Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.880 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Grolsch schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:25:
[...]

De 17KW die een woning eventueel zou kunnen trekken is het minste probleem.
We zijn nu 2 weken verder en https://www.telegraaf.nl/...van-stroom-bedrijven-stil het is nu wel een probleem. Wist wel dat er iets in de pijplijn zat maar niet dat het zo hard zou gaan. Is hier in de regio ook gebeurt en dan kunnen er blackouts optreden. Heb je een generator nodig voor je stroom oa je volle vrieskist.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!
digifun schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:51:
[...]

We zijn nu 2 weken verder en https://www.telegraaf.nl/...van-stroom-bedrijven-stil het is nu wel een probleem. Wist wel dat er iets in de pijplijn zat maar niet dat het zo hard zou gaan. Is hier in de regio ook gebeurt en dan kunnen er blackouts optreden. Heb je een generator nodig voor je stroom oa je volle vrieskist.
Dit artikel gaat over bedrijven en niet over particulieren.

Maar het net zit daar inderdaad wel vol blijkbaar :X

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uit financieel oogpunt zijn collectoren nooit interessant, dat zijn we toch wel met elkaar eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Grolsch schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:55:
[...]

Het waren wel particulieren die een dieselgenerator moesten draaien voor hun vrieskist want er was gewoon helemaal geen stroom. Dit kan een heel groot probleem worden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Er moet ook meer depletie gepleegd worden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

het probleem is niet het net maar de bedrijven die op een logistiek centrum die zelf electriciteit met een olijfvorkje verbruikt soms doodleuk 100kW+ op het net pompen is maar de zware industrie aan de andere kant van de stad 5 wijktrafos heeft om zijn machines te voeden in 1 fabriek die 24/7 draait. dan krijg je leuke dingen op het net ja. daar scoor je geen punten mee bij liander en vrienden. het net is daar simpelweg niet op gebouwd of ontworpen. en aanpassen gaat ook "ff" niet mede door de beperkingen van de overheid.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:52 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaashoekstra94 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:28:

Ik zat er aan te denken om een vergelijkbaar systeem als 'Gerjon gaat gasloos' te gebruiken, dus een Panasonic monobloc en zonnecollectoren met een 300L boilervat en dubbele warmtewisselaar. Maar dan wel met een buffervat voor de vloerverwarming omdat de oppervlakte van de benedenverdieping (ong 55m2) anders niet genoeg capaciteit heeft om de energie van de warmtepomp kwijt te kunnen.
Ik heb 50m2 vloerverwarming en kom niet onder de 4 kW vermogen met 28 graden aanvoer, waarom zou je een apart buffervat nodig hebben ?
Ben trouwens ook de installateur van Gerjon 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
digifun schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:02:
[...]

Het waren wel particulieren die een dieselgenerator moesten draaien voor hun vrieskist want er was gewoon helemaal geen stroom. Dit kan een heel groot probleem worden.
Ja ik overweeg ook een dieselgenerator als backup en om de wp te voeden in de winter of nacht bij strenge vorst als de cop laag is en de elektriciteitsprijzen zeer hoog (dynamische prijzen). Dan is diesel stoken best een goed alternatief. Prijzen van die generators valt wel mee eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mv_ak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:00:
[...]

Ja ik overweeg ook een dieselgenerator als backup en om de wp te voeden in de winter of nacht bij strenge vorst als de cop laag is en de elektriciteitsprijzen zeer hoog (dynamische prijzen). Dan is diesel stoken best een goed alternatief. Prijzen van die generators valt wel mee eigenlijk!
De prijs van zo'n generator valt misschien wel mee, maar de prijs van Diesel niet :'(

Gisteren ruim 2 euro de liter betaald :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Grolsch schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:42:
[...]

De prijs van zo'n generator valt misschien wel mee, maar de prijs van Diesel niet :'(

Gisteren ruim 2 euro de liter betaald :'(
Dat wordt aankomende winter 3€ :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 21:30
[...]

Het wordt pas echt zinvol als je een watergekoelde versie neemt en dan de warmte van het koelwater (en ook nog eens de warmte van de uitlaatgassen via een warmtewisselaar) ook aan je CV-systeem toevoert.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:49:
[...]

Ik heb 50m2 vloerverwarming en kom niet onder de 4 kW vermogen met 28 graden aanvoer, waarom zou je een apart buffervat nodig hebben ?
Ben trouwens ook de installateur van Gerjon 8)
Dat is dan 80 w/M2 en je leest dan in verschillende tabellen dat vloerverwarming, afhankelijk van hoh etc dan bijvoorbeeld 65 watt doet per M2 . Dan zou je te weinig afgifte hebben?

Dat begrijp ik ook nog niet helemaal

:)

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 09-06-2022 08:00 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

Lekker voor je gezondheid en die van de buren, dat is die paar euro toch niet waard. Je eigen leefomgeving verzieken, lijkt me meer wat voor een ander topic. Gelukkig woon ik niet naast jou.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Adriaan71 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:47:
[...]

Dat wordt aankomende winter 3€ :?
Kunnen ze mooi de transitie van betalen. En dus ook de subsidie voor warmtepompen. Iedereen hier maakt er in elk geval gebruik van, dus hoe hoger hoe beter toch?

Als je slim bent zorg je dat je van alle voordeeltjes/subsidies gebruik maakt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Stijgende brandstofprijzen levert alleen extra BTW op voor de overheid.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:40
Powrskin schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Lekker voor je gezondheid en die van de buren, dat is die paar euro toch niet waard. Je eigen leefomgeving verzieken, lijkt me meer wat voor een ander topic. Gelukkig woon ik niet naast jou.
Een moderne diesel is schoner dan benzine. Daarnaast draait een generator veel schoner omdat hij uitgelegd is op een vast toerental. Is dus heel anders dan een auto.
En laten we het dan maar helemaal niet over hout of pelletkachels hebben waar nu weer massaal naar overgeschakeld wordt.

Ik heb nog 1600 l huisbrandolie voor € 0,30/liter. Het wordt dus best wel een interessante optie om dit te gaan gebruiken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:52

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Dit meen je toch niet serieus?
Gewoon een hoop walm de lucht inblazen terwijl er gewoon stroom uit het net komt?
Generatoren worden alleen maar gebruikt als er geen stroom voorhanden is.
Of als je aan de autoriteiten niet wilt laten merken dat je veel stroom gebruikt.

1 uurtje per week overwerken en je hebt je meerkosten voor gewoon stroomafname terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Powrskin schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Er zijn nu veel mensen die hout gaan stoken, zie het verschil niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mv_ak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Omdat andere mensen dingen doen die ze beter niet kunnen doen, hoef ik het nog niet te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 09-06-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ach, ik start af een toe mijn tractor:

YouTube: 20120102 1840311

In dit geval om houtsnippers te verspreiden onder mijn zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
flippy in "Ervaringen / advies Hoogtemperatuurwarmtepomp"
Hier maar verder, want het gaat weer alle kanten op.
(nb: in tegenstelling tot de topictitel wil TS geen hogetemperatuurwarmtepomp)
flippy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:31:
de kritieke temperatuur is niet geweldig relevant in warmtepompen die toch niet boven de 65 komen. en zelfs R32 systeem zoals een simpele oude H panasonic prompen vrolijk met persgassen rond de 75 als ze opstarten. probleem is dat de efficeintie gewoon ver te zoeken is als ze dat doen. onnodig hoge temperaturen is juist wat je niet wilt. dus daarom zie je dat de HT versies ook veel grotere (dure) koperen warmtewisselaars hebben om die onnodig hoge temperaturen te voorkomen en heb je ook hogere flowsneheden dan bij de LT variant.

en de echte reden waarom je propaan niet ziet in grotere systemen is simpelweg dat o.a. verzekeraars hun vingers er niet aan willen branden (ha!) als er een chiller of zo op een fabriekshal staat met 80 kilo puur propaan erin die niet onderhevig is aan o.a. de bestaande f-gassen regelgeving (!), immers is propaan geen CFK maar een koolwaterstof. (dus een ATEX stempel kan je vergeten) iets wat die italiaanse omgebouwde chillermeuk van euroclimat nu al een paar jaar wanhopig probeert te slijten aan de industrie. en verassend genoeg zonder veel sucses. mede omdat ze zelfs op propaan niet veel verder komen dan 45 graden als je de boel heel wilt houden langer dan de garantieperiode.
om deze redenen is CO2 nu ook zo populair bij supermarkten ook al is de installatie pokkeduur en is bij lange na niet zo efficent en moet je met zijden handschoentjes, een grijze baard en de tong in de juiste hoek de boel inregelen.

opletten dat je niet teveel focust op diagrammen en dergelijke maar ook even stapje achteruit doet en kijkt naar het financele aspect. elk koelmiddel heeft zijn plaats, zelfs R718. maar verwar niet de keuze op specificaties op de financiele voordelen die het de fabrikant oplevert. de periode dat het beste koelmiddel wed gekozen op specs hebben we lang achter ons gelaten, nu is het de tijd voor winstmaximalisatie.

onder de streep maakt het de consument geen biet uit wat er voor gas in zit, zolang het maar efficenter is dan de conccurent en als het even kan goedkoper met de specs die je nodig hebt/wilt, net als een auto....
Slecht verhaal. Je zegt dat persgastemperatuur belangrijk is voor de levensduur, laat dat nou onder andere door het koudemiddel bepaald worden.
Op een 0-30 traject krijgt R32 minimaal 50 graden persgas en R290 misschien 35? Reken het alsjeblieft na :)
Bij SWW temperaturen (iedereen wil douchen, liefst met een boiler boven de 40 graden en af en toe 60) wordt het verschil nog significanter.
Vervolgens trek je er grote installaties bij - in een topic om 2000 m³ gas te vervangen, dat gaat met hooguit 1500 gram koudemiddel, de kosten op het totaal zijn verwaarloosbaar.
Concreet: wat is er op tegen om een "HT warmtepomp" op lage temperatuur te gebruiken?
Die warmtepompen kunnen toch gewoon op hun eigen merites overwogen worden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een HT pomp die op propaan of CO2 draait heeft een zelfde cop op lage TA als LT pompen, alleen kunnen ze wat extra doen aan TA indien nodig. Bij een lage TA draaien ze op hun sloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:17
Tering Harrie, als ik al niet grijs was, dan was ik het wel geworden. Alleen maar lastige vraagstukken en moeilijke punten om een LW warmtepomp in een jaren 30 huis te krijgen, het is echt niet gemakkelijk. We gaan van vraagteken naar vraagteken.

De nieuwste uitdaging (na keuze monobloc/split, plaatsing buitenunit, mogelijke geluidsoverlast, keuze merk en type, vinden van ervaren warmtepomp installateur, benodigd vermogen warmtepomp, berekenen benodigd en vervangen huidige afgifte systeem, leidinggrootte, leidingen/goot buitenkant etc.) zijn we nu aangekomen bij het nieuwste vraagstuk:

kunnen we een 230 liter boiler (van de Daikin Altherma 3) op onze jaren 30 zoldervloer plaatsen zonder gewichts-issues? Al met al is het maximale gewicht potentieel ca. 400kg, verspreid over 1 vierkante meter. Helemaal tegen de (dragende) muur van onze rijtjeswoning lijkt ook niet te lukken omdat daar leidingen lopen (zit nu de CV ketel boven).

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Een constructie-berekening laten maken? Die gasten hebben onderhand ook een wachttijd van maanden, als ze al reageren. Andere mensen hier met een 230L boiler unit op een bestaande jaren 30 zolder-vloer?

Ik krijg er onderhand een punthoofd van, dit is toch niet te doen voor de gemiddelde mens met beperkte tijd en kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Pietje555 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:36:
[...]

Een moderne diesel is schoner dan benzine. Daarnaast draait een generator veel schoner omdat hij uitgelegd is op een vast toerental. Is dus heel anders dan een auto.
En laten we het dan maar helemaal niet over hout of pelletkachels hebben waar nu weer massaal naar overgeschakeld wordt.

Ik heb nog 1600 l huisbrandolie voor € 0,30/liter. Het wordt dus best wel een interessante optie om dit te gaan gebruiken.
Idd. En er zijn fluisterdiesels waarmee geluidsoverlast beperkt wordt. En met de suggestie om tegelijk te koelen met het watersysteem van de vloerverwarming kan het best interessant worden naast een WP. Maar vooralsnog ligt de maatschappelijke acceptatie meer bij opvang situaties van stroomuitval of onderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:12
[...]

Een kleine generator hoeft niet aan dezelfde strenge emissie eisen te voldoen en zal dus zeer zeker veel meer vervuilen. Inderdaad heel anders dan een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man CO2 is weer een heel ander beest, waar het koudemiddel behoorlijk de installatie beïnvloedt
Zie ook het grote Warmtepomp met CO2 (R744) koudemiddel avontuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 20:51

Septillion

Goed, voor diesel mag een los topic gestart worden ofzo. Hier graag weer over L/W WP's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@olafmol
Met balken eronder de druk verdelen.
Effe kijken hoe de balken onder de planken lopen.
Neem aan dat je ook met 4 volwassenen op 1 M2 kan gaan staan op je zolder?
Zo niet, dan niet doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:37
ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:00:
Ach, ik start af een toe mijn tractor:

YouTube: 20120102 1840311

In dit geval om houtsnippers te verspreiden onder mijn zonnepanelen...
Beetje off-topic, maar waarom houtsnippers onder de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

overhyped schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Beetje off-topic, maar waarom houtsnippers onder de panelen?
Tegen het onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Rzaan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:59:
@olafmol
Met balken eronder de druk verdelen.
Effe kijken hoe de balken onder de planken lopen.
Neem aan dat je ook met 4 volwassenen op 1 M2 kan gaan staan op je zolder?
Zo niet, dan niet doen. :)
Da's idd een goeie test LOL

Het kloterige is dat we echt net de hele zolderverdieping hebben gemoderniseerd. Dat was zo'n langdurig project, met allemaal gedoe, dat we natuurlijk compleet vergeten zijn om uberhaupt na te denken over een toekomstig WP project. Ik zit er niet echt op te wachten om de net gelegde laminaat-vloer weer open te moeten trekken, bah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:30:
Stijgende brandstofprijzen levert alleen extra BTW op voor de overheid.
Dat kan toch mooi voor eea weer worden ingezet

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
[...]

Ik heb het niet over vergelijk met benzine gehad en die goedkope diesel generators hebben vast geen clean air filter en denox installatie. Dan kan de uitlaat ook gewoon wel binnen uitkomen neem ik aan?

Hout en pellet, mag ook een stuk strenger.
Verplicht filter met controle per jaar wat mij betreft.
https://www.flexibelekach...25-mm-100-cm/#description

Maar goed ver off topic.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Ik heb het niet over vergelijk met benzine gehad en die goedkope diesel generators hebben vast geen clean air filter en denox installatie. Dan kan de uitlaat ook gewoon wel binnen uitkomen neem ik aan?

Hout en pellet, mag ook een stuk strenger.
Verplicht filter met controle per jaar wat mij betreft.
https://www.flexibelekach...25-mm-100-cm/#description

Maar goed ver off topic.

Ik bqq ook weleens, ben ook geen heilige. Voor mijn verwarming zou ik dat aangerommel niet willen.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:17

ErikVers

e-Duurzaam

mv_ak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Wel knap van je dat je durft aan te geven dat je het verschil niet kent tussen hout en diesel. Bewustwording is de eerste fase van het leerproces 👍😅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 22:01

Timple

olafmol schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:37:
Hoe hebben jullie dat aangepakt? Een constructie-berekening laten maken? Die gasten hebben onderhand ook een wachttijd van maanden, als ze al reageren. Andere mensen hier met een 230L boiler unit op een bestaande jaren 30 zolder-vloer?
De boiler in de kelder geplaatst en alle leidingen omgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Timple schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Zou ik ook wel willen maar helaas niet genoeg ruimte hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online

kunnen we een 230 liter boiler (van de Daikin Altherma 3) op onze jaren 30 zoldervloer plaatsen zonder gewichts-issues? Al met al is het maximale gewicht potentieel ca. 400kg, verspreid over 1 vierkante meter. Helemaal tegen de (dragende) muur van onze rijtjeswoning lijkt ook niet te lukken omdat daar leidingen lopen (zit nu de CV ketel boven).
Bij ons staat een nog grotere, 300L boiler op de houten vloer van de zolder, tegen de dragende binnenmuur aan. Ernaast staan nog een wasmachine en droger. Ik heb met de Duurzame Huizenroute ook nog 5 mensen daar gehad en dat ging allemaal goed. Over het algemeen zijn jaren 30 huizen zeer robuust gebouwd. Met dikke eiken balken op korte afstanden van elkaar. In die tijd was de rente zeer laag en hadden mensen geld over dat ze graag in huizen staken. Vakmanschap was toen nog gewoon.
Pas na de oorlog kwam de massa productie van goedkope woningen met dunne wandjes en vloeren en kwalitatief matige houtsoorten.

Tip: kijk in het trapgat maar eens hoe dik je vloer is. En dus hoe dik de balken :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR4v9YS43FkdNvB6-Z6LtbXQsrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcNk1serr2b23SB0ExFkIs16.jpg?f=fotoalbum_large

Ter inspiratie: ons verhaal van gasloos gaan in een jaren 30 huis.

[ Voor 12% gewijzigd door LeonTebbens op 09-06-2022 19:04 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:53 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:18:
[...]

6 m² is tegenwoordig 1500 Wp ~ 1200 kWh/jaar. Een 200l warmtepompboiler heeft ca 600 kWh nodig voor een jaar lang warm water, je Pana doet het nog beter. De andere 600 kWh is tegenwoordig €350 waard.
Zelfs gratis is een zonneboiler niet interessant.
als je in een wijk woont waar je omvormer afgeschakeld wordt wegens overbelasting?
en de saldering gaat er af dus als je al genoeg PV hebt dan is een zonneboiler wellicht praktischer. Ok, je kunt in de zomer proberen als je overschot hebt de warmtepomp in te schakelen voor verwarming SWW maar is misschien meer gedoe.

tenslotte een vraag: in december/januari is opbrengst PV bij mij 7-8x minder dan in de piekmaanden. Hoe is die verhouding bij zonnecollectoren? Zou mooi zijn als die het in de winter relatief goed zou doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kees_frl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:58:
[...]

Dat is dan 80 w/M2 en je leest dan in verschillende tabellen dat vloerverwarming, afhankelijk van hoh etc dan bijvoorbeeld 65 watt doet per M2 . Dan zou je te weinig afgifte hebben?

Dat begrijp ik ook nog niet helemaal

:)
Mijn vloer heeft een flink warmte absorptie vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

maxtrash schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:33:
[...]

als je in een wijk woont waar je omvormer afgeschakeld wordt wegens overbelasting?
en de saldering gaat er af dus als je al genoeg PV hebt dan is een zonneboiler wellicht praktischer. Ok, je kunt in de zomer proberen als je overschot hebt de warmtepomp in te schakelen voor verwarming SWW maar is misschien meer gedoe.

tenslotte een vraag: in december/januari is opbrengst PV bij mij 7-8x minder dan in de piekmaanden. Hoe is die verhouding bij zonnecollectoren? Zou mooi zijn als die het in de winter relatief goed zou doen
Die doen het net zo ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
PV heeft een negatieve temperatuurscoëfficient (kouder=beter, want carnot :) ), thermische collectoren een positieve (kouder=slechter).
Plaatje
Maar we gaan offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42

Ik krijg er onderhand een punthoofd van, dit is toch niet te doen voor de gemiddelde mens met beperkte tijd en kennis?
Wij hebben dezelfde uitdaging, boilervat van 300 liter op jaren 30 zolder. We hebben het laten berekenen door een familielid die constructeur is. We moeten nog even de vloer open breken om te kijken of een eerdere verbouwing wel goed gedaan is (vast niet) maar het lijkt te gaan lukken.
Maar dat zou ik dus wel aanraden.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-06 22:02
Timple schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Als ik het mag vragen, hoeveel werk was dat en hoe zag het kostenplaatje er ongeveer uit? Ik overweeg hetzelfde, maar kan hier moeilijk een inschatting van krijgen / vinden. De enige installateur die hier was vond het niet enorm aantrekkelijk en kwam niet verder dan 'kunnen we een stelpost voor opnemen'.

(Ik snap dat het afhankelijk is van de situatie. Bij ons ligt de badkamer niet boven, maar wel recht naast de kelder, maar dan twee verdiepingen hoger.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:29
olafmol schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Da's idd een goeie test LOL

Het kloterige is dat we echt net de hele zolderverdieping hebben gemoderniseerd. Dat was zo'n langdurig project, met allemaal gedoe, dat we natuurlijk compleet vergeten zijn om uberhaupt na te denken over een toekomstig WP project. Ik zit er niet echt op te wachten om de net gelegde laminaat-vloer weer open te moeten trekken, bah...
Onprettig maar dat zijn gezonken kosten. Complimenten dat je het gaat aanpakken, want ik denk dat er flink wat consumenten zijn die vanwege de renovatie en bijkomende stress de elektrificatie van verwarmen en SSW uitstellen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@olafmol Ik meen me te herinneren dat @WoudseHoeve (wie kent 'm nog) zijn boiler met een ketting (ook) aan de dakbalken gehangen had. Wellicht een uitside the box idee.

WoudseHoeve in "Warmtepomp / CV Houtkachel / Buffervat opzet/installatie"

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 09-06-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 22:01

Timple

Anomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:56:
[...]

Als ik het mag vragen, hoeveel werk was dat en hoe zag het kostenplaatje er ongeveer uit?
Zelf gedaan. De vloerverwarming verdeler was makkelijk aangezien die net boven de kelder zat. Voor het warm water heb ik een 20mm buis door de kruipruimte omhoog getrokken langs de standbuis van het riool. Boven aangesloten op het bestaande circuit. Koud water niets aan gewijzigd.

Kosten? 10m 20mm buis met accessoires, dus dat viel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:51:
PV heeft een negatieve temperatuurscoëfficient (kouder=beter, want carnot :) ), thermische collectoren een positieve (kouder=slechter).
Plaatje
Maar we gaan offtopic.
PV (kouder=beter door Carnot) - Dit is nog eens innovatieve natuurkunde!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
offtopic:
@dunklefaser
Ja, het verraste mij ook, maar het is echt zo: een PV paneel gedraagt zich als heat engine met een 6000K warmtebron - de zon. Dit werd bij mij benadrukt door de ontwikkeling van thermo-pv voor vervanging van turbines.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:36
Ik heb mijn boiler (200L) op mijn houten zolder vloer geplaatst. Ik heb daarvoor wel eerst een standaard osb plaat van 22mm op de vloer geplaatst zodat het gewicht over meerdere balken verspreid wordt. Uit de constructie berekening wist ik dat het ontwerp draagvermogen 150kg/m2 was. Verder heb ik die plaat tegen een zijwand geplaatst.
Volgens mij worden bij hout constructies een veiligheidsfactor van 1,7 aangehouden (in 1980) en meestal wordt de balkafmetingen gedimensioneerd op doorbuiging. Dus kwa absolute draagkracht heb je wel enige speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik denk dat zeker met oudere woningen je goed naar de constructie moet laten kijken. "Bij mij gaat het ook goed" heb je niet veel aan. De kosten van een constructeur zijn niet enorm, en je bent niet de enige waar de vorige bewoners niet gehinderd door enige kennis een draagmuur weggehaald hebben.
Zeker jaren 30 woningen waren nogal hokkerig naar onze huidige standaard.
Ik kijk in ieder geval vaak met kromme tenen naar alle woon/klus programma's.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:58:
[...]

Bij ons staat een nog grotere, 300L boiler op de houten vloer van de zolder, tegen de dragende binnenmuur aan. Ernaast staan nog een wasmachine en droger. Ik heb met de Duurzame Huizenroute ook nog 5 mensen daar gehad en dat ging allemaal goed. Over het algemeen zijn jaren 30 huizen zeer robuust gebouwd. Met dikke eiken balken op korte afstanden van elkaar. In die tijd was de rente zeer laag en hadden mensen geld over dat ze graag in huizen staken. Vakmanschap was toen nog gewoon.
Pas na de oorlog kwam de massa productie van goedkope woningen met dunne wandjes en vloeren en kwalitatief matige houtsoorten.

Tip: kijk in het trapgat maar eens hoe dik je vloer is. En dus hoe dik de balken :-).

[Afbeelding]

Ter inspiratie: ons verhaal van gasloos gaan in een jaren 30 huis.
Ik plaats hem om deze reden beneden.
Aannemer heeft namelijk een vaste strap gemaakt naar zolder. Constructief denk ik dat een +/- 100KG binnenunit + 200KG water op 60x60 gewoon teveel is naast een vaste trap.
Beneden zijn de balken dusdanig dik, 165mm hoog x 65mm breed, afstand 45-60 cm, overspanning 2,2 meter. Wordt tegen de muur aan geplaatst.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

olafmol schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:38:
[...]

Zou ik ook wel willen maar helaas niet genoeg ruimte hiervoor.
Wij hebben een project waar ze 200-300 Liter boilers op echt hele dunne balken hebben geplaatst met een underlaymentplaat en draagstangen richting de muur. Zit al (10 jaar) jaren zo. (Niet door ons gemaakt hoor) Elke keer als ik daar kom denk ik bij mijzelf; hij zou naar beneden vallen.
Balken zijn 4-5cm dik. En misschien 14-16cm hoog. Overspanning geen idee.
Het kan vaak meer hebben dan je denkt. (Of er een constructieberekening is gemaakt onbekend.)

Disclaimer:
Als het een voormalige opberg zolder is/of bij twijfel altijd een constructie berekening laten maken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 10:39

HaTe

haat niet

Zojuist is de ISDE subsidie toegekend. Aanvraag 14-5, toegekend 8-6. Ik had verwacht dat het langer zou duren dan 4 weken..

[ Voor 5% gewijzigd door HaTe op 10-06-2022 11:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ter algemene maar verder redelijk nutteloze info:

Ik was vandaag op de beurs Huis & Energie in de Brabanthallen in Den Bosch.
Niet de meest interessante beurs.
Veel lezingen in de zin van 'Wij van WC-eend...'
Maar toch wel geinig voor € 12,50.

Maar 1 dingetje wil ik jullie niet onthouden.
Ik was op de stand van Vaillant en informeerde daar naar hun L/W WP Monobloc.
Daar moet (volgende de meneer van dienst) in 99% van de gevallen een expansievat buffervat aan.
Anders gaat de compressor heel snel stuk.
Niet mijn woorden, maar die van hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:41:
Ter algemene maar verder redelijk nutteloze info:

Ik was vandaag op de beurs Huis & Energie in de Brabanthallen in Den Bosch.
Niet de meest interessante beurs.
Veel lezingen in de zin van 'Wij van WC-eend...'
Maar toch wel geinig voor € 12,50.

Maar 1 dingetje wil ik jullie niet onthouden.
Ik was op de stand van Vaillant en informeerde daar naar hun L/W WP Monobloc.
Daar moet (volgende de meneer van dienst) in 99% van de gevallen een expansievat aan.
Anders gaat de compressor heel snel stuk.
Niet mijn woorden, maar die van hem.
expansie of buffervat?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Iets met klok en klepel, maar inderdaad, ergens in je cv circuit moet een expansievat (liefst dicht aan de zuigzijde van de pomp). Een pana heeft die ingebouwd in de buitenunit, Vaillant niet.

Buffervat, daar is al heel veel over geschreven. Zonder nieuwe argumenten hoeven we dat niet over te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Tja, de compressor is het meest onwaarschijnlijke onderdeel om defect te gaan bij waterzijdige overdruk, maar waarschijnlijk was het geen techneut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De mensen die op dit soort beurzen staan zijn gewoon getrainde apen, net als veel medewerkers bij helpdesken. Scriptje hier, scriptje daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:06:
Tja, de compressor is het meest onwaarschijnlijke onderdeel om defect te gaan bij waterzijdige overdruk, maar waarschijnlijk was het geen techneut.
Wellicht heb ik me in het gesprek niet goed uitgedrukt, maar ik haalde iets aan over dat ik een schuimbetonnen vloer wilde laten aanbrengen.
Toen kwamen we op een expansievat of buffervat.
Ik vertelde dat men op Tweakers aangaf dat dit heel vaak niet nodig is.
Maar daar was hij het mee oneens.
Andere merken gaven dat advies niet, en dat was volgens hem verkeerd.
Want dan zou de compressor heel vaak aan/uit gaan en dan was het zo kapot allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Wellicht heb ik me in het gesprek niet goed uitgedrukt, maar ik haalde iets aan over dat ik een schuimbetonnen vloer wilde laten aanbrengen.
Toen kwamen we op een expansievat of buffervat.
Ik vertelde dat men op Tweakers aangaf dat dit heel vaak niet nodig is.
Maar daar was hij het mee oneens.
Andere merken gaven dat advies niet, en dat was volgens hem verkeerd.
Want dan zou de compressor heel vaak aan/uit gaan en dan was het zo kapot allemaal.
het is gewoon iemand die alleen de marketingfolder heeft gelezen en niet weet wat hij eigenlijk aan het installeren is of waarom.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rzaan
Dat was vroeger zo. De / 3 serie moduleert niet fantastisch. De nieuwere /6 serie doet dat wel aardig.
Ik heb geen idee hoe een buffervat ervoor zorgt dat ik nog minder dan 1 run per dag maak.

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:16:
@Rzaan
Dat was vroeger zo.
Ik heb geen idee hoe een buffervat ervoor zorgt dat ik nog minder dan 1 run per dag maak.
Ik geef het alleen maar door :)

Dat was ook wel mijn algemene indruk van de beurs.
Ik ging er echt naar toe om wijzer te worden, maar was na 4 uurtjes eigenlijk wel klaar.
Dacht: Op Tweakers krijg ik beter advies.
Wel hoop foldertjes meegenomen, want zaten echt wel leuke dingen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
Ik had van de week een technisch iemand van Vaillant op bezoek samen met mijn installateur om mijn voorstel voor de WP door te spreken en die gaf ook aan dat met de meer dan voldoende inhoud die ik heb in mijn CV circuit heb, het niet nodig is om een buffervat te plaatsen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PentaClover schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:20:
Ik had van de week een technisch iemand van Vaillant op bezoek samen met mijn installateur om mijn voorstel voor de WP door te spreken en die gaf ook aan dat met de meer dan voldoende inhoud die ik heb in mijn CV circuit heb, het niet nodig is om een buffervat te plaatsen.
dat is dus iemand die de concepten wel beter begrijpt. prijs de heer....

7,50. :+

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 10-06-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PentaClover schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:20:
En bij mij gaf de fabrikant weer aan een buffervat met vloerverwarming. (Zonder naregeling.)

Sommige fabrikanten adviseren ook het buffervat ivm ontdooicycles. (Veelal bij monoblocks.)

En zo blijf je doorgaan in deze eindeloze discussie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DutchWing schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:21:

Sommige fabrikanten adviseren ook het buffervat ivm ontdooicycles. (Veelal bij monoblocks.)
Over zoiets sprak de Vaillant-meneer op de beurs ook, maar ik begreep er inmiddels al geen zak meer van, dus maar met half oor geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
[...]

Dit is inderdaad nodig wanneer je te weinig waterinhoud in je systeem hebt. Dus minder dan de minimum systeem inhoud zoals aangegeven in de installatiemanual.
Dat is hier het geval omdat ik hier alleen radiatoren heb daarom zit er hier een 40 liter buffervat tussen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaTe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:19:
Zojuist is de ISDE subsidie toegekend. Aanvraag 14-5, toegekend 8-6. Ik had verwacht dat het langer zou duren dan 4 weken..
SEBA binnen een week antwoord 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En bij mij gaf de fabrikant weer aan een buffervat met vloerverwarming. (Zonder naregeling.)
Welke fabrikant is dat dan? Noem eens een naam? Want tot een week geleden dacht ik dat bijvoorbeeld Nefit dat ook deed (omdat die WP's steeds met buffervat worden geïnstalleerd en dat in het Nefit topic ook werd beweerd), maar sinds ik me daar wat verder in ben gaan verdiepen blijkt dat helemaal niet te kloppen.
In de installatiehandleidingen van zowel de binnen- als de buitenunits vermeldt Nefit heel duidelijk dat een buffervat bij voldoende vloerverwarmingsoppervlak helemaal niet nodig is. En datzelfde staat ook weer uitgelegd in de configurator op hun website. Het probleem bij Nefit is vooral het dramatische kennisniveau van de installateurs.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat is een SEBA? Een HUDO ken ik wel van de padvinderij. Een IBA heb ik twee van op het erf liggen om mijn darmen open te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:10:
Wat is een SEBA? Een HUDO ken ik wel van de padvinderij. Een IBA heb ik twee van op het erf liggen om mijn darmen open te houden.
Subsidieregeling Emissieloze BedrijfsAuto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ah, een bedrijfsauto waar je geen wind in mag laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:30:
Ah, een bedrijfsauto waar je geen wind in mag laten.
Ja nu je het zegt...... |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ronald.42 Blaasjes heb ik op Uponor nooit gezien.
Omdat ik toch nog wat wil aanmerken op je kunstwerk ;) :
Als die drie pompjes meer dan 500 draaiuren per jaar maken, loont het om ze te vervangen voor iets uit deze eeuw. 35W in laagste stand is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:10:
[...]

Welke fabrikant is dat dan? Noem eens een naam? Want tot een week geleden dacht ik dat bijvoorbeeld Nefit dat ook deed (omdat die WP's steeds met buffervat worden geïnstalleerd en dat in het Nefit topic ook werd beweerd), maar sinds ik me daar wat verder in ben gaan verdiepen blijkt dat helemaal niet te kloppen.
In de installatiehandleidingen van zowel de binnen- als de buitenunits vermeldt Nefit heel duidelijk dat een buffervat bij voldoende vloerverwarmingsoppervlak helemaal niet nodig is. En datzelfde staat ook weer uitgelegd in de configurator op hun website. Het probleem bij Nefit is vooral het dramatische kennisniveau van de installateurs.
Ik heb bij Nibe, Nefit en Alklima allemaal als advies een buffervat/schakelvat 50 liter icm vloerverwarming (zonder naregeling.)
Zal met mijn inhoud te maken hebben.
Vloeroppervlakte beneden is 25-30m2
Boven radiatoren, maar verwarming boven wordt haast niet gebruikt.
Of de buffervat echt nodig is, maar baat het niet, dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Handleiding is universeel voor verschillende landen. Daarom geeft deze geen uitsluitsel.
Met de huidige regels van het Bouwbesluit moet je zone regeling toepassen op de vloerverwarming.
Daardoor varieert de waterinhoud van je systeem. Als bijna alles dicht staat hou je te weinig waterinhoud over en heb je een buffervat nodig. Om deze reden adviseren de meeste leveranciers dus een buffervat.
Bij bestaande woningen waar meestal geen zoneregeling op zit heb je meestal geen vat nodig.
Staat boven altijd alles dicht dan moet je deze waterinhoud ook niet meerekenen. Het gaat om de circulerende hoeveelheid water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Ronald.42 Is het alleen de buitenste laag? Ik zou het even navragen bij de fabrikant, normaal hoort dat niet! Ook nooit tegengekomen in het veld.

Was een nieuwe radiator niet goedkoper dan een TSA (wisselaar) ertussen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:39:
[...]
jawel, want je moet dus extra pompen aanhouden voor jan joker. en je staat onnodig meer nuttelozemassa op te warmen op volle toeren
als je vloerverwarming hebt (ook al is het niet zoveel als sommige anderen) levert dat nog steeds meer dan genoeg buffer op voor de meest zware ontdooiruns.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:51:
[...]

jawel, want je moet dus extra pompen aanhouden voor jan joker. en je staat onnodig meer nuttelozemassa op te warmen op volle toeren
als je vloerverwarming hebt (ook al is het niet zoveel als sommige anderen) levert dat nog steeds meer dan genoeg buffer op voor de meest zware ontdooiruns.
Zet je 'm in de retour...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ronald.42 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:46:
[...]

Deze pompjes kosten 3 tientjes per stuk en er ligt 10Kw piek op het dak
Als het salderen afgelopen is wordt het mischien een leuke kostenbesparing...
Wordt nog lastig, want een Grunfoss Alpha2 kost €300 per stuk, en bespaart misschien 30%. Kun je lang stroom voor inkopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23
[...]

En zo blijf je doorgaan in deze eindeloze discussie…
Nee hoor geen eindelose discussie :*)

Ik had een voorstel gemaakt zonder buffervat, en toen vroeg de technische man van Vaillant hoeveel liter water inhoud ik heb van alles dat altijd open staat, en dat is 201 liter en een betonnen vloer beneden met 14.5 kWh/K warmte capaciteit om het koude defrost retour water voor te verwarmen voordat het weer de WP in gaat.
En dan heb je geen discussie, dan komt er gewoon een: "Dat gaat zeker werken!, inderdaad zonde om er een buffervat bij te zetten." antwoord.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
flippy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Extra pomp Is alleen als je een open buffer toepast. Niet bij een doorstroom buffer. Er is alleen meer water inhoud, maar omdat je energie verlies (transmissie) van het huis niet veranderd kost dat geen extra energie.
Buffer zit immers binnen je schil als je hem niet in de schuur hebt staan.
Het buffer zorgt alleen dat de retour temperatuur niet te snel oploopt zodat je WP niet gaat pendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Een half jaar lopen op 38 W is 160 kWh, ik weet niet wat jij dan betaalt maar sommigen is dat €80. Op minimale stand, dus.
Ik heb verder van pompen geen verstand, weet wel dat een A-label pomp de helft (of minder) nodig heeft voor dezelfde arbeid.
@Pietje555 ik zou je inkoper op cursus sturen, als particulier is hij <€200. Wilo Para is nog iets goedkoper, iemand met motivatie vindt vast wat beters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:39:
Ik heb bij Nibe, Nefit en Alklima allemaal als advies een buffervat/schakelvat 50 liter icm vloerverwarming
Krijg je dat advies van de fabrikant/importeur of van de installateurs?
Want Mitsubishi specificeert duidelijk in de installatiehandleidingen de minimale systeeminhoud. In de praktijk zit je daar met VVW al heel snel aan, heb je al eens uitgerekend wat je systeeminhoud is en dat met de handleidingen vergeleken?
En Nefit houdt voor de warmtepompen tot 7.6 kW (Nefit noemt dat 9 kW...) minimaal 6m² vvw-oppervlak aan (maar bij voorkeur 30 m² om inschakelen elektrische elementen te vermijden) .

Jij hebt met 25-30m² vloerverwarming ook wel heel erg weinig oppervlak. Dat is niet bepaald representatief voor de gemiddelde WP-installatie.
Mits het een serievat in de retour is klopt dat. Maar gezien je geringe VVW-oppervlak zul je niet de grootste woning hebben. Dan kan ik me voorstellen dat je zo'n vat liever niet in de weg hebt staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 10-06-2022 21:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Pietje555 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:57:
[...]
Het buffer zorgt alleen dat de retour temperatuur niet te snel oploopt zodat je WP niet gaat pendelen terug moduleert
Ftfy :)
Traagheid is killing voor elke regeling.
Maar als je alleen maar jaga's hebt, dan kan het inderdaad nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Proton_ Je kunt de TVT natuurlijk zo nauwkeurig als je wilt berekenen, maar met 50% besparing is dat nog maar € 40 per jaar. Google verteld mij dat deze pomp €300 in de webshops is. Daarnaast heeft Ronals.42 PV panelen dus een groot deel van het jaar kost de energie niets (van het voorjaar tot het najaar heb je een overschot als je niet mag salderen) dus er blijft alleen de winterperiode over om de pomp "terug te verdienen" Het is natuurlijk altijd beter energiezuinige pompen te nemen, maar niet voor het geld.

Terugmoduleren doet hij toch wel want je hebt geen afname. Het duurt alleen langer voor hij uitschakelt, maar ook voordat hij weer inschakelt.
Zolang de WP verder terug kan moduleren heeft het vat geen invloed. Het is alleen als je minder afname hebt en onder het minimale vermogen van je WP zit.
Overigens is er geen systeem zo traag als een WP met vloerverwarming. Dat wil je ook want verstoring is slecht voor je rendement. Meeste doen daarom ook geen nachtverlaging.

[ Voor 31% gewijzigd door Pietje555 op 10-06-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:10:
Dat was ook mijn gedachte en de stroom is hier gratis op de investering van de zonnepanelen na natuurlijk.
Het laatste driekwart jaar onder een steen geleefd? Tip: check even Het grote terugleververgoeding topic en verdien honderden tot duizenden euro's door je PV-overschot aan de hoogste bieder te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De pomp van @Ronald.42 als ik internet moet geloven 45W
Als we even zeggen (45W x 365 dagen) x 3 uur per dag = 49.275W per jaar / 1000 = 49,27 kW per jaar x €0,15/kW = 7,39 euro per jaar.
Als de pomp vervolgens 15 jaar meegaat, dan kost dat totaal 30 euro + (7,39 euro x 15 jaar) = €140,85 over 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Pietje555 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:08:
PV panelen dus een groot deel van het jaar kost de energie niets
Ga ik deze discussie ook nog aan? Nee, ik ga wat leuks doen.
Als je warmtepomp in de winter maar 6 uur per dag draait staat je stooklijn te hoog (of moduleert hij niet, groter probleem)
€0,15/kW
Nee, ik ging wat anders doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 117% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 08:56 ]

Pagina: 1 ... 118 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.