Situatieschets
Ik woon in een voormalig klooster, gebouwd in de jaren 30. Het vloeroppervlak is ongeveer 330m2, inhoud 1100m3 of zo.Het huis wordt nu verwarmd door Nefit Ecomline gasketel van 21 jaar oud met daaraan een 120L boiler. Deze heeft dus ook niet meer het eeuwige leven. Naast de ketel bevindt zich nog een Brink WTW. Die zuigt lucht af uit de badkamers, wc's en blaast opgewarmde lucht in bovenaan het trappegat.
Mijn voorkeur heeft om all-electric te gaan, echter dat zal niet zo eenvoudig zijn als in een gemiddelde nieuwbouw-woning.
Mijn verbruik is ongeveer 2800-3000m2 voor verwarming en 400-500m2 voor koken en warm water. Wij hebben twee badkamers, een ligbad en zijn met 5 personen (ik douche zelf ook erg lang).
Nu snap ik en ben ik bereid gezien de grootte van mijn woning meer aan energie te besteden dan een gemiddeld gezin. Ik heb nu nog een gunstig energiecontract voor 2,5 jaar maar ik ben een beetje bang om jaarlijks 3500x2 euro te moeten afrekenen voor het gas.
overigens heb ik ook al 8 jaar 23 zonnepanelen.
Benodigd vermogen
Koevlaasmethode : 17 kWop de slechtste dag van afgelopen winter verbruikte ik 31m2 gas, wat ongeveer 279 kWh aan energie is. Dat is 14 kW bij 20 uur branden.
De game-room, woonkamer en keuken zijn ongeveer 67m2 maar wel 3,4m hoog (222 m3 inhoud). Daarnaast heb ik nog een tv-kamer van 25m2 (85 m3) welke verwarmd wordt en twee badkamers. Op de slaapkamers en zolder wordt niet heel veel gestookt (op zolder heb ik inmiddels een Airco waarmee ik verwarm).
Als ik de capaciteit van de woonkamer bereken kom ik op ongeveer 12000W (2 convectorputten en twee radiatoren). Dat lijkt ook nodig te zijn als het echt hard vriest.
De TV-kamer heeft een radiator die ik met een drietal speefcomforts licht boost (laten we zeggen 3000W)
Isolatie
De spouwmuur is gevuld. De vloer is een betonnen vloer van 20 jaar geleden met 15cm piepschuim.Dubbel glas in stalen kozijnen zijn wel erg koud en kierend. Ik ga daar achterzet ramen plaatsen. Mijn calculaties komen tot een 300m3 gas vermindering daardoor. Alles vervangen door nieuwe tuindeuren en hr+++ wil ik niet zomaar doen vanwege het karakter van het klooster.
Ik vermoed dat er wel het nodige vanuit de woonkamer naar boven verdwijnt. Op zich is deze warmte niet verloren want daardoor zijn de slaapkamers niet extreenm koud. Tussen de slaapkamers en de zolder bevindt zich een fermacel vloer met enige isolatie. Het zolder dak is geïsoleerd met glaswol.
De vloer van de tv-kamer is een ongeïsoleerde houten vloer. Hier ga ik Tonzon laten plaatsen (of PIR platen).
...of toch ook vloerverwarming

Afgifte
In de grote ruimte (game-room, woonkamer en keuken van ongeveer 67 m2) komt nog aan te leggen nieuwe vloerverwarming. Ik wil deze aanleggen met zo klein mogelijk h.o.h. afstand (10cm) en kleine groepen (bijv. 11 groepen). De twee convectorputten verdwijnen, een tweetal radiatoren kan ik laten zitten.De radiatoren zijn een 400x2000 T22 die bij 75/65/20 zo'n 2500 W levert. De tweede radiator in de game-room is een 600x2000 T11 van ongeveer 1850 W.
Op de slaapkamers hangen radiatoren. Op onze ouderlijke slaapkamer en zolder hebben we nog airco's hangen die verwarmen. Ik verwacht geen grote problemen met de afgifte op de bovenverdieping.
Opties
optie 1: all-electric
Ik heb een installateur over de vloer gehad en die begon wel wat moeilijk te kijken. Er moet dan minimaal 400 liter boiler op zolder (want daar staat de huidige ketel en begint het leidingwerk). Daar is nu geen plaats voor dus hij zou op de overloop moeten. Bovendien wilde hij dat er een constructie berekening gedaan werd om vast te stellen of de houten vloer dit allemaal aan kan. Verder had je de grootste particuliere warmtepomp nodig (17kWh of in die buurt). Tevens had hij het over transmissieberekeningen om te kijken wat de verliezen waren in de woonkamer. Prijs: 15Koptie 2: aparte L/W warmtepomp op de nieuwe vloerverwarming
Aangezien de VVW volledig nieuw wordt zou ik die kunnen aansluiten op een nieuwe warmtepomp, los van het huidige verwarmingscircuit. Op basis van aantal m2 vloerverwarming kwam hij al snel op een vermogen van 6-8 kW. Deze installateur noemde Daikin Altherma 3R en een bedrag van 5K. Ik zou zelf best een 9 kW panasonic willen.Omdat de radiatoren aangesloten blijven op de gasketel was het voor hem als installateur ineens veel minder eng om dit te doen. Hij wil namelijk koste wat het kost voorkomen dat hij straks een klant heeft die het in de winter niet warm krijgt (kan ik ook wel begrijpen).
hier zie je de garage waar ik de vloerverwarming uit zou kunnen laten komen
/f/image/50iP9UDFfTURdQaLOu6TVAdg.png?f=fotoalbum_large)
aan de andere kant van de muur bevindt zich de woonkamer (zeg maar waar de passpiegel staat):
/f/image/cpoM7vYCQBAyyzgEal0W27b5.png?f=fotoalbum_large)
het mooie is dat ik boven de garage een plat dak heb waar al een tweetal buiten units staan. hier kan best een derde bij.
/f/image/jFMae19GnedHucm9gdE6KrqG.png?f=fotoalbum_large)
hier zou een mono block of de buitenunit van een split kunnen staan.
Je krijg dan wel een soort hybride. Hoe alles te regelen is een apart onderwerp, waar we later misschien op terug kunnen komen. Huidige ketel wordt aangestuurd door een Tado met thermostatische knoppen. Vloerverwarming zou ik in twee delen willen regelen (in de game-room wat hoger dan in de rest van de woonkamer)
optie 3: Airco's
af en toe zakt de moed me in de schoenen van al het gedoe en het uitzoeken (hele woonkamer verbouwen) en overweeg ik gewoon een 5 kW Airco in de woonkamer te knallen. Daarmee kan ik ongetwijfeld de kamer een heel groot deel van het jaar op temperatuur houden. Desnoods een 2e airco voor de game room erbij. In combinatie met de bestaande gasketel zullen we het nooit koud krijgen.Installatie
die ga ik niet zelf doen want daar ben ik helaas niet handig genoeg voorFeedback
Concreet vraag ik me het volgende af.Optie 2 is aantrekkelijk omdat ik gewoon kan beginnen en fors ga besparen op het gas. Stel ik kan 2000 m3 gas vervangen door 4000 kWh elektriciteit dan bespaart met dat zomaar 2000 euro (bij een geschatte gasprijs van 2 euro in 2024). Installatie is overzichtelijk, zal minder moeilijk zijn een installateur te vinden. Vloerverwarmingsverdeler kan direct eentje zijn geschikt voor de warmtepomp.
Op termijn (maar als ik pech heb al best snel) zou ik dan alsnog de gasketel kunnen vervangen door een hybride oplossing of een warmtepomp met boilervat.
Misschien is de eindsituatie dan 2 x 9 kW L/W warmtepomp.
Vraag: is dit een no-regret optie?
of moet ik toch direct voor optie 1. Vloerverwarming moet dan eerst met een pomp op de gasketel. Aanvoer CV water vanaf convector naar de garage leiden (32mm buis) is wel wat meer gedoe.
Is 1 grote warmte pomp wel zo prettig? Is het veel goedkoper dan 2 x een kleinere?
of toch meer met airco's doen? Het bespaart me wel 15.000 euro als ik geen nieuwe vloer met VVW hoef te leggen...
graag jullie input!
:strip_icc():strip_exif()/u/1197714/crop6647c29f2d3f4_cropped.jpg?f=community)