Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.266 views

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-11 23:06
Eerst een 'disclaimer': omdat ik denk dat deze vraag wellicht voor meer mensen relevant is, heb ik voor deze vraag geen eigen topic aangemaakt. Mocht er veel of specifieke vervolgragen komen, dan maak ik ff een nieuw topic aan.

Over een paar maanden zal een warmtepomp worden geplaatst (Mitsubishi PUHZ-SHW80YAA). Ik wil de warmtepomp in een hoek in de tuin plaatsen op ongeveer een 1,5 van de erfgrens met de buren links.
In het plaatje heb ik de plaats van de warmtepomp (paarse blokje linksonder), erfgrenzen (rode lijnen) en een paar afstanden (wit) aangegeven.
Rondom de warmtepomp komt sowieso begroeiing (groen) om het apparaat enigszins uit het zicht te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxNMYWilvkse7GOSW2CFWzoS7_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSK1nhFwx0TyJg2w7cXUjLdE.jpg?f=fotoalbum_large
Het plaatje is gemaakt met een verouderde luchtfoto. de carport waar de WP moet komen, is gesloopt en het gebouwtje waar de plaats veranda en schuur zijn aangegeven, is ook gesloopt.

M.b.t. geluid heb ik een aantal ideeën en vragen:
1. 'k Neig naar het plaatsen met de uitstroomopening richting de veranda / loodrecht op de erfgrens met de buren naast ons, zodat de buurvrouw de minste kans op geluidsoverlast heeft. Is dat dan een logische plaatsing? Alternatief is met de uitstroomopening parallel aan de erfgrens òf onder een hoek van 45gr richting onze woning.
2. De WP komt ongeveer ongeveer een halve meter naast de werkruimte van de achterburen. Dit is een muur met spouw. De WP zal op bigfoots worden geplaatst. Hoe groot achten jullie de kans dat de achterburen de WP gaan horen als zij in hun werktruimte zitten?
3. Misschien gaan we voor de WP ook nog een soort overkapping bouwen, waar wat hout zal worden opgeslagen en de GFT-container zal worden neergezet (een beetje zoals @Grolsch heeft gedaan voor degene die een deel van hun leven hier op dit forum doorbrengen ;) )

Ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen over plaatsing in relatie tot geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 21-06-2022 18:03 ]

@Cranberry Jij bent verplicht te voldoen aan de regels mbt geluid op de erfgrens. Of die muur een spouw heeft of van karton is doet niet ter zake, want je moet het geluidsniveau vlak voor die muur meten.
Er staat hier vaak een link naar een calculatietool van de overheid, daarmee kun je uitrekenen of je gaat voldoen. Maar op zo'n kleine afstand geef ik je weinig kans...

Ik begrijp alleen je tekst niet. Eerst staat de WP 1.5 meter van de erfgrens, en daarna op 0.5 meter van hun werkkamer. Staat de werkkamer van de buren op jouw grond? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-10 22:19
Onze situatie:
2-onder-1-kap 175m2 uit 1991
gemiddeld verbruik: 1700m2
6 personen (waarvan 4 onder 10 jr).
enkel t11/t22 radiatoren, met allen met fansysteem
Huidige CV ketel is 11 jaar oud

volgens koevlaas kom ik uit op ca 8-9Kw aan benodigd vermogen

We willen dit jaar het glas vervangen door hr++, verder zijn we offertes aan het opvragen voor spouwmuur/vloer isolatie, maar tot nu toe zeggen de meesten dat spouwmuur niet kan (die gaan uit van 3 cm ruimte, een enkeling gaat uit van 4,2 cm en denkt dat het wel kan) en ook mbt vloer varieert het nog al. (Er zit nu 10+cm tempex tegenaan, de een vindt dat voldoende, de ander wil er 14 cm tegen aan purren en een ander vind Tonzon een mooie aanvulling).

Hoe dan ook, gasverbruik is obv de oorspronkelijke isolatie/glas van 1991.

Heb nu 1 offerte binnen voor een Atlantic Loria 6010 incl 50L buffervat en 300L boiler voor ca 13500 incl BTW en installatie (schatting, want de offerte is aanvankelijk gecombineerd met aanleggen vloerverwarming, maar daar zien we vooralsnog van af).
levertijd 6+ mnd

Wij denken ons huis er wel mee warm te houden, al overwegen we ook nog Airco in huiskamer, werkkamer en onze slaapkamer op zolder) om in de zomermaanden te koelen en indien nodig bij te verwarmen.

Er worden nog zonnepanelen gelegd waarbij we naast ons huidig verbruik zo'n zo'n 3500-4000 kWh over hebben voor de warmtepomp en andere gadgets.

Ik lees dat de Loria al een poosje op de markt is en mogelijk achterhaald is. Verder vroeg ik me af of de 6010 misschien overbemeten is als we dit jaar ook nog hr++ glas laten installeren en mogelijk ook de vloer/spouwmuur laten naisoleren? Misschien dat dan de 6008 ook zou voldoen?

Is de huidige offerte ok. het lijkt me licht aan de prijs op basis van wat ik in dit topic gezien heb, maar aan de andere kant reageren de meeste bedrijven niet eens ivm de drukte en slechte levertijden (die ook de prijs opdrijven)

Star Citizen Referral Code

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-11 23:06
Dank @Andrehj. Bericht iets gewijzigd. Die 1,5m is mbt de buren links en 0,5m de buren achter.

Ik begrijp de regels en ken de tool. Wat ik graag wil weten is of de WP hoorbaar is voor de achterburen. Als dat niet het geval is, dan maak ik me over de regels niet zo druk.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51
Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:49:
[...]

Overigens lees ik jouw tekst dat je te veel afgifte hebt in de woonkamer, en te weinig in de slaapkamers. Dan is de oplossing toch eenvoudig? Gewoon de zones in de woonkamer knijpen (en Ta iets verhogen) net zolang tot de koudste ruimte van je huis de juiste temperatuur bereikt.
De woonkamer heeft hele grote raampartijen op het zuiden. Als de zon lekker schijnt hoef ik daar helemaal niet te verwarmen. De kamers op het noorden koelen dan flink af. Daar helpt waterzijdig inregelen niet bij.
Ik zie niet in waarom je voor jouw probleem een naregeling nodig zou hebben.
Omdat ik niet mijn hele huis continu wil verwarmen. Wij houden ook van koele slaapkamers bij het slapen, maar als een van de kinderen besluit daar 's avonds te gaan studeren is een paar graden extra wel fijn. Als de woonkamer echter al op temperatuur is kan dat alleen als de woonkamer ook wordt bijgestookt. En mijn werkkamer bijvoorbeeld: die hoeft alleen verwarmd te worden als ik er werk. Dan is er meestal niemand in de woonkamer (de grootste ruimte van het huis).. etc. Het hele huis op 1 temperatuur werkt voor ons echt niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Metaalhoofd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:10:
Onze situatie:
enkel t11/t22 radiatoren.

We willen dit jaar het glas vervangen door hr++, verder zijn we offertes aan het opvragen voor spouwmuur/vloer isolatie, maar tot nu toe zeggen de meesten dat spouwmuur niet kan (die gaan uit van 3 cm ruimte, een enkeling gaat uit van 4,2 cm en denkt dat het wel kan) en ook mbt vloer varieert het nog al. (Er zit nu 10+cm tempex tegenaan, de een vindt dat voldoende, de ander wil er 14 cm tegen aan purren en een ander vind Tonzon een mooie aanvulling).

Heb nu 1 offerte binnen voor een Atlantic Loria 6010 incl 50L buffervat en 300L boiler voor ca 13500 incl BTW en installatie (schatting, want de offerte is aanvankelijk gecombineerd met aanleggen vloerverwarming, maar daar zien we vooralsnog van af).
levertijd 6+ mnd

Wij denken ons huis er wel mee warm te houden, al overwegen we ook nog Airco in huiskamer, werkkamer en onze slaapkamer op zolder) om in de zomermaanden te koelen en indien nodig bij te verwarmen.

Er worden nog zonnepanelen gelegd waarbij we naast ons huidig verbruik zo'n zo'n 3500-4000 kWh over hebben voor de warmtepomp en andere gadgets.

Ik lees dat de Loria al een poosje op de markt is en mogelijk achterhaald is. Verder vroeg ik me af of de 6010 misschien overbemeten is als we dit jaar ook nog hr++ glas laten installeren en mogelijk ook de vloer/spouwmuur laten naisoleren? Misschien dat dan de 6008 ook zou voldoen?

Is de huidige offerte ok. het lijkt me licht aan de prijs op basis van wat ik in dit topic gezien heb, maar aan de andere kant reageren de meeste bedrijven niet eens ivm de drukte en slechte levertijden (die ook de prijs opdrijven)
Je maakt je druk over de WP, maar je afgiftesysteem is een veel grotere uitdaging. Tip: Zorg eerst dat je bij temperaturen boven het vriespunt je woning warm kunt houden met 35 graden water. En kijk pas daarna verder naar een WP.
Die vloerverwarming wegbezuinigen is niet zo'n goed idee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[b]Metaalhoofd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:10:
……want de offerte is aanvankelijk gecombineerd met aanleggen vloerverwarming, maar daar zien we vooralsnog van af).
levertijd 6+ mnd…..

Wij denken ons huis er wel mee warm te houden….
Radiatoren moeten een factor 5 minimaal groter zijn wilt dit geschrikt zijn voor 35/30 graden aanvoer/retour.

Op welke temperatuur stook je nu?

Waar je juist niet op moet bezuinigen is je warmteafgifte.

Dat is hetzelfde als een Ferrari motor in een Volkswagen UP doen. Gaat niet werken!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 18:46
Onze situatie:
enkel t11/t22 radiatoren.

levertijd 6+ mnd

Dit lijkt me inderdaad niet echt een goed scenario voor een lucht/water warmtepomp. Ik had ongeveer dezelfde situatie, en heb ervoor gekozen om met lucht/lucht (airco) te gaan verwarmen. Dat scheelt een flinke investering voor het vervangen van de afgifte en is ook nog een stuk goedkoper, nu maar 5k investering i.p.v. 15 a 20k, voor het verschil leg ik mijn dak vol met 25 panelen :) . Volgend jaar nog een warmtepompboiler erbij en dan moet het ook gasloos kunnen. Ik weet nog niet hoe het bevalt want ze moeten nog geïnstalleerd worden eind augustus.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Metaalhoofd
DutchWing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Radiatoren moeten een factor 5 minimaal groter zijn wilt dit geschrikt zijn voor 35/30 graden aanvoer/retour.

Op welke temperatuur stook je nu?

Waar je juist niet op moet bezuinigen is je warmteafgifte.

Dat is hetzelfde als een Ferrari motor in een Volkswagen UP doen. Gaat niet werken!
Tja, de ene zegt full electric prima te redden met gewone radiatoren en degelijke isolatie en de ander acht het onmogelijk.
Afgelopen winter stookte ik op 55 graden en de genoemde WP kan tot 55 graden

Verder is vloerverwarming aanleggen ca 3500, maar de bijkomende kosten van het eruit slopen van 52m2 plak pvc en vervolgens laten vervangen ervan 4k+ en dan nog bijkomende kosten van op maat gemaakte kasten die eruit zouden moeten, opslag meubilair, transport en een hoop gedoe met kleine kinderen, zorgt ervoor dat het prijskaartje van vloerverwarming bijna net zo duur is als een warmtepomp zelf. Extra airco's zijn goedkoper.

Daarnaast is onze CV ketel 11 jaar oud, en hybride is volgens velen het allemaal net niet

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-06-2022 19:03 ]

• Metaalhoofd
marcovandam schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:39:
[...]

Dit lijkt me inderdaad niet echt een goed scenario voor een lucht/water warmtepomp. Ik had ongeveer dezelfde situatie, en heb ervoor gekozen om met lucht/lucht (airco) te gaan verwarmen. Dat scheelt een flinke investering voor het vervangen van de afgifte en is ook nog een stuk goedkoper, nu maar 5k investering i.p.v. 15 a 20k, voor het verschil leg ik mijn dak vol met 25 panelen :) . Volgend jaar nog een warmtepompboiler erbij en dan moet het ook gasloos kunnen. Ik weet nog niet hoe het bevalt want ze moeten nog geïnstalleerd worden eind augustus.
Enkel lucht/lucht lijkt me ook niet handig, omdat de kinderkamers ook verwarmd moeten worden en dat betekent een systeem met minimaal 8 binnen units.
Daarnaast ben ik gevoelig voor luchtstromen (ik zit niet graag buiten, omdat ik het een irritant gevoel vind)

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-11 11:40
RichieB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:13:
[...]

De woonkamer heeft hele grote raampartijen op het zuiden. Als de zon lekker schijnt hoef ik daar helemaal niet te verwarmen. De kamers op het noorden koelen dan flink af. Daar helpt waterzijdig inregelen niet bij.

[...]

Omdat ik niet mijn hele huis continu wil verwarmen. Wij houden ook van koele slaapkamers bij het slapen, maar als een van de kinderen besluit daar 's avonds te gaan studeren is een paar graden extra wel fijn. Als de woonkamer echter al op temperatuur is kan dat alleen als de woonkamer ook wordt bijgestookt. En mijn werkkamer bijvoorbeeld: die hoeft alleen verwarmd te worden als ik er werk. Dan is er meestal niemand in de woonkamer (de grootste ruimte van het huis).. etc. Het hele huis op 1 temperatuur werkt voor ons echt niet.
Je denkt nog als gasverwarmer en niet als warmtepomp verwarmer.
Wanneer je bedenkt dat je het ‘s avonds in een bepaalde ruimte warmer wil hebben ben je al te laat en krijg je het met een warmtepomp niet meer op temperatuur.
Voor dit soort gevallen kun je beter een airco plaatsen dan kun je in de zomer die kamers meteen goed koelen. Infrarood panelen zijn ook een oplossing.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Metaalhoofd
Het werkt wel, maar je rendement zak behoorlijk in.
Max 45 graden aanvoer, hoogste rendement is op 35 graden aanvoer.
Er zijn sommige op dit forum met alternatieve ipv vloerverwarming icm warmtepomp, hun kunnen eventueel hierover beter advies geven.
(Gezien zij er ervaring mee hebben thuis)

@KaDoos Jaga radiatoren(convectoren) met ingebouwde ventilatoren zijn daar ideaal voor! (Wel prijzig!)

[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 21-06-2022 19:33 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Metaalhoofd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:56:
Afgelopen winter stookte ik op 55 graden en de genoemde WP kan tot 55 graden
[...]
Verder is vloerverwarming aanleggen ca 3500, maar de bijkomende kosten van het eruit slopen van 52m2 plak pvc en vervolgens laten vervangen ervan 4k+ en dan nog bijkomende kosten van op maat gemaakte kasten die eruit zouden moeten, opslag meubilair, transport en een hoop gedoe met kleine kinderen, zorgt ervoor dat het prijskaartje van vloerverwarming bijna net zo duur is als een warmtepomp zelf.
Extra airco's zijn goedkoper.

Daarnaast is onze CV ketel 11 jaar oud, en hybride is volgens velen het allemaal net niet
Als jij niks aan je afgifte wil verbeteren is hybride voor jou waarschijnlijk het hoogst haalbare.

DutchWing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:31:
Max 45 graden aanvoer, hoogste rendement is op 35 graden aanvoer.
Dat klopt niet helemaal, bij lagere aanvoertemperaturen stijgt het rendement gewoon door. Velen in dit topic verwarmen succesvol met watertemperaturen van zo'n 28 graden. Bij ons lukt het zelfs met 25 graden.

• RichieB
KaDoos schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Je denkt nog als gasverwarmer en niet als warmtepomp verwarmer.
Wanneer je bedenkt dat je het ‘s avonds in een bepaalde ruimte warmer wil hebben ben je al te laat en krijg je het met een warmtepomp niet meer op temperatuur.
Met mijn CV op 45 graden lukt het anders prima, zelfs met een deltaT van 5 graden (en dus een hoge flow).
Voor dit soort gevallen kun je beter een airco plaatsen dan kun je in de zomer die kamers meteen goed koelen. Infrarood panelen zijn ook een oplossing.
Een WP voor beneden, een airco voor de slaapkamers en infrarood panelen op zolder. Prima oplossing, dank. }:O

RichieB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Met mijn CV op 45 graden lukt het anders prima, zelfs met een deltaT van 5 graden
Hoeveel vermogen heeft die ketel? En hoeveel de WP die je op het oog hebt?
Daar kan wel een factor 4 verschil tussen zitten.
En niemand met VVW draait met zijn WP op 45 graden. Gebruikelijk is 28 a 30 graden. Pas bij echt strenge vorst wat hoger.

• RichieB
Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Hoeveel vermogen heeft die ketel? En hoeveel de WP die je op het oog hebt?
Daar kan wel een factor 4 verschil tussen zitten.
Minimaal vermogen van de CV is 7,8 kW (pendelt dus aardig). WP berekening komt uit op 11 kW via Koevlaas en "koudste dag" methodes.
En niemand met VVW draait met zijn WP op 45 graden. Gebruikelijk is 28 a 30 graden. Pas bij echt strenge vorst wat hoger.
VVW was is mijn vorige woning, momenteel helaas alleen radiatoren en een convectorput. Wel met boosters en naregeling wat dus prima werkt.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@RichieB is dit met volledige warmteafgifte open?
Vanaf welke buitentemperatuur is dit pendelgedrag en wanneer stopt dit?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:32
Ik ben ook bezig met het uitzoeken van een warmtepomp voor onze renovatie.
Vrij grote woning, 240 m² / 720 m³, bouwjaar 1900, vrij groot gezin (7 personen) en twee badkamers.
Gaat zwaar geïsoleerd worden, maar een echt goede warmteverliesberekening zullen we achteraf pas kunnen maken. Bovendien is de warmtevraag (met name SWW) nog wat onzeker. (dat zal erg veranderen met de tijd)

Voor de zekerheid wil ik dus toch wat aan de veilige kant gaan zitten. 12kW warmtepomp. 500 liter boilervat.
Afgifte zal niet zo'n probleem zijn. Woonkamer/keuken (90 m² vloerverwarming) zullen leidend zijn.
Al-met-al zie ik niet zoveel bezwaren, met zo'n grote woning is de bandbreedte/marge gelukkig ook wat groter.
Ik hou wel wat ruimte vrij voor een 100/200 liter buffer indien nodig.
In het ergste geval moet ik puur-elektrisch gaan bijverwarmen... had ik maar geen huis uit 1900 moeten kopen :P

Wat ik me wel afvraag: ik ga het meeste in huis bedienen met KNX (zeer waarschijnlijk).
Maar ik vraag me af of sturing van de warmtepomp eigenlijk wel nodig is. Want het is eigenlijk een volledig autonoom systeem, eventuele naregeling zit in de vloerverwarmingverdelers, en de pomp gaat gewoon aan op basis van de temperaturen in het systeem. Klopt dat?
Is integratie van de warmtepomp zelf in de domotica zinvol?

Ook denk ik er over om een water-lucht warmtewisselaar in mijn ventilatiesysteem toe te voege.Hiermee zou ik de ingeblazen lucht actief kunnen koelen, waarbij de condensatie in die wisselaar de luchtvochtigheid ook laat dalen. Iemand hier ervaring mee?

De Vaillant aroTHERM plus systemen vond ik er wel netjes uit zien. Deels vanwege de prijs, maar ook door de vrij eenvoudige wijze van installatie (redelijk DHZ vriendelijk), en het geluidsniveau (dichtbebouwd hier). De unit zal praktisch op de erfgrens komen.
Iemand nog andere aanbevelingen?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoe wil jij 12kW in 90m2 vloer zien te krijgen? je mag blij zijn om er 6 in te krijgen voordat je kat vastsmelt aan de vloer.
de enigste manier waarop jij 12kW in je vloer krijgt is als je 50 graden water erin pompt. realisitsch zal je niet ver van de 5kW uitkomen maximaal.

als je bang bent voor SWW capaciteit zet je gewoon een losse unit neer voor je SWW en ben je van het gezeik af. of zet je eerst 1 WPB neer van 300L en druk je er later eentje bij als dat nodig is.

valliant is leuk maar het is geen warmtepompmerk. het is een CV merk. ga eerst maar eens bij de experts shoppen zoals mitsubischi, panasonic en daikin voor je naar andere merken gaat kijken. als de unit ver van pand komt te staan moet je geen split nemen maar een monoblok.

buffers heb je niet nodig, je hebt 90m2 aan vloer wat al een buffer is.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 22-06-2022 01:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:59:
valliant is leuk maar het is geen warmtepompmerk.
Weer zo'n losse flodder van je.
Waar merk je dat aan?

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 22-06-2022 07:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:32:
[...]

Waar merk je dat aan?
B merken sensoren, te dunne coating op verdamper (als het al erop zit), slecht soldeerwerk, minder S-bochten tegen metaalmoeheid in leidingen en stuk minder gerafineerde firmware om maar een paar dingen te noemen die ik al tegen ben gekomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik zal het in de gaten houden :)
Gelukkig vergis je je regelmatig, dus ik maak me geen zorgen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:52
enkel t11/t22 radiatoren, met allen met fansysteem
Hier ook geen T33 radiatoren, maar houdt er rekening mee dat je mogelijk plaatselijk wat radiatoren moet vervangen.

Heb je al eens gekeken op https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming wat de totale afgifte is van al die radiatoren incl. je (zelfbouw) fans?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:36
Gisteren weer ene webbinair gekeken over hybride warmtepompen door Remeha en Rense.
Remeha zegt dat ze de stijgende vraag goed kunnen bijwerken, de levertijden ligt vooral aan het tekort van monteurs en opgeleide installateurs.
Voorlopig wacht ik al sinds december op de levering van mijn Elga Ace.
Enige positieve wat ik hoorde is dat ze de besturing verbetert hebben en dat deze nu geen problemen geeft met andere merken ketels via Opentherm. Dit was voorheen wel een puntje omdat je voorheen op aan/uit van de ketel moest regelen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:19

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:32:
[...]

Waar merk je dat aan?
Maar wat is jouw visie op de aanname van @flippy dat de WP die @NovapaX op het oog heeft, te groot is?

NovapaX denkt aan 12kW, waar Flippy denk dat 5kW of maximaal 6kW meer dan genoeg is.
NovapaX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:35:
Ik ben ook bezig met het uitzoeken van een warmtepomp voor onze renovatie.
Vrij grote woning, 240 m² / 720 m³, bouwjaar 1900, vrij groot gezin (7 personen) en twee badkamers.
Gaat zwaar geïsoleerd worden, maar een echt goede warmteverliesberekening zullen we achteraf pas kunnen maken. Bovendien is de warmtevraag (met name SWW) nog wat onzeker. (dat zal erg veranderen met de tijd)

Voor de zekerheid wil ik dus toch wat aan de veilige kant gaan zitten. 12kW warmtepomp. 500 liter boilervat.
Afgifte zal niet zo'n probleem zijn. Woonkamer/keuken (90 m² vloerverwarming) zullen leidend zijn.
Normaliter is 100 W/m² zo'n beetje het maximum. Jij wilt daar flink boven gaan zitten. Dat is niet gezond. Reken aan de hand van de afgiftetabellen maar eens uit hoe warm je water (en je vloer!) dan moet worden...
Al-met-al zie ik niet zoveel bezwaren, met zo'n grote woning is de bandbreedte/marge gelukkig ook wat groter.
Ik hou wel wat ruimte vrij voor een 100/200 liter buffer indien nodig.
In het ergste geval moet ik puur-elektrisch gaan bijverwarmen... had ik maar geen huis uit 1900 moeten kopen :P

Wat ik me wel afvraag: ik ga het meeste in huis bedienen met KNX (zeer waarschijnlijk).
Maar ik vraag me af of sturing van de warmtepomp eigenlijk wel nodig is. Want het is eigenlijk een volledig autonoom systeem, eventuele naregeling zit in de vloerverwarmingverdelers, en de pomp gaat gewoon aan op basis van de temperaturen in het systeem. Klopt dat?
Beperkt. De gemiddelde domotica is ook veel te onbetrouwbaar om als sturing voor de WP te dienen, en de meeste warmtepompen kunnen dat prima zelf (en veeeeel betrouwbaarder).
Ik gebruik de domotica alleen om te monitoren en (soms) heel licht bij te sturen. Maar altijd zodanig dat de WP ook zonder die bijsturing gewoon door draait. Dus om de volgende redenen:
  • Mocht ik ooit niet meer in staat zijn om storingen te debuggen, dan wil ik niet dat mijn nabestaanden met iets onwerkbaars zitten. Dan moet er gewoon een standaard systeem staan wat elke WP-monteur kan onderhouden.
  • Ooit wil je misschien je woning weer eens verkopen. Een volledig custom KNX-systeem werkt dan niet bepaald in je voordeel. Zeker nu (gelukkig) de woningmarkt weer iets afkoelt.

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:45:
Ik zal het in de gaten houden :)
Gelukkig vergis je je regelmatig, dus ik maak me geen zorgen.
Valliant is het enigste merk tot zover waar ik al meerdere malen het bak en braadwerk van de fabriek heb moeten fixen in een 2~3 jaar oude unit. En dan negeer ik nog de scheuren in de persleiding van de compressor af die ik al meerdere malen heb moeten vervangen voor langere met extra bochten. En er worden echt wel meer mitsus en panas verkocht dan valliant waar ik dat nog nooit heb gezien.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rzaan Vooralsnog is er veel te weinig informatie :)

Van de 240 m² is voor 90 m² de afgifte bekend.
Uiteraard is een 12 kW warmtepomp voor die 90 m² veel te groot.

Ik kan me voorstellen dat een 7 kW unit net te klein is; dan zou bij de Arotherm Plus serie de volgende stap de 10 kW unit zijn, die de zelfde compressor en modulatieondergrens heeft als de 12 kW. Dus, tja. Niet voor niets dat ik doorgaans een eigen topic aanraad ( @NovapaX )

Rzaan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Maar wat is jouw visie op de aanname van @flippy dat de WP die @NovapaX op het oog heeft, te groot is?

NovapaX denkt aan 12kW, waar Flippy denk dat 5kW of maximaal 6kW meer dan genoeg is.
Zomaar op de gok het vermogen inschatten kan natuurlijk niemand. 240m² is best veel en bj 1900 is best oud. En aangezien @NovapaX niet vertelt wat het huidige gasverbruik is, en welke maatregelen hij exact gaat nemen kan niemand het benodigde vermogen bepalen.
Hij wil zelfs een warmteverliesberekening pas achteraf maken (geen idee waarom? Je kunt die toch maken op basis van je plannen en de huidige status?) maar verwacht wel dat wij hier vooraf aan hem kunnen vertellen wat voor WP hij nodig heeft? Dat slaat natuurlijk nergens op. @NovapaX moet dus zelf aan het werk.

Voorzet: De WP zal wel iets tussen de 4 en 14 kW moeten worden, mits het afgiftesysteem dat af kan geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2022 09:28 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:19

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Zomaar op de gok het vermogen inschatten kan natuurlijk niemand. 240m² is best veel. En aangezien @NovapaX niet vertelt wat het huidige gasverbruik is, en welke maatregelen hij exact gaat nemen kan niemand het benodigde vermogen bepalen.
Hij wil zelfs een warmteverliesberekening pas achteraf maken (geen idee waarom? Je kunt die toch maken op basis van je plannen en de huidige status?) maar verwacht wel dat wij hier vooraf aan hem kunnen vertellen wat voor WP hij nodig heeft? Dat slaat natuurlijk nergens op. @NovapaX moet dus zelf aan het werk.

Voorzet: De WP zal wel iets tussen de 4 en 14 kW moeten worden, mits het afgiftesysteem dat af kan geven.
Dat is een brede marge ;)

Nu zag ik volgens mij van de week ergens hier op het forum zo'n warmteverliesberekening, maar die vond ik niet zeer nauwkeurig.
Tenminste, zo kwam het op mij over.
Ik overweeg ook om het te laten doen, maar kreeg toen ineens wel twijfels.

• NovapaX
Even voor de duidelijkheid. Die 90m2 is het minimum wat altijd open zal staan. Daarmee doelde ik op de minimum warmte-afgifte tegen overdadig pendelen van de warmtepomp.

Het totaal aan oppervlakte vloerverwarming (of andersoortige verwarming) is ongeveer 200m² oppervlakte.

Een monoblock heeft sowieso toch de voorkeur, omdat je dan wat meer flexibel bent in het plaatsen/verplaatsen van de buitenunit (waarschijnlijk moet hij eerst tijdelijk opgesteld worden, en later een paar meter verplaatst worden) of in het ergste geval naar achterin de tuin verplaatst worden. (ca. 20 meter verderop)

Het huidige gasverbruik weet ik niet. In de winter stoken we alleen met hout in de woonkamer, en af en toe, als het echt heel koud is gaat de CV aan om de slaapkamers boven de 10 graden te houden.
Bovendien gebruiken we op dit moment ca. 40% van de oppervlakte ook niet.

Natuurlijk zou ik een goede warmteverliesberekening moeten maken. Dat kan ik ook wel, het probleem is dat nog niet alles bekend is. Bepaalde koudebruggen zullen we wel, of juist niet kunnen oplossen.
Ook is het heel erg afhankelijk van de uiteindelijke uitvoering van glas/kozijnen. (de grootste oppervlakte komt pas in een veel latere fase. Uiteraard wil ik daar triple glas in, maar door de oppervlakte van het glas is nog niet zeker of dat qua gewicht in een kozijn met de juiste uitstraling past)

Ik vind de maximum capaciteit eigenlijk niet zo heel interessant, daar kun je wat marge op nemen. De minimum capaciteit vind ik belangrijker. Ik wil niet achteraf een 500 liter buffervat moeten gaan plaatsen tegen pendelen.

De vraag is dus eigenlijk: Ik ben op zoek naar een warmtepomp.
- monoblock vanwege de flexibiliteit
- 10-12 kW
- Verwarmen en koelen
- met een zo groot mogelijk modulatiebereik
- met een zo laag mogelijk geluidsniveau, vanwege plaatsing dicht bij de erfgrens.

Ik heb dus die Vaillant al gezien, en natuurlijk de Mitsubishi ecodans. Nog andere modellen die ik in de vergelijking echt mee moet nemen?

[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 22-06-2022 09:39 ]

Sparql TV wiki

• Pietje555
@NovapaX Omdat er veel nog onbekend is zou ik eerst voor een WP gaan voor wat wel bekend is en dan mogelijk later een 2e bijplaatsen. Dit kan in cascade, maar gewoon een eigen circuit is natuurlijk ook een optie.
Je hebt dan een veel groter bereik in min/max vermogen.
In tegenstelling tot PV panelen krijg je voor iedere nieuwe WP subsidie, dus je hoeft niet alles in 1 keer te voorzien.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• NovapaX
Pietje555 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:36:
@NovapaX Omdat er veel nog onbekend is zou ik eerst voor een WP gaan voor wat wel bekend is en dan mogelijk later een 2e bijplaatsen. Dit kan in cascade, maar gewoon een eigen circuit is natuurlijk ook een optie.
Je hebt dan een veel groter bereik in min/max vermogen.
In tegenstelling tot PV panelen krijg je voor iedere nieuwe WP subsidie, dus je hoeft niet alles in 1 keer te voorzien.
Dat is een optie die ik nog niet overwogen had. Bedankt! Daar ga ik mijn gedachten eens over laten gaan.

Sparql TV wiki

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:16:
[...]
Normaliter is 100 W/m² zo'n beetje het maximum. Jij wilt daar flink boven gaan zitten. Dat is niet gezond. Reken aan de hand van de afgiftetabellen maar eens uit hoe warm je water (en je vloer!) dan moet worden...
[...]
De afgifte in die tabellen van Therminon via die link kloppen niet. Er hoort gemiddelde temperatuur te staan in plaats van aanvoertemperatuur.

Er staat bijvoorbeeld bij 16x2 en hoh 150 bij een Ta van 40 °C en RT 20 °C een afgifte van 106 W/m².

In de tabel van Allbrand is de afgifte bij een Ta van 40 °C, dus een Tgem van 37,5 °C bij een Tr van 35 °C ca 93 W/m².

De tabellen van Allbrand komen ook beter overeen met de wth-calculator waar 91 W/m² uitrolt.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
NovapaX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:35:
Ja en nee.
De warmtepomp bestuurt zichzelf het best, maar een beetje spelen met de gewenste ruimtetemperatuur kan natuurlijk geen kwaad. Ook is logging van Ta, Tr en elektrisch vermogen het eerste jaar erg fijn (eigenlijk onmisbaar) om een traag systeem als ruimteverwarming goed in te regelen. Het is me een raadsel hoe dat vroeger ging :)

• RichieB
DutchWing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:54:
@RichieB is dit met volledige warmteafgifte open?
Nee, zoals aangegeven verwarm ik alleen de ruimtes die in gebruik zijn.
Vanaf welke buitentemperatuur is dit pendelgedrag en wanneer stopt dit?
Alleen onder de 5 graden buiten maakt de CV runs van meerdere uren. Daarboven is het aan/uit. Niet zozeer pendelen omdat de ruimtes wel op temperatuur komen maar dan dus geen warmtevraag meer hebben, langzaam afkoelen en dan weer wel warmte vragen.

• RichieB
flippy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:59:
hoe wil jij 12kW in 90m2 vloer zien te krijgen? je mag blij zijn om er 6 in te krijgen voordat je kat vastsmelt aan de vloer.
de enigste manier waarop jij 12kW in je vloer krijgt is als je 50 graden water erin pompt. realisitsch zal je niet ver van de 5kW uitkomen maximaal.
[...]
Een 12 kW WP kan toch prima draaien op 5 kW of hopelijk zelfs nog flink minder? De overige kW heb je dan voor de rest van het huis.. Je hoef natuurlijk niet altijd het maximale WP vermogen alleen in je VVW te pompen..

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 22-06-2022 11:46 ]

• Pietje555
Superbeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:49:
[...]

De tabellen van Allbrand komen ook beter overeen met de wth-calculator waar 91 W/m² uitrolt.
Hier zit nog wel een addertje onder het gras. De WTH berekening geeft alleen de warmte afgifte aan de bovenkant van de vloer aan en niet hoeveel warmte je van je transmissieverlies dekt.
Het houdt dus geen rekening met verliezen naar de kruipruimte en je hebt dus meer vermogen in je vloer nodig dan wat uit deze berekening rolt.
Controleer maar eens, wel of geen isolatie onder je slangen heeft geen invloed op de uitkomst.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-10 15:47
Ik heb eens een proefstukje 28mm dunwandig staal gebruikt om een 90o bocht in te buigen, los van dat je daar best wel wat kracht voor moet zetten, valt het me op dat het staal in de binnenbocht een klein ribbeltje krijgt.
Nu vraag ik mij af; in hoeverre is dan de weerstand van zo'n gebogen bocht nog steeds minder dan een gladde knel knie van 28 mm, iemand die daar iets onderbouwds over kan zeggen ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Metaalhoofd
CurlyMo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Hier ook geen T33 radiatoren, maar houdt er rekening mee dat je mogelijk plaatselijk wat radiatoren moet vervangen.

Heb je al eens gekeken op https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming wat de totale afgifte is van al die radiatoren incl. je (zelfbouw) fans?
op de rekenmodule van climatebooster ontbreken T11 radiatoren, dus heb ik de capaciteit (zonder boosters) berekend obv de site
https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator

Die komt standaard op hogere fabriekswaarden uit dan de module van climate booster.

verder lijkt de rekenmodule van climatebooster uiteindelijk ongeveer een factor 0,45 aan te houden voor de capaciteit incl boosters bij 45/35 graden en 0,75 bij 55/45 graden, dus kom ik globaal op het volgende tabelletje. Ik heb overigens een stapel Speedcomforts (2x3, 2x2, 6x1)

ruimteinhoud m3capaciteit bestaande radiatoren bij 70/55 excl boostersgeschatte capaciteit bij 45/35 incl boostersgeschatte capaciteit bij 55/45 incl boosters (de huidige situatie)
woonkamer/keuken *127,5583726264378
bijkeuken16,6958431719
hal bg18881396661
garage59,81290580968
hal 1e18---
stookhok10---
slaapkamer 134,41170526878
slaapkamer 232,51170526878
slaapkamer 325,51170526878
badkamer19,8994447745
kantoor **34,81024460768
hal 2e18---
slaapkamer 421,91187534890
slaapkamer 5 *34,11187534890
totaal47016868759012651

NB. in de woonkamer/keuken en de hal beneden hangen t22 radiatoren, in alle andere ruimtes t11.
* In deze ruimtes overwegen we nog een airco (die ook kan verwarmen) afh van komende zomer (onze eerste volle zomer in deze woning)
** In deze ruimte wil ik sowieso een airco (die ook kan verwarmen), omdat het snikheet kan worden in de zomer en in de winter boven een onverwarmde garage zit (althans de verwarming staat daar uit) en bij de overstap naar warmtepomp ws te koud zal zijn

Als ik vervolgens kijk naar diverse rekenmethode's mbt de warmtevraag dan kom ik op totaal verschillende waardes uit:
- Zou zou obv 77Wm3 (voor 20c) de woonkamer al 9817,5 nodig hebben en zouden we al lang kou moeten lijden, terwijl we deze bij 55/45 incl boosters ook comfortabel warm kunnen houden.
- koevlaas obv gemiddeld gasverbruik (1700 m3 incl warm water): ca 9Kw
- kengetallen 60/80/100 W/m2 : 11/15/19 Kw
- Via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening heb ik een eenvoudige warmteverliesberekening gemaakt. op basis van de huidige situatie kom ik dan uit op ca 10,75 Kw netto energie behoefte (na vervanging dubbel glas en verdere isolatie vloer gaat daar tot 1Kw van af)

Aanvankelijk wilde ik me oriënteren op een nieuw hybride systeem, maar in diverse topics hier wordt dat als een 'net-niet' oplossing beschouwd en werd door vele 'ervaringsdeskundigen' gezegd dat full-electric in al die situaties doorgaans ook werkt. (ook bij mensen met vergelijkbare woningen als de onze).

Vandaar dat ik wil insteken op full-electric indien mogelijk.

afh van naar wie ik luister zou dat met aanvullende vloerisolatie en hr++ glas en aanwezige radiatoren prima moeten lukken en bij weer anderen krijg ik het idee dat ik beste mijn woning eerst kan slopen en opnieuw opbouwen, want isolatie in een jaren 90 woning is ruk en blijft ruk (omdat er weinig aan te verbeteren valt) dus wordt zelden full-electric geadviseerd zelfs al zou ik vloerverwarming laten leggen. wat eigenlijk in totaal 10k per verdieping kost (kosten slopen en afvoeren in goede staat verkerende kwaliteits pvc/houten vloerbedekking, frezen & aanleggen vloerverwarming, egaliseren en laten leggen van vloerbedekking van vergelijkbare kwaliteit van wat er lag + bijkomende kosten ivm opslag/verhuizing meubilair, vakantiepark etc).

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 22-06-2022 16:01 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:06 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• CurlyMo
Metaalhoofd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:38:
[...]
want isolatie in een jaren 90 woning is ruk en blijft ruk (omdat er weinig aan te verbeteren valt) dus wordt zelden full-electric geadviseerd zelfs al zou ik vloerverwarming laten leggen
Ik woon in jaren '30 bouw zonder vloerverwarming en zonder T33 of LTV radiatoren.

Check nog even de afgifte bij een dT van 5. Een dT van 10 gaat je WP niet doen.

• Metaalhoofd
CurlyMo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Ik woon in jaren '30 bouw zonder vloerverwarming en zonder T33 of LTV radiatoren.

Check nog even de afgifte bij een dT van 5. Een dT van 10 gaat je WP niet doen.
volgens de rekenmodule van climateboosters geeft 45/40 ongeveer 15-17% extra warmteafgifte dan bij 45/35

• CurlyMo
Metaalhoofd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:56:
[...]

volgens de rekenmodule van climateboosters geeft 45/40 ongeveer 15-17% extra warmteafgifte dan bij 45/35
Dan gaat dat toch prima met een 9kW WP. Helemaal al je ook nog L/L overweegt. Wel alle radiatoren open laten staan of specifieke radiatoren vervangen voor een tandje hoger.

• Pietje555
Ronald.42 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Een kleine ribbeltje? Of is de hele binnenkant geribbeld?
Ik had eerst ook een stukje 28x1,2 van de Gamma dat bleef ook niet mooi rond.
Ik heb toen later 28x1,5 besteld iets meer wanddikte en buigt nog zwaarder maar Dat bleef wel prima in vorm.

Een gebogen bocht heeft als ie niet te erg vervormd is volgens mij altijd minder stromingsweerstand dan een haakse knie.
Ik denk dat het heel erg van de kwaliteit van de buigmachine afhangt.
Het is of de binnenbocht indrukken (ribbels) of e buitenbocht uitrekken met kans op insnoeren.
Als de mal goed past dan vervormen beide als middenweg.
Kleine ribbels aan de binnenzijde (geen wasbord) zijn denk ik niet erg, als de waterstoom laminair is verplaatst het meeste water zich in de kern van de waterstoom en staat het aan de wand vrijwel stil. Een bocht geeft onderdruk aan de binnenzijde en overdruk aan de buitenzijde. Aan de buitenzijde wordt de stroomsnelheid hoger, binnenzijde lager.
Lastig wordt het als de ribbels te groot zijn en het water turbulent wordt. Dit geeft een veel hoger drukverlies.
Een knie is super turbulent. Gehele waterstroom wordt omgegooid en kost altijd meer weerstand.
Als de watersnelheid te hoog is (te dunne buis) is er geen ruimte meer om te versnellen in de vernauwing zonder turbulent te worden. Dit hoor je als ruis.
Maximale snelheid is 3x√diam

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:42
@Metaalhoofd
Je kan de stap naar FE wel maken.
Zeker als je bij vorst geen nacht verlaging toepast.
Eventueel kan je de FE WP parallel naast de gasketel aansluiten en die dus als back up houden.

Daarnaast kan je zoals @CurlyMo aangeeft nog prima later een enkele radiator opwaarderen naar T33

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:10
PentaClover schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:56:
Ik heb eens een proefstukje 28mm dunwandig staal gebruikt om een 90o bocht in te buigen, los van dat je daar best wel wat kracht voor moet zetten, valt het me op dat het staal in de binnenbocht een klein ribbeltje krijgt.
Nu vraag ik mij af; in hoeverre is dan de weerstand van zo'n gebogen bocht nog steeds minder dan een gladde knel knie van 28 mm, iemand die daar iets onderbouwds over kan zeggen ?
Altijd beter dan een knie, maar of het überhaupt wat uitmaakt weet ik niet.

Je hebt tegenwoordig ook knel bochten:
https://benem.nl/vsh-super-knel-bocht-28-x-28-messing.html

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:15
Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:31:
[...]

Dat klopt niet helemaal, bij lagere aanvoertemperaturen stijgt het rendement gewoon door. Velen in dit topic verwarmen succesvol met watertemperaturen van zo'n 28 graden. Bij ons lukt het zelfs met 25 graden.
Nee, bij lagere rookgastemperaturen stijgt het rendement.

Een lagere aanvoertemperatuur kan leiden tot een hogere retour als je de flow moet gaan verhogen.

Je moet dus niet op zoek naar de laagste aanvoertemperatuur, maar naar de laagste rookgastemperaturen.

Bij een constante warmtelast is een Ta van 50 met een Tr van 30 is efficienter dan een Ta van 45 met een Tr van 35 (bij hogere flow dus).

8)7 verkeerde topic. Dacht dat het het gas-topic was |:( |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 22-06-2022 16:20 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
RichieB schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Een 12 kW WP kan toch prima draaien op 5 kW of hopelijk zelfs nog flink minder? De overige kW heb je dan voor de rest van het huis.. Je hoef natuurlijk niet altijd het maximale WP vermogen alleen in je VVW te pompen..
Dat ligt helemaal aan de WP. Sommige kunnen dat wel, sommige niet.

De WP's hebben, net als CV ketels, een modulatie-bereik. Het nadeel van een WP is dat dit bereik afhankelijk is van de buitentemperatuur en dan op de verkeerde manier. Hoe kouder het is, hoe lager het minimum en het maximum en hoe warmer het wordt, hoe hoger het minimum en het maximum.

Het is dus belangrijk om hier heel goed naar te kijken bij de selectie. Het grootste modulatiebereik dat ik tot nu toe gevonden heb is dat van Toshiba warmtepompen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Blihi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:13:
Het is dus belangrijk om hier heel goed naar te kijken bij de selectie. Het grootste modulatiebereik dat ik tot nu toe gevonden heb is dat van Toshiba warmtepompen.
Dat lijkt leuk, totdat je naar de COP's kijkt die bij die superlage modulatieniveaus nog gehaald worden. Die zijn dan namelijk veel lager dan bij bijvoorbeeld 40%.
Zeker als je genoeg warmtebuffer in je betonnen vloer hebt, is het dus efficiënter om de WP bij lage warmtevraag maar aan en uit te laten gaan.

• Blihi
Dat is een interessante observatie en het ligt er een beetje aan hoe COP gemeten wordt (over welkte tijdsperiode).

Als je 50% de WP aan hebt met een COP van 4 en een vermogen van 5 kW, is het stroomverbruik en de opbrengst gelijk aan een WP die 100% van de tijd aan staat met een COP van 2 en een vermogen van 2.5 kW.

Het is zuiniger om de WP 100% van de tijd aan te hebben met een COP van 2.5 en een vermogen van 2.5 kW.

Dus ook al is de COP slechter, aan/uit is nog ongunstiger. Wel is het van belang dat de COP gehaald wordt.

Sorry, nee, zo bedoel ik dat niet. Ik ben niet wakker vandaag. Het is van belang hoe snel de WP de COP van 4 haalt. Dus hoe groot is het aan/uit interval. Vandaar je opmerking dat je een grote warmtebuffer nodig hebt.

Een WP die te vaak in- en uitschakelt haalt de COP uit de boekjes niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Blihi op 22-06-2022 16:57 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Andrehj schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:29:
[...]

Dat lijkt leuk, totdat je naar de COP's kijkt die bij die superlage modulatieniveaus nog gehaald worden. Die zijn dan namelijk veel lager dan bij bijvoorbeeld 40%.
Zeker als je genoeg warmtebuffer in je betonnen vloer hebt, is het dus efficiënter om de WP bij lage warmtevraag maar aan en uit te laten gaan.
Sommigen noemen dat pendelen, wat te allen tijde vermeden moet worden. Of ligt dat genuanceerder?

• Blihi
Dat ligt aan het interval. Dus niet 30 minuten aan, 30 minuten uit, maar 12 uur aan, 12 uur uit is prima.

Superbeagle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:04:
Sommigen noemen dat pendelen, wat te allen tijde vermeden moet worden. Of ligt dat genuanceerder?
Ja dat ligt een stuk genuanceerder, want zelfs bij een hysterese van slechts 0.2 graden betekent dat maximaal 2 runs per dag. Dat is geen pendelen.

• Blihi
Dus ook hier geldt: het ligt aan de installatie / woning / omstandigheden.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
Blihi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:04:
Dat ligt aan het interval. Dus niet 30 minuten aan, 30 minuten uit, maar 12 uur aan, 12 uur uit is prima.
Ook 30 minuten aan en 30 minuten uit gedurende een paar dagen in jaar is geen enkel probleem.

Bij urenlang achtereen elke 5 minuten een start/stop heb je wel een probleem. (Ik snap ook niet dat er warmtepompen zijn die dat 'gewoon' doen. 8)7 )

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Blihi
Of erger: dat er installateurs zijn die dat soort systemen aanleggen...

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:45:
[...]

ik zou echt niet onderschatten hoe over de top 12kW is bij correct gebruik. het zou echt beter zijn om gewoon 2x 5kW neer te zetten in cascade zodat nummer 2 alleen bijspringt als dat echt nodig is. en dat zal niet vaak gebeuren. dus eerst maar eens eentje neerzetten en kijken hoe het een wintertje gaat. mocht je met 1x5kW niet uitkomen kan je nog altijd het noodelement aanzetten voor nog eens 3kW. of nummer 2 meteen halen en hoofdzakelijk inschakelen op alleen SWW bedrijf en je bovenverdieping(en) en nummer 1 zich bezig laten houden met je begane grondvloer.

12kW is echt onnodig tenzij je ECHT 40 kuub gas in een dag erdoor jaagt in de winter. maar ik denk dat je het wel merkt als je 80+ euro per dag aan gas wegstookt.
Blihi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:57:
dat zijn de meeste. stekker erin, leiding warm voelen worden en wegwezen.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 22-06-2022 18:03 ]

• Adriaan71
  • Laatst online: 16-10 19:57
Pietje555 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:11:
Gisteren weer ene webbinair gekeken over hybride warmtepompen door Remeha en Rense.
Remeha zegt dat ze de stijgende vraag goed kunnen bijwerken, de levertijden ligt vooral aan het tekort van monteurs en opgeleide installateurs.
Enige positieve wat ik hoorde is dat ze de besturing verbetert hebben en dat deze nu geen problemen geeft met andere merken ketels via Opentherm. Dit was voorheen wel een puntje omdat je voorheen op aan/uit van de ketel moest regelen
Geruchten gaan Remeha levering 2e kwartaal 2023

• Adriaan71
  • Laatst online: 16-10 19:57
flippy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:41:
[...]

B merken sensoren, te dunne coating op verdamper (als het al erop zit), slecht soldeerwerk, minder S-bochten tegen metaalmoeheid in leidingen en stuk minder gerafineerde firmware om maar een paar dingen te noemen die ik al tegen ben gekomen.
:O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O

Geblaat van hoog niveau.

Verdamper heeft een speciale blauwe coating en is hierdoor volledig zeelucht bestendig

Zelf een aantal sensoren die zich al jaren bewezen hebben in de cv ketels worden ook gebruikt in de warmtepomp.

Slap gelul zoals vaker.

[ Voor 17% gewijzigd door Adriaan71 op 23-06-2022 15:14 ]

• PentaClover
Ronald.42 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:45:
[...]
Een kleine ribbeltje? Of is de hele binnenkant geribbeld?
Ik had eerst ook een stukje 28x1,2 van de Gamma dat bleef ook niet mooi rond.
Ik heb toen later 28x1,5 besteld iets meer wanddikte en buigt nog zwaarder maar Dat bleef wel prima in vorm.

Een gebogen bocht heeft als ie niet te erg vervormd is volgens mij altijd minder stromingsweerstand dan een haakse knie.
Pietje555 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:14:
[...]
Ik denk dat het heel erg van de kwaliteit van de buigmachine afhangt.
Het is of de binnenbocht indrukken (ribbels) of e buitenbocht uitrekken met kans op insnoeren.
Als de mal goed past dan vervormen beide als middenweg.
Kleine ribbels aan de binnenzijde (geen wasbord) zijn denk ik niet erg, als de waterstoom laminair is verplaatst het meeste water zich in de kern van de waterstoom en staat het aan de wand vrijwel stil. Een bocht geeft onderdruk aan de binnenzijde en overdruk aan de buitenzijde. Aan de buitenzijde wordt de stroomsnelheid hoger, binnenzijde lager.
Lastig wordt het als de ribbels te groot zijn en het water turbulent wordt. Dit geeft een veel hoger drukverlies.
Een knie is super turbulent. Gehele waterstroom wordt omgegooid en kost altijd meer weerstand.
Als de watersnelheid te hoog is (te dunne buis) is er geen ruimte meer om te versnellen in de vernauwing zonder turbulent te worden. Dit hoor je als ruis.
Maximale snelheid is 3x√diam
Ik vind het lastig om aan te geven of het klein is of niet, nogal subjectief :D
Ik heb maar even een foto gemaakt, met een wit papiertje als achtergrond en de buis een stuk ervan af zodat je de zijkant van de buis goed kan zien.

Ik heb de buis al een paar jaar in de garage liggen, dus weet niet meer of hij bij Gamma of Warmte Service vandaan komt, maar denk wel dat het 28x1.2 mm is.

Het buigijzer is niets speciaals, gewoon standaard met 2 rollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7RPDTDk_RiR5rJG0EGjG6lU74k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t0wV8SdJrysH4Zxbhshiwzge.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:07 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Pietje555
@PentaClover Het lijkt erop dat de mal niet goed past. Kwaliteit van de buigmachine bepaalt het uiteindelijke resultaat.
Ik heb met de elektrische buigmachine welke ik gehuurd had wel 40 bochten gemaakt (22 en 28 mm) en daar zit geen rimpeltje in. Je ziet wel een lichte insnoering, maar dat geeft alleen een iets hogere watersnelheid wat weinig invloed heeft. Na het buigen was het best lastig de buis weer uit de machine te krijgen omdat hij dan strak in de mal geklemd zat.
foto is van een 28x1,2 mm van Warmteservice.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9rQ4IMoUFywBj98nFe4aevyHpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYNug3ImXEChoiC80OflsTV6.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:42
Geen mercuria? Voor SWW. Hybride laten aansluiten en dan FE gebruiken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PentaClover
Pietje555 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:53:
@PentaClover Het lijkt erop dat de mal niet goed past. Kwaliteit van de buigmachine bepaalt het uiteindelijke resultaat.
Ik heb met de elektrische buigmachine welke ik gehuurd had wel 40 bochten gemaakt (22 en 28 mm) en daar zit geen rimpeltje in. Je ziet wel een lichte insnoering, maar dat geeft alleen een iets hogere watersnelheid wat weinig invloed heeft. Na het buigen was het best lastig de buis weer uit de machine te krijgen omdat hij dan strak in de mal geklemd zat.
[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad wat strakker uit. Zou het nog van invloed kunnen zijn dat ik bij deze bocht hem niet in 1 keer gebogen heb, maar meerdere keren kracht op het buigijzer heb gezet, ipv er continue spanning op te houden ?

• PentaClover
Ronald.42 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:47:
[...]
Ik denk dat je buis te weinig steun aan de zijkant had waardoor die ribbels ontstaan.
Ik vind het niet heel erg trouwens en minder weerstand dan een knel knie zou ik denken.

Ik had trouwens geen ribbels met die 28x1,2 hij was alleen wat minder rond in de bocht dan de 28x1,5.
Maar ik heb dan ook een perfect passende mal gemaakt zodat de buis niet anders kan dan de ronding volgen.

Ik heb overigens wel eens met koper buis gehad dat de bouwmarkt buis helemaal ribbels had over de hele binnenbocht en een beter kwaliteit koper wel perfect was met hetzelfde buigijzer.
Ik zie bij deze bocht ook dat, naast de ribbels, hij een beetje ovaal is i.p.v. rond.

• Pietje555
@BarryH Mercuri kon geloof ik niet op OpenTherm.
Ik heb 10-14 kW nodig voor verwarmen, dus met een Beta factor nam 0,5 denk ik dat ik al 80-90 % met de 6 kW Ace toe kan. De rest moet ik met een gasketel doen. Dit was vrijwel nieuw met een erg hoog tapwater rendament (Xtreme 36). Gasloos is voor mij geen optie, dus dat is ook het doel niet.

@PentaClover Misschien, maar ik denk het niet. Ik zou dan meer buigsegmenten verwachten (dus dat je bocht uit meerdere bochtstukjes bestaat. Maar ik weet het niet zeker. De elektrisch buigmachine deed het bij mij zonder moeite in 1x. Hij was zelfs geschikt voor dikwandig 1 5/8e of 40mm dunwandig.
Voor € 17,- per dag heb ik er veel plezier van gehad.
Alle reststukjes die ik over had heb ik in 15, 45 en 90 graden gebogen zodat ik in de toekomst alleen nog rechte koppelingen nodig heb.

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:08 ]

• Pietje555
Dan ligt het echt aan de precisie maat van de mal en de pijp.
Goedkope koper pijp heeft vaak geen Vewin keur. Deze zijn iets dunner en rimpelen ook.
(Daarnaast lossen ze op met onthard water onder de 4 grD, maar dat is een ander onderwerp)

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-11 23:07

ErikVers

e-Duurzaam

Is dan maar net wat ze normaal vinden… dat is momenteel bij Remeha dus ergens in 2023…
Nou daar begin ik niet aan, ik bied zoiets momenteel niet aan, laat ze eerst maar kortere levertijden realiseren

Het is een mooi merk maar wel flauw dat ze de levertijden aan de rest van de keten verwijten als ik je bericht zo lees.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• PentaClover
Pietje555 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:21:
Dan ligt het echt aan de precisie maat van de mal en de pijp.
Goedkope koper pijp heeft vaak geen Vewin keur. Deze zijn iets dunner en rimpelen ook.
(Daarnaast lossen ze op met onthard water onder de 4 grD, maar dat is een ander onderwerp)
Ik heb net even een stukje pijp in de mal gelegd en tegen het licht gehouden en dan zie ik inderdaad dat er in het midden een flinter dun streepje licht onder de buis doorkomt, dus de mal is in het midden een fractie te diep, dat zal het verklaren.

• Blihi
Is dat de autocorrect van 'slap gelul'? Anders kan ik hem niet plaatsen...

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:43
Dat is een webinar van 7 maanden geleden! De nieuwe Mercurius is nu uitgerust met ACE en wordt geleverd met R32.

• Pietje555
royaljoop schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:11:
[...]

Dat is een webinar van 7 maanden geleden! De nieuwe Mercurius is nu uitgerust met ACE en wordt geleverd met R32.
Nee, was live, met chat box. Mercurius werd heel even genoemd, maar weinig inhoudelijk.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PentaClover schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Dat ziet er inderdaad wat strakker uit. Zou het nog van invloed kunnen zijn dat ik bij deze bocht hem niet in 1 keer gebogen heb, maar meerdere keren kracht op het buigijzer heb gezet, ipv er continue spanning op te houden ?
Ligt er een beetje aan: Als de kracht zo ver weg is dat de buis niet meer in de mal blijft zitten wordt het er inderdaad niet beter op. Als het (zo goed als) in 1x kan is het wel wat beter is mijn ervaring.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blihi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:57:
Soms ligt het nog geen eens aan de installateur, maar aan de opdrachtgever / adviesbureau.

Er wordt veelal onterecht naar de installateur gewezen.

+ deze dagen weet iedereen het altijd beter!
Dus soms drukken adviesbureaus of opdrachtgevers hun idee door!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:39:
[...]

Geruchten gaan Remeha levering 2e kwartaal 2023
Ik hoorde dat gisteren ook van iemand die een hybride warmtepomp neemt van Remeha.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pietje555 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:53:
[Afbeelding]
Zelfs met een buigijzer met de hand is dat mogelijk.

Goede kwaliteit cv buis of koper.
Goede kwaliteit buig gereedschap hand of machinaal.

Ik zou persoonlijk meerlagenbuis gebruiken.

• Pietje555
DutchWing schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Ik zou persoonlijk meerlagenbuis gebruiken.
Ik koos juist bewust voor dunwandig.
Mooier zichtwerk, minder beugels nodig, goedkoper en de koppelingen zorgen nooit voor een vernauwing omdat je geen steunbus nodig hebt.
Gebruik Viega Profipress als koppeling of gewoon knel (makkelijk verkrijgbaar zonder persgereedschap)
Dunwandig staal kun je overal kopen en hoeft niet meteen een rol af te nemen.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Vraagje over warmtepomp geluid. Ik lees heel veel over de nieuwe normen en het geluid bij de buren. Maar weinig over geluid in je eigen huis (behalve bij montage op het dak).
Hoe zit dat bij montage tegen (minimaal 30cm afstand) de gevel. Hebben mensen hier ervaring mee qua geluid dat dit binnen oplevert? Even uitgaande van een 60db model en geen ramen in de gevel.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Pietje555
Geluid in huis door installaties is in het bouwbesluit vastgelegd

• Blihi
Devil schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:29:
Vraagje over warmtepomp geluid. Ik lees heel veel over de nieuwe normen en het geluid bij de buren. Maar weinig over geluid in je eigen huis (behalve bij montage op het dak).
Hoe zit dat bij montage tegen (minimaal 30cm afstand) de gevel. Hebben mensen hier ervaring mee qua geluid dat dit binnen oplevert? Even uitgaande van een 60db model en geen ramen in de gevel.
Een gevel zonder openingen is technisch gezien geen gevel volgens het bouwbesluit (wordt ook wel dove gevel genoemd). Dat betekent dat er ook geen normen voor zijn (want die zijn gedefinieerd voor gevels 8)7 )

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-11 15:33
Heeft iemand ervaringen met de Energie AQUAPURA Split L/W Warmtepomp? Deze komen oorspronkelijk uit Portugal en worden daar zeer veel verkocht, alleen ik kan maar zeer weinig ervaringen vinden. Soms wordt er ergens in een forum een review genoemd, maar deze is nergens terug te vinden.

Zelf werd mij de 300I variant aangeboden.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:18
Ik heb zitten zoeken naar ervaring met Jaga vrijstaand Mini Hybrid radiatoren (https://www.jaga.nl/producten/mini-vrijstaand-hybrid/) maar kon niet echt veel vinden. Daarom hoop ik dat ik de vraag op de juiste plek stel.

In ons jaren 30 huis willen we een warmtepomp, maar geen vloerverwarming. We komen dan dus bij LTV radiatoren terecht. We hebben nu 3 radiatoren (1 gewone type 22, 1 ouderwetse vrijstaande, en 1 verticale wand radiator) die samen ca. 2100 watt vermogen doen met 50 graden aanvoertemp.

Ik kan voor de gewone radiator een Strada hybrid plaatsen, en voor de vrijstaande een mini hybrid.
Als ik echter kijk naar de wandradiator, doet de Jaga wandradiator veel te weinig vermogen op lage temperaturen. Ik reken trouwens met 35/30/20 regime en een actieve-booster stand van 1 (de laagste stand) om op mijn minimale vermogen te komen.

Het valt me nu op dat de vrijstaande mini hybrid veel meer vermogen afgeeft, zelfs dan de strada hybrids. En daarbij zijn ze ook nog erg laag. Voor onze situatie zou het dus heel goed uitkomen om de huidige vertikale wandradiator te vervangen door een vrijstaande mini hybrid tegen het achterraam van onze uitbouw.

Ik vraag me alleen af of ik ergens iets mis, hoe kan zo'n kleine lage vrijstaande mini nou zoveel meer vermogen afgeven dan (voor mijn gevoel ) hun top of the range LTV strada hybrid? Ik kan daar niet echt iets over vinden nl.

bvd! Olaf

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Pietje555 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Ik koos juist bewust voor dunwandig.
Mooier zichtwerk, minder beugels nodig, goedkoper en de koppelingen zorgen nooit voor een vernauwing omdat je geen steunbus nodig hebt.
Gebruik Viega Profipress als koppeling of gewoon knel (makkelijk verkrijgbaar zonder persgereedschap)
Dunwandig staal kun je overal kopen en hoeft niet meteen een rol af te nemen.
Op de VSK beurs zag dat meerlagenbuis er anders mooi strak uit.
Je hebt voor meerlagenbuis niet meer beugels nodig, volgens mij was de NPR regel elke 60% van de buisdiameter één beugel.
Ook meerlagenbuis kun je gewoon per meter bestellen. Je hebt per meter op rol of vaste rechte stukken van 5 meter.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blihi schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:43:
[...]

Een gevel zonder openingen is technisch gezien geen gevel volgens het bouwbesluit (wordt ook wel dove gevel genoemd). Dat betekent dat er ook geen normen voor zijn (want die zijn gedefinieerd voor gevels 8)7 )
Dus als je buren een uitbouw hebben kun je hem gewoon hiernaast zetten?
Want de afstand tot de schutting en dichtbijgelegen raam is 3 meter?

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Pietje555 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:33:
Geluid in huis door installaties is in het bouwbesluit vastgelegd
Ja het gaat mij niet om het bouwbesluit, maar om de WAF. Dus hoe ervaren jullie het geluid van een WP die tegen je eigen gevel staat?

Devil schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:29:
Mijn WP staat op 20 cm van de gevel en hoor ik binnen alleen bij zeer strenge vorst in een stille woonkamer als ik direct aan de andere kant van de muur sta. Is ook nog bij een raam, daar zal ook nog iets geluid door lekken.
In de praktijk geen enkel probleem dus.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@olafmol Volgens @CurlyMo hoef je niet persé vvw te hebben in een jaren ‘30 woning om een wp te plaatsen.

• CurlyMo
olafmol schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:27:
In ons jaren 30 huis willen we een warmtepomp, maar geen vloerverwarming. We komen dan dus bij LTV radiatoren terecht. We hebben nu 3 radiatoren (1 gewone type 22, 1 ouderwetse vrijstaande, en 1 verticale wand radiator) die samen ca. 2100 watt vermogen doen met 50 graden aanvoertemp.
Ik zou vooral eens beginnen met de rest van je huis te beschrijven. Drie radiatoren in een woning is wel erg weinig of het moet om een kleine studio gaan.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Andrehj schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:41:
[...]

Mijn WP staat op 20 cm van de gevel en hoor ik binnen alleen bij zeer strenge vorst in een stille woonkamer als ik direct aan de andere kant van de muur sta. Is ook nog bij een raam, daar zal ook nog iets geluid door lekken.
In de praktijk geen enkel probleem dus.
Ok dat klinkt heel goed! Hoe zit dat dan met al die verhalen over buren die helemaal gek worden. Is dat aanstellerij? Open ramen? Of is het geluid aan de achterkant veel lager dan in de uitblaas? Hangt natuurlijk ook heel erg van de warmtepomp zelf af en het soort geluid dat geproduceerd wordt. Maar ik vroeg me dus af als het ding een meter of 4 van de erf grens moet om geen overlast te veroorzaken, terwijl je hem zelf tegen je gevel zet, hoe (on)gelukkig je er dan van wordt.

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Een warmtepomp heeft twee geluidsbronnen. De ventilator die veel lucht blaast en de compressor. Het geluid van de ventilator gaat vooral in de blaas richting. Het compressor geluid meer rondom. Per model en fabrikant is er verschil in de bronnen. Ik heb een Mitsubishi waar de ventilator overheerst. Een vriend een lg waar de compressor duidelijk overheerst. Bij vol vermogen is de compressor hoorbaar aan de andere zijde van de muur. Het blazen bij mij niet.

Een is ook een verschil als het geluid vanaf een wand naar je woning komt waar je slaapt met het raam open. Dan kun je dat nachts best als overlast ervaren.

• S1985S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 21:21
Ik heb een vraag over aanschaf van warmtepomp. Heb op zich mijn zinnen gezet op het aanschaffen van een warmtepomp, maar ik weet niet wat ik nodig heb (echt nodig is zeg maar..)

nu ben ik opzoek naar betrouwbare en professionele installateur die ook advies kan geven over wat wel en niet te nemen.
Weet iemand iets van een site of iets waar je dergelijke installateurs kan vinden? (Betreft regio flevoland)

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@S1985S Ik zou eerst maar eens in onderstaand topic gaan rondneuzen als ik jou was. Installateurs komen om van werk, dus ik verwacht niet dat ze tijd hebben om jou daarnaast nog uitgebreid van advies te voorzien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• S1985S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 21:21
Dank @Superbeagle!
Deze had ik uiteraard al wel doorgenomen ;)
Dat de installateurs omkomen in het werk was me niet ontgaan.. dat maakt de zoektocht ook zo lastig :(

Vragen waar ik mee zit zijn:
- wij hebben vloerverwarming die in 1999 gelegd is. Is deze ook geschikt voor warmtepomp LT? En kan je die ook gebruiken om te koelen?
- wat is een goede capaciteit sanitair boiler bij 4 personen (uitgaande dat ze alle 4 achter elkaar douchen)?
- hoe bepaal je de capaciteit (natuurlijk heb ik de @koevlaas2 berekening gezien, maar m’n gasverbruik is erg sterk gedrukt door een houtkachel)?
- gaan voor monobloc of split unit?
- ivm ruimte gebruik op zolder wil ik gaan voor een horizontale boiler, wat zijn de ervaringen hiermee?
- is het vervangen van oude / klassiek HT radiatoren noodzakelijk op bijv slaapkamers met HR glas?
- blijft een 3x25A hoofd aansluiting doorgaans volstaan?

Hoop dat er mensen zijn die mij op weg kunnen helpen..

[ Voor 3% gewijzigd door S1985S op 23-06-2022 22:03 ]

• Pietje555
@S1985S Ik zou zeggen open Google maps en type in zoek "warmtepomp Flevoland".
Je krijgt dan een hele lijst. Daarna is het een kwestie van bellen en weet je snel genoeg of ze interesse en/of tijd hebben.
Mailen heeft meestal niet zoveel zin.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@S1985S het stukje met 'eigen topic', template enzo heb je geloof ik overgeslagen.
Voor goed advies gaan er veel wedervragen komen en dan gaan er dingen door elkaar lopen.
Been there, done that.
Je hebt al een leuk begin met vragen voor een startpost.
Zet hier maar een linkje als je zover bent :)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:48
S1985S schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:23:
Dank @Superbeagle!
Deze had ik uiteraard al wel doorgenomen ;)
Dat de installateurs omkomen in het werk was me niet ontgaan.. dat maakt de zoektocht ook zo lastig :(

Vragen waar ik mee zit zijn:
  1. wij hebben vloerverwarming die in 1999 gelegd is. Is deze ook geschikt voor warmtepomp LT? En kan je die ook gebruiken om te koelen?
  2. wat is een goede capaciteit sanitair boiler bij 4 personen (uitgaande dat ze alle 4 achter elkaar douchen)?
  3. hoe bepaal je de capaciteit (natuurlijk heb ik de @koevlaas2 berekening gezien, maar m’n gasverbruik is erg sterk gedrukt door een houtkachel)?
  4. gaan voor monobloc of split unit?
  5. ivm ruimte gebruik op zolder wil ik gaan voor een horizontale boiler, wat zijn de ervaringen hiermee?
  6. is het vervangen van oude / klassiek HT radiatoren noodzakelijk op bijv slaapkamers met HR glas?
Hoop dat er mensen zijn die mij op weg kunnen helpen..
Volgens mij kun je de antwoorden op vrijwel al je vragen in de FAQ terugvinden.
Maar toch een poging (heb je vragen even genummerd om gemakkelijker antwoord te kunnen geven):
  1. Wanneer de vloerverwarming aangelegd is in wezen niet relevant. Diffussiedichte slangen zijn uiteraard wel een sterke pre (niet wp specifiek), maar dat is bij mijn weten al sinds lange tijd de standaard. Handig om te weten zijn de hoh afstanden en de dikte van de slangen. Dan kun je a.d.h.v. het oppervlak de inhoud berekenen wat vaak zinvol is om te bepalen of je wel of geen buffervat nodig hebt. Koelen kan met vloerverwarming, maar de effecten schijnen (ik heb er nog geen ervaring mee) beperkt te zijn omdat je niet onder het dauwpunt moet komen (anders krijg je een natte vloer). Dus verwacht geen airco, maar hooguit enkele graden daling of beperkte stijging van de temperatuur.
  2. De capaceit van de boiler is erg persoonlijk en ook afhankelijk van wel/geen bad. Hoe lang douchen jullie en hoeveel water/minuut komt uit de douchekop? Ook kun je de hoeveelheid beschikbaar warm water wat tunen door de boilertemperatuur te verhogen of juist te verlagen. Als indicatie wordt voor 4 personen vaak rond de 300 liter aanbevolen.
  3. Dat is een lastige omdat we niet weten hoeveel je bijstookt met de houtkachel. Een warmteverliesberekening ipv de Koevlaas methode kan ook inzicht geven.
  4. Monoblock of split is al vaak over gediscussieerd dit topic, dus misschien ff terugzoeken. Beide kunnen in veel gevallen en mijn idee is dat het een niet perse beter is dan het andere. In het algemeen wordt bij langere afstanden (>10meter?) van buiten- tot binnenunit een split aanbevolen. Mono’s zijn gemakkelijker als dhz-er te installeren want geen f-gassen.
  5. Horizontale boilers worden in het algemeen afgeraden vanwege de gelaagdheid van de boiler: het water bovenin is warmer dan onderin. Dit effect is sterker bij een horizontale boiler. Kun je echt geen verticale kwijt? Of is het een optie om 2 boilers te gebruiken? Kijk eventueel ook naar aparte WPboilers.
  6. Dit hangt m.n. af van de gewenste kamertemperatuur en de capaciteit van de verwarming (welk type en formaat is het?) bij lagere temperaturen die een WP fijn vind ((<35 graden). Dus zo weinig over te zeggen. Over het algemeen doet een klassieke radiator zonder fans weinig met een watertemp van 35 graden.
Hopelijk heb je hier wat aan. En inderdaad: een eigen topic is aan te bevelen.

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:37
@S1985S En als je geen zin hebt om zelf onderzoek te doen is Thuisbaas misschien een optie (werkgebied Flevopolder wel, Noordoostpolder niet) (@LeonTebbens heeft ervaring). Moet je wel geduld hebben, maar dat geldt nu toch overal. Of HeatTransformers of Woon Duurzaam en zo zijn er vast nog wel meer...
Pagina: 1 ... 122 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.