe. Als er een meter vrije uitblaas is, komt het wel goed (ook hier: zie de snelgids/installatiehandleiding).
De schutting is een gemetselde muur.
Ik heb getracht een plattegrond te maken.
Daar heb ik de plek gemarkeerd waarvan ik denk dat de L/W WP prima staat, maar misschien is er wel een betere plek denkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvlgOKK0UB5Xi5rGtnBjK1Elig4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WQjL0s9EpCt4ShEu9krW7Rf8.jpg?f=user_large

Tegen de huismuur komt ook de (of meerdere) buitenunit van de airco.

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 08-06-2022 23:23 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:52
moderne vv is diffusiedicht. Alleen oude is nog wel een niet diffusiedicht.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een harde gemetselde muur weerkaatst geluid, maar qua lucht zou het moeten werken. Is het een blinde muur (foto?) Aan de muur hangen kan ook, dan is verhogen geen slecht idee.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@Proton_
Ben even naar buiten gelopen voor wat foto's.
Ik hoop dat dit de situatie wat duidelijker maakt.

Gemaakt vanuit de 'ingang van het steegje' zeg maar.
Links is de muur/schutting.
Rechts is de huismuur met 1 raam erin.
Recht voor je uit is de afsluiting van het 'steegje'.
Van schutting tot huis is ± 2 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AvxIOP5Ett8tspCyV4cNvuPtrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxbRDFerfdz3TM1dCF6EHCbo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzzoCq3E2IKr4pL2Op58VyITudQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1Vg0C3HSsliCuXV7SUjPeEa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRkliN_vJaU37XH3mV7qx0kBrI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JogtjnQSWwwcIxjHUchFJpe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMYaZAeFcvf39_V-DZvqqVIUZ3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tDuXtdba8PmO8OqT0FsYtDm.jpg?f=fotoalbum_large

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik afraden om het aan de muur te hangen direct aan de buitenkant van een vertrek waar je veel aanwezig bent als het ding draait.

Wij hebben hier een Daikin L/L WP hangen aan de muur, met extra isolerende dempers, en toch, soms hoor je het trillen. (Bij verwarmen meer dan bij koelen) Veel geluid maakt het niet, maar als het allemaal stil is en dat het enige geluid is en je bent aan het lezen ofzo dan stoort het toch.

Ik ga in ieder geval het apparaat laten verplaatsen naar de grond een beetje van de muur af.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Crew One schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:48:
Persoonlijk zou ik afraden om het aan de muur te hangen direct aan de buitenkant van een vertrek waar je veel aanwezig bent als het ding draait.
Goede tip.
Ik kan ook een rek laten lassen waar ik de WP op plaats, of aan hang.

Maar door de smalte van het steegje, weet ik niet of er niet teveel de lucht daar ter plekke stil blijft staan.
Dus daarom zit ik er aan te denken om hem wat hoger te plaatsen.
Die kant van het huis is nauwelijks zichtbaar.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Tip over gasverbruik: kijk naar het jaartal van de gasmeter en deel dat op het aantal kuubs gas. Dat is weliswaar het verbruik van de vorige bewoners maar geeft wel een indicatie.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MarkS90 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:06:
Tip over gasverbruik: kijk naar het jaartal van de gasmeter en deel dat op het aantal kuubs gas. Dat is weliswaar het verbruik van de vorige bewoners maar geeft wel een indicatie.
Maar ik ga het huis helemaal opnieuw isoleren.
Zou dit dan zin hebben (vanwege de nieuwe situatie)?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Maar ik ga het huis helemaal opnieuw isoleren.
Zou dit dan zin hebben (vanwege de nieuwe situatie)?
Je hebt dan straks in ieder geval iets om (ongeveer) te vergelijken tussen situatie oud en situatie nieuw :)

Catch a smile out there!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rzaan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:33:
Ben even naar buiten gelopen voor wat foto's.
Ik hoop dat dit de situatie wat duidelijker maakt.
Pfoe, da's geen geweldige locatie.
De koude lucht kan niet weg en blijft gewoon hangen, je COP zal niet te best zijn.

Ik zou inderdaad ook niet aanraden om de buitenunit aan de muur te bevestigen als je de optie hebt om 'm gewoon op de grond te zetten (evt. op een verhoging).

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 09-06-2022 15:37 ]

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Slonzo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Pfoe, da's geen geweldige locatie.
De koude lucht kan niet weg en blijft gewoon hangen, je COP zal niet te best zijn.

Ik zou inderdaad ook niet aanraden om de buitenunit aan de muur te bevestigen als je de optie hebt om 'm gewoon op de grond te zetten (evt. op een verhoging).
Wel als ik de WP op een verhoging zet van 1.5 meter, toch?
Of desnoods nog iets hoger.

Aan die kant staat hij nauwelijks in het zicht, en wonen ook geen buren (wel een bedrijf)

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MarkS90 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:06:
Ik heb je rekenmethode toegepast en kom dan op een jaarlijks verbruik van 2.400-2.500 M³
Komt ook wel overeen met wat website aangeven als het gemiddelde gebruik voor een stel in een groter oud huis.

Als ik wat rondspeur op het net, kom ik op 75 tot 80 % gasverbruik door verwarmen.
Ons huis is iets groter dan gemiddeld (240 M²) dus dan lijkt me die 80% wel het meest reëel.

Dus grofweg zo'n 2.000 M³ aan gasverbruik voor verwarming per jaar.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:32

ErikVers

e-Duurzaam

Je zou kunnen overwegen om de unit een slag te draaien zodat de lucht wat meer weg kan. Plek is zoals eerder genoemd en voor rendement niet ideaal maar snap wel dat je hem daar wil neerzetten.

Grootte van warmtepomp denk ik dat je zo ff snel gezien wel wat meer vermogen nodig gaat hebben. Zou zelf een Panasonic 9kw pakken die heeft ook nog een backup van 3kw elektrisch.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:32

ErikVers

e-Duurzaam

Wat betreft meerdere airco units die je noemt; kijk eens op het fancoil forum hier op tweakers. Ik zou bij renovatie zeker boven elke kamer voorzien van fancoil. Kun je mooi mee verwarmen en in de zomer actief mee koelen.

Innova heeft mooie units (Italie veel shops)

En vergeet je douche WTW niet dat geeft een stuk meer liters die je uit een boiler kan douchen. En bespaart uiteraard energie.

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 12-06-2022 23:09 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Pagina: 1